Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Linkit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=151)
-   -   katsastus muuttuu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116539)

wuntzikka 25.10.2013 11:19

katsastus muuttuu
 
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102517647317_au.shtml

jyrden 25.10.2013 13:34

Itse ainakin jatkossakin käytän muualla leimalla, kun korjaamolla... Ainakin tän kylän korjarin puheistä saa kuvan, että siellä on korjattava viat pois mikäli löytyy. Eli ainakin sit hinnat kohillaan ja säästöt olemattomat pian.

Eli tulee varmaan oleen tuolla jutussakin olevat olemattomat viat laitettavien listalla tuolla lafkalla sit. Mut eipä tuota korjaria tarvi käyttää muutenkaan, kun ei saa autosähköissäkään kunnostettua vaikka ois kunnostettavissa oleva osa. Onneks on toinen paikka missä saa kuntoon noi sähköviatkin, eikä haittaa vaikka ois hitsauskoneesta kyse (vasta yhden käytti levällään ja käämittti uusiks).

Krisse 25.10.2013 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 1058486)
Ainakin tän kylän korjarin puheistä saa kuvan, että siellä on korjattava viat pois mikäli löytyy.

No ei mee kyllä noin. Kyllä se katsastus on ihan vaan katsastus ja sen jälkeen voit korjaroida/korjaroiduttaa vehkees ihan missä parhaaksi näet.

bj45lava 25.10.2013 14:31

Niin no mut tekeekö se korjaamon omistava katsuri homman puhtain paperein kuitenkaan, eli se muualla käyttäminenkään tässä kohtaa ei johda mihinkään...

Taas yksi paska päätös suomen valtiolta, johtaa samaan oman edun tavoitteluun kuin mitä tähän asti ministereiden itsensä toimesta on nähty.

iikkoo 25.10.2013 17:21

Ei tämä kyllä yhtäkkiä paskalta kuulosta. Kilpailu lisääntyy ja hinnat ehkä tippuu. Voi edelleen käydä siälä a-katsastuksella jos huvittaa.

Kala92 25.10.2013 17:46

Mahtaakohan korjaamoilla saada muutoskatsastettua kanssa? Kun itse ainakin tunnen muutaman korjaamon pitäjän ja jos he voisivat muutoskatsastaa auton niin tarviisi mitään dynolappuja viedä vaikka oisi puoli konetta vaihdettu. He kun sattuvat ymmärtämään, että katsastus tehot on ihan eri kuin se mitä autosta löytyy todellisuudesta. (Patrollissahan ei toki ole kuin 3kW enemmän kuin orkkis koneessa ja ahdin on T04)

Nikuzai 25.10.2013 17:53

Toisaalta köyhälle pikkupaikka kunnalla helpotus kun 90€ taas piti tässä kuussa köyhtyä, että saa vuoden ajella :(


Hassuinta oli kun ajellessa ajattelin, että jos ei tarviisi katsastusta jännittää niin varmaan tulisi autoakin korjattua ja pidettyä "paremmin" kunnossa

Taka-akselin puslat viime vuonna tiesin romuiksi ja vikalistan kävin hakemassa. Joku kysyi mikset laittanut niitä kuntoon ennen katsastusta niin ei oikeen ymmärtänyt kun sanoin, ettei huvita laittaa liki 100€ pusliin ja sen jälkeen todeta leimalla et molemmat etutukivarret uudestaan puslittaa/vaihtaa alá 100-150€ ja päästöjen takia käyttää kone auki vm97 henkilö autoon joka vielä on diesel ja arvo autolla on jotain 500€ luokkaa :D
Jos sitä korjaa vaikka tonnilla ei se silti ole sen kalliimpi :rolleyes:

Mutta jos ei olisi huolta meneekö leimasta läpi olisi ollut sama laittaa ne puslat kun niiden kuluneen huomasin :p

Rak 25.10.2013 18:05

Muualla korjauttaminen saattaa johtaa katsastuksen suorittaneen "kärähtämiseen" jos korjaaja huomaa/uskaltaa sanoa että turhia tuomioita annettu.

