Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajeron (-89) etuperän irroitus??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123060)

Venttiseiska 11.04.2014 23:52

Pajeron (-89) etuperän irroitus???
 
Otsikkohan kertoo jo melkein kaiken tarpeellisen, mutta tarkempaa tietoa tarvitsisin mm.
-vetoakselit, irtoaako niistä laippaliitoksista vai onko purettava navat?
-paljonko painaa? Ettei ole perä sylissä lattialla ihmeissään. ;)

Kysymyksiä saattaa tulla lisää viikonlopun aikana, ma:na olis tarkoitus hakea tiheämmät perät! Vanhat (4.625) saattaa päätyä myyntiin, takaperästä vetoakseli ja/tai akselinlaippa kierossa emännän "driffailu&offailu"-harjoittelun jäljiltä...

luppakorva 12.04.2014 09:46

Kyllä navat pitää irroittaa, ainakin osittain. Toinen vetari, eli keskipätkä vaatii todennäköisesti jonkinlaisen vetovasaran. Kuskin puoli irtoaa yleensä käsin reippaasti nykäisemällä. Jaksaa käsin nostella murikan.
Vai meinasitko vaihtaa akselin kuorineen? Sittenhän sitä keskipätkää ei tietty tarvitse irroitella.

Venttiseiska 12.04.2014 10:24

Koko helahoito vaihtuu...

luppakorva 12.04.2014 10:28

Sitten taitaa voida jättää apukuskin puolen navan paikoilleen ja irroittaa laipasta neljä pulttia. Jonkunlainen nosturi olis varmaan hyvä:).

Venttiseiska 13.04.2014 09:36

Miten se Helevetin napa purkautuu???

Ei viitsisi ns mennä perse edellä puuhun ja todeta, että turhaa purkamista on tullu tehtyä!

Mitsubishi4wd.com-sivustolla oli ohjeita eri remontteihin, mutta sivut on ajettu alas...

Jartsa 74 13.04.2014 10:23

Jos automaatti napalukot niin se napalukon kansi pois ja vetarin päästä lukkorengas, sen jälkeen vetari lähtee navasta.

Venttiseiska 20.04.2014 12:09

Millanen se lukkorengas on, on menny viikko enempi ja vähempi takkuisasti!?

Takaperän kans meni aikaa enemmän kun tarpeeksi, mut onneks on sairauslomaa 31.7 asti, tosin 26.5 TYKS:in lisäkoilaukseen siinä menee jokunen päivä...

Nyt osais melkein silmät kiinni purkaa ja kasata takajarrut, kun 2:sta perästä ja osista rakenteli yhdet... Tosin ekalla kertaa meni automaattisäädöt väärille puolille, "muutaman" oluen vika! ;)

Pahempi ongelma meinasi tulla kardaaninlaipasta, pitkän jako on eri kun pätkän :mad: oli tehtaan jäljiltä kiinni pitkän perän mutteri, n.1,5m jatkovarsi ja hallitunkilla n.500kg:n nosto...

jyrden 20.04.2014 13:56

Vaikka ois manuaalist, niin sen vastinlevy on kiinnitettävä sen lukkorenkaan alle. Näin ainakin omassa Pajerossa, jossa noi neekerimallin nappikset (manuaaliset orginel).

Tuossa mallia; https://www.google.fi/search?q=lukko...07%3B133%3B133 ....

Ja siis isompi ku ei oikeesta kuvaa nyt äkkiä löytynyt. Siin alkuperäsessä on ne päät viistetty ja mukavat ottaa irti.

Venttiseiska 20.04.2014 14:30

Löytyihän se sieltä, kuivuneen vaseliinin seasta!

Nyt samalla vaivalla, kun auto on nosturilla ja itsellä on "luppoaikaa", napojen purku+puhdistus+uudelleen rasvaus...

Miten rasvarin rasva mahtais käyttäytyä noissa automaateissa, NGLI 00 tai 000-luokituksella oleva?

Tomppaa_ 20.04.2014 14:32

Se talvivassu on varmasti ainaki riittävän notkeeta.

Venttiseiska 20.04.2014 21:50

Millä H**VETIN konstilla sen kuskinpuoleisen vetoakselin saa pois?

Apumiehen puolellahan on laippa, jossa on 4 pulttia, siitä (ainakin) aukeaa jotain???

Hautalintu 20.04.2014 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska (Viesti 1125920)
Millä H**VETIN konstilla sen kuskinpuoleisen vetoakselin saa pois?

Apumiehen puolellahan on laippa, jossa on 4 pulttia, siitä (ainakin) aukeaa jotain???

