![]() |
HJ60+5.0 V8
Elikkä kyselen uutena maasturi harrastajana ja samalla uutena jäsenenä tuollaista otsikon mukaista asiaa, joka alkoi kiinnostamaan tässä syksyn aikana.
Elikkäs olisiko tuollainen paketti mahdollista saada muutoskatsastettua kilpiin? Ja miten on vertailumallien laita sitten, että käykö esim. 2F/3F koneet vertailuun? Olen sen verran tutkinut, kun ainakin BJ:tä olen tavannut jopa kilvissä 5.0 kasilla, mutta en yhtään HJ:ta, joten asia kiinnostaa sen takia. Olisi myös hyvä hieman saada tietoa lisää noiden toyotan moottoreiden tarkemmista tehoista, kun eri paikoissa samoille koneille on ilmoitettu erilaisia tehoja. Ja kasiksi olen ajatellut jotain matalaviritteistä Chevyn kasia. |
Kyllähän toi pitäs olla mahdollista edelleen ja onhan suomessa kilvissäkin ainaki yks V8 HJ moparin tekniikalla.
Eiköhän teho vertailukohteena mee vaikka FJ60/FJ62 malli, eli bensa moottorinen 60-sarjalainen. |
Entä onko noilla FJ60/FJ62 alustaltaan ja jarruiltaan mitään eroavaisuutta tuohon HJ60:seen vai ovatko samat osat?
|
Lainaus:
Nii ja voihan sitä moottorin vaihtoa kai verrata myös HJ61 malliin moottorin osalta mun mielestä. Joku autoja leimaileva vois näit vahvistaa. |
Olen sen verran tutkinut noita vaihtoehtoja, että FJ60 olisi parempi vaihtoehto vertailuun kun niissähän on suurempi kone kuin muissa eli 4.2 litrainen. Mutta vastaavasti sitten FJ62 olisi teholtaan suurempi, mutta vain n. 4 litran koneella. Vai olisiko mahdollista käyttää samaan aikaan kahta eri vertailumallia samaan aikaan?
Näistä vertailumalli asioista minulla itselläni ei ole minkäänlaista käsitystä oikeastaan ja sen takia kyselenkin näistä asioista :D |
Lainaus:
|
Miksi chevyn v8 eikä esimerkiksi toyotan oma 1uz-fe?
|
Veikkaisin sekä moottorin että aftermarket palikoiden hintaa ja saatavuutta? Ei kait nuo Lexuksen V8- koneet varsinaisesti mitenkään huonoja ole, mutta onhan tuollaisessa perusyksinkertaisessa tönärikoneessa silti hyvät puolensa.
|
Eikä taida löytyä max 186 heppasta kasia leluxilta.
|
Tehoa on monessa pikkulohkossa äkkiä yli tuon 186, L96 on pikkasen liian tehokas 190 hevosellaan, mutta Monte SS:n keulalla kyseistä pataa on saanut 180 heppaisena. LG4 versio ois sitten 170 heppainen.
|
L03?
|
etit sen 305:sen luovuttajan sellasesta autosta jossa on joku 140hp, esmes Caprice tms matalaviritteinen. taisiis, kaytannossa paperit/todistuksen, etta ko kone on ollu tuon tehosena tietyssa automallissa. talleen sie et tarvia pelleilla noiden verrokkiautojen kanssa yhtaan, jenkeissa on se hyva puoli, etta samaa perusblokkia on todella laaja kirjo, nimenomaan just tehojen puolesta :) ite en kylla pilais hyvaa HJ:ta alitehosella GM:n vaparikasilla, vaan panostasin sen orggiksen dieselipadan virittamiseen esm just ahtamalla jne.. tulee kaikesta huolimatta pitkan paalle halvemmaksi, kun se tehon puute pakottaa siut sitten virittamaan vaparikonetta = helvetin kallista :D
meinaan, sen koneenvaihtoaihion hinnalla, puhutaan kuitenkin tonnista-parista, sie vaihdat dieseliin isomman ahtimen, preppautat pumpun ja saat viella helevetin ison valijaahdyttimenkin putkineen konehuoneeseen. nuilla evailla neljan litran diiseli jos ei kehita 200hp takarenkailta ni sillo on jotakin menny pirusti pieleen ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo, suomesta ei oo vaikeeta löytää pienitehosta pikkulohkoa. :) Muutaman satasen leima-loppui-lauluautoja tulee syksyisin myyntiin.
