Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   "Helmi" HJ45 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117190)

kippo86 10.11.2013 16:24

"Helmi" HJ45
 
HJ45, hmmm... No nimetään se nyt vaikka Helmeksi, jos siitä tulisi uusi silmäterä :D

Joo, tuosta sitä sitten pitäis ajokki väsätä. Jonkun sortin maastokulkine, jolla voi käydä välillä suunnistamassa yms muuta maastoautoiluun liittyvää.

Lähtökohtana erittäin siistinä säilyny aihio, joka oli jo valmiiksi purettu osiin: palapeli alkakoon!

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141473
Sielä se on.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141474
Päivänvaloon...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141475
Lastausta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141476
Ja kotona jo leviteltynä pitkin pihoja. Runko tulee ensin työn alle...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141479
Kaiken romun keskellä pitäis vielä mahtua tekemää jotai. No siivous intoa odotellessa mennää näillä. Ekana kaikki turha pois, no ei siinä kyllä juuri mitää enää edes ollu...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141477
Kyllähän muuten painaa! Tai sit on vaa heikko miäs... Jos jollaki entisöintihaluja ja tarvetta pakoille ja rummuille, ottakoon yhteyttä.

To do(tai toiveissa ainaki):

2H kone ahdettuna(toistaseks)
välitystä
ohjaustehostin
lukot
kierrejousitus
flatbed
pääkaari takatuin
akselivälin lyhennys 2650mm:in
Ja ehkä etuakselia lähemmäs keulaa se 10cm, joka tulisi etulehdet kääntämällä
renkaat +35"
vinssi



Siinä nyt alkuun, saa nähä miten se lähtee siitä muokkautuu... :rolleyes:

Temutin 10.11.2013 16:39

Peukkua vaan :D

noi on kyllä härskit noi takapakat...

VeeWee 10.11.2013 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Temutin (Viesti 1064445)
noi on kyllä härskit noi takapakat...

Kantaa tonnin kuorman lavalla mukisematta ;)

Näyttää näitä nelivitosia putkahtelevan,jos sais oman pick upin laittoon keväällä puhtia,ei se oo kuin 8v tainnut odottaa

lepa77 10.11.2013 19:23

taitaa olla entinen työ kone kompura auto takapakkoja kun katsoo?

Maajussi 10.11.2013 20:54

http://www.bc4x4.com/album/Robb-Rutledge.jpg

...siitä suuntaa ku koppiki passaa jo värii.................:D:eek::p:D:D:D:D:D:cool:

kippo86 10.11.2013 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Maajussi (Viesti 1064613)
http://www.bc4x4.com/album/Robb-Rutledge.jpg

...siitä suuntaa ku koppiki passaa jo värii.................:D:eek::p:D:D:D:D:D:cool:

Ei tämmösiä saa laittaa...:cool:

VeeWee 10.11.2013 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1064558)
taitaa olla entinen työ kone kompura auto takapakkoja kun katsoo?

Samanlaiset pakat ainakin siin tepan nykyses ex.työkonees oli,tosin hiuka enemmä vaan kasas ku tos mun nykyses avolavas ja vierekkäin niit pihal kateltiin

-Sakke- 10.11.2013 22:59

Jes, näitä lisää.
 
Itellä vähä saman suuntasia suunnitelmia. Tuli viikko Sitte haettua toi Rock mobil #1 (bj 45). Lättä lavaa ja akselivälin lyhennystä olis ny ainaki tulossa, saas nähdä ny et millä jousilla. Ensin pitäs tehä varsin mittavia ruostekorjauksia.

dirtydog 11.11.2013 06:46

hiano tulee!

kippo86 12.11.2013 18:02

Pientä puuhan tynkää:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141733
30cm:n pala rungosta pois.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141734
Hitsattuna vahvikkeineen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141735
Jo pyörillään!! :D:D

Seuraavaks renkaat alle ja moottori-laatikko-paketti paikallee, niin näkee vähän miten on millekki tilaa.
Tai no eka ne pitäis irrottaa elinten luovuttajasta...

VeeWee 12.11.2013 18:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1065375)
30cm:n pala rungosta pois.

Onkos akseliväli sitten 43:n mitoissa?

kippo86 12.11.2013 18:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee (Viesti 1065387)
Onkos akseliväli sitten 43:n mitoissa?

Ei ku lyhyen 45:sen. Eli 2650mm.

Murros 12.11.2013 18:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1065389)
Ei ku lyhyen 45:sen. Eli 2650mm.

Elo toi on ollu alkuperältään bensa cruiseri? 2950 mm

kippo86 12.11.2013 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Murros (Viesti 1065395)
Elo toi on ollu alkuperältään bensa cruiseri? 2950 mm

Ei, vaan HJ45. Suomee ei vissiin oo alkujaa koskaa tuotu tuta lyhyttä..(?)

VeeWee 12.11.2013 19:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1065389)
Ei ku lyhyen 45:sen. Eli 2650mm.

