Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   WJ Jeep hommia ja jutustelua ... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115149)

pee 19.09.2013 20:05

WJ Jeep hommia ja jutustelua ...
 
Josko palstalla olis muillakin WJ kokemuksia, niitä vois keräillä tänne ...

Meille tuli äskettäin tuollainen Italian ihmedieselillä varustettu -99 mallinen suht reilusti maailmaa nähny WJ, jonka kanssa nyt koitetaan oppia olemaan...

Ensi töiks nakkasin takapenkit talliin, katastin pakuks jotta kestää pe.sus pitää liikenteessä, toistaiseks ei oo muuta isoa tarvinnu rakennella, muuta kuin etujarruja hieman entrattu

Lähtökohta:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138481

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138485

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138485

eilen sitten runtattiin alle BudjettiBoost, eli ameriikan Joen myymät korotuspalat jousien päälle, hiukan karkeammat Gummit ja vanteet mustiks - tätä ei oo tarkoitus kovin kummasti varustella muutakuin "wannabee badboy look" henGessä, perheen maastokulkineet on ja pysyy hiukan muun merkkisinä ;)

Päivitys 1.0:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138483

Saatamma kuitenkin tähän joitakuita tallin perukoilta löytyviä osasia kiinnitellä, aina muiden touhujen lomassa ...

JakeHammer 21.09.2013 06:17

Hyvännäköinen peli!
Mites nää pakuhommat nykyisin menee? Näin nettiautossa yhden Commanderin, joka olis 5-paikkainen paku? Eli taain penkkirivi poistettu. Onko se noin helppoa? Olis kiva olla paku, mutta silti riittävästi istumapaikkoja. Firman autoksi haaveilen tulevaisuudessa. Pitäs alvit saada vaan pois polttoaineista ja huolloista yms.

MiKo 21.09.2013 09:09

Makian näköinen noin pikkumuutoksilla, herättää heti omistushaluja. :)
Paljonkos tämmösessä on vuotuiset verot jos takapenkit käytössä?
Ja muutenki tuo Italodieseli? Näky nettiautossa semmosia mihin oli tehty paljon remonttia ja paljon oli semmosiaki joissa ei ainakaan puhuttu remonteista.

pee 21.09.2013 09:52

tässä -99 mallisessa, jossa verot tulee massoista, oli ne jotain reippaat 900 € / v.

2- henGen pakuna tais olla vajaan puolet ...

Timo_L 21.09.2013 12:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1046036)
Ja muutenki tuo Italodieseli? Näky nettiautossa semmosia mihin oli tehty paljon remonttia ja paljon oli semmosiaki joissa ei ainakaan puhuttu remonteista.

Niitä on joko remontoitu, tai sitten niitä joissa se remontti tulee hetkenä minä hyvänsä. Sanotaanko, että tuo kone on aika italialainen luonteeltaan.. :D

MiKo 21.09.2013 12:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1046099)
Niitä on joko remontoitu, tai sitten niitä joissa se remontti tulee hetkenä minä hyvänsä. Sanotaanko, että tuo kone on aika italialainen luonteeltaan.. :D

Jotenki kävi mielessä.. :D
Bensahan se makia olis, tulis vain tänne pohjosemmaski kaasua myyntiin niin ei tarvis kahta kertaa ees miettiä.

pee 21.09.2013 13:04

Makaroonimiähen VM Motori on kyllä melko metka keksintö, pirun yksinkertainen tavallaan, ja toimiessaan ihan kelpo kone... Ja ei kaikilla oo viiskantista !!! Mua ei sinänsä tuo kone tuossa juurikaan pelota, jostain syystä ;)

Ohjausiskarin vissiin seuraavaks tarvis kun koittaa alakaa woblata sopivasta poikittais patista 2.1 bar renGaspaineilla, isommilla paineilla ei oireita ...

JAMANT 21.09.2013 16:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1046108)
Makaroonimiähen VM Motori on kyllä melko metka keksintö, pirun yksinkertainen tavallaan, ja toimiessaan ihan kelpo kone... Ja ei kaikilla oo viiskantista !!! Mua ei sinänsä tuo kone tuossa juurikaan pelota, jostain syystä ;)

Ohjausiskarin vissiin seuraavaks tarvis kun koittaa alakaa woblata sopivasta poikittais patista 2.1 bar renGaspaineilla, isommilla paineilla ei oireita ...

Säädä auraus lähelle nollaa tai hiukan haritukselle...

Timo_L 21.09.2013 16:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1046108)
Ohjausiskarin vissiin seuraavaks tarvis kun koittaa alakaa woblata sopivasta poikittais patista 2.1 bar renGaspaineilla, isommilla paineilla ei oireita ...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1046156)
Säädä auraus lähelle nollaa tai hiukan haritukselle...

Juu, tuo ohjausiskari ei ole koskaan korjaus woblaukseen vaan ongelman peittäminen. Auraus/ caster kohdalleen, raidetangonpäät ja puslat kuntoon niin alkaa olla woblaukset kurissa. Oikein tehtynä ei edes tartte ohjausiskaria, mutta ei siitä tietenkään haittaa ole.

Toimiessaan tuo VM:n diesel on ihan mukava kone (joskaan ei mikään hiljaisin), mutta on vain turhan herkkäluonteinen jos yhtään kiusataan.

vmt 21.09.2013 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1046108)
Makaroonimiähen VM Motori on kyllä melko metka keksintö, pirun yksinkertainen tavallaan, ja toimiessaan ihan kelpo kone... Ja ei kaikilla oo viiskantista !!! Mua ei sinänsä tuo kone tuossa juurikaan pelota, jostain syystä ;)

Ootteletko, että jos menee rikki, niin on hyvä paikka sovittaa sinne joku Mersun kone? Siis vähän niinkuin nuorentaa autoa... :)

Mukavasti vaikutti unlkonäköön nuo pienet muutokset!

pee 21.09.2013 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1046219)
Ootteletko, että jos menee rikki, niin on hyvä paikka sovittaa sinne joku Mersun kone? Siis vähän niinkuin nuorentaa autoa... :)

Mukavasti vaikutti unlkonäköön nuo pienet muutokset!


tänx ! juu, katotaan malttaako edes niin kauan odotella :rolleyes:

