Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   ISO M, MAN KAT1 8X8 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119092)

MikkoVuorsola 31.12.2013 01:37

ISO M, MAN KAT1 8X8
 
Nyt tosiaankin se on sitten aloitettu, eli ison ämmän rakentaminen.
Viime lauantaina poistin laitoksesta lavan ja nosturin. Sunnuntai menikin mukavasti kun luttasin 40 litraa liuotinta ja pesin rungon 10 kertaa höyryllä, ja sain kuin sainkin rungon, akseleiden ja oikeastaan kaikkien alustakomponenttien pinnasta poistettua erikoisen vahatökötin, koka muuten oli suojannut komponentit ruostumiselta lähes täydellisesti.
Kuviakin tulee piakkoin mutta pidetään hiukan hulluja jännityksessä.

Niin juu, speksejä pitää tietenkin olla...
Kierrejousi alusta
8x8
12,7 litrainen tuplaturbo
Kahluusyvyys vakiona 120cm
... Ja nätti kuin sika pienenä.

Katsastusmiehen mukaan Suomen ainoa kyseisen mallinen laite, ja on muuten jo kotimaisissa kilvissä

JuKu 31.12.2013 07:15

kuulosta ilmajäähdytteiseltä kuormurilta?

Eicca_ 31.12.2013 07:23

Tatra T815? :D

-Sakke- 31.12.2013 08:55

Kuulostaa vuoden 2014 maasturiprojektilta.

tepa250d 31.12.2013 08:57

äläs mikko pantaa kuvia:D

-Sakke- 31.12.2013 08:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eicca_ (Viesti 1085407)
Tatra T815? :D

Eiköhän se Mersu kuitenki oo, rakentajasta ja otsakkeesta päätellen.

vmt 31.12.2013 09:06

Speksien mukaan voisi olla MANnikin ja kirjainkin kävisi. :)

pee 31.12.2013 10:05

... ja hydrauliveto ?

Saleksi 31.12.2013 10:31

http://www.gruzoviki.com/upload/phot...ig/29963_3.jpg

MAN Kat A1???

Jari 31.12.2013 12:34

onks magiruksia 8 pyöräsenä? milloin kuolaan? ;)

88 31.12.2013 12:41

Mä kattelin pariviikkoa sitte kun vein koivuja siihen asemalle et opintomatkan tulos seiso pihalla, vai onko jo aiemmin ollu mielessä. Siin on kiva käyntiääni.
E:Minkä ikänen kapistus tää on?

tdi 31.12.2013 12:47

http://www.konedata.net/Traktorit/IMT5160.htm <-- melkein sopis kuvaukseen om400. mut veikkaan kans tuota mannii ? :D

tuomaritulee 31.12.2013 16:30

MAN Kat 4540 8X8

Mut minä mallina ?

Varmaa kahella kääntyvällä kuitenki.

Rytari 31.12.2013 16:56

vm. 71, niinköhän se johtaja kertoi kun oli meillä työmaalla nosturihommissa...

sisua45 31.12.2013 16:58

Pistin eilen yöllä kahden maissa Mikolle yksityisviestinä arvauksen autosta, saas nähdä kuinka oikein meni. En viitsinyt heti pilata toisten arvauksia. :)

sisua45 31.12.2013 17:46

Mutta ei kai se niin vanha ole kuin 1971..? Tais tulla tuotantoon vasta muutamaa vuotta myöhemmin?

Arska 31.12.2013 19:11

Tällanen??
http://www.wotol.com/5-m-a-n-8x8-cat...prod_id/652888

Eicca_ 31.12.2013 21:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1085425)
Eiköhän se Mersu kuitenki oo, rakentajasta ja otsakkeesta päätellen.

No Man kat:han se on varmasti mutta kunhan vaan heitin läpällä :D Tatrassa tai sitä paitsi olla 12,6ltr kone eikä 12,7? en muista..

Ylikessu 31.12.2013 23:23

Laite on majaillut tuossa juna-aseman liepeillä jonkin aikaa ja ihaillen olen siitä useasti ohi ajanut, hyvin kiinnittää ohikulkijoiden huomion.

MikkoVuorsola 01.01.2014 17:02

Hyviä arvauksia ja osaltaan ihan oikeitakin, kyllä huomaa että porukat on perehtynyt asiaan kun mm. Desilitran ero moottoritilavuudessa on tiedossa, ja juuri oikenlainen kuvakin löytyi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145766Eli MAN KAT1 A1 8x8. Valmistusvuosi 1977 ja käyttöön otettu 1979.
Ajokilometrit oli ostettaessa melko tarkkaan 12000, nyt hiukan yli 14000.
Hyttiin niitatattu kilpi kertoi että 2006 olisi tehty täydellinen peruskorjaus MAN:in tehtaalla.
Tämä auto on todellinen sotakone, aina hajautettua tuotantoa myöten. Akselit ovat Mersun valmistamat, vaihteisto ja momentin muunnin ZF:n, moottori Deutzin, ja runko sekä ohjaamon MAN: in.

