![]() |
Auton yli maalauksen hinta?
Paljonko olisitte valmiita maksamaan ihan normaalin henkilöauton yli maalauksesta?
Ihan perusväri, ei mitään metallikohtoa tai helmiäistä. Mahdollisesti lakka päälle? Kyseessä kesäinen harrastepeli kuiteskin, jolla ajetaan muutamatonni kesässä. Ajatus on pitää autoa vielä pitkään. Jos ei mieli muutu yms. Pohjatöitä ei tarvitse pahemmin tehdä. Pariin sormenpään kokoseen jälkeen kittiä. Auto menisi 100% purettuna maalaamoon, eli rullaava kori ilman mitään. Suojausta ei tarvitse tehdä.. Itse olisi tarkotus maalata konehuone ja mahdollisesti ovien sisäpuolet. Että ne voisi suojata jollakin ettei tule maalisumua. Paikalliset täällä Keski-Pohjanmaalla halusivat 4000e luokkaa tuosta hommasta. Joka mielestäni on jo kiskontaa. :) |
Itse pidän myös kauan samoja autoja ja osittain myös harrastemeininkiä on vähän mukana.
Oma ratkaisuni on, että ostan joskus vaikka 10 litran setin uretaani teollisuusmaalia ja maalaan sillä kaikki vekottimet, jota tarvii ulko-olosuhteissa. Nyt en muista mitä tarkkaanottaen maksoi maali oliko jotain 100-200 euron välillä ja tällä maalaa jo useammankin vehkeen ruiskulla, telalla tai pensselillä. Miehestä ja motivaatiosta on kiinni minkälaista ulkonäköä tulee. Mielestäni tämä edustaa aika lailla halvinta vaihtoehtoa - eikä niin huonoakaan - ja aion jatkaa samaan malliin! :D Jos mietin mitä pitäs maalata, että vois saada neljä tonnia niin varmaan jos hiekkapuhaltasin ja maalaisin jonkun tosi ison teräsveneen ellei jo pienen laivan voisi olla mahdollista... |
Huhuh ei vissiin paikallisilla hommat oikein kiinnosta kun tuollaisia hintoja heitellään. :D
Kolme kertaa auton ylimaalauttaneena.. Hinnat pyöriny 600-1500€ välissä ja maalaamona kuitenki Rovaniemen parhaaksikkin haukuttu maalaamo kahella viimeisellä kerralla. Toki itse purettu ja kasattu tuohon rahaan. Niin ja nämä on kaikki ollut metallihohtoja ja jälki todellakin priimaa (oviaukot/kaikki luukkujen sisäpinnat ym. luonnollisesti maalattu). |
Täälä seinäjoen suunnilla kans kyselin huvikseen hodarin maalausta perusmustalla niin 4-5tonnin välillä pyörii hinnat
|
Jos itse tekee, voi tärväytyä n. viikon verran hyviä kesäilmoja vaikka suurin piirtein tietäisi mitä pitää tehdä kaikkine hiontoine, suojauksineen, välihiontoine ja valumien tms. korjailuineen.
Mutta ihan kivaa puuhaahan se on... |
Auton koko vaikuttaa hintaan myös.
Välikopan olen ylimaalauttanut hintaan 600e. Hintan sisältyi maalit ja ulkopuolelta yliveto. Ei ollut mikään erikoisväri, uunin kautta kävi ja lopputulos on ollut priimaa. Itse purin, tein pohjat ja kasasin maalauksen jälkeen. Jos joskus tulee itellä sama tilanne että pitäs joku kori maalauttaa ja purkaa niin todennäköisesti maalari saisi samalla maalata luukut irrallaan, konehuoneen ja sisältä myös. Samalla se menee ja lopputulos on aina parempi kun on kaikki maalattu kerralla. Toi 4000e on aika raju. :eek: Edit: Sitten pitää muistaa että firmat eivät ehkä halua tehdä ylivetoa autoon, siinä pelossa että pohjat on paskat ja myöhemmin syytettäisiin maalaamoa virheistä jotka eivät ole heidän. Ilman takuuta lopputuloksesta asia voisi olla eri ja samalla hintakin. Nämä kun ovat niin monen asian suma ja jutut voi hintaa pyytäessä esittää/ymmärtää niin monella eri tavalla. Melkeen etsisin jonkun joka suostuisi tekemään ton duuninsa oheella jos mahdollista, joku harrastelija tai vastaava? |
Maalaminen/väritys.....