... ei vaan hyrskytetään tällä näin, jossain vaiheessa tarvis ottaa ja kurkata koneen ja laatikon välistä adapterilevyä, taitaapi olla halki kun itkee öljyä otollisimmasta kohdasta

lisäks kuuluu joku metka helske tyhjäkäynnillä kuumana, kepin ollessa P llä, vaihteiílla tai N llä käy hyvinkin nätisti

pee 23.09.2013 00:35

tarratuuninGia ja tilojen / varusteiden uudelleen järjestelyä ...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138623

pee 29.09.2013 19:37

... osaaks joku arvata kun sekä tässä yksilössä, jossa joku KCR lastu johtosarjassa, että toisessa samanlaisessa jossa ei lastua, kummassakin OBD töpselistä kahellakin eri diaGnostiikalla luettuna imuilman lämpötilat näyttää 150 astetta ?

aluks kuvittelin että johtuu täst lastusta, sitten lukijasta, mutta nyt alkaa hämmästyttää ...

molemmat siis näitä 3.1 VM mutterinmurskaimia

_Metal_ 29.09.2013 20:56

Olisiko ne 150 fahrenheittia eli n.65,5 celsius?

pee 29.09.2013 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _Metal_ (Viesti 1049161)
Olisiko ne 150 fahrenheittia eli n.65,5 celsius?


ei varmaankaan oo, vaan se mikä tuli just nyt mieleen, että oisko nuo anturit vikaantuessaan arvoltaan jotain joka on tuo 150 celsiusta - eli tarvii hiukan mittailla ... eihän tuollaisia imulämpöjä todellisuudessa ole

ja vielä, näyttää samaa kylmällä ja lämpimällä koneella, eli ei eroja

pee 30.09.2013 20:01

... jatketaas yksinpuhelua, kun ei näiden kanssa puljaavia vissiin Palstalla montaa ole ?


IAT eli imuilmanlämpöä mitataan anturilla joka toimii samalla ahtopaineanturina, ts. boschilainen käikäle, jossa yhdistettynä molemmat

a) imuilman kohalla, mitä pienempi lämpötila -> suurempi jännite
b) ahtopaineen puolella, mitä suurempi paine -> suurempi jännite

PÄÄTELMÄ:

kun anturi vikaantuu, ts. laskee siGnaalin pienempänä läpi, tulkitaan se PCM llä (ECM llä) suureksi imulämmöksi tai / ja pieneksi ahtopaineeksi, tämä siis turvallista...

nyt vielä kun saadaan selko, mitä pelkkä suuri lämpötila saa aikaan ruiskutuksen osalta - jotenkinhan tämä matkii MAF fia ...

TESTIT JATKUKOOT ...

EDIT:

lisää kaytännöllisyyttä / laittomuuksia, tietty OFF ROAD USE ONLY !

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139086

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139087

Mika.U 30.09.2013 20:11

Aika maGee!

D_Bar 01.10.2013 10:04

On kyllä komiai :)
Ehkä sitte joskus lakkaa köyhtymästä, niin vois WJ:n hommata ;)

HeikkiH 01.10.2013 11:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1049107)
... osaaks joku arvata kun sekä tässä yksilössä, jossa joku KCR lastu johtosarjassa, että toisessa samanlaisessa jossa ei lastua, kummassakin OBD töpselistä kahellakin eri diaGnostiikalla luettuna imuilman lämpötilat näyttää 150 astetta ?

aluks kuvittelin että johtuu täst lastusta, sitten lukijasta, mutta nyt alkaa hämmästyttää ...

molemmat siis näitä 3.1 VM mutterinmurskaimia

Antaako vikakoodia, tai toimiiko muuten oikein? Tuollaisen vian pitäis kyl herjata jo, ainakin noissa oman alan laitoksissa IAT-anturi vikaantuminen sytyttää vikavalot tauluun.

Ettei kuitenkin olis diagnostiikka laitteen virhe? Löytyi tollainen just -> http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...1fd801b41b08d4

pee 01.10.2013 16:03

Juu toimii ihan niin ok kuin tuommoinen vaan voi ...

Ei vikakoodeja eikä -valoja

Jammu 04.10.2013 15:20

Onko ajatuksia mihin vaikuttaa tuo imuilman suuri lämpötila, eli mittausvirhe kun auto muuten toimii ihan ok.
Meillä nimittäin sama vika.

pikkujussi1 10.10.2013 15:58

Moro. Onko täällä offipalstan jeepin omistajilla ollu tärinä/resonointi oireita 3.1:sessä moottorissa. Jamantti tuolla jeeppi voorumilla epäilee, että vetolevy olis halki ja on todennäköisesti oikeassa. Mutta kyselempä vielä kuitenki täältä, ennenkuin alan taas laatikkoa irrottaan, (turbiini vaihdettu n.3kk sitten). Eli vapaalla kaasuttaessa ok, mutta kierrosten laskiessa 1000 rpm kohdalla "resonoi" aikalailla, tyhjäkäynnillä ok. Ja matkaajossa vetopäällä aaltoilevaa tärinää, pintakaasulla ei juurikaan oireita. En kyseenalaista jamantin tuomiota, mutta kaipaan omakohtaisia kokemuksia muilta halenneesta vetolevystä/muusta samanlaiseta viasta.

Jammu 10.10.2013 19:06

Kyllä itsellä on sama resonointi, pitäisi kait se tiputtaa alas kun on ääntänyt jo tovin. vaikuttaa kylläkin viellä että onko moottori lämmin vai kylmä.
Lämpimänä ei äännä niin paljoa.

pee 10.10.2013 19:09

harvassa on nätisti käyvät 5 sylinteriset, ja vielä harvemmassa VM n tekemät !

vaan on niitäkin, tuossa omassa on melkovarmasti kans adapterilevy ainakin halki, ainakin lirtsii siihen tapaan ölppää, otetaan talvella esille

kuis paljo sulla heittää hihnan kiristin kiristyssuunnassaan tyhjäkäynnillä / resonoinnin ollessa pahimmillaan ?

pikkujussi1 10.10.2013 19:44

Hihnankiristin vaihdettu parivuotta sitten, tämä ei ole samanlainen ääni kun kiristimestä lähti aikoinaan. Niin ja tämä tärinä alkoi kesken ajon ylämäessä. Auto ollu mulla neljä vuotta ja tää on ihan uus vika. Autoon on vaihdettu viimeisen vuoden aikana helvetisti osia, mutta ei kerkeä yhtä korjaamaan kun uutta murhetta pukkaa. Heikko hermoista alkais vituttaa, eli mua.

Jjurva 11.10.2013 09:10

Osaisko joku sanua onko vika vai ominaisuus ku kaukosäätimen pittää olla 10cm pääsä sivuikkunoista että saa ovet auki. Yhtään kauempaa ei toimi. Patterit on vaihettu.

