![]() |
Nasan miehen mietteitä
http://www.digitoday.fi/tiede-ja-tek...sa/20141603/66
Kaveri meinaa, että 6 pyöräkoneen renkaat saa vähemmän runtua kun ajetaan vain nelivedolla. Nyt raadin mielipiteitä. Mulle toi ajatusmalli ei sovi ollenkaan. |
Nooo....kieltämättä kuulostaa hieman oudolta teorialta ja tuntuu että Richard on ihan yhtä pihalla kuin nuo mönkijätkin, mutta saatan olla itse väärässä, kun vastassa kuitenkin tuon tason avaruus jermu! :D
Mutta silti ainakin tuo matkalaukku vertaus ontuu niin maan per*eleesti! On ihan pikkanen ero työntää/vetää käsin laukkua rivasta, jossa vapaasti pyörivät pyörät kynnyksen yli, kuin että jos ne renkaat vetäisi itse, niinkuin tuossa mönkijässä.... |
kyllähän ne renkaat ja vanteet kuluu jo herkästi viiden kilometrin matkalla? :eek:
|
Lainaus:
|
Nasa ei aina ole kaikkein viisain instituutio
mutta jos ajatellaan täysin jäykkää nelikkoa ilman välyksiä ja vaikka 30cm korkea kivi niin kyllähän se rasittaa Matkalaukku selitys ei ole väärin maallikolle tai hieman ymmärtävälle koska jos takapäällä työnnetään se laukku kynnyksestä yli niin kyllähän se siihen tökkää kuin, että eturenkaat nostaisi sen akselin yli siitä kynnyksestä eli kahvasta vetäminen Sitä en ymmärrä, et lähetetään laitteita tuonne jonnekkin, niin miksei niitä testata joissain äärioloissa ajellaan gobin poikki ja siperia talvella lännestä itään ilman, että laitetta huolletaan lainkaan ja sit gobi uudestaan. Sitten puretaan ja katellaan missä on kulumaa tai ongelmaa niin olettaisin et aika huoletta toimisi laite marsissakin Aurinko paneelien kanssa on käsittääkseni pöly ongelmaa, miksei niistä tehdä kääntyviä ne kun on taitettuna siinä kapselissa millä se sinne marssiin menee. Ainiin olikos tässä uusimmassa suomalaisen-nokian valmistama äly-yksikkö ja jossain oli juttua et se olsi samanlainen kuin 3210;pissä vai mikä se mailman kestävimpiä oleva nokia oli? |
Homman vaikeus on se, että kyseinen mönkijä on kuussa. Ja sinne ei lähetetä yhtään turhaa grammaa, vaan tuonkin laitoksen jokainen osa on niin paljon kevennetty kun vaan ikinä mahdollista. Ja se tietty näkyy kestävyydessä. Onhan tuota härveliä testattu vaikka kuinka mutta näemmä yllätyksiä tulee vastaan. Jostain luin juttua tästä projektista mutta ei äkkiseltään löydy netin syövereistä. Esim. erilaisia pyöriä testattiin satoja eri vaihtoehtoja ennen kuin päädyttiin nykyiseen ratkaisuun.
|
Lainaus:
Jossain oli juttua, et ne testit tehdään lavastamalla, että saadaan kontrolloitua olo suhteita :eek: Jotain dokkaria katoin ja siinä ne korjasi vikoja sitä mukaa kun niitä tuli, mun mielestä se pitäis ajaa niin pitkälle kuin se kulkee ja sit katellaan mitä kaikkea hajosi, mut kun se on kallista. En tosin usko, että se laitteen alusta maksaa miljoonia siihen pari akkua ja marketti aurinkopaneelit niin saa sen kuluvan osan kateltua et monta kilometriä se kestää :rolleyes: Eikä oikeen voi sanoa, et kovin kattava testi ois ollut jos samalle matkalle kuin meiltä keskustaan pettää renkaat :o Jos ite tekisin tollaisen vehkeen joka kulkee karkealla soralla ja kivikossa niin en ensimmäisenä vaihtoehtona lähtisi alumiini kulutuspinnalla liikkeelle Avaruus nortit ilmeisesti on unohtanut sen, että mars;issa ei ole sää kuluttanut kiviä "pyöreiksi" |
Renkaathan on siis tämän näköiset.
