Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   pajeron sulannu mäntä. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117439)

turhapuro u 16.11.2013 18:36

pajeron sulannu mäntä.
 
mistäs moinen johtuu että 2.5 pajeron yhestä männän laesta puuttuu noin tikkuaskin kokonen piitti ,sulannu pois .veivi poikki ja reikä lohkos. muut männät ihan ok.kansikin tais säästyy .voimaa täs sellaset 235hv ja pakolämmot pysy koko ajan jossain 600/700 nurkilla .kymmenisen kilsaa se kesti vetää 5vaihteella 5500rpm ennen kun mosahti. ihmetyttää että mikä sitä yhtä mäntää ny niin lämmitti.ahtopaineitakaan ei ollu kun 2.5 par.

Repro 16.11.2013 19:08

Paljos oli pakopaineet?

Tomppaa_ 16.11.2013 19:25

Jos vain yhessä männässä vaurioita niin ääni vuotavalle/muutenvaan paskalle suuttimelle.

SptV 16.11.2013 19:30

Tosta uus mosa..

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116653

Mika_T 16.11.2013 22:34

Mitä oli pakopaine ja ahtolämmöt?

Ihmeen kauanhan se kesti jos 10km.

turhapuro u 16.11.2013 23:11

Pakopaineet ei juuri heitä tosta ahtopaineesta ahdon lämmöst ei ole tietoo mutta keulilla senverta iso cooleri että epäilen liian korkeaa lämpöö koska vauhtii oli kummiskin mittarin mukaa jotain 160 niin ilmaakin se cooleri saa.just purkailin kantta niin oli venttiilit saannu aikas hyvän pinnotuksen tosta alumiinista samoin esikammio mutta kannen alumiini osa ihan puhdas .suutinta rupesin epäilee itekkin kun oli kaivannu just kammion kohtaan se montun . sattuu olee testi pumppu lainassa eikä meinaa kotiutua olleskaa.

H&K 16.11.2013 23:27

Niin siis, jotta pysytään kärryillä, otitko pajeron 2,5td- moottorista 235:n hepan tehoja vanhoilla suuttimilla ilman mitään suutinremppaa?

sisua45 17.11.2013 00:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1067047)
mistäs moinen johtuu että 2.5 pajeron yhestä männän laesta puuttuu noin tikkuaskin kokonen piitti ,sulannu pois .veivi poikki ja reikä lohkos. muut männät ihan ok.kansikin tais säästyy .voimaa täs sellaset 235hv ja pakolämmot pysy koko ajan jossain 600/700 nurkilla .kymmenisen kilsaa se kesti vetää 5vaihteella 5500rpm ennen kun mosahti. ihmetyttää että mikä sitä yhtä mäntää ny niin lämmitti.ahtopaineitakaan ei ollu kun 2.5 par.

Kuolipahan saappaat jalassa. :D

Tuosta sais melkein kaikki numero-arvot puolittaa, jos meinaa kauaa ajella.

Jappi 17.11.2013 03:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1067204)
Kuolipahan saappaat jalassa. :D

Tuosta sais melkein kaikki numero-arvot puolittaa, jos meinaa kauaa ajella.

Aika kovat luvut kammiokoneen valumännälle, tosiaan...

E: Todennäköisesti männän laki on haljennut tai suutin pettänyt. Loppu seurausta/oiretta tapahtuneesta.

0ltzi 17.11.2013 07:56

saako udella että missä ja miks oot ajanu 10km kaasu pohjassa?

onks sellasta viritettyä dsl joka tuon kestää..

_LM_ 17.11.2013 10:36

Ruvettava seuraavaksi pinnoittamaan mäntiä kuten mersumiehet tekee. Tosin ei suutin vikaa korjaa.

-MaTTi- 17.11.2013 13:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1067238)
saako udella että missä ja miks oot ajanu 10km kaasu pohjassa?

Ja vieläpä vitosella, 2.5 bar ahtoja ja kaikenlisäks 5500 r/min. :eek: Varmaan Bonnevillen suola-aavikolla kokeiltu. :D:D:D ...tai päiväunissa.

veijon-esso 17.11.2013 13:32

oliko jakis juuttunu hitaalle puolelle?

apiaani 17.11.2013 15:39

Tarina ei myöskään kerro, että missä vaiheessa on herätty ja päästetty kissa ulos.

Tomppaa_ 17.11.2013 16:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1067180)
Pakopaineet ei juuri heitä tosta ahtopaineesta ahdon lämmöst ei ole tietoo mutta keulilla senverta iso cooleri että epäilen liian korkeaa lämpöö koska vauhtii oli kummiskin mittarin mukaa jotain 160 niin ilmaakin se cooleri saa.just purkailin kantta niin oli venttiilit saannu aikas hyvän pinnotuksen tosta alumiinista samoin esikammio mutta kannen alumiini osa ihan puhdas .suutinta rupesin epäilee itekkin kun oli kaivannu just kammion kohtaan se montun . sattuu olee testi pumppu lainassa eikä meinaa kotiutua olleskaa.

Veikkaisin että suutin on vuotanu/sumuttanu huonolaatusta sumua joten männän päälle on jääny palamatonta ainetta joka on sitten pidemmällä vedolla ruvennut lämmittämään ja sulattamaan mäntää. Eipä tuossa oikein muusta voi olla kyse kun vain yksi mäntä pilalla. Jos kaikissa olisi vaurioita niin pieleen säädettyä pumppua epäilisin.

KarvaTurpa 17.11.2013 17:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1067318)
Ja vieläpä vitosella, 2.5 bar ahtoja ja kaikenlisäks 5500 r/min. :eek: Varmaan Bonnevillen suola-aavikolla kokeiltu. :D:D:D ...tai päiväunissa.

