![]() |
8x8 voimansiirto suunnittelua
Missäs kaikissa maastoautoiksi kutsutuissa laitteissa on erillinen jakolaatikko? Eli askin ja jakiksen välissä on kardaani? Unelmissa olis rakentaa moniakselisempi vehje ja siihen tarkotukseen tarvis tällaisia.
|
Suzuki.
|
eikös bankussa ole kans tämmönen 202 mallissa siis.
|
Suitsa ei tule oikeen kyseeseen kun saattaa tulla kestävyys ongelmia.
|
LT 4x4:ssä -90 luvulta on erillinen jakis, joku jenkkiaski.
|
NP-205
NP-200 Ja divorced kittejä saa ainakin: LT-230 Dana 18 ja 20 |
Jossain nissanin kincapissakin oli... ?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
G mersussahan on, tais olla niin että osassa etukardaani pyöri väärinpäin? Ja joku GAZ tais kans olla? Ja se suzuki, siihen samurain lootaan saa hyvin välityksiä (järkevään hintaan) ja isot pojat on kehunu kestäväksikki...? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Muistaakseni kerroin homman pääpiirtein maasturiprojekteissa OJ-40 topiikissa P.S myös lada nivassa kaikki liitynnät ristikoilla, samoin (joissain?) pitkissä A45 "proto" sisuissa, kuten myös isommissa kuorma-autoissa:rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mersun jakis on myös suht simppara kooltaan ja painoltaankin mutta 460:sen jakolaatikossa etu ja takakardaaninen lähdöt pyörii keskenään eri suuntiin. 463:sen jakiksessa kardaanit pyörii samoihin suuntiin mutta se on hiukan painavampi koska siinä on keskitasauspyörästö. Näitä 43:sen jakiksi on tehtaaltapäin erilaisilla välityksillä, myös ison puolen välityksille on vaihtoehtoja. Näillä ei tule ainakaan kestävyysongelmia koska k.o automallin saa tehtaalta yli 600 heppaisella +1000NM vääntävällä koneella. |
Lainaus:
|
Moni akselisen ja mihin väliin meinasit sen jakiksen äheltää?
|
Lainaus:
Kuva kertois enemmän ku 1000 sanaa mutta minkäs teet ku pitää piirtää kirjaimin. :) 2 ja 4 akselin murikat pitäs pyöräyttää ympäri että veto säilys oikeeseen suuntaan. Mutta vetoakseleita joutus varmaan vähän sovittelee. Siis 2 kääntyvää ja 2 taka-akselia ois tulossa. Muitakin variaatioita on käyny mielessä. Ja projekti on ajatus asteella. |
Lainaus:
|
Miksi ei tekisi yhdellä jakolaatikkolla ja kahdella puottolaatikoolla.
http://i1269.photobucket.com/albums/...psb06448a6.jpg |
Lainaus:
|
Eiks tuohon keskelle ainakin kannattas jonniinäköne tasauspyörästö sotkea? etuvetosen kone-loota paketti & kytkettävä lukko ois pop:rolleyes: Haiskahtas vaa aika junalta jos ihan jäykkä voimalinja :) nuo pudotuslaatikot vaikka ketjulla ja rattailla ite kasaten? ...ja tästähän sit ehottomasti projektitopikki? :cool:
|
Miksikäs ei tuolaliseen puottolaatikkoonkin, kun vähän rakentelu vaivaa näkee, niin saa tehdyksi tasaus pyörästöt.
