![]() |
Rangen laatikot
Mitähän vaihteisto jakolaatikko yhdistelmiä ihmiset on rakennellut Rangen V8:n jatkoksi? Omassa suzukissa nyt rangen omat manuaali laatikot, mutta kun meinaa mennä 35" pyörillä vähän turhan haipakkaa mun makuun.
|
Mitkä akselit/perävälitykset sulla on? Roverin V8:n jatkona päälaatikossa 1. vaihde 4.07 (4-vaihteiset) tai ~3.3(5-vaihteiset) ja jakolaatikossa pikkupuoli lähes aina 3.32.
Ei ainakaan vakiona tiheämpää jakolaatikkoa helpolla löydy? |
Akseleina molemmissa päissä rangen omat etuakselit.. Niiden välityksistä ei ole tietoa.. Onko rangen laatikkoon laitettu jonkun toisen auton vaihdelaatikkoa perään eli kahta vaihdelaatikkoa peräkkäin?
|
volvosta borgwarner65 ja siihen suikan välitetty jakis saa ainakin riittävän hitaan
|
Noihin ranken periin saa tiheämmät välitykset, enemmän niitä vaidetaan kuin askin tai jakiksen välityksiä ...
|
Mistähän noita tiheämpiä välityksiä voisi etsiskellä? Mitkähän välitykset tuollaisissa rangen perissä vakiona on?
|
3.54 on vakiona ja mm. täältä löytyy tihieämpiä periä: http://www.ashcroft-transmissions.co...g-pinions.html Mielestäni noi käy Rangeenkin, mutta tarkista ennen tilausta.
|
Nuo passaa roverin periin, eli kaikkiin sarjalaisiin ja rangeen. (P38:iin on omansa)
Vakio series välityksetkin passaa kun laittaa tuollaisen speiserin: http://www.ashcroft-transmissions.co...acer-ring.html On tosin heikompi kuin nuo ashcroftin omat. 4,75 on passeli muutoin vakiolle Rangen koneelle ja laatikolle kolmeviitosilla renkailla. Nuo vakiot seriekset on 4,7 |
Itsellä myös kiinnostaisi sovittaa joku muu laatikko ja jakis rangeen, mitäs vaihteistoja tuohon moottoriin saa kohtuutyöllä kiinni? Rangen vakiolaatikoiden välitykset kun ei vaan riitä omaan käyttöön ilman järkyttäviä perävälityksiä ja tuolla autolla olis kumminkin tarkoitus ajaa maantielläkin niin se perävälitysten muokkaaminen on poissuljettu vaihtoehto.
|
Oletettavasti kaikki haluaa hitaalle puolelle vielä tiheämpää välitystä?
Jos on LT230 jakolaatikko,niin tollanen sinne ja on riittävän hitaat välitykset: http://www.ashcroft-transmissions.co...nderdrive.html |
↑ Tolla ratkaisulla pakkikaan ei mee liian pieneksi.
|
Lainataas topikkia ku kerta rangen laatikoista puhe.
Eli kysymyksiä jakolaatikosta: -kestävyys verrattuna toyotan splitcase jakikseen? -takakardaanin lähtö, onko sivussa vai keskellä? -saako hitaan takavedon kytkettyä mitenkää? Sais vaa toyotan 1,98 jakiksen tilalle huomattavasti tiuhemmat välitykset... |
Lainaus:
|
Lainaus:
-kestävyydestä ei kokemusta Toyotan laatikkoon verrattuna -takakardaanin lähtö/käsijarrurumpu oikealla keskilinjasta -hitaan takavedon saa tehtyä tarvittaessa tolla: http://www.ashcroft-transmissions.co...-time-kit.html |
Lainaus:
|
Lainaus:
Alun mukaa mitä luin tota ni vaikuttas vahvalta. Eli jostai 70-luvun rangesta löytys tollai jakis? Luulis löytyvän joka kulmalta puoli-ilmasiks, kiitti tosta linkistä. Pitää tutustua oikein ajatuksella. |
70-lukulaisissa nelivaihteisten perässä jakovaihteisto aina "samaa puuta".
