![]() |
Inventterin hankintaa.
Taas olis aika ostaa uus kun edellinen kärkkäiseltä ostettu hajos melkein heti ja kauppias ei antanut uutta tilalle vaan lahjakortin kuulema oli niin huonoja kaikki.
Eli tarvetta oli noin 1500w-2000w jatkuvaa ja 24V käyttöjännitteellä. Mistä kannattais tilailla? Sellainen joka toimis edes takuu ajan. |
Tuolta tähän työkamppeeseen hommasin on vuoden toiminut mikro ja kahvin keitossa päivittän
http://www.nettivaraosat.fi/paivan-t...24v-p-894.html |
Vapaa-aika.com nastolassa
|
varmaan myöhäistä, mutta jos ei myyjä korjauta, tai anna uutta, ni pitäis antaa kyllä ihan rahana takas, eikä lahjakorttina
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mulla on jo tollanen 3500w mutta se on liian iso tarvetta olis pikkusen pienenmälle. |
Lainaus:
|
Millasta invertteriä suosittelette, kun ajattelin että sillä sitten käyttäisi vaikka esim. läppäriä autossa? (siis sellaista laatua ettei hajoa heti..)
|
Lainaus:
Tekniikan maailmassa taisi olla vertailu halvoista inverttereistä tässä lähiaikoina...? |
mulla olis tuommoinen invertteri nurkissa jouten http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76660
|
Lainaus:
Mulla on autossa tämmönen, ei ny tosin noi paljoo tarvinnu siitä maksaa: http://www.ebay.com/itm/260649521062 Ja vaunuun laitoin tällasen: http://www.waeco.com/en/products/4219_6947.php Saksassa käydessä ostin 90€:lla. Molemmat pelannu moitteetta, isompi tosin nappaa lepovirtaa 0.2A eli kannattaa laittaa päävirtakytkin väliin ettei akut tyhjene seistessä. |
Sellaisen mielenkiintoisen asian huomasin aivan hiljattain, että Lidlin halpis PHD 150 C2 painepesuri lähti helposti toimimaan minun 3000 watin invertterillä. Invertterin ledit näytti jotain suuruusluokkaa 200 A virran kulutukseksi silloin kun sieltä tulee normaalisti vettä.
Pitäs jaksaa asennella se niin, että se on kätevä käyttää autokäytössä. |
Pitäisikö invertterille (akusta) tulevaan virransyöttöön viritellä joku sulake vai onkos niissä sisäänrakennettu sellainen? Mulla on joku second hand vermes jossa ei tullut ohjekirjoja mukana mutta laite näyttää sellaiselta joka usealla näyttää maasturissa olevan (ehkä motonet?).
Virtaahan 2500W invertterissä menee niin hurjasti jotta sulakekin pitäis olla luokkaa +200A, eikö? Taidan kysellä ihan omiani....X-) |
Siellä on sisässä kourallinen lattasulakkeita mitkä lähtee tarvittaessa....tai ainakin omassa 5kw/2,5kw invertterissä oli. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.nettivaraosat.fi/paivan-t...24v-p-894.html 24 volttinen olis varmaan tässä mielessä helpompi. |
Lainaus:
Tuskin tulen tarviimaan kaikkia tehoja tosta invertteristä mut ompahan varmuuden vuoksi riittävät kaapelit. Kuvittelisin että trukkiliitin antaa riittävän tömäkän kytkennän. |
Jokuhan vois ystävällisesti skannata sen tm:n testin
|
Lainaus:
|
Sen missä vertaillaan halpoja inverttereitä
|
Lainaus:
Liiottelulta ei tuntus vaikka tulis neljältä 105 Ah akulta virrat. Mitä enempi olen parannuksia tehnyt, sen paremmin pysyy jännitteet asiallisena kun käynnistän niitä vehkeitä, joissa on moottori joka haukkaa reippaasti käynnistysvirtaa. Noi uudehkot akut toi sen, että nyt toimii iso rälläkkä asiallisesti. |
1 Liiteet
Tuossa se testi.
|
Kiitos
|
Itse ostin Xantrex 1800i invertterin ja en ole katunut. Sähkö on tasaista ja kelpaa ambulanssiinkin, jopa ameriikassa. Eri asia sitten kannattaako sitä ostaa riippuu tarpeesta. Suosittelen. Noista halvoista kanttiaaltovehkeillä en ole kauheasti iloinnut. Saa noita xantrexseja suomi liittimelläkin vaikka kaikkea muuta ensin tulee esille.
http://www.xantrex.com/power-product...s/prosine.aspx |
Lainaus:
Ex. mersuun jäi tommonen mutta 12v malli toimivaksi. Sillä toimi vesiautomaatti tai semmone 2hp kompurura mukisematta eli kai se on hintansa väärti siltä osin... Antaa kamalat radiohäiriöt toimiessaan. Eikä hajonnut vaikka sitä tälläkin palstalla yksi jos toinenkin arvaili. |
Laadukasta ei tarvi kiinalaisten kanssa räpeltää.
http://www.swenergia.fi/mokkilaiset/...vertterit.html |
voimavirtaa invertteristä 2-3 kw
Oon tuossa netistä etsinyt mutta ei ole silmään pistänyt...
