Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Dedroit Diesel (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114936)

Lantaraappa 13.09.2013 20:50

Dedroit Diesel
 
Toisessa aiheessa oli v8 koneen sovittelua bj;hin, mutta entäs Dedroit Diesel 4-53 bj-75:sen konehuoneeseen? Ei muuten mutta ne äänet...... Minkähän korkuinen kone on?
Chevyn konetilaan näyttää hyvin sopivan.

Mase 13.09.2013 21:40

Taitaa olla turhan iso möhkäle BJ:n nokkaan, ainakin jos leimalle koettaa. Korkeus 94cm ja paino turbollisena 585kg!!!

Mutta niiden äänien eteen kyllä kannattaa hieman sovitustyötä tehdä! Mulla ainakin on pakkomielle, että joku 8v sarjalainen on vielä joskus pakko hankkia vaikka grilliin varrasta pyörittämään, jos ei muuta keksi, mutta pakko sellainen on saada!

Lantaraappa 13.09.2013 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1043531)
Taitaa olla turhan iso möhkäle BJ:n nokkaan, ainakin jos leimalle koettaa. Korkeus 94cm ja paino turbollisena 585kg!!!

Mutta niiden äänien eteen kyllä kannattaa hieman sovitustyötä tehdä! Mulla ainakin on pakkomielle, että joku 8v sarjalainen on vielä joskus pakko hankkia vaikka grilliin varrasta pyörittämään, jos ei muuta keksi, mutta pakko sellainen on saada!

Joo, mulla sama visio, ett sit joskus sellanen 4-53 ulvoo vaikka tyhjää jossain pukilla!!!

Kyllä sitä ihan leimapeliin aattelin, mut pitää miettii vaihtaisko suunnitelmat johonkin järeempään alustaan.

sisua45 13.09.2013 22:14

1 Liiteet
Eihän se 4-53 paina kuin 558 kg. :D

8V71 löytys, mutta sopiva grilli puuttuu.

Mase 13.09.2013 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1043545)
Eihän se 4-53 paina kuin 558 kg. :D

8V71 löytys, mutta sopiva grilli puuttuu.

Ja jos otetaan turboton 4-53 niin ei mee edes 500kg (490 ja risat) rikki!

Äkkiä grilliä väkästämään, mää tarjoon makkarat:D

Lantaraappa 13.09.2013 22:40

Kyllä semmonen rilli sit vaatis kokonaisen porsaan:D:D!!
Lämmitetään makkarat huikopalaks pakarilla:D

sisua45 13.09.2013 22:44

4-53 ja sopivasti lootia perässä:

http://youtu.be/K2zwd1iazvU

Nikuzai 14.09.2013 10:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1043554)
4-53 ja sopivasti lootia perässä:

http://youtu.be/K2zwd1iazvU


Väittäisin 4 loviseksi laatikoksi ja puolittaja punaisessa kepissä
Mutta ahtaa ihan kivasti :D

Kaavio on vähän hassu tossa laatikossa kun 2/3 on rinnan takana

http://www.youtube.com/watch?v=yrtfTovNohI

Ainoo et laatikko ei ihan osu mutta periaate on sama tai ikä videossa on vanhempi


http://www.youtube.com/watch?v=xCQj68cdb88
http://www.youtube.com/watch?v=2mf6AUbjT-s

Pari "double over;ia"

http://www.youtube.com/watch?v=gnhjGwxB5JY
Mack

Ja samanlainen ratkaisu kuin herlevin iveco (jos se on sama kuin luulen)
http://www.youtube.com/watch?v=BJC47912E_4
Ivecossa on 4/3 kun aussilla 5/4 ja ilma startti :)

Hauska lause videossa voidaan skipata vaihteita kun paino on vain 30 tonnia


Niin ja onhan valmetin traktorissa kaksi keppiä se on kiva ajella saa vähän vanhan rekan tunnelmaa :) ja ilman kytkintä kelpaa vaihteet paremmin :cool:

VeeWee 14.09.2013 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1043622)
Hauska lause videossa voidaan skipata vaihteita kun paino on vain 30 tonnia

