![]() |
Sovitekappaleet?
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?
Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita. Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa. |
Juupeli juu.
Lainaus:
|
Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.
|
oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/
Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita... Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet. |
Tulipahan taas nähtyä, että 'tietäjiä' löytyy. Höhöö Ajatelkaa. Paljonko se sovitekiekko kiristää vannetta akselin/navan laippaa vasten? Ei yhtään. Vaan pultit/mutterit sen tekee.
|
Henkilöautoissa yleensä hyvinkin tarpeelliset, aluvanne ei vaan keskity neljällä-viidelläkään kartiopultilla/mutterilla tarpeeks hyvin. Jo parin kymmenesosan heitto keskityksessä tekee tasapainoitukseen selvän virheen. Maasturin kokoluokan pyörissä ei niin nuukaa, joku (erillisripustuksella oleva) automalli voi olla nirsompi kuin valtaosa muista.
|
aluvanteet on enemmän niitä mihin niitä soviterenkaita on, ja useissa tavisautoissa niitä joutuu käyttämään, kaverilla rengasliike ei ole ihan yks ja kaks audi ja mersukuskia kun on palannut niitä soviterenkaita osteleen kun auto tuppaa ravistamaan tienpäällä, puttinreiät ja kartiot ei kuiteskaan ole niin hyvin keskittäviä etteikö jotkut herkemmät autot siitä ilmoittaisi, boggereissa eri juttu kun voi olla 10-15mm selkäheittoa jo renkaassakin.
toinen asia sitte taas on 5 pulttiset peltivanteet, jotkut yleismankelit ja 10mm liian iso keskireikä niin käyny vaneissa ainakin vähän samaa kun vatroissa nevahommissa että mennyt pyöränpultteja poikki raskaammalla kuormalla ei pultti kanna sivusuunnassa juurikaan mitään ja jos ei navasta tue niin se homma menee ihan sen navan ja vanteen välisellä kitkalla joka ei pellivanteessa ole järin suuri sen prässätyn rakenteen takia. |
Ei hyvän tähen....
Noille kahdelle edelliselle sanoisin vielä et perehtykääpä hieman asiaan vielä. Ja antakaa omien autojenne renkaan/vanteen vaihdot ammattimiehille,älkää vaan itse ryhtykö hommaan kun se on väärin tehtynä jopa vaarallista. Kirjastostakin löytyy oppimateriaalia näihin perus asioihin.:eek::eek::eek::eek: Korjaan siis rankeri-lekelle ja viipolle.
|
Lainaus:
Kiristelitkö pultteja kuinka taajaan? Milli per pultti on melko paljon, ite en tiellä (enää aikuisella iällä) uskaltais ajaa. Kavereilla oli 90-luvulla ladan/fiatin vanteita jääräta ooppeleissa, 4x98-4x100mm. Niitä sai ainakin koko ajan kiristellä. Sitten kun pultit taipui muotoonsa, niin alkoi pysymään kireällä. |
Renkaita tarvitaan vanteen keskittämiseen kiinnityksen aikana joissain autoissa, ei kaikissa. Joissain autoissa ei ole navassa edes olaketta, millä keskittää.
Omien havaintojen mukaan kun pyörä kiinnitetään pultilla, tahtoo kierteissä olla sen verran väljää, ettei vanne keskity pelkillä pulteilla ilman armotonta ristiin kiristämisen ja kokeilemisen tuskaa. Justiinsa laitoin eukon volvoon sovitusrenkulat ja päästiin eroon vapinoista. |
Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein. Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia. Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi. Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa kiristysarvoissa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin
|
Lainaus:
Jos oli hopussa sen kyllä ajossa huomasi. |
Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.
Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta. Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää. Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia. Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen. Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi. P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon :) |
no oot sää josai käyny perehtyyn asiaan:)kun itse itsellesi vastasit.
