![]() |
Ruttutukku KZJ
Pitkään ollut haaveissa päivittää käyttöauto hieman uudempaan maasturiin mutta persaukisena ei ole varaan mihinkään nyky Land Cruiseriin. Sitä paitsi niissä on kaiken maailman sähköhärpättimiä ja ajonhallintajärjestelmiä että sellasiin en koske pitkällä tikullakaan.
AVK:lla sattui sitten olemaan 1997 vuosimallin KZJ 95 (3.0 TD 1KZ-TE kone) sopivaan hintaan. 612000 ajettu ja automaatti (A343F), sähköinen takalukko, ei ilmastointia tai vakkaria. Näilläkin kilometreillä on luotto Land Cruiseriin kova, olihan se jo valmiiksi sisään ajettu kirjaimellisesti. Jos tekniikka pettää niin näitä saa jo jotenkin järjelliseen hintaan hommattua. AVK:n kuva http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140363 Trailerilla hakemaan. Meinas tulla lisää romua AVK:lle kun traileri rupesi hajoamaan muutama sata metriä ennen kotipihaa. Joku tukivarsi oli revennyt niin että rengas hinkkasi johonkin rautaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140371 Kovin on saman oloinen kuin faijan suunnilleen saman ikäinen pajero http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140373 Tää oli ottanut pikku pusun keulaan, puskuri, maski, tuulilasi, bagit, kuskin valo paskana. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140376 |
Ostin tän jo viime syksynä mutta ei ehtinyt kun osia hommailemaan ennen kuin nyt loppukesästä alettiin pajottaa nippuun. Pikku vaihtokaupoilla sain broidin oikomaan keulan ja konepellin. Oli vissiin aika vittumainen homma tuo konepelti mutta passeli siitä lopulta tuli.
Takomista ja pakotusta että pelti oikenee. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167337 Airbagit ostin käytettynä ja vaihdoin itse. Bagin valo sammui kojelaudasta eli toimii. Tässähän ei ole mitään nykyaikaista OBD pistoketta josta saisi tarkaaa tietoa vaan joku diagnostiikka pistoke vain joka vilkuttaa mittarinvaloissa vikakoodit. Tuulilasi vaihtoon ja Rölliltä ostin alkuperäisen muovipuskurin. Sitten vaan hommasin turvalaitetarkastus paperin ja leimalle. Leima tuli lähes huomautuksitta. Leimassa ja heti ensi töikseen asennettiin snorkkeli:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167346 |
Snorkkeli tuli hommattua euro4x4 partsilta ja on ilmeisesti bensamalliin.
Reiät sapluunan mukaan, tai no tuo iso reikä oli siinä kovin huonosi mallinnettu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167350 Bensamallissa putsari on siinä missä tässä toinen akku. Joutuis tekemään olemassa olevista ja uusista putkista sovituksen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167351 Että putkihässäkkä menisi helposti paikalleen niin suurensin vähän reikää sivupellissä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167349 Näin se sitten makaa sisälokarin alla. Alkuperäisen putsarin liitoksen vedenpitävyys pitää vielä joskus tarkistaa vaikka ei tätä ole tarkoitus mihinkään syvälle ajaakkaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167348 Muuten istuu hyvin mutta taitaa kiinanromussa olla joku valuvirhe kun irvistää noin pahasti edestä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167345 |
Vahinkotavaramyymälästä sattui löytymään muutamalla kympillä uudet eibachin 25mm levityspacerit ja olihan ne laitettava kiinni että sai vakiovannetta hieman ulommaksi. Hakusessa tähän olisi 8x17(tai 16) ET0 - ET -6 vanteet.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167333 |
Keula oli kovin kasassa joten ostin Rölliltä 25mm jousispacerit jotka korottavat tukivarsien kulmasta johtuen noin 50-60mm.
Spacerit vaati tolppien purkamisen koska piti laittaa yläpäähän pidemmät pultit. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167336 spacerit http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167335 Paikallaan http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167352 Vetarin kulma vakiona http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167353 Vetarin kulma spacereilla, teen ehkä diff dropin jossain vaiheessa että kulma korjautuu eikä ulosjoustossa ole liian raju. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167354 Heti muuttu paremman näköseksi kun samalla poistin astinlaudat. Niiden tilalle tulee kylkiputket joskus. Keula nousi about 60mm. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167342 Tehtävää: rautapuskurit eteen ja taakse (tilattu jo puolasta) 50mm korinkorotus (on osat jo paitsi rattiakselin jatko) 33"x12.5x17" tai 285/75R16 renkaat 8 (tai 10) x 16 (tai 17) ET 0 - ET -6 alumiinivanteet Vinssi eteen Pohjapanssarit Takalukon korjaus (jumissa käyttämättömyydestä) penkinlämmityksen korjaaminen kuskinpuoli (nahkapenkit on kylmät talvella) Peilinlämmittimien korjaus (nappi kojelaudassa mutta ei tapahdu mitään, täyttä varmuutta ei edes ole onko tässä sellaisia) välijäähdytin jos mahtuu keulalle Automaattilaatikon jäähdytys pois syylärin alaosasta omalle kennolle (ettei mene jäähdytysnesteet ja atf sekasin ikinä missään tapauksessa) Käyttöautohan tämä on mutta ehkä noilla varusteilla jo uskaltaa ajella maantiellä ja ehkä jonkun makkaranpaistosafarin voi heittää vaikka rajan tuolla puolen. |
Tarkista ekaksi onko sähköjohdot oven ja korin välistä ehjät, kun rupeet peiliä ihmettelemään
|
On kyllä vaikea uskoa, että ois sama konepelti kuin ruttutukun kuvassa. Muutenkin järkevän näköistä rakentelua!