Toinen mikä pitäs selevittää ku lämpiävät peilit ei toimi nii onko kokemusta misä yleensä vika. Siis peilien lämmitys ei toimi.

Kysseesä -04 WJ. Ollu vuojen ja 30tkm perusteella tähän mennesä toimivin auto mitä oon omistanu. Nuo viat ollu jo ostaisa nii aattelin neki korjata nii sittehä se on jo lähes täydellinen :) No kolome sylinteriä on vielä josaki hukasa.

MiKo 11.10.2013 14:09

Mikä se on tuon Vm-dieselin heikko paikka? Käyttäjäkö? Ja sitten porsii kansi/kannet?
Sen verran edullisempi hankkia kyllä tuo 3.1 ku 2.7, että jäis kyllä usiampi tonni vaikka remontteihin niin sikäli kiinnostaa enempi..
Kestääkö tuo 3.1 pientä piristystä? Isompaa ahinta/ lastua?

Jammu 11.10.2013 18:00

Kaukosäätimen huono kantavuus on ainaki meillä ihan ominaisuus.

Kertokaas sellanen ku on varsinki takaperin kääntäessä paukkuu edestä, oikeen terävä naskahus, niin mitäs lisäainetta peräöljyyn laitetaan, eikös se sieltä tule ääni?

Ja itse en ainakaan voisi kuvitella olevani niin jumalattomasti sekaisin että laittasin 3.1 koneeseen lastua tai ahdinta suurentaisin!!!

Ja sitte, oon hakenu vikaa jo kauan, mutta enpä oo löytäny, ku auton sammuttaa niin ajaa hanttarin peilin näyttämään maahan, ja pitää nostaa jokakerta ylös uusiks, missä ihmeessä tällänen vika ny sitte vois olla.

Jeepp 11.10.2013 22:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jammu (Viesti 1053482)
Kaukosäätimen huono kantavuus on ainaki meillä ihan ominaisuus.

Kertokaas sellanen ku on varsinki takaperin kääntäessä paukkuu edestä, oikeen terävä naskahus, niin mitäs lisäainetta peräöljyyn laitetaan, eikös se sieltä tule ääni?

Ja itse en ainakaan voisi kuvitella olevani niin jumalattomasti sekaisin että laittasin 3.1 koneeseen lastua tai ahdinta suurentaisin!!!

Ja sitte, oon hakenu vikaa jo kauan, mutta enpä oo löytäny, ku auton sammuttaa niin ajaa hanttarin peilin näyttämään maahan, ja pitää nostaa jokakerta ylös uusiks, missä ihmeessä tällänen vika ny sitte vois olla.

Jamantin sivuilta löytyy aineet, suosittelen periin ja muualle mopareita mutta toki käy tavan castrolin perä öljy ja sinne se kitkalisäaine.
Mulla ainakin naksahti tukivarren akselin puoleinen pusla kun lähti pakittamaan. Onko nakse tasaista vai yksi naksaus vain?
Fjdc foorumilla oli tuohon kaukosäätimen kantomatkaan neuvoki ku muistais mikä, siihen nyt autto enkä itse sitä juttua löytäny.

2wj:tä. omistaneena Laredo ja Limited mallina ja 3.1 kolikoli moottorilla varustettuna voin kertoa että huoltoja piisaa ja ihanan kalliita osia.
Kumpiki vuoti öljyä koneen takaa ja adapterin halkeamasta, toisesta porsi laatikko 210tkm kohalla sekä jakolaatikolta eteenpäin lähtevän kardaanin ihana kallis vakionopeus nivel yms...

Mutta onse hyvä ajaa ja vakionakin joustoja hyvin ja jos Quadra-drive neliveto niin ei tarvi täällä kysellä miten se kemppilukko hitsattiinkaan :)
Sitä ei usko kuin hyvin tuo järjestelmä toimii jos ei pääse ite kokeileen.

Nikuzai 11.10.2013 23:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jammu (Viesti 1053482)
Ja sitte, oon hakenu vikaa jo kauan, mutta enpä oo löytäny, ku auton sammuttaa niin ajaa hanttarin peilin näyttämään maahan, ja pitää nostaa jokakerta ylös uusiks, missä ihmeessä tällänen vika ny sitte vois olla.


Joku kytkenyt jotain iha ite?
Eikös tuollaisen pitäisi taittaa molemmat peilit sammutettaessa vai ovet lukitessa

Entäpäs jos se on takarenkaan ilman tarkistusta varten?

Kokeileppa laittaa se peilin valinta keskelle/toiseen asentoon tai kuskin peiliin mitä tekee sitten?

HeikkiH 12.10.2013 07:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jammu (Viesti 1053482)
Ja sitte, oon hakenu vikaa jo kauan, mutta enpä oo löytäny, ku auton sammuttaa niin ajaa hanttarin peilin näyttämään maahan, ja pitää nostaa jokakerta ylös uusiks, missä ihmeessä tällänen vika ny sitte vois olla.

Peileissä on askelmoottorit, jotka ilmeisesti aikaa myöten hukkaa kalibroinnin. Sen voi yrittää saada kohdalleen kun ajaa peilit pysty-, sekä sivusuunnassa liikeradan loppuun molempiin suuntiin.
Ja jos ei auta, niin sen muistitoiminnon voi kytkeä pois kattokonsolista (ja itsellä ei ole kokemusta kyseisestä autosta, nuo ohjeet löytyi googlella).

Jammu 12.10.2013 10:45

Kiitos neuvoista!

Juu tasaista nakse on ja ihmettelen kun öljynä kuitenkin api-gl5-ls
Ja tuo ls on nimenomaan se kitka lisä-aine, mutta voi olla että se on niin ronkeli jotta vaatii moparin.

Niin tuosta kaukosäätimestä, katselin että joku oli kattokonsolin menusta vaihtanut ovien avauksen jenkkityyliseksi eli aukeaa ensin vain kuljettajan ovi, niin olisi kuulemma alkanut toimimaan paremmin,noh, ken tietää voihan koettaa tietty.

MiKo 12.10.2013 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jammu (Viesti 1053482)
Ja itse en ainakaan voisi kuvitella olevani niin jumalattomasti sekaisin että laittasin 3.1 koneeseen lastua tai ahdinta suurentaisin!!!

No mikä niistä porsii?
Adapterilevy vissiin ku joka toisella sitä vaivaa mutta mitä muuta?

