![]() |
Mitsubishi Delica
3 Liiteet
Rupesin perheen retkeilyautoa tuunaamaan aikani kuluksi, vaikka muitakin keskeneräisiä projekteja olisi ollut pihassa. Offroadtourilla olinkin sillä Suonenjoella ajamassa.
Aloitellaan nyt ensin ruostevaurioiden korjauksilla joita tässäkin yksilössä riittää. Haperot pois ja uutta peltiä ja helmaa tilalle. Mitäs tälläisen auton alustalle pitäisi tehdä että saisi joustomatkoja pidennettyä, vaiko voiko tehdä mitään? En muuten löytänyt yhtään kuvaa autosta missä se olisi näkynyt kokonaan. |
Tätä tuli vähän suonejoella kurkisteltua mutta en enään muista olikos tuossa jäykkä etuakseli?
|
Näyttäs olevan retkukeula, kun tuossa keskimmäisessä kuvassa näkyis ylätukivarsi
|
Eikös tuo ole henkisesti melko pitkälti pajero. Samoilla opeilla vaan. Etupäähän ei hirveitä voine tehdä. Olikos takapää vietereillä? Aikanaan katselin tuollaista 1/3 vakavasti. Kivan retkuiluauton tuollaisesta tekee. Offihommissa tarvitaankin sitten hiukan enemmän asennetta. Keula oli muistaakseni pitkän oloinen.
Eikai tuossa muuta kuin mieto korotus jousilla, herkimpiin paikkoihin panssarin tapaista ja vinssi keulaan. Kaasun annostelulla korvataan muut hienoudet. |
Retku keula näköjään...
Pikainen KVG tuotti tulosta seuraavasti http://www.ebay.ie/itm/MITSUBISHI-4X...item485dca3ab0 ja hieman halvempaa http://www.wellspacedout.co.uk/lift-...g-spacers-50mm |
2 Liiteet
Lainaus:
Hieman joutessaan tänäänkin väsäilin, Ainakaan pyöräaukkoja ei saa isommiksi edessä. Joutuukohan 31" vaihtamaan isompiin. :cool: Keulan alta kaikki joutava pois ja puskurista myös. siihen sitten jonkinmoinen pohjapanssari alle jota pitkin voi liu'uttaa. :rolleyes: Ja vinssi, mutta ei ollu Juukassa vasta kuin tammikuussa sopivan halpoja saatavilla. |
Ei tule, pelkästään noi takariipukkeet ja etutukivarret. Etu vakaajalla kannattaa heittää vesilintua myös.
Tuolta löytyy lisää kaikkee jännää. http://www.delica.ca/forum/2-l300-3-...light=lift+kit |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites tää käytännössä tehdään? Ja kauan tälläinen elvytys kestää? |
Tossa yks rakentelukertomus http://www.mitsubishiclubfinland.com...?topic=15045.0 Jousien takomisesta on ollut juttua aiemminkin tällä palstalla... Nopee muistikuva kertois, että joku koulukunta naputtelee pallopäävasaralla lehtien alapuolelta, että saadaan sitä puolta venymään... Kestosta ei mitään käsitystä...
|
3 Liiteet
Muutama lisä kuva projektin etenemisestä.
|
3 Liiteet
On kyllä kankea kuin rautakanki tuo Delica, 20cm kun nostin etupyörää niin nosti jo takatassua ilmaan. Ja etu kallistuksen vakaajakin oli jo irti. No pitää noiden ruostekorjausten jälkeen koettaa tuota alustaa ehostella.
Muutamia kuvia. |
2 Liiteet
Ruosteet alkas olla korjailtu, vielä pitäs oikeanpuoleinen liukuovi madaltaa. Mielenkiintoisista paikoista on kyllä ruostunut. Massat ja kotelosuoja-aineet tuli myös ruiskittua.
