![]() |
Hilux LN 46 Full rebuild
tämmöinen projekti tuli aloitettua kesällä 2013.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6138 kuvat löytyy siitä ainoasta albumistani hakemalla mikäli linkki ei toimi. ja viimeinen kuva on projektin ensimmäinen eli takaperin selailemaan :) KAIKKI MYYNNISSÄ OSINA KYSY HINTAA !!! |
kommentteja ?
olisi kiva saada myös jonkinlaisia kommentteja :)
yksin on rakennus, suunnittelu ja toteutus suoritettu. |
olis mukavampi seurata, kun olis hieman selostusta eri työvaiheista.
mutta hieno ajopeli |
Siistiä jälkeä!
Mä oon itekkii miettiny laittaa kardaaneiks vetoakselit, mut mites niiden tasapainotus tai välykset? Jostai luin et tasapainotus oli 1000r/min? Mut eniten noi välykset mietityttää? Ei vissii vielä oo ajokokemuksia noilla..? :D |
Ekana tuli mieleen että miksi juuri tämän korinen hiluksi?
Voisi luulla että ei ihan heti tartte mitään suurempaa korjata kun kaikki paikat käyty läpi:) |
no lisäsin kaikki 300 kuvaa kerralla niin laitoin vain pienet kuvatekstit ensi kiiruuseen :)
|
ei noissa kylläkään välystä tunnu olevan. kartaani putket oikein istuvat keskenään ja vaseliiniä täynnä :) kyllä samanlaisilla kartaanilla pyöritetty haketinta 2000rpm ( kierrosluku voiman ulosotossa) eikä mitään suurempaa resonointia oo havaittu sen näkee sitten käytössa kuin pelaa eli ei vielä ajettu :) huoltoväli vissiin vain 50h eli saa usein rasvata mutta irtoaa ilman työkaluja :)
|
miksikäs ei eka koppasta ? :) ensin oli suunnitelmissa rakentaa koukkulava alusta piruuttan niin valitsin tuon pidemmällä lavalla olevan mutta suunnitelmat muuttui ja nytten tulee huviauto kunnon musiikkivehkeillä. jäykkäakselinen oli kumminkin kriteerinä. nyt olis yks ln 65 kiikarissa. saa nähä kuin käy ;)
|
Aika tavalla läpi käytyä on näköjään koko luxi ja siistiä jälkeä. Henk. kohtaisesti 46 hiluxi on eniten silmää miellyttävin kori malli koskaan valmistetuista
|
kiitoksia on siinä jonkun verran työtunteja ehtinyt kulua kun jokainen osa on kädessä ollut :) juu itellekkin tuo ensimmäinen kori jotenkin nasahti silmään kun ei extra cabilla ole sen enempää tekoa kun lyhyempi lava, eikä penkkien taaksekkaan oikeen mitään mahdu. eikä tarvi tuossa 46 penkkejä kaadella ja ronkkia romuja takaa kun ei sinne mitään saa laitettuakaan :)
|
Hyvää jälkeä, miten tuo etukardaani, näyttäisi olevan aika isot kulmat.
http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=143275 |
milläköhän kriiteereillä tuo rankki muuttuu aloittelijasta ? :)
tosin ikää on vasta 23 ja tuo on ensimmäinen kunnon rojekti niin ei tässä ihan veteraaneja olla vielä :) |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143275
Voisin vaikka väittää, et saattaa täristää ajossa.... Ja mitähän tuo tykkää ulosjoustosta? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143376 Näyttää erehdyttävästi vulkanoiduilta kumityynyiltä, mut toivottavasti tää on kuitenkin läpipulteilla... |
sen näkee paremmin kun saa akselipukeilla käytettyä kun saa pelit soimaan. ei tuo kulma aivan mahdoton ole näyttää kuvissa jyrkemmältä kuin onkaan tuon suojakuoren takia. orkkis tuplanivel kardaania kokeilin paikkaan niin pyöri sekin vielä. tuossa tuntuu olevan vielä ristikoissa varaa ja tuonkin mahs. hajottamisen jälkeen on vielä laajakulma nivelen kokeilu. ja tuon jyrkempään kulmaan ei pitäisi mennä kun ei ole ulosjoustoa juuri ollenkaan
|
muistaakseni oli läpipulteilla alla on vaan m16 korilaatta. kardaani adapterit on sorvattu hitsauksen jälkeen niin ovat tasapainossa, mutta saattaa tosin tulla jotain vibraa kepille. sen huomaa ensimmäisillä käytöillä niin kuin yleensä prototyypeissä :) mikäli keksintö on susi niin akseliputki irti ja lehtien tasot käännän reilusti ja laitan peränkuoreen vielä yhden letkunpaikan ja sähkösen pumpun imemään peräöljyä perän pohjalta ja tuuppaamaan pinionin laakerille niin pitäisi tokeentua.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
? elikkäs jos ymmärsin niin toinen jakolaatikko toisen perään ja tuo siirtyy niinkuin taanemmas eli keppi pitenee ja kulma loivenee sekä pikkupuolellehieman lisää pykäliä ?
|
Lainaus:
|
Katsoin ja luin koko kuva kansion läpi. Hienoa työtä monessa asiassa, mutta pari asiaa jäi kaivelemaan.