Tällaisen hankinta oli jo vuoden päivät kummotellut mielessä, lokakuussa läksimme sitten JV73:sen kanssa eurooppaan tekemään hankintoja, ja sieltähän laitteita löytyi. Tämä vaikutti ulkoisesti heti siisteimmältä.
Auto oli muutenkin todella hyvässä kunnossa, ja ostohetkellä kun saimme neljästäkymmenestä samanlaisesta valita niin paras sieltä tietenkin pyrittiin poimimaan.
Suomeen saapumista seuraavana päivänä ajoin auton katsastuskonttorille, armeijan papereista löytyi kaikki tiedot näillä uudenaikaisilla kirjainkoodeilla, ja paperityöt sujuivat sutjakkaasti. Alustassa ei ollut mitään väljää missään eikä mitään muutakaan huomauttamista, mm. Kaikki heijastimet löytyi oikeilta paikoiltaan.
Jarruista katsastusmies totesi että on todella tehokkaat, ja jos jarrun painaa kerrasta pohjaan saakka niin tuulilasista lähdetään pihalle ilman turvavyötä.
Leima lappuun ja kilvet päähän, aikaa meni koko reissuun alle kaksi tuntia.

Tästä on siis tarkoitus rakentaa offi kilpureille huolto ja kuljetusauto. Päälle täytyis löytää jostain käytetty, eritetty umpikori, pituutta saisi olla 7,5 - 8m, korkeutta apurungon altan, kopin katolle maksimissaan 2,7 metriä, ja kopin ulkoleveys maks, 2,55m. Laittakaahan vinkkiä jos tiedätte jossain lojuvan sopivan käytetynja suht siistin umpikaapin, mielellään jostain alle 250 km etäisyydeltä Porista. Soittaakin sopii ja tarjota 0400307223.

Täytyypä käydä hakemassa kamera autosta sisälle niin saadaan muutamia kuvia näkyville.

Repro 01.01.2014 17:32

Käytettyä umpikoria ei löydy, mut uus voidaan tehdä.:rolleyes:
Osoitteen jo tiedätkin.

Arctic Rhino 01.01.2014 19:13

jeps, kyllä tämä on sellanen projekti jota tulen seuraamaan sekä livenä että täällä foorumilla suurella mielenkiinnolla :D

-Joel

MikkoVuorsola 01.01.2014 19:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1086007)
Käytettyä umpikoria ei löydy, mut uus voidaan tehdä.:rolleyes:
Osoitteen jo tiedätkin.

Kyllähän uusi aina hieno olisi mutta taitaa valitettavasti budjetti ylittyä, nämä vehkeet kun valitettavan harvoin tuottaa mitään, yleensä on vain kuluja.

-Stedt- 01.01.2014 19:32

Tulee varmaan mielenkiintonen projekti, eipä ainakaan oman palstalla olon aikana ole toista vastaavaa tullu vastaan, joko löytys kuvia:)..

454SS 01.01.2014 19:38

Osui silmiin ilmoitus Virossa olevasta kopista melkein heti sen jälkeen kun olin lukenut tän topicin :)

http://fin.auto24.ee/used/1624134

Mikki 01.01.2014 20:48

Islannissa nähny tän livenä, joten :eek::eek::eek::eek: odotan valmistumista...

Tossahan olis ollu tuo masiina, kun olisit valinnu siitä kasasta...

http://www.modsurplus.co.uk/site/fil...525-124503.jpg

Kuvaa klikkaamalla aukee myynti ilmoon... ;)

Rytari 01.01.2014 22:01

ajatuksissani kirjoittelin tuon vuosimallin päin mettiä, saatan kanssa tietää yhden umpikaapin, täytyy käydä kattomassa sen mittoja

MikkoVuorsola 01.01.2014 22:19

Tää islannin peli on hiukan leveä, näitä on ollut tiettyihin käyttötarkoituksiin hiukan normaalia leveämpinä alustoina, mm. silta-autoina. Niitä ei saa vaan rekisteriin, ehkä työkoneiksi jossa olisi jokin sopiva varuste, vaikkapa nosturi, mutta sillä ei saa sitten kuljettaa enään mitään.

Katotaas jos saisin huomenna kuvia.

vmt 01.01.2014 22:39

Tuommoinen kuorkki minuakin himottaisi, mutta pitää odotella lottovoittoa ensin ja siihen asti vaan tyytyä pienempään.

2900 leveänä noita on ainakin ohjuksien alustana. Olikohan 2700 leveitäkin olemassa..?

