Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Millä pakettiautolla (=B-kortilla) on vähintään 1850kg hyötykuorma? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122007)

WinChester 15.03.2014 19:42

Millä pakettiautolla (=B-kortilla) on vähintään 1850kg hyötykuorma?
 
Olen miettinyt siirtymistä kilvettömään kalustoon ja ison telikärryn hinnalla kun saa ison pakettiauton, niin pitäisi saada paljon kantavuutta B-kortilla ajettavaksi. Milläkähän vekottimella semmoisen saisi?

Toyotan Dynat, Mitsun Canterit ja VW:n isot LT:t ovat ilmeisesti ainakin lähellä, mutta kovin haasteellinen homma on löytää otsikon mukainen vekotin kantavuuden jäädessä jonnekin 1600kg:n tasolle. Kokeneempien kommentteja siis kaivataan! :eek:

dirtysalami 15.03.2014 20:23

Tuskin millään kun kokonaismassan raja on kuitenkin 3,5 tonnia

Timo_L 15.03.2014 20:40

Siis mihin nyt tähtäät isolla pakettiautolla ja kantavuudella? Meinaatko siis lava-autoa mihin saa auton kyytiin vai mitä? Tuskin helposti löydät 3500kg:n kokonaismassaista isoa pakua missä omamassa olisi niin pieni että kantavuutta lähes 2000kg.

Tahtoo mennä C1- kaluston puolelle melkeinpä väkisin, tosin voi olla että joku laitos löytyy missä koko ja kantavuus on riittävä B- korttipuolella.

WinChester 15.03.2014 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1114296)
Siis mihin nyt tähtäät isolla pakettiautolla ja kantavuudella? Meinaatko siis lava-autoa mihin saa auton kyytiin vai mitä? Tuskin helposti löydät 3500kg:n kokonaismassaista isoa pakua missä omamassa olisi niin pieni että kantavuutta lähes 2000kg.

Tahtoo mennä C1- kaluston puolelle melkeinpä väkisin, tosin voi olla että joku laitos löytyy missä koko ja kantavuus on riittävä B- korttipuolella.

Juu sitä just on hakusessa. Tämä vekotin ois ainakin aika lähellä kriteereitä. Laidat pois, niin vois olla jopa täysin laillinen.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405

Vaihtoehtona tietysti se, että karsitaan offarista turhat painot pois, jolloin kantavuutta ei tartte niin paljoa.

BJ-40/76 15.03.2014 21:25

Ja tuota offikapinetta voi keventää, ja aikamonta olisi pakko ainakin kaventaa vaihtamalla siirtopyörä alle, ja renkaat kärryllä mukaan. (tai sitten autoa pitää levittää.... sillä kuorma ei saa olla leveämpi, kuin kuljetin.

Ja vaikka oli nimenomaan kyse B-kortillisista.....

Toki tuo kevytkuorkki vois olla edullisempi vaihtoehto, ja tuo halpa C -kortti (tai jopa C1) (ja ilman ammattipätevyyttä); ja jos noita halvimpia, niin bensakoneella; silloin ei tule verolappuja ollenkaan!
Tuommoisessa vanhassa 3500 kg dsl- pakussa vuotuinen verokuormitus aika massiivinen pelkkä käyttömaksu taitaa olla enemmän, kuin minun vm. 2001 "wararenkaan", ford fokus 1.8 tdic -henkilöauton kaikki verot.
Toki tuo verokuormitus on päiväkohtainen, jos haluaa pistää liikennekäytöstäpoistoon, niin......

Byrocrat 15.03.2014 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114299)
Juu sitä just on hakusessa. Tämä vekotin ois ainakin aika lähellä kriteereitä. Laidat pois, niin vois olla jopa täysin laillinen.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405

Vaihtoehtona tietysti se, että karsitaan offarista turhat painot pois, jolloin kantavuutta ei tartte niin paljoa.

http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457

WinChester 15.03.2014 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1114307)
...ja jos noita halvimpia, niin bensakoneella; silloin ei tule verolappuja ollenkaan!

Toki tuo verokuormitus on päiväkohtainen, jos haluaa pistää liikennekäytöstäpoistoon, niin......

Niin tosiaan DSL-verot on kokonaispainon mukaan järkyttävät, vaikka kuin pitäiskin liikenteessä vain päivän kaksi.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1114310)

HAH! Kantavuutta just sen, mitä "Grand ZJapan" otteessa lukee! :D:D:D

Tommonen iso LT siis voisi olla se, mitä pitäisi hakea... :cool: Mulla on ollu ilmeisesti väärä NettiX-sivu, kun pitäskin olla NettiKONE. Ellei siellä sit ole enempi kuorkkiosastoa...

Timo_L 15.03.2014 21:58

Ostat Dodgen fuul-size pickupin 5.9 Cumminsilla, hommaat C- kortin ja unohdat kalliit kilometrit ;) Tosin hankintahinnaltaan ne vain on aika kalliita, vaan olisihan se iloisempi ajaa kunnon moottorilla kuin jollain ikälopulla LT35:llä. Saisi vielä nelivetonakin, niin ei jää kuljetusautokaan ihan heti jumiin :D

tekniikkamies 15.03.2014 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114271)
Olen miettinyt siirtymistä kilvettömään kalustoon ja ison telikärryn hinnalla kun saa ison pakettiauton, niin pitäisi saada paljon kantavuutta B-kortilla ajettavaksi. Milläkähän vekottimella semmoisen saisi?

Toyotan Dynat, Mitsun Canterit ja VW:n isot LT:t ovat ilmeisesti ainakin lähellä, mutta kovin haasteellinen homma on löytää otsikon mukainen vekotin kantavuuden jäädessä jonnekin 1600kg:n tasolle. Kokeneempien kommentteja siis kaivataan! :eek:

Ei kyllä kovin lupaavalta näytä jos pakettiauton kokonaismassa saa olla max. 3500 kiloa ja siitä vähennetään 1850 ja 100 kiloinen kuski = 1550 kiloa.

Muutenkaan ei ole hyvä homma jos kuorma painaa autoon nähden liian paljon.

Mites joku tällanen:
http://www.nettikone.com/volvo/fl612/1279289

Ja jos se pitäs pakua muistuttaa, johonkin tällaseen Varioon vois ehkä jotain kuormaa saadakin ilman, että auto hajoo:
http://www.nettikone.com/mercedes-be...io614d/1200933

Pakko myöntää ettei vario kyllä mikään autonkuljetusauto ole. No joku 814 ei olis vielä ehkä kauheen jytky vehe:
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/814/1265203

Heikki L 15.03.2014 22:29

Mä kokeilin Niit paku\pikku mb kuorkkeja, (myös lt) mutta ei niillä tullu lähettyy mihkää pitkälle. Meteli hytissä oli aika infernaalinen tai luotettavuus nollassa. Sitte ostin isomman ka sillä menee kyllä ilokseen reissut, ainuu miinus et,3 paikkanen. Nyt haluis trailerin ja veturin Nii Sais koko köörin samaan autoon. Mulleku Tää on hauskan pitoo kaverien kans ja aina meitä on joku 5 neitiä matkassa��

Timo_L 15.03.2014 22:45

Juu, ainakin vanhassa LT:ssä sisämelu on sen verran infernaalinen että peltorin vastamelukuulosuojaimille on käyttöä :D Eikä se ajaminenkaan mikään nautinto ole, aika karmeita vekottimia oikeastaan ja kulkupuoli todella onneton täysi poka päällä.

BJ-40/76 15.03.2014 22:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114323)
HAH! Kantavuutta just sen, mitä "Grand ZJapan" otteessa lukee! :D:D:D

Tommonen iso LT siis voisi olla se, mitä pitäisi hakea... :cool: Mulla on ollu ilmeisesti väärä NettiX-sivu, kun pitäskin olla NettiKONE. Ellei siellä sit ole enempi kuorkkiosastoa...

Kannattaisko ajaa kaatopaikalle se sinun offiauto, kaikkineen tykötarpeineen?

Siellä on kruunattu vaaka millä vastaanotetun jätteen määrä punnitaan. Toki nuo vaakat pikkasen pyöristää maksajan eduksi, mutta muistaakseni max. 19 kg?