Mistä firmasta Puolasta tilaat puskureita? Linkkiä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ihan mielenkiinnosta mitä ne pyysi tuosta avk:lla kun se on noin paljon ajettu? Ei se kovin kallis voi olla. Broidi osti sieltä kanssa yhden menopelin tuossa. Ei ollut edes bagit lauennut. Samalla tavalla oli kuitenkin rikki. Katsurit vinkui siihen autoon korimittauksen, vaikka ei ollut edes mitään ehtoja mukana. En tie onko tuossa ollut myös korimittaus? |
Lainaus:
Uusi kansi vaihdettu 100000 sitten, jousitus ja iskarit uusittu, uusi jäähdytin jne. Kyllä tosta siihen 3 rahan pintaan piti vielä kärsiä mutta laskeskelin riskiä että osina saa jo jotain jos huono. Katsoin että konetta ja lootaa saa jo sellaiseen hintaan että voi vaihtaa jos tulee kilsat täyteen. Alkuperin tuossa kiinnosti kone jonka olisin voinut tunkea berttaan ja saada siitä 150kg kevyemmän, tosin 1kz-t olisi parempi mekaanisella pumpulla. Koneita ja kokonaisia tax free/kolari/varaosa autoja esim. 4runner tolla koneella saa johonkin about 1500-3000e ja varmaan halvemmallakin jos osaa etsiä. Kone + automaattipaketti halvin ollut noin 1600e japanista tuotu. Tässä ei ollut erikoisehdoissa kun turvalaitteet ja nelipyöräsuuntaus. Auto oli vielä katsastettu alle 2kk kolaroinnista joten kaikki oli valmiiksi leimakunnossa paitsi tietty kolarissa vaurioituneet nippelit. Automaatti on kysymysmerkki, en ole huoltokirjaa vielä tulkannut niin tarkkaan että tietäisin sen historiasta. Ajattelin tuossa ainakin ohittaa vakio lauhduttimen ja laittaa jäähdyttimen eteen erillisen. Melkein merkistä riippumatta tyyppivika noissa yhdistelmäjäähdyttimissä että menee öljyt ja atf sekaisin kun kenno tai tiiviste pettää. Ei niinkään harvinaista koska viime viikolla työkaverin 2006 nissan pathfinderissa kävi juuri näin. |
hyvä ja siisti käyttis tulee
|
Siel ois AVK:lla samanmoinen taas tarjolla: https://www.avk.fi/Shop/Vehicle/Vehi...uiser-3-0d-4x4
|
Lainaus:
|
Avk oleva Toyota oli tarjottu 7900 tais vielä tosta nousta ylöspäin kun pyynti oli 6500 hei haloo
|
Lainaus:
|
Avk ei kyllä huuda mitään niillä omasta takaa noita romuja aivan tarpeeksi mut voi tulla myyntiin uudestaan jos ostaja ei lunasta toikin oli saksan tuonti aina voi olla jokin yllätys löytyä kun tuolta avk ostaa autoja(Toyota) kun niitä on vuosien saatossa tullut osteltua aina on jotain ylläriä tullut.
|
Joulupukki kävi aamulla. Puskurit saapuivat puolasta. Kaikki vaikuttaa hyvältä. Ainoa missä tuli varmaan kielierojen takia sekaannus on että takapuskurista puuttuu upotetut peruutusvalojen paikat. Toki ne voisi itsekkin siihen tehdä jos koen tarpeelliseksi mutta joutuu sitten maalailemaan uudelleen.
En tiedä sitten tulisiko hyvä jos nuo maalaisi levikkeiden väriseksi, tuli vasta jälkikäteen mieleen että olisivat voineet valmiiksi värjätä. Voi olla että pitää kairata takapuskuriin myös takavaloille paikat tai sitten siirtää ne puskurista ylös. Ylhäällä olevat takavalot on vaan hämyjä eikä niissä taida olla polttimoille reikiä. Suomen idioottilakien takia kun pitää valot olla varapyörän takia alhaalla puskurissa eikä ylhäällä josta ne näkisikin joku. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167671 Ihan jytky, enemmän epäilyttää se että tuleeko tuo runkoon muuta kuin muutamalla pultilla kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167669 vinssipeti http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167672 Takapuskuri ulottuu sivuille asti joten joutuu alkuperäiset levikkeet katkaisemaan. Takapuskurista tosiaa jäi puuttumaan peruutusvalot kun en tajunnut että ne on lisäoptiot ja jos laittaa vakiot takavalot niin niillekkin pitää tehdä reiät. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167673 Kiinnikkeet. Asennusta tulee mutkistamaan se että teen 50mm korinkorotuksen samalla joten joutuu jotain muokkausta tekemään. Etupuskuriin tulee myös led päiväajovalot jotka on mukana setissä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167670 |
Komeen näköiset. Kehtaatko kertoa mitä tuollainen takapuskuri tuli maksamaan?
