![]() |
GM TBI kysy ja vastaa Palsta
Ilmeisesti kuitenki aika moni tykkää käyttää 1227747 ($42) ja muita gm TBI ruuttia offiautojensa moottorin päällä, luultavasti kokemsuta löytyy moneltakin ja paljon. vaikka kivikautinen ja yksinkertainen (lue toimintavarma) systeemi onkin löytyy siitäkin helpot ja kohtuu laajat säätö ja käyttömahdollisuudet, komponentit on halpoja, varaosia löytyy eikä tarvi kauheasti tinalilla megan tapaan joten tässä voi nyt sitten porukalla raapia päätään ja potkia renkaita asian suhteen,
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144658 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144657 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144656 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144655 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144654 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144653 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144652 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144651 http://eagle-mark.com/pictures/album...-OBD1-Port.jpg vikakoodin luku Yhdistä A ja B liittimet pätkällä johtoa tai paperiliitimellä virta päälle mutta älä käynnistä autoa seuraa SES valon vilkkumista, valo vilkkuu mahdollisten vikakoodinumeroiden mukaan numero kerrallaa ja tauko numeroiden välissä, eslim 2 vilausta tauko 4 vilausta on koodi 24. aina ensin tulee aina koodi 12 ("vilaus" tauko "vilaus" vilaus") jonka jälkeen mahdolliset muut, jos et saa edes koodia 12 ei hyppyjohto välttämättä ole kunnolla yhdistetty, joissain autoissa koodi 12 saattaa tulla myös uudestaan muiden koodien jälkeen. TROUBLE CODES 12. No reference pulses to Electronic Control Module (ECM). You will get this code when checking for error codes because the engine is not running. 13. Oxygen sensor signal stays lean during warm engine cruise, your O2 sensor could be unplugged or faulty wire. 14. High temperature indicated at engine coolant temp. sensor. Sensor could be unplugged or faulty wire. 15. Low temperature indicated at engine coolant temp. sensor 21. High voltage at throttle position sensor. Sensor could be unplugged. 22. Low voltage at throttle position sensor 23. Low temperature at manifold air temperature sensor 24. Circuit fault in vehicle speed sensor 25. High temperature at manifold air temperature sensor 29. Fault in 4th gear switch 32. Fault in exhaust gas recirculation valve diagnostic switch 33. High voltage (low vacuum) at MAP sensor. 34. Low voltage (high vacuum) at MAP sensor. 41. Cylinder select error 42. Fault at electronic spark timing circuit (sets when timing is set also, clear code and verify that it does not return.) 43. Low voltage at electronic spark timing circuit 44. Oxygen sensor lean 45. Oxygen sensor rich 46. Fault at vehicle anti-theft system 51. PROM error 52. Low voltage at oil temperature sensor 53. High voltage at battery 54. Low voltage at fuel pump OR Low voltage at Fuel pump relay 55. Problem at Electronic Control Module (ECM) - ECM failure OR Serial bus error 62. High voltage at oil temperature sensor vikakoodimuisti nollataan tekemällä ecm virrattomaksi 30 sekunnin ajaksi joko irroittamalla akunkenkä, ecm:n sulake tai liittimet. http://www.astrosafari.com/old/ib/im...ll/ecm350c.jpg yleisesti muihin laitteisiin asennettaessa käytetään mm. 1227747 ecm:ää joka on ollut käytössä 1987 to 1991 C/K Truck, Van, 4.3L, 5.7L, 5.0L & 7.4L ja vaikka vaihtoehdot ovatkin tuossa Ei ole olemassa Vain 4.3, 5.7 tai 454:n lastua joten toinen ei aina sovikkaan toiseen, ecm:n päältä löydät nelikirjaimisen Prom id:n ja alla linkistä näkee vähän missä ecm on alunperin ollut. http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Inj...Information-42 ASDU 89 C-G-K-R-V Truck 5.7TBI 700r4 with 2.73 gears ALDL kaapelilla ja winald tai tunerpro (on muitakin) ohjelmilla sitten voidaan seurata hieman paremmin mitä siellä moottorissa tapahtuu, tunerpro ohjelmalla pystyy myös muuttamaan tuota promilla olevaa .bin tiedostoa mutta muutetun tiedoston tallennus ei onnistu "lennosta" vaan alkuperäistyyppiset muistit täytyy erikseen (lukea ja) tyhjätä uv-valolla joka jälkeen erillisellä prommerilla voidaan sitten tallentaa uusi ohjelma tilalle. muistin muutos flash pohjaiseksi ja sen jälkeen emulaattorilla vauhdista muuttaminen on myös mahdollista. |
Tämähän riipaisee jollain tavalla minuakin :) onko näihin kaupallista lukijaa olemassa, kohtuu hintaista ?
