![]() |
Toyotan sähkökäyttöisistä napalukoista.
Mikäs on kokemus uudemman Lj:iin sähkötoimisista napalukoista? Onko hyvin huollettuna luotettavat ja miten kestävyys onko eroa manuaaliseen? Akselit on suzukin alla joten sitä kestävyyttä voi vähän suhteuttaa..
|
Saaks läjään sähkösiä napalukkoja....ei oo sattunu koskaan silmiin sellasia
|
Nuot akselit on jotai vm.90 ylöspäin.. Murrokset on mös vähän jäsymmät mitä vanhemmissa.
|
Miten toimii sähköinen napalukko? Mistä olet sellaisia pongannut?
|
Vai onko jotku automaattiset napalukot?
Vai onks kabiinissa joku oma nappula napiksille?? Vähän niinku jossai foorteissa on..? |
Näyttäshän noita olevan kun googlettaa, kommentteja näyttäs olevan puolesta ja vastaan:
"The electric hub locks are prone to failure as far as I have been able to find out. Mine play up periodically." "KZJ 78 it is! Great car other than these damn electric hubs." "I love my electric hubs and would not give them up. Push button for easy release of your hubs equals awesome trail turning. I wheel the hell out of mine and so far no failures yet." "i have yet to see a single elec hub fail unless related to poor reinstalation proceedure. the elec hubs are just as strong as the old manual hubs plus they are held on with 10 bolts verses the old 6 bolt pattern." Eli nuo kytkeytyy ilm. nelivedon napista sisältä päälle ja pois navassa olevan sähkömoottorin avulla. "The knuckle and splindle are specific with wires going through the spindle, the spindle has two copper tracks for the hub brushes riding on the back side, the hub incorporates a tiny electric motor that rotates the gear on lockout taking care of turning the internal engagement dial. They could be handy but in the real world they suck reliabilitywise. " Tuolla esim. jotain juttua: http://forum.ih8mud.com/70-series-te...ml#post4918225 http://forum.ih8mud.com/70-series-te...king-hubs.html |
Kuullostaa kalliilta
|
Jos minulta kysytään, niin napalukkojen yksi ja ainoa järjellinen hyöty on siinä, että jos akselin sisältä jotain pamahtaa rymytesä palasiksi niin voi irrottaa navan vetarista ja ajaa kotiin ilman purkutöitä, vasta tallilla sitten avaa ja kattoo mitä on mennyt.
Mitään muuta hyötyä noista ei ole, ei niin minkäänlaista. Polttoaineen kulutuksessa eroa ei rahallisesti ihan älyttömiä tule, jollei sitten veivaa kymmeniä tuhansia vuodessa. Itselle ottaisin napalukolliseen autoon mielummin kiinteät tilalle kuin pitäisin napikset.. ja miten ihmeessä napalukot vaikuttaa auton kääntyvyyteen? Jos ei taivu kiinteällä nelivedolla, niin takaveto päälle, etupäähän kääntyy silloin ihan niin jyrkkään kuin mahdollista on - oli napalukot auki tai kiinni. |
Hiukat ot:si menee mut manuaali napalukot auttaa ihan hel...sti noissa trailerihommissa. Saa hitaalla takavedolla vekslailla ilman kytkimen sulattamista varsinkin kuorma päällä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ajoneuvosta riippuen hanttaa välillä reippaastikkin asvaltilla vastaan jos kiinteellä nelikolla pyörittelee, vastaavasti nurmikolle eksyessä kuorii puoli pihaa.
Mitä tieajoon tulee niin kun saa napalukot auki, etukardaanin tasapainon ja kunnon ei tarvi olla niin justiinsa ja silti saa posottaa ilman jurinoita menemään :D Ja mitenkäs longfieldit, mikäli olen oikein käsittänyt niin osa väännönkestävyydestä tulee kulutuskeston kustannuksella? MItä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin tutkii etukäteen miten napikset saa päälle tai pois sähköhäiriötilanteessa ja ajelee niin pitkään kunnes(jos) ko. tilanne realisoituu ja heittää ne sitten mäkeen. Kestävyys luulis suikan alle riittävän. |
Lainaus:
|
Yhdyn kyllä tuohon mitä "Rak" kirjoitti.
