![]() |
Jäähdytys neste katoaa
Tuli tuossa jälleen hankittua uusi menopeli ja olen tuossa hieman ihmetellyt mihin siinä katoaa jäähdytysneste. Öljyn sekaan se ei mene ja jäähdytysnesteen sekaan ei tule öljyä. No eräs päivä tässä bongasin sitten savua turbon luota. Hieman siinä kun syynäili niin pakosarjan ja turbon välisestä laipasta tulee jäähdytysnestettä, mikä yllättäen höyrystyy samantien. No tässä mallissa ei ole mitään vesijäähdytettyä turboa ja tuskin pakosarja on myöskään vesijäähdytetty. Joten siellä on mahdollisesti kansi halki tai kannen tiiviste vuotaa.
Nyt kysymys kuuluukin että onko kukaan onnistuneesti fixannut noita vuotoja jollain sementillä mikä laitetaan veden sekaan? Mistä saa hyvää sementtiä sinne? Kuulin legendaa jostain amerikkalaisesta tökötistä mikä laitetaan veden sekaan, mutta silloin pitää sisälämppärin kierto estää, koska se tukkii sen muuten. Paikkaa kuulemma melko isojakin reikiä. Legenda ei kertonut mistä tälläistä kamaa saisi.. Meinasin tuon tehdä niin että ensin nykyiset nesteet pois. Tilalle vettä, hieman jäähdytysnestettä ja jotain puhdistuskamaa. Tuo tavara ulos. Tilkitään se sisälämppärin kierto ettei sinne mene tavaraa. Hankitaan jostain jotain tosi hyvää sementtiä. Laitetaan sisään vettä, hieman jäähdytysnestettä ja tätä sementtiä. Se ehkä paikkaa kyseisen reiän ja ei tarvi kantta availla. Mikäli tuo ei toimi niin pakko se kansi on avaa. Tuskin tuosta haittaakaan on. |
oon käyttäny noita ''sementtejä" useita kertoja, ja koskaan ei oo mennyt mitään tukkoon, siis lämppäriä yms.
Seuraa vaan purkin ohjeita. Vois kuvitella että termari kannattas olla kokonaan auki ennen kuin laittaa paikkausaineita veden sekaan. Itse olen laittanut suoraan syyläriin, ilman sen kummempia puhdistusoperaatioita. Tai sitten ylävesiletkuun. Sitten antanut käydä ainakin vartin tyhjäkäyntiä kamat sisässä. Joskus tukkii vuodot ja joskus ei. Mutta, tietääkseni sellaista ainetta joka taas tukkisi kansiviat niin en ole koskaan kuullutkaan olevan. Nämä aineet ovat lähinnä syylärin paikkaukseen, lämppärin kennoon yms., ja joskus toimivat hyvinkin tehokkaasti. Velipoika kerran kerto yhestä hiluxista metässä että loppu silminnähtävä vuoto syyläristä ainakin niin hyvin että pääsi vielä ajamaan kotiin. Itse myös noihin vanhoihin romuihin sijoitan aina ensin sen 10-15 € ennen kuin ostan uuden syylärin, pienet vuodot kun joskus loppuvat kokonaan. Ukolla vuoti kerran 900 saabista lämppärin kenno ja aineenlaiton jälkeen ajo vielä 3 vuotta ja sitten möi auton pois. http://www.motormarket.fi/verkkokaup...0_g-p-3887-85/ Nämä olen itse kokenut parhaiksi. Tästä on vielä se rae versio joka on sininen purkki... |
Mistä sä noita paskoja aina löydätkin ??