Ääni päiväunille:D

sisua45 17.11.2013 17:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa (Viesti 1067403)
Ääni päiväunille:D

On voinu olla ns märkäuni? :D

Ite en saanu pajeron koneesta kuin 0.6 bar ahtoja, tosin en kyllä yrittänytkään. :)

turhapuro u 17.11.2013 17:36

3 Liiteet
En ti minkälaisii unii työ näätte mut kyl pajee vauhtii saa kun sit vähän virittelee ja niille kuka ihmettelee että missä pajel pystyy ajaa hanat kaakos niin se on niinkin ihmeellinen paikka kun maan tie.oli näköjään saannu mäntä vähän muuten kin kipeetä .oli noi mutterit mystisesti kadonnu tosta veivistä ,kierteet pulteissa ehjät ja laakeri pinta kampurassa et ei kait se ainakaan lakru sta tää vaurio lähtenny.

sisua45 17.11.2013 18:43

Jaa, no sitten on asiat kunnossa. Taisivat juuri vaihtaa 160 km/h talvirajoitukset teille. Vanha pajero ja alkutalvinen maantie ovat juurikin paras paikka kokeilla huippunopeuksia.

pee 17.11.2013 19:25

eikai tuo nyt niin tavatonta ole, liekö vakiopajero yhtään tuon luotettavampi ?


... pääasia että hajos (taas teillä turvallisempaa)

0ltzi 17.11.2013 19:44

paa 6000 egee siihen pajen koneesee ni se ei silti kestä ajaa kaasu pohjassa montaa aikaa :)

kaikki muutko männät on ihan ehdat?

_LM_ 17.11.2013 22:37

Ei taida olla ihan päiväunista kyse :D Taitaa olla nimittäin sama laite kuin näissä videoissa:
http://www.youtube.com/watch?v=E1OvJCGq6Cc
http://www.youtube.com/watch?v=b4G_fOKoPq0

-MaTTi- 17.11.2013 22:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _LM_ (Viesti 1067589)
Ei taida olla ihan päiväunista kyse :D Taitaa olla nimittäin sama laite kuin näissä videoissa:
http://www.youtube.com/watch?v=E1OvJCGq6Cc
http://www.youtube.com/watch?v=b4G_fOKoPq0

No ei se tuokaan yksilö vitosella ota 5500 r/min, vauhtia olis jo n. 200 km/h. Ja diiselissä kun ne tehot ja väännöt ei oo enää kummosia noilla kierroksilla (paitsi st-mersuissa).

Mut rispektit ko. Pajerolle kuitenki, yleensä ei jaksa samalla lailla pyörittää ees soralla nuo.

Heikki L 17.11.2013 23:36

Ihme että pysy pystyssä��

Nuhapumppu 18.11.2013 20:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1067473)
eikai tuo nyt niin tavatonta ole, liekö vakiopajero yhtään tuon luotettavampi ?


... pääasia että hajos (taas teillä turvallisempaa)

Ei ole yhtään sen luotettavampi,mutta onneksi meillä on ydintuhon kestävä 2L. Enemmänkait minua ihmetyttää se että kuinka helvetissä joku uskoltaa ajaa tuommoisella tötteröllä vitosella yli 3000rpm,sekin kun mennään kuolemaa halveksuen. Ja kuten matti sanoi niin epäilen kans vähän tuota 5500rpm,koska muistaakseni vitosella 90km/h tulee 2500rpm huiteille eli silloin tuolla 5500rpm vauhdiksi tulis sellaiset 198km/h,riippuen toki renkaista.

turhapuro u 18.11.2013 23:21

Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D

BJ-40/76 19.11.2013 00:42

ihan mielenkiinosta turbodiesel mitsuun, ja sen ....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1068021)
Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D

ihan mielenkiinosta turbodiesel mitsuun, ja sen ....virittämisen: taannoin (n.20v sitten) mulla oli Galant 2,3 td jota tuli kiusattua säätöruuvien pyörittelyllä, toki ostin myös coolerin..., mutta vakioahtimella sai k.o auton etenemään paljon paremmin kuin vakiona.... siis vakiona 82 hv, ja uskon/muistelen että olisi persetuntumalla lähes 1,5x...

Mutta tuo 5000 rpm ja "vielä" 382 Nm tarkoittaa käsittääkseni reippaasti yli tuon ilmoitetun maksimitehon..... vai päättelinkö väärin?, kaava "hukassa"

Ja taannoin yritin hakea kierroksille voimaa, niin tuo vm. 1981 ei oikein jaksanut hengittää (siis pelkästään ruuvaamalla)

Ja tuo mitsu on esikammio diesel. siis esim. tuo 5000 rpm kuulostaa aika rajulta....

Mutta tuossa 20 vuodessa on tapahtunut paljon.... esim. tuo minun "vanha" VaraRengas, mb 4 matic 300 turbo diesel vm. -89 farkku 2+3 paku (ostettavissa) pudottaa automaatista 4:lta 2:selle kun 89 km/h vauhdista lähtee rekasta ohi...

Nikuzai 19.11.2013 01:47

Sotketaan vielä omaa lusikkaa soppaan


Mitatkaahan joku leimarenkailla kierrokset ja mittari nopeus vitosella navi nopeudessa 80Kmh 100Kmh ja 120Kmh niistä saa jo laskettua kierrokset/max nopeus

Oman H-A;n teoreettinen nopeus tais jäädä alle 180Kmh jos olisi voimaa sinne asti kulkea

Samsonite 19.11.2013 08:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1067596)
No ei se tuokaan yksilö vitosella ota 5500 r/min, vauhtia olis jo n. 200 km/h. Ja diiselissä kun ne tehot ja väännöt ei oo enää kummosia noilla kierroksilla (paitsi st-mersuissa).

Saattaapi vaikuttaa tiiselikonneen muut ominaisuudet enemmän kuin pelkkä merkki tuohon kierrosalueeseen....esihistoriakammiokoneet kiertääää....


Paljon Pajerossa pitäs olla tehoa että jaksaa kulkea 200 km/h, osaako joku laskea?

Jarva 19.11.2013 08:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1068021)
Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D

Pakko sen verran sanoo, et 5000 rpm ja 382 Nm tekee tehona aika tarkkaan 200 kW, eli joku 260 hp. Mut kovan luokan pajero kyl, varsinki jos pysy nipussa niinkin hyvin! :D

SUPI4x4 19.11.2013 09:37

Jos mies ajaa yleisillä teillä pajerolla 160 km/h:ssa 2,5 bar:n ahdoilla ja huudattaa dieseliä tollasilla kierroksilla, niin moottorin vauriot johtuu käyttäjästä, ei suinkaan huonosta tekniikasta.
Sitä saa mitä tilaa.

aslakki 19.11.2013 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1068021)
Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D


Älä ny piä hulluja jännitykses vaa laita se käyrä näkösälle??

