![]() |
Millä pakettiautolla (=B-kortilla) on vähintään 1850kg hyötykuorma?
Olen miettinyt siirtymistä kilvettömään kalustoon ja ison telikärryn hinnalla kun saa ison pakettiauton, niin pitäisi saada paljon kantavuutta B-kortilla ajettavaksi. Milläkähän vekottimella semmoisen saisi?
Toyotan Dynat, Mitsun Canterit ja VW:n isot LT:t ovat ilmeisesti ainakin lähellä, mutta kovin haasteellinen homma on löytää otsikon mukainen vekotin kantavuuden jäädessä jonnekin 1600kg:n tasolle. Kokeneempien kommentteja siis kaivataan! :eek: |
Tuskin millään kun kokonaismassan raja on kuitenkin 3,5 tonnia
|
Siis mihin nyt tähtäät isolla pakettiautolla ja kantavuudella? Meinaatko siis lava-autoa mihin saa auton kyytiin vai mitä? Tuskin helposti löydät 3500kg:n kokonaismassaista isoa pakua missä omamassa olisi niin pieni että kantavuutta lähes 2000kg.
Tahtoo mennä C1- kaluston puolelle melkeinpä väkisin, tosin voi olla että joku laitos löytyy missä koko ja kantavuus on riittävä B- korttipuolella. |
Lainaus:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405 Vaihtoehtona tietysti se, että karsitaan offarista turhat painot pois, jolloin kantavuutta ei tartte niin paljoa. |
Ja tuota offikapinetta voi keventää, ja aikamonta olisi pakko ainakin kaventaa vaihtamalla siirtopyörä alle, ja renkaat kärryllä mukaan. (tai sitten autoa pitää levittää.... sillä kuorma ei saa olla leveämpi, kuin kuljetin.
Ja vaikka oli nimenomaan kyse B-kortillisista..... Toki tuo kevytkuorkki vois olla edullisempi vaihtoehto, ja tuo halpa C -kortti (tai jopa C1) (ja ilman ammattipätevyyttä); ja jos noita halvimpia, niin bensakoneella; silloin ei tule verolappuja ollenkaan! Tuommoisessa vanhassa 3500 kg dsl- pakussa vuotuinen verokuormitus aika massiivinen pelkkä käyttömaksu taitaa olla enemmän, kuin minun vm. 2001 "wararenkaan", ford fokus 1.8 tdic -henkilöauton kaikki verot. Toki tuo verokuormitus on päiväkohtainen, jos haluaa pistää liikennekäytöstäpoistoon, niin...... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Tommonen iso LT siis voisi olla se, mitä pitäisi hakea... :cool: Mulla on ollu ilmeisesti väärä NettiX-sivu, kun pitäskin olla NettiKONE. Ellei siellä sit ole enempi kuorkkiosastoa... |
Ostat Dodgen fuul-size pickupin 5.9 Cumminsilla, hommaat C- kortin ja unohdat kalliit kilometrit ;) Tosin hankintahinnaltaan ne vain on aika kalliita, vaan olisihan se iloisempi ajaa kunnon moottorilla kuin jollain ikälopulla LT35:llä. Saisi vielä nelivetonakin, niin ei jää kuljetusautokaan ihan heti jumiin :D
|
Lainaus:
Muutenkaan ei ole hyvä homma jos kuorma painaa autoon nähden liian paljon. Mites joku tällanen: http://www.nettikone.com/volvo/fl612/1279289 Ja jos se pitäs pakua muistuttaa, johonkin tällaseen Varioon vois ehkä jotain kuormaa saadakin ilman, että auto hajoo: http://www.nettikone.com/mercedes-be...io614d/1200933 Pakko myöntää ettei vario kyllä mikään autonkuljetusauto ole. No joku 814 ei olis vielä ehkä kauheen jytky vehe: http://www.nettikone.com/mercedes-benz/814/1265203 |
Mä kokeilin Niit paku\pikku mb kuorkkeja, (myös lt) mutta ei niillä tullu lähettyy mihkää pitkälle. Meteli hytissä oli aika infernaalinen tai luotettavuus nollassa. Sitte ostin isomman ka sillä menee kyllä ilokseen reissut, ainuu miinus et,3 paikkanen. Nyt haluis trailerin ja veturin Nii Sais koko köörin samaan autoon. Mulleku Tää on hauskan pitoo kaverien kans ja aina meitä on joku 5 neitiä matkassa
|
Juu, ainakin vanhassa LT:ssä sisämelu on sen verran infernaalinen että peltorin vastamelukuulosuojaimille on käyttöä :D Eikä se ajaminenkaan mikään nautinto ole, aika karmeita vekottimia oikeastaan ja kulkupuoli todella onneton täysi poka päällä.