Tarkka koneen maksimikoko on 60 sarjaan (sekä 40 ja 55 sarja) 5287.5 cc. Kuutiotuumina 322.6 cid. Eli 305 letukan lisäksi listaan voi laittaa 273, 318 mopar 262 (110 hv :D ), 265, 267, 283, 307 letukka 260, 289, 302 ford 267, 301 pontiac 260, 307 oldsmobile 300 buick 304 amc Jos ostaa kasari farmari-GM:n, niin kannattaa katsoa minkä merkkinen kone siellä on nokalla. Ei oo välttämättä sama mitä nokkamerkissä lukee. :) |
Hmm, tuon 262 muskelimoottorin voisi laittaa vaikka mihin kikottimeen. Mistähän tuollainen löytyy? 110hv:eek::D:D:D:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
En kyllä hauku noita Toyotan enkä Lexuksen koneita jenkki koneisiin verrattuna huonoiksi, päin vastoin. Kone valintani on puhtaasti mieltymyksieni pohjalta syntynyt. Olen aina pitänyt noista V8 jenkeistä kun aloin 8 vuotiaana (elikkä n. 15 vuotta sitten) kiertämään enoni mukana tallilla laittelee eri jenkki autoja. Siitä syystä itseä kiinnostaa laittaa ensimmäinen V8 maasturi, vaikkakin pientä tekemistä se kyllä vaatiikin. Ja aloitus ei varmastikaan ole ihan tavallisimmasta päästä, epäilen vahvasti. (Jos joku kysyy miksen laita suorilteen jenkki autoa, niin vastaus on että löytyy jo kolme käyttöautoa eikä neljännelle ole tarvesta) "Mutta sehän on vain puhdasta harrastamista vanhojen autojen kanssa :cool:" |
Lainaus:
Autohan minulla toimii tällä hetkellä työautona, mutta talveksi se on tarkoitus purkaa ja rakentaa uusiksi. Lainaus:
|
Lainaus:
Juu olenkin ajatellut et jos sattuu löytymään oikea koneinen auto kohtuu hinnalla niin ostan koko auton kerralla. Saa ainakin seuraavan uuden projektin kun HJ valmistuu eikä tarvi miettiä mitä alkaa seuraavaksi tekemään. Elikkä mielessä pyörii juuri nuo capricet/80-luvun El Caminot tällä hetkellä. Jos on muita vaihtoehtoja niin voi ilmoittaa tänne tai privanakin. Arvelen että oikeita jenkki harrastajiakin täältä löytyy varmasti. |
Itse en ole koskaan oikein joutunu näiden iskutilavuuksien/tehojen kanssa leikkimään kun olen enempi muutenkin ollu noiden yli 400 cid:ien parissa aikoinaan. Pikku lohkot on minulle ihan uusi käsite sekä niiden tehot tähän omaan "pikku" autoon :D
|
Kannattaisko tuohon hommata 305 TBI ruiskulla, 2 piste pruutta 80 luvun lopusta ta 90 alusta. TBI on helppo ruisku asentaa toiseen koriin ja ei tarvis pelätä kaasarin kiehumisia ja auton sammuilemisia kallistuksissa jne kaasarien kiroja. Parhaita varaosa-autoja olis varmaan läpimädät 90luvun alun vanit.