Jos tuommosen reilulla kolomella kilolla saa nahkasisustalla niin samahan se on tieten ostaa ja laittaa vaikka Mersun 606 pellin alle ku entinen porsii.. (on vissiin kyllä aika huonoja autoja ku eihän 3k€ saa juuri minkäänlaista Toyotaa..) Käykö Mersun koneet suoraan näitten laatikkoon?

HeikkiH 12.10.2013 18:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1053819)
Käykö Mersun koneet suoraan näitten laatikkoon?

Ei taida suoraan käydä, 3.1 koneen perässä on 44RE, ja Mersun 2.7 CRD koneen perässä on luonnollisesti Mersun loota, 722.6.

pee 12.10.2013 18:51

Jep, nyt aletaan päästä aiheeseen ! Tuonne nokallehan passais aika nätisti melkeinpä mikä vaan mersulainen motoori, ehkä 5 pyttynen jättäis tilaa ja antais etuakselille anteeks eniten... OM 612 (CDI) ois tehoiltaan ja ominaisuuksiltaan ehkä mun mielest houkuttelevin, toki vaatii hiukan oheistyötä sähköjensä takia, vaan ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Oman kanssa suunnitteilla kurkata sitä adapterilevyä sillä mielellä, että jos sen tekiskin teräksestä... sattuuks kellään olemaan sellasta risaa jouten ?

Jeepp 12.10.2013 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1053896)
Oman kanssa suunnitteilla kurkata sitä adapterilevyä sillä mielellä, että jos sen tekiskin teräksestä... sattuuks kellään olemaan sellasta risaa jouten ?

Ei kannate ainakaa rittää korjata hitsaamalla sitä nykyistä :) Mulla oli joku joskus kokeillut hitsata mutta halkee vierestä:p

Jammu 12.10.2013 23:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1053819)
No mikä niistä porsii?
Adapterilevy vissiin ku joka toisella sitä vaivaa mutta mitä muuta?

Jos tuommosen reilulla kolomella kilolla saa nahkasisustalla niin samahan se on tieten ostaa ja laittaa vaikka Mersun 606 pellin alle ku entinen porsii.. (on vissiin kyllä aika huonoja autoja ku eihän 3k€ saa juuri minkäänlaista Toyotaa..) Käykö Mersun koneet suoraan näitten laatikkoon?

No kannethan on ensinnäkin aivan surkeet näissä! suuttimet on huonot, ja boschin numero ei tuntenut tuota suutinta lainkaan vaikka bosch kylessä lukeeki.
Ylipäänsä luotto meni kyllä tuohon leivänpaahtimeen joka voimaa tuottaakin joopille.

Jammu 12.10.2013 23:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1053659)

Entäpäs jos se on takarenkaan ilman tarkistusta varten?

Joo tulin itsekin siihen tulokseen että näkee takarenkaan ilmatilanteen kun ei näillä leveys asteilla oo rotvallin reunojakaan mitä katella, mutta tosiaan, ajelin sitä peiliä ees takas muutamaan kertaaa ja se pysy kaks ajokertaa ja alko taas kiukutteleen, pitäskö vaihtaa koko askelmoottori?

Timo_L 13.10.2013 09:44

www.wjjeeps.com- sivustolla on aika hyvin nippelitietoa näistä vehkeistä (tosin melko vähän korjauksesta). Mutta tuossa jotain peileistä:

http://www.wjjeeps.com/mirrors.htm

http://www.wjjeeps.com/mirrors2.htm

Calmari 13.10.2013 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp (Viesti 1053654)
Sitä ei usko kuin hyvin tuo järjestelmä toimii jos ei pääse ite kokeileen.

Mut ei se kytkettävii lukkoja voita, ehkä kuitenkin paras automaateista

vmt 13.10.2013 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1054340)
...ehkä kuitenkin paras automaateista

No ei nyt sentään! On Jeeppikin jotain kehitellyt tuonkin jälkeen. :)

pee 19.10.2013 21:44

.... tunteeko kukaan tuon VM 3.1 koneen moottorin ohjauksen loGiikoita tarkemmin ? nuissa pitäis ymmärtääkseni olla tuossa 1. pytyn suuttimessa jonkin sorttinen nelulan nousua "mittaava" elementti, toisinsanoen ko. suutin kertonee moottorin ohjaukselle jotakin ...

- mutta mitä ??

- ja miksi ??

- mitä tapahtuu, jos se ei toimi / toimii väärin ??

HeikkiH 19.10.2013 23:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1056386)
.... tunteeko kukaan tuon VM 3.1 koneen moottorin ohjauksen loGiikoita tarkemmin ? nuissa pitäis ymmärtääkseni olla tuossa 1. pytyn suuttimessa jonkin sorttinen nelulan nousua "mittaava" elementti, toisinsanoen ko. suutin kertonee moottorin ohjaukselle jotakin ...

- mutta mitä ??

- ja miksi ??

- mitä tapahtuu, jos se ei toimi / toimii väärin ??

Induktiivinen anturi, jonka antamaa tietoa käytetään ruiskutuksen ajoituksen säätöön. VM:n tapauksessa en tiedä mitä tekee jos signaalia ei tule, mutta Scanian 14-litraisessa kasissa vääntömomenttia rajoitetaan niin kauan kun vika on aktiivinen.

JAMANT 20.10.2013 07:30

Tehot tippuu ainakin, just oli jollain viallinen ja se oli ihan puutunut....

pee 20.10.2013 09:03

... joo !

oikeastaan just tuo, että mitä se kertoo ajoituksesta kenelle, milloin ja miks, on se mikä mua eniten kiinnostaa ...

HeikkiH 20.10.2013 13:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1056484)
... joo !

oikeastaan just tuo, että mitä se kertoo ajoituksesta kenelle, milloin ja miks, on se mikä mua eniten kiinnostaa ...

