![]() |
pajeron sulannu mäntä.
mistäs moinen johtuu että 2.5 pajeron yhestä männän laesta puuttuu noin tikkuaskin kokonen piitti ,sulannu pois .veivi poikki ja reikä lohkos. muut männät ihan ok.kansikin tais säästyy .voimaa täs sellaset 235hv ja pakolämmot pysy koko ajan jossain 600/700 nurkilla .kymmenisen kilsaa se kesti vetää 5vaihteella 5500rpm ennen kun mosahti. ihmetyttää että mikä sitä yhtä mäntää ny niin lämmitti.ahtopaineitakaan ei ollu kun 2.5 par.
|
Paljos oli pakopaineet?
|
Jos vain yhessä männässä vaurioita niin ääni vuotavalle/muutenvaan paskalle suuttimelle.
|
|
Mitä oli pakopaine ja ahtolämmöt?
Ihmeen kauanhan se kesti jos 10km. |
Pakopaineet ei juuri heitä tosta ahtopaineesta ahdon lämmöst ei ole tietoo mutta keulilla senverta iso cooleri että epäilen liian korkeaa lämpöö koska vauhtii oli kummiskin mittarin mukaa jotain 160 niin ilmaakin se cooleri saa.just purkailin kantta niin oli venttiilit saannu aikas hyvän pinnotuksen tosta alumiinista samoin esikammio mutta kannen alumiini osa ihan puhdas .suutinta rupesin epäilee itekkin kun oli kaivannu just kammion kohtaan se montun . sattuu olee testi pumppu lainassa eikä meinaa kotiutua olleskaa.
|
Niin siis, jotta pysytään kärryillä, otitko pajeron 2,5td- moottorista 235:n hepan tehoja vanhoilla suuttimilla ilman mitään suutinremppaa?
|
Lainaus:
Tuosta sais melkein kaikki numero-arvot puolittaa, jos meinaa kauaa ajella. |
Lainaus:
E: Todennäköisesti männän laki on haljennut tai suutin pettänyt. Loppu seurausta/oiretta tapahtuneesta. |
saako udella että missä ja miks oot ajanu 10km kaasu pohjassa?
onks sellasta viritettyä dsl joka tuon kestää.. |
Ruvettava seuraavaksi pinnoittamaan mäntiä kuten mersumiehet tekee. Tosin ei suutin vikaa korjaa.
|
Lainaus:
|
oliko jakis juuttunu hitaalle puolelle?
|
Tarina ei myöskään kerro, että missä vaiheessa on herätty ja päästetty kissa ulos.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ite en saanu pajeron koneesta kuin 0.6 bar ahtoja, tosin en kyllä yrittänytkään. :) |
3 Liiteet
En ti minkälaisii unii työ näätte mut kyl pajee vauhtii saa kun sit vähän virittelee ja niille kuka ihmettelee että missä pajel pystyy ajaa hanat kaakos niin se on niinkin ihmeellinen paikka kun maan tie.oli näköjään saannu mäntä vähän muuten kin kipeetä .oli noi mutterit mystisesti kadonnu tosta veivistä ,kierteet pulteissa ehjät ja laakeri pinta kampurassa et ei kait se ainakaan lakru sta tää vaurio lähtenny.
|
Jaa, no sitten on asiat kunnossa. Taisivat juuri vaihtaa 160 km/h talvirajoitukset teille. Vanha pajero ja alkutalvinen maantie ovat juurikin paras paikka kokeilla huippunopeuksia.
|
eikai tuo nyt niin tavatonta ole, liekö vakiopajero yhtään tuon luotettavampi ?
... pääasia että hajos (taas teillä turvallisempaa) |
paa 6000 egee siihen pajen koneesee ni se ei silti kestä ajaa kaasu pohjassa montaa aikaa :)
kaikki muutko männät on ihan ehdat? |
Ei taida olla ihan päiväunista kyse :D Taitaa olla nimittäin sama laite kuin näissä videoissa:
http://www.youtube.com/watch?v=E1OvJCGq6Cc http://www.youtube.com/watch?v=b4G_fOKoPq0 |
Lainaus:
Mut rispektit ko. Pajerolle kuitenki, yleensä ei jaksa samalla lailla pyörittää ees soralla nuo. |
Ihme että pysy pystyssä
|
Lainaus:
|
Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D
|
ihan mielenkiinosta turbodiesel mitsuun, ja sen ....
