Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kumi levikkeet ruuvaminen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130012)

fintroll 26.11.2014 14:12

kumi levikkeet ruuvaminen
 
Hei,

Mitä ruuvit on parempi käytää jos laitat levikkeet paikalla?

Toi Tek (itse poratava) ruuvit?

http://tekscrew.com/img/tek-screws-1.jpg

Tai tavallinen metalliruuvi?

http://image.ec21.com/image/dgganggu...ping_Screw.jpg

Ja jos se on metalliruuvi tarvitsen varmasti porata reika ensin?

PunisherFIN 26.11.2014 14:30

tuo wronicci mennee auton peltiin akkuporakoneella ihan ilman reikien tekemistä. ite käyttäsin rst ruuveja, niin ei ruostu ja näytä ihan paskalle puolen vuoden päästä.

-MaTTi- 26.11.2014 14:36

Kannattais ne poratut tai ruuvilla puhkaistut reiät suojata jollain (millä?). Äkkiä alkaa ruostumaan kaaret ruuvinrei'istä.

Nerd-O 26.11.2014 14:38

Mä käytin muinoin tuota jälkimmäistä. Samaisilla laitoin nykyiseen roiskeläpät kiinni. Syy on niinkin yksinkertainen että ne oli halpoja. Eikä se mun ongelma ole jos ne vuoden kuluttua on ruosteessa kun ei mulla ole niin pitkään nuo menopelit ;)

sos 26.11.2014 14:47

mulla oli samulaissa 3-4v levikkeet porakärki ruuveilla, eikä lähteny ruostumaan, vaikke ollut suojattu millään.
jos suojata haluaa ni laittaa ensin kiinni ja sit ruuvit pois ja mälli silikoonia ruuvin kärkeen ja uudestaa kiinni jolloin silikooni leviää reijän ympärille

_LM_ 26.11.2014 15:51

http://www.biltema.fi/fi/Rakentamine...250-kpl-87104/ Näitä on itse tullut käytettyä. Tarvittaessa helpompi irroittaa vaikka olisi kanta hieman ruostunut.

0ltzi 26.11.2014 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1180749)
Eikä se mun ongelma ole jos ne vuoden kuluttua on ruosteessa kun ei mulla ole niin pitkään nuo menopelit ;)

jotenkin todella ärsyttää tuolla asenteella autoa rakentavat :mad:

Samppa79 26.11.2014 20:47

Miksi ruuvaamalla? Alumiini pop-niitti on parempi. Se suojaa ympäröivää mustaa terästä ja kestää pitkään. Reikään tippa sikakittiä varmuuden vuoksi. Ruuveja voi käyttää asennuksessa apuna.

sos 26.11.2014 21:17

alumiini alkaa hapettumaan aika nopeasti ja mikä siinä on ruuvia parempi muutenkaan?

Luoppis 26.11.2014 21:51

Pop-niitti ja tietyllä tapaa peltiruuvikin(eli porakärki) tiivistyy reikäänsä melko hyvin, eli sinne ei pääse vesi yms paska ihan hirveen helpolla lillumaan.

-Jarkko- 27.11.2014 00:48

Läpipultilla niin ei tarvii kerätä renkaasta irti karisseita/revenneitä ruuveja...omasta eikä kaverin renkaista;)

Viipo 27.11.2014 07:28

Läpipulttiin voi olla ongelmallista saaha se mutteri sisäpuolelta paikoilleen, jos on tuommonen "tavallinen" lokasuoja, jotta peltinen sisälokari tulee pultilla kiinni ulkolokariin...

sos 27.11.2014 07:47

nyt laitoin samulain muovilevikkeet niillä "niittimuttereilla" vai mitä lienee oikealta nimeltään, mutta 6mm kierre puristetaan samaantapaan, ku poppari

Nerd-O 27.11.2014 07:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1180773)
jotenkin todella ärsyttää tuolla asenteella autoa rakentavat :mad:

Mutta miksi nähdä suurta vaivaa kun kuitenkin hävität sen auton? Eri asia on jos pidät sitä pitkään. Perin tampio saat olla jos viimeisen päälle rakentelet auton ja hävität sen vuoden sisään. Siinä vain sinä häviät ja ostaja voittaa. Et saa kuitenkaan niitä rahoja rakentelusta takaisin.