Tietyillä ajoneuvolla ja varsinkin tietyllä voimanlähteillä ovat hyvinkin tarpeen !:D Tuo etukardaani pointti myös. Mulla etukardaani ravisti kulmien ollessa perseellään mutta napalukkojen kans ei ongelmaa, ku napsautti lukot auki tienpäälle. Niin nuista sähkölukoista, ovat japanintuonti aksulat niin siitä syystä voivat olla harvinaiset täällä. Navat on kasattu nyt "tönkkiin", eli voi myös sähkötoiminnon särkyessä kasata jatkuva vetoiseksi. Navathan tietenkin heittää pelaamasta siinä syvimmässä lutakossa:D |
Oletin sitten että ne vaan ajetaan sähköllä toiseen reunaan ja sitten pysyvät siellä ilman virtaa, jos ne tarvii virtasta päällä pysyäkseen niin sitten vitelikköön tai jumiin saman tien :)
|
Lainaus:
ja alkuperäseen kysymykseen veikkaus, niinkuin Kekkosen aikana niin tietyt varusteet on päätetty mitä Suomalaisten autoissa on , ja automaattisia napalukkoja ei Suomi malleissa käsittääkseni maahantuojan toimesta ole ollut. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Autoa ei minulla enää ole joten en saa kuvaa otettua, mutta kyseessä oli vm. 90 Taro |
Lainaus:
Jos paukkuu ja rutisee, niin on auto rikki tai väärä nelivetomoodi päällä. Sitä en sitten tiedä mitä Jeep- liikkeessä ovat hourineet, ei jatkuvan nelivedon mitään kuulu paukkua. Turha on autoa syyttää jos kuskissa tai huollossa on vikaa.. ;) Edit: Niin ja tarkennetaan nyt vielä, että ne napalukkojen auki/ kiinniolemiset toki vaikuttaa jos on etukardaani tjsp. vituillaan niin että pitäisi saada etuperä kokonaan irti voimalinjasta. Toisaalta jos sen auton pitää kunnossa, niin ei noita ongelmia kyllä sitten pitäisi olla. Viimeksi olis itsellä ollut rymyyttelyjen jälkeen tarvetta kun paukahti etuperä tuhannen päreiksi. Mutta, ottaisin silti mielummiin kiinteät navat kuin manuaaliset avattavat - tai varsinkaan automaattiset. Mitä vähemmän vikapaikkoja, sen parempi. Tuosta hinauksesta pehmeällä; en oikein nyt tajua pointtia että nelikolla repii nurtsin ruvelle mutta napikset auki ei. Eikö se nyt hitto vieköön ole sama asia ajaa sillä takavedolla, tai kiinteällä nelikolla napalukot auki? Miksi niitä napalukkoja pitää sinne ulos mennä ropaamaan, kun nelivedon saa joka autossa (paitsi useimmissa jatkuvan nelivedon vehkeissä) pois päältä hytistä kahvaa kiskomalla ja on takavedolla, ja pysyy nurmikkokin kunnossa? ..ja toisaalta kunnossa ollessaan jatkuva neliveto ei pahemmin nurmikkoa ruvelle rullaa, mutta pitoa on vähän paremmin kuin pelkällä takavedolla. Tuo hidas takaveto on hyvä pointti silloin kun sitä tarvitsee, tosin joissain autoissa senkin saa suoraan kepeistä nykimällä, ja toisiin voi tehdä itse twin stickin.. |
Napalukkojen hyöty liittyy juuri siihen että nurtsilla kärryn kans sommatessa saa ajella mukavasti hitaalla puolella ja säästyy kiinteen nelikon murtamisefektiltä :)
Eikä tartte sijoittaa ko ominaisuuden saamiseen rahaa(twinstick). Toki nopeella puolella pelkkä takavetokin toimii, mutta sitä tuskin kukaan? käy kiistämään että hitaalla puolella se on sopivassa tilanteessa helpompaa. Ja ennekuin joku alkaa inttämään niin kyllä, onnistuu se nopeallakin puolella, mutta nyt on kyse helppoudesta ja mukavuudesta :) Ja napalukkojen epävarmuudesta puhuttaessa pitäisi miettiä missä määrin niissä on ollut vikoja. Jojotan napiksia tiedän kyllä porsineen mutta tässäkin pitää muistaa suhteellisuus, jos ne hajoaa 39.5 boggereilla hiluksissa ja siinäkin poikkeukselisesti niin en lähtis niistä tekemään ensimmäistä pirua suikan alla. |
Paluu ensimmäisten kysymysteni äärelle.
