Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ilmajousia alle (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118102)

helmapelti 03.12.2013 19:56

Ilmajousia alle
 
Jenkeissä näyttää löytyvän näitä palkeita paljon ja halvalla.
http://www.airbagit.com/Air-Springs-...-25-triple.htm
http://www.ebay.com/sch/i.html?_saca...inator&_sop=15
Onko näitä offareiden autoihin päätynyt?
Halvimmat alle 50€kpl, iskua yli 20cm ja kantaa 1300kg.
Eikös tuollaisia kannattaisi suunnitella etupäähän jakarialustaan niin saisi säädettyä korkeuden ja tarvittaessa jousen progressiivisuuden sekä auton asennon.
Joystikki kojelautaan jota kääntämällä toisen puolen paine laskee ja säiliöstä painetta toiselle.
Voisi jopa pelastaa kaatumisen jos toimisi hyvin?

Tekis mieli laittaa hjn lehtijousen ja rungon väliin, saisi pintaherkkyyttä jousitukseen kun on niin jäykkä nypyttäjä kaupunkiajossa. Siihen ei tarvisi kuin jakarit niin vois heittää ne lehdet mettään..
Nuo tarvii yhteyden säiliöön etteivät ole liian progressiiviset, takana rullapalje toimii hyvin mutta edessä ilman pitää liikkua säiliöön varsinkin jos ne laittaa lisäjousiksi. Vaikkaan että niissä on liikerataa enemmänkin jos akseli vetää jousta ristiriipunnassa.

Mielipiteitä?

tekniikkamies 03.12.2013 21:12

Itseä kiinnostas LN170 Hiluxin apujousiksi taakse jotta saisi säädettävyyttä erilaisille kuormituksille. Samalla pystys huolehtii siitä, että jää joustovaraa ja vähentäisi näin autoon tulevia rasituksia.

helmapelti 03.12.2013 21:42

Mulla takana toimii tosi hyvin yksi rullapalje jossa iskua jotain 35cm. Se keventää ja herkistää hyvin.
Takapää on kuormatta niin kevyt että tarvii herkkyyttä ilmajouseenkin.
n 500kg uskallan laittaa kantoa vahvistetulle banjollekin ja iso paineenrajoitin pitää voimat kurissa.

Takana on tilaa rullapalkeelle mutta edessä ei, kyllä noita makaroita laitetaan takajousien alle pelkillä laipoilla lehtiin kiinni. Jos noita tilataan kerralla useammat tai joku yrittäjä tuo niin hinnat alle 200€ pari.

tekniikkamies 03.12.2013 22:59

Onnistuskohan laittaminen pohjaanlyöntikumin tilalle?

helmapelti 03.12.2013 23:08

Noiden kaksipalkeisten minimimitta on n 7cm eli onnistuu. Siksi ne olis helpot laittaa, toisissa on sisällä se pohjauskumikin.

Rotpal GR 04.12.2013 07:30

Alko kiinnostaan jos tekis kokonaan ilmajousi alustan hj seen :o mieleståni ei aivan mahditon ajatus ????

HeikkiH 04.12.2013 09:53

Jos jotakuta arvelluttaa palkeiden kesto, niin tossa on puukotettu Scanian tukiakselin nostopalje, mallia rulla. Helpomminhan siitä tietty terävä tikku menee läpi kun siel on painetta, mutta ei nuo ihan rimpulaa matskua ole. Ja jos on hieman ylimitoitettu niin pienemmällä paineella saadaan sama ajotaso (vrt. pienempi palje suurempi paine) jolloin kumi joustaa enemmän.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143533

helmapelti 04.12.2013 17:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rotpal GR (Viesti 1074147)
Alko kiinnostaan jos tekis kokonaan ilmajousi alustan hj seen :o mieleståni ei aivan mahditon ajatus ????

No jos vaihtoehtona on vieterialustan teko niin eihän tuo juuri kalliimmaksi tulisi ja säädettävyys ja herkkyys ihan erilainen.
Iskarit varmaan tarvii ollat paremmat kun lehtijouset ei tarvi ollenkaan.
Kestävyydestä ajattelen että etupään kun pudottaa metrin kalliolta niin paineet voi käydä muutamassakymmenessä baarissa ja virittäisin virtaavan paineenrajoitusventtiilin lähelle jousta.
Muutenkin joku 6kg sammuttimen säiliö jousen yhteyteen vähentäisi progressiivisuutta ja alusta olisi notkeampi.

Mä oon tehny pirusti töitä lehtijousien kanssa ja noiden ilmajousien laitto olis naurettavan helppoa.
Lehtiä ei saa millään hyviksi ja akselin liikkeet on hankalia.

Nikuzai 04.12.2013 19:04

Joskus (melkein aina kohdalla) nepannut rulla paljetta ja piru et se kuulostaa ohuelta :eek:


Sinään ilma-alustan teko ei olisi hankalaa, vaan ne kepit ja risut itteä ainakin huolettaisi



Kaveri katsastusinsinööri uhkasi, että katsastaa mulle hydrauli-hydraulikierrejousi alustan jos sellaisen teen :D
Eli sylkky tolpaksi ja kierrejousi toiseen sylkkyyn takakontissa, ne letkulla yhteen ja tasonsäätö öljyä lisäämällä

tuomaritulee 04.12.2013 22:22

mulla on taka-askelilla telipussi jotain 30-80cm on nostorajat...

Hyvin pelaa ja paineen säätimellä säätö.

Ja siis keskeellä akselia.

sos 05.12.2013 10:24

ite en olisi huolissani pussien kestävyydest, varsinki jos k autosta, ja mikäli meinaa paineen rikkovan pudotessa, ni ei hajoa pussit ei niin paljoo nouse paineet, mikäli läheskään oikean lainen rajoventtiili.
suikkaan meinaan joskus laittaa pussit kulmiin, kunhan saa joskus muuten valmiiks. pussien kytkennöistä ei vielä suunnitelmi, mutta jonkun näköinen korkeuden säätö tulee.

Rotpal GR 05.12.2013 15:48

Mites se tuo ilma alusta ois järkevin toteuttaa hojoon ? Hdj tai patrol etujakarit ja takajakarit sitte ilmapusseille pedit jja kompura tars olla riittävä tietysti. Mites tuo pussien ohjaus ? Ja paine säiliöitä riittävästi ?

helmapelti 05.12.2013 19:28

Eikös se melkein hodari varsia pyydä eteen, takana voisi toimia minimissään ilman säiliöö leikkikompurallakin. Takapää kun on kevyt ja putoilee vaan perässä kun etupää määrää kallistuksia.
Etupää voi vaatia molemmillepuolille ne omat säiliöt että joustaa tarpeeksi, lisäks se paineenrajoitusventtiili jos hypitään rajummin, ehkä sopivalla säiliöllä ei tarvi sitäkään.

Etujousiin tekisin kallistuksen joko mekaniisella tai sähköventtiileillä ja joysticillä. Jos laittaa sähköventtiilit niin takapääkin voisi toimia säiliön kautta nopeammin, Noi etuset tarvisi kuitenkin omat "välisäiliöt" todennäköisesti.
Yksi isompi säiliö esim 10bar säädölle, siitä takajousille yhteinen paine yhdellä ventiilillä ja paineen rajoituksella ja eteen venttiileiltä paine jousille ja välisäiliöille. Paineenlaskuun kaikille omat sähköventtiilit.
Lopulta kaikki sais säädettyä halutessaan joyticillä ja kummenellä venttiilillä.

noita pieniä ilmanpaineventtiileitä löyty 3,5€ kpl netistä, esin spelektroniikalla kans paljon aosia ja mikrokytkin joysticceja. Suoraan rungonalla voi olla hiukasti sisäänjoutoa mutta kunhan kosla laskee leimakorkeuteen eli normaalipohkaukseen niin käyttökorkeus voisi olla suurempi. Mullakin jo 6cm korinkorotusta ja silti onnistuisi.

sos 05.12.2013 21:26

ei taia toimia takapää jos laittaa yhteisellä linjalla mikään ei estä kallistumasta kun paine karkaa toiseen pussiin

helmapelti 05.12.2013 21:29

Nii jossa pelkissä ilmoissa käy niin, mulla kun menossa vasta ilmat lehtien kavereina.
Pian senkin huomais miten ne toimiis eli ei.

hiluvitkutin 05.12.2013 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1074701)
ei taia toimia takapää jos laittaa yhteisellä linjalla mikään ei estä kallistumasta kun paine karkaa toiseen pussiin

mut joustoille se on eduksi. kannonpäällä oleva pyörä pakottaa toista puolta alemmaksi löytämään jostain pitoa.