http://i.space.com/images/i/000/035/...wheel-wear.jpg Ja tuo itse mönkkärihän painaa melkein tonnin, joten kyllä nuo ihan varmasti kuluu nopeasti sen painoisen vehkeen alla kivikossa kun suditellaan kilometri tolkulla. Mutta mikä tuossa sitten on vaarassa pettää, että häviääkö noista kuvio, vai alkaako itse runko ottamaan damagea? Vaikea sanoa kuvien perustellaa minkä paksuista kamaa on käytössä... EDIT: itseasiassa kun tarkkaan katsoo, niin näyttäisi että tuolla renkaan yläosassa olisi sinne kuulumaton reikä, että ehkä terävät kivet puhkoo sitten tuon rungon pilalle. |
veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eihän se autokaan mielellään esim. 35" kumeilla kiipeä 40" korkean kiven päälle jos sitä nyt vaikka työnnettäsiin toisella autolla, mutta ávot että alkaa nousemaan kun omilla vetävillä tassuilla sinne kiivettää....you know! :) |
Lainaus:
|
kuinkahan paljon noilla pyörillä on painoa? eikös titaani ole noin 2x alumuunin painoista, kuvittelisi että esim tuon lisäpainon tuoma varmuus olisi sen arvoista...??
edittiä: titaani on 66% amuliinia painavampaa... tosin en tiedä mitä seosta nuo pyörät ovat... |
Kyllähän sitä sanotaan että kun insinöörit suunnittelee niin siitä on järki kaukana...
Mutta kyllä tollakin mönkiäisellä on budjetti ollu sitä luokkaa että pelkästään niitä renkaitakin on testattu varmaan satakertaisella budjetilla mitä offipalstalaisten projektit ikinä on yhteensä ja suunniteltu miljoona kertaa isommilla aivoilla :D että tuskinpa tarvitsevat offipalstalaisten parannusehdotuksia... |
Luulisi että juurikin lämpötila tai sen vaihtelu tekee täällä toimivista matskuista avaruudessa ongelmallisia. Kuussakin auringon puolella tais olla +100:n paremmalla puolella auringossa, varjossa saman verran alle nollan tai jotain. Normikumin käytös tossa antaa jotain osviittaa haasteista, "joustaa" kuin lasi nestemäiseen typpeen (-196 astetta) upotettuna. http://www.youtube.com/watch?v=ciS6RLSECw4. Marsissa on tosin parikyt astetta lämpimämpää talvisinkin.
Muistelen aikanaan ekojen tänne tuotujen ranskalaisten rakennusnosturien kohdalla ettei meinattu saada mitään lujuusvarmuuksia -20 asteen pakkasillekaan, puomiristikoissa käytetty teräs oli sen laatuista. Eli avaruusvehkeissä tuotekehittely sikakallista, materiaalit ennennäkemättömiä ja osat yksittäiskappaleita jolloin rahat tahtoo loppua vaikka teoriatietoa voiskin olla. |
Rahalla saa...
Siis tuolla marssissa on aikalailla erilaiset olosuhteet, kuin maassa; esim. vetovoima on noin 1/3 mitä maassa, siis tarkoittaakohan tämä sitä, että tuota mönkijää on roikotettu kumiköydellä testeissä maassa?
