![]() |
Pronssiholkki murheet pois
Olipa mieluinen yllätys kun hypistelin käsissä uutta systeemiä maailmalta.
Nyt on kehitetty pronssi holkintilalle neulalaakeri holkki,joka laitetaan ekaksi paikalleen ja sit laitetaan perään ns.huomattavasti lyhennetty (pronssiholkki). Tätä käytetään just näiden pronssiholkkien ongelmien vuoksi maailmalla ja hyvä kuulemma on. Löytyy CROS4WD:TÄ (suomen maastoautotarvike). |
En mie nyt tiiä, onko ne pronssiholkit ikinä mikään ongelma ollut, jos 15e osan joutuu vaihtamaan 300 tkm välein...
|
Patrollissa ollut aina tuollainen neulalaakeri =)
|
Niin, toi on ollut toyotassa esim jossain hzj80:ssä ihan tehtaalta asti jo pari vuosikymmentä käytössä...
|
Niin, tais opa just tarkottaa että patukoissa tehtaalta lähtiessään. Eli muutama vuoskymmen:-)
|
Lainaus:
Pronssiholkkeja jotka ostanut ollu materiaalisia ongelmia. ei ole toiminut halutulla/ilmoitetulla välyksellä. esim holkin ja vetarin välys 0.10mm kasattu vaseliinillä... niin jurskista ja jurskista.... Ei tarvii ainaskaan miettiä mistä ja MITÄ tilaan seuraavaksi... Laitappas MAKE 764 kuva holkista näkyville? |
Ei saa Toyotalta tuota neulalaakerimallia, muuten kuin tilaamalla sen osan jossa tuo pronssiholkki on kiinni, kysyin viime viikolla, ja tilasin perinteisen.
|
Lainaus:
Holkista ei ole mitään ongelmaa, jos sen asennuksen tekee oikein, eli paikalleen lyönnin jälkeen hoonataan mitoille! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tottakai se hoonataan mitoille kun rymppääntyy himpun paikalleen laitettaessa.. Alumiinipronsseissa on materiaali eroja on pointtini.. Onneksi on vaihtoehtoja.... Kai raati ymmärtää et hojossa tai läjässä ei holkit oo kovinkaan tiukoilla jos ajat kesälomareissut ja mehtärymyt samalla autolla Tuskin ajat kesällä 4wd päällä asfaltilla?. Esim jatkuva 4wd HDJ:llä 400km +25 asteen kesähelteessä putkeen. Aika moni voimansiirron osa poltti kättä kun mittailin voimansiirron lämpöjä... (Testattu) Voihan se jo olla että välykset ja voitelurasvat jotka toimii on löydetty ja vain parasta ostetaan... :) |
Ongelmia on holkeissa.Olen asentanut niitä moniin autoihin ja osaan asentaa oikein,mutta tuotteissa on hirveesti eroja. Kokeeksi asennutin marmori väellä orkkis holkit hodariin...kesti 330km. ja hinta oli riittävä.Kysyin vielä kun vein auton,että osaatte asentaa oikein.Vastaus kyllä osataan. Soiti 2pvn päästä (kun hirtti kiinni) ei takuuta sennuksista ja sit meni multa heeeeeermooooo:mad::mad::mad:
Ostin tässä kaikki holkki malli mitä löysin ja perkele pöydälle vertailuun. Eroja vaikka kuinka.Punnittiin jopa gramma vaakalla. Jokainen voi ostaa mistä haluaa ja mitä haluaa. |
Niin, toimisko tuossa rasvana redlinen cv-2 parhaiten.
Kovasti on tuota mainostettu ja kehuttu. |
Onhan noita hdj-80 pronssiholkkeja vaihdeltu....
Jotkin tarvikeholkit semmoista paskaa, että hirttävät kiinni vaikka olisi kuinka hoonattu sopiviksi, ja vielä pikkasen päälle varmuuden vuoksi...