Nii joo,se 43 ei tainnu olla ku jotain 2430

kippo86 12.11.2013 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee (Viesti 1065424)
Nii joo,se 43 ei tainnu olla ku jotain 2430

Joo jotai sellasta...

kippo86 14.11.2013 05:50

Kehtaisko joku mitata mihin kohtaan hj kone tulee? Esim koneen kannakkeesta etummaisee poikkipalkkii? Ja onko sillä muuten minkä verran pelivaraa pituussuunnassa..? :eek:

Rungossa ei ollu koneen kannattimia ollenkaan, ja vielä en viittis hyttiä laittaa paikallalleen...

-Sakke- 14.11.2013 11:31

Katiska BJ:ssä 2h kone
 
Just otin mittoja ja kuvia Kekkulalle tosta omasta BJ nelikymppisestä

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141795
Eli tossa on mitattu takimmaisen siivapyörän takaa (se limppu missä on ajotusmerkitkin) etummaisen poikkipalkin takareunaan 240mm. Pelivaraa ei juur oo, ainakaan jos säilyttää oman flektin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141797
Tossa vielä oikeanpuoleinen koneenkorva edestäpäin kuvattuna, jotta koneen korkeutta voi siitä vähä hahmottaa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141796
Ja vasen, myöskin edestäpäin kuvattuna.

Mulla toi 2H motti on -86 vuoden autosta, joten koneen kumityynyjen alla on noi tommoset kiilapalat. Olikohan niin että niillä on kallistettu koko kone-laatikkopakettia hiukan ja samalla luovuttu tuplanivel etukartaanista.

kippo86 14.11.2013 11:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1066119)
Just otin mittoja ja kuvia Kekkulalle tosta omasta BJ nelikymppisestä


Eli tossa on mitattu takimmaisen siivapyörän takaa (se limppu missä on ajotusmerkitkin) etummaisen poikkipalkin takareunaan 240mm. Pelivaraa ei juur oo, ainakaan jos säilyttää oman flektin.


Tossa vielä oikeanpuoleinen koneenkorva edestäpäin kuvattuna, jotta koneen korkeutta voi siitä vähä hahmottaa.


Ja vasen, myöskin edestäpäin kuvattuna.

Mulla toi 2H motti on -86 vuoden autosta, joten koneen kumityynyjen alla on noi tommoset kiilapalat. Olikohan niin että niillä on kallistettu koko kone-laatikkopakettia hiukan ja samalla luovuttu tuplanivel etukartaanista.

Kiitoksia! Eiköhän sen noilla mitoilla saa suoraa kohillee. Oma motti tulee -81:sestä

_kekkula_ 14.11.2013 11:54

Mä laitoin noilla saken kuvilla omaan 45:seen 12-ht:n ja kori sopi paikoilleen.(ei vielä pulteilla kiinni)

kippo86 16.11.2013 01:48

Tänää ollaa tälläsessä tilanteessa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141849
Alkuperäset kiinnikkeet, ja kone ei oo keskellä? Pari senttiä kuskin puolella... laatikoiden kannaketta pitänee vielä nostaa muutama sentti. mut ei se enää kaukana oo. :D

kippo86 16.11.2013 08:08

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141851
Eli tän verran sivussa kone, laatikon palkki keskellä runkoa. Vaihteisto-konepaketti kyllä suorassa linjassa keskenään...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141850
Tässä pituussuunnassa. On vielä aavistuksen alhaalla laatukot, mut pitää vielä vähän nostaa. Kaikki kannakkeet vasta hepissä...

kippo86 16.11.2013 13:13

Vähän simpukan mallailua. Millä kohtaa sen pitäis olla?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141911
Onks tää lähelläkää oikein asemoitu?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141908
Mitenhän koneen korkeus, onko liian korkealla, vai näyttääkö vaa?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141909
Häntää nostettu, nyt näyttää tältä...


Kuvat on vähän sumusia, jos niistä sen verran selvää sais.

kippo86 16.11.2013 17:29

Piti vielä käydä vähän turailemassa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141949

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141948
Tuonne jos sais jotain muuta välitystä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141950
Ja tuota pitää varmaa vähän muokata... :rolleyes:

ipancruiser 17.11.2013 12:30

Hieno projekti sinulla.
Runko näyttää todella hyvältä.
Itsellä myös rojektina HJ-45 mutta koneeksi tulee HJ-61 4.0 TD välijäähyllä.
Ipancruiser

parukit 17.11.2013 13:35

Onko se "knööli" vaihteensiirtovivun vieressä huohotin? Näkyy toiseksi viimeisimmässä kuvassa, missä on jakolaatikko auki hammaspyörästöt näkyvissä. Olen yrittänyt etsiskellä omastani.

_kekkula_ 17.11.2013 15:39

Pitäiskö simpukkaa siirtää hiukan vielä eteenpäin.? Sillon ei kyllä enää mahdu hj:n syyläri. Jos simpukan laittaa tohon ei sovi enää omat ohjaus laitteet(sektori- ja kääntövarret).

Mä nimittäin laitoin tohon ja sovitin Hj:n syylärin vain todetakseni että vakio ohjaus osat ei sovi ja mua ei kiinnostanu lällyoffi autoon laittaa labs:sin varsia yms. hipo psia.

