![]() |
kumi levikkeet ruuvaminen
Hei,
Mitä ruuvit on parempi käytää jos laitat levikkeet paikalla? Toi Tek (itse poratava) ruuvit? http://tekscrew.com/img/tek-screws-1.jpg Tai tavallinen metalliruuvi? http://image.ec21.com/image/dgganggu...ping_Screw.jpg Ja jos se on metalliruuvi tarvitsen varmasti porata reika ensin? |
tuo wronicci mennee auton peltiin akkuporakoneella ihan ilman reikien tekemistä. ite käyttäsin rst ruuveja, niin ei ruostu ja näytä ihan paskalle puolen vuoden päästä.
|
Kannattais ne poratut tai ruuvilla puhkaistut reiät suojata jollain (millä?). Äkkiä alkaa ruostumaan kaaret ruuvinrei'istä.
|
Mä käytin muinoin tuota jälkimmäistä. Samaisilla laitoin nykyiseen roiskeläpät kiinni. Syy on niinkin yksinkertainen että ne oli halpoja. Eikä se mun ongelma ole jos ne vuoden kuluttua on ruosteessa kun ei mulla ole niin pitkään nuo menopelit ;)
|
mulla oli samulaissa 3-4v levikkeet porakärki ruuveilla, eikä lähteny ruostumaan, vaikke ollut suojattu millään.
jos suojata haluaa ni laittaa ensin kiinni ja sit ruuvit pois ja mälli silikoonia ruuvin kärkeen ja uudestaa kiinni jolloin silikooni leviää reijän ympärille |
http://www.biltema.fi/fi/Rakentamine...250-kpl-87104/ Näitä on itse tullut käytettyä. Tarvittaessa helpompi irroittaa vaikka olisi kanta hieman ruostunut.
|
Lainaus:
|
Miksi ruuvaamalla? Alumiini pop-niitti on parempi. Se suojaa ympäröivää mustaa terästä ja kestää pitkään. Reikään tippa sikakittiä varmuuden vuoksi. Ruuveja voi käyttää asennuksessa apuna.
|
alumiini alkaa hapettumaan aika nopeasti ja mikä siinä on ruuvia parempi muutenkaan?
|
Pop-niitti ja tietyllä tapaa peltiruuvikin(eli porakärki) tiivistyy reikäänsä melko hyvin, eli sinne ei pääse vesi yms paska ihan hirveen helpolla lillumaan.
|
Läpipultilla niin ei tarvii kerätä renkaasta irti karisseita/revenneitä ruuveja...omasta eikä kaverin renkaista;)
|
Läpipulttiin voi olla ongelmallista saaha se mutteri sisäpuolelta paikoilleen, jos on tuommonen "tavallinen" lokasuoja, jotta peltinen sisälokari tulee pultilla kiinni ulkolokariin...
|
nyt laitoin samulain muovilevikkeet niillä "niittimuttereilla" vai mitä lienee oikealta nimeltään, mutta 6mm kierre puristetaan samaantapaan, ku poppari
|
Lainaus:
|
porakärki ruuvit tekevät monasti ohueenpeltiin liian suuren reiän,sutii tyhjää.
|
Lainaus:
Tosin se hyväpuoli on asiassa, ettei yleensä tartte pahemmin ostella sähköjohtoa, kun sitä poispurettua käytettyä lankaa on hyllyt täynnä... |
Jos tuollaisia mutteriniittejä/niittimuttereita käyttää, niin mikä kombinaatio ois paras ruostumisen ehkäisemiseksi ja toisaalta paikallaan pysymisen kannalta? Onko rosterimutteri ja rosteripultti kierrelukitteella varustettuna paras vai mieluummin vaikka rosterimutteri ja passivoitu pultti??
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
mä laitoin ihan rauta kierteet, ensin reiät sit pohjamaali sit kierteet ja senjälkeen pintamaali kierteidenki päälle ja normi pultit, kestää luultavasti riittävän pitkään. :)
|
Aika hyvin nuo viritelmät tunnistaa autosta jos siinä on sellaisia. Joten kannattaa välttää suoraan sellaisia autoja. Mut jos olet ostamassa vanhaa paskaa niin paskassa on aina ongelmia. Ei se ole uusi auto.