Hirmu pitkän sepustuksen kirjoitin, mutta tuossa se on (ilmeisesti) tehtaan manuaalissa selkeämmin kerrottu:

Lainaus:

The actual time that the fuel is delivered is very
important to the diesel combustion process. The ECM
monitors outputs from the engine speed sensor (flywheel position in degrees), and the fuel injector sensor (mechanical movement within the #1 cylinder
fuel injector). Outputs from the Accelerator Pedal
Position sensor, engine speed sensor (engine rpm)
and engine coolant temperature sensor are also used.
The ECM will then compare its set values to these
outputs to electrically adjust the amount of fuel timing (amount of advance) within the injection pump.
This is referred to as “Closed Loop” operation. The
ECM monitors fuel timing by comparing its set value
to when the injector #1 opens. If the value is greater
than a preset value a fault will be set.
Lainaus:

An
injector containing a sensor (Fig. 5) is used on the
cylinder number one injector. This injector is called
instrumented injector #1 or needle movement sensor.
It is used to tell the ECM when the #1 injector’s
internal spring-loaded valve seat has been forced
open by pressurized fuel being delivered to the cylinder, which is at the end of its compression stroke.
When the instrumented injector’s valve seat is force
open, it sends a small voltage spike pulse to the
ECM. This tells the ECM that cylinder #1 is firing.
http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/ewj_14a.pdf

pee 20.10.2013 13:53

ok, jotain tämänkaltaista pelkäsinkin ;)

ja nyt se varsinainen leuat tissien väliin pudottava fakta:

tuos meidän weheksessä tuo kyseinen suutin on pytyssä 3. !!! ??? ja hyvin räklättää ... :eek::eek::eek:

Jammu 20.10.2013 18:13

nyt taijat kusettaa!! tosin, sama kai se on mistä pytystä suutin antaa pumpulle todellisen ajan ja vertaa sitä pyyntöön..

Pystyisikö tuota suutinta mittomaan mitenkään, varmistamaan sen toimintaa?

HeikkiH 20.10.2013 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jammu (Viesti 1056640)
Pystyisikö tuota suutinta mittomaan mitenkään, varmistamaan sen toimintaa?

Itse suuttimen testaus on ihan perus hommaa, mikä tahansa dieselpaja tekee sen. Mutta tuo suuttimessa oleva anturi vaatii DRB skannerin tuon pdf-tiedoston mukaan. Mutta ehkä se onnistuu myös oskilloskoopilla, yleismittari tuskin ehtii tajuta mitään, koska tuo anturi antaa vain pienen pulssin suuttimen auetessa. Mutta kyllä sen huomaa jos siinä vikaa on, kuten Jamant sanoi, ei ole voimaa ja vikavalo palaa.

pee 20.10.2013 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jammu (Viesti 1056640)
nyt taijat kusettaa!! tosin, sama kai se on mistä pytystä suutin antaa pumpulle todellisen ajan ja vertaa sitä pyyntöön..


... ei ku oikeesti ! näin se tuos on, ja siks aloinkin epäillä sen virkaa... toki, vertailu suhteessa pyyntö / toteutuma onnistuu näinkin, mutta ajoituksen suhteen ei varmasti ...

voimasta ei varsinaisesti ole tuossa pulaa, vikakoodia ei tule, eikä käyntikään rumaa VM ksi ole ...

voishan tuon kurillaan joku ilta ruuvata ykköseenkin ...

Jammu 21.10.2013 10:29

Tuohan ei mitä minulle on kerrottu vaikuta ajoitukseen koska kampiakselin asentoanturi hoitaa sen tehtävän?

Mutta kun ajattelee sitä niin että se kysyy sylinteri numero 1:n painetta ja aikaa, ja tulos kerrotaan 3:lta, niin sillon voisin kuvitella sen käyvän vielä rumemmin ku vm:n kuuluu?!?

Juu tuo suuttimien painetestaus nyt onki ihan tuttua kauraa kun itellä on trykipumppu tätä varten olemassa mutta ihmettelen vain jotta voisiko se vastuksen tms saada mitattua, endoskooppi nyt vai mikä kaappi onkaan niin voisi toimia jott näkisi tuleeko sykliä ollenkaan, tai ottaa kylmetyn viileesti johon irki ja vääntää käyntiin?

Kerro ihmees jos veivaat sen erisylinterille jotta mitä tapahtu!

Kylmit 25.10.2013 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1045563)

eilen sitten runtattiin alle BudjettiBoost, eli ameriikan Joen myymät korotuspalat jousien päälle, hiukan karkeammat Gummit ja vanteet mustiks - tätä ei oo tarkoitus kovin kummasti varustella muutakuin "wannabee badboy look" henGessä, perheen maastokulkineet on ja pysyy hiukan muun merkkisinä

Saatamma kuitenkin tähän joitakuita tallin perukoilta löytyviä osasia kiinnitellä, aina muiden touhujen lomassa ...


Minkä kokoinen rengas tuo karkeampi? Itse tuli juuri äsken hankittua samanlainen 3.1, jossa 2" korotus ja tietenkin heti mielessä, kuinka iso pyörä sinne mahtuu... :)

pee 25.10.2013 20:12

nuo on 265 75 16 (eli inan isot inssille)

väittäisin että yhtään isompi ei mene, ilman pellinpaukutusta ja tukivarsihommia, välityksiin nuo osuu hyvin, kärrin kanssa kiintee kolmonen on nyt just eikä melkeen kohillaan ...

pee 29.10.2013 19:20

tänään jumpattiin se sähkösuutin sinne mihin se kuuluukin, eli kolmosesta ykköseen...

ei oikein mitään eroja, katotaan jahka pääsee kylmäkäynnistämään oisko siellä huomattavia, ihan samalla tavalla tuntuis käyvän noinkin ... tuon käynnistyminen kylmänä kun on ollu aina hiukan rytkyävää ja saatettavaa, kuin ois hiukan ilmavikaa

Jeepp 29.10.2013 19:46

Ootappa -30 pakkasia. Sitte se vasta ryskää ja kolokottaa.
Mun exästä mitään vikaa löyvetty eikä uusilla hehkuilla muuttunu mikskään.. Pakkasella se tekee sitä että, vaikka ois ollu roikassa tunnin, lähtee käymää ja sammuu yhtä nopiaa jos ei hoksaa kenkästä vähä.

pikkujussi1 29.10.2013 21:02

Omassa just tuota kylmäkäynnistys vikaa myös. Ja lämpösenäkin välillä käy ihan nätisti ja menee tien päällä ku sukkasillaan, mutta joskus alkaa käymään huonommin ja menee nuhasesti. Eilen illalla kokeilin irtotankilla, eli pöntöstä suoraan suodattimelle ja annoin käydä jonkun aikaa. Sitten tänä aamuna tuolla yhdistelmällä käyntiin, mutta yhtälailla rytkyttää. Eli ei pitäis tankin kautta ilmaa tulla. Miten tuo map anturi, voiko se välillä toimia ja välillä oireilla?

pee 29.10.2013 21:18

mua hämää vieläkin se imuilman lämpöarvo, mukamuka 150 astetta ... jos ja kun aivo luulee jotta niinpal kuuma on imusarjassa, on syöttöä väkisinkin varmasti ohennettu ...

oispa kiva testata varmasti ehjällä anturilla

pikkujussi1 29.10.2013 21:44

Vituttaa ettiä sitä vikaa kalliita osia vaihtamalla! Mutta sen takia ainakin minä kyselen näitä juttuja täältä. Harraste auto koko peli! Mutta jeepillä pitäis joka aamu vaan lähteä:mad:.

pee 31.10.2013 10:33

Tänä aamuna oli pitkästä aikaa muutama pakkasaste, ja kas, Jeppe starttas nätimmin kuin kesäkellllä ... Eli, jotain näennäistä muutosta kuitenkin suutinrämppäilystä ...