|
itse etsisin
camaroita niissä oli tbi koneita enemmänkuin suomessa bensakoneisia vaneja,
niitä löytyi valillä tolpanympärille kiedottuna jolloin kone vielä ehjä eikä kukaan kiukuttele että menit pilaamaan "hyvän"aihion. |
Lainaus:
Ja siihen päälle vielä 30 vuotta huonoo huoltoo ja kovaa ajoo, niin nokalla voi löytyä mitä vaan. :D |
|
Nimimerkillä Junebella:lla oli HJ60 Mopen 360 727 loota ja 203 jakis. Haulla löytyy vanhoja juttuja. Rakennettu -90 luvulla offroad centerissä
|
Lainaus:
ilmanen vinkki, hankit 350 pikkulohkon, siihen saat paremmin viripalikkaa kun 305:een (+nama on paallepain saman nakosia...) ja se tulee pukkaamaan voimaakin ihan eri malliin kun tuo 5l, kone meinaan omaa paremman viripotentiaalin kun pienempi malli. paperilla sitten kanta-autoksi koneen luovuttajalle justiikaan joku TBI/TPI ruiskunen <180hv 305cid "tykkimoottorilla", katiska kilpiin ja sitten vasta alat avartelemaan kansia ja kaivamaan siihen niita kunnon palikoita :) noita vastaavuustodistuksiahan saa kun osaa oikeista paikoista pyytaa, eli jos kaveripiirissa on jenkkimiehia, niin etkohan sie moiset saa aika helpostikin :D vaihat konepellin alle GM:n V6 koneen ja ahdat sen, suorilla putkilla normi kansalaiset ei alya mitaan eroa ja kylla tuosta 4,3l kutosesta saa sen 300 irti turbotekniikalla helpostikin :D |
Lainaus:
Ja sitten se vajaa 180 hv 350 TPI; missä semmoiset tehot on paperilla? Tuo chevyn pikkulohko on "helppo" istuttaa cruiseriin, menee vaikka orkkislaatikkoon sopivilla adabtereilla. p.s kestääkö tuo 305 porata 350:seksi? |
nopiasti kun wikista kahtoo niin tuota 350:sta koytyy aika matalilla tehoilla :) en tieda paljonko on 305 koneen seinamavahvuus, mutta voin kylla kysasta pariltakin kaverilta jotka nuihen kanssa on enempi pulanneet. litratilavuutensa puolestahan se EI ilmeisesti Cruiseriin kuitenkaan mene, ainakaan laillisesti..
350 Production: 1967–2003 Displacement: 350 cu in (5.7 L) Power: 145 hp (108 kW)-370 hp (276 kW) Bore and Stroke: 4.000 in × 3.48 in (101.6 mm × 88.4 mm) 305 Production: 1976–2000 Displacement: 305 cu in (5.0 L) Power: 130 hp (97 kW)-250 hp (186 kW) Bore and Stroke: 3.736 in × 3.48 in (94.9 mm × 88.4 mm) loytyykos patrolliin muuten moista adapteria milla GM:n SB kavis suoraan vaihelootaan?!?!? |
Mulla oli taannoin 4,3 litrainen v-6, siis 350 sb lyhennetty painos, ja se oli tarkoitus istuttaa bj:n keulalle; se oli tbi-ruiskulla, ja vielä kireimmästä päästä, tehot oli pikkaisen alle tuon 180hv.
Tuo letukan sb v-8 menee mittojen ja painon puolesta bj-40 konehuoneeseen huomattavan helposti, ja hj-60 on runkoaisojen välistä 7cm? leveämpi. (esim. oldsin 5 litran kasin kanssa tulee paljon enemmän ongelmia) tuo V-6 on reipas 10cm lyhempi, siis konetta saa max reipas10cm eteenpäin, siis takakardaaniin lisää pituutta, jakolaatikkoa ylemmäs... Noita adabtereita voi katsella netistä, itse olen tehnyt ne itse... Myös Nissan/Chevy olen siittänyt yhteen, toki nissanin LD28 koneen chevyn tilalle veneeseen... Tuossa vuosi takaperi, kun tuo hdj alkoi kaivata huomiota, meinasin tilata ebaysta sb 305 tpi:n ja... ja hdj:ssa ei ole niin suurta ongelmaa noista tehoista... mekaaninen ahdin mahtuisi tilan/tehon puolesta mukaan... |
Oma 5 penniä tähän keskusteluun.. Jos (eli kun :D ) V8 pitää olla, niin Fjord tai Mopsi tarjoaa paremman potentiaalin. Siis kun se n. 5.2 litraa on maksimi..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Ja siitä tulevasta koneesta sen verran että olen alkanut etsimään muunkin merkkisiä koneita jotka sopivat tilavuudensa ja tehonsa puolesta vaihdoehdoksi. Kunhan vaan sopiva tulee vastaan. Autoa pitää muutenkin hitsata talven aikana jotta sen kehtaa ensi kesänä taas viedä katsastukseen. Joten siinä sivussa olisi hyvä alkaa suunnittelemaan uutta konetta samalla ja ehkä laatikon ja jakiksen vaihtoakin, mutta katsotaan miten käy.
|
Lainaus:
|
No niin elikkäs nytten alkaa olemaan tuo tuleva konekkin jo suurin piirtein tiedossa elikkäs ajatuksissa olisi tuo LO3 TBI kone.