|
kiitos, palstalla muitakin chevy miehiä ja heidän ja omastani tämä kiitos :)
sen verran noista vikakoodeista, että ne on suuntaa antavia. esimerkiksi vikakoodi 44 tarkoittaa "jotain" sytty/seospuolen vikaa, itse ihmettelin kotvan aikaa, kun Astro väitti (koodi 44), että kaasut on laihalla ja putkesta tulee bensaa valumalla :D eli jenkissä ne on hiukan suuntaa antavia ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kaasuläpän anturi sähköisiä tietoja tarvitsisin.
Siis oliko TPS? onko tietoa sen vastusarvoista? siis meneekö liuku kuinka päähän asti? Ja jännitteestä, siis mikä on tuon vastuksen syöttöjännite?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
puoli volttia-1v olis hyvä tyhjäkäynnillä, yli 4 tarvis löytyä silti kaasu pohjassa ja tärkeintä olis ettei matkalla ole katkoksia vaan jännite nousee lineaarisesti. |
Kerroppas rytari tuosta flash pohjaiseksi muuttamisesta lisää?
|
Lainaus:
tähän saa sitten laitettua joko eeprom flash muistin tai kytkettyä sen emulaaattorin, noi flash muistit on kooltaan huomattavasti suurempia joten (jos on taaloja niin) sopivalla palikalla saa esimerkisi vaihdettavia ohjelmia noiden uudempiin autoihin olevien kaupallisten (apex yms) ohjelmoitavien boksien tapaan.. tai esimerkisi erikseen ohjelman bensalle ja e85:lle olen ajatellut hommata ittelle emulaattorin ja tehdä yhden erillisen ecm:n sille kaveriksi, sais nykyiseen hieman aikaavievään tiedonkeruu-->ohjelmamuutos-->uudelleekirjoitus hommaan verrattuna suoraan ajossa tehdä tarvittavat muutokset ja sitte vaan lopuksi tekis tolle orkkismuistille sen lopullisen ohjelman. |
onko mitään hajua tai paremminkin muistikuvaa noiden kilkkeiden hinnasta? aika soppelin kiva paketti pikku chevyn tuunaamiseen jos saa käytettyä oman ecun viripuuhissa :)
|
Lainaus:
emulaattori on jonku alta parisataa |
pirusti helpompi ja hiukan halvempi kun megaruutta3 mitä oon tuohon astroon miettiny. kiitoksia tosi paljon tiedoista :)
|
Lainaus:
mulla on takatuuppari c1500 4.3 tbi läppärungossa ultimate tbi mod 14psi bensanpaineet porattu 0.30, "hypereutiset" männät, 9.5 about puristuksia edelin tbi performer imusarja (3713) edelin rollin thuder 3714 nokka http://www.edelbrock.com/automotive_.../3714_Card.pdf vakiokannet, olisin halunnut vorteckit mutta ei ollu rahaa niihin, tyydyin siistiin kanavat ja venttiilejä vähän muotoiltiin pikkuhiljaa opetellu ton ohjelman kanssa että saanut auton pelaan, vakiolastulla ei toiminut pätkääkään, vetoja ei ollut vakionkaan vertaa, meni kiihdyttäessä älyttömän laihalle ja alkoi nykimään, tyhjäkäynti ei laskenut alle 1200 oikein millään, nyt jo niistä selvitty, nyt meneillää toive saada hiway lean juttu ja "kiihdytyspumpun" toiminta toimimaan oikein |
ahtaa sen tuplaturboksi :D
jäin kesällä valoissa toiseksi 2,5TDi portterille (lie lastutettu) niin asetin sitten tavoitteeksi, ettei amisten 3-koppaset kikkelin jatkeet ajele ohi, tai jos menee niin siitä syystä, että miulla katuun piirtyy 2x255mm leveet raidat, eikä kumi pidä ;) |
Lainaus:
Ittellä olis seuraavaan offi projektiin tulossa Cadillacin nortti kone ja tämmönen tuli vastaan http://northstar.7p.com , saattais olla hyvin varteenotettava vaihtoehto tolla flash muutoksella verrattuna megaruuttaan tai ainakin pirun paljon halvempi kuin nuo kaupalliset ecut. |
millä eculla siulla on rytari tuo kolmevarttinen, eli mistä oot lähteny modaamaan? miulla on ihellä parikin ehjää 1227747 (muistaakseni) eli astron stockia, niin vois huvikseen kattoo mitä ne on syöny ja saisko sieltä mummo-ohjelmasta yhtään enempi etenemistä mitä tuossa vakiona on. tokihan vapari ei softalla paljoo herkisty, mut voihan sieltä tuurilla +5hv saada tjsp :D ainakin oppis metkuja jos tutkii :) siis kun muistelen, että kone on syntyjään 160hv ja van/truck divisioonassa ne on "kuristettu" 150hv, niin siellon todnäk hiukan potentiaalia vapaana softavirityksen suhteen, luulis ainakin? sitte toki putkisto +vapari +jotain muuta niin pikku kikkaulullahan siinä on kohta 170-180hv helpostikin.
