Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Mitsubishi Delica (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118412)

jussimh 11.12.2013 22:46

Mitsubishi Delica
 
3 Liiteet
Rupesin perheen retkeilyautoa tuunaamaan aikani kuluksi, vaikka muitakin keskeneräisiä projekteja olisi ollut pihassa. Offroadtourilla olinkin sillä Suonenjoella ajamassa.
Aloitellaan nyt ensin ruostevaurioiden korjauksilla joita tässäkin yksilössä riittää. Haperot pois ja uutta peltiä ja helmaa tilalle.
Mitäs tälläisen auton alustalle pitäisi tehdä että saisi joustomatkoja pidennettyä, vaiko voiko tehdä mitään?
En muuten löytänyt yhtään kuvaa autosta missä se olisi näkynyt kokonaan.

Eicca_ 12.12.2013 07:12

Tätä tuli vähän suonejoella kurkisteltua mutta en enään muista olikos tuossa jäykkä etuakseli?

Ruusulehto 12.12.2013 07:36

Näyttäs olevan retkukeula, kun tuossa keskimmäisessä kuvassa näkyis ylätukivarsi

turakki 12.12.2013 07:39

Eikös tuo ole henkisesti melko pitkälti pajero. Samoilla opeilla vaan. Etupäähän ei hirveitä voine tehdä. Olikos takapää vietereillä? Aikanaan katselin tuollaista 1/3 vakavasti. Kivan retkuiluauton tuollaisesta tekee. Offihommissa tarvitaankin sitten hiukan enemmän asennetta. Keula oli muistaakseni pitkän oloinen.
Eikai tuossa muuta kuin mieto korotus jousilla, herkimpiin paikkoihin panssarin tapaista ja vinssi keulaan. Kaasun annostelulla korvataan muut hienoudet.

Eicca_ 12.12.2013 09:03

Retku keula näköjään...

Pikainen KVG tuotti tulosta seuraavasti

http://www.ebay.ie/itm/MITSUBISHI-4X...item485dca3ab0

ja hieman halvempaa

http://www.wellspacedout.co.uk/lift-...g-spacers-50mm

jussimh 12.12.2013 14:18

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eicca_ (Viesti 1077427)

Tuleeko tuossa paketissa myös iskarit mukana? Englannin taito heikohko. :(

Hieman joutessaan tänäänkin väsäilin, Ainakaan pyöräaukkoja ei saa isommiksi edessä. Joutuukohan 31" vaihtamaan isompiin. :cool:
Keulan alta kaikki joutava pois ja puskurista myös. siihen sitten jonkinmoinen pohjapanssari alle jota pitkin voi liu'uttaa. :rolleyes:
Ja vinssi, mutta ei ollu Juukassa vasta kuin tammikuussa sopivan halpoja saatavilla.

Eicca_ 12.12.2013 14:27

Ei tule, pelkästään noi takariipukkeet ja etutukivarret. Etu vakaajalla kannattaa heittää vesilintua myös.


Tuolta löytyy lisää kaikkee jännää.
http://www.delica.ca/forum/2-l300-3-...light=lift+kit

ssuvik 12.12.2013 16:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 1077403)
Olikos takapää vietereillä?

Melko selvästi näkyy lehtijousi ekassa kuvassa.

turakki 12.12.2013 18:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1077568)
Melko selvästi näkyy lehtijousi ekassa kuvassa.

Perhanan puusilmä. No jos tuo olisi oma, purkaisin ja putsaisin pakat. Saattaisinpa kopistella niihin hiukan lisää kaartakin vasaralla. Aika paskoja pakkojakin on onnistuttu elvyttämään kohtalaisiksi.

Nikuzai 12.12.2013 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 1077601)
Saattaisinpa kopistella niihin hiukan lisää kaartakin vasaralla. Aika paskoja pakkojakin on onnistuttu elvyttämään kohtalaisiksi.



