![]() |
Ensimmäinen maasturi
Noh.... Jostakinhan tämäkin harrastus on aloitettava... Ens viikonloppuna ois tarkotus hakia tämä kyseinen kaunokainen tuosta läheltä kun suht edullisesti saan.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.n...fac61ec8b3bee3 https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...93e5fcdfc50d79 Siinä nyt alkuun parit kuvat:D Koneenahan on Sd33 vm:1983 tuskadiisseli 4 lovisella askilla. +Renkaat +Vinssi +Runko +Valot +Korin korotus -Ruttua vitusti mutta haitanneeko tuo niin kauhiana -Pohjassa mätävikaa hyvästi Antakaa asiallisia vinkkejä harrastusta aloittelevalle! Kaikki neuvot otetaan vastaan ja luultavasti useita käytetäänkin. Mitä kaikkea kannattaisi nyt alkuunsa hankkia valmiiksi? Jotakin aiempaa kokemusta sen verran kyseisestä harrastuksesta että kaverin pajerolla mysketty pitkin soita ja mettiä. Autoa laitellaan aina minkä rahat ja aika antaa periksi. Pääosin tulee offi ajoon kokonaan ja myös jotain hyötyajoa koittaa soveltaa tässä maatilalla:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos vesileikeistä tykkäät ni snorkkeli kannattaa tehä. Ja maastotunkki on aika kätevä laite. Työkalupakki, leka ja pari murrosta paksii ja kovaa ajoo. :D Ja yks vesikannu paksii et saat laturin pestyä kun se kuitenki lakkaa lataamasta.;)
|
Komppaan edellä olioita ja lisään että perkeleesti pitkää pinnaa, reipasta mieltä ynnä isoja työkaluja mukaan niin hyvä tulee:D Tää harrastelu ku tuppaa olemaan sitä 5 prossaa ajoo ja 95 prossaa pajaa :D
|
Lainaus:
Joo sen oonki jo hoksannu.. :D |
Lainaus:
Joo maastotunkki kävikin mielessä.. Melkeen myös palkkihelmat ja snorkkeli joo. Mites lie jos soan tekis? Jaa näissäkö tuppaa laturi antautumaan? :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jos sie meinaat saaja tuon patrollin menemään mettäs niin se SOA on pakollinen.. nuissa tuppaa ottamaan jouset ja niihen alapuolen raudat kiinni sen verta kivasti et heikkohermosella palaa käpy ihan kuvalleen siihen jatkuvaan kantoihin tökkimiseen. muuteha nuo on perusvarmoja ja ihan ok eteneviä ko vaihtaa napalukot manuaalisiin tahi kemppaa kiinteeksi, vaik etuperä onkii avoin ni se ny ei oo niin mahoton vaatimus et siel ois lukko ko patrollia ajetaan kuitenki usuttamalla ja sitä tennarin antamista ei toinna arkailla :D
nissanin ostaneelle ni eka hankinta on kyl hyvä rälläkkä ja miggi :D :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
siis jos mie tekisin 160 patrollista mehtäkampetta, ni soa ja sit kattoo korikorotusta jos tarviaa, ennemmin laikkais kaarista veks et saa isot renkaat alle.. etuperä jne kunnon panssarointi, ku tuolla ei hissutella oli soa tahi ei, jousitus on niin aneeminen, että sitä lapaa saa ja pitää antaa et etenee. persiiseen kemppi, ellei originaali kitka pidä, shimmauksella sitä saa ilmeisesti parantaneen, mut kemppi on 100% lukko ja mehtään hyvä. napikset tosiaan kiinteiksi, tai hommaa ne kytkettävät (ebaysta halpoja). sisälle sit vähintään pääkaari, jos/kun se kumminkin jossain kaatuu :D etuperää en kemppais sen takia, että sen jälkeen talvella siirtoajossa tuo on ihan pulkka ja hengenvaarallinen ajaa, jos etulukkoa halajaa, ni sillo katse kohti ulkomaita ja jotakin kytkettävää, niitä on kyllä, mut hinnat on hirmusia.. kilpivehjes, eli tiellä ajeltava on kompromissi ja sie tingit maastoetenevyydestä jokasessa ratkasussa, mikä pitää auton kilvissä ja et saa leimanneen vuosittain :) soa= vaikea leimata, kemppilukot= laittomat, korotukset= laillisesti pienet, isot renkaat= yli 33" laittomat (jotku saanu kyl patrolliin 35" otteeseen!) eli tollasilla helpotuksilla sitä maastoautoillaan :D |
Lainaus:
|
Kannattaskohan ajella aikansa avoimilla perillä niin saattas tulla sitä ajotaitoakin.
