Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Coolerin vaihtoehtoisia asennuksia? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123150)

petr 14.04.2014 11:09

Coolerin vaihtoehtoisia asennuksia?
 
Millaisia muita asennuksia porukalla on kuin, että cooleri olisi normaalisti siinä syylärin edessä? Onko muita hyviä paikkoja ja asennuksia offimaastureissa? Jos sen nostaa koneen päälle niin saako sen pidettyä jollain flektillä tarpeeksi viileänä kun kone henkii kuumaa ylöspäin kokoajan? Minkäs kokoista sinne pitäis laittaa ottaen huomioon, että ajoviima ei ole jäähdyttämässä (eikä se jäähdyttäis muuten siellä keulassakaan). Onko kellään valmistajalla sellaista L:n mallista cooleria...että se olisi konehuoneen nurkassa...osittain konepeltiä vasten ja osittain lokaria vasten ja sitten vaan poistoreikää pelteihin...?

tdi 14.04.2014 15:12

Voihan sen asentaa iha mihin vaan. Ajoviima ei tosiaan offiautossa paljoo auta että eikai sil nii välii ole. Ja kaikki on parempi ku ei mitään. Pistä vaan siihe koneen päälle ja flekti, jättää pellin yläreunan pikkuse "auki" pääsee kuuma pois. Tai jos scooppii haluu viritellä. Kaikki käy:D

Mutis 14.04.2014 18:24

http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=18633

Vaikka onkin vähän eri asia, niin mulla oli Caddyssä Pajeron cooleri koneen päällä. Offi käytössä puhaltimet varmaan aika pakollisia, jos jotain hyötyä haluaa hakea. Jossain Peugeoteissa (3061.9td) on cooleri poikitellen vähän tulipellistä eteenpäin.

murikka 14.04.2014 18:56

Lisäks voi laittaa vaikka ulkopuolisen vesijäähdytyksen coolerille. Esim. erillinen pissapojan säiliö pumpuineen ja suuttimineen ruikkimaan vettä coolerin päälle, vielä vaikka mikrokytkin kaasupolkimelle, että ruikkii vasta tietyn rajan jälkeen. Tai jos hifistelee, niin jollain ahtopaine tunnistimella toimimaan.
Jotain tuon kaltaista kaavaillu omaan autoon, sitte aikanaan.

petr 14.04.2014 19:45

http://www.darksidedevelopments.co.u...urrent_image=1

Tuollainen cooleri voisi olla aika hyvä sellaiseen koneen päälle asennukseen? Mistähän noita tai vastaavia löytyisi huokeasti? Tuo vaan pisti silmään kun tilailin tuolta noita Garret GTB 2260VK:n laippoja ja tiivisteitä projektia varten...

estate 15.04.2014 08:01

Volkkarin T4 pornstartterissa on cooleri koneen päällä

Qtio 15.04.2014 08:13

mitsun pajerossa ja l200:ssa on kanssa cooleri koneen päällä, ovat vaan aika pieniä...

petr 15.04.2014 08:56

Joo...niin taitaa olla. Osassa VAG:n turbomalleja on kans sellainen sopivan mallinen cooleri laitettu lokasuojan etuosaan...mutta taitaa olla nekin pääsääntöisesti liian pieniä. Ehkä jokun sporttimallin vaginan cooleri paksumpana menisi, mutta ne tuntuu olevan aika harvassa myös..

Rak 15.04.2014 09:52

Onko ilmasta veteen cooleri ajatuksena hylätty?
Vaatii toki sen nesteen jaahdytyksen jotenkin.

smgt 15.04.2014 10:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1124551)
Joo...niin taitaa olla. Osassa VAG:n turbomalleja on kans sellainen sopivan mallinen cooleri laitettu lokasuojan etuosaan...mutta taitaa olla nekin pääsääntöisesti liian pieniä. Ehkä jokun sporttimallin vaginan cooleri paksumpana menisi, mutta ne tuntuu olevan aika harvassa myös..

Mulla on audi s4 täys alumiininen cuuleri mikä ois justii tuolta etukulmasta. Ja ihan joutilaana.
Siinä mahtaa kokoa olla tarpeeksi perus offi peliin?

-MaTTi- 15.04.2014 13:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 1124350)
Ajoviima ei tosiaan offiautossa paljoo auta että eikai sil nii välii ole.