Ja kuvittelisin että hirveen pitkään ei katsastuksia tarvi suorittaa jos alkaa fuskaamaan.
Taitavat nykyäänkin seurata konttoreita tilastojen kautta joten jos jostain alkaa kovin kummia hylkyprosentteja näkyä niin kiinnostanee viranhaltijoitakin.

laikakissa 25.10.2013 18:36

Edellinen pitää täysin paikkansa. Eli trafilla on niin pitkät perinteet tuossa tarkkailussa että kyllä huomaavat vilungin..

Alfh 25.10.2013 20:17

Lainaus:

Taitavat nykyäänkin seurata konttoreita tilastojen kautta joten jos jostain alkaa kovin kummia hylkyprosentteja näkyä niin kiinnostanee viranhaltijoitakin.
Siltä se ainakin joskus tuntuu, jos hylkäävät auton mitättömästä syystä. Että katsuri on päästänyt liikaa kavereitaan läpi ja tarvii välillä hylkykin jollekin laittaa tilastojen takia.. :confused:

Esimerkkinä nyt vaikka jos katsuri katsastuksen lopussa mittaa jarrulevyt tönärillä ja toteaa millin liian kuluneiksi, vaikka jarrutestissa ei moitteita tmsp.
Tuntuu muutenkin aina olevan vähän kuun asennosta ja milloin mistäkin kiinni tuo katsastaminen.. Itsellä välillä päästetty romuja huomautuksetta läpi ja välillä taas syynätty niin perhanasti ok kunnossa olevia.

Oli miten oli, toivottavasti ammattitaito lisääntyy kilpailun kanssa.

baxxter 25.10.2013 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058661)
Esimerkkinä nyt vaikka jos katsuri katsastuksen lopussa mittaa jarrulevyt tönärillä ja toteaa millin liian kuluneiksi, vaikka jarrutestissa ei moitteita tmsp.
Tuntuu muutenkin aina olevan vähän kuun asennosta ja milloin mistäkin kiinni tuo katsastaminen..

Meinaatko että tönärillä mitataan kuun asentoa vai mitä tarkoitit?

Muutoskatsastukset, kuten kaikki muukin paitsi määräaikaiskatsastukset olisivat riippumattomien hommia, eli niiden joilla ei ole korjaamotoimintaa.

Eli tulevaisuudessa korjaamot katsastaa, halvalla tietty. Raskasta kalustoa katsastetaan useammassa kylässä missä nytkin katsastusasema sijaitsee, kuten niitä muutoskatsastuksia yms hommia. Ja tietty halvemmalla. Omistajanvaihdokset menee tehtäväksi nettiin, sehän toimii. Tai sitten vakuutusyhtiöissä, taitaa niidenkin konttoreihin päästä ilman ajanvarausta :)

Alfh 25.10.2013 20:57

Lainaus:

Meinaatko että tönärillä mitataan kuun asentoa vai mitä tarkoitit?
Joo, juurikin sitä, totta vieköön. :D

Kaveri kiroili kun hänelle kävi tuo jarrulevyepisodi ja tilasi sitten uudet levyt. Samalla selvisi että kyseisen auton (paksujen) jarrulevyjen kulutusvara on kirjan mukaan 1,6 mm (jos en väärin muista), eli 0,8 mm puoleltaan. Aika tiuha vaihtoväli siis?

Itsellä noita on kanssa pariinkin kertaan tönärillä mittailtu, että on saatu kolmaskin sivu vikalistaan. :D

Nuhapumppu 26.10.2013 00:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058679)
Joo, juurikin sitä, totta vieköön. :D

Kaveri kiroili kun hänelle kävi tuo jarrulevyepisodi ja tilasi sitten uudet levyt. Samalla selvisi että kyseisen auton (paksujen) jarrulevyjen kulutusvara on kirjan mukaan 1,6 mm (jos en väärin muista), eli 0,8 mm puoleltaan. Aika tiuha vaihtoväli siis?

