![]() |
Range 3.5EFI '86 käyntiongelmat
Perskuta,
Autohan kehittää ominaisuuksia nopeammin kuin vanha ehtii omaksua.<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> Mistähän mahtaa johtua, kun öljynpaineet (merkkivalon mukaan) katoaa tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä kierrokset tahtovat pudota liiaksi eritoten kun ilmastoinnin kompura hörähtää tai ohjaustehostimen pumppua käytetään. Valo vilkkuu ja auto uhkaa sammua. Olen yrittänyt säätää tyhjäkäyntiä korkeammille kierroksille (n. 800 rpm), mutta tästä ei näytä olevan suurempaa hyötyä. Lisäksi käynti reagoi kummallisen huonosti tyhjäkäyntiruuvin räpeltämiseen. Niin että: mistähän mahtaa johtua? Workshop manuaalista ei oikein selvää diagnoosia irronnut. Liian ohut öljy näin helteellä (5-40)? Öljypumppu vetelee viimeisiään? Tyhjäkäyntiongelma - ilmavuotoja??? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 30/06/2005 10:48:11 Edited by - TimoV on 04/01/2006 10:41:21 |
Tässä pari mahdollista vikaa:
* Öljynpaineanturi on viallinen - vilkuttaa valoa turhaan (5W-40 ihan sopiva öljy) * Kuluneet pumpunrattaat * Liian alhainen tyhjäkäynti -> * Ilmavuoto ohi ilmamäärämittarin - tarkasta kaikki letkut * Tyhjäkäynnin lisäilmaventtiili viallinen (3.5 ei niin herkkä kuin 3.9) * EFI:n lämpöanturi viallinen Varmaan vielä muitakin on ... T, Antti Edited by - Ahosensetä on 14/06/2005 21:36:40 |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lisäilmaventtiilin tarkistaminen - kuinka? Tai, taitaahan se tuosta manuaalissakin löytyä. EDIT: tarkistettu Lämpöanturit: ilmamäärämittari 1440 ohmia ilman lämpö n. 17 astetta (15 min. ajon jälkeen) Vesilämpösensori: 0.42 Kohmia hieman ajon jälkeen - ilmeisesti OK! Extra air valve: OK, arvo oli jotain 37 ohmia Ilmamäärämittarin ohmit aivan just kohdillaan, pitäisi vielä mittailla potentiometrien (ilma, kaasu) toiminta. /EDIT Kuinka tuo lämpöanturi tähän ongelmaan vaikuttaisi? Entä bensanpaineet? Voisiko siinä olla syy? Näihin minulla ei ole vehkeitä! Tyhjäkäyntiruuvin kiertämiseen kone vastaa heikosti. Saa kiertää puolitoista kierrosta, ennen kuin vaikutus alkaa - ja sama takaisinpäin. Jotenkin oudolta se tuntuu. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 15/06/2005 11:38:46 Edited by - TimoV on 15/06/2005 12:24:31 Edited by - TimoV on 15/06/2005 12:28:21 |
No nyt on mittailtu arvoja:
Manuaalin numerojärjestyksessä Mitattu ECUlta 4. Ilmamäärämittari: Ohmit aivan kuin kuuluu 5. Veden lämpöanturi: OK, lukemat vaihtuu hienosti 9. Lisäilmaventiili: arvo OK 11. Ilman lämpöanturi: OK, vaihtuu lämpötilan mukaan hyvin ohjearvojen puitteissa (2.13Kohmia lämpö n. 18C) ECU kiinni, virta päällä: 12. Kaasun potentiometri: Toimii, arvot OK, myös väliasennot OK 14. Ilmamäärämittari: pinnit 6-9, 4,28V, kun manuaali antaa 1,55V plusmiinus0,1 pinnit 9-7, 3,67V, OK läppää liikutettaessa arvot OK 1,58-3.7V ECU irti, virta päällä 15. Ilmamäärämittari: pinnit 8-9, 0V, en saa lukemia, manuaalissa 4,3V plusmiinus 0,2V Johtopäätös: Ilmamäärämittari sökö???? Auts! Voisiko tämä vaikuttaa tuohon tyhjäkäynnin kettuiluun ja öljynpaineen merkkivaloon? Kallista? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Mulla antaa kans tuo 6-9 pinneistä 4.28 V.??? Ei sielä voi voltteja ollakkaan jos pistoke on irti. Elikkä johto irti ilmamittarista ja 6-8 350-370 ohm. ja 6-8 550-570 ohm. ja 8-9 190-210 ohm. pitäis olla nuo arvot ainaki tuon minun opuksen mukaan
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
Kun mitataan samalla tavoin - 9 ja 7, on volttilukema 3.67 (manuaali 3.7) 9 ja 7, samalla ilmaläppää siirtäen saadaan siirtymä 1.58V-3.67V Mutta kun 8 ja 9 pinnien välillä pitäisi tulla ECUn pistoke irti ja virta päällä 4.3V, ei näistä pinneistä tule kerrassa mitään. Prkl! Onko manuaalissa painovirhe? Tai sitten se saamarin läppämittari on siirtymässä autuaammille metsästysmaille. Lainaus:
-TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Painovirhettä mieki epäilen? Antti apua!!!
