![]() |
|
dodge ram kokemuksia
onko palstalla porukkaa ketkä on tutustunu ramiin 5,9 cumminssilla?
erityisesti 2 koriset 12venttiiliset mallit kiinnostaa niin takapotkuna kuin nelivetonakin. |
|
On hyvinkii. Ollu ykkös ja kakkoskoppaset, molemmat nelikkoja ja kovalla askilla... :cool:
|
Ootteko ollu tyytyväisiä ? Miten varaosa politiikka toimii nykyisin ?
|
kaikkea saa, varaosapuolelta. ihan yhtä vaikeaa välillä kuin muihinkin autoihin.
|
aika paljon puhutaan rodgen laatikoista kun kuuklettaa. onko joissakin vuosimalleissa heikompia kuin toisissa?
automaatti enempi mielessä. |
http://www.overdrive.fi/forum/viewto...p?f=30&t=37436
Tuossa muutama sivu moisesta puintia,välillä asiaa ja välillä karkailee vähän OT:n puolelle kuten täälläkin:) |
Sen verran ite lukenu että eikai "kestävämpiä" automaatti laatikkoja ole kun vasta noitten 6.7 perään naitettu?
Ite olen suunnitellu että siihen osto budjettiin kuuluis heti ensimmäiseks se laatikon vaihvistus ja siekkisellä sen teetättäminen oli joku 1500-2500 kun viime syksynä kysyin saman asian tiimoilta. Ja jenkeistähän saa ainakin sellasia laatikkoja joita ei tarttee hetkeen avata :rolleyes: Just tänään kattelin näitä patriottisia mainoksia joka ei ainakaan auta cummins kuumeeseen :D:D https://www.youtube.com/watch?v=P2F8jAkv250 https://www.youtube.com/watch?v=kjv8u_1uLzk https://www.youtube.com/watch?v=AMpZ0TGjbWE |
nuhapumpun sivua luvinki pari sivua kunnes huomasin sen olevan parinvuoden urakka minun lukunopeudella niin päätin lopettaa suosiolla :D
|
Kyllä se vakioautomaatti kestää, kunhan pitää koneen vakiona. Jo pelkällä fuelplaten vaihdolla saa cumminsista sen verran voimaa, että alkaa laatikkoa/turbiinia vituttamaan.
Moottorista kannattaa KDP tappi blokata, jos ei tiedä että onko sen joku edellisistä omistajista jo tehnyt. Tuo tappi saattaa pudota jakopään rattaiden väliin. Tämän kokoluokan autolla neliveto on kyllä hyvä. Ei tarvitse talvella arpoa, että pääseekö liikkeelle vai ei. |
Tarkotus ois talven mittaa hävittää hyvin palvellu rönttä pois ja ehtiä sopiva rami itelle.
Minkä hintaisia vakuutuksia näissä on porukalla ollu? Vakuutus yhtiöiden sivuilla ei pääse laskemaan kuorma-autoihin hintoja jostai syystä... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulla ollu käytössä n. 5-6v -01 Rami (Floridasta uitettu).
Tykännyt olen kovasti. Ajanut itse n. 150tkm ja toinen rengassarja pyörii vasta alla. Vakuutukset (täyskasko) n. 600-700€/v en muista paljo bonuksia (ei varmaan paljoo). Dvero tippunut joka vuosi 140€--> nyt oli n. 80€/v. :) |
No kohta lähtee neljäs vuosi yhteistä taivalta rotken kans. Nelikko on alla ja vasta alkaa oppia sen tavoille. Vois pikku hiljaa lähteä koittaan kuinka pitkälle sen saa kiinni.
Oon kyllä tykännyt autosta, vaikka ongelmia on riittävästi automaatin kans, kun konetta on viilattu ennen kuin lootaa on vahvistettu. Vakuutukset 50 bonuksilla on muistaakseni 650€ ifissä ja vero noin 80€ vuosi Tuolta löytyy kans tietoa näistä, ei tosin niin paljon kuin OD:n topicista, mutta vähän enemmän kuiten jaettu omiin osiohin. http://fata.sekavaa.net/index.php |
Mikäs se tossa Dodgessa on kun melko harvoin näkee niillä mitään raskaita hommia tehtävän ja monissa keskusteluissa lukee, että automaatti hajoaa?