Silloin kun oomaani tein niin ei ollut kuin etusia tarjolla ja monesti ollut mielessä takapuskurinkin vaihtaminen vielä. Korotus ei paljoa häiritse asennusta, luultavasti kohtuu samanlainen kiinnitys kuin arbin puskimissa. Laikalla poikki, pala väliin ja migillä liimaa takas yhteen. Ainakin mulla on ongelmitta kestänyt noin tehtynä. |
Lainaus:
|
Komeee ruiseri tulee !!
|
Siistin näkösiä palikoita ovat tehneet. Onkos oikeesti ledit, kun Googlekääntäjän mukaan valot ois kyl halogeenit?
Paljonko maksoi etuvalot ylimääräistä? Paljos tuli rahtia koko paketille? Kiinnostaisi itteä tuo HZJ71 etupuskuri, mutta tiedä sitten sopiskohan orkkiksen vinssin kanssa. |
Lainaus:
|
En malttanut odottaa että tekisin korinkorotuksen vaan aattelin että helposti tämmönen bolt on puskuri kiinni menee mutta ei.
Runkoaisan päästä piti ruuvata sellaset töpöt pois. Sitten sovitin kiinnikeraudat jotka tuli rungon alle kahdella pultilla ja sivulta yhdellä. Tai niin ainakin kuvittelin. Eka sovitus. Tähän kun nosti puskurin niin jäi noin neljä senttiä liian ulos. Mallailin puskuria ja totesin että ei näin voi olla ja rälläkkä käteen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167701 Runkoaisan päästä 4 cm pätkät pois että puskuri menee tarpeeksi syvälle. Rungon alla kiinnike taaimmaiseen pultin reikään, toisen reiän joutuu poraamaan ja laittamaan läpipultin. Myös kylkireikä piti porata uuteen paikkaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167700 Vihdoin yli neljän tunnin äherryksen jälkeen kylmässä tallissa puskuri oli paikallaan. Ei ihan kaikilla pulteilla mutta niin että pysyy. Pitää vielä kaksi reikää porata ja laittaa loput kiinnikepultit. Sisälokarit piti vielä edestä leikata muotoon. Samalla tuli huomattua että apparin puolen lokari taitaa kolarissa olla vääntynyt sittenkin sisäänpäin noin sentin. Tämä selittääkin hyvin miksi snorkkeli ei istu päästä kunnolla. Puskurin reuna nimittäin ei meinannut mennä paikalleen ja lopulta pullautti levikkeen pään irti kiinnikkeistä. Täytyy koittaa vanuttaa lokaria oikoseksi. On vaan niin nätisti mennyt ettei mitään vekkiä huomaa mistään. Mihinköhän hittoon etukilven laittas. Se eu kilpi on vielä niin älyttömän pitkä että pitää kai tunkee tohon pyöreitten reikien alle vaikka jääkin vähän alaviistoon. Päivävalotkin pitäisi kytkeä muttei mitään hajua miten. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167699 |
Hyvän näköinen! Mainittiinko puskurien painot jossain? Näyttää kestäviltä. :D
Mulla on kilpi omassa autossa aikalailla siinä, mihin omaasi suunnittelet. Näkyy hyvin, eikä ole urputtamista tullut. Äkkiähän jonkun kilventelineen väsäät, jos kulma muuten jää liian jyrkäksi. ;) |
Laita kilpi tuohon vinssin köysiohjarin päälle. Jos ja kun tulee vinssi, niin kitaan oli jossain tarjolla sellainen kilpiteline, jolloin vinssatessa saa kilven otettua pois tieltä.
Pysyy vinssi paremmin suojassa suolahiekkaravalta ja kilpikin siistimpänä, kun ei sitä ole siinä keulassa runnottavana hankalissa tilanteissa. Tällä ei liene tarkoitus pääasiallisesti vinssaillakkaan, vaan olla siistinä käyttiksenä? Olipa hankala löytää mieleistä kuvaa, mutta tuossa jotain vastaavaa, tosin rullakidalla ja saranoidulla telineellä. (mielestäni parempi olisi sellainen minkä saa otettua pois kokonaan) |
Puskuri on 4mm levyä ja kiinnikkeet 5mm. En tiedä tarkaa painoa. Hyvin sen yksin nostaa keulalle eikä tunnu kauhean painavalta. Kyllähän tuon luulisi kuitenkin painavat varmaan 40-50kg? ja kun laittaa vinssin niin tuplautuu vähintään.
Täytyy mallailla kilpeä mutta varmaan reikien alle holkeilla jotka kääntää kilven suorempaan. Hyvä paikka sillä paskaantuu varmaan niin ettei koskaan näy mutta jos täyttää lain säädökset niin hyvä on. Etuylitysta tuo ei juuri tuo. Tosin vinssin irroittaminen on kai aika gynekologin hommaa, taitaa sen just saada kun irroittaa maskin sekä pysty ja vaakakannakkeet maskin takaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167702 |
tulee komee laite.sopii puskurit hienosti:)
|
Komee ruiseri tulee. Mikä lie firma ollu mistä tuon puskurin hommasit? Ja nuo sisemmät isot reiät on vissiin maastotunkkia varten?
|
Vapaapäivä käytetty autonfiksailuun lievän krapulan saattelemana. Takapuskuri punnerrettu paikkalleen.