Lainaus:
Mutta tuo 5000 rpm ja "vielä" 382 Nm tarkoittaa käsittääkseni reippaasti yli tuon ilmoitetun maksimitehon..... vai päättelinkö väärin?, kaava "hukassa" Ja taannoin yritin hakea kierroksille voimaa, niin tuo vm. 1981 ei oikein jaksanut hengittää (siis pelkästään ruuvaamalla) Ja tuo mitsu on esikammio diesel. siis esim. tuo 5000 rpm kuulostaa aika rajulta.... Mutta tuossa 20 vuodessa on tapahtunut paljon.... esim. tuo minun "vanha" VaraRengas, mb 4 matic 300 turbo diesel vm. -89 farkku 2+3 paku (ostettavissa) pudottaa automaatista 4:lta 2:selle kun 89 km/h vauhdista lähtee rekasta ohi... |
Sotketaan vielä omaa lusikkaa soppaan
Mitatkaahan joku leimarenkailla kierrokset ja mittari nopeus vitosella navi nopeudessa 80Kmh 100Kmh ja 120Kmh niistä saa jo laskettua kierrokset/max nopeus Oman H-A;n teoreettinen nopeus tais jäädä alle 180Kmh jos olisi voimaa sinne asti kulkea |
Lainaus:
Paljon Pajerossa pitäs olla tehoa että jaksaa kulkea 200 km/h, osaako joku laskea? |
Lainaus:
|
Jos mies ajaa yleisillä teillä pajerolla 160 km/h:ssa 2,5 bar:n ahdoilla ja huudattaa dieseliä tollasilla kierroksilla, niin moottorin vauriot johtuu käyttäjästä, ei suinkaan huonosta tekniikasta.
Sitä saa mitä tilaa. |
Lainaus:
Älä ny piä hulluja jännitykses vaa laita se käyrä näkösälle?? Moottorin kokoonpano kiinnostaa myös, vaik se pasaks menikin ja en mitsuihin muutenkaan perusta :p :D :D |
tekniikka onkin tosi eksoottist. hx 35 ahdin pumpus isompi nestepää. Pikkusen rajottajan jousta tiukattu ,pikkusen isompi cooleri ja isompi putki.kannnesta ei edes valupurseita poistettu.millähän siit tynolapust sais siedettävän kuvan tänne.
|
"Attach files" löytyy postausta kirjottaessa alempaa, lataat vaikka siihen.
|
Lainaus:
85km/h noin 2500rpm Ulkomuistista kun noin 80tkm tolla omalla mitsulla oon tahkonnu ja aika paljon navinkin kanssa. Mitsun mittari kusee ihan helvetisti ainaki noilla 235 leveillä sirkkelinterillä, motarilla kun ajoi sakkorajalla niin nopeusmittari näytti noin 140. |
Taitaapi olla Vallasvuon vanha laite? Jos on niin VOIN TODISTAA ETTÄ TEHOLUKEMAT PITÄVÄT PAIKKANSA!
600tkm taisi olla alakerralle liikaa ;);) EDITTIÄ ja luinkin ettei ole sama laite... näitä sitten enemmänkin tällä kylällä... |
juu ei ole sakun entinen ja tää ei kestänny kun 520000.
|
1 Liiteet
Tässä ois Turhapuron "Evo" Pajeron dyno käyrät... :D
|
vuotava suutin polttaa polttopillin lailla diisselin männän puhki, siinä lähtee sitten myös kaikki lukkoliimat palamaan. Silloin sieltä voi mutterit varista muualtakin irti.