Kyllähän se vanha kunnon viskoflekti ryystää ilmaa läpi aina jonkin verran.

petr 15.04.2014 13:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1124567)
Mulla on audi s4 täys alumiininen cuuleri mikä ois justii tuolta etukulmasta. Ja ihan joutilaana.
Siinä mahtaa kokoa olla tarpeeksi perus offi peliin?

Olikos siinä millaiset mitat? Ja mites ne lähdöt olikaan...kuva kertois paljon :) Ja hinta :)

petr 15.04.2014 13:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1124560)
Onko ilmasta veteen cooleri ajatuksena hylätty?
Vaatii toki sen nesteen jaahdytyksen jotenkin.

Toistaiseksi poissa ajatuksista, mutta siihenkin voidaan palata jos "toimivaa ja fiksua" ei saa muuten aikaiseksi

petr 15.04.2014 14:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1124589)
Kyllähän se vanha kunnon viskoflekti ryystää ilmaa läpi aina jonkin verran.

Joo, varmaan ryystää jonkun verran. Mut tosiaan siinä on paksu syyläri ensin...ja sitten on sellainen neliön mallinen öljyn lauhdutin, joka vie vajaan puolet keulan leveydestä ja siihen päälle tulisi vielä sitten se cooleri. Mahtaa jäädä imuteho aika vaisuksi? Tieten jos laittais flektin puhaltamaan etupuolelta niin silloin cooleri sais ensimmäisenä raikasta (ja toinen flekti/visko imemään syylärin takaa) mutta sitten alkaa olla jo rojua aika paljon ja paksusti keulassa...vinssikin sais mahtua eikä niiden rojujen tarvisi hajota ensimmäisessä puskaan työntämisessä. Hmm...asioissa on puolensa joo

Rak 15.04.2014 14:59

Saisko kennojen välejä tiivistettyä silleesti että nipun läpi kulkeva ilma menee osaltaan väkiselläkin coolerin läpi?

smgt 15.04.2014 16:07

romppeita kansiossa pari kuvaa näillä sekunneilla coolerista.
lähöthän tuossa on vähä erikoisesti kun se on puolimakkuultaan siellä keulassa mutta joka kylällähän on nykyään alumiini hitsaaja

petr 17.04.2014 12:42

Olisikohan tuhoon tuomittu ajatus se, että olis kaksi pienempää cooleria osittain päällekäin/limittäin ja niiden päällä vielä flekti (oletus että korkeussuunnassa on tietenkin tilaa)? Yksi iso on kuitenkin ehkä hankalampi saada mahtumaan ja yhdessä pienessä ei riitä potku (200+hv ja ei ajoviiman apua). Noita pieniä VAG coolereita saa muutamalla kympillä...sellaiset vähän päällekkäin ja saa asemoitua lähelle turboa ja imusarjaa niin tulee lyhyet putkivedotkin?

smgt 17.04.2014 13:22

ainakin tuommonen c4 korimallin audin muovipäätynen cooleri riittää yli parinsadan jos ei ammu päätyjä irti. täys alumiininen pikkasen enempi varmasti.
ja siihen päälle nakkaa 8" flektin.
ei maha kannattaa kahta laittaa jos muissa vakkilaisissa on sammaa kokkoo.

petr 17.04.2014 13:24

niin muuten olisko se sun cooleri ollut minkä hintainen?

Ippe69 17.04.2014 14:53

Mulla on hiacessa cooleri vaihdelaatikon vieressä, tavaratilan pohjaan kiinnitettynä. Flekti olis vielä tarkoitus laittaa, mutta kai sitä ajoviimaki vähän jäähdyttää.

smgt 17.04.2014 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1125093)
niin muuten olisko se sun cooleri ollut minkä hintainen?

50?

JNaukki 17.04.2014 22:51

ja jos/kun tarpeeksi ison coolerin laitto on tarpeeksi hankalaa niin hyvä kaveri on vesiruisku....pärjää pienemmänkin coolerin kanssa...helppo ja hyvä olis mielestäni koneen päälle,peltiin scooppi,johon vaikka upottaa coolerin ja flekti alle...eikä ois aivan heti rivat täynnä paskaa...:)

BJ-40/76 17.04.2014 23:09

Jos pitää toimia suossa, kun lentää turvetta....
 
ja ainoa vaihtoehto Ilmasta-ilmaan cooleri, niin se pitää pistää semmoiseen paikkaan, että ei tukkeennu maastosta irrallaan olevasta materiasta.

