![]() |
Nykybensa, pakkanen ja pienkoneet ?
Oonko kipannu väärästä kannusta bensaa mönkkäriin, aGGrekaattiin ja muihin veheksiin, kun plussalämmöistä käynnistyy moitteitta mutta vajaan kympin pakkasesta vaatii hirmuisen sahauksen / nipun konsteja jotta syttyy ...
Ja kun vihdoin syttyy, käyvät kuitenkin heti ihan ok, eli ihan en usko jäähän / veteen bensassa tai kaasareissa nimim. dieselöinkö loputkin |
Lainaus:
|
ihan mahdoton sanoa varmaks, ja ihan tuoretta tavaraa ei ole
aGGressa varmaan vuoden vanhaa, sisällä lämpimässä oleillut koko ajan mönkyssä syksyistä, lähes aina ulkona säilytetty kummassakaan ei plussa kelillä tai sisältä ulos siirrettynä ei minkäänlaisia käynnistysmurheita |
Lainaus:
|
Lainaus:
no eihän se saakeli suostunu pelittään,, sit kauppa reissulla nesteen jakajasta tavaraa ja sahan tankkiin :cool: ,, ja hän elää taas :D :cool: st:n ja siis samalla shellin tavara on sellasta paskaa ettei sil toimi mikään :mad: |
no tuota nyt kun sanoit, todennäköst on että nuokin ovat ST 1 ltä lypsettyjä liemiä ... ja jos sielt on niin on todnäk 95E10 "laatua"
sen verran edittiä, että haisee aivan karmeelta tuo aGGren tankillinen, eli niinköhän nuokin pilaantuu vielä lisää wanhuuttaan |
Ei säily aromit astiassa.
Nykybensalle pitäis olla säilytys täysin tiiviissä pöntössä. Muuten haihtuu palavat ainesosat maata kiertävälle radalle. Jos meinaa vehkeitä seisottaa,,, tarkoitan siis polttomoottoreita käyttämättömänä pitää, niin bensat pois, ja tankkaa sit uudet sisään kun pitää käynnistää. |
joo, eiköhän tää oo just tässä:
NESTEen sivuilta lainaus : Polttoaineita suositellaan säilytettävän viileässä paikassa, suljetussa astiassa auringonvalolta suojattuna. Vuosikausia säilytetyt polttoaineet voivat aiheuttaa ongelmia moottorissa. Esimerkiksi bensiiniä voi säilyttää muutamia kuukausia. Erinomainen vaihtoehto on käyttää Neste-pienmoottibensiiniä, joka säilyy huomattavasti kauemmin. |
bensasta:
bensakin vaihtelee vuodenaikojen mukaan, talvella herkemmin haihtuvaa, ja kesällä huonommin haihtuvaa.
Ja nuo käynnistykseen eneiten vaikuttavat, herkiten haihtuvat aineet, haihtuu myös kesäbensasta ensin, joten todella huonoa kamaa talvella.... Vanha talvibensa toimii välttävästi kesäkäytössä. Ja bensan säilyvyys; 95E10 erittäin huonosti, pitäis lailla kieltää myyminen irtoastiaan! 98E5 säilyy paremmin, vajaa puoli vuotta ilman säilöntäainetta, säilöntäaineella vuoden (itsellä motonetistä ostettua, olikohan molylube tms.) tuo säilöntäaine ehkäisee myös kaasarin liettymistä. p.s minun tontille ei tule kanisteribensaa, mihin ei ole lisätty tuota säilöntäainetta. ja 95E10 ei edes säilöntäaineella! Tuo pienkonebensa on loistojuttu, varsinkin matalakierroksisille, harvoin käytettäville koneille, korkeakierroksisille 2T koneille vain ennen säilöntää |
Taustakuorossa...
Lainaus:
|
Muistin mukaan ukko ois sanonut että syksyllä ruvetaan ajamaan butaania bensan joukkoon että se höyrystyis talvellakin,myös muut lisäainekoostumukset on talvella eri.
Tartteeki kysellä että onko bensassa ns.arktistakin laatua vai pelkästään kesä ja talvi. Mä käynnistän noi pienkoneet kauden jälkeen jarrukliinerillä kun eivät muuten tuppaa seisonnan jälkeen lähteä tulille.Moottori ja raivaus sahassa mä käytän ainoastaan valmista pienkone bensaa niin ei ole ollu yhtikäs mitään ongelmia ja ei kärytä ollenkaan. Vaik maksaa enempi mut eipä mee hermot repiessä sahaa käyntiin... |
Niin, bensa on tuoretavaraa.