On tullut punnittua noita autoja/kärryjä/kapineita, ja AINA ne on olleet vähintään omissa painoissa, yllättävän herkästi tuota ylipainoa tulee jostain...

ja noissa vanhoissa painot on ilmoitettu ilman kuljettajaa.... en halua maalata piruja, mutta jos esim. noita vokkeloja käyttäis puntarilla, ja nimenomaan kuskin kanssa, niin veikkaan väh. 10% lisäystä....

Ja kun tuota omaa, nimimerkin mukaista bj:tä katsastin pakuksi vuosikymmeniä sitten, niin tuo rippikouluikäinen bj painoi kotelot yms puhtaaksi pestynä, tankissa 5 litraa dsl, 3m vinssinvaijerilla, 8mm, ilman vararengasta ja telinettä, pienillä akuilla, 205-16 sileillä kumeilla tubeles vanteilla, kaikki matot+takapenkin pehmusteet poistettuna jne. 1840 kg konttorin puntarilla.
Kaatopaikalla 10g vähemmän, ja romuliikkeessä 10kg enemmän.
Otepaino muistaakseni 1820kg

Ennen kuin teurastin vinssin pois, ja tehdä 1800kg omapainoinen BJ, kerkesi tulla tuo "1800 kg asetus, ja selvennös tuohon punnitukseen"

Siis tuosta punnituksesta; Ainakin Oulussa minimimaksu on reilusti alle kympin, taannoin piti maksaa tonnitaksaa (noin 80e/Tonni), mutta puntari pyöristi vissiin painot asiakkaalle edullisempaan 10 kiloon.. ja kun piti keväällä viedä noita Ahvenen perkeitä, jotka alkaa haista heti! Niin ohikulkiissa vein nuo fileerausjätteet heti kaatsikalle, ja tuosta muutaman kilon pussista ei koskaan tarvinnut maksaa mitään... mutta nyt vajaa 10e, vaikka dyykkaat...

tekniikkamies 15.03.2014 23:02

Melkeen kaikilla pakettiautoilla oli ne sitten pakettiautoksi rekattuja tai juuri ja juuri kuorma-autoksi on kantavuus ollut käytännössä aika vaatimattomalla tasolla.

Ne on mun mielestä tarkotettu käytännössä jollekin alle 1000 kilon kuormille.

Poikkeus oli ehkä kaverin kanssa yhteinen -74 406 paripyörällinen lava Mersu, mutta se ei soveltunut kuorman kuskailuun kun moottorissa ei ollut vetoja eikä välityksen antanut myöten maantielle. Sitten kerran kokeilin jotain Isuzua pientä kuorma-autoa muistuttavaa paripyörällistä autoa, siinä oli kantavuuttakin vähän ajateltu.

Juuri vähän aikaa sitten ajoin kuorma-autoksi rekatulla 14 vuotta vanhalla LT:llä ja siinäkin kantavuus aika hiljasta.

Kuorma-auton on nimensä mukaan tarkotettu kuormalle ja pakettiauto enempikin "paketeille".

Jari 16.03.2014 00:32

Täytyy sanoa että kyllä tämän

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110644

vaihtuessa tähän
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130220


Ei oo harmittanut kuorkkikortin hankinta.

ja ei kyllä suikkaa raskaampaa vaparikoneella olis kehannut kuskata... tai no, tuli silllä kyllä vietyä. jopa bjtäkin. mutta aikanaankun lähti niin kerkis.

mutta 80 hp -> 180 on se aika ero silti.

ehkä vois olla kaupan toi iveco?

tekniikkamies 16.03.2014 00:43

Tuosta VW:n paripyörällisestä LT:stä tuli mieleen myös tämännäköinen pieni MAN:
http://www.nettikone.com/man/7800-ko...m-lava/1253531

Timo_L 16.03.2014 00:48

Väännöllä auto kulkee, eikä hevosilla.. ;) kuorma- auto on kuorma-auto, varsinkin jos yhtään on uudempi laite kyseessä niin onhan ne aivan eri laitteita kuljettaa tavaraa kuin b- luokan pakettiauto. Tietysti jos tuollaisessa LT:ssä olisi parempi voimanlähde ja kunnon alusta, niin ehkä sitten kulkisi pari tonnia kyydissä ihan mukavasti.

Saahan vapari- Hiacellakin kiskoa yli parin tonnin perävaunua, mutta hullu pitää olla jos niin tekee :D

WinChester 16.03.2014 07:26

Niin ei tää mikään helppo homma pitäny ollakaan. C-kortin ajaminen maksaa luokkaa 1500€, ja turha itkeä ettei tullu ajettua sitä jo persaukisena teininä kun se ois maksanu saman verran markkoina lisää B-korttiin. Kun C-kortille ei ole muuta käyttöä, niin vähän turhaa ja kallista hommaa.

Jos tollasen ison LT:n sais RAKENNETTUA B-kortille ja isolle kuormalle, niin siinä ois taas toinen haaste, joka voisi vaihteeksi kiinnostaa enemmän kuin offipelin korjailu....

Tässä maassa on takuulla muitakin kitubudjettisia ja persaukisia B-korttilaisia, joilla ois tarve kulettaa autoja sun muuta rojua halvalla. Kun iso telikärri maksaa luokkaa 3k€, niin mieluummin sen rahan pitäs kiinni moottoroidussa kalustossa. Sit jos lavalla on vielä pikku-Hiiappi, niin homma muuttuu vielä mielenkiintosemmaksi... :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1114355)
Kannattaisko ajaa kaatopaikalle se sinun offiauto, kaikkineen tykötarpeineen?

Kateellisten Toyota-miesten suunsoittoa. :D:p No joo, mutta eipä ihan heti ois tullu mieleen ajaa autoa punnitukseen kaatikselle. Siellä nyt tulee ravattua muutenkin viemässä öljyä, SERriä, ym. ilmaisjätteitä sillon tällön, joten samalla vaivalla tulis kilot ylös ilmaseksi!

Heikki L 16.03.2014 09:36

Joo mersu om617 oli kyllä hengetön, kun sen sai vauhtiin niin kyllä Se sitten puksutti ku juna. LT turbokoneella jäis kyllä nyt mun mielestä voittajaks, siihen Pitäs vaan rakentaa mahd kevyet rampit offiauton kuljetukseen ettei tarvis renkaita vaihdella perillä. Se turbokone kyllä jaksaa, itellä oli 55 ja kärry perässä täys kuorma just jakso kaasupohjassa pori-tamperetien mäet 80km\h �� niin en usko että oikeesti 3.5t yhdistelmä hyytyis. Se melu vaan....

tekniikkamies 16.03.2014 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114392)
Jos tollasen ison LT:n sais RAKENNETTUA B-kortille ja isolle kuormalle, niin siinä ois taas toinen haaste, joka voisi vaihteeksi kiinnostaa enemmän kuin offipelin korjailu....

Eihän se rakentaminen oikein onnistu kun kokonaispaino kantavuuksineen ja kuskeineen saa olla max. 3500 kiloa.

Ehkä jos auto olis tehty jostain tavallisuudesta poikkeavista ja kalliista materiaaleista, mutta siltikin ongelmaksi tulisi liian painava kuorma autoon nähden.

Renkaat pitää olla myös aika tukevat jos siihen tulis taka-akselille suurimmaksi osaksi vaikka tuo 1850 kiloa. Jos siinä olis 1000 kiloa taka-akselilla ennestään painoa, siihen kuorma, vaikka keskelle akselia, tilanne olisi 2850 kiloa akselilla. Yhdellä renkaalla tai paripyörällä 1425 kiloa.

Silloin myös etupäällä pitäs olla aika paljon painoo, ettei auto ihan paska ajaa. Jos siellä olis vaikka 1200 kiloa, tarvitaan yli 4000 kilon kokonaismassa, mieluummin kuitenkin ehkä 5000 kiloa.

Samsonite 16.03.2014 10:31

Miulla oli aikoinaan ajossa LT 45 turpo, alusta oli jämäkkä ja vetoa piisas ihan riittävästi. Eihän nuo mitään kilpa-autoja kuitenkaan ole?
Paperilla tais olla kantavuutta tosin alle tonni....:D

Joskus ajelin KA 3,3 turpo Cantterilla, se veti iha hitoksee.

WinChester 16.03.2014 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1114424)
Eihän se rakentaminen oikein onnistu kun kokonaispaino kantavuuksineen ja kuskeineen saa olla max. 3500 kiloa.

Ehkä jos auto olis tehty jostain tavallisuudesta poikkeavista ja kalliista materiaaleista, mutta siltikin ongelmaksi tulisi liian painava kuorma autoon nähden.

