![]() |
Chervolet Astro -91 4x4, Ha, Bussi, Paku, Veturi, Peltiteltta.
Tommonen monikäyttöauto tuli hankittua jo jokuaika sitten kakkosautoksi. Voi kuskata 8 henkeä, penkit poistamalla toimii pakuna, ei polttoaine veroja. Muksut voi heittää kesällä kaveriden kanssa festari reissuja yms.
Tarkoitus on auto pitää pihalla seisomassa ja tarvittaessa ottaa liikennekäyttöön kun se on nykyjään verkkopankki tunistautumisella niin helppoa ja voi vaikka joka toinenpäivä ottaa liikennekäyttöön ja joka toisenpäivän seisottaa 4,- hintaan ja Trafi saa lähetllä otteita jälkijunasa;). On jo kunnostettu ja ylimaalauksessa heitettiin vielä kulta hippua lakan joukkoon joten nyt kimaltelee auringon paisteella mukavasti. Nyt ajelen koekilvillä hieman jotta selviää olisiko ensiviikolla vietävissä leimalle? KUNNOSTETTAVAA: -Pakoputki vissiin vuotaa jostain hieman? -Vedättäessä täristää?? Taka kardaani vai mikä? -Kahden oven lukot vielä kateissa, vaan toimii kuitenkin kun on keskuslukko. -Ohjaus hieman väljän ja löysän tuntuinen vaikka ei nivelissä (10kpl) väljää ollutkaa? Overdrive sivustollakin koitin kysellä vaan ei kukaan edes kommentoinut kyselyitäni? Olikos täälä kellään kokemusta Astroista? Olis muutama kysymys. KYSYMYS: -Mittaritaulussa palaapi "antilock" valo? Mitäs se yrittää kertoa? OSTETAAN: -Olisin kiinostunut ostamaan tai kopioimaan kuljettana käsikirjaa jos jollakulla sellainen löytyy? -Voisin myös ostaa korjauskirjan jos on jouten? Tarviipa ottaa muutama kuva tuostakin varmaan ja laittaa tänne näkyviin. Katuautona pidetään, vaan Punkalla vois käydä joskus vähän helppoa koittamassa. Tässä niitä kuvia nyt sitten laitteesta! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149006 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149007 ja linkin takan lisää kuvia. http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6551 Saa kommentoida ja vastailla kysymyksiin. Kiitos. t. Ismo Ämmä |
Antilock eli ABS, jotain häikkää, joko aivot tai anturit ?
|
Löytyiskö tuolta innokkaampia pakuharrastajia...? http://www.teoriakoe.net/mainosjakon...pBB2/index.php
Eli Vans & Trucks of Finland ry |
Tuon ikäisessä Astrossa saattaa olla vain taka-akselilla lukkiutumattomat jarrut, on niissä myös ihan oikeita ABSejakin ollut. Ensiapuna kannattaa koettaa irroittaa pääsylkyn kyljestä boxista liittimet muutamaksi minuutiksi, vanhemmat GM systeemit vaatii jostain syystä "resetoinnin" aina silloin tällöin.
Eikös tollaseen Astroon sopis 31" Boggerit aikas mukavasti;) Pääsis jälkikasvukin festareille halvemmalla takametsän kautta:D |
Testeri?
Ok, Kiitoksia.
Mienkäs tai millä tälläisen amerikan ihmeen vikakoodeja sitten luetaan, jotta kävis ilmi vian kohta? t. Ismo Ämmä |
koititko googlella?? "astro -91 fault code reading" http://astrosafarivans.org/bb2/viewtopic.php?f=5&t=2936
|
Resetointia??
Tuotahan kokeillaan. Riittääkös jotta piuha on irti vaikka yön vai tarviiko autoa käyttää piuha irtonaisena?
Ei tollaseen mitään isoja kumeja korottamatta mahdu, kun nyt on 235 kumit ja nekin hankaa lokauojan etureunaan sopivassa käännöksessä ja samalla joustaessa. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Kyllähän tuollainen reissureki korotettu pitää olla... tyhmät korottaa kattoa ja viisaat alustaa:) |
Liittimet.
Tais löytyä liittimet. Pääsylinterin alla on iso kuutio johon tulee jarruputket ja sen kyljessä on kiinni kaksi johtonippua liittimin. Niin on ahdasta että ei niitä näe eikä kädet meinaa sopia, trvii huomena kattoa ensin peilin kanssa mistä pitää painaa jotta liittimet saa irti?
t. Ismo Ämmä |
Missä kuvat? :confused:
|
Yhden takaveto astron tossa entrailin hetki sitten ja siinä oli kans tollasta tärräämistä kiihdyttäessä, takakardaaniristikot kannattaa katsoa, ja onko takaristikko tiukka perän yokeen. takajousia kantsii kanssa hiukan silmäillä akselin kohdilta, näissä kun on jotkin lasikuitulehdet niin erittäin usein ovat jo tiensä päässä.. ohjauksen väljää kannattaa etsiä apusimpukoista/ ohjausakselin ristinivelistä.
|
joliseeko se peräpäästä? jos jolisee ni kirraa pinionin mutteri(vaimikäsenyoli) kardaanin "alta löytyy".. aiheuttaa löystyessään myös tärinää ja nuissa on takaristikko melko herkkä hajoomaan, tosin ei se mitään kyl maksakaan ja helppo vaihtaa (vartin max homma).