Kiinnikkeille piti porata kolme reikää runkoon. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168360 Puskuri kiinni. Takavalot vaihdoin ylös. Tilasin ne ebayn kautta liettuasta kun en viitsinyt alkaa tekemään alkuperäisistä feikkivaloista oikeita, näissä kun oli polttimot ja liittimetkin mukana. Liittimissä ei ollut vilkuille piuhaa joten ryöstin ne jostain peräkärryn pistokkeen liittimestä ja johtosarjasta. Vielä jäi apparinpuolen peruutusvalon piuha puuttumaan ja sumuvalo pitää jotenkin järkätä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168361 Sivulta. Levikkeet piti leikata poikki ja tällä puolella kävi katastrofi kun kiinikkeet repesi irti levikkeistä. Ne varmaan saa liimattua ja vahvisteltua. Mistä liene sitten saisi noita kiinnike klipsuja kun niitäkin hajosi useita toiselta puolelta. Poistetun levikkeen kiinnikkeistä saattaa saada pari ehjää kun vaan keksii miten ne saa irti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168362 |
Kyllä kai vesijärven autosta niitä muovilipsuja löytyy. Itse hain ainakin korollan sisäloksun lipsuja joskus sieltä.
|
Täytyy kysyä Toyotalta onko hinnat järkeviä ja motonetistä tsekata kiinnikkehyllystä. Ebayssä näitä on ainakin 10 kpl erissä myynnissä muutamalla eurolla. Tämmöset mitat antaa Ebay, täytyypä vielä tarkistaa.
Top Head diameter 17mm Stem length 17mm Stem width 8.5mm http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168363 |
Vesijärven auton kautta klipsut jotain alle 2e kpl.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168638 Levike leikattu ja paikallaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168639 |
Löyty harrastajaystävälliseen hintaan DOTZ hammada 8x17 ET20 vanteet. Kiitokset Vänttisen Mikalle ja Euromaster/Pemasin porukalle. Näissä oli käytetty jotkut kumit päällä muuta käytännössä uudet. ET on pikkasen huono mutta mulla on 25mm spacerit joten saan niillä tilanteen joka vastaa -5 ET. En tiedä mitä gummeja vanteille oli kokeiltu kun tasapainoja oli yhdessäkin vanteessa noin 170g. Itse ajattelin vääntää kumit käsin vanteille ja laittaa 228g kuulia per rengas. Kumeiksi tilasin Cooper STT 33x12.5x17 saksasta kun löyty passeliin hintaan noin 178e per rengas + pk. Toivottavasti menee alle ilman korinkorotusta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168962 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Renkaat tuli eilen ja heti vääntämään vanteille. Pakkasta oli vajaa 10 astetta ja meinasin olla ongelmia kun liukasteena käytetty vesi-fairy seos meinasi jäätyä. Loppujen lopuksi meni tosi helposti kumit vanteille kahdella rengasraudalla.
Tasapainotus 228g kuulia. Motarilla testattu eikä mitään värinöitä ainakaan 120kmh asti. Renkaat on myös yllättävän hiljaiset ainakin talvikelillä -16 pakkasella ja 2.5 bar paineella. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169338 Sinnehän se lipsahti rengasraudoilla. Vaikein kohta oli painaa rengas vanteelle, piti koko ruhon painolla nylkyttää polvillaan kumin päällä että lupsahti läpi. Varmaan pakkasella oli vaikutusta. Ulkoreuna meni helposti kahdella raudalla paikalleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169342 33x12.5x17 vs 265-70-R16 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169341 Etupää. Kuraläpät olin jo poistanut etukäteen. Kun keula oli tunkin varassa eli max. ulosjousto niin rapsutti kiinni ylätukivarren reunaan pikkasen vaikka ET spacereiden kanssa on -5. Ohjauksen kun kääntää tappiin niin rapsuttaa pikkasen sisälokariin. Kun pakkaset hellittää niin pitää antaa lekaa ja kuumailmapistoolia sille. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169340 Siinähän se. Pelkäsin että 33" 17" vanteilla näyttäisi rumalta mutta ei toi nyt niin paha ole. Tosi kauheen näköstä jos maasturissa iso vanne ja liian matalaprofiilinen kumi :p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169343 Laitetaan vielä muistiin että mittarissa on nyt 616762 Km nii voi sitten joskus katsoa paljonko nämä kesti kilometrejä. Keskeltä tönärillä mitaten kuvio syvyys noin 17mm. Mielenkiintosta sillä coooper ilmoittaa näille 114Q malleille 21mm urasyvyyttä mutta miten lie mitattu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169339 |
Mistä kaupasta tilasit renkaat sieltä Saksasta?
|
Aika passelin oloinen koko, muutenkin näyttää hyvältä
|
Lainaus:
|
Perjantaina nuijin etusisälokareiden alaosien päällekkäisten peltien huullokset lekalla matalaksi. Näin tuli ainakin sentti lisää tilaa. Muovinen sisälokari muotoilitiin kuumailmapuhaltimella pellin myötäiseksi. Ei räpsytä enää kääntäessä kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169493 Samalla tutkin pakoputkesta tulevaa inhottavaa vikinää jonka arvelin tulevan kartioliitoksesta. Katselin alkuperäistä pakoputken keskipönttöä ja arvelin sen olevan aika ahdistava. Tilalle vaihdettiinkin gazista jäänyt simonsin läpivirtaava 2.5" pönttö joka on myös paljon pienempi ulkomitoiltaan kuin alkuperäinen. Äänet mataloitu pikkasen ja kai se vähän paremmin hengittää kun turbon vihellyskin kuuluu paremmin. Kartioliitoksen voitelin kuparitahnalla ettei vikise, jos ääni nyt siitä edes tulikaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169464 Velipoika huomasi auton alla että dieseli haisee ja paluulinja on märkä. Eräs kurvi olikin takaosasta niin mätä että irrottaessa se katkesi. Vaihdoin samalla kummankin linjan. Putket tuli muovisista paineilmaputkista joita sattui olemaan tallissa. Tuntus että lähtee helpommin käyntiinkin jossain tapauksissa vaikka kylmänä vielä vähän sahauttaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169463 |
|
Kylläpäs on komee TOY 👍
Pitäis vissiin ittekkin tajuta luopuu vanhasta HJ-61:sta ja siirtyä uudempiin Cruisereihin 😉
|
Maalaat vihreät piiloon tuollaisella semimattamustalla, tulis tyylikäs :)
|
Komee peli :).