Renkaat pitää olla myös aika tukevat jos siihen tulis taka-akselille suurimmaksi osaksi vaikka tuo 1850 kiloa. Jos siinä olis 1000 kiloa taka-akselilla ennestään painoa, siihen kuorma, vaikka keskelle akselia, tilanne olisi 2850 kiloa akselilla. Yhdellä renkaalla tai paripyörällä 1425 kiloa.

Silloin myös etupäällä pitäs olla aika paljon painoo, ettei auto ihan paska ajaa. Jos siellä olis vaikka 1200 kiloa, tarvitaan yli 4000 kilon kokonaismassa, mieluummin kuitenkin ehkä 5000 kiloa.

Tarkotan rakentamisella sitä, että tämmösestä...
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405

... vois omatoimisesti rakentaa tämmösen, eli omamassa vähenee:
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457

Tyhjänä on takuulla keulapainonen, joten tonni taka-akselilla on liikaa. Jos toi pohjosen vekotin on kerta 1820kg hyötykuormalla, niin keulapainoinen V8-Jeeppi luulis menevän kyytiin ilman akselikuormaongelmia. Toinen juttu tietysti on kuskin tuoma lisäpaino... :D:D:D

Timo_L 16.03.2014 11:01

Täytä koppi heliumilla :D Olisi poliiseillakin ratsiassa hauskaa :D


Meillä menee töissä aika usein koppimallin 80- luvun LT25 ja isompia kohti afrikan mannerta, niissä on yleensä takana pari samanlaista osiin pilkottuna. Ihan hyväkuntoisia yksilöitä sinällään olleet, mutta se koppimelu on todellakin aivan infernaalinen. Varsinkin turbottomat pikkuvehkeet hyytyy laivan ramppiin ihan totaalisesti, kakkonen päällä saa huudattaa että jaksaa ylös. Tosin painoakin niissä on varmasti yli sallitun, mutta silti. Toki satunnaiseen käyttöön eikä kauhean pitkille matkoille niin onhan LT jotenkin toimiva ratkaisu.

tekniikkamies 16.03.2014 11:51

Muutton merkeissä tutustuin tämännäköiseen 7500 kilon Ivecoon:
http://www.kaislapojat.com/page.php?sivu=10

Itselle jäi mieleen, että joku 7500 kilon kuormuri olis moneen hommaan kätevä.

Mua epäilyttää noi hurjalla kantavuudella olevat pakettiautot, olisko niissä kuiteski painot merkattu väärin vai mikä on homman nimi. Kaverin kanssa yhteinen 406 Mersu eli sellanen vanhan 508:sin näkönen oli yllättävän kevyt otteessa, mutta jäi epäilyttää voiko paino pitää paikkaansa kun rakenne vaikuttaa kuiteskin ihan perus pickuppia aika paljon vahvemmalta.

Kuormurissa olis se hyvä puoli, että sitä saa vapaammin muutta omaan tarpeeseen ja kuskata ihmisiäkin jouheemmin kuin pakulla.

sos 16.03.2014 12:31

mites ne ammattiluvathan tule ongelmaks kanssa jossain vaiheessa

TsKo 16.03.2014 12:34

Juu kuormuri olis varmasti parempi vaihtoehto, mutta Winchesterin tapauksessa kuten todettu jos ei ole c-korttia, niin ehkä sitä ei kannata ajaa sen pelkän harrasteauton satunnaisen kuskaamisen takia.

Pakettiauto kun täytyy olla niin semmonen lt volkkari on varmaan kevyimpiä omamassaltaan noista 3500kg autoista ja siitä sen vois ehkä saada tehtyä.
Ainoo kysymysmerkki on se että jos kokonaismassa menee ratsiassa ylikuorman puolelle niin alkaako se käymään kortin päälle?

HRD 16.03.2014 12:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1114476)
mites ne ammattiluvathan tule ongelmaks kanssa jossain vaiheessa

Omia romuja saa kuskata ilman.

Kaitsu67 16.03.2014 12:43

Iveco Daily 35-10 Turbo
 
3 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114392)
Tässä maassa on takuulla muitakin kitubudjettisia ja persaukisia B-korttilaisia, joilla ois tarve kulettaa autoja sun muuta rojua halvalla. Kun iso telikärri maksaa luokkaa 3k€, niin mieluummin sen rahan pitäs kiinni moottoroidussa kalustossa.

Niin on, ja sitten kun ei aikanaan viitsinyt hakea sitä ilmaista pikku e:täkään, niin piti hankkia tollanen Iveco paku paripyörillä jolla yks Rangen raato tuli tuotua Itä-Suomesta, oli varmaan kantavuuden rajoissa kun ei ollut konetta eikä sisuskaluja, mutta on sillä tuotu yks kokonainenkin "riskillä" tosta parinkymmenen kilsan päästä ja sitten yks lyhyt Series mikä vissiin meni kantavuuden rajoihin (1380kg).

Kyllähän toi on aika puhditon ja lämä tiskissä saa painaa ylämäkiin. Suunnitelmissa ajaa se pikku e jossain vaiheessa ja hankkia traileri....

H&K 16.03.2014 12:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TsKo (Viesti 1114477)
Juu kuormuri olis varmasti parempi vaihtoehto, mutta Winchesterin tapauksessa kuten todettu jos ei ole c-korttia, niin ehkä sitä ei kannata ajaa sen pelkän harrasteauton satunnaisen kuskaamisen takia.

Niinku sos jo tossa vihjaisi, kuorma-autolla ei sitten kuskaa kuin pelkästään omia romuja ilman ammattipätevyyttä. Mun mielestä melkoinen rasite, oli kortti olemassa tai ei.

Edit: HRD oli nopeampi...

TsKo 16.03.2014 12:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1114484)
Niinku sos jo tossa vihjaisi, kuorma-autolla ei sitten kuskaa kuin pelkästään omia romuja ilman ammattipätevyyttä. Mun mielestä melkoinen rasite, oli kortti olemassa tai ei.

Joo se on toki rasite ja sen takia mäkin yritän saada hommattua ison peräkärryn hj:n perään, ne on vaan niin järjettömän hintasia jos haluaa 5x2metrin lavapituudella niin samalla rahalla saa jo kuorma-autoja vaikka minkä näkösiä. Tietysti uus tai uudenkarhee peräkärry vs joku öljyä vuotava sisunraato niin se on vähän hmm... no sitä harrastamista.:D

WinChester 16.03.2014 13:00

Joo se Tornion vekotin on kuorkki - massaa 3800kg - joten se siitä B-kortilla ajosta! Vielä kun kone onkin "vain" 2,4 vapari ja hintaa 1900€, niin terr-ve.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TsKo (Viesti 1114487)
Joo se on toki rasite ja sen takia mäkin yritän saada hommattua ison peräkärryn hj:n perään, ne on vaan niin järjettömän hintasia jos haluaa 5x2metrin lavapituudella niin samalla rahalla saa jo kuorma-autoja vaikka minkä näkösiä.

Nimenomaan!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1114483)
...piti hankkia tollanen Iveco paku paripyörillä ...

Mikä Ivecon malli? Oisko tämmönen? Ainakin vetokiloja on ihan eri tavalla kuin LT:ssä.
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000

Samsonite 16.03.2014 13:05

Kepeästi kuletti Merseedes Datsunia, parhaimmillaan jopa 70 km/h. Luistonesto toimi mainiosti, ja jarrutkin olivat lukkiutumattomat... :D:D

http://i267.photobucket.com/albums/i.../Patrol003.jpg

Kaitsu67 16.03.2014 13:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114493)

Mikä Ivecon malli? Oisko tämmönen? Ainakin vetokiloja on ihan eri tavalla kuin LT:ssä.
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000

Joo, se oli siinä otsikossa, eli Iveco Turbo Daily 35-10 2,5litranen. Tosin toi linkissä oleva on uudempi, mulla vm 88. Siinä tuli mukana rampit ja vinssi. Plussaa on pitkä lava.

Tossa on ainakin hinta kohillaan, miten paljon lie ajettu.

WinChester 16.03.2014 14:47

Mopoinkin Iveco tosiaan liikahtanee rivakammin kuin ahtamaton LT, joten ennemmin sit semmonen.