Itsellä noita on kanssa pariinkin kertaan tönärillä mittailtu, että on saatu kolmaskin sivu vikalistaan. :D

Tuossahan on vielä paljon, pösössä olikohan 406 on uus takalevy 8.2mm ja hylkyraja 8mm:D Vähän ihmeteltiin tuota tarvikeliikkeessä.

Heguli 26.10.2013 06:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058679)
Itsellä noita on kanssa pariinkin kertaan tönärillä mittailtu, että on saatu kolmaskin sivu vikalistaan. :D

Olisko parempi pitää se kalusto kunnossa eikä vinkua katsastuksesta täällä netissä.....

Ja asiaan. Hyvä muutos tämä uusi systeemi, tulee lisää kilpailua alalle ja hinnat tippuu edelleen. Ja kyllä systeemi (eli valvonta) hoitaa vilpilliset toimijat alalta pois.

IironSika 26.10.2013 18:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1058731)

Ja asiaan. Hyvä muutos tämä uusi systeemi, tulee lisää kilpailua alalle ja hinnat tippuu edelleen. Ja kyllä systeemi (eli valvonta) hoitaa vilpilliset toimijat alalta pois.

Ihan niinkuin katsastustoiminnan vapauduttua?

"Katsastustoiminnan vapauttamisen yhtenä tarkoituksena vuonna 1994 oli parantaa autokatsastuksen saatavuutta ja palvelutasoa, kilpailun hillitessä hintojen nousua. Samalla katsastushintoihin lisättiin 22% arvonlisäveroa. Seurauksena olikin palvelutason roima nousu mutta myös hinnat nousivat voimakkaasti vastoin ennakkotoivetta. Vuosina 2002–2008 katsastusmaksu nousi 41,6%."

Alfh 26.10.2013 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1058731)
Olisko parempi pitää se kalusto kunnossa eikä vinkua katsastuksesta täällä netissä......

Onhan se joo hyvä pitää kunnossa, enkä vuosikatsastusta vastusta, mutta kai sitä ylilyönneistä saa valittaa?

Vähän tosin meni OT:n puolelle, taisi näistäkin ulinoista olla oma topic joskus..

Täytyy toivoa että korjaamokatsastuksissa arvioivat paremmin onko joku osa todella vaihdon tarpeessa, ettei tarvi välyksettömiä niveliä yms turhaan vaihdella.

baxxter 26.10.2013 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058679)
Kaveri kiroili kun hänelle kävi tuo jarrulevyepisodi ja tilasi sitten uudet levyt. Samalla selvisi että kyseisen auton (paksujen) jarrulevyjen kulutusvara on kirjan mukaan 1,6 mm (jos en väärin muista), eli 0,8 mm puoleltaan. Aika tiuha vaihtoväli siis?

Mun mielestä saa ihan peiliin katsoa, jos ostaa sellaisen auton missä ei ole jarrulevyillä kulumisvaraa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058936)
Onhan se joo hyvä pitää kunnossa, enkä vuosikatsastusta vastusta, mutta kai sitä ylilyönneistä saa valittaa?

Täytyy toivoa että korjaamokatsastuksissa arvioivat paremmin onko joku osa todella vaihdon tarpeessa, ettei tarvi välyksettömiä niveliä yms turhaan vaihdella.

Onko jarrulevyjen mittaus ylilyönti?
Ei niitä välyksettömiä niveliä ole tähänkään asti tarvinnut vaihtaa, ikävä kyllä niitä vaan vaihdetaan ja tullaan vaihtamaan jatkossakin. Oikeasti jos on sitä mieltä että auton on kunnossa, trafi kyllä mielellään toteaa saman ja silloin asiat menevät niin kuin pitääkin. Netissä uliseminen ei auta yhtään..