voihan diisselin kierroksia nostaa ylös ei se ole ongelma, ongelmana tulee nopeammin suuret liekkilämmöt sylintereissä mitätön jäähdytystila sylinterissä ja kannessa, eli pistekiehumista. Ylhäällä ei vakio nokalla ole tehoa, kun ei ole paloprosessissa riittävää kaasunvaihtoa. Mäntien jäähdytys ja voitelu on myös tiukilla. sitten on koneen värinät jotka kasvavat sitten tietyn pisteen ylittäessä se ei muistaakseni mennyt ihan suoralla käyrällä vaan se tais nousta yllättävän nopeasti progressiivisen rajusti. mutta joo, noilla paineilla saapi kaikki rikki jos ei kuskilla ole rajoitusta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei oo pyöriltä toi teholukema. Turhapurolla on jo jotain visioita mielessä, millä saisi alavääntöä paremmaksi. |
Lainaus:
|
sellanen moottori versio on ollu kyllä mistä sitä alavääntöökin löyty mutta se vaatii kytkimeltä suhteellisen hyvää pitoo .luulen kyllä jos tässä jaksaa innostuu niin ahto painetta saattaa olla joskus jo tyhjäkäynnillä täytys vaan ettii alta puolmillii ajettu kone jostain aihioks.mut aika näyttää.ei tää pajero oo vissiin oikein ihmisten suosiossa kun on saannu suht kielteisen kannan täällä , mut tuli sit ostettuu tänään tollanen kolmelitranen pemu josko siirtäs siitä tekniikan toho pajeron ryskään :rolleyes:
|
Mulla ois myynnissä tekniikka ja siihen kytkin joka pitää.
|
Lainaus:
http://image.dieselpowermag.com/f/te...ound_setup.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta onko sulla joku keskipako- painoilla oleva kytkin? siis kytkinasetelmassa ylimääräisiä painoja, jotka keskipakovoimalla kirii asetelmaa? Ainakin galantin 2,3 td vakiokytkin käsitteli vaivatta tuon reilu 200 nm, toki ei tullut juurikaan luistatettua max väännöllä, kun tuli "kiire" niin kaasu pohjaan, ja kytkin ylös, ja isompaa silmään sekunnin murto-osa kytkin pohjassa... 2 vaihteistoa "räjähti/otti loparit" 2->3 vaihtaissa. mutta jos kaasun hölläsi, niin 10-15v uudemmat perhesportit tuppas tunkemaan rinnalle... Siis "vakio" kytkimellä, "ja pehmeällä levyllä", kytkin pitää käytännössä yhtä hyvin 1000 rmp kuin 4000 rpm 400Nm väännöllä |
Lainaus:
Pajero on ala-arvostettu auto. Osin syystä, mutta osin myös syyttä. Itse ajelin semmoisella useamman vuoden satunnaista maastoajelua. Kivaa oli niin kauan kuin loota hajosi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
enempi parempi. turhat kitkat vähentyny :D
|
Lainaus:
Mut Mitsun osiahan on jokapaikassa tarjolla, ja itselläkin on pari konetta tallissa vielä ja ompa siellä -93:sestakin jakoremmin poikki menon takia ja ku olivat laittaneet japsista uitetun tilalle heti. Eivät jaksaneet korjata tuota vaikka ois ollut edullisempi se tehdä. |
mikä siitä pajeron lootasta yleensä hajoo ,itelle hommasin kanssa vara askin mutta ei se kyllä ihan helpolla porsi .on tullu kokeiltuu jos jonkin näköstä ajo tyyliä. toinen mikä ihmetyttää on kannen tiiviste kaikkea muuta koneesta on lennelly ympäri tonttii mut tiiviste ei ole kertaakaan korkannu, ihansama minkä merkkisen tilkkeen laittaa niin siellä on pysynny.ja on joskus ollu tota ahtookin ihan tarpeeksi.
|
Lainaus:
puhuksä ny samanlaisesta pajerosta kuin meistä useimmat :eek: |
Joo mäki rupesin miettii että puhutaanko edelleen pajerosta :D
|
Lainaus:
|
Omasta pallerosta porsii laatikot tämän tuosta, laakerit menee kun on tarpeeksi kilometrejä. Kansia ei ole mennyt. :O
Keväällä vittuunnuin laatikkoremppohin ja ostin Toyotan. Siinäkin sitten alkoi loota ääntämään ja ajattelin että pitäkää tunkkinne. Toiskaan muuten oli tehty juuri kansiremppa.. (Ja ei, en vedätä vitosella / kaahaa) |
Lainaus:
E. Sen verran piti kommentoida itse asiaakin että paljonkohan oisi kaakkeja irronnu kiloa pienemmillä paineilla? |
Mersu on paska.