Ivecosta on näköjään olemassa tämmönenkin armeijan 4x4-malli. :D Eikä maksa ku 10k€. Löyty Mobile.de:stä.

http://i.ebayimg.com/00/$%28KGrHqZ,!...9rs3Q~~_19.JPG

Kaitsu67 16.03.2014 17:36

Tollasen nelivetomallin bongasin viime kesänä Lauttasaaressa

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136766

Tomppaa_ 16.03.2014 20:21

Toisaalta se kärry pitää hintansa huomattavasti paremmin ku tommonen kuorkin rousku, sen pitäminen ei maksa juuri mitään ja aika vähällä huollollakin menee. Eli jos on vetoauto jo valmiina ni eiks kärry oo fiksuin vaihtoehto jos ei c-kottia halua ajella..

WinChester 17.03.2014 09:06

Ideana on minimoida harrastukseen kuluva ja kalustoon sidottu kokonaisrahamäärä. Eli luopua kokonaan kilvellisestä offikalustosta ja rakentaa sillä rahalla kilvetön offipeli ja ostaa sopiva kuljetuskalusto, jolla heilahtaisi tarvittaessa muutakin romua. Pikku-Hiiappi lavalla ei haittaisi, paitsi tietysti kantavuutta.

tekniikkamies 17.03.2014 09:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114791)
Ideana on minimoida harrastukseen kuluva ja kalustoon sidottu kokonaisrahamäärä. Eli luopua kokonaan kilvellisestä offikalustosta ja rakentaa sillä rahalla kilvetön offipeli ja ostaa sopiva kuljetuskalusto, jolla heilahtaisi tarvittaessa muutakin romua. Pikku-Hiiappi lavalla ei haittaisi, paitsi tietysti kantavuutta.

Sillon ei kyllä voi ajatella, että paku tulis kyseeseen kun varusteet painaa.

Mä mietin kanssa näitä samoja asioita miten käytettyyn rahaan nähden kalusto tuottas parhaiten joko hyötyä tai hupia.

Kyllä kärryssä se hyvä puoli on, että siitä voi olla hyötyä monenlaiseen muuhunkin.

Dynamiitti Toyotassa olis näköjään 6000 kilon kokonaispaino:
http://www.nettikone.com/toyota/dyna...1500-s/1253534

Tuon näköselle autolle vois kaikenlaista pikkupuuhaa keksiä:
http://www.nettikone.com/man/10-153-f/1254805

Itsestä tuntus kuitenkin, että peräkärry tulis halvimmaksi.

panzer 17.03.2014 09:40

Kärryä vois ainakin vuokrata eteenpäin ja saada sitäkautta hieman takaisinkin päin

WinChester 17.03.2014 10:18

Kilvitetty kalusto (auto + maastokärri) ehkä n. 4000€ ja kilvetön riisuttu offiauto + 3500kg paku samaa luokkaa. Veturi + offiauto + 2700kg kärri n. 8000€. Kärriä voi tosiaan vuokrata ja se säilyttää arvonsa, mutta sama tilanne on isolla pakulla, joka olisi harvoin ajossa. Mutta saahan näitä laskeskella sen mukaan, mitä rompetta kenenkin takapihalta jo löytyy ja millä hinnalla.

-MaTTi- 17.03.2014 14:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1114338)
Ei kyllä kovin lupaavalta näytä jos pakettiauton kokonaismassa saa olla max. 3500 kiloa ja siitä vähennetään 1850 ja 100 kiloinen kuski = 1550 kiloa.

Muutenkaan ei ole hyvä homma jos kuorma painaa autoon nähden liian paljon.

Joo, ei millään tyylillä pysy sallittujen massojen rajoissa. Auto(je)n omatmassat ei kovinkaan usein ole sitä mitä otteella lukee. Jeeppiki painaa varmaan sen liki 2000 kg minimissään ja se autonkuljetusauton 1650 kg voi olla hyvinkin 1800 kg.

ZeiZei 17.03.2014 22:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja panzer (Viesti 1114806)
Kärryä vois ainakin vuokrata eteenpäin ja saada sitäkautta hieman takaisinkin päin

Juu, joka vuokrauksen jälkeen sais suurimman osan kärryä takaisinkin :) :(

BJ-40/76 17.03.2014 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1115079)
Juu, joka vuokrauksen jälkeen sais suurimman osan kärryä takaisinkin :) :(

Kyllä aika avoimin mielin kärryä uskaltaa vuokrata, jos vertaa jonkin pakettiauton vuokraukseen.

Mutta topiikin aloittajalle:

Sulla on tuossa "allekirjoituksessa" 3 jeeppiä, eikö niistä yhdelläkään voi vetää trailerissa tuota kilvetöntä offikapinetta?
Siis kun lasket tuohon "budjettiin" mukaan veturin.

p.s vaikka meinaat ajaa pakulla vaan muutaman reissun vuodessa, niin pitäisi se katsastaa joka vuosi, ja noilla parin tonnin lavapakuilla katsastus vaatii monesti muutakin, kun konttorilla piipahtamisen...
Kärryä ei tarvitse katsasta kuin joka toinen vuosi, ja esim. päästöistä (pakoputkesta/öljyvuodoista) ei tarvitse murehtia.

Mutta kukin tyylillään.

tekniikkamies 17.03.2014 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1115106)
p.s vaikka meinaat ajaa pakulla vaan muutaman reissun vuodessa, niin pitäisi se katsastaa joka vuosi, ja noilla parin tonnin lavapakuilla katsastus vaatii monesti muutakin, kun konttorilla piipahtamisen...
Kärryä ei tarvitse katsasta kuin joka toinen vuosi, ja esim. päästöistä (pakoputkesta/öljyvuodoista) ei tarvitse murehtia.
Mutta kukin tyylillään.

Kyllä aika saakelin hyvä paku pitäs olla jos se kunnolla sopis jonkin maasturin roudailuun jollain lailla liikenneturvallisesti ja laillisesti. Ennemminkin ne vois sopia jonkin mönkijän roudailuun jos sen saa kunnolla kiinni.

Mutta sensijaan sellaisia pakuksi rekattuja vehkeitä on, joilla vetää traileria hyvin.

J-T 18.03.2014 10:34

Minä ostaisin noilla tiedoilla sen lavettimallin telikärryn, koska:
-Voi kuljettaa muutakin, kun pelkkää autoa
-Ylläpitoon menee vähemmän rahaa ja aikaa verrattuna vanhaan romupakuun
-Isompia kuormia viedessä esim. mökille, anoppilaan tms ei tarvitse lähteä kahdella autolla, vaan voi kytkeä kärryn perään ja menoksi
-Pitkille reissuille voi lähteä huolettomammin käyttöautolla ja traikulla verrattuna vanhaan pakuun
-Matkanteko on mukavempaa käyttöautolla ja kärryllä verrattuna vanhaan pakuun, jossa ei yleensä saa hyvää ajoasentoa, ajo-ominaisuudet on huonoja ja meteli hirveä
-Kärry vie useammin pihasta vähemmän tilaa, kun auto (maasturilla kärryn voi lykätä tarvittaessa esim. tallin taakse piiloon huonommassakin maastossa, jossa tuollainen paku olisi heti kiinni)


Ja jos pelottaa, ettei osaa peruuttaa kärryn kanssa, niin aina voi laittaa vetokoukun keulaankin.

Mikko_L 18.03.2014 10:35

Vähän menee ohi aiheen mutta mikä ihme kaikille luo ton täysin paskan fiiliksen Lt volkkarista:D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=151646
Tolla tulee nyt ajeltua päivittäiset ajot ja voi pojat sitä nautintoa. ei tarvii olla peräkärry koko ajan perässä roikkumassa. Ja ihan oikeasti oon ajannut paaaaljon paskemmilla autoilla jotka ovat olleet jopa yli 10vuotta nuorempia olleet. Noh toiset tykkää äitistä ja toiset tyttärestä... Mut ku hankii Lt ni siin saa vähän niinku molemmat :D

Mut tosiaan ei taida sellasta kalustoo löytyy että ilman kärryä sais offipelin kulkemaan ilman kuorkki korttia.