Etu veto auton murikoissahan usein lautaspyörän ratas ei ole normaali perän mukaisesti pinjoniin 90 asteen kulmassa, vaan veto tulee saman suuntaiselta akselilta vino hamamspyörällä, joten tuollaisen perämurikan ratas paketin kun istuttaa oma tekosiin kuoriin, niin saa jotain... Pinion ja lautas pyörä http://www.autowiki.fi/images/thumb/...on_diagram.JPG Etuvetosen vinohammaspyörällä https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...lR03DLf3eomhJV ---- Jako laatikko kannattanee valita sellainen jossa olis se tasaus pyörästö myös. Mutta toki, minkä enenmpi tasaus pyörästöjä, niin myötä myös 8 pyörä vetoinen olisikin edelleen 1 pyörä vetoinen jos huono mäihä käy. Jos puotto laatikot jäykkiä, niin silloin vetoa jakautuu joka tapauksessa vähintään kahdelle akselille, molemmissa yhdelle pyörälle, eli 2 pyörää vetää, jos jakolaatikolla olisi avoin ja perät avoimia. Joten perään lukot, mieluiten kytkettävät jotta ei puske aina, jolloin saa ainakin molemmat saman akselin pyörät vetään. Sellainen jakolaatikko, jossa lukko mahdollisuus, niin saa eteen/taa ainakin jonkun renkaan vetoon. Ja jos onnistuu puotto laatikkot rakentaa tasauspyörästöllä ja kytkettävät lukot, niin silloin saatais kaikki 8 rengasta joko yks veto tai kaikki 100% mukaan. --- Millainen käyttö tarkoitus autolla olisi, off-road vai tehdä vaikkapa tavaran kulejtukseen lavaa, jne?? Moottorin painohan olisi etuakseleilla ja muutenkin pituutta tulee, jolloin ohjaamo/kuljetus kapasiteettia jää taaemmaksi. Etu veto auton moottori vaihteisto paketti, jolloin saisi keskimoottori vehkeen. Ohjaamon saisi lättänokka maisesti etuakselin päälle ihan etyeen ja silti taakse saisi kuljetus tilaa. Siinnä olisi valmiiksi "jakolaatikko" pienessä paketista. Toiselta vetoakselilta kardaani etupuotolle ja toisesta taakse. --- Mielenkiintoisia ajatuksia muillakin, itsekkin usein ajatellut, että pitäisi totetuttaa vaikka ja mitä. Kuvat kiinnostaa jos rupeat toteuttamaan :) |
Yksi kysymysmerkki on sit myös se et jos 2 ja 3 akseli käännetää niin että murikat pysyvät samalla apparin puolelle niin 2 ja 3 aksuloista tulee high pinjonit ja pudotus laatikkojen kardaanit pitäs pyöriä eri suuntiin. Taas jos murikat pyöräytetään oikein päin niin poorien kanssa taitaa tulla probleema kun on mekaaniset lukot niin lukko vaihtuu puolelta toiselle... Ja pari muuta juttua ei oo ihan vielä selkeet.. :) eikös hj etu- ja takaperät ole ns. Samankätiset?? Onko 4 akselista tehny joku??
|
Laitteella ei ole vielöä käyttö tarkoitusta :) ihan metsämönkijähän siitä tulee... Jos tulee. Joustoissa ei päästä, eikä pyritäkään mahottomiin koska lyhyet kardaanit ja rengas määrä tekee tarpeettomaksi / mahdottomaksi. Hyväksyn jos 2 pyörää 8 sta on välillä ilmassa.
|
Jos et välttämättä hae monimutkaisinta ratkaisua niin, mites semmonen että kardaanit keskimmäisten perien päälle,niistä pudotus ketjulla noille keskimmäisille akseleille ja suoraan kardaanilla jatko äärimmäisille... Ei tarvi kikkailla pyörimissuuntien kanssa.