|
Lainaus:
1227747 aksb on ollu mulla orkkiksena mutta nykynen on tehty yhden jekkiukkelin avustamana asdu:sta muuttamalla se 6 sylinteriselle sopivaksi ja laittamalla siihen mm. tolle noklle paremmin käyvä sytkäennakkokäyrä. btw, tänään koittelin hukata sitä laihaa kuoppaa kaasua polkiessa ja kevyessä vedätyksessä, jouduin enemmän ku tuplaamaan Accel enrichment ja power enrichment arvot ennenkuin sain seokset pysyyn niin ettei käy siä laihalla mutta nyt se jo vetää vähä paremmin kun hiacet... |
siis miulla on visiona turbottaa tuo, sillai, että molemmilla puolilla on kohtuu kokoset ahtimet, niin sais heräilemään koneen hiukan alempaa. ekahan se himmeli ois saatava lappuihin 187hv dynolapuissa ja sitten kirraamaan paljonko pata kestää oikeesti. tarkotuksena on tehä tuo surutta konetta avaamatta, koska miulla on pari mottia hyllyssä odottamassa kun jotain porsii, eli härski kustannusviritys ja alunperin mietittiin, että laittaisi megasquirt3 eculla koko paskerin, mutta jos kerran chevyn omastakin saa modattua halvemmalla, niin miksei sitten tekis sillä. kasikoneen suuttimilla, niin saa soppaa enempi, pitää sitten kattoo, että piisaako ne kun sitä alkaa oikeesti ahtamaan, vai pitääkö sätöstää lisäsuuttimet tai joku muu millä kone saa tarpeeks soppaa.
katotaan nyt miten visio toteutuu, koska tuo patrolli vie aikaa niin paljon ja sitten työt sen lopun, eli nähtäväksi jää liikkuuko astro viellä ens kesänä turbotekniikalla vai ei :) |
onko näissä kierrosrajoitinta?
ku tuntuu et toi oma laite kiertää niin kauan et sekoo ja se rajotin on siinä. ei siin ainakaa ole samanlaista rajoitinta ku euro ja japanin autoissa ku polkasee rajoittimelle. nimim. alakerta paskana :) |
Lainaus:
|
Löytyiskö keneltäkään tuommoista kaapelin pätkää tai tuota litteämpää liitintä IAC:lle, muuttaa 4.3 - 5.7tbi:n iac:n piuhan 454TBI, TPI ja LT1 iac sopivaksi
EDIT: Liitin löydetty! http://i.ebayimg.com/t/LT1-Camaro-Co...mjw~~60_12.JPG |
Lainaus:
|
Mikään vakio tbi kone ei kierrä niin paljoa että ehjä kone hajoais edes vapaalla lämä pohjassa, siks ei oo rajotintakaan! :D on ne melkoisia astmapiippuja. Tietty joku vanha kone jossa jo jotain aikasempaa vammaa vois rivahtaakkin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Sen verta se ainaki veto päällä maantiellä meni ku anto mennä. Samoilla välityksillä 2h pata kärsi ajaa 70km/h mut enempää ei kiertäny ja annoin mennä ku ouulis et bensa kone kärsis kiertää vähä enempi ku diesel. Mut ei se maantiellä hajonnu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://www.moates.net/apu1-autoprom-....html?cPath=95 olisko tämmönen hyvä? Pikkasen suolasen hintanen mutta tuossa olis kaikki samassa paketissa+jos nyt oikein ymmärsin niin tuota voi kayttää myös laajakaistalambda loggerina
|
Lainaus:
toi apu1 on toki ihan toimiva sekin, siinä on kaikki samassa koneessa, mä itte tykkään enemmän erillislaitteista, periaatteessa jos joku vikaantuu niin ei oo kaikki rikki |
onko 6-pyttysessä ja 8-pyttysessä tbi koneessa sama sytkänboxi (ESC) ? se 5-karvanen littana laatikko.