Oliko tuo sinun auto millä koneella? Muistini mukaan manuaali laatikolla?

K.O topiikin aloittajan ongelmasta enempää tietämättä... Offiautoissa ja vedessä/suossa tuppaa olemaan syylärin flektien imemällä ilmalla poistumispaikat vähänä, ja jos ilmaa opastetaan flekteillä vielä lisää konehuoneeseen konepellin läpi, niin tilanne ei ainakaan parane...
Siis jokaisessa välijäähdyttimessä on sekä hyvät,- että huonot puolet....
-> jos välijäähdytin on syylärin edessä, niin vähentää virtausvastuksella ilmavirtausta syylärille, ja ilma jo valmiiksi lämpimämpää k.o coolerin takia....

Tuo "vesi"jäähdytteinen välijäähdytin on mielenkiintoinen vaihtoehto; turboviive minimissä, ja tuo "vesi" kenno voi olla vaikka kuinka kaukana; ja joku pieni sielu voi "jäähdyttää ilmastoinnilla tms" muutaman litran "vettä" pakkaselle,joka pumpataan siihen riskeimpään rykäsyyn...

moggirange 18.04.2014 06:22

Tarviiko sitä cooleria offatessa? Mielestäni sillä on vain henkinen vaikutus jollain flektivirityksillä ja eihän maastossa ajellessa tarvita niitä heppoja ihan kaikkea? Maantiellä siitä on kyllä hyötyä jolloin tehoja tarvitaan ja ajoviima jäähdyttää tehokkaasti.

Marcus78 18.04.2014 08:04

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=34917

Joskus oli tommosesta juttua.. Jos keulalla on tilaa, ni voi olla ihan toimiva ratkaisu.

ROCKY 18.04.2014 10:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 1125236)
Tarviiko sitä cooleria offatessa? Mielestäni sillä on vain henkinen vaikutus jollain flektivirityksillä ja eihän maastossa ajellessa tarvita niitä heppoja ihan kaikkea? Maantiellä siitä on kyllä hyötyä jolloin tehoja tarvitaan ja ajoviima jäähdyttää tehokkaasti.

Samoilla linjoilla ollaan, Coolerin vois tällätä koneen vasemmalle puolelle (ei pakosarjan päälle) olisi viileämpi paikka.

HeikkiH 18.04.2014 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1125087)
Olisikohan tuhoon tuomittu ajatus se, että olis kaksi pienempää cooleria osittain päällekäin/limittäin ja niiden päällä vielä flekti (oletus että korkeussuunnassa on tietenkin tilaa)? Yksi iso on kuitenkin ehkä hankalampi saada mahtumaan ja yhdessä pienessä ei riitä potku (200+hv ja ei ajoviiman apua). Noita pieniä VAG coolereita saa muutamalla kympillä...sellaiset vähän päällekkäin ja saa asemoitua lähelle turboa ja imusarjaa niin tulee lyhyet putkivedotkin?

Tossa rakenteessa taitaa saavutettu hyöty hukkua sisäisiin virtausvastuksiin.

petr 18.04.2014 13:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1125319)
Tossa rakenteessa taitaa saavutettu hyöty hukkua sisäisiin virtausvastuksiin.

Mistä tietää tai erottaa coolereiden sisäiset virtausvastukset? Onko halvat "kiinancoolerit" sitten hyviä sisäisten virtauksien vai vaan suuren koon (= jäähdytyspinta-alaa) ja halvan hinnan vuoksi?

