Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   EGR moottorin riemuja (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122483)

Arpe 28.03.2014 16:23

EGR moottorin riemuja
 
Oli iltapäivällä aikomus asentaa pikapikaa Hiluxin imusarjaan liitosnippa ahtopainemittarin letkulle.
Egr venttiiliin asti kaikki oli ok,mut venttiilin jälkeen näkymä oli hiukan karumpi.
Imusarjan pohjalla suunnilleen sentin kerros mustaa mähnää ja kurvinkohta melkein ummessa.
Alkaa selkenemään miks auto tuntu talvenjälkeen hiukan tunkkaselta ja pukkas savua normaalia reilummin.
Ei oo vissii muita vaihtoehtoja ku purkaa imupuolelta kaikki kanttamyöten pois ja hinkata röörit puhtaaks. Samalla uudet hehkut,nesteet yms.. Näinköhän egr:n sais kytkettyä pois käytöstä jollain kikalla??
Autohan oli -07 4D4


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152549

110 000km ajettu ja sisuskalut kiiltelee uutuuttaan:(:(:(

Hailux 28.03.2014 17:23

Yäk

JaakkoM 28.03.2014 17:30

ohjelmoimalla sen saa pidettyä kiinni ja jos egr:ällä ei ole putkistossa antureita(epäilen vahvasti) niin sokea "tiiviste" toiseen päähään :D ohjelmoinnissa se etu että muuttaa turbon kulmia niin että ei "paineista" tahallisesti pakopuolta

traktori puolella kokeiltua
saatiin 50hp dynoon ainoastaan sillä että suljettiin egr ja ohjelmoitiin turbon siivet uudelleen. BTW

pako paineet on todella järkyttäviä noissa egr himmeleissä

velipoijan 6.2d:n imupuolikin oli suht tukkoisen näköinen ku EGR oli käytössä 140tkm tosin 80luvun lopun nokileka on hiukka eri asia kuin commonrail koneet mutta kumminkin

itellä transporter t5 ohjelmoitiin juurikin kyseisen ongelman vuoksi ja DPF katosi jostain kumman syystä

omassa kansi remppa tehty 50tkm sitten ja oli jo hyväisesti ryynää imuputkissa vaan ei tuu enään ja Woimaa tuli lisää rutkasti sekä ihme ja kumma kulutus on puonnut noin 1,2L/100km mutta testiä ei vielä ajettu kuin 1500km ja sisältynyt normaalia enemmän matka ajoa

JiiPee 28.03.2014 17:40

Sitä se nykyään on... :confused:

Joskus reilun 10v sitten oli mazdarangeri hehkutulppien takuuvaihdossa tai jotakin sellaista. Tiskiltä avainta hakiessa korjaamopäällikkö sanoi, että "oli yksi johtoliitin irronnut, mutta ei laitettu sitä kiinni". Minä siihen, että "juu, oli irti tarkoituksella". Pomo siihen sitten, että "no niin me sitä ajateltiin".

Mikä mahtoi se johtoliitin olla... ;)

Jani E 28.03.2014 17:55

jos tulppaa, niin luultavasti syttyy vikavalo ku tunnistaa että ilmaa ei kierrä.
mut sen onnistuu ohittaa tollasella suodatin kikalla: http://www.toyotaownersclub.com/foru...22d4d-egr-mod/

tohon ku vie sovittais jonku kolmitie pallohanan, niin sais avata talveksi, niin lämpeis kone mukavemmin :D
ja "pahvin" pito nokalla vähentää ton egr karstottumista, ku vissiinki ilman vesilämmitystä...

Slantsix225 28.03.2014 17:57

EGR moottorissa pakopaineen täytyy olla ahtopainetta isompi niissä tilanteissa, joissa egr venttiili on auki. Muutenhan virtaus menee väärään suuntaa.

PH75 28.03.2014 18:00

EGR= Turhista turhin viherpiipertäjien ja maailmanparantajien keksintö.

Arpe 28.03.2014 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1118869)
ku vissiinki ilman vesilämmitystä...

Kyl tuos on nestekiertoinen lämmönvaihdin minkä läpi tulee putkitus egr-venttiilille.

sisua45 28.03.2014 18:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1118888)
Kyl tuos on nestekiertoinen lämmönvaihdin minkä läpi tulee putkitus egr-venttiilille.

Sillä jäähdytetään pakokaasuja ennen imusarjaan menoa.

JiiPee 28.03.2014 19:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1118890)
Sillä jäähdytetään pakokaasuja ennen imusarjaan menoa.

Uudemmassa (olisiko 2003 --> tai jotakin?) mazdarangerissa on joku tuollainen lämmönvaihdintuubi sinä putkessa. Tässä vanhemmassa ei ole.

mansoni 28.03.2014 20:35

http://www.chiptuning.com.au/wp-cont...KING-GUIDE.pdf
Tuossapa ois aika selkeet ohjeet egr:n tulppaamiseen!