Mites tää käytännössä tehdään?
Ja kauan tälläinen elvytys kestää?

lavanelikko 12.12.2013 20:58

Tossa yks rakentelukertomus http://www.mitsubishiclubfinland.com...?topic=15045.0 Jousien takomisesta on ollut juttua aiemminkin tällä palstalla... Nopee muistikuva kertois, että joku koulukunta naputtelee pallopäävasaralla lehtien alapuolelta, että saadaan sitä puolta venymään... Kestosta ei mitään käsitystä...

jussimh 16.12.2013 13:37

3 Liiteet
Muutama lisä kuva projektin etenemisestä.

jussimh 19.12.2013 21:45

3 Liiteet
On kyllä kankea kuin rautakanki tuo Delica, 20cm kun nostin etupyörää niin nosti jo takatassua ilmaan. Ja etu kallistuksen vakaajakin oli jo irti. No pitää noiden ruostekorjausten jälkeen koettaa tuota alustaa ehostella.
Muutamia kuvia.

jussimh 28.12.2013 21:42

2 Liiteet
Ruosteet alkas olla korjailtu, vielä pitäs oikeanpuoleinen liukuovi madaltaa. Mielenkiintoisista paikoista on kyllä ruostunut. Massat ja kotelosuoja-aineet tuli myös ruiskittua.

RAF 29.12.2013 10:58

Delica
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jussimh (Viesti 1080657)
On kyllä kankea kuin rautakanki tuo Delica, 20cm kun nostin etupyörää niin nosti jo takatassua ilmaan. Ja etu kallistuksen vakaajakin oli jo irti. No pitää noiden ruostekorjausten jälkeen koettaa tuota alustaa ehostella.
Muutamia kuvia.

Moro.Mikähän tuon helmapalkin koko,kun piäis itsellekin laittaa.Onkos tuossa tölkki kuvassa viritelty jo jousia ja toi rngaskoko,minulla 31" ja maastoon 265x75x16,nämä jo vaatii leikkelyä.Onks toi toinen Delica menossa laittoon vai varaosa-auto?
Ps.Oma alkaisi olla rekisteröinti kunnossa,pitäis vaan sada kilpiin niin vois jatkaa työpaikalla hitsausta vaativia hommia ku omassa tallissa ei onnistu.

jussimh 29.12.2013 11:51

Helmapalkki oli muistaakseni 100X40 ei mitenkään älyttömän paksulla seinämällä. Tölkkikuvassa on vakio jouset, tosin vääntösauvat aika tiukalle väännetty. tänään meinasin niitä löysätä. Alle tulee 33"x12,5x15 renkaat ainakin näyttäs sopivan alla hyvin pyörimään kun isonsin nuo pyöräaukot. Tosin noilla 10" leveillä vanteilla tulee 4cm korilinajan ulkopuolelle ja liukuovet ei sovi aukeamaan kuin 30cm. tämä vaikeuttaa myös jonkin sortin levitysten tekemistä. Pitäs jonkun viisaan kertoa että mitenkä saisi oven siirtymään ulommas ovea avatessa. Edessä pyöränaukon isontaminen olikin hieman isompi homma kun joutu noista ovistakin ne isontamaan. No ei tule mikään näyttelyauto eikä mikään äärimmäinen offroad peli. Enempi tälläinen maastokelpoinen retkeilyauto perheenkanssa matkusteluun.
Tuli käytyä äskettäin tuolla Kreikassa ja siellä ihastuin noihin avomallin Suzuki maastureihin. Sellaisen vielä hommaan kesäautoksi. :)

jussimh 29.12.2013 11:53

Niin ja tuo toisen Delican hain varaosiksi. venttiili oli pudonnut moottoriin.

jussimh 29.12.2013 16:16

5 Liiteet
Rupeshan se Delicakin taipumaan. Vääntösauvat vaan aikalailla vakio asentoon, ja lehtijousista se paksuin alin lati pois. Nyt tosin nuo 33" raapii sisälokariin eturenkaan takana.
Niin ja se helmapalkki olikin 80X40

mxä 29.12.2013 23:14

mikset tee tuningmuodikkaasti ns lokinsiipiovea? eli yläosastaan saranoitua?tai saranoi sivusta,mahtunee senjälkeen aukeamaan..

Tomppaa_ 29.12.2013 23:25

Jakis huutaa panssaria.

jussimh 30.12.2013 06:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mxä (Viesti 1084935)
mikset tee tuningmuodikkaasti ns lokinsiipiovea? eli yläosastaan saranoitua?tai saranoi sivusta,mahtunee senjälkeen aukeamaan..