|
Lainaus:
Siellä on kruunattu vaaka millä vastaanotetun jätteen määrä punnitaan. Toki nuo vaakat pikkasen pyöristää maksajan eduksi, mutta muistaakseni max. 19 kg? On tullut punnittua noita autoja/kärryjä/kapineita, ja AINA ne on olleet vähintään omissa painoissa, yllättävän herkästi tuota ylipainoa tulee jostain... ja noissa vanhoissa painot on ilmoitettu ilman kuljettajaa.... en halua maalata piruja, mutta jos esim. noita vokkeloja käyttäis puntarilla, ja nimenomaan kuskin kanssa, niin veikkaan väh. 10% lisäystä.... Ja kun tuota omaa, nimimerkin mukaista bj:tä katsastin pakuksi vuosikymmeniä sitten, niin tuo rippikouluikäinen bj painoi kotelot yms puhtaaksi pestynä, tankissa 5 litraa dsl, 3m vinssinvaijerilla, 8mm, ilman vararengasta ja telinettä, pienillä akuilla, 205-16 sileillä kumeilla tubeles vanteilla, kaikki matot+takapenkin pehmusteet poistettuna jne. 1840 kg konttorin puntarilla. Kaatopaikalla 10g vähemmän, ja romuliikkeessä 10kg enemmän. Otepaino muistaakseni 1820kg Ennen kuin teurastin vinssin pois, ja tehdä 1800kg omapainoinen BJ, kerkesi tulla tuo "1800 kg asetus, ja selvennös tuohon punnitukseen" Siis tuosta punnituksesta; Ainakin Oulussa minimimaksu on reilusti alle kympin, taannoin piti maksaa tonnitaksaa (noin 80e/Tonni), mutta puntari pyöristi vissiin painot asiakkaalle edullisempaan 10 kiloon.. ja kun piti keväällä viedä noita Ahvenen perkeitä, jotka alkaa haista heti! Niin ohikulkiissa vein nuo fileerausjätteet heti kaatsikalle, ja tuosta muutaman kilon pussista ei koskaan tarvinnut maksaa mitään... mutta nyt vajaa 10e, vaikka dyykkaat... |
Melkeen kaikilla pakettiautoilla oli ne sitten pakettiautoksi rekattuja tai juuri ja juuri kuorma-autoksi on kantavuus ollut käytännössä aika vaatimattomalla tasolla.
Ne on mun mielestä tarkotettu käytännössä jollekin alle 1000 kilon kuormille. Poikkeus oli ehkä kaverin kanssa yhteinen -74 406 paripyörällinen lava Mersu, mutta se ei soveltunut kuorman kuskailuun kun moottorissa ei ollut vetoja eikä välityksen antanut myöten maantielle. Sitten kerran kokeilin jotain Isuzua pientä kuorma-autoa muistuttavaa paripyörällistä autoa, siinä oli kantavuuttakin vähän ajateltu. Juuri vähän aikaa sitten ajoin kuorma-autoksi rekatulla 14 vuotta vanhalla LT:llä ja siinäkin kantavuus aika hiljasta. Kuorma-auton on nimensä mukaan tarkotettu kuormalle ja pakettiauto enempikin "paketeille". |
Täytyy sanoa että kyllä tämän
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110644 vaihtuessa tähän http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130220 Ei oo harmittanut kuorkkikortin hankinta. ja ei kyllä suikkaa raskaampaa vaparikoneella olis kehannut kuskata... tai no, tuli silllä kyllä vietyä. jopa bjtäkin. mutta aikanaankun lähti niin kerkis. mutta 80 hp -> 180 on se aika ero silti. ehkä vois olla kaupan toi iveco? |
Tuosta VW:n paripyörällisestä LT:stä tuli mieleen myös tämännäköinen pieni MAN:
http://www.nettikone.com/man/7800-ko...m-lava/1253531 |
Väännöllä auto kulkee, eikä hevosilla.. ;) kuorma- auto on kuorma-auto, varsinkin jos yhtään on uudempi laite kyseessä niin onhan ne aivan eri laitteita kuljettaa tavaraa kuin b- luokan pakettiauto. Tietysti jos tuollaisessa LT:ssä olisi parempi voimanlähde ja kunnon alusta, niin ehkä sitten kulkisi pari tonnia kyydissä ihan mukavasti.