ECU:n saat nollattua kun otat autosta akun navat irti n minuutiksi, ressuttaa ecun ja samalla hävittää vikakoodit veks kun ne on tunnistettu ja viat korjattu. hyppyjoholla saat check engine valoa vilkuttamaan ja googlella löytyy koodit netistä, sekä ohjeet "oikosulkemiseen" :) jos se auto on lukkoperällä, niin siellä kojelaudassa on myös se "hei nyt mennään" valo joka vilkkuu kun ajelet holtittomasti ja lukko pelaa, omasta anturi poistettu ja johdot katkottu, eli kojelautaan joutuu tussilla peittämään sen valon koska se palaa sillon jatkuvasti. samoten astrossa ei vanhemmissa ole ABS:ia, paitti joissain yksilöissä taka-akselilla, eli kantsii kahtoo että siellä on johdot paikallaan, tän vian korjuuseen pätee hyvin myös tuo sladivalon korjaus taktiikka ;) siinon nimittäin niin valtavan etupainoset jarrut jo luonnostaan, ettei se taka-aksula mene kyllä lukkoon talvella tai oot jo ojassa sen auton kanssa, kesällä ei sitäkään vähää, oma nimittäin kun kaksin jaloin survasee jarrut lukkoon, lukittee kyllä molemmat päät, mutta eroa on metritolkulla ja dynossa kuitenkin arvot olivat loistavat kun sen joulukuussa leimasin :D Luojan kiitos omassa EI OLE absia rikkoontumassa :) niin ja se ohjaus on täysin tunnoton ja alkuun tuntuu vetkulalta, se on ihan normaalia, huomaat astron "parhaan" puolen kun ajat ekan kerran polanteiselle ja uraiselle liukkaalle tielle, raideleveys yhistettynä "tunnokkaaseen" ohjauksen tyrmistyttää VARMASTI sellasen joka ei ole noilla GM:n van&truck divisioonan tuotteilla paljoa ajellut :D :D mutta kuten make tuossa sanokin, tarkasta ohjauksen osien välykset.. muutenhan se on helvetin luotettava ja lämmin (talvi)auto, hissukka maantiellä ja kohtuullinen kulutukseltaan (raskaassa seka-ajossa 13,2l/100km), hyvillä renkailla jopa parempi talvikulkine mitä euroja/japseja oon ajellu uudempiakin :) haynesin kirja maksaa ebayssa muuten ~25€ ja suurin osa sen tiedoista pitää hyvinkin paikkansa. |
Astro.
Nyt kuvia lisätty ensimmäiseen viestiin.
Näin vähän arveltiin että tuo ohjaus voi olla ominaisuus eikä vika kun kaikki nivelet tuntuu tiukoilta. Akun on ollut irti kytkettynä eikä se ainakaan poista tuota "antilock" valoa palamasta. Takakardaanista tai takaperästä se jurina mielestäni kuuluu, varsinkin kun etukardaani on täysin uusi ja etuperän väljyydet poistui kun purin sen ja säädin sopivaksi. Tarvii ottaa kardaani pöydälle ja samalla kurkata takaperään löytyykö sieltä väljää ja ABS hilppeitä? Ei taida olla lukkoperää kun ei kojelaudassa anakaan ole mitää valoa. Vetokoukun sähkötkin tarvii vielä asentaa niin saa vetää jarrulista kärryä 2000kiloon asti. t. Ismo Ämmä |
okei, eli sillon kaho takapään ristikko ja kokeile se kardaanin kiinnitys perän puolelta, JOS löytyy perässä väljyyttä, otat käypäsen hylsyn siihen kardaanin kiinnityksen alla olevaan mutteriin ja tempaset tiukalle. kiristysmomentti oli "tiukka", itellä käypänen on Makitan 18V pikkumopolla ajettuna niin tiukalle kun se menee (n 220Nm). sitä mutteria kun aukaset pari kierrosta, niin perä menee jumiin, eli sen on syytä olla KIINNI ja LUKITTUNA vaikka lukkoliimalla, siinon mutterissa lukkohuullukset, mut vitut ne sitä mihkään lukittee, se mutteri pitäs vaihtaa aina jos sitä menee kiertelemään johonkin päin..
kardaanin ristikon vaihto pitäs olla siulle tuttua kauraa, eli ossaat varmaan ihan ilman ohjeitakin :) ainoo ettei tuossa tarvii irrotella kun kardaanin silmuksista :D nii ja hei vilkase samalla ettei kardaanissa ole lommoja tms, se on melko hentonen ainevahvuudeltaan, että jos joku on moukaroinu siel alla jtn, ni voi mennä rikkikin.. ne abs:n rojut menee, tai siis siellon ihan selvät johdotukset molemmille puolille jarrukilvestä läpite, eli näät ne kyllä kun autoo alta päin kurkistat, kulkee muistaakseni jos katot autoo kuskin kyljeltä, kello 10 paikkeilla banjoa pitkin. jos jotain ihmeellista, niin kysy, voin vaikka skannata hätätilanteessa haynesista kuvia jos tarvis tms, oma on tosin 2WD ni kaikki ei ehkä oo ihan 100% 1:1 nelikon kanssa, mut tuollon kaverilla -91 nelikko, niin voin sieltä käydä lunttoomas :D |
Ja jos ei ABS-vikakoodit muuten selviä, aja Espooseen, niin katsotaan testerillä....
|
siulla on muuten vääränlaiset renkaat alla.. Astron max rengaskoko on edessä 235/65 R15 EHKÄ 235/70 menee mut 235/75 EI SOVI :) taakse menee sitten "kevyesti" 255/65R15 :) ts toi 255:n menee sinne sillai et kuvio jää kaaren sisäpuolelle ;)
|
Vikakoodit ja kumit?
Hyvä Jari! Sullahan onkin testeri, mä soittelen kun oon tulossa, tukin noita tärinöitä, pakoputken vuotoja ja etsin samalla niitä mahdollisia absin hilppeitä ensin.
