![]() |
|
"Helmi" HJ45
HJ45, hmmm... No nimetään se nyt vaikka Helmeksi, jos siitä tulisi uusi silmäterä :D
Joo, tuosta sitä sitten pitäis ajokki väsätä. Jonkun sortin maastokulkine, jolla voi käydä välillä suunnistamassa yms muuta maastoautoiluun liittyvää. Lähtökohtana erittäin siistinä säilyny aihio, joka oli jo valmiiksi purettu osiin: palapeli alkakoon! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141473 Sielä se on. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141474 Päivänvaloon... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141475 Lastausta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141476 Ja kotona jo leviteltynä pitkin pihoja. Runko tulee ensin työn alle... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141479 Kaiken romun keskellä pitäis vielä mahtua tekemää jotai. No siivous intoa odotellessa mennää näillä. Ekana kaikki turha pois, no ei siinä kyllä juuri mitää enää edes ollu... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141477 Kyllähän muuten painaa! Tai sit on vaa heikko miäs... Jos jollaki entisöintihaluja ja tarvetta pakoille ja rummuille, ottakoon yhteyttä. To do(tai toiveissa ainaki): 2H kone ahdettuna(toistaseks) välitystä ohjaustehostin lukot kierrejousitus flatbed pääkaari takatuin akselivälin lyhennys 2650mm:in Ja ehkä etuakselia lähemmäs keulaa se 10cm, joka tulisi etulehdet kääntämällä renkaat +35" vinssi Siinä nyt alkuun, saa nähä miten se lähtee siitä muokkautuu... :rolleyes: |
Peukkua vaan :D
noi on kyllä härskit noi takapakat... |
Lainaus:
Näyttää näitä nelivitosia putkahtelevan,jos sais oman pick upin laittoon keväällä puhtia,ei se oo kuin 8v tainnut odottaa |
taitaa olla entinen työ kone kompura auto takapakkoja kun katsoo?
|
http://www.bc4x4.com/album/Robb-Rutledge.jpg
...siitä suuntaa ku koppiki passaa jo värii.................:D:eek::p:D:D:D:D:D:cool: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jes, näitä lisää.
Itellä vähä saman suuntasia suunnitelmia. Tuli viikko Sitte haettua toi Rock mobil #1 (bj 45). Lättä lavaa ja akselivälin lyhennystä olis ny ainaki tulossa, saas nähdä ny et millä jousilla. Ensin pitäs tehä varsin mittavia ruostekorjauksia.
|
hiano tulee!
|
Pientä puuhan tynkää:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141733 30cm:n pala rungosta pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141734 Hitsattuna vahvikkeineen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141735 Jo pyörillään!! :D:D Seuraavaks renkaat alle ja moottori-laatikko-paketti paikallee, niin näkee vähän miten on millekki tilaa. Tai no eka ne pitäis irrottaa elinten luovuttajasta... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kehtaisko joku mitata mihin kohtaan hj kone tulee? Esim koneen kannakkeesta etummaisee poikkipalkkii? Ja onko sillä muuten minkä verran pelivaraa pituussuunnassa..? :eek:
Rungossa ei ollu koneen kannattimia ollenkaan, ja vielä en viittis hyttiä laittaa paikallalleen... |
Katiska BJ:ssä 2h kone
Just otin mittoja ja kuvia Kekkulalle tosta omasta BJ nelikymppisestä
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141795 Eli tossa on mitattu takimmaisen siivapyörän takaa (se limppu missä on ajotusmerkitkin) etummaisen poikkipalkin takareunaan 240mm. Pelivaraa ei juur oo, ainakaan jos säilyttää oman flektin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141797 Tossa vielä oikeanpuoleinen koneenkorva edestäpäin kuvattuna, jotta koneen korkeutta voi siitä vähä hahmottaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141796 Ja vasen, myöskin edestäpäin kuvattuna. Mulla toi 2H motti on -86 vuoden autosta, joten koneen kumityynyjen alla on noi tommoset kiilapalat. Olikohan niin että niillä on kallistettu koko kone-laatikkopakettia hiukan ja samalla luovuttu tuplanivel etukartaanista. |
Lainaus:
|
Mä laitoin noilla saken kuvilla omaan 45:seen 12-ht:n ja kori sopi paikoilleen.(ei vielä pulteilla kiinni)
|
Tänää ollaa tälläsessä tilanteessa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141849 Alkuperäset kiinnikkeet, ja kone ei oo keskellä? Pari senttiä kuskin puolella... laatikoiden kannaketta pitänee vielä nostaa muutama sentti. mut ei se enää kaukana oo. :D |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141851
Eli tän verran sivussa kone, laatikon palkki keskellä runkoa. Vaihteisto-konepaketti kyllä suorassa linjassa keskenään... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141850 Tässä pituussuunnassa. On vielä aavistuksen alhaalla laatukot, mut pitää vielä vähän nostaa. Kaikki kannakkeet vasta hepissä... |
Vähän simpukan mallailua. Millä kohtaa sen pitäis olla?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141911 Onks tää lähelläkää oikein asemoitu? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141908 Mitenhän koneen korkeus, onko liian korkealla, vai näyttääkö vaa? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141909 Häntää nostettu, nyt näyttää tältä... Kuvat on vähän sumusia, jos niistä sen verran selvää sais. |
Piti vielä käydä vähän turailemassa...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141949 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141948 Tuonne jos sais jotain muuta välitystä... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141950 Ja tuota pitää varmaa vähän muokata... :rolleyes: |
Hieno projekti sinulla.