pultilla olevat vanteet pääsee liikkuun koska se pultti pääsee kierteessä menee vähä vinoon painon tullessa vanteelle.pinna pultti/mutteri kiinnityksessä näin ei ole plus sitte vielä ne hapettuneet aluvanteiden pinnat mitkä vastaa napaan. on vielä muitakin seikkoja mitkä vaikuttaa tähän, alu vs pelti. ite olen todennu että peltivanteisiin ei välttämättä tarvi keskireijän olla tinki mutta aluvanteissa ja eritoten pultti kiinnityksellä ehdottomasti tinki. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Satuin vain muistamaan kuinka pienet ne momentit aluvanteille on. Nehän saa aikaseksi huonomman käden parilla sormella. Eipä tästä ole kuin 2-3 viikkoa, kun näin työkaverin vaihtamassa renkaita. Alla oli liikkeen asentamat alumiinivanteet. Jätkä tartti metristä jatkovartta pulttien aukaisuun. Siinä samassa näin kuinka nämä muoviset soviterenkaat oli murjottu. Eipä ole joka paikassa luottamista ammattitaitoon. Onhan näitä 'AMMATTI'miehiä nähty ennenkin. Muuten, mitkäs ne momentit aluvanteille tarkalleen ovat? Kuten sanoin, sen muistan, että ne on pienet. No, ite joudun veteleen usein pultteja/muttereita 430 Nm:n kireyteen eikä ne ole renkaissa. :) Momenttiavainkin on pikkusen isompi. |
Lainaus:
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa:D:D |
Lainaus:
Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm. Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja. |
Lainaus:
Olen nähnyt alumiini- ja teräsvanteille erilaiset pultit tai mutterit. Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla. Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa. Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa. Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta. :) Lieköhän enemmänkin ongelma tuo voimankäytön hallinta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Empä ole keskitys renkaita omiin autoihin kaipaillut, mut tarvike vanteita avensikseen laittaessa ne mukana tulleet kiekot paikalleen laitoin 2-jako vanteissa mutsin t4 volkkarissa ei ole kunnolliset kartiot vanteissa ja hyvin keskityy kun käyttää ajatusta :) Ensimmäinen pulttimopolla 1;sellä kiinni sit seuraava sekä kolmas sitten ensimmäinen auki ja 2 ja 3 kiristäen lisää jo 3;sella ja sit loput kiinni pyöräytetään jos ei vippaa niin vielä kierros 4;sella ja se on siinä :D Nyky seat;iin kun sovitin länsisaksalaiset vanteen kartiot niin päivittäin piti kiriä :p ensimmäinne kuukausi sit enään joka toinen päivä loppu kesän ajan, seuraavana kesänä ei tarttenutkaan edes jälkikiristää :eek: Ja momentti ei ole apinanraivolla idiootin innolla :D :D |
aikoinaan kaikki vanteet wurthin puolentuuman pulttipyssyllä 4sella kiinni, nykyään luottaa jo 3sella ei ole tarvinnu jälkikiristellä, nyt nuo suikan aluvanteet vaatii kiristyksen pikkuhiljaa, että keskittää
|
Lainaus:
Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista? :D:D |
melkeen 10vuotta kevään ja syksyn renkaanvaihto sesongit tehneenä aika monasti huomannu et vaikka pulttikoneella laittaa jarkeä käyttäen tiukalle niin aluvanteen pultit kiristyy vielä helposti puolenmetrin vääntimellä kirrattuna.ikään en jätä pulttikoneen varaan.kauden jälkeen aina aukiaa samoista autoista helposti pultit.ehkä turhaa ehkä ei mut parempi kokeilla kuin katua:)
|
ei ole vielä kertaakaan tarvinnu katua:)
|
Lainaus:
Lie vasurista Nimim. oikeallehan ne aukeaa :rolleyes: joskus hiacen mutterin halki kiristänyt ensimmäinen ristikko meni rusetille ja seuraava kesti metrin putken kanssa mutterin taas ei :o Joskus oli voimaa ja nyt on hartiat kipeenä :( |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Hoksaa siitä aikahyvin että omassa modeossa on joka kevät talvivanteet saatanan lujassa kiinni navalla,kunhan ne saa irti niin menevät kevyestä paikoileen,napa on yleensä hieman kartio. Lainaus:
Ja ihan kaikille että kannattaa katsoa myös se millaisilla kartioilla ne vanteet+pultit/mutterit on,se kun pallokartio(Vag/mb) pysyy aika huonosti ns vakiokartiolla ja toisinpäin. Toki sitten on näitä japanilaisten+enkkujen laippamutterit yms. |
Kyllä ainakin minä saan vasemman käden peukalolla mutterin 2250nm kireyteen, eikä tarvitse edes ottaa toisella kädellä tukea ;)
|
Perusasioita.