-MaTTi- 06.12.2013 00:13

Mulla on FJ:ssä 120:n Cruiserin pussit takana omalla viritelmällä korvaten omat kierrejouset ja hyvin toiminut reilun vuoden nyt ongelmitta. ARB:n kompura tekee painetta, pussien putkien päissä on ARB:n magneettiventtiilit kummallakin oma. Noitten jälkeen menee linjat yhteen ja linjassa painemittari, sen jälkeen ylös-alas pneumatiikkahanikka, mistä heräte kompuralle jos nostaa ylöspäin. Mitään säiliöitä ei ole. Iskareina Bilstein 5100-sarjaa.

Eli maantiellä ajellessa pussit on erillään ja kallistelu pysyy kurissa. Venttiilit auki paine pääsee paine pussista toiseen, millä saa akselin joustamaan vapaasti. Pussi liikkuu n. 13-40 cm välillä muistaakseni (kasassa - kaikki ulkona).

Tien päällä mukavan ja sopivan progressiivinen jousitus. Sattui tulemaan kerralla hyvä vaikka ei oikein ollut tietoa miten käyttääntyy ilman 120:ssä olevaa säiliötä. Putket on niin ohutta pilliä (3/16") että arvelin että säiliötilavuus ei töyssyn kohdalla kerkiä vaikuttamaan mitään ja ehkäpä näin onkin.

Edit: Jos jotakuta kiinnostaa niin painetta pusseissa mulla n. 4.8 bar kun tyhjiltään ajelee, vaunu persiissä n. 100 kg aisapainolla n. 5.5 bar.

Bj Andy 06.12.2013 07:48

Itellä on ollu Bertassa jo usean vuoden, en kyllä muista enää että monta, takailmajouset ja ne on toteutettu orkkis norrilla ja paksusta jousi latasta tehdyillä tractionbaareilla. Pussit on samassa piirissä 6 millin putken perässä ja kompurana tällähetkellä joku pikku 220 v päpätin säiliöllä ja rajakytkimellä. Tason säätö on sähkö venoilla ja automatiikkakin siinä oli mutta säätötanko on ollunna puoltoista vuotta irti iun kukaan ei oo joutanu sitä korjaamaan. Seuraavaksi laitan sen mikrokytkimen suoraan toiseen iskariin niin jää muutama osa pois.

sos 06.12.2013 10:35

reagoiko liika herkästi jos anturi iskarissa, silloin se koittaa korjata kaikki iskut mitkä tulee siihen pyärään, kun taas jos se on keskellä ni se puolittaa iskut ja kallistukset.
ja tarviiko sitä anturia ainaki itellä suht samat painot autossa kokoajan eli tietty paine piirissä riittäis vakiona, mutta silti lisäks laittaisin venttiilin jolla nostaa, tai laskea painetta

Bj Andy 06.12.2013 10:48

Nii tai tarkennetaan että se on puoliautomaatti eli kun painaa napista niin säätää tason kohdalleen. Automaatti vaatisi jonkun elkkuwelhon vääntämään nopeustiedon tms.

Toisaalta joku käsijarrun vapautuskin saattaisi toimia riittävän hyvänä herätteenä ja sitten se nappi päälle.Ja on tuossa sitten käsiajokin joka on nyt käytössä.

Vaan on se noissa kärrihommissa hemmetin hyvä. Agadoksen saa perään senkun peruuttaa kuulan kohalleen ja nostaa koukun kiinni. Jää kaikki normi ähellykset pois.

Kompuroista sen verran että noiden lelu kompuroiden elinikä on vaihellu viikosta vuoteen. Ne on vaan niin paskoja esityksiä kun niissä ei ole oikeaa mäntää vaan se on semmonen lätkä siinä kiertokangen nokassa. Viimeisen yrityksen palautin bilistemaan kun sattu tuo nykyinen kohalle. Sekin maksoi 79 egeä ja siinä tuli viimeistelynaulain mukana...

HeikkiH 06.12.2013 13:50

Automaattisessa tasonsäädössä toimii hyvin vaikka Scanian hytin tasoventtiili. Mä olen ottanut talteen pari kappaletta tohon Dodgen tulevaan ilmajousitukseen.
Ja jos haluaa mahdollisuuuden vaihtoehtoiseen tasoon, niin akselin ja venttiilin väliseen tankoon ilmasylinteri jota ohjataan solkulla tai mekaanisella venttiilillä. Sylinterin iskun pituus = ajotason muutos.

helmapelti 06.12.2013 18:19

Kyllä nuo ilmat ovat nykyaikaa ja offareille sopivat osat yleistyvät.
Mulla siis toi "tein ihan ite" rullapalje lehtijousien kaverina keskellä ja sen kantava pinta tais olla n. D 18cm
Ilman painetta perä on n 5cm normaalia alempana ja 2,5 bar tais jo venyttää jousia ulospäin n 30 cm ylempänä.
Iso pitkäliikeinen rullapalje toimii tosi herkästi takapäässä enkä ole siitä mitään vikaa löytänyt.
Vaatii tolkuttoman paljon asennustilaa mutta toimii hyvin lehtijousien kaverina.

Ei toimi nollapaineella kun alkaa hietämään mutta 0,5 bar riittää normaaliin ajokorkeuteen.
Palje nousisi varmaan vielä 10cm mutta kardaanin liuku pohjaa eikä silloin voi antaa monoa kärrylle.
Kartaanin kulmat sallisi hurjempiakin korotuksia ja liukua jatkamalla siitä voisi olla joskus apua.

Takapuskuria voisi nostaa 50cm suosta tunkattavaksi.

Edessäkin noi palkeiden 25cm iskunpituudet olisi tarpeen vain tunkin alle tarjoamisessa tai vinssin kaivamisessa.
Tai tuplanilviänen voisi kestää vetääkin max kulmilla.

Mua houkuttaa etuakselilla asennonsäätö mahdollisuus kun en oikein haluaisi kääntää koslaa.
Lehtijousien ja uusien iskarien lisänä ne ei juurikaan heikentäisi hallittavuutta mutta jos vivusta voisi lisätä painetta asennon korjaukseen niin voisi välttää kaadon ja viedä jo narua tueksi.

Etujousien maantieherkkyys voisi samalla nousta uusiin ulottuvuuksiin kun noi lehdet on melko tökkivät.
Toisaalta takajousien toiminnassa miettisin antaako ilma siellä apua. Vieterin liikerata on pitkä ja yksi palje keskellä ei rajoittasi niiden liikettä?

helmapelti 06.12.2013 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1074708)
mut joustoille se on eduksi. kannonpäällä oleva pyörä pakottaa toista puolta alemmaksi löytämään jostain pitoa.