Eikö vetari irtoa navan vai perän päästä? Navan puolelta isolla ulosvetäjällä, perän päästä liukuvasaralla.. noilla lähtisin kokeilee noin ens hätään...

jyrden 21.04.2014 11:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska (Viesti 1125920)
Millä H**VETIN konstilla sen kuskinpuoleisen vetoakselin saa pois?

Apumiehen puolellahan on laippa, jossa on 4 pulttia, siitä (ainakin) aukeaa jotain???

Kuskin puoletla kuppin voi jättää perään kii, kuhnan aukasee suojakumin. Sit kaivaa siit etureunasta sen lukkorenkaan (lankamallia) pois eest ja vetää ulos tripodin maljastaan.

Malja voi olla lukkorenkaalla perän sisältä kii, että saa irti sitten. Mut voi muistikin heittää ku en oo omasta tuota tarvinut irrotella edes. Kumien vaihdossa vaan tuost maljasta käyttänyt akselii irti. Vai olikohan muutne vaan niin tiukka se sisäpään lankalukko ettei ilman vääntämistä tuu ulos.

Tomppaa_ 21.04.2014 19:17

Se kuskin puoleinen vetari irtoo ku vääntää isolla meisselillä siitä perän ja murroksen ulkokuoren välistä. Eikä ole tiukka, semmonen terävä vääntö ni irtoo helposti.

Venttiseiska 22.04.2014 13:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1126153)
Se kuskin puoleinen vetari irtoo ku vääntää isolla meisselillä siitä perän ja murroksen ulkokuoren välistä. Eikä ole tiukka, semmonen terävä vääntö ni irtoo helposti.

Ainoa "este" on etuperässä kiinni olevat kannakkeet...

Tomppaa_ 22.04.2014 18:14

Ei se mua ainakaan haitannu...

Venttiseiska 22.04.2014 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1126435)
Ei se mua ainakaan haitannu...

Tarvii huomenna koittaa uudempi kerta.

Ja miettiä, millai sitä kuuluu kieputella, että sen saa pois paikoiltaan, raidetanko tarvinnee otta pois kokonaan...

Jartsa 74 22.04.2014 19:58

Kyllä se etuperä tulee sieltä alas kun ottaa perän alapuolelta poikkipalkin pois, ja samalla lailla menee paikalleenkin raidetankoa irroittamatta.

Venttiseiska 23.04.2014 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartsa 74 (Viesti 1126471)
Kyllä se etuperä tulee sieltä alas kun ottaa perän alapuolelta poikkipalkin pois, ja samalla lailla menee paikalleenkin raidetankoa irroittamatta.

OK!

Ja se palkki pitäis "tippua" alas, kun ne 4 pulttia on pois?

Tomppaa_ 23.04.2014 21:19

Vähän moskalla auttaa ni juu :)

Venttiseiska 23.04.2014 22:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1126798)
Vähän moskalla auttaa ni juu :)

Selkis! Tarvii huomenna laittaa "hihat heilumaan", tänään tuli ns kiireisempää tekemistä kun naapurin mansikkatunnelin muovi (n. 12x110m!) meinas karata...

Venttiseiska 24.04.2014 17:12

Onko sen vetoakselin/napalukon lukkorenkaan asennukseen jotain tiettyä "Kikka III:sta"?

Muuten alkais systeemit oleen kasassa...

Tomppaa_ 24.04.2014 18:25

Eipä siihen oikeestaan, pienellä meisselillä olen ite vääntäny sen sinne.

jyrden 24.04.2014 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska (Viesti 1126951)
Onko sen vetoakselin/napalukon lukkorenkaan asennukseen jotain tiettyä "Kikka III:sta"?

Muuten alkais systeemit oleen kasassa...

Itse joko ruuvarilla tai sit hyvillä lukkorengaspihdeillä asentaen paikoilleen saanut... Kumpi löytynyt helpoiten, kun tallissa välillä hukassa joku työkalu ja silti näkösällä...

Bazeeba 24.04.2014 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1126973)
Eipä siihen oikeestaan, pienellä meisselillä olen ite vääntäny sen sinne.

Oon uhrannu yhdet levittävät lukkorengaspihdit tuohon hommaan, kärjistä ne piikit pois ja leukojen ulkoreunoihin viilalla urat, aika hyvin onnistuu.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...t-sarja-12170/

Micco 24.04.2014 20:36

Jollain tämän kaltaisillahan ne oikeasti kuuluis asentaa http://www.protools.fi/merkeittain/k...-lattapaa.html

Mut yleisemmin tosiaan taidetaan asentaa muilla konsteilla kun ei tuollaisia satu joka tallilla olemaan. Vaihdelaatikko remontissa tuollaiset ovat aika hyvät, ainakin pajeron laatikkorempassa.