WinChester 18.03.2014 12:50

Kieltämättä alkaa vaikuttaa siltä, että topiikin kysymyksen mukaista pakua ei ole olemassa. Ehkä kannattaisi hommata parilla - kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja. Sillä rojut nousee ja kulkee ihan erilailla kuin esim. pick-upilla saati perhefarkulla ja varsinkin liukkaalla +3000kg traileri autoineen liikahtaa turvallisemmin kuin 1800kg Jeepillä. Sopiva dobbel-cab kun vielä olisi, niin tulisi myös perhe mukaan lyhyille etäisyyksille. Tässä kuitenkaan mitään karavaanareita olla. :D

-MaTTi- 18.03.2014 13:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1115246)
kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja. Sillä rojut nousee ja kulkee ihan erilailla

Kulkemisesta en menis takeisiin, esmes LT-volkkarin alkuperäisestä 70 hepasta jäljellejääneillä ei ihmeellisiä vauhteja oteta edes tasamaalla. :D

Osta vaan se kunnollinen traileri, oikein kuormattuna turvallinen ja toimiva valinta.

Kaitsu67 18.03.2014 13:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1115246)
Ehkä kannattaisi hommata parilla - kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja. Sopiva dobbel-cab kun vielä olisi, niin tulisi myös perhe mukaan lyhyille etäisyyksille.

Tossa olis jonkinmoinen:

http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6215614

SL 18.03.2014 13:24

Jeesuksen vanhalla Ivecolla sai tasamaalla juuri ja juuri 70 lasiin

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120176

turvallisuus huipussaan ;)

H&K 18.03.2014 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1115246)
Ehkä kannattaisi hommata parilla - kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1115252)

Eipä ole reilusti vetokiloja (2000kg) eli tällä ei vedä laillisesti 1800kg offiautoa ja ~700kg painavaa kärryä

WinChester 18.03.2014 14:14

TDI-koneisessa LT:ssä kyllä potku riittää, mutta vetokilot taitaa jäädä kahteen tonniin. Tämmönen ois muuten kiva:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6241311


Tässä olisi vetokilot jo kohdillaan, Hiabbi ja doppel-cab vain puuttuu:
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000

HartSan 18.03.2014 15:11

Meneekö nuo doppelihytilliset pakun näköiset (b-kortilla ajettavat) henkilöauton diisseli verolla, ainakin siinä uskossa olen ollut näitten monipaikkaisten kohdalla?

Samsonite 18.03.2014 16:04

Ei ole kuin TD-koneita vanhassa LT:ssä, TDI sitten siinä uudemmassa (alkaen -96).

tekniikkamies 18.03.2014 16:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1115266)
TDI-koneisessa LT:ssä kyllä potku riittää, mutta vetokilot taitaa jäädä kahteen tonniin. Tämmönen ois muuten kiva:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6241311


Tässä olisi vetokilot jo kohdillaan, Hiabbi ja doppel-cab vain puuttuu:
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000

Vaikea uskoa, että LT:ssä enää yhdessä Hiabin kanssa ainakaan pitää omamassa paikkansa ja taitaa mun 4 veto Hiluxikin painaa ilman mitään varusteita enempi kun tossa väitetään LT:n painoksi.

Lisäksi tossa ei näkyny paripyöriä - kovin jytkyn roudailuun ei riitä perus pakun pyörät.

Olen ajanut uudemmilla LT:llä ja Crafterilla. Ja Mersun Srinterillä. Yksittäiset 235/65/16 C renkaat rupee siinäkin lämpee aika helposti jos on kevyttä roinaa kyydissä sen mitä helposti kyytiin saa.

Man 8.150 on ymmärtääkseni VW:n kopilla oleva pieni kuormuri, joka voisi laillisesti ja asiallisesti soveltua auton kuskailuun ja muihin pikku puuhiin:
https://www.youtube.com/watch?v=yuI8VR1azzQ

Tollanen oli joskus kunnalla. Varmaan painosekseen aika hyvä kantavuus.
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000

sisua45 18.03.2014 18:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1115299)
Vaikea uskoa, että LT:ssä enää yhdessä Hiabin kanssa ainakaan pitää omamassa paikkansa ja taitaa mun 4 veto Hiluxikin painaa ilman mitään varusteita enempi kun tossa väitetään LT:n painoksi.

Lisäksi tossa ei näkyny paripyöriä - kovin jytkyn roudailuun ei riitä perus pakun pyörät.

Meillä oli 1978 mallinen LT31D. 375 cm vaneeri lavalla, koneena 2.7 litrainen nelos-perkins. Yksikköpyörät 205R14. Kokonaispaino sillä oli 3440 tai 3460 kg. Omapaino muistaakseni 1940kg? Perkins on 40 kg painavampi kuin volkkarin kuutosdiesel. Paripyörämalli on noin 100 kg painavampi. Samassa tulee myös jäykkä etuakseli.

Yksikköpyörät eivät ole ongelma. 205R14C 8 kankaisena kantavuus on 1030kg/kpl. Meillä oli sellaiset LT:ssä, riittää hyvin pakettiautoon.

tekniikkamies 18.03.2014 18:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1115326)
Yksikköpyörät eivät ole ongelma. 205R14C 8 kankaisena kantavuus on 1030kg/kpl. Meillä oli sellaiset LT:ssä, riittää hyvin pakettiautoon.

Riittää kun käytetään pakettiauton tapaan eikä mätkästä vaikka 2000 kiloa kuormaa...

Mulla on sellanen huomio tullut juuri ja juuri kuormuriksi rekatuista käytännössä pakettiautoista tyyliin LT, että kun niissä kuitenkin ihan hyvin tilaa, on kiusaus suuri laittaa ylikuormaa. Jos renkaat on 225/70/15 tai 235/65/16 nekin joutuu aika koville. Mun arvio siitä onko rengas kovilla vai ei perustuu mm. siihen paljonko on painetta ja sitten koitan ajon jälkeen kädellä renkaan lämpötilaa.

Yhdessä Spinterissä, jonka perällä oli jatkuvasti musiikkiromua, joka ei edes kauhean painavaa siinäkin renkaat aika kovilla 235/65/16 pyörin. Kerran ajoin sillä yhteen keikkapaikkaan ja menin katsomaan missä kondiksessa pyörät on. Yllättäen oli kudokset näkyvissä takana...

Mun Hiluxissa on tällä hetkellä kantavuusindeksin 120 235/85/16 renkaat enkä niitä ole saanut samalla lailla lämpeemään. Jos noita olisi vaikka neljä yhdellä akselilla, kyllä siihen akselille 2000 kiloa hyötykuormaa vois laittaa hyvin mielin jos akseli ja muu rakenne kestää eikä paineenkaan tarttis olla mikään hirvee. Tällöin akselilla saattas olla 3000 kg jos siinä olis tyhjänä 1000 kiloa ja yhtä rengasta kohti 750 kiloa.

Pölli 18.03.2014 18:37

Eikös tuollaisen kok. massan omaavalla pakettiautolla ole ajoneuvoveroa nykyisellä verotussysteemillä nii maan perusteellisesti että parin vuoden verojen maksamisella sais jo melkeen sen C kortin... Saman kokoluokan KA rekisteröidyissä verotus ainakin tod. paljon huokeampaa.

sos 18.03.2014 18:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pölli (Viesti 1115333)
Eikös tuollaisen kok. massan omaavalla pakettiautolla ole ajoneuvoveroa nykyisellä verotussysteemillä nii maan perusteellisesti että parin vuoden verojen maksamisella sais jo melkeen sen C kortin... Saman kokoluokan KA rekisteröidyissä verotus ainakin tod. paljon huokeampaa.

eikös pakun ja kauton ns dieseli vero ole samanverran per 100kg? ainakin ennen oli tosin en tiedä muuttuko se samalla, kun tuli nää päästön mukaa verotus

kippo86 18.03.2014 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1115335)
eikös pakun ja kauton ns dieseli vero ole samanverran per 100kg? ainakin ennen oli tosin en tiedä muuttuko se samalla, kun tuli nää päästön mukaa verotus

No ei ihan...

PA polttoainevero on 0,9senttiä/100kg/pvä + mikälie autovero(?)
KA polttoainevero on 0€

KevytKA:n verot vuodessa alle 100€...

-Captain- 18.03.2014 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1115335)
eikös pakun ja kauton ns dieseli vero ole samanverran per 100kg? ainakin ennen oli tosin en tiedä muuttuko se samalla, kun tuli nää päästön mukaa verotus

eihän se ero tulekaan siitä dieselverosta vaan siitä ajoneuvoverosta joka on sen reilu 500€/vuodessa..

-Captain- 18.03.2014 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1115368)
No ei ihan...

