Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Lohkolämmittimen asennusvaikeutta.. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118710)

Limite 20.12.2013 17:22

Lohkolämmittimen asennusvaikeutta..
 
Meitin tuo Volvo V50 2.0D tarvis lohkolämppärin.Auto kun sattuu olemaan tuonti mallia niin siinäpä ei sellaista ole eikä ostohetkellä siinä sitten tullut asiaa heinäkuun-elokuun helteessä tarkistettua.Nytpä onkin sitten vastuksen asennus osoittautunut elämää suuremmaksi ongelmaksi.Tulee tosi v...ttumaiseen paikkaan kieltämättä,mutta nyt jo kaksi korjaamoa joista toinen volvon merkkihuolto on yrityksen jälkeen nostanut kädet pystyyn.Molemmissa paikoissa homma tyssäsi siihen kun ei ole kuulemma sopivan kokoista pakkasropun ulosvetäjää.Täs on sellaiset pienet abaut 35mm halkaisian roput...mutta sitä kummaksuin kun edes siel ns "merkkihuollossa" ei ollu vetäjää eikä kuulemma hommaa.(täähän on kyl Fordin moottori mut kummiskin)
Nyt sitten on aika varattuna kolmanteen toivottavasti oikeaan merkkihuoltoon josta ainakin annettiin puhelimessa sellainen vaikutelma ettei sellaista hommaa vielä ole tullutkaan vastaan mitä eivät olisi tehneet.Ja vielä sika edulliseen hintaan lupasivat.Kun nää joulut sun muut rakettijuhlat saadaan juotua niin saapi nähdä :p
Eihän siinä muuten mutta kun tää show on sitten aina se että varaat aikaa ja kyselet ja utelet ja viet ja haet autoa ja omissakin töissä pitäis olla eikä lupauksista huolimatta homma onnistu.Paha mielihän siitä tulee..
Onko kellään ollu samankaltaista vastoinkäymistä merkistä riippumati?

wuntzikka 20.12.2013 18:22

letku tai säteilylämmitin vaihtoehtona...?

Limite 20.12.2013 18:38

Letku ehkä mutta säteilylämppäriä en ees huoli.Vastus on jo aikaa sitten ostettu ni olis kiva saada se sit kans käyttöön

eilhik 20.12.2013 19:34

Uteliaana minkä merkkisen lohkolämmittimen ostit ?

Defa ei edes tunne muuta kuin säteilylämmittimen V50 2,0D ja en usko että muuta kauppaavat tämän merkin tiimoilta kyseiseen autoon.

http://www.defa.com/file/b2098cf20130/412855.pdf

Samaan ongelmaan törmätty joskus ja oli tyytyminen säteilyyn (eri merkkinen auto)

Limite 20.12.2013 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja eilhik (Viesti 1080949)
Uteliaana minkä merkkisen lohkolämmittimen ostit ?

Defa ei edes tunne muuta kuin säteilylämmittimen V50 2,0D ja en usko että muuta kauppaavat tämän merkin tiimoilta kyseiseen autoon.

http://www.defa.com/file/b2098cf20130/412855.pdf

Samaan ongelmaan törmätty joskus ja oli tyytyminen säteilyyn (eri merkkinen auto)

Olet oikeassa.Defalta ei löydy.Calix:ilta löytyy.Säteilylämppäriä en halua sen takia kun tulee öljypohjaan ja lämmittää vain öljyn.Startatessa lämmin löppä menee moottoriin ja jäähtyy saman tien kylmässä moottorissa .Toki lämmin öljy tekee sen että mosa pyörii paremmin -20 lämmössä kuin kylmillä öljyillä.Tämän päivän öljyt on tosin kylmänäkin yhtä juoksevia kun kuumana

karisa 20.12.2013 19:42

Joskus asentelin niitä ammatikseni ja tehtiin raudasta kanki minkä toinen pää oli n. 4mm tappi ja toinen sellainen kynsi. Porattiin tulppaan reikä ja tappi sisään ja vääntö, elementti paikoilleen ja vasaraa. Yleensä desi pari ehti tulla nestettä. Joissain joutu pikkasen purkamaan osia edestä mutta harvemmin.

Bazeeba 20.12.2013 19:49

Yks hyvä konsti on kans sopivan kokonen lenkkiavain mistä on sitä ulkokaarteen puolesta leukaa vähän terotettu. Melko helposti kääntyy roppu kolossaan niin että saa pihillä kiinni.