Mikä idea nois vetolenkeis ku ovatten eri päin :confused: |
Lainaus:
Hyvän näkösen ruiserin oot askarrellut :) |
Lainaus:
|
Sit voiskin kokeilla ottaa vähän enemmän tehoa koneesta. Spill control valvea oon ruuvaannut jo aika paljon ja varmaan pitää vielä lisää koska ei oo mitään negatiivista tapahtunut. Seuraavaksi kokeilen huijata hukkaporttia tämmösellä venalla. Ei oo bleedi vaan jousi ja kuula joka aukee säädetyssä paineessa. Tällä ainakin saa estettyä hukkaportin raottumista (wasteegate creep) ennen säädettyä painetta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169517 Ecuakin voisi huijata tämmösellä mutta rajat tulee varmaan äkkiä vastaan. Se taitaa leikata ahtoa/syöttöä 1 barin tietämillä. Ahtopainemittari pitää asentaa että pääsis tota venaa testaamaan. 1KZ-T:n mekaaninen pumppu olis kiva ja jos jollain sellanen myynnissä niin olisin kiinnostunut. Käsittääkseni vaikka on automaatti loota niin sen sais tähän viritettyä? Välijäähdytin olisi kanssa haaveissa ja täytyykin sovitella keulalle yhtä mitä mulla oli hjta varten. Voi olla että se on vaan turhan iso. En haluais moottorin päälle cooleria kun sit pitäs tehdä peltiin scooppi jne. |
Tollanen kuulajousi on aika mainio verrattuna vanhan liiton bleediin.
|
Mut tuota, eikse kuula ja jousi sit toimi niinku takaiskuna ja kello jää auki kerran auettuaan?
|
How it works:
|
Kokeiltu on samanlaisessa autossa.
Mun mielestä toimii,säätäminen muistaakseni oli aika herkkää. |
Tämmönenkin tuli hankittua jos haluaa päälle kilon ahtoihin. En tiedä sitten paljon vakiosta uskaltaa ottaa ennen kun välijäähdyttimen laittaa. Putkikin on kysymysmerkki mutta sen muuttaminen 3" olis aika rojekti. Pitäs vielä ahtopainemittari asentaa. Sellanen oliskin ihan uus autogage mut tekis kyl mieli ostaa joku nestevaimennettu parempi mikä jotain näyttäskin. Tilailin näitä nippeleitä kun alko ketuttaa kun tuntu auto niin laiskalta. Ruuvasiin spill valveakin vaikka kuinka paljon kovemmalle, sitten huomasin että map anturin letku oli irronnu varmaan kun jotain olin ropannu ja johan taas rupes pelaamaan normaalisti. No nyt olis venttiileitä millä testata ja K&N suodatinkin on tulossa. En tiedä pitäskö ton pumpun 3 suodatinta putsata, ne on vaan aika kinkkisiä irrotella.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169569 |
Koneesta loppuu soppa hyvin äkkiä jos ahtoja nostat, eli ei se ilmalla kulje tämäkään. Viripurkkia johtojen väliin niin alkaa kyytiä löytymään, Adoniksella saa parhaiten ulos kun se ymmärtää ahtojen nostonkin. Katkaisijasta takaisin vakioahdoille/tehoille. Tossa mun ex-tötterö samoilla renkailla, suhero kännykkävideo: https://www.youtube.com/watch?v=FEG8hkvEcNA
|
Kokeilin venttiiliä hukkaportin välissä mutta siitä loppuu säätövara alaspäin. Fuel cutti rupes hakkaamaan kun ahdot paukku reilusti yli kiloon. Täytyy varmaan kokeilla löysemmällä jousella. Sais ahdot vaikka 1.0 - 1.2 bar ja fuel cutti vähän sen päälle niin siin olis varmaan kaikki mitä uskaltaa ottaa ilman kalliimpia virityksiä. Ellei jotenkin ahdon alasta syöttöä saisi enemmän tai syöttöä yleensä (muulla kuin spill control valvella).