|
Nopeasti ajateltuna, jos jakolaatikon molemmat kardaani lähdöt pyörii samaan suuntaan. (kuljettajan paikalta katsottuna nokka menosuuntaan)
(riipu ajaako eteen vai taakse, onko myötä vai vasta päivään pyörintä) Jos ajatellaan myötäpäivään. Näin ollen puotto laatikon sisään meni pyörii myötä päivään. Ja oletetaan, että ketju tai ratas veto on tehty sillai, että etuulos tulo pyörii myötäpäivään, vasta puolella oleva taaksepäin tuleva akselikin pyörii myötäpäivään. Etuakselin sisään menevä pinjoni pyörii myötäpäivään. Ja jos lautanen on pinjonin oikealla puolen, niin silloin veto on taakse päin. Vastavasti puotto laatikon taaksepäin lähtevä pyörii edelleen myötäpäivään. Joten taka-etu-akselin pinjoni pyörii myötä. Jolloin lautanen täytyy olla oikealla puolella, jotta mennään taakse päin. Näin ollenotetaan etu akseli, (sovitaan nyt että murikka vaikka vasen puolella), pinjoni osoittaa taakse päin. Sitten otetaan toinen samanlainen akseli, käännetään pinjo osoittamaan eteenpäin, niin nyt murikka on periaatteessa oikealla puolen. Mutta lautas pyörä on peili kuvallisesti juurikin pinjonin eripuolella, eli yllä kuvatun pyörintä suunnan mukaisesti juuri oikein. Sitten pilkotaan banjo, ja siirretään lyhyt ja oikea veto-akseli eri puolille. Jolloin saadaan akseli, jossa pinjoni sojottaa eteenpäin, mutta murikka samalla puolen kuin etummaisella akselilla, jossa pinjoni sojottaa taakse päin, jolloin kardani linjat ehkä paremmin. Tässä vaiheessa, toyota akselit jotain pelti koppia?? Jenkki akseleissa usein pyöreetä putkeä ja helppo irroittaa perä murikasta, joten perän kätisyyden kääntö helpompaa. Saman tyyppisesti taka-akseli. Vaikka olisi high pinion, niin murikan kun pyöräyttää ympäri ja siirtää banjo kotelossa, niin pysyy high pinionina, ei tule low pinion tyyppistä. Toki, jos ottaa sellaisen jako laatikon, jossa etu/taka ulos tulot eri suuntaiset, niin sitten aiheuttaa myös perien pinjoni/lauats pyörien kätisyyden eri. --- Jos nyt ajatuksesta sai mitään tolkkua. Vaikea pukea selkeästi sanoiksi, mutat omien pähkäilyjen mukaan pitäisi onnistua helpostikkin. Paperille piirtäen pyörimis suuntia, niin hahmottaa paremmin. Paintilla vaan niin vaikea piirtää aksiaalista pyörimistä, muuten vois ajatukset piirtää kuviksi. |
Nivan ja Roverin lt230 jakiksissa on keskitasauspyörästö kytkettävällä lukolla.
Kai niitä muissakin on mut noi tuli eka mieleen. Lisäis varmaan ketteryyttä mukavasti verrattuna tönkkö jakikseen. |
Lainaus:
|
202/203 Bankussa on normi volvon vaihdelaatikko/jakolaatikkopaketti.
Nimim. Synnytimpä kerran uuden laatikon paikalleen.. |
Lainaus:
Tai mites onnistuu banjo kotelossa lukko mekanismin siirto. Ja millainen boori holkin vastin murikassa on, kun sekin jää väärälle puolen. Mikä olisi haluttu rengas koko, joku perus 235/75-15 vai vähän isompi? Lähinnä, kuinka lähellä akselit on toisiaan, tulee kuitenkin joka tapauksessa melko lyhyillä kardaneilla. Jos kardaani lähdöt eri puolilla ja vasen/oikea, niin menee kulmat tiukille. Jos ei tee sitten jotain sen tyyppistä puotto laatikkoa, että etu kardaani lähtee toisesta sivusta ja taka kardaani lähtö toisesta, olis akseliin nähden paremmin linjassaan... --- Jakolaatikoista, Jeepissä, onko se virallisesta NP242?? On 2H, 4H fulltime (avoin), 4H part-time (lukko), N, 4L (lukko). Mutta muitakin on juu. |
Lainaus:
Tuossa ylemmässä piirroksessa akseleiden pinjonit vastakkain. Puottolaatikko on toisessa akselissa kiinni, niin väli kardaanille saa paremmin pituutta. Alemmassa kuvassa akselit oikein päin, etuakseleiden pinjonit taakse päin, ja taka-akseleiden pinjonit eteenpäin. Sisemmille akseleille puotto. Banjon ylitse akseli josta tukilaakeroinnin kautta kardaanin saa uloimmille akseleille. Periaatteessa jopa helpompi tehdä näillä versioilla, kuin erillisillä puotto laatikoilla, kardaaneitakin tulee vähemmän. Ja akseleiden väliset kardaanin pituudet ja linjat helpottuu. ---- Ja seuraavaksi, millaiset akselien ripustukset. Tuleeko lehti jousta. Kierre jousta. Jotain keinu akselointia, kuten maansiirtodumppereissa. |
Lainaus:
|
Mitä jos nuo puotto laatikot korvaisi ketjuilla/rattailla...