Kova luotto hitsaussaumoihin, kardaanin tumpit ja ohjauksen osat. :eek: Edit: Niin kai tää kilpiin olis menossa? |
juu kyllä kilvet tulee ja kaikkien lakipykälien mukaan ;)
kardaanin tumppeihin olisi voinut laittaa juureen 5cm holkis 6.3 putkesta niin olisi saanut 2 saumaa lisää, mutta pitäisi nuo 2 riittää ja ohjauksen osat on hitsattu lincolnin mc-710-h metallitäytteellä (sitkeämpää eli ei katkea niin helpolla) ohjausvarsi sama lanka ja harjateräs sopisi parhaiten aineena nuihin nostovarsien päihin. (hitsausta aloitettu opettelemaan 10 vanhana sensei ukon opastuksella :) |
Pystyyks tollasilla kardaanikulmilla oikeesti ajamaan. Hui olkoon :O
|
musa täysille ja hanaa kyllä ne siellä kieppuu ;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
suomen laki on kiinnostavuudeltaan lähes sama kuin emmerdalen uusinnat (koskien auton rakentamista)
|
Normi kardaanilla kulmat loivenis jo kummasti, nythän nivel tulee ihan eri kohtaan kuin normaalisti. Siis kun tossa on tuota adapteria ja pikakiinnitystä. Tee suosiolla uusiks niin ei toi keltanen kepakko ei ehdi hajottamaan muita kamoja mennessään. Jos kerran luotto on hitsauksiin noin kova, niin hitsaa noi oranssit laipat ja nivelhaarukat yhteen, sorvissa sovitat ja lyhennät.
Eli nivel hässäkät mahdollisimman lyhyenä pakettina että kardaaniputki jää mahdollisimman pitkäksi, niin kulmatkin loivenee. |
Lainaus:
Toi meijän Hiluxi oli taas oiva esimerkki, mitä voi kukin kyläseppä pienessä mielessä keksiä... Siin oli ohjausvarsi jatkettu/tehty osittain kaasujousesta???? :eek::confused: Mitä vit*ua!? Ei tulis mieleekää laittaa mitää alle millin seinämällä olevaa putkea tollasee paikkaa vaan sen takia, et halkasija on likipitäen sama. Olipahan tilannetta ku se meni kaikkien onneksi mettässä poikki, ja auto ei ollu liikennekäytössä... Mutta joo, on paljonki asioita mitä vois saada tehä vielä väljemmin, näin niinku offarin silmin ku katotaa pientä maailmaa... |
juu nuilla adaptereilla väli lyhenee entisestään noin 5cm. kokeilen kyllä piruuttaan ensin ajaa alustaa sisään akselipukkien päällä ja jos näyttää / kuulostaa hyvältä niin sitten koe ajolle. mikäli näyttää huonolta niin sitten tilaan tuplajakis adapterin kun ehjiä vaihteistopaketteja on 3-4 hyllyssä niin saa kulmaa paremmalle ja pienempiä pykäliä muutonkin kun tässä ei ole hidasta puolta muutenkaan välitetty hitaammalle.
|
Lainaus:
lisäksi ajattelin laittaa mahdollisesti hydrauliohjauksen tuon rinnalle (ohjaus iskarin tilalle) jotta jos kävisi niin että joko varsi tai tanko menisi jostain syystä rikki niin olisi vielä ohjaus tallella letkujen varassa. |
Lainaus:
Ymmärsinkö oikein, että ohjausosia tehty harjateräksestä ja hitsaamalla? Pitäiskö tuo kohta harkita uusiksi? Muuten hienoa jälkeä ja asialliset tilat puuhata! |
kyllähän se harjateräksestä on. harjateräs sopi paremmin hitsattavaksi yhteen nostovarren päähän kuin tavallinen teräs. oikeat langat ja kaasut ovat kaiken A ja O kun rupeaa hitsaamaan erikoisempia koostumuksia. kuten tuo ohjausvarsi joka on tullut valusta muttei kumminkaan ole aivan valurautaa ( huomattavasti vähemmän hiiltä ) muuten tuo ohjausvarsi on ensin hitsattu päittäin ( viistetty nollaan ) jonka jälkeen hiottu tasaiseksi saumat jonka jälkeen tehty 6mm plootusta raamit saumakohdan ympärille sivuista ristiin muistaakseni 3cm ja päältä 5cm jonka jälkeen hiottu nätisti ( jos hitsuutta tuollaista ainetta samasta kohdasta moneen kertaan eli saa monet kuumat niin vetää yleensä niin kovaksi, että katkeaa pian käytössä. ( siksi ristiin tehty ja pienillä tauoilla hitsattu)
|
Vaikka olisi miten hitsattu niin se ei poista sitä lakipykälää joka sanoo että näin ei tehdä.