Pienkone- eli alkylaattibensa tuntuu säilyvän ja toimivan. Mulla kaikki 2t-sahat on käyny tuolla valmisliemellä jo muutaman vuoden. Tuntuu toimivan vaikka etenkin raivaussaha on joskus muutaman kuukauden käyttämättä. Käyp ja kukkuu.. :) Saattaa vaikuttaa myös sahan luotettavuuteen kun ei kerry vanhojen bensojen mömmöt kaasariin tukkimaan sitä. Maksaahan se, mutta kun ottaa huomioon myös bentseenittömyyden eli pahimpien karsinogeenien puuttumisen, niin kyllä sillä ihan mielellään sahaa kun ei tartte päivän päätteeksi vetää laatallista buranaa päänsärkyyn... |
Mikä mönkkäri? Muutenhan tuossa tulikin jo kaikki oleellinen. Ite nuukana en oo harrastanu tuota pienkone bensaa mutta saha bensa pysyy tuoreena kun sen joutuu toisinaan kaatamaan mönkkäriin tai leikkuriin.
|
Lainaus:
|
Primerillä par laakia niin luulisi paukkuvan... Sama juttu Rincossa,pakkasella sahauttaa hitosti jos ei anna primerillä alkuhuikkaa.
|
Mulla Jeeppi seisoi 95E10:n jämät (ehkä noin 10 litraa) tankissa pari kuukautta, olihan melko sahaus että heräsi henkiin. Edellisen pidemmän seisonnan jälkeen käynnistyvyys oli paljon parempi, silloin oli tankissa pienehkö määrä 98E5:ttä ja muistaakseni myös säilöntäaineet.
Ei tuo 95E10 tahdo oikein säilyä kunnolla edes suljetussa purkissa, saati sitten bensatankissa.. |
... joo huikka auttaa aina :D
kyllä mä haluaisin senkin insinöörin, joka tuollaisiin tuon vetokäynnistimen on keksinyt, vetävän tuollaisen narusta nuo pakkasessa käyntiin ... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja en oo mihikää vehkeisii laittanu nykysin muuta ku 98 bensaa :) |
Eikös se 95okt ollut pannassa muutenkin näihin pienkoneisiin? Mittarissakin taitaa lukea et 98okt pienkoneisiin...
|
veneissä ei mitään ongelmaa vaikka tankit puolillaan seisoo reilu puolvuotta, laineri kerran puoltoista vuotta.
lasten mönkkärit taas ei meinaa lähtee kuukauden seisonnan jälkee käyntiin. isolla laturilla buustia sillai, että kiertää enemmän ku kone käynnissä, ni pienen sahauksen jälkee käyntiin:) isäukon kadetti aikoinaan seiso muutaman vuoden ni kohtuu helposti käyntiin(joskus 90luvulla) nyky bensalla tuskin onnistus |
Lainaus:
Tietenkin sahat ym.kiukkusemmat vehkeet sillä 98:lla. Ja sitä oon laittanu mönkkäriinkin kun se pumppu juo mönkkärin tankista ja taas mönkkärikin on aika rajulla käytöllä. |
Lienee tosiaan hyvinkin laitekohtaista? Tuo primitiivinen vanha SA-int aggre Sachs 2t päkättimellä on lähtenyt aina käyntiin, tankissa ainakin 2v vanhaa 95bensaa ja ulkona säilytetään. Lähtee hetken nykimisellä tulille, tässä vaikeuttaa käynnistystä hieman nihkeästi palauttava käynnistinlaite.
Nyt laitoin yli puol tankillista tuoretta bensaa eikä huonontunut tai parantunut. Konesaha taas on nihkeempi lähtemään jos seisoo pidempään, sekin yleensä jää suoraan ajosta sellaisenaan seisomaan. Lähtee kyllä mutta joutuu nykimään sen verran että ehtii jo ajattelemaan rumia sanoja. 95:lla tälläkin ajetaan. |
työnalla on hussen moottorisaha. siinä käytetty nesteen 98 ja nesteen 2t öljyä. ei ihme ku ei lähe käymään kun kaasari on täynnä ihme puuroa.