Lainaus:
|
Lainaus:
Muutenkin tulee aika paljon käytettyä noita niittimuttereita autoissa erinäisten roippeitten kiinnittämiseen. Ite vihaan sitä kun kaikki kasataan poraruuveilla yms. |
Suomi[muokkaa]
Substantiivi[muokkaa] niittimutteri (6) mutteri, joka niitataan materiaaliin Etymologia[muokkaa] Yhdyssana sanoista niitti ja mutteri. Käännökset[muokkaa] 1. mutteri, joka niitataan materiaaliin[piilota] englanti: rivet nut, blind nut, nut-sert Tuo on minulle ihan uusi tuttavuus, mitenkä se tuommoinen sitte toimii. Onko se niinkuin niitti, jossa undo elikkäs vituiksmän toiminne, jonka pystyy perumaan? Vai jääks se ruuvikin siihen kiinni?? |
https://www.youtube.com/watch?v=dkPhGIaPCVs
Tällaiset rubber nutit vaikuttais kans sellasilta mille voisi olla käyttöä autohommissa: http://www.memfast.co.uk/shop/Vprod2.asp?cat=2256003409 |
Lainaus:
Rosteri ja musta ei sovi heikostikkaan yhteen->musta pelti uhrautuu ympäriltä heti kun olosuhteet menee märän puolelle. Alumiini ja musta sopii paremmin, alumiini uhrautuu ennen mustaa rautaa->niitti syöpyy ennen lokasuojan kaarta. Ominaisuudet liittyy sähköpareihin. Kahteen käyttöautoon olen laittanut kumilevikkeet niin että kumin ja lokasuojan kaaren väliin sikakitti, kumin päälle rosterilatta, reikä läpi ja sikakitin kanssa paksu alumiini-poppari reikään. Ei ole vielä tippuneet ja vanhimmat on jo 7 vuotta pysyneet kiinni. Oma kokemus on noista poraruuveista vähän negatiivinen autokäytössä ulkopinnoilla. Jos sellaisen vetää peltiin kiinni niin on suoranainen ihme jos vielä vuoden päästä on paikallaan samassa kireydessä. |
Lainaus:
|
Moottoripyöristä noita ainakin on löytynyt tärisevien muoviosien kiinnikkeinä.
Voit kiinnittää vaikka poraruuveilla jos sotket ne vaseliiniin, ei ne kumilevikkeet kestä kiinnityksen ikää. Laittaisin ruuvien tms alle kulkemaan alumiinisoiron joka tulee kumia kokomatkalta. Muuten kumi voi pullistella ja roikkua varsinkin pikku kosketusten jälkeen. Jos lokarit ei kestä poraruuveja/popniittejä niin peltihommia on kuitenkin tiedossa, en usko kumikiinnitysten pelastavan paljolta. |
Lainaus:
|
Omaan käpälään paras ratkasu pitkään juoksuun m4 tai m6 laipallinen hitsimutteri(outoo ku ei ainakaa viime etsimältä löytyny netin/wurthin/farnell syöveristä m5 laipallista) ja kupari tahnalla tmv "kultasulalla" pultti, niittimutteritki osaa pykiä ja alkaa pyöriä mukana tmv kivaa jännää :D niittimutterin kanssa kuparitahnakin jeesaa kummasti...
|
Lainaus:
|
Porakärkisen ruuvin käytössä pitää muistaa ettei ainevahvuus mihin ruuvin vetää kiinni ole paksumpi kuin ns.porakärki on pitkä. Porakärkiruuveja löytyy eripitusilla porakärjillä eripaksuisille materiaaleille. Ideahan on simppeli, kärki ruuvista poraa kierteille sopivankokoisen alkureijän, liika ohuissa materiaaleissa korkkaa helposti. Siksi kuvissa esiintyvä porakärkiruuvi ei ole mielestäni ikinä sopinut autonpelleille.
|
Paremmuudesta en sano mitään, mutta onhan poppareita teräksisinäkin. Sellaisilla joskus pellitettiin bussi. Eivät olleet mielestäni mitenkään ylikovaa ainetta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Hymyssä suin töräyteltiin antenneja koneisiin kiinni poraruuveilla 1-4mm pelteihin, ruuvit tosin eri laatikosta paksulle ja ohuelle...:rolleyes: |
Tai sit vaihtoehtoisesti näin
Leikkaa kaaret suosiolla isommaksi (ostat ne isommat renkaat kuitenkin joskus :D) Hitsaat lattarautaa lokariin niin että jää aavistuksen lokasuojaa ulommas jolloin helppo hitsata ja sisäpuolelle jää hyvin tilaa porata reikiä lattarautaan mihin kiinni kumia mahdollisimman monikankaista ja esim, 10cm leveää 5cm kumi ulospäin kaaresta ja 5cm sisään niin ei aikaa myöten ala (aaltoilemaan) levikekumi. Ja tosiaan pulteilla ja muttereilla kiinni:)
|
Oiskohan tällasesta mihinkään: http://www.ebay.de/itm/300946201664?...%3AMEBIDX%3AIT
Tuossa ois edullisessa mallissa tuo M8 jolle vois olla tarvetta ja rakenne sellanen, että mahtuis ahtaaseenkin paikkaan, mutta voiko tollanen peltirakenne pihdeissä kestää hetkeäkään? Millasia voimia noissa niittimuttereissa oikeesti tarvii?? |
Lainaus:
http://www.ebay.co.uk/itm/M4-M5-M6-R...item3383b44329 nää on vissii samoja? täytyy tilaa. on aika tyyriitä. |
Sivu luotu: 05:21 (GMT +2). |