Vaikka tuon saiski nuilla ohjausosilla leimaan olettaen ettei inssi huomaa hitsailtuja osia niin ite olet vastuussa jos tienpäällä porsii ohjaus ja jotain sattuu en usko että vakuutuskaan kovin helposti mitään korvaa. |
en ole kyllä missään vaiheessa väittänytkään että kaikki tekemäni muutokset ovat juuri kaikkien kukkahattu tätien päättämien lakien puittessa enkä myöskään kannustanut (mielestäni) muita tekemään samanlaisia muutoksia kuin itse. tässä on vain esitelty miten itse olen asiat tehnyt (jos olisi rääppimällä tehty ja tyylillä että tämä saattaisi kestääkkin niin en täällä esittelisikään)
ja kuten jossain kohtiin on ehkä tullut ilmi niin panostan kuitenkin myös turvallisuuteen ihan itseni ja muidenkin takia. sekä tuo hitsaamista käsittelevä palaute on siinä mielessä lähes huvittavaa, että onko kommentoivat itse kokeineita hitsareita kun tuntuu kommenttien perusteella, että mitään ei vain voi / pysty hitsaamaan. itsehän en hirveästi hitsaamisesta tiedä kuin 8 vuotta sitä vasta työkseen tehnyt, tosin työhöni kuulu aikas paljon erikoisempia aine laatuja kuin pelkkä 52 plootu. |
ja palaute on muuten hyvä kuin sitä tulee on sitten risuja taikka ruusuja niin saa ainakin keskustelun aihetta ja väittelyä.
ja tuohon turvallisuuteen lisäten / verraten nyt juurikin tuon ln 46 originaali ohjausvartta niin siinäkin on kyllä päät ihan hitsattu ( ellei japanilainen meedio ole niitä aikanaan taikonut kiinni joka myös on mahdollista näiden juttujen perusteella kun hitsatut eivät kuuleman mukaan kestä ja nuo orkkikset kestäneet kumminkin ) sekä oman hiluksin orkkis varressa, kuin myös epäilen että muutamassa muussakin samassa mallissa nuo varren pesät olivat niin väljät että hyvä kuin koko varsi pysyi niiden tattien välissä. ja tuo katsastaminen on yksi sellainen, että sieltä konttorilta lähtee kyllä semmoisia "autoja vuodessa melkoinen läjä leimattuna millä itse en edes lähtisi turvallisuuden takia ajamaan kuin pellolle mikä on sinänsä kummaa koska katsarillakin mielestäni on jonkinlainen vastuu millaisen auton päästää läpitten. vaikka niitäkin on paljon kun kähjäämällä raapii ja peittelee autonsa puutteita hieman kyseenalaisesti ainoana kriteeriinä että se näyttää sellaiselta että saisi leiman parhaimpiin esimerkkeihin / hauskimpaan mitä olen kuullut niin henkilöauton kori ollut aikas reikäinen pohjasta sieltä täältä niin talvella vaan märkää sanomalehteä ulkona liimailee pohjaan jotta jäätyy ja sprayta päälle sekä toivotaan ettei ole konttorila niin kauaa että " paikat " tippuu :D toinen esimerkki bj 40 jossa runkoon syöpynyt läpi useita 20-30 pikkurillin mentävää reikää -> katsatuksessa hylky ja sitten takisin oli mennyt kotiin ja ottanut kalupakista peukalon kokoisen lyönti tuurnan ja lyönyt ruostereijät sillä vain symmetrisen pyöreään muotoon niin näyttivät siltä että kuuluivat runkoon :D |
hitsaukset varmasti kestää jos ovat oikein tehty. Kaikki ihmiset eivät ole ammattilaisia hitsaamisessa minkä takia mm. noita ohjausvarsia ei saa lainpuitteissa hitsata. Tärkein pointti kumminkin on että jos ajat kolarin ja satutat toista ihmistä niin sinä olet täydessä vastuussa jos huomataan että olet muokannut autoa etkä ole sitä muutoskatsastanut. Vakuutuksetkin voi jättää maksamatta kun eivät korvaa kumminkaan mitään tässä tapauksessa... Kilvettömät metsäautot ovat erikseen kuin tieliikenneautot.
T:hitsari |
juu ymmärrän sen kyllä että jos kaikkea saisi muuttella itse oman maun mukaan niin olisi aikas pommeja liikenteessä juurikin tuon takia kun usein yritetään enemmän kuin osataan :) ja kyllä siinä maksumieheksi joutuu onnettomuudessa, mutta harrastukset sen mukaan kuin perse antaa myöden ;) ( ja niin kauan menee hyvin kuin rahalla selviää henkilövahingot on sitten se huono puoli aina ja kaikessa)
|
Huvittaa kyllä tuo hitsaus keskustelu. Onko laissa määrätty enemmän ja vähemmän laittomia? Eikö riitä kun rakentajalle huomauttaa aiheesta vai pitääkökaksi sivua keskustella. Eikö se ole sama kun laittaa 35" renkaat niin samallalailla laiton eikä aiheuta täällä keskustelu.
Asiaan. Hyvin rakennettu ja hyvät kuvat. Enemmän olis kaivannut stooria. |
olin juuri päivällä kirjoittamassa että aikas monta sivua keskustelua on tulossa jos yhdestä osasta saa 2 sivua tekstiä :D niimp miten mahtaa nuo jumalan veistämät orkkis ohjaukset kestää niillä 38,5 muttereilla ;)
eli keskitytään autoon enemmin kuin pykäliin, niitä varten varmaan löytyy joku topikki tai suoraan akelta :) |
Melko paljon heppailtu pätkillä rautaa päällekkäin, ruostuuko?