Jos pakosarjasta valuu pakkasnestettä ulos niin vuoto ei todellakaan ole mikään pieni enää joten lapaset käteen ja kansi pöydälle niin ei tarvii sementin jälkeen taas itkeä miksi vuotaa edelleen. |
Minkä merkkinen/mallinen keksintö nyt on löytynyt? :D
|
Trolli ?
|
Irontite käsittely korjaa myös halkinaisia kansia ja lohkoja, kallista ainetta mutta työmaalla hyväksi havaittua. Kyseinen aine jota me käytettii toki ottaa aikaa kun ensiksi jäähdytysjärjestelmä pestään paketin aineella sitten kuivataan ja laitetaan paikka-aineet pyörimään ja taas kuivatellaan mutta monta kansivikaa on korjattu kun asiakkaalla ei ole ollut aikaa/rahaa teettää kunnon remonttia.
|
Lainaus:
Jos pakosarjasta tulisi itellä vettä, niin tekisin kansirempan tai paalaisin sen romuläjän. Kaikki sementit on itsensä kusettamista. |
niin tuossa tapauksessa, muutoin ei...
|
Lainaus:
|
niin no en minä tietääkseni väittänyt että se tukkeutuminen ei ookkaan mahollista. varmasti on jos monet niin puhuu ''jollekin'' käyneen. itelle ei oo vaan sattunu, joten tähän mennessä vaan hyviä kokemuksia.
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Mitä kuulin legendaa tästä amerikkalaisesta töhnästä niin siinä tosiaan järjestelmä putsataan ensin. Sitten tyhjennetään. Sisäkennon kierto blokataan ettei se kenno mene tukkoon. Sen jälkeen neste sisään sementin kera. Annetaan olla joku 15-20min auto käynnissä koko ajan. Nesteet ulos. Sisäkennon blokkaus pois, normi nesteet sisään ja kovaa ajoa. Kuulema tuo on melko isoja vaurioita paikannut. Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jos se tosiaan on E300TD niin ei oo turbokone ...
laitas kuvaa koneesta / vuotokohdasta kuitenkin ;) |
Lainaus:
meinasin kans todeta ihan saman :D |
http://www.motormarket.fi/verkkokaup...ine-p-3886-85/
No jos tolla kokeilee, niin kannattaa erotella ne rakeet ja neste(öljy) ja laittaa ensin vaikka 1/3 molempia jäähdytyskiertoon. Sitten menetelmällä papu, muutama kerrallaan lisätä. Kyllä tuolla on menestyksekkäästi useampi pieni vuoto tukittu. (Sellainen, ettei näkyvää vuotopaikkaa oikein paikanna, mutta nestettä kumminkin hiljalleen häviää) Ei tietenkään tuki mitään selviä reikiä, josta neste valtoimenaan vuotaa. Ja jos on kansi halki, niin kyllä ainut keino on vaihtaa... |
En ole noiden mököttien ystävä/kannattaja mutta tommosella Bar´s:n papusopalla korjautui ajokuntoon erään kenopään syylari joka halkesi metässä niin että vesi vaan suihkusi ulos.
Ajeli kuukaudenpäivät paisarinkorkki auki ennenkuin jouti syylarinvaihtoon. |
koskakohan joku ehdottaa perinteisesti: munaa syylariin !!!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
BMW-merkkisestä henkilöautosta alkoi pukata usvaa konehuoneesta kesken ajelun, vieraan paikkakunnan iltahämärissä. Nesteet vähissä, mitä tehdä? Ei tietty nestettä mukana, ei vesistöä lähellä eikä astiaa millä hakea. Eikä niin paljon kus..pissitä että vajausta täyttäisi. Tietty jos repsikalle juottaisi takapaksista pahanmakuiset heineken merkkiset oluet... no ehkä alkoholisoituneempi olisi ne juonut ja odotellut, mutta voihan ne laittaa raakana syyläriin! Matka jatkui hetken ja vika paljastui: muovipäätysyyläristä oli murtunut ylävesiletkun nippa. No onneksi nipasta jäi sen verran jäjelle, että tynkään sai vielä kiristettyä letkun kiinni ja loput kaljat koneeseen! Siinä hätäpäissään unohtui pelkät parkit päälle ja kohta kissalan poika/tyttöpari punaisen kartion kanssa viittoili tien sivuun. -Teillä ei oo valot päällä! -No unohtui kun on vähän teknisiä ongelmia, syyläri vähän vuotaa. -Mitäs täällä haisee ihan kaljalle!? -No kun ne kaljat on tuolla koneessa! :D Pienen keskustelun jälkeen päästiin matkaa jatkamaan kotiin, eikä edes puhallutettu!!! :eek: Voin muuten kertoo että pitkin kuumaa konehuonetta roiskunut olut tuoksui ainakin 5metrin päähän bemarista.. ;) ^ LIEVÄ offtopic |
Lainaus:
Yhteistä oli sitten jokaiselle ettei enää talvella ollut liian lämmintä matkustaa... |
Lainaus:
Joku taas kertoili, että osalämmön päällä pito tukkisi kennoa, muttei ollut kertojalla kokemusta vaan huhu puhetta ja, että pitäisi ottaa hanan vaijeri irti ja pelata vaan ilman ohjauksella |
Eikä ku se lämppäri pitää olla täysillä eli hana auki kun noita litkuja syytää koneeseen ja systeemi pitää täyttää täyteen asti ja ilmata niin ettei niitä ilmataskuja jää mihinkään.