|
Lainaus:
|
16128251 4.3 v6
16126761 5.0 v8 16052401, 16128261 350 v8 noi on rokkiautosta osanumeroita orkkiksille |
ESC Module Knock Sensor
Known Applications 16052391 10456287 5.0L V8 16052401 10456288 5.7L V8 16128261 10456288 5.7L V8 16065711 10456288 4.3L V6, 5.7L V8 16128251 10456288 4.3L V6, 5.7L V8 16131171 10456288 7.4L V8 |
Lainaus:
|
Lukenu juttuja et tuo tbi sekoaa aika herkästi jos nokan ja imusarjan vaihtaa, eli alipaineet muuttuu ja map anturi sekoo ja sit ei kone pelitä ja ainoo keino on tehä uus lastu.
Joten kysymys: mitä mahtaa tapahtua jos vaihtaa original männät flattopeiks, sais hiukan ruttua lisää mut sekooko ruisku? Pata tulee orkkis nokal ja muutoinki vakio, paitsi peltisarjat on. Sillä kysyn ku master kittiä tilaamas ja saa valita kummat männät Ja 8 pyttynen kattila kysees. |
Lainaus:
no tuota, ehdottomasti lisää purituksia jos samalla rahalla saa, nykybensat kun kuiteski tykkää siitä.. nokka ehkä eniten on se joka kaipaa sitte muutoksen prommiin, juurikin tuon alipaneen ja tietysti moottorin luonteen muutoksen takia, flat topit taasen lähinnä lisää vaan puristusta joten periaatteessa sillä vakiollakin elämä jatkuu, bensanpaineita nostaisin samalla kyllä vähän, isommmilla kierroksilla siitä vois olla hieman hyötyä. |
305 korvattu 350:llä johon vaihettu kuulemma nokka ja kanavia sorkittu, ei oikeen skulaa :D meni kuitenki leimalle ja pystyy kaupassa käymään, "pikkusen" vedot kateissa...
lastullako tuosta selviää? ...kaverin kulkine kyseessä.. |
Vähäsen vastaava tilanne on käyttiksen kanssa, kun aslakin kaverilla.
Pitäis vahvasti huohottava 4.3:n vaihtaa miedolla nokalla piristettyyn 350:n ja odotettavissa on tietysti jonkinlaisia hylkimisreaktioita? Pääsisihän noista kun kampeaisi 600:sen kaasarin koneen päälle(performeri on hyllyssä kyllä, kaasaria ei vielä..), mutta tuon TBI:n käyttömukavuus ja käynnistyvyys on ollut kyllä varsin hyvää luokkaa.:cool: |
Lainaus:
|
Lainaus:
mikä auto, mikä tietokone... jos on semmonen auto mitä ei oo saanu 350:llä voi olla vaikeampi löytää uutta lastua muuta erikseen tekemällä.... koneen koon muuttuessa on vähintään sen muutos ja suuttimien koon muutos kerrottava sille ruiskulle..... |
Lainaus:
Noniiiin... sain vähäsen lisää infoa elikkäs Auto: Fleetside, 1988, 5.0 efi ja tommottinen matolaatikko: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=152704 |
Lainaus:
350 ESC module - GM 16128261 350 knock sensor - GM 10456288 ja suuttimet onko kummasta koneesta? |
Onko tuosta tbi:n roplaamisesta mitään hyötyä, jos kokonaisvälitys on muuttunut vakiosta hitusen pitkäksi? Tämä niinkuin taloudellisuuden näkökulmasta katsottuna.
|
Lainaus:
|
Menee vähän ohi, mut samaan suuntaan...