Onko eroa coolerilla sisäisesti jos se on A) 150hv n. 2L henkilöauton moottorista tai B) 150hv 4L kuorma-auton moottorista jos pinta-ala on lähellä toisiaan? Onko eroa sisäisen virtausvastuksen/tehon suhteen bensaturbon coolerit vs. dieselturbon coolerit? Lähinnä kai siis bensavehkeitä ajetaan korkeammilla kierroksilla (tai ainakin maksimitehot) kuin disukoilla....liekkö sitten mitään erota coolereilla sisäisesti?

khager 18.04.2014 17:25

Coolerin tehtävä on jäähdyttää imuilmaa kun turbo käy kuumana, eli kun painaa pedalin pohjaan pidempään. Pienet 30sek kiihdytykset ei lämpöjä nosta. Onko cooleri tarpeellinen offi käytössä? Tietenkin kun suolla antaa kunnolla kenkää silloin saattaa olla perusteltua. Jos imuilman lämpötila pysyy esim alle 60ast, onko väliä onko cooleria vai ei? Ja offi käyttöön asentaisin mahdollisemman ylös.
ps.tarkoitus on herättää keskustelua, ei suinkaan tyrmätä coolerin tarpeellisuus.

HeikkiH 18.04.2014 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1125323)
Mistä tietää tai erottaa coolereiden sisäiset virtausvastukset? Onko halvat "kiinancoolerit" sitten hyviä sisäisten virtauksien vai vaan suuren koon (= jäähdytyspinta-alaa) ja halvan hinnan vuoksi?

Onko eroa coolerilla sisäisesti jos se on A) 150hv n. 2L henkilöauton moottorista tai B) 150hv 4L kuorma-auton moottorista jos pinta-ala on lähellä toisiaan? Onko eroa sisäisen virtausvastuksen/tehon suhteen bensaturbon coolerit vs. dieselturbon coolerit? Lähinnä kai siis bensavehkeitä ajetaan korkeammilla kierroksilla (tai ainakin maksimitehot) kuin disukoilla....liekkö sitten mitään erota coolereilla sisäisesti?

Lähinnä sitä mietin, että jos ne coolerit on päällekkäin, niin niiden välinen putki tekee mahdollisesti tarpeettoman jyrkän mutkan joka sitten ahdistaa kovemmalla virtauksella. Tuo siis jos ne coolerit on peräkkäin eli sarjassa. Mutta jos ne asentaa rinnan niin sitten putkivedot on lyhyempiä ja olettaisin jäähdytystehonkin olevan parempi.

petr 18.04.2014 20:18

Joo, jostain luin että 90-asteen mutka "vähentäisi tehoa" 1% mutta mene ja tiedä. Jos ne laittaa päällekäin niin siinä tulee vaan yksi jyrkähkö 90 asteen mutka, turbolta 1. coolerille on loiva kaarre ja samoin 2. coolerita imusarjaan.

Sorjonen 18.04.2014 20:42

itse ajattelin tehdä normaalista ilmajäähdytteisestä välijäähdyttimestä vesikiertoisen joka ottaa jäähdytyksen syyläriltä tulevan paluuveden kautta. eli normaalisti mistä jäähdytysilma kulkee niin meneekin vesi läpi. syyläri kun tulee olemaan itsellä lavan päällä niin sen jäähdytyksen kanssa ei pitäisi olla ihan pienesä rypemisessä ongelmia ja "välijäähdyttimen" voisin laittaa konehuoneeseen jonka toimintaa ei mikään rypeminen itsessään haittaisi.

petr 18.04.2014 21:06

Tottahan se on, että coolerin merkitys on suurimmillaan silloin kun kunnolla annetaan kenkää ja pidempään. Mutta jotenkin sen herkästi mieltää sellaiseksi "koneen terveyttä ja kestoa" edistäväksi asiaksi ja kun siellä kesäisellä suolla on muutaman tunnin taikinoinut niin kyllähän sitä lämpöä piisaa konehuoneessa kotitarpeiksi asti :) Ja sitten jos on mitoittanut ahtimienkin vähän pieneksi, että se heräilee ja vääntää alhaalta niin haittapuolena on sitten kovat pakopaineet ja pakolämmöt. Jos siihenkin saisi edes "psykologista" hyötyä vähän viileemmästä ilmasta:)

BJ-40/76 18.04.2014 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux85 (Viesti 1125441)
itse ajattelin tehdä normaalista ilmajäähdytteisestä välijäähdyttimestä vesikiertoisen joka ottaa jäähdytyksen syyläriltä tulevan paluuveden kautta. eli normaalisti mistä jäähdytysilma kulkee niin meneekin vesi läpi. syyläri kun tulee olemaan itsellä lavan päällä niin sen jäähdytyksen kanssa ei pitäisi olla ihan pienesä rypemisessä ongelmia ja "välijäähdyttimen" voisin laittaa konehuoneeseen jonka toimintaa ei mikään rypeminen itsessään haittaisi.

