![]() |
|
"Bee-Doo" eli Jeep Willys Overland FC-170H vm-61 & Jupiter vm-67
19 Liiteet
Nyt kun tämä siirtyi Jeeperiltä minulle niin perustetaan kokonaan uusi projekti threadi.
Eli tuli hommattua pihaan Jeep Willys-Overland FC-170H vm-61. Nykyinen tekniikka: - moottori 226cid L6 "Super hurricane" - T90 + Dana 18 - akselit Dana44 ja Dana53, 4.88 välityksillä, ilm. ei lukkoja - > kokonaivälitys luokkaa 33 ja risat... :( - kokonaispaino 3700kg ja omapaino 1960kg, ei mikään mahottoman painava, kuorkin papereilla Ajatus olis noin niinku suurinpiirtein että korin 'entisöis', runkoa muokattas vain hieman ja loput eli tekniikka, alusta, jne. tehtäs maastoon eli ihan mitä vain tarttee. Tavote olis rekisteröidä N2G:ksi eli maatokuorma-autoks. Jotain alustavaa listaa isommista tekemisistä: - korin ruostekorjaukset, jne. - nykyisen lavan ja muiden 'ylimääräisten' osien hävitys - rungon lyhennys, puhallus ja maalaus - akselit pitänee vaihtaa sellasiin mihin saa vähän paremmin lukot (Dana60? 14bolt?) - moottori ja laatikot pitänee vaihtaa myös jos aikoo saada tuota kokonaisvälitystä paremmaks... - 6V sähköt ? tekastaan uusiks 12V ja uusilla piuhoilla - jos pientä korotusta ja isompia renkaitakin jossain vaiheessa - kaikki paino mitä vain pystyy siirretään taakse kompensoimaan keulan painoa eli kisakuutio, akut, vinssit, syyläri, jne. menee uuden lavan takaosaan - ohjaustehostin + hydroassari nykyisen tehotamattoman tilalle - uus kevyempi ja kätevämpi lava - ... Pikku hiljaa tässä sunnitellaan eli ei ihan heti tule tämä valmistumaan :) |
jokos:D lapland trophyyn 2015 valmis
|
JEEP FC-170H
On se vaan hieno ja sympaattinen laite!
Tämän kehittymistä seuraan mielenkiinnolla. t. Ismo Ämmä |
Hyvä että löytyi uusi koti tällekin :)
Sähköt on 12v, Mutta uusiksi nekin varmaan kannattaa tehdä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Juu, kaikki piuhat menee vaihtoon joka tapauksessa kun ei niitä turhan paljon ole. |
On se hieno
Mukava seurata miksi tämä vielä muuttuukaan. Motivaatiota vain projektiin :)
|
Mersun 411 tekniikkapaketti vois passata aika nätisti.. Ja välityksiäkin piisais :) ja siihenku vielä joku vähän uudempi kone eteen :)
|
meneeks FC-180 tai FC-190 samaan mallisarjaan, ku niitä ois tehty 272cid V8 :)
|
Lainaus:
johan tuossa pihalla on yks versio sangen kansainvälisestä jeepistä :D |
Lainaus:
V8 vois olla ihan hupaisa tässä laitoksessa vaikka pensselien pesuaineella käykin :) |
Se voi olla että eka versio tästä tulee ajoon nykyisellä tekniikalla, jos noihin periin yrittäs löytää lukot ja maastokumeiks vaikka jotkut 35/16 pökkeröt.
Eihän se mikään mahoton peto maastossa olis mutta omanlaisensa kuitenkin. Pistäs rekisteriin kun korityöt tehty ja nykyinen tekniikka käyty läpi ja sitten joskus kun törmää sopiviin akseleihin ja tekniikkapakettiin päivittäs ne hieman paremmaks... Mutta katotaan nyt kuinka kauan tuon korin, jne. kuntoon laittaminen ottaa aikaa ja mitä sen homman aikana tapahtuu muuta :) Ei ihan heti pääse tuon kimppuun kun on vähän noita talohommia vielä tälle syksylle kesken, hiace pitäs hitsata ja Chedarikin taas huoltaa/kunnostaa ennen kuin tämän siirtäs talliin... |
Voishan sen vanhan liiton kasin panna syömään pirtua jollei putsausaineet kelpaa :) Tai sitten pierukaasua. Tulis vähän vastapainoa kabiinille.