Kummin päin on, onko Dodgen käyttäjät ajotyyliltään poikkeuksellisen rajuja vai onko se poikkeuksellisen heikko? Oma käsitys kun on, että missään kunnon autossa ei vaihteisto juuri hajoile jos sitä käytetään lähinnä tiellä vaikka kärryn vetoon vetämään niin paljon kuin jaksaa kunnolla liikkeelle lähteä ja pysyy käsissä. Jos vetäisen laskukaavan, tavallinen auto kestää järkevällä ajotyylillä kärryn vetoa vaikka 30% enemmän kuin se painaa, eli 1500 kilon sedan 1950 kiloa, 2000 kilon japsi pickup 2600 kiloa ja samalla logiikalla 3000 kilon Dodge 3900 kiloa joka on jo niin paljon, että normaalilla kuulalla ei saa vetää kuin 3500... Tällä logiikalla tuollaisen pelin ei tulisi hajota juuri ollenkaan?! :rolleyes: |
Pakko nyt kysyä triviaalisena kysymyksenä, että onko noissa takaveto rameissa miten usein kitkalukollinen perä ja miten sen tunnistaa helpoiten? Letukassahan ei tarvinnu ku laskea pultit perän kotelosta.
|
Lainaus:
Muutamilla tutuilla on noita ollut ja jok'ikiseen on pitäny tehdä vaihteiston täyskunnostus. Ja sama nettikirjotteluissa. Varmaan 95% ramia koskevissa vaihteisto asioista puhutaan vaijteiston korjaamisesta/vahvistamisesta. Tietotaitoa varmasti olisi tehdä kerralla kestävä toosa, mutta ei. Tehdä tuomonen susipaska "burman pojan tinasta" tehty laatikko sinne. |
Lainaus:
Mutta kyllä se loota kestää tolkullisella käytöllä. |
Lainaus:
Kyllä automaatti vakiokoneen kestää, mutta meneppä virittään edes vähän niin jo alkaa tulla ongelmia keston kans. Ja nämä vehkeet kun on aika viritysystävällisiä, pienellä vaivalla saa jo aika paljon lisää paukkua irti Dodgen automaattihan perustuu 727 lootaan, kyllähän toi loota tehoa kestää ison kasin perässä, kun parhaat paukut löytyy koneesta yli 3000rpm. Alkaa silloin olla jo paineet kohalla laatikossa niin ei luistele. Cummins taas ei kierrä ilman viritystä yli 3000rpm ja vääntöä löytyy koneesta heti tyhjäkäyntikierroksilta. Julma alavääntö tahtoo sulattaa noi laatikot. Edit. ääähh hidas napputtamaan meikäläinen. |
Lainaus:
Loota pitäisi olla vahvistettu ( näin myyjä kertoi ) ja on saanut sikaakin. ;) 300 hv / 1000 nm löytyypi tällä hetkellä. |
Ja paljon on ongelmaa ylivaihteen ja turbiinin lukon kanssa 47RH-laatikossa, eli eivät toimi tai sit toimivat pätkittäin. Mulla teki pahimmillaan sitä että 80km/h tasaisessa vauhdissa tippu ekana lukko pois, sitten loikkari, parin sekunnin päästä takas päälle jne. Kierrokset hyppi 1500-2000 väliä.
Mutta joo, yleensä vikaa on joko TPS-anturissa, jarrupoljin kytkimessä tai laatikon lämpöanturissa. OD off nappulakin reistaa joillain. Ja toki solenoidit voi vikaantua. TPS-anturin voi korjata kiinteällä potikalla joka on säädetty 2 volttiin, jarrupoljin kytkimen saa säädettyä jos ei ole ihan rikki, ja lämpöanturin voi korvata 1kOhm vastuksella. Ja sit lukolle moni laittaa pakko-ohjauksen, eli katkaisijasta lukko päälle. Ja mulla kun otti ja PCM lakkas ohjaamasta niin ylivaihdekkin on napin takana :D |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141916
Kyllä se dodgen latikko kestää vetää raskastakin kuormaa jut ollaan hakemassa cosworthman:ille uutta rojektia 350km olis matkaa.... Tosta cumminsista vaan saa niin järjettömät alaväännöt irti pienllä kutittelulla että siinä on kovilla mikä tahansa laatikko ja arvaa kuinka moni dodge on ihan vakio... |
Just noitten laatikko-ongelmien takia mä en edes harkinnu tomaattia.