Lainaus:
|
Keskitys
Koska noille 6 pultin jaolle ei ole kuulemma ole tapana käyttää soviterenkaita, niin en ole tehnyt niitä. Mutta olen kyllä keskittänyt vanteet paikalleen "manuaalisesti", siis ensin väännetään yksi pultti niin kireään, että vanne tarttuu napaan, sitten ruuvataan vastakkainen pultti "sormitiukkuuteen" ja sitten löysätään ensimmäistä sen verran, että rengasta jaksaa "hemputtaa" pyörännavassa, ja sitten kiristetään ensimmäinen pultti niin tiukkaan, että rengasta saa pyöritettyä millin murto-osan ja sitten toinenkin pultti kiinni (esim. 20 Nm)
Sitten vaan loput pultit sormitiukkuuteen, ja kiristellään vuoronperään ristiin tuohon suositeltuun, jos ei tietoa niin n. 100-120 Nm, ja tienpäälle! 1-10 km kireyden tarkistus/lisäys edelliseen momenttiin, ja 50-100 km jälkeen vielä tarkistus; ja jos kiristyy, niin seuraava tarkistus 100 km päästä... (miksihän se rengasavain matkustaa etujalkatilassa:rolleyes:) Ja kiristysmomentit teräsvanne vs kevytmetallivanne; minusta tuo teräsvanne sietää jopa suuremman kiristysmomentti eron, kun prässätyssä vanteessa vanteen napa pääsee joustamaan kiristämisen myötä... Kevytmetallivanne on pehmeää värkkiä, jos meinataan "vetää jännitykseen", tulee vanneromua helposti, koska se ei jouuta juurikaan... (Nyt omassa hodarissa alla Mangles? aluvanteet, reilu 10v sitten valettu, asiallisen näköiset, käyttöautoon, mutta joku URBO on vetänyt pultinreijät "vituksi", siis vanne ei keskity tasapainoituskoneeseen kunnolla, kun keskireikä ei ole pyöreä... |
Lainaus:
kumma juttu että ne silti rengasliikkeesäs aina vääntää aluvaneet ihan momenttiavaillla eikä metrin varrella, mä oon pärjänny yleensä ihan akkupyssyllä tai normi 1/2" räikällä... jatkovarren kanssa saa ku pultit venyyn ja kierteen harjat piikille jonka jälkeen tuppaa pyörät löystyyn ja pahimmilaan irtoileen |
Millä moisiin lukuihin pystyy?? Noista alumiinivanteiden kartioista, monta kertaa ihmiset laittaa pallokartio vanteeseen suoran tai toistepäin, eli senkin takia voi keskitys mennä perseelleen jos et ole itse ostanut uutena vanteita ja joku on ne kartiot väärillä pulteilla pilannut, saattaa ilmetä myös reilumman puoleisesti löystymistä.
|
Lainaus:
18500 Nm on suunnilleen sama kuin 1850 kg metrisen varren päässä. :eek: |
Lainaus:
Paljos mig-hitsauksen murto lujuus on :confused: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Oisko siinä vastaus tohon yhellä sormella 18500nm :) |
Rytari kiristelee työpaikallaan vähän isompia pultteja, mutta tuskin ihan paljain käsin. :) Momentinmuuntajan kanssa saa pultit kireään.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jokunen vuosi sitten kävin kyselemässä isosta rengasliikkeestä aluvanteita hiaceen (6pulttinen). Lehtiöstä löytyi mieleiset ja myyjä kysyi että onko auto taka vai neliveto. Vastasin että takavetonenhan se jolloin sain vastauksen että sit noi ei käy. liian iso keskireikä. Sanoin että ei haittaa mua mutta ei suostunut myymään kun ei ole käypäset. Kävelin liikkeestä ulos ja menin takaisin sisään. Hei tarvitsisin minun 4x4 hiaceen aluvanteet. Myyjä ei vaan heltyny ja sanoi ettei saa myydä koska jos auto suistuu metsään sen takia että pyörät irtoo niin he ovat vastuussa kun todetaan että ei ole olleet oikean laiset... No toisesta liikkeestä sain sitten kuitenkin vanteet ja siellä kerrottiin että takatuupparin vanteet ei käy 4x4 mutta 4x4 käy sit molempiin... Siellä ei tiedetty että liike vaarantaa ihmishenkiä.... Tiedä sit miten tuollaiset vastuu asiat menee... :confused: Hyvin on hiacessa pysyny vanteet kiinni enkä kyllä usko että tuon takia irtoaisi, mutta eihän nää oo uskon asioita :D
|
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa:D:D[/QUOTE]
reissussa rähjääntyy... Kaverini oli sj 410 supijahti keikalla ja huomautti auton omistajalle et taka pyörästä kuuluu ääntä menomatkalla... :) ? Tulomatkalla vika selvisi..? Suikan ohitti Rengas jossa oli vetoakseli kiinni.. :D :) Tiellä pysyivät... |
Huomasin tuossa renkaita vaihellessa, et subarussa ei myöskään oo minkaanlaista sovitetta vanteelle, eli navassa ei oo minkaanlaista uloketta. Vanne keskittyy vain muttereilla. Kovasti noilla silti rallia ajetaan.
|
Lainaus:
joo, 32 kpl M64x170 pultteja, 95mm hylsy ja siihen sopiva momenttiavain. mut skodat on ny purettu ja myyty intiaan, ens vuonna sit johki pikkukoneelle firman toisessa yksikössä (tai lopputili ja lomaraha) [/ot] |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei ole itsellä sorvia käytössä,,,
niin kysyn,, että Miten olette muin kotikonstein suurentaneet vanteen keskireikää onnistuneesti ? |
Minkä verran pitää suurentaa?
|
41 mm.