Yleisellä tasolla: (ei hajuakaan esim. topiikin aloittajan auton merkistä...)
Siis tuo "Pohjatöitä ei tarvitse pahemmin tehdä. Pariin sormenpään kokoseen jälkeen kittiä." Ja yhdistettynä "Kyseessä kesäinen harrastepeli kuiteskin, jolla ajetaan muutamatonni kesässä. Ajatus on pitää autoa vielä pitkään. Jos ei mieli muutu yms." Noilla kriteereillä voi olla tarjonnassa kirjavuutta: Minä maalasin/maalautin oman niminerkin bj:n vappuaattona noin 200 MK hintaan, siis vajaa 10 purkkia kolinamaalia, rulla maalarinteippiä, mainoksia, ja keskiketterää ( 3:n veroluokan mallasjuomaa) ja k.o urakka sisälsi myös avo-muutoksen. Taannoin maalasin/maalautin "siistin", vajaa 10v ikäisen mitsubishi Galant 2.3 td:n, kun se/sitä halasi paloauto ja siinä oli k.o takakulman lisäksi noin 2-300 pientä virhettä, jotka jokainen piti puhdistaa/kitata/hioa.... JOS pitää saada maalautettua auto OIKEASTI hyvän näköiseksi (siis näyttää uudelta) niin euroja alkaa palamaan! Käytin kaverin hdj-80 maalarilla, auto purettiin "paljaaksi" ja kun kuulin hinnan, niin hakiessa (ensimmäisen kerran piti todella hakea virheitä) kysäsin oman hdj:n maalausta... (siis se trailerin veturi) ja sitomaton tarjous oli "siedettävä", mutta onneksi? tuo "kimallus" ei edelleenkään kiinnosta... Mutta jos maalauksen voi ajoittaa "luppo aikaan" niin 4000e voi olla aika paljon vailla, 3000e melkoisia, ja alle 3000e pitäis saada ylimaalaus, periaatteella; jossain valossa "tuommoinen tuo 20v auto on, pikkasen peilaa...." ja ed. hinnat on minun mielikuvia, ja nimenomaan harrastajan esivalmistelemasta autosta. Siis pitää tietää mitä haluaa.../mihin on varaa.../ keskustella asioista niiden oikeilla nimillä.... |
Mun hodari 100% purettuna 1500€, sisälsi keulan kehikon ja sisälokareiden puhalluksen ja kaikki pohjat autoon, luukut maalattiin ympäri ja oviaukot sisälle asti...No onhan tosta jo 3 vuotta aikaa.
|
Itse kyselin tuohon meikän Mitsuun maalausta jos sitä nyt pitää. Mutta kustannus oli 200-400€. Ihan maalamossa. Kuittia tuskin saan, mut eipä se edes kiinnostaisi. Ehkä jotain vaikuttaa kun tuntee kyseisen maalarin ;) Mikäli tuota taas itse tekisi niin pelkät tarvikkeet olisi ilmeisesti 200€ luokkaa. Siis jos ostaa ihan maalit ja kait siihen jotain hiontamateriaaliakin saa. Sit pitäs vaan olla se joku paikka missä sen tekisi, mut ei tuo kyllä viikkoa veisi. Viikonlopussa sais varmasti tehtyä.