Ja laitetaampa vielä sellainen kysymys, että mitenkäs tuo sähköpuoli olisi hyvä toteuttaa? Muuntamalla tuo koko sähköpuoli 12 volttiseksi vai sitten laittaa koneen sähköt jännitteen muuntimella 24v->12v. Ehdotuksia otetaan vastaan kumpi olisi pidemmän päälle parempi ratkaisu. Ja jos jollain on kokemuksia noista BJ/HJ V8 vaihdoista niin kuunnellaan vinkkejä myös. |
No tuolta löytyy juuri sopiva. Heikko ihminen ei kyllä kykene ostamaan tuota kun vertaa hintaa L31R moottoriin:D:D:D:D:D.
http://www.summitracing.com/int/part...make/chevrolet |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mulla on muistikuva, että ennen auton ostoa tarkistin, että olisi käytönaikaisilla päästöillä? (Yksi mersu jäi ostamatta, kun oli vähäpäästöinen) |
hmmm taisin höpistä lööperiä, alkupään HDJ:t voi teorassa olla ei-vähäpäästöisiä, koska vähäpäästöisyyspakko tuli vasta -92. 1HD-T on kuitenkin mainittu vähäpäästöiseksi kelpuutettavien joukossa ja siitä on saanut jonkun verohelpotuksen, eli todennäköisesti vanhemmatkin on rekisteröity vähäpäästöisinä. Kannattaa selvittää ihan kyseisen yksilön tarkkuudella konttorilta, nää on melkoisia kiemuroita...
|
Eikös rekisteriotteessa lue vähäpäästöinen, jos on vähäpäästöinen?
|
Lainaus:
Lainaus:
|
..ja toisaalta mitä haittaa tuo vähäpäästöisyys aiheuttaa niin kauan, kun löytyy vähintään saman päästöluokan tai uudempi kone, jossa ei mene tehorajat yli?
Toki sellaisen koneen löytäminen on mahdollisesti hieman hankalempaa, muttei läheskään aina mahdotonta. Mielummin ottaisin vähäpäästöisen auton jossa ei tehot mene koneessa niin helpolla yli, kuin sen että pitää etsiä joku aivan nuhapumppuversio ja turata sen jälkeen sitten lisää hevosia pellin alle. Muutenkin nuo uudemmat koneet usein on monipisteruiskuja, ei TBI- koneita tai pahimmillaan kaasareita.. |
Ei seevun tbi ruiskussa ole mitään suurempaa vikaa jos puhutaan vakiopannuista... Yksinkertainen vehe.
|
samppas on asian ytimessa, chevyn SB ja sen lapsonen v6 on yllattavan pieniruokasia TBI koneena, tai miten sen kahtoo, mutta jos 4,3l kutonen syo maantiella 10l/100km ja miun 1,8T passatti vei kaheksan, ni pitasin chevyn konetta pieniruokasempana, koska se on melkein 3x isompikin ;) toisekseen viat on yksinkertasesta rakenteesta johtuen yksinkertasia, alipainevuotoja tai rikki menneita antureita, jotka voit mitata yleismittarilla, ilman hathat oskilloskooppeja sun muita harpattimia :)
|
Mitäs jos ostaa irto koneen eikä pysty todistamaan konttorilla että mistä autosta
peräisin, niin riittääkö muutoskatsastukseen koneen koko mikä on merkattu lohkoon ja penkkilappu tehoista? |
Lainaus:
Jos sul on vakio kone vaikka Caprisesta, nii varmaa riittää ku näytät lohkonumeron ja mitä siitä sanotaa... Jos on enemmälti viritetty(muutakin ku peltisarjat ja nokka), nii sit haluaa penkkilapun, et on jotai mustaa valkosella... Viime koneen vaihdossa katto wikipediasta mitä 454 moottoreissa on ollu tehoo, sit vaa kysy et onks tää hyvä..? :D |
Mua on aina harmittanut amerikan vehkeiden hinnat, niitä on jossain varastossa paljon!
En vaan näe mitä hyvää japsiaihiossa on, eikö se kone ole sen ainoa hyväpuoli? |
Sivu luotu: 05:09 (GMT +2). |