Mittaappa pilanpäiten sen paluuveden lämpötila, nimenomaan pitemmän vedon jälkeen.
Mulla hodarissa jäähdyttäjän alareunassa automaatin jäähdytin, ja kun ihmettelin että laatikossa öljypohja yli 100 asteinen kesällä trailerin vedossa, pistin +80 asteeseen yltävän kämpömittarin anturin paluuletkun yhteen päälle piitahnalla ja eristin t-paidalla ja retkipatjalla: k.o lämpömittari loppui kesken pidemmässä vedeätyksessä:o.

Ja tuosta ahtoilman lämpenemisestä: Pelkästään ilman lämpötila nousee puristuksen yhteydessä, vaikka turbo ei lämmittäs yhtään.
(Puhdasta fysiikkaa, kaavakin löytyy muistin sopukoista, jos ei netistä)

Sorjonen 18.04.2014 23:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1125469)
Mittaappa pilanpäiten sen paluuveden lämpötila, nimenomaan pitemmän vedon jälkeen.
Mulla hodarissa jäähdyttäjän alareunassa automaatin jäähdytin, ja kun ihmettelin että laatikossa öljypohja yli 100 asteinen kesällä trailerin vedossa, pistin +80 asteeseen yltävän kämpömittarin anturin paluuletkun yhteen päälle piitahnalla ja eristin t-paidalla ja retkipatjalla: k.o lämpömittari loppui kesken pidemmässä vedeätyksessä:o.

Ja tuosta ahtoilman lämpenemisestä: Pelkästään ilman lämpötila nousee puristuksen yhteydessä, vaikka turbo ei lämmittäs yhtään.
(Puhdasta fysiikkaa, kaavakin löytyy muistin sopukoista, jos ei netistä)

nyt ollaan asian ytimessä! mietin tuossa että onko kellään nimenomaisesta jäähdytys tavasta kokemusta? ja itse mietin et pitäisi laittaa lämpömittari välijäähdyttimen jälkeen ahtoilmaa mittaamaan sekä myös mittaamaan paluu veden lämpötilaa kyseisen välijäähdytin jälkeen. ja sen jälkeen voisi ottaa kyseisen jäähdyttimen pois ja katsoa mitä lukemat näyttää sen jälkeen kun vaihtaa välärin tilalle suoran putken? =)

Häänrik 20.04.2014 20:05

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136635

Alla 10" flekti ja konepellissä scooppi. Lähtöpuolen putket käytössä selkeesti viileemmät eli toimii

Ponssekuski 27.04.2014 10:10

2 Liiteet
Asennettiin Revun kaa tällainen matala kiinancooleri eilen. Ei peitä syyläriä kuin ylhäältä ja ei oo joka lutakossa mudan alla. Moottorin päällä ei alkup. cooleri toiminut ollenkaan metsässä.

-MaTTi- 02.05.2014 01:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khager (Viesti 1125370)
Coolerin tehtävä on jäähdyttää imuilmaa kun turbo käy kuumana, eli kun painaa pedalin pohjaan pidempään. Pienet 30sek kiihdytykset ei lämpöjä nosta. Onko cooleri tarpeellinen offi käytössä? Tietenkin kun suolla antaa kunnolla kenkää silloin saattaa olla perusteltua. Jos imuilman lämpötila pysyy esim alle 60ast, onko väliä onko cooleria vai ei? Ja offi käyttöön asentaisin mahdollisemman ylös.
ps.tarkoitus on herättää keskustelua, ei suinkaan tyrmätä coolerin tarpeellisuus.

Kyllä se 30 sekunnin vedätys nostaa ahtoilman lämpöä heti. Ei sitä cuuleria turbon kuumuuden vuoksi asenneta, ei se ahtoilman lämmönnousu sieltä ole peräisin vaan paineen lisääntymisestä, kuten BJ-40/76 tuossa jo kertoikin. Käytetäänhän sitä välijäähdytintä mekaanisestikin ahdetuissa laitteissa jo 0.5 bar ahtopaineilla.


Sivu luotu: 13:25 (GMT +2).