![]() |
Katsastus
Olipa tiukka katsastusmies kaikin puolin.
Eli mulla 5 paikkainen LJ70 ja ei vielä huoltoautona.. Valot katolla eessä ja takana nyt pitäis poistaa mutta saako olla esim pelkästään edessä? Tai riittääkö jos niihin laittaa muovisuojat päälle?Tarrat pitää myös poistaa laseista.. Ja eka kerran sanoivat kempistä eli kaippa pitää poistaa..eli uutta perää hakusessa :/ Muuten menikin suht ok. Vai onko vinkkejä miten saa purkamatta perää katsastuksesta läpi? Pystyykö yleensäkään kiertää mitenkään ettei katsastusmies havaitse lukkoperää? |
Lainaus:
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/katt...-myos-suomessa http://trafi.fi/filebank/a/136851270...aatimuksia.pdf En nyt päätäni pantiksi laita, mutta käsittääkseni myös työvalot voi asentaa esim. maasturiin vaikkei olisikaan huoltoauto. Missä sulla on tarroja ja millä tavalla, mitkä pitää katsastusmiehen mukaan poistaa? Ei noihin tartte eikä pidäkään alistua, vaan tapella vastaan jos inssi hylkää perusteettomasti auton tai käskee jotain korjaamaan/ poistamaan missä ei vikaa/ mitään väärää ole. Lainaus:
|
Kaukovalotko katolla on? Saa ne olla siellä jos keulassa ei ennestään ole lisäpitkiä. Muovisuojat ei kelpaa, pitää poistaa kokonaan jos niin joutuu tekemään.
|
Etulasissa ylhäällä melki läpinäkyvät tarrat..toisaalta sen ymmärrän mut mussutti takalasistakin :DOisko noi valot vaan eteenpäin sallittu ku mulla myös taaksepäin..
Pitää varmaan toi kemppi poistaa kokonaan..ei ole edes oma laittama enkä siitä tykkää kyl yhtään..paitsi talvella ihan hyvä. Mut kesällä kaikkee muuta..pitäis vaan saada uus perä .Ite en ala laittaa vaan käytän tuttua mekaanikkoa tällä kertaa.. |
Lainaus:
|
Meinaatko et katsari ei nää poikkinaista vetaria?Varmaan parempi vaihtaa ehjä perä siihen kun en tuosta kempin lukosta välitä muutoinkaan..auto kuitenkin jokapäiväisessä ajossa
|
Lainaus:
..ja näköjään muistin väärin noitten työvalojen kohtalon maastoautoissa. Eihän se tietenkään voi Suomen kommunistisessa kielto-ja kyttäyspoliittisessa valtiossa olla sallittua. Ihme että suostuivat edes noiden katolle asennettavien lisäpitkien sallimiseen. :rolleyes: |
Lisäkaukovalot katolla saa olla, mikäli ne ovat etuakselin etupuolella, muuten kielletty. Tulee konepeltiin heijastumia. Eli vain bulldoggi pakuissa ja kuorma-autoissa hyväksytty.
|
Lainaus:
Taitaa vaan nykyään olla ainakin joissain autoissa, että suuntimat pitää täyttyä ja heijastumia ei saa olla eli tarpeeksi kauas katolle ne valot Mutta TODELLA paska homma tollanen työvalo kielto, kaikki ei halua pakua ja jos vähän mökillä puita ajelee ja hirviä mettästä vetelee ja on bensa kone niin pitää sitten jumpata niitä valoja kerran vuoteen katolta |
Lainaus:
|
Lainaus:
Edit: olinpas hidas.. :) |
Pitää tehdä "pika klipsit" lampuille..kunhan saa leiman niin lyö takas. Mullakin etulisät näyttää enemmän sivulle kuin eteen.
