![]() |
Hiluxin rakentelua Tuareg Rallyyn
1 Liiteet
Aloitettiin uuden kilpurin rakentelu tämän vuotista Tuareg Rallya varten. Itse auto saatiin hommattua vasta tämän viikon maanantaina ja kisan alkuun on vajaa 2 kuukautta, joten saattaa tulla vähän kiire. Niin ja kyseessähän on Toyota Hilux 3,0 D4D -08
Suunnitelma muutoksista on seuraavanlainen: -korin sisälle FIA hyväksytty turvakehikko -renkaiksi Pitbull Maddog 35x14,50-17 ja näille 17x9 aluvanteet -jousitus uusiksi, eteen ja taakse Profenderin 2,5" coiloverit sekä taakse vielä Bumpstopit sekä taka-akselille nelilinkki -akseleihin paineilmalukot ja 4.56:1 Nitrogearin välitykset -moottoriin pientä säätöä ja uusi välijäähdytin -korin ja moottorin siirto taaemmas -jäähdyttimen siirto taakse -penkit ja vyöt uusiksi - ja aika paljon muuta pientä..... Ja sitten jos joku sattuisi tietämään että mistä saa FIA hyväksynnän itse tehdylle tai teettämälle polttoaine tankille niin voisi kertoa:) |
Kyllä kahdessa kuukaudessa hyvin ehtii, eikä tarvi vissiin mätävikoja korjata :)
Tsemppiä projektille, Afrikassa tavataan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Myydäänkö hyväksyttyjä tankkeja valmiina? vai eikö sellainen laatikko malli passaa? |
Lainaus:
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja tankkaaminen reissussa ei onnistu vai onko etapit niin pitkiä et pitäis kanistrata matkalla? Useampaa ei säännöt salli? panohan ei valtavasti nouse jos useamman laittaa ellei sitten hinta tule vastaan et kallis hyväksytty on +-0 pikku tankkeihin verraten, mut pikku tankeissa ois se et jos jostain syystä tulee reikä se ei ole kuin yhdessä eikä "kaikissa" Ja varmaan sijoittelullisestikkin pikku tankit olis parempia sais vararenkaan tai muuta harvemmin tarvittavaa vaikka tankkien väliin keskelle lavaa :confused: |
Mielenkiintoista Juukasta tulollaan!
Pitakkeehan meita ajan tasalla kuvien kera. |
Lainaus:
Sitä kokoa muissa Hiluxeissa näyttää olevan. Kulutustahan en kyllä vielä osaa varmaksi sanoa mutta tulee se varmaan olemaan ainakin 17 l/100 km. Riippuen tietysti maastosta ja nopeuksista. |
Joskus muistan kuulleeni/lukeneeni et tankin valmistajan on anottava FIA:lta hyväksyntää, voi olla et oon väärässäki. Voi vaa olla et ei kannata yhen tankin takia hyväksyttää ite tehtyä, voi maksaa jonnii verran. Mut yleensä ku puhutaan FIA:sta ni kaikki rupee maksaan ainaki kolminkertasesti...
|
Pikaisella googletuksella: http://www.fia.com/sites/default/fil...ouses_tank.pdf . En usko että ihan halvaksi tulee tämäkään, mutta saapa ainakin mittojen mukaan tehdyn.
|
Lainaus:
tai näitä 3 rinnakkain: http://www.tommyrace.fi/turvatankki-100l-p-2347.html |
ebaysta löytyy muutama
Lainaus:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=fia+fuel+tank Täältä vois löytyä tuohonkin joku valmis ratkaisu tai sitten yhdistelemällä :rolleyes: http://www.bma-autosport.com/site/pd...alogue2010.pdf http://www.biesheuvel.nl/group/72833/saver_cell |
Ja osa noista vaahdoista ei tykkää dieselistä, kuulemma ...
|
Ei kannata hyväksyttää yhtä tankkia FIA:lla. Tulee taatusti kalliimmaks, ku uuden ostaminen. Sun pitää lähettää se tankki testattavaks FIA:lle kaikenlaisten selvitysten kera. Ne sit joko hyväksyy tai hylkää sen parannusehdotusten kera. Ja tuo 2kk:n aika ei riitä tuolle.