-> taitaa minulta loppua elinikä, ennen kuin pistän tarvike pronssiholkkia hodariin, noita alkuperäisiä kyllä olen laittanut, ja yhtään ei ole leiponut kiinni, ei edes tarvikevetonivelille. vaseliininä olen käyttänyt useimmiten tb:n moly- vassua Profiilissa kuvia noista kiinnileikanneista holkeista. Tuo ns. hzj:n neulalaakeri+päittäislaakeriholkki pitäisi sopia heittämällä hdj-80 napaan, ja en usko ettei saa hzj:n varaosana varaosatiskiltä. |
Siis tojotassa HDJ:ssä pelkkä holkki ja HZJ:ssä neulalaakeripaketti....?
Niin sitä vaan oppii joka pv lisää. Jatkuvanelikoissa tuo neulalaakeriviritys on varmasti fiksu mutta näissä kytkettävissä ei varmaan isoja eroja. |
Lainaus:
-> siis pääsääntöisesti noin 8/1999 alkaen k.o laakerisarja löytyy JÄYKKÄ akselisista hzj:sta (hdj ei valmisteta jäykällä akselilla k.o ajan jälkeen, ainakaan enemmälti) Vähän sama juttu, kun hj-6x 100% lukkoakseleita kutsutaan hj-61 akseleiksi, vaikka sitä löytyy myös hj-60:stä, ja kaikki hj-61 eivät ole k.o akseleilla. P.s ei sattunut silmään k.o tuotetta tuolta topiikin aloittajan siuvuilta, oliko maksettu ennakkomainos? paljonko hinta? |
P.s ei sattunut silmään k.o tuotetta tuolta topiikin aloittajan siuvuilta, oliko maksettu ennakkomainos? paljonko hinta?
Tätä neulalaakeri holkin kuvaa odotellessa? :) |
muutamissa LN-170 hilukseissa olen nähnyt tehtaalta neulalaakerit tuossakohtaa, ja 4 ovisissa malleissa etenkin jotka aika harvinaisia suomen oloissa. Niitä napoja mulla tuolla olisi, kun viittis kunnostella niin saisi vaihdeltua vaikka Ln 110 autoon kun samat. Talvi pilaa harrastuksen kun jää lumen peittoon vaan :(. Mutta siis hilukseihinkin tuo on keksitty.
|
Dana akseleissa pyritään pois noista neulalaakereista ja laitetaan nailonia tilalle. Longfieldilta niitä saa http://www.longfieldsuperaxles.com/o...-bushings.html hommasin yhdet malliksi ja paikallinen kilpauatonosasorvaamo pyöräytti sit muutaman varastoon. Milloinkohan tämä kehitys saavuttaa Tojota harrastajat ;) ;) ,) ;) :) :) :) ;) ;)
|
Lainaus:
|
No jos siihen 700 tkm ajettuun laitteeseen vaihdetaan pelkät pronssihelat, eikä mitään muuta, niin aika heikko takuuta on itkeä.
|
Harmi vaan kun kaikki osat on uutta ja autolla ajettu 350tkm.Kuluttaja as.mies sano valitus kuluttajariitalautakuntaan ja siinä katsotaan auton ikä,arvo,kulut ym,ym plääp plääp:confused:
Edelliseen kysymykseen. mainospuheita tuskin tarvii pitää ja hintaa en muista neulalaakereille,mutta jos vaikka huomenna selviäisi:) |
Olisiko kenelläkään Toyotan varaosanumeroa neulalaakeri hässäkälle HDJ/HZJ 80?