Molemmissa ollu +1200Nm vääntöä ja vedetty mm Unimoggia trailerilla yms... |
Mulla on vakio, mut luistaa toi laatikko kyllä noillakin. :)
|
Minkälaisia ne kovat laatikot on olleet kestoltaan ja käyttöominaisuuksiltaan, NV4500 vai mitä tyyppejä näissä käytettiin? Ilmeisesti kestää sen mitä koneesta saa? Entä toimiiko synkrot Suomen pakkasissa?
Kuinka harvinaisia kovat laatikot on käytettynä uitetuissa? |
Onhan noita manuaalejakin rikottu, kytkin on kovilla ja NV4500 toosan vitosvaihde porsii. Jostain syystä Dodgessa se on erilainen kuin GM:ssä koska niissä ei ole ollut ongelmaa vitosen kanssa. Ja tuokin ongelma on niinkin yksinkertainen kuin että lukitusmutteri aukeaa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut mä muistan lukeneeni jostain, että niissä on ihan rakenteellinen ero ulostulo akselilla, et GM tuotteessa ois pikkasen enemmän kierrettä tjsp. |
Ja tosta nv4500 oon kans kuullut että ei tykkää yli 1000 väännöstä alle 2000rpmän.
Kai noi pullinki miehet jenkkilässä käyttää tuota aika menestykkäästikkin. |
Lainaus:
Kakkoskoppasessa käytetty NV4500 on jo sivistyneempi -98 tuli jo kakkoskoppasee NV5600, 6-vaihteinen versio NV4500 ja kestävämpi Ja joo, noiki laatikot saa särki tietämättömyyttää, mut järkevällä käytöllä kestää piristetyssäki vehkeessä. Pienempää vaihetta vaa ku koneen kierrokset on alle 1600rpm, eikä vaa kaasua ja kattella ku ahtopainemittari nousee... :D |
Ite kyl toisaalta tykkäisin manuaalista, mutta vasen polvi ei tykkää kytkimestä!! Mutta onhan tuo automaatti nii lepposa ajella, ei tartte muuta ku painella jarrua ja kaasua tarpeen mukaan :cool:
Tuota NV5600 askia seuras G56, mutta amerikan pullinkiporukka on vaihtanu tilalle 5600 lootaa koska on ilmeisesti vahvempi. Mutta yhtälailla noista rikkoo kutosen, vääntöä matalilla kierroksilla jolloin voitelu ei ole riittävää. |
Tuleeko äkkiseltään mieleen mitä 05-07vm ramissa tulis erityisesti tarkistaa jos sellasta on hankkimassa ?
|
Etu vetarien ristikot. Taitaa olla aika kulutustavaraa, mutta ne paskana ollessaan saattaa syödä ne vetoakselin sorkat.
Itsellä kävi näin ja huomasin vasta talvella kun nelivedolla ajeli. Alkuperäisissä ei ole nippoja ja oli päässeet kuivumaan. Siirtopumppu kans taitaa olla se mikä aikanaan kymmähtää, mutta sitäpä ei huomaa, ennenkuin aika on tullut. Muutenhan nuo toimii maailman tappiin. |
ja gm:n manuaalista, että onhan se hämmentämistä kun vaihteen vaihto alue pysyy aika hyvin 1100-->2000rpm. ykkönen ja kakkonen pieniä vaihteita, kolmosella joutuu huudattaa taajamassa, nelossa 1200rpm/47kmh, vitosella voi laskea 60kmh nurkille ja siitä ylöspäin.
ja olikos se niin, että ykkönen ja pakki ei synkronointia ja muilla olis vai oliko juuri toisinpäin... en muista nyt tähän aikaan päivästä. |
Tuli mieleen minkähänlaista olis ajella sellaista kokoluokkaa olevalla pick:upilla, joka mahtuu jollain lailla yleisimpiin parkkiruutuihin ja se olisi varustettu vaikka samalla koneella ja vaihteistolla mikä oli autokoulussa ollessa Volvo FL7:kassa? Vaihteita oli mukavan riittoisasti ja kulki ihan kohtuullisesti.