Olen myöskin testannut tuota hjta maksimi paineilla joissa ilmajousi jo venyttää lehtiä.
Kai ne lehdet silti rauhoittaa menoa mutta jos takana on jousitettua massaa vaikka 600kg niin edessä tuplasti.
Ei tuntunut kiikerältä tai oikeastaan ei huomannut mitään, jos se ulosjoustava pyörä menee 8cm ulompana ja sisäänjoustava samoin niin ei sitä mistään huomaa. Etupää vetää ja taka tulee perässä. Toki jos jää mahasta kiinni niin taka-akselin nostolla voi saada vähän liikettä ja pudota kiven päältä.
Ei ne mekavinssiä silti korvaa.

Silloin perä meni jo 20cm normaalia korkeammalla ja piti varoa kartaanin pohjausta.
Jos olisi pitkävartiset jakarit, pitkäliukuinen kartaani ja hyvät pitkät iskarit niin amerikan korkeuksiin pääsisi ihan toimivista korkeuksista tarvittaessa.

GaryRock 07.12.2013 08:23

Alkoi itseäkin kiinnostamaan noi. Suikkaan on joskus tulossa kierteet, mutta samalla vaivalla vois pistääkin ilmat.

Miten noiden toiminta päivittäisessä käytössä ja talvisin?
Raskaammassa kalustossa ne järeämmät taitaa toimia ihan ok.
Näitä taas ei suositella talvikäyttöön ja ei tieliikenteeseen jostain syystä.
http://www.ilmajouset.fi/index.php?page=tuotteet

Mites konttorilla suhtaudutaan tollasiin esim. airbagista tilattuihin tai vastaaviin?

-MaTTi- 07.12.2013 10:44

Ei kai talvikäytössä oo mitään ihmeellistä, ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmaa. Ei laske paineet, senku vaan ajelee.

Onpa suolaisen hintaisia settejä tuolla ilmajouset.fi:ssä ja ilmeisesti laatu sen verran heikkoa että ei venttiilit, kompura tai joku kestä pakkasta kunnolla. Kiertäisin kaukaa ko. firman.

Pusseille ei muuta vaatimusta kun että ovat tieliikennekäyttöön tarkoitettuja ja kantavuus riittää. En laittais mitään tönkköjä makkarapalkeita vaan rullapalkeet ehdottomasti. Lantikan pussitkaan ei oo mitenkään ylihintaisia, esim: http://www.paddockspares.com/rkb1012...449-clips.html
Orfivarusteen Tumpillahan oli Suzukissa tollaset joskus vajaa 10 vuotta sitten jo. Kenellähän lie kyseinen Suikkeli nyt...?

H&K 07.12.2013 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1075254)
Orfivarusteen Tumpillahan oli Suzukissa tollaset joskus vajaa 10 vuotta sitten jo. Kenellähän lie kyseinen Suikkeli nyt...?

Tossahan se:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62974

-MaTTi- 07.12.2013 11:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1075256)

No niinpäs onkin, "hivenen" jatkojalostuneena vielä, ei oo juurikaan kanta-autoa enää jäljellä. :D

helmapelti 07.12.2013 19:51

Noita kapempiakin rullia tai pitkäiskuisia makkaroita löytyy kohtuuhinnoissa monenlaisia. Sitä makkaran tönkistelyä voi kai saada säädettyä sillä välisäiliöllä. Eihän se käytännöllistä ole jos on 4 välisäilöö ja pääsäiliö.
Jos nyt lähden tuohon lehtijousikeulaan vielä ilmaa lisäämään niin jakareihin vaihto on aika lähellä.
Tractionbar ei kestä tai osuu öljypohjaan, käännetyt jouset tarvis pidemmän kartaaninliu-un, joustot on surkeat ja maantiellä vehje nyökkii kaikki montut.

Jonkinlainen vaihtoehto soalle, jakarialusta ja rullapalkeet.
Olis hieno päästää testaamaan täysilmaHJ. Ei kai se huonommaksi voisi muuttua?
Taka-akseli toimis nykyiselläänkin hyvin, pyytääkö se etupäähän muutoksia?

ventora 11.12.2013 16:09

terve.millanen tuon lantikan pussin alapään kiinnitys on kun ei kuvasta selvinnyt.onkos kantavuudesta hajua?

veijon-esso 11.12.2013 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ventora (Viesti 1077148)
terve.millanen tuon lantikan pussin alapään kiinnitys on kun ei kuvasta selvinnyt.onkos kantavuudesta hajua?

Googlen kuvahaulla näkee vähän paremmin:

https://www.google.fi/search?q=Dunlo...h=661#imgdii=_

mitat ja kantavuuskin löytynee googlella, mut en löytäny vielä. Toi vois olla ihan hyvä ilmapussi joka nurkkaan omassakin kiulussa.

ventora 11.12.2013 20:19

http://stores.ebay.co.uk/Car-Parts-A...=p4634.c0.m322 tuolta selailin niin 75 punnalla sais parin mitkä menis ittelle, tosta rangen pussista en kyl löytäny kuvaa mistä tajuis,tai lähinnä tulee mieleen et on vaan kolossaan alapää.

tekniikkamies 11.12.2013 20:54

Olenkos ymmärtänyt oikein jos asentas ilma-apujouset vaikka siihen pohjaanlyöntikumien kohdalle molemmin puolin, varsinkin jos antaa tulla jousiin progressiivisuutta reiluhkosti pidättäytyen maltillisessa ilmasäiliötilavuudessa tai peräti ilman ilmasäiliötä, vähentäisikö nämä hyvin myös korkean auton kallistelua maantieajossa?

Bj Andy 12.12.2013 06:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1077278)
Olenkos ymmärtänyt oikein jos asentas ilma-apujouset vaikka siihen pohjaanlyöntikumien kohdalle molemmin puolin, varsinkin jos antaa tulla jousiin progressiivisuutta reiluhkosti pidättäytyen maltillisessa ilmasäiliötilavuudessa tai peräti ilman ilmasäiliötä, vähentäisikö nämä hyvin myös korkean auton kallistelua maantieajossa?

Ainakin periaatteessa. Ja jos haluaa jämäkkyyttä niin silloin venttiilit niin että maantiellä ei ilma pääse pussista toiseen. Ainakin etupää tai jos lossi on takapainoinen niin sitten takapääkin.

tekniikkamies 12.12.2013 10:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1077392)
Ainakin periaatteessa. Ja jos haluaa jämäkkyyttä niin silloin venttiilit niin että maantiellä ei ilma pääse pussista toiseen. Ainakin etupää tai jos lossi on takapainoinen niin sitten takapääkin.

Vaikuttas, että niille pitäs olla kummallekin vasemmalla ja oikealla oma hanansa tai magneettiventtiilinsä ellei peräti paineensäätimensä. Ehkä myös mittari, että tiedetään minkälaiset paineet on kyseessä ja huomaa mahdolliset vuodot.

Lisäksi ehkä aika puhdas paineilma on parempi kuin paljon kosteutta sisältävä ja epämääräinen.

Bj Andy 12.12.2013 10:42

Noilla ilmamäärillä riittää normikompuran tuotokset eli mitäön kuivaimia ei tarvi. Eikä kyllä miun mielestä mittareitakaan. Tulee vaan liikaa tavaraa ja liitoksia.

Toisaalta takapiirin mittarilla voi vaikka arpoa sopivaa peräkärrin aisapainoa.

Jos sinne laittaa paineensäätimet joka säkille niin nehän oikein pyrkii kaatamaan laitteen kallistuksessa...

Eli eteen omat venat per säkki ja taakse yhteinen ja välivena jos tarvii. Ja offiia varten voi eteenkin laittaa välilinjan ja siihen sulkuventtilin.

helmapelti 12.12.2013 10:54

Kerro sit mitä meinaat laittaa ja miksi, voidaan pohtia hyötyjä ja haittoja.
Onko sulla lehtijouset ja soa?
Mielestäni ne voisi rauhoittua kun makkarapalje jäykistyy nopeasti sisäänjoustossa.
Maastossa paineet vois poistaa ettei joustot rajoitu, ikäänkuin paineilma kallistuksen rajoitin?