|
Lainaus:
Koyo BTM344017A (40*33.5*17 mm) Oliskohan tuo koko napa erilainen: http://forum.ih8mud.com/akella-oem-p...1-60081-a.html http://www.toyodiy.com/parts/p_G_199...NPEK_4802.html |
Lainaus:
Johtunee siitä, että 80-luvulla ei ollut muita vaihtoehtoja. Edelleenkin haen kriittiset osat, esim.kytkinosat ja voimansiirto yms. "Marmoritiskiltä"! Joitain kulutusosia, kuten kardaaninristikoita, voi ostaa mistävain, kun ei ne kestä kuitenkaan? |
Lainaus:
Vain omalta kohdalta ( vastaus). Olemme samassa junassa kuin dana miehet mutta takemmassa vaunussa :D parempi sekin kuin istua asemalla katoksessa ja odottaa junaa... :) :) No joo ...Pronssi mielestäin paremmin laahausta kestävää kuin nylon tai teflon kunhan saa sillein et ei leikkaile kiinni. kai se on hangattava pronnssit loppuun? ja katottava sit uudestaan tilannetta. |
mitä oireita tulee kuluneesta holkista, eli miks niitä vaihtelette?
|
Lainaus:
Ja laakerimateriaalista liputtaisin lyijypronssille muttakun ituhipit ja myrkyllisyys... Eli jos haluaa olla edelläkulkija niin Mos2 sekoitteinen muovi ja siitä tekee... |
Eli mites se nyt sitten menee kun tarkoitukseni on talvella vaihtaa lj. Hin etuakselille kaikki tiivisteet. Laakerit. Vasukat ja murros. Niin samalla ajattelin nuo pronssiholkit laittaa uudet niin onnistuuko se sitten vaan sillai että vanha veke ja. Uuden lyö tolalle, kamat kasaan ja kovaa ajoa, vai pitääkö jotain huomioda holkin asennuksessa??????
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Etenkin jos onnistuu edes hieman sössimään sen holkin asennuksessa et se ei mene ihan suoraan sinne pesäänsä niin sit vetaria on todella piukee sinne holkkiin. |
Lainaus:
|
Miten helvetissä sen holkin voi saada sinne vinoon ? Täytyy kyllä olla todellinen yyberitumpelo jos holkin vaihdon pystyy sössiin...
|
Siis jos voimalla paiskoo enempiä kattelematta? Kyllähän se sit lopulta antaa periks ja vääntyy..
|
Just joo.
Lainaus:
Ei tarvi olla yybertumpelo vaan vahinkoja sattuu. HV on vissiin maailman paras asentaja, kenelle ei satu ikinä mitään mokia. Se on rentouttavaa kun meitä huonompiakin on seassa. Nimim. kymmenisen holkkia vaihtanut (ainakin) [ei omaan pirssiin kaikkia] :D |
Lainaus:
Lainaus:
|
Sitä en väittäny, tuo oli vastaus siihen miten ne saa paskaks asentaessa
|
Se on aikas pehmeetä tavaraa niin ei oo mikään ihme saada sitä vinoon/lyttyyn ja saattaapa siinä olla pikku heitto mitassakin niin on liika pieni välys...
|
Lainaus:
Toki ei hj/lj ole yhtä herkkä, mutta leipoo nekin joskus kiinni. p.s Ja nuo kaikki kiinnileiponeet on hiottu ajatuksen kanssa juuri "sopivaksi", toki ei yhtäväljäksi, kuin vanhat.... Mutta kun vaihtelin tilalle alkuperäiset, niin jäi niin tiukalle/lähes nolla välykselle, että hirvitti, mutta niin vaan kestäneet... P.S ostin ensin halpoja, sitten hyviä, ja nyt vain hyviä (alkuperäisiä), kun ei ole varaa ostaa hyviä ja halpoja, eikä vetoakseleita nivelellä. (tuosta pahimmasta meni vetoakseli ja alta 1000 km ajettu nivel pilalle, ja takuusta; olet kasannut liian tiukkana, ei korvata..., tuli muutaman kympin säästölle hintaa:mad:) Nuo ns. hdj:n vetarin stefat, jotka varustettu ylimääräisellä joustavalla keskitystä auttavalla joustolla, on varmaan hintansa arvoiset. (tilasin itselle muutaman odottamaan bj/hj remppaa) |
Tässä tämä linkki neulalaakerille.