:D
Vaan miten v..tussa nuo sähönapikset oikein toimii jos kyseessä ei ole se toisen vetarin katkaiseva malli? |
1 Liiteet
Lainaus:
Sähkö tuolle tuodaan spindlen läpi liukupintojen ja hiiliharjasten kautta, eli ei jotenkin vaikuta kauheen vikasietoselta ratkasulta mutta mistäpä noista tietää :) Liite 41753 |
Vaikuttaa tasan yhtä nerokkaalta ratkaisulta kuin noi katkeavat vetarit, on sitten alipaineella tai sähköllä..
|
Miten miulla olisi muistikuva että se sähköinen napalukko kytkee ainoastaan toisen puolen irti/kiinni? Toisella puolella oli kiinteä vetolaippa.
Paratiisi Offissahan vuonna 2010 oli keltainen uuskoppainen Läjä parkkipaikalla seisomassa missä oli "sähköiset napikset", kai sen nyt joku tuntee niin saisi paremmin faktaa pöytään? Aika jännästi menee noin varustet uuskoppaisissa Läjissä, toisella on sähköiset napikset ja esim. nimim. sikakopan uuskoppaisessa Läjässä on manuaalinen nelikon kytkentäkin, ei siis alipainekellolla. Ja on muuten alkuperäinen kun piti oikein käyttöohjekirjasta tutkia auton ostoreissulla että wtF? |
Jenkit ei siis olekaan ainoita jotka osaa sekoittaa epämääräisiä osia autoihinsa? :D
|
Lainaus:
"The locking hubs contain a miniature motor, one for left and one for the right, that turns and locks the front axles." |
mparty on kyllä tehnyt peusteellista selvitystyötä tämän asian suhteen, kiitos siitä!:)
joo molemmin puolin pitäis olla samanlaiset, koska sähköt menee molempiin. Ovat tällähetkellä koko ajan lukossa. Kestävyys puolesta olikin tuossa mpartyn laittamassa tekstissä lontooksi, että olisivat yhtä kestävät kuin manuaaliset. Joten kestävät suskan alla varmasti! Käytännön kokemukset kiinnostais noista.. :rolleyes: vaikuttavat toki aika epävarmoilta, siksi kyselen kokemuksia täältä. |
Mites muuten jos ne pitäisi olla sähkömoottorin (vai tarkoitetaanko tuossa tekstissä moottorilla solenoidia?) avustuksella päällä ja ilman sitä pois -> sähkövirta katkeaa niin on auki. Onko noissakin siis ihan normaali jousipalautus, mutta toisaalta sitten jos on ja sulla ne on kuitenkin kiinni niin ei kait sitten joku paikka siellä jumita?
En minä näissä napalukoissa sinänsä kestävyyttä pelkää, eihän se kiinteä napa periaatteessa ole kovin paljoa sen kestävämpi. Enemmänkin niin, että on yksi vikaherkempi paikka vähemmän. Tullut vain huomattua maastureissa, että mitä yksinkertaisempi perustekniikka niin sen paremmin tuppaavat kestämään ja aina helpompia huoltaa jos/ kun jotain hajoaa. |
Ovat edellisen omistajan mukaan vain kasattu sillai että on koko ajan lukossa.
Kaikki romut pitäis kuitenkin olla sisällä. Muistelisin että manuaali lukonkin sai kasattua silla, voin muistaa väärinkin.:rolleyes: Akselit olleet kisakäytössä, niin silloin ei ole ollut varaa testata pelaako vai ei. |
En huomannut aluksi timo_l viestissä "solenoidi vai moottori" arvuuttelua...