Toimisikoko ristiin kytketyt hydesylkyt kallistuksenvkaajina sopivalla ohjauksella?

Nikuzai 12.12.2013 19:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1077457)
Jos sinne laittaa paineensäätimet joka säkille niin nehän oikein pyrkii kaatamaan laitteen kallistuksessa...


Entäs jos laittaisi ne säätimet ristiin eli haistelisi kallistuksen kevennyksen puolelta, että painetta tarttee lisää ja lisäisi sitä sinne kallistuksen puolelle :confused:


Ohitus tai etenkin väistö tilanteessa tosin vois olla aika kiinnostava ja nousta alusta ylös :D

sos 12.12.2013 19:43

ja kun se toinen punnertaa lisää ylös, ni puottaa toiselta puolelta kaikki paineet pois ja sillon taas lisää sinne toiselle puolelle lisää, teoriassa toimii käytäntö voi olla mielenkiintoinen

tekniikkamies 12.12.2013 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1077460)
Kerro sit mitä meinaat laittaa ja miksi, voidaan pohtia hyötyjä ja haittoja.
Onko sulla lehtijouset ja soa?
Mielestäni ne voisi rauhoittua kun makkarapalje jäykistyy nopeasti sisäänjoustossa.
Maastossa paineet vois poistaa ettei joustot rajoitu, ikäänkuin paineilma kallistuksen rajoitin?
Toimisikoko ristiin kytketyt hydesylkyt kallistuksenvkaajina sopivalla ohjauksella?

Mulla esimerkiksi on tavallinen Hilux LN170 ja aikamoinen lavakate 160 cm korkea sisältä. Olen lisännyt vakio lötköön takajousitukseen yhdet lehdet ja mielestäni lehdillä toteutettuna ainakin pari lehteä olisi tervetullut vielä lisää jotta puhuttaisiin oikein hyvästä työautosta kun kuormatila käytetään hyödyksi.

Kun panostan paineilmaan kuitenkin, tuntus, että aika matala kynnys olisi ilmapalkeille, joilla nostaisin perän aina vakioasentoon kuormasta riippumatta.

Tällä ei siis ajeta off roadia vaan hoidellaan käytännön asioita vaihtelevissa olosuhteissa.

Tavalliset lehtijouset takana. Eteen ei tässä vaiheessa ole tulossa muita muutoksia kuin korkeintaan parempaa iskaria.

-MaTTi- 12.12.2013 20:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1077640)
Kun panostan paineilmaan kuitenkin, tuntus, että aika matala kynnys olisi ilmapalkeille, joilla nostaisin perän aina vakioasentoon kuormasta riippumatta.

No ilmapalkeethan passais sun käyttöön sit kuin nenä päähän. Ei muuta kuin tekemään. Muutama lati takaa pois niin sais mukavuutta huomattavasti lisää tyhjänä ajellessa, antais pussien kantaa. Akselin kiertyminen voi toki tehdä sitten lisäongelmaa...
Joku tämmönen setti: http://www.perneaer.com/wp-content/u...2010/04/fp.gif

Uudempaan 06-> Hiluxiin sais ihan mallikohtaisiakin sarjoja: http://www.driveriteair.com/catalog/...02.013475-153/

Rak 12.12.2013 21:56

Kannattaa tehdä ero paineensäätimen ja tasonsäätimen välille.

Kallistukseen ajettaessa tasonsäätö periaatteessa pyrkii kääntämään akselit suoraan autoon nähden mutta käytännössä taitaa olla sen verta verkkainen toiminnaltaan että kerkeää kallistus jäädä taakse ennekuin tasonsäätö on jotain vaikuttanut.
Ja toisaalta jos tasonsäätö toimii tarpeeksi vikkelästi niin sitten jo epätasaisessa maastossa ajaminen kerkeää vaikuttaa pussin ilmamäärään.

Käytännössä perinteistäkään tasonsäätöä ei pystyisi pitämään maastossa toiminnassa, esimerkkinä se että pysäköit auton vähän kekolleen, tasonsäätö alkaa rukata paineita ja sitten kun lähtee liikkeelle niin ilmamäärät pusseissa ois mitä sattuu.

Maastokäytössä tasonsäädön haistelija pitäsi olla keskellä akselia ja säädön pitäisi tapahtua ilmamäärä huomoiden jotta epätasaisella alustalla eri puolille ei menisi eri määrää ilmaa. käytännön toteutus taitaa sitten olla sen verta sähköinen että ei tuu toteutuun ihan äkkiä :D
Vai löytyykö markkinoilta venttiileitä jotka osaa homman?

Käytön helppous löytyisi ehkä lukittavasta tasonsäädöstä, eli ennen maastoon menoa venttiilit kiinni jolloin tasot ei sekoitu.
Saman asian voi sitten hoitaa laittamalla pyöreän vesivaa'an sopivaan kohtaan ja manuaallisesti hanapelillä sihtaa asennon kohdalleen ja jossain kohti käy vilkaseen korkeutta.

Nikuzai 13.12.2013 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1077716)
Kannattaa tehdä ero paineensäätimen ja tasonsäätimen välille.


Ainakin ite käsittänyt niin, että tasonsäätö kattelee raskaissa, et auto on suorassa ja paineen säädin sit tasailee säkkien paineita ettei auto ole kallellaan ajokorkeuteen nähden tai akselien paineissa ole eroja


Esim. ilma-alustainen mersu suhistelee alustaa kun kuormaa siirtelee sisällä puolelta toiselle, mut korkeus ei muutu samalla kun tason säätö hiihtää sitä edestakaisin

Sitä en tiedä miten tason säädössä on viive tehty, mutta monessa tason säätö tekee ylimääräisen liikkeen kyseisen viiveen takia eli kun kuormaa vedetään korin edestä niin perä käy alhaalla ja kun kuorma on jo ulkona perä käy ylempänä, monissa jopa pysähtyy ylös pieneksi hetkeksi ja laskee sitten normaali tasoon

HeikkiH 13.12.2013 15:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1077808)
Ainakin ite käsittänyt niin, että tasonsäätö kattelee raskaissa, et auto on suorassa ja paineen säädin sit tasailee säkkien paineita ettei auto ole kallellaan ajokorkeuteen nähden tai akselien paineissa ole eroja

Ei sieltä mitään pussikohtaisia paineensäätimiä löydy. Tai no, en ole perehtyny ku Scaniaan, mut esimerkiks tollanen 4x2 alusta täysilmajousituksella niin siinä on ilman syöttöpiiri, tasonsäätöventtiili sekä paine-, että tasoanturi molemmilla akseleilla.

Rak 13.12.2013 15:44

Tasonsäätö se siellä suhistelee, jos toisella puolella on enemmän kuormaa niin sillon siellä täytyy olla kovempi painekkin jotta auto on vaaterissa. Tasonsäätö siis hoitaa homman myös sivusuuntaan.
Paineella ei siis ole väliä korkeuden suhteen, vakiokuormalla pussissa oleva ilmamäärä ratkaisee korkeuden.