|
Lainaus:
en näe muuta vaihtoehtoo :D |
miulla seisoo saha suurimman osan vuodesta, kun ei noissa linjahommissa sitä aina tarvia, valamista nesteen 2T bensaa oon tillikkaan tankannu ja hyvinkin höylisti lähtee tulille, vaikka ois muutaman kuukauden seissy.. miulla on tosin tapana aina pyöräyttää muistaessaan se lämpöseksi, vaikkei sahaiskaan mitään tyyliin kerran kahteen kuukauteen, tai miten ny muistaakin :) 98+2T öljy tahtoo sekotettuna "erota" toisistaan sahan tankissa jos pidempään säilyttelee ja muistelen, että edellisellä työnantajalla joku husse leipo kiinni todennäkösesti voitelun puutteen takia, oli se ilmeisesti ihan kiltisti startannu kun ne sai sen narahtamaan seisottamisen jäläkeen :D
|
BUSTED !!!
aGGren tankki tyhjätty / huuhtastu pienkonebensalla, kaasari laskettu tyhjäks, ja kas ! käynnistyy, ja käy HUOMATTAVASTI paremmin ... pois laskettu bensa oli voimakkaasti kellertävää, ja älyttömän pistävän hajuista, jotain siitä siis oli kuollut tästä lähtien siis tarkempana Jerryistä tankatessa |
Venäläinen 2T öljy venäläisestä bensasta ei ainakaan vuodessa erotu ulkona säilytyksessä
Oli kanisteri jäänyt pihalle ja keväällä sen pösön tankkiin kaadoin :D Vartin päästä alkoi savutus kun sahan bensa alkoi palamaan. Jossain muuallakin ollut puhetta (olikohan kelkka huollossa) et ne vihertävät/sinertävät 2T öljyt olisi huonoja säilyvyydestään. Lie se liittyy jotenkin siihen väriaineeseen kun öljy tietääkseni on "väritöntä" kun raaka maaöljystä se leikataan |
No joo ei se väri tee sitä 2-T öljyä huonommaksi (kelekkahuollon tietotoimisto)
Tällä hetkellä paras Bensavaihtoehto Shellin Formula ja kun muistaa käyttää "täyssynteettistä" ainoastaan moottorisahoille tarkoitettua öljyä. Tästähän on jo keskusteltu jo useampaan kertaan, valmis pienkonebensan ongelmia on hapettomuus ja jokin aine siinä kovettaa kalvoja, monesti auttaa ruokalusikallinen korkealaatuista 2T öljyä täyteen tankkiin jos on käyntihäiriöitä. Näitten perskeleen bensaongelmien kanssa tulle työssäni vastaan melkein joka päivä. Mitään huoltoasemaketjua ei voi moittia huonommaksi, vaan se bensan kierto on erittäin tärkeää, toisilla asemilla vaan on uudempaa bensaa. |
Lainaus:
|
Ite käytän 2t pienkonebensaa pappa-tunturissa, moottorisahoissa ja aina kun mahdollista niin kausileluissa pidemmissä säilytyksissä, siis moottorikelkka, perämoottorit, vesijetit yms ja hyvin on vehkeet pelannu. Joka kevät on aina jonkun kaverin perämoottorissa tms sitä bensajumppaa kun ensin ei millään uskota että vanha bensa tankissa aiheuttaa ongelmia mutta lopulta se aina paljastuu syyksi. En tiedä onko pienkonebensa parasta kalvoille yms mutta toistaiseksi on hyvät kokemukset.
Muutama vuosi sitten lähetin yhden auton (tai no, saabin) romutukseen ja sen tankista kaadoin noin 7kk aiemmin tankatut bensat 90-luvun nelipisteruiskumoottoriin ja seuraavan päivänä kirosin että mikähän anturi nyt on hajonnu kun ei meinannut tyhjäkäynnillä pysyä käynnissä kunnes muistin tankanneeni vanhaa bensaa... |
..........ja pienkoneisiin vain ja ainoastaan 98.:cool:
|
Ostin heräteostoksena Hyrylän Shellin poistomyyntilaarista pari putelia tällasta 1€/kpl. Ajattelin lirauttaa molempien mopedien tankkiin, katotaan käykö nätisti vielä keväällä.
50ml pullo, kuvassa saattaa näyttää isommalta mitä onkaan: http://img855.imageshack.us/img855/2913/zf1z.jpg |
Viime talvena kokeilin tuota shellin säilöntäainetta nelitahtiseen moottoripyörään (vpowerin sekaan), ajoin sillä muutaman kymmenen kilometriä ja lopuksi käytin kaasarit tyhjäksi. Moitteettomasti pelasi keväällä.
|
Sivu luotu: 09:53 (GMT +2). |