![]() |
Harraste-Modified: Uusi luokka trialiin? Ei tule.
Vihdoin sain "kirjoitettua" idean jota olin pyöritellyt jo jonkin aikaa päässäni. Oikeastaan kirjoittamista oli hyvin vähän, copy-paste eri luokkien säännöistä synnytti ehdotuksen uudeksi luokaksi.
Yritetään lisätä trialin osallistujamäärää sekä viihdearvoa katsojille. Modified-luokan autoja ei ole yhtä urheaa yrittäjää lukuunottamatta näkynyt muutamaan vuoteen (?) kisoissa, joten joko säännöissä on jotain vikaa tai kilpailijoiden puutteen takia ei tehdä autoja ja kierre on valmis. Harraste-Modified on tarkoitettu niille, joille harraste-standard ei tarjoa tarpeeksi haastetta, pro-modifiedin reitit ovat liian haasteellisia kalustolle ja/tai auto liikaa muutettu modifiediin. Nähdäkseni myös kuskit, joille harraste-standardiin osallistuminen tarkoittaisi hamekangasta palkinnoksi kilpatovereilta, voisivat tähän uuteen luokkaan osallistua ilman pelkoa uudesta kuosista. Muutama juttu voitaisiin jättää pois tästä keskustelusta: -Kypärät. Sääntö ei tule muuttumaan tämän luokan myötä. -Turvakaaret ja muut turvavarusteet tulee olemaan modified-luokan tasolla, jos ajetaan modifiedin radoilla. -Tämä uusi luokka ei tule muuttamaan muiden luokkien sääntöjä. Sääntöjä ei olla lisäämässä mihinkään tässä muodossa ja ovat täysin omien ajatusteni mukaan kirjoitettu, eivätkä liity mitenkään kuulumaani seuraan tai seuran haluihin järjestää kilpailuja :) Mielipiteitä? Ideoita? EDIT: MUOKATTU VERSIO 1.1 EHDOTUSTEN PERUSTEELLA, SEKÄ VASTAAMAAN 2015 SÄÄNTÖKIRJAA. |
Jakolaatikon muuttamista ei sallita?? tarkoittaa mitä?
|
Lainaus:
Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole jakolaatikossa alkuperäisenä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Hidas etuveto ei ole sallittu. Tästäkin porsaanreiästä voi vielä mennä keskitasauspyörästöllisellä nelivedolla varustetulla autolla käsijarrua kiskomalla, mutta tätä on hankala/turha estää? Ei kuitenkaan ole ihan sama kuin pelkkä etuveto ja kestääkö mikään laatikko jatkuvalla nelivedolla tuota rääkkiä pidemmän päälle? |
Yhden kisan appari kokemuksella
Kuulostaa hyvältä ns. Kevyen rakentelun Suora akseli luokka. |
Vaikuttaa hyvältä! Itse ainakin mukana tässä luokassa, jos saadaan toteutumaan.
|
Kääntöjarru sallituksi, mutta käyttö kielletyksi.( eli jos autossa on kääntöjarru tsydeemit, ni saa ajaa muttei käyttää).
Alkuperäinen akseleiden välinen jarrusäädin. Entäs jos kyseinen ventteeli on poistettu toimimattomana jo vuosia sitten? |
Eikös noita jakolaatikkoon ja kääntöjarruihin liittyviä juttuja voisi rajata vaan käyttökiellolla?
Uusi luokka voisi olla ihan sopiva näille meidän vanhoille suora-akselisille ProModi autoille ja ei tarvitsisi alkaa purkamaan jo olemassa olevia varusteita. Edittiä: Itseä kiinostaa tälläinen uusi luokka,koska minulla on nyt pari vuotta kilpailutaukoa ja koen että nykyiset ProModin radat on hieman liian haastavat meidän "old school" autolle.Ajamisen pitäisi olla kumminkin hauskaa,ja auton korjaaminen joka kisan jälkeen tappaa kyllä motivaation. |
Kiitos baxxter! Mielestäni tämä on hyvä idea, jos tällä tavalla saataisiin HS:n radat helpommaksi niin että sinne on helpompi tulla vakiommalla autolla ja saadaan enemmän haasteita HM:lle. Tietysti vähän sääli että meillä on jo modified-luokka, joka ei kuitenkaan houkuta osallistujia liian tiukkojen sääntörajojen vuoksi.
