![]() |
Hilux ravistaa !
Tiedän että voi johtua monesta asiasta, mutta mielipiteitä/kokemuksia mistä lähtisi etsimään.
Eli -94 4wd naku hiluxi ravistaa aika paljon. Alkaa siinä 80kmh ja loppuu 90kmh. Tai ravistaa muissakin nopeuksissa mutta ei niin pahasti. Alustasta ei kuulu kuoppateillä mitään erikoista eli löysää ei tunnu nivelissä olevan. Nyt toiset 235x85x16 renkaat alla, mutta ravisti toisilla pienemmillä myös. En nyt muista missä nopeuksissa pahin ravistus toisilla renkailla mutta kuitenkin. Ehdotuksia kiitos, ja jos kokemuksia löytyy niin ne ovat tervetulleita. |
Death wobble ?
|
Tukilaakerin kumi rikki?
|
siis ravistaa ohjausta, vai jyrisee "jostain"?
|
Lainaus:
|
Mulla oli moista ongelmaa ja vikaa haettiin pitkään. Renkaatkin tasapainotettiin uusiksi mutta vaan ajan mittaan oire paheni. Kipu tuli sitten ulos kun kartaanin ristinivel korkkaas yhtenä päivänä.
|
Kardaanin kannatinlaakerille antaisin äänen minäkin. Tai sitte ristikolle niinkun yllä jo mainittiinkin. Viime kesänä kaupungissa porsi kuormurin kannatin laakeri ja aiheutti kyllä kaikenmoista ylimääräistä hälinää. Oli jännä ajella pajalle kun valoista lähdettäessä alko sellanen jyskytys mikä ei loppunut kun vasta neljässä kympissä. 80-90km/h alkokin sitten taas seuraava erä.
|
ääni myös täältä ristikolle.
|
Kannatinlaakeri oli ainakin mulla ihan niks-naks vaihtaa. Perustyökalut riittää. Ei ainakaan jäänyt mieleen mitään dramaattista, joten taisi liukua irti ja takas ihan itsekseen.. :)
|
Sitä kun heiluttelin niin klappia oli melkoisesti. Mistä saa edullisesti, muualta kuin motonetistä. Työttömän budetille sopivaan hintaan, ja millainen vaihtaa ?
Eli se laakeri menee jokatapauksessa vaihtoon. Ristikoissa ei tuntunut väljää väännellessä/heilutellessa. Eli mistä edullisimmin ?? |
Ei ristikoissa väljää välttämättä tunnu mutta kun toisen puolen laakerit siellä ahistaa niin taatusti ravistaa. Puota kardaani laakereineen alas ja nitkuta ristikot läpi niin vika kyllä selviää.
|
Lainaus:
|
Vastaan että siitä tarvikeputkasta mistä sen saa samalla reissulla käteen. Motonetti on melko nettohintainen kauppa eli tuskin ainakaan paljon halvemmalla mistään löytyy.
|
Lainaus:
Ristiniveliä on vaihdettu useampia. Kiivastua ei kannata jos itse kyselee ja toiset koittaa auttaa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Näkisin, että olipa rikki mikä hyvänsä niin purkamaan joutuu koko hoidon ja samalla vaivalla tarkistaa (itse vaihtaisin) ja rasvailee ne ristikotkin.
|
ristikot maksaa kympin kappale ja se tukilaakeri ehket max 20 vaikka fixus kaupasta.. ei ne hilun rojut sen kalliimpia ole kun nissaninkaan (terrano) ja jos kerran kardaani on irti ni ihe vaihtasin kaikki kerralla JOS on missään väljää.. Tamgears jos haluat ok hinnalla hyvät osat, ne myös tietää nuo koot kerralla oikein, ei tartte arpoo moponetin paskaosien kanssa, niiko itelle et 2x viärän kokoset ristit tullu nissaniin :D
ja oikiasti jos se tukilaakeri tuntuu käsin paskalta, ni todnäk siel ei oo ristikotkaan täysin ehjät, paikallaan ei tunne sivuheittoa tai takertelua kovin hyviten. vaan se on käytettävä väkisin irti et tietää todellisen tilanteen ja sittepä se onkii matka varaosakauppaan jos siel on jompa kumpa paskana.. eli suosiolla varaisin ne kympin ristit ja asennuskaljaa enne ko alat puottelee kardaania veks :D |
Lainaus:
Ei porukkaa kohta kiinnosta yrittääkään auttaa jos asenne tuommonen. Mut kyllä määki vaihtasin sinne kaikki romut kerralla. Osta osas mistä ostat, tuskin ehotus kelpaa kuitenkaan...ehe ehe. |
Lainaus:
|
jaa prkl, anteeks miun moka, parisen kymppiä about kappale, tottuna nissanin varaosahintoihin ;) heittoa etu/taka välillä pari euroa/kpl.. http://www.tamgears.com löytyy näköjään kaikki, tosin rankasee jos etusen tuplanivel on pienemmällä kupilla ni pompsahtaaki sit kuuteen kymppiin :o sitte myös moponetti http://motonet.fi/fi/varaosat/589/au...4#Voimansiirto mut mie olisin TODELLA varovainen et suat oikeen kokoset kalikat, nimim kokemustaonPERKELE.