sos 27.10.2013 10:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1058578)
Mahtaakohan korjaamoilla saada muutoskatsastettua kanssa? Kun itse ainakin tunnen muutaman korjaamon pitäjän ja jos he voisivat muutoskatsastaa auton niin tarviisi mitään dynolappuja viedä vaikka oisi puoli konetta vaihdettu. He kun sattuvat ymmärtämään, että katsastus tehot on ihan eri kuin se mitä autosta löytyy todellisuudesta. (Patrollissahan ei toki ole kuin 3kW enemmän kuin orkkis koneessa ja ahdin on T04)

Mulla ainaki monesti skannattu liput ja laput koneelle, jos on joutunu jotain todistuksia muutos katsastukseen viemään, eli mun käsityksen mukaan ns "omavalmiste" kone pitää käyttää dynolla vaikka kaveri katsastaski

Kala92 27.10.2013 11:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1059116)
Mulla ainaki monesti skannattu liput ja laput koneelle, jos on joutunu jotain todistuksia muutos katsastukseen viemään, eli mun käsityksen mukaan ns "omavalmiste" kone pitää käyttää dynolla vaikka kaveri katsastaski

Niin siis hienoushan olisi siinä, että otteessa lukisi koneen olevan vakio. Monestikko poliisi on tarkistanut mitä sieltä pellin alta todellisuudessa löytyy? Ei siinä toki nytkään ole hirveästi vaivaa vääntää syöttöä pienemmälle ja laskea ahdot siihen kuuluisaan 0.3bar jolla vielä leimasta pääsee läpi. :rolleyes:

Heguli 27.10.2013 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1059144)
Niin siis hienoushan olisi siinä, että otteessa lukisi koneen olevan vakio. Monestikko poliisi on tarkistanut mitä sieltä pellin alta todellisuudessa löytyy? Ei siinä toki nytkään ole hirveästi vaivaa vääntää syöttöä pienemmälle ja laskea ahdot siihen kuuluisaan 0.3bar jolla vielä leimasta pääsee läpi. :rolleyes:

Eli julkisesti kehoitat ihmisiä rikkomaan lakia :confused: Ruuvaa sitä omaa autoasi miten lystäät mutta joku raja sentään.

Kala92 27.10.2013 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1059163)
Eli julkisesti kehoitat ihmisiä rikkomaan lakia :confused: Ruuvaa sitä omaa autoasi miten lystäät mutta joku raja sentään.

En, vaan toin yhden niistä skenarioista esille joka tulisi mahdolliseksi muutoksen myötä. Eli EN halua yllyttää ketään ajamaan autolla, jossa pellin alla on muuta kuin otteessa lukee. Ja kyllä, omani on katsastettu noille tehoille mitä siitä irti on saatu ja tullaan aina katsastamaankin. Ihan jo sen takia, että kolari tilanteessa on vakuutukset voimassa ilman pulinoita.

Landrooveri 27.10.2013 18:04

Mites jos auto ei mene pakokaasu päästöistä läpi tällä korjaamo systeemillä. Siinäpä remontoivat sitten koko moottorin ja tekevät sen halvemmalla ja nopeasti niin ei tarvii ite tehdä mitään.:confused:

AsA 27.10.2013 20:50

No aatelkaapas tältä kannalta eli jos ei se pissapoika toimi kun on säiliö tyhjänä tulee hylätty ja täytetään se pissa poika sillä 5e litra nesteellä siellä korjaamolla ja sillä pääskin läpi, taikka pakoputkessa pieni vuoto ei muuta kun pakokaasu imuri täysille no eihän se lambda mennykkään kohillee ja taas tuli hylätty no ei muuta kun koko putki uutta ja alkuperästä kaikkine katteineen no kas sehän menikin helpolla läpi.:D
Tuossa muutama esimerkki mitä siellä korjaamolla voidaan tehä ihan lain mukaisesti ja nyky ihmisistä suurin osa ei tajua autostaan yhtään mitään ja maksaa vaan mielellään.:rolleyes:
Ja voipi olla hyvän hintasia tulevaisuudessa noi muutos ja raskaan katsastukset.:D

Rak 27.10.2013 21:51

Jottei puurot ja vellit olisi kovin sekaisin:

Jos viet autonkorjaamolle katsastettavaksi niin ei sitä siellä luvatta saa alkaa korjaamaan.
Toisekseen, jos auto pomppaa jostain viasta katsastuksessa niin kyllä nykyäänkin esim. päästöihin liittyvissä vioissa korjaamo sen korjaustarpeen määrittää eikä katsuri.
Kusettaa voi siinäkin kohtaa jos haluaa.