Saahan vapari- Hiacellakin kiskoa yli parin tonnin perävaunua, mutta hullu pitää olla jos niin tekee :D |
Niin ei tää mikään helppo homma pitäny ollakaan. C-kortin ajaminen maksaa luokkaa 1500€, ja turha itkeä ettei tullu ajettua sitä jo persaukisena teininä kun se ois maksanu saman verran markkoina lisää B-korttiin. Kun C-kortille ei ole muuta käyttöä, niin vähän turhaa ja kallista hommaa.
Jos tollasen ison LT:n sais RAKENNETTUA B-kortille ja isolle kuormalle, niin siinä ois taas toinen haaste, joka voisi vaihteeksi kiinnostaa enemmän kuin offipelin korjailu.... Tässä maassa on takuulla muitakin kitubudjettisia ja persaukisia B-korttilaisia, joilla ois tarve kulettaa autoja sun muuta rojua halvalla. Kun iso telikärri maksaa luokkaa 3k€, niin mieluummin sen rahan pitäs kiinni moottoroidussa kalustossa. Sit jos lavalla on vielä pikku-Hiiappi, niin homma muuttuu vielä mielenkiintosemmaksi... :D Lainaus:
|
Joo mersu om617 oli kyllä hengetön, kun sen sai vauhtiin niin kyllä Se sitten puksutti ku juna. LT turbokoneella jäis kyllä nyt mun mielestä voittajaks, siihen Pitäs vaan rakentaa mahd kevyet rampit offiauton kuljetukseen ettei tarvis renkaita vaihdella perillä. Se turbokone kyllä jaksaa, itellä oli 55 ja kärry perässä täys kuorma just jakso kaasupohjassa pori-tamperetien mäet 80km\h niin en usko että oikeesti 3.5t yhdistelmä hyytyis. Se melu vaan....
|
Lainaus:
Ehkä jos auto olis tehty jostain tavallisuudesta poikkeavista ja kalliista materiaaleista, mutta siltikin ongelmaksi tulisi liian painava kuorma autoon nähden. Renkaat pitää olla myös aika tukevat jos siihen tulis taka-akselille suurimmaksi osaksi vaikka tuo 1850 kiloa. Jos siinä olis 1000 kiloa taka-akselilla ennestään painoa, siihen kuorma, vaikka keskelle akselia, tilanne olisi 2850 kiloa akselilla. Yhdellä renkaalla tai paripyörällä 1425 kiloa. Silloin myös etupäällä pitäs olla aika paljon painoo, ettei auto ihan paska ajaa. Jos siellä olis vaikka 1200 kiloa, tarvitaan yli 4000 kilon kokonaismassa, mieluummin kuitenkin ehkä 5000 kiloa. |
Miulla oli aikoinaan ajossa LT 45 turpo, alusta oli jämäkkä ja vetoa piisas ihan riittävästi. Eihän nuo mitään kilpa-autoja kuitenkaan ole?
Paperilla tais olla kantavuutta tosin alle tonni....:D Joskus ajelin KA 3,3 turpo Cantterilla, se veti iha hitoksee. |
Lainaus:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405 ... vois omatoimisesti rakentaa tämmösen, eli omamassa vähenee: http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457 Tyhjänä on takuulla keulapainonen, joten tonni taka-akselilla on liikaa. Jos toi pohjosen vekotin on kerta 1820kg hyötykuormalla, niin keulapainoinen V8-Jeeppi luulis menevän kyytiin ilman akselikuormaongelmia. Toinen juttu tietysti on kuskin tuoma lisäpaino... :D:D:D |
Täytä koppi heliumilla :D Olisi poliiseillakin ratsiassa hauskaa :D
Meillä menee töissä aika usein koppimallin 80- luvun LT25 ja isompia kohti afrikan mannerta, niissä on yleensä takana pari samanlaista osiin pilkottuna. Ihan hyväkuntoisia yksilöitä sinällään olleet, mutta se koppimelu on todellakin aivan infernaalinen. Varsinkin turbottomat pikkuvehkeet hyytyy laivan ramppiin ihan totaalisesti, kakkonen päällä saa huudattaa että jaksaa ylös. Tosin painoakin niissä on varmasti yli sallitun, mutta silti. Toki satunnaiseen käyttöön eikä kauhean pitkille matkoille niin onhan LT jotenkin toimiva ratkaisu. |
Muutton merkeissä tutustuin tämännäköiseen 7500 kilon Ivecoon:
http://www.kaislapojat.com/page.php?sivu=10 Itselle jäi mieleen, että joku 7500 kilon kuormuri olis moneen hommaan kätevä. Mua epäilyttää noi hurjalla kantavuudella olevat pakettiautot, olisko niissä kuiteski painot merkattu väärin vai mikä on homman nimi. Kaverin kanssa yhteinen 406 Mersu eli sellanen vanhan 508:sin näkönen oli yllättävän kevyt otteessa, mutta jäi epäilyttää voiko paino pitää paikkaansa kun rakenne vaikuttaa kuiteskin ihan perus pickuppia aika paljon vahvemmalta. Kuormurissa olis se hyvä puoli, että sitä saa vapaammin muutta omaan tarpeeseen ja kuskata ihmisiäkin jouheemmin kuin pakulla. |
mites ne ammattiluvathan tule ongelmaks kanssa jossain vaiheessa
|
Juu kuormuri olis varmasti parempi vaihtoehto, mutta Winchesterin tapauksessa kuten todettu jos ei ole c-korttia, niin ehkä sitä ei kannata ajaa sen pelkän harrasteauton satunnaisen kuskaamisen takia.
