Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Maasturi Pulling (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=129383)

hilukki 06.11.2014 22:43

Maasturi Pulling
 
Tervedys kaikille.
Asia olis sellainen että olisko kiinostusta lähtee kokeilee NS maasturi Pullingia tulevana kesänä.Kisa olis näytös luonteinen ainakin näin aluks ja vain yhdellä kisapaikalla tapahtuva.Autot pitäis olla tieliikenne kelpoisia max paino todennäköisesti max 2900kg.
Tätä juttua olen pienissä määrissä alustavasti suunnitellu.
8.11 on FTPA Päättäjäistilaisuus jossa olis tämä jutska alustavasti esillä.Elikkä tämä nyt tuli vähä äkkiä tämä tiedustelu täältä meikäläiseltä.
Joten jos kellä kiinostuta niin ottakaa yhteyttä tänne päin ei ole tietnkään sito osanotto ilmoitus. mutta jos saatas muutama auto ees nin käytäs kokeilee.
TV Raimo Jääskeläinen. 0400964782 Sähöpost bj45gamottu@suomi24.fi
HUOM tarttis tietää huomen iltaan menessä olisko lähtijöitä.

gr patrol 06.11.2014 22:48

terve. missäs tällänen näytös olis?

hilukki 06.11.2014 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gr patrol (Viesti 1175008)
terve. missäs tällänen näytös olis?

Siitä voitas sitte sopia jokin kaikille keskeisin paikka.
Auton jousto vara kannataa minun mielestä rajoittaa ettei mee jouset pohjaan.Mutta sehän on helppo homma pitkät rajottimet rungon ja akselan väliin näin meinasin omaan autoon tehä.Kiinitys lavettiin tulee ketjulla.

gr patrol 06.11.2014 23:03

vedettäiskö millä painoilla? alahärmään voin tulla vetämään.

hilukki 06.11.2014 23:06

Kaiken pienimillä ja pienin lavetti.

gr patrol 06.11.2014 23:19

1 Liiteet
ok. vedin yhden metsäkoneen halliin pihalta joka painoi 26500kg. tuli se patrollin peräs kun sai sen vaan eka liikkeelle. tuossa joku kuva siitä:)

hilukki 07.11.2014 00:21

Niin näyttää liikkuvan.Amerikan maalla suosittua 4Wd vetokisat You Tubessa videoita esim Truck Pull-Morgan Utah 2013.
Onhan niissä tosin voimaa oikeissa kisa autoissa.
Mutta kulkee minkä kulkee 4-6 kutoskoneillakin.
Eikä siinä kovin kova paino tule taka akselille kun voihan vetoriimun ja veto vaunun säädöillä hollata painoo.
Noh katellaan tuleeko tästä sen suurempaa tai edes pienempää.

hilukki 07.11.2014 09:41

Jos jota kuta kiinostaa niin tähän iltaan menessä kiinostuneet ottakaa yhteyttä.
Voi sitä tällä palstallakin ilmotella ja muutenkin asiasata keskustella.
Vai liekkö ollu hullu koko tämä idea.:)

hilukki 07.11.2014 09:56

Sen verran vielä lisäystä iltaan KLO 21.00 mennessä tänään Perjantaina 7.11

Wille87 07.11.2014 15:53

https://www.youtube.com/watch?v=ENDv79MYXAM

Mahollisesti vois lähtee testimään :)

hilukki 07.11.2014 16:33

Tere ville hieno homma että kiinostusta on.Hessu kävi äsken meillä pyörähtämässä juteltiin tästä ideasta tuntu olevan kiinostonut myös.

hilukki 07.11.2014 17:05

Tässä väliaika tietoo tästä suunitelmasta.
Kivimäen Vesan kanssa olin puhelin yhteydessä ja tämä tulis alustavasti menee tällä tavalla.
Tästä tulis suoraan SM luokan Pulling sarja tulevana kesänä,säännöt tarkentuu myöhemmin.
Tulevana kesänä auton tehoista riippumatta vedettäis samassa luokassa.
Alustavat säännöt.
Auton oltava tieliikenne käytössä.
Vetokoukun korkeus määrätty tarkentuu myöhemmin.
Tappokatkaisia vetolavettiin kytkettävä pakollinen.
Rengas koko rajoitettu tarkentuu myöhemmin.
Siinä alustavaa tietoo.Autot luokittuu kahteen teho luokkaan näitä ja muita sääntöjä selviää myöhemmin.
Tarkemmat säännöt yms selkeytyy sitten myöhemmin kun ja jos huomenna 8.11 FTPA
hyväksyy tämän luokan mukaan.
MUTTA aika hyvältä vaikuttaa.Tiedottelen asiasta lisää kun tulee lisä tietoo.