Kun laitoin hukkaporttiin pidemmät letkut niin huomasin että ahtimen putken ylin klemmari oli rikki ja se oli lipsahtanut putkien väliin kuristaen letkua. Putki ei ollut siis kovin tiiviisti siinä kiinni ja nyt näyttäs että ahtoakin tuli ainakin 0.1 - 0,15 lisää. Näyttäis piikki olevan jossain 0,8 - 0,9 paikkeilla kun aikaisemmin mielestäni 0,7. Kokeilin omalla pellolla ahtoja kun puolenmetrin lumihanki antoi kunnon vastusta. Kunnes sitten löytyi kuoppa jossa oli vähän enemmän lunta ja siihen istui. Lapiolla ja rampeilla yritin pari kolme tuntia kunnes soitin broidin hätiin kun en viittinyt berttaa kaivaa tallista apuun. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169791 Ongelma siinä että maa ei ole yhtään jäässä ja upposi pehmeään peltoon. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169792 Siinä on ja ei muuta kun traktori apuun kun ramppejakaan ei jaksanut kaivaa tarpeeksi syvälle. Täytyy ottaa nyt takalukon korjaus tapetille ja vinssin asennus. Itseasiassa puuttuu vain 12v moottori. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169793 Ahto leikkejä jatketaan sitten kun saan tämän bilteman välijäähyn paikalleen. 2" putkea tulee ja puuttuu vielä kunnon alumiin tai rosteri putket, silikonimutkia 2" joku kappale ja kaasuläpän päälle pitää tehdä uusi laippa josta lähtee 2" 180 asteinen mutka. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169795 Kairasin vähän reikiä isommiksi minkä pystyi mutta aika naftille jää, välijäähyn lähtöihin pitää laittaa suoraan 90 asteen mutkat jos sitten mahtuis. Jäähyn alle tulee vielä joskus automaatin lauhdutin ja syyläriin integroitu oleva jää kokonaan pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169794 |
"ei sillä maastoo mennä" sano joku joskus huoltoaseman pihalla ;)
Nyt ku alat sitä takalukkoa korjaamaa nii koskas alat välityksiä tilaa jakiksee? panssarointia ja takavinssiä? Ennen ku huomaatkaa nii oot venäjällä 37" alla pähäman safarilla ja syy "no ku ei jaksanu berttaa leimata..." |
No ei tommoseen runkkukeulaan onneks paljoo isommat renkaat mee ilman isoja muutoksia. SAS ja laatikot vaihtoon eli ei todennäköistä kun varmaan olis leimalla selittämistä. Mut makkaranpaistosafariin tää kyllä sopii kun saa vaan ne panssarit, vinssin ja takalukon kuntoon. Pärjää toki ilmankin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.ebay.com/itm/NXS-MOTORSPO...65223b&vxp=mtr |
Lainaus:
|
Lainaus:
https://www.google.fi/search?q=hawse...se+plate+mount |
Lainaus:
:) |
Olihan tuossa noita klipseillä kidan rulliin tulevia. Muutenkin niin monenlaista että minkälainen sen pitäs sitte olla?
|
Komialta näyttää! Kehtaakko valottaa, mistä kaupasta tilasit noi puskurit? Pitäs 4runneriin metsästää..
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Takajarrusta apparin puolelta kuului kahnutusta ja ajattelin vaihtaa palat. Sisin pala olikin karannut kokonaan ja mäntä pullahtanut just ulos. Irrottaessa liukutappi (kuvassa männän kupissa) katkesi kun oli niin ruostunut jumiin. Nyt pitäisi jostain keksiä varaosia. Käytettyä satulaa kyllä löytyy mutta tuo voisi mennä nippuun ihan uudella tapilla ja sen kumitutilla jos vanhan saa jotenkin ulos. Takasatula on vissiin sama kun monessa muussa saman ikäluokan cruiserissa, hdj-80? Mistähän Suomesta saisi uusia satuloita tai osia?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182889 |
örumilta sa satulan 89,40€ hintaan ja näytti hesassa olevan ainakin 3 varastossa
|
Pari päivää oli KZJ jäähyllä kun ei heräillyt aamulla tulille. Pakkasta oli aamulla jotain -27 ja -28 kantturoissa, yöllä mitä lie.
Pari vuotta vanhat ja alkujaan liian pienet bosch silver 55Ah akut ei ilmeisesti antaneet enää kovin paljoa virtaa, kun laturi ja toinen auto kaapeleilla eivät riittänyt käynnistykseen. 2 x Optiman 75Ah D1400s ja ei paljoa tarvinnut avaimeen koskea kun hörähti käyntiin. Autossa kun on sellaista pientä vikaa että kesälläkin saa välillä sahata tosi kauan käyntiin, -27 pakkasilla aika veemäinen ominaisuus. No mittarissa on jo karvan yli 630000 joten kai se jo vähän selittää vikaa. Vois tietty kokeilla toisella pumpulla jos jostain löytys tosi edullisesti. Optimat meni aika helposti paikalleen, piti vaan pikkasen saada akun kiinnikkeen tankoon lisää mittaa mutta ratkaisin sen poraamalla uuden reiän alas mihin tangon "koukku" tulee. Toinen plussa kaapeli oli aika nafti ja asentaessa pihalla oli vielä -21.5 mittarissa joten aika kankeeta oli nykiä siihen lisää mittaa. Piti toinen akku laittaa vähän vinoon että sai kaapelin kiinni. Täytyy varmaan nyt se vinssi asentaa kun akutkin riittäisi. Ei puutu enää kun vinssin moottori siitä projektista. Täytyy varmaan 12v bowi kakkonen hommata sitä varten. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187118 |
Lainaus:
|
Mulla on varastossa yks vähänajettu pumppu, jos on tarvetta.
|
Kuinkas kirjeet noi akut on pohjasta kiinnitys pintaan? Et onko ilmotettu 23cm navan päälle?