Moottorin kokoonpano kiinnostaa myös, vaik se pasaks menikin ja en mitsuihin muutenkaan perusta :p :D :D

turhapuro u 19.11.2013 17:20

tekniikka onkin tosi eksoottist. hx 35 ahdin pumpus isompi nestepää. Pikkusen rajottajan jousta tiukattu ,pikkusen isompi cooleri ja isompi putki.kannnesta ei edes valupurseita poistettu.millähän siit tynolapust sais siedettävän kuvan tänne.

-MaTTi- 19.11.2013 17:25

"Attach files" löytyy postausta kirjottaessa alempaa, lataat vaikka siihen.

Tomppaa_ 19.11.2013 18:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1068052)
Sotketaan vielä omaa lusikkaa soppaan


Mitatkaahan joku leimarenkailla kierrokset ja mittari nopeus vitosella navi nopeudessa 80Kmh 100Kmh ja 120Kmh niistä saa jo laskettua kierrokset/max nopeus

Oman H-A;n teoreettinen nopeus tais jäädä alle 180Kmh jos olisi voimaa sinne asti kulkea

235/75-15 sirkkelinterillä 125km/h noin 4000rpm
85km/h noin 2500rpm

Ulkomuistista kun noin 80tkm tolla omalla mitsulla oon tahkonnu ja aika paljon navinkin kanssa. Mitsun mittari kusee ihan helvetisti ainaki noilla 235 leveillä sirkkelinterillä, motarilla kun ajoi sakkorajalla niin nopeusmittari näytti noin 140.

karvanoppa 20.11.2013 20:15

Taitaapi olla Vallasvuon vanha laite? Jos on niin VOIN TODISTAA ETTÄ TEHOLUKEMAT PITÄVÄT PAIKKANSA!

600tkm taisi olla alakerralle liikaa ;);)

EDITTIÄ ja luinkin ettei ole sama laite... näitä sitten enemmänkin tällä kylällä...

turhapuro u 21.11.2013 19:29

juu ei ole sakun entinen ja tää ei kestänny kun 520000.

Jaba 21.11.2013 19:44

1 Liiteet
Tässä ois Turhapuron "Evo" Pajeron dyno käyrät... :D

miksi 21.11.2013 21:32

vuotava suutin polttaa polttopillin lailla diisselin männän puhki, siinä lähtee sitten myös kaikki lukkoliimat palamaan. Silloin sieltä voi mutterit varista muualtakin irti.

voihan diisselin kierroksia nostaa ylös ei se ole ongelma, ongelmana tulee nopeammin suuret liekkilämmöt sylintereissä mitätön jäähdytystila sylinterissä ja kannessa, eli pistekiehumista. Ylhäällä ei vakio nokalla ole tehoa, kun ei ole paloprosessissa riittävää kaasunvaihtoa. Mäntien jäähdytys ja voitelu on myös tiukilla. sitten on koneen värinät jotka kasvavat sitten tietyn pisteen ylittäessä se ei muistaakseni mennyt ihan suoralla käyrällä vaan se tais nousta yllättävän nopeasti progressiivisen rajusti. mutta joo, noilla paineilla saapi kaikki rikki jos ei kuskilla ole rajoitusta.

-MaTTi- 22.11.2013 01:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jaba (Viesti 1069155)
Tässä ois Turhapuron "Evo" Pajeron dyno käyrät... :D

Eipä paljoo tapahu kohtuukierroksilla, kierrättämällä 4000 päällä saa sitten tehoa ulos. Esim. 2500 r/min 58 hepoo ja 160 Nm käytettävissä. Ei olis mun makuun tollanen diisseli. Onko tuo pyöräteho vai kampiakselilta?

Heguli 22.11.2013 08:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1069260)
Eipä paljoo tapahu kohtuukierroksilla, kierrättämällä 4000 päällä saa sitten tehoa ulos. Esim. 2500 r/min 58 hepoo ja 160 Nm käytettävissä. Ei olis mun makuun tollanen diisseli. Onko tuo pyöräteho vai kampiakselilta?

Joo, ei tosiaankaan mikään käyttiksen moottori. Tässä on haluttu paljon huipputehoa muista ominaisuuksista tinkien. Sinänsä melko paljon ahtamista kone kesti noin vakiomoottoriksi.

Jaba 22.11.2013 09:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1069260)
Eipä paljoo tapahu kohtuukierroksilla, kierrättämällä 4000 päällä saa sitten tehoa ulos. Esim. 2500 r/min 58 hepoo ja 160 Nm käytettävissä. Ei olis mun makuun tollanen diisseli. Onko tuo pyöräteho vai kampiakselilta?


Ei oo pyöriltä toi teholukema. Turhapurolla on jo jotain visioita mielessä, millä saisi alavääntöä paremmaksi.

Sami89 22.11.2013 09:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jaba (Viesti 1069304)
Ei oo pyöriltä toi teholukema. Turhapurolla on jo jotain visioita mielessä, millä saisi alavääntöä paremmaksi.

Remmiahdin?;)

turhapuro u 22.11.2013 18:08

sellanen moottori versio on ollu kyllä mistä sitä alavääntöökin löyty mutta se vaatii kytkimeltä suhteellisen hyvää pitoo .luulen kyllä jos tässä jaksaa innostuu niin ahto painetta saattaa olla joskus jo tyhjäkäynnillä täytys vaan ettii alta puolmillii ajettu kone jostain aihioks.mut aika näyttää.ei tää pajero oo vissiin oikein ihmisten suosiossa kun on saannu suht kielteisen kannan täällä , mut tuli sit ostettuu tänään tollanen kolmelitranen pemu josko siirtäs siitä tekniikan toho pajeron ryskään :rolleyes:

Dectane 22.11.2013 18:12

Mulla ois myynnissä tekniikka ja siihen kytkin joka pitää.

smgt 22.11.2013 18:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1069305)
Remmiahdin?;)

vai sitten compound?

http://image.dieselpowermag.com/f/te...ound_setup.jpg

turhapuro u 22.11.2013 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dectane (Viesti 1069455)
Mulla ois myynnissä tekniikka ja siihen kytkin joka pitää.

onks nää osat siit kakkos kopppasesta mistä on ollu täällä pitkä topiikki ,tullu jonkun projekti juttuu täällä lueskeltuu . onko vehe tuhoutunnu vai jos ollaan samas ryskäs. Osat saattas ehkä kiinnostaa .