|
Delica
Lainaus:
Ps.Oma alkaisi olla rekisteröinti kunnossa,pitäis vaan sada kilpiin niin vois jatkaa työpaikalla hitsausta vaativia hommia ku omassa tallissa ei onnistu. |
Helmapalkki oli muistaakseni 100X40 ei mitenkään älyttömän paksulla seinämällä. Tölkkikuvassa on vakio jouset, tosin vääntösauvat aika tiukalle väännetty. tänään meinasin niitä löysätä. Alle tulee 33"x12,5x15 renkaat ainakin näyttäs sopivan alla hyvin pyörimään kun isonsin nuo pyöräaukot. Tosin noilla 10" leveillä vanteilla tulee 4cm korilinajan ulkopuolelle ja liukuovet ei sovi aukeamaan kuin 30cm. tämä vaikeuttaa myös jonkin sortin levitysten tekemistä. Pitäs jonkun viisaan kertoa että mitenkä saisi oven siirtymään ulommas ovea avatessa. Edessä pyöränaukon isontaminen olikin hieman isompi homma kun joutu noista ovistakin ne isontamaan. No ei tule mikään näyttelyauto eikä mikään äärimmäinen offroad peli. Enempi tälläinen maastokelpoinen retkeilyauto perheenkanssa matkusteluun.
Tuli käytyä äskettäin tuolla Kreikassa ja siellä ihastuin noihin avomallin Suzuki maastureihin. Sellaisen vielä hommaan kesäautoksi. :) |
Niin ja tuo toisen Delican hain varaosiksi. venttiili oli pudonnut moottoriin.
|
5 Liiteet
Rupeshan se Delicakin taipumaan. Vääntösauvat vaan aikalailla vakio asentoon, ja lehtijousista se paksuin alin lati pois. Nyt tosin nuo 33" raapii sisälokariin eturenkaan takana.
Niin ja se helmapalkki olikin 80X40 |
mikset tee tuningmuodikkaasti ns lokinsiipiovea? eli yläosastaan saranoitua?tai saranoi sivusta,mahtunee senjälkeen aukeamaan..
|
Jakis huutaa panssaria.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
|
Lainaus:
Vielä pitää tuo toinen liukuovi lyhentää alapäästä tuon kynnyksen kanssa toimivaksi, sitten sisustaa asentelemaan takaisin. Kiitos vinkistä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja allah pitää oven alalaidan paikallaan? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ääh tottunut siihen, et yleensä ihmiset ei tajua, et siellä on alhaalla kisko jonka päällä oven paino lepää, mut täytyy sanoa et olikohan raskalainen insinööri on nero rellussa taitaa olla se kisko kotelo takaa avoin eli letkulla saa laskettua hiekat sun muut ulos Kerran tuli hiase vaihdossa jota isäntä oli ihan ite korjannut ja sivuovi ei kuulemma enään pysynyt paikallaan kun remonttia oli tehnyt, noh tää turpourpo oli laikannut koko kynnyksen kiskoineen pois ja peltiä tilalle, onneksi oli pihassa kolari hiace josta sai puuttuvat osaset :D |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128399
Tai sitten liukuovi pois, ja Neuvostoliiton tyyliin ladon ovi tilalle? :) Vaatii parkkipaikalla enemmän tilaa, mutta ei ole kiskoista ongelmia. |
No tarkoituksena pitää nuo sivuovet ihan liukutyyppisinä. Täytyy huomenna laittaa vielä nuo pienemmät (31") renkaat alle että ovet pelaa. 33" ottaa kiinni edessä sisälokariin pyörän takana ja sekin ongelma pitää poistaa ennen isompia ajeluja.
|
mistähän pitäs alkaa etsimään vikaa kun kaikki mittarinvalot on ollu Delicassa koko omistusaikani pimeänä. kaikki sulakkeet oli rasiassa ehjät, voisiko muka olla että kaikki polttimot on vaan palaneet?
|
Minun Delicassa oli samaa vikaa,kaikki mittaritaulun ja takamatkustamon polttimot oli poks!!