Tollaset kumit oli alla kun ostin tuon oli vaan toisilla vanteilla ja varmaan eri et. Saa nuo toimimaan kun hieman muokataan lokarin reunaa kun siitä on jo maali irronnutkin jo. Maalasin kyllä sarjan alkuperäisiä vanteita korin värillä amalla ja niissä on nyt nastakumit, mutta niillä ei voi mennä leimalle kun yhdestä on joku suditelut liikaa nastoja pois. Kiitosia avuasta ja kommenteista. Minähän taas kyselen kun ilmaantuu kysyttävää. t. Ismo Ämmä |
astron ohjaus on hyvinkin tunnoton ja vetelä :eek:
ensimmäiset ajokokemukset ko laitteella on pelottavia ja kauheita :mad: vaikka olisi tottunut ylitehostettuihin jenkkeihin 80vauhdissa ei kannata yhtään yrittää seurata vodlaamista vaan istua rennosti ja antaa mennä omia polkujaan... mitä enemmän rattia pyörittelee sitä enemmän kiemurtelee keskittyy vaan pitämään valkoisten viivojen välissä ja ottaa rennosti :D |
Lainaus:
|
itselle omaa lava vehjettä ei ole ollut... mutta se vähä mitä kavereiden lava vekottimia olen ajanut niin kyllä astrot on pohjat vetänyt kaikille :D
omilla lähinnä vaneja ym isompia ollu + pienempiä etuvetoisiakin... ajokokemusta jenkeillä n miljoona kilometriä :eek: asia täysin erikseen jos siellä väljää oikeasti löytyy... dusterissa oli ostaessa melkein neljänneskierros tyhjää ja edellinen omistaja tuumasi vaan että tuollainen se on aina ollut ja leimakin tullut... simpukan säätöruuvilla sain välyksen tuumaan (ratilla tuntuvaa) loppu välys löytyi nosturilla kaverin rattia väännellessä huomasin simpukan kiinnitys pulttien antavan periksi (pyörivät melkein sormin) |
ABS vai ABL?
Joka pyörään menee abs tai tässä tapauksessa ehkä ABL piuhat vaan kävikin ilmi että rekisteri otteessa lukee jarrujen kohdalla ABL eikä ABS niin ei tarvi kojelaudassa palaa valoa ollenkaan.
Lamppu pois ja leimalle, käyn sitten myöhemmin Jamantin testerillä paikantamassa vian niin on helpompi sekin korjata. Pakoputki röpötti pakosarjan jälkeisestä liitoksesta ja eihän ne pultit kiristyneet eikä auennet sovinnolla ja nyt on pakosarja pöydällä ja porattu kiatkenneet pultit pos ja tehty uudet kierteet. Pakoputki nippuun niin pääsee pakokaasut mittaamaan leimaa varten. Hei empä ihme kyllä ole näköjään ennen joutunut vetokoukun sähköjä laittamaan amerikan ihmeeseen ja hetken piti ihmetellä miten saadaan vilkku ja jarruvalo toimimaan oikein myös perävaunussa. Vikut otettava etuvilkuilta asti ja jarruvalo jarruvalokatkaisijalta. Voimansiirron jyrinään ei mitään syytä löytynyt ja kaikki nivelet tuntuivat olevan rasvassa ja tiukalla joten osat kiinni ja leimalle ensi viikolla. tuntuu että keula heilahtaa jotenkin alasjoustessa hieman sivuun?? Ohjaukseen varmaan tottuu kun ajaa, on vaan kumma tunne kun isommassa töysyssä keula joustaessaan likkuvan hieman sivuunkin? Nyt pidän kolmepäivää vapaata kun mukuloillakin on. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lainaus:
sanotaan nyt silleen, et huippuja ei kannata kokeilla, jos on muuta liikennetta ja ellei ole hyvä henkivakuutus :D sen verran tuli urheiltua etelän reissulla kesällä, että kun astron oma nopeusmittari lopettaa näyttämästä ajonopeutta, niin turbiinilukko on viellä nelosella auki ja se alkaa kiihtymään oikeasti vasta sitten kun se lukko lukittuu ja sillon ainakin miulta loppu kantti ja lahden motarista leveys kesken kokeilla paljonko se oikeesti kulkee :eek: jos se sivulle niiailee niin oisko iskareista toinen loppu? oma keikku ja niiaili sillai typerästi ja sitten kun katsurin pirulainen ei hyväksyny vuosikatastusta vaivasella tuuman välyksellä alapalloissa :D ni vaihdoin samalla hallilta löytyneet parempikuntoset iskarit alle, ni se niiailu/keikkuminen loppu kun seinään. tuossahan voi olla aika roimastikin palloissa välystä, kun se jousitus tiukkaa päittäisen pois ja sitä ei edes ajossa viellä huomaa, vaikka siel tosiaan on tuuma väljää, miullakin oli molemmissa ja onneks katsuri osas kattoo ja käski ne korjaamaan kun ite ei vikaa löytäny, ihmeteltiin vaan et miks se ajotuntuma on niin outo. :) tosiaan toisen puolen iskari oli paskana, molemmat alapallot ja silti ratissa ei tuntenu mitään outoa, ei se paljoa paremmaksi muuttunu, mut huomas kuitenkin et parempi se ajaa on, kun ei ole välyksiä :) tuo on tosiaan sellanen rauhallisen ihmisen auto, niiku tuol ylempänä sanottiinki, sitä on turha väkisin pakottaa tien päällä, sihtailee vaan omaa kaistaa pitkin ja antaa mennä, lepposa peli kun tottuu siihen hassuun seilaamiseen :D |
Lukot oviin!
Tilasin sitten uudet lukot kaikkiin oviin ison veden takaa hintaan 30 dollaria ja rahti toiset 30 dollaria niin iloiseksi yllätykseskseni tulikin ilmoitus että rahti ei maksa mitään!!
Eli 30 dollaria lukot oviin ja kaksi avainta. Ei paha. Asiasta toiseen, noi etu turvavyötkin on aika oudot?? Kaksi rullavyotä laitettu yhteen?? Mitähän ne tuollakin on hakennut? Ei oikein istu meikälöisen käteen, vaan kai tuohonkin tottuu? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
... kasvuvaraa katsos, kasvuvaraa !http://www.freesmileys.org/smileys/s...atdrink020.gif |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Astron etupää.