Oma työkalu tyhjänä n.24t,ja sillä voi silloin skipata useammankin vaihteen,jonkun vielä 40t painollakin :D
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1043622)
Niin ja onhan valmetin traktorissa kaksi keppiä se on kiva ajella saa vähän vanhan rekan tunnelmaa :) ja ilman kytkintä kelpaa vaihteet paremmin :cool:

Taitaa aika monessa traktorissa olla kaksi vaihdekeppiä,tosin valumötti ainoa jossa olen kuullut tarvitsevan vaihtaa aluettakin peltotöissä,kun vaihteiden porrastus hieman kummallinen ;)

Ei nyt tuu mieleen miten löytäisin,mut youtubessa on osunut joskus silmiin videopätkää chevroletin avolavoista 4syl detroiteilla.
Paljonkos on painoeroa niihin nelitahti V8-dieseleihin?

sisua45 14.09.2013 11:53

4-53 taitaa olla noin 200 kg painavampi kuin 6.2 V8?

Sitten on tietysti isompi 4-71, mutta se painaa 800 kg. 6V53 on sitä 100 kg kevyempi.

Nikuzai 14.09.2013 12:55

Niin ja tuli mieleen et kone on detroit ei dedroit

JiiPee 14.09.2013 19:33

Ohi aiheen ;) mutta...

"02" Valmetilla joutuu hämmentämään laatikkoa kahdella kepillä ja myös kaksoisvaihdoilla, jos haluaa kaikki 8 pykälää käydä järjestyksessä läpi. Kaavio on

(5/7) (1/2)
(6/8) (3/4)

1 --> 2 menee aluekepin isolle vaihtamalla. 2 --> 3 tarvitaan pääkepin siirto taakse ja aluekepin palautus pikkupuolelle. Kuten noista numeroista näkyy, niin kyllä sitä aluekeppiä pitää vatkata, jos järjestyksessä vaihtaa. Tulee hypittyä tiellä ajaessa, 3-5-7-8 tai ilman kärryä 5-7-8. Voimaa kun on, niin aika harvoin ylämäki vaatii pudottamaan pienemmälle ;)

Lantaraappa 14.09.2013 20:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1043654)
Niin ja tuli mieleen et kone on detroit ei dedroit

On nii vaikiaa ku ei ossaa tota enklanni kirjotust:D

Meil päi se o vaa iha Retroitti Riisseli:D

mettäsika 14.09.2013 20:27

http://www.youtube.com/watch?v=noKAGzQfCqs

mä oon aina tykänny detroitin äänistä.... mut vois naapurit tykätä kun tuolla majurilla lähtis auraamaan aamulla 0300 :D

sisua45 14.09.2013 22:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mettäsika (Viesti 1043816)
http://www.youtube.com/watch?v=noKAGzQfCqs

mä oon aina tykänny detroitin äänistä.... mut vois naapurit tykätä kun tuolla majurilla lähtis auraamaan aamulla 0300 :D

Tuo DD 8V71 majuri on etelä-pohjanmaalta? Tunteeko kukaan?

Jappi 15.09.2013 04:31

Hyi hitto että on meisseliä noissa saundeissa...

Mase 15.09.2013 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1043904)
Hyi hitto että on meisseliä noissa saundeissa...

Eihän ne tossa videolla kuulosta miltään, mutta olepa vieressä kuuntelemassa... parinkymmenen metrin päässä makkaraperunat hyppää mahassa parijonoon kun ääniaallot alkaa tuntumaan, maaemokin tärisee tahdissa!

Profi 15.09.2013 12:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1043853)
Tuo DD 8V71 majuri on etelä-pohjanmaalta? Tunteeko kukaan?