Reiän Laidasta pois 20,5 mm. Peltivanteet. |
Miten menis kunnollisella rasiaporalla? Joku latta pulteilla kiinni ja keskittää rasiaporan terän siihen ja kunnolla leikkuuöljyä mukaan saattaa tosin mennä aikaa tupakkia ja olutta:)
|
Pora tuli itsellekin ensin mieleen. Sitten katselin noita vanteita, ovat paksua peltiä, joten siinä menisi monta rasiaporaa... ja sitä aikaa...
( kaljoittelu kyllä sopisi hyvin..mutta nostaa lopputuloksen hintaa liikaa..). Pitänee yrittää teettää sorvilla tai jyrsimellä, kun sorvaus paikan löytää.... |
Lainaus:
Juuri näin! |
Lainaus:
|
Ei varsinkaa sen jälkee ku näkee ekankerran ku sellanen purkenee vauhdissa:D
|
Lainaus:
Ihan Boschin bi-metal rasiaterillä olen porannut mm. 8mm teräslevyyn 102mm reikiä kiinan- mallin hihnavetoisella pylväskoneella useitakin. Ja sama terä edelleen käytössä. Kandee vaan sitten muistaa, että tuolla tavalla ei mitään tarkkuusreikää porata. Ja sitten se toinen juttu, että normi peltivanteissa yleensä on keskireiän kohdalla pokkaus vahvistamassa vannetta. Onko nämä jotkut tee-se-itse- vanteet, vai kuorma- auton (tjsp.) vanteet missä ei ole pokkausta, mutta laipan paksuus tyyliin 15mm? |
Alkuperää en tiedä, painavat on, 6 pulttiset, 15". Ainoa merkintä, 15 X 6,5J
Keskireiän ympärys tukevaa tavaraa, n. 8 mm. Ei taitosta. - Laitan metsäautoon, muistaakseni oli n. 108 mm kr, D44 akseleille. |
Älyvapaata hommaa alkaa keskiötä tavan peltivanteista suurentamaan. Tollasia vanteita saa suunnilleen käden nostamalla sopivassa paikassa.
|
Ilmeisesti 90-luvun alun 4x4-chevyn vanteet? niissä oli Normi 6-pulttijako, mutta keskireikä vain jotain 70mm luokkaa.
http://www.hubcaphaven.com/mm5/graph...stl1622_lg.jpg Ja kun tuolla aikasemmin oli puhetta niistä soviterinkuloista, niin mitempä tämmöseenkin chevyn napaan löydät mistään soviterenkaan, jotta siihen istuu tavallinen 108 tai 110 keskireiällä varustettu maastrurin vanne? Jäärataooppeliin ei meinannu löytyä 16" peltivanteita piikkipyörille, niin ne syntyi näppärästi kun mersun vanteista pillillä poltti keskireiän isommaksi. Toki pulttijakokaan ei nyt ollu ihan sama, mutta hyvin niillä meni monta talvea radalla. |
-matti- vastineena että,
kyllä ja juu,, älyvapaata on myös tällainen offroad harrastus monestikin,,,,, Varsinkin kun näitä omarakenne metsäautoja rassaa. Tehdään osista joita eteen sattuu, ja halavalla,, jne. -Viipo, vastineena, että sopisi just tuon vanhemman gm kuvan mukaisiksi, tms. nämä vanteet. Kiitos kuvasta. Ja esim. pilli, tai plasmaleikkuri voisi olla hyvä karkeaan työnjälkeen.. Käytännössä ei kannata paljoa uhrata työtä tai maksaa sorvauksista, yms, ehkä löytyy sopivammat sopu hintaan? Näissä vanteissa on hyvää ainevahvuudet. Kokemusta on myös brasilian tarvike "mangelseista" tms, jotka oli kauniit ja sitten aivan liian ohuesta pellistä tehty, ei kestäneet käytössä.... |
Sivu luotu: 04:30 (GMT +2). |