Tuon auton tyyppi MANnin mallimerkinnöillä on vissiinkin 30.360 VFAEG.

Kirjallisuudessa kulutukseksi ilmoitetaan 50 litraa sataselle. Sitä ei kyllä sanota, onko täydellä kuormalla. Varmaankin on, kun samaa ilmoitellaan sellaisillekin, missä ohjusjärjestelmä päällä. Vaikuttiko niin paljon vievän?

sisua45 01.01.2014 23:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1086198)
2900 leveänä noita on ainakin ohjuksien alustana. Olikohan 2700 leveitäkin olemassa..?

Selailin vähän Bundeswehr kirjaa. 8x8 Manneja on ollut Saksan armeijalla 2500, 2550, 2750, 2900mm leveinä.

Tuolta löytyy sama kirja:
http://www.ebay.de/itm/Typenkompass-...item56561cf83d

lantikka 01.01.2014 23:22

Asiaa mistä puäin hommasit laitteen? Entä jos ostat mun mannista kopin?

Raakakone 01.01.2014 23:23

Sattumalta näin jo joku aika sitten kyseisen MAN:nin livenä.. On se kyllä melkoisen pedon oloinen (vaikka katselinkin sitä oman MAN:nin kopin sisältä turvasta, niin vähän jännitti että koska mahtaa alkaa leijona murisemaan.. heh heh..)

Tumi 02.01.2014 05:34

Eikö tuo nyt olis kannattanu vetää kunnolla överiks ja ottaa samantein semmonen tuplamoottorinen MAN FAUN vaikka? Tietty jos moottoreita on kaksi, niin tehoakin on tuplat(470kw)... ja kun on päästy päättelyssä tähään asti niin vois helposti olettaa että kulutuskin on sitten mitä on. Kyllä, yövuorot degeneroi ihmisen.

MikkoVuorsola 02.01.2014 16:10

Kulutus oli 42 litraa satasella kun mentiin pääasiassa autobahnalla 80-90km/h, ja oli muuten uskomattoman hyvä ajaa, ratista voi irrottaa kun tie oli suoraa eikä auto pyrkinyt yhtään mihinkään.
Lempäälässä oli yksi koppi jota menen varmaankin huomenna katsomaan, tietenkin muitakin voi vielää tarjota kun kauppoja ei ole mistään tehty.

slipoveri 02.01.2014 17:08

Laita ny niitä kuvia .Mistä tuon ostit

Nikuzai 02.01.2014 17:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MikkoVuorsola (Viesti 1086399)
Kulutus oli 42 litraa satasella kun mentiin pääasiassa autobahnalla 80-90km/h, ja oli muuten uskomattoman hyvä ajaa, ratista voi irrottaa kun tie oli suoraa eikä auto pyrkinyt yhtään mihinkään.


Olikos renkaitten paineentasaus venttiilit ajo/auki asennossa, tuttu sanoi et useita litroja lisäsi kulutusta zil-131;dessä kun ei ollut samat paineet kaikissa

MikkoVuorsola 02.01.2014 18:40

Perskules...yksi reply meni jonnekin hukkaan, mutta kirjoitellaas uudelleen.
Eli Hollannin eteläkärjessä Kerkrade nimisessä kylässä oli yksi kauppuri joka oli ostanut näitä 40 kappaletta Bundeswehrin poistoista. Oli siinä paikalliset mammat ihmeissään kun vedettiin Man:eilla koeajoa paikallisen Cittarin ympäri talla pohjassa.
Katsokaas vaikka Mobilesta hyötyajoneuvopuolelta haulla MAN KAT, jo alkaa laiteita löytymään, kaksi akseliset alkaen 5000€.

Eikös ne lavetinveturi FAUN:it ollut ainakin osaksi MTU:n isolla pannulla, olisko ollut 27 litrainen V12, ja tehoa jotain 700 hepan luokkaa. Eipä silti, kyllä nämä Man:in tehot tuntui ihan hyvin riittävän niin tiellä kun maastossakin, ja vaihdelaatikossa on sopivan pieniä vaihteita joita momentinmuunnin vielä auttaa, eikä tarvitse turhanpäiten kytkintä sotkottaa.

Minkälainen koppi sulla Lantikka olisi? Ostan kyllä jos on tarkoitukseen sopiva.

Vieläkin töissä ja kamera edellen autossa.

Ex_inkkari 02.01.2014 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MikkoVuorsola (Viesti 1086467)
Vieläkin töissä ja kamera edellen autossa.