|
14 Liiteet
Pitihän se vähän puuhailla kun talli on varattuna muihin hommiin ja ylimäärästä aikaa sattu olemaan :D
Ensin lähti lavalta varaosat talteen ja sitten bobbarilla läksi itse lava: Liite 52563Liite 52564Liite 52565Liite 52566Liite 52567Liite 52568Liite 52569Liite 52570 Seuraavaks iso rälläkkä ja puukkosaha käteen ja ylimääräiset rungosta, 'alleajosuojat' sivuilta ja alkuperäinen tankki mäkeen: Liite 52571Liite 52572Liite 52573 Jotain pientä jäi runkoon vielä siistimistä mutta isoimmat lähti nyt. Takaylitys on nyt minimoitu vankkurijousille, takimmaisin poikkipalkki pitää hitsata takas kunhan runko on ensin puhallettu puhtaaksi, mutta muuten lisää pituutta ei pitäs tulla. Oli tankissa jotain hieman epämääräistä ruskeaa 'bensaa' muutama litra, voi olla että ei edes palas tuo 'bensa' vaikka yrittäs :D Siinä sitä nyt on romua oottelemassa kierrätystä, tuo koukku nytkineen pitänee napsia talteen, muut taitaa mennä romunkeräykseen: Liite 52574Liite 52575 Rungosta löytyi jonkinlainen ruotsalainen moottorinlämmitinkin, pitänee kattoa toimiiko :) Liite 52576 Jos sitä seuraavan kerran kun on aikaa riisuis tuota konttoria pikku hiljaa, tavote olis saada kori, runko ja tekniikka vielä erilleen tälle syksylle että rungon voi puhaltaa ja maalata talvea silmällä pitäen. Samoten saa korin talliin paikkailua ja muutoksia varten. Tuli tuossa myös eilen tunkattua taka-akseli ilmaan ja pyöriteltyä renkaita, renkaat pyörii samaan suuntaan eli tuossa takaperässä vois ilmeisesti olla alkuperäinen kitka jopa paikoillaan tai sitten kemppi :D Tuo selvinnee kunhan joku ilta avaan tuon perän kopan... |
1 Liiteet
Lainaus:
Liite 52582 Eli tämän vehkeen ekaan versioon jos tuon kitkan nyt vain kirrais 'hieman' tiukemmaks ja eteen hommais 100% lukon niin eiköhän niillä sen aikaa ajele että löytyy paremmat akselit ja tekniikka siihen seuraavaan versioon... |
Kärry??
Saiskos tuosta lavasta tehtyä peräkärryä?
Olis komia. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
ja miettiä sitten joskus jatkoja tuolle. |
Kärri!
Lainaus:
t. Ismo Ämmä |
Juu, laita talteen jos mahdollista, tai ainakin ota mitat lavasta.
Tuossa bussimallin projekti "vastarannalta" Uumajasta: http://www.garaget.org/mypage/galler...079&album=3489 Raajärvelle täytyy järjestää joku vuosi safari näille vanhemmille vehkeille. Sais vain oman S1 liikkeelle... |
7 Liiteet
Pikkusen ehti tänään tuota purkamista jatkaa, kaikkea pientä irtosi talteen päiväseltä. Etupuskuri ja putkiviristys lähti mäkeen
ja tuskin tulee takas, pitää kattoa tekeekö tuohon nyt palkki- vai putkipuskurin sitten joskus. Liite 52615Liite 52616 Konehuone näyttää ihan mielenkiintoiselta, kunhan saa korin pois päältä niin pääsee paremmin näkemään mitä tuolta löytyy: Liite 52621Liite 52622 Jonkun verran ehti sisältä purkaa, huomenna varmaankin jatkuu kunhan saa muut hommat pois alta. Liite 52617Liite 52618Liite 52619 Tuli myös tarkistettua etuperän lukon olemassa olo eli tunkkasin akselin ilmaan ja pyörittelin renkaita, pyörii eri suuntiin eli ei käynyt tuuri, ei ollu valittu etulukkoa optioista tähän jeeppiin. Nyt kun nämä akselit ei jää pitkällä juoksulla alle pitäs päättää laittaako minkä lukon tuohon etuakselille... Lock right tms. olis budjettiratkaisu, mutta katotaan nyt. |
3 Liiteet
No niin, taas sai vähän puuhattua terassin teon, tallin siivouksen ja rouvan auton korjauksen jälkeen Jeepulankin parissa.
Pikasesti ehin kojelaudan, kuskin oven kahvat ja pahvit ym. pikku osaa riisumaan, ensin meinasin että dokumentoin nuo olemassa olevat sähkökytkennät mutta on sen näköistä virittelyä että uusiks menee kaikki joten eipä tuolla dokumentoinnilla niin väliä :D Liite 52665Liite 52666Liite 52667 Pikku hiljaa konttori tyhjenee... Jonnin verran vielä purkamista ja voi alkaa ihmettelemään miten tuo kori irtoaa rungosta... |
Lainaus:
kannatta niitä edes yrittää dokumentoida niin on jotain mallia kun rupee uusia tekeen.:cool: |
8 Liiteet
Lainaus:
Liite 52821 Pikku hiljaa purkaantuu, kohtuu hyvin lähtee pultit ja ruuvit iskevällä koneella irti. Lämppäri, rattiakseli, ja laatikoiden vivut varmaan isoimmat mitä on jäljellä: Liite 52822Liite 52823Liite 52824Liite 52825Liite 52826Liite 52827Liite 52828 Kyllä se tästä näemmä purkaantuu osiin, varmaan siihen mennessä purettu tuossa rinnalla kun saa Hiacen hitsattua ja CheDarin korjattua/huollettua niin sopivasti talli vapautuukin tätä varten. Tuli tuollaset älyttömän kalliit takavalot :D jo hommattua ku passaa minusta hyvin noihin etuvaloihin: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...alo-LED-42238/ |