jos et ota asennuskaljaa, ni silloha niillä olutrahoilla suapkii kierroksen ristejä vaikka ois tuo kalliimpikii osa :) toiseksee jos halluu hommat tehtyä, ni liialla liukasteella on iso vaara siihen et jiäpi asennukset vaiheeseen :D |
Kato se on tua kymäläisen ja varsinkin jos on,niinkuin tuo nicci antaa ymmärtää eli cosworth miehen luonne semmonen että pitää olla valmis haastamaan kuka tahansa,missä tahansa,millä tahansa ja syystä mistä tahansa...:D:D:D
Vaan vaiha se laakeri ja rasvaa samalla kardaanit ja korjaa sitten lisää kun tarvii... |
Cossumiehellehän pitäs olla laakeri ja ristikkojumpat ja muutki "pikkurenpat" tuttua koneen pe iltasen täysremontinki tekemisen suhteen tuttua ja ns normi perjantai-ilta :D eikös ne fordin sähkörempat tehha ihan sujuvasti liikennevaloissa jo? ;)
|
Lainaus:
http://i17.photobucket.com/albums/b8.../Dodge/la1.jpg http://i17.photobucket.com/albums/b8.../Dodge/la2.jpg |
Vaan oliko tuo seurausta jostakin? jos ei, niin aiheuttiko tuo mahdollisesti jotakin johonkin muaalle?
|
Itsellä oli lj70 samat ongelmat niin homma korjaantu sillä kun laittoi alustaan uuden pusla sarjan kokonaan etu akseliin kuskinpuolen riipukkeet puslat oli ainakin 2/3 sellaisia että puuttu kokonaan se sisäkooli sieltä :D
|
Lainaus:
Sillä jos jonkun ristikon joku laakerin on juntturassa niin taatusti ravistaa ja siinä kärsii kannatinlaakerikin. Kannattaa vaan tarkistaa kaikki asiat että ei vain vaihdeta jotain rikkoontunutta osaa jonka joku toinen rikki oleva osa on rikkonut. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Joku tuossa edellä kirjoitti puslien vaihdosta. Mitkä puslat on kyseessä ja millainen homma ? Vaan oliko tuo seurausta jostakin? jos ei, niin aiheuttiko tuo mahdollisesti jotakin johonkin muaalle? Se oli seurausta siitä, kun siinä kumissa on ylhäällä yksi pyöreä, ja alhaalla kaksi pienempää reikää josta on ajan saatossa päässyt laakeripesän ja kumin väliin likaa, hiekkaa yms. Ja se on syönyt kumiin urat. En tiedä mitä reikiä lienee, tehtaalta lähtöisin kuitenkin. Tuossa jo aiemmin mainitsin attä ne urat olivat vain ylhäällä ja alhaalla kumia, ja väljäkin silloin pystysuunnassa. |
Lainaus:
Minä ainakin oletin että se tukilaakeri ei olisi hajalla, noita hiluja tuossa ollut tutuilla ja itselläkin käytössä eikä tukilaakereita ole tarvinnut vaihtaa. En tiedä onko Offiautoissa noi sitten kovemmalla kun kulmat on korotusten takia erilaiset. Ristikoita sen sijaan kuluu ja joutuu vaihtelemaan, ei ole kalliitakaan ja josko kartaanin ottaisin itse irti ravistuksen takia niin vaihtaisin nuo. Noita ravistusoireita on useammalla ollut ristikoiden takia. Mutta onnea autonkorjaus urallesi :rolleyes: |