BJ-40/76 22.11.2013 23:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1069452)
sellanen moottori versio on ollu kyllä mistä sitä alavääntöökin löyty mutta se vaatii kytkimeltä suhteellisen hyvää pitoo .luulen kyllä jos tässä jaksaa innostuu niin ahto painetta saattaa olla joskus jo tyhjäkäynnillä täytys vaan ettii alta puolmillii ajettu kone jostain aihioks.mut aika näyttää.ei tää pajero oo vissiin oikein ihmisten suosiossa kun on saannu suht kielteisen kannan täällä , mut tuli sit ostettuu tänään tollanen kolmelitranen pemu josko siirtäs siitä tekniikan toho pajeron ryskään :rolleyes:

Siis älä masennu! Siis kaikki uusi- ja erikoinen aina aiheuttaa ihmettelyä! ja kuten itse kirjoitin, niin ei helppoa tempon ainakaan mitsun 2,3td vm -81/82 tehoa kovinkaan paljon, tuo "persepenkillä" mitattu, oliko 125 hv arvaus, jo aika paljon...

Mutta onko sulla joku keskipako- painoilla oleva kytkin? siis kytkinasetelmassa ylimääräisiä painoja, jotka keskipakovoimalla kirii asetelmaa?

Ainakin galantin 2,3 td vakiokytkin käsitteli vaivatta tuon reilu 200 nm, toki ei tullut juurikaan luistatettua max väännöllä, kun tuli "kiire" niin kaasu pohjaan, ja kytkin ylös, ja isompaa silmään sekunnin murto-osa kytkin pohjassa...
2 vaihteistoa "räjähti/otti loparit" 2->3 vaihtaissa. mutta jos kaasun hölläsi, niin 10-15v uudemmat perhesportit tuppas tunkemaan rinnalle...

Siis "vakio" kytkimellä, "ja pehmeällä levyllä", kytkin pitää käytännössä yhtä hyvin 1000 rmp kuin 4000 rpm 400Nm väännöllä

sisua45 22.11.2013 23:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1069452)
ei tää pajero oo vissiin oikein ihmisten suosiossa kun on saannu suht kielteisen kannan täällä

Itselleni tulee kielteinen kanta vanhasta maastoautosta, joka liikkuu yleisellä tiellä 160 km/h. Ei siitä maastoauton merkistä.

Pajero on ala-arvostettu auto. Osin syystä, mutta osin myös syyttä. Itse ajelin semmoisella useamman vuoden satunnaista maastoajelua. Kivaa oli niin kauan kuin loota hajosi.

Dectane 22.11.2013 23:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1069575)
onks nää osat siit kakkos kopppasesta mistä on ollu täällä pitkä topiikki ,tullu jonkun projekti juttuu täällä lueskeltuu . onko vehe tuhoutunnu vai jos ollaan samas ryskäs. Osat saattas ehkä kiinnostaa .

on. Kato nimimerkin takaa lisää projektista ja myytävistä osista, eikä ole halvaantunut

0ltzi 24.11.2013 08:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1069452)
täytys vaan ettii alta puolmillii ajettu kone jostain aihioks.

aika harvassa on yli puol millii ajettu pajero :D

Tomppaa_ 24.11.2013 10:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1070097)
aika harvassa on yli puol millii ajettu pajero :D

No tällä hetkellä nettiautossa myynnissä 16kpl yli 500tkm ajettuja :D

jyrden 24.11.2013 10:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1070124)
No tällä hetkellä nettiautossa myynnissä 16kpl yli 500tkm ajettuja :D

Vai oiskohan oltzi tarkkottanut et alta 500tkm ajettua... Mulla tuolla sellanen tekniikka kyllä kii, ja leimalle menossa.

smgt 24.11.2013 10:59

enempi parempi. turhat kitkat vähentyny :D

jyrden 24.11.2013 11:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1070133)
enempi parempi. turhat kitkat vähentyny :D

Nääinhän se kyllä on... Mut monelle vaan pitää dsl:n kohdalla olla se vähän ajettu. Mut tuo ei kyllä sit hiukan iäkkäämpien Mersujen kohdalla oo välttämätöntä edes. Ja tuon km tiedän, kun esim 2000-luvun dsl Tojo jolla on esimö ajettu 350tkm on jo loppuun ajettu. Ittellä kyllä varmaan jo maatuvaa mallia ku mittarissa on reilut 500tkm -00 Toyotan d4d:ssä.

Mut Mitsun osiahan on jokapaikassa tarjolla, ja itselläkin on pari konetta tallissa vielä ja ompa siellä -93:sestakin jakoremmin poikki menon takia ja ku olivat laittaneet japsista uitetun tilalle heti. Eivät jaksaneet korjata tuota vaikka ois ollut edullisempi se tehdä.

turhapuro u 25.11.2013 21:32

mikä siitä pajeron lootasta yleensä hajoo ,itelle hommasin kanssa vara askin mutta ei se kyllä ihan helpolla porsi .on tullu kokeiltuu jos jonkin näköstä ajo tyyliä. toinen mikä ihmetyttää on kannen tiiviste kaikkea muuta koneesta on lennelly ympäri tonttii mut tiiviste ei ole kertaakaan korkannu, ihansama minkä merkkisen tilkkeen laittaa niin siellä on pysynny.ja on joskus ollu tota ahtookin ihan tarpeeksi.

pee 25.11.2013 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1070766)
mikä siitä pajeron lootasta yleensä hajoo ,itelle hommasin kanssa vara askin mutta ei se kyllä ihan helpolla porsi .on tullu kokeiltuu jos jonkin näköstä ajo tyyliä. toinen mikä ihmetyttää on kannen tiiviste kaikkea muuta koneesta on lennelly ympäri tonttii mut tiiviste ei ole kertaakaan korkannu, ihansama minkä merkkisen tilkkeen laittaa niin siellä on pysynny.ja on joskus ollu tota ahtookin ihan tarpeeksi.



puhuksä ny samanlaisesta pajerosta kuin meistä useimmat :eek:

tdi 25.11.2013 22:07

Joo mäki rupesin miettii että puhutaanko edelleen pajerosta :D

Tomppaa_ 25.11.2013 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1070766)
mikä siitä pajeron lootasta yleensä hajoo ,itelle hommasin kanssa vara askin mutta ei se kyllä ihan helpolla porsi .on tullu kokeiltuu jos jonkin näköstä ajo tyyliä. toinen mikä ihmetyttää on kannen tiiviste kaikkea muuta koneesta on lennelly ympäri tonttii mut tiiviste ei ole kertaakaan korkannu, ihansama minkä merkkisen tilkkeen laittaa niin siellä on pysynny.ja on joskus ollu tota ahtookin ihan tarpeeksi.