Kyllä sä voisit kuitenki jättää ton orginaali lavan ja muokata siitä sopiva, tuo sopis vaan nii loistavasti tyyliin. Eihän tossa muutenkaan näytäis olevan pahasti ruostetta, vois olettaa et noin vahasta autosta puuttuis ainaki puolet pelleistä :D
|
ihan selvästi vaatisi v8 koneeksi ja moginakselit :)
|
Lainaus:
ikäänsä nähden. |
Lainaus:
dana 60:set ehkä jos sattuu jostain löytymään sopivaan hintaan sitten joskus... :D |
Lainaus:
http://www.ebay.de/itm/Vorderachse-A...item3a7ce82651 |
8 Liiteet
Nyt olis sitten irroteltu rattiakseli, lämppäri, vaihdelaatikon vivusto, jakolaatikon vivusto, puskurin kiinnikkeitä,
jarruputkia, kaasuvaijeria, piuhoja, pyyhkimien mekaniikka, ym. sälää pois hytästä. Nyt ei pitäs ilmeisesti olla kuin neljällä korinkiinnikepultilla hyttä enää kiinni... Katotaan joskos ehtis tällä viikolla vielä kokeileen hyttää nostamaan pois rungolta niin pääsis loput tekniikan purkamaan rungosta ja miettimään hiekkakylpyä... Liite 52998Liite 52999Liite 53000Liite 53001Liite 53002Liite 53004 Vähän on ihmettänyt tuo peltipatti kuskinpenkin vieressä konehuoneen kyljessä, mutta sekin selvis, laturihan sen alta löyty. Lieneekö orkkis vai oisko tuo ruåttin puolella lisätty tuomonen patti isompaa laturia varten. Liite 53005Liite 53003 Hiacenkin hitsailun jos sais tällä viikolla selväks niin sais tuon nuoremman Jeepin talliin huoltoon... ei olis sitten enää kaukana että saa Jeepulan säänsuojaan ja pikku hiljaa osia uuteen uskoon :) |
8 Liiteet
Oli sen verran komia keli ulkona iltapäivästä että pitihän se käydä koettamassa hyttää vierottaa muusta tekniikasta :D
Ihmeen helposti tuo kävikin, korinkiinnikkeiden pultit poikki rälläkällä/paineilmasahalla, norsu kiinni liinalla ja eiku tunkkaamaan... CheDari avuks vinssaamaan runko pois hytän alta ja siinäpä se, ilman suurempaa rytinää ja dramatiikkaa ihme kyllä :D Liite 53015Liite 53016Liite 53017 Tuomonen mahottoman iso ja tehokkaan näköinen kone sieltä paljastu... Liite 53018Liite 53019Liite 53020Liite 53021Liite 53022 Jossain vaiheessa sitten runko talliin että saa nostaa moottorin ja laatikot talteen ja pääsee tyhjäämään loput rungosta. Päätin että tähän tulee sitten hytikkavinssit eteen ja taakse, ihan vain sen takia ettei ole moista vielä tullu toteutettua :p Eli jossain vaiheessa pitäs ruveta ettimään tietoa mitä tuota varten tarttee, minkä kokoinen pumppu, hytikkasäiliö, jne. Pumppu tulee kampiakselin päähän kun syyläri siirtyy lavan takaosaan niin koneen eteen jää tosi hyvin tilaa. |
3 Liiteet
Tässä viime päivinä/iltoina on runko pikku hiljaa ilmestynyt tuolta näkösälle, tänään nostin moottorin ja laatikot pakettina pois.
Tarkotus olis tekasta tuolle moottori - laatikko setille putkesta teline jotta sen säilytys ja rassailu olis vähän helpompaa. Vielä iskarintolpat, bumpstopit, käsijarruvaijerin kiinnikkeet ja yks lämppärin kiinnike irti ja runko alkas olemaan puhallus ja maalaus kunnossa. Liite 53168Liite 53169Liite 53170 Akselit irtoaa vielä jos ne halutaan pois puhalluksen tieltä, mutta jos ei niin 'rullaavana' mennään hiekkakylpyyn. Eli seuraavaks tuolle moottorille se teline ja ehkä joku samanlainen rullaava teline korille että saa senkin suojaan ja työn alle helpommin... Sitten jos sitä laatikot purkas ja kattelis tuota moottoria hieman. |
3 Liiteet
Runko olis tuupattu ulos tallista ja se menee ens viikolla hiekkakylpyyn ja maalaukseen. Ei näin äkkiseltään näy kuin pintaruostetta rungossa
joten paikkoja ei pitäs tarvia hitsailla. Maalataan nyt kokonaan vaikka joitain juttuja pitää runkoon hitsaillakkin, paikkamaalaa sitten mitä tarttee. Tänään tuli tekastua tuollanen ei-niin-nätti teline moottorille ja laatikoille, tuommosen virityksen ajatus oli että voi vapaasti purkaa kaikki erillään ja niputtaa sitten kuitenkin kaikki takas nippuun samaan settiin lopuks. Liite 53246Liite 53247Liite 53248 Jos sitä pikku hiljaa sitten rupiaa tuota purkamaan, ekana jos mittais puristukset kaikista pytyistä ja päättäs sen perusteella kannattaako kantta ruveta availeen, voi olla että ei ihan kaikki pultit lähe katkeamatta irti jos siihen joutuu. Muuten tulee varmaan availtua kaikki ja kateltua mitä tarttee kunnostaa/vaihtaa. Lopuks vain sitten maalia pintaan ja katotaan kauanko tuo kestää käytössä :D Laatikoista käytän vain kopat auki ja jos ei mitään ihmeellistä näy ne menee takas nippuun ja putsaus + maalaus riittänee. Pittää kattoa joskos tuohon vielä heftais rullat alle niin olis helppo liikutella tallissa :) Vielä jos hytälle sais jonkun vastaavan telineen tehtyä renkailla niin sais senkin talliin ja työn alle... |
