Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   HUOM… hinattavat laitteet leimall… (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=127351)

sos 05.09.2014 05:52

HUOM… hinattavat laitteet leimall…
 
tuli tossa suikan ajoneuvoveron mukana tiedote, että vuoden loppuun mennessä kaikki soppatykistä rantatraileriin ja kaikki muutkin hinattavat laitteet pitäisi rekisteröidä ja tulevaisuudessa niitä kaikkia "kohdellaan" samoin perustein, ku peräkärryjä. ja rekisteröinti kannattaa hoitaa tämän vuoden puolella, ni rekisteröinti ja omistusoikeuden selvitys hoituu kevennetysti.

sos 05.09.2014 05:56

eli olisko nyt mahdollisuus tehdä itse jarruton peräkärri mieleisekseen niillä akseleilla millä haluaa ja semmoisella aisalla, ku itse sopivakseen katsoo, tietty jollain tapaa omasta ja katsurin mielestä tukeva ja lähes turvallinen?

-MaTTi- 05.09.2014 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1158121)
eli olisko nyt mahdollisuus tehdä itse jarruton peräkärri mieleisekseen niillä akseleilla millä haluaa ja semmoisella aisalla, ku itse sopivakseen katsoo

No ei. Uudet hinattavat laitteet on pitäny rekisteröidä 1.1.2011 alkaen ja 29.4.2009 uudemmat pitää täyttää kaikki peräkärrysäännökset (aisa, jarrut jne.).

Mut eihän se hankala oo ite kärryä tehä ihan rehtistikin, jarruttomaan et tarvii kaupasta ostaa ku valot ja vetopään, kun aisan tekee niin ettei sen katsota olevan aisa vaan runkorakennetta.

OPA 05.09.2014 18:36

osaisiko matti sanoa paljonko tuollainen sauna joka tehty 2005 tulee maksamaan rekisteröitäessä? kajaanissa kuulosti olevan sellainen savotta että jätin homman kesken.

sos 05.09.2014 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1158239)
No ei. Uudet hinattavat laitteet on pitäny rekisteröidä 1.1.2011 alkaen ja 29.4.2009 uudemmat pitää täyttää kaikki peräkärrysäännökset (aisa, jarrut jne.).

Mut eihän se hankala oo ite kärryä tehä ihan rehtistikin, jarruttomaan et tarvii kaupasta ostaa ku valot ja vetopään, kun aisan tekee niin ettei sen katsota olevan aisa vaan runkorakennetta.

hetken jo ajattelin, että olis jääny joku porsaanmentävä reikä :)
mites akseli tommoseen jarruttomaan?

-MaTTi- 05.09.2014 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OPA (Viesti 1158265)
osaisiko matti sanoa paljonko tuollainen sauna joka tehty 2005 tulee maksamaan rekisteröitäessä? kajaanissa kuulosti olevan sellainen savotta että jätin homman kesken.

Meillä olis 120€ + kilvet/rekisteröinti n. 20€.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1158293)
mites akseli tommoseen jarruttomaan?

Sama se mikä se on, tekijä vastaa että kantaa sen mitä lupaa.

sos 05.09.2014 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1158326)
Meillä olis 120€ + kilvet/rekisteröinti n. 20€.

Sama se mikä se on, tekijä vastaa että kantaa sen mitä lupaa.

ok eli jarruttoman teko siis suht helppoa

Jeeper 06.09.2014 08:15

Hinattavaksi laitteeksi ei taida saada tälläistä, Kun on periaatteessa vaan jarruton kärry? Vetolaitehan kun ei täytä mitään säädöksiä tämänikäisissä......

http://olive-drab.com/images/id_g518_trailer_700_01.jpg

Kala92 06.09.2014 11:30

Eikö tossa aisa ole periaatteessa rungon jatke, eli sitä ei tarviisi vaihtaa ja vetopäänhän voi vaihtaa hyväksytyksi ainakin katsastuksen ajaksi. Luulis että tuon jos haluaa pitää kuorkilla hinattavana, riittää normi maatalouskärryn vetosilmukka, missä stanssit tonneista mitä kestää vetää. Eiköhän 30t vetosilmukka menis tommosessa 750kg kärryssä ihan hyvin :D

Daniel 09.09.2014 21:19

Muuttuuko hinattavan laitteen suurin sallittu nopeus katsastuksen myötä 60 -> 80 km/h?