Tiedän kyllä kenen tuo on tai ainakin luulen tietäväni:D En oo tosin ite tuota päässy vierestä näkemään. Tämmönenkin tuli youtubessa vastaan https://www.youtube.com/watch?v=GRjOLmqHa5A

Nikuzai 15.09.2013 18:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Profi (Viesti 1044000)
Tiedän kyllä kenen tuo on tai ainakin luulen tietäväni:D En oo tosin ite tuota päässy vierestä näkemään. Tämmönenkin tuli youtubessa vastaan https://www.youtube.com/watch?v=GRjOLmqHa5A


Tollanen puutarhaan koristeeksi ja grillin pyöritykseen :cool:

Catrik 16.09.2013 17:49

International Detroit Diesel 12v71TT sled pull wheelie
http://www.youtube.com/watch?v=IvVoJ...8E1CAA372389D0

Screamin Detroit Diesel 653 C70 (huom! tän videon jälkeen joudut vaihtaan kalsarit)
http://www.youtube.com/watch?v=EnN1i...8E1CAA372389D0

4-53 Detroit Diesel in a '89 Chevrolet C1500
http://youtu.be/vCx_uRPZNJM
Menishän se 8V53 vielä tonne.. jos ei muutama lisäkilo haittaa :D

HeikkiH 16.09.2013 18:38

Meinas Detroitti karata:

http://www.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w

Mut on kyl niin makeet äänet Detroitissa, että sellasen vois hommata vaikka ihan tollee trukkilavan päällä olevaks, mitä sitten käyttelis sunnuntaina kirkomenojen aikaan :D :

http://www.youtube.com/watch?v=H1xfXkh6PV4

http://www.youtube.com/watch?v=T1XbZYJwsaA

reynolds 16.09.2013 21:12

Kuinka paljon noi myllyt oikeen kiertää? Ärjynnästä päätellen aika reilusti.
Muistan viimevuoden kesällä kirkkonummella työmaallä nähneeni vm72 Link-Belt merkkisen mobiilinosturin ja kuskilta, jo silloin eläkeikäiseltä äijältä kun koneesta kyselin niin mainitsi siinä olevan Detroit v8. Kyllä se melko hurjan kuuloinen laite oli.

Yölento 16.09.2013 21:15

Ei ne kierrä sen enempää kuin muutkaan dieselit, pakotahteja on tuplat nelitahtikoneeseen verraten niin kuulostaa enemmälle.

Nikuzai 17.09.2013 00:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1044586)
Ei ne kierrä sen enempää kuin muutkaan dieselit, pakotahteja on tuplat nelitahtikoneeseen verraten niin kuulostaa enemmälle.


2400 kierosta on 4800 iskua miltähän lie kuulostaisi 4500 rpm käyvä detroit :eek: :confused: :D

Rytö 17.09.2013 09:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1044630)
2400 kierosta on 4800 iskua miltähän lie kuulostaisi 4500 rpm käyvä detroit :eek: :confused: :D

Tokkopa kuulostais enää miltään pienen hetken käytyään :D

Masi 17.09.2013 11:03

Entisellä työnantajallani oli -80 luvun lopussa 10 pyörä TM Bedfoortti tommosella Detroit V8 koneella ja tuplapysty putkilla. Kärryssä oli Fullerin suorahampainen laatikko ja siirtolavavehkeet. Se oli komia peli loistavilla saundeilla, kaiholla muistelee vielä hän...

Jappi 17.09.2013 11:57

Vielä kun löytyisi jostain videomateriaalia ryssien sotavaunuissa käyttämästä 2-tahti vastamäntämoottorista, esim 5TD tai 6TD. Niissä on mielenkiintoiset sävelet...

sisua45 17.09.2013 14:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Masi (Viesti 1044703)
Entisellä työnantajallani oli -80 luvun lopussa 10 pyörä TM Bedfoortti tommosella Detroit V8 koneella ja tuplapysty putkilla. Kärryssä oli Fullerin suorahampainen laatikko ja siirtolavavehkeet. Se oli komia peli loistavilla saundeilla, kaiholla muistelee vielä hän...

Tuo mun 8V71 on juurikin beetusta. Siinä on vaan perässä 10 lovinen spicerin loota.

Timo_L 17.09.2013 16:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1044713)
Vielä kun löytyisi jostain videomateriaalia ryssien sotavaunuissa käyttämästä 2-tahti vastamäntämoottorista, esim 5TD tai 6TD. Niissä on mielenkiintoiset sävelet...