Seurasin joskus vierestä kaverin hiustenlähtöä, kun se hyväksytti ajopukua ja ajokenkiä FIA:lla. Ei ollu halpaa, nopeaa eikä helppoa.. Eli käytä aikas suosista valmiin katselemiseen. Kantsis varmaan kysyä, mistä nuo muut ovat tankkinsa hommanneet jos kerran ajavat 300 l:n tankeilla? Edit: ATL valmistaa 300 ja 400 litran tankkeja. VEikkaan, ettei hinta ole aivan halpa, kun muistaakseni joku about 40-50 litran perus ATL on n. 600€ hintaluokkaa? http://atlinc.com/pdfs/Racing/ATL-20...log-Page16.pdf |
Lainaus:
|
Kuvia ja kertomusta kehiin :P kuulostaa helvetin komeelta hiluksilta ;)
|
Lainaus:
Tuo ATL:n rally raid 200 turvatankki maksaa halvimmillaan hiukan vajaat 4000€ + siihen vielä metallikotelo ja tankkausputket.... Jotain saa onneksi vielä halvalla :o |
[QUOTE=MikkoVuorsola;1092558]Tuo ATL:n rally raid 200 turvatankki maksaa halvimmillaan hiukan vajaat 4000€ + siihen vielä metallikotelo ja tankkausputket.... Jotain saa onneksi vielä halvalla :o[/QUOTE
Niin kuulostaa ihanan halvalta:)). Taidan laittaa 2 kpl noita 120 lt tankkeja ja ehkä alkuun yhden kappaleen.... |
muuten viime vuonna samaan aikaan oli espanjassa myynnissä valmis -07-09 mallin hilux4x4 aavikko kilpuri 19000e.
|
Lainaus:
http://www.motorsport-sales.com/inde...97cdccf9df4405 |
Noillahan sais 340 l ja hintaa karvan päälle 3000
[QUOTE=TML;1092728]
Lainaus:
http://www.biesheuvel.nl/product/188...tainer_170_ltr € 495,00 kpl http://www.biesheuvel.nl/product/173...nk_fia_170_ltr € 1.034,00 kpl |
Tuosta 44 gallonainen pikkurahalla.
http://www.summitracing.com/int/part...a144/overview/ edit … vai pitääkö ottaa tämä ( kuvauksissa vähän hämääviä lauseita mikä on FIA -hyväksytty ) http://www.summitracing.com/int/part...p144/overview/ |
Kumpikin on FIA luokiteltu
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jokos on kaaret valmiit?
|
Lainaus:
|
Kuvia?
|
1 Liiteet
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Veikkaan et harvalla meistä on tosiaan pistää -08 vuotinen auto ihan muttereiks ja tehä siit mieleinen... :D Hattua nostan taas TIMOLLE
|
Lainaus:
X 2 |
Hieno on projekti mutta käykää joku ottamassa niitä kuvia lisää:)
Tää on jo netti kiusaamista kun näyttää vaan vähän rungon kulmaa:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja aika tuorehan tuo peli on mutta sitä ois tarkoitus pitää aika kauan joten oli sama tehdä kerralla mieleisestä aihiosta niin ei tarvitse uusia aivan heti. Ja aika paljon siinä on työtäkin niin eipähän mene hukkaan kun ei aihio ruostu käsiin:). Kuvia ois koneella ja voin niitä jollekin viisaammalle lähettääkin jos vaikka sais laitettua niitä tänne nettiin, ihan liian vaikee homma minulle. Olen yrittänyt jo kyllästymiseen asti:). |
Juurikin oikea tapa rakentaa kisapeli aavikkoralliin
Lainaus:
|
Nätisti ku pyytää nii rupes kuvia postiin tulemaan.
Tässä niitä muidenkin katseltavaksi. Onhan tämä erilainen projekti muilla alkaa parilla neliöillä uutta peltiä:D niin Timppa aloittaa melkein uudella autolla:) http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Offroad...pg/_img900.jpg http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Offroad...pg/_img900.jpg http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Offroad...pg/_img900.jpg http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Offroad...pg/_img900.jpg http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Offroad...pg/_img900.jpg http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Offroad...pg/_img900.jpg http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Offroad...pg/_img900.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tulis loppupelissä viel hiukan kalliimmaks ku nyt. Ja toisaalta tarviiko tässä maailmassa ihan kaikkea tehdä itse,ku kumminkin joku muu on tehny jo puolivalmiiks? Riittää ku viimeistelee. Tuskin Kimikään paljoo pääsee ferraria ite värkkäämään ja silti se ajaa sillä kilpaa. Veikkaan että pitkiä talli-iltoja tulee silti,vaikka aihio onkin keskivertoa veikeempi.. Tsemppiä pojille:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja jos jotain osia tarviit niin saa soittaa. |
Lainaus:
Älähän nyt ei kai tossa nyt sentään osta ja pulttaa osaa kaikki ole, jotkut tekee sitäkin ja sit kehuu kuinka on rakennettu rahalla ja vaivalla, vaan en kyllä ite näe sitä rakentamiseksi. Se on enemmänkin tuninkia ainakin mun mielestä :D Ja onhan se mielenkiintoista seurata hieman uudempaa laitettakin, etenkin jos kuvia alkaa tulemaan runsaammin :confused: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Meidän kilpuri aloitettiin justiinsa sieltä toisesta päästä, 83-mallinen reikänen Mersun raato, mutta kun ei millään perse kestänyt ostaa 08- mallista 500:sta G:tä aihioiksi. Sitä ei voi ikinä vaihtaa harrasteautoa ( eikä käyttöautoja) kun ei mistään muusta mitään ymmärrä, eikä ole varaosiakaan kuin yhteen automalliin.