Laakerit pettää siitä galanttipohjasesta. Se vahvempi aski on aika kestävä. Niissä ei vissiin oikeen vikoja oo? ainakaan ite en oo kuullu/omassa ollu mitää.

Alfh 25.11.2013 22:27

Omasta pallerosta porsii laatikot tämän tuosta, laakerit menee kun on tarpeeksi kilometrejä. Kansia ei ole mennyt. :O

Keväällä vittuunnuin laatikkoremppohin ja ostin Toyotan. Siinäkin sitten alkoi loota ääntämään ja ajattelin että pitäkää tunkkinne.
Toiskaan muuten oli tehty juuri kansiremppa..

(Ja ei, en vedätä vitosella / kaahaa)

Bj Andy 25.11.2013 22:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1070792)
Laakerit pettää siitä galanttipohjasesta. Se vahvempi aski on aika kestävä. Niissä ei vissiin oikeen vikoja oo? ainakaan ite en oo kuullu/omassa ollu mitää.

Meitin entisestä johtoautosta meni laatikosta jotain, oisiko ollu vitosen laakerit tms. En muista kilsoja mutta jotain 230 tkm oli mittarissa kun meni hylkyyn kansivaivojen takia. Ja oli kait kerran jo aiemmin rempattu...

E. Sen verran piti kommentoida itse asiaakin että paljonkohan oisi kaakkeja irronnu kiloa pienemmillä paineilla?

hami 25.11.2013 23:51

Mersu on paska.

karvanoppa 26.11.2013 09:25

Yksi paikallinen turbo virittäjä sanoi ettei ahtopaineet riko kansia ja kansipahveja vaan se kuumuus, kun yritetään ottaa tehoja vakio turboilla. :rolleyes::rolleyes:

Repro 26.11.2013 09:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karvanoppa (Viesti 1070883)
Yksi paikallinen turbo virittäjä sanoi ettei ahtopaineet riko kansia ja kansipahveja vaan se kuumuus, kun yritetään ottaa tehoja vakio turboilla. :rolleyes::rolleyes:

Eli pakopaineet.
Liian pieni turbo ja tukittu hukkaportin letku on sama kuin pitäisi nenästä kiinni juostessaan maratonia.

turhapuro u 01.12.2013 23:16

montakohan senttii tulee lisää kun ajaa jollain vanhal tojotan paskalla.

fanito 01.12.2013 23:35

montako senttiä
 
aika tarkkaan mitattuna 14.4cm. toyota mies on meisseli mies.

pajeromies 02.12.2013 11:18

Joo toijotan miehillä pitää olla meisseli aina käyttökunnossa :D mut Joo ei kannata lannistua vaikka pajeroa mollataan, mullaki tuossa yks viritetty sellainen on, tosin 2.8 koneella. Ois mukava joskus vaihtaa kuulumisia jonkun "maailman huonoimman" maasturin virittäjän kanssa. :rolleyes:

Heguli 02.12.2013 14:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1073269)
montakohan senttii tulee lisää kun ajaa jollain vanhal tojotan paskalla.

Kuulemma pikkusen vähempi kun bemarikuskeille :D

Jaba 02.12.2013 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1073391)
Kuulemma pikkusen vähempi kun bemarikuskeille :D

Tää tais osua aika pahasti... :D:D:D

helmapelti 02.12.2013 15:44

Mulla oli ennen tällainen meisseli: http://www.motonet.fi/fi/tuote/77108...a-kaantopailla

Toyotan hankittuani pituus riitti mutta kahva paksuni selvästi. Ei vääntö riittäny vanhalla..

Mistä täällä puhutaan?

Tomppaa_ 02.12.2013 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pajeromies (Viesti 1073351)
Joo toijotan miehillä pitää olla meisseli aina käyttökunnossa :D mut Joo ei kannata lannistua vaikka pajeroa mollataan, mullaki tuossa yks viritetty sellainen on, tosin 2.8 koneella. Ois mukava joskus vaihtaa kuulumisia jonkun "maailman huonoimman" maasturin virittäjän kanssa. :rolleyes:

Itsellä on tuossa tulossa 2.5td:stä öö jotain, Garretin gt32 ahdin, 3"hormi loppuun asti, 12mm nestepää ja mahdollisesti vesiruutta. Aika näyttää millon on ajossa..

Kala92 03.12.2013 10:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1073585)
Itsellä on tuossa tulossa 2.5td:stä öö jotain, Garretin gt32 ahdin, 3"hormi loppuun asti, 12mm nestepää ja mahdollisesti vesiruutta. Aika näyttää millon on ajossa..

OT, mutta miten ohjaat vesiruuttaa? Itsellä ohjaus vasta suunnitteilla, kun aiemmin toiminu napilla manuaalisesti, mutta nyt tulee vipu haistelemaan kaasun asentoa ja annostus sen mukaan.

Tomppaa_ 03.12.2013 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1073720)
OT, mutta miten ohjaat vesiruuttaa? Itsellä ohjaus vasta suunnitteilla, kun aiemmin toiminu napilla manuaalisesti, mutta nyt tulee vipu haistelemaan kaasun asentoa ja annostus sen mukaan.