6 Liiteet
Apulaitteet ym tavaraa aamusta purettu pois koneen ympäriltä ja sieltähän löytyi lättäpää kone kaiken sen keskeltä :)
On se vaan kätevän näköinen systeemi :D Liite 53277Liite 53278Liite 53279Liite 53280 Ennen purkua käytin tulpat pois ja startilla pyöritellen mittasin bilteman mittarilla puristukset joka pytystä, tulokset: 1 - 127 psi 2 - 137 psi 3 - 127 psi 4 - 126 psi 5 - 110 psi 6 - 120 psi Tulokset noin tuloksia. Mitenkähän nyt on, tartteeko tuosta kantta lähtä käyttämään irti? Löyty tällanen hieno ameriikan systeemi pakosarjan ja imusarjan väliltä, läppä pakosarjassa joka ohjaa pakokaasuja imuilman lämmitykseen eli imusarjan pohjaan kun kone on kylmä ja käy tyhjäkäyntiä :eek: Liite 53281Liite 53282 Joku oli tuon rautalangalla köyttänyt pysyvästi kiinni, pitää kattoa mitä tuolle tekee... Oli hieman pehmenny esim paisuntasäiliön iso letku, meni sormet läpi kun aloin irrottamaan :eek: |
Aikani kun googlettelin jenkkifoorumeita ym. niin tulin siihen lopputulokseen että antaa kannen olla paikoillaan ja ajaa tuohon Forte tai vastaavan pesun
sitten kun on takas nipussa. Ei nuo puristukset pahasti heitä tehtaan arvoista ymmärtääkseni, isoin ero on aika iso mutta ottaen huomioon että tuota konetta ei ole hirveesti minun tietääkseni viime vuosina käytetty niin katotaan mihin nuo muuttuu kun kone puhistuu ja pääsee käymään kunnolla pitkästä aikaa... |
Eiköhän tuo läppä ole pakokaasujarru?:)
|
1 Liiteet
Lainaus:
Liite 53289 Mielenkiintoinen viritelmä... http://forums.offipalsta.com/data:im...AAAElFTkSuQmCC |
Se läppä on kyllä tosiaan imusarjan lämmitykseen, kylmänä pakokaasut lämmittää ja kun pii-metallijousi lämpiää, se kääntää läpän niin että pakokaasut menee suoraan pakoputkeen... Ollut käytössä periaatteessa -90 asti 4.2 kuutosissa ja tais ollla kaseissa kanssa -91 asti. Ruiskutekniikkaan ei noita enää laitettu, niissä kun ei ole sitä kaasarin jäätämisongelmaa...
|
Lainaus:
Itse en silloin pyörittänyt sitä ollenkaan, Vaihdoin öljyt ennenkuin aloin yrittämään sitä käyntiin. Muutama venttiili oli jumiutunut käyttämättömyyden takia, Ne sai aika helpolla elvytettyä liikkeelle kun L-mallisella tangolla napautti ne tulpanreiän kautta alas :D |
1 Liiteet
Lainaus:
Aamusta rullailin tuota runkoa tuossa pihalla ja huomasin että etuakselin jarrut ahistaa ni pitihän se niitäkin pikasesti vilkasta. Kuskin puoli hölläs säätämällä mutta vänkärin ei niin purin koko navan ja nappasin kengät pois ahistamasta. Positiivinen yllätys oli että jarrujen hilppeet oli niin uudet että osissa oli tehtaan maalitkin vielä jäljellä ja pintaa yllin kyllin eli joku aiempi omistaja on ollu reippaana ja uusinu jarruhilut :) Liite 53350 |
Lainaus:
|
4 Liiteet
Korille olis nyt teline melkein valmiina, pari tukiputkea jäi uupumaan kun migistä loppu kaasu ja alle pitää hommata pyörät että
tuota pystyy helposti siirtelemään paikasta toiseen tarvittaessa. Liite 53412Liite 53413Liite 53414Liite 53415 Teline on kiinni korinkiinnikkeiden rei'istä, tuntus kestävän kun tuossa pihalla kallistelin kokeeksi yli 45 asteenkin. Jos laittas joka nurkkaan peräkärryn nokkapyörän, sellase isommalla renkaalla olevan version niin luulis liikkuvan ketterästi pihallakin. Tuossa telineessä hiekkapuhallus ja hitsailu pitäs onnistua suht helposti, jopa meikäläisen voimat riittää tuon kippaamiseen eri suuntiin, ei tartte alla maata kun hitsailee :) Hyttää kallistellessa tuli tuota pohjaa jne vähän samalla analysoitua ja on siellä aika paljon hitsaamista, mutta eipähän tässä ole kiirettäkään, miggiliimataan kaikessa rauhassa :D |
Kärrynnavat on jotain 20€ kipale biltemassa ja niitä 4x100 renkaita on joka nurkassa. Ne liikkuu kivasti vaikka lumellakin. Semmoset ite laittaisin ja laitoinki korigrilliin.