Pakettiauto kun täytyy olla niin semmonen lt volkkari on varmaan kevyimpiä omamassaltaan noista 3500kg autoista ja siitä sen vois ehkä saada tehtyä. Ainoo kysymysmerkki on se että jos kokonaismassa menee ratsiassa ylikuorman puolelle niin alkaako se käymään kortin päälle? |
Lainaus:
|
Iveco Daily 35-10 Turbo
3 Liiteet
Lainaus:
Kyllähän toi on aika puhditon ja lämä tiskissä saa painaa ylämäkiin. Suunnitelmissa ajaa se pikku e jossain vaiheessa ja hankkia traileri.... |
Lainaus:
Edit: HRD oli nopeampi... |
Lainaus:
|
Joo se Tornion vekotin on kuorkki - massaa 3800kg - joten se siitä B-kortilla ajosta! Vielä kun kone onkin "vain" 2,4 vapari ja hintaa 1900€, niin terr-ve.
Lainaus:
Lainaus:
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000 |
Kepeästi kuletti Merseedes Datsunia, parhaimmillaan jopa 70 km/h. Luistonesto toimi mainiosti, ja jarrutkin olivat lukkiutumattomat... :D:D
http://i267.photobucket.com/albums/i.../Patrol003.jpg |
Lainaus:
Tossa on ainakin hinta kohillaan, miten paljon lie ajettu. |
Mopoinkin Iveco tosiaan liikahtanee rivakammin kuin ahtamaton LT, joten ennemmin sit semmonen.
Ivecosta on näköjään olemassa tämmönenkin armeijan 4x4-malli. :D Eikä maksa ku 10k€. Löyty Mobile.de:stä. http://i.ebayimg.com/00/$%28KGrHqZ,!...9rs3Q~~_19.JPG |
Tollasen nelivetomallin bongasin viime kesänä Lauttasaaressa
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136766 |
Toisaalta se kärry pitää hintansa huomattavasti paremmin ku tommonen kuorkin rousku, sen pitäminen ei maksa juuri mitään ja aika vähällä huollollakin menee. Eli jos on vetoauto jo valmiina ni eiks kärry oo fiksuin vaihtoehto jos ei c-kottia halua ajella..
|
Ideana on minimoida harrastukseen kuluva ja kalustoon sidottu kokonaisrahamäärä. Eli luopua kokonaan kilvellisestä offikalustosta ja rakentaa sillä rahalla kilvetön offipeli ja ostaa sopiva kuljetuskalusto, jolla heilahtaisi tarvittaessa muutakin romua. Pikku-Hiiappi lavalla ei haittaisi, paitsi tietysti kantavuutta.