1. Minä miettisin vielä tuota porttaaleista saatavaa sanktiota ja sen suuruutta. Tällä hetkellä pakista saa 1-6 pisteen välillä riippuen akselivälistä, joten yksi piste lisää on aika pieni muutos. Mielestäni 2 lisäpistettä voisi olla tasaväkisempi. Ja mietin että olisiko simppelimpi että tämä 2 lisäpistettä tulisi vaikka autossa olisi porttaalit jo alunperin? 2. Jakolaatikon muutokset on myös vähän kinkkinen tehdä niin että mahdollisimman moni olisi samalla viivalla. Koko rajoituksen idea taitaa olla että ei sallita "köyhän miehen kääntöjarruja", eli pelkällä etuvedolla ajamista. Etuvedolla saavutetaan kovasti hyötyä kääntyvyyden suhteen, ja heti jos keskitasauspyörästönlukon saa aukaista niin tämä etu on käytettävissä. Toisaalta en näkisi että jos autossa kerran on tasauspyörästö, niin miksi sitä ei saisi käyttää. Ja jos autossa on käsijarru niin kyllähän sitäkin saa käyttää. Missään tehdasvalmisteisessa maastoautossa ei taida kuitenkaan olla pelkkää etuvetoa valittavana, joten optimaaliseen autoon kannattaisi mielestäni vaihtaa tasauspyörästöllinen jakolaatikko ellei siinä jo ole sellaista. Atlasta ei löydy monesta autosta Suomessa, mutta jos sellainen on niin mielestäni riittäisi että vannoo ja vakuuttaa että ei tule vapauttamaan takavetoa pois kisan aikana - tai sitten joku simppeli lukitus vaihdekepille. Moneen autoon on aika helppo asentaa jälkiasennettu hidas takaveto, mutta sen hyöty jää kuitenkin (mielestäni) vaatimattomaksi verrattuna tasauspyörästölliseen jakikseen tai takavedon irtikytkentään. Sillä perusteella ehdottaisin seuraavanlaisen muutoksen sääntöihin: Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Siis avaan hieman: oletetaan, että mulla on perissä 6:1 ruuvit ja jakolaatikossa kans vaikka 6:1 pikkupuolekka, niin peruutusvaihde saattaa mennä jo niiiii pieneks, että tarvii välillä heittääkkin isonpuolen päälle, jotta peruuttaessa fillarit pyöriis tarpeeks. Tämä vaan yks esimerkki, miks mun mielestä nuo lukinnat ja sinetöinnit ei oikee ehkä ole se oikea juttu:confused: |
Minä ainakin olen tähän valmis lähtemään mukaan.
Tuo pykälä vaihteiston ja jakolaatikon välitykset vapaat antaa aika paljon tulkinnan varaa. Itse olen tehnyt vaihteiston ja jakiksen väliin alennusvaihteen, jakolaatikon nopealla puolella on nyt siis Pajen alkuperäistä hidasta puolta vastaava takaveto (ei tosin jostain syystä tällä hetkellä mene päälle). Varmaan jos aletaan lukeen sääntöjä kuin piru raamattua niin ei modiin kelpais? Tuon alkuperäisen jarrusäätimen sais mun puolesta poistaa. |
Muutetut sääntökohdat:
Lainaus:
3.8.8.4 kohtaa hierottu lisää selkeämmäksi. Ajatuksena ettei sillä hitaalla etuvedolla autoa käännetä. Jatkuvalla nelivedolla varustetut jakolaatikot (land roverit, hodarit, pajerot, jeepit yms.) taas toimivat tehdastekoisinakin jo "etuvetona", mutta käytössä on suuri riski keskitasauspyörästön hajoamiseen. Etukardaanin nopeuskin tuplaantuu, joten nopeus ei ole ihan niin hidas eikä ilmeisesti ihan niin hallittu toiminta kuin irtikytkettävällä takakardaanilla. Kaiken lisäksi vaikea kuitenkaan valvoa. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Eikös ollut niin että Eurotrialissa vaaditaan kaikissa luokissa ikkunaverkko tai käsihihnat. Suomisäännöt ei vaadi, vaikka PM & P luokissa taitaa olla käytössä kaikilla? Jos tämä tulee jossain kohtaa pakolliseksi modified-luokkaan, tulee vaatimus myös HM-luokkaan. Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