Eli tekee niinkuin purkin kyljessä lukee. Ni ei tuki lämmppäriä sen enempää kuin se muukaan töhnä mitä sen ikäisessä ruoskassa mihin noita pitääkaadella, on. |
Eikös näissä nykyautoissa pääosin ole ihan pelkällä ilmaläpällä se lämmönsäätö? Kennossa kiertää vesi aina vaan vaikka pyynti olisi full cold.
|
Tohon irontiteen sen verran että laatuvaunusta oy ainaki hommas tota jostain, tai sitten vaan googlella ettimään. Oli kyllä melko kallista ainetta mutta sillä korjattiin vissiin 3 autoa sinä aikana kun olin kyseisessä talossa töissä.
|
Jokkismiehet käytti , olikos se kanelia? veden sekaan vuotojen tukkimiseen. Eikä ole kallista :)
|
mersujen pässinkivekset jumii ihan ilmankin tuollaisia sattumia, eli kyllä vahvasti suosittelisin tästäkin syystä unohtamaan mokomat paputahnat ...
auki vaan ! |
Lainaus:
Itekuullut sahramista että se kovettuisi jopa irtoamattomaksi :eek: Veikkaan, että kaneli tekee saman kuin kuulemma kananmuna, että irtoaa vuotokohdasta koneen jäähdyttyä. |
Kyllähän tuolla kanelilla helposti jotain reikiä tukkis
http://otavafiles.fi/plaza/s/f/edito.../kaneli211.jpg |
Kanelia ei pidä vähätellä :) Laitettu Volvo FH 16 610 syyläriin /HDJ 80 sen syyläriin ja viimesenä Riisipuuroon/Jouluaattona :D ja hyvää oli sokerin kera.. :D
Ykkös päiviä on saatu matkaa jatkettua kanelin voimalla kunnes on aika saatu pajalle ja vaihdettu uusi jäähdytin. Uuttahan se kaneli ei tee syyläristä mut taivalta on jatkanut.... Sylinteri kansi ongelmiin /vuotavat kannentiivisteet ongelmiin en kommentoi kun seuraavaa jos sen siirtää seuraavalle= : Tee omistaja testi : Kun menet vuotavilla Kumisaappailla seisomaan syvään lammikkoon niin hetken on hyvä olla ennen kuin vesi valuu kenkiisi ja varpaasi kastuvat?. |
yleensä mersulla ajavat kuskit on sen verran fiksuja että vievät sen autonsa mersu korjaamoon korjattavaksi. miksi sinä et vie??