Kyllähän tuo olisi oikotie onneen, mutta se käytännölisyys jossain ostoskeskuksen parkkipaikalla kun noita lapsia nostelee kyydistä pois katoaisi täysin. Vaikkei noita lapsia ole kuin kaksi niin sisustus on tarkoitus pitää aikalailla orkkiksena. Eli 8 paikkaisena.

jussimh 30.12.2013 06:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1084940)
Jakis huutaa panssaria.

Panssarointia tulossa keulaan ja alle. Täytyy vain saada nämä perusasiat kuntoon ensin. Sitten kehitellä helposti pois otettavat panssarit. Keulan teko vain odottaa vinssiä. Pitäs vaan keksiä mistä sen ostaa edullisesti.

Eicca_ 30.12.2013 07:00

Tuossa liukuovi ongelmaan vaihtoehto

http://www.delica.ca/forum/wanted-sl...ges-12614.html

jussimh 30.12.2013 08:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eicca_ (Viesti 1084995)
Tuossa liukuovi ongelmaan vaihtoehto

http://www.delica.ca/forum/wanted-sl...ges-12614.html

No itseasiassa tuo on juurikin sen näköinen kuin mitä ihan itse pähkäilin millainen sen pitäisi olla. :) Tai melkein, on tuo hieman paremman näköinen toteutus.
Vielä pitää tuo toinen liukuovi lyhentää alapäästä tuon kynnyksen kanssa toimivaksi, sitten sisustaa asentelemaan takaisin.
Kiitos vinkistä.

ZeiZei 30.12.2013 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jussimh (Viesti 1084993)
Keulan teko vain odottaa vinssiä. Pitäs vaan keksiä mistä sen ostaa edullisesti.

Näistä mitään tietämättä, olisiko tuo vinssi mahdollista asemoida esimerkiksi jalkatilaan / lattialle (runkolle?) etupenkkien taka? Painopiste olis parempi kuin vinssin ollessa metrin päässä renkaista keulalla ja keulan mahdollisesti tökätessä ojanpenkkaan, ei tarvisi kaivella vinssin vipuja mudasta. Vaijeri vaikka hytikkaputken sisällä keulalle...

HannuN 30.12.2013 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jussimh (Viesti 1085016)
No itseasiassa tuo on juurikin sen näköinen kuin mitä ihan itse pähkäilin millainen sen pitäisi olla. :) Tai melkein, on tuo hieman paremman näköinen toteutus.
Vielä pitää tuo toinen liukuovi lyhentää alapäästä tuon kynnyksen kanssa toimivaksi, sitten sisustaa asentelemaan takaisin.
Kiitos vinkistä.

eikö kynnyksen olis voinu nostaa ylemmäs. ovi poikki seuraavasta pokkauksesta. samalla lattiasta olis tullu tasainen :D

Nikuzai 30.12.2013 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuN (Viesti 1085343)
eikö kynnyksen olis voinu nostaa ylemmäs. ovi poikki seuraavasta pokkauksesta. samalla lattiasta olis tullu tasainen :D


Ja allah pitää oven alalaidan paikallaan?

HannuN 30.12.2013 23:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1085345)
Ja allah pitää oven alalaidan paikallaan?

jaa...sekö sen alakiskon ja kiinnikkeen nimi on ? :D

Nikuzai 31.12.2013 00:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuN (Viesti 1085364)
jaa...sekö sen alakiskon ja kiinnikkeen nimi on ? :D


Ääh tottunut siihen, et yleensä ihmiset ei tajua, et siellä on alhaalla kisko jonka päällä oven paino lepää, mut täytyy sanoa et olikohan raskalainen insinööri on nero rellussa taitaa olla se kisko kotelo takaa avoin eli letkulla saa laskettua hiekat sun muut ulos


Kerran tuli hiase vaihdossa jota isäntä oli ihan ite korjannut ja sivuovi ei kuulemma enään pysynyt paikallaan kun remonttia oli tehnyt, noh tää turpourpo oli laikannut koko kynnyksen kiskoineen pois ja peltiä tilalle, onneksi oli pihassa kolari hiace josta sai puuttuvat osaset :D

sisua45 31.12.2013 00:26

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128399

Tai sitten liukuovi pois, ja Neuvostoliiton tyyliin ladon ovi tilalle? :)