BJ-40/76 07.11.2014 17:09

Me testailtiin tuota joskus -90 luvun alkupuolella.
Kokeilkaa ihmeessä, ihmeen äkkiä tuo vaunua alkaa painamaan. (minun pisin veto taisi tulla nimimerkin mukaisella bj:llä, kun veti takavedolla:o )

hilukki 07.11.2014 17:19

Joo se on vaunun säädöistä kiinni.Tässä on hiomista vielä ennen kuin tästä hyvä tulee.
En hokassu edellisessä viestissä kirjottaa että ilmoitelkaa kiinostuksesta tällä palstalla vaikka et olisi lähtemässä 100% mukaan.
Mutta toivottavasti jos ja kun tämä toteutuu niin olis kisa paikoilla alan harrastajia paikalla.
Pitäähän sitä yleleisöökin olla.HEH HEH

mäksä 07.11.2014 17:21

tuo auton oltava tieliikenne käytössä ratkasi áinaki sen etten osallistu.. :eek:

mettäsika 07.11.2014 17:48

vois kyllä kiinnostaa jos saa vaan tuon ikuisuusprojektin kasaan ja jos mukaan pääsee tommosella 3000+ painavalla dodgella :D

kivinen 07.11.2014 17:53

Olikos siihen joku syy, että auton pitää olla tieliikennekelpoinen?

Tuli vaan mieleen, että aika paljon noita kilvettömiä metsäpelejäkin löytyy. Niillä voisi aika surutta vetää kun ei tarvi miettiä millä ajaa kotia tai maanantaina töihin.

Painoraja 2900kg ei varmaan monen offilaitteen kohdalla toteudu, mahtuisi hyvällä tuurilla joku Unimokkikin kisaamaan?

hilukki 07.11.2014 18:26

Sori sori kaikille jäi sitten mulla pois uusin paino raja joka tulee dot näk olemaan 3600kg.
Tämä kun on niin alussa ja hätäinen asia mutta kyllä se tästä selkeytyy.
Siihen en osaa vielä kertoo tarkemmin miks pitää olla tie liikennekäytössä oleva auto mutta siihengin vastaus löytyy jos ei tänään niin huomenna.

Mase 07.11.2014 18:44

Kiinnostusta voisi hyvinkin olla kun aikataulu ja paikka tarkentuu. Voisikohan maastureilla olla vaikka kaksi luokkaa, ns. vakiot eli katsastetut ja pro enemmän muutetut = ei tie liikenne kelpoiset. Miten tuo tappokatkaisija käytännössä hoidetaan? Bensassa puolan+ kierretään lavetin kautta? mutta miten vanhemmat dieselit vaijeri sammutuksella?

kivinen 07.11.2014 18:45

Jos syy olisi vaikka vakuutus, niin nykyään saa kilvettömiin tai metsäpeleihinkin liikennevakuutuksen.

Ja selvennetään, harva offipeli painaa paljoa yli 2500kg tyhjänä. Alle 2900kg painon saa jo Moggejakin mahtumaan. Alle 3600 kg mahtuu mielestäni jo paljon 4wd kuorkkeja, mitähän nuo Cummins Dodget mahtaa painaa?

Mielestäni sopiva rengaskoko olisi jossain 39,5"(eli noin metri) kohdalla, mutta 36" rengaskokokin rajaa aika vähän autoja pois.

Edelleen vain mielipide, mutta näyttävimmät autot on yleensä isommalla renkaalla, isopyöräisiä vaan ei ole kovin paljoa.

hilukki 07.11.2014 18:54

Vielä lisäystä tähän asiaan.
Itse olen tätä koko juttua ehdottanut Traktor Pulling harrastajalle Herlevin Pekalle joka esitti asiaa eteen päin mutta erittäin hienoa näin jos tämä toteutuu.
Niinpä alussa tökkii jonkun verran kaikkien asioitten loksahtelu kohilleen
Säänöistä ole keskustellut alustavasti Kivimäen Vesan kanssa.
Ja paino raja ei vielä lukkoon lyöty voidaan nostaa tarvittaessa.