Mulla on 360tuhatta mittarissa niin 1tai2 tukilaakeria on särkynyt ja on niitä pitänyt koknaisuudessaa vaihtaa silti ainakin 3kpl. Se kumi menee väljäksi/löysäksi niin rupee alle 30 vauhis ravistaan kiihyttäessä eli riseyksestä lähdettäessä. Tosin mulla on 4tuuman alustasarja niin tulee vähän kulmaa kartaaniin niin varmaan se vaikuttaa asiaa ja tehoa n.200hp. Ristikoita on kans vaihettu yks sankollinen :) et ihan on kulutus tavaraa ainakin minun hilussa tukilaakeri ja ristikot.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuvauksesi mukaan esiintyvää vikaa koitti useampi tarjota vaihtoehdoksi, eihän se netissä kirjoittamalla aina oikea analyysi ole, tuo että alkaa sen jälkeen vittuilemaan toisille ja kehumaan kuinka on itse oikeassa on kyllä niin että siellä Kotkassa on syytä mennä peilin eteen. Josko hauppamiehenä noihin helkkarin hyvin tiedät ja ymmärrät niin ei kai silloin tarvi kysellä? |
Lainaus:
|
Kyl tää on nyt pojat silleen et tarvii hakee uus pussi poppareita.:D
|
Lainaus:
|
Varokaahan vaan, pian saatte tekin kommenuksen vakuutusyhtiön lääkäriksi ja pitää katella peiliin. Tukilaakeri tai sen kumi on viallinen kuten arvon herra itse tiesi:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voittaa taistelu, mutta hävitä sota.....
Mä meen kanssa tekemään lisää poppareita.., ne ei kirvele ;) |
Bravo, olit oikeessa!
|
L200 mitsu teki samaa. Kardaanin tukilaakeri oli riekaleina. Uusi osa maksoi 60e ja asennukseen meni 40min kun työkalut oli tunnetusti hukassa.
|
Öh..
Aika jännä et ratti vipajaa vaik tukilaakeri rikki,no kai se senki voi tehä. Semmonen omituisuus on joskus tullu eteen et ku etukardaanin luistiin ruuttaa liikaa rasvaa ni hetken aikaa tutisee ratti ja koko keula,ja hetken päästä asettuu. Mut noin nyrkki sääntönä et kaikki mikä on rikki ni uusiks ku joutuu kuitenki koht uusimaan. Nuuka mies voi vaihtaa osan kerrallaan,eihän sitä kartaania kauan irrota. Ensiks pidä napalukot auki et varmistuu ettei johdu etupään vetovehkeistä,sit ihan nippeli tietona et etupään vipatukseen vaikuttaa kans ohjaus iskarin kunto,sit simpukkaa voi kiristää jos on välystä,seki vaikuttaa.
|
Lainaus:
|
Monesti vaan nuo viat ei korjaannu vain yhden vian korjaamalla.
Esimerkki (näin voi myös käydä): ristikko jumittelee (ei kummoisia oireita) -> tukilaakeri kärsii ja lopuksi porsii(kunnon oireet alkaa). -> Asentaja vaihtaa rikkinäisen tukilaakerin, taas mennään kunnes kohta taas tukilaakeri porsii. Jos on joku vika niin kannattaa korjatessa miettiä mikä mahdollisesti on aiheuttanut vian niin ei tarttee kohta taas "korjata" ;) Tästä syystä tässä on monikin koittanut arvon OP:tä neuvoa josta hän meinas vetää herneet nenuun. |
Eiköhän tää ole loppuun käsitelty kun vikakin jo löyty.
|
Tuota omaa tukilaakeria heiluttelin kun renkaat vaihtelin sama muutaman millin "klappi" mikä ollut viimeiset 200 000km mutta ei ravista missään nopeudessa.
Pohjassa olevaa reikää kun katseli niin samanlaisesti on ainakin tuo kumi kulunut tuossakin mutta onhan se jo sen 420 000km pyörinyt. |
Lainaus:
|
Navara ravistaa
Moro
Mulla vähän samoja ongelmia. Navara meinaan alkaa ravistamaan ihan tolkuttomasti kun vauhti nousee noin 60km ja käytännössä loppuu noin 65km. Ja tämä pelkästään takavedolla. Voiko tuollainen tärinä johtua kardaanista vai missä piilee? |
Lainaus:
Olin jo hakemassa toisia renkaita vanteineen lainaan kun vika tuli pihalle ja ristikko ampui sisukset ulos. |
Sivu luotu: 00:57 (GMT +2). |