![]() |
|
Hiluxsus projekti ln65 (talvi huoltoa)
tammikuun lopussa 2014 aloitettu ln65:n rakennus projekti. Tarkotuksena ois laittaa, no melkein kaikki uusiks. täydellisen konerempan kerkisinkin jo tehdä viime vuonna sekä turbottaa tuon nuhanpumpun mutta vielä pitäs ainakin tehä:
-kierrejousi alusta -vinssit eteen ja taakse (tarkemmin lavan alle) -tehokkaampi ohjaus, sekä ohjausvarret ylemmäs -lootan välitykset -lava lyhyemmäks -syyläri taakse -paineilma lukot eteen ja taakse -ulkopuoliset kaaret -kippilava -palkkihelmat, niin koppiin kun lavaankin yms yms.. |
kuvia laitan heti kun saan tän koneen tojimaan, ei suostu siirtämään :O
|
Onhan tässä 2kk aikaa Wappu Safarille paratiisin puolelle, eli hyvin kerkiit;)
|
joo kuhan siihen mennessä kerkiis edes muutaman kuvan lisätä :D mut tuo ikkuna mihin tulee liitä tiedosto niin jää vaan odottamaan vastausta odottamaan foorumilta vastausta ja mitään ei tapahu :/ kohta lähtee vehkeet raittiiseen :D
|
ja joo pitää vielä opetella kirjottamaankin :D
|
Lainaus:
|
joo pitää kokeilla, kiitos vinkistä :)
|
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6583 tuostapa jtn, ja jos on hyvää vinkkiä mitä kierrejousia käyttää alustaan niin eikun viestiä vaan!
|
Laitetaas lähtökohta näkyville,,,olihan se suorakylkinen ja nätti:rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150335 |
ja aikasemmin oli vielä suorempi ;D kiitos edellisen omistajan.
|
ja tuosta eri kulmasta =) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150324
|
vielä ois tallessa 59cm hiluksin lavaa jos jollain on tarvetta ;D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150325 |
nyt näyttää jo ylitykset paremmalta. eli lava lyheni 59cm ja käsittääkseni lavan koko pitää olla 2,54neliöö ja tässähän se ylittyy nyt jo 0,004 neliöllä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150326 |
en tiedä miten muut tekee, mutta itelle tuli mieleen laittaa perä riipuksiin tuollaisilla kierretangoilla ennen lehtilatien irrotusta. pysyy hyvin paikoillaan ja saa säädettyy perän kulmaa ennekun laittaa jakarin kiinnikkeet kiinni akseliin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150328 |
uudemman lj:n jakarit rungon puolelta jo paikoillaan, enää odotellaan palikoita kaverilta taka-akseliin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150330 |
nykyiseksi tankiksi tulossa findatsunin 40l tankki.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150331 |
ja jos kellä on tarkempaa tietoa mitä kierrejousta ois hyvä laittaa tuonne alle niin eikun tietoa tähänkin suuntaan. tällähetkellä mielessä on pyörinyt rangen jouset ja yhdet sellaiset on jo tulossakin.
|
itsellä patessa volvon jouset muistelisin et farkun ja vahvistetut puoliilmaisia ja toimi minusta ainakin letkeen hyvin.
|
vissiin 240 volvo?
|
itelläni oli joskus rangen jouset hilus ja toimi hyvin
|
joo nyt kun kerralla sais hyvät ja tarpeeks pitkät jouset alle, tässä vaiheessa voisin vielä helposti passailla korkeutta jousien ylälautasten paikoilla.
|
Jos kiinnostaa niin mulla olisi myydä kierrejouset sekä kumpaakin päähän lukittavat jousilautaset. Kyseiset jouset ovat juurikin olleet Hiluxin alla ja mielestäni erittäin hyvin toimineet. Paketin hinta 120€ (sis. jouset ja lautaset). Voin laittaa kuvia jos kiinnostaa.
Kuva havainnollistamaan http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92069 Edit. niin ja löytyy Ranchon 9000 säädettävät iskarit, mitkä on ollut samassa alustassa kiinni. |
tankki jo löysikin paikkansa ja eteen alkaa muodostua vissipeti kuskin puolelle ja akun paikkaa apparin puolelle. tällä hetkellä ei ole kun täppäilty kiinni että pääsee muuttamaan jos on tarvista. eli odotellaan paria palikkaa että saa jakarit perään kiinni ja voi kokeilla akselin liikettä sekä minne asti kardaani nousee.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150689 ja tottakai sitä vinssiäkin piti jo mallailla :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150690 |
ja sori Artzii patrollin ikkunan puolesta :D
|
Noinko on agressiivista pajotus tallilla että ikkunat karisee vai mitä siellä oikein on tapahtunut?