Nykysuuntaus tuntuu olevan juuri päinvastainen, että kaiken maailman Amarokit varustetaan pienemmällä koneella kuin ennen. Eipä ole muuten kauhean kalliita: http://www.nettikone.com/volvo/fl-7/1183270 Viittaan siihen, että eikös tuossa Dodgessa vähän tätä ideaa olekin mukana, on vain jäänyt puolitiehen jos ei meinaa kestää. |
Viikonloppuna pääsin kaverin kaverin cumminssi ramin kyytiin.
Myöhäsen ajankohdan takia jäi mieleen vaan turbon ääni ja että minun kokonen menee takapenkille 3promillen humalassakin ja alas vielä kovemmassa :D |
Lainaus:
|
Tulihan se sitten hommattua, eli -07 5.9.
Ja onhan se makee :D Tästä kun alku huuma helpottuu niin pitää toi etuakseli, jarrut ja kaikki nivelten kunto tarkitella ekana. Nesteet kaikki katoin läpi ym. Laatikko tuos on just vahvistettu että siitä nyt en ekaks stressiä ota. Pitää nyt kattoo mitä tarvii mutta ekaks jos webaston ja mittarit virittelis. Kesäks varmaan airdog 2 ja ehkä suuttimet jossain välissä. Aika näyttää mitä tapahtuu. :rolleyes: |
hitto! itellä polttelee vielä aika pahasti. joka päivä nettiautosta katellu oisko sopivia tyrkyllä :D
|
Miten se nyt on niitten isohkojen kumien (44") katsastus näihin? Eikö kuorma-autoihin saa laittaa niin isot ko mahtuu vai? Voiko joku laittaa lakipykälän näkyviin missä sallitaan/kielletään?
|
Katsastusmiehestä kiinni... Ei vissiin selkeetä linjaa tolle, korjatkoon viisaammat.
|
Laitas TDI kuvaa näkyville.:cool:
|
Lainaus:
Mut en tiiä miten konttorilla toimitaa, ku kuitenki on jo ennakkotapaus katsastettuna noille palleroille. Sillonhan pitäis onnistua muihinki? |
No onhan täällä katsastusmies palstallaki.. -Matti- vois valaista tätä asiaa, tulis varmaa tietoa?
|
Vuosi sitten katastuksen yhteydessä kysyin tosta rengaskoon muutoksesta, niin sen 51mm katsuri sanoi rajaksi, eikä ottanut kantaa siihen 44:lle muutettuun.
|
Lainaus:
Mahtaako muuten Iveco 4x4 Dailysta sta tulla tulevaisuudessa suosittu kun siinä on vakiona vaihtoehtona tollainen 100 profiilin rengas: http://www.eerolatrucks.fi/iveco-mal...eco-daily-4x4/ - Teräsvanteet vakiona ja 9,5R17,5 renkaat yleiskäyttöön tai 255/100R16 maastorenkaat karkeampaa kuviota haluavalle. |
Lainaus:
Millä perusteella kuorma-autoon sovelletaan pikkuauton lakia? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kummallista toimintaa ku voidaan soveltaa nuin mielivaltaisesti kevyemmän ajoneuvoluokan pykäliä raskaampaan kalustoon, missä on perusteet kysyn vain? Mustaa valkoisella esim. jossaki trafin tiedotteessa? Ilmeisesti joku on tämä kyseenalaistanu eikä katsurilla/trafilla ole ollut mustaa valkoisella eikä halua lähteä oikeusteitse tulkitsemaan lakia niin on suosiolla annettu isommat pyörät otteeseen eli tavallaan tämä taho on lahjottu hiljaiseksi.. |
pari kuukautta ollu vm.04 automaatti 4wd.
tarkotus viedä penkkiin tammikuussa kun tahtoo todelliset lukemat ettei jää myyjän tarinaksi et olis 500 konia pellin alla. pers tuntumalla liikkuu mut se perse ei oo nii takkka ku rullat. muuten tykkään mut mielestäni liian jäykkä alusta kun on korotettu 4" mut ulkonäkö ensiks ja sitte ominaisuudet. todellinen kulutus näkyy olevan 18L/100km. tietokone näyttää 14L. laitan kuvan kunhan otan. |
paljokohan tuommosta 2korista ramia kärsii korotella ettei ajo ominausuudet kauheesti muutu?
jotenki nuo myynnissä olevat ramit on niin lahnan näkösiä ku on matalia ja pienellä renkaalla |
3 Liiteet
Lainaus:
|
Mulla oli -03 vuoden Rami ja laitoin siihen 5" Rough Countryn korotukset. Ei mennyt kivireeksi ja oli erittäin hyvä ajettava sillä setillä. 35" kumekset vain näytti siinä alla aika hassuilta o-renkailta.
|
Trafin kanta on, että N2-/N2G-luokan kuorma-autoihin (jollainen Dodge Ram pääsääntöisesti on) sovelletaan kevyen kaluston määräyksiä, mikäli mahdollista. Ja rengas- / korotus- / viritysasioissa on mahdollista eli sovelletaan.