Viive on järjestelmästä riippuen rakennettu ominaisuus, kun tehdään pienillä putkilla niin ei sieltä kovin suuria ilmamääriä kerralla liikutella.
Sähköohjatuilla härpättimillä voidaan tähänkin sitten vaikuttaa eri tavalla mutta jos pitäydytään ihan mekaanisissa tähän hätään :)

HeikkiH 13.12.2013 19:36

Tuossa tasoventtiili mekaaniseen järjestelmään. Alemmasta nipasta paine sisään, ja ylemmistä pusseille. Liikevaraakin on melko hyvin, normikäytössä riittänee hyvin. Asennuksessa tosin pitää huomioida että jos pussit vuotaa tyhjäks niin tuo vipu ei pääse menemään yli liikevaransa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144087

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144088

helmapelti 17.12.2013 19:17

Eikös ton saa säädettyä varren pituudella sopivaks iskunpituudelle?
Mielenkiintoista kun en noista mitään tiedä.

sull45 17.12.2013 20:57

ilmajouset
 
Moi onks toi säädin scanian hytista ,aika tutun näkoinen ,mulla olis volvon hytin säätöventiili ja kaksi ilmatyynya jousilla,jos kenellekan tarvetta

Nikuzai 17.12.2013 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sull45 (Viesti 1079772)
Moi onks toi säädin scanian hytista ,aika tutun näkoinen ,mulla olis volvon hytin säätöventiili ja kaksi ilmatyynya jousilla,jos kenellekan tarvetta


Hintahan se muitakin kiinnostaa :)

sull45 18.12.2013 17:32

ilmatyynyt ja tasosääto volvosta
 
semmoiset olis http://forums.offipalsta.com/albumpi...?dl=1387379825 mitat olis 330-410 mm,max paine 10 bar ,voi käyttä ilman jousiaka,jos ei mahtu

sull45 18.12.2013 17:45

ilmatyynyt
 
Moi, tänän ajanpuutesta pistin scanian käyman ja katoin niita tasosäätimia,on niita kaksi siellä,kuvat saa profiilista,otin vivusta pienen pallonivelen auki ja liikutin kädella sita säätomõtika,see nosta tai laske paineita molemmin tyynyihin samanaikasesti,elika semmosta mahdolisuuta pole että yhtesta toisen,offikäyton autossa pida asenta kas oikea ja vasen,eten tai taakse ,tai ristin,jos käyttäis sitä painepalloa sitten ehkä sais yhtesta tyynysta toisen painet liikuman

helmapelti 18.12.2013 20:13

Näitä ilmajousirakennelmia on tehty enemmän 10v. sitten, en ole löytänyt päivityksiä miten ovat toimineet.
Mulla on ollut joku ihme hinku jakarituentaan mutta eihän siitä välttämättä ole mitään hyötyä käyttis-offiautossa. En ole koskaan päässyt ristiriipuntaan mutta kaveri pääsi joustoissa jumiin, silloin lukot päällä raksahti murros mutta ei jakarit olisi paljoa auttanut.
Auto on jämäkkä kaupunkiajettava jopa ilman vakaajatankoja ja yksi hyvä vaihtoehto voisi olla etulehtijousien kevennys ilmalla.

Palkeet toimisi hyvin mutta ne tarvii liikaa tilaa, olen päätymässä taas pellepeloton kokeiluun ja jos löydän esim.
80x300mm ilmasylkyt niin laittaisin ne iskarien kavereiksi.
Ilmasylkky vuotaa reilusti mutta voisiko sitä tiivistää jäykällä öljyllä?

80mm männällä saisi 5bar paineella n.250kg työntöä joka herkistäisi jousitusta olennaisesti, tuo kaupunkiajon häiritsevä nyökkiminen voisi rauhoittua. Takapää on jo hyvä eikä sieltä kuulu mitään vaikka ajaisi mihin hyppyriin. Ilmajousi on herkkä tuo ajomukavuutta.

Hydesylkyt olis tiiviimpiä mutta painaa turhan paljon.
Joku oli joskus laittanut ilmatikut etujousien kavereiks ja ne toimi. maksaa liikaa eli ei käy. Kiinasta sais 80x300mm ilmasylkkyjä 30$ kpl mutta rahti 3xenemmän.
Soa on joustava hjn keulassa mutta en ole päässyt vertaamaan sitä omaani joka on täysin kaupunkiajettava ilman vakaajia , ei siis tarvi olla tien tukkona. Ilmasylkyillä jousitusta ja auton korkeutta voisi säätää tarpeen mukaan ja aina voisi palata lehtijousien varaan ja ajaa vakaasti. Sylkyn hajoaminen ei katkaisisi matkaa.

Onko tässäkin jotain mitä en osaa ottaa huomioon?

HeikkiH 18.12.2013 20:35

Jos se ilmasylinteri vuotaa, niin siinä on kyl tiivisteet rikki. 12 vuotta touhusin edellisessä duunissa ilmasylinterien kanssa eikä ne saanu vuotaa.

helmapelti 18.12.2013 21:12

Kiitos tiedosta, olen siis nähnyt vain viallisia?
Vai toimitko joidenkin pro sylkkyjen kanssa?

HeikkiH 18.12.2013 21:25

Tavallisia teollisuuden käytössä olevia, mm AVS ja Pimatic merkkisiä.

Bj Andy 19.12.2013 18:47

No wtf. Laita ilmaiskarit niin tulee iskariremppa tehtyä samalla.

helmapelti 19.12.2013 19:48

No kumma kyllä parhaat ideat tulee silloin kun ei ole yhtään rahaa.
Mulla siis aina nollabujetti :(

Bj Andy 20.12.2013 08:46

No laita ostoilmoitus johonkin karvanaamari palstalle tms. Luulisi että noita oisi jääny jollekkin nurkkiin kuleksimaan.

Nuo sylinterit on tuskin kovin pitkäikäisiä koska auton jousi liikkuu kokoajan ja rivakammalla nopeudella jos sitä vertaa vaikka johonkin teollisuus käikäleeseen.

E. Ja noista palkeista. Miten nii ne tarvii liikaa tilaa? Ei sinne mitään kuorma-auton säkkejä voi laittaa muutenkaan kun siinä on sama vaikutus kuin jos laittaisit jotkut Sisun jousipakat. Miulla on Bertassa 8 tuuman kolme kurttuset pussit ja ne on aavistuksen liian jäykät. Eli normikäytössä siellä on n. 2 baaria painetta. Jotkut 6 tuumaset oisivat sopivammat. Ja joku oli palstalla askarrellu semmoset läjään ja ne taisi maksaa jossain 50 euron hujakoilla per kipale.

Taakse ne mahtuu varmasti lähes heittämällä joko akselin päälle tai sitten jousipakan päälle toinen akselin eteen ja toinen taakse sijoitettuna. Tai miten ny tulekaan mieleen ne asentaa.

helmapelti 20.12.2013 15:44

Noku palje on helposti sen 16cm leveä ja tarvii sit 18cm tilaa.
Kun ei ole soaa niin jousipedistä runkoon on min. n7cm. johon palje voisi mahtua.
Tietty siinä rungonalla ei tarvi yhtäpaljon iskua kuin ulompana, täytyy vielä tutkia noita palkeita kun toimisivat luotettavammin.

Ilmasylkyllä iskua saisi helposti 30cm mikä on palkeelle jo paljon. Pitäisi oikein mitata paljonko rungonalla tarvitaan iskua parempaan ristiriipuntaan.
Sylkky toimisi paremmin kallistuksissa joissa pitkä palje pullistelisi mutkalle.

Miksi se sylkky ei kestäisi jatkuvaa pientä liikettä?
Varsinkin jos siellä on hiukan öljyä joka voitelisi. Toisaalta kilometrejä tulee ehkä 5tkm vuodessa ja maantiellä keula saisi ollakin pienillä paineilla alempana.

Ne tynnyrijoustot on mielessä ja muutenkin kumma tarve kokeilla kaikkea mikä ei ehkä toimi:o
Jos tekisi soan ja keventäisi jousia niin palje sopisi hienosti mutta silloin tarvisi varmaan teettää suorat jouset.
Joustot voisi parantua olennaisesti.