Limite 20.12.2013 21:59

Olette molemmat edellä olevat oikeilla jäljillä. Näin itsekkin ajattelin hommaa viedä eteenpäin mutta tila on TODELLA pieni.Alakautta startin purkamalla pois homma kuulemma onnistuis muttei lyö leiville asennus ajan puitteissa??? Minä lupasin maksaa tuntityönä??
Tuo tulppa on niin vittumaisen pieni ettei käänny yläreunaan lyödessä/vääntäessä niinku isommat.Lisäksi on pari milliä lohkon ulkopinnan sisällä(niinku monet isommatkin) mikä ei ainaka helpota hommaa.Jos sittei väkisen murjoo ni saattaa tiiv pinta saada osumaa ja tiiviste alkaa vuotaa mitä sitte viimeksi alkaa tässä taas toivomaan..Ulosvetäjä siis tarvitaan?

BJ-40/76 20.12.2013 22:35

Katsele sopivan kokoinen korilevy, mikä sopii siihen pakkasropun sisään noin 2 mm. välyksellä, hitsaa mikillä kiinni koko kehältään siihen pakkasroppuun, ja käy pistämässä kahvit tippumaan.... kun hitsisauma jäähtyy, niin kutistuu, ja proppu lähtee meisselin kärellä nostamalla.

Joskus, kun on ollut ahdas paikka, niin olen hitsannut M10 pultin proppuun, ja vääntänyt sorkkaraudalla pois.

Mutta jos pitää tehdä merkkihuollossa, niin siellähän ei ole hitsauskoneita muualla kuin korikorjaamossa...

axu87 20.12.2013 23:13

Siis onko tässä sellaiset perinteiset plommit vesi reijissä? Muutaman millin huulloksella? Mikä estää lyömästä sitä plommia toiselta reunalta sisään jolloin kääntyy poikittain ja sitten saa jo millä vain irti?

Mase 21.12.2013 01:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 1081098)
Siis onko tässä sellaiset perinteiset plommit vesi reijissä? Muutaman millin huulloksella? Mikä estää lyömästä sitä plommia toiselta reunalta sisään jolloin kääntyy poikittain ja sitten saa jo millä vain irti?

Tais olla postauksessa no. 7 vastaus tohon.

karisa 21.12.2013 08:58

Jos on mahdottomalta näyttävä paikka niin sit pumpulla varustettu ns. työkonelämppäri kiinni. Tulee lämppärin letkuun ja niissä on oma pumppu joka kierrättää nestettä.

axu87 21.12.2013 09:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1081137)
Tais olla postauksessa no. 7 vastaus tohon.

Sitä ihmettelinkin kun kun itse laitoin toyotaan ja jos en hirveän väärin muista niin se tulppa oli 32 tai 34mm, nimenomaan vain löin sen tuurnalla toiselta reunalta poikittain reikään? Toki tilaa oli.. Onko lohko jotain yber pehmeää alua?

Arpe 21.12.2013 09:20

Halpa ammattimies lyö hankalan pakkasropun sisälle vesitilaan ja tökkää lämpparin paikoilleen.
Kuittaa vielä reilut tuntiliksat normaalia vaikeammasta hommasta. Ja jos pyytää roppua nähtäväks,se on menny irrottaessa niin silpuks,että lakastiin roskiin.

Limite 21.12.2013 11:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1081182)
Halpa ammattimies lyö hankalan pakkasropun sisälle vesitilaan ja tökkää lämpparin paikoilleen.
Kuittaa vielä reilut tuntiliksat normaalia vaikeammasta hommasta. Ja jos pyytää roppua nähtäväks,se on menny irrottaessa niin silpuks,että lakastiin roskiin.

Näitäkin tarinoita on kuultu.Jäähdytysnesteen kierto häiriintyy kummasti ja sitten ihmetellään naamat mutkalla että mikä sille nyt tuli:confused:

Limite 21.12.2013 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 1081098)
Siis onko tässä sellaiset perinteiset plommit vesi reijissä? Muutaman millin huulloksella? Mikä estää lyömästä sitä plommia toiselta reunalta sisään jolloin kääntyy poikittain ja sitten saa jo millä vain irti?

Ihan normi proput tässä on mutta tosiaan halkaisija on niin pieni että ei ihan helpolla käänny poikittain.Parin viikon päähän on varattu aika Tampereelle Volvon merkkihuoltoon ja lupasivat tehdä hintaan 64e!

Pete 21.12.2013 11:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1081182)
Halpa ammattimies lyö hankalan pakkasropun sisälle vesitilaan ja tökkää lämpparin paikoilleen.