Reetu 10.09.2014 00:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Daniel (Viesti 1159479)
Muuttuuko hinattavan laitteen suurin sallittu nopeus katsastuksen myötä 60 -> 80 km/h?

Miks se niin tekis? Eit kait tuos muu muutu, kuin kilvetys.

Daniel 10.09.2014 10:28

[QUOTE=Reetu;1159517]Miks se niin tekis? Eit kait tuos muu muutu, kuin kilvetys.[/

Jaa-a, en tiedä siksi kysyn. Jos laitteen kaikki komponentit soveltuvat suuremmalle nopeudelle ja kerran rekisteröintikatsastuskin tehdään...

Mutta kai Se näin menee, että vehkeet pysyvät hinattavina laitteina joiden maksimi nopeus on se60km\h.

Itsellä tuollainen henkilönostin jossa jarrullinen akseli ja vetopää tehdastekoiset. Olisihan tuo mukavampi kuljetella maantiellä normaali nopeudella.

OPA 10.09.2014 10:43

Kyllä hinattavia laitteita sai vetää 80km/h jos oli jousitettu alusta. (saattoi olla muutakin vaatimuksia)

-MaTTi- 10.09.2014 23:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Daniel (Viesti 1159584)

Mutta kai Se näin menee, että vehkeet pysyvät hinattavina laitteina joiden maksimi nopeus on se60km\h.

Itsellä tuollainen henkilönostin jossa jarrullinen akseli ja vetopää tehdastekoiset. Olisihan tuo mukavampi kuljetella maantiellä normaali nopeudella.

Mistä sä oot ton 60 km/h keksiny? 80:iä saa vetää jos on jouset ja jarrut (jos yli 750 kg), saanu ennenkin ja myös jatkossa.
Lainaus:

3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:

a) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;

Viipo 11.09.2014 04:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1158385)
Hinattavaksi laitteeksi ei taida saada tälläistä, Kun on periaatteessa vaan jarruton kärry? Vetolaitehan kun ei täytä mitään säädöksiä tämänikäisissä......

Niin tuota... Tarvitseekos sen täyttää muuta kuin oman aikakautensa vaatimukset, kun on samanikäisen vehkeen perässä?

Tietysti konttorilla voi päänvaivaa tuottaa jos siellä vaaditaan tämän päivän säännösten täyttymistä ensirekisteröitäessä.

Jeeper 11.09.2014 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1159818)
Niin tuota... Tarvitseekos sen täyttää muuta kuin oman aikakautensa vaatimukset, kun on samanikäisen vehkeen perässä?

Tietysti konttorilla voi päänvaivaa tuottaa jos siellä vaaditaan tämän päivän säännösten täyttymistä ensirekisteröitäessä.

Tuota täytyy kysyä, Jos vaikka kärryn saisi museokilpiin...... Sitten varmaan saa olla alkuperäinen vetolaitekin.......

-MaTTi- 11.09.2014 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1158385)
Hinattavaksi laitteeksi ei taida saada tälläistä, Kun on periaatteessa vaan jarruton kärry? Vetolaitehan kun ei täytä mitään säädöksiä tämänikäisissä......

http://olive-drab.com/images/id_g518_trailer_700_01.jpg

Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa. Mut toihan on tavan peräkärry, selvitys aiemmasta rekisteröinnistä tai (käyttöönotosta jos rekisteröimättömänä käytetty), 50 mm kuulakytkin kiinni ja leimalle.