Runko näyttää todella hyvältä. Itsellä myös rojektina HJ-45 mutta koneeksi tulee HJ-61 4.0 TD välijäähyllä. Ipancruiser |
Onko se "knööli" vaihteensiirtovivun vieressä huohotin? Näkyy toiseksi viimeisimmässä kuvassa, missä on jakolaatikko auki hammaspyörästöt näkyvissä. Olen yrittänyt etsiskellä omastani.
|
Pitäiskö simpukkaa siirtää hiukan vielä eteenpäin.? Sillon ei kyllä enää mahdu hj:n syyläri. Jos simpukan laittaa tohon ei sovi enää omat ohjaus laitteet(sektori- ja kääntövarret).
Mä nimittäin laitoin tohon ja sovitin Hj:n syylärin vain todetakseni että vakio ohjaus osat ei sovi ja mua ei kiinnostanu lällyoffi autoon laittaa labs:sin varsia yms. hipo psia. |
Ei se ollu siellä kuuskymppisessäkään keskellä se kone ...:D
|
Mistä välitykset tulee? Mä tarttisin kans yhet. Kuinka tiuhat?
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Multa saa yhteystiedon jos tarttee. |
Lainaus:
|
Niin nythän mää vasta hokasin että täähän tulee oikei kilpiuriks kierrejousilla ja kaikkee.
Mulla törmäsi veto-ja raidetanko toisiinsa vakio sektori-ja kääntö varsilla. Ja sektori varsi on tosi lähellä jousta. Mut luulisin että tän ohjaus hommiin voi ottaa mallia saken katiska bj:stä |
Lainaus:
Pitänee käydä vakoilemas. :p |
Ny ois välitystä...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142121 Onhan noilla jotai eroa... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142122 Tuosta viimeistää huomaa. Sinne kai se on ruvettava tilaa tekemää. Onko muut laitelleet ite näitä kyseisiä välityksiä..? |
Mielenkiintoisia työvaiheita, nyt vaan välityshommasta paljon kuvia, niin päästään toiset joskus matkimaan. ;) Kovin on tutunnäköisiä rattaita, ainakin mitä omaa vajavaista kattelin, käyköhän tämä sarja läjän laatikkoon?
|
Lainaus:
En tiedä sopivuudesta... |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142169
Uutta mallailua. Nyt on simpukkaa siirretty eteenpäin, on vaa aika vakee hahmotella ku ei tarkkaa tiiä mihin kohtaa maski asettuu. Mut toi ei vissii enää hirveen kaukana oo todellisuudesta? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142170 Edestä vähän tumma kuvatus, mut varmaa se ton poikkipalkin päällä on..? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142171 Bertta palas takasin! Pitää siitä ottaa tarvittavia pisteosia... Jos jollai on tarvetta ruostettomalle korille ja rungolle, niin ottaa yhteyttä - ei oo hinnan kiroissa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142172 Vähän vinssin tynkää, tietysti mekaaninen :cool: |
Jos sulla ei etuakselin paikka muutu, niin se simpukan paikka on 11 cm siitä ison reiän takareunasta mitattuna simpukan etummaisiin reikiin.
|
Lainaus:
|
Kiitokset Teemulle kuvista.
