![]() |
erillisjousitettu officrossi auto
Jonkun aikaa jo ollut mielessä auton tekeminen jolla pystyisi ajamaan kovempaakin ja soveltus officrossiin. Jotakin osia jo tullut hankittuakin, mutta suunnitelmat muuttuivatkin jo täysin kun joku päivä tuli asia kareksen kanssa puheeksi. Lopulta tultiin siihen tulokseen, että senhän täytyy olla erillisjousitettu...
Nyt ajatuksena olis putkirunko johon ainakin koneeksi tulis mersun 606, ohjaus jollakin tehostetulla hammastangolla, voimansiirto onkin vielä vähän hämärän peitossa, mutta mielessä ollu mersun perät. Taakse kemppilukollinen ja eteen asd murikka. Näiden jatkoksi sit jotku omavalmiste vetarit joitten päihin pajeron navat. Jos jollakin olis ideoita tai kuvia vastaavanlaisesta toteutuksesta niin niitä otetaan mielellään vastaan. Tänään oli töissä sen verran hiljasta, että putkikehikon tekoa jo hieman aloitettu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=166538 |
Hyvältä näyttää ja hyvä työpaikka, kun tuollaistakin ehtii puuhaamaan:D
|
Ihan positiivista että joku rakentelijakin on vihdoin ymmärtänyt että jousittamaton massa ei voi olla suurempi kuin jousitettu :-) Itekin tota miettiny mutta omat aikaan saannokset melko vähäisiä.
|
Hienoa! Saadaan lisää krossipelejä:) Nuo pyörän navathan voisi tehdä vaikka "amerikan" malliin vahvoista etuveto osista. Esim:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=166543 Tosin valmiilla osilla pääsee paljon helpommalla... |
Amerikan ihmemaassa tuntuvat tekevän paikalliset "crossiautot" korkeintaan etupään erillisjousituksella, ilmeisesti ajettavuus nopeuksilla paranee jo ihan tarpeeksi vaikka takana onkin jäykkä akseli. Vois helpottaa ja nopeuttaa tätäkin projektia?
|
Helpompi ja nopeampi on jättää tekemättä kokonaan jos sille linjalle lähdetään.
|
Urhean näköset tukivarret "amerikan" kuvassa...:D
|
http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=58035
On melko helppoa toteuttaa tuolla etuvedon navalla. Päällekkäiset kolmiotukivarret ja vetariin sopiva sovitus putki. Kestävyydestä en sen enempää voi sanoa, mutta ei se toteutus ole kovin vaikeaa. Hieno projekti ja mielenkiinnolla seurataan. |
Täällä näiden paikallisten ratojen kanto ja kivimäärä on melko suuri eli siihen kestävyyteenkin varmaan pitää uhrata ajatusta. Amerikan malli ei varmaan ole pöllömpi aavikko-olosuhteissa. :) Eli montenegron radalla olisi ilo päästellä reilummilla joustoilla varustettuna. Worrycrossissa saattaa tommoiset sievät ratkaisut epähuomiossa ottaa liikaa kipeää.
Tämä on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen perusidealtaan eli jatkakaa samaan ennakkoluulottomaan malliin. Kun se jäykkä akseli ei välttämättä aina ole paras ratkaisu... :) |
Juuri jotakin kuvien mukaista suunnitellut eli siihen pajeron napaan itse tehdyt päällekkäiset kolmiotukivarret jotka tosiaan täytys yrittää tehdä sellasesta materiaalista et kestää ne osumat niihin kiviin ja kantoihin.
Tuo jäykkä taka-akselikin oli mielessä ja helpottais kyl tekemistä, mutta koitetaan saada erillisjousitus molempiin päihin. Tässä on myös etuna se ettei takakardaanista tarvi saada pitkää, kun murikka kiinteänä rungossa. Tämä olis tullu ongelmaks ton pitkän moottorin kanssa. Tarkotus nyt sovittaa kone mahdollisimman taakse et sais painopisteen lähemmäs keskipistettä. |
Hyvältä kuullostaa projekti. Eikös om605 olis vähän järkevämpi kone? Olis kevyempi, lyhyempi ja siitäkin sen 400hp sais aika nätisti? :rolleyes:
|
Lainaus:
|
No sittenhän se on just se oikea ja paras ratkaisu jos motti on jo räpylässä :D
|
Alakolmioihin vaan sileät pohjat levystä ja kenties viistettyä etureunaa. Eiköhän se riittävästi pusuja kestä. Pinioni on sitten vastaavasti hiukan paremmassa paikassa vs jäykkis.
|
Kyllähän nuo erillisjousitukset melkoista rytkettä saa ison maailman desert racing kisoissakin ja kaikki ei suinkaan ole pelkkää pehmeää hiekkaa missä ajetaan. Radoilta löytyy kivikkoja siinä missä suomalaismetsästäkin. Ja nopeudet voidaan kuitenkin kertoa 3-4:jällä suomikisoihin verrattuna.