|
Lainaus:
vaikka sivuttainkin helposti tarvittaessa. Näyttäs olevan biltemassa 24,90€ isommalla pyörällä + 6,49€ se holkki/teline. |
7 Liiteet
Tekniikkapaketin teline sai pyörät alleen, muistin että tallista löytyy moottorikelkan siirtoon tarkotettuja rulla-alustoja niin semmoset
pulttasin paremman puutteessa alle :D Hyvin toimii. Koneen purku alkaa olla selvä, tuon enempää en tuota pure, laatikotkin on irti samoten kytkinkoppa. Tuo kytkinkoppa olikin mielenkiintoinen, jotta sen saa irti pitää irrottaa laatikot, kytkimen kaikki osat ja vauhtipyörä :eek: Sitten vasta pääsee kopan pultteihin käsiksi mitkä löytyy vauhtipyörän takaa... Varmaan mielenkiintoinen laittaa kytkimen hilut takas paikoilleen... Liite 53471Liite 53472Liite 53473Liite 53474Liite 53475 Siinä sitä olis nyt iso läjä putsattavaa, läpikäytävää ja maalattavaa. Ei lopu ihan heti puuhastelu kesken :) Tiivistesatsit moottorille ja laatikoille, öljysuodatin ja sen osia, kumityynyt uudet, jne. tilattu, kohta pääsee kasailemaan takas nippuun. Jakopään ketjulla ei näytä olevan kiristintä lainkaan, ohjeen mukaan tuo ei ole vielä läheskään liian kulunut eli jääkööt tuokin vaihtamatta. Liite 53476 Kytkimen rojutkin näyttää hyviltä, vaihdetaan nyt kuitenkin ainakin levy niin jää varalevy luistattelua silmällä pitäen ;) Liite 53477 |
Lainaus:
http://www.transmissionadapters.com/...0to%20Chev.htm |
Lainaus:
|
Puuilossa oli ainaki ennen sellasia kottikärryn rattaita, joissa kiinnike ja pyörivät täysin 360 astetta. Oli mulla sellasen moottorikelkan säilytys telineen alla niin sai kelkkaa liikuteltua helposti.
ps. Hommaa parempi kamera. ;) :D |
Lainaus:
otettu vähän niinku vastavaloon tallissa ;) Pitäs jaksaa tuo järkkäri aina raahata talliin niin sais parempia kuvia joista olis itellekkin myöhemmin enemmän hyötyä jos tarttee jotakin tarkistaa mutta ei sitä vaan aina jaksa sinne viiä :D |
Lainaus:
|
Tässä katellu noita PTO hintoja tuohon dana 18:seen ja näyttäs kohtuu halvoilta jenkkilässä, oiskohan järkeä laittaa tähän
takavinssiksi mekaaninen? Ainoa mikä tuossa epäilyttää on se ettei ittiä vinssatessa taaksepäin pysty auttamaan renkailla... Tosin enimmäkseen kait tuolla Jeepinkin takavinssillä on tullu muita auteltua kuin ittiä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kattoo sitten asennusvaiheessa kummin päin tuon laittaa vetämään :) |
6 Liiteet
PTO ostettu, moottoria ja sen osasia pikku hiljaa tässä putsailen, pesen ja maalaan ameriikan paketteja odotellessa. Luulis että noita on mukavampi
sitten kasailla kun on sentin kerros öljystä mönjää ja ruostetta hävitetty maalin tieltä... Ei mitään maailman nopeinta puuhaa mutta etenee pikku hiljaa... Liite 53654Liite 53655Liite 53656Liite 53657Liite 53658 Venttiilitkin löytyivät tuolta sivusta kun aikansa bensalla karstoja ja mönjää pesi pois, pitänee tehdä tälle sitten käyntikuntosena kaikki pesut eli vesitilan ja öljytilan pesut plus vielä bensan sekaan jos pesuaineen laittas ja käyttelis puhtaaks, on sen verran tarttunu reilussa 50v tavaraa joka paikkaan... Liite 53659 Ja tuossa koneessa nyt näkyy sitten koko auton tuleva väripaletti eli keltainen, musta ja harmaa/hopea/kromi. Keltainen hyttä maustettuna kromin ja mustan värisillä pisteosilla, keltainen lava ja musta runko. Ja varmaan keltamustat akselit, jne. Illasta lohkon maalaus mustaks ja siitä sitten lisää pisteosia työn alle... |
3 Liiteet
Pitihän se käydä se lohkokin suttaamassa maalilla vielä tänään, nyt kun tuo kuivuu voi jotain osia jo pulttailla paikoilleen, kunhan
tiivistesarjat tulee ja loput osat saa maalia pintaan vois kasata kokonaan. Liite 53665Liite 53666Liite 53667 |
4 Liiteet
Tuli tuossa ajankuluksi haettua läpi tuo Trafin ajoneuvo tietokanta filu ja sieltä löytyi kaks tämän mallin pikku veljeä eli FC-150:stä, mutta ei
yhtään tätä mallia eli FC-170:stä. Saapa nähä onko ensimmäinen Suomeen rekisteröity tällanen Jeeppi sitten joskus kun saa siihen kuntoon... Naamakirjan kautta selvis että tämä on ilmeisesti ollut Ruåtsissa ilmavoimien paloautona jonka sammutusväline on ollut 800kg jauhesammutin lavalla :eek: Tämmöset vanhat kuvat oli Robin Wennerberg löytäny sammutusharjoituksista: Liite 53831Liite 53832 Lavan takaosan alaosassa näkyy paineilmasäiliöt joilla tehtiin paine sammuttimelle. Ilmeisesti jeepit olleet paloauto käytössä muutaman vuoden mutta vaihdettu pois kun jauhesammutin nostanut painopisteen liian korkealle ja autot kipanneet kyljelle jos ajettu liian lujaa liian jyrkkään mutkaan :eek: Vaikka tänään meni vapaa-aika tuon CheDarin huoltohommissa niin illasta piti kävästä kuitenkin tämänkin kimpussa kun postipoika toi paketin tätä varten... Eli postissa saapui kärjettömän sytkän osat niin ei malttanu olla asentamatta noita pikasesti :) Liite 53833Liite 53834 Tuli ainakin siistimmän näköistä jakajan kannen alle. Olettaen että pelaa niin ei pitäs tarvia kärkien kans enää temppuilla... |
Joku muistikuva, että vanhassa V8 makasiinissa ois ollut tuon mallinen Jeep esiteltynä. Ettei ois ollu peräti paripyörillä. En pääse ite muistikuvaani varmentaan kun heitin vanhat lehdet meneen.
