![]() |
Rungon putsaus (sisältä) maaleista sinkkiä varten.?
Eli mikä on tehokkain ja varmin tapa saada maalit pois rungon sisältä ennen kuumagalvanointia.
Nyt otetaan vastaan kaikki vinkit. Niin runko on LR Defender 90 |
Peset hiekat ja muun irtonaisen pois, kyl ne siellä ens uittaa sen hapossa. Se poistaa maalit.
|
Ei kelpaa umpinaiset/sisältä putsaamattomat rungot sinkkiin, bj rungossa oli onneks niin paljon reikiä et onnistui puhaltaa sisältä puhtaaksi.
|
Itse suihkuttelin sinne kotelonsuojan ja öljyn sekoitusta - ennen sitä putsaus oli puutteellisilla konsteilla hankalaa koska tarvitaan paskan irroittavaa voimaa, että myös sen pois kuljettamista.
Onkos kukaan kokeillu pyörivää ryömintäsuutinta painepesurissa? http://www.finfinet.fi/Suuttimet/Pyo...oemintaesuutin |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tassa olisi takalaiset ohjeet:
|
Lainaus:
|
Mulla Nilfiskin viemerirassi, hyvin lähtee hiekka pois palkkien sisltä. Ryömii itsekseen kun pistää paineet päälle, takaa kun laittaa sisään niin 4 minuuttia niin on edessä, pari kertaa niin tulee puhdasta vettä reiistä
|
Lainaus:
Siis tekeekö tavallinen viemärirassi tarpeeksi puhtaan jäljen? "Tämä kiinnostaisi minuakin. Mikä noista eri tyypin suuttimista ois hyvä, poraava, ryömintä, pyörivä??? " - kiinnostaa myös paljonko tarvii olla pesurissa paukkuja, että homma toimii kun eihän se meinaa aina toimia siellä missä näkee sentään kunnolla |
Maalin poistoon liittyi kysyjän teema ...
|
Niin ja edelleenkään kukaan täysjärkinen sinkkausta tekevä yrittäjä ei ota vastaan vain pestyä runkoa, pitää olla puhallettu kokonaan puhtaaksi...
|
Lainaus:
Voi olla, että puhumani painepesukonsti ei kohtuubudjetilla siihen pysty vaikka saattas olla toimiva jos vehkeet on rajut. Tossa olis pesuri, jolla maali lähtee: http://www.youtube.com/watch?v=_BWf5F1j0M8 Jostain syystä ei ole tullut vielä Motonettiin ja Puuiloon myyntiin! :D Jos ei ole varmaa lähteekö kaikki mikä tarvii, hankaluutena on miten pääse puhtauden tarkistamaan. |
Lainaus:
Lisää löytyy vaikka minkälaisia http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...amera&_sacat=0 Joka rungossa on varmaan joku yli 10mm reikä parin metrin välein, jotta tollasen saa tökättyä sisään. |
Pari jeepin runkoa käyttäny zinkissä ja en todellaka halua reboundina runkoja takas eli palkit auki et pääsee hiekottaa kokonaan.
|
Ettikää firma joka tekee UHP(ultra high presure) pesuja /puhdistuksia. Nuita pyöriviä suuttia on sellasia johon saa 1000bar painetta ja vettä tulee läpi n.120l/min... Samalla löytyy yleensä kohdat jotka tarttee hitsikonetta...
|
Lainaus:
Ruostevaurioita ei ole paikattavana ja siitä syystä en ole laikottamassa runkoa auki. Maalinpoiston pitäisi onnistua nykyisten aukkojen kautta. Jos Lipeä puree niin suunnittelin tulpata reiät umpeen ja täyttävän aisat sillä. Kiertovesipumpulla tai vastaavalla virtausta ja erilliseen astiaan pumppaus missä myös tapahtuisi lämmitys... Mites tollanen voisi toimia?? |
Kuinkakohan kuumaksi rungon vois lämmittää ennen kuin tulisi vaurioita? Jos polttaisi maalit? :-D
|
Kai sä sen voit lämmittää ainakin yhtä kuumaksi mitä se tulevaisuudessakin tulee kokemaan. Sinkki allaskin meinaan lienee melko lämmin paikka ja uskoisin rungon sielläkin lämpeävän läpikotaisin.