Kertokaas fiksummat mitä mää tarviin en saan vaihdettua kempin orkkikseks? Sais hilut tilattua niin vien korjaamolle kun noitten kans en oo ite koskaan pelaillu.Takamurikka vaihtoon? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Ok!Mitä tuosta takamurikasta kannattaa maksaa? Onko tietoa mihin hintoihin yleensä täällä myyty?
|
Lainaus:
tietty jos akselista poorit rälläköis pois... |
Lainaus:
btw. Tulikin tässä mieleen että mulla on yks kitkalukko jouten h.50e :D |
Lainaus:
|
Oliko se niin että lj:n kitkamurikassa on eri laakerit kuin esim kitkalukottomassa perässä.
Eli jos ostat irtoromut kitkalla niin ei se välttämäti sovi paikoilleen heittämällä jos joku onkin kempannut sinne sisuskalut avoimesta perästä. Näkiskö riittävästi täyttöropun reiästä ? |
Mites se menikään kun ei oo tullu hetkeen aikaan puljattua noiden kans. Mulla on hiluxin takamurikassa Lj:n etumurikan avoin pyörästö mihin on asennettu lock raitti eli niin päin osat ainakin käy...
Voisiko joku mitata ton Lj:n takaperän poskilaakerin ulko- ja sisähalkaisijan..? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Itselläni on pari tuollaista ja piha-ajossa ihan kätevä vehje: saa näyttämään juuri sinne, minne haluaa, pystyy kääntelemään tarpeen mukaan ja on helppo irrottaa. Jos tilanne vaatii, sen saa vaikka auton puskuriin, kylkeen tai jopa pohjaan kiinni. Rajoittavana tekijänä on lähinnä virtajohdon pituus ja virtapistokkeiden sijainti, mutta nämä on pienellä nikkaroinnilla ratkottu. Ja väitän, että huomattavasti pienemmällä nikkaroinnilla, kuin mitä niiden työvalojen jumppaaminen - tai edes asentaminen - vaatii. ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itellä oli lisäpitkät(laittomat xenon) carina 2 sessa ja katastukseen johdot irti ja teippiä päälle. ei kyselly katsuri mitään. Luulis että työvaloissa sama homma että jos piuhat irti ja teipattu.
Taitaa olla konttorikohtasta Ja Beejii toitsia käytetty leimalla takalukko päällä että meni jarrut läpi, silti oli 13% heittoa jarruissa voiko pitää paikkansa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei riitä teippaukset ja piuhojen irroitukset jälkikäteen asennettuihin. Lainaus:
|
Mitenkään sen kummemmin tähän asiaan liittyen, mun mielestä on hauskaa kun näistä valoista jne. pikku tilpehööreistä jaksetaan aina vinkua että eikö saa vai saako olla katsastuksessa paikoillaan. Mun mielestä kun autoja harrastetaan, rakennetaan, rassataan ja tehdään kaikkia paskaremontteja vuoden mittaan niin miksei ihminen sitten jaksaisi kerran vuodessa vaikka ruuvata työvaloja pois katolta, vaihtaa katsastusrenkaita jne muuta pientä näpräystä tehdä, ihan vaan omaa konttorireissua helpottaen. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Olihan jenkkifoorumin puolella kun jollain oli spooli taka-akselilla ja ei mennyt jarruista läpi kun yli 30% heittoa vaikka toisella puolella ei ollut jarruhiluja ollenkaan paikallaan sit kokeilivat jos vaihtaisi toiselle puolelle ne jarru kamat et saavat sen puolen läpi niin vieläkin oli kuulemma ollut liki 30% heittoa ja nyt sinne jarrulliselle puolelle et kyllä ne rullat eri tahtiin pyörii. Samalla asemalla oli katsuri kuulemma sanonut kun spoolista kyseli et mites sen kanssa kun kemppi ei ole laillinen niin oli katsuri todennut, et älä huutele niin hän ei hylkää kun kuitenkin sen sinne kotona sitten pulttaat. Tuttu kaiketi katsastaa melekin aina maasturinsa ottamalla vain umpiot lisäpitkä"työvalojen" koteloista pois alussa oli kuulemma irrotellut kaikkineen, mutta kats.mies oli sanonut, ettei tartte vaan valoja vain ei saa olla kun kuitenkin ne paikalleen remppaa :rolleyes: |
Se jarruvoimaero lukko(kiinni)akselilla tulee siitä ku rullat lähtee eri aikaan pyörimään, jää sen takia "vääntöä" renkaiden välille. Näyttää että laahaiski, vaik ei todellisuudessa laahaa.