Ja onhan noissaa demokappaleissa aina ongelmia, ja kun se kömmähdys sattuu tuommoiseen aparaattiin, niin sitä seuraa koko maailma! Matkapuhelimissa testaus siirretään kuluttajalle, ja hekoitetaan ottamaan akku irti, kun käyttäytyy omituisesti... Siinä suhteessa ei käy kateeksi noita NASA:n suunnittelijoita, että yksi virhe voi romuuttaa koko projektin, ja sitä ei voi korjata... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Vaan jos se selviää siperiasta vesisateisesta 50°C pakkasesta ja pari kertaa aavikosta niin ei se varmaan ensimmäiseen varjoon mars;issa kuole :D Eikös se edellinen mars mönkijä ajanut nurin itsensä? Lie olisiko kannattavaa lähettää seuraavaksi sinne jokin korjausasema mille vois nykyinen mönkkäri hakea sen ensimmäisen ja korjailisi sen ja kans vaihtelisi renkaat nykyiseen :p |
Lainaus:
Nehän meinaili, että tuolla toisella vanhemmalla härvelillä voisi testailla reittejä etukäteen, ennen kuin tuo uusi ja hieno Curiosity lähtee minnekään pehmeämpiin paikkoihin jumittamaan. Oli ilmeisesti suunnitelmissa ajella hiekalla kivikon sijasta, renkaita säästellen, mutta pelkäävät että jää jumiin tuokin. |
Lainaus:
Vinssiä vinssiä vois nasan poijjille vittuilla :D Onhan niissä vehkeissä ne näytteenottokädet, et en oikeen tiedä miksei onnistuisi kaapelia/vaijeria kiinnittää etummaiseen ja ohjelmoida siihen, et jos sutii niin höllää vedon pois ja toisella nyppää taaksepäin pehmeästä kohdasta tai sitten ajelisi vaan etuvedolla jos uppoaa niin telipäälle ja pakilla pois |
Lainaus:
Mä olen kyllä siinä mielessä eri linjoilla, että kuka vaan voi keksiä paremman tavan toimia. Tietotekniikan saralla esim. avoimen lähdekoodin ohjelmat pistää aika hyvin asioita uusiksi. |
Lainaus:
eiköhän ameritiikassakin ole muutamia kohtuu kokeneita "offi" ukkoja ihan valmistavan aseteollisuuden puolellakin. usein vaan joudutaan tekemään johtopäätökset vajaavaisten tietojen perusteella. informaatiota varmasti on paljon,mutta ketkä sitä saa ja ketä lukee tai vielä ymmärtää kaiken saadun tiedon. ;) kuitenkin lähes aina rajoittava tekiä on rajallinen budjetti :( |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei tuon luokan projekteihin oteta tavan rivimiestä töihin vaan vain alan parhaat tekijät kelpaa. Nasalla siivojatkin on varmaan siivousalan insinöörejä :) Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vaan montako viikkoa kuukaudessa se nasaylisuperinsinööri rymyyttää metässä maasturilla laitteiden rajoja etsien ja sit hitsailee niitä kasaan illasta et aamusta voi ajella kehittämään mars-mönkijää :confused: :confused: Ehkä ongelma tässä on siinä, että siellä on ne parhaimmista parhaimpien parhaimmat jotka ei edes osaa manuaalilla ajaa :rolleyes: Vähän sama kuin M.I.B;ssä parhaimmista parhaimmat ei siirtänyt pöytää, et vois kirjoittaa Saati tiedä mitään siitä todellisuudesta, et miten auto käyttäytyy maastossa jos on kemppi lukot akseleissa ja keskitasauspyörästössä Mistä ne muuten tietää sen et mars;issa ei ole kuin 3osa maan vetovoimasta? |
Lainaus:
Ne insinöörit tuskin suunnittelee mitään vitun kemppilukkoja tollaseen mönkiään. Eiköhän niissä ole ihan sähkömoottorit joka renkaassa, tai jotain muuta hienoa tekniikkaa |
Sit tollee fyysikko pystyy KUULEMMA laskemaan vetovoiman ku tietää vähän tiheyttä ja halkasijaa.