e:Wikipedia kertoi sinkin sulamispisteen oleva 419,5C° |
Paljon niitä runkoja tuli hiekkapuhallettua puhtaaksi aikoinaan, mutta ei sieltä sisältä niitä kokonaan puhtaaksi mahtunut puhaltamaan. En yhtään muista millä asiakkaat olivat sisäpuolet "viimeistelleet" ennen sinkki pataa. Paskasta runkoa sinkkaajat ei happoaltaaseen suostu dippaamaan, saatika sitten sinkkialtaaseen. Kyllä tollanen 500bar pyörivä suutin maalit irrottaa jos saa kuumalla vedellä pestyä. Mitä enemmän painetta, sen parempi. Vesi määrällä ei niinkään merkitystä. Lopputuloksen voi tarkistaa putkistokameralla.
|
Hiekkapuhalluksessa ainakin sellaisilla harrastajaluokan suutinkokoja hyödyntäen kun itse olen ainakin puhallellut vain 5 millin suuttimella, jolla pystyy vielä sähköllä tekemään paineilmat, homman toimiminen vaikkapa ulkoa päin runkoa puhaltaen perustuu siihen kun kunnollinen suojakypärä päässä näkee mitä tekee. Tuolla tulee toimeen jollain 1-2 kuution ilman tuotolla ja oleellista on kunnollinen näkyvyys.
Jos ilmaa tulis joku 20 kuutiota ja suutin olis saamarin iso, se saattas puhdistaa vaikka sojottelee vähän sinnepäin. Näkeminen ja tarkka työ on ollut autoissa tarpeen siksi, että puhdistaa pintoja tarpeellisessa määrin. Jos vastaan tulee joku pehmeää mömmöä oleva kohta jossa mömmö lujasti kiinni, voi mömmöä joutua puhaltamaan paljon enemmän kuin ympäristöä. Näistä näkökulmista käsin epäilen hiekkapuhalluksen toimivuutta silloin jos puhdistettavaa kohdetta ei näe kunnolla. |
Massat ym on hankalia puhaltaessa. Niitä ei ylipäätään kannata puhaltaa pois kun eivät tahdo irrota. Jollain muulla menetelmällä massat ja vaseliinit pois ja sitten puhalletaan maalit pois. Paksuimmat ruosteetkin kannatta poistaa mekaanisesti muuten puhaltaessa tulee reikiä turhan paljon. Puhaltaessa 11-13mm suuttimella ilmaa kuluu ainakin 8 kuutiota minuutissa.
|
Lainaus:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...hja%202012.JPG Tuossa on juju se, että olen kohdistanut puhallussuihkun sopivan viistosti juuri massa rajaan. Tavanomaisimmista kotteroista vastaavat alueet on kohtuulliset hyvin lähtenyt puhtaaksi kompressorilla, josta irtoaa max. 2 kuutiota ja viiden millin puhallussuutin - pisin mitä markkinoilta löysin. Jos suutin olis päälle kymmenen milliä, sopiva puhalle ja painetta tarpeeksi, veikkaan ettei paskan irtoaminen ole ongelma vaan kun meinaa irrota liikaa myös sieltä mistä ei pitäs - siis jos ei tarkasti näe mitä tapahtuu. |
Juuri näin, ei kannata pommittaa suoraan kohti. Tottakai helmat ym ohuemmat kohdat kannattaa puhaltaa pienemmällä suuttimella ja paineella. 5mm suutin ja 1000l/min ilmaa riittää useimpiin hommiin. No nythän oli ruongon sisäpuolen putsauksesta kyse ja se onkin ihan eri juttu kun helmojen puhallus. Niin ja muistakaa ettei ovipeltiä ym kannata puhaltaa kun se hiekkaa käytettäessä venyy muodottomaksi.