Se nyt on vaan niin että kuvat otetaan ensin, nyt on höpötetty jo 2 sivua :)

MikkoVuorsola 02.01.2014 19:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari (Viesti 1086474)
Se nyt on vaan niin että kuvat otetaan ensin, nyt on höpötetty jo 2 sivua :)

Juu juu, kyllä kuvat on OTETTU ensin ;)

MikkoVuorsola 02.01.2014 21:45

6 Liiteet
Testataas saanko kuvat näkyviin.


Mitenkäs ne laitettiin että näkyvät suoraan isoina tässä viestissä ilman erillistä avaamista.
Yritin etsiä ohjetta mutta en osannut.

EDIT, kiitos Pee:n ohjeiden, fiksasin kuvat näkyviin.

Ekassa kuvassa vielä kokonaisena, hiukan kyllä harmitti rikkoa kun oli niin siisti ja hieno laite.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145777

Toisessa kuvassa 15 minuutin touhuamisen jälkeen. (yksinään)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145767

Kolmannessa kuvassa lava on jo irti
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145768

Neljännessä kuvassa näkyy päällirakenteen sähköliitin, kaikki lavarakenteisiin menevät sähköt tulee tästä. Tällainen pitäisi olla lakisääteisenä jokaisessa vehkeessä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145770

Viides kuva antaa hiukan mittakaavaa iskareille ja jousille. Kuvassa ei ole mitkään elektroniikka sivuleikkurit ja nuken käsi vaan meikäläisen kokoa 12 oleva vantus.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145769

Viimeisessä kuvassa kaunotar on jo melko alaston, tästä tämä sitten jatkui liuottimella joka paljasti hienon vihreän ja ruosteettoman rungon
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145771

Viipo 02.01.2014 21:52

"Poikien kesken Kati"

slipoveri 02.01.2014 22:16

Saattaa olla aika ylivoimanen olo ku tuolla huristelee.Hieno peli.

pee 02.01.2014 22:34

asiallista ! nyt on vehkeet Äijän kokoa vastaavat !

mee Mikko siellä omassa kansiossa avaamaan kuva, ja sen alle ilmestyy BB CODE otsikolla hakasulkeinen IMG osoite kuvalle, sen kopsit topicciin ja jo näkyy isona, sitten vielä enteriä kuvien väliin niin hyvä tulee vaikka ihan tavallista koitat ;)

MikkoVuorsola 02.01.2014 22:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1086606)
asiallista ! nyt on vehkeet Äijän kokoa vastaavat !

mee Mikko siellä omassa kansiossa avaamaan kuva, ja sen alle ilmestyy BB CODE otsikolla hakasulkeinen IMG osoite kuvalle, sen kopsit topicciin ja jo näkyy isona, sitten vielä enteriä kuvien väliin niin hyvä tulee vaikka ihan tavallista koitat ;)

Kiitti Pee, kokeilen seuraavalla kuvaerällä.
Katsotaan jos saan huomenna hommattua kaapin jostain niin nikkaroin viikonloppuna sitä rungolle.

aslakki 03.01.2014 00:15

No nyt alkaa olee vehkeillä kokoo :eek:

ISO peukku tälle rojektille!!!!

ugly_hj 03.01.2014 01:18

Ompa aika hurja kapistus, hieno!

Eicca_ 03.01.2014 06:38

veispuukkia lainaten TYKKÄÄn! :D

Jare 03.01.2014 07:34

Aika HIRMU:D:D:D:D

sos 03.01.2014 11:34

suzukilla kun ajelen, väkisin tulee mieleen sanonnat auton koosta suhteessa kuskin…… :)
ei vaan mahtavaa, että tännekkin noita isoja hirmuja, toivottavasti kuvia ja kertomusta tulee.
eli huoltoautoko tästä tulossa? mihin touhuihin?

MikkoVuorsola 03.01.2014 13:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1086770)
suzukilla kun ajelen, väkisin tulee mieleen sanonnat auton koosta suhteessa kuskin…… :)
ei vaan mahtavaa, että tännekkin noita isoja hirmuja, toivottavasti kuvia ja kertomusta tulee.
eli huoltoautoko tästä tulossa? mihin touhuihin?

Eli tosiaankin offikaluston ja äijien huolto ja kuljetusauto.
Ohjaamossa on rekisteröidyt paikat neljälle. Kopin etuosaan tulee tupa jossa jääkaappi ja keittomahdollisuutta sekä pöytä jonka ympärille pääsee istumaan, hiukan kaappitilaa, ilmalämpöpumppu, jne. Takaosa auton kuljetusta ja huoltoa varten, työpöytä, varaosahyllyt, kompura, hitsauslaiteet, pillit jne työkalut ja rungon kylkeen diesel generaattori.
Kopin perään ajateltiin laittaa koko perän kokoinen perälautanosturi.

jotain tämän tyyppistä.

Kankku 03.01.2014 14:58

meinaatkos mikko hävitää ton nostimen?