Temutin 17.11.2013 15:43

Ei se ollu siellä kuuskymppisessäkään keskellä se kone ...:D

-Sakke- 17.11.2013 16:57

Mistä välitykset tulee? Mä tarttisin kans yhet. Kuinka tiuhat?

kippo86 17.11.2013 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_ (Viesti 1067364)
Pitäiskö simpukkaa siirtää hiukan vielä eteenpäin.? Sillon ei kyllä enää mahdu hj:n syyläri. Jos simpukan laittaa tohon ei sovi enää omat ohjaus laitteet(sektori- ja kääntövarret).

Mä nimittäin laitoin tohon ja sovitin Hj:n syylärin vain todetakseni että vakio ohjaus osat ei sovi ja mua ei kiinnostanu lällyoffi autoon laittaa labs:sin varsia yms. hipo psia.

Miten ne alkuperäset ei sovi?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Temutin (Viesti 1067366)
Ei se ollu siellä kuuskymppisessäkään keskellä se kone ...:D

Joo kattelin siitä tuulitunnelistaki, ja sama oli tän alkuperäsessäki tunnelissa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1067400)
Mistä välitykset tulee? Mä tarttisin kans yhet. Kuinka tiuhat?

Mäkisen Kimmolta, ja ei tarkkaa muistanu paljo on, mut yli kolme ja koppa menee puhki. Et kai ne ainaki sen 3.05 on.

kippo86 17.11.2013 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja parukit (Viesti 1067329)
Onko se "knööli" vaihteensiirtovivun vieressä huohotin? Näkyy toiseksi viimeisimmässä kuvassa, missä on jakolaatikko auki hammaspyörästöt näkyvissä. Olen yrittänyt etsiskellä omastani.

Sen alla on jousi ja kuula joka osuu vaihteen valitsimen koloihin. tekee pykälät... mikäli puhutaa samasta knöölistä. :D

IironSika 18.11.2013 07:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1067400)
Mistä välitykset tulee? Mä tarttisin kans yhet. Kuinka tiuhat?

Ne on 3.22
Multa saa yhteystiedon jos tarttee.

kippo86 18.11.2013 08:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IironSika (Viesti 1067643)
Ne on 3.22
Multa saa yhteystiedon jos tarttee.

Ai ne on niinki lyhät... :D

_kekkula_ 18.11.2013 09:21

Niin nythän mää vasta hokasin että täähän tulee oikei kilpiuriks kierrejousilla ja kaikkee.

Mulla törmäsi veto-ja raidetanko toisiinsa vakio sektori-ja kääntö varsilla. Ja sektori varsi on tosi lähellä jousta. Mut luulisin että tän ohjaus hommiin voi ottaa mallia saken katiska bj:stä

kippo86 18.11.2013 09:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_ (Viesti 1067669)
Niin nythän mää vasta hokasin että täähän tulee oikei kilpiuriks kierrejousilla ja kaikkee.

Mulla törmäsi veto-ja raidetanko toisiinsa vakio sektori-ja kääntö varsilla. Ja sektori varsi on tosi lähellä jousta. Mut luulisin että tän ohjaus hommiin voi ottaa mallia saken katiska bj:stä

Kilpurista niin tiedä, mut katotaa mikä turaus tulee... :D

Pitänee käydä vakoilemas. :p

kippo86 18.11.2013 13:43

Ny ois välitystä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142121
Onhan noilla jotai eroa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142122
Tuosta viimeistää huomaa. Sinne kai se on ruvettava tilaa tekemää.

Onko muut laitelleet ite näitä kyseisiä välityksiä..?

Jaska_S 18.11.2013 19:44

Mielenkiintoisia työvaiheita, nyt vaan välityshommasta paljon kuvia, niin päästään toiset joskus matkimaan. ;) Kovin on tutunnäköisiä rattaita, ainakin mitä omaa vajavaista kattelin, käyköhän tämä sarja läjän laatikkoon?

kippo86 18.11.2013 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska_S (Viesti 1067890)
Mielenkiintoisia työvaiheita, nyt vaan välityshommasta paljon kuvia, niin päästään toiset joskus matkimaan. ;) Kovin on tutunnäköisiä rattaita, ainakin mitä omaa vajavaista kattelin, käyköhän tämä sarja läjän laatikkoon?

Täytyy räpsiä kuvia, toivottavasti ei tuu mitää isoja virheitä opintomateriaalii :D
En tiedä sopivuudesta...

kippo86 19.11.2013 18:17

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142169
Uutta mallailua. Nyt on simpukkaa siirretty eteenpäin, on vaa aika vakee hahmotella ku ei tarkkaa tiiä mihin kohtaa maski asettuu. Mut toi ei vissii enää hirveen kaukana oo todellisuudesta?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142170
Edestä vähän tumma kuvatus, mut varmaa se ton poikkipalkin päällä on..?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142171
Bertta palas takasin! Pitää siitä ottaa tarvittavia pisteosia... Jos jollai on tarvetta ruostettomalle korille ja rungolle, niin ottaa yhteyttä - ei oo hinnan kiroissa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142172
Vähän vinssin tynkää, tietysti mekaaninen :cool:

bj45lava 19.11.2013 20:09

Jos sulla ei etuakselin paikka muutu, niin se simpukan paikka on 11 cm siitä ison reiän takareunasta mitattuna simpukan etummaisiin reikiin.

kippo86 19.11.2013 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 1068359)
Jos sulla ei etuakselin paikka muutu, niin se simpukan paikka on 11 cm siitä ison reiän takareunasta mitattuna simpukan etummaisiin reikiin.