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Vissiin sama manuaali mulla, mutta tarkastan huomenna.
T, Antti |
Do diin ...
Samat arvot manuaalissa täälläkin. Kun noita katsoo, niin olisikohan niin, että 1.55 V on täyden kaasun arvo ja 3.7 V on tyhjäkäyntiarvo. Kun kerran läppää avatessa volttimittarin kuuluisi laskea 3.7 V -> 1.6 V niin nämä arvot täsmäävät noihin pinnien 6-9 ja 7-9 arvoihin. Olisiko tuo kumma 4.28 V täyden kaasun viallinen arvo? Ja mitä se sitten vaikuttaa tyhjäkäyntiin? :o ??? Tässä vielä ajatuksia: * Oletko säätänyt tyhjäkäyntiä riittävästi? Sitä saa ruuvata ihan reilusti ... * Testaa imavuotojen mahdollisuus kaasulla, ellet vielä ole tehnyt näin. * Uskaltaisitkohan avata ilmamäärämittarin? Puhdistus tai piirilevyn pieni siirto voisi auttaa, jos vika on siinä? * Tulpat? Ei todennäköinen, mutta kumminkin ... * Vuotava suutin? * Tyhjäkäynnin lisäilmaventtiilin pesu? Toivottavasti on apua ... T, Antti |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Mutta: Öljynpaineen merkkivalo alkaa väpättämään nyt jo hidastaessa. Kun auton jättää seisomaan tyhjäkäynnillä valon palaessa mitään kilkutusta nostimilta ei kuitenkaan ala kuulua. Valo sammuu, kun painaa hieman kaasua (1100-1500 rpm, vähän vaihtelee). Olisikohan kyseessä kuitenkin vain pamahtamassa oleva öljykello? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 16/06/2005 22:01:01 |
Eikös Mr BAe146:n -83:n pata hajonnut just tollain? Liian kauan katteli vilkkuvaa ö-painevaloa... kiertokanki lohkosta ulos.
Kunhan Kardinaali tulee Milanosta niin varmaan juopuneena selvittää tilannetta.<img src=icon_smile_evil.gif border=0 align=middle> Life sucks, then you die... |
Lainaus:
-TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Mittaa nyt ihmeessä ne paineet luotettavaksi tiedetyllä mekaanisella mittarilla. Ja kato sytytyksen ajoituksen toiminta (alipaine- ja keskipakoissäätö) sekä oikea ajoitus. Vaikuttaa tyhjäkäyntiin pirusti ja paljon ajetuissa koneissa keskipakosäädin usein ihan finaalissa.
Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Lainaus:
Lainaus:
-TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Lainaus:
No,joo.Tää kuuno hajoitti yhden kannun sen takia<img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle>Ja kauhea pamaus ja sit kilisi ja pakko oli vielä kilsa ajaa väkisin mutsin pihaan ku ei viitsinyt jättää bussipysäkille.. T:Jukka RR92 |
5/40 tuntuu vähän liian ohkaselta öljyltä,sekun on niin et nykyöljyt on suunniteltu nykyautoille ,varsinkaan näitä 0/öljyjä ei pitäis laittaa vanhoihin vehkeisiin olleskaan, mutta mitä sanoo rangen manuaali öljyn viskositeetistä laita sen mukaiset öljyt
Note! This message was posted anonymously! |
Niin vielä tuosta ilmamittarittarista.. tossa mittailin vielä kerran ja noista 6-9 pinneistä tulee 4.82V (eikä 4.28 kuten tuossa aiemmin muistin väärin). Tämä virtahan tulee ECU:lta? Kokeilin siitä pistokeesta myös irroitettuna. Voisko sieltä ECU:sta olla palanu joku vastus jonka pitäis syöttää juuri noihin pinneihin sitä 1.45 -1.65 V jännitettä?
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
Tyhjäkäyntikin on OK. Nyt ongelmana on, että auto ei kuormitettaessa anna nostaa kierroksia yli 2500n? Paikallaan kiertää hyvin, mutta ajaessa alkaa tökkimään. Toisinaan ongelma poistuu ja auto toimii kuin unelma, mutta seuraavasta risteyksestä lähtiessä meno loppuu. Sähkövikahan tässä mieleen tulee. Pitäisi olla toinen peli lähettyvillä, josta voisi kokeilla ECUa ja ilmamäärämittaria. Toinen mahdollisuus on tuo sytytys. Kuinka kova alipaine plenumin pään nipasta pitäisi tulla? Käyntiääni muuttuu, kun letkusta imee lujaa - eli säätölevy toimii. Plenumin tökössä tuntuu todella onneton alipaine, ja epäilen jaksaako mokoma kääntää sytkää. Ilmavuotoko? En löydä MISTÄÄN! -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Just sama vika mulla! En ole vieläkään löytäny sitä ja välillä toimii ihan ok! Olen purkanu tuon ilmamittarin palasiksi ja ei siitä mitään vikaa löydy. Kaikki vastukset siinä on ok. ECU laatikonki avasin ja ei sielä ainakaa näytä mikään kärynneen noin päällepäin? Saa nähä Mielenkiintoista...
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
-Ville- |
Mitään en rankusta tiedä enkä tarkkaan lukenut tätä topicciakaan mut lämmöt ja lataukset saa joskus vilkkuakin mut kyllä öljykello on sellanen kapistus et tutkikaa nyt ihmeessä se vika älkääkä ajelko! Hiukka väljä pumppu ja 5W-30 kesällä voi aiheuttaa vajaat paineet, ei luulis olevan 15W-40 liian paksua, vaihda syksyllä takas? Kuivassa paikassa on kitkaa ja ei tarvii ku yhden kumin hajota niin henki menee. <img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle>
If idiots could fly, internet would be an airport. Edited by - Uazmies on 19/06/2005 14:30:45 |
He he.. Samat viat vaivaa roovereita. Perhanan Lucas ku meni noiden sähköhommien kans pilaamaan hyvän auton! Rangen kirja muuten suosittelee 20W-50 öljyä.
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Oon tarjonnu tätä jo aiemminkin johonkin, mutta pitääkö jakajan alipainekello alipaineen? Imasu letkusta ja kieli tukkimaan letkun suu, jos vuotaa tekee niin ihmeitä käynnille. Mullahan se kalvo oli exästä rikki, ja hain pimppuilevaan tyhjäkäyntiin vikaa vaikka mistä.