Venttiseiska 24.04.2014 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1127049)
Jollain tämän kaltaisillahan ne oikeasti kuuluis asentaa http://www.protools.fi/merkeittain/k...-lattapaa.html

Mut yleisemmin tosiaan taidetaan asentaa muilla konsteilla kun ei tuollaisia satu joka tallilla olemaan. Vaihdelaatikko remontissa tuollaiset ovat aika hyvät, ainakin pajeron laatikkorempassa.

Niin varmaan kuuluis, mut ei tota hintaa viitsi kärsiä jos kerran sattuu tarviin!

Vaikuttaako se, onko auto nosturilla vai pyörillään jotain sen lukkorenkaan asennuksen "helppouteen"???

Tossa saunassa ollessa tuli sellanen ajatus mieleen, et teoriassa vetoakselinpään pitäis tulla ulospäin, kun on pyörillään...

Tomppaa_ 25.04.2014 18:48

No periaatteessa pyörillään jos on niin se vetari työntää vähän enemmän itteään ulospäin eli saattaa se vähän helpottaa..

Venttiseiska 25.04.2014 18:56

Jätin sen prikan pois sieltä lukkorenkaan takaa, tuskinpa sen puuttuminen mitään hajottaa?

Jossain etuakselilla on jotain kipua, raidepään joutu ruuvaan ihan pohjaan vaikka vanhassa oli n.5mm kierrettä näkyvillä...

khn81 25.04.2014 20:10

Onkohan se rikka navan takana väärinpäin, jos akseli ei yllä tarpeeksi ulos.

Venttiseiska 26.04.2014 10:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khn81 (Viesti 1127246)
Onkohan se rikka navan takana väärinpäin, jos akseli ei yllä tarpeeksi ulos.

Siis mikä prikka???

khn81 26.04.2014 10:33

Jos käytit vetaria navasta irti niin siellä välissä on muutaman millin paksuinen rikka jonka pitää olla oikeinpäin.

Venttiseiska 26.04.2014 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khn81 (Viesti 1127354)
Jos käytit vetaria navasta irti niin siellä välissä on muutaman millin paksuinen rikka jonka pitää olla oikeinpäin.

Ihan samoin päin laitoin, mitä olikin.

-Jallu- 27.04.2014 22:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska (Viesti 1126951)
Onko sen vetoakselin/napalukon lukkorenkaan asennukseen jotain tiettyä "Kikka III:sta"?

Muuten alkais systeemit oleen kasassa...

Ei oo koko lukko rengasta ollu muutamaan vuoteen paikoillaan..

Micco 28.04.2014 17:34

Ite kans aina poistanu ne lukorenkaat korotuksen yhteydessä, ettei ne sit ainakaan ota vastaan ulosjoustoissa ja irtoile omia aikojaan.

Venttiseiska 29.04.2014 16:45

V-I-T-T-U-!-!-!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska (Viesti 1127222)
Jossain etuakselilla on jotain kipua, raidepään joutu ruuvaan ihan pohjaan vaikka vanhassa oli n.5mm kierrettä näkyvillä...

Syyllinen haritukseen selvisi!

Oikeasta navasta oli vääntynyt sivusuunnassa ja mennyt kieroon se varsi, johon raidepää kiinnittyy... :eek::eek::eek:

Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun Satakunnan pelastuslaitoksen Huittisten aseman porukka laittaa "yksykkösen" vinssin kiinni mun autoon!!!

Ne onnistu hajottamaan: apusimpukan, oik. sisemmän raidepään ja navan...

Huomenna vaihdan navan ja otan molemmista samalla kuvat, niin on todistusaineistoa

Venttiseiska 30.04.2014 14:23

Vasemmalla on "uusvanha"napa ja oikea on palolaitoksen "tuhoama...

http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/Ruos...G/_smaller.jpg

Miten niin haritus lisääntyi hinauksesta?http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/Ruos...G/_smaller.jpg

Tota kieroon menoa en ymmärrä...http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/Ruos...G/_smaller.jpg

Micco 30.04.2014 17:21

Hämääkö kuva vai onko oikean puoleisessa olkaakselinlinja vino, eli ylä ja alapallon kiinnitys pite eri linjassa.

Venttiseiska 30.04.2014 17:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1128544)
Hämääkö kuva vai onko oikean puoleisessa olkaakselinlinja vino, eli ylä ja alapallon kiinnitys pite eri linjassa.

Saattaa sekin olla! Eipä tullut katsottua...

Tomppaa_ 30.04.2014 18:33

Muistahhan pistää jykevästi kuparia tai amuliinia jarrusatulan liukutappeihin ;)

Venttiseiska 30.04.2014 19:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1128570)
Muistahhan pistää jykevästi kuparia tai amuliinia jarrusatulan liukutappeihin ;)

MoS2-vasua...


Sivu luotu: 12:26 (GMT +2).