|
Lainaus:
|
Onko tuossa trafin listauksessa kaikki ajoneuvo luokat.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei hajuakaan onko tuossa koko Suomen rekisteröity autokanta, mutta ainakin muutama ajoneuvo löytyy :D |
Aijaa, en ainakaan viimeksi löytänyt yhtään Comanchee, kun tutkin sitä, onkohan ne lisänny sinne ajoneuvoryhmiä???
Onhan noita FC-koppaisia ollut rekisterissä, mutta ovat saattaneet kaikki jo tippua pois sieltä... |
Uusimmassa mobilistissa näky olevan parikin tämän tyyppistä raatoa kuvattuna, meinaan jos tarttee jotain pisteosaa tahi jotakuta muuta polttelee samanlainen hanke.
|
Lainaus:
|
fc
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165800
Tämmössen mageen laitteen bongasin joskus vanhasta v8:sista......Kelpais.... Missähän päin mahtaa matkustaa??? ....Tätä sun fc:tä ku Jeepperin kans haettiin Ruottist ni ittellekki nous melkonen fc kuume hetkellisesti....pitäis vaa löytää suoraa joku v moottorinen yksilö:D;).....voimia projektiin!! |
Noi puhelinnumerot on sitten jo vanhentuneet, tai oikeastaan toi matkapuhelinnumero toimii, mutta suuntanumero on tietenkin muuttunut 0400-alkuiseksi.... Enkä mä kylläkään enää ole kuin johtokunnan jäsenistössä mukana (taas usean välivuoden jälkeen)....
|
Lainaus:
Ja se 150 majailee edelleen Rovaniemellä. |
no just
Lainaus:
....lähinnä ton kuvan takia laitoin ton, en niinkään ton tekstin koska netti kertoo jo nykyään miljoona kerta enempi faktaa........ ...mutta sori jos postaus aiheutti tilanteita ....::confused::o:cool: |
Lainaus:
|
9 Liiteet
Täällähän on ollu kuhinaa :) Pitääpä kattoa joskos löytys tuo 1/88 V8 jostain niin näkis tuon 150:sen esittelyn...
Kaikkea muuta puuhaa ollu sen verran ettei ole pahemmin ehtinyt touhutua tämän parissa, tänään kävin vähän aikaa touhuamassa laatikon kimpussa eli pesu, harjaus ja liuotin pesu niin pysty sutimaan uutta maalia pintaan: Liite 53988Liite 53989Liite 53990Liite 53991Liite 53992Liite 53993Liite 53994Liite 53995Liite 53996 Jakolaatikon kun irrotin aiemmin niin ei tullu paljoa ohjeita luettua niin lipsahti tuo vaihdelaatikon pääakseli ulos jakiksen mukana :eek: Olis ohjeiden mukaan pitäny ensin sitoa vaikka rautalangalla kiinni laatikon puolelta ettei lähe mukaan... no käytetään laatikko osina että saa takas kasaan :D Ens viikolla pitäs tiivistesarjoja ja muita uusia osia ilmestyä tontille, PTO ja jakopään tavarat on vielä tuloillaan... mutta pikku hiljaa pääsee enemmänkin kasaamaan tuota. |
Lainaus:
|
Tuosta varaosapeli: http://www.huuto.net/kohteet/vanha-p...ruck/336515822
|
Lainaus:
|
6 Liiteet
Tänään oli vähän ylimääräistä aikaa ja ulkona pitkästä aikaa kelejä niin sai vihdoin nuo pyörät 'koritelineen' alle:
Liite 54032 Helposti liikkuu yksinkin ainakin tuossa pihan murskeella, jopa talliin pukkasin ihan itekseen :) Saa olla siellä muutaman päivän turvassa tuulelta ja tuiskeelta. Pittää katsoa joskos tuo hyttä mahtus olemaan pysyvästi tuolla tallissa tilaa raivamalla niin periaatteessa sen vois puhalluttaa ja ruveta työstämään ruostekorjauksia talven aikana. Ei varmaan kannata puhalluttaa jos ei mahdu samaan aikaan rungon ja moottorin kans sisätiloihin... Jotain koneen pisteosia tullu putsailtua ja maalailtua, postipoikakin toi sekä uusia että vanhoja osia: Liite 54033Liite 54034Liite 54035 Tuommosen erin mallisen termarin kotelon tilasin ebaystä, ajatus oli että tuo koneen päällä ollut paisari muuttaa syylärin mukana tuonne rungon takaosaan joten vakio termarinkotelo ei käy. Liite 54036Liite 54037 Vielä vähän mietityttää että tuleeko tuosta paisarin siirrosta jotain ongelmia, mutta sen näkee tässä kun projekti etenee siihen pisteeseen. |
1 Liiteet
Hieno projekti. Kuvan auto tuli sattumalta vastaan fb:ssa.
