![]() |
Dedroit Diesel
Toisessa aiheessa oli v8 koneen sovittelua bj;hin, mutta entäs Dedroit Diesel 4-53 bj-75:sen konehuoneeseen? Ei muuten mutta ne äänet...... Minkähän korkuinen kone on?
Chevyn konetilaan näyttää hyvin sopivan. |
Taitaa olla turhan iso möhkäle BJ:n nokkaan, ainakin jos leimalle koettaa. Korkeus 94cm ja paino turbollisena 585kg!!!
Mutta niiden äänien eteen kyllä kannattaa hieman sovitustyötä tehdä! Mulla ainakin on pakkomielle, että joku 8v sarjalainen on vielä joskus pakko hankkia vaikka grilliin varrasta pyörittämään, jos ei muuta keksi, mutta pakko sellainen on saada! |
Lainaus:
Kyllä sitä ihan leimapeliin aattelin, mut pitää miettii vaihtaisko suunnitelmat johonkin järeempään alustaan. |
1 Liiteet
Eihän se 4-53 paina kuin 558 kg. :D
8V71 löytys, mutta sopiva grilli puuttuu. |
Lainaus:
Äkkiä grilliä väkästämään, mää tarjoon makkarat:D |
Kyllä semmonen rilli sit vaatis kokonaisen porsaan:D:D!!
Lämmitetään makkarat huikopalaks pakarilla:D |
|
Lainaus:
Väittäisin 4 loviseksi laatikoksi ja puolittaja punaisessa kepissä Mutta ahtaa ihan kivasti :D Kaavio on vähän hassu tossa laatikossa kun 2/3 on rinnan takana http://www.youtube.com/watch?v=yrtfTovNohI Ainoo et laatikko ei ihan osu mutta periaate on sama tai ikä videossa on vanhempi http://www.youtube.com/watch?v=xCQj68cdb88 http://www.youtube.com/watch?v=2mf6AUbjT-s Pari "double over;ia" http://www.youtube.com/watch?v=gnhjGwxB5JY Mack Ja samanlainen ratkaisu kuin herlevin iveco (jos se on sama kuin luulen) http://www.youtube.com/watch?v=BJC47912E_4 Ivecossa on 4/3 kun aussilla 5/4 ja ilma startti :) Hauska lause videossa voidaan skipata vaihteita kun paino on vain 30 tonnia Niin ja onhan valmetin traktorissa kaksi keppiä se on kiva ajella saa vähän vanhan rekan tunnelmaa :) ja ilman kytkintä kelpaa vaihteet paremmin :cool: |
Lainaus:
Lainaus:
Ei nyt tuu mieleen miten löytäisin,mut youtubessa on osunut joskus silmiin videopätkää chevroletin avolavoista 4syl detroiteilla. Paljonkos on painoeroa niihin nelitahti V8-dieseleihin? |
4-53 taitaa olla noin 200 kg painavampi kuin 6.2 V8?
Sitten on tietysti isompi 4-71, mutta se painaa 800 kg. 6V53 on sitä 100 kg kevyempi. |
Niin ja tuli mieleen et kone on detroit ei dedroit
|
Ohi aiheen ;) mutta...
"02" Valmetilla joutuu hämmentämään laatikkoa kahdella kepillä ja myös kaksoisvaihdoilla, jos haluaa kaikki 8 pykälää käydä järjestyksessä läpi. Kaavio on (5/7) (1/2) (6/8) (3/4) 1 --> 2 menee aluekepin isolle vaihtamalla. 2 --> 3 tarvitaan pääkepin siirto taakse ja aluekepin palautus pikkupuolelle. Kuten noista numeroista näkyy, niin kyllä sitä aluekeppiä pitää vatkata, jos järjestyksessä vaihtaa. Tulee hypittyä tiellä ajaessa, 3-5-7-8 tai ilman kärryä 5-7-8. Voimaa kun on, niin aika harvoin ylämäki vaatii pudottamaan pienemmälle ;) |
Lainaus:
Meil päi se o vaa iha Retroitti Riisseli:D |
http://www.youtube.com/watch?v=noKAGzQfCqs
mä oon aina tykänny detroitin äänistä.... mut vois naapurit tykätä kun tuolla majurilla lähtis auraamaan aamulla 0300 :D |
Lainaus:
|
Hyi hitto että on meisseliä noissa saundeissa...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tollanen puutarhaan koristeeksi ja grillin pyöritykseen :cool: |
International Detroit Diesel 12v71TT sled pull wheelie
http://www.youtube.com/watch?v=IvVoJ...8E1CAA372389D0 Screamin Detroit Diesel 653 C70 (huom! tän videon jälkeen joudut vaihtaan kalsarit) http://www.youtube.com/watch?v=EnN1i...8E1CAA372389D0 4-53 Detroit Diesel in a '89 Chevrolet C1500 http://youtu.be/vCx_uRPZNJM Menishän se 8V53 vielä tonne.. jos ei muutama lisäkilo haittaa :D |
Meinas Detroitti karata:
http://www.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w Mut on kyl niin makeet äänet Detroitissa, että sellasen vois hommata vaikka ihan tollee trukkilavan päällä olevaks, mitä sitten käyttelis sunnuntaina kirkomenojen aikaan :D : http://www.youtube.com/watch?v=H1xfXkh6PV4 http://www.youtube.com/watch?v=T1XbZYJwsaA |
Kuinka paljon noi myllyt oikeen kiertää? Ärjynnästä päätellen aika reilusti.