Joo on risukeula niin kuin takavetosissakin vaan erilainen, etuakselikin on aika erikoinen rakenteeltaan kun sen purin. Ohjauksessa on vaan 10 kpl palloniveliä??
jouitus on kiertovarsilla hidettu kun takavetosessa on kierrejouset. Netistä löysin tollasen kuvan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149356 t. Ismo Ämmä |
Samanlainen tuo näyttäis olevan rakenteeltaan ku pick-upin etujousituskin.
|
Lainaus:
|
Katsastuksessa käyty.
Kävimpä sitten Astrolla leimalla ja hylky tuli.
-Raidetangon pää väljä, korjattu. -Etu parkki pimeä, korjattu. -Runkonumeroa ei löytynyt kuin jonkun edellisen itsetekemänä eikä sitä oltu varmennettu? Löytyhän se sitten kun runkoa alustasta putsattiin pellille vaan kovasti heikko tuo on näkymään. Koitin maalata pinnan niin että näkyisi hyvin ja ja samalla suojaisi ruostumiselta. Autohan on jo useasti suomessa leimattu niin miksiköhän ei ensimmäisessä suomen katsastuksessa tuota uutta runkonumeroa ei ole varmennettu? Katsurin virhekkö? Nyt minulle annettiin ohjeeksi etsiä runkonumero ja jos sitä ei löydy niin viedä auto ja lomake maahantuojalle jotta voivat yksilöidä auton kirjaamalla sen varusteita lomakkeeseen ja todistavat ne. Tosin kun soitin Metroautoon ja kyselin että mistä sitä runkonumeroa kannattaisi etsiä ja mitä sitten jos ei löydy? Sanoivat että tuo sitten auto tänne niin he stanssaavat uuden runkonumeron ja todistavat sen 120 euron hintaan. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
eikö muka piisannu katsurille tuulilasin alareunassa oleva ja oven välissä olevat runko/korinummerot? siellä on "jossain" alustassakin kyllä, mutta meillä ainakin paikalliset kahto viimekskin et hyvä ku on sopivasti näkösällä ja ei niitä sieltä alta edes lähe ehtimään.. se oven välikin on sen näkönen kaikissa astroissa, että joe from alabama 3v on sen ite siihen meisselillä piirtäny kolomesta eri autosta kahtonu ja kaikissa samanlaiset harakanvarpaat :D
|
Astro.
Ei ole tässä ovien välissä mitään ja kun ei ollut ainoata näkyvää itsetehtyä ole varmennettu niin ei kelvannut vaikka tuulilasin reunassa on sama.
No mennään näyttämään sitä allla olevasta runkopalkista löytynyttä. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
KATU CITY TILA MAASTURI LEIMATTU!
No nyt on Astro juuri leimattu ja otin sen samantein ajoon!
Renkaat on kyllä liian isot kun peruuttaessa ja sopivasti kääntäessä etukumi raapii sisälokasuojan reunaa ikävästi. Tarvii ostaa jotkut oikean kokoset kesäkumit alle, otteessa lukee 215/75R15. On tossa ohjauksessa kyllä jotain hämärää kun töyssyissä tuntuu vetävän oikealle?? Tutkitaan. Pakoputkikin on liian kovaääninen mielsetäni tälläiseen mukavuuslaitokseen, tavii laittaa toinen vaimennin varmaan? Tossa hyllyssä olis myös yksi vahvistin ja pieni subbari ja niille tehdään tohon etupenkkejan väliin kotelo jonka päälle tulee säilytyslokeroa ja pullotelinettä. Tarvii vaan ensin koittaa toimiiko ne? Tämmösiäkin asentelelen ensimmäistä kertaa elämässäni?? Oiskohan 50 villitystä? Netistä onneksi löytyy paljon tieto moisesta. Tuli asennettua kaukosäädin ovia aukomaan, se on kyllä hyvä Sitten asensin elämäni ensimmäiset päivävalot kun sattu tossa hyllyssä olemaan yhdet jouten, olipa helppo asentaa??? Kolme johtoa. Yksi akun + napaan, toinen akun - napaan ja kolmas, parkkivalon piuhaan. Auton kun käynistää niin boxi haistaa latausvirran ja valot syttyy, kun laitat ajovalot päälle boxi haistaa valojen virran ja päivävalot sammuu. Toimii. On se vaan ihmeelisen hienoo??? Tarviihan sitä takalasiin asentaa FJDC:n tarrat kanssa! ;) No kun tolla jonkin verran ajelee niin rupeaa varmaan tottumaan noihin "ominaisuuksiin". t. Ismo Ämmä |
Ois tuon kokoisia talvi Hankookkeja (215/75R15) viisi tai kuusi kappaletta ylimääräisenä jos milloin ajelet täälläpäin.
Hinnaksi vois laittaa vaikka x määrän kahvia tähän tallin baariin toimitettun:D |
Kumeksia.
Lainaus:
t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Muutos talvikumeista kesäkumeiksi on helpompi ku toisinpäin, nastat vaan veks. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Oo ja koo, mites noi jenkkiauton, kuten tää Astro, talvikumit sitten eroaa kesäkumeista ku jenkkirenkaat on yleensä kaikki M+S merkinnällä? Vai onko kesäkumit kardaanin päälle vedettäviä ja kesärenkaat oikea termi sille mitä Ismo etsii? |
AVK:lta kannattaa käydä katsomassa kesäpyöriä
Lainaus:
Aika monipuolinen valikoima vielä tällä hetkellä :) Ei kovin pahan hintaisia rengassettejä, mutta ovat selkeesti nousussa kun sesonki alkamassa :eek: |
Lainaus:
Ehkä vähän väärä paikka säästää:rolleyes: Tästä tulikii aika hyvä kumisitsätti:) |
Eipä ole vatkaavia osunu kohdalle
Lainaus:
|
AVK!