|
Lainaus:
Tuossa fb linkki rakenteluun: https://www.facebook.com/media/set/?...8524080&type=1 |
Tämä on hauska projekti seurailla, mutta laittaisitko nuo kuvat siten, että näkyy suoraan isoina. :)
|
Lainaus:
koko ajan tuota muuta lukemista :) |
Hieno on jeeppi.Mistä löysit nuo kuorma ja pakettiautojen rekisteröinti tiedot.
|
Lainaus:
Kohtuu iso filu, exel tai word ei osannu avata kokonaan, pystyy avaamaan esim. wordpadilla niin voi hakea koko datasta. |
pakko pistää kuva tänne kun tuli vastaan surffaillessa, SEMA show 2014
http://image.hotrod.com/f/85201219+w...c-jeep-012.jpg |
Tare....toi kuva on tos muutama kommentti aiemmin jo;)
|
no niinpä oliki.. mut onneks vähä eri kulmasta :)
|
Mitkäs noi mustat kolmio mokkulat tossa lavanreunassa oli? Olen noita nähnyt monessa offitötterössä rapakon takana en vaan nyt saa päähäni mitä noi on :D:D:rolleyes::rolleyes:
|
Vesi/polttoaine säiliöitä.
|
1 Liiteet
Lainaus:
Mutta olihan SEMAssa myös tämä fc: Liite 54068 Ei ihan niin rakenneltu kuin tuo Daystarin fc :) |
Lainaus:
http://www.daystarweb.com/images/Day...KU71129._2.jpg |
Lainaus:
|
7 Liiteet
Postipoika kantoi tänään taas lisää osia tontille, PTO tuli vihdoin ameriikasta:
Liite 54081Liite 54082 Hyvin tuntus käsikopelolta pelaavan, ajatus oli lyhentää tuota keppiä ja tekasta vivusto sille hytästä kytkentää varten. Tuo pitää putsata ja maalata odottelemaan asennusta. Samoten USPartsilta tuli uusi puola ja tulpanjohtosarja. Saa nähä kuin onnistuu tehä nuo tulpanjohdot, tuskin noiden päiden teko mikään amerikan homma on... Liite 54083 Sitten tuli imusarjasta irrotettua yks katkennu pinnapultti, putsattua ja pestyä imusarja + lämpömaalia pintaan. Nyt on vähän mukavampi pulttailla tuotakin koneen kylkeen. Liite 54085Liite 54086Liite 54087 Jos huomenna sais pakosarjan samalle mallille ja muutaman muun pisteosan maalattua niin viikonloppuna vois ruveta konetta pikku hiljaa kasaileen. Vieläkö tulis se jakopään ketju ja hammasrattaat niin sais koko koneen nippuun. Tällanen juttu oli FC-150:stä V8 magazinessa 1/88: Liite 54084 Niin ja tulihan tuosta korista pultattua ja riisuttua kaikki ylimääräinen pois eli vanhat johdot, kiinnikkeet, kaasupoljin, jarrutehostin, sisävalo, jne. Nyt on hyttä tyhjänä. Samalla kattelin tuota koria ja aika paljon siihen saa kyllä peltiä liimailla... |
Kuukunasta löytyy tuollainen kuva:
http://gallery.kuukuna.net/gallery3/...m144/Jeep_1957 http://gallery.kuukuna.net/gallery3/.../Jeep_1957.jpg |
Lainaus:
"Lyömätön maastossa ja maanteillä" :D |
Ameeriikan serkulla muutama FC Jeep!!
|
5 Liiteet
No nyt ois taas pari päivää pesty, putsattu, hinkattu, maalattu ja kasailtu osia tekniikkapakettiin.
Kytkinlevy ja painelaakeri uusittu eli kytkin asennettu takas paikoilleen. Vaihdelaatikko kasattu ja asennettu, oli vähän värkkäämistä että sai pääakselin irtoneulat ja syncron palikat paikoilleen purkamatta koko roskaa mutta useamman kerran kun tuon otti uusiks niin lopulta löyty oikea tekniikka :) Pakosarja putsattu ja musta lämpömaali vedetty pintaan, kuumailmapuhaltimella lämmittelin tuota maalia että lakka kuivu pinnasta. Sekä pako- että imusarjasta korjattu katkenneet pinnapultit ja pakosarjan yksi puuttunut pultti löysi takas paikoilleen. Sarjat myös pultattu paikoilleen. Tämäkin operaatio piti tehdä pariin kertaan alusta loppuun kun ekan kerran jälkeen kun sain sarjat kasaan ja pultattua koneen kylkeen sain huomata että imu- ja pakosarjan väliin tuleva uus tiiviste löytyy työpöydältä... Olin sitten sen ottanut pois välistä kun säädin uudestaan noita pinnapultteja :o Ei muuta kuin sarjat taas irti koneesta ja irti toisistaan, tiiviste väliin ja kaikki takas kasaan... Liite 54167Liite 54168 Uus puola ja öljynsuodatimmen kotelo uusine letkuineen löysi paikkansa, jne. Samoten tänään tuli putsattua ja maalattua muutama osa lisää eli jakolaatikko, jakolaatikon 'öljypohja', termarinkotelo, vesipumpun taustalevy ja PTO. Kunhan jakis kuivuu niin saa pultata taas voimansiirtoon lisää osia paikoilleen :) Liite 54169Liite 54170Liite 54171 Jos ens viikolla tulis ne jakopään uudet osat niin sais ne vaihdettua ja öljypohjan ym hiluja paikoilleen. Niin ja pitäs opetella askartelemaan ne uudet tulpanjohdot tässä joku ilta. Irto-osat vähenee pikku hiljaa... |
10 Liiteet
Muutama tunti taas äherretty koneen ja koneen osien kimpussa. Nippu osia askarreltu paikoilleen: kaasari, bensapumppu, jakis, PTO,
tulpanjohdot tuli tekastua, joitain uusia kuparilinjoja, jne. Samoten iso nippu pikku osia putsattu ja maalattu, samoten laturin kuoresta putsattu enimmät hapettumat pois, nyt on ko melkein uus :D Liite 54369Liite 54370Liite 54371Liite 54372Liite 54373Liite 54374Liite 54375Liite 54376Liite 54377Liite 54378 Uusia tiivisteitä vaihdettu paikoilleen kun osia pulttailtu kiinni, samoten uudet stefat sinne tänne. Katotaan miten pysyy öljyt ja nesteet sisällä, jos ei pysy niin korjataan... Jakopään osatkin on jo Suomessa, saa nähä ehtiikö ne perjantaille tänne vai ei... Jos ehtii niin vloppuna menee loputkin koneesta nippuun. |
6 Liiteet
Tänään kävi tuuri ja postipoika kuskas jakopään osat tontille eli pääsin kasaamaan koneen loppuun.