Pitäs joku ilta tulla kattoo rojekti livenä... |
ei mitään pahempaa kun innonpuuskissani rälläköin ja patukan takalasi otti vähän kipinäsuihkuu itteensä :rolleyes: ja tuuhan käymään siellä on yhet lehtilatit odottamassa ja saattas huomenna olla ne yhdet puslatkin jos muistan ottaa mukaani! ja kahvia saa aina kaljankin joskus :D
|
Lainaus:
|
missä pituuksissa liikuttiin? ne oli vissiin takajousina? kerkeis vielä jousia kattelemaan muitakin ennen kun alkaa lautasten rakennus :)
|
ja taas vähän lisää rautaa
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150750 ja taaksekkin alkoi muodostua vinssipeti ja samalla panssari. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150751 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=150752 |
Täähän valmistuu käsiin:), hitsaa välillä Arzin Patrol kuntoon:D
|
joo kun valmistuskin :D inspiraatiotahan on laittaa mut taitaa jossain välissä budjetti iskee vastaan kun pitäs vähän kalliimpaa palikkaa hommata. korin ja rungonmuutokset nyt onneks menee pikkurahalla mut isolla työllä;) ja joo siinähän sitä vieressä ois lisää hitsattavaan jos vaan kääntäs hiluksille välillä selkänsä :D
|
Sain vinkin entiseltä työkaverilta tästä projektista, ja löytyhän se täältä... Tuo lavan pätkä vois kiinnostaa, jos on jotakuinkin tervettä peltiä? :rolleyes:
|
siis se 59centtinen pätkä joka jäi yli? se pyöri jonkin aikaa jaloissa ja mietin et en mie sillä kyllä mitään tee, ja tuskin kukaan muukaan joten viskasin stenalle tuossa alkuviikosta!:( ois kyllä ollu todella kovapeltinen ei ruostetta missään. taas todistettiin se että mitä pitää tallessa niin kukaan ei tarvii, niin kauaa ennen kun sen heittää pois:D
|
Lainaus:
|
juu voi! eikun teretulemast! vaikka ei siinä paljoo ihailtavaa ookkaan :D
|
en muista pituuksia muta edessä ja takana samat. sain autosta sopivan matalan ja letkeän omaan makuun. iskarit tuli rancholta ja ostopaikka racers place. pituudet löytyy netistä ja hinnat halvat. itellä taisi iskua olla liikaakin oisko ollu 37cm.
|
Lainaus:
|
nyt ois ulkomaan reissu takana ja kerennyt jo hallillakin käymässä naureskelemassa omaa projektia. ei paljoo mut ees jtn on taas saatu aikaan, näkyvimpänä jakareitten korvakot eteen. etuakseli hyppää ihan "vahingossa" n. 5-6cm eteenpäin ;) korvakot tuli palapelin lailla hitsailtua 5mm tavarasta, saumat on hitsattu vielä molemmin puolin niin luulis kestävän, korvakon takapuolelle tulee vielä pikkaisen lisää tavaraa kunhan saan tuon laatikon korvakon hävitettyä tieltä pois.http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152198
hdj:n jakarithan sinne eteen nyt tulee. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152197 |
pitää sulle ottaa malli siitä kannatinraudasta ni ei tarvii ainakaan ite alkaa sitä piirtää ja suunnittelee tyhjästä. kaveri tuntu että pitäis sen raudan itellään.