|
Lainaus:
https://ssl.ematilda.fi/flinkenberg/...p_S__55_en.pdf |
Lainaus:
Pitää tutkia millainen tulppa sieltä löytyy ka metsästää sen jälkeen uusi jostain jos vaikka saisi tuon ominaisuuden poistettua. |
Leima 2016
Tämmönen härpyke oli hajonnut http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189988 Korjattiin poistamalla koko paska. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189989 Pakoputki tuli peruutettu pari kertaa poikki ennen kuin se siirrettiin parempaan paikkaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189986 Etuiskarit oli finaalissa ja tilasin enkuista halvimmat mahdolliset. Tokico made in japan, lähtö jotain 50e kpl + pk. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191124 Tänään haettu jälkitarkastuksesta leima. Piti vaihtaa etuiskarit, alapallonivel kuskinpuolelle, etujarrupalat (oli kyllä pintaa vielä reilusti?), töötti korjata tai siis asentaa kun oli unohtunut pöydälle 1,5v sitten ja rekkarikilven toinen valo. Tein samalla myös 33x12,5x17" renkaiden muutoskatsastuksen. Ei juuri ehdi huilata kun seuraavan 2 viikon aikana leimattava myös Räkytäky jonka remontti aloitettu eilen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191123 |
Tämä se vain pyrkii metsään väkisin. 80 vauhdista etunapa irti ja lepikkoon. Matka loppui 200m ennen kotipihaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196981 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196980 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196973 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196974 Syyllinen lienee tämä 22 punnan milner nivel joka luultavasti korkannut läpi. Kalliiksi tulee halpa nivel. Tästä ei vielä varmuutta mutta todennäköisin syyllinen koska muuta en ole löytänyt. Jossain vaiheessa epäilin että keulassa olis jotain vikaa kun tuntui jotenkin oudolta. Keula oli pariin otteeseen ilmassa ja tarkistin kaikki. "Vika" korjaantui täyttämällä toinen rengas noin 1 bar -> 2.5 bar. Silloin ei nivelissä mitään nähtävää tai tuntuvaa vikaa. Alapallo on aika älytön rakenteeltaan koska jousitus tavallaan painaa palloa ulos nivelestä eikä niin että paino makaisi sen päällä. En kyllä ymmärrä miksi näitä runkkukeuloja pitää tunkea maastureihin, VMP! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196979 Tämäkin vielä. Jostain pitäs nopeesti keksii järkihintaan 1kpl 33x12.5x17 cooper stt tai vastaava. Muut osat onneksi löytyy purkaamolta ja pelti oikenee lekalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196978 Rikki http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196977 Onneksi ei tullut henkilövahinkoja. Ratti tais vähän näpäyttää sormille kun ovat kipeät mutta muuten oli onni matkassa. Auto ei edes osunut puihin kun onneksi pari viikkoo sitten tien reunat oli "niitetty". Takakulmassa on joku nirhauma lepästä ja etulokari on takakulmasta rutussa. Auton siirrossa tuli konepeltiin vähän lommoa kun traktorilla vedettiin pakilla autoa pihaan. |
Melkoisen rumasti mennyt mut onneks selvisit pienillä vaurioilla.
Ai nyt tuohon löytyy milneriltä pelkkää niveltäkin, mä jouduin aikanaan ostamaan koko tukivarren. Mulla saattais olla tommonen rengas olemassa, voin huomenna käydä katsomassa kun on muutakin menoa tuonne varastolle. Joku siellä on takuulla mut se että onko coopperi vai nokialainen ja paljonko pintaa ni ei pysty ulkoa muistamaan. Ihan siltä varalta tuli joskus säästettyä et jos sattuis itselle käymään noin... |
Lainaus:
Käytetty napa ja vetari on tulossa jo postilla mutta tuo rengas on aika tuskainen näköjään löytää. Ajattelin että ostan vain yhden kappaleen jostain saksan rengasliikkeestä mutta ei löydy kuin jotain erimerkkisiä 33x12.5x17 kokoja ja hinnat yli 300e kpl. Nämä maksoivat noin 700e kierros. STT pro löytyisi mutta yli 300e kpl, normii STT ei ollenkaan? Joten jos myyntiin asti löytyy edes jonkun merkkinen saman kokoinen niin olisi hienoa. Tapsa4x4 on kanssa joku aika lähelle koko mutta sen todellisesta mitasta ei vielä tietoa. Pitäisi myös yks 17" vanne keksiä vararenkaalle. |
Nyt tiiän mitä onni onnettomuudessa tarkottaa, tossa olis nimittäin voinu käyä ihan mitä vaan
|
Lähtikö tuo pallonivel auki ihan tasaisella vai osuko edes mihinkään töyssyyn tms ennen hajoamista? Hyvä ettei pahemmin käynyt...
|
Lainaus:
Samanlaisia kuvia näkynyt muualtakin päin maailmaa, rakennehan on käännetty sittemmin ylösalaisin 120-sarjaan ja N2-kopan Hiluxiin, ei oo enää samaa pelkoo. |
Mikähän insinöörin älynvoitto toi on ollut et pikkuinen pallukka ja sen sokka on ainoa joka pitää koko keulan kasassa :eek:
Eihän se tartte kuin sopivasti korkeelta kanttarilta laskea alas, niin keula levähtää siihen |
Ihan sama tyhmyys on tehty on w124 ja W201 (190) mersuissa.
