![]() |
bl-vanteeseen "kurasuoja"
eli suunnitelmissa tehdä uusiin bl-vanteisiin sellaset suojat tai miksikäs niitä kuuluukaan kutsua..?:eek:
eli ulkokehään pelti pulteilla kiinni ettei pyöränmutterit, venttiilit ja navat ole paskanpeitossa :cool: ja kysymys että mites rajusta tavarasta porukka on sellasia väsännyt..?? |
ei tietoa mutta jos sellaset tekee ni kannattaa tulpata myös sitte vanteen reiät, ettei paska tule sitä kautta, ite en kyllä keksi vastaavaa hyötyä, eikös ne kehät kuitenki suojaa venttiiliä katkeamasta?
|
Lainaus:
eikä ainakaa mun tietääkseni nois vanteis oo mitää muita reikiä kuin venttiilin,, pulttien ja keskireikä.. :D:D |
Lainaus:
eikai sinne mitää paskaa pääse menemään jos ne reijät tossa oli:D |
Lainaus:
tietysti ulkokehään tulee se suoja :cool: |
ei ihan helpolla saa vesitiiviiksi, eli täynnä turvetta hetken päästä
|
Jos on kovin ohutta peltiä niin taipuukohan reuna ruttuun kuinka nopeasti? :confused:
|
Lainaus:
3-4mm pellistä ajattelin noi kyhätä.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Miksei traktori mallisia venttiili suojia eli putken pätkät joihin sisäkierre ja siihen korkki
tosin vanteen joutuu tasapainottamaan |
Lainaus:
|
Mangelseit on ainakin täys umpinaisena olt.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Aika monta kertaa ehtii siinä ajassa vanteet pesemään mitä menee kun hitsaa keskiöstä reiät umpeen.
|
Tunkee jtn tyynyjä niihin tai mamman päiväpeittoja :D
Tollanen joku ratkasu vois olla parempi kun peltiviritykset jotka sit silpoavat ja leikkaavat .... |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142127 Ohan näitä, mulla on niitä myynnissäkin. ;) |
Lainaus:
http://www.s10forum.com/forum/f14/fu...ubcaps-380629/ |
Mietin yhtä laiskan tota samaa kun ei jaksais millään vaihtaa renkaita/vanteita konttontorille käyntiä varten sais bl.vanteet piiloon ja oishan ne louheet pölykapselit, onhan noi foffi tytöt noita tehneet ja kokeileet tulosta en vaan ole koskaan kuullu että toimiiko.
|
Sama tulos kuin "suojatuissa" konehuoneissa: Paska pääsee sinne mutta aina vittumaisempi puhdistaa mitä "tiiviimpi"... ;)
|
Mitä jos tekis sen kehän 10mm aineesta niin ei tarvis tehdä sellaista kurakaukaloa?
Toisilla on hienoja kehiä joissa nyrkinmentävä reikä keskellä.. mut ei ne taidakkaan ajella maantiellä:) |
Lainaus:
|
Onhan se totta, et on tosi vittumaista pestä bl-vanetta sisältä, ku se on autossa paikallaan. Mäksällä kait tarkoituksena minimoida se shaishe, ettei oo lärvi täynnä kurapilkkuja, ku sinne paineperurilla päästelee vettä...:D:D:D:D:D
|
Lainaus:
Mun mielestä ihan turha ajatus normaaliin maasturiin. Amfibiovehkeessä tämä olisi tietysti hyödyllinen jos sisätila täytetään styroksilla tms. |
Eipä tuo tän topcin seppäkään mikään ihan normaali oo...:D:D:D:D:eek: Mut jos painaa BL-kehään sisäreunaan muutaman reijän ja kierteet, ja askartelee normikehän kiinnityspulttien sisäkehää pienemmän lautasen, ja sinne viel joku gummitiiviste väliin, ni luulis pitävän sen minkä tarvii. Ujosti jäykemmästä kamasta ku tekee, ni ei tarvii olla 30 pultilla kiini...:eek:
|
Vesihän valuu pois reiästä.
http://www.dirtwheelsmag.com/ME2/Sit...7A9A7D8515E9E0 Eihän tuosta paksumpi kura mahdu, mutta pesua helpottaa kun liemi pääsee valumaan reiästä sen sijaan että sitä yrittää saada pesurilla pois sieltä kaukalosta. |
1 Liiteet
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.4x4offroads.com/image-fil...r-beadlock.jpg Kyllähän tuolla ulko kehän mallilla vaikutusta on, että paljonko mutaa sopii kyytiin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nythän mä huomasin että nuo on mönkkärin vanteet, mutta ei mikään estä tekemästä tollaisia reikiä auton teräskehiin. |
Lainaus:
|
|
Lainaus:
|
Renkaina on 38 creepyt mutta niistä ei ole lähikuvaa, noi hylkäsin liian heikkokylkisinä.