Ahtopaineesta ajattelin jollain solenoidisysteemillä sen ottaa. Eli ahtopainetunnistin ja sitte siihen joku ohjaussysteemi..Vähän vielä suunnittelun asteella. Tai sitten kytkin kaasuvivustoon pumpun päälle. Ahtopaineestahan se olis paras ottaa niin ei turhaan sumuttelisi vettä, eli esim kun ahtopaine ylittää vaikka 1.5bar niin rupeaisi vettä lentämään..

helmapelti 03.12.2013 12:26

Tuota vettä meinasin ehdottaakkin, meinasin hjhin laittaakkin mutta totesin ettei sillä pidetä kaasua pohjassa pitkiä aikoja. Ahtopainesta ohjaus ja testailin köyhänversiona 12v kompurapaineistusta vesisäiliöön suuttimena öljypolttimen suutin. Osat 15€ ja 10-15bar paineella sumu erittäin hienoa.
Toki sen voisi sumuttaa ennen ahdintakin jolloin ehtii haihtua paremmin tai monta pintä suutinta pienentää pisarakokoa.Toki noita saa ihan valmiitakin ja toimii suunnitellusti.
Pisaroilla on vähän aikaa haihtua välijäähyltä männänpäälle.
Tein paineenkestävän rosteritankinkin mutta ei offipeli sellaista tarvi.

smgt 03.12.2013 12:30

käsittääkseni imusiipi voi ottaa ihteensä jos ennen turboa suihkuttaa?

helmapelti 03.12.2013 13:07

Tuota en tiedä, kaiketi jos sille kusten lorottaa. Itse olisin hienoa sumua koittanut, toisaalta sumun voisi antaa ilmansuodattimelle jossa paljon pinta-alaa haihtumiselle.
Paras hyöty kai superhienolla sumulla isolle välijäähdyttimelle jossa se höyrystyy ja laskee ahtoilman lämpötilaa?
Pisarat männänpäällä laskee palolämpöä ja tehoa, ahtoilman jäähdytys lisää koneeseen happea ja laskee pakopaine-lämpötilatarvetta kuten toki tiedätkin.
Vesivälijäähy, hiilihappojääkaukalo ja hieno vesiruisku voi tehdä yöstä päivän moottorin tehoille ja sen kestolle.
En oikeastaan tiedä mitä puhun, joskus perehdyin aiheeseen mutta olen unohtanut faktat.

Näistä löytyy toki tietoa kun kuuklettaa.
Voihan sitä akselia vituttaa jos se on toisestapäästä punainen 150000rpm ja toiseenpäähän ruiskitaan vettä?
Mielestäni kone korkkaa kun sen lämpötilankesto ylittyy, tehoa voisi kestää enemmän jos ahtoilma olisi viileämpää, happea enemmän ja pakopainetta ja sen aiheuttamaa lämpöä vähemmän.

Hienot arvot koneesta olit jo kaivanut. Ruiskuennakot yms vaikuttaa rajusti lämpöihin.
Taisin taas neuvoa viisaampaa:o

helmapelti 03.12.2013 13:19

Joskus pohdin ja laskin noita tavoite tehoja, paineita ja virtausnopeuksia. En ehkä osannut oikein mutta silloin sain jotain mutu tietoa. Jos hakee pelkkää maksimitehoa niin isolla välijäähyllä tilavuus kasvaa ja virtausnopeus hidastuu, silloin virtausvastus pienenee ja vesisuihkulla on aikaa höyrystyä.
Näistä en tainnut löytää tutkittua tietoa mutta aika jonka ilma seikkailee ahtimelta palotilaan on todella pieni, en muista aikoja.

Normaalin ison välijäähyn vesivaippaan kietominen parantaisi sen jäähdytystehoa valtavasti, saati että jäähyn täyttäisi sillä jäällä.Paikallaan ruopiessa välijäähy ei juurikaan siirrä lämpöä.

Repro 03.12.2013 13:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1073765)
Paikallaan ruopiessa välijäähy ei juurikaan siirrä lämpöä.

Ei paljoa, mutta itse yllätyin kun Läjän keulilta cooleria joskus safarilla koitin, lämpötilaero coolerin molemmin puolin oli jo käsin kosketeltavissa merkittävä.

helmapelti 03.12.2013 14:12

Niinniin, jos baarin ahdoilla ahtolämpö on jo n 120c niin jäähyn tarvisi olla viileä että ahtolämpökin laskisi.
Jos cooleri on 120c niin ahtoilma ei mielestäni voi olennaisesti jäähtyä.
Jäähdytysnesteen lämmöksi 120 on ok ja silloin se siirtää lämpöä tehokkaasti eikä lämpö nouse.
Jos syyläri olisi 150c niin se ei ole siitänyt tarpeeksi lämpöä pois syyläristä ja lämpö on noussut.
Näin siis mielestäni. Toki on parempi että cooleri siirtää edes jotain kuin ilman sitä.
Saa olla erimieltäkin.

sisua45 03.12.2013 14:41

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143481

Vesiruiskutus ei välttämättä tarvitse yhtään liikkuvaa tai sähköistä osaa. Vesi liikkuu ahtopaineellakin.

Nuo ovat 70-80 luvun ameriikkalaisia virityksiä bensakoneissa. Ilmajäähdytteinen chevrolet corvair kulki bonnevillessä noilla romuilla 285 km/h.

helmapelti 03.12.2013 19:33

Mäkin muistan lukeneeni ahtimen siiville veden ruiskuttamisesta, kun testasin leikkikompuraa litran limsapulloon niin se teki 15bar suht helposti.
10barista ylöspäin vesi alkaa sumuuntua hyvin, mielestäni on fiksumpaa panostaa vesisumun laatuun(pieneen pisarakokoon) kuin veden määrään. Oikeassa paikassa höyrystyminen sitoo valtavasti lämpöä.
Kerro projektin etenemisestä.
Esim. paineistetulle säiliölle ohjausventtiili 10-15 bar ja ruiskutuksen venttiili ohjaus 1,5 bar.
Pari kolmelitraa minuutissa tai mitä nyt suositellaan niin saattaa mäntä jopa jäädä sulamatta.

Toi haperon kone on aika epäkiitollinen viritettävä kun sen kestäminen on pikemminkin ihme, mersun tekniikassa kaikki työ ei menis hukkaan..
Sohvalta on helppo huudella, hienoa rakentelua!

Nikuzai 03.12.2013 20:26

Mites muuten onko vesisuihkutus kemiallista ahtamista?