Lukot,panssarit ja vitusti kaasua, hyviä neuvoja.:D |
murros on tässä asiassa kaikkein eniten oikeessa. kun auto ei oo mikää HOOCEE tappajamalli, ni ajotaitoki kehittyy nopsasti kun on pakko ajaa järki päässä.
mut et voi kieltää et patrollilla pitää ajaa hiukan rohkeella tennarilla, koska se on raskas, jäykkä ja pitkä, eli tietynlainen häikäilemättömyys pitää löytyä tai sitten ajo muuttuu pelkäksi puiden kiertelyksi ja samaa 50m pätkää vekslaillaan tuntisottaan, vaikka reitti ois katumaasturin tasoa :) |
Lainaus:
|
Mites tuo toyotan mekaninen vinssi? Vähä lueskelinki jo mutta ois mukava saaha kaikki maholline tieto?:confused:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei mullakaan edellisessä se vaparin kytkin luistanu ajaessa.. mut vinssaaminen oli vähä hankalaa vaik oli uus kytkin.. turbon kytkin kyl tuntuu kestävän vetää vinssillä ja pyörittää 38,5 boggeria..:D
|
Lainaus:
|
En tiiä yhtää mitä ne maksaa.. nää oli täs autos jo kiinni sillon ku ostin tän.. tääl palstalla on ain välillä näkyny turbon vauhtipyöriä myynnissä kyllä..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Heittäiskö joku mua linkillä/kuvilla tosta soan tekemisestä väkä tarkemmin ja selittäski? U pultit joo ja pedit tejä pakoille kunnolla aksiloille,muuta huomioitavaa?
|
Palkkihelmat? Minkäkokosesta tavarasra on porukka tehny? Jossaki rojektissa oli hyvät mitat ja istu nätisti mutta en enää löydä:/
|
Purat vaan sen akselin irti jousesta ajatuksen kans. Sitten vaan teet vastaavat osat akselintoiselle puolelle. Turhaan niitä kuvia kattomaan kun niistä mittää sisäistä kuitenkaan. :D
|
Offi kannattais aloittaa halvalla romulla pelkästään ajamalla, korjaa sit mitä menee rikki.
Kun esin tuunaa 2000h kaikkea turhaa ja laittaa kaikki rahat siihen niin eihän sillä ilkeä ajaa kuin pellolla tyhjäkäynnillä. Toisaalta sillai vehkeet tulee ajettua nopeasti loppuun ja ne vaan makaa pihassa kun 20 paikkaa on rempallaan. Eli: korjaa viikon kaikkea joka ei maksa paljoa ja rikoo ne aina viikonloppuna. Offaamaan ei opi ilmaiseksi ja tasapaino korjaamisen ja ajamisen välille pitäisi löytää. Liian kalliilla ei opi koskaan ja liian paska hajoaa liian usein. |
Lainaus:
tai mää näist kyl mitään tiiä mut isot pojat puhunu ja kertonu.. panssarit mulla seuraavana to do listalla toho pajeroo ni ei tarvi taas vaihtaa pohjaan vaihteiston palkkia eikä pelätä öljypohjan, vaihteiston tai polttoainetankin hajoamista ens reissulla... |
Lainaus:
|
Ruostetta..
Noh.. Oon alkanu työntämään jo näitä tunteja tähän koska korihan ei ollu enää häävisti kiinni.. Ulosoton akselin holkki oli mitä oli ja pääsi aina lyömään putkisokan poikki.. Mutta kaikestahuolimatta oon tyytyväinen hankintaan ja ihan kohtuu hyvinhä tuo kulkikin tuolla märissäki paikoissa mitä kävin käskyttämässä!
Korin korjuu kuvia:D Kuskin lattia https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net/...66&oe=5494723D Leikattuna https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...c6272267a94c99 Kuskin takalattia https://scontent-b-vie.xx.fbcdn.net/...ec&oe=5484DF1A Kuskin takakaari https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...3d3df9bfcbebbe Apparin lattia https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...6e441a14bc35e9 Apparin takalattia https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...1c3adf357fe6bb Hitsuuttelut on tällähetkellä jo hyvällä mallilla.. Ois tarkotus jos vklp jo pääsis ehki ajamaanki enemmä joten sitten taas kuvia lissää ja valmiista korinkorjauksistaki pistän kuvat! |
Hauskan näkösiä kuvia! :D tiiä sit näyttääkö kaikilla osa noista siltä ku ne olis otettu joskus kultaisella -80luvulla, puhelimen näytöltä ainaki näyttää! :D
mutta ei siinä mitään, näyttää perinteiseltä japsilta noin muuten nuo pellit.. :) |
Melko rapeeta :p jos meinaat tehdä helma palkit kannattaa ne tehdä ennenkun on helmat hitsannu uusiksi.
|
Ajelua viime yönä...