Mut 4000€ on kyllä sellainen hinta että ehkei firmaa edes kiinnosta se maalaus. Niillä taitaa mennä jo tarpeeksi hyvin ilmankin sitä. |
Nämä on jänniä asioita. Joskus aikoja sitten, olisikohan jo 10 vuotta aikaa jos ei enemmänkin, kyselin mopon teräksisen tankin maalausta. Pohjat oli tehtynä ja maalit valmiina, eli ainoastaan värin veto pintaan. (Itsellä ei silloin ollut tiloja eikä vehkeitä)
400€ huusivat sellaisesta hommasta. Ostin kertakäyttöisen maaliruiskun, jossa oli ponneainepullo ja lasinen maalisäiliö, maksoi jotain kympin luokkaa silloin, ja pyyhkäisin värit ulkona pintaan. Jälki oli priimaa, kuin ruiskulla maalattu. Jäin kyllä miettimään että mikähän siitä hommasta niin kalliin olisi tehnyt... |
Maalaus.
Osiksi puretun henkilöauton maalaus pohjatöineen täälläpäin 1000-2000,- mitä oon kysellyt. Pinta ruosteet ja mädät pitää olla jo korjattu.
t. Ismo Ämmä |
kyllä olen kuullu/nähny auton 12 000e maalauksisa.. kuulostaa tyhmän rahastukselta.
mutta n,4000e sai LAHDESSA mustan jonku vip.kameleottivärin erikois metalli hohto "kulta" hipuilla+ 8 hiottua lakkakerrosta+maalikerrosta, auto oli maalaamossa 6viikkoa. ja lopputulos oli virheettömin koskaan näkemä maalaus ja parempi kuin ns. auton tehdas maalaus uutena. eräässä toisessa maalamossa Lahdessa 1000-1500 e maksaa ,perus ylimaalaus mutta aika taulun pitää olla semmoinen että ei ole kiire.. eli jättää sen maalaamoon ja ne tekee ns. välihommina kun ei oo mitään vakuutus yhtiön maalauksia. ja toi 4000e maalaus oli jo sen tasoinen kun auto kolaroitiin niin ,HELSINGISTÄ ei mikään maalaamo suostunu maalaamaan(osannu) korjaus osia. vaan auto olisi pitänyt kuljettaa Lahteen maalattavaksi. |
Hj menee tammikuussa ylimaalaukseen,hinta pohjineen n. 1000euroa. Katto jää ehkä keskiosalta maalaamatta. Alkup. metallifäri+lakka.
|
Jos kestävän haluaa ja mukaan myös näyttävyyttä, oleellista on, että joku maalausasioista kokemusta omaava suunnittelee oikean marssijärjestyksen ja menetelmät.
Itse olen suuntautunut suunnittelemaan korroosioneston kannalta toimivia pintakäsittelyjä ja kun hyväksyn sen, että olen siihen enemmän suuntautunut kuin American Car Show näyttelypinnan, voi omat hommat maalailla tutuin menetelmin kohtuukuluin. Ongelmat alkaa siitä jos joku muu kysyy mitä pitäisi tehdä tyyliin tuutko hiekkapuhaltaa ja maalaan jollain rautakauppa- ellei peräti spraymaaleilla ne mitä puhalsit. Jos yksi kokenut suunnittelee kokonaisuuden ja tehdään suunnitelman mukaan, hommat onnistuu ja jos sopan keittäjiä on useampi kuin yksi, on hyvinkin mahdollinen huono lopputulos. |
Lainaus:
|
Ite kun maalautin 1.5 vuotta sitten dodgen niin kaikkineen se tuli maksaan n 3000 €.