Renkaan sisällä on muoviputki niin pysyy vanteella. |
Lainaus:
|
Sori nyt taas topicin sotkemisesta :o
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128173 Vanteet oli alkuperäiset 7" jotka levitin 13" ja siirsin keskiöt. ET oli joku -90 ja keskiöt alkoi näyttää heppoisilta niin tein pulttijaolle 8mm vahvikkeen ja puoliin kulmapalat. Kehät tilasin laserleikkeinä yksiosaisina ja 24 pultinreikää merkattuina. Porasin reiät ja kierteytin sisäreijät. Sisä ja ulkoreunassa on pyöröteräsvahvike. Hirveä sohlaus kun kahvitunnilla ne tein, kaverit vittuili kuukausia kun kannoin vanteita ympäri hallia eestaas. Noissa ilmeni sattumalta yksi yllätys. Maalasin vanteen sisäosan paksulla puolihimmeällä uretaanimaalilla. Kun vuodenpäästä yritin iroittaa renkaita vanteelta niin hjn keula alkoi nousta ilmaan maastotunkilla painaessa, maali ei ollut kovettunut täysin renkaita kootessa ja ne istui kiinni kuin liimattuna. Nyt pitäisikin kokeilla toisten renkaiden lukitusta toisille vanteille samalla maalauksella, ehkä niitä lukkoja ei tarvikaan? Vanteen "humppiakin" voi kasvattaa maalilla kun niissä tuntuu olevan eroja, toiset vanteet on ihan löysiä ja toiset pirun kireitä. (Oon muuten melkein ylpee tosta kohtauskulmasta mekaanisen vinssin kanssa) |
Pirun siistit! Nää on vissiin vielä aika hyvin tiellä ajettavissa?
|
Lainaus:
Pakko kysyä, et onko muuten noi puskurin päät yläviitossa et voi pillarilla nostella :confused: ja ennen ollut mekaaniset lukot akseleissa? |
Puskurin päistä ei voi nostella mutta keskeltä voi tunkata, ei ole vielä koskaan tarvinnut.
Vanteilla ajaa tielläkin mutta kyllä ne tasapainoitusta pyytää.. Lukot on akseleissa edelleen, tarkoitin vanteen lukkoa. 38x13" ottaa vain hipoen joustokäännössä kiinni eli toimii loistavasti. Vakio -44et vantella raapisi kiinni pahasti. Mielestäni noilla pyörillä voi antaa muulle tekniikalle sellaista runtua että paikat poksuu, rengas pysyy vanteella vaikka nollapaineilla. Muutenkin rengas on vahvakylkinen eikä mene vahingossa rikki. Palasin kerran ajoista kotiin 0,5bar paineilla ja nappuloiden juuret halkeili. Tarvis kunnon kompuran että viittii täyttää 0,5->2bar. Ei kannata ajella tiellä alipaineilla kun paksu jäykkä kumi ei sitä siedä. |
Lainaus:
|
n.75mm, ulkoreunaan onkin sitten n. 280mm.
|
Lainaus:
|
No ainaski se -90, siihen tais tulla myöhemmin lisää laippojen 20mm+saumaraot
Toi takaetäisyys oli tarkempi. Silti kaapii massoja lokareista sieltätäältä muttei kuitenkaan rajoita kääntöä edes joustoissa. Kulutuspinta jää levikkeiden alle kun levikkeet on n. 90mm orkkispellistä.. ehkä-tai jotain, ainaskin. Perustelin levikkeet itselleni siten että vakioleveyttä sais lisätä +50mm ja vakiona saa +50mm levikkeet. Sentin jätin pelivaraakin kun tehdessä en paljoa mittaillut mutta vannesuunnitelma oli jo tekeillä. Ne kuitenkin kelpasi konttorilla ja kirjattiin otteeseenkin. Amatöörin ensivanteiksi ne kuitenkin on ihan hyvät ja toimivat. Pyöränlaakerit pidän kireällä kun noi lisää kuormaa. Voisivat olla painoitettuna ihan "maantieajettavat" , kesällä , neljältä aamulla, metsäautotiellä, neljääkymppiä :D Voi niillä ajaa painoitamatta sataa jolloin kulutus ehkä 30L/100. Joskus niillä eksyin motarille ja jollotus pyysi kuulosuojaimia, ohittajien niskat meinas niksahtaa eli kuului heillekin että tässä ei vierintävastuksella kilpailla. Jarrua ei tarvinnut painaa poistuttaessa konetieltä. Välillä tuntuu etten noita 38" lukkopyöriä tarvitse kun perus kaljut 35" pyörät on testaamatta kuivalla kelillä mutta kun ne perät on jo 5.29 niin vaihdetaan tarvittaessa alle jos alan jäämään letkassa hinattavaksi. Jos nämä kiinnostaa niin ottaa yhteyttä ja ainakin koekyytiin pääsyä sovitaan jollei ihan koeajoakin. |
Nyt muuten toisissa vanteissa kuivuu paksu 2-komponenttimaali kun imuroin niistä tasapainoituskuulat.
Jostainsyystä ne lopetti toimintansa ja mun kuulakokeilut loppui siihen. Testasin paineet 0,8-2,7. auraus vähän, reilusti. nolla, haritus ja taas vähän. Caster 3,5 , 5, 6, 7,1 8,5 eikä mikään auttanut. Vaihdoin eturenkaat taakse, tarkistin kaikki välykset ja kusipäinen vatkaus paheni vain. Piti vaihtaa leimarenkaat ja luoja mikä helpotus, kosla menee kuin juna eikä suostu voblaamaan yhtään vaikka yritin sitä kuopista herättää. Nyt on pieni auraus, nollasta pikkanen poikkeama. caster 7,1 mitattuna ja toimii täydelisesti. Noissa mettäkumeissa on varmaan jotain runkovikaa joka ei ilmene ilman kuormaa. Siis noissa välimallin 35"leikatuissa creepyissä, noi aiheen pyörät ei ole päässyt alle kun kaveri rikkoi auton jo pikkurenkailla liukkaalla. Olen alkanut pelätä 38 kumeja jos tekniikka ei kestä pienempiäkään. Budjetti ei ainakaan kestä :( |
Sivu luotu: 15:47 (GMT +2). |