Eli 1.akselilta kardaani 2.akselin laipan kohdalle josta tipauttaisi ketjulla vedon 2,akselille ja tahän väliin murros/ristinivel josta kardaani jakikselle ja sama homma 3,4 akselin kanssa... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149228 |
Yritin kaivella lehtiarkistoa, kun tossa 90-luvun lopulla oli Petersenin lehdessä Chevyn 6x6 pick-up, ja siinä oli laitettu jakolaatikko kakkosakselin pinjonille. Hämärä mielikuva että ois ollu Dana 300?
|
Kävin Potkiskelemassa palikoita ja nyt meikälle selveni :) akseleihinei tehdä muutoksia-. Eteen ja taakse hiluxin jakikset käännettynä niin että pää jakikselta veto hiluksin takakardaanin laippaan. Hilux jakiksen etukardaanin laipalta veto 2 akselille ja hilux jakiksen päälaatikon akselilta veto 1 akselille. Tämä onnistuu jos hilux jakiksen välitys pitkällä puolella 1:1. Mutta onko??? Siis ln 65 ja 46 jakikset....
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Minähän en mistään mitään ymmärrä, mutta jos puhtaasti metsämöyrintään peliä teet niin unohda jakikset ja akselit, hydemoottorit pinioineihin kiinni ja pumppu kampuran päähän, saat tajuttomasti nyyyttoneita, helppo rakentaa ja taatusti lähtee pehmeämmin liikkeelle kuin krapulassa :D tärisevä kytkinjalka. :)
Ja voit rakentaa ihan joustojakin, letku on halpaa. :) sellasia tänään |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Paa pari läpivetävää lukollista akselia, niin ei tartte ylimääräisiä laatikoita viritellä. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149259 |
Lainaus:
Ja kestävyys paranisi huomattavasti, jos modaisi noita banjon pultteja; siis vaihtaisi ainakin kierteen vaikka 12mm ja läpipultiksi, tietysti pitäisi putkittaa tuo murikka k.o pultien kohdalta. Tuo aikaisemmin ehdottamani ratkaisu, että toiselta jakikselta veto 1. ja 3. akselille, toiselta 2. ja 4. kestisi varmaan enemmän voimaa, ja saisi keskimmäisten akselien välinkin huomattavan lyhyeksi.... |
Lainaus:
Kannattaa ottaa selvää mitä hydrauliosat maksaa, eikä välttämättä ihan ikh:sta. Saatat yllättyä. ;) |
Neuvostoliittolaista, siis erinomaista http://alternathistory.org.ua/files/...smission-p.jpg
|
Se 5e/h ei ole lompakosta pois, mutta noi hydrauliikkaosat on.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Takapään kopioi kylmästi tuosta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778
Jää vain etupään keksiminen ja säästyy painoakin kun ei tule laatikko-laatikko-laatikko-laatikko-laatikko...yhdistelmää :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=111 |
joo ja tuo hydrauliveto vaatii myös venttilipöydältä ominaisuuksia että vetää joka akselilla yhtä paljon..
|
Palijon on vääntyä pinionilla josaki normimaasturisa hittaalla ykkösellä? Nuin suurin piirtein, onko kukkaa laskenu? Auttas hydraulimoottorin mitotuksesa jos suunnittellee moottoria suoraan kiinni kardaanin paikalle perään.
|
Oisko siinä mitään järkeä laittaa jakolaatikolle etu ja takakardaanien laippoihin omat pumput niin että toinen vetää 1 ja 2 akselille ja toinen 3 ja4 akselille? Mutta milläs hydrauliikan komponentilla tasataan öljymäärä esim 1 ja 2 akselin välillä? Rinnakkain suorassa kytkennässä siinä akseleiden välille tulee hydreaulinen "tasauspyörästö".
|
Lainaus:
|
Kuis käypi jos junttaa moottorit sarjaan?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli mikä tahansa muu on budjetti luokassa parempi ratkaisu jos on tarkoitus edetä yli kävely vauhtia. |
Mitään en tästä tajua, mutta jos 8 rengasta tarttee vetää, niin mä lähtisin pohtimaan telakettinkiä. Siinä ei tarttis niin paljoa noita pinjoneita ja kanjoneita. Ostais bandwagenin romun ja virittelis siitä? Mut jos ei tykkää teloista niin sitten...