Arpe 28.03.2014 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mansoni (Viesti 1118943)
http://www.chiptuning.com.au/wp-cont...KING-GUIDE.pdf
Tuossapa ois aika selkeet ohjeet egr:n tulppaamiseen!

Tuossahan simppelisti tulpataan pakokaasun tulo egr venttiilille. Helppoa jos toimii noin,ilman että moottorinohjaus alkaa kapinoimaan. Ensviikolla testaan..

BJ-40/76 28.03.2014 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mansoni (Viesti 1118943)
http://www.chiptuning.com.au/wp-cont...KING-GUIDE.pdf
Tuossapa ois aika selkeet ohjeet egr:n tulppaamiseen!

Tuosta "sokeasta tiivisteestä" leikataan tuo pultin kohdalle tuleva tukisakara poikki, vääntyy huomattavan helmosti nuo laipat k.o toimenpiteellä.
Ja sitten vuotaa tuosta öjysumua konehuoneeseen, ja mahdollisesti välillä pakokaasuakin.

Mutta tosiaankin nuo EGR:t on tosiaankin autokorjaamon omistajan unelma, asentajan /autonomistajan painajainen.

Miten saa helpoimmin tuommoisen pikeytymän irti imusarjasta? Ja nimenomaan semmoisilla aineilla, mitä saa ostaa rahalla, ilman suhteita.

p.s elämme kuulemma mielenkiintoisia aikoja päästöjen suhteen; varsinkin bensakoneissa nuo suorasuihkut voi muuttua yhdessä yössä ympäristöystävällisistä tosi vaarallisiksi?

Jappi 29.03.2014 01:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1119041)

Miten saa helpoimmin tuommoisen pikeytymän irti imusarjasta? Ja nimenomaan semmoisilla aineilla, mitä saa ostaa rahalla, ilman suhteita.

Bensaa ja sytkäri jos on aluimusarja, muovinen on vaikea...

BryGgi 29.03.2014 06:46

Itsellä t5 portteri(axd kone) ajettu 140tkm, ohjelmoinnissa kävi toissaviikolla, 10mm mustaa mönjää egr:tä eteenpäin imusarjalle. Nyt on egr ohjelmoitu pois ja tehoakin 100nm ja 40hv lisää:)
Huomaa hitaampana lämpiämisenä mutta 5kw webasto tasaa ongelmaa, kulutus nousee hiukan mutta ennemmin niin kuin tukkia imusarjaa.

Aiemmin oli 2.0 d4d ravi, jonka egr oli aivan puhdas, juuri ja juuri sormeen jäi nokea, tulppausta kokeilin. Ei riittäny lämpeämiseen enää talvella. Ja kulutus oli sen mukainen.

Portterin imusarja pitää putsata joku viikonloppu kun viitseliäisyyttä on, nimittäin helvetinmoine purku kyseisen homman takia. Samaöa vaihtaa hehkut ja suuttimien tiivistesatsit kun silloin tällöin oireilee käyntiinlähtiessä.

Niin ja se pesu. Kuumavesi pesuri. Tai sitten jotain uuninpuhdistusainetta ja normi pesuria. Toimii

pee 29.03.2014 10:10

... ja tuo nokikökkömusta on todella MUSTAA jos sellasta tarvii johonkin - vaikkapa sotamaalaukseen naamassa tms. - kyllä pysyy

on ilkeää poispestävää myös vaatteista, hiuksista, seinästä ym.

mansoni 29.03.2014 20:02

https://www.chipit.com.au/wp-content...-DISABLE-A.jpg
Tuossa vielä yksinkertaisempi vaihtoehto! Itsellä tehty linkin osoittamalla tavalla... talvella tosiaan moottorin lämpeneminen hitaampaa mutta kun laittoi maskin ja puskurin aukot umpeen niin ei ongelmia lämpenemisen kanssa.

HAILUXI-07 29.03.2014 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mansoni (Viesti 1119296)
https://www.chipit.com.au/wp-content...-DISABLE-A.jpg
Tuossa vielä yksinkertaisempi vaihtoehto! Itsellä tehty linkin osoittamalla tavalla... talvella tosiaan moottorin lämpeneminen hitaampaa mutta kun laittoi maskin ja puskurin aukot umpeen niin ei ongelmia lämpenemisen kanssa.

Ei tuo lontoon murre taivu niin mitä tuossa on tehty että on saatu EGR pois pelistä?

Arpe 29.03.2014 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1119128)
... ja tuo nokikökkömusta on todella MUSTAA jos sellasta tarvii johonkin - vaikkapa sotamaalaukseen naamassa tms. - kyllä pysyy

on ilkeää poispestävää myös vaatteista, hiuksista, seinästä ym.

Jep on muute tiukassa. Kädet perjantain jäljiltä vieläkin mustat.
Ei irronnu ees saunassa.

Ambula 29.03.2014 21:03

Mites tommosessa 2L-T koneessa? Riittääkö, että vetää alipaineletkun (ohjaus) irti egr venasta, vai olisko parempi tulpata umpilaipalla egr ja imusarjan väli? Mites tulppa, egr tulo vai meno puolelle?

mansoni 30.03.2014 07:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 (Viesti 1119311)
Ei tuo lontoon murre taivu niin mitä tuossa on tehty että on saatu EGR pois pelistä?

EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?

Kala92 30.03.2014 08:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mansoni (Viesti 1119416)
EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?

Ei juuri, mutta jos koneella on ajettu paljon niin voi se portti olla jumittunut hiukan auki. Tämän takia suosivat vielä läppää varmistukseksi.

tekniikkamies 30.03.2014 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 1119328)
Mites tommosessa 2L-T koneessa? Riittääkö, että vetää alipaineletkun (ohjaus) irti egr venasta, vai olisko parempi tulpata umpilaipalla egr ja imusarjan väli? Mites tulppa, egr tulo vai meno puolelle?

Mä olen kokeillu ja vetänytkin letkun irti - eron kuulee korvakuulolla.

Lopullista ratkaisua ei ole löytynyt koska omassa kulkupelissä on EGR:stä tuntunut olevan talvella merkittävä hyöty moottorin lämpenemisen kannalta ja mitään ylimääräisiä lämmittimiä mulla ei ole. Sisällä on viimeaikoina ollut Mobilin 0w-40 öljyt.

Kun lämpenemisapua ei tarvi, moottori tuntuu vähän "raikkaammalta" toiminnaltaan kun EGR on pois pelistä.

HAILUXI-07 30.03.2014 10:16

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mansoni http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1119433)
Ei juuri, mutta jos koneella on ajettu paljon niin voi se portti olla jumittunut hiukan auki. Tämän takia suosivat vielä läppää varmistukseksi.

Tuohan olisi liiankin yksinkertainen toimenpide saada EGR pois pelistä turvallisesti.
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla.

Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.

Arpe 30.03.2014 10:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 (Viesti 1119458)
Lainaus:Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.

Eipä ole paljoo eroa,miul on muutama sata vaille 110tkm
Mut parina viimevuonna tullu ajettua aika paljon lyhyttä matkaa,eli talvikelillä usein vajaalämpösellä moottorilla,todennäköisesti edistää tuota karstan muodostumista.
Pitemmän reissun jälkeen huomas selkeen eron auton kulkevuudessa,ku kerkes moottori kuumentua kunnolla ja kävi pitempään reilummilla kierroksilla.

Kala92 30.03.2014 10:44

Tuohan olisi liiankin yksinkertainen toimenpide saada EGR pois pelistä turvallisesti.
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla.

Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.[/QUOTE]


Ei onnistu jos auto on vm -07. Jätä se letku vaan paikalleen ja tee tämmöinen: https://www.chipit.com.au/products-p...anking-plates/ Toi reikä estää sen vikakoodin tulon. Luullakseni toimii vain sillein, että anturi havaitsee virtausta ja on tyytyväinen, vaikka virtaus on murto-osa alkuperäisestä. Tämä siis ilman tarkempaa tietoa motista.

tdi 30.03.2014 10:51

Tulppaa kannesta tulevan=imusarjaan menevän putken jommasta kummasta päästä peltilaipalla. 07 alaspäin pystyy melko varmasti tulppaamaan kokonaan ilman vikavaloa siitä ylöspäin 10-14mm reikä laippaan että jää vähän virtausta. Öljyn kerääjä kannu huohottimeen ettei sotke se itse pakokaasu ei niin karstota muttakun siihen öljy lisätään niin siitä tulee just tuollasta liisteriä. :rolleyes:
Jotkut on myös onnistuneesti rakentanut näissä uudemmissa silleen että tulppaa sen kannesta tulevan putken ja ohjaa siihen putkeen imu ilmaa ennen maf anturia eli ei siis ahdettua. Sillon jää pieni virtaus puhdasta ilmaa mutta minun mielestä tuo on vähän epävarma kikka.
Myös imuilman lämpöanturia huijaamalla pakkasen puolelle saadaan egr sulkeutumaan. Haittana on suuremmat tyhjäkäynti kierrokset ja hieman pienempi ennakko.
Minä olen ymmärtänyt että se egr venttiili/moottori paketti haistelee maf:in arvoja? Avautuessaan maf arvo hiukan muuttuu ja jos se ei muutu tarpeeksi syttyy vikavalo (tukkonen imusarja tai likainen maf voi aiheuttaa)
Egr moottorille menevää maf tietoa (jännitettä) pitäs vaan vähän huijata niin pysys tietokone tyytyväisenä?:rolleyes:

HAILUXI-07 30.03.2014 11:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1119464)
Eipä ole paljoo eroa,miul on muutama sata vaille 110tkm
Mut parina viimevuonna tullu ajettua aika paljon lyhyttä matkaa,eli talvikelillä usein vajaalämpösellä moottorilla,todennäköisesti edistää tuota karstan muodostumista.
Pitemmän reissun jälkeen huomas selkeen eron auton kulkevuudessa,ku kerkes moottori kuumentua kunnolla ja kävi pitempään reilummilla kierroksilla.

