![]() |
HUOM… hinattavat laitteet leimall…
tuli tossa suikan ajoneuvoveron mukana tiedote, että vuoden loppuun mennessä kaikki soppatykistä rantatraileriin ja kaikki muutkin hinattavat laitteet pitäisi rekisteröidä ja tulevaisuudessa niitä kaikkia "kohdellaan" samoin perustein, ku peräkärryjä. ja rekisteröinti kannattaa hoitaa tämän vuoden puolella, ni rekisteröinti ja omistusoikeuden selvitys hoituu kevennetysti.
|
eli olisko nyt mahdollisuus tehdä itse jarruton peräkärri mieleisekseen niillä akseleilla millä haluaa ja semmoisella aisalla, ku itse sopivakseen katsoo, tietty jollain tapaa omasta ja katsurin mielestä tukeva ja lähes turvallinen?
|
Lainaus:
Mut eihän se hankala oo ite kärryä tehä ihan rehtistikin, jarruttomaan et tarvii kaupasta ostaa ku valot ja vetopään, kun aisan tekee niin ettei sen katsota olevan aisa vaan runkorakennetta. |
osaisiko matti sanoa paljonko tuollainen sauna joka tehty 2005 tulee maksamaan rekisteröitäessä? kajaanissa kuulosti olevan sellainen savotta että jätin homman kesken.
|
Lainaus:
mites akseli tommoseen jarruttomaan? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hinattavaksi laitteeksi ei taida saada tälläistä, Kun on periaatteessa vaan jarruton kärry? Vetolaitehan kun ei täytä mitään säädöksiä tämänikäisissä......
http://olive-drab.com/images/id_g518_trailer_700_01.jpg |
Eikö tossa aisa ole periaatteessa rungon jatke, eli sitä ei tarviisi vaihtaa ja vetopäänhän voi vaihtaa hyväksytyksi ainakin katsastuksen ajaksi. Luulis että tuon jos haluaa pitää kuorkilla hinattavana, riittää normi maatalouskärryn vetosilmukka, missä stanssit tonneista mitä kestää vetää. Eiköhän 30t vetosilmukka menis tommosessa 750kg kärryssä ihan hyvin :D
|
Muuttuuko hinattavan laitteen suurin sallittu nopeus katsastuksen myötä 60 -> 80 km/h?
|
Lainaus:
|
[QUOTE=Reetu;1159517]Miks se niin tekis? Eit kait tuos muu muutu, kuin kilvetys.[/
Jaa-a, en tiedä siksi kysyn. Jos laitteen kaikki komponentit soveltuvat suuremmalle nopeudelle ja kerran rekisteröintikatsastuskin tehdään... Mutta kai Se näin menee, että vehkeet pysyvät hinattavina laitteina joiden maksimi nopeus on se60km\h. Itsellä tuollainen henkilönostin jossa jarrullinen akseli ja vetopää tehdastekoiset. Olisihan tuo mukavampi kuljetella maantiellä normaali nopeudella. |
Kyllä hinattavia laitteita sai vetää 80km/h jos oli jousitettu alusta. (saattoi olla muutakin vaatimuksia)
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Tietysti konttorilla voi päänvaivaa tuottaa jos siellä vaaditaan tämän päivän säännösten täyttymistä ensirekisteröitäessä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pitänee sitten varmaan alkaa miettimään tuota meitsin jäähöylänkin kilvittämistä. Kohtuu turhauttavaa mutta ei sitä oikein muutenkaan saa kulkemaan tai menee se kärrissä mutta tulee hieman laitojen yli eikä sekään passaa. Tai sitten pitäisi leventää lavaa ja leimata se.
Ja kolmas tai on että tekee Berttaan nostolaitteet ja simsalabim se ei olekkaan enää hinattava... |
1 Liiteet
[QUOTE=-MaTTi-;1160015]Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa...