Bj Andy 11.09.2014 20:51

Pitänee sitten varmaan alkaa miettimään tuota meitsin jäähöylänkin kilvittämistä. Kohtuu turhauttavaa mutta ei sitä oikein muutenkaan saa kulkemaan tai menee se kärrissä mutta tulee hieman laitojen yli eikä sekään passaa. Tai sitten pitäisi leventää lavaa ja leimata se.

Ja kolmas tai on että tekee Berttaan nostolaitteet ja simsalabim se ei olekkaan enää hinattava...

apupoika 11.09.2014 20:55

1 Liiteet
[QUOTE=-MaTTi-;1160015]Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa...

Mites tuo satamatraileri nyt sitten on,,?
Jousittamaton ja jarruton 7metrinen tehdasvalmisteinen 4v vanha kärry kyseessä.

henkilöautollahan sitä ei saa vetää kuin tyhjänä,
Tähän asti kärryä siirretty keväällä/syksyllä tyhjänä siirtoluvalla..
Ja vene päällä vain veneiden talvisäilytys alueella.

Konttorilla käväisin eilen kysymässä että onko tämä kärry nyt hinattava laite...

Paikallinen päällikkö sanoi että jos kärryä liikutellaan tieliikenteessä on kyseessä hinattava laite... eli pitäisi rekisteröintikatsastus suorittaa,

Okei eli kärryyn pitää nyt asentaa lokasuojat sekä tarvittavat valot+heijastimet.
Runkoon on stanssattu valmistus nro,
sellaista varsinaista tyyppikilpeä ei ole,, vain vastaavat tiedot tarralapulla kärryn aisassa ( ihan tehdastarra ei oma).

mitäs vielä..???

ja olikos jossain sellainen kuvallinen ohje perävaunujen valojen paikoista/mitoista,
Olen sellaisen jossain nähnyt mut nyt en kyllä löydä mistää.

Jeeper 12.09.2014 06:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1160015)
Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa. Mut toihan on tavan peräkärry, selvitys aiemmasta rekisteröinnistä tai (käyttöönotosta jos rekisteröimättömänä käytetty), 50 mm kuulakytkin kiinni ja leimalle.

Entä jos haluaa säilyttää alkuperäisen vetosysteemin?

Viipo 12.09.2014 07:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1160088)
Entä jos haluaa säilyttää alkuperäisen vetosysteemin?

Kai se ainakin poikkeusluvalla onnistuu, mut luulisi onnistuvan muutenkin? Pitäsi varmaan ottaa selvää, millaset perävaunun vetolaitteen vaatimukset oli 40-luvulla.
Voipi muuten museotarkastajassa herättää hilpeyttä, kun aisan päässä nököttää uusi ja kiiltävä kuulakytkin.

Bj Andy 12.09.2014 12:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1160088)
Entä jos haluaa säilyttää alkuperäisen vetosysteemin?


Minkä vehkeen perään tuo tulee? Sen kun ajaa koko pötkön konttorille niin pitäisi onnistua ehdolla että ei sovellu rostiinkytkentään tms.ja saa käyttää vaan tiettyjen vehkeiden perässä. Tuskin tuohon tulee ledivalojakaan?

-MaTTi- 12.09.2014 22:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1160029)
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1160015)
Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa.

Mites tuo satamatraileri nyt sitten on,,?
Jousittamaton ja jarruton 7metrinen tehdasvalmisteinen 4v vanha kärry kyseessä.

henkilöautollahan sitä ei saa vetää kuin tyhjänä,
Tähän asti kärryä siirretty keväällä/syksyllä tyhjänä siirtoluvalla..
Ja vene päällä vain veneiden talvisäilytys alueella.

Konttorilla käväisin eilen kysymässä että onko tämä kärry nyt hinattava laite...

Paikallinen päällikkö sanoi että jos kärryä liikutellaan tieliikenteessä on kyseessä hinattava laite... eli pitäisi rekisteröintikatsastus suorittaa,

Ei ole varmasti hinattava laite vaan ihan normaali veneenkuljetuskärry. Plaraa toi loppupuolelle niin siellä selkeesti kerrottu: http://www.trafi.fi/filebank/a/13221...hyvaksynta.pdf
Rekisteröitävä tietysti jos autolla meinaat tiellä vetää ja jarrut oltava jos yli 750 kg.