|
Yksi paikallinen turbo virittäjä sanoi ettei ahtopaineet riko kansia ja kansipahveja vaan se kuumuus, kun yritetään ottaa tehoja vakio turboilla. :rolleyes::rolleyes:
|
Lainaus:
Liian pieni turbo ja tukittu hukkaportin letku on sama kuin pitäisi nenästä kiinni juostessaan maratonia. |
montakohan senttii tulee lisää kun ajaa jollain vanhal tojotan paskalla.
|
montako senttiä
aika tarkkaan mitattuna 14.4cm. toyota mies on meisseli mies.
|
Joo toijotan miehillä pitää olla meisseli aina käyttökunnossa :D mut Joo ei kannata lannistua vaikka pajeroa mollataan, mullaki tuossa yks viritetty sellainen on, tosin 2.8 koneella. Ois mukava joskus vaihtaa kuulumisia jonkun "maailman huonoimman" maasturin virittäjän kanssa. :rolleyes:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulla oli ennen tällainen meisseli: http://www.motonet.fi/fi/tuote/77108...a-kaantopailla
Toyotan hankittuani pituus riitti mutta kahva paksuni selvästi. Ei vääntö riittäny vanhalla.. Mistä täällä puhutaan? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuota vettä meinasin ehdottaakkin, meinasin hjhin laittaakkin mutta totesin ettei sillä pidetä kaasua pohjassa pitkiä aikoja. Ahtopainesta ohjaus ja testailin köyhänversiona 12v kompurapaineistusta vesisäiliöön suuttimena öljypolttimen suutin. Osat 15€ ja 10-15bar paineella sumu erittäin hienoa.
Toki sen voisi sumuttaa ennen ahdintakin jolloin ehtii haihtua paremmin tai monta pintä suutinta pienentää pisarakokoa.Toki noita saa ihan valmiitakin ja toimii suunnitellusti. Pisaroilla on vähän aikaa haihtua välijäähyltä männänpäälle. Tein paineenkestävän rosteritankinkin mutta ei offipeli sellaista tarvi. |
käsittääkseni imusiipi voi ottaa ihteensä jos ennen turboa suihkuttaa?
|
Tuota en tiedä, kaiketi jos sille kusten lorottaa. Itse olisin hienoa sumua koittanut, toisaalta sumun voisi antaa ilmansuodattimelle jossa paljon pinta-alaa haihtumiselle.
Paras hyöty kai superhienolla sumulla isolle välijäähdyttimelle jossa se höyrystyy ja laskee ahtoilman lämpötilaa? Pisarat männänpäällä laskee palolämpöä ja tehoa, ahtoilman jäähdytys lisää koneeseen happea ja laskee pakopaine-lämpötilatarvetta kuten toki tiedätkin. Vesivälijäähy, hiilihappojääkaukalo ja hieno vesiruisku voi tehdä yöstä päivän moottorin tehoille ja sen kestolle. En oikeastaan tiedä mitä puhun, joskus perehdyin aiheeseen mutta olen unohtanut faktat. Näistä löytyy toki tietoa kun kuuklettaa. Voihan sitä akselia vituttaa jos se on toisestapäästä punainen 150000rpm ja toiseenpäähän ruiskitaan vettä? Mielestäni kone korkkaa kun sen lämpötilankesto ylittyy, tehoa voisi kestää enemmän jos ahtoilma olisi viileämpää, happea enemmän ja pakopainetta ja sen aiheuttamaa lämpöä vähemmän. Hienot arvot koneesta olit jo kaivanut. Ruiskuennakot yms vaikuttaa rajusti lämpöihin. Taisin taas neuvoa viisaampaa:o |
Joskus pohdin ja laskin noita tavoite tehoja, paineita ja virtausnopeuksia. En ehkä osannut oikein mutta silloin sain jotain mutu tietoa. Jos hakee pelkkää maksimitehoa niin isolla välijäähyllä tilavuus kasvaa ja virtausnopeus hidastuu, silloin virtausvastus pienenee ja vesisuihkulla on aikaa höyrystyä.