|
Lainaus:
Jos joku osaa hyvin puhaltaa rungon sisältä, niin siitähän olis kiinnostava nähä jotain videota vaan veikkaan, ettei ehkä ihan paras idea. Itse olen kuitenkin puhaltanut esim. maastokuorma-auton rungon, joka oli muutettu metsäperäkärryksi. Ei ongelmaa kun avonainen runko irrallaan ja näkee hyvin. Ruostettahan puhallus hiekalla poistaa hyvin vaan jonkun muunlaisen mömmön poistoon on varmaan parempiakin ratkaisuja. |
Kyllä suorasta pellistä voi pieniä alueita puhaltaa ilman suurempia ropleemia. Niin ja hiekka sitoo öljyn hyvin itseensä jos on maalaamassa jotain öljyisiä osia niin niitä ei tarvitse pestä erikseen. Vaseliini on ongelma kun leviää vaan joka paikkaan.
|
Vesihiekka-puhalluksella lähtee lika ja maalit
Kun kysymys oli rungon sisäpuolisesta putsauksesta niin onko se massattu myös sisältä vai onko tarve vaan maalin poistolle??
Yksi tapa voisi olla vesihiekka-puhallus (pyörivä suutin) jolla ainakin lähtee niin lika kuin maalikin. Menetelmäähän käytetään mm betoniterästen "esiinkaivamiseen" kuin terästenkin putsaukseen. En osaa sanoa soveltuuko noi pyörivät pesusuuttimet moiseen, mutta luulis niitä tuollekin systeemille löytyvän:) painetta toki tarvitaan ihan kohtuullisesti :rolleyes: Toinen voisi olla putkimiesten käyttämä pyörivä rassi jolla putket putsataan ennen pinnoitusta, lähtee ainakin ruosteet putken sisäpinnalta niin luulis lähtevän maalitkin.? Mukautuuko rassi kulmikkaaseen runkoon on varmaankin selvitettävissä! |
Tarve pelkästääpelkästään maalille, massaa eikä rasvaa eI ole.
Olin jo varma että nyt löytyi kunnon maalinpoistoaineet kun laitoin kyselyn itä-naapuriin mutta ei, siellä menny samaksi viher-piiperrykseksi kuin täälläkin. :-/ |
Josko noista löytys vihjettä
Lainaus:
http://www.jointslr.fi/upload/File/H...ssat%20ym..pdf sivulta 26. Muut tuotteet löytyy maalinpoisto joka soveltuu automaalille. http://www.supercheapauto.com.au/onl....aspx?id=80301 http://www.solmaster.fi/uploads/pdf/...s_1-2_2008.pdf Sivulta 16 > http://www.cc-company.fi/files/1093_...alinpoisto.pdf http://www.coravari.fi/sites/default...ttifinal_0.pdf Nyt valikoimastamme löytyy CC 101-maalinpoistoaine, joka on saanut asiakkailtamme hyvää palautetta toiminnastaan. Maalinpoistoaine reagoi todella nopeasti puhdistettavassa kohteessa poistaen jopa paksuhkoja maalikerrostumia helposti ja nopeasti. CC 101 maalinpoistoaine on suunniteltu kaikenlaisen maalin poistamiseen vahvoja liuotinaineita kestäviltä pinnoilta, CC 101 irrottaa maalin lisäksi myös liimatahroja, lakkaa yms. Tuotetta on saatavana: - Nestemäisenä - Hyytelömäisenä - Spraynä (hyytelömäinen) CC 101 Maalinpoistoaine: - Tehokas maalin irrottaja - Toimii myös huokoisilla pinnoilla - Sopii spraymaalitahrojen poistamiseen kovilta pinnoilta - Vesipestävissä KÄYTTÖOHJE: Levitä ainetta puhdistettavalle kohteelle, anna vaikuttaa. Kaavi pehmentynyt aine irti tai käytä painepesuria. Huuhtele tai pyyhi pinta kostealla liinalla puhtaaksi. Erityisesti töherrysten poisto maali- tai muovipinnoilta edellyttää huuhtelua, muuten alla oleva pinta voi vahingoittua. Aine irrottaa ohuet maalikerrokset yleensä yhdellä käsittelyllä, paksut vanhat maalikerrokset voivat vaatia useampia käsittelykertoja. Allaspuhdistuksessa allas on katettava haihtumisen estämiseksi ja ilmanvaihdosta on huolehdittava syttyvien höyryjen kertymisen estämiseksi. Tuote liukenee veteen. U |
Lainaus:
Hioavien ainesosien käyttö olisi sitten eri juttu ja tarvitaan kaiketi alentunut paine, jossa vaiheessa hiekka tulee mukaan ja hiekka ei tykkää mennä mistään pienestä reiästä. Ainakin hiekkapuhalluksessa on niin, että kovin pienistä suuttimista ei mee hiekka välttämättä hyvin läpi. Totesin tämän kokeilemalla ostamalla kuormalavallisen 1-2 millin puhallushiekkaa ja annoin hiekat kaverille kun minun suutinkoko on toistaiseksi niin pieni. Sama tilanne kai jos vesi kuljettaa tai sen tuottama alipaine imee hiekkaa. Tuossa muuten lähtee Impalan pelleistä maalit vähän sellasella tyylillä mistä mä tykkään: https://www.youtube.com/watch?v=bCehkkTTeMk Olen sitä mieltä, että palkkien sisään kävis sellaiset puhdistusmenetelmät jossa työtä tehdessä ei tarvi hirveesti nähdä vaan riittää tuloksen tarkastaminen ja siinä tarpeeksi ärmeä painepesu pyörivällä suuttimella olis hyvä kun se jättäs metallin jäljellä ja poistas paskan. |
Tuossa muuten lähtee Impalan pelleistä maalit vähän sellasella tyylillä mistä mä tykkään:
https://www.youtube.com/watch?v=bCehkkTTeMk mitähän puhtaaksi puhallettu pelti tykkää tuosta vesimäärästä millä sitä kosteutetaan tuon puhalluksen ajan.....:D |
Lainaus:
|
Videossa näytettiin kuin suurin osa vedestä höyrystyy osuessaan kohteeseen. Ei paljoakaan vettä ollut maassa puhaltamisen jäljiltä!?
|
Lainaus:
ja itse kysymykseen:itse koittaisin jollain antaa lämpöä että maalit käryää ja samaan aikaan esim porakoneeseen kiinnitetty teräsharja millä hinkkaa maalit pois....lämpöä esim hallitykillä ja harjan voi rakentaa piippu/kattilarassista... |
Jos Defen runko on samalla tavalla tehty, kuin Rangen, voi nuo letkuihin perustuvat menetelmät unohtaa.
Runko kun on umpi kotelo, jonka sisällä on erilaisia vahvikkeita tukkien kotelon. Pitäisi leikkoa koteloa auki useammasta paikasta päästäkseen kunnolla putsaamaan. Liekkö siellä maalia sisällä ? Vai onko nuo uudemmat kenties maalattu upotusmenetelmällä? Itsellä vain noita seitkytlukusia... Pitäis mielenkiinnosta aukaista joku runko kokonaan. On siis tehty kahdesta "U" palkista [ ] |
Sinkkaus vaatii kohtuu "avonaista" rakennetta. Ylimääräisen sinkin pitää päästä valumaan pois.