Mase 07.11.2014 19:05

Minun mielestä 3500kg olisi sopiva kokonaispaino joka erottelisi maasturit ja maastokuorma-autot kuten lainsäädäntö muutenkin. Jos löytyisi kuorma-autoja samaan kisaan niin näyttävyys senkun kasvaisi! Ja mitä tuohon liikennekelpoisuuteen tulee niin "pro" luokan osallistujille todistus liikenne tai maasto vakuutuksesta mukaan. Mitä oikeilta Pulling traktoreilta vaaditaan?

hilukki 07.11.2014 19:35

Kyllä kyllä tämä on hieno juttu että tulee mielipiteitä ja vinkkejä kaikki erittäin tervetulleita.
Autot varmaankin jaettava kahteen teho luokkaan.
Näitä ja muita sääntöjä rakennettava porukalla että tästä tulisi mahdolliseman monelle harrastajalle mahdollisuus halutessaan ottaa osaa tähän lajiin.
Siellä tulee olemaan näitä 3600kg Jenkki lava autoja myös.

-MaTTi- 07.11.2014 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilukki (Viesti 1175195)
Siihen en osaa vielä kertoo tarkemmin miks pitää olla tie liikennekäytössä oleva auto mutta siihengin vastaus löytyy jos ei tänään niin huomenna.

Aika erikoinen yhtälö jos tarttee olla tieliikennelaillinen ja pulling-kykyinen, vakiomoottorilla/savuilla ei paljoo vaunua vedellä jos jenkkipikapit jätetään pois laskusta. Ja tuskinpa niitäkään moni tehdassäädöissä pitäis eli ei olis 100% laillisia nekään. Toisaalta Ramit ja Silveradot painaa yli ton 3600 kg jos kokonaismassasta puhutaan.

Mielenkiintoinen laji sinänsä. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

HeikkiH 07.11.2014 20:04

Tommosen kevyt-KA Dodgen, kuten tuo mun 2500-alustainen, omamassa on 2992kg. Noilla pystypiipullisilla viritetyillä Dodgeilla/Chevyillä/Fordeilla olis ainakin näyttäviä vetoja :D

vodkapatteri 07.11.2014 20:21

2 Liiteet
mulla rami vm.04 2500 painaa 3300 omapaino. sillä voisin tulla ja putkirunko autollakii tulisin mut renkaat 38" ja ei rek.

hilukki 07.11.2014 20:45

Nooh elkää vielä heittäkö kirvestä kaivoon.
Jos tulee sellainen päätös että tämä luokka hyväksytään Pullingiin niin sitte pitää alkaa hieno säätö säännnöille.
Tämähän oli alkujaan niin kuin viesti ketjun alussa kirjoitin testaus/näytös luoenteinen juttu.
Mutta nyt tämä lähti etenemään nopeaan tahtiin.

gr patrol 07.11.2014 21:30

mä tuun ainaki vetämään jos härmäs vedetään:D
, mutta voin ehkä lähteä muuallekkin.

BJ-40/76 07.11.2014 22:12

Siis oliko tarkoitus vetää pilke silmäkulmassa?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1175202)
Jos syy olisi vaikka vakuutus, niin nykyään saa kilvettömiin tai metsäpeleihinkin liikennevakuutuksen.

Ja selvennetään, harva offipeli painaa paljoa yli 2500kg tyhjänä. Alle 2900kg painon saa jo Moggejakin mahtumaan. Alle 3600 kg mahtuu mielestäni jo paljon 4wd kuorkkeja, mitähän nuo Cummins Dodget mahtaa painaa?

Mielestäni sopiva rengaskoko olisi jossain 39,5"(eli noin metri) kohdalla, mutta 36" rengaskokokin rajaa aika vähän autoja pois.

Edelleen vain mielipide, mutta näyttävimmät autot on yleensä isommalla renkaalla, isopyöräisiä vaan ei ole kovin paljoa.

Minun kokemuksella noilla renkailla, siis niiden korkeudella, ei ole juurikaan merkitystä, jos konetehot on katulailliset, toki poikkeus vahvistaa säännön. Miten muuten säännöt menee, saako vaihdetta vaihtaa suorituksen aikana?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1175217)
Aika erikoinen yhtälö jos tarttee olla tieliikennelaillinen ja pulling-kykyinen, vakiomoottorilla/savuilla ei paljoo vaunua vedellä jos jenkkipikapit jätetään pois laskusta. Ja tuskinpa niitäkään moni tehdassäädöissä pitäis eli ei olis 100% laillisia nekään. Toisaalta Ramit ja Silveradot painaa yli ton 3600 kg jos kokonaismassasta puhutaan.