Joo, AVK on tuttu kauppa ja on paljon tullu ostettua hyvää ja edullista tavraa sieltä.
Ei vaan pysty netissä etsimään oikean kokoista kumia vaan tarvii mennä paikanpäälle kattomaan. Rupeaa myös tuo 15" koko olemaan harvinainen nyky autoissa. Itellä ois pari nastakumia joista vois ottaa nastat pois vaan kun Astro on neliveto niin tarvis kahden hankittavan halkaisija olla kutakuinkin sama. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Astro!
No nyt on ajeltu Astrolla työmatka ajoa ja tutustuttu peliin.
Mukava laite kun jenkeistä tykkää, vaan muutama parannuskohde on löytynyt. -Ohjausta tarvii kyllä koittaa parantaa. Ei se olle voinnut olla noin huono tehtaalta lähtiessään?? -Takajousen ja akselin väliin tarvii laittaa korotus palikka kun tyhjänäkin on jo perä hieman alhaalla, saati sitten jos on kuormaa päällä. -Sisä valotkaan eivät vielä toimi ollenkaan ja sain purkuautosta hienon kytkimenkin sitä varten joten tarvii nekin koittaa saada toimimaan talveksi viimeistään. -Takapenkin etu jalkoihin tarvii koittaa kehittää etu seinä jotta ei tavarat valu jarrutuksessa tavaratilasta pois. Koitin etsiskellä ilmalla säädettäviä iskareita taakse vaan en moisia löytänyt? Aikoinaan minulla oli moiset D farkku kadetissa kun taloa rakensin ja hienosti sai perän suoraksi vaikka millasella kuormalla. Onkos noi ilmatyynyt syrjäyttänyt ne, vaan saisihan sitä alle 200 dollarin valmista sarjaa Astron lehtijousien kaveriksi vaan siinä ei ollu kyllä kompuraa. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.usavaraosat.fi/product_catalog.php?c=50 http://www.streetbeatcustoms.com/199...r-Over-Shocks/ http://www.streetbeatcustoms.com/199...pension-Parts/ |
Hienoa että muutkin fanittavat astroja :)
Itellä kans AWD 7H -90 korotettu 2" ja 235/75R15 pyörät alla. Takana mulla on gabrielin ilmaiskarit joita saa kyllä osaavalta kauppiaalta. Ohjaus on todella levoton jos kulmat eivät ole kohdallaan. Ohjauksen vetely sisään joustossa voi johtua myös kulmista, yksi vaihtoehto on myös nuo astron alkuperäiset vääntösauvat joita on myös katkeillut ittekseen, jos toinen on jäykempi kuin toinen niin vetelee taas. Suositellaan vaihdettavaksi pareittain aina. Korin ja apurungon väliset kumit kannattaa käydä läpi että eivät ole kadonneet, itellä oli ja oikea etupyörä liikkui 2cm eteen taakse riippuen siitä peruuttiko vai ajoiko eteen päin. Ja niistä korotuspaloista, jos sulla on alkuperäiset komposiitti jouset takana, niin älä laita korotuspalaa jouset menevät varmuudella rikki kasvaneen kuormituksen takia. Sinne saa tilalle ihan rautajousia edullisesti että jos jouset on loppu/halkeillut niin jouset vaihtoon. Jousien kiinnityspannat ovat kans herkkiä happanemaan, niitäkin onneksi saa uusia. |
Astro!
Tarvii nyt ihan oikeasti katsoa tuon ohjauksen toimintaa. Sielä olis simpukassakin näköjään säätö ruuvi johon en ole vielä kajonnut ja koko ohjauksen 10 niveltä sais 70dollarilla + rahti??
Hieman näyttäisi olevan myös auton eutpää kallellaan joten tarkistetaan vääntöjousien kunto ja säätö?? Taakse tuli jo vaihdettua varaosa autosta teräsjouset ja Punkalta tuli hieman pitkät u lenkitkin niin sielä olisi sopivasti tilaa korotus palikoille. Tutkitaan? Tänään ajoin tolla ensikertaa 120 km tunnissa ja sehän meni ihan vakaasti, poislukien etupään sivuliikettä joustoissa. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Alan liikkeiden hinnat ovat muuten tulleet alas aika reilusti viime aikoina. Halpoja taiwanilaisia ei minun mielestä kannata tilata kun ne saa vuoden/kahden päästä vaihtaa taas. |
Astron ohjaus ja jousitus?
Lainaus:
Täytyy tänään ottaa nosturille ja tutkia. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Astro.
Takapäätä korotettu 20mm palikoilla, nyt on suorassa. Katolla on muuten Jeepin kattokaiteet suksiboxia varten.
Tarvis jostain löytää edullisesti matala sellanen ja maalata samaan väriin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=151902 Vanteet ja keskiö on sävy sävyyn ja valkosivu kumekset. Bemarin sivuvilkku, Libertyyn tuli kanssa samanlaiset. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=151903 Kultahiput kimaltaa auringossa hienosti. Bling bling!!! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=151901 Ohjaustakin tuli taas tutkailtua vaan ei sieltä mitään outoa ainakaan vielä löytynyt? t. Ismo Ämmä |
hitto että tuo näyttää akvaariolta kun on kirkkaat lasit :) muuten kyllä tosi ryhdikäs peli, joskus salaa haaveilin ittellekki tommosta nelikkoa mutta päädyin pick-uppiin ku lavalle on enemmän käyttöä
|
Astro.