Se on ihan sama sattuuko vaikka hevosenkenkä tahi potkukelkanjalas mukavasti tojotan ohjauslaitteisiin seokseltaan, kilpivehkeissä niitä ei hitsailla.;) |
potkukelkan jalas on luultavasti liian kovaa ainetta ( laatukelkka) pitäisi hitsata rutiini täytelangalla, mutta luulen että murtuis aikas helposti.
ei kukaan muu hitsaile niitä kilpivehkeissä kun mä vai oliks se niin että te muut ette mainosta sitä ;) ? |
Joo mitään ohjausosiahan ei saa hitsata, mutta itse en katsoisi asiaa kovin pahalla, jos hitsauksen kohteena on raidetanko, mihin on hitsattu mutteri kiinni raidetangonpään kiinnitystä varten jo tehtaalla. Ja tämä siis hyvin tehtynä. Eli siis voidaan puhua helposti hitsattavien terästen liimailusta.
Sitten taas kun aletaan hitsaileen ohjauksessa oleva valu/teräsvalu osia, niin miettisin kyllä kaksi kertaa. Oli se valu miten hyvää tahansa ja hitsaus suoritettu miten hyvin vaan, niin sitä saumaa vaan kun ei saa ikinä vastaamaan lähellekään valun alkuperäistä materiaalia/käyttäytymistä. Harvalle valun korjaushitsaukselle pystyy myöntämään takuun, että kestää saman mitä uusi osa. Aivan heikko kohta löytyy sauman vierestä. Harjateräksen jättäisin nykypäivänä ihan suosiolla sinne betonin sekaan, vedetyt akselit on sentään "tarkoitettu" koneen rakentamisiin. Ennenvanhaan harjaksellahan kuorrutettiin ja korjattiin kaikki mahdolliset vehkeet. En tässä vähättele hitsaustaitojasi/tietojasi, vaan omia mietteitäni. Nimimerkillä: Metallia jo kolmennessa polvessa. |
Lainaus:
25 vuotta olen hitsannut omaksi ilokseni ja myös töissä, mutta en millään tavalla ammatikseni. Ammatti on ollut laitosmies, autonasentaja, moottoriasentaja... Siinä olet oikeassa, että hitsaus-jupakka vie liikaa huomiota itse hilux-projektista. Mielestäni alusta on muuten tehty viimesen päälle. Lattian 3 mm "peltiä" en ihan ymmärrä, mutta onpa siinä pohjapanssari samassa. |
Lainaus:
Ei kannata mainostaa monestakaan eri syystä.:) |
juu tuli tehtyä lattia 3mm kun ei sattunut olemaan ohuempaa :) no ainakin on sen verran jämäkkä lattia ettei pienessä tuulessa väpätä. sekä auton lisääntyvä paino voidaan kompensoida helposti syöttöpumpusta jos on tarvetta :) en kyllä usko kun auto ei tule mihinkään kilpailukäyttöön eikä se ominaisuuksiltaan ole mikään urheiluauto on tehoa sitten 100 tai 300 hp. tarkoitus on kumminkin pitää yksinkertaisena sekä kestävänä ( sen takia säilytin lehtialustankin koska on paljon yksinkertaisempi kuin vieteri alusta ja vähempi tankoja pohjassa :)
|
nyt olen vähän suunnitellut uutta ohjausta, kun tuntuu niin kamalasti olevan kritiikkiä ja saisi samalla raidetangon lehtien päälle. teetän koneistamossa uudet ohjausvarret ( itsellä ei ole kuin vanha väljä sorvi :)
eli jatketaan ohjausosien puimista kun on uusi prototyyppi valmistunut ja näyttää kuvat pöytään :) |
Ohjauksen toteutukseen löytyy valmiitakin settejä, tosin simpukan joutuu vaihtamaan toisen malliseen, mutta niin pitää tehdä joka tapauksessa, jos haluaa ohjausta muutella fiksummaksi.
http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...ent_view/32469 Ainoa mutta tuohon tulee matkalle nuo "ylikorkeat" jousipedit, mitkä olet akseleihin hitsannut. Ei taida tangot ylettää kulkemaan jousien yläpuolelle, niinkuin tuo setti on suunniteltu... |
Lainaus:
|
Nyt iso peukku tosta ohjauksen uudelleen toteutuksesta! Ja joo tosta mosasta ei kannata liikaa kaivaa irti jos haluaa kestävän. Tai no äkkiähän siihen ressilevyt tekasee ylä- ja alakertaan ja nakkaa ahdot siihen 2bar :D
|
Lainaus:
tässä yksi kuvatus ln110 etupäästä johon taisin laittaa allpron ohjausvarret. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133158 edittiä: en ole viitsinyt koko ketjua lukea läpi saati katsoa kuvia....jotta jos kyse onkin raide- ja vetotangosta joita on hitsattu eikä ojhausvarsista, käsitin kyllä että ohjausvarsista on kyse. mutta näistä on niin monta nimitystä käytössä että välillä ei tiedä että kuka mistäkin puuhuu.... |
|
itellä hyvät sopimukset yhteen koneistamoon niin ei tulisi järjettömän hintavaksikaan ja saa varmasti sitten sopivat. kuin esim mallina pitää offitarvikkeen sarjaa ja mitat vaan katsoo läpi.