Jos joku katsuri suostuu tekemään muita muutoksia, niin riskin siinä ottaa. Se, että joku joskus on saanut muutoskatsastettua Dodgeensa 44" renkaat ei tarkoita sitä, että kaikki saisivat jatkossa. Katsastuslogiikassa kerran tehty virhe ei tee jotain asiaa lailliseksi tai luvalliseksi. En nyt jaksa kaivaa pykäliä tai ohjeita. N3/N3G (yli 12t kokonaismassa) ei varmasti voida enää soveltaa kevyen kaluston ohjeita ja välikoot jäävät harmaalle alueelle. |
Lainaus:
Tosin koria kun on korotettu niin eihän tota oo periaatteessa korotettu ollenkaan, koria lähinnä nostettu sen takia, että sopii paremmin isommat pyörät ja huolto helpottuu muutamissa kohteissa oleellisesti, kun tulee tilaa lisää. 2" etukorotuksellakin auto nousee lähinnä suoraan, kun ennen oli niin perä pystyssä. Ostaissa näytti tältä, täysin vakio ja 33" renkaat. KUVA Nykyään korotettuna ja 35" pyörillä KUVA |
nam ja kiitos :D
|
Pääsee vihdoin tekee jotain. :D Eli cross over tubet kiristelen, lähtee hieman huonosti kuumana käyntiin, kokeilee ensin nuo ja polttoaine suodatin siirtopumpun paine. Ja sit tilaillaan suuttimet. ;) Mahtava homma kun tieto noiden vian etsintään löytyy! Tuokaan ei haittaa mitään lähtee kyl käyntiin mut pitäähän sen nyt pelata niinku pitää.
Tuos on 5" korotus n35 sliksit. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144239 |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102675 |
Kakkos koppasessa on sitä jotain! :)
Ja vika korjaantu melko helposti, lähtee nyt nätisti käyntiin.. Kaikki suuttimien crossover tubet oli löysällä eli hukkas paineen linjasta öljynsekaan? samalla tietty vaihdoin öljyt. Niin ja eka tankillinen oli 19l / 100km ei paha vai ? :D |
kuumetta???
...porukan Dodge kuumetta helpottaakseni tämmönen ois ylimääräsenä....en vaan oo vieläkään kerenny rustaa virallist ilmoo ja ottaa kunnon kuvia. Vm -03, ei rajoitinta,ei E ajovaloja,nahat,Penkin/peilien lämppärit, kulu osia vaihdettu alustaan jonku verran,125tml ajettu herkku.....;););)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133970 |
Mitäs ramista pyynti ? :D
|
älä osta dodgea jos ei ole ylimäärästä rahaa ja se on vaan mun mielipide
|
Onneksi tuo on 24v moottorilla ku itseä enempi kiinnostaa 12v. Tuossa ois tosin takaovet mitkä ois käytännölliset
|
Lainaus:
http://www.pirate4x4.com/forum/attac...-001.jpg?stc=1 |
Kun katselee Jorma Ollilan GPS innostusta, niin nämä kuorma-autot saattaa kohta olla ihan hyvä vaihtoehto autoiluun.