TPI itkis uutta paineensäädintä, taitaa olla vastaava kikkare kuin 94-97 LT1:s. Orkkiskin kelpais, mut säädettäväkin vois olla poikaa. Ei oo oikein tolkullista tult netissä vastaan, kun ei jaksas jenkkiläst erikseen tilata. |
Onko jossain diagrammia missä mikäkin anturi on moottorissa? Olisi yksi 5.7l TBI V8 joka tarkoitus konvertoida kaasariksi ja mietin että jos vois jotain TBI-antureita ottaa käyttöön kuten lämpötila etc.. Vai onko kaikki tärkeimmät imusarjassa ja sen päälle tulevissa kamoissa?
|
Lainaus:
kannen kyljessä on mittarille lämpöanturi, termarikopan vieressä imusarjassa tbi:n lämpöanturi lohkon helmassa on nakutusanturi (startin edessä) imusarjan takana lohkon päällä öljynpaine läppäringossa tietysti kaasun asento. mappi vähän riippuen autosta joko siinä läppärungon vieressä apparin venakopan päällä tai tulipellissä, siinä jossain lähistöllä (+-30 cm) on myös bensapumpun rele mitäs muita niitä sitten... joissain on imuilman lämpö vielä putsarissa. |
Rytari jo luetteli, mutta tollanen löyty:
http://ww2.justanswer.com/uploads/Bl...08_Capture.PNG |
Noniin.. siinähän niitä tulikin. Kiitoksia.
|
Keles.. Heitin eilen koneen päälle(350) TBI-imarin ja kas kummaa, siinä on ihan liian iso reikä virranjakajalle.. Kahdessa muussa tallissa makaavassa TBI-imarissa mulla on pienempi, jakajan jalalle soppeli reikä. http://www.overdrive.fi/forum/images/smilies/argue.gif
Tässä isoreikäsessä imarissa on merkattuna valuvuosi -90. Onko jakaja muuttunut noihin aikoihin, vai onko noihin jotain soviteholkkia? http://www.overdrive.fi/forum/images...s/icon_eek.gif Miks pitäis just tätä sarjaa käyttää? Tässä on vingutettu ne neljä keskimmäistä kiinnitysruuvin paikkaa jo sopimaan vanhoihin kansiin.. Joko alan taas vinguttamaan, tai heitän Performerin kiinni ja väännän välipalikan TBI-suutinrungolle. |
Lainaus:
|
No, täähän passais mulle sitten paremmin kuin hyvin, kun Cäpriceen on kone putoamassa keulalle..:eek::D
Nyt vaan keksimään jostain soppeli väliholkki.. Mun tietoon, tai käsiin, ei ole koskaan osunut "isojalkaista" jakajaa.:confused: |
Lainaus:
Larger base distributors were used on some 1992 and all 1993 TBI equipped engines, such as the Caprice. They use the TBI throttle bodies which are held down with two studs for the air cleaner, and the manifolds are machined for the large base distributor they use. They will not interchange |
Lainaus:
Mulla oleva imari on muilta osin identtinen toisen kanssa. Tuo kaksruuvinen kiinnitys tarkottaa ilmeisesti ilmanputsarin suuntaan poikkeavaa TBI-suutinrunkoa? Hiukka epäselvästi ilmastu tuo kaksruuvisuus.. Nurkassa makaa vielä yksi pienireikäinen, jossa ei ole EGR:lle paikkaa. Joko se tai Performerin välipala työn alle siis.. |
joo, siis siinä tarkoitetaan että ilmanputsari tosiaan on kahdella pinnapultilla kiinni, ja kun kyse on gm tuotteesta niin noi vuosiluvuthan on aina vähän semmoisia "suuntaa" antavia
|
kuumeneeks teil aivolaatikko miten paljo ajossa? mulla se on niin kuuma et kättä soon ei voi pitää puolen tunnin ajon jälkee?
ja hyviä ideoita josta sais nopeesti tilattua pa-pumpun releen, sen napasen ku hajos just. |
Hieman ohi aiheen, mutta ei täysin.
Taustatietoja sen verran, että on Chevy Vanista otettu 5.7l V8 joka on TBI:llä. Kiitoksia moottorin irroittajan, johtosarja on irroitettu sivareilla sekä alkup. ECU on 'jossain' menossa. Nyt on hieman pähkimistä että konvertoisiko kaasarille vai laittaisiko Micro/Megasquirtin. Onko kukaan tehnyt konversiota m-squirtille? Netistä löytyy kyllä jonkin verran tietoa, että onnistuu nykyisen jakajan käyttökin etc., mutta kiinnostaisi kuulla jos on omakohtaista kokemusta kuinka homma oikein menikään. Johtosarjasta on sen verran jäljellä, että sen voinee yhdistaa m-squirtin sarjaan. |
Omasta mielestä helpoin ratkaisu(ja halvin):
Osta boxi + johtosarja Astrosta(tai muusta autosta jossa on tuo numero) jossa on numerolla oleva 1227747 boxi. Tuohon johtosarjaan löytyy helposti kytkentäkaavioita. Jos pannu on vakio niin sitten löytyy helposti sopiva orkkis chippi mosaan. |
Tuo olisi tietysti yksi vaihtoehto. Ongelmana tuossa on löytää se boksi ja (ehjä) johtosarja.