Usassa alkaa kisoissa näkymään kokoajan enemmän myös irs taka-akseleita, niitä ei tosin tehdä yläpuolisilla kolmiovarsilla mielellään. Joustogeometria ei ole vissiin paras taka-akselille kolmiovarsilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=166559 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=166560 Meidän olosuhteissa IFS ja IRS akseleista suurin hyöty varmaan tulee auton keskelle jäävään maanvaraan, parempia ajo ominaisuuksia ei tämän hetkisillä radoilla paljoa pysty hyödyntämään joilla nopeudet pysyy max 70-80km/h |
Lainaus:
|
Tälläistä ajatusta olen pohtinut jo aikoja sitten ja olisin sen toteuttanut Pajeron etuperästä johon olisin pistäny molemmille puolille vasemman puolen vetarin laipan.Siihen olis sit askarrellut sopivat vetarit.
|
Lainaus:
Mutta itse aiheeseen, idea on todella hyvä, mutta haittapuolena tuossa on tietty se, että kaikenlaisia väljistyviä puslia ja niveliä tulee lisää. Eli rikkoutuvat paikat lisääntyy eli kannattaa tehdä todellakin riittävän vahvoista osista. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nyt kun auton runko on vielä metritavarana hyllyssä, niin voisko suunnitelmissa jotenkin huomioida jäykän akselin, vaikka hieman pidemmällä akselivälillä? Ettei tarvitse ihan kaikkea tehdä uusiksi jos ei erillisjousitus takana kestä? Saa tietty rakentaa miten haluaa, nämä on vaan mun ajatuksia.. |
onneks on Jameksen Jesse niin meikäläisenki ajatuksia tähän lajiin tulee ikään kuin käytäntöönkin kun itseäni ei oikeen laji innosta tällä hetkellä,tarpeeks kempin pultteja niin hyvä tulee ;)
|
Mulla ollut samanlainen visio jo pitkään mutta ei taida aika riittä milloinkaan. Mä meinasin tehä suburbanin etuperillä vetareilla ja navoilla kun noita olis siunaantunut nurkkiin kasa. Ja ehkä nelipyörä ohjaus.
Koneeks joku kevyt nykyaikainen tehokas bensa kone ahtimella. |
Lainaus:
Lainaus:
Mielenkiintoinen projekti, kannattanee ehkä hieman tutkailla Pirate4x4:stä noita IFS- ratkaisuja ja siitä sopivasti keventää/ pienentää omaan käyttöön sopiviksi ratkaisuiksi. Jos ei muuta niin ainakin saa vähän ideaa mitä ja miten kannattaa toteuttaa, ettei ihan tarvitse pyörää keksiä uudestaan :) |
Nyt ei ole kerinnyt projektia juurikaan tekemään, kun ollut oikeitakin töitä ja materiaali pula alkaa vaivaamaan, jos viikonlopun aikana saisi moottorin tuotua työmaalle ja alkuviikosti haettua runkoainesta niin saisi aloitettua rungon teon. Eli tätä tehdään hiljakseen työn ohessa hiljaisina aikoina.
Suunnitelmassa olis tarkotus pysyä ja se erillisjousitus taaksekkin rakentaa selviää sitten miten kestää renkaat tarkoitus kuitenkin pitää maltillisen kokoisena. Pitääpä tutkia tuon laisia ratkaisuja mistä ford59 laittoi kuvankin. |
Taisi muuten just olla myynnissä kaksi, vai peräti kolmekin ihan aitoa IFS- etuperää tuolla varaosat- ja tarvikkeet puolella. Chevy 2500:n perät, joten pitäisi kestää :)
|
Putki kehikko hieman edennyt
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=166602 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=166601 Ei kerinnyt viikonloppuna konetta korjaamol kuskaamaan, kun tuli suosuitsaan aloitettua jakolaatikon vaihtoo. Kardaanit, penkit, hyti lattia paikalleen ja öljyt laatikkoon niin sit pääsis sillä harrastamaan tämän projektin valmistumista odotellessa. |
Lainaus:
|
Kehikon putket?
Hienostihan tää projekti etenee!!