Muistan viimevuoden kesällä kirkkonummella työmaallä nähneeni vm72 Link-Belt merkkisen mobiilinosturin ja kuskilta, jo silloin eläkeikäiseltä äijältä kun koneesta kyselin niin mainitsi siinä olevan Detroit v8. Kyllä se melko hurjan kuuloinen laite oli. |
Ei ne kierrä sen enempää kuin muutkaan dieselit, pakotahteja on tuplat nelitahtikoneeseen verraten niin kuulostaa enemmälle.
|
Lainaus:
2400 kierosta on 4800 iskua miltähän lie kuulostaisi 4500 rpm käyvä detroit :eek: :confused: :D |
Lainaus:
|
Entisellä työnantajallani oli -80 luvun lopussa 10 pyörä TM Bedfoortti tommosella Detroit V8 koneella ja tuplapysty putkilla. Kärryssä oli Fullerin suorahampainen laatikko ja siirtolavavehkeet. Se oli komia peli loistavilla saundeilla, kaiholla muistelee vielä hän...
|
Vielä kun löytyisi jostain videomateriaalia ryssien sotavaunuissa käyttämästä 2-tahti vastamäntämoottorista, esim 5TD tai 6TD. Niissä on mielenkiintoiset sävelet...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuten sitten myös brittien Deltic dieselit on aika erikoisia vermeitä moottorin rakenteen puolesta, ja soundit on myös hyvät: Ei sen puoleen, melkein mikä tahansa isompi 2- tahtidiesel kuulostaa aika pirun hyvältä - varsinkin noi vähän vanhemmat 30-70 luvun tekniikkaan perustuvat. Uudemmat on jalostettu jo turhan hiljaisiksi ja sivistyneiksi :( Pari tuollaista Detroit Dieslin, ilmeisesti noita 53 tai 71 sarjan koneilla olevaa vanhaa jenkkinuppia on joskus tullut töissä vastaan, äänet on livenä vielä ihan eri luokkaa mitä videot antaa ymmärtää. |
Lainaus:
Eikun siis rakenne kestävänä ei yli kierroksilla :) |
Lainaus:
Kivaan ylämäkeen vedättää täydellä kuormalla 60 alueella kaasuselällään fulleri ulvoen 03.00 joulu aamuyönä niin koko kylä oppisi kerrasta vihaamaan ja wanhat jermut heräisi muistoihin :D Tollasen tekniikka yhdistelmän jos vain saisikin (petukalla en ole koskaan ajanut niin ei osaa kommentoida siihen) ja olisi vielä joka päivälle ajoa niin elämä olisi kohdallaan earit päässä :rolleyes: |
Mites muuten on pitääkö se paikkaansa mitä monet sanoo, että 2T-DD;tä pitää ajaa kuin sitä vihaisi?
Muuten rupeaa öljy kelpaamaan ja nokea löytymään koneesta Ja pari videota :) http://www.youtube.com/watch?v=UNnrHgBDD1c www.youtube.com/watch?v=G7qgDauSjhk |
en tiedä vihasta, mutta oon joskus entisissä töissä ajanu 2T pikku detroitilla varustettua Bombardierin telakikotinta ja sitä on poljettava kierroksilla kun vierasta sikaa, tai ei halua kovin raisusti mennä etiäpäin :D hauska vehje sellanenkin on ja pirun kivat äänet, sitä jakso vaan päivästä toiseen ihastella panssarivaunumaisia ääniä :)
|
Pakko laittaa näistä venäläisistä vastamäntäkoneista taas tämä.