|
Lainaus:
Siksikö aina polkaistaan pari kertaa vaikka ensimmäisellä olisi hyvät tulokset? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Copy-Paste tuolta Trafin pykäläviidakosta, koskien työvaloja:
5.1 Työ- ja apuvalaisin Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva-laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä-vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista. http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/Moot...pg?img=smaller Tarkennuksena, kuten useimmat arvaa 80-lätkästä, kyseessä on huoltoauto... :D Eikä katsuri maininnu työvaloista tai LED-vilkkupaneelista mitään... |
Meniks tää niinku pitää?
Sain hylkäyksen hoojiin leimalta, runko oli hapantunut molemmilta puolilta samasta kohtaa. (Toikin kohta kelpas 7000km sitte keväällä) Se mikä jäi ihmetyttämään, on nyt se, että mulle ei printattu uutta teknistä osaa, vaan sain vaan sen katsastuskuitin, missä on nyt se kuukausi korjausaikaa ja ton vanhan teknisen osan. Katsastusaseman täti sano, et saa ajaa ja pitäis näkyä jossai digiboksissa, et on toi korjausaika voimassa? Vaikka ei ainakaa 16400 kautta näy mitää muuta ku, että katsastus 2.12. mennessä. Ja korjausaikaa nyt siis 2.1.2014 asti. Nimim. en oo koskaa saanu katsastuksesta hylsyä :p |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo, leiman vikana päivänä käyty kokeilemassa. Ainoo vaa et eipä paljoa tarvii ehtiä tossa kuukaudessa ajelemaa ku tuli tota hitsattavaa ihan vaa pikkusen :rolleyes:
|
Itsellä osu kohdalle asiallinen katsuri. Kuten monesti aiemminkin.
Keulalla lisävalot, joista polttimot pimeenä. Ei mainintaa. Putki pikkasen vuotaa. Ei mainintaa. Valojen suuntaus. Ei tarkastettu. Työvalot. Ei mainintaa. Torvi. Ei kokeillu. Lasinpesimet. Ei kokeillu Ruostevauriot. Ei kokeillu Pohjauskumit etu/taka-akselilla puuttuvat kokonaan. Ei mainintaa. -89 Mitsu L200!! Jarrut tartti fiksata ja laittaa jesaria etupuskuriin, kun niistä tuli korjauskehotus. :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
E-korttia ajaessa saatiin (10v sitten) tieliikennelaki-kirja ja siellä oli pykälä josta kyseinen pykälä löytyi... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 13 § (8.12.2011/1217) Jälkitarkastuksen sisältö 1. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan ajoneuvosta ne tarkastuskohteet, joissa määräaikaiskatsastuksessa tai edellisessä jälkitarkastuksessa on todettu vikoja tai puutteellisuuksia. 2. Jos jälkitarkastuksessa ajoneuvon muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa tarkastuskohteissa epäillään olevan sellainen vika tai puutteellisuus, jonka vuoksi ajoneuvo olisi ajoneuvolain 56 §:n tai tämän asetuksen 12 §:n nojalla määrättävä ajokieltoon, jälkitarkastuksessa on tarkastettava myös tällainen tarkastuskohde. Eli jos on iso vika niin saa laittaa ajokieltoon, mutta ei pikkuvikojen takia ei saa hylätä katsastusta. EDIT: Tai tossa ekassa pykälässähän lukee että "määräaikaiskatsastuksessa tai edellisessä jälkitarkastuksessa" Itsellä muistissa 12v takaa kun itse suoritin katsastusmiehen pätevyyden niin silloin jossain soveltamisohjeessa luki suurinpiirtein että ensisijaisesti jälkitarkastuksessa tarkastetaan ne kohteet jotka on merkitty korjattaviksi määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, mutta samalla on velvollisuus puuttua mikäli havaitsee jonkin muun merkittävän puutteen ajoneuvon kunnossa. |
Lainaus:
|
Aikanaan suikan jälkitarkastuksessa katsastusmies huomasi vuotavan jarruputken liitoksen ja siitä mainitsi, vaikkei kuulemma olisi saanutkaan. Kiitin havainnosta ja korjasin liitoksen heti kotiin päästyäni.
|
Lainaus:
Työvaloista nyt ei oo syytäkään kommentoida pakun kohdalla kunhan on oikein kytketty. |
Lainaus:
|
Täälläpäin kyselin kesällä katsurilta että pitääkö tuo paikkansa että korissa olevat lahoreijät eivät vaikuta katsastuksessa.