Traktorilla vedettävänä jos pidät niin ei tarvi kilvittää.

Jani E 13.09.2014 16:58

Mites noi oma valmiste dollyt nykyään? Olisko helppo saada paperit kuntoon? Ikää ainaki 10vuotta, ja sen näkee päältäki jo :D

JiiPee 13.09.2014 17:09

Ja rattorilla vedettävä kärri ei tarvitse tieliikenteessä jarrujakaan, jos rattorissa riittää massa.

Nall3 13.09.2014 18:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1160414)
Mites noi oma valmiste dollyt nykyään? Olisko helppo saada paperit kuntoon? Ikää ainaki 10vuotta, ja sen näkee päältäki jo :D

Samaa itekkin miettiny että mites dollyt kun olis halvalla myytävänä ja en oo ostanu just ton rekkaamisen takia että onnistuuko edes.

BJ-40/76 13.09.2014 18:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nall3 (Viesti 1160431)
Samaa itekkin miettiny että mites dollyt kun olis halvalla myytävänä ja en oo ostanu just ton rekkaamisen takia että onnistuuko edes.

Lienee käytännössä "pakko" päästää rekisteröintikatsastuksesta läpi, jos suurinpiirtein asiallisen näköinen ja valot toimii?
Kantavuudessakin voivat katsella hivenen läpi sormien....
-> Siis kun lainsäädännön muutoksen takia pitääkin rekisteröidä, vanhaa kalustoa joudutaan katsomaan eri periaatteella kuin uutta.
Ja niistä omistusselvityksista oli jossain juttua, että nekin katsellaan "pikaisesti", sillä eihän niistä ole tarvinnut tehdä papereita; siis naapurin isäntä kirjoittaa todistuksen, että tuossa pihalla se on ollut jo 10 vuotta tms.
Venepuolella oli taannoin sama tilanne, kun tuli rekisteröintirajaksi lisävaatimus 5,5 metriä, (esim. purjeveneet siis oli aikanaan rekisterin ulkopuolella) niin maistraattiin kelpasi omistustodistukseksi 2 henkilön todistus, että yli 10v se naapuri on sitä omanaan pitänyt...

vertti 13.09.2014 18:58

mitenkäs tämmöinen juttu. ostin tänään pikkuisen kärppä peräkärryn josta oli kilvet viety konttorille vajaa kuukausi sitten.paperit on kyllä. onko monimutkainen juttu saada kilvet takaisin?

-MaTTi- 13.09.2014 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1160414)
Mites noi oma valmiste dollyt nykyään? Olisko helppo saada paperit kuntoon? Ikää ainaki 10vuotta, ja sen näkee päältäki jo :D

Ei tartte papereita eikä rekisteröintiä dollyt nyt eikä ens vuonna.

osilpi 13.09.2014 20:54

Tässä tarkoitettu dolly luokitellaan "hinausapuvaunuksi" eli ei tarvitse rekisteröidä nyt, eikä jatkossa, kuten Matti jo sanoikin.

hutikka 13.09.2014 21:11

Mulla on autotraileri/ison peräkärryn aihio (Asuntovaunun runko,teli)Ajattelin deaktivoida jarrut koska harvinaiset ja toivottomat ja tehdä vanerista ja lankusta kannen.Kantavuus aisan mukaan about 900kg.Jarruttoman kuula vetopään laitan kun on traktoriin se kuulatsydeemi nostolaitteisiin ja valotkin laitan.Jousia jäykistän vähän ylimääräsillä kynäjousilla.

Perusajatuksena että tuo olis käytössä vaan tässä tilalla traktorin perässä mutta TÄYSIN tietoisesti ja omalla vastuulla toisinaan autossakin.. :rolleyes:

Mites tässä vaiheessa,onkohan mahkuja tehdä siitä laillista isoa kärryä autoon?Ei oo papereita ja on kyllä sen näkönen että on ollu meillä sen 10 vuotta :D
Eli voiko enää tehdä omavalmistetta,jarruaisa on niin jumissa/paskan etä siit ei tu kalua."13 pyörät.
Yks vaihtoehto olis jos jollain ois "kärryprojekti" eli paprut ja runko nro niin sitten..