|
Lainaus:
Mä mietin kanssa näitä samoja asioita miten käytettyyn rahaan nähden kalusto tuottas parhaiten joko hyötyä tai hupia. Kyllä kärryssä se hyvä puoli on, että siitä voi olla hyötyä monenlaiseen muuhunkin. Dynamiitti Toyotassa olis näköjään 6000 kilon kokonaispaino: http://www.nettikone.com/toyota/dyna...1500-s/1253534 Tuon näköselle autolle vois kaikenlaista pikkupuuhaa keksiä: http://www.nettikone.com/man/10-153-f/1254805 Itsestä tuntus kuitenkin, että peräkärry tulis halvimmaksi. |
Kärryä vois ainakin vuokrata eteenpäin ja saada sitäkautta hieman takaisinkin päin
|
Kilvitetty kalusto (auto + maastokärri) ehkä n. 4000€ ja kilvetön riisuttu offiauto + 3500kg paku samaa luokkaa. Veturi + offiauto + 2700kg kärri n. 8000€. Kärriä voi tosiaan vuokrata ja se säilyttää arvonsa, mutta sama tilanne on isolla pakulla, joka olisi harvoin ajossa. Mutta saahan näitä laskeskella sen mukaan, mitä rompetta kenenkin takapihalta jo löytyy ja millä hinnalla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta topiikin aloittajalle: Sulla on tuossa "allekirjoituksessa" 3 jeeppiä, eikö niistä yhdelläkään voi vetää trailerissa tuota kilvetöntä offikapinetta? Siis kun lasket tuohon "budjettiin" mukaan veturin. p.s vaikka meinaat ajaa pakulla vaan muutaman reissun vuodessa, niin pitäisi se katsastaa joka vuosi, ja noilla parin tonnin lavapakuilla katsastus vaatii monesti muutakin, kun konttorilla piipahtamisen... Kärryä ei tarvitse katsasta kuin joka toinen vuosi, ja esim. päästöistä (pakoputkesta/öljyvuodoista) ei tarvitse murehtia. Mutta kukin tyylillään. |
Lainaus:
Mutta sensijaan sellaisia pakuksi rekattuja vehkeitä on, joilla vetää traileria hyvin. |
Minä ostaisin noilla tiedoilla sen lavettimallin telikärryn, koska:
-Voi kuljettaa muutakin, kun pelkkää autoa -Ylläpitoon menee vähemmän rahaa ja aikaa verrattuna vanhaan romupakuun -Isompia kuormia viedessä esim. mökille, anoppilaan tms ei tarvitse lähteä kahdella autolla, vaan voi kytkeä kärryn perään ja menoksi -Pitkille reissuille voi lähteä huolettomammin käyttöautolla ja traikulla verrattuna vanhaan pakuun -Matkanteko on mukavempaa käyttöautolla ja kärryllä verrattuna vanhaan pakuun, jossa ei yleensä saa hyvää ajoasentoa, ajo-ominaisuudet on huonoja ja meteli hirveä -Kärry vie useammin pihasta vähemmän tilaa, kun auto (maasturilla kärryn voi lykätä tarvittaessa esim. tallin taakse piiloon huonommassakin maastossa, jossa tuollainen paku olisi heti kiinni) Ja jos pelottaa, ettei osaa peruuttaa kärryn kanssa, niin aina voi laittaa vetokoukun keulaankin. |
Vähän menee ohi aiheen mutta mikä ihme kaikille luo ton täysin paskan fiiliksen Lt volkkarista:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=151646 Tolla tulee nyt ajeltua päivittäiset ajot ja voi pojat sitä nautintoa. ei tarvii olla peräkärry koko ajan perässä roikkumassa. Ja ihan oikeasti oon ajannut paaaaljon paskemmilla autoilla jotka ovat olleet jopa yli 10vuotta nuorempia olleet. Noh toiset tykkää äitistä ja toiset tyttärestä... Mut ku hankii Lt ni siin saa vähän niinku molemmat :D Mut tosiaan ei taida sellasta kalustoo löytyy että ilman kärryä sais offipelin kulkemaan ilman kuorkki korttia. |
Kieltämättä alkaa vaikuttaa siltä, että topiikin kysymyksen mukaista pakua ei ole olemassa. Ehkä kannattaisi hommata parilla - kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja. Sillä rojut nousee ja kulkee ihan erilailla kuin esim. pick-upilla saati perhefarkulla ja varsinkin liukkaalla +3000kg traileri autoineen liikahtaa turvallisemmin kuin 1800kg Jeepillä. Sopiva dobbel-cab kun vielä olisi, niin tulisi myös perhe mukaan lyhyille etäisyyksille. Tässä kuitenkaan mitään karavaanareita olla. :D
|
Lainaus:
Osta vaan se kunnollinen traileri, oikein kuormattuna turvallinen ja toimiva valinta. |
Lainaus:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6215614 |
Jeesuksen vanhalla Ivecolla sai tasamaalla juuri ja juuri 70 lasiin
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120176 turvallisuus huipussaan ;) |
Lainaus:
Lainaus:
|
TDI-koneisessa LT:ssä kyllä potku riittää, mutta vetokilot taitaa jäädä kahteen tonniin. Tämmönen ois muuten kiva:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6241311 Tässä olisi vetokilot jo kohdillaan, Hiabbi ja doppel-cab vain puuttuu: http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000 |
Meneekö nuo doppelihytilliset pakun näköiset (b-kortilla ajettavat) henkilöauton diisseli verolla, ainakin siinä uskossa olen ollut näitten monipaikkaisten kohdalla?