3.6.2.9 Seats The seats for the driver/codriver must be well secured. Seats must have head restraints that covers at least 2/3 height of the helmet. Codrivers seat must be present. Its allowed to replace the original seats with racing seats with the possibility for 4 point harness. Ja Pro-Modifiedin kohdalla: 3.7.2.9 Seats Seat of racing type with the possibility for 4 point harness must be present. The seats for the driver/codriver must be well secured, and if the seat is adjustable it should have a locking device at both sides. Seats must have head restraints that covers at least 2/3 height of the helmet. Codrivers seat must be present. AKK:n säännöissä istuimet on turvallisuusmääräysten puolella ja eurotrialin säännöissä luokkasäännöissä. Mun mielestä tässä olis paikka sääntöjen muuttamiselle, ihan jo sen takia että suomisäännöt ja eurosäännöt olisivat modified-luokan osalta yhteneväisiä. EDIT: Ja tässä suomisääntö kertaalleen penkkien osalta: 2.2.3 Istuimet Istuimien tulee olla tukevasti kiinnitetyt ja niiden tulee olla korkeaselkäisiä ja niskaa tukevia, suositellaan kuppiistuimen käyttöä. Trial Modified (avoautot), Harraste-Modified (avoautot), pro modified, proto type ja formula offroad autoissa tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppi-istuimet, joissa mahdollisuus käyttää 4-piste vöitä. Mikäli penkeissä on säätömahdollisuus, on kummassakin kiskossa oltava lukko. Mites Jouni sun kaaret, kelpaako tuollaisenaan vai pitääkö/voiko muuttaa? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Hyvä hyvä!
Varmasti auttais saamaan lisää kilpailijoita lajiin kun pääsis joskus rakennetuilla ns.suunnistus/safari autoillakin ajamaan kilpaluokkaan. HS takaisin helpoksi kokeilijoille. |
Avoauto, sääntöjenmukaiset kaaret/kehikko ja alumiinikatto riittää jos...
Lainaus:
2.2.13.7 Kattovahvistukset Avoautossa joissa vaaditaan turvakehikko, on kehikon yläosan avonainen osa peitettävä vähintään 2 mm:n teräs- tai 3 mm:n alumiinilevyllä, joka kiinnitetään kehikkoon katkohitsaamalla tai noin 50 cm:n välein (vähintään 6kpl) 8mm:n pulteilla. Kun kyse on avoautosta ja sulla on sääntöjenmukaiset kaaret ja tuo alumiinikatto niin sehän täyttää tämän vaatimuksen edellyttäen että pellin vahvuudet on vähintään tuo mainittu :) |
Ihan vaan kysymyksenä/ehdotuksena, miksi ei voisi suoraan väljentää modin sääntöjä sen verran että nämä uuden luokan puuhamiehet mahtuisivat siihen?
Jos oikein ymmärsin niin Harraste-Modilla olisi kummiskin tarkoitus ajaa modin ratoja. Onko järkevää lisätä luokkia jos ei nykyisissäkään ole välillä tarpeeksi kilpailijoita. Muutenhan tossa käy niin että modissa edelleen 0-2 autoa ja sitten harrastemodissa vaikka 5 autoa. Eikös se olis kilpailullisempaa että olisi siinä nykyisessä modissa jopa 7 autoa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tällä ehdotuksella pysyisi se eurotrial-kelpoinen luokka ainakin sääntökirjassa, tosin huonona puolena niitä autoja ei välttämättä rakenneta tiukempaan modin sääntöön vaan väljempään harrastemodiin. En vaan osaa nähdä sitä ongelmana, kun en ole Jartsan pajeron lisäksi nähnyt modiautoon moneen vuoteen. Lisäluokalla on nähdäkseni ainoa mahdollisuus vaikuttaa modified-radan kilpailijamäärään, eurotrial-luokkien sääntöihin ei tuskin standardia lukuunottamatta saa muutoksia. Lainaus:
Ne jotka tietää ja tuntee, vois vinkata tätä juttua niille joita tämä voisi kiinnostaa (kilpailujen järjestäjät, vanhat kilpailijat, vanhojen kilpureiden nykyiset omistajat jne) ja niille ketkä näistä asioista päättää. Jare, sirP ja Byrocrat on kommentoinut, mutta ainakin mua kiinnostaa mitä "pitkän linjan" trial-miehet on tästä mieltä, tarvitaanko vai ei? Koskee myös muita... |
materiaali
jokos cromo putki kävisi turvakaarissa suomaliassa 2015?
