![]() |
Lohkolämmittimen asennusvaikeutta..
Meitin tuo Volvo V50 2.0D tarvis lohkolämppärin.Auto kun sattuu olemaan tuonti mallia niin siinäpä ei sellaista ole eikä ostohetkellä siinä sitten tullut asiaa heinäkuun-elokuun helteessä tarkistettua.Nytpä onkin sitten vastuksen asennus osoittautunut elämää suuremmaksi ongelmaksi.Tulee tosi v...ttumaiseen paikkaan kieltämättä,mutta nyt jo kaksi korjaamoa joista toinen volvon merkkihuolto on yrityksen jälkeen nostanut kädet pystyyn.Molemmissa paikoissa homma tyssäsi siihen kun ei ole kuulemma sopivan kokoista pakkasropun ulosvetäjää.Täs on sellaiset pienet abaut 35mm halkaisian roput...mutta sitä kummaksuin kun edes siel ns "merkkihuollossa" ei ollu vetäjää eikä kuulemma hommaa.(täähän on kyl Fordin moottori mut kummiskin)
Nyt sitten on aika varattuna kolmanteen toivottavasti oikeaan merkkihuoltoon josta ainakin annettiin puhelimessa sellainen vaikutelma ettei sellaista hommaa vielä ole tullutkaan vastaan mitä eivät olisi tehneet.Ja vielä sika edulliseen hintaan lupasivat.Kun nää joulut sun muut rakettijuhlat saadaan juotua niin saapi nähdä :p Eihän siinä muuten mutta kun tää show on sitten aina se että varaat aikaa ja kyselet ja utelet ja viet ja haet autoa ja omissakin töissä pitäis olla eikä lupauksista huolimatta homma onnistu.Paha mielihän siitä tulee.. Onko kellään ollu samankaltaista vastoinkäymistä merkistä riippumati? |
letku tai säteilylämmitin vaihtoehtona...?
|
Letku ehkä mutta säteilylämppäriä en ees huoli.Vastus on jo aikaa sitten ostettu ni olis kiva saada se sit kans käyttöön
|
Uteliaana minkä merkkisen lohkolämmittimen ostit ?
Defa ei edes tunne muuta kuin säteilylämmittimen V50 2,0D ja en usko että muuta kauppaavat tämän merkin tiimoilta kyseiseen autoon. http://www.defa.com/file/b2098cf20130/412855.pdf Samaan ongelmaan törmätty joskus ja oli tyytyminen säteilyyn (eri merkkinen auto) |
Lainaus:
|
Joskus asentelin niitä ammatikseni ja tehtiin raudasta kanki minkä toinen pää oli n. 4mm tappi ja toinen sellainen kynsi. Porattiin tulppaan reikä ja tappi sisään ja vääntö, elementti paikoilleen ja vasaraa. Yleensä desi pari ehti tulla nestettä. Joissain joutu pikkasen purkamaan osia edestä mutta harvemmin.
|
Yks hyvä konsti on kans sopivan kokonen lenkkiavain mistä on sitä ulkokaarteen puolesta leukaa vähän terotettu. Melko helposti kääntyy roppu kolossaan niin että saa pihillä kiinni.
|
Olette molemmat edellä olevat oikeilla jäljillä. Näin itsekkin ajattelin hommaa viedä eteenpäin mutta tila on TODELLA pieni.Alakautta startin purkamalla pois homma kuulemma onnistuis muttei lyö leiville asennus ajan puitteissa??? Minä lupasin maksaa tuntityönä??
Tuo tulppa on niin vittumaisen pieni ettei käänny yläreunaan lyödessä/vääntäessä niinku isommat.Lisäksi on pari milliä lohkon ulkopinnan sisällä(niinku monet isommatkin) mikä ei ainaka helpota hommaa.Jos sittei väkisen murjoo ni saattaa tiiv pinta saada osumaa ja tiiviste alkaa vuotaa mitä sitte viimeksi alkaa tässä taas toivomaan..Ulosvetäjä siis tarvitaan? |
Katsele sopivan kokoinen korilevy, mikä sopii siihen pakkasropun sisään noin 2 mm. välyksellä, hitsaa mikillä kiinni koko kehältään siihen pakkasroppuun, ja käy pistämässä kahvit tippumaan.... kun hitsisauma jäähtyy, niin kutistuu, ja proppu lähtee meisselin kärellä nostamalla.