Vakiokonehan tuo on. |
Lainaus:
|
Vielä kummittelee ajatus Megasquirtista kun saisi suorasytkän samalla.
Jotakuinkin kaikki noi anturit löysinkin, mutta joku ihmeellinen alipainehärveli siellä vielä on mille en heti keksi mikä se on. MAP-anturihan on kuvassa alimmaisena. Sen yläpuolella on joku alipaineharveli johon tulee letku(epäilen letku eikä johto) TBI:stä oikealta ja jatkuu vasemmalle tuohon aktuaattoriin/kalvoon. Onko tuo idle air control vai mikä tuo oikein on? http://citroen.takaisin.fi/gallery/p...0584.sized.jpg |
Tuo venttiili on EGR:n ohjaukselle.
|
Olisko sulla muuten mahdollisuus ottaa kunnollisia kuvia noiden apulaitetelineen tukirautojen paikoista?
Tuossakin kuvassa yksi sellanen 12mm tanko näkyy, mutta kun mulla ne kaikki tuli irrallaan, niin meinaa olla melkonen pirunnyrkki ratkaistavaksi..:D:confused: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mulla olis muuten ihan "sokea" imusarjakin tuohon ylimääräisenä.. Eli ilman EGR:n reikiä/paikkaa. Samasta vanista käsittääkseni, kuin se johtosarjakin.. |
Missäpäin alunperin ECU on sijoitettu? Koetan miettiä että mihin teen läpiviennin tulipeltiin kun läpiviennin jälkeinen johdonpätkä ei ole kovin pitkä. Entä onko kellään tuosta läpiviennistä kuvaa kun ei ihan heti selvinnyt kuinka tuo läpivienti tulee kiinni tulipeltiin vai puuttuukohan tuosta jotain?
|
Lainaus:
|
Capricessa ja Caminossa se on apukuskin jalkatilassa A-pilarin kupeessa "muovitaskussa".
|
Lisää kysymyksiä.
Mitäs pumppua ootta käyttäneet TBI:n kanssa? Tuossahan on aika onneton paine max 15PSI(n. 1bar), kun tottunut Rangessa että pumpulta saa tulla 3bar. Saa olla tankin ulkopuolinenkin, kun en tiedä kuinka nuo tankin sisäiset istuu alkujaan kaasarikoneen tankkiin. Tai jos jotain speksiä pumpusta saa niin voin tutkailla itsekin. Jos max paine on tuo 1bar niin pumpulta saanee tulla ainakin 1.5bar? Entä tuotto? Entä missä tuossa kuuluisi olla imuilman lämpötila-anturi? Sattunut silmään vain suutinten johdot ja IAC sekä TPS, muttei tuota imuilmananturin johtoa. |
miulla on maddis tuollanen 1227747 boxi, alkujaan astrosta lähtösin jossain hallin nurkassa, eli jos tarttet niin löytyy kyllä, pist yvtä jos oot viel boxia vaille. tosin kyl tunnen ihan henk koht kaverin, joka on tehny noita mega=>gm boxeja, jotka käy sitten suoraan orkkis liittimeenkin :)
|
Orkkis boksia en tartte kun mega on menossa tilalle ja tuo mega => gm boksikin on sikäli turha, että tuosta johtosarjasta on katkastu se alkuperäinen liitin pois. Ostin kyllä sen täydellisen johtosarjan, mutta totesin että paremmin sattuu kuitenkin mitat tuossa pätkästyssä johtosarjassa eikä tartte tehdä järkyttävän kokoista reikää tulipeltiin läpivientiä varten.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta onko tietoa tuosta polttoainepumpun spekseistä? Ilmeisesti hyvä tuottaa yli 1bar, mutta minkä verran litroja/tunnissa? Ilmeisesti vähempi riittää kuin Rangessa (130l/h) kun on vain max kaks suutinta kerrallaan auki. |
Keskusteleeko sytkä, sekä bensapuoli kuinka keskenään tbi:ssä?