Miten ois möisitkö oikean takaoven taaimaisen liuku ikkunan,omassa joku pleksi?,näyttäisi siltä että käy myös vasemman oven etummaiseen?? |
Lainaus:
Passoo tuo ikkuna vaikka myyväkkin. Tarjouksia otetaan vastaan. :rolleyes: |
eipä ollu polttimoissa vikaa, ei vaan tule virtaa mittarien valoille. kaikki sulakkeet pitäs olla ehjät. täytynee joku hyppyvirtapiuha viritellä. :confused:
|
Lainaus:
Onkos tossa mittariston valonkirkkauden säätöä? Joskus se vastus potikka palaa niin virtaa ei vaan mene läpi eli valokatkaisija tai se himmennin irti ja kattoo onko se kuollut tai sitten jenkeissä on samassa sisävalon pakko sammutin eli voi olla jopa, et sitä pyöräyttämällä rupeaa toimimaan |
Eipä ole mittariston himmennintä. sen verran mittailin että maadottaa molemmista mittarinvaloille tulevista johdoista. :confused:
siihen ei vaikuttanut vaikka otin irti virtalukonpohjan ja vilkunviiksen liittimet, maadoittelee vain. yhtään sulaketta ei ole sulakerasiasta palanut. ja sitten mittarivalojen liittimeen tulee yhteen napaan kokoajan virta, ja sitäkin kun kosketti hipaisemalla yleismittarilla vastus summeri päällä niin se vähän inisi. Siis se johto vähän maadoittaa vaikka siihen tulee virta? Taidan katkaista molemmat mittariston valoille tulevat johdot ja vetästä maadoituksen ja virrat jostain ihan muualta. laittaisi siihen samaan nuo lämppärin säätimien valot myös. ei jaksa enempää ruveta purkamaan ja korjaamaan. |
eikös se maadoitus kierrä polttimoiden kautta, eli kuulukin maadoittua
|
eli tarkoitan kun kahdesta nastasta jotka molemmat menee polttimoitten alle piirilevyssä mittariston takana, nii varmaankin toisen pitäisi olla + että syttyy polttimoon valo.? :confused: nyt molemmat maadottaa.
vai mistä se virta hyppää.? en tajua. :( |
Lainaus:
|
Oikosulussa tuntuu mittarienvalonjohdot olevan kovastikkin. No katkaisimille uudet virtapiuhat merkkivaloille, ja mitteristoon. Rele ja sille ohjaus jostakin ja maadoitus katkaisian kautta. hyvä tulee.. :) Varsinkin jos ei pala koko auto.
|
Huomasin tuossa kun olin ne vääntösauvat löysännyt suurinpiirtein alkuperäisille asennoille, niin etukynkät oli kumityynyjä vasten. ajettavuus kyllä parani, kun ei niin paljon pompottanut keulaa. Eli oletteko joutunut naperoihinne/vastaaviin joissa on vääntösauvat, niitä vaihtamaan kuoleutumisen takia?. Eihän tuossa keulassa paljon joustovaroja ole, mutta olisi mukava saada ne kaikki käyttöön.
|
pajero
Moi,pajerosta vaihtoin kerran rungon ja ei viittinyt niita sauvoja vaihta ja ei saanut miten samalla korkeutelle takasin mitä ennen oli ,vaikka ne olis pohjan käännetty,ero oli 50mm,kun pajero ei ole enää offikäytossa niin vanhat on mulla vielä,jos tarvit ,multa saisit
|
Löytäisköhän joku netistä varaosa kuvastoa Pajerosta ja Delicasta,vaikka saman näköisiä osia niin delicassa vääntösauva ylätukivarressa pallonivel alapuolella tukivartta mihin on saatavana korotuspala väliin,taisi olla jossain sarjassa tuuman pala ja pitemmät riiput taakse,2" pala vaatii jo perän kehikon ja korin väliin palikat myös,tuo tuumainen tois vähän lisää ulos joustoa niin ei tarvii kiriä säätöä tappiin ja alatukivarressa on camperkulman säätö.
|
3 Liiteet
Pitihän sitä pojankin maasturista ottaa pakolliset joustokuvat… :rolleyes: Ai miten niin tekemisen puute...
|
Mikäs tämän projektin tila on? Tuli vaan mieleen kun otin oman samanlaisen taas liikenteeseen:rolleyes:
|
Lainaus:
Joitain ruttuja on saatu aikaan esim kuskin puoleinen liukuovi, eli palkkihelmoihin pitää laittaa vielä ne kylkiputket. |
5 Liiteet
Jottain pientä on tullut tähänkin taas väkerreltyä. Etupyöräaukot isonsin että sopii 33"/12,5"/15 pyörimään ja kääntymään kunnolla. helmapalkkeihin laitoin "kylkiputket" että vois paremmiin vaikka kantoihin nojailla. Sitten takapuskurin rakentelin ihan 2mm pellistä, vanha aina silloin tällöin putoili metsään.
Tarkoitus olisi kyljestä oikoa rutut pois ja fiksailla liukuovet niin että sopii noilla pyörillä aukeamaan. Ja pitäs kai se vinssi tuonne eteen laittaa. |
Sivu luotu: 19:18 (GMT +2). |