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
E 300 Turbo Diesel ei ole sama asia kuin E 300 TD :) Tuota nuo mersumiehet on mullekin aina toitottanu jotta :D
|
Lainaus:
Taitaa tuo eka T olla Touring eli farmari? |
Lainaus:
Tuossa muuten huomasin kun ajaa hieman sporttisemmin oikealle kääntyvään mutkaan niin sisään tulee melko voimakas jäähdytysnesteen tuoksu. Vasemmalle kun taas ajelee sporttisesti niin silloin tuota ei tule. Joten kokeilin tätä hienoa teoriaa hiekkaparkkipaikalla. Ykkönen silmään, lämä tiskiin ja käännös vasemmalle. Ei tullut tuoksuja. On myös harvinaisen paska auto pyörittää. Mutta oikealle sama homma niin tuli. Oletan että kun tuo tuoksu tulee niin silloin se heittää nestettä pakosarjaan. En tie miksei se sitten vasemmalle päin tee sitä? Todella tieteellinen koe :D |
Lainaus:
|
Eli silloin tuo olisi TDT? Touring Diesel Turbo??
|
Lainaus:
|
Kauan se kesti, mutta viimeinkin meni jakeluun :D
|
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/p...oiladb=web.nsf tuota möhnää tuli sitten ostettua. Otin kaksi purkkia kun netistä löysin tietoa että jäähdytysjärjestelmään menee lähemmäs 20-litraa nestettä. Fixus, AD ja Hessumobiili jokainen suositteli juuri tuota. Eikä se kovin kallista ollut edes. Tais maksaa 8€ pullo. Lisäksi otin jäähdyttimen puhdistusainetta.
Varmaan huomenna aloitan tuon projektin. Ensin vedetään nykyiset nesteet pihalle, termari irti ja blokataan lämmityskennon kierto. Tilalle vettä ja puhdistusainetta. En tie pitäskö siellä hieman olla jäähdytysnestettä mukana? Kun se on puhdistettu tuolla niin nesteet taas pihalle. Sitten vesiletku suoraan kiinni koneeseen ja vettä taas sisälle jos se huuhtoisi vielä loput paskat pois. Sen jälkeen sementit koneeseen veden kera. Jälleen pitäiskö siellä hieman olla jäähdytysnestettä mukana? Litra tai jotain? Sit käydään vetäseen joku kunnon lenkki. Että varmasti tukkii. Tuossa demovideossa se näyttäisi aika hyvin tukkivan, mut tiedä sitten.. Lenkin jälkeen kamat taas ulos. Huuhtelu pelkällä vedellä. Termari kiinni, sisäkennon blokki pois, normi jäähdytysnesteet sisään ja ongelman pitäisi olla ratkennut jos kaikki menee hyvin. Ehkä tuossa voisi vielä tuon sisälämppärin kennon puhdistaa ihan vedellä tai ottaa sen kierron pois vasta kun on laittanut nuo puhdistuskamat sisään. Nyt on myös havainnut tuossa sellaista että kylmällä koneella kun käynnistää niin sisälle alkaa tulla melko nopeasti lämpöä. Mutta kun kone oikeesti lämpenee normaaliin käyntilämpöön niin tyhjäkäynnillä sisään tulee vain kylmää. Pitää olla reilu 1500 kierrosta ainakin että sisään tulee lämmintä. En tie pitäskö tuossa vesipumppu vaihtaa samassa rempassa? Mistä muuten johtuu että tuossa on normi vesipumppu mikä pyörii hihnalla ja sen lisäksi siinä on vielä toinen vesipumppu sähköllä ennen tätä pässinkives härpäkettä mikä säätää sisälämpötilaa. Kaksi pumppua. Miksi ihmeessä? En tie voisko tuo lämmityksen ongelma olla kiinni tuosta sähköpumpusta? Se kyllä surisee kun syöttää virtaa, mutta eipä ole tullut kokeiltua liikkuuko neste myös sen voimalla. Mikäli se on alkuperäinen niin voisin vähän epäillä ettei se enää paljon nestettä liikuttele. Vanhuksien vanhasta 525 bimmeristä muinoin oli kanssa kadonnut nuo vesipumpun siivet. Se pyöri kyllä hienosti, mutta ei se mitään auttanut kun siivet puuttui. 50€ näyttäisi uusi sähköpumppu maksavan. Ei se nyt kovin kallis olisi vaihtaa ja tuossa projektissa se ei paljon tuntuisi. |
se sähkönen kiertovesipumppu nimenomaan auttaa mm. siihen tyhjäkäynnillä uupuvaan lämmöntuloon
rakenne on sellainen, että moottori saattaa surista mutta siivet ei pyöri |
Okei. Eli tuon pumpun voisi siis vaihtaa? Se on vielä helpossa paikkaa vaihtaa. Suoraan turbon vieressä. Hieman itseasiassa olen ihmetellyt että kun turbo on siinä vieressä niin se ei ole sulanut. Varmaan 5mm väliä turboon nimittäin. Vois varmaan kiinnitystä vähän modata samalla että sais sen pikkusen kauemmas.