Käsittääkseni myös näissä on 2-tahti vastamäntämoottorit, jos en ihan väärin muista.. ja soundit ja savut kohdallaan:



Kuten sitten myös brittien Deltic dieselit on aika erikoisia vermeitä moottorin rakenteen puolesta, ja soundit on myös hyvät:



Ei sen puoleen, melkein mikä tahansa isompi 2- tahtidiesel kuulostaa aika pirun hyvältä - varsinkin noi vähän vanhemmat 30-70 luvun tekniikkaan perustuvat. Uudemmat on jalostettu jo turhan hiljaisiksi ja sivistyneiksi :( Pari tuollaista Detroit Dieslin, ilmeisesti noita 53 tai 71 sarjan koneilla olevaa vanhaa jenkkinuppia on joskus tullut töissä vastaan, äänet on livenä vielä ihan eri luokkaa mitä videot antaa ymmärtää.

Nikuzai 17.09.2013 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1044691)
Tokkopa kuulostais enää miltään pienen hetken käytyään :D


Eikun siis rakenne kestävänä ei yli kierroksilla :)

Nikuzai 17.09.2013 19:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Masi (Viesti 1044703)
Entisellä työnantajallani oli -80 luvun lopussa 10 pyörä TM Bedfoortti tommosella Detroit V8 koneella ja tuplapysty putkilla. Kärryssä oli Fullerin suorahampainen laatikko ja siirtolavavehkeet. Se oli komia peli loistavilla saundeilla, kaiholla muistelee vielä hän...


Kivaan ylämäkeen vedättää täydellä kuormalla 60 alueella kaasuselällään fulleri ulvoen 03.00 joulu aamuyönä niin koko kylä oppisi kerrasta vihaamaan ja wanhat jermut heräisi muistoihin :D


Tollasen tekniikka yhdistelmän jos vain saisikin (petukalla en ole koskaan ajanut niin ei osaa kommentoida siihen) ja olisi vielä joka päivälle ajoa niin elämä olisi kohdallaan earit päässä :rolleyes:

Nikuzai 17.09.2013 19:31

Mites muuten on pitääkö se paikkaansa mitä monet sanoo, että 2T-DD;tä pitää ajaa kuin sitä vihaisi?
Muuten rupeaa öljy kelpaamaan ja nokea löytymään koneesta




Ja pari videota :)

http://www.youtube.com/watch?v=UNnrHgBDD1c

www.youtube.com/watch?v=G7qgDauSjhk

PunisherFIN 17.09.2013 19:55

en tiedä vihasta, mutta oon joskus entisissä töissä ajanu 2T pikku detroitilla varustettua Bombardierin telakikotinta ja sitä on poljettava kierroksilla kun vierasta sikaa, tai ei halua kovin raisusti mennä etiäpäin :D hauska vehje sellanenkin on ja pirun kivat äänet, sitä jakso vaan päivästä toiseen ihastella panssarivaunumaisia ääniä :)

p0hamala 17.09.2013 20:06

Pakko laittaa näistä venäläisistä vastamäntäkoneista taas tämä.
- 2-tahti
- syöttö riittävä
- turbo hajalla
näky on taattua tavaraa
http://www.youtube.com/watch?v=yG0N58_dUuY

Orkkiskonstruktio on FM 10D 30-luvulta, käyttivät 2-maailmansodassa laivastossa esim sukellusveneissä ja siitä tekniikka kopioitui itään ...

Yölento 17.09.2013 20:21

Ketunhännät putkien päissä on aika hienot...:eek: :D

p0hamala 17.09.2013 20:57

Tässä myös ketunhännät kohdillaan 8)
http://www.youtube.com/watch?v=x_zC7QK64Ks
Kunnollinen koneenlämmitys takaa masiinalle pitkän iän :)

sisua45 17.09.2013 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1044852)
Mites muuten on pitääkö se paikkaansa mitä monet sanoo, että 2T-DD;tä pitää ajaa kuin sitä vihaisi?
Muuten rupeaa öljy kelpaamaan ja nokea löytymään koneesta

Vihasta en tiedä, mutta öljy pitää olla yksiasteista ja detroitiin tarkoitettua. Esim Shell Rotella DD+ 40 tai DD+ 50. Moniasteöljyillä männät leikkaavat. Sitäkään minä en tiedä, että millä öljyillä DD:n saa ehjänä käyntiin 20-30 asteen pakkasesta...?! :eek: Melkein tekisi mieli lisätä lohkolämppäreiden kaveriksi lämmittimen öljypohjaan. Suora 40 öljy likkuu lämpimänä notkeammin.