Mitä muutoskatsastuksiin tulee niin ei ne dokumentaatiovaatimukset mihinkään vähene vaikka katsuri ois kuinka kaveria, tai jos vähenee niin oman perseensä katsuri siinä laittaa hiillokselle.

Siitäkään ei ole julkisuudessa kovin paljoa puhuttu mitä "korjaamokatsastus" käytännössä on.
Ei jokainen pärnänen ala yhtäkkiä leimoja hakkaamaan, kyllä henkilöstölle ja tiloille tulee tasovaatimukset ja ehkä joutuu katsuriksi haluava jollain oppitunnillakin istumaan.

Sitten se itsestäänselvyys eli jos kerta korjaamokatsastus on pelkkää kusetusta niin kuten aiemmin tässä ketjussa on todettu, se A-katsastus on edelleen käytettävissä :P

Krisse 27.10.2013 22:36

Mulle ei nyt ihan valkene tää teijän salaliittoteoria. Miten tää nyt mitenkään poikkeaa nykykäytännöstä jossa asiakas voi varata useimmilta korjaamoilta katsastustarkastuksen (+mahdollisesti havaittujen vikojen korjaamisen) ja katsastuksessa käyttämisen sen jälkeen kun auto on todettu kunnossa olevaksi? Korjaamo(puoli) saa rahansa siitä mistä tähänkin asti ja katsastus(puoli) saa rahansa katsastamisesta.

Ei se jatkossakaan mene niin että katsastusukko vaan heittää siinä katsastuksen lomassa uuden pakoputken alle mitään kyselemättä. Siitä tulee vikalista niinkuin aina ennenkin, ja asiakas sitten sen jälkeen päättää missä autonsa korjauttaa. Ja koska siinä vaiheessa se firma ei vielä tiedä haluaako asiakas korjauttaa viat siinä niillä, on aika riskipeliä alkaa vaihdattamaan jotain tukivarsiviljelmää vain rahastuksen piikkiin. Ja tuohon tulee (vai onko ne jo ihan päätettykin?) sellainenkin pykälä että sama ukko ei ruuvaa ja katsasta yhtä autoa, vaan ruuvaamisen ja katsastuksen hoitaa eri henkilö.

Katsastusalallakin taitaa olla nykyään sen verran kilpailua asiakkaista että tuskin siinä kannattaa alkaa kokeilemaan kepillä jäätä.

Muutenkin ihmetyttää aina nämä katastus- ja korjaamomekkaloinnit foorumeilla kun omalle kohdalle ei ole sattunut juuri mitään reklamoitavaa kummaltakaan osastola. Ainoa kerta kun olen ihmetellyt lopputulosta oli kun katsastusjamppa oli nuorempi kuin katsastettava auto eikä se oikein ollut tyytyväinen jarrujen suorituskykyyn, mutta muiden vikojen korjaamisen jälkeen nekin kelpasivat vaikka sanoin suoraan ettei niille ole tehty mitään kun ne vaan on näissä tälläset :-)

EDIT:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1059395)
Ei jokainen pärnänen ala yhtäkkiä leimoja hakkaamaan, kyllä henkilöstölle ja tiloille tulee tasovaatimukset ja ehkä joutuu katsuriksi haluava jollain oppitunnillakin istumaan.

No ihan samat vaatimukset kuin nykyisillä katsastuskonttoreillakin. Ehkä nyt ei tarvi olla seittemää eri sorttia tekevää kahviautomaattia aulassa, mutta noin katsastussuorituksen osalta.