Cumminsilla raskii jopa ajellakkin. |
Dodge vie mulla nurkka ajossa saman ku -06 ohjelmoitu 174hp 4motion vw pornstartteri....:D:eek:
|
Mulla oli ennen -91 hiluxi ja ramin ostaessa oli suorastaan yllättävää että se menee samaan ja välillä jopa vähemmällä kun hilux :D hiluxia tosin joutu aina viemään väkisin 31" renkailla. Rami kulkee kun sukkasillaan. On toki voimaakin enemmän.. ehkä sillä on jotain vaikutusta. :o ruuvatessa on matkakulutus jopa laskenu litran toista..
|
missä pyörii porukalla todelliset kulutukset ihan vain vertailun vuoksi.
tuo meitsin 18l/100 on ajettu 20km päivässä ja ihan sukkasillaan 4wd päällä. loota heittää lukon päälle vasta 90km vauhissa joten talvi kelissä yleensä myllyn kierrokset on kovat. kesällä vois takaveto päällä vähän pudota. mutta mitäpä tuosta ku mittarista saa lisää. |
Viime kesänä oli siinä päälle 11 litraa, talvella on ollu 12,5-13 litraa normiajossa. 265/75 leikkurit 3.54 välityksillä, lukko menee napista päälle 60km/h kohalla ja loikkari about seittemässä kympissä.
|
Lainaus:
No nyt on jo vähän päässy mittailee tällästä pääkaupunkiseudun työmatka ajoa takavetopäällä 16L Pelkkään matka ajoon pääsi just -+90 vauhdilla turbiini suurimman osan lukossa 12,3 käsin laskettuun. Mutta noi kylmäkäynnistykset tappaa ton kulutuksen iha totaallisesti :D Sullakin on "isot" pyörät ja korotus ottaa jonkunverran. Ja jonkun näkönen ohjelma sul on sisällä? millä tunerilla se on laitettu vai joku paine boxi? cr koneilla ei vaan tahdo päästä samaan mitä p-pumpullisilla ja onhan niis vähän painoeroakin :rolleyes: Itekki aattelin väsätä ton mystery switch:in mut suosittelevat vetolevyn ja sisäänmeno akselin vaihtamista kun ei tunnu vakionakaan kestävän. Järkevästi käytettynä saattas ehkä kestääkki, mut jos kesäks saatas efi sisään ni vois ohjelmoida lukon vähä alemmas. :rolleyes: Ainiin rockautosta pitäs tulla viikonlopuks puuhaa, pääsee tuon etuakselin remppaa JES! :D |
Cummins tietäjille:
Sorry topiikin lainauksesta:o
Siis onko nuo 5,9 (6bt, 12 valve?) Tarvikeosat minkälaista kuraa? (mistä tietää ettei ole?) Siis minulle tuli vähän ajettu merikone, olikohan 230 hv, josta kiertokangen laakeri on leiponut tapaturmaisesti kiinni, ja niin pahasti että maahantuojan mukaan pitää vaihtaa kampiakseli ja kiertokanki. (siis öljykanavassa oli ollut ylimääräinen metallipala) Alkuperäinen kampiakseli maksaa "omaisuuden", ja joku kauppasi käytettyä "ajokuntoista" kampiakselia 600e ja kiertokankea "Viiskymppisellä" kun ostan akselin... Siis netissä/ebay:ssä uusi tarvikeakseli? maksaa noin 500e ja kiertokanki 50e kotiin toimitettuna. Koneella on ajettu muistaakseni n. 2000 tuntia, ja keskikulutus vajaa 10 litraa/h. Siis kannattaako kasasta käytetyillä/alkuperäisillä männillä- männänrenkailla ja laakereilla, kun kuulemma "uudenveroiset", vai pistänkö muutaman satasen lisää, ja laitan kaikki uutta tarvikeosaa? siis kestääkö nuo tarvike kannentiivisteet yms? p.s Kävi mielessä myydä pois "perusmoottorina" ilman lämmönvaihtimia ja vesijäähdytetyllä pakosarjalla/-pesällä olevaa turboa... |
Jos löytys halvalla käytetty orkkiskampura ja kiertokanki jenkeistä + rahti noille aika painavahan se on? =$ http://www.ebay.com/bhp/cummins-overhaul-kit Ja eihän toisaalta noi kitit paljoo maksais sen päälle niin ainakin tietäis mikä se kone on. Luulis nyt kestävän nuo tarvikkeetkin toiset 2000 tuntia :D
Mut välillä suomessakin noita 6bt irtokoneita tarjolla, eikä kaikki niistä osaa hintaa pyytää. Sulle jäis vielä varaosiakin ;) Soittelet noita romupaikkoja läpi saattas löytyykki ? |
Onnistuuko näihin maastokuorkkeihin vaihtaa kunnon vinssipuskuria ilman katsastusmiehen mutinoita.. Jotain täntyyppistä http://www.rangeroffroad.com/Road-Ar...35B_p_801.html
Itellä vm-08 2500 6,7 4,5" korolla 37x12,5 renkailla ja 18l/100km |
Mites noi Ramin 2wd mallit mitä on tuolla Cumminssilla?