saako oviputket olla irroitettavat? |
Lainaus:
Itse koitan olla kommentoimatta "liikaa" tähän uuteen ideaan......jospa niinku sillä sais uus offin sukupolvi tehtyä omia ratkaisujaan, eikä ainakaan tällänen "offin muinaisjäännös" niitä jarruttelis:rolleyes::rolleyes::rolleyes: |
Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi :) Tekniikkasäännöt, Liite J: http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-00-13175.pdf Lainaus:
Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä pääkaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa. Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia. Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.Eli ei saa taivuttaa, mutta voi olla irroitettavat, eli vaikka taivutettujen suunnistuskaarien lisänä? |
munkin mielestä tämä on hyvä asia ja hyvä että saadaan nämä vanhat sotaratsut takasin radalle. olen myös lukenu topiccia alusta asti mielenkiinnolla...
253 37-47 kuvista saa putkiliitoksista oviputkiin hyvän kuvan edittiä... baxxterhan noi jo luetteli. |
Nostetaan
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Keksiiks joku muuuuhttp://img.photobucket.com/albums/10...iley-Shock.gif |
253-43 olisi varmaan kätevin? Panta putken ympärille ja pultilla oviputki pantaan kiinni?
|
Lainaus:
"Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa" 8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset eli vain noissa kelpaa esim 253-43, oviputket on kuitenkin mainittu aikaisemmin: 8.3.2.1 Pakolliset osat: 8.3.2.1.2 Oviputket Ja jos näitä kaaria ihmetellään lisää, niin miten tulkitaan off road lajisääntöjen erikoistapaus: "Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita." Mulla omassa autossa on tehdastekoinen runko ja kori, joihin tehty ensin turvakaaret, joihin lisätty jousituksen kiinnityksiä ja rungon ja korin väliset kumit korvattu pulttiliitoksilla. Teoriassa korin saa vielä toistaiseksi pois, joten onko auto putkirunkoinen? Kaariin ei saisi lisäillä ylimääräisiä kiinnikkeitä, mutta mulla jousitolppien yläpäät on kiinni kaarissa, vai onko ne putkirungossa? -Useassa kohtaa sääntökirja sanotaan: "Vyötärölinja määritellään seuraavasti: Keulassa konepellin linja. Avoautoissa sivut ja takaosan yläreuna. Umpiautoissa, jos avomallia ei ole, takasivulasien alareuna sekä takalasin alareuna." Eli takatukien alapääkin saa olla korkeintaan tällä vyötärölinjalla, eikä tätä korkeammalla saa olla poikittaisia hitsaussaumoja? 2.2.13 TurvakaaretTurvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä |
mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle? ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla... |
Lainaus:
Mä oon ja munkaan äidinkielen lukemisella ei kauheen hyviä vaihtoehtoja jää just oviputkien kiinnittämiseen. Joten pyydänkin, että lue sääntö ja kerro mulle ja Baxterille, että mitkä kiinnistystavat on sallittuja oviputkien kiinnitykseen...me ei ite tajuta:D |
Lainaus:
Oviputki näkyy tuossa http://forums.offipalsta.com/album.p...pictureid=5622 ja näkyy että alkuperäinen b-pilari hitsattu putken ympäryssuuntaan kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3190 Ilmatikkujen yläpäiden kiinnitykset tulee vyötärölinjan yläpuolelle, sekä niitä ympäryssuuntaisia hitsaussaumoja. Vyötärölinjalla on merkitystä jos tarvitsee vaihtaa kaariputkia ja lasketaan putkirunkoautoksi. Diagonaalit ei ole alapäästään kiinni korissa eikä rungossa, vaan pääkaaren poikittaisputkessa (jota ei ole sääntökirjassa) vai onko tuo putkirunkoisen runkoputki? :) http://static.petrisimolin.com/galle...miitkaaret.JPG Etukaaressa taivutus jotta osuu pääkaareen, ei liene kiellettyä? Ja tuo vahvike kulmassa taitaa myös olla sääntökohdan 2.2.13 mukainen? Ei mulla ihan oikeasti ole ajatuksena tehdä pelkästään itselleni uutta luokkaa, eikä lisätä kilpailujärjestäjän työtaakkaa (koska lisäluokkaa ajettaisiin modin radoilla.) Kun kuitenkin joku niin ajattelee.. |
no ainakin toi 43. kyllä oon lukenu noi läpi. miten niin ei onnistuis tekemään tuolla tavalla?