Blazeri ei lähteny eilen aamulla tulille. Bensapumppu lykkäs tavaraa suodattimesta, kun avasin helmiliittimiä. koitin ensin eliminoida bensansaantiongelman ruuttaamalla starttipilottia imusarjaan ja ei vaikutusta ja tosiaan vaikutti, että kipinä olis hukassa. Töiden jälkeen sitten roplasin liittimiä koneen päällä ja yhtäkkiä hörähti ja ajoin sillä loppuilan, mutta aamulla taas uudestaan ei sahauksesta huolimatta startannu :-/ |
Lainaus:
noissa on jakajassa "asentoanturi", eli ihan vaan hall anturi mikä kertoo milloin kipinä pitää antaa, ikää myöden ja etenkin kun jakajan sisälle kondensoituu vettä käy niin että jakajan sisällä tuolle anturille oleva sakaralevy rikkuu (siellä on raudassa niitillä kiinni eriste joka halkeaa kun ruoste niitin reiässä turpoaa) tätä voi hieman estää suihkasemalla jotain kosteutta/ruostumista estävää jakajaan ajoittain, viimmeistää silloin kun kannen ja pyöriän vaihta, niitähän meneen niinku leipää.(ei muuten kannata ostaa kun pronssisilla nastoilla, ei alumiinisi, ne ei kestä suomen talveakaan kun jo on jauhona) jos startatessa ei tuota pyörimistietoa tule niin ei myöskään suuttimen ruikkaa bensaa. helppo tapa tutkia on ottaa ilmanputsari pois ja startata, jos ei tule bensaa/tulpille kipinää niin jätä virta päälle ja ota hyppyjohto, jakajaan tulee kaks johtoliitintä, toisessa, ecm:ltä tulevassa on mustavioletti johto, siihen liittimen juureen saa "tuikattua" hyppyjohdolla pienen virtapulssin jolloin suuttimien pitäis aueta, tän jälkeen saattaa auto lähteä käymään taas hetken aikaa mutta se on se aamu taas kun se ei enään lähde. |
Tattista, mutta piuhojen väri arvelluti.
Valkoinen/violetti ja musta/punainen löytyi jakajan liittimestä, niin kumpaan noihin tohtii koittaa antaa hyppyvirtaa? Edit: hall anturi oli ehjä, kun riitti pikkuse kääntää eestaas pyörijää, niin sottas sitämukaa pensaa. Virranjakajan kansi oli finaalissa, kun pyörijän grafiittitappi puuttui ja jousen jämät sätimisen kera oli hoitanu kontaktipuolen. |
Lainaus:
joo, ja ihan väärin kirjoitinkin, valkovioletti se piuha mutta kansia gm jakajat tuhoaa kyllä |
osaisko joku neuvoa mistä lähtis vikaa hakemaan, isäukon blazer 4.3 tbi 1991
tekee sellaista että lähtee käymään esim. kylmänä ja kun lämpiää niin kierrosten laskiessa normi tyhjäkäynnille auto sammuu eikä suuttimien läpi tule tavaraa enää vaikka starttaa kuinka pitkään. kun antaa ruiskuun ryypyt auto lähtee käymään ja taas tulee ainetta suuttimien läpi korkeammilla kierroksilla ja käy niin kauan kun löysää tyhjäkäynnille ja taas sammuu eikä suuttimista tule mitään. bensapumppu uusittu tankkiin, bensapumppu hurisee kun virrat kytkee. |
no nyt heitti pahan... miten e tyhjäkäynti siihen bensan tulemiseen vaikuttaa, ei pitäisi kyllä.
se että startatessa ei tule bensaa on toisaalta jakajaan viittaava vika, mutta silloin ei sitte tule kipinääkään. se kannattaa kurkata... kokeile semmosta että seuraavan kerran kun se ei starttaamalla lähde käymään niin koita (virta päällä) hyppyjohdoilla näpäyttää jakajaan menevään violetti valkoiseen johtoon hetkellisesti akusta virtaa (pistä neula liittimen takapuolelta sinne liittimeen ja siihen sitte johdolla), kuuluu napsaus, suuttimet aukeaa ja pitäsi tulla bensaa, jos napsaus kuuluu mutta bensaa ei tuu vika bensapuolella (paineensäädin, suodatin tankkivarusteet), jos tulee vika jakajassa... |
pitääpä testata tuo.