Tänää pitäis saada loppuu, ainaki rattaat. Mites nuo olis paras hitsata, lyhyitä saumoja vai voiko kerralla vetää täyden sauman? Jäähdytys varmaa mahollisimman hitaasti? |
Eikös tuossa akseliteräksen hitsauksessa pidä olla 400astetta esilämpöä ja sitte hidas jäähdyttely ja ei muistaakseni tarvinnu mitään spesiaali puikkoja.
|
Lainaus:
Onkohan kuinkaki haitallista jättää tekemättä..? :confused: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Rattaat hitsattu, jännä nähä miten kestää. Pieni epäilys näitä hitsattavia kohtaa, mut toivottavasti suotta. No onhan noi muillakii kestäny... Eilen illalla tuli uudet akselit kotio, tukivarret ja jouset on matkalla. Puslat ku tulee niin pääsee oikee kunnolla alustan kimppuu, sitä ennen pitää akselit rällätä kaikesta ylimääräsestä puhtaaks ja kiinnikkeitä tehä... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei kai se tommosessa niin justiinsa oo kuhan koittaa pitää lämmöt kurissa ja hitsailla pienillä saumoilla tai pätkissä. Ei niin että rattaissa hampaatki hohkaa punasena :D hampaathan noissa lohkee jos oikeen karkastuu.
Laitappa kuvia noista hitsatuista palikoista ja muusta projektista |
Lainaus:
Mä heitin seti hitsauksen jälkee rakennusvillojen välii. Yllättävän kauan pysy kuumina. |
Kuvat on edelleen tosi paskoja, mut tommosia ne nyt on:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142318 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142319 Naama sorvattu tasaseks/oikeesee mittaa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142320 Tästä nyt ei oikee selvää saakkaa, mut siin se sisempi sauma kuitenki on :rolleyes: |
Tänää taas jo aamusta liikkeellä...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142354 Tommottinen kasa tuli hallille http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142355 Siittä sit arvottii jousia... Etee tuli alkuu nuo noin http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142357 Taakse tommoset. Näitä varmaa vaihellaa ja etitää ku saa koppaa päälle yms katottuu miten paino jakautuu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142358 Perän purkua ja välitys vaihtoo. 3.7 -> 4.11 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142359 Tuosta kauniista kappaleesta pitäis pillittää kaikki ylimääränen pois, ja laittaa uutta rautaa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142360 Nyt tilanne näyttää tältä |
sehän valmistuu hyvää vauhtia
|
Lainaus:
Pieni tavote saada liikkuu viel tänä vuonna. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tänää saatu toinen murikka kasaa ja takabanjo putsattua kaikesta ylimääräsestä.
Etubanjossa on sen verran irroteltavaa, et sille on tarjottava happisahaa. Jos sen sais alkuviikosta leikeltyä. Näistä en viittiny huonoja kuviakaa ottaa, kun suurin osa tietää miltä murikka ja banjo näyttää... :) Sitä tossa pähkäilin, et millä kokoonpanolla porukka on taakse levyjä laitellu? Ja jos kysytään vielä niin, että ei oteta akselimassoja huomioon... Kävi mielessä HDJ satulat ja levyt. Mut toisaalta HJ satuloita olis ylimääränen parikii... Käsijarrun meinasin laittaa vakiopäikkaan, eli kardaanille - ja levyllä. Tähänkin saa ehdottaa hyviä vinkkejä. |
Lainaus:
|
ÄLÄ LAITA TOYOTAN ETUSATULOITA TAAKSE! Tulee aivan liian takapainoset jarrut, omas 45:ssa oli ja kuivalla asfaltilla meni eka takapyörät lukkoo vaikka oli jarrupaineen säädin.