Joskus, kun on ollut ahdas paikka, niin olen hitsannut M10 pultin proppuun, ja vääntänyt sorkkaraudalla pois. Mutta jos pitää tehdä merkkihuollossa, niin siellähän ei ole hitsauskoneita muualla kuin korikorjaamossa... |
Siis onko tässä sellaiset perinteiset plommit vesi reijissä? Muutaman millin huulloksella? Mikä estää lyömästä sitä plommia toiselta reunalta sisään jolloin kääntyy poikittain ja sitten saa jo millä vain irti?
|
Lainaus:
|
Jos on mahdottomalta näyttävä paikka niin sit pumpulla varustettu ns. työkonelämppäri kiinni. Tulee lämppärin letkuun ja niissä on oma pumppu joka kierrättää nestettä.
|
Lainaus:
|
Halpa ammattimies lyö hankalan pakkasropun sisälle vesitilaan ja tökkää lämpparin paikoilleen.
Kuittaa vielä reilut tuntiliksat normaalia vaikeammasta hommasta. Ja jos pyytää roppua nähtäväks,se on menny irrottaessa niin silpuks,että lakastiin roskiin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
nykyään ei paljo uskalla autoaan viiä "ammattilaiselle"
korjaamoissa tehhään vaikka minkälaista patenttia kun ei viittitä kunnolla kiireessä tehä ja mitä vikojen paikannukseen tulee niin sitä ei harrasteta ollenkaan vaan vaihetaan reppukaupalla osia ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta. |
Lainaus:
No, takuun puitteissa, kulmavaihde vuosi öljyä koska siellä oli pari stefaa riekaleina, jota äsken mainittu korjaamo myös yritti korjata, saamatta mitään aikaiseksi. Vein auton Bilian korjaamolle, jossa tuota Renault sukuista osaamista on, tuli kulmavaihde kuntoon, ja kävin mekaanikkoa jututtamassa, niin kertoili, että olipas sisäpistokkeen johto vedetty vähän niin ja näin, ja hän sen korjasi ja laittoi kuntoon samalla, vaikka sitä ei työmääräyksessä ollutkaan mainittu, ei asentaja nyt aivan ammattikoulusta juuri valmistunut tainnut olla, ainakin iästään päätelleen, mutta vielä löytyy motivaatiota thedä asiat kunnolla, kuin tekisi omaansa. Tosin, onhan pienemmällä pajalla asioitu kaverin Golffin pakoputken kannatinkoukkua hitsauttamassa, niin omistaja oli selvästi päissään, kun hitsiä veteli. No, laatua on monenlaista... |
Lainaus:
|
minulla oli volleen alkuperäinen säteilymalli puolessa välin lohkoa takana kyljessä kiinni. että eihän se välttämättä öljypohjaan tule.
ja tosin niitä letkumalleja on joissa se pumppu on itsessään, niinkuin joku jo mainitsi. tai sitten vaan rakentelee sen lohkolämmittimen kuntoon tai ostaa webaston tai eperin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tosiaan toi on aika veemäisessä paikassa tuo eberi. Kerran sen sieltä rintapellistä käyttänyt irti, ku piti hehku vaihtaa... Nyt sitte ohjainlaite sökö ja taas käyttää irti. Miettinyt tässä itekki, että laittaisko lohkolämppärin tuon tilalle, mut tulin kyllä siihen lopputulokseen, että eberi laitellaan kuntoon. On se vaan niin mukava talvella. Lokilämppärin asennusohjetta v50:een, jos joku haluaa harrastaa: http://accessories.volvocars.com/Acc...50_2010_D4164T |
Joskus ammattikouluaikoina olin työharjoittelussa paikallisessa citroen/hyndai liikkeessä jossa tuli muutamia kolveja asennettua.
Pääsääntöisesti proput irtosi vippaamalla tai poraamalla. Kerran yhden propun kanssa ähisin kun toinen asentaja tuli jeesaaman, otti raudan ja vasaran ja löi vain propun lohkonsisään, tuumasi vain että kyllä se sielä mahtuu olemaan ei muutakuin kolvi kiinni. Tätä tapaa en kyllä suosittele |
Sitä mie en täs ymmärrä, et et miks pienempi roppu mahtuu pyörähtämään huonommin reijässään mitä isompi?
Sen ymmärrän, että tarkempaa on... |
Lainaus:
Itsekin ihmettelen tuota, kävin oikein tallista tarkastamasta niin 35mm plommi oli minkä toyotasta löin. Tosin jos 64€ luvattiin vastus asentaa niin ei sen kanssa ehkä montaa tuntia kannata taistellakkaan jos se on kerta purkutyön takana. |
Lainaus:
Se plommi on aina jonkun paksuinen ja mitä pienempi reikä niin sen suurempi reunan suhde reikään on Ääripäästä otettuna 20mm paksu proppu 18mm reiässä ei oikeen kovin herkältä pyörähdä, mutta 20mm paksu proppu 180mm reiässä "tippuu" pois jos sen pyöräyttää |
Sivu luotu: 18:02 (GMT +2). |