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...ath=0,24&lang= Kysyin toyotalta hintaa.Pelkkä pronssi holkki 17,40€ (siis lyhyt joka kuuluu neulalaakerin kanssa) ja laakeri 145€ :eek: |
Eiks se ole ihan normaalia että holkki menee lyttyyn asennuksessa?
Sit se hoonataan sopivaks muutaman kympin välykseen, ei kai parempi stefa vuoda kun vasta yli ,5mm välyksellä? Jätin ekakerralla holkin liian tiukaksi ja tamgears antoi uuden vaikka olisin ostanut. Hoonasin hiukan enemmän ja toimii hyvin. Holkin ja akselin voitelu on hyvin heikko ja rasvoilla on oma merkityksensä. Eikö ylikääntyvä väljä murros aiheuta vetariin sellaisia vipatuksia ettei holkilla ole mitään merkitystä vaikka olisikin kunnossa? Uiko tikku muuten öljyssä vaakatasossa ajettaessa? |
useamman holkin olen toyotaharrastajana asentanut, ja jotenkin sellanen muistijälki että kaikki ns. tarvikeholkkeja. kun huolella tekee niin ei näistä mitään harmia ole ollut, kaikki olen tosin sorvissa sovittanut paikalleen asentamisen jälkeen. itse en ainakaan koe mitään järkevää syytä neulalaakerille täsä kohdassa, ehkä vielä kriittisempi voitelulle tai sen puutteelle kuin pronssiholkki.
aikaa ennen longfieldin murroksia kun käytettiin mitä sattui saamaan ja mitkä oli kuplille kehuttu niin saattoi olla murroksen akselin paksuudessa useiden kymppien paksuusero, saatta kiinnileiponeet pronssiholkit olla seurausta osin tästä jos on oletettu että kaikki murrokset ovat samanlaisia. vetarin stefoista ei kannata olla niin hirmu huolestunut, me on ajettu useammalla tötteröllä ilman niitä. jos on kääntöpään ja napalukon rungon ja valintalevyn tiivisteet ehjät niin ei ne vuoda. samalla saa pronssiholkki, murros ja laakerit kunnon öljykylvyn. ja sama juttu täyskevennetyssä taka-akselissa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
hypoidiöljykö ei osaa voidella muuta kuin välityksen, sekö ei kelpaa voiteluksi murrokselle, pronssiholkille,pyörän laakereille ja olkalaakereille vaan hyppää äkkiä pois välistä kun huomaa että tämä ei olekkaan perävälitys? kuten kirjoitin niin muun tiivistyksen pitää olla kunnossa jos stefat jättää pois. kuinka hyvin esim. talvikelissä perinteinen vaseliini voitelee murrosta vs. öljy?
kääntöpään tiivistesetti taitaa olla toyotan tiskillä alle 20e.....tai ei ainakaan mikään niin kallis etteikö niitä voi uusia aina tarvittaessa. |
Lainaus:
Siellä pitäs olla jatkuva roiskevoitelu, jotta se öljy voitelis kunnolla. Eli toimiihan se niin kauan, kun se siellä pysyy, mut sitten ku tiiviste rupeaa vuotamaan, niin sieltä valuu kaikki pihalle. Noissa vanhoissa tojotissa on melko vaikea saada sitä takapuolen tiivistettä kovin tiiviiksi, kun korroosiokuoriainen on yleensä syöny sen pallon liukupinnan melkosille urille ja kuopille. |
Lainaus:
|
Mulla kun on tuoreet vassut murroksessa niin se voimaa siirtävä pinta on suht kuiva.
Ite haluaisin sellaisen sotkun sinne joka olis kuin hunajaa, roiskuis ja valuis mutta pysyis jotenkin sisällä. Talvella kuulan ja vastineen pinnat menee varmaan aika kuiviks. Ei kai suosituskaan ole että kääntöpää on puolillaan vaseliinia? Se pitäis olla puolillaan kylmää siirappia tai lämmintä hunajaa. Pitäiskö itte sotkea sellainen ep-vassu joka voitelis holkinkin? |
Hypoidiöljyn ja vaseliinin ero
Sii hypoidiöljy sitoo itseensä vettä, kun taasen vaseliinin kuuluu kestää vettä. -> siis kun akseli on metrin syvässä puron pohjalla, niin vesi, joka menee napaan, imeytyy hypoidiöljyyn, kun taasen vaseliinin seassa se pysyy palloina, ja turskahtaa jossain vaiheessa ulos.