Lainaus:
Tossa oli hirveät siniset tummenuskalvot vaan ei niitä pystynyt katsella ja kun suomesa ei saa tummentaa kuin takosan lasit niin saapi olla. Voisin kyllä harkita sellasia ylöspäin tummenevia punaisia peilikalvoja vaan en mistään ole moisia enään löytänyt. t. Ismo Ämmä |
4x4 Astro
No nyt on ajeltu työmatkaa jo jonkin aikaa ja muuten tuntui toimivan vaan vielä ei ole selvinnynt tuon etu jouston sivuttaisliikkeen syy, en kyllä ole sitä kerennyt tutkimaankaan.
Kyllä se liitty jotenkin noihin ohjauksen tankoihin kun joustaa niin pyörät kääntyy?? Onkos kukaan asentanut lisäjarruvaloa tälläiseen? Mistäs otetaan virta? Jarruvalon kytkimeltäkö? Sinne vaan tulee aika monta johtoa, että oliskos johdon väri mikä? Jos vaan jolla kulla moinen tuoreessa muistissa. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lisäjarruvalo?
Lainaus:
Tutkitaan. Kiitoksia. t. Ismo Ämmä |
Millanen tuo voimansiirto on tässä 4x4 mallissa, onko siellä etuveto viskolla vai millä? Onko etuperässä mitään katkeavaa vetoakselia tms?
|
4x4 Astron etuveto
Lainaus:
En kyllä tiedä ko. jakolootan rakennetta, vaan jatkuva neliveto on eikä siihen ite mitenkään voi vaikuttaa. Vetareita ei voi katkoa kuin rälläkällä. ;) t. Ismo Ämmä |
viskojakis, 99 vuoteen asti uudemmissa kytkee sähköllä etuvedon tarvittaessa...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kulmassa voi kuulemma kokeilla näitä citimaastureita, jos ne vetarit siellä napsuisi :) |
Astron vetarit.
Juu ei! On tosiaan sen verta rauhallinen herrasmiäs menijä jotta! ;)
Ja ens lauantaina pääsee pitkästä aikaan Kulman maastoon ajamaan ja Cherokeen vetreita rasittamaan. Astro saa seistä pihalla. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
|
nuo on kotiäideille säädetty lootansa puolesta, ettei ne vahingossa driftaa niillä edes nurmikolla, astrot siis.. shift kittiä jne kehiin laatikkoon niin alkaa piristymään ja toisekseen tuo vanhempi "ei vortec" ei oo mikään kauheen kierrosherkkä alkujaan :) mut kyl se turbo portterin jättää kun polkasee reilulla lapikkaalla ja saa siinä moni henkilöautokin ihmetellä takavaloja kun noita oikeesti rääkkää :D ne pitää vaan valoista launchata jos mielii ripeesti liikkeelle :P
|
Lainaus:
|
racingrabbitillä oli joskus takatuuppariastro pikkulohkolla, se tuntu jo vallan urheiluautolta mutta ku siinä oli lukoton perä niin sateella sillä oli vallan pulassa, ne kotiäidit avensiksillaan ja osa mummoista rollaatorilla lähti risteyksestä ripeämmin liikkeelle.
|
Takaovien tiiviste?
Onkos kuinka tiiviivt muiden Astro omistajien takaovet?
Omassa sateella lattia kastuu eikä tunnu mistää saavan uutta tiivistettä takaoveen, muihin oviin kyllä ebaysta löytyisi? Onkos muilla moista onkelmaa. Vai ootteko jostain saannu tiivistettä? t. Ismo Ämmä |
sieltä tulee vesi sisään, samoten ku ikkunoista ja kaikista muistakin reijistä. esmes konepesu on täysin sula mahottomuus sen takia, ettei siel autos voi olla ku sadevaatteet päällä pesun aikana :D
|
Lainaus:
|
Todellakin ja ei oo tuttavapiirin ainut jossa em ominaisuudet :D
|
Astron takaoven tiiviste vuotaa.
No ei ainakaan mun Astroon sadevesi tule sisään muualat kuin takaovesta.
Tarvii jokupäivä oikein tutkia mistä se lirisee. t. Ismo Ämmä |
Alalaidasta. Siita kohti mis ovet kohtaa..
|
Varkaat kävi.
Töissä parkikksella oli Astro muutaman yön ja varkaa olivat rikkoneet kuskin ikkunan ja vienneet subbarin, vahvistimen ja CD radio soittimen!!! Vaan eivät olleet huomannet hanskalokerossa olevaa mankan etulevyä!!! Yö sade oli kastellut etupenkit!
Onneks on osakasko Pop vakuutuksessa, nyt nähdään korvaako se jotain? Samalla olivat rikkoneet vierisestä Libertystäni kanssa yhden sivu ikkunan ja penkoneet kaikki paikat vaan sielä ei ollut mitään varastettavaa. Osakasko myös tässä. t. Ismo Ämmä |
Astro leimalle.
Aika jälleen Astro leimata.
Takajousien etupäissä hieman väljää ja yksi pultti poikki. Tutkitaan. Muuta ei pitäisi olla. Hei Astro tietäjät, nyt tarvis muutaman neuvoin? Tuntuu että ilmastointi on aina päällä oli sitten säätövipu missä asenossa vaan? Auto käynnissä ja vipu missä asenossa vaan niin ilmastoinnin kompuran mangneettikytkin kytkee ja vapautuu vähän väliä ja kokoajan? Toimiiko oikein vai missä vika? Sammuilee välillä liikennevaloissa kun jarruttaa, kääntää rattia ja se ilmastoinnin kompura käy? Aikaisemmin ei näin mielestäini ole tehnyt? Missä vika? Kommentteja ja neuvoja saa laittaa. Kiitos. t. Ismo Ämmä |
Netti tutkiskelua.
Netti tutkiskelun tuloksena joko on liemet vähissä tai painekytkin sökö.
Noihan tutkataan ensin. t. Ismo Ämmä |
Astroa leimalle.