- 2-tahti - syöttö riittävä - turbo hajalla näky on taattua tavaraa http://www.youtube.com/watch?v=yG0N58_dUuY Orkkiskonstruktio on FM 10D 30-luvulta, käyttivät 2-maailmansodassa laivastossa esim sukellusveneissä ja siitä tekniikka kopioitui itään ... |
Ketunhännät putkien päissä on aika hienot...:eek: :D
|
Tässä myös ketunhännät kohdillaan 8)
http://www.youtube.com/watch?v=x_zC7QK64Ks Kunnollinen koneenlämmitys takaa masiinalle pitkän iän :) |
Lainaus:
Omassa DD:ssä lohkon ilmakanava (blowerin alla) on musta kuin mörön pe*se*eikä. Se on myöskin öljyinen. Kanavan pohjalta menee kaksi ulkopuolista putkea kampikammioon, joten siellä lienee aina vähän öljyä. Kyseinen moottori on perimätiedon mukaan ollut ojaan ajetussa beetussa. Jos se on käynyt siellä kauaa joutokäyntiä, niin öljy on voinut kertyä kallistuneeseen koneeseen. |
myö laitettiin Bomppa tulille uuden mallin L200 mitsulla sähköö antaen ja REILUSTI pilottia suhutellen, suoraan startin päästä vaan, ettei sula hentosemmat johot välissä ja 3h talkoiden jälkeen se oli käynnissä, tehotkin (ne vähät) tallessa.. :D siis tuo 3h oli käytännössä yhtämittasta starttaamista ja hommassa kulu pari pönttöö pilottia :P
kas tälleen: http://game42.com/images/power/helmikuu2011%20011.JPG toki tuo ei oo turbodieseli, ihan 2T vaan ja pieniki sellanen, eli voi olla -27C aamustartissa paremmat eloonjäämismahikset, kun isoveljillään :) |
Lainaus:
|
nyt heitit pahan, ei kyllä mitään muistikuvaa :( vaikka sinne pellin alle piti kurkkia vähän väliä, varsinkin aamusin.. kuvassakin on prkl jäähytysneste tonkka justiinsa edessä, konepeitot on auki niin laskishan nuo tuosta..
|
Onkohan tuo samanlainen? Erilaiset päällirakenteet toki.
http://www.mirkinc.us/products2.php?pid=831 |
on samaa sarjaa, noita on sillon 60-luvulla ollu kahta mallia, "tractor", mitä tuo meikäläisen kuvassa oleva ja sitten "carrier" johon sitten sai tilauksesta noita erilaisia lisähärpättimiä. bomppahan suunnitteli tuon vekottimen nimenomaan maastoon erilaisia asennustöitä varten, kuten vaikka linjanrakennukseen, niiko tuossa siun linkissä. siinähän on pylväspora ja nosturi samalla alustalla ja yhessä mallissa lisänä kahen pylvään pankot :)
mie en millään vaan löyvä tuon vanhemman mallin speksejä, uudemmis on Perkinsin dieselit ja sit noita on tehty tietääkseni myös Chryslerin ja GM:n koneilla (bensa). suomessa IVO:lla oli kuulemma myös Roverin bensakasia noissa, chevyn pikkulohkon ja tuon Detroitin dieselin ohella. vanhat jääkärit puhu kaiholla, jotta chevyn kasilla tuollanen heittää viellä paskat teloista nelosella pelkällä kaasulla ja kulkee suolla melkein kaheksaa kymppiä :D ite koitin kovalla polanteella niin sellasen 50 kelaa, mutta kun lähtee lapasesta niin kuski muuttuu matkustajaksi laakista :D |
Lainaus:
Yhden kerran todistanut EMD:n V16 645- sarjalaisten 2-tahtidieseleiden hörinät ihan vierestä sellaisten kiskoessa mailin letkaa perässä jyrkkää mäkeä reipasta juoksuvauhtia - junan kuuli 20min. ennenkuin oli kohdalla. Harmi ettei niitä vanhoja 567- koneisia ole kohdalle osunut kun alkaa jo olla kaikki museotavaraa. Pitäisi olla vielä paremmat metelit :) No, kivasti se varmaan laulaisi tuollainen "pieni" detroit dieselkin jossain sopivassa laaksossa mäkeä noustessa kun rekassa kunnon kuorma perässä. Ei vain ole sellaisesta päässyt nauttimaan. |
Lainaus:
http://www.youtube.com/watch?v=D3bj47TAYiU |
Koiviston Auto - yhtymähän käytti jonkinlaisia Detroitin 2-tahtikoneita valmistamissaan Kabus-busseissa. Olen sellaisessa käsityksessä, että ratkaisu ei ollut järin onnistunut.