Ehdottomasti lisää kuvia, ettei mene eka päivä afrikassa perse pystyssä Hiluksin alle zoomaillessa. |
Lainaus:
|
mikä ihmeen tapa on yleistymässä palstalla, siis tämä kummallinen mutiseva arvostelu, jossa aihe kyseenalaistetaan ??
jokainen täällä rakentaa vehkeitään omalla tavallaan, omilla kyvyillään ja ansioillaan, eikä sen pitäis aiheuttaa mitään kummempaa närää eikä rankomista - jollei mitään hyvää keksi toisten projekteista, niin ei tarvii kirjoittaa mitään, ellei kysytä erikseen ... ei oo eka rakentelutopic jossa havaittavissa jonkinasteista outoa hiertämistä - perisuomalaista kateuttako ?? |
Lainaus:
|
Lainaus:
X2 Todella ärsyttävää lukea kaiken maailman narinoita toisten tekemisistä. Jokainen omalla tavallaan harrastaa.. |
Toisilla riittää taito ja ehkä aikakin rakentaa vanhemmastakin uutta vastaavaa
Lainaus:
|
Hienoa tyota molemmissa projekteissa.:)
Katteus vie kalatkin vedesta ja ehka monet projektit tehdaan nykyisin "hiljaisesti" juuri sen (arvostelun) takia. |
jos tarve vaatii niin hj 61:n ratti akseli jossa on se pitkä liuku käy ton koppaseen hiluksiin suoraan kiinni kun korin korotti 3". ja viron kilpisen huoltohistoriasta Arctic trucs 35 :sta katoin että olis etupään alapalloja ja niveliä+ hammastanko vaihettu taakuuna. tommoisessa 100tkm ajossa venäjän teillä.
|
Lainaus:
|
Hieno laite tästäkin tulee!!
Mä odotan vielä sitä että tulee pitkät etutukivarret ja taakse kanssa jenkkien Trophy Truck tyyliin ;) |
Juuri tämmöset projektit tekee offipalstasta monipuolista luettavaa, hienoimpia projekteja munkin mieleen on ne jotka vuodesta toiseen jatkojalostuu kokoajan villimpään suuntaan ja aihiona alkujaan ollu joku ladon takana kaksi vuosikymmentä maatunut auton raato, MUTTA onhan se ny jumalattoman
Komiaa kahteltavaa ku toisilla on tilaisuus tehdä tuoreesta autosta jotain sik oossomii! Täällä seurataan silmä ja kovana projektin etenemistä! Saattaa jokin muukin olla puolikovana mut jääköön se emännän hoidettavaksi.. kirjoitinkohan ton lopun näkyviin?? :D |
Hieno rojekti, laitelkaahan kovasti kuvia...
|
Pitänee tulla ihan livenä katsomaan projektia, ja ottaa kamera matkaan:).
|
ponsse kuski puhuu asiaa
|
Lainaus:
Juurikin tämän takia meidän ProModi projektia,eikä muitakaan tulla enää tällä (kissan)hiekkalaatikolla esittelemään. Tsemppiä Timolle ja teamille! Hieno auto tulee,vaikken henkilökohtaisesti noista Toyotista oikein perustakaan ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta niitä kuviahan kyllä olis kiva katella ;) |
Pitkään mietittiin että kistä aihiosta tätä kilpuria alettais tekemään, päädyttiin sitten tähän uudempaan Hiluxiin seuraavista syistä:
-3,0 dieseli moottori valmiina ja sitä on helppo virittää, tarvitsee vain tehoboxin, isomman coolerin ja pakoputken. Tämän jälkeen tehoja pitäisi olla noin 250 hp ja 550-600 Nm -ei ruostevikoja joiden korjaukseen ei oikein ollut aikaa ja jos niille tuntihinnan laskee niin äkkiä tulee muutama tonni lisää hintaa -samasta mallista on tehneet monet muutkin kilpureita noihin aavikkokisoihin niin voi olla että jos tarvii jotain harvinaisempaa varaosaa niin se on mahdollista saada lainaan. -kaikki sähköt ovat tehtaan jäljiltä ja johtosarjat aika uusia niin niissä tuskin ilmenee paljon vikoja -ilmastointi valmiina, tarvii syödä paljon vähemmän Saharan hiekkaa kuin viime vuonna, voi ajaa ikkunat kiinni:) -nyt tästä selvitään niin vähällä työllä muutosten suhteen että ero hieman raaempaan aihioon on rahallisesti helposti 10 tonnia. Joten ei tämä kovin paljon kalliimmaksi tule kuin mitä joku 5-10 tonnin aihio.... Mutta keittiöremontti kotonani kyllä siirtyi taas parilla vuodella:)) |
Olikos tässä mitään lukkoja tai oliko niille isoa käyttöä viimevuonna? Dyyneillä vissiin suurin tarve?
|
Lainaus:
|
Niin vähän arvailin viimevuoden pätkiä kun kattelee. Aika moni vajaavetoinen oli lapiohommissa jossain dyynin reunalla.