Nikuzai 28.10.2013 00:45

Hintahan se mahtaa laskea ja pikku paikkakunnille se on vaan hyvä, mutta toisaalta helpottaa myös sellaisia ihmisiä jotka joka tapuksessa sen auton korjaa korjaamolla, eipähän tartte selitellä tai vian etsinnästä maksaa toiselle liikkeelle

Ja jos pakokaasuista ei mene läpi niin eiköhän korjaamolla sen saa laitatettua kuntoon samalla kun katsastaa, ei tartte ajella edes takaisin kyselemässä 5 minuutin hommalle aikaa ja sit uudestaan kats.asemalle letkuun kiinni

AsA 28.10.2013 09:17

No juu en haluu maalailla piruja seinille mutta kun ei kaikki ihmiset ymmärrä noista autoista todellakaan mitään eli ovat vaan tyytyväisiä kun auto meni läpi makso se mitä vaan. Ja enhän mie näistä mitään tajua mitä nyt päivät näitä kattelen.:D

Ja se laki uudistus tästä jokainen voi siihen tutustua http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...3_2013_p.shtml

-MaTTi- 29.10.2013 09:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AsA (Viesti 1059469)
Ja se laki uudistus tästä jokainen voi siihen tutustua http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...3_2013_p.shtml

Eikä tätä ole vielä edes nuijittu, 5.11. vasta käsittely. Iltalehti kirjoittaa ikään kuin se olisi jo lainvoimainen... ihme touhuu. :eek: Vaikka melkosen suurella todennäköisyydellä on läpi menossa, muutamista oleellisistakin ristiriidoista huolimatta.

H&K 31.10.2013 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1059820)
Eikä tätä ole vielä edes nuijittu, 5.11. vasta käsittely. Iltalehti kirjoittaa ikään kuin se olisi jo lainvoimainen... ihme touhuu. :eek: Vaikka melkosen suurella todennäköisyydellä on läpi menossa, muutamista oleellisistakin ristiriidoista huolimatta.

Aihetta sivuten, sopeuttamiset alkaa näköjään jo ennen ku lain voimaantulo varmistuu....

http://yle.fi/uutiset/a-katsastus_va...kuttaa/6910126

Heguli 31.10.2013 12:24

Kilpailun lisääntyessä asemien käyttöasteet on alentuneet koko ajan. Eli ennen autot odotti katsastajaa, nyt katsastaja odottaa autoja. Palkkakulut koko ajan nousee ja samalla katsastusmäärät vähenee --> ei hyvä. Eli kilpailu ei ole vaikuttanut hintoja alentavasti, koska kenelläkään ei ole siihen varaa.

pt. 01.11.2013 13:17

http://yle.fi/uutiset/autokorjaamois...stajia/6910700

"– Hintaa ei pitäisi ruveta polkemaan ihan alas. Joku raja pitäisi vetää, vaikka valtakunnallisesti sovittu perushinta, jotta kukaan ei voisi tehdä kymmenellä eurolla katsastusta, Seppänen pohtii. "

Ymmärrän ja en sitten taas halua ymmärtää.

Kirjoitetaan ensin musta-valkoisesti, sekä saivarrellen:

Minkähän takia Joensuussa autokatsastusfirma on pyörinyt tuollaisella poljetulla hinnalla tähänkin asti?

Olisikohan ollut sitten VIISAAMPAA määritellä maksimihinta katsastukselle jo aikaisemmin, jotta tälläiseen tilanteeseen ei oltaisi tultu, jossa ahneus on ohjannut toimintaa?

Nyt ollaankin tilanteessa, missä aletaan miettimään perusliiketoiminnan kannattavuutta ja toiminnan järkevyyttä pelko perseessä, niin kertonee sen, ettei ihan järkevästi ole hintoja mietitty alun alkaen.

Mikä järki on sitten alkaa hinnoittelemaan LIIKETOIMINTAA (sovitulla minimimaksulla) hintojen kautta sellaiseksi, että jokainen alalle tuleva saa varman rahan toiminnalle?? Alkaa palkkatöihin ja palkolliseksi, jos haluaa suurin piirtein tietää mitä kuukaudessa voi tienata, yrittäjäksi, jos ymmärtää riskin..