Saaneeko 12 v järjestelmästä inverterillä voimavirtaa mitenkään. Onko kukaan törmännyt kyseiseen laitteeseen. Ja sitten kun on vielä aamulääkkeet ottamatta niin heitetäänpä ajatus kehiin siten että otetaan esim. 3000W laite ja aukaistaan kuoret ja voidaanko kytkemällä asioita yhteen saada voimavirtaa?? Tietenkään se ei ole sallittua mutta.... Edellä mainitun swenergian sivuilla oli maininta rinnankytkentä mahdollisuudesta ja siten saadaan voimavirtaa mutta onnistuisiko tämä näillä autolaitteilla? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Itselle kolmivaiheinvertterit on muuten tullut tutuksi mukavina moottorin pyörittelyä helpottavina vekottimina. |
Lainaus:
Täytyypä purkaa yksi viallinen taajuusmuuttaja ja mietiskellä asiaa. Jos modifoisi syöttöpuolta ja jollain ratakiskolla kytkisi optiman siihen tjsp.. |
Täytyypä purkaa yksi viallinen taajuusmuuttaja ja mietiskellä asiaa. Jos modifoisi syöttöpuolta ja jollain ratakiskolla kytkisi optiman siihen tjsp..[/QUOTE]
Tästä mie pidän.... Pientä hulluutta ja kehittelyä pitää aina olla... iso peukku |
Kolmivaihemoottorilla saa myös jonkunnäköistä voimavirtaa tehtyä, pistää 1-vaiheisena käyntiin ja ottaa motin navoista voimavirran. Hukkaa tehoa vaan reilusti ja miten lie toimii invertterin kanssa. Ja vaihekulmat ovat persiillään, mutta jotain puikkokonetta varmaan näinkin käyttäisi. En ole ite koskaan kokeillut :D
|
Lainaus:
Ei tää 230 volttisenakaan mitään mahotonta meininkiä ole kun yleensä työkalut käy vaan vähän kerrallaan. Viimeksi puukkosahasin vaneria halpis puukkosahalla. |
Lainaus:
"rotary phase converter" http://www.nojolt.com/how-to-build-a...onverter.shtml Kokeilkaa joku invertterillä, itellä ei ole sopivaa moottoria irtonaisena nyt.. Jos laittaisi kookkaan vauhtipyörän piikkikuormia syöttämään? :D |
Lainaus:
Invertterisysteemi on kuiteskin silloin oikein kiva kun ei ole mielekästä koko aika pyörittää jotain polttoainetta polttavaa laitetta. En tiedä eikö invertterivalmistajat ole oikein ottaneet tosissaan mobiilia kolmivaihevirran tarvetta? |
Saattaisi osalla yleisöä huuli pyöristyä kun pätkäisee takakontissa sähkömoottorin narulla käymään ja alkaa hitsaamaan :D
Onhan noita kolmivaiheinvertterejä 12 voltille myynnissä ulkomailla, Suomesta en äkkiä löytänyt. |
Lainaus:
Nyt ei enää monia paljon sähköä tarvitsevia työkaluja ole kun nykysin mun painepesurikin toimii omalla dieselillään. Isot sähkömoottorit on aika painavia. |
Olisko viisasta laittaa "hupiakku"tuottaan virtaa invertterille,ku kuulostaa et moni käyttää aika virtaa vieviä laitteita inverttereillään..meil on ainaki yks auto jossa sähköhydrauliikalla toimiva kappaletavara nostin ja siihen on jotenki diodi systeemillä järkätty virran kulutuspuoli niin et tietyn volttimäärän ku molemmat akut ohittaa alaspäin,ei ota enää virtaa käynnistys akulta,vaan siirtyy käyttään pelkästään hupiakkua..varmistaa et saat ajokin kuite käyntiin...sqjoku virtapuolelta varmaan osais viel kertoo kuin se tehdään..
|
Mites saa helpoten testattua halpis pikkuinvertteristä, et millaista aaltoilua sieltä ulos tulee
|
Lainaus:
Tutulla oli transitissa maskia sekä konepeltiä jatkettu ja generaattori, viimeisin versio oli, et käynnisty jollain kytkimellä kun kone oli käynnissä niin polkimesta ja genu tärähti käyntiin :D Joskus oli kuulemma huhun mukaan talonsa sähköistänyt sillä transit genulla hetken aikaa En ny muista olikohan ruottalaisia kun oli motor-homessa kyljessä luukun takana rungossa olevan genun käynnistys kahva Hyvin hiljainen oli käynti ja sinertävä savu tuli auton omasta pakoputkesta :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Se generaattori oli sillä koneen edessä, matta musta transit ja toisena autona sillä äijällä oli muistaakseni mg, sellainen pikku avo se kuitenkin oli Se on huhua, et ois joskus taloon sähköt sillä tehnyt, muttei hirveitä kyl kaffekeittimelle ja telkkarille tarvikkaan Silloin kun olin kakru niin ei puulämmitys silloin ollut outokaan asia, mut generaattorin oli harvinaisempia ja dieselit perkinssejä |
Lainaus:
|
Lainaus:
Se oli varmaan sit hydraulimoottorilla toimiva,eli auton oma moottori on voimanlähteenä,meil on kolmessa autossa vastaavanlaiset sähkön tuottajat.voi hyvinkin olla iso genu.. |
Hupiakun tarpeellisuus on omalla kohdalla liittynyt siihen, että sen saa vietyä aika lähelle invertteriä ja siitä se on helppo kytkeä lyhyillä paksuilla johdoilla.
Tosin keulalla olevat akut on kanssa erotuskytkimen välityksellä kytketty samaan systeemiin. Itse päätyisin kuluttamaan virtaa pelkästään hupiakusta tilanteissa, jossa virran kulutusta on vaikea valvoa ja virrat on pieniä. Kaikki akut kerrallaan kytkettynä pelittää paremmin tilanteessa, jossa joku vehje ottaa vähän aikaa suuren virran ja ongelma ei ole akkujen meneminen tyhjäksi vaan vehkeen saaminen käyntiin. |
| Sivu luotu: 14:56 (GMT +2). |