Olen itse aikanaan "päässyt" ajamaan muistaakseni Jyväskylän Liikenteen väreissä ollutta bussirahdin kuljetukseen räätälöityä linjuria, jossa oli Detroit ja Allisonin automaattivaihteisto. Mieleen on jäänyt vaan se, että meteli oli infernaalinen ja eteneminen Jyväskylä-Kuopio - välillä sangen verkkaista. :D |
Lainaus:
Jos haluaa kuunneella kiertäviä 2t dieseleitä niin youtubeen "run away detroit" Tuossa vaikka yks: http://www.youtube.com/watch?v=NgB1dDunbOg On noita ollu ennenkin palstalla |
Lainaus:
Niillä sai kuulemma painaa kaasua alamäkeenkin, ja kääntöympyrä oli sama kuin 13 metrisillä. Voimansiirron häviöt syynä hengettömyyteen. Voimalinjassa käännyttiin kaksi kertaa 180 astetta... |
Lainaus:
Oma näkemykseni on että nää alkaa olla semmosia aikakultaamuistot koneita... |
Lainaus:
Suomessa lie säästelty vaihteita mistään vittuakaan tajuamatta :rolleyes: Käsittääkseni detroiteissa yleensä on runsaasti vaihteita perässä, että voidaan kaikkia nopeuksia ajaa "täys kierroksilla" eli suurimman voiman alueella ja nopeutta hämmennetään vaihteilla :D |
Lainaus:
Luulen kuitenkin tietäväni, mitä vehjettä tarkoitat: tavallista bussia pienempi viistokeulainen hökötys, jossa ei ollut etu- tai takaylitystä nimeksikään ja takaovi oli todellakin takaovi, eli takaseinässä. Kuopiossa se tunnettiin ainakin nimellä Aku Ankka - auto. :D Eikä sen ajaminen ollut todellakaan mikään uran huipennus, vaikka kuljettaja istuikin korkealla kuin valtaistuimella... |
Lainaus:
Juuri se... |
Olikos noissa "aku ankoissa" Detroitin/letukan 6.2L V8 kone?
|
Tää juttu on karannut hiukka alkuperäisestä:D, mutta kiva lukea, että muutkin pitää Scraming Jimmyn saundista:)
Kyllä muuten Ameriikanrauta painaa, 3-53:kin n.440 kg. |
Ei sentään oo mennyt yhtään "off topiciksi", kaikki on kirjoitettu tähän viestiketjuun:D:D:D Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, mites jos Bertan kopan laittais johonkin kuorkin rungolle... BJ 6x6 8V92:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Olikos toi se eka 4-tahti diesel mitä detroit teki? Muutama youtubessa ainakin sanonut, että täysin susi kone. Kaikkea mahdollista pikku vikaa ja kulutus suuri johtuen palotilan väärästä suunnittelusta. On kanssa jotenkin on sellainen muisti kuva itellä et joskus kuullut et amerikan kuorkki dieselit on täysiä paskoja, mutta suomeen ei kaiketi lie oikeen koskaan tuotu jakelu-auto kokoista kalustoa pikku 2-t DD;llä vaan tuodut oli harvoja isoja tai sitten muulla tekniikalla jakelu kokoista kalustoa. J.K Eikähän me otsikosta olla lipsuttu mihkään vielä :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ameriikassa sai perinteisesti valita autoon moottorin, DD, cat tai cummins. Tuota kolmikkoa oli tarjolla melkein mihin merkkiin tahansa, vaikka DD oli General Motorsin merkki. Kilpailijat ford, dodge jne myös käyttivät sitä. Oikein käytettynä 2T DD on luja kone, mutta se vaatii oikeat öljyn ja tietoa muutenkin. 30-50 luvulla ylivoimainen teholtaan. 60-70 luvuilla pärjäsi vielä, 80-luvulla alkoi olla vanhanaikainen. Muihin nähden liian janoinen ja meluisa. |
Sivu luotu: 23:46 (GMT +2). |