Kilpailuetuna voisi olettaa korjaamoilla olevan sen, että porukkaa on jo muutenkin töissä ja saadaan tehtyä katsastuksia ja jos ei työtä ole, niin sitten pääsee kaveri vaihtelemaan vaikka öljyjä, eli varmennin tuota hommaa on.

Jugga 01.11.2013 14:40

Onhan se nyt huomattavasti miellyttävämpää maksaa jollekin 5 ukon pärnäsen korjaamolle ne katsastusrahat kun jollekin ranskalaiselle jättiyritykselle joka käärii miljoona voittoja Suomalaisten katsastusjärjestelmästä.
Osaaminen on koulutuskysymys ja sama kusetuksen mahdollisuushan se on aina tapahtui se tarkastus missä hyvänsä.
Ainoana miinuspuolena näen sen, että katsastusmäärien pienentyessä nykyisillä asemilla ja ahneuden pysyessä vakiona tulevat muutoskatsastuksien yms. hinnat nousemaan pilviin.

-MaTTi- 02.11.2013 20:13

Katsastushinnat pyörii tällä hetkellä 30-40€ välissä, pakokaasumittaus sitten erikseen. Se maksaa korjaamolla teetettynä about saman mitä katsastuksessa, joskus jopa toista sataa jos sisältää hivenen vianetsintää samalla.

Tuskinpa ne korjaamotkaan alkaa koko pakettia 30€:lla myymään, jos et oo autoa heillä huollattanu.

Näinköhän siellä pärnäsen korjaamolla osataan seurata esim. vanhoihin auroveropykäliin liittyviä metkuja tai vanhoja tekniikanmuutosasioita. Kynnys keskeyttää katsastus ja lähettää asiakas muutoskatsastuttamaan auto jonnee muualle on myös varmaan olemassa.

No, aika näyttää. Mielenkiintoinen seikka myös se että jälkitarkastuksessa vois käydä missä tykkää, ei tartte samalle asemalle mennä.

vmt 02.11.2013 20:23

Kyllä mä ainakin toivon, että kilpailun lisääntyminen on hyvästä. Huono homma se ei luultavasti ole ainakaan... Oikeestaan, miksi aloin kirjoittamaan, niin tuli mieleen, mikä on nykyään katsastajan koulutusvaatimus? Joskus se taisi olla inssi, mutta riittääkö nykyään vaikka autoasentaja?

-MaTTi- 02.11.2013 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1061382)
Kyllä mä ainakin toivon, että kilpailun lisääntyminen on hyvästä. Huono homma se ei luultavasti ole ainakaan... Oikeestaan, miksi aloin kirjoittamaan, niin tuli mieleen, mikä on nykyään katsastajan koulutusvaatimus? Joskus se taisi olla inssi, mutta riittääkö nykyään vaikka autoasentaja?

Teknikkotaso riittäny. Jatkossa asentajan amislinjaki riittää kunhan on tutkinto.

Trafi kaiketi ulkoistaa jatkossa katsastuksen valvontansa, sit saa taas senki puulaakin toimintaa maksella katsastushinnoissa.

vmt 02.11.2013 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1061384)
Teknikkotaso riittäny. Jatkossa asentajan amislinjaki riittää kunhan on tutkinto.

Trafi kaiketi ulkoistaa jatkossa katsastuksen valvontansa, sit saa taas senki puulaakin toimintaa maksella katsastushinnoissa.

Aika paljon muuttaa vaatimusta. Toinen kuitenkin opistotaso ja toinen vaan 2. asteen tutkinto. Ja kun miettii omalta alalta sitä, kun amiksen tokaluokkalaisia kävin opettamassa pari päivää, niin ei vaatimukset kovin korkealla ole...

Mitenkäs se tähän asti on toiminut tuo katsestuksen valvonta? Tilastoista vaan, vai ovatko esim pistokokeita tehneet?