Tomppaa_ 03.12.2013 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1073899)
Mäkin muistan lukeneeni ahtimen siiville veden ruiskuttamisesta, kun testasin leikkikompuraa litran limsapulloon niin se teki 15bar suht helposti.
10barista ylöspäin vesi alkaa sumuuntua hyvin, mielestäni on fiksumpaa panostaa vesisumun laatuun(pieneen pisarakokoon) kuin veden määrään. Oikeassa paikassa höyrystyminen sitoo valtavasti lämpöä.
Kerro projektin etenemisestä.
Esim. paineistetulle säiliölle ohjausventtiili 10-15 bar ja ruiskutuksen venttiili ohjaus 1,5 bar.
Pari kolmelitraa minuutissa tai mitä nyt suositellaan niin saattaa mäntä jopa jäädä sulamatta.

Toi haperon kone on aika epäkiitollinen viritettävä kun sen kestäminen on pikemminkin ihme, mersun tekniikassa kaikki työ ei menis hukkaan..
Sohvalta on helppo huudella, hienoa rakentelua!

Elähän nyt :D Kyllä kun entrasin tuon mitsun padan niin osat oli kyllä sen oloisia että ei ihan pikkupaineilla päästä edes limiteille. Metallinen kannentiiviste ja ehjä moottori niin uskosin että hyvin säädettynä saattaa kestää jopa enemmän kuin vakio. Pajero ahtaa vakioahtimella hukkaportti täysin auki 0.5bar joten kertonee jotain vakioahtimen mitoituksesta... Ja ensin räjäytän tuon 600tkm ajetun mosan ja sitte vasta uus paikalle ;)

Ja tuo ahtimeen veden suihkuttaminen on vähän riskaabelia koska vesi saattaa pisaroitua siipiin jossain tilanteessa joka taas saattaa aiheuttaa kaikenlaisia hassuja värinöitä. Ahtimen siipi pyörii kuitenkin aikas lujaa tilanteista riippuen, jopa 100K rpm. Voit kokeilla ilmiötä hieman korostetusti kun heität reilun tiilen linkoavaan pesukoneeseen.:D

helmapelti 03.12.2013 21:27

Joo se pisarakoko tarvii saada pieneksi ja syöttö tasaiseksi ,en pissapojalla vettä ahtimeen syöttäisi.
Isoon ilmanputsariin voisin syöttää enemmän vettä kuin ahtimen jälkeen.
Vaikutuksia pitäisi pystyä mittaamaan jollei tiedä asiasta enemmän kuin minä.

Noi värähtelyt oli mulle vaikeita koulussakin, niissä voimat ovat yllättäviä.
Kuten totesin, taidat tietää enemmän kuin minä..

Samsonite 03.12.2013 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1073940)
Mites muuten onko vesisuihkutus kemiallista ahtamista?

Ehdottomasti, tai vaihtoehtoisesti ahtoilman jäähdytystä/hapen lisäystä.

Nikuzai 03.12.2013 23:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1073940)
Mites muuten onko vesisuihkutus kemiallista ahtamista?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1074033)
Ehdottomasti, tai vaihtoehtoisesti ahtoilman jäähdytystä/hapen lisäystä.


Kannattaa sitten muistaa, että suolessa on kemiallinen ahtaminen kiellettyä :mad:

Joskus suunnittelin happi pulloa takakonttiin :D
Paljos N2O;ssa on happea se ei käsittääkseni kovin paljoa ollut

joku kertoili/lie valehteli, et agalta sais jätehappea tyyliin tuopullo ja me täytämme, ota kaffet tuolta koneesta vielä päälle :eek:

smgt 04.12.2013 00:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1073958)
Ja tuo ahtimeen veden suihkuttaminen on vähän riskaabelia koska vesi saattaa pisaroitua siipiin jossain tilanteessa joka taas saattaa aiheuttaa kaikenlaisia hassuja värinöitä. Ahtimen siipi pyörii kuitenkin aikas lujaa tilanteista riippuen, jopa 100K rpm. Voit kokeilla ilmiötä hieman korostetusti kun heität reilun tiilen linkoavaan pesukoneeseen.:D

ei ainoastaan tasapainotus kärsi vaan se vauhti jolla pisara törmää siipeen on suuri.
näin turboja huoltava kaveri kertoi.

Jappi 04.12.2013 00:37

Vesiruisku on välijäähdyttimeen verrattava. Jos syötät hapetinta koneeseen, se on kemiallista ahtamista.

Kala92 04.12.2013 10:22

Minulta kun katsuri kysy asiasta, sanoin että startti pilotin tapaista ainetta on ja että niin huonosti lähtee muuten pakkasella käyntiin.... Ja en lähtisi ennen turboa työntämään koneeseen mitään. Yksi esim jälkitiputus pisara saa äkkiä pahaa jälkeä aikaan kun osuu kuumaan siipeen. Ite laittanut aina nuo suuttiet mahdollisimman lähelle imusatsia coolerin jälkeen, jotta ei coolerin pinnoille tiivisty vettä.

helmapelti 04.12.2013 17:21

Mää taas laittaisin ennen cuuleria jossa turbulenttinen virtaus haihduttaa tehokkaasti, ahdinten korjaajat varmaan näkee kaikenlaista. Ajatellaan että kyllä ne siivet sekoittaa pissapojan lorotuksen.
Riipuu kai veden määrästä ja ahtopianeesta(lämpötilasta) paljonko vettää ehtii höyrystyä.
Ehkä tähän aiheeseen kannattaa kysyä ammattilaisten ohjeet, mulla kun on vain mututietoa.

Nikuzai 04.12.2013 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1074182)
Minulta kun katsuri kysy asiasta, sanoin että startti pilotin tapaista ainetta on ja että niin huonosti lähtee muuten pakkasella käyntiin.... Ja en lähtisi ennen turboa työntämään koneeseen mitään. Yksi esim jälkitiputus pisara saa äkkiä pahaa jälkeä aikaan kun osuu kuumaan siipeen. Ite laittanut aina nuo suuttiet mahdollisimman lähelle imusatsia coolerin jälkeen, jotta ei coolerin pinnoille tiivisty vettä.