Kulunut alapallo voi irrota kun keulan paino vetää kuulaa ulos pesästä. |
Oli mielestäni ihan tasanen tie ja kurvi joka kääntyy oikealle. 1,5km aiemmin olin vielä motarilla 120 lasissa.:eek: Täyttyy viel kattoo tietä samalla kun etti vetarin yhtä rinkulaa ojasta.
|
onneksi ei tullut henkilövahinkoja.
|
Lainaus:
Tai sit jollekkin Saksaan ja sieltä tänne. Ei tuu kovin halpa rengas kuitenkaan. |
2 Liiteet
Eikös tuo ois kohtuu vaivalla muutettavissa saman tyyppiseksi kun pajeron nivelet. Jos kääntää nivelen toiselle puolen. Korottus keula samalla hiukan. Hurja ratkaisu tommonen, varsinkin jos esim. Lumiaura vielä roikkuu keulassa :/
|
|
Mulla olisi 1 kpl 120 sarjalaisen alkuperäinen 17" alumiinivanne . Laita privaa jos kiinnostaa toi..
|
Lainaus:
|
Tapaturman jälkeen auto seiso pari viikkoo pihassa kun iski tauti päälle ja joutu sohvalla makaamaan.
Ennen mudventures reissuu kuitenkin piti niputtaa kun rupes lupaamaan että tulee lunta. Hakkasin lokaria sen verta suoraks et ovi aukee ja saa levikkeen kiinni. Muovinipat tietty paskana ja niitä vasta just muistin tilata. Toyotalla 2€ kpl ja ainakin 10 menee tohon. Ostin jostain netin purkuosa myyjiltä koko täydellisen etunavan ja vetarin. Osat tuli tosi nopeesti ja olis ihan siinä kunnossa että bolt on. Niveletkin OK. Kysyin nyt tosin Toyotalta mitä uudet orkkikset maksaa ja alanivelet on 159€ kpl. Täytyy varmaan vaihtaa ihan oman mielenrauhan takia. Yläpallotkin pitää tsekata mutta mitenköhän niitä pystyy vaihtamaan kun ovat lie prässättyjä ylähässäkkään? Olisin tehnyt tähän SASsin mutta ei näytä laki antavan tehdä sellaista. Sekään ei olisi ollut ihan helppo homma koska etuakseli olisi pitänyt flipata ympäri koska murikka väärällä puolella tai sitten jakis vaihtaa. Tutkin jo sitä mahdollisuutta että olisi vaihtanut hodarin HF2A tai HF2AV jakiksen (käyminen A343F perään kyssäri) ja hodarin akselit. Ohjaus olisi pitänyt rakentaa kokonaan uusiksi jne. Helpompi olisi hankkia HDJ tai HZJ, saisi vaan tän vaihdettua sellaseen tai muuten myytyä eteenpäin. Pidän vaan kovasti siitä että KZJ on paljon sirompi kuin HDJ. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=198022 Nipussa. Suuret kiitokset Röllille jolta sain 33x12.5x17 cooperin vararenkaaksi. Vaihdoin vahingoittuneen renkaan taakse ja se toimii mutta välillä vuotaa, kerran jopa tyhjäksi. Pitäisi vielä purkaa rengas ja laittaa sisälle paikka, jos sillä sitten voisi ajaa kun on vararengas matkassa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=198023 |
Kipeetä ottanut rengas avatiin kun se vuosi hitaasti mutta ei aina. Pari kertaa oli rengas ihan tyhjänä muutaman tunnin seisomisen jälkeen, lienee asennosta riippuva vuoto. Ei löytynyt mitään reikää mutta sisälle laitettiin kuitenkin paikka kohtaa josta ulkopäin nappula oli revennyt. Täytyy laittaa paikka aine pullo seuraavaksi jos vielä vuotaa.
Röllille kiitoksia kun taannoin toi minulle varapyöräksi cooperin jossa vielä vähän pintaa. Täydellisen hyvää vannetta ei vielä ole löytynyt. Haussa 17" alumiinivanne ET 0, tai max 20. 120 vanne olis tiedossa mutta siinä ET30 joka ei taida mennä eteen edes spacereilla jotka nyt on. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=198227 Eilen sain vihdoin vaihdettua ABS anturin ja kojelaudan valo sammui. Levikkeen naputtelin myös kiinni. Kaikki kiinnikkeet kahta lukuunottamatta hajosi kun levike irtosi ulosajossa. Kiinnike Toyotan nro 9046708195 2€ kpl. Joku kiinnike oli levikkeestä hajonnut ja pikkasen irvistää oven päästä mutta eipä tuota juuri huomaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=198228 |
Jos noita klipsuja tarvii enemmän niin kannattaa tilata vaikka ebaystä: https://www.ebay.com/itm/321604408305 Saa jo melkein 5 kpl samalla hintaa kuin marmorilta yhen.
Ja olishan noita samoja Hammadoita mitä sulla alla kaupan edelleen: http://www.rengaskontti.fi/vanteet/-/-/8/17/6x139.7 |
Onko tohon alapallukkaan mitään turvarakennetta joka estäisi koko navan pakenemisen
Eli esim panta ympärille joka päästää keulan tippumaan, mutta ei kuitenkaan täysin kokonaan menettäisi ajokykyään vaan pystyisi hallitusti pysähtymään |
Sivu luotu: 14:44 (GMT +2). |