Ok, kiitän. Akseli tarkotus pitää omalla paikall, katotaa mihin se asettuu...

Temutin 20.11.2013 21:52

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142245

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142247

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142248

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142249

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142250

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142251

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142252

kippo86 21.11.2013 03:53

Kiitokset Teemulle kuvista.

Tänää pitäis saada loppuu, ainaki rattaat.
Mites nuo olis paras hitsata, lyhyitä saumoja vai voiko kerralla vetää täyden sauman? Jäähdytys varmaa mahollisimman hitaasti?

Tuoppo 21.11.2013 11:25

Eikös tuossa akseliteräksen hitsauksessa pidä olla 400astetta esilämpöä ja sitte hidas jäähdyttely ja ei muistaakseni tarvinnu mitään spesiaali puikkoja.

kippo86 21.11.2013 11:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuoppo (Viesti 1068989)
Eikös tuossa akseliteräksen hitsauksessa pidä olla 400astetta esilämpöä ja sitte hidas jäähdyttely ja ei muistaakseni tarvinnu mitään spesiaali puikkoja.

Ohhoh... 400 astetta... ei ihan kotiuuni pysty.
Onkohan kuinkaki haitallista jättää tekemättä..? :confused:

huhtip 21.11.2013 13:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1068992)
Ohhoh... 400 astetta... ei ihan kotiuuni pysty.
Onkohan kuinkaki haitallista jättää tekemättä..? :confused:

Kai teiltä leivinuuni löytyy. Eikös sellasen saa ainaki reiluun 350 astetta.

kippo86 22.11.2013 06:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja huhtip (Viesti 1069017)
Kai teiltä leivinuuni löytyy. Eikös sellasen saa ainaki reiluun 350 astetta.

Leivinuunista ei oo ku lämpimiä ajatuksia... :D

Rattaat hitsattu, jännä nähä miten kestää. Pieni epäilys näitä hitsattavia kohtaa, mut toivottavasti suotta. No onhan noi muillakii kestäny...

Eilen illalla tuli uudet akselit kotio, tukivarret ja jouset on matkalla. Puslat ku tulee niin pääsee oikee kunnolla alustan kimppuu, sitä ennen pitää akselit rällätä kaikesta ylimääräsestä puhtaaks ja kiinnikkeitä tehä...

Temutin 22.11.2013 06:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1069272)

Eilen illalla tuli uudet akselit kotio, ..

:D tää oli hyvä ;)

kippo86 22.11.2013 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Temutin (Viesti 1069274)
:D tää oli hyvä ;)

No tulihan ne, lähes itestää :D

Tuoppo 22.11.2013 11:14

Ei kai se tommosessa niin justiinsa oo kuhan koittaa pitää lämmöt kurissa ja hitsailla pienillä saumoilla tai pätkissä. Ei niin että rattaissa hampaatki hohkaa punasena :D hampaathan noissa lohkee jos oikeen karkastuu.
Laitappa kuvia noista hitsatuista palikoista ja muusta projektista

kippo86 22.11.2013 11:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuoppo (Viesti 1069340)
Ei kai se tommosessa niin justiinsa oo kuhan koittaa pitää lämmöt kurissa ja hitsailla pienillä saumoilla tai pätkissä. Ei niin että rattaissa hampaatki hohkaa punasena :D hampaathan noissa lohkee jos oikeen karkastuu.
Laitappa kuvia noista hitsatuista palikoista ja muusta projektista

Juu mä laitan tänää kuvia. Vissii kaikkein tärkeintä antaa jäähtyä hitaasti, ettei vaa tuikkaa vesiämpärii :D

Mä heitin seti hitsauksen jälkee rakennusvillojen välii. Yllättävän kauan pysy kuumina.

kippo86 22.11.2013 15:29

Kuvat on edelleen tosi paskoja, mut tommosia ne nyt on:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142318

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142319
Naama sorvattu tasaseks/oikeesee mittaa

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142320
Tästä nyt ei oikee selvää saakkaa, mut siin se sisempi sauma kuitenki on :rolleyes:

kippo86 23.11.2013 14:23

Tänää taas jo aamusta liikkeellä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142354
Tommottinen kasa tuli hallille

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142355
Siittä sit arvottii jousia... Etee tuli alkuu nuo noin

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142357
Taakse tommoset.

Näitä varmaa vaihellaa ja etitää ku saa koppaa päälle yms katottuu miten paino jakautuu.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142358
Perän purkua ja välitys vaihtoo. 3.7 -> 4.11

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142359
Tuosta kauniista kappaleesta pitäis pillittää kaikki ylimääränen pois, ja laittaa uutta rautaa

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142360
Nyt tilanne näyttää tältä

lepa77 23.11.2013 20:20

sehän valmistuu hyvää vauhtia

kippo86 23.11.2013 21:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1069925)
sehän valmistuu hyvää vauhtia

Juu, yritystä saada mahd nopee ajoo. Ei sillä et mikää hinku olis ajaa, mut... :p
Pieni tavote saada liikkuu viel tänä vuonna.

Jeeper 23.11.2013 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1069949)
Juu, yritystä saada mahd nopee ajoo. Ei sillä et mikää hinku olis ajaa, mut... :p
Pieni tavote saada liikkuu viel tänä vuonna.