|
Lainaus:
Moottorit sarjassa on siis sama asia kuin jakolaatikko ilman tasauspyörästöä. Moottorit rinnan niin voima kasvaa mutta noppeus laskee. Rinnan kytkennäsä moottoreiden toimintaan vaikuttaa kaikki nuo virtauksenjakomoottorit/venttiilit. Eli moottorien määrä ei vaikuta ulos saatavaan tehoon jos pumpun tuotto ja paine ei muutu. Kun tietäs tuon tarvittavan väännön pinionille niin vois laskia sopivat moottorit. |
Lainaus:
Kyllähän nuo avantitkin aika hyvin vetää molemmista päistä? lunttasin hd kaaviosta et sarjassa ois moottorit liukuohjatuissa, eli paljonkohan siinä tulee tehoeroa ensimmäisen ja toisen motorin välille? Hitto ku ei jymmärrä noit mehujuttui... eeedittiä... Jjurvan teksti vahvisti oman käsityksenki :D eli auton koneen nyyttonit kertaa vaihteistojen välitykset sais suuntaa-antavaa? kuullostaa vtun kalliilta moottorilta per akseli :D |
Lainaus:
....mites jos työnnettäs joka akselille tommoset: http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?...mid=20&lang=fi ja ajettas niitä kahdessa piirissä, eli kaks etummaista sarjaan ja takimmaiset kans niin minkälaisella/laisilla pumpulla/pumpuilla niistä sais kaiken irti? ja paljon sille pumpulle pitäs tarjoilla voimaa? |
Lainaus:
Ja sitten kun olet tekemisessä k.o aiheen kanssa, niin paljonko maksaa tuommoinen virtauksenjakomoottori, josta saadaan hytikka lukko 4 akselille? suurinpiirtein? Yhteen max. kävelynopeuksiseen hydraulivetoiseen suunnittelin taannoin muutoksen telavedosta linkkualustaa hj-61 lukollisista taka-akseleista, ja jakolaatikko myös land cruiserista. moottorissa on 2-kammio pumppu, ja pumput on niin suuret, että moottori jaksaa nostaa paineet maksimiin vain toisen pumpun kuormituksella, molemmilla paineet laskennallisesti jää n. 100 kg/cm2 ja telojen vetomoottorit siirretään pyörittämään jakolaatikkoa pääakselista. Nopeudet hydrauliikalla seuraavasti, hitain: moottorit rinnan, ja toinen pumppu vapaakierrolle tankkiin. 2: molemmat moottorit ja pumput rinnan, 3. moottorit kytketään sarjaan. ja aina nopeus tuplaantuu, toki tuolla 3:lla ylitetään täydellä kaasulla noiden moottorien speksit.... ja jakolaatikolla saadaan vielä nopeus puolitettua. |
eli aikasemmin kirjoitin väärinpäin.
eli jos paine vaikka 100bar kahella moottorilla ja viimenen ottaa 90bar ni ekalle ei jää kuin 10bar, tosin virtaushan on sama kummalakin, eli pyörät pyörii samaa vauhtia. eli kyllä se avantti jauhaa neljällä niinku kuulukin puhuin voiman jakautumisesta, eli eikös tää tavallaan toimi just toistepäin ku tasauspyörästö, eli voima menee sinne missä sitä tarvitaan? |
Nyt tuntuu siltä että omaan kikottimeen ei tule hydrauliikka vetopuolelle laisinkaan. Ja viimenen akseli tulee puimuri akseliksi kääntyvyyttä parantamaan. Murikka siitä täytyy pyöräyttää , sai sitä lukkoa siihen tai ei. Orbi ohjaus ja silleen.
|
Lainaus:
Moottorisa pitäs olla joku 100kw tehoa ja halavin/järkevin pumppu ois joku 3sarjan kaksoispumppu, riippuu onko suoraan moottorisa kiinni vai välityksillä niin tuottoa pumpulla 55-80cm3. Nii ja en oo mikkää varsinainen alan ammattilainen, huvikseni näitä lasken enkä siis vastaa vaikkei mikkää edellämainitusta toimiskaa :) Satunnaisesti työn ja harrastuksen puolesta lähinnä tekemisesä hydrauliikan kans. Hydrauliikkapumppu.fi löytyy hyviä laskureita joita käytän. |
[QUOTE=BJ-40/76;1105730]No esim. vakio bj: suunnilleen: 200Nm x 5 (1 vaihteistossa) x2 (jakolaatikon hidas puoli) siis 2000 Nm.