Ilmastointi:
Painekytkinhän se sökö oli ilmastoinnista. Leimalle: Päästö mittaukset oli ok ja kun tutkin takajousen etukannatimen katkennutta pulttia niin sieltähän löytyi ruostavaurio jousen kanattimesta ja jousi on jo jonkin aikaa osunut metaliin. Ihme viritelmä koko takajousen etukannatin? Miksi ne tehtaalla aina tuntuu laittavan pultit niin päin että olisi pitänyt tankki irroittaa jotta pulti olis saannut pois. Mulla oli varaosa autosta ylimääräisiä joten sahasin puukkosahalla puslien läpi menevät sormenpaksuiset kiinityspultit poikki ja uudet mahtuu hyvin laittamaan paikoilleen toiselta puolelta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183192 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183193 Kannatin purettu osiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183194 Alla mädän mukaan tehtyjä palikoita. Kaikki materiaali löytyi omasta romu kasasta.;) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183195 Huvikseni Us-Partsista moisia kyselin niin kävi ilmi että valmistus on lopetettu. t. Ismo Ämmä |
Jousen kannatin hitsattu.
Palaset romuista leikattu ja valmiina hitsaukseen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183214 Hepissä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183218 Sovituksen jälkeen liimattiin palat yhteen ja saumoja hiottiin sieltä mistä oli tarvis. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183215 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183216 Piti mennä Astrolla la Kulmaan vaan lainaan iskän Volvoa nyt sitten kun tää ei oo vielä valmis. Tarvii vielä pultit, hionta, kasaus maalaus ja autoon asennus. Jos pultit löytyy omista varstoista niin tämä on täydellinen kierrätys korjaus. ;) Sitten leimalle. t. Ismo Ämmä |
Jousen kannatin maalattu ja asennettu.
Ruosteiden harjaus, ruosteenmuunto pohjamaali, hyllystä harmaata miranolia ja kilipullosta mattamusta päälle niin hyvä tuli.
Mätä poistettu ja kannake on kuin uusi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183293 Aikamoinen mötikkä tuo on? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183294 Asennusta vaille. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183295 Hyvin sopi paikalleen, oli akseli vähän karannut taaksepäin vaan kuormaliinalla sai hyvin vedettyä kohilleen. t. Ismo Ämmä |
Astroa leimalle.
Jousenkorvakkeen asentamisen jälkeen säädin jarruja ja pyyhin pikku öljyvuodon alustasta pois. Samalla otin etukardaanin pois kun ajaessa kuullu rallatusta kun ei ole veto päällä ja ilmenikin että kardaani on tiukka vaan etuvetarit tuntuis olevan väljät ja ne sielä todennäköisesti ralattaa.
Mökillä on toiset varstossa joiden tiukkuuta tarvii tutkia vaan eipä nuo maksa kuin alle 100dollaria kpl + saman verran rahtikuluja USAssa. t. Ismo Ämmä |
4x4 Astro leimattu.
Astro juuri leimattu ja nyt voi vaihtaa nastoiltan hieman puutteelliset nastakumit alle. Just sopivat tänne eteläsuomen talveen??
Rallatus taisikin kuulua löystyneistä etu kardaanin pulteista, kun tehtaalla oli jäännyt purseet hiomatta ja näin kaksi pulttia eivät kiristyneet kunnolla. Purseet poistettu, lukitusprikat + kierrelukite lisätty. Taas on nelivetonen kulkupeli alla. Parannus listalla on mm. -takaoven tiivistäminen vesitiiviiksi jotta vois pitää mattoa lattialla. -pienen öljyvuodon lähteen löytäminen. -pakoputken ja pakosarjan toisenpuolen pulttejen uusiminen. -keskuslukituksen kuntoon saataminen. -kajareiden pätkimisen syyn selvittäminen ja korjaaminen + vahvarin ja subbarin lisääminen. -helmakoteloiden pintaruosteen poistaminen ja helmojen suojaaminen. -roiskeläppien asentaminen. t. Ismo Ämmä |
Vetopainon korotusyritystä.
No voi rähmän rähmä!
Sain tietooni että pystyisi mahdollisesti nostamaan vetopainoa 2000 kilosta 2700 kiloon jos tyyppikilvestä löytyy nelivaihteinen automaattiloota koodi ja tietty peränvälitys koodi. No innoissani etsimään tyyppikilpeä ja muistinkin jotta hanskalokeron sisäpuolelle moinen on liimattu. Sitten muistinkin jotta kun auto tuli minulle niin hanskalokeron kannesta oli leikelty pala pois ja vaihdoin sen ehjään varaosa autosta. Empä silloin arvannut moista parannusmahdollisuutta jotta olisi tajunut sälyttää tuon risan lokeron jossa oikea tyyppitarra oli. Yleensä tuppaan kaiken säästämään. Tarvii vielä mökillä varsto tarkistaa, vaan epäilen jotta pois on lentänyt. Tyyppikilpi on siis väärä ja näin siitä ei ole mitään hyötyä. VOI PER.....! No Metro Autoon sitten soitin josta ohjattiin soittamaan Länsi Autoon jossa jenkkejen edustus on. Puhelimitse ei oikein tuntunut löytyvän tietäjää ja sovittiinkin että lähetän asiasta tarkemmat tiedot s-postilla niin koittavat tutkia. Eli jos Länsi auto pystyy toteamaan tämä yksityisen maahantuoman auto olevan tyypiltään vastaava Suomalaisten kanssa niin homma voisi onnistua. Luotto on kyllä aika heikko jotta homma natsaa vaan vaan ei auta kuin odotella josko jotain saisivat selville. Menen vielä etsimään josko olisivat johonkin muuallekkin tyyppi tarran liimanneet Astroon? t. Ismo Ämmä |
Ei Chevyllä sattuis olemaan samanlaista palvelua kuin jeepillä että sais rapakon takaa tilattua VIN:n perusteella kokoonpano listan? Siitähän nuo kävis ilmi, eri asia sitten kelpaako konttorilla.
|
Tyyppikilpi?