niin ja kuin joku kehu näitä työtiloja niin juu on sitä suht mukava rakennella. keväällä mahdollisesti aloitetaan 20 x 60m hallinrakennus johon tulisi koko matkalle siltanosturi ja meinasin varata itselle 10 x 20m kaistan huolto ja remontti tiloiksi ( omille offirojekteille ;)))) jonne luonnollisesti tulisi 4 pilarinosturikin lisäksi niin pitäisi ruveta hommat kulkemaan lepposasti :) olis hinkua tehdä jokin kilpa kikokin harrasteluokkaan kuin osiakin on 3 hiluksin verran ja lisää auton romuja tulee hommailtua koko ajan. ei viitsi vaan aloittaa ennen kuin nykyinen projekti valmistuu. offikikottimen alustaa tosin olen jo pyöritellyt mielessä nuita akselisto ja jousitusta sellainen jonkinlainen kuvitelma löytyy jo joka sisältää hydrauliikkaa sekä paineilmaa, mutta ei siitä sen enempiä vielä tässä vaiheessa ;) |
muistakkee äänestää myös jos rojekti näyttää hyvältä, tosin taso on aikas hyvä. nollat taulussa mennään vielä kun itseäni en äänestänyt periaatteestakaan :)
|
Lainaus:
auttais paljon jos sulla alkuunsa oli oikea kertomus siitä mitä autolle on tehty, kuvia on kyllä ja jotain sanoja kuvissa, mutta ei varsinaista asiaa siitä millasia työviaheita on ollut, mitä muutoksia ontehty ja mistä syystä, niistä syntyy resepti yleisemmin palstalla nähtyihin projekteihin, kannattaa tutustua noihin eniten ääniä saaneisiin kanssakilpailijoihin.... |
joo no käyn tänään lävitten kaikki kuvat ja laitan enemmin asiaa mitä on tehty :)
|
nyt tarjousten perusteella koko härveli kaikkine varaosineen myynnissä tarjousten perusteella. ei kuitenkaan alle 10k vaihda osoitetta.
|
Tulikos joulusta noin paha krapula?
|
no jo on pitkäjänteistä rakentamista. Tsemppiä myyntiin.:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mä mietin ihan samaa... |
onhan nuo traktorin nivelakselit maksanu ainaki 200 yhteensä, että onhan siinä osto osaaki ;) ?
|
no kaikkia kuitteja muttereista ei ole, mutta tässä nyt jotain kuitteja jotka mapissa on tallessa.
arb paineilma lukko, perän laakerit, pyöränpultit, jakolaatikon kannatin pohjaanlyötikumit eteen ja taakse 1590e (cros4wd) maalit + ohenne (maalitukku) 206e dobinssons lehtialusta + iskunvaimentimet + ohjausiskari, puslasarjat + rasvattavat jousen riipukkeet 1675e (lipponen) jarrusatulat, palat, levyt + akseleiden kaikki laakerit, stefat, pronssihelat kääntövarsien pinnapultit 1400e (lipponen) vielä jälkeen toisen perän poskilaakerit, raidetangonpäät olkavarrenkiinnitys sarjaa 481e (cross4wd) kasa laakereita jälkitoimituksesta 320e (cross4wd) wilwood käsijarru sydeemit, jarruletkut, snorkkelia 325e (lipponen traktori kardaanit ja tarvikkeet 362e (AD) warn vinssi + kaukoohjain + toinen arb lukko 2727e (cross4wd) 1 auton hankinta 2500e 2 auto 3300e rungon sinkitys 500e joitain tarvikkeita joita laitettu ylös. ( hiekkapuhallus hiekkaa pulttia, mutteria sähkölaitteita yms yms yms noin 3000e |
kaikkia kuitteja en jaksa näin yötä vasten kahlaamaan, mutta varmaan joku kuvia selaillut huomaa, että on alusta asti tehty uudeksi uusilla osilla ja sellainen rakentelu maksaa hieman enemmin kuin tavallinen peruskunnostus.
joka yleensä käsittää auton purkamisen, paskojen osien hiekkapuhaltamisen, maalaamisen ja kasaamisen. se on myös hyvä jos jokaisen kodin perustarpeisiin kuuluu hyvät valikoimat erilaisia teräksiä sekä työstökoneita jotka myös ovat ilmaisiakin. :D |
ajattelin ihan muuten ilmoittaa vaan jos joku haluaa omakseen hyvin alkaneen rojektin niin saisi edullisesti.
mieluusti kannattaisi kumminkin katsoa omaa aarretta ensin joka kullakkin on tallissa ennenkuin muiden härpäkkeitä haukkuu 0 budjetilla tehdyiksi. |
Lainaus:
aika on kortilla rojektin suhteen mutta on kaikki osat ja hilppeet säältä suojassa niin ei ole mitään kovaa hinkua kuitenkaan luopua kuin säilytys tilaa riittää toistaiseksi |
Tuttuja ongelmia, tosin että tommonen projektikuntonen auto on tuossa tilassa usein lähes mahdoton myydä, mikään ei ole vittumaisempaa kun lähteä rakentamaan autoa mitä joku muu on jo muutellut ja miettiä että mitäköhän tässäkin sitten on taas haettu takaa ja miksi tämä on muutettu näin.