Omassa DD:ssä lohkon ilmakanava (blowerin alla) on musta kuin mörön pe*se*eikä. Se on myöskin öljyinen. Kanavan pohjalta menee kaksi ulkopuolista putkea kampikammioon, joten siellä lienee aina vähän öljyä.

Kyseinen moottori on perimätiedon mukaan ollut ojaan ajetussa beetussa. Jos se on käynyt siellä kauaa joutokäyntiä, niin öljy on voinut kertyä kallistuneeseen koneeseen.

PunisherFIN 17.09.2013 21:46

myö laitettiin Bomppa tulille uuden mallin L200 mitsulla sähköö antaen ja REILUSTI pilottia suhutellen, suoraan startin päästä vaan, ettei sula hentosemmat johot välissä ja 3h talkoiden jälkeen se oli käynnissä, tehotkin (ne vähät) tallessa.. :D siis tuo 3h oli käytännössä yhtämittasta starttaamista ja hommassa kulu pari pönttöö pilottia :P

kas tälleen: http://game42.com/images/power/helmikuu2011%20011.JPG

toki tuo ei oo turbodieseli, ihan 2T vaan ja pieniki sellanen, eli voi olla -27C aamustartissa paremmat eloonjäämismahikset, kun isoveljillään :)

sisua45 17.09.2013 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1044941)
myö laitettiin Bomppa tulille uuden mallin L200 mitsulla sähköö antaen ja REILUSTI pilottia suhutellen, suoraan startin päästä vaan, ettei sula hentosemmat johot välissä ja 3h talkoiden jälkeen se oli käynnissä, tehotkin (ne vähät) tallessa.. :D siis tuo 3h oli käytännössä yhtämittasta starttaamista ja hommassa kulu pari pönttöö pilottia :P

kas tälleen: http://game42.com/images/power/helmikuu2011%20011.JPG

toki tuo ei oo turbodieseli, ihan 2T vaan ja pieniki sellanen, eli voi olla -27C aamustartissa paremmat eloonjäämismahikset, kun isoveljillään :)

3 pyttyinen?

PunisherFIN 17.09.2013 21:58

nyt heitit pahan, ei kyllä mitään muistikuvaa :( vaikka sinne pellin alle piti kurkkia vähän väliä, varsinkin aamusin.. kuvassakin on prkl jäähytysneste tonkka justiinsa edessä, konepeitot on auki niin laskishan nuo tuosta..

sisua45 17.09.2013 22:17

Onkohan tuo samanlainen? Erilaiset päällirakenteet toki.

http://www.mirkinc.us/products2.php?pid=831

PunisherFIN 17.09.2013 22:49

on samaa sarjaa, noita on sillon 60-luvulla ollu kahta mallia, "tractor", mitä tuo meikäläisen kuvassa oleva ja sitten "carrier" johon sitten sai tilauksesta noita erilaisia lisähärpättimiä. bomppahan suunnitteli tuon vekottimen nimenomaan maastoon erilaisia asennustöitä varten, kuten vaikka linjanrakennukseen, niiko tuossa siun linkissä. siinähän on pylväspora ja nosturi samalla alustalla ja yhessä mallissa lisänä kahen pylvään pankot :)

mie en millään vaan löyvä tuon vanhemman mallin speksejä, uudemmis on Perkinsin dieselit ja sit noita on tehty tietääkseni myös Chryslerin ja GM:n koneilla (bensa). suomessa IVO:lla oli kuulemma myös Roverin bensakasia noissa, chevyn pikkulohkon ja tuon Detroitin dieselin ohella. vanhat jääkärit puhu kaiholla, jotta chevyn kasilla tuollanen heittää viellä paskat teloista nelosella pelkällä kaasulla ja kulkee suolla melkein kaheksaa kymppiä :D ite koitin kovalla polanteella niin sellasen 50 kelaa, mutta kun lähtee lapasesta niin kuski muuttuu matkustajaksi laakista :D