Niin minä katoin että lähes sama kilometrimäärä ja itellä pääsäntöisesti lyhyttä työmatka-ajoa.
Ois varmaan suotavaan puhdistaa!

Ponssekuski 30.03.2014 12:04

Pitääkin testata tuo EGR:n tulppaus. Näinköhän tuo näkyy katsastuksessa päästöjen kasvuna??

Kala92 30.03.2014 12:11

Kaikissa vehkeissä on pienentynyt mihin ollaan laitettu. GR 3 litranen 1 -> 0.4 savuarvot.

-MaTTi- 30.03.2014 12:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski (Viesti 1119484)
Pitääkin testata tuo EGR:n tulppaus. Näinköhän tuo näkyy katsastuksessa päästöjen kasvuna??

Paranee vaan. Kyllä se just toi EGR on mikä saa nykydiisselin päästöt nousemaan. Toimii "paperilla" ja uutena hetken hyvin (pienentää typen oksideja (NOx)), mut vanhemmiten lisää vaan päästöjä.

pee 30.03.2014 14:37

ja se tukkeeks laitettu lappu saa olla kyl ihan vahva, tuppaa ujot peltiset repeämään sykkeestä puhki ...

tekniikkamies 30.03.2014 15:18

Mulla EGR on toiminut vuodest 1998 ilman remonttia, eikä se siinä mielessä hullumpi ole jos sitä arvioidaan lämpenemistä tehostavana apusysteeminä, mutta jos sitä arvioidaan muulla perusteella, voi kyseinen systeemi ruveta vaikuttamaan aikamoiselta turhakkeelta.

Ehkä pitäs tarkitaa omasta vehkeestä onko paskaa kertynyt haitallisissa määrin.

Jani E 30.03.2014 15:45

monesti näissä D4D koneissa syttyy vikavalo jos sen tulppaa kokonaan, kun ecu huomioi että ilmanmäärämittarilla ei virtaus vähentynytkään vaikka egr aukes. siks jos sen pakokaasuletkun tulppaa, niin sinne tarvii saada puhdasta ilmaa virtaan. et siks siihen voi laittaa tollasen suodatin virityksen. moottoriöljyjen laatu ja vaihtoväli vaikuttaa kans vissiinki tohon nokeentumiseen. itte avasin ja putsasin aven egr talvella. ihan hammasharjan ja cleanerin kans. ja imurilla imutin ettei kaikki paska valu imusarjaan. ihan pehmeetä mustaa mömmöö oli. kolme kanavaa lähti ja enää yks oli vähäsen auki :D
tulpata sitä en ole aatellu, mut täytyy ottaa tavaks putsata se kerran kesässä, ku se on niin helpossa paikassa...

Pajares 30.03.2014 15:56

Täälläkin kokeiltu mujan -04 d4d corollaan
Sokealla laipalla ainakin syttyy vikavalo ja syttyipä se vielä silloinkin vaikka porasin 6mm reiän siihen sokeaa laippaan mistä pääsi pieni hönkä läpi.

Ponssekuski 30.03.2014 16:16

2 Liiteet
Noniin.. nyt on tulpattu.. eikä syttyny kojetauluun mitään ylimääräisiä valoja, mut ei noita kaakkejakaan kovin tuntuvasti tullut :rolleyes: Väsäsin tuon laipan vanhasta puukkosahasta..

HAILUXI-07 30.03.2014 16:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski (Viesti 1119586)
Noniin.. nyt on tulpattu.. eikä syttyny kojetauluun mitään ylimääräisiä valoja, mut ei noita kaakkejakaan kovin tuntuvasti tullut :rolleyes: Väsäsin tuon laipan vanhasta puukkosahasta..

Sahastakin on moneksi:)
Laitoitko tulppauksen nimenomaan Hiluxiin vai profiilistasi löytyvään CinKappiin?

Ponssekuski 30.03.2014 17:07

Kinkyyn laitoin.. moottori lämpes ihan normaalisti ja tuntui käyvän hiukan "raikkaammin", mut tehoja ei tosiaan kummemmin tullut. Voipi olla imupuoli jonniin verran tukossa :o Saa nähä kestääkö sahasta tehty viritys.. ei kuitenkaan aivan tavan peltiä oo.

Ooppeli 30.03.2014 18:11

Mulla oli jonkun vuoden -93 opel campo. 3.1td ja siin oli egr. Kerran ihan tarkoituksella kurkkasin imusarjaan ja ihmettelin että onpa puhdas imusarja kun puhtaat imusarjan seinämät näkyy.

No sitten rupesin tarkemmin tutkimaan asiaa niin egr-venttiililtä ei ole yhteyttä imusarjaan. Todennäköisesti "valmistusvika" tehtaalta lähtiessä.
Ja savuarvot oli aina hyvät. Alle 1.00

mansoni 30.03.2014 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 (Viesti 1119458)
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mansoni http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?

Tuohan olisi liiankin yksinkertainen toimenpide saada EGR pois pelistä turvallisesti.
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla.

Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.

Reilu 10tkm ajettu egr:n alipainekello "ohitettuna" eikä ole vikavaloja syttynyt, tarkoitus laittaa tuo umpilätkä tuonne kannen puolelle jossain vaiheessa... Kyseessä -09 hiluxi, ajettu nyt 76tkm.

Arpe 30.03.2014 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mansoni (Viesti 1119686)
Reilu 10tkm ajettu egr:n alipainekello "ohitettuna" eikä ole vikavaloja syttynyt, tarkoitus laittaa tuo umpilätkä tuonne kannen puolelle jossain vaiheessa... Kyseessä -09 hiluxi, ajettu nyt 76tkm.

Tuon violetillä koodatun letkun irroittamisella alipainekellolta ei pysty egr systeemiä poistamaan käytöstä. Toki sen voi näppästä irti ja vikavalo ei siitä syty,mut egr jatkaa toimintaansa lähes normaalisti.

Ennen varsinaista egr venttiiliä sijaitsevan läppärungon/alipainekellon tehtävä on valita otetaanko pakokaasua imusarjaan suoraan "kuumana" vaiko sen läppärungon edellä olevan egr-coolerin kautta jäähdytettynä. Alipaineettomassa tilassa = letku irti pakokaasu otetaan coolerin ohi kuumana ja kello alipaineistettuna pakokaasu tulee nestekennon läpi hieman viileämpänä.

Eli ilmeisesti kylmällä moottorilla käytetään kuumempaa pakokaasua ja näin moottori saadaan nopeammin normaalilämpöiseksi. Ja normaalilämpöisellä moottorilla otetaan jäähdytettyä pakokaasua,jolla pystytään tehokkaammin hillitsemään palolämpötiloja???
Oonko kartalla vai täysin hukassa???

Jappi 30.03.2014 23:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski (Viesti 1119605)
Saa nähä kestääkö sahasta tehty viritys.. ei kuitenkaan aivan tavan peltiä oo.

Kestää se, tein äidin audiin 1,5mm tavallisesta alulevystä uuden "kaksireikäisen" tiivisteen eikä ainakaan vielä sataan tuhanteen ole pettänyt.

mansoni 31.03.2014 19:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1119763)
Tuon violetillä koodatun letkun irroittamisella alipainekellolta ei pysty egr systeemiä poistamaan käytöstä. Toki sen voi näppästä irti ja vikavalo ei siitä syty,mut egr jatkaa toimintaansa lähes normaalisti.

Ennen varsinaista egr venttiiliä sijaitsevan läppärungon/alipainekellon tehtävä on valita otetaanko pakokaasua imusarjaan suoraan "kuumana" vaiko sen läppärungon edellä olevan egr-coolerin kautta jäähdytettynä. Alipaineettomassa tilassa = letku irti pakokaasu otetaan coolerin ohi kuumana ja kello alipaineistettuna pakokaasu tulee nestekennon läpi hieman viileämpänä.

Eli ilmeisesti kylmällä moottorilla käytetään kuumempaa pakokaasua ja näin moottori saadaan nopeammin normaalilämpöiseksi. Ja normaalilämpöisellä moottorilla otetaan jäähdytettyä pakokaasua,jolla pystytään tehokkaammin hillitsemään palolämpötiloja???
Oonko kartalla vai täysin hukassa???

https://www.chipit.com.au/wp-content...TH-COOLER2.png

Niinpä tuo näyttää olevan! Jännä homma että samoilla sivuilla kuitenkin neuvottu tuo "helpompi" tapa ohittaa egr... eli umpitiivistettä tekemään!

Arpe 31.03.2014 19:39

Nyt näyttää jo paremmalta. Imusarja käytetty irti ja pesty. Suurimmat köntit lähti höyrypesurilla max lämmöillä ja loput raa,alla Wurtin pesuliuottimella+pesurilla.
Kannen kanavat olikin sit hankalammat siivottavat.
Parhaaks työvälineeks noihin osoittautu etusormi,puutikku,rätti ja brakecleaneri.
Aikaa tuo putsailu ottaa,mut näyttäis siltä,että ennemmin tai myöhemmin pakollinen toimenpide jos egr:n pitää toiminnassa ja huohotin huokailee öljysumua imupuolelle.

Alkais näyttää siltä miltä imusarjassa kuuluukin:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152812

-MaTTi- 31.03.2014 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ooppeli (Viesti 1119622)
Mulla oli jonkun vuoden -93 opel campo. 3.1td ja siin oli egr. Kerran ihan tarkoituksella kurkkasin imusarjaan ja ihmettelin että onpa puhdas imusarja kun puhtaat imusarjan seinämät näkyy.

No sitten rupesin tarkemmin tutkimaan asiaa niin egr-venttiililtä ei ole yhteyttä imusarjaan. Todennäköisesti "valmistusvika" tehtaalta lähtiessä.
Ja savuarvot oli aina hyvät. Alle 1.00

Ompa Ooppelilla (vai Isuzulla) oltu viisaita. :D Testimoottorissa kanava auki ja muissa "valmistusvirhe".