Jos tosin olis solenoidilla niin luotto vois olla parmpi verrattaen moottoriin. Mahtaa tulla selvyys parhaiten tähänkin asiaan ku ottaa kissan pöydälle ja kattoo et heittääkö suoraan romukoppaan... :rolleyes: kytkettävät navat tarttis kuite olla. |
Lainaus:
Tuossa kuvassa näkyy nuo rattaat, kuvassa moottorin tilalla pultti jota pyörittämällä voi kytkeä ja vapauttaa navat :D http://forum.ih8mud.com/attachment.p...1&d=1355000177 |
Ja tuolla threadissä on ilm. se perusvika mikä noihin tulee eli hiilet loppuu:
http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewt...ric+hubs+fixed Tässä jo uudet hiilet paikoillaan: http://i43.tinypic.com/23t06d4.jpg |
kävin kans lukee nuo läpi.
löysin myös youtube videoo.. luultavasti nuin ne navat on kasattu minullakin: http://youtu.be/xKczb5vvzF8 |
Lainaus:
|
toimii niin kuin manuaalikin mutta liikutetaan sähkömoottorilla..
|
Onhan siinä tekemisen meininkiä aukoa noita napoja ja repiä rattaita pois mutta jos helpolla haluais päästä niin nelikko päälle ja jos/kun voi todeta että navat on kytkeytyneet niin irrottaa johdot liittimestä, voilá :)
Joku saattas laittaa jopa oman napin mokomille. |
Niin paskat akselit kuin nuo onkin niin sanoisin notta kilpurissa nuo on väärässä paikassa. Eli toimiessaan nuo on hyvät käyttiksessä. Ja sinänsä silkkaa Toyotaa sillä että rikkoontuvien osien määrän on saanu määritellä ite tilausvaiheessa...:D
|
Paino napilla ja ~5sek. Aikareleellä nuo vois toteutta sähköisesti. Tai varmempi vaihtoehto, tuoda moottorin akseli ulkopuolelle ja pyörittää käsin.(kuva ylempänä)
Tai kolmas vaihtoehto vaihtaa kaikki navan romut manuaalisiksi. Hj60 tais käydä tähän suoraan vähä ot: Mitäs muuta honoa näissä aksuloissa on ku napalukot bj andy? Eikö murrokset vastaa vanhemman lj:iin HD-murrosta? |
Offikäytöstä en osaa sanoa mutta noin tavan käytössä nuo käsin kytkettävät on olleet pelaavat ja luotettavat. Sen sijaa on tiedossa muutama kun vaihtanut nuo kiinteät käsin kytkettäviin pelaamisongelmien takia :D
|
Taitaa olla lujimmat nuo perinteiset käsin kytkettävät?
Tuossa yhdestä kappaleesta valetulla napalukon korvikkeella, mikä esim. hdj-80 vakiona, on semmoinen ongelma, että ei jousta muualta, kuin vetarin pooreista -> hieroo poorit paskaksi 500 tkm jälkeen. Tuossa napalukossa joustaminen tapahtuu nähtävästi napalaukon sisältä, siis tuon lukituskappaleen pooreista, jotka halkaisijaltaan paljon isommat/jatkuvassa rasvakylvyssä..... Ja jos joku "pelkää" tuota napalukon aukeamista, niin kun taittaa ne pienet peltilipareet hivenen ulospäin (siis ne jotka nostaa napalukon keskiosaa kiertämällä lukkokalikan jousta vasten) niin napalukkoa ei saa auki normaalisti kiertämällä, vaan jousi pitää lukon kiinni. p.s vanhassa BJ:ssä on ns. pitkät napalukot, oliskohan vielä lujemmat? sopii lyhyen napalukon paikalle, kun lukitsee vetoakselin siitä kierteestä isolla "prikalla", ettei pääse perääntymään navan sisään. |
Haluaako joku ostaa käytetyt sähköiset napalukot, yhdet taitais olla jossain varaston perällä.
|
Sivu luotu: 15:15 (GMT +2). |