|
Lainaus:
Miimpä ja niillähän ei ole ongelmana renkaiden rikkoontuminen kiviä vasten hieroontumisesta |
http://cdn1.dottech.org/wp-content/u...arejection.jpg
Nonniin "fiksut". Ei ku hakemusta sisään vaan nasalle. Kai te parempaan pystytte... :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuskin se hieno elektroniikka mitä siinä mönkijässä on kovin montaa sataa astetta lämpöä kestää. Vituiksihan se meni kyllä ilman minuakin, eikä se liiemmin edes haittaa. En jaksa väitellä osaisinko ite tehdä paremman, mutta ei se nasaltakaan näy nappiin menevän Vaan mikset sinä ollut sitä suunnittelemassa, palkkaa siitä varmasti tulee sen verran, et ajan puutteeseen ei varmaan voi vedota :confused: |
Sen elektroniikan voi suojata lämmöltä mut kerros miten vitussa meinaat suojata renkaat? Entä jos kumi menis puhki? Taitaa olla pikkusen vittumaisempi ku huomata et pyörä on kulunu.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vituikshan tuo ei nimenomaan ole mennyt, eiköhän se ole hoitanut jo kaikki sille suunnitellut tehtävät hyvin. sinänsä hauskaa että edes mietit pystyisitkö tekemään paremman. Se että vuoden kommentoi offipalstalla joka topikkiinn ei vielä tee susta marssimönkiä suunnittelijaa... ja miksen minä menny, no kun eivät kutsuneet töihin, ehkä niillä joku selitys siihenkin on.... :) ja kyllä se nasa on alansa viisain ja kokenein instituutti vielä toistaiseksi, ehkä kinuskit menee jossain vaiheessa ohi. |
Lainaus:
|
Ihmettelen että tähän mönkiä "ongelmaan" ole tarjottu ratkaisuksi K 1500
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Täältäkin joku voi joskus keksiä jonkin ihan uuden asian ja se hyödyttää jotain mitä keksijä ei edes tiedä... |
Ei laiteta tuonne uhoamistopickiin, mutta taidan olla porukan ainoa, joka on jutellut nasan mars-tutkijan kanssa livenä. Vuosi oli varmaan 2002. Sellainen otus punkkasi kesää Islannissa samalla vuokraemännällä, kuin oma vaimoni. Nasa teki sinä kesänä analogioita, eli tiimi tutki jäätikköjokia Islannissa ja toinen porukka aavikkojokia Tunisiassa.
Eipä tuo miltään supersankarilta vaikuttanut, kova mimmi toki. Köyhän perheen penskana kävi ensin armeijan, taisi palvella persianlahti kakkosessa tukialuksella tutka-aliupseerina. Valtion stipendillä luki sitten fysiikkaa. Kivalta kesäpuuhalta nasan homma vaikutti, sai ajella Hiluxilla 38" renkailla pitkin poikin Islantia. Uskoisin, että ainakin Devonilla on offikokemusta enemmän, kuin monilla täällä huutelijoilla. |
Lainaus:
Lainaus:
Eiköhän ne renkaat ole samassa suojassa kuin koko mönkijä laskeutumisen aikana Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Missä kommentissani ilma täytteisiä renkaita laitteeseen ehdottelin?? Lainaus:
Yhteisön pyynnöstä lopetan kommentoinnin viikon loppuun mennessä :) |
esan pojilla on mönkiän ilmakumi pyörät tosin prototyypissä, discoveryllä näyttivätpätkän mars puvun kehityksestä, ni siinä ajeli eurobotilla
|
Lainaus:
|
Tämän palstan mietinnät aiheesta on vähän niinku maa tuolta marsista katottuna. Kärpäsen paska.
http://static.iltalehti.fi/ulkomaat/...u7214mp_ul.jpg |
Lainaus:
Oiski aika hauska yllätys kun Nasan tyypit on vaivalla päässyt Marssia tutkimaan, siellä tuliskin vastaan joku Offipalstan projektin näkönen, vaikka 2000 euron HJ, joka olisi julkisuudelta salassa päätynyt Marssia tutkimaan! :p |
aito ensin afrikkaan uitettu kattokoro hj, allaan maaailman parraat maastorenkaat, kaks,nolla,viis, kuustoista hakkapeliitat, lukkovanteilla..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Seikkailin sosialistisessa mediassa, ja vastaan tuli tämä LuAZ-1901 "Geolog". Melkein valmis Mars-mönkijä? :D Eikä tartte gasoa saada, kun perälaatikossa puksuttaa kolme pyttynen diesel. |
Lainaus:
No?:confused::confused: Ei tällä kyllä kuuhun mennä.... muohahahahahaha.....:eek::D |
Lainaus:
|
Offipalstan avustusretkikunta
Niin, mitä jos ostettaisiin Neuvostoliiton ylijäämävarastosta joku hiukan edullisempi avaruusraketti, sellainen pikkuvikainen jossa on vähän hitsattavaa ja pientä laittoa. Tähän offipalstan tarrat kylkeen, Geolog ja HJ kyytiin, Punkalta laukaistaisiin ja mentäisiin auttamaan Nasaa tonne? Pari viikon keikka. Työkaluja ja vararenkaat mukaan. Pirkkaa pari kopallista. Niin ja notskitarpeet sekä makkaraa.
|
Lainaus:
Millähän tuon offarille morsian, ketjun saisi linkitettyä sinne joko marssiin tai nasalle? Nsa sen on jo varmaan kolunnukki läpi ja jo valinnu parhaat urhot kansakunnan kehitys hankkeeseen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nyt ois offinauteille hyvä sauma
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201...28586_ul.shtml |
Mä nysväsin tällaisen postin valmiiksi, jos haluaa lähettää Nasan miehelle.