Tarvii nuo suutinten väliset paluuletkut uusia pikimmiten, ovat aika haperon oloisia ...

pee 02.11.2013 20:31

paluu / ylivuotoletkut uusittu MB maailmasta tutumpiin GATES 3.2 laatuletkuihin, ja käynti / käynnistyminen sivistyy http://www.freesmileys.org/smileys/s...excited001.gif

tänään ajeltiin parisataa kilometriä maantietä, ja lähtiessä lykkäsin paisariin nestemäistä astianpesukoneainetta tujauksen, kotiin tullessa hiukan jäähdyttelyä ja wanhat nesteet ulos, aika ruosteen värjäämää tuli

samalla termari pois, kun hiukan on lämmöt vaeltaneet, ja kas, löytyi tuollainen harvainaisempi liukuvasäätöinen termari !

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140972


nyt, huuhdotulla järjestelmällä, uusilla kirkkaan vihreillä liemilllä ja 80 ast termarilla, lämmöt ajossa OBD skannauksella 79 -> 81 -> 79 astetta ... http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-cool11.gif

pikkujussi1 05.11.2013 18:20

No niin, aikaisemmin valitin täällä tai jeeppi palstalla yhtäkkiä alkaneesta jurinasta ja tärinästä ylämäkeen veättäessä. Tänään kävin yhden automaattilaatikko tietäjän luona ja kaveri kävi koeajolla ja totes, että ei lyö turbiinilukkoa päälle. Sehän se siihen ylämäkeen veättäessä laukes päältä. Enpä tuota ite hoksannu, että luistaa nyt kokoajan veto päällä. Kysymys kuuluu, onko tuo nyt sitten sähkövika, vai joku muu mikä sen on kesken ajon heittäny pois päältä?:confused:

Timo_L 05.11.2013 18:58

Niin siis eikö se mene ollenkaan päälle, vai tyyliin OD päällä tippuu isommassa mäessä tai reilummalla kaasulla pois? Jos ei mene ollenkaan päälle missään tilanteessa, tai on osittain päällä mutta luistaa niin kyseessä on vika. Jos taas tippuu pois päältä mäkeen tultaessa tai reilummassa kiihdytyksessä niin on ihan normaalia. Mitään tärinää siitä pitäisi tulla jos lukko on kokonaan normaalisti auki. Jos taas lukko yrittää olla päällä, mutta muuntimen lukko luistaa niin sehän on vähän sama kuin ajaisi manuaalilla kuluneella kytkimellä niin että se luistaa (ja täristää).

Kyseessä voi olla muuntimen lukon solenoidin tai ohjauksen vika (selvinnee testerillä tai mittaamaalla?), tai jos solenoidi ja äly on kunnossa, niin sitten on luultavasti muuntimen lukitus tullut tiensä päähän. Kuluva osa sekin on.

pikkujussi1 05.11.2013 19:20

Autoon vaihdettiin kesällä tehdas kunnostettu turbiini, kun vuoti öljyä. Oireet alko n.2vk sen jälkeen. Eli olis tuo turbiini paskana.

Jammu 05.11.2013 20:22

mites kellää toimivaa 1-suutinta, jossa toi anturi, pääsis kokeileen oman toiminnan ku välis vetää ja rytkyttää ku kuuluuki mutta välis taas hanki 100km/h kiihtyä.

pee 05.11.2013 20:50

eikös tuo Jeepin laatikko oo melko samaa sukua kuin DodGen Ramissa ? Helpot oli solenoidit semmoseen vaihdella kun öljypohja oli pois, eikä ollu kalliitakaan ...

josta tulikin just mieleen et minust tuntuu et tuos meidän Jepes kans turbiinilukon lukitus sohlaa, kun kierrokset heijaa välillä pari kolme sataa vaikkei vauhti muutu, vaikkei varmasti tarviskaan ... abt 100 kmh vauhdissa ...

pikkujussi1 05.11.2013 21:20

Ja vielä tuohon turbiiniluukkoon, ei mene ollenkaan päälle. Eli sen se teki siinä ylämäessä yhtäkkiä, kun kierrokset nous ja luulin, että tökkäsin OD nappulaa. Oma perse ei sitä tajunnu, mutta tää automaattiloota kaveri sen huomas.

Kylmit 07.11.2013 16:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1061388)
paluu / ylivuotoletkut uusittu MB maailmasta tutumpiin GATES 3.2 laatuletkuihin, ja käynti / käynnistyminen sivistyy


Tyhmä kysymys, miten paluuletku voi vaikuttaa käynnistyvyyteen, vuotaa painepuolen suuttimen läpi tyhjäksi? vai mitä käy?

Mulla aivan sama homma nimittäin, käyntiin lähtee "palmun alta" jos ei ole seisonut, yön yli seisoo tai vaikka tunnin, niin on pitkä vieteri startissa, aivan sama onko kuuma vai kylmä..
Ja seisomisen jälkeen saattaa ekaan risteykseen stumpata, jos ei mennä reilulla kaasulla.

pee 07.11.2013 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmit (Viesti 1063283)
Tyhmä kysymys, miten paluuletku voi vaikuttaa käynnistyvyyteen, vuotaa painepuolen suuttimen läpi tyhjäksi? vai mitä käy?

Mulla aivan sama homma nimittäin, käyntiin lähtee "palmun alta" jos ei ole seisonut, yön yli seisoo tai vaikka tunnin, niin on pitkä vieteri startissa, aivan sama onko kuuma vai kylmä..
Ja seisomisen jälkeen saattaa ekaan risteykseen stumpata, jos ei mennä reilulla kaasulla.


... tää on merkillinen ilmiö, mutta jonkinlaist pier...skelyä se teettää - koneessa :D


työntääkö ne sitten kuohan pumpulle, ja sitä kautta kiusaa etenkin käynnistäessä / pienillä kierroksilla

vihulainen 07.11.2013 18:36

Palstaa jonkin aikaa seuranneena mutta vasta äskettäin rekisteröityneenä ajattelin ilmiantaa itseni wj:n omistajana.