Tossa hinnassa on hitsaustyöt, ruiskuliimat, kitit, pohjamaalit, pintamaalit ja lakat, maalarin palkkio ja osa pohjatöistä. Purin itse sisustan ja kasasin sen. Hitsauksen osalta jätin homman ammattilaiselle, joko hitsas palat kiinni paikkoihin mihin tarvittiin. Vanhojen peltien leikkomiset ja uusien korjauspalat tein itse valmiiksi, joten hitsarin ei tarvinnut kuin polttaa ne kiinni. Pohjat tein myös itse osittain, maalari teki lavaan sillä aikaa kun minä hioin koppia. Ei tehty mitään näyttelyautoa vaan pikemminkin näyttävä käyttöauto ja ite olen kyllä tyytyväinen. Ainakin silloin kun auto on puhdas, mikä on tolle aika harvinaista. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No kiire minulla ei ole auton kanssa, sen sanoin tarjouksia kysellessä.
Kyselin tarjouksia n:8paikasta. Maalari joka ton maalasi 14-vuotta sitten haluaisi nykyään n:2000e, ei ole uunia ja työt tehdään autotallissa jossa on kuiteskin imuri yms. Jälki ihan ok hintaan nähden. Mutta vanhuus on tuonnut virheitä sitten myös mukanaan, iäkkäämpi maalari kyseessä.. Toinen mutta asiassa kun tarjouksen kysyin, niin ehtona oli vähän semmonen että auton pitäisi jäädä pahimmassa tapauksessa pihalle pressun alle ilman laseja yms. Niin tämä ei oikein ehkä sytytä kun ulkona sataa aina vaan vettä.? Ruosteet hitsaan itse mitä on tullut uusia paikkoja ajan kanssa. Ekat vauriot on tehty 14-vuotta sitten kertaalleen eikä niitä tarvitse korjata uudestaan tänäpäivänäkään. Tuulilasiliiman imiessä vettä nyt 14-vuoden aikana on tullut muutama vesihuokonen joka pitää hitsata, ja maalarin kitata. Muuten pintaa ei tarvitse hitsailla. Etulokari pitää vaihtaa kun se on lahonnut ja sitä ei vaihdettu 14-vuotta sitten, vaikka olisi ollut aihetta. Hinnat vaihtelivat lopuissa muissa maalaamoissa välillä min:3500e, mielummin ehkä kuiteskin se 4000e sanoivat. Kallein 7500e joka kirosi tuulilasin vieressä ollutta ruoste piskoa että hyi helvete. Keskihinta pyöri 4000e nurkilla, ja jotkut sanoivat sitten lopuksi ettei tee olleskaan hommaa, mielummin 10kpl lokasuojia ja enempi rahaa ja vähempi virheitä. (ja jos tekevät aikaa voi mennä 6kk, ja eivät anna takuuta että onko sillonkaan edes maalattu. Että ei oikeen houkuta tommoset maalaamot.) |
Tyhmä kysymys väliin mutta nuo alle tonnin maalaukset, mitä tai minkä merkin maalit ja lakat ym. jutut kyseessä? Käsittääkseni ko. tökötit on kohtuu arvokkaita jos mennään "parempiin" värilöihin... Ja ferrex on halpaa. :D
|
Lainaus:
|
Tässä ulkona maalattua datsuninkylkee, enkä osaa maalata siis ite :D
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Woodoo/maal1.jpg Kallis ei ollu tää maalari vaan ei se noita paljoo teekkään.. |
Lainaus:
Ihan normi automaaleina noita pitäny, mikä sitten "laadukas" on... - pohjamaali 55€ - metallivärimassa +lakka 235€ - tai vaihtoehtosesti akryylimassa 156€ Tuolle omalle projektille tuli kitteineen yms. yms. ehkä 350€ hintaa. En viitti Ferrexien jne. kanssa kyllä ite leikkiä, ku asialliset maalitkaan ei ihan älyttömiä maksa. Ei ole maksettu mainos, vaan olen vain tyytyväinen em. kaupan asiakas. Nämä kaikki sitten ammattimiehen tekemänä ja palkan edestä tekee sitä hintaa, ja tietysti tilat jne. pitää huomioida. Mutta toisaalta ammattimies tuskin maksaa samoja hintoja maaleista, mitä iteltä perivät värikaupan kassalla. Ja ammattimieheltä saat (toivottavasti) tasaisesti kiiltävän ja suoran maalipinnan, itellä tulee yleensä välillä oikastua, eikä ruiskukäsikään ole aivan riittävän tarkka (sumua, pientä valumaa jossai, jne) -> mehtäauton maalipinta jolla ei kuitenkaan tarvi hävetä kylillä ajaessa. Edit: Ehkä vähän kysymyksen vierestä vastattu, mutta pääsee kartalle mitä aineet maksaa. Tuskin satasten maalauksista kuitteja kirjotellaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