Timo_L 17.09.2013 23:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja p0hamala (Viesti 1044879)
Pakko laittaa näistä venäläisistä vastamäntäkoneista taas tämä.
- 2-tahti
- syöttö riittävä
- turbo hajalla
näky on taattua tavaraa
http://www.youtube.com/watch?v=yG0N58_dUuY

Orkkiskonstruktio on FM 10D 30-luvulta, käyttivät 2-maailmansodassa laivastossa esim sukellusveneissä ja siitä tekniikka kopioitui itään ...

Tuossahan minä juuri yllä linkitin suoraan youtube pätkän venäläisten te-10 sarjalaisesta ;) Se tosin vähän ehjempi, mutta melkoisia savukoneita tuntuvat silti olevan. Olisi hieno nähdä ja kuulla livenä. Noissa FM:n omissakin vetureissa on videoiden perusteella hörinät kohdallaan. Aika harvassa tosin on videot niistä.

Yhden kerran todistanut EMD:n V16 645- sarjalaisten 2-tahtidieseleiden hörinät ihan vierestä sellaisten kiskoessa mailin letkaa perässä jyrkkää mäkeä reipasta juoksuvauhtia - junan kuuli 20min. ennenkuin oli kohdalla. Harmi ettei niitä vanhoja 567- koneisia ole kohdalle osunut kun alkaa jo olla kaikki museotavaraa. Pitäisi olla vielä paremmat metelit :)

No, kivasti se varmaan laulaisi tuollainen "pieni" detroit dieselkin jossain sopivassa laaksossa mäkeä noustessa kun rekassa kunnon kuorma perässä. Ei vain ole sellaisesta päässyt nauttimaan.

Jappi 18.09.2013 11:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1044784)

Kuten sitten myös brittien Deltic dieselit on aika erikoisia vermeitä moottorin rakenteen puolesta, ja soundit on myös hyvät:

Tuo on mielenkiintoinen konstruktio tosiaan..

http://www.youtube.com/watch?v=D3bj47TAYiU

Tapsa 18.09.2013 20:16

Koiviston Auto - yhtymähän käytti jonkinlaisia Detroitin 2-tahtikoneita valmistamissaan Kabus-busseissa. Olen sellaisessa käsityksessä, että ratkaisu ei ollut järin onnistunut.

Olen itse aikanaan "päässyt" ajamaan muistaakseni Jyväskylän Liikenteen väreissä ollutta bussirahdin kuljetukseen räätälöityä linjuria, jossa oli Detroit ja Allisonin automaattivaihteisto. Mieleen on jäänyt vaan se, että meteli oli infernaalinen ja eteneminen Jyväskylä-Kuopio - välillä sangen verkkaista. :D

pjtk 18.09.2013 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1045058)
Tuo on mielenkiintoinen konstruktio tosiaan..

http://www.youtube.com/watch?v=D3bj47TAYiU

Jösses onpahan keksintö. Varmaan sitä British Humor:ia. :p Tuskin kovin halpa valmistaa.
Jos haluaa kuunneella kiertäviä 2t dieseleitä niin youtubeen "run away detroit"
Tuossa vaikka yks: http://www.youtube.com/watch?v=NgB1dDunbOg
On noita ollu ennenkin palstalla

sisua45 18.09.2013 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa (Viesti 1045231)

Olen itse aikanaan "päässyt" ajamaan muistaakseni Jyväskylän Liikenteen väreissä ollutta bussirahdin kuljetukseen räätälöityä linjuria, jossa oli Detroit ja Allisonin automaattivaihteisto. Mieleen on jäänyt vaan se, että meteli oli infernaalinen ja eteneminen Jyväskylä-Kuopio - välillä sangen verkkaista. :D

Ei kai tuo ollut etuvetoinen matala lattia malli? Nelitahti V8 detroit nokalla, ja paineilmasäiliöt katolla. :D

Niillä sai kuulemma painaa kaasua alamäkeenkin, ja kääntöympyrä oli sama kuin 13 metrisillä. Voimansiirron häviöt syynä hengettömyyteen. Voimalinjassa käännyttiin kaksi kertaa 180 astetta...