PA polttoainevero on 0,9senttiä/100kg/pvä + mikälie autovero(?)
KA polttoainevero on 0€

KevytKA:n verot vuodessa alle 100€...

Kyl tuo K-A:n käyttövoimavero on 0,6c/100kg/pv eikä niissä oo muita veroja :)

http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...ayttovoimavero

sos 18.03.2014 21:14

sitä minäki, että löpövero on myös kautoissa joskus aikoinaan saman ku pautoissa, muttei käyttömaksua vai mikälie olikaan:) mutta tuo oli uutta tietoa, että nykyään pienempi, ku pautoissa

BJ-40/76 18.03.2014 21:35

Hyvä, että ei härkäpäisesti pidetä kiinni ensimmäisestä ajatuksesta!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1115266)
TDI-koneisessa LT:ssä kyllä potku riittää, mutta vetokilot taitaa jäädä kahteen tonniin.

Tässä olisi vetokilot jo kohdillaan, Hiabbi ja doppel-cab vain puuttuu:
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000

Tuossapa Ultra"turvallinen" veturi talvikelille isolle trailerille:, Sikakevyt perä, takaveto, pitkä peräylitys, ja lyhyehkö akseliväli!
Ja paripyörät, yhdisttynä kantaviin, vanhoihin (kovettuneisiin) renkaisiin, ei yhtään auta tilannetta... (yleensä noissa halpiksissa/tilapäiskäyttöön ostetuissa on luvattoman huonot renkaat, koska uudet, laadukkaat, rengaskerrat maksaa lähes auton hinnan, ja ne kuitenkin kuivuu/mahii pilalle 10 vuodessa, vaikka kilometrejä olisi kuinka vähän)

Oliko tuossa sinun siviili jeepissä esim. abs- jarrut, jatkuva neliveto, jopa ajonvakautuksella/vetoluiston estolla, Airbäkkejä, tai muuta turvavarusteita?
Tuosta Ivecosta varmaan löytyy seuraavat turvallisuuteen liittyvät varusteet; Turvavyöt: vähintään lannevyö, ja kokoontaittuva rattiakseli?

Jos hirvittää (turvallisuuden takia) vetää jollain "uudehkolla" jeepillä traileria, niin tuostahan se ratkaisu löytyy... Näyttää siltä, että kaikilla jeeppimiehillä ei ole yhtä raju luottamus kalustoonsa? (anteeksi)

Kaitsu67 18.03.2014 23:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1115427)
(yleensä noissa halpiksissa/tilapäiskäyttöön ostetuissa on luvattoman huonot renkaat, koska uudet, laadukkaat, rengaskerrat maksaa lähes auton hinnan, ja ne kuitenkin kuivuu/mahii pilalle 10 vuodessa, vaikka kilometrejä olisi kuinka vähän)

:D Mulla oli sit hyvä tuuri kun mun Ivecossa oli ihan uudenkarheet kumit paripyörissä :cool:

sisua45 19.03.2014 06:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1115329)
Riittää kun käytetään pakettiauton tapaan eikä mätkästä vaikka 2000 kiloa kuormaa...

Heh, meidän volkkarillakin vietiin joskus reilua kahta tonnia jouset pohjassa. "Ei me nyt kahta kuormaa viedä" :D Siinä hommassa renkaat tosiaan lämpenivät kovasti. Mutta aina perille päästiin.

LT:n perä on tosiaan kevyt kuin mikä. Meillä tarvirenkaat alkoivat olla jo aikuis-iässä, kun uudet olisivat maksaneet niin paljon. Kesärenkaistakin sai maksaa 1200mk/2kpl... Talvella pidettiin 200-300 kg määrää betonipainoja perässä, niin liikkeelle pääsi helpommin.

JiiPee 19.03.2014 06:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1115372)
Kyl tuo K-A:n käyttövoimavero on 0,6c/100kg/pv eikä niissä oo muita veroja :)

http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...ayttovoimavero

Nostaako muuten O1- ja O2-luokan perävaunun vetoon tarkoitettu 50mm kuulakytkin KA:n käyttövoimaveron sinne korkeimpaan luokkaan, eli kun "käytetään varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon"?

sos 19.03.2014 06:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1115517)
Nostaako muuten O1- ja O2-luokan perävaunun vetoon tarkoitettu 50mm kuulakytkin KA:n käyttövoimaveron sinne korkeimpaan luokkaan, eli kun "käytetään varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon"?

ei nosta veroja kuula, vetokita sit nostaa

WinChester 20.03.2014 21:33

Ei ole isoa koppia, ei riitä kantavuus, eikä varmaan turbottomana tehotkaan, mutta muutoin alkas olla toivotut ominaisuudet jo vähän sinnepäin... ("Ei puutu ku hevonen ja kolome kenkää!" sano tallipoika ku hevosenkengän löysi.) :D:D:D
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6300858

Kaitsu67 20.03.2014 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1116167)
Ei ole isoa koppia, ei riitä kantavuus, eikä varmaan turbottomana tehotkaan, mutta muutoin alkas olla toivotut ominaisuudet jo vähän sinnepäin... ("Ei puutu ku hevonen ja kolome kenkää!" sano tallipoika ku hevosenkengän löysi.) :D:D:D
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6300858

Vaihtaa tohon sen 35-10 mallin Turbokoneen, niin on jo aika lähellä...;)

WinChester 20.03.2014 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1116174)
Vaihtaa tohon sen 35-10 mallin Turbokoneen, niin on jo aika lähellä...;)

Eikäku tona vuotena turbo on kuulemma ollu lisävaruste, joten eikun puhallin keulille ja ruuvit kaakkoon! :p:D

tekniikkamies 21.03.2014 00:20

Tollasta Isuzua kerran ihmettelin ja taisin pienen matkan koeajaakin - oli kompaktiksi autoksi aika kantavan oloinen joskin on aika harvinainen eli ei kannattane hommata ja rekattu tietysti kuormuriksi jotta kuormaa voi viedä laillisesti:

http://www.nettiauto.com/isuzu/kb/6265139

Byrocrat 21.03.2014 00:29

http://www.truckscout24.de/search/ge...r&price_type=1

http://www.blocket.se/kalmar/Tijhof_....htm?ca=11&w=3

Tässä voisi olla aihioksi??
http://www.truckscout24.de/search/ge...r&price_type=1

http://www.truckscout24.de/search/ge...r&price_type=1

http://www.truckscout24.de/search/ge...r&price_type=1

http://www.truckscout24.de/search/ge...r&price_type=1

http://www.truckscout24.de/search/ge...r&price_type=1

http://www.truckscout24.de/search/ge...r&price_type=1

Kaitsu67 21.03.2014 00:35

Mites muuten tollanen ulkomailta ostettu traileri, tuleekos siihen jotain veroja päälle jos EU maasta ostettu? Muita kuluja?

Rekisteröintikatsastus pitänee suorittaa kuitenkin Suomessa?

kippo86 21.03.2014 03:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1116234)
Mites muuten tollanen ulkomailta ostettu traileri, tuleekos siihen jotain veroja päälle jos EU maasta ostettu? Muita kuluja?

Rekisteröintikatsastus pitänee suorittaa kuitenkin Suomessa?

Veroista tiedä, mut varmaan jotai tulee kun Suomessa kerran ollaa...
Ja jos ostaa ulkomailta, niin kannattaa olla tarkka että saa kaikki tarvittavat tositteet mukaa (vastaavuustodistus yms).

Pitää rekisteröintikatsastaa Suomessa.


Mäki kyllä harkitsisin kärryä aarteiden kuljettamiseen... joskus on käytettyjä kippikärryjä edullisesti, ei tarvi pulata ramppienkaan kans.

Timo_L 21.03.2014 10:39

Ei peräkärryistä mitään veroseuraamuksia tule. Ihme kyllä, ei edes Suomessa.

Porukka paljon tekee sitä, että hakee Keski-Euroopasta auton, ostaa sieltä samalla myös uuden tai vähän käytetyn trailerin ja toinen auto siihen päälle. Myy sitten trailerin ja sen päällä olevat autot, ja matkan kulut on katettu. Noi autotrailerit on todella paljon halvempia tuolla etelämpänä, kuin mitä ne täällä maksaa.