"Maalaus Ennen maalausta hiekkapölyt poistetaan ja suojattavat kohteet suojataan uudestaan. Maalauksessa käytetään epoksi/polyuretaani-järjestelmää eli epoksipohjamaalia ja polyuretaanipintamaalia halutussa sävyssä. Useimmille merkeille löytyy alkuperäinen runkosävy, kuten esimerkiksi Scanian runkoharmaa. Korroosionestokykyä voidaan lisätä käyttämällä sinkkiepoksipohjamaalia epoksipohjamaalin alla. Samassa yhteydessä on hyvä maalata myös vanteet." http://www.stopkorro.fi/kuormaauto |
itellä cossu esco on nyt pääkaupungin maalaamossa puolitutulla ja 3000e lupas tehä pohjat ja yli maalata myös sisältä ja pari ruostevauriota korjata,
tosin auto nyt on jo ollu kohta vuoden maallattavana koska vakuutus hommia suht paljon ja tekee silloin kun kerkiää, onneks ei ole kiire tolla rojektilla, maalaus tarvikkeet kuuluu kauppaan + uunitus, ei mielestäni ole hinnakas kaverin tuntien joka oikeasti osaa tehdä näyttely tasoisia autoja. ja paras asia koko hommassa on se että seisoo lämpimässä hallissa eli ns.talvivarastossa:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
kiitos ja anteeks:D |
Lainaus:
Myös kalliin talon maalaus sujuu porukalta ihan pensselillä. Mielestäni myös auton maalaukseen voisi ottaa saman näkökulman kuinka kauan on tarkoitus pinnan kestävän ja mihin ajoneuvoa käytetään. Jätettäisiin näyttelypinta sitten niihin, jotka oikeasti viedään näyttelyyn... Jengillä ruostuu autot pilalle kun meinaavat, että maalaus on aina kallista ja hankalaa. |
Monella maalaamolla ei ole varaa tehdä huonosti, eli halvalla. Ei siihen välttämättä tarvita kuin yks auton omistaja joka on ite tehny pohjat ja sitten vie maalaamoon maalattavaks, vuoden päästä kun kaikki kukkii niin omistaja luonnollisesti haukkuu maalaamon netissä ym. ihan paskaks jonka jälkeen maalaamo saa huonon maineen syyttä.
Jos uskoo ite pystyvänsä tekeen pohjat, oli ne sitten kuinka hyvät/huonot tahansa niin se maalaaminen on jo helpompi vaihe. Ei se maalaaminen mitään rakettitiedettä ole mutta pohjien tekeminen vaatii vähän enemmän paneutumista jos hyvän haluaa. |
Olen haaveillut tuollaista lookkia, tulisikohan kalliiksi ?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145892 |
Lainaus:
siis teippaa :D |
Maalit 400€ ja työtä 3600€ ehkä 10 tunnin hommasta? Pitäisköhän ruveta automaalariks? :rolleyes: Hyvät on liksat maalareilla, vai mikä siinä maksaa, tuskin sitä kuukautta maalataan?. Toki tarkkaa ja ei-niin-mukavaa hommaa pohjien hierominen varsinkaan. Enkä oo ite koskaan ruiskulla mitään maalannu. :o
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Itsellä ei tuosta kokemusta, mutta ei tuollaisilla hinnoilla ole varaa kyllä aiheeseen tutustuakaan, muuten kuin itse tekemällä... |
Hiukka vähemmän kuin katsastusmiehillä
Lainaus:
Tuossa yhden netistä löytyvän firman hinnsato (vanha) mutta suuntaa antava kuitenkin. Muut firmat eivät halua kertoa hintojaan ainakaan netissä. http://www.autobriljant.com/hinnasto.htm Ja muistetaan, että ei se pelkkä maalaus maksa vaan myös ne tarveaineet ja tilat joudutaan jotenkin kustantamaan kuten tuolla katsastuskonttorillakin:) |
Teippaamalla "maalattu" helpompi palauttaa entiselleen
Lainaus:
http://www.autoteippaus.info/index.p...-hinnasto.html http://www.ikkunatummennus.com/#!hinnasto/c1ptn http://www.automatrix.fi/autoteippaus/ |
Eiköhän se hinta ole siksi niin korkea kun tahdota tehdä tota hommaa.