Onko tietoa tai kokemuksia niistä? Onko automaattivaiteisto samanlainen ku 4wd:n perusloota? Mites toi kulutus puoli tommosessa vajaa vetoisessa ku on jonkun verran kumminki köykäsempi ja varmaan pidemmillä välitysillä ku toi 4wd ? On toi Rami kuume vaivannut eri tasoisena jo vuosia. |
Yrittänyt tässä selvitellä nouta fuel Plateja ja ei nyt aukea noiden ominaisuudet ja teho / vääntö..
kun noitakin on niin iso litannia mm. # 12 , # 11 # 10 ----> # 6, #5, Sitten löytyy # 100 ja # 0 jos joku tietävä..... :) profiilit mm tuolla http://www.dieselbombers.com/12-valv...-profiles.html |
noo periaatteessa niin että mitä isompi numero niin sen enemmän kakkua.. pois lukien 100# joka on suht "äree". Tuo plate vaan rajottaa sen kynnen liikerajaa joka liittyy polttoaineen syöttämiseen.. 0 platella lähtee periaatteessa kaikki irti pumpusta. Huom. periaatteessa :D
Kulutuksesta oon joskus höpissy täällä mutta 12venanen pekkapumpulla työmatka-ajossa 13-16 satkulle, riippuen vuodenajasta ja kelistä. Maantieajossa pitkältä ajaessa 11-12. Viimetalvena suurin kulutus oli 18 mutta oli lyhyttä matkaa, kylmä keli ja paljo liippiä :D sen enempää en oo saanu tota rohjoa kuluttaan. |
Lainaus:
http://www.thoroughbreddiesel.com/bd...stop-plate.htm |
oho sori, meinaa ajatus pätkiä :D eli juuri näin kuten sanoit että pienempi numero -> enemmän kakkua.. paitsi tuo 100#
http://i64.photobucket.com/albums/h1...teprofiles.jpg |
Lainaus:
Automaatti on sama kuin nelikkomallissa, ainut että häntäosa erilainen. Kai se kulutus voi vähän pienempi olla. Perävälitykset on samat nelikossa ja takavedossa 3.54 tai 4.10. Ainut mikä nelikossa miinusta niin enemmän kuluvia osia, nelikolla kulkeminen taas huolettomampaa koska nokka tosi raskas ja perä kevyt jolloin takavedolla jää helpommin sutiin, toki riippuu missä ajelee.. Talvella kun laittaa vähä painoa lavalle ja hyvät nastat alla niin kai sitä takavedollakin pärjää. |
nyt ois nettiautossakin muutama siistinnäköinen 2wd myynnissä.
miten muuten tuossa automaatissa turbiinilukko pitäs pelata? osalla toimii napilla aikasemmassa noppeudessa ja joillaki vasta 90 vauhissa... |
Se tietokone loota ohjaa turbiinilukon päälle nopeuden ja kaasun asennon mukaan. Mun autossa edellises elämässä meni muistaakseni 70 vauhdissa lukko päälle. Sitten kaasupolkimen potikka alko renkkaan enkä saanu aikaseks hommattua uutta niin ajoin liki vuoden pakkonapin kanssa. Eli toi nappi on vähä semmonen "hätäkeino" vanhoissa ainakin saa ylivaihteen toimiin samalla tavalla napista.
|
Kestääkö ylivaihetta miten pienessä vauhissa käyttää?
Muistaakseni vaneissa oli joku raja millon kannattaa vasta laittaa ettei laatikkoo luistattanu. |
Ite joskus kikkailin pakkonapilla niin, että auto meni tyhjäkäynnillä ylivaihde päällä ja turbiini lukossa. Kyllähän se senkin kestää, mutta siitä ei parane paljo alkaa vedätteleen tai loota luistaa. Ylivaihteella en normaali tilanteessa ajelisi alle 70kmh. Kylillä painaa napista OD off jolloin turbiini menee lukkoon jo kolmosella, eikä laatikko yritä nelosta päälle. Mukavampi kyläajossa noin. Yks millä säästää paljon laatikkoa Cumminssin kanssa niin kiihdyttää aina kaasu pohjassa ja välttää vedättämistä. Omallani ajoin sen 1.5v mitä oli automaattina niin, että ohitukset aina kaasu pohjassa, ettei vakio laatikko luista. Vedättämällä se luisti jo tosi herkästi kun oli niin viimesillään. Traileriakin vedin niin, että kolmosella kiihdytin täyteen vauhtiin ja vasta kun on 80 mittarissa niin ylivaihde, isompiin mäkiin pudotin valmiiksi takas kolmoselle.