|
Ei ole kuin TD-koneita vanhassa LT:ssä, TDI sitten siinä uudemmassa (alkaen -96).
|
Lainaus:
Lisäksi tossa ei näkyny paripyöriä - kovin jytkyn roudailuun ei riitä perus pakun pyörät. Olen ajanut uudemmilla LT:llä ja Crafterilla. Ja Mersun Srinterillä. Yksittäiset 235/65/16 C renkaat rupee siinäkin lämpee aika helposti jos on kevyttä roinaa kyydissä sen mitä helposti kyytiin saa. Man 8.150 on ymmärtääkseni VW:n kopilla oleva pieni kuormuri, joka voisi laillisesti ja asiallisesti soveltua auton kuskailuun ja muihin pikku puuhiin: https://www.youtube.com/watch?v=yuI8VR1azzQ Tollanen oli joskus kunnalla. Varmaan painosekseen aika hyvä kantavuus. http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000 |
Lainaus:
Yksikköpyörät eivät ole ongelma. 205R14C 8 kankaisena kantavuus on 1030kg/kpl. Meillä oli sellaiset LT:ssä, riittää hyvin pakettiautoon. |
Lainaus:
Mulla on sellanen huomio tullut juuri ja juuri kuormuriksi rekatuista käytännössä pakettiautoista tyyliin LT, että kun niissä kuitenkin ihan hyvin tilaa, on kiusaus suuri laittaa ylikuormaa. Jos renkaat on 225/70/15 tai 235/65/16 nekin joutuu aika koville. Mun arvio siitä onko rengas kovilla vai ei perustuu mm. siihen paljonko on painetta ja sitten koitan ajon jälkeen kädellä renkaan lämpötilaa. Yhdessä Spinterissä, jonka perällä oli jatkuvasti musiikkiromua, joka ei edes kauhean painavaa siinäkin renkaat aika kovilla 235/65/16 pyörin. Kerran ajoin sillä yhteen keikkapaikkaan ja menin katsomaan missä kondiksessa pyörät on. Yllättäen oli kudokset näkyvissä takana... Mun Hiluxissa on tällä hetkellä kantavuusindeksin 120 235/85/16 renkaat enkä niitä ole saanut samalla lailla lämpeemään. Jos noita olisi vaikka neljä yhdellä akselilla, kyllä siihen akselille 2000 kiloa hyötykuormaa vois laittaa hyvin mielin jos akseli ja muu rakenne kestää eikä paineenkaan tarttis olla mikään hirvee. Tällöin akselilla saattas olla 3000 kg jos siinä olis tyhjänä 1000 kiloa ja yhtä rengasta kohti 750 kiloa. |
Eikös tuollaisen kok. massan omaavalla pakettiautolla ole ajoneuvoveroa nykyisellä verotussysteemillä nii maan perusteellisesti että parin vuoden verojen maksamisella sais jo melkeen sen C kortin... Saman kokoluokan KA rekisteröidyissä verotus ainakin tod. paljon huokeampaa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
PA polttoainevero on 0,9senttiä/100kg/pvä + mikälie autovero(?) KA polttoainevero on 0€ KevytKA:n verot vuodessa alle 100€... |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...ayttovoimavero |
sitä minäki, että löpövero on myös kautoissa joskus aikoinaan saman ku pautoissa, muttei käyttömaksua vai mikälie olikaan:) mutta tuo oli uutta tietoa, että nykyään pienempi, ku pautoissa
|
Hyvä, että ei härkäpäisesti pidetä kiinni ensimmäisestä ajatuksesta!