Hyvä kuitenkin saada mielipiteitä asiasta.

sos 20.12.2013 16:59

omassa samulaissa rajoitettu joustoja, kun en halunnu rälläköidä kaaria isommiks 31sillä kumeilla pienen tynnyrin verran joustaa, eli noin80cm, enkä tarvitse yhtään lisää, mutta kukin tyylillään ja tarpeidensa mukaan auton rakentaa.
kierteytyksen mukana alusta nous 6cm, enkä yhtään lisää nosta, nyt kaarien isonnuksen yhteydessä luultavasti lasken pari senttiä, noin lyhkäsellä akselivälillä ei mun mielestä tynnyrijoustoja tarvitse, eikä mahan allekkaan lisää kaipaa

HeikkiH 20.12.2013 17:02

En mä keksi syytä miksi se sylinteri ei toimisi. Teollisuuskäytössä säätöventtiili tekee jatkuvaa edestakaista liikettä 24/7. Haponkestävä männänvarsi (tai kovakromattu) ja haitarikumi tai vastaava järjestely suojaamaan männänvarren pyyhkijää, hyvin maalattu tai pinnoitettu ulkokuori sylinteriin sekä puhdasta ilmaa järjestelmään niin miksei se toimisi?

sos 20.12.2013 17:06

en saa nyt nimeä mieleeni, mut promodi bj missä oli ilmasylinterit, joissa meni letkut männän molemmin puolin yhteen, ei siis ollu kytketty erilliseen säiliöön, vaan sylkyn nipat yhdistetty, toimi ainaki sivusta katsottuna hyvin

helmapelti 20.12.2013 18:09

Tuo ilmasylkky olisi niin pirun helppo laittaa kiinni, siksikin se houkuttaa.
Sitä saisi pienellä säiliöllä melkein vakiovoimaisen.
Ei ne tynnyrijoustot mitenkään pakolliset ole mutta maastorenkaiden 2m raideleveydellä vois onnistua.
Eniten ne voi auttaa jousien herkistäjinä jolloin maantieajettavuus paranis.

Harmi vaan että noi laatusylkyt ei ole ilmaisia, jos jostain löytyy halvat aihiot niin voisin testata.
80mm mäntä sopis mulle ja niitä vois ajaa suuremmillakin paineilla jos ne on kytketty säiliöön eikä paine nouse sisäänjoustoissa.

Esim. jousia purkamalla vakiokorkeus 3cm alemmas ja ilmalla takaisin ylös.
Ei mitään pelkkä norra ja ilmajousi vaan pieni kevennys.
Laittaisin paineistuksen säiliöstä leikkikompuralla ja kojelautaan nappi tyhjennyssolenoidille.
Jos kallistelut hirvittää niin paineet sais pois hätäkytkimestä tms.

Eihän tuo viritys maalta merelle veisi mutta mielenkiintoinen kokeilu kuitenkin.

Tollukka 20.12.2013 20:02

Marjoniemen Jannella oli ainakin punaisessa BJ:ssä joskus ilmasylintereitä vähän siellä sun täällä, ellen aivan väärin muista. Toiminnasta ei mitään käsitystä.

helmapelti 20.12.2013 20:09

Jos jollain on takapihalla lavallinen tarpeettomia 80mm sylkkyjä 300-400mm iskulla niin kiinnostaisi:)
100mm voisi just mahtua kans ja 62millistäkin voi kokeilla jos halvalla saa.

sos 20.12.2013 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tollukka (Viesti 1080969)
Marjoniemen Jannella oli ainakin punaisessa BJ:ssä joskus ilmasylintereitä vähän siellä sun täällä, ellen aivan väärin muista. Toiminnasta ei mitään käsitystä.

juu marjoniemi se oli

helmapelti 21.12.2013 19:02

Kun mulla on koria korotettu 6cm niin runkoa mahtuisi ehkä muuttamaan 10cm korkeammalle.
Rungon korjaushitsaukset on hyväksytty mutta saako muotoa muuttaa?
Tekisi akselinpäälle lisää tilaa ja sinne sopisi tämä: http://www.airbagit.com/Air-Springs-...aga-2200-2.htm

Saisi 25cm iskua joka riittäisi ihan varmasti.

Toisaalta jos puran korinkorotuksen niin pitäisikö suunata soaan vai korottaa jousien korvia.
Jouset olis hyvä saada pois akselin alta..
Hitto kun se soa houkuttaa, en edes kääntäisi perää jos saisin pysymään kohtuukorkeudella.

Joku varmaan vaihtaisi taotut 7cm korottavat jouset tavallisiin väsyneisiin.
Mulle kyllä korotusta leimatessa sanottiin ettei niiden korkeutta mistään tiedä eikä mitattu mitään, totesi että hyvin tehty ja leima lappuun.

En hae ylikorkeaa mutta ajossa jouset kuoleentuisi kun niitä keventää.
Jos tekisin eteen soan niin en tarvisi ilmakevennystä jollei jouset kuole täysin.
Taakse olis suorat jouset jo olemassa.

Etuvakaajatangon aion pitää käytössä irroitettavana ja voisin jopa tehdä sille jäykemmän korvikkeen jos herkennän jousia. Käyttöauton offistus on haastava yhtälö.
Hyvät pitkäiskuiset iskarit antaisi kuitenkin varaa alustan herkistykseen.

Soa olisi käytännössä ilmainen ja satasella saisi eteen toiset kaasuiskarit jotka auttaisivat jousituksen herkistymiseen ja ajovakauteen. Jäykempi vakaaja pikakiinnityksellä voisi pitää maantieajettavuuden kunnossa maasto-ominaisuuksien parantuessa.?

Ehkä niitä ilmajousia ei edes tarvisi vaan pehmeämmät pohjauskumit?

Bj Andy 22.12.2013 11:53

No mie voisin vaihtaa kyllä omat väsähtäneet 61:sen etupakat kippurampiin.

helmapelti 22.12.2013 14:53

Joo arvelinkin ettei noita kippuroita romuihin tarvis heittää.
Pitäis tokipäästä ajamaan soaa niin tietäisi enemmän. En kai oikeasti lähde sellaista muuttamaan.
Yksi haoittapuoli soassa voisi olla että kevennetyt jouset pohjaisi rajummin.
Tolla nykyisellä voi ottaa vauhtia ja jollei tractionbar osuisi öljypohjaan niin se menisi suht hyvin.

veijon-esso 22.12.2013 15:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1081344)
Tekisi akselinpäälle lisää tilaa ja sinne sopisi tämä: http://www.airbagit.com/Air-Springs-...aga-2200-2.htm

Saisi 25cm iskua joka riittäisi ihan varmasti.

speksien mukaan 4,2 tuumaa iskua, eli alle 11cm. Tuliko väärä linkki vai mitä kummaa?

helmapelti 22.12.2013 16:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1081667)
speksien mukaan 4,2 tuumaa iskua, eli alle 11cm. Tuliko väärä linkki vai mitä kummaa?

Pitiköhän se olla tämä:http://www.airbagit.com/Air-Springs-...-25-triple.htm

Noita on selattu jo kymmeniä vaihtoehtoja ja menee sekaisin..

helmapelti 22.12.2013 16:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1081667)
speksien mukaan 4,2 tuumaa iskua, eli alle 11cm. Tuliko väärä linkki vai mitä kummaa?

Pitiköhän se olla tämä:http://www.airbagit.com/Air-Springs-...-25-triple.htm

Noita on selattu jo kymmeniä vaihtoehtoja ja menee sekaisin..

http://www.kmwperformance.com/products/airbags/4
Tuolta päästään 10" iskuun

Nikuzai 22.12.2013 19:06

Mites kestääkö tollasia pultata kahta yhteen ja vaikka välikappaleesta ilma sisään :confused:

helmapelti 23.12.2013 15:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1081742)
Mites kestääkö tollasia pultata kahta yhteen ja vaikka välikappaleesta ilma sisään :confused:

Varmaan pullahtaa mutkalle. noi pisimmät näyttää jo sellaisita muutenkin että suurinta kallistusta ei kestä ylittää. Niissä saattaa olla pienempi kallistuksesietokin, en ole tutkinut.
Ilmasylkyllä ei olisi sitä ongelmaa ja iskua sais vaikka 60cm.