-> vaseliinin ja hypoidiöljyn seos: litku joka imee kosteutta? molempien huonot puolet samassa paketissa. Ja vielä tuohon neulalaakeriin; toyotan navassa on siinä pallossa tosiaankin yleensä enemmän taikka vähemmän ruostetta, ja se tiivistesarja varmasti päästää sitä hiekka/turve paskaa vaseliinin sekaan, niin en usko että tuo neulalaakerikaan on ikuinen.... Ja sitten vielä noista vetoakselin liukupinnoista; Ainakin osassa tuo pinta näyttää neulalaakerille aivan liian epämääträiseltä... ja jos tuo neulalaakeri särkyy navassa, niin aika suuri mahdollisuus, että menee myös nivel.... |
Hyvä pointti, jos kääntöpää täyttyy vedestä niin milloin se poistuu sieltä?
Kai se vassu silloin sit suojaa parhaiten? Kuitenkin ne pinnat, hyvin pienet jotka voimaa välittää, ovat mielestäni heikolla voitelulla vesi vaseliinissakin. Olis mukava kuvitella että ne uudet rasvaiset kääntöpään stefat pitäisi veden ulkopuolella.. Nämä taas huonoja arvauksia. Toisaalta murroksen kuulat liikkuu niin hitaasti että voitelu ei taida olla niin merkityksellinen. Ei siellä mitään "täydellistä liukuvoitelua" voi tapahtua? Onko se 1,5dl vaihtomurroksen rasva sit paras vaihtoehto? |
Kyllähän vaseliinitki ottaa vettä ittensä. Paitsi joku sininen Marine vassu... Voihan sen kääntöpäänki hioo ja maalailla hyväks,niin rupee tiivisteetki kestään. Hiomavärin kans tasoittelee montut. Ja joku kova maali päälle. Itte oon käyttänyt kääntöpään sisällä sitä sitkeetä punasta pitkäkuitustsa vassua. Ja pyörän laakereihin vaaleata. Ja napalukkoon nipat et saa uutta pistää välillä, tosin pitää olla varovainen ettei pää liikaa kerralla :D
|
|
Posti Pate toi tuommoisia settejä pari. pitäis vielä innostua asentamaan. Kiitokset vielä neuvoja laittaneille.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146621 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
onhan niitä juu sellasia ettei ota vettä itteensä toi nyt vaan oli esimerkki...
mutta monet yleis vaseliinit imee aika herkästi. ja kannattaa muutenki vähän silmäillä mihkä käyttötarkotukseen se on, noi paksut tapirasvat kun ei oikeen toimi pakkas kelissä pyöränlaakerissa :D |
kymmenkunta pronssi holkkia asentanu ja jo ekalla kerralla huomasin jotta uusi holkki ja uusi murros vaatii hoonauksen sopivaksi sen jälkeen toiminut mulla tuhansia kilometrejä.
-asennus ihan vanha holkki pois ja uusi paikalleen sillein että olen uuden holkin laittanut jonkun vanhalla murroksen sisään ja naputtanut sillä paikalleen+napaan hieman lämpöä... tai ruuvipenkissä painanu. -BJ75 pronssi holkki tais maksaa toyotan tiskillä 16e joita olen laittanu. -mitään ongelmaa ei tule jos tuo pieni välys tehdään vaikka vesihiomapaperilla. ja ongelmia tulee jos ei tehdä!! olen nähnyt joidenkin jättämättä tekemättä loppu hionta ja on murros leikannu kiinni holkkiin. ja ongelma poistunut kun seuraavalla kerralla on hiottu. -ei ole vaikea asia . |
Sivu luotu: 22:53 (GMT +2). |