-MaTTi- 14.09.2014 14:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vertti (Viesti 1160449)
mitenkäs tämmöinen juttu. ostin tänään pikkuisen kärppä peräkärryn josta oli kilvet viety konttorille vajaa kuukausi sitten.paperit on kyllä. onko monimutkainen juttu saada kilvet takaisin?

Haet vaan kilvet tiskiltä takaisin. Kärryä ei tarvii näyttää.

-MaTTi- 14.09.2014 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hutikka (Viesti 1160498)
Mites tässä vaiheessa,onkohan mahkuja tehdä siitä laillista isoa kärryä autoon?Ei oo papereita ja on kyllä sen näkönen että on ollu meillä sen 10 vuotta :D
Eli voiko enää tehdä omavalmistetta,jarruaisa on niin jumissa/paskan etä siit ei tu kalua."13 pyörät.

Helpommalla teet uuden tyhjästä. Mitä sitä ees 900 kg sietävällä autotrailerilla tekee, ei ees Suskaa kuskaa.

hutikka 14.09.2014 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1160637)
Helpommalla teet uuden tyhjästä. Mitä sitä ees 900 kg sietävällä autotrailerilla tekee, ei ees Suskaa kuskaa.

Ok,thänks.
Eli siis siitä sitten kilvetön pihakärry traktorin perään..

Nisseriina 19.09.2014 18:02

Dollyn voi ostaa huoletta.Saa vetää perässään iha ku tähänki asti eikä tarvi rekata.Rinnastettavissa puomiin sanoi katsurisetä juuri tänään kun kuorma-auton leimareissulla asiaa kysäsin kun itekkin dollyn joku aikaa sitte hommasin.

sos 19.09.2014 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nisseriina (Viesti 1161965)
Dollyn voi ostaa huoletta.Saa vetää perässään iha ku tähänki asti eikä tarvi rekata.Rinnastettavissa puomiin sanoi katsurisetä juuri tänään kun kuorma-auton leimareissulla asiaa kysäsin kun itekkin dollyn joku aikaa sitte hommasin.

meinaakko, ettei poliiseja kiinnosta jos vedän tyhjää puomia perässä? :)

Nisseriina 21.09.2014 10:12

Jep :) Se on ny miten pilknus tääki halutaa ottaa jällee mut näin mulle sanottii.

sos 21.09.2014 11:38

siis kun hinataan dollylla ni rinnastetaan puomiin, mutta mites just sillon ku vetää perässä tyhjää dollya, eikös se sillo ole hinatta laite?

-MaTTi- 21.09.2014 12:40

Lainaus:

Hinausapuvaunut
Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekiste- röintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h no- peudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinauk- seen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelinees- sä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13512...sastajille.pdf

ImacInnes 21.09.2014 13:33

Dollylla veto?
 
Voiko dollyllä siis vetää paperitonta katsastamatonta ja vakuuttamatonta autoa kun laittaa autonperään vaikka mengneetti perkärryn valot?
Näin tuntuu porukoilla olevan yleinen käsitys kun on puheita kuunellut.

Mistäs maksetaan jos tapahtuu haveri vedettävän auton toimesta?
Vai pitääkö tuolle ottaa siirtolaput matkan ajaksi niin tulee vakuutuskin?
No näinhän se on oltava. vai?

t. Ismo Ämmä

JiiPee 21.09.2014 15:28

Ei kait dolly muuta hommaa hinaamisesta muuksi, kun dolly on vain hinausapuväline?

Eikös hinattavassa ajoneuvossa pidä myös olla liikennevakuutus, jos sitä tiellä hinataan? Jos hinausliina katkeaa ja sotkeutuu hinattavan ajoneuvon etupyöriin/ohjauksen osiin ja sillä hinattavalla ajetaan siitä johtuva kolari, niin kuka maksaa syyttömien vahingot?