Näistä en tainnut löytää tutkittua tietoa mutta aika jonka ilma seikkailee ahtimelta palotilaan on todella pieni, en muista aikoja. Normaalin ison välijäähyn vesivaippaan kietominen parantaisi sen jäähdytystehoa valtavasti, saati että jäähyn täyttäisi sillä jäällä.Paikallaan ruopiessa välijäähy ei juurikaan siirrä lämpöä. |
Lainaus:
|
Niinniin, jos baarin ahdoilla ahtolämpö on jo n 120c niin jäähyn tarvisi olla viileä että ahtolämpökin laskisi.
Jos cooleri on 120c niin ahtoilma ei mielestäni voi olennaisesti jäähtyä. Jäähdytysnesteen lämmöksi 120 on ok ja silloin se siirtää lämpöä tehokkaasti eikä lämpö nouse. Jos syyläri olisi 150c niin se ei ole siitänyt tarpeeksi lämpöä pois syyläristä ja lämpö on noussut. Näin siis mielestäni. Toki on parempi että cooleri siirtää edes jotain kuin ilman sitä. Saa olla erimieltäkin. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143481
Vesiruiskutus ei välttämättä tarvitse yhtään liikkuvaa tai sähköistä osaa. Vesi liikkuu ahtopaineellakin. Nuo ovat 70-80 luvun ameriikkalaisia virityksiä bensakoneissa. Ilmajäähdytteinen chevrolet corvair kulki bonnevillessä noilla romuilla 285 km/h. |
Mäkin muistan lukeneeni ahtimen siiville veden ruiskuttamisesta, kun testasin leikkikompuraa litran limsapulloon niin se teki 15bar suht helposti.
10barista ylöspäin vesi alkaa sumuuntua hyvin, mielestäni on fiksumpaa panostaa vesisumun laatuun(pieneen pisarakokoon) kuin veden määrään. Oikeassa paikassa höyrystyminen sitoo valtavasti lämpöä. Kerro projektin etenemisestä. Esim. paineistetulle säiliölle ohjausventtiili 10-15 bar ja ruiskutuksen venttiili ohjaus 1,5 bar. Pari kolmelitraa minuutissa tai mitä nyt suositellaan niin saattaa mäntä jopa jäädä sulamatta. Toi haperon kone on aika epäkiitollinen viritettävä kun sen kestäminen on pikemminkin ihme, mersun tekniikassa kaikki työ ei menis hukkaan.. Sohvalta on helppo huudella, hienoa rakentelua! |
Mites muuten onko vesisuihkutus kemiallista ahtamista?
|
Lainaus:
Ja tuo ahtimeen veden suihkuttaminen on vähän riskaabelia koska vesi saattaa pisaroitua siipiin jossain tilanteessa joka taas saattaa aiheuttaa kaikenlaisia hassuja värinöitä. Ahtimen siipi pyörii kuitenkin aikas lujaa tilanteista riippuen, jopa 100K rpm. Voit kokeilla ilmiötä hieman korostetusti kun heität reilun tiilen linkoavaan pesukoneeseen.:D |
Joo se pisarakoko tarvii saada pieneksi ja syöttö tasaiseksi ,en pissapojalla vettä ahtimeen syöttäisi.
Isoon ilmanputsariin voisin syöttää enemmän vettä kuin ahtimen jälkeen. Vaikutuksia pitäisi pystyä mittaamaan jollei tiedä asiasta enemmän kuin minä. Noi värähtelyt oli mulle vaikeita koulussakin, niissä voimat ovat yllättäviä. Kuten totesin, taidat tietää enemmän kuin minä.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Kannattaa sitten muistaa, että suolessa on kemiallinen ahtaminen kiellettyä :mad: Joskus suunnittelin happi pulloa takakonttiin :D Paljos N2O;ssa on happea se ei käsittääkseni kovin paljoa ollut joku kertoili/lie valehteli, et agalta sais jätehappea tyyliin tuopullo ja me täytämme, ota kaffet tuolta koneesta vielä päälle :eek: |
Lainaus:
näin turboja huoltava kaveri kertoi. |
Vesiruisku on välijäähdyttimeen verrattava. Jos syötät hapetinta koneeseen, se on kemiallista ahtamista.