ja missä sulla on baxxter kiinni noi tikut? kuvasta näyttää et ne on takatuissa?? |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5586 tikut ei ole suoraan kiinni takatuissa, näkyy tuossa kuvassa vähän paremmin. |
Lainaus:
Lainaan suoraan tekstiä sääntökirjasta: 8.3.2.4 Irrotettavat osat Mikäli suojakehikon rakenteessa käytetään irrotettavia osia tulee niiden liitosten olla FIA:n hyväksymää tyyppiä. (kuvat 253-37...47). Kyseisiä liitoksia ei saa asentaa hitsaamalla. Muttereiden ja pulttien on oltava lujuudeltaan vähintään 8.8 (ISO standardi). Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa ja ne ovat kiellettyjä kehikon yläosien liitoksissa, jotka liittävät pääkaaren, etukaaren tai sivukaarien osia.-------------------------------------------------------------------------------------- Sitten taas tuossa alla suora kopio kohdasta 8.3.2.2 jossa ei mainita oviputkia lainkaan, kun ne on mainittu jo numerojärjestyksessä aikaisemmassa kohdassa. Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, niin mikä säännön kohta sit kuitenkin sallii käyttää niitä oviputkissa??????????????????????????????????????? ????? 8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253- 12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia ja vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä edellämainittuja tukia ja vahvistuksia voidaan käyttää erikseen tai yhdessä toistensa kanssa.-------------------------------------------------------------------- Tässä alla vielä kohdan 8.3.2.2 alta löytyvät tuet/vahvistukset sääntökirjasta kopioituna (ei löydy oviputkia....ainakaan mä en löytäny, ehkä siks, että ne on mainittu jo aiemmin sääntökirjan kohdassa: 8.3.2.1.2) : 8.3.2.2.1 Kattovahvistukset (Kuvat 253-12 ... 253- 14) Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on luokiteltu 01/01/2005 jälkeen. Kilpailuissa, joissa ei ole kakkosohjaajaa, voidaan käyttää vain yhtä kuvan 253-12 mukaisista kulmittaista kattovahvistusta, mutta tällöin sen etukiinnitys tulee olla kuljettajan puolella. 8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15) Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä taivutuskulma ole yli 20 astetta. 8.3.2.2.3 Takatukien diagonaalit (Kuva 253-21) Kuvan 253-21 mukainen ristikko voidaan korvata kuvan 253-22 mukaisilla takatukien diagonaalituilla vain, jos käytetään kuvan 253-14 mukaista kattovahviketta. Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2014 jälkeen: Kuvan 253-22 mukaiset diagonaalituet ovat pakolliset, mikäli käytetään kuvan 253-14 mukaisia kattovahvikkeita. 8.3.2.2.4 Etujousituksen kiinnityspisteiden vahvistus (Kuva 253-25) Kuvan 253-25 mukaiset vahvikkeet tulee kiinnittää etujousituksen yläkiinnityspisteisiin. 8.3.2.2.5 Poikittaistuet (Kuvat 253-26 ... 253-30) Pääkaaren tai takatukien välistä poikittaistukea voidaan käyttää turvavöiden kiinnitykseen kohdan 253-6.2 mukaisesti. (Tällöin ei voi käyttää irroitettavia liitoksia). Kuvissa 253-26 ja 253-27 sallitun keskituen asennuskulma saa olla enintään 30 astetta pystysuorasta. Etukaarien poikittaistuki ei saa viedä tilaa kuljettajilta. Se voidaan sijoittaa mahdollisimman korkealle, mutta tuen alareuna ei saa yltää kojetaulun yläpuolelle. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, kyseistä tukea ei saa sijoittaa ohjausakselin alapuolelle. 8.3.2.2.6 Taivutusten ja liitosten vahvistukset (Kuvat 253-31 ... 253-34) Vahvikkeet tulee tehdä joko putkesta tai levystä kohdan 8.2.14 mukaisesti. Vahvistuksen materiaalivahvuus on oltava vähintään 1.0 mm. Putkimaisten vahvistuksien liitos vahvistettavaan osaan ei saa olla kauempana kuin puolessavälissä vahvistettavan osan mitasta. Etukaaren vahvistus voi poikkeuksellisesti sijaita etujousituksen yläpään tuen liitoskohdassa.. . . . . . . Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, mutta sen sääntökohdan alla ei ole lueteltu oviputkia, niin mikä jokin muu säännön/sääntökirjan kohta sit kuitenkin sallii käyttää tuota kiinitystä oviputkissa???? Tätä mä ainakin koitan itelleni selvittää. |