26.12 ajossa? ;)

kippo86 23.11.2013 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1069958)
26.12 ajossa? ;)

Toivottavasti :cool:

kippo86 24.11.2013 20:25

Tänää saatu toinen murikka kasaa ja takabanjo putsattua kaikesta ylimääräsestä.

Etubanjossa on sen verran irroteltavaa, et sille on tarjottava happisahaa. Jos sen sais alkuviikosta leikeltyä.

Näistä en viittiny huonoja kuviakaa ottaa, kun suurin osa tietää miltä murikka ja banjo näyttää... :)

Sitä tossa pähkäilin, et millä kokoonpanolla porukka on taakse levyjä laitellu?
Ja jos kysytään vielä niin, että ei oteta akselimassoja huomioon...

Kävi mielessä HDJ satulat ja levyt. Mut toisaalta HJ satuloita olis ylimääränen parikii...

Käsijarrun meinasin laittaa vakiopäikkaan, eli kardaanille - ja levyllä. Tähänkin saa ehdottaa hyviä vinkkejä.

tapsa4x4 24.11.2013 21:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1070321)
Tänää saatu toinen murikka kasaa ja takabanjo putsattua kaikesta ylimääräsestä.

Etubanjossa on sen verran irroteltavaa, et sille on tarjottava happisahaa. Jos sen sais alkuviikosta leikeltyä.

Näistä en viittiny huonoja kuviakaa ottaa, kun suurin osa tietää miltä murikka ja banjo näyttää... :)

Sitä tossa pähkäilin, et millä kokoonpanolla porukka on taakse levyjä laitellu?
Ja jos kysytään vielä niin, että ei oteta akselimassoja huomioon...

Kävi mielessä HDJ satulat ja levyt. Mut toisaalta HJ satuloita olis ylimääränen parikii...

Käsijarrun meinasin laittaa vakiopäikkaan, eli kardaanille - ja levyllä. Tähänkin saa ehdottaa hyviä vinkkejä.

Taka akseliin hiluxsin etulevyt ja satulat. Ja kardaanille ei ainakaan tml käsijarrua hukkaan heitettyä rahaa.

burton 25.11.2013 08:45

ÄLÄ LAITA TOYOTAN ETUSATULOITA TAAKSE! Tulee aivan liian takapainoset jarrut, omas 45:ssa oli ja kuivalla asfaltilla meni eka takapyörät lukkoo vaikka oli jarrupaineen säädin.
Voit vaa kuvitella millanen oli ajaa sateella, soralla tai lumella. Aina jarruttaessa vähänki huonolla alustalla, takavedolla ajaes ku paino kytkintä ni sit oli käsiä ohjaamossa.

lepoantti 25.11.2013 16:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja burton (Viesti 1070498)
ÄLÄ LAITA TOYOTAN ETUSATULOITA TAAKSE! Tulee aivan liian takapainoset jarrut, omas 45:ssa oli ja kuivalla asfaltilla meni eka takapyörät lukkoo vaikka oli jarrupaineen säädin.
Voit vaa kuvitella millanen oli ajaa sateella, soralla tai lumella. Aina jarruttaessa vähänki huonolla alustalla, takavedolla ajaes ku paino kytkintä ni sit oli käsiä ohjaamossa.

oliko sulla siis ihan kunnollinen jarrupaineensäädin? aikanaan hiluxissa mulla oli joku säädettävä racepuodin säädin niin kyllä sellasella sai leikattua takapiirin paineet niin että sai jarrut tasapainoon.

burton 25.11.2013 17:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1070616)
oliko sulla siis ihan kunnollinen jarrupaineensäädin? aikanaan hiluxissa mulla oli joku säädettävä racepuodin säädin niin kyllä sellasella sai leikattua takapiirin paineet niin että sai jarrut tasapainoon.

Sellanen racekaupan säädettävä, puotti jotai 40-60% tehoja mut ei riittäny. Aina on mahollisuus et se oli viallinen tuote. Koitin myös 3 eri mallisella pääsylinterillä (bj-42,bj-40,ln-65) eikä eroa, ja 42:sen takapiirii kuuluvaa jotai venttiiliä (on alunperin heti j.pääsylinterin jälkee) mut aina liian takapainoset jarrut, pysty sillä ajamaa mut aiheutti muutamia tilanteita vaikka ties ja osas varoa. Tietty normi ajossa meni mut jos joutu hätäsempiä jarrutuksia tekee ni sillo huomas ja talven liukkailla aina ku ajo takavedolla, mm. Ei ollu yks eikä kaks kertaa ku koneki sammu jarruttaessa liikennevaloihi vaihe päällä ja eturenkaat ei ollu lähelläkää et lukos olis ollu.

kippo86 25.11.2013 19:01

Laikka laulanu tänää ihan riittävästi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142562
No ainaki saa alottaa etuakselin kans ihan tyhjältä pöydältä.
Tossa paikka vähän hakusessa. Tein tommosen home made-luotilangan :D

Saattaapa olla hyvinki yksinkertanen kymysys, mut miten näitten jakarien pitäis sojottaa!?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142563
Näin, vai...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142564
Näin?

Vai jotenki muuten??