Jos hinattava ajoneuvo irtoaa dollysta hinaamisen aikana (kiinnitys pettää, dolly hajoaa jne.) ja hinattava ajoneuvo aiheuttaa onnettomuuden - kuka on korvausvelvollinen ilman hinattavan ajoneuvon liikennevakuutusta?

Jos autoon kytkee perävaunun, jolla ei ole liikennevakuutusta (esim. joku mönkkärin "pihakärry" tai traktorilla vedettvä), kytkentä irtoaa ajon aikana ja irti päässyt perävaunu aiheuttaa onnettomuuden - kuka on korvausvelvollinen ilman perävaunun liikennevakuutusta?

Siinä muutama mahdollinen ikävämpi tilanne, jos tulee joku hasardi hinaamisen aikana.

http://liikenneturva.magazine.fi/www..._objectID=8159

2x4WD 22.09.2014 10:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1162460)
Ei kait dolly muuta hommaa hinaamisesta muuksi, kun dolly on vain hinausapuväline?

Ei muuta. Tämän selvitin vuosi sitten useammalta taholta, muistaakseni vakuutusyhtiöltä, Trafilta ja poliisilta. Jos hinattavan ajoneuvon pyörät tai osa niistä on maassa/tiessä niin silloin sen pitää olla vakuutettu.

sos 22.09.2014 11:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1162657)
Ei muuta. Tämän selvitin vuosi sitten useammalta taholta, muistaakseni vakuutusyhtiöltä, Trafilta ja poliisilta. Jos hinattavan ajoneuvon pyörät tai osa niistä on maassa/tiessä niin silloin sen pitää olla vakuutettu.

eli sillo ku suikka putos mulla kyydistä niin että etuset jäi kyytiin ja takapyörät laahas maata, ni kärryn vakuutus ei enää korvannu hajonneita renkaita, vaan olisi juuriki menny auton vakuutuksesta.
mutta saako mitenkään laillisesti vietyä autoja niin, että kärryssä 1 auto ja kärryn perässä, siis kuitenki kärryssä itsessään olisi kiinnitys pöytä johon toinen auto kiinni samalla lailla ku dollyyn, ja sen toisen auton takapyörät rullais maata pitkin?

2x4WD 22.09.2014 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1162669)
eli sillo ku suikka putos mulla kyydistä niin että etuset jäi kyytiin ja takapyörät laahas maata, ni kärryn vakuutus ei enää korvannu hajonneita renkaita, vaan olisi juuriki menny auton vakuutuksesta.
mutta

Yleensä juurikin näin. Kärryn liikennevakuutus korvaa henkilövahingot ja vastapuolen omaisuuden vahingot ei omia. Tietysti jos tarpeeksi epäselvästi pystyy vahinkoilmoituksen tekemään niin voihan sitä korvaus tulla mistä vaan.

sos 22.09.2014 19:50

tuli muute insoihin aika hyvät flatspotit:) takaset lukossa vauhtia noin 90 ja siitä jarrutus, eli jokunen satametriä ennen ku pysähdyttiin. pintaa lähti noin7mm

Mutis 22.09.2014 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1162657)
Ei muuta. Tämän selvitin vuosi sitten useammalta taholta, muistaakseni vakuutusyhtiöltä, Trafilta ja poliisilta. Jos hinattavan ajoneuvon pyörät tai osa niistä on maassa/tiessä niin silloin sen pitää olla vakuutettu.

Löytyisikö jotain linkkiä vaikka Trafille tai Finlexiin missä näin lukee?

sos 22.09.2014 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1162840)
Löytyisikö jotain linkkiä vaikka Trafille tai Finlexiin missä näin lukee?

postaus 41

Mutis 22.09.2014 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1162848)
postaus 41

Sieltä löytyy vain jossittelua, kysymysmerkkejä ja linkki joka sanoo 'file not found'

2x4WD 22.09.2014 23:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1162669)
mutta saako mitenkään laillisesti vietyä autoja niin, että kärryssä 1 auto ja kärryn perässä, siis kuitenki kärryssä itsessään olisi kiinnitys pöytä johon toinen auto kiinni samalla lailla ku dollyyn, ja sen toisen auton takapyörät rullais maata pitkin?