Pihasta löytyy siis -99 Laredo 4.0L jossa oli ostaessa Trail Masterin 2" koro. Huolta ja murhetta on tuottanut oletettu PCM:n hajoaminen joka sittemin osoittautuikin kampiakselin asentoanturin hajoamiseksi (ei saanut PCM tämän takia virtaa).

Keulalle on ilmestynyt vetopisteet ja pätkä U-palkkia mistä onnistuu tarvittaesssa myös tunkkaus. Tarkoituksena olisi toistaiseksi pitää auto nykyisessään kunnossa koska on ainokainen. Palkki helmat tosin on käyny mielessä.

Kuvia tulee jahka saan niitä koneelle.

kippo86 07.11.2013 18:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vihulainen (Viesti 1063314)
Palstaa jonkin aikaa seuranneena mutta vasta äskettäin rekisteröityneenä ajattelin ilmiantaa itseni wj:n omistajana.

Pihasta löytyy siis -99 Laredo 4.0L jossa oli ostaessa Trail Masterin 2" koro. Huolta ja murhetta on tuottanut oletettu PCM:n hajoaminen joka sittemin osoittautuikin kampiakselin asentoanturin hajoamiseksi (ei saanut PCM tämän takia virtaa).

Keulalle on ilmestynyt vetopisteet ja pätkä U-palkkia mistä onnistuu tarvittaesssa myös tunkkaus. Tarkoituksena olisi toistaiseksi pitää auto nykyisessään kunnossa koska on ainokainen. Palkki helmat tosin on käyny mielessä.

Kuvia tulee jahka saan niitä koneelle.

Tervetuloa.


Ei mene aikaakaan, kun huomaat et mopo on lähteny aika päiviä sit jo lapasesta... :D

vihulainen 07.11.2013 18:52

Sehän tässä vähän pelottaakin

Jammu 07.11.2013 20:31

Älä pelkää, totuutta on turha pakoilla, itsekin huomasin jokin aika sitten olevani jo liian syvällä noustakseni enään pintaan :)

lavanelikko 07.11.2013 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vihulainen (Viesti 1063322)
Sehän tässä vähän pelottaakin

Jos nimimerkin takana on se mitä epäilen... Niin allekirjoittaneen aikataulu vähän rajoittaa mopon karkailua, ehkä:D tarvis omaakin XJ:tä laittaa joskus:D

vihulainen 07.11.2013 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 1063370)
Jos nimimerkin takana on se mitä epäilen... Niin allekirjoittaneen aikataulu vähän rajoittaa mopon karkailua, ehkä:D tarvis omaakin XJ:tä laittaa joskus:D

Epäily osu ja uppos. On se hyvä että joku ees hidastaa :)

pee 07.11.2013 20:50

ja eiku "vakio" WJ safaria pystyyn ... ?

- Askolassa ?
- Kalkkisissa ?
- Hämeessä ?

ja ihan vaan kyljet kuraisiks :rolleyes:

vihulainen 07.11.2013 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1063380)
ja eiku "vakio" WJ safaria pystyyn ... ?

- Askolassa ?
- Kalkkisissa ?
- Hämeessä ?

ja ihan vaan kyljet kuraisiks :rolleyes:



No mikäs siinä. Mitä lähempänä Tre:tä niin sen parempi mulle. Mutta voihan sitä jonkin matkan päähänkin lähtee hyvästä syystä.

Kylmit 08.11.2013 19:38

Nyt huomasin momentinmuuntimen lukon toiminnan, mulla lukitsee sen 120kmh ylittyessä, eikä yhtään alle. Sen alle aina luistaa, ei mitään havaintoa lukitsemisesta.

Lukitseeko jollakin pienemmissä nopeuksissa?

pee 08.11.2013 19:46

kyllä se mun mielest aiemmin jo koittaa kiinni, alle 100 kmh nopeuksissakin


... pääseks OBD n kautta lukemaan Vehicle Speed Sensoria (VSS) ?

Timo_L 08.11.2013 21:06

Jos jo ZJ:ssä OD päällä menee muunnin lukkoon 68km/h nopeudessa ja kolmosella 56km/h, niin pitäisi WJ:n nelilovisessa mennä myös.. Uudemman 545RFE:n sielunelämästä tai mersun laatikosta en tiedä, mutta ainakin tuo moparin laatikko pitäisi toimia kohtuujärkevästi, vaikkei se ihan eurooppalaisten tasoa ole lukituksen toiminnassa.

pee 09.11.2013 12:26

Luurailin aamusella kierroksia 2250 rpm kun VSS mukaan nopeus 100 kmh, ja turbiini on kyl mielestäni siin kohtaa lukossa, 90 kmh noin 2000 rpm

Kylmit 09.11.2013 14:12

Ehkä mulla havaitsemisessa ongelmia... :) tai sitten se vasta oikeasti lyö 120 kohdalla vasta lukkoon, huomaa kun tiputtaa 200 kierroksia, missään muualla se ei sitä tee ja vitosta ei tuosta laatikosta taida löytyä.. :D

pee 09.11.2013 14:25

Koitas viel od off asennossa, millä kierroksilla ja nopeudella lukittee kolmosen

Kylmit 10.11.2013 08:14

Joo, ilman OD:ta kokeilin lyhyellä lenkillä, tuntui olevan lukossa, ainakin noin 80 nopeuksissa, pitää testata myöhemmin lisää...

Uusi "ominaisuus" löytyi tuohon sammuiluun, löpön määrä tankissa vaikuttaa oireisiin..
esim. 1/4 tankilla 270asteen käännös konetien rampilta ja 100 metrin jälkeen sammuu.., eli tankin päässä joku hörppään jotain muuta kuin naftaa.

pikkujussi1 10.11.2013 19:45

Löyty 5mm torx kantanen ruuvi vaihdelaatikon öljypohjan magneetista. Mistähä tuo on irti?

Jeepp 10.11.2013 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pikkujussi1 (Viesti 1064572)
Löyty 5mm torx kantanen ruuvi vaihdelaatikon öljypohjan magneetista. Mistähä tuo on irti?

Normaalia :D Mulla löyty 8cm pitkä lukkorenkaan pätkä.. entiiä mistä edes mahtunu tulemaan sinne.

Sitte se alko tekee sitä että OD Ei pysyny päällä ja laatikko ylikuumeni= turbiini luisti.

Timo_L 10.11.2013 21:06

Ainakin 46RE:n ja olisiko ollut 44RE:n ylivaihteen lukkorenkaiden hajoaminen on jossain määrin tyyppivika. En nyt muista millä laatikolla noi VM dieselit on, mutta eikös siellä jompi kumpi noista ole? Ja samoiten kuutosen perässähän on vanhempi neliportainen..