MikkoVuorsola 03.01.2014 16:24

Juu, kyllä nosturi on myynnissä. Mielestäni se sopisi oikein hyvin moneen käyttöön, esim johonkin proomuun tai pienempää autoon koska se on ympäripyörivä ja suht kevyt ja siinä on hyvä vinssi. Nostovoimaa oli 1200kg/4,2m. Tämä ei tarvitse muuta kuin paine ja tankkilinjat, lisäksi on yksi 2-napainen sähköjohto tuntimittarille ja tunteja ei ole muuten paljoa, hiukan yli 300 tuntia oli mittarissa mutta mittari pyörii aina kun on ulosotto päällä. Nosturin korkeus nipussa 160cm, kiinnitystaso n. 60 x 60 cm, Myös tukijalat löytyy.

Tässä kuvia nosturista.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145772

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145774

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145775

Niin juu, koppi ja perälauta löytyi, mutta saan ne vasta ensi viikolla. Koppi oli täynnä tavaraa ja se täytyy tyhjentää ensin.
Täytyisköhän aikansa kuluksi viikonlopun aikana maalata hytti ja runko?

Arctic Rhino 03.01.2014 17:05

Vois tulla huomenna päivällä poikkeilee ja ihastelee jos olet pelipaikalla.

-Joel

MikkoVuorsola 03.01.2014 21:03

Paas poiketen jos olet liikkeellä. Jos sprintteri on oven edessä niin minut löytää sisältä, tai soita jos portti on kiinni.

Tässä vielä kuvatus pestystä rungosta
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145776
Eikä ole kovin pahassa kunnossa

MikkoVuorsola 06.01.2014 21:23

Tämä prokkis ei viikonlopun aikana edistynyt muuten kuin ajatustasolla. Kilpa-auto (crossi Mersu) oli kuitenkin aktiivisten käsien pideltävänä joten avaan siitä erillisen topicin, jatkossa näitä tehdään molempia samaan aikaan.

Topi1982 08.01.2014 04:31

Upea laite!
Mita verot ja vakuutukset kustantaa?
Paljonko kuormatilaa on orkkis kunnossa?

MikkoVuorsola 08.01.2014 18:20

Verot oli muistaakseni jotain 350€ ?? en ny tole ihan sata varma mutta jotain sinne päin.
Vakuutuksetkin oli ihan sopivat.
Lavan mitta oli vakiona n. 7,4m

Nikuzai 08.01.2014 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MikkoVuorsola (Viesti 1089415)
Verot oli muistaakseni jotain 350€ ?? en ny tole ihan sata varma mutta jotain sinne päin.
Vakkutuksetkin oli ihan sopivat.
Lavan mitta oli vakiona n. 7,4m


Epäreilua et henkilöautossa on korkeemmat verot kun tollasessa :mad:

popo99 08.01.2014 21:21

Pähee laite!

sisua45 09.01.2014 23:25

Katselin juuri käynnissä olevaa Dakar-rallia netistä. http://www.dakar.com/index_DAKus.html Videoiden seassa oli pätkiä vanhoista Pariisi-Dakar ralleista. Siellä vilahti 80-luvun Porsche tallin huoltoauto.

http://img84.imageshack.us/img84/204...porschemr7.jpg

http://www.flickr.com/photos/6500548...n/photostream/

"Aavikkojuna".

Donatello 12.01.2014 21:46

Siinä on kulkine kohillaan!:cool:

MikkoVuorsola 13.01.2014 22:21

Koppi on saatu omalle verstaalle ja kopin runko on jo hiekkapuhallettu, mahdollisesti huomenna sitä sovitellaan MAN:in rungolle. Tänään poistettiin autosta vetokytkin ja pakoputkistot kokonaisuudessaan. Tilalle tulee pystyputket. Oli kohtuu vihellykset kun kävin tankkaamassa huoltiksella talvilaatua ja pakoputkistoa oli juuri kahden pakopesän verran.

POUSA 14.01.2014 12:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MikkoVuorsola (Viesti 1091634)
Oli kohtuu vihellykset kun kävin tankkaamassa huoltoksella talvilaatua ja pakoputkistoa oli juuri kahden pakopesän verran.

Viteoooo:D:D:D

offi_äijä 14.01.2014 13:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja POUSA (Viesti 1091836)
Viteoooo:D:D:D

x2:cool:

MikkoVuorsola 14.01.2014 21:24

Ei oo ihan yksinkertainen juttu mulle, meinaan se video. Mutta täytynee pyytää joku kaveri jolla on hommaan sopiva puhelin.