Ja jos poka suostu hintapyynnön mukaan maksamaan niin saadaan vittumaisesta hommasta tarpeeksi että se voidaan tehdä hyvin ja saadaan siitä silty hyvin rahaakin. Kumma juttu, raha motivoi!?! ;) |
Lainaus:
Jo pelkästään valmisteluihin, teippaukseen, pintojen putsaamiseen, maalauspaikan valmisteluihin ym. muuhun menee helposti 5 tuntia niin ettei huomaakkaan, puhumattakaan jos joutuu tekeen jotain välihiontoja saatika mitään pohjatöitä niin kaikki valmistelut joutuu aina tekeen alusta uudelleen. Eikä ne maalit ole ainoa kustannus, olen kyllä itekkin joskus sortunu ajatukseen että maalit maksaa muutaman satasen ja täts it, lopuksi kun katsoo niin hinta nousee helposti tuhanteen euroon vaikka työ ei maksa mitään kun itse tekee. |
joo no ois varmaan pitäny toi näyttely sana jättää mainitsematta,kyseinen cosworth on menossa suurella todenäköisyydellä näyttelyihin ei tartuta siihen sen enempää,
miksi ette tee sitten itse jos on niin kallista, motonetti myy maalit ja hioma tarvikkeet+ pressukatoksen, eise kummonen paikka tarvihe olla kun pystyy maalaamaan pressukatos vesiletku ja kompura kertakäyttö ruisku, ja rakennus puhallin. kaikki kun käy ostamassa motonetistä niin varmaan selvii halvemmalla kuin 3600 e.tosin oletetaan että vesi letkulla on vesivaraus toisessa päässä että saa kostutettua maan suuremilta pölyiltä,:D ja niin tulee hieno maalipinta. itse tein näin mutta sattu olemaan töissä itseni mielestä hyvä tähän tarkoitukseen oleva halli ja vehkeet, perus perjaateena sama ja ihan siistiä tulee kuhan saa pölyn sidottua, kuvia profiilissa tumman harmaa volvo ja sitä ennen vaaleen harmaa autoitalli värjäys ruiskulla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Asia on juurikin näin. Ei se oikeesti oo mikään kymmenen tunnin juttu vetästä autoa yli, ei vaikka olis miten pieni auto. Tai siis saahan sen tehtyä mut näyttää sit kans ihan siltä et on äkkiä tehty.. Mut jos haluaa ees lähellekään hyvännäkösen ni aikaa menee PALJON..;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kallistahan tuon on jos valmiiksi puretusta autosta pyydetään 4k€,tokihan se auton kunto ratkaisee aika paljon. Sami89 vois vähän kertoa nuista ajoista mitä noihin menee,mutta itse veikkaisin että 3-4päivää menee helpostikkin. Ja nuista tarvikkeista sen verran että käykääpä joskus OIKEASSA maaliliikkeessä kyseleen hintoja,saatatte yllättyä että se maali ja tarvikkeet onkin kalliimpia kuin siinä vieressä honkkarissa olevat mastonin maalit ja paklan kitit. |
Voisihan miä vähä vaik kuin paljo kertoo asiasta..;) mut tosiaan jos joku tuo auton pihalle ja pyytää ylimaalauksen ni se on reilu viikon homma kun se tehdään HYVIN. Sellanen perus joku sedan auto ni helposti jo 4-5 tuntia menee pelkkään teippaamiseen..;) ite ruiskuttaminenhan ei kauaa vie.. Mut se perkeleen pohjien hierominen vie väkisin paivän tai pari.. Ja maalit maksaa parhaillaa yli 250€ litra..:eek:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kyllä sitä vaan maaleihin helposti tuo 400€:a uppoo, vaikka ostas sellasesta paikasta missä vuodessa menee maalia tuhansia litroja. Paikkakunnalla on tällänen firma, josta hyvällä tuurilla voi saada maalia yksityinenkin ja on liotin ohenteista.