Bj Andy 18.09.2013 22:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1044852)
Mites muuten on pitääkö se paikkaansa mitä monet sanoo, että 2T-DD;tä pitää ajaa kuin sitä vihaisi?
Muuten rupeaa öljy kelpaamaan ja nokea löytymään koneesta




Ja pari videota :)

http://www.youtube.com/watch?v=UNnrHgBDD1c

www.youtube.com/watch?v=G7qgDauSjhk

Ainakin noilla Gradaleilla ei tarvinu ajaa "kuin sitä vihaisi":D Ja kyllä jossain kevyessä hommassa esim. kylvössä,ylävaunun kone nokeentui senverran reilusti että kun sillä alkoi antamaan taas kuormaa niin putkesta lensi tulta ja tappuraa ihan tuutin täydeltä.

Oma näkemykseni on että nää alkaa olla semmosia aikakultaamuistot koneita...

Nikuzai 19.09.2013 07:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa (Viesti 1045231)
Koiviston Auto - yhtymähän käytti jonkinlaisia Detroitin 2-tahtikoneita valmistamissaan Kabus-busseissa. Olen sellaisessa käsityksessä, että ratkaisu ei ollut järin onnistunut.

Olen itse aikanaan "päässyt" ajamaan muistaakseni Jyväskylän Liikenteen väreissä ollutta bussirahdin kuljetukseen räätälöityä linjuria, jossa oli Detroit ja Allisonin automaattivaihteisto. Mieleen on jäänyt vaan se, että meteli oli infernaalinen ja eteneminen Jyväskylä-Kuopio - välillä sangen verkkaista. :D


Suomessa lie säästelty vaihteita mistään vittuakaan tajuamatta :rolleyes:

Käsittääkseni detroiteissa yleensä on runsaasti vaihteita perässä, että voidaan kaikkia nopeuksia ajaa "täys kierroksilla" eli suurimman voiman alueella ja nopeutta hämmennetään vaihteilla :D

Tapsa 19.09.2013 18:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1045278)
Ei kai tuo ollut etuvetoinen matala lattia malli? Nelitahti V8 detroit nokalla, ja paineilmasäiliöt katolla. :D

Niillä sai kuulemma painaa kaasua alamäkeenkin, ja kääntöympyrä oli sama kuin 13 metrisillä. Voimansiirron häviöt syynä hengettömyyteen. Voimalinjassa käännyttiin kaksi kertaa 180 astetta...

Ei ollut tämä, oli ihan täyskokoinen bussikorinen vehje. Muutama rivi penkkejä ja loppuauto rahtitilaa.

Luulen kuitenkin tietäväni, mitä vehjettä tarkoitat: tavallista bussia pienempi viistokeulainen hökötys, jossa ei ollut etu- tai takaylitystä nimeksikään ja takaovi oli todellakin takaovi, eli takaseinässä. Kuopiossa se tunnettiin ainakin nimellä Aku Ankka - auto. :D Eikä sen ajaminen ollut todellakaan mikään uran huipennus, vaikka kuljettaja istuikin korkealla kuin valtaistuimella...

sisua45 19.09.2013 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa (Viesti 1045504)
Ei ollut tämä, oli ihan täyskokoinen bussikorinen vehje. Muutama rivi penkkejä ja loppuauto rahtitilaa.

Luulen kuitenkin tietäväni, mitä vehjettä tarkoitat: tavallista bussia pienempi viistokeulainen hökötys, jossa ei ollut etu- tai takaylitystä nimeksikään ja takavi oli todellakin takaovi, eli takaseinässä. Kuopiossa se tunnettiin ainakin nimellä Aku Ankka - auto. :D Eikä sen ajaminen ollut todellakaan mikään uran huipennus, vaikka kuljettaja istuikin korkealla kuin valtaistuimella...

http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/lahti/ll300_01.jpg

Juuri se...