Nyt jos vaan saa ajan riittämään niin rutistat sen nippuun niin sitten se on helpompi myydä (tai sit huomaat että ei enää haluakkaan myydä :D ) |
juu sitten jos valmiiksi asti ennättää niin ei sitä sitten enää oikeen tee mieli myydä ellei jotain merkillistä tapahdu :)
|
Ja osina saa yleensä parhaan hinnan.
Viimeisen vuoden aikana on ollut myynnissä useampikin yli 10k€ kilpa-auto ja melkeinpä kaikki on menneet purkuun,kun kellään ei ole ollut rahaa ostaa kokonaisena. |
Mikä tuos takaseinäs on ideana ? ovista ja muista peltihommista sais olla lisää kuvia valmiina, myös tuo moottorilohkon maalaus vaikuttaa mielenkiintoiselta saisko vinkkejä jos joskus omankin moottorin maalais ?
|
lavasta tulee puoleen väliin lämmintä umpinaista tilaa "lämpö pääsee reikäritilän läpi mahdollisesti" jonne tulee ensihätään tupla subit 12 tuumaa ja takaseinän koloihin erillissarjat. ja sittenkuin kyllästyy subiin niin on lämmintä tilaa koiraa varten.
moottorilohko tietty purettu kokonaan. sitten maaliruiskuun vahvaa ohennetta jolla ruiskuttaa lohkon "puhtaaksi" jonka jälkeen paineilmalla kuivaa motin. sen jälkeen peräreikä mirkelillä monen mallisilla teräsharja päillä (jotka kumminkin ovat messinkiä) käy koko lohkon tarkaan läpi (ei tietenkään koneistettuja pintoja) jonka jälkeen ohenne ruiskutusta niin kauan jotta lohkosta valuva ohenne on kirkasta jonka jälkeen taas paineilmalla kuivaa. sitten vaan moottorilohkoon tarkoitettua maalia päälle ja voila. vedellä ja muilla vesipohjaisilla tötkyillä ei kannata kuurata (ruostuu muuten). en muista ohenteen tietoja tarkkaan. jotain jotunin teollisussmaalin ohennetta oikein myrkkyä jolla kädet halkeilee reilusti kun huljuttelee sangossa. akselit ja kaikki muutkin öljyssä / rasvassa kylpevät osat on tuon ohenne ruisku putsauksen saaneet (ohenne joku 60e 20L) joten vielä halvempaa kuin moottoripesu kilikali tölkit ja paljon jytynpää tavaraa. |
Lainaus:
|
juu kyllä leima tulee ;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143043
mikä ton panhard tangon idea lie on ? |
Lainaus:
Jatka nyt hyvä mies loppuun asti äläkä myy raakileena pitkin hampain eteenpäin, ilmiselvästi tekijämiehiä kun olet. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
juu ja oli tuohon maasturiprojekti kilpailuun lähtemisessäkin kahdenlaisia ajatuksia, että ensin oli kovat odotukset kun meinasin ku on aikas perusteellisesti aloitettu tekemään mielestäni suht hyvin ja laadukkaasti sekä muutenkin suuritöinen joten kaikki vapaa aika on kulunut tähän mistä johtuen myös emännän hermot on menny ajat sitten kun ei ollut koskaan kotona :D ja toisena tuli juurikin tuo mieleen, että vaikka tekisikin kuinka hartaasti hienoa jälkeä niin kun on uusi raapustelija tällä palvelimella niin ei tiennyt oikeen että miten tuo äänestys mahtaa mennä tällaisessa yhteisössä että onko se juurikin vuoden maasturi äänestys vaiko vuoden paras kaveri äänestys :) en nyt sano että muut kilpailijat eivät olisi ääniänsä ansanneet koska kyllä kaikissa työtä, aikaa ja rahaa on mennyt ja työn jälki / laatukin on hyvä ja kun nuo terapeuttit ovat nykyään niin kovin kalliita niin meinasin että täällä on myös hyvä purkaa projektiin liittyvät tuntemuksen sekä lisäksi se on ilmaista! ja joidenkin mielestä on mukava lukea toisten parkumista :) joten osasyynä miksi jossain kohtaa tulee mieleen laittaa myyntiin kaikki kyseiseen projektiin liittyvä / lytätä kaivinkoneella ja nostaa romulavalle on juurikin tuo tekemisen taustalla jatkuvasti oleskeleva vitutus joka johtuu pääasiassa pomostani (joka sattuu olemaan myös isäni) hän ei ollenkaan ymmärä tätä auton ropaamista harrastuksena vaan koko ajan tulee kommenttia "vanha paska auton romu, tuossa ei ole mitään järkeä, miettisit hieman mihin sitä rahaa käyttää" ja tuommosta haistattelua sekä mollaamista aivan päivittäin ja kun sitä on vuodenkin verran kestänyt niin siinä rupeaa hitsaamaan hieman kiinni. sen lisäksi vielä kun maksaa palkkani niin usein myös pidättelee palkan maksua viikko kaupalla ihan vittuuttaan koska haluaisis että innostukseni lopahtaa kokonaan siinä kohtaan kun ei pysty ostamaan mitään projektiin liittyvää. mutsikin on tietysti samalla linjalla. ei kylläkään olla juuri missään yhteyksissä, mutta välillä myös hän muistaa minua puhelimitse haukkumalla ja mollaamalla samat rimpsut (yliteippauksen yhteydessä voisi laittaa kylkeen isot tekstit "vanha paska auton romu" jollaisena hilua on puhuteltu alusta pitäen. 