Jos minulta kysytään, niin kiskoisin paljon mielummin autotraileria 5.2 V8 bensajeepillä, kuin ajaisin kantavuutensa äärirajoilla olevalla vanhalla pakettiautonpaskalla auto lavalla. Oikeasti, ihan kaikki ominaisuudet on paremmat, joskin menovettä kuluu bensakasilla vähän enemmän. Paras vaihtoehto toki olisi iso (C1-luokan) pickuppi turbodieselillä ja isolla (hanhenkaula)vaunulla. Menee vaan jo perhanan kalliiksi.


Tuli muuten tuossa viikko- pari sitten aika järkevännäköinen yhdistelmä Saksan- laivalta, iso E- sarjan mersu jolla oli perässä henkilöautomallin täysperävaunu ja päällä pari mopoauton näköistä. Oli HUOMATTAVASTI tukevamman näköistä menoa, kuin että perässä olisi ollut pitkä keskiakselikärry + samat pari pikkukikotinta.

Kaitsu67 21.03.2014 11:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1116290)
Tuli muuten tuossa viikko- pari sitten aika järkevännäköinen yhdistelmä Saksan- laivalta, iso E- sarjan mersu jolla oli perässä henkilöautomallin täysperävaunu

Minkäslainen tollanen henkilöautomallin täysperävaunu on? Saakos sitä kuskata pikku e-kortilla?

AlluK 21.03.2014 12:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1116329)
Minkäslainen tollanen henkilöautomallin täysperävaunu on? Saakos sitä kuskata pikku e-kortilla?

Eikös tuolla ollut kaikki tarpeellinen tieto:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111737

Timo_L 21.03.2014 12:31

Pikku-e:llä menee, tai tietysti jos on riittävän pieni kärry niin vaikka ilmankin.

Joku tällainen (hieman pienempi tosin) oli eemeli- mersun perässä, ja oli oikeasti todella pätevän oloinen kampe. Sen verran piti kuskia haastatella että oliko kärry ihan uusi tuttavuus, tokaisi että muutaman reissun jo ajanut. Oli erittäin tyytyväinen parantuneeseen ajokäytökseen, kun ei aisapainoa ole nimeksikään eli pysyy ohjaavilla pyörillä paino. Ainoa hankaluus kuulemma oli vielä peruuttaminen :D

http://www.kochanhaengerwerke.de/det...Pr1121Hul.html

http://www.kochanhaengerwerke.de/ahd...ic=Pr1121Hul_1

Nerd-O 21.03.2014 12:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1115252)

Mulla oli yhdessä vaiheessa tuon kaltainen LT. Tosin ilman Hiabia ja ei ollut LT40 vaan LT55. Turbokin löytyi. Kantavuutta tais olla 2500kg. Oli kyllä todella hyvä peli ajella. Hyvin jaksoi reilu 3000kg kuorman kuskaa. Mihinkään mäkiin se ei ryytynyt. Huippua se kelas 135 GPS:n mukaan. Dieselin pumppu vaan vähän vuoti. Lava oli muistaakseni 3.5m? Doppel ohjaamon myötä sinne mahtui hyvin porukkaa.

-Captain- 21.03.2014 13:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1116345)
Pikku-e:llä menee, tai tietysti jos on riittävän pieni kärry niin vaikka ilmankin.

Joku tällainen (hieman pienempi tosin) oli eemeli- mersun perässä, ja oli oikeasti todella pätevän oloinen kampe. Sen verran piti kuskia haastatella että oliko kärry ihan uusi tuttavuus, tokaisi että muutaman reissun jo ajanut. Oli erittäin tyytyväinen parantuneeseen ajokäytökseen, kun ei aisapainoa ole nimeksikään eli pysyy ohjaavilla pyörillä paino. Ainoa hankaluus kuulemma oli vielä peruuttaminen :D

http://www.kochanhaengerwerke.de/det...Pr1121Hul.html

http://www.kochanhaengerwerke.de/ahd...ic=Pr1121Hul_1

vielä ku sais vetopainot valmistajan sallimiin ni ostasin tommosen miel 2+2 akselisena avalanchen perään (vetopaino n.5tn)...

WinChester 21.03.2014 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1116347)
Mulla oli yhdessä vaiheessa tuon kaltainen LT. Tosin ilman Hiabia ja ei ollut LT40 vaan LT55. Turbokin löytyi. Kantavuutta tais olla 2500kg. Oli kyllä todella hyvä peli ajella. Hyvin jaksoi reilu 3000kg kuorman kuskaa. Mihinkään mäkiin se ei ryytynyt. Huippua se kelas 135 GPS:n mukaan. Dieselin pumppu vaan vähän vuoti. Lava oli muistaakseni 3.5m? Doppel ohjaamon myötä sinne mahtui hyvin porukkaa.

Taisi olla kuitenkin kevyt-ka eikä paku?

tekniikkamies 21.03.2014 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1116290)
Jos minulta kysytään, niin kiskoisin paljon mielummin autotraileria 5.2 V8 bensajeepillä, kuin ajaisin kantavuutensa äärirajoilla olevalla vanhalla pakettiautonpaskalla auto lavalla. Oikeasti, ihan kaikki ominaisuudet on paremmat, joskin menovettä kuluu bensakasilla vähän enemmän. Paras vaihtoehto toki olisi iso (C1-luokan) pickuppi turbodieselillä ja isolla (hanhenkaula)vaunulla. Menee vaan jo perhanan kalliiksi.

Itselle hyvin mieleenpainuva oli 406 lava Mersu 1974 vuodelta. Lava oli iso kuin mikä mutta moottori oli sama 2,2 diesel mikä pystylamppu sedanissa. Aivan kauhea vehe jos yritti ajaa taajamanopeutta kovempaa.

Ehkä Mersun 3,8 litraisella OM314 koneella turbotettuna olisi jo viitsinyt ajaa jos välityksen olisi toiset.

Kokeilin myös miltä meno maittaa Ford Econoline E350:sellä Powerstroke 7,3 turbodieselillä. Painavahko pakettiautoa muistuttava auto vei enimmät menohalut, mutta kyllä tehokkaampi kone paransi tilannetta paljon ja saattoi jopa ohittaa jonkun hitaan ajopelin.

Henkilöautomallin täysperävaunusta tulee mieleen, että sehän vois olla mielenkiintoinen varsinkin kun 3500 kilon vaunun kytkis Toyotan HDJ 100:sen perään tai jos perse ei kestä sellaista, vaikka Chevrolet Suburban ja tollanen vaunu...

Autokoulussa ollessa kuorma-auto ajot tuli suoritettua Volvo FL 7:kalla ja se oli hyvän tuntuinen vehje moneen käyttöön eikä joku epämääräinen romu. Sillä pysyi normaalin liikenteen vauhdissakin ihan hyvin.

Isot pickupit olis muuten kivoja, mutta ne on sitä jenkki romua hyvine ja huonoine puolineen.

Oma unelmien harraste roudausvehje voisi olla joku Scania 111 vetävällä telillä tai miksei vaikka Scania SBA 6x6, ei vaan perse kestä kuiteskaan tollasia...

TsKo 21.03.2014 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1116345)
Pikku-e:llä menee, tai tietysti jos on riittävän pieni kärry niin vaikka ilmankin.

Joku tällainen (hieman pienempi tosin) oli eemeli- mersun perässä, ja oli oikeasti todella pätevän oloinen kampe. Sen verran piti kuskia haastatella että oliko kärry ihan uusi tuttavuus, tokaisi että muutaman reissun jo ajanut. Oli erittäin tyytyväinen parantuneeseen ajokäytökseen, kun ei aisapainoa ole nimeksikään eli pysyy ohjaavilla pyörillä paino. Ainoa hankaluus kuulemma oli vielä peruuttaminen :D

http://www.kochanhaengerwerke.de/det...Pr1121Hul.html

http://www.kochanhaengerwerke.de/ahd...ic=Pr1121Hul_1

Just tänään sain kärrykauppiaalta tiedon että mun täysperävaunu tulee ensviikon lopulla suomeen:cool:
Elikkä tollanen kun kuvassa, mutta vaan 1+1 akselinen kun tommonen 1+3 akselinen alkaa olla jo niin hävyttömän hintanen ja tolla mun cruiserilla kun saa vetää vaan sen 3300kg niin ei pysty täyttä 3500kg hyödyntää kunnolla.

Samsonite 21.03.2014 21:42

Tommonen 1+2 on kuvissa.

TsKo 21.03.2014 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1116522)
Tommonen 1+2 on kuvissa.