Erillinen ratasjakolaatikko (LT230) tuli joskus 80-luvun alkupuolella. Sitten on vielä irrallinen Borg Warnerin viskojakolaatikko,joka toimii kyllä siviiliautossa,mutta en suosittele hard core offiin. |
Tässä Jeepin rakentelutopicissa oli juttua myös Roverin LT230 jakolaatikosta: http://forums.offipalsta.com/showthr...=62424&page=12
|
Lainaus:
Oli sitten kumpi tahansa jakolaatikko, kannattaa se keskitasauspyörästö ottaa irti ja vaihtaa paineprikat. Ja kummankin laatikon saa puolikkaalla kemppilukolla tehty jatkuvalle takavedolle ja kytkettävälle etuvedolle. |
Ainakin nelivaihteisen (LT95) jakiksesta kun käyttää sen tasauspyörästön auki niin kannattaa kasata lukitteella ne tasauspyörästön koossapitävät pultit. Mulla on yhdet pultit pyöriny auki. Toki siihenkin kului aikaa varmaan se 7-8 vuotta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lisää tietämättömän opiskelijan kysymyksiä.. Kummassakos jakolaatikossa on tiheämmät välitykset, rangen omassa vai valottomassa suzukin laatikossa tossun välityksellä??
|
Rangessa aina pikkupuoli 3.321 (LT95) ja Tossun valottomassa myynti ilmoitusten perusteella 4.23, 4.25 tai 4.6.
|
Eli jos rakentelen suzukin jakiksesta irto jakiksen niin pitäis pikkusen nopeuden pudota..
|
Onkosta muuten täällä palstalla kukaan rakennellut automaatti ja manuaalilaatikkoa peräkkäin? Tuossa iski tallilla mieleen, että onnistuisiko sovittaa automaattivaihdelaatikon perään manuaalilaatikko ja sen perään jakolaatikko? Toki manuaalilaatikosta ei voisi vaihtaa vaihteita kun paikoillaan kun kytkintä ei olisi välissä..
|
Tulee vaan melko pitkä paketti ja takakartaanista liian lyhyt muuten varmasti löytyy hyvin välityksiä joka lähtöön
|
Niin, onkohan rangen automaattilaatikko kuinkahan paljon pidempi kytkinkopan kanssa kuin manuaalilaatikko? Nopealla kuuklailulla en oikein hyviä kuvia löytänyt..
|
Ei sit saa haukkua
Mut miten jos askartelemaan alkaa niin jonkun vankkalootasen etuvetosen laatikko siihen automaatin perään sais taka kardaania älyllisemmän mittaiseksi perähän pitäis joko kempittää tai sit kokonaan poistaa ja pinionin sisältävän akselin päästä irto jakikselle veto josta sit kardaanit Alumiini hitsailemaanhan sitä joutuu, mut eipä se tuplajakis tai ite tehty UD;kaan taida pulttaa ja aja mallinen rakennelma olla :confused: |
Lainaus:
Siis jos esim. tässä -Nikuzai-:n tapauksessa vois jopa toimia/kestää, koska tuo "ylimääräinen-" perävälitys pudottaa välityssuhdetta puoleen/neljäsosaan, siis huippunopeus voi jäädä aika vaatimattomaksi... mutta tuo automaatti välittää voimaa läpi, siis momennninmuunnin(kansankielellä turbiini) voi tuplata vääntömomentin, ja automaatissa hitaimman vaihteen välitykset pyörii noin 3:1 taikka vielä tiheämpänä-> Siis varomattomalla kaasun polkasulla tuo etuvetoauton laatikko saa pahimmillaan 5-10 kertaisen väännön, verrattuna mitä kone tuottaa... ja nimenomaan tuo vaihtamisen vaikeus huokuttaa ajamaan isolla vaihteella (siis siinä etuvetoauton laatikossa, joka toimii jakiksena?) ja kun seiellä on suurin pykälä päällä, että saadaan vauhtia pikkasen esim nousuun/pehmeälle) niin silloin tuo 5-10x vääntömomentti alkaa tekemään irtoromua hyvin äkkiä.... Mutta kuten sanoin, vois toimia/kestää... |
Lainaus:
http://alanmiehet.com/Vaihteisto |
Sivu luotu: 07:02 (GMT +2). |