|
joo voishan sitä kopioida jos ei muuta. käyhän kulkiissas hallilla kahvilla, nyt ei oo oluttakaan :O
|
ensimmäinen palikka lavankipistä kasassa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152284
ja lava paikalleen, nyt ei tarviis kun tehä loput kipistä :D eli monta palikkaa tekemättä mutta suunnitelmat hiotuu jo päässä ja täähän onkin kohta valmis ;) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152283 |
siinähän se jo kippaa ihan saranoillaan, vielä muutamat vahvikkeet ja stoppareitten muutoksia. pitää vielä miettiä saisko jotenkin kaasujousia laitettuu avuks. mut jokatapauksessa pääseepähän ainakin vinsseihin käsiks ilman että tarvitsee koko lavaa irrottaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152318 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152320 |
Niin siis meinaatko sie tehä kippilavan tuohon? :) Itellä olis semmonen projekti ollu päässä jo pitkään, ja tänään taas löysin itseni kattelemassa koneikoita autoon :D
|
Näyttää todella hyvältä. Nyt ei tarvii ku hiekoittimen lavalle :p
Taitaa sulla valmistua auto ennen minua vaikka itellä ei oo ku pari "pikku" juttua. Pitäis tulla turisee mut ku on kiire aina omaan talliin :o |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ota ihmeessä! Tuollaista koneikkoa ite suunnittelin Cäppiin, ei olis pahanhintainen mutta tuotto ei päätä huimaa :D
http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kau...ails.php?p=384 |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152467 tässä se on vetästy taakse ja samallahan se nousee hiukan ylös. stoppari raudat estää nyrjähtämästä liikaa takaviistoon http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152468 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152469 ja sitten vaan käännetään lava ylös. laakerit löytyvät myös tuossa lavan pohjassa olevassa kiinnityksessä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152470 |
Komian näkönen systeemi!
On kyllä viimesen päälle hyvin kehitelty! :) Noin se pitänee itelläkin suunnitella. Just eilen kävin pajalla ja kattelin että tilaahan siellä olis koneikolle miten päin vain. Pitää vaan tehdä sille hyvä peti niin ei kaikki roskat ja männyt ja betoniporsaat hajoita sitä :D
Nythän tuo olis helppo itelläkin väkertää ku otin Cäpin liikenteestä pois ja siihen pitää muutenkin tehdä noita korjauksia. Jos edes tekis ensin tuollaisen manuaalikäytön eli saranat ja sitten olis aikaa värkätä hydrauliikka siihen :) Mutta tosiaan iso peukku hyvästä suunnittelusta! :) Ja kiitos vinkeistä! :) |
Lainaus:
|
nyt alkaa olla kippi valmis ja eikun helmojen tilalle palkkia niin lavaan kuin koppiinkin. minkä vahvuista palkkia porukka käyttää noissa helmoissa yleensä? itse ostin 50mmx100mm ja seinämä vahvuudeltaan 3mm. ajattelin et kyllä sieltä joku muu paikka antaa myöten ennen kuin palkki taittuu :D
|
Kohtahan tää on valmis! Piru kun män siun lukot auton matkassa:rolleyes:
|
Lainaus:
onko toi hitsisauma suoraan laakerikoolinkyljessä:confused: jos näin niin ei varmaan kestä kummoista kuormaa eikä tärinöitä, katkee aika helpolla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
vähän ensin helmaa auki..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153082 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153081 ja eikun palkkia kiinni! kyllä se siittä etenee hiljalleen.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153083 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153084 |
onko porukka tehny lisä tuentaa noihin palkkihelmoihin? kun nythän nuokin on hitsattu ympäriinsä ja aika hyvin nuo hytin korvakot estää palkin ns. keinumista ja tietenkin ulkopuoliset kaaret tulee vielä tukemaan kaveriksi. :rolleyes:
|
jos ei nyt muuta tänään niin ainakin sai tehtyä tuennat lavan palkkihelmoihin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153300 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153301 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153302 |
kyllä se sinne jotenkin menee
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153814 ja syylärin kylkeen tuleva flektien telinekkin alkaa hahmottua http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153815 |
Kertokaahan riittääkö hiluksin oma vesipumppu kierrättämään nesteitä lavalla olevan syylärin kautta vai pitääkö laittaa lisäpumppu väliin?
|
Riittää.
|
Kiitos. Hyvä et asia varmistu.
|
Vedätkö millä putkella vedet lavalle? Mites tuo hieno kippisysteemi toimii kun syylari tulee tuohon? vai pistätkö putket saranalle asti ja sitten taas eteenpäin lavaa pitkin? Hienoa jälkeä syntyy. :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
siinähän se nyt "nötköttää"
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153886 voiko huonompia kuvia ottaa? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153887 nyt ei näitä hanskoja vedetä enää käteen :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153888 |
no ei muuta tänään niin ainakin nyt akseliin on saatu tukivarren korvakot kiinni. ja siellä se lepää, seuraavaksi jousilautasia suunnittelemaan.
http://forums.offipalsta.com/albumpi...?dl=1398096561 |
lopultakin pääs tiputtelemaan vähän jo etusta renkailleenkin, nyt alkaa nähä tuota ajokorkeuttakin mihin se asettuu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154577 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154576 |
pitää varmaan kaarta muokata hivenen etupuolelta, ettei katsastusmiehen silmään satu kun hyppäs etuakseli "hiukan" eteenpäin :D ylitykset alkas muuten olla kohdallaan :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154691 |
ja nyt koko "komeus" renkaillaan, seuraavana panharditankojen laittoa ja kaarien muokkausta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155557 |
Sehän näyttää suorastaan hirveen hyvältä!