|
Lainaus:
smarty tunerin kapula mukana jolla laitettu sen mitä sillä saa joten sen takia haluan paperille tuloksen. tietääkö kukaan voiko tuolla ohjelmoida laatikon vaihto kierroksia. lootaan tehty ennen virittämistä noin 5000e vahvistukset/huoltoa tuntuu isolta rahalta mutta kai sinne saa uppoomaan. |
Lainaus:
Tuo 5000 kuulostaa aika normaalilta itellä 7400€ kuitit ja siin ei vielä ole mitään biletti akseleita eikä tuota vetolevyy joka kyllä vähän harmittaa koska ne ois ehdottomasti kannattanu laittaa... Samaan rahaan ois melkeen saanu jo täys biletti askeja kuorinee...:D |
mihinkäs asti moottori on 12venttiilinen?
98 taitaa tulla hytti jossa on kaappari ovet takana joka ois melkopaljo käytännöllisempi ku saa romua helepommin nostettua kyytille. |
98 alkuvuodesta oli viimeset 12 venat. Muutamia on tehty kaappariovilla ja 12 vena koneella.. ovat aika kysyttyjä :)
|
Oliko nuo crew cab-mallit, missä oikeet takaovet, vieläkin sitte harvinaisempia vai onko niitä tehtaan puolesta tullutkaan? |
2gen malleissa joissa on kunnon takaovet niin ovat jonkun koripajan tekemiä. niitä ei ole tehtaalta tullut.
Eli tämmöstä ei ole tehtaalta saanu 2gen koria.. https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...91793435_n.jpg |
mistä johtuu ettei tämä 24venanen ole yhtä suosittu?
eikös peruskone ole sama kuitenkin? |
Peruslohko on sama. Ehkä siinä on se, että tuo 12valve kun on mekaanisella pumpulla ja siinä on hiukan vähempi liikkuvia osia, tekee siitä vähä enemmän ikuisuusmoottorin.. 24venan kansi on hiukan teknisempi, esim suuttimet on venakopan sisällä ja polttoainelinjaakin menee jonku verran kannen sisällä. 12valvessa kun on kaikki ulkopuolella jne.
Jenkeissä ovat jonkun verran vaihtaneet noita pekkapumppuja 24valve koneisiinkin. Suomessakin tiedän ainakin yhden, mun vanha jakopääkotelo meni siihen muutosprojektiin kun siitä sai vielä hitsattua ehjän. Tuokin on sitten niin mielipide kysymys, että haluaako täysin mekaanista tekniikkaa vai haluaako sähköpumpun ja napista lisää voimaa.. Itse kallistun tohon ensimmäiseen vaihtoehtoon :D |
joo kyllä minäki mekaanista piän parempana.
tällähetkelläki ydintuhon kestävä mersu käytössä joka pelais ilman sähköö jos vaan ois kampi keulassa :D pitänee sitte ruveta ehtimään sitä harvinaista 98 vuotista 12v cumminssia niin saa mitä haluaa :D |
Paljonko on vakiossa 24 venttiilisessä koneessa ahtopaineet?
|
Ovatten sitten tosi harvinaisia ainakin diiselinä, mutta tosin viimekesänä pikappi miitissä niitä oli kerralla 3kpl :D melkein tuo menee jenkkilästä etsimiseksi..
24 valven vakio paine 1.2-1.6bar välillä. Jos ymmärsin lukemani oikein.. :D 12 valvessa abaut saman verran vakiona. |
miten isoja tankkeja näissä on?
|
Lainaus:
olisko 120l tai jotain |
Minä luulin että oisi vähintään 150.
Mukavempi ois iso tankki ettei niin tihiään tarvii mittarilla käyä :D |
Jos muistan ihan oikein niin 132 litraa on tankin koko.
|
Sivu luotu: 01:38 (GMT +2). |
|