Täytyihän sillä hiukan tänäänkin ajaa kun siirsin sitä hallista ulos, ja tuntui noin tyhjiltään vetävän mukavasti 8-pyörä sladissakin

pee 14.01.2014 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MikkoVuorsola (Viesti 1092066)

Täytyihän sillä hiukan tänäänkin ajaa kun siirsin sitä hallista ulos, ja tuntui noin tyhjiltään vetävän mukavasti 8-pyörä sladissakin


tästä myös videoo !!!

ajamalla afrikkaan ?

MikkoVuorsola 16.01.2014 08:54

Eilen oltiin taas MAN:in kimpussa.
JV73 rasvasi alustan.
Pylvis purki hytistä kaiken ruuveilla irtoavan ja hioi pinnan epäkeskolla.

Viikonloppuna vedetään hyttiin väri päälle. Päädytiin matta valkoiseen, tällaiset sotakoneet, vaikka kuinka olisi suorahyttinen, ei ole ihan samalla tasolla pelleiltään mitä siviiliautot.

AP Parta poikkesi hämmästelemässä tekosiamme ja kuvasi puhelimellaan pienen pätkän videota kun käänsin MAN:in ulkona. Ekan videon alussa nostellaan hetken aikaa paineita.

http://youtu.be/F3qhCEMHbcY
http://youtu.be/4kgpVJGpZHI

Katsotaan jos tännä ehditään sovittelemaan koppia rungolle. Kopin apurunko on jo hiekkapuhallettu puhtaaksi, ja kiinnityskorvat tehty valmiiksi.

Lord of flies 16.01.2014 13:41

KOMEE!!! Makeet äänet (tähän nyt semmonen helevetin leveellä virnistyksellä oleva hymy)

Nikuzai 16.01.2014 23:15

Automaatti :eek:


Se hieman selittää kulutusta, onko "manuaalista" turbiini lukkoa :confused:

sisua45 16.01.2014 23:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1092867)
Automaatti :eek:


Se hieman selittää kulutusta, onko "manuaalista" turbiini lukkoa :confused:

Vai onko turbiini ja kova laatikko?

vmt 16.01.2014 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1092874)
Vai onko turbiini ja kova laatikko?

Näin minustakin. Samalla tavalla kuin vaikkapa RASIssa.

MikkoVuorsola 18.01.2014 09:18

Juu, kova 6-vaihteinen laatikko ja ZF:n WSK400 muunnin (turbiini) joka lukittuu kun kierrokset on yli 1500 (muistaakseni) Paikaltaan kolmonen tupaan kytkin ylös ja kaasu pohjaan, kun kierrokset nousee jossain vaiheessa tuntuu että laatikko heittää "isompaa pesään" mutta todellisuudessa turbiini lukittuu. Helppo ajaa ja tosi hyvä metsässä, ei tarvitse kytkintä sotkea joukkoon.

Eikä tuo kulutus nyt loppuviimeksi kovin paha ole, jatkuva 8X8 ja painoakin on kuitenkin tyhjiltäänkin sen 15 tonnia, toki aerodynamiikka on kohdallaan :)

Repro 18.01.2014 09:54

Tuolla näytttäs olevan muutama Unimoggi ja pari Mannia.
http://www.youtube.com/watch?v=5NS11fNQisI

MikkoVuorsola 18.01.2014 20:57

Perjantaina puuhasteltiin hiukan töitten jälkeen.

Pylvis jatkoi hytin purkamista ja hiomista sekä pyyhki pinnan vielä lopuksi karhun kielellä maalauskuntoon.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147341

JV73 vaihtoi synteettiset öljyt napoihin ja periin, vanhat öljyt oli puhtaat eikä metallia ollut missään
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147342

Rungon alla on onneksi reilusti tilaa touhuta.

MikkoVuorsola 18.01.2014 21:13

Tänään aloitettiin heti aamupäivällä MAN:in kimpussa.

Pylvis puhelteli pölyt pois ja pyyhki pinnat tinnerillä. Sitten teippattiin aukot umpeen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147343

Samaan aikaa JV73 + meikäläinen oltiin kopin kimpussa. Kopin apurungosta poistettiin kaikki ylimääräiset kokastukset. JV73:nen tykkäsi että pillit sopivat hänen käteensä parhaiten.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147345

Myös apurungon etupää sai lähteä koska se leveni kopin etupäätä kohden, tehdään kanttikoneella uudet suorat palkit tilalle.

Itse olen enemmän "Plasma" miehiä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147346

Kopissa on lämpölattia, ja vanhat kokoojakanavat oli päässeet hiukan pehmeiksi. Poistetaan!

Sillä aikaa Pylvis oli jo alkanut myrkyttämään hyttiä. Pohjalle vedettiin PPG:n DP40 happomaali, niin ei ainakaan tule yllätyksia armeijavärien kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147347

Hytissä oli muuten jokin erikoinen matta lakka, hiottaessa pöly oli vaaleaa eikä vihreää kuten luulisi.