Ei ainakaan Suomessa. Ehkä venäjällä ja jos ei sielläkään niin siellä sentään voi ostaa uuden lain omiin harrastuksiin.

4.12.1992/1257
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
14 §
2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty.

baxxter 22.09.2014 23:19

http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...to_ja_lisavero
Otsikon Lisävero alla:
"Edellä mainituilla perusteilla käyttökiellossa olevaa ajoneuvoa voidaan siirtää ainoastaan trailerilla tai hinaamalla autoa ajoneuvon toinen akseli ilmassa. Hyväksyttävä siirtotapa on hyvä varmistaa myös omasta vakuutusyhtiöstä."
Mutta saako hinata ennen sitä lisäveroa? ;)

2x4WD 23.09.2014 00:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1162881)
http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...to_ja_lisavero
Otsikon Lisävero alla:
"Edellä mainituilla perusteilla käyttökiellossa olevaa ajoneuvoa voidaan siirtää ainoastaan trailerilla tai hinaamalla autoa ajoneuvon toinen akseli ilmassa. Hyväksyttävä siirtotapa on hyvä varmistaa myös omasta vakuutusyhtiöstä."
Mutta saako hinata ennen sitä lisäveroa? ;)

Näin ne muistaakseni sanoivat Trafissa kun kysyin että varmista vielä vakuutusyhtiöstäsi.

Liikennevakuutuslaki 15 § (16.4.1993/361) sanoo jotta "Liikenteessä käytettävää moottoriajoneuvoa varten on ajoneuvon omistajalla, ei kuitenkaan valtiolla, oltava liikennevakuutus" mutta tuo määritelmä liikenteessä käytettävä moottoriajoneuvo oli se kompastuskivi mistä kukaan ei osannut ottaa vastuuta missä raja menee. Tässäkin Trafin tiedotteessa, vai mikä lie asiakirja, jää yhä ilmaan. Varminta siis on ottaa vakuutus. Tosin onhan se hinattava vakuutettu jokatapauksessa liikennevakuutuskeskuksen toimesta.

EDIT: Ehkä vielä ennen kuin hinaamaan lähtee olisi hyvä ottaa vakuutusyhtiöstä kirjallisena tuo vakuutuksen voimassaolo hinauksen aikana jos eivät vaadi erillistä vakuuttamista siirron ajaksi.

2x4WD 23.09.2014 00:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1162840)
Löytyisikö jotain linkkiä vaikka Trafille tai Finlexiin missä näin lukee?

Niin sitä ei siis silloin kun selvittelin suoraan löytynyt lakipykälistä (ei tarkoita etteikö se siellä voisi olla) siksi kysyin usealta taholta ja varmin vastaus oli vakuuttaa siirron ajaksi erikseen.

Viipo 23.09.2014 05:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1162880)
Ei ainakaan Suomessa. Ehkä venäjällä ja jos ei sielläkään niin siellä sentään voi ostaa uuden lain omiin harrastuksiin.

4.12.1992/1257
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
14 §
2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty.

Onkos perävaunun vetäminen hinaamista? Miten erotellaan sitten hinaaminen ja vetäminen?
Kyllähän kuorma-autoilla vedetään kahta perävaunua kerralla (euromodulit, B-linkit ja vasikat)
Lisäksi näkee hyvin usein, kun tuommosella isolla hinausautolla vedetään kokonaista puoliperävaunuyhdistelmää, joka on halvaantunut tien päälle...

Tuossa pykälässä varmaan on tarkotettu, ettei kukaan laita narulla autoja letkaan ja vedä sitten useampaa kerralla.