Ei muuta kuin onnentoivotukset reissuun ja niitä kuvia! :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Turhaan jos pitaa paalla niin tahtoo kaivaa koko ajan. Paras laake on vauhti ja paljon tehoa, jotta vauhti ei tipu kun rupeaa upottamaan. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ensimmäisenä päivänä ajettiin pro luokassa se pehmeä 45 km dyyni lenkki 2 kertaa, meillä taisi mennä siihen yhteensä jotain 5 tuntia kun taas Ruotsin pojat Pajerolla jossa kuitenkin taisi olla 32x11,50-15 Cooper Stt:t alla käyttivät yhden kierroksen ajamiseen noin 10 tuntia. Olivat lapioineet niin paljon että oli rakot kämmenissä:). Näytti siltä että polkivat aina kaasua vähän väärässä paikassa. Ja ei noilla Pitbulleilla kyllä tosiaankaan paljon vauhtia tarvinnut koska Esa ajeli Suzukilla samoilla 37" Rockereilla eikä hänkään jäänyt kertaakaan kiinni. Ja Suzukin koneen ollessa kyseessä ei paljon voimasta voinut puhua:). |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nikolla on kyl loistavia ja toimivia ideoita ja jälkeä syntyy vauhdilla :) Onkos tuon mallin hilus noita etuvetari ongelmia??.. eli jos "liikaa" etupäätä korottaa ni vetarit irtois ajastaan perästä?? Kuullu vaan tuollaisia huhuja :confused: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mites panssarointi pitääkö akseleita suojata kiviltä, entä pohja moottori ja laatikot?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Köykämiini kun muuttaa muotoaan melko helposti ja noi ihan kulutus teräksetkin palautuu melko hyvin takaisin omaan muotoonsa. |
Lainaus:
Joku Long-Travel-kitti tekis poikaa tän tyyppiseen laitteeseen. http://s3-media2.ak.yelpcdn.com/bpho...AUMtudKA/l.jpg Ja tietysti olka-akselit kannattaa vahvistaa ettei pyörät nyrjähdä pompuissa, mutta tämäpä lienee tiedossa kun ylätukivarsillekin lisätuet jo tehty. http://www.purefjcruiser.com/images/ct_i3510-gusset.JPG |
Lainaus:
Total Chaos fabricationin tuote vois olla kova sana nois kisoissa.. pirun kalliit vaan.. vetaritkin pitäis uusii jne. |
Lainaus:
|
Lainaus:
... koria siirretty taaksepäin ?? |
Lainaus:
Tosiaan 35" pyörä sopii nyt pyörimään vakioiskari pohjassa alkuperäisellä 15" peltivanteella (ET?) ja pienellä spacerillä. |
Lainaus:
fiksua, "simppeliä ja nopeaa" |
Puhutko Arska nyt tästä Timon Hiluxista vai ootko tehny/nähny ite aiemmin? Mielenkiintoinen ratkaisu joka tapauksessa, ei olis ihan heti juolahtanu mieleen. :)
|
Lainaus:
Alunperin oli mielessä korin ja tekniikan siirto taaksepäin, mutta totesin etuakseliston siirron olevan helpompi ja ennenkaikkea nopeampi vaihtoehto. |
Kuvat olis kivoja noin omaperäisestä ratkaisusta. ;) Kaipa niitä tulee sit ku alkaa osat oleen paikoillaan...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Koko alapalkki siirretty niin pysyy alkuperäisen vahvuisena. Fiksua ja "helppoa" hyvältä näyttää ja ideatkin jatkaa samaa linjaa
|
Millainen raitisilmasuodatin tämmöseen pitää laittaa, ettei tarvii syödä puolta saharaa ja alkaa SIIVOOMAAN sisätiloja??
|
Pitääkös tämmöseen pellin tulla kuskeille kans ilman syöttö? Niin että ei tarvi saharaa alkaa hengitteleen jos vaikka sattuu vahingossa ajaa toisen perässä (nämä jätkänhän ajaa kuitenkin siellä kärjessä niin ei kai siellä pölise ellei tuule oikein kovasti:) )
|
Jospa siellä aavikolla tulee välillä ohituskaista niin voi ohittaa ettei tarvi ajaa puskurissa kiinni...? :D
|
Sivu luotu: 02:55 (GMT +2). |