Jos 10" isku ei riitä niin jotain ilmatikkuja harkintaan.
Mulle kelpais sellaiset halvat ja hyvät..

sull45 23.12.2013 17:01

ilmajouset
 
Moi,eikos pienempia hydraulisylindereita sais paineilmalla toimiman

helmapelti 23.12.2013 17:10

Varmaan saisi ,se oli kans mielessä. Silloin painetta vois olla enemmän ja 50-60mm mäntä riittäis.
Ne on pidempiä ja painavia, tarvii nyt katsella mitä löytyy.
Ei ne ihan pakolliset ole mutta kiinnostava kokeilu.
Paksu männänvarsikaan ei haittaa kun käyttää vain nostoon.

Ehkä 50x300-400 sylkky menis..
15bar 50mm sylkkyyn painais 300kg.

Säiliö ja letkut pitäis olla sit järeämpiä eikä sisätiloissa.
Lelupumputkin tekee 18bar mutta hitaasti.

Hydesylkkyjä vois löytyä helpommin.

sull45 23.12.2013 17:32

ilmajouset
 
Miksi 50-60 mäntä,varsi vois olla 15 mm ja mäntä 35 -40mm vaikka ohuemmatki sopiis,ja eikos saa niita kauppakassissa kanna

helmapelti 23.12.2013 19:54

Kun sitä painetta on vaikeampi tuottaa yli 20bar.
Ehkä pienenmpi riittäis mutta isompi varmemmin.

35mm 15 bar työntää 150kg.

sos 23.12.2013 21:09

tiiä sitte käytännössä, mutta hytiika sylinteri vaatii enemmän painetta jo itsensä liikuttamiseen, enkä kyllä keksi miks käyttää hytikka osia, kun ilmalle on omansakki.toisaalta hytiika osat kestää mekaanisesti enemmän.
onko hintaeroa miten?
paljonko tulee painetta, jos sylinterin täyttöpaine vaikka 15bar ja se painetaan väkisin vaikka 2/3sisään?

helmapelti 24.12.2013 14:26

Hydeosia vois löytää käytettynä helpommin?
Tarkoitus olisi käyttää säiliöä sopivan progressiivisuuden saamiseksi.
Hydesylkkyyn ei varmaa saisi liikaa painetta ilmalla vaikka säiliöä ei olisikaan eikä sylkkyä ihan pohjaan ole tarkoitus ajaa.

sull45 24.12.2013 14:49

ilmajouset
 
Moi,hyvää joulua kaikkille,mut mun mielipide olis jos sais hydro ja paineilma yhtistettya korkeapainen säiliön kautta,sitten hytista sais ohjata kaikkia sylindereita eriksen ,eri asia varmaasti paljonko sellaisen systeemin rakentaminen tule maksaamaan ,samoin olis mahdollista laitta 2 kompura,niin kuin monella viron vehkeissa on tehtya,samalla nee toimis iskunvaimennimeilla ja niitä sais käyttä korin oikaisun hankaloissa tilanteissa,samoin on mönkijan vinsseja käytetty korin noston tai laskemisen ,sorry jos olen väärassa:)

helmapelti 24.12.2013 16:02

Mulla olis kyllä hydepumppu hyllyssä, ja ilmastoinnin kompurasta sais kytkimen. Silti systeemistä tulee turhan monimutkainen ja tietää ongelmia.

Lähtökohtana, leikkikompurallaa ilmaa nostoon ja vaikka hanalla pois. Mahdollisimman yksinkertaista.
Joku releen sähkövika vielä kaataisi auton itsestään..

Tää juttu jää harkintaan mutta jos vastaan tulee sopivat hydesylkyt ja esim. mäntätoiminen ilmastoinninkompura niin niillä voisi saada 20bar paineet suht helposti.
Paineilman ei tarvis olla öljytöntäkään. Siihen mulla olis jo lamellikompura.

Kaikea pitää kokoeilla mutta usein suunnitelmat monimutkaistuu liikaa ja sit ne ei toimi.
Tolla ilmastoinnin kompuralla sais luotettavasti paineen ja venttiilistä pois.
Tuottokin varmaan 10x leikkikompuran verran.

Hydesylkky mahdollistaisi jousituksen säädön, katkaisemalla virtaus säiliöön jäykistäisi jousia ja mahdollistaisi kovemmat pomput. Silloin lehtiä voisi keventää ja pääsisi lähemmäs soa joustoa säiliöyhteys auki.
Letkut tarvisi sit olla vahvempia kans.

sull45 24.12.2013 17:11

ilmajouset
 
sillavaihessa nee lehtijouset pitaisivat vain aksuloita paikallaas,hytikka ja muu hoitais asia

p.jäppinen 24.12.2013 18:03

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=129 tuolta löytyy aiheesta muutama sivu joulu lukemista:D

Nikuzai 24.12.2013 18:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1082565)
Letkut tarvisi sit olla vahvempia kans.



Sehän ois helppoa kun hyde sylintereitä käyttäisi 200bar;in letkut passaa suoraan eikä ole edes kalliita

Kompuraan pitäsi sovite, mutta monessa hanassa on vaan kierre reikä mihin tarkoituksen mukainen sovite sit tulee
ja osaan ei edes letku/putki liitin edes passaa ilman sovitetta

piipari 25.12.2013 13:33

Täälläki jo tais vilahtaa hetkellisesti, mutta eikö tosiaan kukaan oo laitellu ihan tavallisia ilmaiskareita omien lisäks? Ois helppoo, nopeeta ja yksinkertasta. Vois toimia jopa offroad-käytössä oman aikansa. Kokemuksia? Hinnatkaan ei aivan päätä huimaavia ole, ainakaan asennuksen helppouteen suhteutettuna.

Omaan HJ:hin ois tarkotus laitella ilmat jossain välissä talven aikana taakse lehtien lisäks, kohan on tallissa sellanen hetki että sopii touhuumaan. Sinne oli taakse orkkiksien tilalle laitettu uudet Vallilan jouset, jotka alle 15tkm venäjällä ajelun jälkeen vastaa loppuunajettua orkkista. Tällä miun kikattimella ei siellä mettäneuvoksen puolella juurikaan ajella, mutta röykkysiä teitä senkin edestä. Ilmaiskarissa tulis kevennyksen lisäks samalla lisäiskunvaimennusta omien, täysin riittämättömien kaveriks.

Yhet ooppelin ilmaiskarit odottaa jo pöydällä asennusta, mistähän lienee omegasta tai rekordista? Jossain sellasissa niitä on kait ollu.

Jotain tällasia siis tarkotan...
http://www.drmadhog.fi/catalog/produ...7feac2ca904f2c

Repro 25.12.2013 13:59

Olihan OKA66 aka Kössi Kenguru aka Voodoo Jeep nimimerkillä LJ70:ssä Monroen ilmaiskarit.
Siitä oli joku rakentelutopiccikin olemassa.

aslakki 25.12.2013 16:24

...mielessä pienesti päissään pyöriny hydesylkky iskarin tilalle, männän taakse paine jolla korkeus kohilleen ja varren puolen nipasta letku ylös ja vaimennuksen säätö virtausta kuristamal... tiiä sit miten toimis?

Nikuzai 26.12.2013 10:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1082898)
...mielessä pienesti päissään pyöriny hydesylkky iskarin tilalle, männän taakse paine jolla korkeus kohilleen ja varren puolen nipasta letku ylös ja vaimennuksen säätö virtausta kuristamal... tiiä sit miten toimis?