Lainaus:
Ja paripyörät, yhdisttynä kantaviin, vanhoihin (kovettuneisiin) renkaisiin, ei yhtään auta tilannetta... (yleensä noissa halpiksissa/tilapäiskäyttöön ostetuissa on luvattoman huonot renkaat, koska uudet, laadukkaat, rengaskerrat maksaa lähes auton hinnan, ja ne kuitenkin kuivuu/mahii pilalle 10 vuodessa, vaikka kilometrejä olisi kuinka vähän) Oliko tuossa sinun siviili jeepissä esim. abs- jarrut, jatkuva neliveto, jopa ajonvakautuksella/vetoluiston estolla, Airbäkkejä, tai muuta turvavarusteita? Tuosta Ivecosta varmaan löytyy seuraavat turvallisuuteen liittyvät varusteet; Turvavyöt: vähintään lannevyö, ja kokoontaittuva rattiakseli? Jos hirvittää (turvallisuuden takia) vetää jollain "uudehkolla" jeepillä traileria, niin tuostahan se ratkaisu löytyy... Näyttää siltä, että kaikilla jeeppimiehillä ei ole yhtä raju luottamus kalustoonsa? (anteeksi) |
Lainaus:
|
Lainaus:
LT:n perä on tosiaan kevyt kuin mikä. Meillä tarvirenkaat alkoivat olla jo aikuis-iässä, kun uudet olisivat maksaneet niin paljon. Kesärenkaistakin sai maksaa 1200mk/2kpl... Talvella pidettiin 200-300 kg määrää betonipainoja perässä, niin liikkeelle pääsi helpommin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei ole isoa koppia, ei riitä kantavuus, eikä varmaan turbottomana tehotkaan, mutta muutoin alkas olla toivotut ominaisuudet jo vähän sinnepäin... ("Ei puutu ku hevonen ja kolome kenkää!" sano tallipoika ku hevosenkengän löysi.) :D:D:D
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6300858 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tollasta Isuzua kerran ihmettelin ja taisin pienen matkan koeajaakin - oli kompaktiksi autoksi aika kantavan oloinen joskin on aika harvinainen eli ei kannattane hommata ja rekattu tietysti kuormuriksi jotta kuormaa voi viedä laillisesti:
http://www.nettiauto.com/isuzu/kb/6265139 |
Mites muuten tollanen ulkomailta ostettu traileri, tuleekos siihen jotain veroja päälle jos EU maasta ostettu? Muita kuluja?
Rekisteröintikatsastus pitänee suorittaa kuitenkin Suomessa? |
Lainaus:
Ja jos ostaa ulkomailta, niin kannattaa olla tarkka että saa kaikki tarvittavat tositteet mukaa (vastaavuustodistus yms). Pitää rekisteröintikatsastaa Suomessa. Mäki kyllä harkitsisin kärryä aarteiden kuljettamiseen... joskus on käytettyjä kippikärryjä edullisesti, ei tarvi pulata ramppienkaan kans. |
Ei peräkärryistä mitään veroseuraamuksia tule. Ihme kyllä, ei edes Suomessa.
Porukka paljon tekee sitä, että hakee Keski-Euroopasta auton, ostaa sieltä samalla myös uuden tai vähän käytetyn trailerin ja toinen auto siihen päälle. Myy sitten trailerin ja sen päällä olevat autot, ja matkan kulut on katettu. Noi autotrailerit on todella paljon halvempia tuolla etelämpänä, kuin mitä ne täällä maksaa. Jos minulta kysytään, niin kiskoisin paljon mielummin autotraileria 5.2 V8 bensajeepillä, kuin ajaisin kantavuutensa äärirajoilla olevalla vanhalla pakettiautonpaskalla auto lavalla. Oikeasti, ihan kaikki ominaisuudet on paremmat, joskin menovettä kuluu bensakasilla vähän enemmän. Paras vaihtoehto toki olisi iso (C1-luokan) pickuppi turbodieselillä ja isolla (hanhenkaula)vaunulla. Menee vaan jo perhanan kalliiksi. Tuli muuten tuossa viikko- pari sitten aika järkevännäköinen yhdistelmä Saksan- laivalta, iso E- sarjan mersu jolla oli perässä henkilöautomallin täysperävaunu ja päällä pari mopoauton näköistä. Oli HUOMATTAVASTI tukevamman näköistä menoa, kuin että perässä olisi ollut pitkä keskiakselikärry + samat pari pikkukikotinta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111737 |
Pikku-e:llä menee, tai tietysti jos on riittävän pieni kärry niin vaikka ilmankin.