Edit: niin ja tuo torx- ruuvi voisi olla esim. suodattimesta tai venttiilikoneistosta? Niissä muistaakseni on torxit, ja juuri jotain 4mm tai 5mm kokoisia.

pikkujussi1 10.11.2013 21:27

Suodattimen ruuvit paikoillaan.

vihulainen 10.11.2013 22:25

No nyt sain muutaman kuvan koneelle.

Tuommonen kikotin. Toistaiseksi vasta hirvijahdin ohessa käynyt metsän/pellon puolella
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141620



Ja pari kuvaa etupäähän karjaraudan alle lisätystä käikäleestä
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141621

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141622

jämtilaika 13.11.2013 14:21

wj v8
 
Iteltä köötyypi v8 wj ja ei oo vielä onkelmia ollu.. vuojen ollu auto. 2tuuma korotus alle laitettu ja ois tarkotus 31tuumaset offi nakit laittoo alle. Tänää kaveri laittaa loppuun lisäpitkät ja katolle 4kpl työvaloja.. männöököhä nuo 31 alle vittuilemata?? 32 kuulemma ei 2tuuma korotukselle saa laitettua ilman muokkailua.. pittää kuvia itekkii laittaa kuha kerkii illalla. Ja quadra drive neliveto on kyllä ollu hyvä. Yhen kerra oon lapio hommiin joutunu kun yritin ison lumikasan päälle ajjaa ja se upposkin meleko mukavasti siihen mahan varraan metri oli renkailla matkaa maahan. No muutama tunti lapio hommia ja aski norttia niin renkaat otti taas maahan. Ja asvaltille jätti yhen kerran ku akku hajos kesken ajon. Uus akku tilalle ja taas mentiin. Niin ja sellane onkelma tuli mieleen ku umpiot on haalistunu ja perus ajovalo ei meinaa riittää pimeässä kun pitkiltä vaihetaan lyhsille. Kannattaako uusia umpiot vai onko jotain tahnaa millä saa hiottua taas kirkkaaksi?

pee 13.11.2013 21:28

pikkuisen takakulmaansa saanu WJ ruttutukussa tyrkyllä:

https://www.avk.fi/fi/automyynti/ajo.../jeep-cherokee

ihan vinkkinä, jos jotakuta kiinnostaa... tai sitten valmis ehjä täst meiän pihast niin mä haen tuon ;)

vihulainen 17.11.2013 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jämtilaika (Viesti 1065720)
2tuuma korotus alle laitettu ja ois tarkotus 31tuumaset offi nakit laittoo alle. Tänää kaveri laittaa loppuun lisäpitkät ja katolle 4kpl työvaloja.. männöököhä nuo 31 alle vittuilemata?? 32 kuulemma ei 2tuuma korotukselle saa laitettua ilman muokkailua..

Tommonen taulukko löyty. Kuulemma noi 31 mahtuu 2" korolla mutta 32 ilmeisesti alkaa hankaamaan.

http://i200.photobucket.com/albums/a...nentChart2.jpg

J.L 20.11.2013 22:07

Onkos kellään tietoa millä puslalla tai puslilla on erityisesti taipumusta alkaa alustassa narisemaan esim. ajaessa hidaste töyssyyn? Vai voiko kaikki tukivarren puslat tai kallistuksen vakaajan päät pitää yhtä lailla ääntä?

apupoika 21.11.2013 12:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja J.L (Viesti 1068850)
Onkos kellään tietoa millä puslalla tai puslilla on erityisesti taipumusta alkaa alustassa narisemaan esim. ajaessa hidaste töyssyyn? Vai voiko kaikki tukivarren puslat tai kallistuksen vakaajan päät pitää yhtä lailla ääntä?

omassa zj:ssä ainakin rupeaa hirnumaan hidastetöyssyissä nuo kallistuksenvakaajan "puslat" eli ne kumilunssit joilla vakaajatanko on kiinni koripalkeissa

vihulainen 17.12.2013 19:41

Mistä erottaa onko tossa omassa kikottimessa teves vaiko akebino satulat?
Etujarrut kaipais vähä remppaa.


pee 17.12.2013 19:50

teves = satulalla jousi näkösällä

akebono = ei jousta


EDIT: hyvä säie ja kuvasarja aiheesta:

http://www.greatlakes4x4.com/showthread.php?p=1931897

vihulainen 17.12.2013 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1079737)
teves = satulalla jousi näkösällä

akebono = ei jousta


EDIT: hyvä säie ja kuvasarja aiheesta:

http://www.greatlakes4x4.com/showthread.php?p=1931897


Täytyypä mennä kurkkimaan että kummat ne ny sitten oli niin saa oikeenlaista osaa ostettua.


pee 17.12.2013 20:02

teveksiä oli koskisella satkun kpl syksyllä

akebonot tuos meiän tukkurilla joku 135 € kpl

Jjurva 18.12.2013 13:35

Mistähän löytys kaukalomatto WJ:n peräkonttiin? Pörhöltä en oo kyselly mutta joistakin tarvikeliikkeistä ja ei oo.

Timo_L 19.12.2013 07:10

www.quadratec.com, ja taitaa löytyä myös Jamantilta vähän vastaavaa kunnon kaukalomattoa ainakin tilauksesta.

Hinnat aika lailla samat, kun noitten isojen kumimattojen kuljetuskulut tahtoo olla aika kalliit. Tai sitten vain laittaa jonkun tarvikeliikkeen lirpakkeen, mikä ei sovi autoon tippaakaan tai ei ole kunnon reunoilla, mutta näyttää sitten aivan paskalta ja toimivuuskin vähän niin ja näin. Mutta on halpa :D

Viirupää 19.12.2013 19:47

"Valorauta"
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vihulainen (Viesti 1064692)
No nyt sain muutaman kuvan koneelle.

Tuommonen kikotin. Toistaiseksi vasta hirvijahdin ohessa käynyt metsän/pellon puolella
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141620



Ja pari kuvaa etupäähän karjaraudan alle lisätystä käikäleestä
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141621

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141622

Moro !

Millähän leimakonttorilla kyseisen "valoraudan" mahtaa saada leimattua, käsitykseni mukaan nykylainsäädännön mukaan laiton ??? Eli jos kyseisen karjaraudan saa leimasta läpi, niin kerro konttori, hankin nimittäin omaani vastaavan "valoraudan" välittömästi. :eek:


Sivu luotu: 20:58 (GMT +2).