Vehon jaljilta joskus kahdesta autosta kaivanut tulpat pois. Tuokin huomattiin kun vastus ei ollut tiivis ja piti ottaa pois kun oli selkeesti jaanyt liian ulos. No roppuhan se siella takana oli tukkeena.

smgt 21.12.2013 13:31

nykyään ei paljo uskalla autoaan viiä "ammattilaiselle"

korjaamoissa tehhään vaikka minkälaista patenttia kun ei viittitä kunnolla kiireessä tehä ja mitä vikojen paikannukseen tulee niin sitä ei harrasteta ollenkaan vaan vaihetaan reppukaupalla osia ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Dacia Duster 21.12.2013 14:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1081269)
nykyään ei paljo uskalla autoaan viiä "ammattilaiselle"

korjaamoissa tehhään vaikka minkälaista patenttia kun ei viittitä kunnolla kiireessä tehä ja mitä vikojen paikannukseen tulee niin sitä ei harrasteta ollenkaan vaan vaihetaan reppukaupalla osia ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Täytyypä kommentoida tuota ylläolevaa. Itselläni alla olevassa kulkineessa, jonka merkki selviää jo profiilista, uutena ostettaessa Osuuskaupan nyt jo nurin menneestä autoliikeketjusta, siihen asennettiin heidän pajallaan lohkolämmitin sisäpistokkeella.

No, takuun puitteissa, kulmavaihde vuosi öljyä koska siellä oli pari stefaa riekaleina, jota äsken mainittu korjaamo myös yritti korjata, saamatta mitään aikaiseksi.

Vein auton Bilian korjaamolle, jossa tuota Renault sukuista osaamista on, tuli kulmavaihde kuntoon, ja kävin mekaanikkoa jututtamassa, niin kertoili, että olipas sisäpistokkeen johto vedetty vähän niin ja näin, ja hän sen korjasi ja laittoi kuntoon samalla, vaikka sitä ei työmääräyksessä ollutkaan mainittu, ei asentaja nyt aivan ammattikoulusta juuri valmistunut tainnut olla, ainakin iästään päätelleen, mutta vielä löytyy motivaatiota thedä asiat kunnolla, kuin tekisi omaansa.


Tosin, onhan pienemmällä pajalla asioitu kaverin Golffin pakoputken kannatinkoukkua hitsauttamassa, niin omistaja oli selvästi päissään, kun hitsiä veteli.

No, laatua on monenlaista...

Limite 21.12.2013 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1081269)
nykyään ei paljo uskalla autoaan viiä "ammattilaiselle"

korjaamoissa tehhään vaikka minkälaista patenttia kun ei viittitä kunnolla kiireessä tehä ja mitä vikojen paikannukseen tulee niin sitä ei harrasteta ollenkaan vaan vaihetaan reppukaupalla osia ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Tää on valitettavan totta.Joka paikassa on niin jumalaton kiire mukamas ja ohjeajat painaa päälle.Väkisinkin tulee mieleen että se asiakkaan rahoista vapauttaminen on se päämääräinen tavoite eikä suinkaan ammattitaitoinen huoltotoimenpide.Vastuun kanto surkeasta asennuksesta nykyään vissiinkin olematonta.Toki nyt ei pidä yleistää.Varmasti löytyy tunnollisiakin ja ammattiylpeydestään huolehtivia pajoja

wuntzikka 21.12.2013 15:04

minulla oli volleen alkuperäinen säteilymalli puolessa välin lohkoa takana kyljessä kiinni. että eihän se välttämättä öljypohjaan tule.
ja tosin niitä letkumalleja on joissa se pumppu on itsessään, niinkuin joku jo mainitsi.
tai sitten vaan rakentelee sen lohkolämmittimen kuntoon tai ostaa webaston tai eperin.

Limite 21.12.2013 15:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 1081288)
minulla oli volleen alkuperäinen säteilymalli puolessa välin lohkoa takana kyljessä kiinni. että eihän se välttämättä öljypohjaan tule.
ja tosin niitä letkumalleja on joissa se pumppu on itsessään, niinkuin joku jo mainitsi.
tai sitten vaan rakentelee sen lohkolämmittimen kuntoon tai ostaa webaston tai eperin.

polttoainelämppäri olis ihan kuningas! Sais lämpiämään tolppapaikasta riippumatta.Emäntä ei saa autoa töissään piuhan päähän mikä tietää armotonta käyntiin laittoa työpaikalla.Ainoa mikä tällaisen hankintaa jarruttaa on korkeahko hankintahinta...ja kun näistä ei ikänä tiä miten kauan vehkeet on talossa ni mitään et myydessä takaisin saa