Joo panovirepaholainen, ei taitais olla hyötyy 3500kg kärrissä neljästä akselista:D

sos 21.03.2014 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TsKo (Viesti 1116531)
Joo panovirepaholainen, ei taitais olla hyötyy 3500kg kärrissä neljästä akselista:D

eikö noita saa muka 1+1 akselisena 3500kg painoille?, ku se kolmas akseli kuitenki pois hyötykuormasta

Byrocrat 21.03.2014 22:37

kakakseliseen ei luvata kun 3000 kg kokonaispainoa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1116546)
eikö noita saa muka 1+1 akselisena 3500kg painoille?, ku se kolmas akseli kuitenki pois hyötykuormasta

Näyttäs olevan vaan 3000 kg kahdella aksulalla :( Ja jos oikein tarkasti lukee tekniset tiedot niin tuo 3500 kg traikkukin on kahdella akselilla. Tämä silloin kun lavan pituus on molemmilla sama 502 cm. Hintaero noilla kahdella on 801 euroa. Kun pituus kasvaa (502 > 611)niin akseleita tulee 3,5 tonniseen yksi lisää!!! Hyötykuorma muuten pienenee!!!

http://www.kochanhaengerwerke.de/det...Pr1123Hul.html

http://www.kochanhaengerwerke.de/310...-anhaenger.htm

Tässä vertailuksi 3500 kokonaispainoinen tavanomainen 2akselinen traikku. On silläkin hintaa!!
http://www.kochanhaengerwerke.de/det...ig-A315Iw.html

sos 21.03.2014 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1116551)

eli sillä kolmannella akselilla saa 420kg lisää kantavuutta ja vähän vakaamman vedettävän kärryn, hinta eroa en huomannu katsoa, siis jos nuo omamassat pitää paikkaansa, että kolmas akseli nosti omaamassaa 80kg, vois teoriassa pitää kyl paikkaansakki

TsKo 22.03.2014 14:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1116562)
eli sillä kolmannella akselilla saa 420kg lisää kantavuutta ja vähän vakaamman vedettävän kärryn, hinta eroa en huomannu katsoa, siis jos nuo omamassat pitää paikkaansa, että kolmas akseli nosti omaamassaa 80kg, vois teoriassa pitää kyl paikkaansakki

Hulco merkkiseen vaunuun mikä on ilmeisesti käytännössä sama kärry, kun toi koch. Niin se kolmas akseli maksaa 1500eur+alv lisää jo muutenkin älyttömän hintaiseen kärryyn niin sitä täytyy jo oikeesti tarvita sitä muutamaa sataa kiloa hyötykuormaa lisää.

sos 22.03.2014 14:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TsKo (Viesti 1116766)
Hulco merkkiseen vaunuun mikä on ilmeisesti käytännössä sama kärry, kun toi koch. Niin se kolmas akseli maksaa 1500eur+alv lisää jo muutenkin älyttömän hintaiseen kärryyn niin sitä täytyy jo oikeesti tarvita sitä muutamaa sataa kiloa hyötykuormaa lisää.

ja ainakin joskus normi keskiakseli kärryt siis 3500kg kärryt, ni 3akselisena oli halvempi, ku 2akselisena

Nerd-O 23.03.2014 11:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1116358)
Taisi olla kuitenkin kevyt-ka eikä paku?

LT35 taitaa saada pakuna ja kuorkkina. Mut siitä ylöspäin ne kait on aina kevyt kuormureita. Kuten tuo meikäläisen pelikin oli.

Mut jos tuo C-kortti tai kantavuus muuten on ongelma niin sehän ratkee kalustoa vaihtamalla. Jeepit mäkeen ja tilalle Suzukia ;) En tie mahtuisko Suzuki jonkun ison Ducaton kyytiin? Vois kuljetella sitä sisätiloissa :D

WinChester 23.03.2014 12:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1117055)
LT35 taitaa saada pakuna ja kuorkkina. Mut siitä ylöspäin ne kait on aina kevyt kuormureita. Kuten tuo meikäläisen pelikin oli.

Mut jos tuo C-kortti tai kantavuus muuten on ongelma niin sehän ratkee kalustoa vaihtamalla. Jeepit mäkeen ja tilalle Suzukia ;) En tie mahtuisko Suzuki jonkun ison Ducaton kyytiin? Vois kuljetella sitä sisätiloissa :D

Tämäkin vaihtoehto on käynyt mielessä, mutta Suitsaan änkeäminen voi olla mulle tuskallisempaa kuin hommata C-kortti. ;)

Sinänsä omituista, että jopa kuutoskoneisella Grand Cherokeella saa vetää päälle 3000kg kärriä, mutta osin painavemmilla LT:llä, Hi-Acella, Transitilla, Transporterilla ja Caravellella vain pari tonnia, vaikka olisi neliveto!

tekniikkamies 23.03.2014 13:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1117067)
Tämäkin vaihtoehto on käynyt mielessä, mutta Suitsaan änkeäminen voi olla mulle tuskallisempaa kuin hommata C-kortti. ;)

Sinänsä omituista, että jopa kuutoskoneisella Grand Cherokeella saa vetää päälle 3000kg kärriä, mutta osin painavemmilla LT:llä, Hi-Acella, Transitilla, Transporterilla ja Caravellella vain pari tonnia, vaikka olisi neliveto!

Jos aattelen, että laitan 2000 kiloa painavaan Hiluxiin 90 heppasella 2,4 litraseen turbodieseliin 500 kiloa painavan kärryn ja siihen 2000 kiloa kuormaa, kyllä sillä sen vedettyä saa joskin ei sillä kiva olis mihinkään pitkälle lähteä. Kyllä sillä hissukseen pienillä vaihteilla ja varovasti 3500 tonnin kärryäkin vetäisi.

Vaikka sallittu paino olis 5000 kiloa, ei se siitä sen mahtavammaksi muutu pelkillä papereilla.

Tänään tuli ihailtua vanhoja kuorma-autoja ja ne tuntui kyllä upeilta vehkeiltä! :)

Jos pitkää matkaa vetäisi niin mieluummin niin, että kärryssäkin on hyvät renkaat, jarrut kunnossa ja se painaa kuormineen vaikka puolet veturin painosta. Paska tilanne jos homma onkin niinpäin, että veturi painaa puolet siitä mitä sillä vedettävä kuorma.

WinChester 24.03.2014 14:38

Tämmösellä vois ratketa kaikki otsikon ongelmat ja vähän muutakin. Liekö tommonen edes laillinen...? Hintaa on järkyttävästi.
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/P...9.htm?ca=8&w=3

Kaitsu67 24.03.2014 14:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1117480)
Tämmösellä vois ratketa kaikki otsikon ongelmat ja vähän muutakin. Liekö tommonen edes laillinen...? Hintaa on järkyttävästi.
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/P...9.htm?ca=8&w=3

Asiallisen näköinen, vaan paljonkohan tossa on oikeen koukkupaino kun toi hiiappi on tossa aisalla :confused:

Samsonite 24.03.2014 17:33

Paljon, miulla on tuommonen hiijappi ja painaa iha hitoksee.

tekniikkamies 24.03.2014 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1117480)
Tämmösellä vois ratketa kaikki otsikon ongelmat ja vähän muutakin. Liekö tommonen edes laillinen...? Hintaa on järkyttävästi.
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/P...9.htm?ca=8&w=3

On kyllä ominaisuuksiakin!

Jos olis kärrybudjettia varattu, tuon voisin harkita ostaa - ainakin se olisi parhaiten vaihtoehtojen joukossa.

Kaitsu67 24.03.2014 21:03

Siinä olis kans peli, mut vaatii sen kuorkkikortin :(

http://www.nettiauto.com/iveco/60-11/6213599

EDIT: tässä olikin huonosti tota kantavuutta :mad:

-Captain- 25.03.2014 13:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1117483)
Asiallisen näköinen, vaan paljonkohan tossa on oikeen koukkupaino kun toi hiiappi on tossa aisalla :confused:

eipä näy tukijalkoja tolle hiabille? jos tuo nostaa 1100kg ni aisa tykkää.... :D

WinChester 25.03.2014 13:19

On siinä joku käpälä olemassa. Joku tämmönenkin voisi mennä (L200 pick-up + Hiab ja siinä vinssi! :eek:), vaikka hintaa on melkoisesti verrattuna esim...:
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/l200/5605904

... tämmöseen (Canter + Hiab):
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/canter/6246427


Sivu luotu: 16:40 (GMT +2).