Pajares 01.04.2014 09:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1120009)
Ompa Ooppelilla (vai Isuzulla) oltu viisaita. :D Testimoottorissa kanava auki ja muissa "valmistusvirhe".

Jos kuitenkin se egr ohjaa ne kaasut ennen imuventtiiliä kanavaan,Niin kuin suzukissakin...

Mika_T 01.04.2014 11:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski (Viesti 1119605)
mut tehoja ei tosiaan kummemmin tullut.

Niin... Eihän se EGR:n tukkiminen tehoa nostakkaan.
Sinne pitää saada enenmmän soppaa jotta teho nousisi.

Ponssekuski 01.04.2014 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1120150)
Niin... Eihän se EGR:n tukkiminen tehoa nostakkaan.
Sinne pitää saada enenmmän soppaa jotta teho nousisi.


Juu.. ei kait tehot kummemmin nouse, jos ei syöttöä lisää.. Mut pelkkää puhdasta viileää ilmaa koneeseen, ni luulis olevan jotain hyötyä. Tai itse asiassa piristyihän tuo hiukan, muttei merkittävästi. Aika monelta kuullu, et tuo tulppaaminen vaikuttaa myös tehoihin.. Kuopion katsurikin oli sitä mieltä, kun asiasta juteltiin. Epäili et oon jo kerinny tuon tukkimaan :D

Arpe 01.04.2014 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1120150)
Niin... Eihän se EGR:n tukkiminen tehoa nostakkaan.

Periaateessa hiukan nostaa,mut melko marginaalisia juttuja.

Jani E 01.04.2014 19:17

Mä en Kyl tehon nousuun usko ku Se on muutenki kii ku on vetoo enemmän. Ihan tasakaasulla saattaa vähän kirrättää. Tosin jos venttiili vuotaa koko ajan niin sit voi tuntua tehon nousua..

Ponssekuski 01.04.2014 19:42

Ainut ero mikä tuli, ni lähtee alhaalta vääntämään pikkuisen paremmin.. yläkierroksilla ei mitään huomattavaa. Moottorin ääni hiukan koveni, vaik nää melkosia raksuttajia on muutekii..

BryGgi 01.04.2014 20:21

Taitaa toyotan d4d koneisessa, esim se 3 litran mylly pitää egr kanavaa myös hukkaporttina. Eli aukeaa kun kaasun löysää että paine karkaa eikä ahtimelle anna imusiivelle iskua. Ehkä..

Arpe 01.04.2014 21:57

Ei oo vissii Toyotan moottoreissa ollu vastaavia harmeja noitten imusarjan läppien kanssa kuten vaikka Bemarien moottoreissa?
Olis ollu nyt helppo purkaa pois koko läppähässäkkä ku oli imusarja hyppysissä.
Toisaalta nyt kun ne putsauksen jälkeen pääsee taas liikkumaan kunnolla onko noista sen enempää haittaa kun hyötyäkään?

Tuossa kuva 4D4 mottorin läpästä. Noita on neljä,kaikki samalla akselilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152874

HAILUXI-07 02.04.2014 15:27

Mikä tehtävä nuilla läpilla on?

-MaTTi- 02.04.2014 18:38

Kai tehostaa EGR:n toimintaa.

Jappi 02.04.2014 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 (Viesti 1120516)
Mikä tehtävä nuilla läpilla on?

Parantaa alavääntöä.

Arpe 02.04.2014 19:07

Imuventtiileitä on kahdeksan ja kannessa+imusarjassa samanverran imukanavia ja joka toisessa kanavassa on läppä.
Pienillä kierroksilla alipainekello vetää läpät kiinni,jolloin imusarjasta virtaavan vähäisemmän ilmamäärän virtausnopeus kasvaa neljässä muussa imukanavassa.
Sylintereihin virtaa ilmaa siis ainoastaan neljästä venttiilistä,mutta suuremmalla virtausnopeudella,kun jos tulis kaikista kahdeksasta.
Nopeammalla virtauksella yhdestä pisteestä saadaan sylinteriin muodostumaan pyörre,josta seuraa parempi täytös.haetaan kai parempaa alavääntöä.
Suurilla kierroksilla läpät on auki ja ilma virtaa kaikista kahdeksasta venttiilistä.
Lisäks tarkemmalla ilmansäädöllä saadaan päästöjä kuriin.

Läppien liikematka oli hiukan rajoittunu,ku oli tuota egr töhnää kertyny kanaviin.
Onneks ne toimii siten että jousi vetää ne auki ja alipaine kiinni,eli karsta esti niitä sulkeutumasta kokonaan eikä päinvastoin

Ooppeli 02.04.2014 21:04

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1120123)
Jos kuitenkin se egr ohjaa ne kaasut ennen imuventtiiliä kanavaan,Niin kuin suzukissakin...

Tämmöinen systeemi oli opelissa. Siis izusussa. Noille kahdelle ventiilille tulee putki pakosarjalta.