Mites tuo satamatraileri nyt sitten on,,? Jousittamaton ja jarruton 7metrinen tehdasvalmisteinen 4v vanha kärry kyseessä. henkilöautollahan sitä ei saa vetää kuin tyhjänä, Tähän asti kärryä siirretty keväällä/syksyllä tyhjänä siirtoluvalla.. Ja vene päällä vain veneiden talvisäilytys alueella. Konttorilla käväisin eilen kysymässä että onko tämä kärry nyt hinattava laite... Paikallinen päällikkö sanoi että jos kärryä liikutellaan tieliikenteessä on kyseessä hinattava laite... eli pitäisi rekisteröintikatsastus suorittaa, Okei eli kärryyn pitää nyt asentaa lokasuojat sekä tarvittavat valot+heijastimet. Runkoon on stanssattu valmistus nro, sellaista varsinaista tyyppikilpeä ei ole,, vain vastaavat tiedot tarralapulla kärryn aisassa ( ihan tehdastarra ei oma). mitäs vielä..??? ja olikos jossain sellainen kuvallinen ohje perävaunujen valojen paikoista/mitoista, Olen sellaisen jossain nähnyt mut nyt en kyllä löydä mistää. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Voipi muuten museotarkastajassa herättää hilpeyttä, kun aisan päässä nököttää uusi ja kiiltävä kuulakytkin. |
Lainaus:
Minkä vehkeen perään tuo tulee? Sen kun ajaa koko pötkön konttorille niin pitäisi onnistua ehdolla että ei sovellu rostiinkytkentään tms.ja saa käyttää vaan tiettyjen vehkeiden perässä. Tuskin tuohon tulee ledivalojakaan? |
Lainaus:
Rekisteröitävä tietysti jos autolla meinaat tiellä vetää ja jarrut oltava jos yli 750 kg. Traktorilla vedettävänä jos pidät niin ei tarvi kilvittää. |
Mites noi oma valmiste dollyt nykyään? Olisko helppo saada paperit kuntoon? Ikää ainaki 10vuotta, ja sen näkee päältäki jo :D
|
Ja rattorilla vedettävä kärri ei tarvitse tieliikenteessä jarrujakaan, jos rattorissa riittää massa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kantavuudessakin voivat katsella hivenen läpi sormien.... -> Siis kun lainsäädännön muutoksen takia pitääkin rekisteröidä, vanhaa kalustoa joudutaan katsomaan eri periaatteella kuin uutta. Ja niistä omistusselvityksista oli jossain juttua, että nekin katsellaan "pikaisesti", sillä eihän niistä ole tarvinnut tehdä papereita; siis naapurin isäntä kirjoittaa todistuksen, että tuossa pihalla se on ollut jo 10 vuotta tms. Venepuolella oli taannoin sama tilanne, kun tuli rekisteröintirajaksi lisävaatimus 5,5 metriä, (esim. purjeveneet siis oli aikanaan rekisterin ulkopuolella) niin maistraattiin kelpasi omistustodistukseksi 2 henkilön todistus, että yli 10v se naapuri on sitä omanaan pitänyt... |
mitenkäs tämmöinen juttu. ostin tänään pikkuisen kärppä peräkärryn josta oli kilvet viety konttorille vajaa kuukausi sitten.paperit on kyllä. onko monimutkainen juttu saada kilvet takaisin?
|
Lainaus:
|
Tässä tarkoitettu dolly luokitellaan "hinausapuvaunuksi" eli ei tarvitse rekisteröidä nyt, eikä jatkossa, kuten Matti jo sanoikin.
|
Mulla on autotraileri/ison peräkärryn aihio (Asuntovaunun runko,teli)Ajattelin deaktivoida jarrut koska harvinaiset ja toivottomat ja tehdä vanerista ja lankusta kannen.Kantavuus aisan mukaan about 900kg.Jarruttoman kuula vetopään laitan kun on traktoriin se kuulatsydeemi nostolaitteisiin ja valotkin laitan.Jousia jäykistän vähän ylimääräsillä kynäjousilla.