Joku tällainen (hieman pienempi tosin) oli eemeli- mersun perässä, ja oli oikeasti todella pätevän oloinen kampe. Sen verran piti kuskia haastatella että oliko kärry ihan uusi tuttavuus, tokaisi että muutaman reissun jo ajanut. Oli erittäin tyytyväinen parantuneeseen ajokäytökseen, kun ei aisapainoa ole nimeksikään eli pysyy ohjaavilla pyörillä paino. Ainoa hankaluus kuulemma oli vielä peruuttaminen :D http://www.kochanhaengerwerke.de/det...Pr1121Hul.html http://www.kochanhaengerwerke.de/ahd...ic=Pr1121Hul_1 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ehkä Mersun 3,8 litraisella OM314 koneella turbotettuna olisi jo viitsinyt ajaa jos välityksen olisi toiset. Kokeilin myös miltä meno maittaa Ford Econoline E350:sellä Powerstroke 7,3 turbodieselillä. Painavahko pakettiautoa muistuttava auto vei enimmät menohalut, mutta kyllä tehokkaampi kone paransi tilannetta paljon ja saattoi jopa ohittaa jonkun hitaan ajopelin. Henkilöautomallin täysperävaunusta tulee mieleen, että sehän vois olla mielenkiintoinen varsinkin kun 3500 kilon vaunun kytkis Toyotan HDJ 100:sen perään tai jos perse ei kestä sellaista, vaikka Chevrolet Suburban ja tollanen vaunu... Autokoulussa ollessa kuorma-auto ajot tuli suoritettua Volvo FL 7:kalla ja se oli hyvän tuntuinen vehje moneen käyttöön eikä joku epämääräinen romu. Sillä pysyi normaalin liikenteen vauhdissakin ihan hyvin. Isot pickupit olis muuten kivoja, mutta ne on sitä jenkki romua hyvine ja huonoine puolineen. Oma unelmien harraste roudausvehje voisi olla joku Scania 111 vetävällä telillä tai miksei vaikka Scania SBA 6x6, ei vaan perse kestä kuiteskaan tollasia... |
Lainaus:
Elikkä tollanen kun kuvassa, mutta vaan 1+1 akselinen kun tommonen 1+3 akselinen alkaa olla jo niin hävyttömän hintanen ja tolla mun cruiserilla kun saa vetää vaan sen 3300kg niin ei pysty täyttä 3500kg hyödyntää kunnolla. |
Tommonen 1+2 on kuvissa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
kakakseliseen ei luvata kun 3000 kg kokonaispainoa
Lainaus:
http://www.kochanhaengerwerke.de/det...Pr1123Hul.html http://www.kochanhaengerwerke.de/310...-anhaenger.htm Tässä vertailuksi 3500 kokonaispainoinen tavanomainen 2akselinen traikku. On silläkin hintaa!! http://www.kochanhaengerwerke.de/det...ig-A315Iw.html |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut jos tuo C-kortti tai kantavuus muuten on ongelma niin sehän ratkee kalustoa vaihtamalla. Jeepit mäkeen ja tilalle Suzukia ;) En tie mahtuisko Suzuki jonkun ison Ducaton kyytiin? Vois kuljetella sitä sisätiloissa :D |
Lainaus:
Sinänsä omituista, että jopa kuutoskoneisella Grand Cherokeella saa vetää päälle 3000kg kärriä, mutta osin painavemmilla LT:llä, Hi-Acella, Transitilla, Transporterilla ja Caravellella vain pari tonnia, vaikka olisi neliveto! |
Lainaus:
Vaikka sallittu paino olis 5000 kiloa, ei se siitä sen mahtavammaksi muutu pelkillä papereilla. Tänään tuli ihailtua vanhoja kuorma-autoja ja ne tuntui kyllä upeilta vehkeiltä! :) Jos pitkää matkaa vetäisi niin mieluummin niin, että kärryssäkin on hyvät renkaat, jarrut kunnossa ja se painaa kuormineen vaikka puolet veturin painosta. Paska tilanne jos homma onkin niinpäin, että veturi painaa puolet siitä mitä sillä vedettävä kuorma. |
Tämmösellä vois ratketa kaikki otsikon ongelmat ja vähän muutakin. Liekö tommonen edes laillinen...? Hintaa on järkyttävästi.
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/P...9.htm?ca=8&w=3 |
Lainaus:
|
Paljon, miulla on tuommonen hiijappi ja painaa iha hitoksee.
|
Lainaus:
Jos olis kärrybudjettia varattu, tuon voisin harkita ostaa - ainakin se olisi parhaiten vaihtoehtojen joukossa. |
Siinä olis kans peli, mut vaatii sen kuorkkikortin :(
http://www.nettiauto.com/iveco/60-11/6213599 EDIT: tässä olikin huonosti tota kantavuutta :mad: |
Lainaus:
|
On siinä joku käpälä olemassa. Joku tämmönenkin voisi mennä (L200 pick-up + Hiab ja siinä vinssi! :eek:), vaikka hintaa on melkoisesti verrattuna esim...:
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/l200/5605904 ... tämmöseen (Canter + Hiab): http://www.nettiauto.com/mitsubishi/canter/6246427 |
Sivu luotu: 16:40 (GMT +2). |