Epoxia ku kerran hain, niin katoin ootellessa hintoja siin. Tavallinen maali n. 70€:a litra. Sit metallivärit n. 80€:a litra ja tähän lakka saman verran litrallehintaan. Ja hinnat ei sisällä ohenteita, eikä kovettimia vielä. Paikallinen maalari ottaa pelkästä uunin vuokrasta n. 200€:a, jos ei tarvi maalata itse vaa asiaks tekee tän. Mikäli maalari itse vetää kerrokset, niin oliko sit 300€:a ja autoon maalari ei tee mitään muuta ku lämmittää uunin ja vetää pinnan. Kaikki muu on itse tehtyä ja loppuun laittokin. Tää maalari kyllä pisti hanskat tiskiin ja vaihto alaa tässä kesällä. Mut jälki parempaa ku tehtaalta tullessa, ja vaikka typöntekijät vetivät pinnan niin piti olla maalarille mielusaa. Ellei ollut ni uudestaan maalaus. Yhden Cadillacin konepellin maalasivat 5kertaa kunnes miellytti. |
Lainaus:
Olen koittanut opetella mitkä on tehokkaita työmenetelmiä, kestäviä maalausjärjestelmiä. Sitten olen huomannut, että raskaankaluston maalaamoissa touhutaan näköjään jotain samantapaista kuin itsekin. Henkilöautojen maalaamisessa on osittain mukana jotain ihme piipertämistä, jota mä en oikein ymmärrä - ellei kyse ole mobilistitouhuista. Yksi teoria itsellä on miksi auton maalauksesta voi tulla kallista turhan pikkutarkkuuden lisäksi on jos sitä tehdään ympäri vuoden, se tarvii sopivat toimitilat. Kun taas jos itse omatarvemaalaan ja samalla voidaan joku kaverinkin auto käsitellä, se tehdään ulkona ja siellä ei olosuhteet ole aina parhaat mahdolliset. On siis tehtävä juuri silloin kun on hyvä olosuhde. Itselläkin on yksi vanha menopeli, jonka olen muuten aivan kohtuullisen hyvin maalaillut kestävyyttä silmälläpitäen, mutta vaatisi kyllä viimeisen silauksen. Siinä viimeisessä pinnassa panostettanee enemmän ulkoasuun joskin taidan pysyä siinäkin suurin piirteen kuorma-auton soralavan maalaustasolla :D |
Keskimäärin ha:n katsastus kestää juurikin tuon vartin++
Lainaus:
Eihän noi maalaritkaan tuntiliksalla vältttämäti töitä tee, mutta firmat velottaa tuntien mukaan kuten korjaamoalalla yleensäkin ainakin ennen on ollut tapana eli hinnottelevat työt ajankäytön mukaan riippumatta siitä mitä asentajalle maksetaan. Velotushan sisältää kaikki firman kulut eikä pelkkää asentajan bruttopalkkaa! Jos sitten joku "firrana" tekee hommia niin hinta ei varmaankaan noudata yleistä palkkakustannustasoa:rolleyes: |
Lainaus:
|
Oma kottero oli tässä syksyllä maalauksessa ja omat kommentit olis tällaset:
-Hintaa 2000€ -Maalari oli just tällanen vakuutus yhtiön hommia tekevä -Tietysti piti olla purettuna, enimmät ruosteet poistettuna ja pari muoviosaa piti puhalluttaa soodalla kun oli niin paljon vanhaa maalia -Projekti kesti kaks kuukautta ja menee nyt ens viikolla uudestaan(pohja töissä sanomista) -Loppujen lopuks vaikka hinta olikin kohtalaisen kova niin pinta on kyllä hyvä ja töitä siihen on saanut tehdä, ainut nämä takakaaret sekä konepellissä ollut ruttu kummittelee vieläkin ja toivottavasti ne siitä korjaantuu, värinä oli perus valkonen jossa kolme kerrosta sinistä helmiäistä päällä eli ei ihan ilmanen materiaalienkaan suhteen |
No kun telamaalaus tuli esille niin tässä telaamani caddyn lokkaria.. Ei shou mutta gou :)
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Romut/tela2.jpg Koko auto siniseksi hintaan 50€, maalina teollisuusmyrkky ja telana mohair.. |
|
Lainaus:
|
Vanha aihe joten nostetaan hieman ylöspäin.. Onko kellään tietoa että löytyykö etelä-Suomesta harrasteystävällistä automaalaamoa? Kun ongelma on sellainen että rakentelen töissä Hiacea mutta auto pitää aina siirtää ulos kun lopettaa harrastamisen. Kesällä ja syksyllä tein siihen peltihommia ja nyt heräsi mieleen ajatus että jos auton saisi johonkin maalaamoon talveksi jossa voisivat tehdä sitä täytetyönä eli samalla olisi sisätiloissa eikä auto ruostuisi uudestaan ulkona vesisateessa. Ensin ajattelin että vien sen jonnekkin ammattikouluun missä saavat harjoitella ihan rauhassa koko talven mutta nyt olen soittanut kaikki koulutuslaitokset läpi eikä kukaan halua ottaa pakettiautoa maalattavaksi. TTS olisi ehkä voinut ottaa mutta kun haluaisin siihen tumman värin niin sitä he eivät pysty tekemään????? Ilmeisesti he kouluttavat vain vaaleiden värien automaalareita.. Sitten kysyin yhdestä automaalaamosta maalauksen hintaa niin karkea arvio oli 10000€. En nyt ihan lehtikullasta tehtyä maalausta sentään halua kunhan nyt olisi telalla maalattua parempi. Onko kenelläkään mitään tietoa järkevän hintaisesta maalaamosta jossa auto saisi olla vaikka puoli vuotta?
|
Lainaus:
Väittäisin, että itse paku maalaa vaikka 200 eurolla. |
Lähinnä sitä tarkoitan tuolla puolella vuodella että sitä voisi tehdä täytetyönä ja se olisi samalla talvisäilytyksessä.. 30 vuotta vanha Hiace ei oo uutena edes maksanut 10000€ ja tämänhetkinen realiarvo on tonnin tienoolla vaikka kuinka olisi tehty kymppitonnin maalaus.
|
Voi olla, ettei millään firmalla ole tiloja seisottaa autoa talven yli. Ainskaan, jos ihan töikseen maalaavat autoja.
|
Maalaat ite kesemmällä ulkona. Talveks viet jonnekkin katon alle seisomaan. Säästyy 9500€.
|
Lainaus:
Kun rakentelin hiekkapuhallusvehkeet, homman onnistumisessa oleellista on ollut, että heti välittömästi puhalluksen perään laitan jotain kunnolla ruostumiselta suojaavaa ainetta kuten Zingaa. Mikään kupeksinta ei kuulu ideaan. |
Sivu luotu: 06:33 (GMT +2). |