Paineakku sopivalla vasta paineella siihen varren puolen letkuun niin ei tartte kuristella kun molemmilla puolilla mäntää olisi painetta?

helmapelti 26.12.2013 18:31

Joo, hyviä ajatuksia. Hydesylkyn paluupuoli voisi olla öljyssä yhteydessä paineakkuun.
Säädettävyys esim. johonkin offikrossin pomppuihin paranisi, tosin voima tarvisi rajoittaa että kiinnitykset kestää. Hydeosia kyllä löytyy jokalähtöön, saisi varmaan sähköisesti säädettävän kuristuksenkin mulkattua jostain. Hydeletkuja löytyy hyllystä 50m eli vain päitä pitäisi prässäillä.

Haluaisin iskua kuitenkin n 30cm ettei pohjaa missään tilanteessa, ilmaiskarit ei taida sellaisia antaa ja hinta on mulle liikaa. Taas etsitään romukasaratkaisua nollabudjetilla.
Hydesylkyn vahvuus ei olisi ollenkaan huono asia ja asiallisesti tehtynä ja dokumentoituna pitäisi kelvata konttorillakin käyttöautossa.

Lehtiä ei voi paljoa purkaa tai tulee leimalla sanomista eli yksi lehti pois ja latien lyhennys voisi toimia, plussana uudet norrat ja jämäkät siteet sekä ylimitoitetut riiput uusilla muovipuslilla + hyvät iskarit voisi sallia kevennyksen.
Oikeasti en halua heikentää maantieajoturvallisuutta eli muutokset sen mukaan.

Kun tähänasti olen ajanut ilman etuvakaajaakin niin pieni jousikevennys ja hydesylkkyapu vaimennuksella tuoreen kaasuiskarin kanssa ei varmaan heikentäisi ajettavuutta kun suunnittelen tekeväni vakaajaan pikakiinnityksen ja mitoitan sen maantieajoon. Eli vakaaja saa rajoittaa ulosjoustoa reilusti.

Tänään olin ajoissa vakaajien kanssa enkä huomannut niistä olevan mitään haittaa kun olen ne tuunannut ulosjoustoa salliviksi. Vakaaja saisi olla vaikka puolta jäykempi jos se olisi pikakiinnitteinen.
Tätä täytyy tuumailla, hydepumpun käyttö on tarpeettoman monimutkaista mutta paineilma ja hydevaimennus vielä yksinkertaista. Se 20bar paineilmaa vaan voi olla hidasta tuottaa halvalla.

aslakki 26.12.2013 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1083164)
Paineakku sopivalla vasta paineella siihen varren puolen letkuun niin ei tartte kuristella kun molemmilla puolilla mäntää olisi painetta?

mut tuolloinhan siitä häviäis se vaimennus, lähtis käsistä kiharoissa? siis jos laittas suoraan iskarin tilalle...

helmapelti 26.12.2013 20:52

Tarviihan se kuristuksen, mutta silläkin voisi olla paineenrajoitin ettei hypyissä mitään katkea.
Mulla riitäisi sisäänjoustossa vaimennus kun on se iskarikin ja lehdet vaimentaa.
Ulosjoustossa saisi vaikka "kavitoida" tai olla suuntaventtiili.

Nikuzai 26.12.2013 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1083388)
mut tuolloinhan siitä häviäis se vaimennus, lähtis käsistä kiharoissa? siis jos laittas suoraan iskarin tilalle...




Pitää kans muistaa auton paino päällä ja varren tuoma tilan muutos



Jos auton nostamiseen tarvitaan vaikka 15bar ja varren puolella on letku ilmaan niin sylinteri pitenee vapaasti hypyssä, mutta jos varren puolella on vaikka 5 bar niin sylinteri pitenee rauhallisemmin kunnes molemmilla puolilla on samanverran painetta ja sopivasti kaikki mitoitettuna ei sylinterin mäntä pohjaa ulos joustossa

helmapelti 26.12.2013 22:33

Paineilmalla noi ei voi toimia, liikaa joustoa. Kuristettu hydis käy mun järkeen tai järjettömyyteen?
Lisäksi pneumatiikka vain n 20% jousituksesta, mielestäni tuo vaatisi metrin halkaisijan sylinteriin että progressiivisuus riittäisi paine-erolla.
Toki joku voi laskea?

Nikuzai 27.12.2013 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1083463)
Paineilmalla noi ei voi toimia, liikaa joustoa. Kuristettu hydis käy mun järkeen tai järjettömyyteen?
Lisäksi pneumatiikka vain n 20% jousituksesta, mielestäni tuo vaatisi metrin halkaisijan sylinteriin että progressiivisuus riittäisi paine-erolla.
Toki joku voi laskea?



Arvelin vaan et saattais tollain toimiakkin paineilmalla, kun käsittääkseni hihnakuljettimissa ilmaohjaus toimii pudottamalla vasta painetta jolloin sylinterin pituus muuttuu

mutta kuristettu hydis tosiaan toimii varmasti koska normaali iskun vaimennin on hydrauli sylinteri jossa männässä reikä, mutta sitä en muista et miten se varren tilavuus ero kompensoitiin

Bj Andy 28.12.2013 00:26

Hyde sylintereillä ja systeemillä tulee äkkiä sama juttu vastaan kuin liian isoilla ilmapalkeilla eli eli tulee jäykkä. Ja jos sylinterilla laittaa varren puolelle paineakun niin mistäs tulee toiselle puolelle korvausöljy?

Ja miten sana hydrauliika mahtuu lauseeseen jossa mainitaan nolla budjetti?:D:D

50 metriä äx paksuista letkua on se halvin osa koko kasassa. Joka sylinteriin kun laittaa pari kulmaa,holkit,ja päät ja venat lisäksi kaikkine nippoineen niin tonni on pieni raha.

Jos hyde jousitusta meinaa niin sitten tommonen 2 toiminen sylinteri kannattaa kytkeä niin että molemmat puolet on samaa piiriä ja molempien puolien ulos virtaavaa öljyä kuristetaan vastusvastaventtilillä niin sillä saa sen vaimennuksen säädettyä mieleisekseen.

Projeksteista löytyy D-Max topicci missä oli hyde jousitus rakenteilla, miten lie edistyny.

Vaan jos jatketaan pohdiskelua niin mitenköhän toimisi vesi-glygoli seos.? Eli normi hyde sylinterit iskareiden, lisäksi, joku vaikka vanha painepesuri tms.tekemään painetta. Joku kalvopaisunta-astia paine akuksi, ja letkut sillä hyde letkulla. 40 mm männän pinta-ala on jotain 12 cm2 ja 50 mm 18cm2 eli nuo kertaa paine = nostovoima. Eli paineet pysyy kymmenissä kiloissa ja ropelihattu päässä...:D

Mikki 28.12.2013 02:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1083991)
Vaan jos jatketaan pohdiskelua niin mitenköhän toimisi vesi-glygoli seos.? Eli normi hyde sylinterit iskareiden, lisäksi, joku vaikka vanha painepesuri tms.tekemään painetta. Joku kalvopaisunta-astia paine akuksi, ja letkut sillä hyde letkulla. 40 mm männän pinta-ala on jotain 12 cm2 ja 50 mm 18cm2 eli nuo kertaa paine = nostovoima. Eli paineet pysyy kymmenissä kiloissa ja ropelihattu päässä...:D

Ei jäätys???:D:D:D:D Ja jousituksen sais lämmitykseen ku laittas kiertoon vaikka lämppäristä? Tai wepastolta???

Mut se vaahto?:D:D:D:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

ÄÄNIÄ talle, ja ropelihattuun kierroksia...

Edittiä:
Millanen syylari tarttis olla ku kesällä jousitus keittäis???


Sivu luotu: 14:57 (GMT +2).