Mites uskoiskohan katsuri ja ennenkaikkea poliisi, että startti apuna happipullo kontissa :D



Miten lie jos suihkuttaisi veden kompressori pesään painetulon juureen eli ahtimesta imariin lähtevään ilmavirtaan siipien jälkeen :confused:
Siinähän se ahtoilma on kaiketi kuumimmillaan vai pisaroituistko se vesi sitten coolerin jälkeen

hehkutulppien tilalle vesi suutinta ei varmaan kannattaisi sovitella ja "mersupilotilla" käynnistys :confused:

Tomppaa_ 04.12.2013 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1074296)
Mää taas laittaisin ennen cuuleria jossa turbulenttinen virtaus haihduttaa tehokkaasti, ahdinten korjaajat varmaan näkee kaikenlaista. Ajatellaan että kyllä ne siivet sekoittaa pissapojan lorotuksen.
Riipuu kai veden määrästä ja ahtopianeesta(lämpötilasta) paljonko vettää ehtii höyrystyä.
Ehkä tähän aiheeseen kannattaa kysyä ammattilaisten ohjeet, mulla kun on vain mututietoa.

Mä vähän veikkaan että jos suihkuttaa vettä muualle kuin suoraan imusarjaan, vesi pisaroituu johonkin ja jossain vaiheessa menee pyttyyn ja aihteuttaa disasterin. Ei se ahtoilman lämpö hirveästi ole korkeampi verrattuna ulkoilmaan, siis coolerin kanssa. Ahtimelta tulevan ilman lämpötilaa en ole mitannut ikinä mutta imusarjasta mitattuna on ollut tavallisessa ajossa noin 20-30*c korkeampi kuin ulkoilma. Vesiruiskutuksen tarkoitushan on vain viilentää palotapahtumaa noin niinkuin pääasiassa. Pakolämmöissä huomaa erittäin radikaalin muutoksen kun vettä työntää koneeseen. Bensakoneissa tapetaan nakutusta ja dieselissä päästään laittamaan niin ikään lisää soppaa ja ilmaa koneen keston kärsimättä..hirveästi :D

Jappi 05.12.2013 05:06

Jos on cooleri niin vesiruiskutus siihen ulkopintaan on myös melko tehokas ahtoilman jäähdyttäjä.

Pulling koneissa oli muuten ainakin aikoinaan vesiruiskutus n.200bar paineella suoraan palotilaan käytössä.

turhapuro u 05.12.2013 19:45

Mitenkhän toi metanoli pelaa ton tiiselin jäähyttelyssä ko tollasessa tulppa koneessa sitä käyttävät .jäähyttää vissiin paremmin kun vesi ja ois noita sähkösii suuttimia kin tarjolla enempi, ai niin eikä ruostu venttiilit:D:D .siitähän tulis huima viritys kun ekaks nossil herättelis henkiin ja sit perään metanolii et jäähtys ,vois tulla sellaset avaruus lentäjän fiilikset jossain vaiheessa .

turhapuro u 05.12.2013 19:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turhapuro u (Viesti 1074668)
Mitenkhän toi metanoli pelaa ton tiiselin jäähyttelyssä ko tollasessa tulppa koneessa sitä käyttävät .jäähyttää vissiin paremmin kun vesi ja ois noita sähkösii suuttimia kin tarjolla enempi, ai niin eikä ruostu venttiilit:D:D .siitähän tulis huima viritys kun ekaks nossil herättelis henkiin ja sit perään metanolii et jäähtys ,vois tulla sellaset avaruus lentäjän fiilikset jossain vaiheessa .

Että semmosta

Nikuzai 05.12.2013 20:40

Eikös metanoli syty puristuksessa?


Kone vois olla ovelan kuuloinen nilkkasuorana kiihdytyksessä ja näköinen kun metanoli rupeaa palamaan ja maasturi lähtee kuin rusakko sähköpaimeneen kustessa :p

Musta voimasavu siihen päälle turbon ujellus 4000rpm;ään asti sen jälkeen metanolia sekaan ja 5000 jälkeen pelkällä metanolilla jonnekkin 10Trpm;än tienoille :eek: :D

Tomppaa_ 05.12.2013 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1074689)
Eikös metanoli syty puristuksessa?


Kone vois olla ovelan kuuloinen nilkkasuorana kiihdytyksessä ja näköinen kun metanoli rupeaa palamaan ja maasturi lähtee kuin rusakko sähköpaimeneen kustessa :p

Musta voimasavu siihen päälle turbon ujellus 4000rpm;ään asti sen jälkeen metanolia sekaan ja 5000 jälkeen pelkällä metanolilla jonnekkin 10Trpm;än tienoille :eek: :D

Yleensä on vettä ja metanolia suhteessa fiftififti, eli ei pelkällä viinalla :rolleyes:

BJ-40/76 05.12.2013 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1074492)
Jos on cooleri niin vesiruiskutus siihen ulkopintaan on myös melko tehokas ahtoilman jäähdyttäjä.

Pulling koneissa oli muuten ainakin aikoinaan vesiruiskutus n.200bar paineella suoraan palotilaan käytössä.

Pikkasen sivusta seuranneena noista dieseleistä tehoa otettaessa: Jossain pullinki koneessa on varmaan niin suuret paineet(oliko keskipaine diplomaattinen termi) että tuo 200 bar suoraan palotilaan vaatii aikamoista tekniikkaa... ja pelkästään imuventtiilille "normaalia" ahtopainetta vastaan ei kannata yrittää edes "tiputtaa" normi maasturin rengaspaineilla, ei edes tuplapaineilla....

sisua45 05.12.2013 23:01

Pekka Herlevin pullinki traktorin moottorissa oli ennen vanhaan paine pesurin pumppu, jolla painettiin vettä koneeseen. :)

Itse tehdyssä imusarjassa oli joka pytylle öljypolttimen suutin, ja vettä työnnettiin niistä läpi koneeseen yhtä paljon kuin dieseliä. Fiksu systeemi, suuttimia löytyy useaa eri kokoa, ja ovat melko halpoja.

Ennen vanhaan = noin 80-luvun lopussa, 90-luvun alussa.

Nikuzai 06.12.2013 00:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1074700)
Yleensä on vettä ja metanolia suhteessa fiftififti, eli ei pelkällä viinalla :rolleyes:


Vettä hapettimena?

Mites jos 50/50 happea ja metanolia?


Ennen kokeilua melkein itte ainakin laittaisin tulipellin hardoksista tai jostain muusta kestävästä, ettei tule musta rauta muniin :o


Sivu luotu: 07:11 (GMT +2).