Jappi 03.04.2014 04:11

Kenties ainoa oikeasti ilman murheita toimiva EGR dieseleissä on Volvo/Deutz moottoreiden I-EGR. Ei sotke imusarjaa eikä ole tukkeutuvia kanavia.

mansoni 04.04.2014 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mansoni (Viesti 1119981)
https://www.chipit.com.au/wp-content...TH-COOLER2.png

Niinpä tuo näyttää olevan! Jännä homma että samoilla sivuilla kuitenkin neuvottu tuo "helpompi" tapa ohittaa egr... eli umpitiivistettä tekemään!

Nyt egr tulpattuna umpitiivisteellä ajeltu pari päivää eikä ole sytytellyt mitään vikavaloja, koneen toiminnassa ei huomattavaa eroa, ei ainakaan mikään huonontunut paitsi että moottori lämpenee hitaammin... ja -09 hiluxi siis kyseessä.

Ponssekuski 05.04.2014 11:07

Nyt parina pakkas aamuna ajelles huomannu, et lämpenee tosiaa paljo hitaammin. Ehket talveks laittas EGR:n takaisin toimintaan.

JiiPee 05.04.2014 17:33

Kun tässä on jo muitakin kuin Toyoja ollutja kuvat on kivoja, niin spämmätään topikkia hieman lisää parilla kuvalla.

Mazdarangerissa EGR-ohjaus tapahtuu tällaisen alipainesolenoidin kautta. EGR:n toiminta estyy ottamalla merkitty liitin irti:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153070

Sitä solenoidista menee letku tällaiseen venttiiliin, johon tulee pakosarjalta kuvassa näkyvä ohut putki vasemmalta. Sokean tiivisteen helpoin paikka lienee kuvaan merkitty liitos tai venttiilin ja imusarjan välinen liitos, mutta venttiilin saa pysymään kiinni myös sen johtoliittimen irroittamalla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153071

Jappi 07.04.2014 10:11

Sokea tiiviste on siitä hyvä että se pitää vaikka venttiili olisi karstoittunut auki.

tekniikkamies 07.04.2014 10:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski (Viesti 1121460)
Nyt parina pakkas aamuna ajelles huomannu, et lämpenee tosiaa paljo hitaammin. Ehket talveks laittas EGR:n takaisin toimintaan.

Miettiny pitäskö se muuttaa hanalla tai kytkimellä pois päältä kytkettäväksi koska tuntuisi pienellä kaasulla kulkevan vähän herkemmin vaikka kun lähtee pienillä kierroksilla risteyksestä ja olisko, että turbokin reagoi paremmin kun se on pois.

Mutta tosiaan tuntui parantavan lämpenemistä selvästi kylmällä - olisko järkee ajaa kylmällä joku puoli tuntia EGR käytössä ja ottaa se sit pois ku ei enää tarvi - siis niin, että se toimii eka omalla automatiikallaan ja sit pois?

Liekö luulottelua, mutta ajoin myös talven jälkeen moottoritiellä ilman EGR:rää kaasu pohjassa ja olisko sekin vähän raikastanut moottoria.

Arpe 07.04.2014 16:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1122048)
tuntuisi pienellä kaasulla kulkevan vähän herkemmin vaikka kun lähtee pienillä kierroksilla risteyksestä ja olisko, että turbokin reagoi paremmin kun se on pois.

Tän pitäis olla faktaa,koska ennen egr:n kautta pakeni osa pakokaasusta eli pakopaineesta imusarjaan. Nyt menee kaikki ahtimen kautta,eli pitäis herätä aiemmin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1122048)
Liekö luulottelua, mutta ajoin myös talven jälkeen moottoritiellä ilman EGR:rää kaasu pohjassa ja olisko sekin vähän raikastanut moottoria.

Tuttu ilmiö. Mut veikkaan että tuos omassa autossa tuo johtu siitä että kovempi hapettaminen puhdisti moskaa imusarjasta ja virtaukset parani sen myötä.

Huomas selvän eron ku lähti ekaakertaa nuohousremontin jälkeen testaamaan.
Kulki paljon herkemmin ja pienemmällä kaasunpainamisella ku tukkoisilla kanavilla.
Tuolla pelkällä EGR:n tulppaamisella ei suurta eroa ollu havaittavissa,paitsi ehkä tuo turbon herääminen hiukan aiemmin.
Ei sytyttäny moottorin vikavaloa eikä näy OBD testilläkään että olis EGR pois pelistä.
Huohottimen ulkoistin myös ainakin tilapäisesti. Pakokaasuahan se on tuo huohottimestakin tuleva huuru ja öljysumulla kyllästettyä,eli ei varsinaisesti paranna palamistapahtumaa..

Arpe 06.05.2014 19:33

Outo juttu. Toiminu moitteetta egr:n tulppaamisesta asti ilman vikailmoituksia,mut tänään tasan kuukausi siitä ku laitoin peitelevyn paikoilleen sytty moottorinohjauksen vikavalo.
OBD testi anto vian: egr system fault.
Nollattii vika pois ja toimi taas normaalisti ilman vikailmoituksia. Tuleekohan taas kuukauden päästä vikailmoitus uudelleen?? Vai oliko sattumaa että moottorinohjaus keksi jostain että egr ei oo pelissä??