Perusajatuksena että tuo olis käytössä vaan tässä tilalla traktorin perässä mutta TÄYSIN tietoisesti ja omalla vastuulla toisinaan autossakin.. :rolleyes: Mites tässä vaiheessa,onkohan mahkuja tehdä siitä laillista isoa kärryä autoon?Ei oo papereita ja on kyllä sen näkönen että on ollu meillä sen 10 vuotta :D Eli voiko enää tehdä omavalmistetta,jarruaisa on niin jumissa/paskan etä siit ei tu kalua."13 pyörät. Yks vaihtoehto olis jos jollain ois "kärryprojekti" eli paprut ja runko nro niin sitten.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli siis siitä sitten kilvetön pihakärry traktorin perään.. |
Dollyn voi ostaa huoletta.Saa vetää perässään iha ku tähänki asti eikä tarvi rekata.Rinnastettavissa puomiin sanoi katsurisetä juuri tänään kun kuorma-auton leimareissulla asiaa kysäsin kun itekkin dollyn joku aikaa sitte hommasin.
|
Lainaus:
|
Jep :) Se on ny miten pilknus tääki halutaa ottaa jällee mut näin mulle sanottii.
|
siis kun hinataan dollylla ni rinnastetaan puomiin, mutta mites just sillon ku vetää perässä tyhjää dollya, eikös se sillo ole hinatta laite?
|
Lainaus:
|
Dollylla veto?
Voiko dollyllä siis vetää paperitonta katsastamatonta ja vakuuttamatonta autoa kun laittaa autonperään vaikka mengneetti perkärryn valot?
Näin tuntuu porukoilla olevan yleinen käsitys kun on puheita kuunellut. Mistäs maksetaan jos tapahtuu haveri vedettävän auton toimesta? Vai pitääkö tuolle ottaa siirtolaput matkan ajaksi niin tulee vakuutuskin? No näinhän se on oltava. vai? t. Ismo Ämmä |
Ei kait dolly muuta hommaa hinaamisesta muuksi, kun dolly on vain hinausapuväline?
Eikös hinattavassa ajoneuvossa pidä myös olla liikennevakuutus, jos sitä tiellä hinataan? Jos hinausliina katkeaa ja sotkeutuu hinattavan ajoneuvon etupyöriin/ohjauksen osiin ja sillä hinattavalla ajetaan siitä johtuva kolari, niin kuka maksaa syyttömien vahingot? Jos hinattava ajoneuvo irtoaa dollysta hinaamisen aikana (kiinnitys pettää, dolly hajoaa jne.) ja hinattava ajoneuvo aiheuttaa onnettomuuden - kuka on korvausvelvollinen ilman hinattavan ajoneuvon liikennevakuutusta? Jos autoon kytkee perävaunun, jolla ei ole liikennevakuutusta (esim. joku mönkkärin "pihakärry" tai traktorilla vedettvä), kytkentä irtoaa ajon aikana ja irti päässyt perävaunu aiheuttaa onnettomuuden - kuka on korvausvelvollinen ilman perävaunun liikennevakuutusta? Siinä muutama mahdollinen ikävämpi tilanne, jos tulee joku hasardi hinaamisen aikana. http://liikenneturva.magazine.fi/www..._objectID=8159 |
Lainaus:
|
Lainaus:
mutta saako mitenkään laillisesti vietyä autoja niin, että kärryssä 1 auto ja kärryn perässä, siis kuitenki kärryssä itsessään olisi kiinnitys pöytä johon toinen auto kiinni samalla lailla ku dollyyn, ja sen toisen auton takapyörät rullais maata pitkin? |
Lainaus:
|
tuli muute insoihin aika hyvät flatspotit:) takaset lukossa vauhtia noin 90 ja siitä jarrutus, eli jokunen satametriä ennen ku pysähdyttiin. pintaa lähti noin7mm
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei ainakaan Suomessa. Ehkä venäjällä ja jos ei sielläkään niin siellä sentään voi ostaa uuden lain omiin harrastuksiin. 4.12.1992/1257 Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 14 § 2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. |