Voit vaa kuvitella millanen oli ajaa sateella, soralla tai lumella. Aina jarruttaessa vähänki huonolla alustalla, takavedolla ajaes ku paino kytkintä ni sit oli käsiä ohjaamossa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Laikka laulanu tänää ihan riittävästi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142562 No ainaki saa alottaa etuakselin kans ihan tyhjältä pöydältä. Tossa paikka vähän hakusessa. Tein tommosen home made-luotilangan :D Saattaapa olla hyvinki yksinkertanen kymysys, mut miten näitten jakarien pitäis sojottaa!? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142563 Näin, vai... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142564 Näin? Vai jotenki muuten?? Kun mielellään laittaisin rungon päästä vähän kapeammalle kun akselista(parempien joustojen toivossa) Vai onko suurta merkitystä jos on runkoaisojen suuntaset, eli suoraa eteenpäin? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142565 Jakiksen kopatkii tuli valmiiks, enää tiivisteet ja nippuu... Taka jarruiks tulee hilun levy, roverin satulalla. Pitää vielä tommonen manuaalinen jarrupaineen säädin hankkia. |
Joustoista mitään tiä, mutta kannattaa ainaki rungonpään kiinnitykset pistää rungon alle ni mahtuu renkaat kääntyyn. Pistäs viä kuvaa ton jakiksen kopan sisäpuolelta. Meneeks isoratas liki pohjaproppua tai siirtäjähaarukan akselia.
|
Lainaus:
Iso ratas tulee lähelle roppua ja siirtäjän haarukan "holkki" puhki. Voin huomen napata räpsyn... |
Noin, vielä piti vähän hieroo et mahtu:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142638 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142639 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142640 Jotenki noin piti ottaa pois. Onkohan paljonki haittaa kun toi siirtäjän holkki meni noinki puhki..? |
Moro
Laita jakarit akseliputken päälle ja runkolinjan sisäpuolelle. Jää tilaa jousille akselin päälle. Jakareiden suuntaa voi vähän säättää takakiinniikkeiden sijoituksella. Mutta ne osuu aika hyvin rungon ulkoreunaan ja alapinnan yläpuolelle. Ipa |
Lainaus:
Apparin puolella tulee aika ahasta, kun murikka tulee niin lähelle runkolinjaa. Mut katotaa miten tulee, täs on pari ideaa... :rolleyes: |
Vähää aikaa oo ehtiny edes hallilla touhuu. No tänää saatu jo jotai aikaseks:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143463 Oliha v-mäinen laittaa kasaa, tai sit oli vaa harjotuksen puutetta :D Ku jakiksen saa nippuu, alkaa etupään tukivarsien, jousien ja iskareiden kanssa pähkäily... |
Päivitetääs kun on jotai saanu aikaseks...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144099 Eli vanneaihiot :D Nää on vissii lj vakiovanteet? Koko: 6X16. Nää pitäis levittää noin 5" ja kylkee beadlock kehät... Tukivarret on matkalla puhalluksee ja maalii. Jos tää pikkuhiljaa alkais taas edistyy, mikäli ei tuu mitää erikoisia muuttujia... Tapanin päivälle ei kyl enää taida ehtiä :o |
Kait puhallutat ton rungon ja vedät värin päälle? Hollolas ku käytin oman ni se oli n.250€ koko lysti. Siin oli runko, jouset ja akselit sillo kiinni. Mk maalaus oli se firma.
|
Lainaus:
Ja mettäpäristintähän täs vaa tehää :rolleyes: :D |
Hyvää Joulua!
Pukki toi Helmellekkii jotai... :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144913 Harmi vaan kun laserilta ei oo tullu pakettia... :( No meneehän tää joulu jo näitä hipistellessä :D |
Onko tää ylihuomenna ajossa? :D
|
Lainaus:
Ja takajarrulevytkää ei oo tullu, vaikka neki on tulattu jo kuun alussa. |
Palikat tuli vihdoinkin! Perkeleen pyhät ku hidastaa rakentelua... ja työt...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145535 Noilla pitäis saada tukivarret kiinnitettyä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145536 Lukkokehien mallailua. Vanteisiin on myös levityspalat, joilla vanteen leveydeksi tulee 11"+bl. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145537 Renkaiksi kokeillaan tarjota michelin xml:llää :eek::D |
Noin, nyt on etutukivarret hepissänsä. Jotenki noin ne vissii vois tulla..?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146017 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146016 Keula tässä 60mm ylempänä kun perä, muuten akseli ajo korkeudessa runkoon nähden http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146015 Ja joustoja :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146014 Hyvin tuntus elävän... Pohjaanlyönti rajoittimet puuttuu viel, ja noi jousipedit on vääräl paikal. No eiköhän ne siitä paikkaansa lähe hakee :cool: Sisäänjoustoa tulee noin 10mm ja loput ulos... ei viel oo sitäkää rajotettu millää :p |
Mitens isot noi renkaat on ku noin leveet vanteet tarviaa?:eek:
|
Lainaus:
Noi on valmistajan mukaa 325 leveet, mut todellinen leveys on reilu 14" :confused: |
No onhan ne sit jo ihan renkaan kokosetkii..:D näyttää vaan kuvassa ainaki puhelimen näytöltä kateltun paljo pienemmiltä.:)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Nii ja komia rojekti, tsemppiä rakenteluun.:) |
Lainaus:
Kiitos, sitä tarvitaa :) |
Siistin näköistä puuhastelua, varsinkin nelilinkki etupää kiinnostaa lehtijousi miestä.