|
Minulta kun katsuri kysy asiasta, sanoin että startti pilotin tapaista ainetta on ja että niin huonosti lähtee muuten pakkasella käyntiin.... Ja en lähtisi ennen turboa työntämään koneeseen mitään. Yksi esim jälkitiputus pisara saa äkkiä pahaa jälkeä aikaan kun osuu kuumaan siipeen. Ite laittanut aina nuo suuttiet mahdollisimman lähelle imusatsia coolerin jälkeen, jotta ei coolerin pinnoille tiivisty vettä.
|
Mää taas laittaisin ennen cuuleria jossa turbulenttinen virtaus haihduttaa tehokkaasti, ahdinten korjaajat varmaan näkee kaikenlaista. Ajatellaan että kyllä ne siivet sekoittaa pissapojan lorotuksen.
Riipuu kai veden määrästä ja ahtopianeesta(lämpötilasta) paljonko vettää ehtii höyrystyä. Ehkä tähän aiheeseen kannattaa kysyä ammattilaisten ohjeet, mulla kun on vain mututietoa. |
Lainaus:
Mites uskoiskohan katsuri ja ennenkaikkea poliisi, että startti apuna happipullo kontissa :D Miten lie jos suihkuttaisi veden kompressori pesään painetulon juureen eli ahtimesta imariin lähtevään ilmavirtaan siipien jälkeen :confused: Siinähän se ahtoilma on kaiketi kuumimmillaan vai pisaroituistko se vesi sitten coolerin jälkeen hehkutulppien tilalle vesi suutinta ei varmaan kannattaisi sovitella ja "mersupilotilla" käynnistys :confused: |
Lainaus:
|
Jos on cooleri niin vesiruiskutus siihen ulkopintaan on myös melko tehokas ahtoilman jäähdyttäjä.
Pulling koneissa oli muuten ainakin aikoinaan vesiruiskutus n.200bar paineella suoraan palotilaan käytössä. |
Mitenkhän toi metanoli pelaa ton tiiselin jäähyttelyssä ko tollasessa tulppa koneessa sitä käyttävät .jäähyttää vissiin paremmin kun vesi ja ois noita sähkösii suuttimia kin tarjolla enempi, ai niin eikä ruostu venttiilit:D:D .siitähän tulis huima viritys kun ekaks nossil herättelis henkiin ja sit perään metanolii et jäähtys ,vois tulla sellaset avaruus lentäjän fiilikset jossain vaiheessa .
|
Lainaus:
|
Eikös metanoli syty puristuksessa?
Kone vois olla ovelan kuuloinen nilkkasuorana kiihdytyksessä ja näköinen kun metanoli rupeaa palamaan ja maasturi lähtee kuin rusakko sähköpaimeneen kustessa :p Musta voimasavu siihen päälle turbon ujellus 4000rpm;ään asti sen jälkeen metanolia sekaan ja 5000 jälkeen pelkällä metanolilla jonnekkin 10Trpm;än tienoille :eek: :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pekka Herlevin pullinki traktorin moottorissa oli ennen vanhaan paine pesurin pumppu, jolla painettiin vettä koneeseen. :)
Itse tehdyssä imusarjassa oli joka pytylle öljypolttimen suutin, ja vettä työnnettiin niistä läpi koneeseen yhtä paljon kuin dieseliä. Fiksu systeemi, suuttimia löytyy useaa eri kokoa, ja ovat melko halpoja. Ennen vanhaan = noin 80-luvun lopussa, 90-luvun alussa. |
Lainaus:
Vettä hapettimena? Mites jos 50/50 happea ja metanolia? Ennen kokeilua melkein itte ainakin laittaisin tulipellin hardoksista tai jostain muusta kestävästä, ettei tule musta rauta muniin :o |
Sivu luotu: 07:11 (GMT +2). |