Kuvan 253-43 mukainen kiinnitys on täysin hyväksyttävä
Lainaus:
Lyhyesti voisi siis todeta että ko oviputken kiinnitystapa käy varsin hyvin offiin vaikka sanamuoto muuta antaisi ymmärtää!!! :cool: Sanamuoto korjaantuu seuraavaan sääntökirjaan :) Janne Levänen 16.25 (5 tuntia sitten) Moi. Hyvä havainto. 253-43 on yleisimpiä kiinnitystapoja irrotettaville oviputkille myös muissa lajeissa ja varsinkin autoissa joiden kehikot on tehty 80- ja 90-luvuilla. Sääntöteksti "Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa" on ilmeisen vanha ja 100% käännös myös edelleen voimassa olevasta FIA-säännöstä. Syy miksi varsinkin vanhemmissa kehikoissa on näitä rakenteita on mielestäni varsin looginen. Oviputket ovat olleet tällöin kohdan 8.3.2.2 valinnaisia tukia. Käytännössä siinä vaiheessa kun oviputket ovat tulleet pakollisiksi, kiinnitystapa (tai paremminkin sääntö) olisi pitänyt korjata. Sinänsä ko. kiinnitystapa on oikein toteutettuna ihan hyvä, joten ainakaan off road-puolella en pidä asiaa vaarallisena tai kynnyskysymyksenä turvallisuudelle. Koska ongelma on hieman laajempi, käsittelemme asiaa seuraavassa tekn. lajiryhmän seuraavassa kokouksessa ja otamme asiaan ”virallisemman” kannan. Tässä kohti en olisi kovinkaan huolissani. Terveisin, -Janne- Janne Levänen Lajipäällikkö (tekniikka, historic) Technical Executive |
Eli syynä on VIRHE sääntökirjassa....aiheuttaa vaan tuollaiset virheet tällaista kivaa keskustelua.
Eilen illalla lueskelin vielä 2007 sääntökirjaa, kun sellaisen löysin, niin siellä kyllä sallittiin oviputkien kiinnitykset oikeastaan kaikilla mahdollisilla kirjassa olleilla kiinnityksillä. Meidänkin yhdessä autossa on aikoinaan tehty tuollaiset 253-37 kuvan mukaiset kiinnitykset, joista ei kauheen isoja kiinnikelappuja jää kiusaamaan kaariin, kun oviputket irroittaa. |
ja minä taas takerruin kohtaan jossa lukee, että oviputket on pakollisia, mutta viimeinen lausehan sanoo, että ne saa olla irroitettavia. mutta tosiaan kun sitä taas lukee lisää, niin sehän periaatteessa kumotaan, tai siis jätetään mainitsematta.
|
Kurkkasin vielä eurotrialin säännöt, siellä M, PM & P -luokissa kaikki pakolliset putket pitää hitsata kiinni. Oviputket on pakolliset vain PM & P -luokissa, eli Modissa kelpaa pultattava liitos eurotrialin puolellakin :)
|
Kävimpähän vaihteeksi taas kattomassa Rokkirallin kaarisäännöt niin on hiukka helpommin ymmärrettävät ja toteutettavat kuin nuo AKK versiot, tosin rokkirallissa ilmeisesti kuolee ihmisiä jatkuvasti ?
|
yks mistä en halua tinkiä on turvallisuus varusteet, monesti aikoinaan tuli luettua tuota akk raamattua ja muutaman kunnon kaadon jälkeen olen ollut tyytyväinen, että kaaret on kestänyt, esim ahvenistolla kontin päältä kaatuminen oli kaarille kunnon testi josta selvittiin, mutta ilman niitä kaikkia putkia kaarissa olisi lopputulos voinut olla jotain ihan muuta. ja nuo oviputket ainakin meillä on monesti ollut hyödyksi pienissäkin kellahduksissa estämässä kivien ja kantojen tulemisen sisään.
|
muutama kysymys:
tuplavaihteisto,onko sallittu? esim mulla omegan takapotkuloota + fj:n vaihteisto ja jakolaatikko.? mites ulkopuoleiset suunnistuskaaret, onko mahdollista saada edes laillista.. oviputkien teko noihin on hankalaa jos meinaa oven toimivan..:confused: sit vielä pääkaari tuplana, eli suzukiin olis tarkoitus laittaa taaksekin ihan puskurin päälle periaatteessa toinen pääkaari, sen diakonaali hieman hankala toteuttaa kun vinssiapinan olis tarkoitus takaa sisään kulkea. entäs toi kohta kun lukee että kaarien pitäsi siaita jousitusen välissä? mulla on putkikehikko tulossa etupuskurista taakse asti? jotain ton suuntasta tallissa valmistumassa ja oishan se kivaa jos sillä vois muutakin ajaa kuin omilla mailla hupia.:D. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Meinasitko Calmari tulevaisuudessa osallistua trial kisoihin,vai miksi tämä "sivustahuutelu"?