Mut tuossa pumpussa saattaa olla nyt vikaa kun tyhjäkäynnillä ei tosiaan lämpöä tule. En vaan oikein ymmärrä miten rakenne voi olla sellainen että se surisee, mutta ei pyöritä siipiä? Tarkoittaako se silloin että siivet on jumissa vai siivet puuttuu kokonaan? Onko tuo jotenkin "älypumppu" eli se surisee, mutta joku "äly" ohjaa sitä niin ettei siivet pyöri? Alkaa mersu oleen pahempi kuin Citroen keksiin tuollaisia turhuuksia. Muinoin vanhuksilla oli Citroen XM, missä oli oma tietokone mikä ohjasi vain takavaloja. Muuta se tietokone ei tehnyt. Ohhoijaa.. Kun perinteinen ei enää riitä.. Muistelisin että siinä laitoksessa oli 7 eri tietokonetta ohjailemassa kaikkea erilaista. Ranskalaiseen tapaan ne toimi tosi hyvin iän myötä.. |
Kannattaa ensin purkaa sitä sähköpumppua, jos se on sitä samaa tyyppiä mitä webastoissa niin voi joku roska jumittaa ne siivet. Eli moottorilta siiville välitetään voima magneetin kautta. Tietenkin jos ei surise ja virta tulee niin sittenhän joutuu vaihtamaan.
|
juu, maGneetti välittää vedon, eli jäätymine tai jumi ei polta pumppua
kannattaa hiukan kopautella samalla kun se surraa - voipi korjaantua nerd-o maisesti itestäns :D |
Ja jotkin versiot noista magneettivetoisista voi purkaa ja putsata; kaikki mitä olen purkanut, on olleet täynnä ruostepaskaa!
siis toimintaperiaatehan tuossa on se, että veto tapahtuu magneetilla muovisen "kupin" läpi; siis ei voi alkaa vuotamaan, mutta rauta/ruoste muuraa tuon siipipyörän jumiin. |
Lainaus:
Parempihan se on yks tietokone vaihtaa takavaloilta kuin seitsemän toimintoa ja seitsemän hintaa sisältävä koko auton rampauttava yleiskone kun taka parkit sammuu. Tai sitten vetelee ransakalaisittain eikä välitä valoista :D |
Dodiih. Palataas tähän asiaan taas.