Katsuri oli sitä mieltä että ei ole väliä onko erillinen runko, koska se on turvallisuus kysymys esim.kolarissa jotta korin pitää olla kunnossa. Toisaalta ite ainakin ymmärrän tämän, mutta ei kaikki katsurit niin tarkkoja ole. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
5.1 Työ- ja apuvalaisin Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva-laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Auto on HJ61 ja huoltoauto. Valo kytkeytyy erillisestä katkaisijasta, jossa vielä palaa merkkivalo, kun on päällä. Toki ymmärrän, että jostain täytyy huomauttaa, kun muuta vikaa ei löytäny. :D No, kuitenkin mielestäni turha poistokehoitus. Mites muilla on suhtauduttu eteen näyttäviin työvaloihin? |
Ihan kivasti. Kerran oli katsastussetä kiinnostunut merkkivalon väristä mutta muina vuosina ei senkään vertaa.
Tosin kai ne kyseisessä yksilössä ois läpäissyt tarkemmankin syynin kun huoltoautovarutukseksi oli merkitty mm. vinssi, ja kun vinssi oli edessäkin niin kai sitä valoakin olisi saanut sitten olla. Ehkä asennat sen ruuvipenkin etupuskuriin :-P |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Osus samalla silmään valo-ohjeesta kohdassa 3: "Jos valaisinta ei koske hyväksyntävaatimus tai vastaavuusvaatimus tiettyyn normiin, voidaan valaisimena käyttää muuksi valaisimeksi alun perin luokiteltua valaisinta ehdolla, että valaisinta koskevat muut mahdolliset vaatimukset täyttyvät (esimerkiksi työvalaisin)." Eli kaukovalojakin saisi laittaa sojottamaan kaikkiin muihin suuntiin paitsi eteenpäin, jos vaikka sitä kuormaa pitää purkaa pakettiautosta vähän kauemmas. Kunhan on valkoista valoa? :) Ja valo-ohjeen linkkikin tänne perään että muutkin näkee mistä kyse: http://www.trafi.fi/filebank/a/14671...-Valo-ohje.pdf |
^ Tack. Noinhan se tosiaan onkin, ei riitä että yhdestä paikkaa lukee asiaa koskevan ohjeen.
|
Tarviiko kytkettävällä nelivedolla olevassa autossa toimia neliveto katsastuksessa/rekisteröintikatsastuksessa? Esimerkiksi jos siitä puuttuu etukardaani tai vaikka jakolaatikko kokonaan.
Esimerkkinä voisi olla vaikka ulkomailta tuotu nelivetoauto josta jakis rikki ja se halutaan rekisteröintikatsastaa. Uutta jakista ei löydy heti joten se otetaan pois jotta autolla voi ajaa. Meneekö läpi? |
Itse katsastin kerran Freelanderin ilman etukardaania, perustelu oli kun käsikirjassa luki että jos jarrutesterillä joka vain toisella akselilla testataan jarruja, pitää kardaani irroittaa.
En tiedä sitten olisko muutenkin mennyt läpi. Syy miksi mulla se oikeasti oli irti oli se, kun kardaani oli paskana enkä ollut vielä saanut uutta tilalle. |
Mitenkähän ne valosäännöt menee kun mulla ramin lavakaaressa1,4m ledpaneeli jossa myös parkkivalo niin jostain muistelen lukeneeni että menisi katsastuksessa etuäärivalona liekö yhtään paikanpitävää
|
Sivu luotu: 00:09 (GMT +2). |