ISE 27.11.2014 09:22

porakärki ruuvit tekevät monasti ohueenpeltiin liian suuren reiän,sutii tyhjää.

nyyperi 27.11.2014 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1180968)
Mutta miksi nähdä suurta vaivaa kun kuitenkin hävität sen auton? Eri asia on jos pidät sitä pitkään. Perin tampio saat olla jos viimeisen päälle rakentelet auton ja hävität sen vuoden sisään. Siinä vain sinä häviät ja ostaja voittaa. Et saa kuitenkaan niitä rahoja rakentelusta takaisin.

No jospas jonain päivänä se osuu sinullekin se popniittilasikuitusanomalehti kilikalimaalipommi. Ehkäpä sitten tiijät mistä puhutaan. Se on niin, että kun minunkin autot on yleensä kiertänyt noin kymmenen tai viidentoista pikarakentajan kautta, niin löytyypi hassuja juttuja.
Tosin se hyväpuoli on asiassa, ettei yleensä tartte pahemmin ostella sähköjohtoa, kun sitä poispurettua käytettyä lankaa on hyllyt täynnä...

Hessu888 27.11.2014 11:53

Jos tuollaisia mutteriniittejä/niittimuttereita käyttää, niin mikä kombinaatio ois paras ruostumisen ehkäisemiseksi ja toisaalta paikallaan pysymisen kannalta? Onko rosterimutteri ja rosteripultti kierrelukitteella varustettuna paras vai mieluummin vaikka rosterimutteri ja passivoitu pultti??

Hessu888 27.11.2014 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 1180990)
No jospas jonain päivänä se osuu sinullekin se popniittilasikuitusanomalehti kilikalimaalipommi. Ehkäpä sitten tiijät mistä puhutaan. Se on niin, että kun minunkin autot on yleensä kiertänyt noin kymmenen tai viidentoista pikarakentajan kautta, niin löytyypi hassuja juttuja.
Tosin se hyväpuoli on asiassa, ettei yleensä tartte pahemmin ostella sähköjohtoa, kun sitä poispurettua käytettyä lankaa on hyllyt täynnä...

Se Nerdon kuuluisa toyota taisi olla jo tällainen myyntipatenteilla höystetty kulkine, kun siitä on niin usein pahaa oloa oksennettu.

Repro 27.11.2014 12:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1180993)
Jos tuollaisia mutteriniittejä/niittimuttereita käyttää, niin mikä kombinaatio ois paras ruostumisen ehkäisemiseksi ja toisaalta paikallaan pysymisen kannalta? Onko rosterimutteri ja rosteripultti kierrelukitteella varustettuna paras vai mieluummin vaikka rosterimutteri ja passivoitu pultti??

RST pultit ja mutterit tuppaa noin pienessä koossa katkeamaan ennenkuin pääsee edes kiristysvaiheeseen.

Hessu888 27.11.2014 12:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1180996)
RST pultit ja mutterit tuppaa noin pienessä koossa katkeamaan ennenkuin pääsee edes kiristysvaiheeseen.

No tätä vähän pelkäsinkin, vaikka netin tietojen mukaan kiinnileikkautumisongelma olisi pahempi nylokeissa ja isoissa pulttikokokoluokissa. Olisko sitten paras se rosterimutteri ja normipultti vai päinvastoin?

sos 27.11.2014 13:10

mä laitoin ihan rauta kierteet, ensin reiät sit pohjamaali sit kierteet ja senjälkeen pintamaali kierteidenki päälle ja normi pultit, kestää luultavasti riittävän pitkään. :)

Nerd-O 27.11.2014 13:16

Aika hyvin nuo viritelmät tunnistaa autosta jos siinä on sellaisia. Joten kannattaa välttää suoraan sellaisia autoja. Mut jos olet ostamassa vanhaa paskaa niin paskassa on aina ongelmia. Ei se ole uusi auto.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1180994)
Se Nerdon kuuluisa toyota taisi olla jo tällainen myyntipatenteilla höystetty kulkine, kun siitä on niin usein pahaa oloa oksennettu.

Mikä niistä romuista? Itseasiassa yhdessäkään niistä ei tainnut tuollaisia viritelmiä olla kun ostin sen. Mut toitsun paskoja joutuu muutenkin pari kertaa vuodessa hitsaileen niin ei ole mikään ihme että ne on täynnä lasikuitua. Ainoa osa mikä ei mätäne niissä paskoissa.

Micco 27.11.2014 14:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1181011)
mä laitoin ihan rauta kierteet, ensin reiät sit pohjamaali sit kierteet ja senjälkeen pintamaali kierteidenki päälle ja normi pultit, kestää luultavasti riittävän pitkään. :)

Ite teen aivan samalla menetelmällä, tulee vaan käytettyä 5mm niittimuttereita.
Muutenkin tulee aika paljon käytettyä noita niittimuttereita autoissa erinäisten roippeitten kiinnittämiseen.

