![]() |
Perävainun rengastus katsastuksessa (ja muita kumijuttuja)
Saakos jarrullisen perävaunun viedä katsastukseen kesärenkailla kun vetoautossa on nastat?
Normistihan pitää olla molemmissa saman tyyppiset mutta onko katsastukseen poikkeusta kun autonhan saa katsastaa talvellakin kesärenkailla niin saakos perävaunun viedä näin sekarengastuksella leimalle? Edit: otsikkoa laajennettu keskustelun laajentuessa... |
Toki. Sama millä sen vetää, sama 20 km:n sääntö.
|
20 km sääntö :confused:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Vai sellaista, kiitosta tiedosta.
|
Lainaus:
|
Sama laki ja seuraava pykälä:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei liity aloittajan kysymykseen, mutta koska topic on oikeilla raiteilla;
Koskeekos nuo talvirengassäännökset kevytperävaunuja? Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kun tässä meidän lainsäädännössä on muitakin samankaltaisia "paitsi jos" -kohtia, jotka kumoaa edellisen tekstin... :) tarpeeksi kenkku miliisi kun sattuu kohdalle, niin sehän voisi sakottaa sillä perusteella että tuossa listassa ei ole vapautettu kevytperävaunun talvirengaspakkoa. Nus nus, olen pilkkuni nusaissut. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Laki antaa myöden käyttää ajoneuvo leimalla vuodenaikaan nähden poikkeuksellisella rengastuksella, muttei anna myöden käyttää sitä muuten.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei tuokaan asia ole näin yksinkertainen; jos kärryn rengaskokoa ei ole saatavana nastoitettuna, ei siinä tarvitse olla nastarenkaita.
Nyt vielä selvitellään, onko oikeasti pakollista nastoittaa kesärenkaita poliisia varten |
Lainaus:
|
Baxxter saa nastoittaa kesärenkaansa sitten mun puolesta katsastusreissuillensa. :)
|
Lainaus:
Miekkahattu kävi kohtuu kuumana kun vetoautossa oli selkeästi nastat ja kärryssä nopeasti vilkaistuna kitkat. Asiaa tovi selviteltiin ja putsattiin lunta pois kärryn renkaista ja kyllä sieltäkin sitten nastat löytyi. Syvällähän ne tosin on ettei mikään ihme et ensin erehtyi. Totesi vain lopuksi et jos ois ollu kitkat niin matka ois loppunu sihen. Ja tuohon kohtaan "jos renkaita ei ole saatavana" käy kanssa esimerkiksi tämä sama kärry. On siis ramirentin omaisuutta ja pitkäaikaisvuokralla meillä töissä. Siinä on joku speciaali koko mitä ei suomesta löytynyt mistään. Koittivat saada tuon poikkeuksen sihen mut eipä vaan onnistunut. Renkulat tilattiin saksasta reilun kuukauden toimitusajalla ja hintaa kierroksella kuulemma reilun pari tonnia. Tästä nyt aikaa 3 vuotta kun tilasivat ja joka vuosi vieläkin kauhee kitinä kun menee vaihdattamaan et liian aikasin, kuluu turhaan :D |
Tuo "saatavissa" on kans metka sanamuoto ...
- ei ole olemassa - ei ole ostettavissa - ei ole varaa ostaa - ei huvita ostaa, vaihtaa alle tai hakea http://www.suomisanakirja.fi/saatavissa Jne ... |
Lainaus:
|
No nyt kun tässä näistä kärrynpyöristä puhutaan ni miten on, onko mulla laillinen yhdistelmä ku vedän pajerolla m+s merkityillä mutikoilla jarrullista kärryä jonka alla on kesäpyörät tai vaihtoehtoisesti m+s merkatut pajeron vanhat katukumit? Kärrin kantavuus tonnin huitteissa..
ku mie oon eläny siinä ymmärryksessä että ei nastoja vaadita kärryyn ku ei veturissakaan ole mutta nyt aloin epäilee omaa ymmärryskykyäni... :D |
Lainaus:
|
Minkaslaiset renkaat kärrissä pitää olla, jos vetoauto on kuorma-auto, jossa on etuakselilla nastarenkaat ja taka-akselilla kesärenkaat?
|
Lainaus:
Ja tuossa vielä koko pykälä: Lainaus:
|
Lainaus:
Nastoja ei vaadita kun ei veturissakaan ole mutta talvirenkaat kyllä 1257/1992 16§ 2. "kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm." |
Lainaus:
|
Tuossa kesärenkaat + nastat jutussa ihmetyttää että eikö nastotetut kesärenkaat ole laittomat sekä kesällä että talvella? Renkaathan ovat silti kesärenkaat vaikka niissä nastat olisivatkin mikäli niissä ei ole M+S merkintää. Jos kärryssä pitää olla samantyyppiset renkaat kun veturissa niin eikö ne tyypit ole silloin kesärengas, nastaton talvirengas tai nastallinen talvirengas? Jarruttomassa Kevytperävaunussahan saisi olla nastalliset kesärenkaat talvirengaskautena koska talvirengas pakkoa ei ole.
Toki ne nastat kesäkumeissa on aina paremmat kuin pelkät kesärenkaat talvikelillä, mutta täällä on viila viuhunut jo niin paljon että viilataan tämäkin pilkku.... |
Lainaus:
|
No joo, aika akateemista pohdintaa kesärengas (eli ilman M+S) nastoitettuna. Sitä saa käyttää sen aikaa kun nastat saa olla alla, mutta se ei kuitenkaan kelpaa joulu-, tammi- ja helmikuussa, kun ei ole talvirengas. Tai no siihen max. 750kg kokonaismassaiseen peräkärryyn se kävisi talviajoon, kun siinä saa olla kesänakit koko vuoden.
Sinänsä peräkärryssä saa lakitekstin mukaan olla nastapyörät alla, vaikka veturissa ei olisikaan. Silloin vaikkapa marras-, maalis- tai huhtikuussa voisi peräkärryssä on nastoitetut kesärenkaat alla. Edit: saaako kesärenkaan nastoittaa ja vielä sen jälkeen käyttää sitä rengasta tieliikenteessä? |
Lainaus:
Asetus nastoista: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030408 ei kiellä laittamasta nastoja kesärenkaisiin, mutta kielletäänkö jossain muualla? |
Kiitoksia selvennyksestä evribadi!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kannattaa varmaan laittaa 4 nastaa per rengas koska jos yksi putoaa niin on vielä lailliset, kolmella nastalla yhden putoaminen toisi jo liian suuren nastaeron eri renkaiden välillä ja joutuisi jättämään ajon kesken :) |
Yksi nasta niin on nastarengas, niin se taitaa olla :)
Eli kaksi tapaa tulkita: -Jos talvirenkaita ei saatavilla, saa luistella koko talven kesärenkailla vaikka veturissa nastat. -Jos talvirenkaita ei saatavilla, pitää asentaa yksi nasta jokaiseen renkaaseen, jos veturissa nastat. :) Renkaista e-sääntö / direktiivi, onko rajoitettu renkaan nastottamista? Eli saako sen kesärenkaan nastoittaa? |
Lainaus:
|
Joo ei oo kyllä mieltä ylentävä kokemus kun perävaunun oikee äärivalo näkyy kuskin taustapeilistä ja vastaan tulossa auto senkin kokenut lainavaunulla missä ei tarvinnut talvirenkaita olla kun ei kohtuudella saatavilla. Kyllä omaan hommaisin jos talvella tarvii kuskaa.
|
Sivu luotu: 11:21 (GMT +2). |