Samalla vedettiin ovet ja luukut myös sisäpuolelta uuteen väriin, tulee siistimpi lopputulos eikä ainakaan ala kukkimaan mistään tiivisteiden alta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147348

Hytti oli kyllä purettunakin todella hyväkuntoinen, ihan muutamia pieniä ruostekohtia löydettiin mutta ne sai poistettua helposti.

Huomenna jatketaan kopin kimpussa.

Jari 18.01.2014 22:58

tsot tsot, varmistamaton kuorma..

ei vaan, pitää koittaa joku röi keikka keksiä sinnepäin niin vois kävästä jv73 sen audienssilla tätäkin vakoileen..

Rytö 18.01.2014 23:21

" jatkuva 8X8 ja painoakin on kuitenkin tyhjiltäänkin sen 15 tonnia"

Mikä ihme painaa tuossa noin helvetisti?

MikkoVuorsola 19.01.2014 00:13

Se paino oli nosturin ja lavan kanssa, kuten tietysti mitattu kulutuskin. Kuorma-autot on painavia, ne on vahvaa rautaa, esimerkiksi jokainen isompi kuorkin moottori painaa vähintään tonnin apulaitteineen jne...

vmt 19.01.2014 00:20

Jos vaikka tuosta ihan arviolta laskeskelisi...
Akselit pyörineen 1,5 t kappale.
Moottori 1 t
vaihteisto, jakis, kardaanit 1t
runko 1t
hytti 1 t
lavarakenteet ja nosturi 3 t

No tuossa jää vielä pari tonnia johonkin osiin, mutta eiköhän tuo jakaumaltaan suunnilleen noin ole?

sisua45 19.01.2014 00:33

Truck trialista tuttu Tatra 813 8x8 painaa 14 tonnia. Kappaletavara lavalla, pitkällä ohjaamolla, ja ilman nosturia.

Rytö 19.01.2014 00:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1093664)
Jos vaikka tuosta ihan arviolta laskeskelisi...
Akselit pyörineen 1,5 t kappale.
Moottori 1 t
vaihteisto, jakis, kardaanit 1t
runko 1t
hytti 1 t
lavarakenteet ja nosturi 3 t

No tuossa jää vielä pari tonnia johonkin osiin, mutta eiköhän tuo jakaumaltaan suunnilleen noin ole?

Niin? Mitä vaaka näytti?

sisua45 19.01.2014 00:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1093669)
Niin? Mitä vaaka näytti?

No viisi tonniako tuon Mannin pitäisi painaa? :D

vmt 19.01.2014 00:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1093669)
Niin? Mitä vaaka näytti?

Enpä tiedä, kunhan koitin arvailla, mikä tuossa painaa. Sulla voi olla parempi kokemus arvioida sitä. Ehkä sitten sen kerrot, kun omistajan ilmoittama susta tuntui isolta.

Rytö 19.01.2014 00:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1093670)
No viisi tonniako tuon Mannin pitäisi painaa? :D

No ei ainakaan viittätoista :D

sisua45 19.01.2014 00:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1093672)
No ei ainakaan viittätoista :D

Omapainoja tyhjänä:

Sisu A-45 painaa 5500 kg. 4x4, lava, eikä juuri muuta.
URAL-375 painaa 8400 kg. 6x6, lava, eikä muuta.
KRAZ-255B painaa 12000 kg. Samat hommat kuin yllä.
MAZ-537 painaa 22000 kg. 8x8, vetopöytä, ei muuta.
Sisu E13TP painaa 16000 kg. 8x8, ei päälyrakenteita.

Kyllä se iso rauta vaan painaa...

Rytö 19.01.2014 00:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1093674)
Omapainoja tyhjänä:

Sisu A-45 painaa 5500 kg. 4x4, lava, eikä juuri muuta.
URAL-375 painaa 8400 kg. 6x6, lava, eikä muuta.
KRAZ-255B painaa 12000 kg. Samat hommat kuin yllä.
MAZ-537 painaa 22000 kg. 8x8, vetopöytä, ei muuta.
Sisu E13TP painaa 16000 kg. 8x8, ei päälyrakenteita.

Kyllä se iso rauta vaan painaa...

Entäpä se MAN, paljonkas se painaa?

88 19.01.2014 00:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1093672)
No ei ainakaan viittätoista :D

Teliveto napaperä rautajousilla 530 ärrä Scania alusermi ja aluapurunko sekä 4 kpl teräspankkoja ja nosturi painaa 14-15t

sisua45 19.01.2014 00:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1093675)
Entäpä se MAN, paljonkas se painaa?

15400 kg minun kirjani mukaan. Sis siis lavan ja nosturin.