3 kohtana on tietysti rakas avokki. ei niinkään hauku autoa, mutta kun tuo rakentaminen vie lähes kaiken yhteisen ajan pois niin rupiaa emännän suu louskumaan "auto on aina tärkeämpi kuin minä" yms yms. ja jos ottaa yhden vkl ettei mene hallille auton kimppuun niin koko aika kyselee että koska on valmis että pääsee ajamaan ja miksei valmistu ja mikä siinä kestää ???? olen kyllä miettinyt keinoa miten pystyisi samaan aikaan olla emännän vieressä sohvan pohjalla katsomassa romanttisia elokuvia sekä valmistaa autoa käyttökuntoon mutten vielä ole keksinyt miten voisin ratketa 2 paikkaan samaan aikaan kun en ole kuin perseeseen asti halki :D???? eli rupeaa ihan mielenterveyden puolelta olemaan paukut loppu projektiin kun yksin joutuu kaiken tekemään ja kannustusjoukkoja ei oo vielä näkynyn mutta sitten silmiin osui joulukuussa juuri tuo maasturi projekti kilpailu ja heti kolahti kun mielestäni rojekti on siihen malliin tehty että voisi hyvinkin pärjätä kisassa että kun voittaiskin vielä niin saisi vuodeksi taulun kotiin ja vilauttaa vittuilijoille että kyllä jotkut tälläista vanhaa paskaa arvostaa. sittenkuin sai kuvat ladattua hätäseen tänne niin odotukset vielä oikeen pomppas kun vierailu klikkailuja tuli melkeenpä 1000kpl /pv muutamana päivänä niin meinasin että kait niitä ääniäkin tulee kun joku tuntuu olevan kiinnostunut tästä romusta :) nooh keskustelua oli ensimmäisenä viikkona mutta keskittyi pelkästään noihin ohjausosiin :D mielessä pyöri vaan " perkele eikö ketään näe autossa mitään muita osia kuin ohjausvarren :D nooh sitten meinasin että odotellaan äänestyksen alkamista niin näkee miten asia sitten on... hiukan meni niinkuin meinasinkin 2vko kului ja ääniä kertyi 2kpl :D siinä kohdilla rupesi pieni epäilys rojektiin nousemaan kun sen vielä sietää jos muutama immeinen haukkuu, mutta täällä kun on paljon asiantuntevaa porukkaa eikä kovin lämmintä vastaanottoa tullut niin hieman sieppaa :) noh nyt on tähän astiset rojekti tunnelmat käyty läpi ja eteenpäin mennään, muutakun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D tarkoitus oli vuodattaa aikaisemmin vitutus tuntemuksia tänne, mutta meinasin että jos tulee paremmin ääniä kun hymyilee vaan niin ei kenellekkään tule sellainen olo että säälipisteitä kerätään kun säälihän on sairautta :) ei kait muuta tällä erää hyvä jos joku jaksoi lukasta nämäkin värssyt :) muutakun kommentia tulemaan ja voorumit tukkoo ! :) |
Mä katselin yhdellä kertaa kaikki kuvat sinun profiilista läpi. Kovan työn olet tehnyt, etkä todellakaan turhaan, vaikka ei maasturiprojektikilpailussa ihan ääniharavana ole ollutkaan. Kuvista oli hieno seurata, miten projekti alkoi muodostua.
Älä todellakaan luovuta projektisi kanssa. Nuo on vaan niitä hetkiä kun tulee "se" vaihe projektissa. Välillä omassakin projektissa on tullut vedettyä raivohuutoja ja huudettua lupauksia koko paskan myymisestä:D Tsemppiä projektin lopulle! Hieno laite. |
ite en ainakakaan äänestänyt pelkkää loppu tulosta, vaan myös miten kerrottu projektin eteneminen, ja sillä paljonko rahaa polttaa projektii ei mitään merkitystä.
ps itellä suikka osina ja motivaatio ollut melki vuoden hukassa, odotelkoot tallissa, ei se siellä leipää pyydä jatkaa sitte ku jaksaa pss koita saada mamma mukaan ajoihin, meillä se on koko perheen harrastus, irtoo talli tunteja paremmin, ku mammakin ajeluissa ja kisoissa mukana |
juu ei se vielä kovin innostunut ole muttakun saisi valmiiksi ja "pakottaa" emännän ajamaan helppoa metsä uraa niin kyllä se siitä innostuu ;)
|
Mitä tohon "kilpailuun" tulee niin harvakait sitä vakavasti tääl ottaa. Itsellä ei oikein mittään pahaa sanottavaa projektista ja harvalla sitä täällä on. Enemmänkin kehitys ideoita ja muille tietoa vaihtoehdoista. Jos kilpailussa haluais pärjätä, niin näkisin järkevänä käydä keskustelua täällä koko projektinajan. Päivittää aktiivisesti kuvien ja tarinoiden kera.