Ite vihaan sitä kun kaikki kasataan poraruuveilla yms.

nyyperi 27.11.2014 14:51

Suomi[muokkaa]
Substantiivi[muokkaa]
niittimutteri (6)

mutteri, joka niitataan materiaaliin
Etymologia[muokkaa]
Yhdyssana sanoista niitti ja mutteri.

Käännökset[muokkaa]
1. mutteri, joka niitataan materiaaliin[piilota]
englanti: rivet nut, blind nut, nut-sert

Tuo on minulle ihan uusi tuttavuus, mitenkä se tuommoinen sitte toimii. Onko se niinkuin niitti, jossa undo elikkäs vituiksmän toiminne, jonka pystyy perumaan? Vai jääks se ruuvikin siihen kiinni??

Hessu888 27.11.2014 15:03

https://www.youtube.com/watch?v=dkPhGIaPCVs

Tällaiset rubber nutit vaikuttais kans sellasilta mille voisi olla käyttöä autohommissa: http://www.memfast.co.uk/shop/Vprod2.asp?cat=2256003409

Samppa79 27.11.2014 15:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1180885)
alumiini alkaa hapettumaan aika nopeasti ja mikä siinä on ruuvia parempi muutenkaan?

Olen ymmärtänyt asian näin:
Rosteri ja musta ei sovi heikostikkaan yhteen->musta pelti uhrautuu ympäriltä heti kun olosuhteet menee märän puolelle.
Alumiini ja musta sopii paremmin, alumiini uhrautuu ennen mustaa rautaa->niitti syöpyy ennen lokasuojan kaarta.
Ominaisuudet liittyy sähköpareihin.

Kahteen käyttöautoon olen laittanut kumilevikkeet niin että kumin ja lokasuojan kaaren väliin sikakitti, kumin päälle rosterilatta, reikä läpi ja sikakitin kanssa paksu alumiini-poppari reikään. Ei ole vielä tippuneet ja vanhimmat on jo 7 vuotta pysyneet kiinni.

Oma kokemus on noista poraruuveista vähän negatiivinen autokäytössä ulkopinnoilla. Jos sellaisen vetää peltiin kiinni niin on suoranainen ihme jos vielä vuoden päästä on paikallaan samassa kireydessä.

nyyperi 27.11.2014 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1181040)
https://www.youtube.com/watch?v=dkPhGIaPCVs

Tällaiset rubber nutit vaikuttais kans sellasilta mille voisi olla käyttöä autohommissa: http://www.memfast.co.uk/shop/Vprod2.asp?cat=2256003409

Jeps.. Nuita pittää hommata. Mitenkähän tuommoset on menneetkin ihan ohi. Onko noita ollut kauanki käytössä:eek:

helmapelti 27.11.2014 16:30

Moottoripyöristä noita ainakin on löytynyt tärisevien muoviosien kiinnikkeinä.
Voit kiinnittää vaikka poraruuveilla jos sotket ne vaseliiniin, ei ne kumilevikkeet kestä kiinnityksen ikää.
Laittaisin ruuvien tms alle kulkemaan alumiinisoiron joka tulee kumia kokomatkalta.
Muuten kumi voi pullistella ja roikkua varsinkin pikku kosketusten jälkeen.

Jos lokarit ei kestä poraruuveja/popniittejä niin peltihommia on kuitenkin tiedossa, en usko kumikiinnitysten pelastavan paljolta.

mikkoimp 27.11.2014 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1180901)
Pop-niitti ja tietyllä tapaa peltiruuvikin(eli porakärki) tiivistyy reikäänsä melko hyvin, eli sinne ei pääse vesi yms paska ihan hirveen helpolla lillumaan.

minä olen pitänyt peltiruuvia ja porakärkeä ihan eri ruuveina, eli porakärki on se hieman paksummille materiaaleille jossa siis poraava kärki ja peltiruuvi on se teräväkärkinen nimenomaan pellille..

Mela-Antero 27.11.2014 22:02

Omaan käpälään paras ratkasu pitkään juoksuun m4 tai m6 laipallinen hitsimutteri(outoo ku ei ainakaa viime etsimältä löytyny netin/wurthin/farnell syöveristä m5 laipallista) ja kupari tahnalla tmv "kultasulalla" pultti, niittimutteritki osaa pykiä ja alkaa pyöriä mukana tmv kivaa jännää :D niittimutterin kanssa kuparitahnakin jeesaa kummasti...