No olihan sielä kuskin ovessa tyyppitarrakin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187832 Vaan olipa tekstit haalistuneet kokonaan näkymättömiin??? Oikeasta yläkulmasta erottaa juuri ja juuri 05/90. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187833 t. Ismo Ämmä |
Vetopainon nostoa?
Löysin netistä yrityksen josta pientä korvausta ja valmistenumeroa vastaan sai RPO koodit selityksineen.
Automaatti koodi oli oikea vaan perävälitykset liian harvat. Tänään sain myös s-postilla Länsi Auton kautta saman listan,eikä maksanut mitään. Hienoa ja nopeata palvelua Länsi Autolta. Kiitos. Mulla on olemassa takaveto Astron taka akseli ja 4x4 Astron etumurikka ja niissä perät, mökille varastoituna. Täytyypä kurkata jotta mitkä välitykset niistä löytyy? Nyt on mulla papereiden mukaan 3:42 perät. Varaosa takaveto Astron takaperä on papereiden mukaan 3:23. Kattelin myös ebaysta jotta löytyykö vaadittavia 3:73 periä 4x4 Astroon. Löytyhän noita. 316,76 euroa ring and pinion set eteen ja taakse + rahti 198 euroa = 514,76 euroa + tulli. No eihän tuo ole paha hinta jotta saa 700kg lisää vetokykyä ja pystyy sitten maastureita trailerilla vetämään. Täyttypä tutkia vielä se 4x4 Astron varaosa perä välitys mökiltä. t. Ismo Ämmä |
4x4 Astron 3:73 perä metsästystä.
Hieman valoa risukasaan.
Ruottin varaosahausta löytyi 5 etuakselia 4x4 Astroon joissa kahdessa oli oikea 3:73 etuperää. Löytyhän niitä taka akseleitakin ja kahdessta kävi ilmi oikea 3:73 välityskin. Rupean kyselemään pelkkien perien ostoa ja hintaa, jahka käyn mökiltä hakemassa oman varaperän ja tutkin sen jaon. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Astron vetopaino.
Näin Trafi on asettanut ehdoiksi 4 portainen automaatti ja 3:73 perävälitykset vaaditaan jotta voi vetää 2700kg.
Muut täsmää tyyppikilven tiedoissa paitsi nuo perävälitykset. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Ja kuinkahan todennetaan konttorilla, jotta mitkä välitykset on murikoiden sisuksissa?
|
Perien toteaminen.
Korjaamon työmääräyksellä, leimalla ja allekirjoituksella.
t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
No ethän sun sitten tarvitse välityksiä vaihtaa, sä tarvitset sen paperin ja allekirjoituksen... Tolla logiikalla...
|
Ihmetyttää kyllä minuakin että riittääkö tosiaan tuo perävälityksen vaihto ja oikea laatikko? No toisaalta, jos autossa ei oikeasti ole muuten eroa ja valmistajan "tow package"- ruksi on tuottanut kokoonpanolinjalle autoon asennettavaksi tiheämmän perävälityksen ja normaalista poikkeavan vaihteiston koukun ja johtosarjan lisäksi, niin pitäisihän niiden vaihtamisen teoriassa riittää.
Lainaus:
|
Astron vetopainot.
Tämä mun Astro on yksityisen aikoinaan maahantuoma ja priltään poikkeava täälä tyypätyihin 2700kg vetopainolla omaaviin Astroihin.
Minä olen tyytyväinen jotta tuollainen vaihtoehto on olemassa ja se minulle kerrottiin. Kyllä ne perät vaihdetaan ja sittenhän tästä tulee hyvä ja tilava veturi jolla vetää maastureita. Sitten teen vielä irtovinssin kiinikeet tähänkin keulaan niin johan rupeaa olemaan tosi monitoimiauto. t. Ismo Ämmä |
Jeepeistä ei kokemusta...
Lainaus:
JOS olisi jonkin yrityksen maahantuoma, ja akesta/trafista löytys k.o maahantuojan lappu, että tuolla ja tuolla perävälityksellä ja vaihteistolla vetokyky 2700 kg, niin onistumisen prosentit olisi 50/50? Mutta jos mennään tyyppihyväksynnän, taikka "puretaan valmistekoodista/numerosta" niin tuon 2700 kg koukun saaminen on aika epätodennäköistä... Mutta VOI olla mahdollista. (jopa EU suomessa) -> siis se win koodi pysyy samana, josta painot otetaan, vaikka teet mitä! toki suomessa voidaan soveltaa myös em. pienempiä painoja:o |
Ismon Astrossa ei ole valmistajan sallimia kärrymassoja nyt rekisteritiedoissa eikä täydellistä tyyppikoodiakaan, on vaan jotkut "hatusta temmotut" tieliikenteessä sallitut, lienekkö maahantuontikatsastuksessa kiinniollut koukku rajannut ne siihen.
Auton mallisarjan tyyppitiedoissa on tuo selkeästi ilmoitettu ehto jolla valmistaja sallii 2720 kg/455 kg massat tälle automallille. Eli jos on mustaa valkealla että auto vastaa niitä, niin onko tuossa nyt sen kummempaa arpomista? Otteelle tulostuu tällöin sama ehto mitä suomiastroissakin: "PERÄVAUNUPAINOJEN EHTONA: 4-PORTAINEN AUTOMAATTIVAIHTEISTO (MXO), PERÄVÄLITYS 3.73 (GT4)." |
Astron vetopainot?
Tuo hieman ihmetyttää tuo 455kg, miksi ei 750kg?
t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
| Sivu luotu: 06:49 (GMT +2). |