|
Lainaus:
Vaihtoehdot oli joko nelilinkki tai esim Rangen kolmio eteen. Kustannus syistä tuli nelilinkki... Ja vois olla mielenkiintonen häristin jos molemmissa päissä olis kolmio :D |
Kuinkas ohjaus käyttäytyy maantievauhdissa isossa routaheitossa ilman panhardia? Kun akseli tekee voimakkaan ylösalas liikkeen ja ohjauksen vetotanko samoin niin mitä tapahtuu? Hydrauliohjauksella tämmöistä ropleemaa tietysti ei tuu kun ei ole mekaanista välitystä..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No joo, eka ongelma tuli...tai oikeestaan haaste :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146135 Akseli onki pikkuhiljaa siirtyny eteenpäin paremman painosuhteen toivossa, niin nyt jousi olisikin tulossa simpukan paikalle. 60 simpukkaa jos käyttää, niin se tulisi noin eteen, ja sillon pitäis muokata keulapeltejä... Tämä taas ei sovi suunnitelmiin, että ulkonäkö pysyisi edes jotenki alkuperäsenä. Eli ei leikellä maskia... Olisko kellää ylimääräsenä simpukkaa joka on a) rungon sisäpuolella b) etuakselin etupuolella Tai sitten jotain muuta ratkasua? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146136 Summasummarum, siihe ne jouset nyt jokatapauksessa tuli(ainakin toistaiseksi), samalla mallailin vähän kardaania. 60 takakardaania pitää vähän lyhentää, niin saa etukardaanin tehtyä :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146137 Kun ei enää mitää muuta keksiny, niin vahvikehitsailin takarunkoa. Tämän tarpeellisuuteen on ilmeisesti monta mielipidettä, kokeillaan näin... |
Kestääkö Tojotaan Nissania sotkee tuon simpukan osalta? Mulla ois Nissanin tehostettuja simpukoita ja nehän etupuolella akselia ja tehtaan jäliltä tuo varsi taaksepäin.
|
Eikös semmoisella simpukalla tulis vielä enemmän maskista ulos?
Tarvis kiinnittyä rungon sisäpuolelle ja varsi eteenpäin? |
Chevystä löytyy etuakselin etupuolella olevia simpukoita ja varsi taaksepäin,ja kunnossa olevana riittää voima isoillekkin renkaille.
|
Joo, varsiki pitäis olla eteenpäin :o
|
Lainaus:
|
Chevy Astron simpukka on vissii semmottinen...
|
Lainaus:
No mitenkäs asia menee lehtijousien kanssa? |
Lainaus:
Jos siis optimaalista ajettavuutta haetaan, niin nelilinkki keula + simpukkaohjaus ei ole paras mahdollinen vaihtoehto. Tekemällä kolmilinkin + panhard, säilytät samat joustot kuin nelilinkin kanssa, mutta ajettavuus paranee panhardin tullessa peliin, sen eliminoidessa bumpsteerin.:) |
Lainaus:
No kokeillaa nyt kuitenki noin. Tehää muutoksia jos ilmenee tarvetta. Ja ohjausvarsi mahollisimman alas... :) |
Ja mahdollisimman vaateriin.
Edit: Hi steer varsilla sen sais tietty mahdollisimman ylöskin. |
Lainaus:
Noihin jenkkisimpukoihin saa aika kattavasti vielä noita drop pitman armmeja... |
Sivu luotu: 19:19 (GMT +2). |
|