Rytö 19.01.2014 00:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1093676)
Teliveto napaperä rautajousilla 530 ärrä Scania alusermi ja aluapurunko sekä 4 kpl teräspankkoja ja nosturi painaa hyvin lähelle ton 15t

Tämän miekin tiedän kyl..

sisua45 19.01.2014 01:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1093678)
Tämän miekin tiedän kyl..

Ja kun varmaan tiedät Mannin painon myös, niin sanoppas se, ettet pidä tyhmiä ja hulluja jännityksessä koko ehtoota?

Rytö 19.01.2014 01:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1093639)
" jatkuva 8X8 ja painoakin on kuitenkin tyhjiltäänkin sen 15 tonnia"

Mikä ihme painaa tuossa noin helvetisti?

Viistoistatonnia, missä?

Rytö 19.01.2014 01:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1093683)
Ja kun varmaan tiedät Mannin painon myös, niin sanoppas se, ettet pidä tyhmiä ja hulluja jännityksessä koko ehtoota?

Mikä siellä ilman lavaa ja nosturia painaa noin paljon? Pelkät rungonrimpulat? Hytti? Mikä?:D

sisua45 19.01.2014 01:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1093688)
Mikä siellä ilman lavaa ja nosturia painaa noin paljon? Pelkät rungonrimpulat? Hytti? Mikä?:D

15 tonnia alkuperäisen auton paino, lavan ja nosturin kanssa. Ilman niitä paino lienee 12 tonnin pintaan. Joko nyt kuulostaa sun mielestä hyvältä?

Tää on jo vähän niinkuin tuuleen huutais.

Rytö 19.01.2014 01:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1093689)
15 tonnia alkuperäisen auton paino, lavan ja nosturin kanssa. Ilman niitä paino lienee 12 tonnin pintaan. Joko nyt kuulostaa sun mielestä hyvältä?

Tää on jo vähän niinkuin tuuleen huutais.

Huutele sie vaan tuuleen, kunhan puntarissa käyttäävät. Ei mitään herneitä nenukkiin sisulle, eikä muilekkaan.. puntari on puntari :D

Topi1982 19.01.2014 04:57

Mukava seurata johdonmukaista ja perusteellista tekemista!:)
Ihan sama paljonko painaa!:cool:

MikkoVuorsola 19.01.2014 08:23

Juu, ei sen painon kanssa nyt niin kovin tarkkaa ole, kokonaispaino oli muistaakseni 25800 eli meidän koppi lastattuna kaikilla mahdollisilla työkaluilla ym. + autolla niin kantavuutta jää vielä reilusti joka tapauksessa.
Euroopassa kaverit kertoi että nämä taka-akselit ovat todellisuudessa 13 tonniset ja he ovat muutoskatsastaneet näitä autoja isommalle kokonaispainolle. Jotain muutoksia ovat kyllä tehneet mutta painot on saatu korotettua huomattavasti. Käydään vaakalla kunhan laite valmistuu.
Tästä taas seuraavaksi kopin kimppuun ja repimään teipit pois hytistä.

baxxter 19.01.2014 13:19

Oiskohan kuitenki niin että tätä topiccia lukevia ei pätkääkään kiinnosta mitä painaa kasettiautot, scaniat, sisut tai muut asiaan liittymättömät? Tai ylipäätänsä nämä yölliset kiukuttelut, privailkaa toisillenne älkääkä sotkeko projekti-osiota?

Nikuzai 19.01.2014 15:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1093845)
Oiskohan kuitenki niin että tätä topiccia lukevia ei pätkääkään kiinnosta mitä painaa kasettiautot, scaniat, sisut tai muut asiaan liittymättömät? Tai ylipäätänsä nämä yölliset kiukuttelut, privailkaa toisillenne älkääkä sotkeko projekti-osiota?



Tosiaan voishan ton juupas eipäs inttelyn modet poistaakkin asiaan liitymättömänä :rolleyes:

MikkoVuorsola 22.01.2014 22:37

Nyt on taas saatu jotain näkyvääkin aikaiseksi.

Maalarimestari aloitti hytin ääni ja lämpöeristyksen sekä verhoilutyöt.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147657

Itse asensin rungon päälle 80mm rhs palkit, joiden kylkiin hitsasin alkuperäisen lavan kiinnityksiin sopivat kiinnityskorvat. Kopin apurunko hitsataan sitten palkkeihin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147658

Koppi saatiin kiinni ja piti käydä hiukan ulkona kurvailemassa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147659

Kiskoissa on toki vielä hitsaamista mutta sen verran on kiinni että varmasti pysyy nytkin.

Huomenna jatketaan.

Jari 22.01.2014 22:51

no nyt!


Sivu luotu: 23:19 (GMT +2).