Tomppaa_ 21.12.2013 17:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Limite (Viesti 1081291)
polttoainelämppäri olis ihan kuningas! Sais lämpiämään tolppapaikasta riippumatta.Emäntä ei saa autoa töissään piuhan päähän mikä tietää armotonta käyntiin laittoa työpaikalla.Ainoa mikä tällaisen hankintaa jarruttaa on korkeahko hankintahinta...ja kun näistä ei ikänä tiä miten kauan vehkeet on talossa ni mitään et myydessä takaisin saa

Laittaa sen vepaston sillain että on helppo purkaa ja laittaa seuraavaan kulkineeseen?

-MaTTi- 21.12.2013 18:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1081323)
Laittaa sen vepaston sillain että on helppo purkaa ja laittaa seuraavaan kulkineeseen?

Eipä taida tollaseen V50:een Volgaan sopia kun yhteen ja ainoaan paikkaan, eikä sinne päivä paista. Eiköhän sitä jotakuinkin jokainen talvella autoileva osaisi arvostaa ihan rahallisessa mielessäkin, jos ja kun auton joskus hukkaa. Ite kun laittaa niin ei seittämätäsataa tarvii rahaa tärvätä uuteen Evo5:een asennustarpeineen kelloineen.

Tapero 22.12.2013 08:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1081341)
Eipä taida tollaseen V50:een Volgaan sopia kun yhteen ja ainoaan paikkaan, eikä sinne päivä paista. Eiköhän sitä jotakuinkin jokainen talvella autoileva osaisi arvostaa ihan rahallisessa mielessäkin, jos ja kun auton joskus hukkaa. Ite kun laittaa niin ei seittämätäsataa tarvii rahaa tärvätä uuteen Evo5:een asennustarpeineen kelloineen.


Tosiaan toi on aika veemäisessä paikassa tuo eberi. Kerran sen sieltä rintapellistä käyttänyt irti, ku piti hehku vaihtaa... Nyt sitte ohjainlaite sökö ja taas käyttää irti. Miettinyt tässä itekki, että laittaisko lohkolämppärin tuon tilalle, mut tulin kyllä siihen lopputulokseen, että eberi laitellaan kuntoon. On se vaan niin mukava talvella.

Lokilämppärin asennusohjetta v50:een, jos joku haluaa harrastaa:
http://accessories.volvocars.com/Acc...50_2010_D4164T

Tönssi 22.12.2013 16:15

Joskus ammattikouluaikoina olin työharjoittelussa paikallisessa citroen/hyndai liikkeessä jossa tuli muutamia kolveja asennettua.
Pääsääntöisesti proput irtosi vippaamalla tai poraamalla.
Kerran yhden propun kanssa ähisin kun toinen asentaja tuli jeesaaman, otti raudan ja vasaran ja löi vain propun lohkonsisään, tuumasi vain että kyllä se sielä mahtuu olemaan ei muutakuin kolvi kiinni.
Tätä tapaa en kyllä suosittele

Reetu 22.12.2013 21:32

Sitä mie en täs ymmärrä, et et miks pienempi roppu mahtuu pyörähtämään huonommin reijässään mitä isompi?

Sen ymmärrän, että tarkempaa on...

axu87 22.12.2013 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 1081821)
Sitä mie en täs ymmärrä, et et miks pienempi roppu mahtuu pyörähtämään huonommin reijässään mitä isompi?

Sen ymmärrän, että tarkempaa on...


Itsekin ihmettelen tuota, kävin oikein tallista tarkastamasta niin 35mm plommi oli minkä toyotasta löin.

Tosin jos 64€ luvattiin vastus asentaa niin ei sen kanssa ehkä montaa tuntia kannata taistellakkaan jos se on kerta purkutyön takana.

Nikuzai 23.12.2013 02:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 1081821)
Sitä mie en täs ymmärrä, et et miks pienempi roppu mahtuu pyörähtämään huonommin reijässään mitä isompi?

Sen ymmärrän, että tarkempaa on...



Se plommi on aina jonkun paksuinen ja mitä pienempi reikä niin sen suurempi reunan suhde reikään on

Ääripäästä otettuna 20mm paksu proppu 18mm reiässä ei oikeen kovin herkältä pyörähdä, mutta 20mm paksu proppu 180mm reiässä "tippuu" pois jos sen pyöräyttää


Sivu luotu: 18:02 (GMT +2).