Eli huuhdoin tuon järjestelmän ja laitoin Liqui Moly paikkauskamaa sisään. Samalla vaihdoin jäähdytysnesteen vihreään kamaan, koska se on halvempaa. Yhtään mitään vaikutusta. Vuoto jatkui. Ei auttanut vaikka ajeli meneen. Tuossa operaatiossa onnistuin rikkoon alkuperäisen termarin. Sinällään ei haittaa kun olin jo uuden ostanut. Mutta lukitsin alkuperäisen termarin auki asentoon, joten nesteet kiertää vapaasti. Lämmöt nousee nyt n.60 nurkille. Ennen nousi 80 ja jos seisoi paikallaan niin lämmöt saattoi nousta lähellä 100 astetta. Liekö tuossa ollut ongelmana juuri se veden kierto vai oliko termari vaan jotenkin jumissa? No aattelin vielä kokeilla jotain tosi halpaa ja ostin tämän http://motonet.fi/fi/tuote/602030/Th...kkausjauhe-25g. Yhtään mitään vaikutusta. Hurauttelin sitten mökiltä himaan n.180km. Puolessa välissä piti 1.5 litraa lisää jäähdytysnestettä ja kotona toiset 1.5 litraa. Eli korjaus meni ihan päin persettä. Vuoto vaan lisääntyi. Koska vituttaa se savu mikä tulee pakosarjan ja turbon välisestä laipasta niin lätkäsin kotona siihen pakoputken paikkausmöhnää. Kunnon kerros siihen ympärille. Noh. Tämä veden vuoto siirtyi sitten seuraavaan laippaan, mikä on heti turbon jälkeen. Myöhemmin alkoi myös vuotamaan jälleen siitä turbon ja pakosarjan välisestä laipasta alapuolelta. Aattelin jo polttaa koko mersun paskan. Mutta päätin silti kokeilla vielä yhtä möhnää. Eli Bar Leaksia. http://www.motormarket.fi/verkkokaup...0_g-p-3887-85/. Tuotahan aikaisemmin suositeltiin ja sitäkin sai motonetistä. Maksoi 9.90. Jälleen huuhdoin järjestelmän. Siitä mielenkiintoinen havainto että kun sisällä oli vesi + pesuneste niin mitään savua ei tullut. Nesteitä ei myöskään kadonnut. Ennen vesi+pesuneste yhdistelmää se savutti. Mut laskin nesteet pihalle, Bar Leaks sisään. Oli aika mielenkiintoista kamaa. Purkin kun avasi niin hais kissan ruualle. Yyyhhh. Päällä oli joku öljykerros. Sen alla joku maitomainen kama ja pohjalla sellaisia kananpaskan näköisiä kokkareita. Melko kookkaita vielä. Kaiken tungin ylävesiletkusta sisään. Jäähdytysnesteet sisään. Samantien alkoi savutus. Herää kysymys onko sillä jäähdytysnesteellä jotain vaikutusta tuohon?? Tuskin se vettä paremmin pieniin reikiin menee? No kuitenkin. Sitten kävin vetäseen pienen lenkin. Klaukkalassa pysähdyin katseleen miltä näyttää. Savu tulee edelleen. Annoin hetken käydä paikallaan ja kas kummaa. Savu väheni ja lopulta loppui kokonaan :D Taas kovaa ajoa ja pysähdyin katseleen miltä näyttää. Hieman tuli savua, joka loppui samantien. Kunnon revittelyä (mersulla ei tahdo luonnistua edes nakin poltto) ja pikataipaleen ajoa (ei se tuohonkaan sovi kun alusta on vaan niin paska ja ohjaus vielä paskempi). Tällä tavoittelin sitä että jos kone kiertää kunnolla niin tuleeko vuotoa enemmän. No taas pysähdyttiin ja avattiin konehuone. Ei mitään savua. Sisällä ei myöskään tullut mitään jäähdytysnesteen käryä. Kuitenkin samalla kertaa tuli ajotietokoneeseen ilmoitus että lisää jäähdytysnestettä. Laitoin jäähdytysnestettä puoli litraa sisään. Kepittelin (voiko automaatilla edes tehdä niin) himaan ja taas konepelti auki. Ei savua. Auto sammuksiin ja tutkitaan jäähdytysnesteen tilalle. Ei ole jäähdytysnestettä kadonnut yhtään. Joten mitä voimme tästä päätellä? Bar Leaks fixasi ongelman :D Nyt pitäisi vielä tuo termari vaihtaa. |
Ei tuolla liquimölyllä ole ennenkään mersun vuotoja saatu paikattua...Ite oon käyttännää crc tä ihan siksi että se on juoksevassa muodossa ja on ainakin tähän saakka toiminu sen minkä noilta taikalitkuilta on voinu oottaakkin. Eikä oo tukkinu lämppäriä tai mitään muutakaan(kuin tietysti sen vyodon)...
|
Ei tuokaan ole vielä muuta tukkinut. Lämmitys toimii myös ok. Hieman hitaasti se tosin lämpiää, mutta se johtuu tuosta termarista.
|
Sivu luotu: 19:23 (GMT +2). |