Tuli tuosta ketjusta vähän tiukempi uusilla osilla: Liite 54448Liite 54449Liite 54450 Loput osat tuli niputettua illasta koneeseen paikoilleen ja siinäpä se nyt olis, vakio laturin hihna oli hieman lyhyt eli pidempi pittää vielä hommata. Liite 54451Liite 54452Liite 54453 Jos tässä lähiaikoina laittelis öljyt sisään koneeseen ja laatikoihin, kytkis väliaikaiset sähköt, joku väliaikainen syyläri paikoilleen ja kokeilis saada myllyn käyntiin niin näkis että suostuuko käymään ja pysyykö kaikki tavarat sisällä :D Jos kaikki ok niin käyttäs pesuaineet sekä vesitilassa, öljytilassa että polttoaineen seassa ennen parempia öljyjä. Oisko se sitten korin kimppuun seuraavaks kunhan ensin huoltaa tuon uudemman jeepin kuntoon talvea varten... |
1 Liiteet
Pitihän se tänäänkin vähän askarrella eli pistin öljyt sisään koneeseen ja laatikoihin.
Tämän jälkeen kytkin kaikki tarvittavat sähköt koneeseen eli vinssireleen kautta startille virrat, laturin jänniteensäätimen, puolalle virrat, jne. Virran kytkemisen tekasin napin taakse ja sen viereen startin omalle napille. Bensapumpulta letkunpätkä bensakanisteriin ja muutaman kytkennän korjauksen jälkeen tommosen härdellin sain aikaan :D Liite 54481 Sitten ei muuta kuin kone käyntiin muutamaksi sekunniksi jotta voi todeta että uudet tulpanjohdot, kärjetön sytkä, uus puola, jne. toimivat kuten pitääkin. Jos sitä huomenna sais tekastua jonkinlaisen väliaikaisen vesikierron vielä tuolle ja ehkä pakarin pätkän niin vois käyttää konetta pitemmän aikaa eli sais ajaa puhdistusaineet läpi joka paikasta. |
On se nätti.
Tonhan vois kirjahyllyyn vitriinniin laittaa kun on noin namu!!
Hieano! t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
5 Liiteet
Tulipa tänään ihan huvin vuoksi viriteltyä tuota koneen telinettä/asennusta eteenpäin eli virittelin vanhan
syylärin ja paisarin paikoilleen, pulttasin jonkilaisen pakarin koneeseen niin että yltää ulos asti, syylärille sähköflekti, ja kojetaulusta mittari irti ja öljynpaine ym johtoja kiinni että näkee mitä tapahtuu koneessa. Liite 54535Liite 54536 Paisari tuli nostettua heti kerralla korkealle että ilmaus onnistuu hyvin, ei mikään nätti viritys mutta tuntus toimivan :D Jonkin aikaa kun tuossa moottoria käyttelin niin huomasin pari juttua polttoainepuolella, kaasarin akseli tuntus vuotavan ja bensapumppu ruikki bensaa pihalle väärästä paikasta. Pumppu tuli purettua nyt illasta ja kalvohan siellä on loppu... Osia ei KaiserWillysin mukaan saa erikseen vaan pitää ostaa koko pumppu. Pitää kattoa voisko tuohon tekasta uuden kalvon yleisestä bensapumpunkalvosta vai meneekö koko pumppu vaihtoon. Ainakin voimakoneelta näyttäs tuota kalvoa saavan 100mmx100mm paloina. Liite 54537Liite 54538Liite 54539 Jos sais tuon alkuperäisen mekaanisen pidettyä eikä rupiais hulluttelemaan ja sähköpumppua viritteleen tilalle... :eek: Kaasarin akselin vuodolle ei voi ilmeisesti muuta kuin holkittaa eli tuo menee varmaankin vaihtoon. Uus kaasari kustantaa reilut 300$ ameriikassa. Nyt taitaa tulla joka tapauksessa tauko tähän rojektiin kun pitää CheDari huoltaa ja korjata ajokuntoon välillä. |
Tuo jesarillaflektikiinni on tooooosi pro mallia! :D :D
|
Sivu luotu: 14:25 (GMT +2). |
|