|
LR- runko on tosiaan kahdesta u-pellistä niputettu, "umpinainen" palkkirunko. Päästää paskat sisälle ja pitää ne siellä. :-D
Reikiä on riittävästi sinkitykseen. Reikien koot on 10-50mm. 2000-luvun rungot on uppomaalattu, tuli mullekkin yllätyksenä projektin edistyessä. |
RR rungon sisältä
Tukirauta iskarinpulteille, alaosassa noin kahden millin rako: https://lh6.googleusercontent.com/-G...0/IMG_5521.JPG Muistaakseni tuosta edellisen kuvan vasemman takaiskarin kiinnikkeen etupuolelle tämä palkin sisäkuva: https://lh5.googleusercontent.com/-4...2/IMG_5520.JPG Tulppaa kaikki rungon reijät ja täytä runko jarrunesteellä? :) Luulisi maalin irtoavan. Ensin vain laskee vettä läpi niin kauan ettei tule hietaa ulos. |
Kyllä tollanen rakenne on haasteellinen putsattavaks sisältä. Jos joku projektiin ryhtyy, olen innokas kuulemaan millä menetelmällä onnistuu.
|
1 Liiteet
Onko tästä aiheesta mitään uutta? Pitäis saada toi BJ:n runko puhallukseen ja sinkkiin, mutta eihän ne sitä kuitenkaan sisältä saa puhallettua kuin paikoin toiselta puolelta vaikka hyvät reiät onkin sisäpuolella.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1560082859 Maalia on n. puolivälistä ylöspäin jäljellä. Poltanko toholla (ei taida vaan teho riittää jos ulkopuolelta lämmittää?) vai ostanko jotain tämmöstä paikallisesta (oliskohan tarpeeks tehokasta?): https://overpaint.fi/epages/overpain...3&Locale=fi_FI |
Lainaus:
https://youtu.be/4n9__NsaTP4 Tuuminut, että karkeapuhdistusta, jossa riittää saada enimmät pois voisi tehdä riittävällä veden virtauksella tunkemalla palkin sisään niin iso letku kuin mahdollista ja pumpata vettä riittävällä pumpulla. |
Lainaus:
Ja ei liity otsikkoon mitenkään nämä sisäpuolen pesut, ei se maali vedellä pesemällä lähde. |
Lainaus:
Iso hiekkapuhallus laite saattas myös poistaa jotain jos saa ilmavirran kulkemaan jotenkin järkevästi palkin sisällä. Se on tällainen suutin mitä itse olen kaivannut varusteiden joukkoon, näyttäisi halkaisija olevan 12 milliä, paineen kesto 500 baria: https://www.salhydro.fi/fi/viemarisu...n-pyoriva-mini Pienemmissä metalliesineissä apuna maalin irroituksessa ollut sitruunahappo. |
Mä putsasin Discoverystä pesemässä runkoa toista tuntia joka mahdollisesta lävestä höyrypesurilla 90 astetta ja vajaa 200bar. Hiekkapuhalluksessa kävi tämän jälkeen.
lopuksi puhaltelin paineilmalla joka kolosta. Kyllä se puhtaalta vaikutti sen mitä hitsatessa joutui leikkelemään auki, mutta toki tuota ei ollut ikinä kotelosuojattu jälkeenpäin. |
Mitenkähän toimisi vesihiekkapuhallus, kun on noita reikiä kumminkin aika hyvin? Jos on sinkkiin menossa niin pintaruoste ei haittaa mitään jos ennättää väriä ottaa.
|
Lainaus:
Vähän kokemusta painepesurin vesipuhalluslaitteesta, mutta se on kapea pistemäinen verrattuna hiekkapuhallus venturisuuttimeen. Märkäpuhalluksissa veden sekoitusvaihtoehtoja, joku voisi tietää mitä märkäpuhallus tekee tuollaisessa rakenteessa. |
Lainaus:
|
Pari runkoa olen käyttänyt sinkissä, molemmat puhalsin päältä ja sisältä järeällä laitteella jossa teräsraetta. Kompura taisi olla 6m3. Muutaman tunnin kääntelyineen vei aikaa, rungon sisään kaikista aukoista mistä vain sai raetta menemään.
Sinkitys eri firmoissa, kummassakaan ei valitettu että olisi epäpuhtauksia ollut. Bertan rungossa niin paljon reikiä että helppo puhaltaa. |
Lainaus:
Teräsraetta on myös. |
Sivu luotu: 12:24 (GMT +2). |