Email to: public-inquiries@hq.nasa.gov Dear sirs, We at Offipalsta.com in Finland, in Europe, have been worrying about the tyre problems of your Mars- rover Curiosity and started a discussion thread trying to solve this issue. The Offipalsta.com has several hundreds of OffRoad specialists with hundrerds of years of accumulated experience in constructing, operating and servicing offroad vehicles. Most of that experience is of operating vehicles on Earth, but with a little bit of imagination, the principles might be used in Mars as well. We offer our help in case you have ran out of ideas with the problem. Sincerely yours Signed Www.offipalsta.com : Nasan miehen mietteitä - discussion topic |
Laita Hilma menemään ja heti :D:D:D:D
|
Lainaus:
|
Postia Nasan miehelle
No mie laitoin tuon Nasaan, pyysin rekisteröitymään ja toivotin Nasan miehen tervetulleeksi.:)
Sit vaan ootellaan. Mut sillä välin voitais miettiä vaikka raketin speksejä :D |
Lainaus:
|
Kellään tietoa miten ydinreaktorin syöttöä lisätään? Saisi siihen kömpijään vähän menohaluja lisää...
|
Siinä reaktorin vasemmalla puolella on ne 2 ruuvia. Takimmaisesta lisätään syöttöä ja etummaisesta säädetään tyhjäkäynti.
Tuollainen varttikierros myötäpäivään pitäisi riittää... |
Lainaus:
|
Lainaus:
eikun 2h jälkiahettuna, saa paremman alavääännön. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Äijä sai säteilyä niin että riittää ja piisaa, mutta kuoli vasta vuosien päästä. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun sai säteilyä, oli jo aiemmin sohlannut sukellusvene tukikohdassa. :eek: Djatlov oli puolueen miehiä, joten hän ei saanut juurikaan mitään rangaistusta. Sen sijaan onnettomuus aikana kotonaan nukkunut tehtaan johtaja pääsi siperiaan retkeilemään muutamaksi vuodeksi. |
Nyt telkku kanavalle 1. Ohjelmassa kuuauton suunnittelua :-D
|
Lainaus:
Ja kyllähän he saivatkin sikapaljon enemmän tehoa reaktorista irti, kun kukaan muu k.o reaktorista! ja kukaan ei tule rikkomaan k.o reaktorilla k.o ennätystä. Harmi vaan, että tuo mekaniikka (ja sähköpuoli) ei pysyneet nipussa, vaan levitoitu pitkin maapalloa:rolleyes: +++++++++++++++++++++++++++++++++++ Korjaus: testasivat varajärjestelmien toimivuutta, ja nimenomaan PIENILLÄ tehoilla! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
[QUOTE=sisua45;1102968]Kyseinen heppu sääti syöttöä Tšernobylissä 26.10.1986. Hän oli insinöörinä johtamassa reaktorin testaamista, ja eihän se ihan putkeen mennyt...
Pieni tarkennus päivämäärään joka oli 26.4.1986 |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Muistin väärinpäin....
Lainaus:
Siis testasivat varajärjestelmiä, ja koska niitä on monta "päällekkäin" jopa tuossa murheenkryynissä, niin osa niistä piti asiasta tehden ottaa pois päältä. Ja sitten kun se viimmeinenkin, säätö/hidastesauvat oli nostettu liian ylös, vastoin kaikkia määräyksiä, lähti mopo käsistä... (reaktori kuumeni niin paljon, että suli, paloi, höyrystyi ja levisi ympäri maapalloa. tuossa lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1...alaonnettomuus |
Sivu luotu: 07:27 (GMT +2). |