Mielenkiintoinen laji sinänsä. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

Miksei katulaillisella ei voi vetää? Minä vedin omalla bj:llä, käytännössä vakio, renkaat oli kyllä isommat, mutta muutoskatsastetut, olikohan 35 vai 36". ja vakiotehoilla (viimmeisiin vetoihin pakkosyöttö päälle rautalangalla) tosiaan pito oli se ongelma avo-BJ:llä; jopa takavetoisena sitä oli aivan liikaa ensimmäisen metrin jälkeen.... (siis silloin vedettiin samalla vaihteella koko ajan)

Toki silloin vedettiin näytösluontoisesti/omaksi ja katsojien iloksi, ja hauskaa oli.
Uusi, silloin aika iso nelivetoinen valmetti? ei muistaakseni saanut hitaalla vaihteella (siis hitaasti) vedettyä vaunua yhtä pitkälle, kuin vakio range 31"? renkailla isolla kaasulla -> toki painon siirto taisi olla mitoitettu siten, että alkuvauhti oli tärkein. puntti kuitenkin näytti liikkuvan samassa tahdissa radan suhteen.

Villeri 08.11.2014 01:02

ittekin kiinnostas koittaa jos vaan auto on ens kesänä ajossa. eräs pulling-harrastaja koitti kerran dodge ramillaan 2500kg luokassa jollain at-pyörillä ja liki vakiolla koneellakin eikä 5000 fordit ja muut pärjänny. :) tosin että taisi rami olla vähäsen ylipainonen siihen kyseiseen luokkaan.

kippo86 08.11.2014 11:47

Vähintäänkin pitää tulla paikan päälle pällistelemään :cool:

hilukki 08.11.2014 13:07

Tänä iltana tulee tietoo hyväksykö FTPA hallitus tämän kyseisen luokan kilpailu ohjelmaan.
Palamisiin.TV Rami.

james_III 08.11.2014 14:45

Olishan siinä sirkushuvia kerrakseen kun foffi auto nykäsee lavettia :)

vodkapatteri 09.11.2014 09:11

oikeestaan olis just mukava hupihommana kokeilla. sitte ku kilpailuhommiin menee niin sehän ei oo enää harrastus vai onko.
kiinnostaa silti

hilukki 09.11.2014 11:35

Aamupäivää kaikille! Nyt tuli tieto; FTPA ON HYVÄKSYNYT TÄMÄN KYSEISEN LUOKAN!!!
Tästä aletaan sitten hiomaan luokituksen sääntöjä ym.
Terveisin: Rami

hilukki 09.11.2014 11:48

Sen verran vielä jatko, että dotnäk tulee kaksi eri luokkaa.
Te ketkä harmittelette, ettette pääse kilvettömillä autoilla osallistumaan, saattaisi tulla vapaa luokka.
Tämä kaikki on vasta lähtökuopissa ja asiaa aletaan nyt kehittelemään.

Tojo4wd 09.11.2014 11:51

Joskus käytiin 90 luvulla jossain pullinkikisoissa vetämässä maastureilla lavettia ja taidettiin vetää sitä minipullingilavettia.
Ihan hyvin liikkui normi vehkeillä.

Ja joskus kiersi suomea joku ulkolainen monsteri ja vetokisa näytös TOYOTAN ponsoroimana suomea ja sinne sai mennä vetään maastureilla lavettia.

Ponsorin maasturit kyllä veti pisimmälle kun näki selvästi että vastapaino lähti liikkeelle paljon myöhemmin kuin muilla.
Mutta eivät pärjänneet enään toisella vedolla kun yks kaveri pisti mokin lavalle tonnin suursäkin sementtiä ja veti lukotpäällä pikkuvaihteella lavetin vetoalueen loppuunsaakka.

mäksä 09.11.2014 18:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilukki (Viesti 1175648)
Sen verran vielä jatko, että dotnäk tulee kaksi eri luokkaa.
Te ketkä harmittelette, ettette pääse kilvettömillä autoilla osallistumaan, saattaisi tulla vapaa luokka.
Tämä kaikki on vasta lähtökuopissa ja asiaa aletaan nyt kehittelemään.