Vaatii parkkipaikalla enemmän tilaa, mutta ei ole kiskoista ongelmia.

jussimh 31.12.2013 21:37

No tarkoituksena pitää nuo sivuovet ihan liukutyyppisinä. Täytyy huomenna laittaa vielä nuo pienemmät (31") renkaat alle että ovet pelaa. 33" ottaa kiinni edessä sisälokariin pyörän takana ja sekin ongelma pitää poistaa ennen isompia ajeluja.

jussimh 01.01.2014 11:48

mistähän pitäs alkaa etsimään vikaa kun kaikki mittarinvalot on ollu Delicassa koko omistusaikani pimeänä. kaikki sulakkeet oli rasiassa ehjät, voisiko muka olla että kaikki polttimot on vaan palaneet?

RAF 01.01.2014 12:28

Minun Delicassa oli samaa vikaa,kaikki mittaritaulun ja takamatkustamon polttimot oli poks!!
Miten ois möisitkö oikean takaoven taaimaisen liuku ikkunan,omassa joku pleksi?,näyttäisi siltä että käy myös vasemman oven etummaiseen??

jussimh 01.01.2014 16:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RAF (Viesti 1085908)
Minun Delicassa oli samaa vikaa,kaikki mittaritaulun ja takamatkustamon polttimot oli poks!!
Miten ois möisitkö oikean takaoven taaimaisen liuku ikkunan,omassa joku pleksi?,näyttäisi siltä että käy myös vasemman oven etummaiseen??

Täytynee alkaa katella polttimoita esille että nekö siellä on sitten kaikki pimeänä.
Passoo tuo ikkuna vaikka myyväkkin. Tarjouksia otetaan vastaan. :rolleyes:

jussimh 01.01.2014 19:19

eipä ollu polttimoissa vikaa, ei vaan tule virtaa mittarien valoille. kaikki sulakkeet pitäs olla ehjät. täytynee joku hyppyvirtapiuha viritellä. :confused:

Nikuzai 01.01.2014 23:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jussimh (Viesti 1086060)
eipä ollu polttimoissa vikaa, ei vaan tule virtaa mittarien valoille. kaikki sulakkeet pitäs olla ehjät. täytynee joku hyppyvirtapiuha viritellä. :confused:


Onkos tossa mittariston valonkirkkauden säätöä?

Joskus se vastus potikka palaa niin virtaa ei vaan mene läpi eli valokatkaisija tai se himmennin irti ja kattoo onko se kuollut tai sitten
jenkeissä on samassa sisävalon pakko sammutin eli voi olla jopa, et sitä pyöräyttämällä rupeaa toimimaan

jussimh 02.01.2014 20:06

Eipä ole mittariston himmennintä. sen verran mittailin että maadottaa molemmista mittarinvaloille tulevista johdoista. :confused:
siihen ei vaikuttanut vaikka otin irti virtalukonpohjan ja vilkunviiksen liittimet, maadoittelee vain. yhtään sulaketta ei ole sulakerasiasta palanut.
ja sitten mittarivalojen liittimeen tulee yhteen napaan kokoajan virta, ja sitäkin kun kosketti hipaisemalla yleismittarilla vastus summeri päällä niin se vähän inisi. Siis se johto vähän maadoittaa vaikka siihen tulee virta?
Taidan katkaista molemmat mittariston valoille tulevat johdot ja vetästä maadoituksen ja virrat jostain ihan muualta. laittaisi siihen samaan nuo lämppärin säätimien valot myös. ei jaksa enempää ruveta purkamaan ja korjaamaan.