AsA 02.11.2013 23:13

Kyllähän noi trafin testiautot kiertelee harvasen vuos ympäri maata.
Ja eikös trafi meinannu nostaa tuota valvonta maksuaan samalla kun laki uudistuu :D

Nikuzai 03.11.2013 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AsA (Viesti 1061485)
Kyllähän noi trafin testiautot kiertelee harvasen vuos ympäri maata.
Ja eikös trafi meinannu nostaa tuota valvonta maksuaan samalla kun laki uudistuu :D


Mites siihen trafin testi auto hommaan muuten pääsee, kun käsittääkseni se menee niin, että arvotaan random auto ja se syynätään kullipystyssä suurennuslasilla ja omistaja sitten käy sitä leimailemassa siellä täällä ja jos virheitä ilmenee niin sanktiota paukkuu.
Ja on kuulemma ollut sellaisiakin tarkistusautoja missä ei ole suoranaista hylky vikaa eli kyllä ne tarkkailee myös "liika laskutusta";kin

H&K 21.12.2013 13:23

Aiheeseen liittyen, tollanen osu silmään:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/ar...rkotti/2457032

ImacInnes 15.01.2014 22:24

Katsastus muuttuu?
 
Tämä liippaa asian vierestä.

Asiakas oli käynnyt leimalla ja nyt pitäisi kuulemma tuulilasi vaihtaa kun oikeassa alakulmassa oli halkeama.
Asiakas ihmettelemään että se on tuollaisenaan kelvannut viimeiset 6 vuotta jotta mitenkäs nyt ei enään.
Katsuri oli sanonnut että on eu direktiivit kiristyneet tuon osalta.
Onko näin?

Meillä töissä ovat käynneet mm. sorvaamassa jarrulevyjä alamittaisiksi nämä katsastuskonttoreiden "katsastusmiehet".

t. Ismo Ämmä

H&K 15.01.2014 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1092494)
Tämä liippaa asian vierestä.

Asiakas oli käynnyt leimalla ja nyt pitäisi kuulemma tuulilasi vaihtaa kun oikeassa alakulmassa oli halkeama.
Asiakas ihmettelemään että se on tuollaisenaan kelvannut viimeiset 6 vuotta jotta mitenkäs nyt ei enään.
Katsuri oli sanonnut että on eu direktiivit kiristyneet tuon osalta.
Onko näin?

Emännän pajeron tuulilasi meni kanssa vaihtoon vaikka oli monta vuotta samanlainen. Katsurin kommentti oli että Trafin ohjeen mukaan näkökentässä ei saa olla halkeamia, ja näkökentäksi lasketaan se alue tuulilasista jonka pyyhkimet pyyhkiin

sos 16.01.2014 14:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1092508)
Emännän pajeron tuulilasi meni kanssa vaihtoon vaikka oli monta vuotta samanlainen. Katsurin kommentti oli että Trafin ohjeen mukaan näkökentässä ei saa olla halkeamia, ja näkökentäksi lasketaan se alue tuulilasista jonka pyyhkimet pyyhkiin

eli sulasta pala pois halkeaman kohdalta:)

vekkipappa 18.01.2014 01:50

Mulla oli celicas sama homma. Kolme vuotta meni läpi ihan a-pilarin vieressä ollut koko lasin korkeudelta oleva halkeama apparin puolella. Ja halkeama oli aina valkoisena ympäriltään. Sama leimamies leimasi 3 kertaa peräkkäin. Ensimmäisellä kerralla meni ok. Toisella kerralla sanoi liian isoista vanteista ja kehu että seuraavalla kerralla muutoskattastus ja kolmannella kerralla tuulilasi vaihtoon kun kuulemma paha se halkeama mutta ei vanteista sanaakaa vaikka samat mitkä edellisvuonna.ja sanoin siitä halkeamasta että on ollut sen neljä vuotta ainakin nii pitää kuulemma vaihtaa. Että sellainen tarina tähän väliin


Sivu luotu: 05:11 (GMT +2).