http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...to_ja_lisavero
Otsikon Lisävero alla: "Edellä mainituilla perusteilla käyttökiellossa olevaa ajoneuvoa voidaan siirtää ainoastaan trailerilla tai hinaamalla autoa ajoneuvon toinen akseli ilmassa. Hyväksyttävä siirtotapa on hyvä varmistaa myös omasta vakuutusyhtiöstä." Mutta saako hinata ennen sitä lisäveroa? ;) |
Lainaus:
Liikennevakuutuslaki 15 § (16.4.1993/361) sanoo jotta "Liikenteessä käytettävää moottoriajoneuvoa varten on ajoneuvon omistajalla, ei kuitenkaan valtiolla, oltava liikennevakuutus" mutta tuo määritelmä liikenteessä käytettävä moottoriajoneuvo oli se kompastuskivi mistä kukaan ei osannut ottaa vastuuta missä raja menee. Tässäkin Trafin tiedotteessa, vai mikä lie asiakirja, jää yhä ilmaan. Varminta siis on ottaa vakuutus. Tosin onhan se hinattava vakuutettu jokatapauksessa liikennevakuutuskeskuksen toimesta. EDIT: Ehkä vielä ennen kuin hinaamaan lähtee olisi hyvä ottaa vakuutusyhtiöstä kirjallisena tuo vakuutuksen voimassaolo hinauksen aikana jos eivät vaadi erillistä vakuuttamista siirron ajaksi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kyllähän kuorma-autoilla vedetään kahta perävaunua kerralla (euromodulit, B-linkit ja vasikat) Lisäksi näkee hyvin usein, kun tuommosella isolla hinausautolla vedetään kokonaista puoliperävaunuyhdistelmää, joka on halvaantunut tien päälle... Tuossa pykälässä varmaan on tarkotettu, ettei kukaan laita narulla autoja letkaan ja vedä sitten useampaa kerralla. |
Miten leveä dolly muuten saa olla? kun oon miettiny, jotta tekis ite tuommosen apuvaunun juurikin kuorma-autojen hinaamista varten. Mut sillon sen dollyn leveys menis likemmä kolmea metriä, jos siihen laitetaan 2.60 leveä kuorma-auto...
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Moottoriajoneuvon omistaja, jolla ei ole ollut liikennevakuutusta ajoneuvoa varten, vaikka hänellä olisi se pitänyt olla, on velvollinen laiminlyöntinsä ajalta suorittamaan liikennevakuutuskeskukselle sen kussakin tapauksessa erikseen määräämän enintään nelinkertaista keskimääräistä vakuutusmaksua vastaavan hyvikkeen tai, jos liikennevahinko on sattunut, enintään kymmenkertaista keskimääräistä vakuutusmaksua vastaavan hyvikkeen. Eli on sen verran kallista että kannattaa käydä siellä vakuutusyhtiössä selvittämässä asiat ensin ja suosittelen ottamaan kirjallisena lausunnon jos kuuluu vakuutusyhtiön mielestä hinaajan vakuutukseen. Sen verran ovat vakuutustarkastajat valehdelleet päin naamaa että en koko alaan luota 100%. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...19590279#L4P16 |
Lainaus:
|
jos ei ole ollut vakuutusta ja jää kiinni, ni mille vakuutusyhtiölle nuo kertoimella olevat vakuutusmaksut maksetaan?
ps. saako siinävaiheessa kilpailutta eri yhtiöt :) lisäys. vai meneekä ne sinne yhteiseen kassaan mistä maksetaan niiden aiheuttamat vahingot kellä ei ole ollut vakuutuksia ja ovat kolaroineet? |
Sivu luotu: 21:05 (GMT +2). |