Viipo 23.09.2014 06:01

Miten leveä dolly muuten saa olla? kun oon miettiny, jotta tekis ite tuommosen apuvaunun juurikin kuorma-autojen hinaamista varten. Mut sillon sen dollyn leveys menis likemmä kolmea metriä, jos siihen laitetaan 2.60 leveä kuorma-auto...

2x4WD 23.09.2014 11:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1162891)
Onkos perävaunun vetäminen hinaamista? Miten erotellaan sitten hinaaminen ja vetäminen?

Kai se on ero siinä onko perässätuleva tarkoitettu kytkettäväksi vai ei.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1162891)
Lisäksi näkee hyvin usein, kun tuommosella isolla hinausautolla vedetään kokonaista puoliperävaunuyhdistelmää, joka on halvaantunut tien päälle...

Jaa, saaks noin tehdä? Luullu aina että perävaunu pitäis hakea erikseen.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1162891)
Tuossa pykälässä varmaan on tarkotettu, ettei kukaan laita narulla autoja letkaan ja vedä sitten useampaa kerralla.

Ainakin sitä. Ihan varmasti jos ei olis erikseen kielletty niin sitä tehtäis. Tuli mieleen että olihan joskus linja-autoissa perävaunujakin, siis ihan henkilökuljetuksiin.

sos 23.09.2014 11:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1162880)
Ei ainakaan Suomessa. Ehkä venäjällä ja jos ei sielläkään niin siellä sentään voi ostaa uuden lain omiin harrastuksiin.

4.12.1992/1257
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
14 §
2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty.

eli kärryssä ei saa kuljettaa ollenkaan autoja, koska silloinhan hinataan kahta ajoneuvoa, saati sitte autonkuljuljetu autot, ne vasta grimunaaleja on:)

2x4WD 23.09.2014 12:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1162437)

Mistäs maksetaan jos tapahtuu haveri vedettävän auton toimesta?
Vai pitääkö tuolle ottaa siirtolaput matkan ajaksi niin tulee vakuutuskin?
No näinhän se on oltava. vai?

t. Ismo Ämmä

Liikennevakuutuslaki 26.6.1959/279 4. luku16 §

Moottoriajoneuvon omistaja, jolla ei ole ollut liikennevakuutusta ajoneuvoa varten, vaikka hänellä olisi se pitänyt olla, on velvollinen laiminlyöntinsä ajalta suorittamaan liikennevakuutuskeskukselle sen kussakin tapauksessa erikseen määräämän enintään nelinkertaista keskimääräistä vakuutusmaksua vastaavan hyvikkeen tai, jos liikennevahinko on sattunut, enintään kymmenkertaista keskimääräistä vakuutusmaksua vastaavan hyvikkeen.

Eli on sen verran kallista että kannattaa käydä siellä vakuutusyhtiössä selvittämässä asiat ensin ja suosittelen ottamaan kirjallisena lausunnon jos kuuluu vakuutusyhtiön mielestä hinaajan vakuutukseen. Sen verran ovat vakuutustarkastajat valehdelleet päin naamaa että en koko alaan luota 100%.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...19590279#L4P16

2x4WD 23.09.2014 12:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1162974)
eli kärryssä ei saa kuljettaa ollenkaan autoja, koska silloinhan hinataan kahta ajoneuvoa, saati sitte autonkuljuljetu autot, ne vasta grimunaaleja on:)

Kuljetus ei ole hinaamista. Eli ei hinata vaan niitä kuljetetaan.

sos 23.09.2014 12:10

jos ei ole ollut vakuutusta ja jää kiinni, ni mille vakuutusyhtiölle nuo kertoimella olevat vakuutusmaksut maksetaan?
ps. saako siinävaiheessa kilpailutta eri yhtiöt :)
lisäys. vai meneekä ne sinne yhteiseen kassaan mistä maksetaan niiden aiheuttamat vahingot kellä ei ole ollut vakuutuksia ja ovat kolaroineet?


Sivu luotu: 21:05 (GMT +2).