Ja sitten kun olet tekemisessä k.o aiheen kanssa, niin paljonko maksaa tuommoinen virtauksenjakomoottori, josta saadaan hytikka lukko 4 akselille? suurinpiirtein? Tuoson yks hinnasto ja siinei ollu hintaa tuommoselle venttiilille. Jos kassais nelilohkosen hammaspyöräpumpun niin sehän toimis tuommosena venttiilinä ja sillä hintaa ehkä 1000-1200. Samalla sais moottoripaketin päästä vaikka ajovoimanulosoton. Luulen että sammaa luokkaa valamis venttiiliki, riippuu palijo tarvii ölijyä mennä läpi? Voin kysyä ku käyn alan liikkeesä seuraava kerran. |
ja kuinkapaljon hydessä enemmän tehohävikkiä? verratuna normi voimalinjaan
|
http://русская-сила.рф/guide/army/tr/baz5921-16.jpg
Siitä vähän mallia, kuinka voimansiirtoa tehdään. :D Laite on vain 6x6, mutta jokaisen pyörän erillisjousitus, ja potkurit aiheuttavat pientä kardaanin vetoa. Härveli on siis uiva BAZ-5921... http://fotki.yandex.ru/users/rom-laz/album/344982/?p=0 http://русская-сила.рф/guide/army/tr/baz5921.shtml |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitali sille joka ensimmäisenä kopioi kotitallissa Tatra 815 vetolaitteet offihärpäkkeeseen :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Okei.
Eli jos tuota 100cm/3 geroa pyöritetään 25 cm/3 pumpulla. Eli 25 litraa/1000 rpm jne. Niin jos sitä pumppua pyöritetään tuolla 1000 rpmmällä niin gero pyörii silloin 250 rpm. Eli välitys on n.4:1 Saitteko? |
Lainaus:
|
Omaa miettiessä tuli mieleen .Miten jos 300 cm3 tuplapumppu ja pyörittäisi jakolaatikkoa 300-400cm3 moottorilla,kaksi jakolootaa . Toisesta veto kardaanilla 1 ja 3 toisesta 2 ja 4 ,akseleita kääntäen ja järjestystä muuttaen jakolaatikot rinnakkain ja kääntyviä 1+2 tai 1+4 akseli (siis jos kahden auton osat käytettävissä) . Vaihteita saisi hidas,nopea,toinen jakis vapaalle ja pumput yhteen ja kaikki toiseen jakolootaan niin toisella hidas ja nopea tuplaöljyllä (tosin vain 2 vetävää akselia)
|
Omaan ajatukseen toimisi parhaiten semmonen että koko voimalinja jostain valmiista vehkeestä, vaikka sitten Hj:stä ja pyöritys kytkinakselin päästä sillä riittävän isolla moottorilla. Ja jos tupla ja tripla pumppuja joutuu teettämään niin siitä yksi niin iso ajolle kun koneessa puhti piisaa, ja siitä virtauksensäätövenan kautta suunta venttiilille ja sille moottorille mikä pyöritää sitä vaihelootaa.
Noin se pysyy edes missään budjetissa ,nopeusalueita saa riittävästi ja voima riittää lukkojen kanssa vaikka joku pyörä/akseli oisi ilmassa tai liukkaalla. Ja tuon virtausvenan voi laittaa joko ajopolkimeksi tms.ja se suunta vena suuntakahvaksi. Projekti osiossa oli joku heppu värkänny 6x6 patrollin joka oli toteutettu melko simppelisti. |
|
Jokos tämä suunnitelma on sit valmis:)
Tuolta löytyi jotain samankaltaista löpinää: http://www.masinistit.com/viewtopic....866cedad4c2a48 Ja valmis kuvakin mistä puuttuu vain toinen etukardaani ja akseli:) http://i130.photobucket.com/albums/p...4/wfburban.jpg |
Sivu luotu: 01:11 (GMT +2). |