Noniin.. Eilis yönä patrolli saatiin latinkiin 24.00 aikaan latinkiin ja päätettiin että pakkohan sillä on käyvvä ajelemassa,hyvillä mielin lähin ajelemaan ja tässä lopputulos.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.n...c193933d80731e Vinssin murtosokka poikki tuohon saatanan rommakkoon 2 aikaa yöllä,ja eikun rattoria hakemaan ja hinata ylös. Puolitoista metriä liikku vinssin avulla ja kalahti! Mitä porukka on käyttäny tuolla että kestää? pultteja? sokkia? minkä kokosia? Tuossa oli eilettäin 6mm jonka sisään lyöty vielä 4 mm:mad: |
6mm sokkanaula taisi itselläni olla, sit kun sokka kestää niin hajoaa jostain muualta.
Ehkä vinssaustekniikkaan perehtyminen voisi helpottaa tuossa asiassa, kuvan tilanteessa olisi hyvä yrittää nostattaa auton keulaa ylöspäin vinssatessa, esim. 1-1,5 metrin puupölli pystyasennossa vinssivaijerin ja maan väliin nostaa auton keulaa ylöspäin. Pöllin kanssa puljaaminen on tietty oma operaationsa ettei se päädy esim. auton konehuoneeseen vahingossa. Ylöspäin olisi hyvä saada jo senkin takia ettei etuakseli repeä irti jos se on tiukasti kiinni. |
Mulla on 8mm poranterästä tehty ja se on kestäny kyllä vinssailla tiukassakin olleita autoja.. Mm. mäyris runkoa myöten mutaliejussa..;) mut tosiaan ulosotto räjähtää sit seuraavaks ku saat sen sokan kestämää..:D Pylpyrää ja ylöspäin vetoja tollasessa paikassa ni kyllä se nousee.:D
|
Varasokkia hanskalokeroon, Hi-Lift, pylpyrä, saha, kirves, kanki......
Ja malttia jumitilanteessa :) Jossain BJ:ssä näin hitsatun vinssin mutta ei ollut kuulemma viisas veto, on paljon vittumaisempi liitellä vaijeria kuin vaihdella sokkia, sanoi omistaja ;) Takavinssillä voi myös välttää suoraan penkkaa vasten vedot:) |
minä myös taka vinssin kannalla...
|
Ite kans tänää parin tunnin lapioinnin jälkee mietin että piru ku ois takana vinssi...
|
Maanantai ajelut
Hiljasena ollu foorumilla ku ollu peltohommat kesken vaan nytpä neki on tehty! Eli vinssi ongelmat saatu kuriin!:) Välillä käyny ajamassaki ja eilettäin käytiin myskämässä päivällä ja yöllä usiampi tunti ja datsunikin on saanu valopäivitystä, niistä myöhemmin kuvia,kuitenkin.. Tässä eiliseltä jotain mitä tuolla puhelimella sai kuvattua.
Kiven päällä keikkumista https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...acabe43d237443 Sitten mentiin vähän märemmälle linjan aluselle ja sinnehhän se pari kertaa istahti jumiin asti:D https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...c2321fbd9305d5 https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...86&oe=54B1193A Kuvia sitä mukaa aina lisää kun saa tehtyä autoa ja käy ajelemassa! To do: Panssarointia Palkkihelmat Snorkkeli Hehkut Raidetanko väänty eilen eestä banaaniksi metässä yöllä nii haittaa hieman kääntyvyyttä kuskin suuntaan:D |
mulla olis suora raidetanko 160 patuun :)
|
:)
Takaiskareista öljyt pihalle!
Auttakaa alottelijaa!:D Mitä kannattaa laittaa tilalle vaan ruvetakko rakentamaan uusiksi?:D Linkkiä? |
Super ruuffattu :D
Elikkä elikkä...
Datsunilla on tullu ajeltua ja paikat kestäny lukuunottamatta vinssin kiinnityskorvakon murtumista:eek: Siitä en hoksannut kuvaa ottamaan.. Tallilla menny aikaa enemmän ku laki sallii taas ku oman käyttis bemarin kimpussa pitänyt häärätä ja emännän ooppelin kimpussa.. Tatsuuni pestynä:D https://scontent-a-mxp.xx.fbcdn.net/...41&oe=54EC72A5 https://scontent-a-mxp.xx.fbcdn.net/...0a&oe=54ABC243 Siitä super ruuffatusta....:D https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.n...24887500_o.jpg https://scontent-a-mxp.xx.fbcdn.net/...58&oe=54E437DC https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...ee8c7e80c3f5ac Tuommonen tuli hajettua varaosa autoksi ku perkleen halvalla sain samanlaisen.. Pellit paljon paremmat ku omassa ja oli manuaaliset napalukotki...Auto saatiin käymään hinaamalla hetkeksi ja sen jälkeen koneesta tuli kurkkaamaan kiertokarkulainen lohkon kylestä:D Tekniikka on 3.3 vapari niinku tuossa valkosessaki.. Mutta paljon muuta hyvää osaa tuossa kyllä on.. Saa nähä menikö koneesta kaikki vai mitä.. Tänään peltiosat otin jo talteen mitä otan ja ens viikolla alkaa akselistot ja tekniikka purkamaan veke. |
Sivu luotu: 20:03 (GMT +2). |