Tomppaa_ 06.05.2014 21:02

Ei noista tiedä. Välillä tulee noita koodeja ihan randomisti eli ei kannata välittää..

sisua45 06.05.2014 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1121548)
Mazdarangerissa EGR-ohjaus tapahtuu tällaisen alipainesolenoidin kautta. EGR:n toiminta estyy ottamalla merkitty liitin irti:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153070

Vai onko se Mazdaranger-mitsubishi? :D

Ponssekuski 06.05.2014 22:41

Tuli tuossa coolerin päivityksen yhteydessä kurkattua imusarjaan ja näky oli melko tukkoinen :mad: Ei auta muuta kuin puhdistaa.. ja jotain hyvääkin, eli tippui päästöt reiluun puoleen entisestä, 0.42 nyt ja ennen reilu 1.. eikä katsuri epäillyt egr:n tukkimista yhtään..

Hailuks 23.05.2014 21:51

tänään tuli tääläki tulupattua hiluxin egr putki...ei vielä kehannu/joutanu kurkkaamaan venttiilin toiselle puolen..
mutta hullun kuvitelma tuli, että olis tienpäälläki vääntäny nyt vähän paremmin.. tuolla iliman välijäävytintä olevalla 102 heppasella..

niin joo,ei vikavaloja näkyny..

JiiPee 24.05.2014 20:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1130437)
Vai onko se Mazdaranger-mitsubishi? :D

Näyttääkö pannuhuone Mitsuhitsiltä? ;):D

En tiedä, vaikka olisikin?

sisua45 24.05.2014 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1135000)
Näyttääkö pannuhuone Mitsuhitsiltä? ;):D

En tiedä, vaikka olisikin?

Emmätiijä, kuvassa vaan enemmän timantti merkkejä kuin mun evp pajerossa. :D

nissand22 14.11.2016 22:55

Mitenkäs toi onnistuu 03 hiacen egr poisto?
No pitää kokeilla ja tulpata se...

nissand22 20.11.2016 22:12

.......

HAILUXI-07 14.11.2018 09:43

Saisko kaasuläppäkotelon, egr-venttiilin ja imusarjan puhdistettua jollakin kemikaalilla ettei tarttis rueta purkamaan osia autosta?
Löytyykö semmosia aineita vai onko niistä vain haittaa moottorille?

Potilaana ois Hilux 2,5 -07 180tkm

BJ-40/76 14.11.2018 14:31

Eipä taida löytyä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 (Viesti 1395057)
Saisko kaasuläppäkotelon, egr-venttiilin ja imusarjan puhdistettua jollakin kemikaalilla ettei tarttis rueta purkamaan osia autosta?
Löytyykö semmosia aineita vai onko niistä vain haittaa moottorille?

Potilaana ois Hilux 2,5 -07 180tkm

En minä ainakaan uskaltaisi puhdistaa paikallaan.

Siis tuohan irtoaa vaihtelevasti liukenemalla ja palasina; ja minun tuurilla palanen jäisi venttiilin tiivistyspintaan ja venttiili palaisi tms.

HAILUXI-07 14.11.2018 14:42

Joo'o niin hän siinä pahimmillaan voisi käydä, tiedä näistä.

En ole vielä saanut aikaiseksi rueta purkamaan ja puhdistamaan ku on aikas työläs homma kuitenkin.

Voishan tuon egr-venttiilin ja sen mutkan puhdistaa ja tietty läppäkotelo mutta ne egr-jäähdytin ja imusarja ovat kovemmantyön takana ku pitää esim polttoaineputket irroittaa ja imusarja pitäs momenttii kirrata tietysä järjestyksesä luultavasti, en minä tiedä ku en oo hirveesti touhunnu kuitenkaan näittenkans.?

Tieten nuo metallisen välitiivisteet mitä osien väleissä on niin voipi käyttää uudestaan jos ne suorassa,ehyenä pois saa.?

HAILUXI-07 15.11.2018 12:15

Lueskelin tällaisia sivuja google kääntäjää apuna käyttäen:
https://www.newhilux.net/phpbb/viewt...8630&start=620
https://www.newhilux.net/phpbb/viewt...0711&start=140

Oletteko putsanneet MAP-anturin suodatinta? Ite otin ja puhdistin jarrukliinerillä ja paineilmalla(airosolipurkki ilmalla). Tuli mustaa tavaraa/öljyä.

Voisiko tuohon alempaan letkuun joka tulee tuosta kaasuläpän jälkeen tuohon suodattimen vaaleaan alaosaan asentaa ahtopainemittarin T-haaralla?
http://kuva.termiitti.com/tnimage/47683.jpg http://kuva.termiitti.com/tnimage/47684.jpg


Sivu luotu: 19:29 (GMT +2).