Mase 19.09.2013 21:02

Olikos noissa "aku ankoissa" Detroitin/letukan 6.2L V8 kone?

Lantaraappa 20.09.2013 19:51

Tää juttu on karannut hiukka alkuperäisestä:D, mutta kiva lukea, että muutkin pitää Scraming Jimmyn saundista:)

Kyllä muuten Ameriikanrauta painaa, 3-53:kin n.440 kg.

Mase 20.09.2013 20:08

Ei sentään oo mennyt yhtään "off topiciksi", kaikki on kirjoitettu tähän viestiketjuun:D:D:D Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, mites jos Bertan kopan laittais johonkin kuorkin rungolle... BJ 6x6 8V92:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Lantaraappa 20.09.2013 20:15

Ja perävaunuun 16v-149T grillisikaa pyörittämään.

http://www.youtube.com/watch?v=ok50SaRdydU

sisua45 20.09.2013 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1045628)
Olikos noissa "aku ankoissa" Detroitin/letukan 6.2L V8 kone?

Eikun isoveli 8.2L, 500 kuutiotuumaa.

Nikuzai 21.09.2013 06:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1045940)
Eikun isoveli 8.2L, 500 kuutiotuumaa.


Olikos toi se eka 4-tahti diesel mitä detroit teki?

Muutama youtubessa ainakin sanonut, että täysin susi kone.
Kaikkea mahdollista pikku vikaa ja kulutus suuri johtuen palotilan väärästä suunnittelusta.

On kanssa jotenkin on sellainen muisti kuva itellä et joskus kuullut et amerikan kuorkki dieselit on täysiä paskoja, mutta suomeen ei kaiketi lie oikeen koskaan tuotu jakelu-auto kokoista kalustoa pikku 2-t DD;llä vaan tuodut oli harvoja isoja tai sitten muulla tekniikalla jakelu kokoista kalustoa.




J.K Eikähän me otsikosta olla lipsuttu mihkään vielä :D

Timo_L 21.09.2013 07:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1046007)
On kanssa jotenkin on sellainen muisti kuva itellä et joskus kuullut et amerikan kuorkki dieselit on täysiä paskoja,..

Eikös siellä päin aika paljon ole ajettu 2-t detroittien lisäksi Cumminseilla ja CAT:eilla? Osittain samoja (?) mitä Sisuissa.. tosin tiedä sitten laadusta, tuntuu että ei tuolla uudella mantereella oikein koskaan ole autoja osattu tehdä yhtään sen paremmin kuin isossa itänaapurissamme :D

sisua45 21.09.2013 09:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1046007)
Olikos toi se eka 4-tahti diesel mitä detroit teki?

8.2 "fuel pincher" oli eka 4T joo. Kuulemma melko hengetön peli, mutta se olikin tehty polttoainekulutuksen ehdoilla. Puolet vähemmän tehoa ja painoa kuin vastaavan kokoisessa 2 tahtisessa. Kulutuskin paljon pienempi, kuin 2T koneissa, mutten tiedä minkälainen kilpailijoihin verrattaessa? Näissä oli kansi ja kannenpulttivaivoja. Myöhemmin ovat laittaneet paksumpia pultteja MB kuorma-auton koneista. 8.2 on sukua 6.2 koneelle, jollain tavoin? Ei mikään yleinen kone suomessa.

Ameriikassa sai perinteisesti valita autoon moottorin, DD, cat tai cummins. Tuota kolmikkoa oli tarjolla melkein mihin merkkiin tahansa, vaikka DD oli General Motorsin merkki. Kilpailijat ford, dodge jne myös käyttivät sitä.

Oikein käytettynä 2T DD on luja kone, mutta se vaatii oikeat öljyn ja tietoa muutenkin. 30-50 luvulla ylivoimainen teholtaan. 60-70 luvuilla pärjäsi vielä, 80-luvulla alkoi olla vanhanaikainen. Muihin nähden liian janoinen ja meluisa.


Sivu luotu: 23:46 (GMT +2).