Kun mielellään laittaisin rungon päästä vähän kapeammalle kun akselista(parempien joustojen toivossa)
Vai onko suurta merkitystä jos on runkoaisojen suuntaset, eli suoraa eteenpäin?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142565
Jakiksen kopatkii tuli valmiiks, enää tiivisteet ja nippuu...

Taka jarruiks tulee hilun levy, roverin satulalla. Pitää vielä tommonen manuaalinen jarrupaineen säädin hankkia.

-Sakke- 25.11.2013 20:00

Joustoista mitään tiä, mutta kannattaa ainaki rungonpään kiinnitykset pistää rungon alle ni mahtuu renkaat kääntyyn. Pistäs viä kuvaa ton jakiksen kopan sisäpuolelta. Meneeks isoratas liki pohjaproppua tai siirtäjähaarukan akselia.

kippo86 25.11.2013 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1070714)
Joustoista mitään tiä, mutta kannattaa ainaki rungonpään kiinnitykset pistää rungon alle ni mahtuu renkaat kääntyyn. Pistäs viä kuvaa ton jakiksen kopan sisäpuolelta. Meneeks isoratas liki pohjaproppua tai siirtäjähaarukan akselia.

Meinasin jakarit laittaa rungon alle ja sisäänpäin.

Iso ratas tulee lähelle roppua ja siirtäjän haarukan "holkki" puhki. Voin huomen napata räpsyn...

kippo86 26.11.2013 17:17

Noin, vielä piti vähän hieroo et mahtu:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142638

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142639

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142640

Jotenki noin piti ottaa pois. Onkohan paljonki haittaa kun toi siirtäjän holkki meni noinki puhki..?

ipancruiser 27.11.2013 09:04

Moro
Laita jakarit akseliputken päälle ja runkolinjan sisäpuolelle.
Jää tilaa jousille akselin päälle.
Jakareiden suuntaa voi vähän säättää takakiinniikkeiden sijoituksella.
Mutta ne osuu aika hyvin rungon ulkoreunaan ja alapinnan yläpuolelle.

Ipa

kippo86 27.11.2013 09:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ipancruiser (Viesti 1071324)
Moro
Laita jakarit akseliputken päälle ja runkolinjan sisäpuolelle.
Jää tilaa jousille akselin päälle.
Jakareiden suuntaa voi vähän säättää takakiinniikkeiden sijoituksella.
Mutta ne osuu aika hyvin rungon ulkoreunaan ja alapinnan yläpuolelle.

Ipa


Apparin puolella tulee aika ahasta, kun murikka tulee niin lähelle runkolinjaa.

Mut katotaa miten tulee, täs on pari ideaa... :rolleyes:

kippo86 02.12.2013 22:28

Vähää aikaa oo ehtiny edes hallilla touhuu. No tänää saatu jo jotai aikaseks:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143463

Oliha v-mäinen laittaa kasaa, tai sit oli vaa harjotuksen puutetta :D

Ku jakiksen saa nippuu, alkaa etupään tukivarsien, jousien ja iskareiden kanssa pähkäily...

kippo86 12.12.2013 21:23

Päivitetääs kun on jotai saanu aikaseks...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144099
Eli vanneaihiot :D

Nää on vissii lj vakiovanteet? Koko: 6X16. Nää pitäis levittää noin 5" ja kylkee beadlock kehät...

Tukivarret on matkalla puhalluksee ja maalii. Jos tää pikkuhiljaa alkais taas edistyy, mikäli ei tuu mitää erikoisia muuttujia...

Tapanin päivälle ei kyl enää taida ehtiä :o

burton 12.12.2013 21:38

Kait puhallutat ton rungon ja vedät värin päälle? Hollolas ku käytin oman ni se oli n.250€ koko lysti. Siin oli runko, jouset ja akselit sillo kiinni. Mk maalaus oli se firma.

kippo86 13.12.2013 08:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja burton (Viesti 1077707)
Kait puhallutat ton rungon ja vedät värin päälle? Hollolas ku käytin oman ni se oli n.250€ koko lysti. Siin oli runko, jouset ja akselit sillo kiinni. Mk maalaus oli se firma.

Se on jo puhallettu joskus, ja jonkun sortin väri päällä. Jos oikee hyvän haluis, nii kannattais kasata kaikki kiinni ja purkaa viel osii. Saa nähä miten täs ennättää, ku olis jo hinku ajelee... :D

Ja mettäpäristintähän täs vaa tehää :rolleyes: :D

kippo86 24.12.2013 11:36

Hyvää Joulua!
 