Mitä putkea tossa on käytetty? Onko toi taivutin mallia biltema vakio kokoisilla lesteillä? Ite koitin vännellä wirsbon vesijohto 48mm putkea ns. rypyttimellä, niin ryppystähän siitä tuli.. TEMÄHIK |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Olisko sulla lähikuvaa n. 90 ast kurveista? Vähän OT, mutta kiitos silti... TEMÄHIK |
Lainaus:
Meidän rypyttimeen tehtiin ohkasesta alumiinipellistä lestiin täytettä, ettei ole putkella tilaa levitä. Useimmat 48,3x3,2 taipuu 90astetta hyväksyttävillä rypyillä ja ne viimeiset asteet on pahimpia. Jo 80 astettakin helpottaa. Mutta yks putkilaatu meni aina pahasti ryppyyn, vaikka mitä teki. 48,3x4,5 putkea oli jostain tullut yks keppi, se taipui nätisti ilman ryppyjä :) Ja ettei ole ihan offtopiccia: Onko noista kaarista tarkoitus tulla AKK-kelpoiset, tai kannattaisko varmuudeksi tehdä? |
Voin huomen ottaa kuvan. Toi lesti o jämpti toho putkee vasaral joutuu hakkaan lestin irti putkest taivutuksen jälkeen.
Officrossis ei vissiin tarvinnu ol akk kaarii? mut varmuuden vuoks vois pykälien mukaset kyl niist tehä. Eikös se riitä ku tuohon tekee yhden suora oviputken vielä? Ja diagonaalit? Ei ilmeisesti muita puutteita akk säännöistä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nyt on moottorikin saatu kuskattuu korjaamolle ja sen paikkaa hahmoteltu. Akseliväliksi olis tulossa 250cm ja nuo putken pätkät olis niillä paikkeilla eli moottorin saa jäämään etuakselin takapuolelle ja hyttiinki taitaa vielä jäädä riittävästi tilaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167082 |
onkos tälle tapahtunu jotakin..?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jupe69ltä tuli haettua pajeron osia ja nyt niitä sommiteltu paikoilleen, eli suunnitelmiin tuli muutos ja perät tuleeki pajerosta, joista tuo putken pätkä irrotetaan ja toteutetaan lyhyen puolen vetareilla juuri niinkuin sumpe tuolla aikaisemmin kirjoittikin. Jakolaatikoks tulee Maurialalta saatu gazin loota joka tulee pystyyn, että saadaan kardaanit keskelle.
Millasillakohan nivelillä tukivarret kannattas tehdä? Tällä hetkellä mieles et rungonpää toteutus jollain messinki helalla ja navan päähän uniball, mutta kuin suuri täytyy olla et kestää? Ja mistä kannattaa hommata? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167446 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167445 Pahottelut huonoista kuvista, puhelimen linssi halki ni tulee melko sumeita. |
Hyvältä näyttää, tuleeko etuperä koneen alle vai eteen. Omaan ikuisuus projektiin aattelin hiukan kuivasumppuakin jotta sais mahdollisimman alas moottorin murikan päälle. Kuinka kestäviä noi pajeron perät on, tossahan tulee takaperä vähän niinkuin väärinpäin pyöriväksi vai millanen desing niissä on? Kai ne pajeron omat ylä ja alapallotkin jotain kestää? kun kohtuu kevyt auto kuitenkin tulee, uniballit varmaan parhaimmat olisi kuitenkin.
|
Omien kokemusten perusteella pajeron perä kestää ihan ok, mutta murrokset ovat melko heikkoja. Jos siis kyseessä 8" perä, eikä 7.25". nimim. vähintään yksi murros / ajokerta :D Tämä siis 37x12.5x17 cooper discoverer stt kumeilla
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vetarit on melkein vaakatasossa kun auto on tasasella, toki maastossa kulmat on sitten mitä sattuu, riippuen maaston muodoista :) 31" renkuloilla kesti melkein mitä vaan, eli noin 35" pyörillä voisi hiukan paremmin kestää
|
Lainaus:
|
Eikö tuohon saa pidemmät vetarit kuin pajerossa on, eli saa paremmat kulmat.
Pajerossahan on murikka toisessa laidassa ja täässä tulee ilmeisesti keskelle vai? Hiukan saataa toki joutua ite askartelemaan vetareita ja murikankylkeen kiinnitystä. |
Onkos noi sellaisia "isompia" periä missä on kaksi keskitappia??
|
Tuleekohan liian korkee jos kartaani menee öljypohjan alta moottori sivuun ja öljypohjan sivusta kartaani
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Öljypohjan läpi se kartaani.
Tai tekee toispuoleisen öljypohjan. |
onkos tämä rojekti jo unohdettu .. ??
|
Ei oo unohtunut, mut ei oo kerenny tekemään.
|
Sivu luotu: 23:43 (GMT +2). |