sos 02.01.2014 20:20

eikös se maadoitus kierrä polttimoiden kautta, eli kuulukin maadoittua

jussimh 02.01.2014 20:31

eli tarkoitan kun kahdesta nastasta jotka molemmat menee polttimoitten alle piirilevyssä mittariston takana, nii varmaankin toisen pitäisi olla + että syttyy polttimoon valo.? :confused: nyt molemmat maadottaa.
vai mistä se virta hyppää.? en tajua. :(

sos 02.01.2014 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jussimh (Viesti 1086543)
eli tarkoitan kun kahdesta nastasta jotka molemmat menee polttimoitten alle piirilevyssä mittariston takana, nii varmaankin toisen pitäisi olla + että syttyy polttimoon valo.? :confused: nyt molemmat maadottaa.
vai mistä se virta hyppää.? en tajua. :(

luulin että mittasit ilman virtaa ton maadotuksen

jussimh 03.01.2014 17:26

Oikosulussa tuntuu mittarienvalonjohdot olevan kovastikkin. No katkaisimille uudet virtapiuhat merkkivaloille, ja mitteristoon. Rele ja sille ohjaus jostakin ja maadoitus katkaisian kautta. hyvä tulee.. :) Varsinkin jos ei pala koko auto.

jussimh 06.01.2014 08:39

Huomasin tuossa kun olin ne vääntösauvat löysännyt suurinpiirtein alkuperäisille asennoille, niin etukynkät oli kumityynyjä vasten. ajettavuus kyllä parani, kun ei niin paljon pompottanut keulaa. Eli oletteko joutunut naperoihinne/vastaaviin joissa on vääntösauvat, niitä vaihtamaan kuoleutumisen takia?. Eihän tuossa keulassa paljon joustovaroja ole, mutta olisi mukava saada ne kaikki käyttöön.

sull45 06.01.2014 09:12

pajero
 
Moi,pajerosta vaihtoin kerran rungon ja ei viittinyt niita sauvoja vaihta ja ei saanut miten samalla korkeutelle takasin mitä ennen oli ,vaikka ne olis pohjan käännetty,ero oli 50mm,kun pajero ei ole enää offikäytossa niin vanhat on mulla vielä,jos tarvit ,multa saisit

RAF 06.01.2014 12:44

Löytäisköhän joku netistä varaosa kuvastoa Pajerosta ja Delicasta,vaikka saman näköisiä osia niin delicassa vääntösauva ylätukivarressa pallonivel alapuolella tukivartta mihin on saatavana korotuspala väliin,taisi olla jossain sarjassa tuuman pala ja pitemmät riiput taakse,2" pala vaatii jo perän kehikon ja korin väliin palikat myös,tuo tuumainen tois vähän lisää ulos joustoa niin ei tarvii kiriä säätöä tappiin ja alatukivarressa on camperkulman säätö.

jussimh 11.01.2014 18:18

3 Liiteet
Pitihän sitä pojankin maasturista ottaa pakolliset joustokuvat… :rolleyes: Ai miten niin tekemisen puute...

-Jarkko- 19.04.2014 08:50

Mikäs tämän projektin tila on? Tuli vaan mieleen kun otin oman samanlaisen taas liikenteeseen:rolleyes:

jussimh 29.04.2014 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- (Viesti 1125532)
Mikäs tämän projektin tila on? Tuli vaan mieleen kun otin oman samanlaisen taas liikenteeseen:rolleyes:

No 3 viikkoa sitten katsastin huomautuksitta, no tosin sanoi että takapuskuri olisi hyvä laittaa jonkinmoinen. Mutta ei merkinnyt otteeseen. Silloin tällöin on käyty ajamassa metsikössä ja yleensä joka kerta on jonnekkin jääty kiinni että hinata on pitänyt. Nyt vaan kovaa ajoa, ja kun syksyllä työt helpottaa niin tarkoitus jatkaa tuunaamista. Korotus voisi olla kova sana yms.
Joitain ruttuja on saatu aikaan esim kuskin puoleinen liukuovi, eli palkkihelmoihin pitää laittaa vielä ne kylkiputket.

jussimh 13.12.2015 17:52

5 Liiteet
Jottain pientä on tullut tähänkin taas väkerreltyä. Etupyöräaukot isonsin että sopii 33"/12,5"/15 pyörimään ja kääntymään kunnolla. helmapalkkeihin laitoin "kylkiputket" että vois paremmiin vaikka kantoihin nojailla. Sitten takapuskurin rakentelin ihan 2mm pellistä, vanha aina silloin tällöin putoili metsään.
Tarkoitus olisi kyljestä oikoa rutut pois ja fiksailla liukuovet niin että sopii noilla pyörillä aukeamaan. Ja pitäs kai se vinssi tuonne eteen laittaa.


Sivu luotu: 19:18 (GMT +2).