Pukki toi Helmellekkii jotai... :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144913

Harmi vaan kun laserilta ei oo tullu pakettia... :(

No meneehän tää joulu jo näitä hipistellessä :D

Jeeper 24.12.2013 12:59

Onko tää ylihuomenna ajossa? :D

kippo86 24.12.2013 13:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1082510)
Onko tää ylihuomenna ajossa? :D

Tässä on ollu pari muuttujaa... :D Tuun kyl apinaks.
Ja takajarrulevytkää ei oo tullu, vaikka neki on tulattu jo kuun alussa.

kippo86 31.12.2013 07:33

Palikat tuli vihdoinkin! Perkeleen pyhät ku hidastaa rakentelua... ja työt...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145535
Noilla pitäis saada tukivarret kiinnitettyä

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145536
Lukkokehien mallailua. Vanteisiin on myös levityspalat, joilla vanteen leveydeksi tulee 11"+bl.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145537
Renkaiksi kokeillaan tarjota michelin xml:llää :eek::D

kippo86 04.01.2014 23:44

Noin, nyt on etutukivarret hepissänsä. Jotenki noin ne vissii vois tulla..?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146017

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146016
Keula tässä 60mm ylempänä kun perä, muuten akseli ajo korkeudessa runkoon nähden

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146015
Ja joustoja :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146014

Hyvin tuntus elävän... Pohjaanlyönti rajoittimet puuttuu viel, ja noi jousipedit on vääräl paikal. No eiköhän ne siitä paikkaansa lähe hakee :cool:

Sisäänjoustoa tulee noin 10mm ja loput ulos... ei viel oo sitäkää rajotettu millää :p

Sami89 04.01.2014 23:47

Mitens isot noi renkaat on ku noin leveet vanteet tarviaa?:eek:

kippo86 05.01.2014 00:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1087531)
Mitens isot noi renkaat on ku noin leveet vanteet tarviaa?:eek:

Ei ne välttämättä tarvis noin leveitä, mut jos koittas saada tota rengasta leviää mahollisimman paljon. Ja vielä jos se eläiski paremmin leveämmällä vanteella..?

Noi on valmistajan mukaa 325 leveet, mut todellinen leveys on reilu 14" :confused:

Sami89 05.01.2014 00:15

No onhan ne sit jo ihan renkaan kokosetkii..:D näyttää vaan kuvassa ainaki puhelimen näytöltä kateltun paljo pienemmiltä.:)

kippo86 05.01.2014 00:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1087546)
No onhan ne sit jo ihan renkaan kokosetkii..:D näyttää vaan kuvassa ainaki puhelimen näytöltä kateltun paljo pienemmiltä.:)

Tai sit mun puhelimen kuvat hämää ku on muutenkii nii suttusia :D

Sami89 05.01.2014 00:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1087550)
Tai sit mun puhelimen kuvat hämää ku on muutenkii nii suttusia :D

Ei sun kuvissa mitään vikaa ole.;) Se vika taitaa piillä miun keskikaljan sumentamissa silmissä ainakii täl hetkel.:D

Nii ja komia rojekti, tsemppiä rakenteluun.:)

kippo86 05.01.2014 00:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1087553)
Ei sun kuvissa mitään vikaa ole.;) Se vika taitaa piillä miun keskikaljan sumentamissa silmissä ainakii täl hetkel.:D

Nii ja komia rojekti, tsemppiä rakenteluun.:)

On noissa sumua ja usvaa... jopa rakeitakii :D Ainaki tietokoneen näytöllä :p

Kiitos, sitä tarvitaa :)

_kekkula_ 05.01.2014 09:37

Siistin näköistä puuhastelua, varsinkin nelilinkki etupää kiinnostaa lehtijousi miestä.

kippo86 05.01.2014 10:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_ (Viesti 1087627)
Siistin näköistä puuhastelua, varsinkin nelilinkki etupää kiinnostaa lehtijousi miestä.

Kiitän.
Vaihtoehdot oli joko nelilinkki tai esim Rangen kolmio eteen. Kustannus syistä tuli nelilinkki...

Ja vois olla mielenkiintonen häristin jos molemmissa päissä olis kolmio :D

Pertsi 05.01.2014 10:18

Kuinkas ohjaus käyttäytyy maantievauhdissa isossa routaheitossa ilman panhardia? Kun akseli tekee voimakkaan ylösalas liikkeen ja ohjauksen vetotanko samoin niin mitä tapahtuu? Hydrauliohjauksella tämmöistä ropleemaa tietysti ei tuu kun ei ole mekaanista välitystä..

HannuN 05.01.2014 12:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 1087646)
Kuinkas ohjaus käyttäytyy maantievauhdissa isossa routaheitossa ilman panhardia? Kun akseli tekee voimakkaan ylösalas liikkeen ja ohjauksen vetotanko samoin niin mitä tapahtuu? Hydrauliohjauksella tämmöistä ropleemaa tietysti ei tuu kun ei ole mekaanista välitystä..

sama tilanne kuin lehtijousikeulassa

kippo86 05.01.2014 13:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 1087646)
Kuinkas ohjaus käyttäytyy maantievauhdissa isossa routaheitossa ilman panhardia? Kun akseli tekee voimakkaan ylösalas liikkeen ja ohjauksen vetotanko samoin niin mitä tapahtuu? Hydrauliohjauksella tämmöistä ropleemaa tietysti ei tuu kun ei ole mekaanista välitystä..