Ei sentarkoita vaikka lopputulos olis täydellinen että sillä voittaa vaan se kokonaisuus ja ennenkaikkea projektin seurattavuus. Älä luovuta tsemppiä projekttiin. :D:D |
Samat sanat kuin "jubet" . Ja lisäisin vielä että itselle (ja perheen harrastuksena) nämä autot yleensä rakennetaan eikä arvosteltavaksi,mutta jos "maine ja kunnia" antaa lisäpotkua niin hyvä vaan. Ei muutakuin tsemppiä projektiin ja rakenna Hilu valmiiksi!
|
Elä hyvä mies luovuta noin helpolla. Elä välitä muiden mielipiteistä tahi "vuoden maasturiprojekti" menestyksestä. Rakentavia kommentteja kuitenkin kannattaa kuunnella.
Se on sun auto ja sä rakennat sen itelle. Sillä voiki sit ajaa monta kymmentä vuotta ku rakentaa huolella, niinkuin nyt teet! Sä et koskaan tuu saamaan omias takas jos meet myymään. Itelläki välillä tekis mieli myyä oma BJ, mut järjen ääni sanoo toisin. Kai tommosen rakentamisen (kuin sulla) jälkeen autoon tulee tunne side? |
juup kyllähän tuommosella ajelee monet ajat mikäli pysyy kunnossa sillä tapaa ettei jää rekan alle :) varsinkin kun akseleita, vaihteistoja ja moottoreita on hyllyssä niin jonkun osan rikkoutuessa saa varaosat helposti :)
ja kokoajan tulee 46 osia haalittua varastoon. meinaan vaikka 2030 voi olla hieman hankalempi saada esim. akseleita sun muita kilkuttimia. laakereita toki löytyy varmaan aina. |
Lainaus:
itse en perusta noitten projekti kansioiden pitämisestä koska ei kaikki jutut ole kaikelle kansalle näytettävissä varsinkaan kilpi peleissä:D,ja nyt saa myös muutkin katsoa peiliin kuin minä, joo jatka vaan samaan malliin sit kun rakennat kolmatta kertaa niin eiköhän ne oikeat osa ala löytymään oikeille paikoilleen:D tosi makee hiluksi :eek: |
joo kyllähän se tiedossa on ettei kaikkea rakennettua kannattaisi mainostaa, mutta itse en jaksa hallilla "valot kiinni" rakentaa vaan laittelen kaikki muutokset ja rakentelut tänne ihan muiden hämmästelyksi ja eikun kohti maanteitä ;)
kommentit ovat kyllä pääosin ihan asia palautetta / kyselyä, mutta noita laki tekstejä sun muita "noin ei saa tehä tieliikenteeseen" asioita on mielestäni turha täällä vatvoa koska tiedän kyllä aika tarkkaan mitä saa tehdä muutosten osalta. |
ja kyllä kai se 3 hiluksi jossain kohtaa sitten tulee ;)
|
Juuri näin
|
Lainaus:
Siinä varmastikin syy miksi ääniä ei ole sulle kertyny, juttua ja kuvia pitäis olla läpi vuoden tai ainakin jonkin kuukauden. Ihan melkein sama mitä tekee ja millä budjetilla, kunhan projekti on jollain tasolla omaperäinen ja stooria saa päivitettyä tarpeeksi usein ja kuvat sekä juttu on selkeetä ja mielenkiintoista seurattavaa. Edit: Siis toisellalailla esitettynä/kerrottuna tää Hiluxi olis ollu voittaja-ainesta. |
Matti ... Varmaan ratigan90 viittaa siihen että osia on jo nyt 3 meen autoon mitä voi rakentaa :D
Edit: ja tosiaankin samaa mieltä sun kans siitä että kunnon topikki pystyyn niin voittaja ainesta . Jo perus offi harrastajakin näkee että on euroja palanu osiin mutta kansa vaatii hiontakuvia ja hikeä että näkee kans ettei oo päästy liian helpolla... vitsi :D |
Oikeesti Laurie mitää osaa rakentaa mut tarinan kerrontaan saa vinkkei tuolta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83807
|
Modet vois kyhäillä tänne kans semmosen "tykkään" napin niinku fasepuukissakin on niin vois edes joskus tämmönen vanha ukkokin painaa :D ?
|
Ei se projektin esittely ja näkyminen koskaan ole turhaa
Lainaus:
Vuoden projekti-äänestys on leikkimielinen kisa eikä sitä pidä ottaa haudanvakavasti vaikka ei kärkisijoille pääsekään. Siitä huolimatta täällä näkymisestä saattaa joillekin olla herätteenä lähteä rakentamaan omaa offiautoprojektia:) Tuohon jälkimmäiseen kommenttiisi sen verran, että täällä palstalla on useampikin alan ammattilainen joiden neuvoja kannattaa kuunnella, ei ne turhaan kommentoi jos joku on itselleen hankkimassa vaikeuksia tieten tai tietämättään, rakentamalla "laitonta" kikotinta tieliikenteeseen :rolleyes::eek: |
Sivu luotu: 06:42 (GMT +2). |