|
Lainaus:
Ja senki puolee tää "sivusta huutelu" ku venäläiset välil ihmettelee miks työ tänne tuutte, eiks suomes oo kisoja ni koita selittää tuo natsi meininki, jos suomikisaan joku venäläinen offari tulis ni osallistumine todennäköisesti mahdotonta kaikkien sääntöjen vuoksi. |
Lainaus:
Ja jos jätät kulttuuririennon vähemmälle,niin sunnuntainakin voi ajaa vielä kisaa. (2 päiväiset) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
eipä ole tullu ajettua kisaa hetkeen, eli sivustahuutelija minäkin, mutta eikös trial kisoissa ole ollut venäläisiä ajamassa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kilpailujärjestäjät voi varmaan kertoa mikä kypärä vaaditaan Harraste Standard luokassa johon Calmarikin on sitten varmaan menossa.
Meidän kypärissä hyväksyntä BS6658 voimassa (jatkettu) kansallisesti vielä 2018 loppuun. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Raisiossa oli muistakseni kypäriäkin kilpailujärjestäjien puolesta tarjolla,kilpailunjohtaja voi antaa siitä lisätietoa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja Venäjältä kiertää Suomen Trial sarjaa 1-2 autoa/kisa. |
|
Lainaus:
Tuossa trialia Uudenkaupungin kisasta: https://www.youtube.com/watch?v=dziBB1CEGnY |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kandee selvittää mitä Trial on ettei vertaa väärään lajiin
Lainaus:
Venäläiset ajelee omilla säännöillään samoin kuin meillä moni seura järjestää kisoja omilla säännöillään, mutta trialissa niin meillä, pohjoismaissa kuin muuallakin euroopassa noudatetaan EURO-trialin sääntöjä. Perustana erityisesti turvallisuudessa on FIA:n muussakin autourheilussa noudattamat säännöt joihin oleellisena liitty myös autourheilukäyttöön hyväksytty kypärä !! Vaikka joidenkin mielestä tyhjä lato ei kattoa kaipaa niin meillä on kuitenkin lähdetty siitä, että tyhmääkin päätä kannattaa suojata, tulee yhteiskunnalle halvemmaksi :rolleyes: Mitä tulee tuohon venäläisten trialin ajeluun suomessa niin kyllä sieltä muutama meilläkin kisoja kiertää, tuppaa vaan matkan pituus rajoittamaan osallistumishaluja! Ja kun tuolla Calmarin videossa ajeltiin safaria ilman kypärää niin näkyy ne venäläiset kypärää kuitenkin trialkisoissa käyttävän :) http://www.dailymotion.com/video/x5y...06-russia_auto |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei uskois että vielä tänäpäivänä löytyy ihmistä joka jaksaa vääntää vastaan turvallisuusvarusteista moottoriurheilussa.
Ei se kypärä kovin kallis sijoitus ole sen kaiken muun harrastukseen menneen rahan lisäksi. Seuraavaksi varmaan hämmästellään kun ei saa kännissä ajaa kilpaa vaikka silloin pelottais vähemmän ja olis voittamaton asenne... |
Lainaus:
|
Näihin sääntökeskusteluihin en itse osallistu mutta on se kumma kun näistä saadaan aina riita aikaiseksi :confused:
|
Harraste-Modified: Uusi luokka trialiin?
mie luulin et harraste modi ois ollu "normi" safari autoille et pääsis kokeilee jos huvittaa ja sais rahat pois osallistujilta? ja pitiks tähä topikkii ehotella jotai tän luokan suunnalta vai onks tää vaa trialin sisä piiriläisille oma tsätti? :D |
Lainaus:
Mitkä yleiset säännöt on muuttuneet minkä mukaiseksi? Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/ |
Lainaus:
Tuossa vielä voimassa oleva http://www.autourheilu.fi/saannot/ |
Lainaus:
|
Lainaus:
pääsenkö ajamaan trialia Jeep wagoneer valmet 35" fillarit. maxxis mudzillat n:1" korotus jousissa + korin korotus 60mm ei turva kaaria sammutin ensiapu laukku + kontoomi + liukkaria ainakin 2 desiä kiipeily mallin kypärä. kelpaa esim pieniin kisoihin venäjällä esim Ladoga trophy, vepski les, kaikki PRO X kisat. 0 % ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163644 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nyt kun tämäkin topicci tuntuu menevän täysin ohi aiheen, eikä kiinnostuneita juurikaan ole esittäytynyt alkuperäiseen aiheeseen, niin tuskin kannattaa neljälle autolle rataa tehdä?