Ylemmät tukivarret on vinossa runkoon nähden vinossa, vähän niinku näin: /\ jolloin ne estää samalla sivuttaisliikkeen. Jos sitä meinasit?

kippo86 05.01.2014 14:16

No joo, eka ongelma tuli...tai oikeestaan haaste :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146135
Akseli onki pikkuhiljaa siirtyny eteenpäin paremman painosuhteen toivossa, niin nyt jousi olisikin tulossa simpukan paikalle. 60 simpukkaa jos käyttää, niin se tulisi noin eteen, ja sillon pitäis muokata keulapeltejä... Tämä taas ei sovi suunnitelmiin, että ulkonäkö pysyisi edes jotenki alkuperäsenä. Eli ei leikellä maskia...
Olisko kellää ylimääräsenä simpukkaa joka on
a) rungon sisäpuolella
b) etuakselin etupuolella

Tai sitten jotain muuta ratkasua?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146136
Summasummarum, siihe ne jouset nyt jokatapauksessa tuli(ainakin toistaiseksi), samalla mallailin vähän kardaania. 60 takakardaania pitää vähän lyhentää, niin saa etukardaanin tehtyä :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146137
Kun ei enää mitää muuta keksiny, niin vahvikehitsailin takarunkoa. Tämän tarpeellisuuteen on ilmeisesti monta mielipidettä, kokeillaan näin...

jyrden 05.01.2014 14:34

Kestääkö Tojotaan Nissania sotkee tuon simpukan osalta? Mulla ois Nissanin tehostettuja simpukoita ja nehän etupuolella akselia ja tehtaan jäliltä tuo varsi taaksepäin.

Repro 05.01.2014 14:38

Eikös semmoisella simpukalla tulis vielä enemmän maskista ulos?
Tarvis kiinnittyä rungon sisäpuolelle ja varsi eteenpäin?

tapsa4x4 05.01.2014 14:38

Chevystä löytyy etuakselin etupuolella olevia simpukoita ja varsi taaksepäin,ja kunnossa olevana riittää voima isoillekkin renkaille.

kippo86 05.01.2014 14:49

Joo, varsiki pitäis olla eteenpäin :o

Palex 05.01.2014 15:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1087758)
Ylemmät tukivarret on vinossa runkoon nähden vinossa, vähän niinku näin: /\ jolloin ne estää samalla sivuttaisliikkeen. Jos sitä meinasit?

Sitä Pertsi juuri meinasikin, että tuo nelilinkin kolmiotuenta nimenomaan estää tuon sivuttaisliikkeen, kun taas panhardi vetää akselia myös sivuun ajettaessa töyssyyn, ja simpukkaohjauksessa akselin sivuttaisliike on välttämätöntä, koska muuten seuraa enemmän tai vähemmän bumpsteeriä, kuten tulee tapahtumaan myös tässä sinunkin setupissa.

kippo86 05.01.2014 15:02

Chevy Astron simpukka on vissii semmottinen...

kippo86 05.01.2014 15:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 1087787)
Sitä Pertsi juuri meinasikin, että tuo nelilinkin kolmiotuenta nimenomaan estää tuon sivuttaisliikkeen, kun taas panhardi vetää akselia myös sivuun ajettaessa töyssyyn, ja simpukkaohjauksessa akselin sivuttaisliike on välttämätöntä, koska muuten seuraa enemmän tai vähemmän bumpsteeriä, kuten tulee tapahtumaan myös tässä sinunkin setupissa.

Jaa... No kehveli...
No mitenkäs asia menee lehtijousien kanssa?

Palex 05.01.2014 15:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1087790)
Jaa... No kehveli...
No mitenkäs asia menee lehtijousien kanssa?

Samankaltaisesti, mutta niin kuin sanoin, bumpsteeriä on "enemmän tai vähemmän", johon taas vaikuttaa paljon esimerkiksi se, että onko ohjausvarsi kuinka lähellä vai kaukana vaaterista.

Jos siis optimaalista ajettavuutta haetaan, niin nelilinkki keula + simpukkaohjaus ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.

Tekemällä kolmilinkin + panhard, säilytät samat joustot kuin nelilinkin kanssa, mutta ajettavuus paranee panhardin tullessa peliin, sen eliminoidessa bumpsteerin.:)

kippo86 05.01.2014 15:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 1087791)
Samankaltaisesti, mutta niin kuin sanoin, bumpsteeriä on "enemmän tai vähemmän", johon taas vaikuttaa paljon esimerkiksi se, että onko ohjausvarsi kuinka lähellä vai kaukana vaaterista.

Jos siis optimaalista ajettavuutta haetaan, niin nelilinkki keula + simpukkaohjaus ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.

Tekemällä kolmilinkin + panhard, säilytät samat joustot kuin nelilinkin kanssa, mutta ajettavuus paranee panhardin tullessa peliin, sen eliminoidessa bumpsteerin.:)

Tällästä kolmilinkkiä ei vissiin oo missää tehdasvalmisteisessa?

No kokeillaa nyt kuitenki noin. Tehää muutoksia jos ilmenee tarvetta. Ja ohjausvarsi mahollisimman alas... :)

Repro 05.01.2014 15:26

Ja mahdollisimman vaateriin.
Edit: Hi steer varsilla sen sais tietty mahdollisimman ylöskin.

kippo86 05.01.2014 15:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1087802)
Ja mahdollisimman vaateriin.
Edit: Hi steer varsilla sen sais tietty mahdollisimman ylöskin.

Juu ja noi on muutenkin hankintalistalla et saa ohjaustangot ylös suojaan.
Noihin jenkkisimpukoihin saa aika kattavasti vielä noita drop pitman armmeja...


Sivu luotu: 19:19 (GMT +2).