no nyt kuulostaa paremmalta :cool:

hunter hdj 09.11.2014 19:18

Mielenkiintoista ;) Hyvä jos FTPA viilaa säännöt ja luokat ni meidän tarttee vaan osallistua. Siinäkin jo kynnystä ihan tarpeeksi..

mäksä 22.11.2014 00:37

joko on kehitetty ja luotu vapaa luokka.. ?????? :eek::eek::eek::eek: :cool::cool: :D:D :eek: :cool: :D :eek: :cool: :D :eek: :cool::cool: :D:D :confused:

Viipo 22.11.2014 00:45

No luokan säännöt varmaan jotenki samaan tapaan, miten ne menee traktoreillakin, eli varmaan pitää ulkoisesti muistuttaa nelipyöräistä kulkuneuvoa, ellei sitten satu olemaan kuusipyöräinen, painoraja todellisen massan mukaan x kiloa.

mäksä 22.11.2014 01:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1179449)
No luokan säännöt varmaan jotenki samaan tapaan, miten ne menee traktoreillakin, eli varmaan pitää ulkoisesti muistuttaa nelipyöräistä kulkuneuvoa, ellei sitten satu olemaan kuusipyöräinen, painoraja todellisen massan mukaan x kiloa.

no saanko tolla vetää.. ???
ja älä tod kiinnitä huomiota että on valkopohjanen kilpi,, sen on varmasti joku ilkeä siihen ruuvannut hämätäkseen.. :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek: :rolleyes: :eek::eek:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135443

JSJ 28.11.2014 13:43

Mitään uutta tästä? Toivottavasti sarja eli compound turbotus on sallittujen asioiden joukossa :)

Kala92 28.11.2014 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JSJ (Viesti 1181370)
Mitään uutta tästä? Toivottavasti sarja eli compound turbotus on sallittujen asioiden joukossa :)

Jos se on leimattu, niin miksi ei ;) Kai ne jotenkin tota non rekisterissä olevaa luokkaa rajottaa? Meinaan siellä voi muuten olla aika villiä menopeliä vetämässä. Miten muuten saako säätöjä muuttaa pois leima-arvoista? Tämä kun on kuitenkin suljetulla alueella, niin vois syöttöruuvia pyöräyttää rundin tai pari :D

JSJ 28.11.2014 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1181461)
Jos se on leimattu, niin miksi ei ;) Kai ne jotenkin tota non rekisterissä olevaa luokkaa rajottaa? Meinaan siellä voi muuten olla aika villiä menopeliä vetämässä. Miten muuten saako säätöjä muuttaa pois leima-arvoista? Tämä kun on kuitenkin suljetulla alueella, niin vois syöttöruuvia pyöräyttää rundin tai pari :D

Juu leimassa on eli siitä ei ongelmaa. Näytti vain esim. kuormuriluokassa tuo olevan rajattu yhteen painevaiheeseen jonka olettaisin meinaavan tuota sarjaturboa. Toivottavasti tuo ruuvin kääntö sallittu voi olla muuten aika tylsää seurattava jos pitää tieliikenne tehoilla vetää..

Masi 20.02.2015 18:41

Olikos tästä mitään uutta tietoa.

tekniikkamies 20.02.2015 19:48

Toivottavasti ei oo tylsää ilonpilaamista, mutta itse en siinä mielessä ymmärrä vetokilpailua kun on melko helposti pääteltävissä millä konstilla tosielämässä pystys vetää kovimpaan ja mitkä siihen vaikuttaa. Luulis ettei harrastus tule ihan halvaksikaan.

Jos vetokilpailu olis lähellä, niin ehkä voisin sitä tulla kerran kattoo.

Tänä talvena hyödynsin nelivetokykyä hinaamalla jonkun mummon kotteron ojasta. Jos kovempaa vetoa tarvitaan, pitää kuitenkin olla raskaampaa kalustoa:
https://www.youtube.com/watch?v=jt1UTVMXubE

kivinen 28.02.2015 13:02

Kai nyt maastureita voi kyykyttää ihan millä vaan:

https://www.youtube.com/watch?v=Q-hIGKrxUWo

Nuhapumppu 09.05.2015 14:20

https://www.youtube.com/watch?v=_8b9re97HlQ Siinäpä vähän maasturipullinkia Tyrnävältä. Vähän tuollainen Silveraato on jo ylivoimainen tuon minipulleri vaunun edessä.

saukki 09.05.2015 15:13

Tyrnävä 9.5-15









Sivu luotu: 18:06 (GMT +2).