Kaari ja penkkiongelmat ikävä kyllä koskevat myös mahdollisia modified-luokan kilpailijoita, helpompi on tehdä auto euro- kuin suomisääntöihin, nämä luultavasti kuitataan sillä ettei turvallisuussääntöihin tehdä lievennyksiä? Nyt kun on muutaman kerran tullut luettua säännöt läpi, niin onkohan todellinen tarkoitus tehdä yhtenäiset suomi- ja eurosäännöt? Edelleen kaikissa luokissa on mahdollista tehdä eurotrialiin kelvoton auto, kun taas useassa kohdassa eurosäännöissä pääsee helpommalla ja/tai saa kilpailuetua? |
JOS ensi kaudeksi saadaan niputettua tuo meidän vanha suora-akselinen ProModi auto,niin tämä suunniteltu Harraste-Modified luokka olisi juuri sopiva meille.
Ja ei kääntöjarrujen linelock venttiilien ja jakolaatikon kepin (etuveto-neliveto) pois purkaminen ole ylitsepääsemätön ongelma,jos niitten pelkkä käytön kieltäminen ei riitä. Me voidaan kyllä rakentaa auto sääntöihin kelpaavaksi,eikä yritetä väkisin vääntää sääntöjä meidän autolle sopivaksi. |
Ollaanko tämän kanssa jo myöhässä ensi kautta ajatellen kun sääntökirjakin jo julkaistu?
|
Lainaus:
|
Oishan se hyvä jos ois joku väliluokka. Tuskin modeja niin montaa ilmaantuu että modi ois mahdollista ajaa omana luokkana.
|
Ei muuta kun sääntöjä sorvaamaan Baxxterin kanssa ja sitten lajiryhmälle ehdotus.
|
Ensimmäistä viestiä muokattu, versio 1.1:
Lainaus:
Tähänkin luokkaan vaikuttaa suomi- ja eurosääntöjen eroavaisuudet, joihin ei olla uudessa sääntökirjassa puututtu, vaan osittais lisätty eroja. Tosin ei niin että vaikuttaisi modified / harraste-modified. Näyttää siltä että mun autoa ei kuitenkaan saa muutettua kaarisaantöjen mukaisiksi, joten mun osalta jää ajamatta kisat vaikka niitä olisikin. |
Kyllä tämä vaikuttaisi oikeinkin hyvältä idealta. Minunkin Muuli taipuisi huomattavasti helpommin näihin säädöksiin kun modiin. Tämä suunniteltu luokka laskisi varmaan muillakin kynnystä lähteä mukaan ja Harraste Standard radat saataisiin takaisin lähemmäs vakioautojen tasoa.
|
Voisko harraste modi ajaa stanujen rataa stanujen kaarisäännöillä ?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Samoin kuin turvakaarisäännöt ovat olleet samat. Sääntökirjassa kohta 2.2.13. Turvakaaret Lainaus:
Lainaus:
|
Tuli vaan tuossa mieleen, jotta mites jos järkkäis tuommosen pienimuotosen trial-tapahtuman suunnistuksen luokkajaolla ja vaatimuksilla? Just for the fun?
Tai jopa TTC tyyliin, jotta välillä voipi vaikka vinssata, eikä oo ihan pakko hakata autoa paskaksi kalliota vasten? Joskus oon vaan noita videoita trial-kisoista kattonu ja ihmetelly, kun siellä autoa hakataan johonkin kivenkoloon niin kauan, et se joko menee siitä tai jotain särkyy... Komiaa katsottavaa varmasti, muttei kovinkaan mielekästä korjata. Hetkonen, nyt tuli mieleen, et tätähän kokeiltiin jo Juuassa TML:n yhteydessä :P Mutta jos sen saisi keskitettyä johonkin yhdelle alueelle, jonkinlaiselle areenalle tjsp. |
| Sivu luotu: 05:26 (GMT +2). |