|
Lainaus:
|
kuvassa näyttää ku ois venytetty koko auto... vaikka onkin tainnu todellisuudessa lyhentyä :) hyvältä näyttääpi. pitäis tuoda sulle se syylärin yläpää.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kannattaisko enskerral ryypätä vähä vähemmän?;) Nyt kun näkyy käyneen sellanen vahinko et oot kasannu auton poikittain tallii.:D:D Komee luxi on kyllä..:) |
Ihan kun oisin kuullu kyseisen lauseen ennenkin :D no vaikka moni ei uskos niin tässä mallissa on kääntyvät eturenkaat niin ehkä pahempaa vahinkoa ei päässytkään tapahtumaan ;)
|
Jos alkaa käytössä tuntua ettei neste jäähdy niin kannattaa ekaksi suurentaa syylärin ja kopin välistä rakoa.
Silmämitalla arvioituna syylärin ympärilla olevat raot on 1/4 itse syylärin pinta-alasta. |
Lainaus:
|
Onpa komee pätkä hilux
Tosta syyläristä. Me siirrettiin juts yhdestä hiluxista syyläri taakse ja tuumailtiin että jos sen laittaa hytin taakse mahdollisimman ylös ja hiukan taka kenoon. Näin kun tekee nii saa koteloitua syylärin ja ohjattua ajoviiman syylärin läpi. Meillä on alkuperäinen syyläri ja yks biltema flekti, ja ja moottorin lämmöt pysyy normaalissa mutta flekti käy koko ajan. Tämä asennus testattiin pähäman pääsiäis safarilla eikö ollut lämpö ongelmia. Sähkö ei vaan riittänyt kun oma laturi niin onneton. ps. latasin muutaman selvennys kuvan profiiliin. http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5715 |
Lainaus:
|
Saattaahan flekteillä kiirettä olla mut pitää laittaa pari laturia pitämään et kiire ei lopu :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo nytpä on jäähdytys ongelma ratkastu ennen kun tuleekaan :D laitan toisen syylärin keulaan, eipähän normaalissa tieajossa huuda takasyylärin flektit kokoaja ei oo niitten varassa koko jäähdytys. Mlisään etusyylärille vielä sulut niin saa tiputtaa sen pois vaikka sattuu hajoomaan, ajatuksena tuntu eka pikkaselta liiottelulta mut vähän ajan jälkeen et miks ei?
|
Lainaus:
Ja ainakin minulla olleessa LN-65:ssa runko jousti jonkin verran, sinulla näyttäs olevan joustovarat kopin/lavan välillä aika pienet? -> minä varaisin liikkumatilaa esim. syylärin ja lavan väliin minimissään pari kolme senttiä, sillä joissain uusissakin autoissa (oliko taannoin 2000-luvun? nissan kingcap) lava ja hytti osuu toisiinsa jos "saa" maastoajoa. |
Milläs meinasit toteuttaa vesien vedon takasyylärille? Itellä kans samanen operaatio menossa ja flekteiksi 2x12" sähköflektiä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itseä epäilyttää aika paljon tuon syylärin toiminta maantiellakin tuossa kohdin omassa hilussa tuli tyhjiö tuohon hytin taakse maantiellä ajaessa. Kaikki roskat keräänty siihe ja talvella oli ainoa kohta josta lumi eipöllynny pois. Vähä hieno säätöä ni hyvä tulee!
|
Lainaus:
|
KUPARIA
Älä laita sinkattua putkea vaan kuparia niin se luovuttaa jo itessään paremmin lämpöä.... Puristus osissa ei hintakaan näyttele isoa eroa....
|
Lainaus:
|
no nyt ois vähän avarrettu kaaria niin sopii vähän isommatkin renkaat pyörimään, ja hiljalleen helma putket hahmottuu =)http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156557
etukaari alkaa hahmottumaan http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156558 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156559 |
takakaari "valmiina" lisää lippaa sitten kumilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156978 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156977 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156976 |
Ollaanko sitä jääty kesälomalle auton laitosta ku ei rojekti kertomus etene ? Täytyy tulla joku päivä tallille kurkkii mitä siellä touhutaan.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 07:17 (GMT +2). |
|