|
Oletko koittanut irrottaa se löpölinja moottorihuoneessa sen jälkeen kun moottori on sammunut. Siinä pitäisi olla pikaliitin jossain, siinä näkisi että pumppu antaa tarpeeksi pensaa. (Itellä kävin melkein vastaava mutta se ei jaksanut lähteä käyntiinkään mutta olin vaihtanut pumpun koko paketin. Olin varma että se pitäisi toimia, ääni kuului mutta kuitenkaan se ei jaksanut, avasin uudestaan ja heti pumpun painepuolella oli putki halki siinä uudessa yksikössä. Aluksi arvelin että se venttiili olisi jumissa mutta oli vaan se kymmenen sentin muovi putki joka oli syyllinen.)
|
saako tuohon jakajaan jostain osia jos tarvetta. vai menekö kokonaan vaihtoon.
toinen suutin ainakin on pimeänä. jakajaa ei ole vielä tutkittu tarkemmin. jos löytyy suutin gm 5235203 niin sellaiselle ois tarve ainakin, ja löytyykö suomesta jostain tiivistesarjaa tuohon ruiskuun. |
läppärunkoon saa korjaussarjaa, southwestraden tiedän ainakin pitäneen hyllyssä, nyt kun sen käteen sieltä ottaa niin kannaattaa tehdä se ultimate tbi mod.
mikä siinä suuttimessa on vikana? kusee vai ei toimi? koititko akkuvirralla näpäyttää sitä jos ei toimi niin saattaa olla jumissa ja se virta voi auttaa, jos kusee niin utraäänipesu |
Juu itse en ole kerinnyt tähän perehymään, isäntä oli tutkinut niin ei tule bensaa ollenkaan toiseen. Mikäs se ultimate mod on?
Pitää sanoa et kokeilee tuota herätystä Akkuvirralla. |
Lainaus:
|
Minkä laisista osista rytari lähtis kasaamaan "TBI" pakettia noin 550hv 450cid maasturin koneeseen, koneessa kohtuu loiva mekaaninen rullanokka portatut tarvike kannet, kaasarina prepattu 850 hollikka? tehoa ei nyt haeta vaan asento toimivuutta. T:Ari
|
Lainaus:
periaatteessa sitte vaan ihan bensanpainetta vähä ylös, laajakaistalambda pakosarjaan ja tehdä lastu siihen... |
Miten isoja suuttimia TBI:hin saa? Itsellä 454 suuttimet tuntui jäävän vajaaksi ilmoitetuista tuotoista.
|
Lainaus:
olen katellu noita hollikan ja msd "kaasari" ruiskuja maksavat vaan kunnolisen kaasarin verran 1800-2100€ samaan rahaan saa jo "oikeet" ruisku vehkeet hesteks, motek, ym,, halvin ois tuo mega, mut nois kaikissa on se et turhaa rekvisiittaa tulee vikaantumaan siintä tuo TBI ois hyvä vielä joku veten tiivistetty poksi ja kanamunat imusarjan päälle niin ei ois liikaa johtoja eikä rojua ja ois halvat vara poksit vaikka mukana kulettaa safarilla :) |
Lainaus:
todella tiukilla on vakiosuutimet jos kone kiertää enemmän kun vakiona... |
Mites tää, alle tonnin näyttäis olevan hinta: http://www.fitechefi.com/default.asp...m4-InjectorKit
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Netistä pöllitty laskuri näyttää max 377hp /20psi polttoainepaine 454 80lbs/hr suuttimilla. Tuntuu aika paljolta.
Tiedä sitten kuinka paljon tuota polttoainepainetta voi nostaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
joskus aikanaan ostin semmosen edelbrokin sarjan missä tuli imusarja uudella läppärungolla ja 8:lla suuttimella ja siinä jäi orkkis tietokone käyttöön, promi vaan vaihtui... |
Lainaus:
|
Olen megasquirttia viritellyt TBI:lle. Semmoninen kävi mielessä, kun noita suuttimia testannut, että pitäisikö niiden naksuhtaa kuuluvasti kun niihin laittaa sähköt?
Muistelisin, että Rangen suuttimet naksahti hieman, kun niihin kytki sähköt, mutta noita TBI:n suuttimia en saa naksahtamaan. Kokeilin megasquirtilla ja suoraan AA-patterilla. Sen veran olen mitannut, että kummankin kela on ehjä. Voi tietysti olla ettei niiden kuuluakaan naksahtaakaan, mutta tarkistan kuitenkin ettei tartte toivottavasti ihmetellä enempää. |
Sivu luotu: 20:53 (GMT +2). |