Hessu888 27.11.2014 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp (Viesti 1181173)
minä olen pitänyt peltiruuvia ja porakärkeä ihan eri ruuveina, eli porakärki on se hieman paksummille materiaaleille jossa siis poraava kärki ja peltiruuvi on se teräväkärkinen nimenomaan pellille..

Porakärki eli itseporautuva peltiruuvi ei kyllä toimi paksuilla materiaaleilla, eli sekä porakärki että perinteinen peltiruuvi on ohuille levyille, mutta toinen tarvii poralla tehdyn alkureiän ja toinen tekee sen ite.

Juippa 28.11.2014 10:27

Porakärkisen ruuvin käytössä pitää muistaa ettei ainevahvuus mihin ruuvin vetää kiinni ole paksumpi kuin ns.porakärki on pitkä. Porakärkiruuveja löytyy eripitusilla porakärjillä eripaksuisille materiaaleille. Ideahan on simppeli, kärki ruuvista poraa kierteille sopivankokoisen alkureijän, liika ohuissa materiaaleissa korkkaa helposti. Siksi kuvissa esiintyvä porakärkiruuvi ei ole mielestäni ikinä sopinut autonpelleille.

turakki 28.11.2014 17:25

Paremmuudesta en sano mitään, mutta onhan poppareita teräksisinäkin. Sellaisilla joskus pellitettiin bussi. Eivät olleet mielestäni mitenkään ylikovaa ainetta.

lavanelikko 28.11.2014 17:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 1181453)
Paremmuudesta en sano mitään, mutta onhan poppareita teräksisinäkin. Sellaisilla joskus pellitettiin bussi. Eivät olleet mielestäni mitenkään ylikovaa ainetta.

Kyllä ne "normi" popparipihdellä vaatii aikas paljon puristusvoimaa. Nuo "teleskooppivehkeet" on varmasti parempia siihen tarkoitukseen... Nimin. 4.8 popparia kaksin käsin puristanut, että sai karan irtoamaan...

-Jarkko- 28.11.2014 23:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juippa (Viesti 1181303)
Porakärkisen ruuvin käytössä pitää muistaa ettei ainevahvuus mihin ruuvin vetää kiinni ole paksumpi kuin ns.porakärki on pitkä. Porakärkiruuveja löytyy eripitusilla porakärjillä eripaksuisille materiaaleille. Ideahan on simppeli, kärki ruuvista poraa kierteille sopivankokoisen alkureijän, liika ohuissa materiaaleissa korkkaa helposti. Siksi kuvissa esiintyvä porakärkiruuvi ei ole mielestäni ikinä sopinut autonpelleille.

Ja joissain muistaakseeni wurtin ruuveissa oli eri nousuja eripaksuisille levyille noissa porakärkiruuveissa ja pulteissa:cool:

Hymyssä suin töräyteltiin antenneja koneisiin kiinni poraruuveilla 1-4mm pelteihin, ruuvit tosin eri laatikosta paksulle ja ohuelle...:rolleyes:

ajelija 29.11.2014 00:38

Tai sit vaihtoehtoisesti näin
 
Leikkaa kaaret suosiolla isommaksi (ostat ne isommat renkaat kuitenkin joskus :D) Hitsaat lattarautaa lokariin niin että jää aavistuksen lokasuojaa ulommas jolloin helppo hitsata ja sisäpuolelle jää hyvin tilaa porata reikiä lattarautaan mihin kiinni kumia mahdollisimman monikankaista ja esim, 10cm leveää 5cm kumi ulospäin kaaresta ja 5cm sisään niin ei aikaa myöten ala (aaltoilemaan) levikekumi. Ja tosiaan pulteilla ja muttereilla kiinni:)

Hessu888 29.11.2014 20:14

Oiskohan tällasesta mihinkään: http://www.ebay.de/itm/300946201664?...%3AMEBIDX%3AIT

Tuossa ois edullisessa mallissa tuo M8 jolle vois olla tarvetta ja rakenne sellanen, että mahtuis ahtaaseenkin paikkaan, mutta voiko tollanen peltirakenne pihdeissä kestää hetkeäkään? Millasia voimia noissa niittimuttereissa oikeesti tarvii??

0ltzi 29.11.2014 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 1181058)
Jeps.. Nuita pittää hommata. Mitenkähän tuommoset on menneetkin ihan ohi. Onko noita ollut kauanki käytössä:eek:



http://www.ebay.co.uk/itm/M4-M5-M6-R...item3383b44329

nää on vissii samoja? täytyy tilaa. on aika tyyriitä.


Sivu luotu: 05:21 (GMT +2).