Niin, ja imaisemalla ennakko muuttui vaikka kalvo oli risa. Ongelmia oli: korkea tyhjäkäynti, ei tosin aina kiihdyttäessä tarjosi huonosti pienempää pykälää startatessa tuppas ryntäämään, ja sitten hyytyi Uusi kello korjas tilanteen. Aiemmin vaihdoin jo stepperin, mutta ongelmat eivät täysin poistuneet sillä. En tiä olisko jotain käyntivaivoja tullut nyttemmin takaisin Paavon harmiksi? Toihan oli sitten 3,9, mutta eiköhän 3,5:ssa ole samankaltainen kello jakajan kupeessa? Muistaakseni siitä tumpista plenumissa ei mitään ihme imua tuntunut, siis mitään hanskaa imaisevaa... Tohon kelloon tein väliaikaiskorjauksen kumihanskasta, toimi silläkin mahtavasti.Ostin kumminkin uuden, vaikka oli aika kallis... 80e!!! Life sucks, then you die... Edited by - AVRO on 19/06/2005 15:41:27 |
Lainaus:
Pitääpä tarkastaa tuo alipainekello jakajalla. Rupesin enemmän ja enemmän epäilemään ominaisuuden luonteeksi sytkäominaisuutta. Vikojahan näissä ei tietenkään ole! Kone kyllä käyttäytyy jännästi! Kerrassaan mielenkiintoista! *edit* Ei vuoda alipainetta - kieli jää kiinni ja pitkäksi aikaa */edit* -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 19/06/2005 17:30:52 |
Pura jakaja kokonaan ja varmista, että myös keskipakosäätö toimii. Voipi olla holtitonna ja ennakko on sit ihan mitä sattuu. Tietty ajoituslampulla näet saman heti.
Nää sytkyasiat kannattaa laittaa oikeasti kuntoon ennen kuin vikaa kandee hakea muualta. Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Lainaus:
Keväällähän nuo ajoitukset tarkistettiin. Mutta miksi ihmeessä ongelma ei näy/kuulu auton seisoessa paikallaan kenkää annettaessa? Vasta ajoon lähdettäessä tuo "kierrostenrajoitin" iskee päälle. En ymmärrä - mutta minulla ei olekaan autonasentajan koulutusta. Tosin puolen vuoden Rangen omistamisen jälkeen voisi kyllä sanoa saaneensa vähintään opistotason koulutuksen tähänkin alaan. <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Niin - ja peltisepän myös <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle>. Jouluun mennessä olenkin jo takuuvarmasti moottoritekniikan insinööri ja työskentelen McLarenin tehtailla. <img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 20/06/2005 09:46:08 |
Millä pirulla pyörijän saa irti rikkomatta sitä? Se tuntuu istuvan aika hemmetin tiukassa!
Toinen kysymys: Minkä vuoksi käyntiongelma korjautuisi välillä ja miksi siinä olisi aste-eroja? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Lainaus:
Jos ongelma on keskipakosäätäjässä, niin se voi olla jonkun verran jumissa ja jäädä mihin asentoo vain... välillä vika tuntuu ja välillä ei. Tai sit olla ihan valtoimenaan kun tapit on kuluneet ja jouset kuoleentuneet. Tyhjäkäynti voi jäädä ylös jos perusennakko jää hirmu isoksi. Ja veto puuttuu jos ennakkoa ei ole kierroksilla tarpeeks. Avaa nyt vaan se ja katotaan sit uudestaan. Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Tapsa jo varoittikin siitä jakajan akselin muovisesta lukkorenkaasta joka hajoaa jos vetää pyörijää liian kovaa, mulla oli kans se aika tiukassa. Lähti pienen lämmittämisen jälkeen, ja ihan käsin vetämällä, kun samalla "keikutti" pyörijää.
Life sucks, then you die... |
Lainaus:
Lainaus:
Se muovinen pidike heiluu ulommasta päästä (johtoaukkoa lähinnä olevasta) hieman, johtuen tuosta rikkoutuneesta kiinnikkeestä. Pitänee vissiin hommata uusi levy. Eristekannessa on myös pieni halkeama ja alipainekello toimii jäykästi. Imiessä sieltä kuuluu selvä jousen narina - ei ainakaan ole kuoleutunut, mutta saattaapi olla ruosteessa - kalvo kyllä pitää. Kannattanee vaihtaa sekin, varmuuden vuoksi. Toivottavasti homma korjautuu. Kallista näyttäisi olevan - huoh... Ainakin nyt auto toimi taas moitteetta - toistaiseksi. Ihme hommaa! Katsotaanpa kun huomenna taas startataan. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 20/06/2005 18:38:42 |
Siitä keskipakoennakosta: aiheuttaa justiinsa "kierroslukurajoituksen", eli kone ei kierrä tarpeeksi, jos tämä ei toimi.
Helppo testata purkamatta jakajaa, kun katsoo ennakko/rpm-arvot kirjasta ja strobolla tarkistaa että ovat kohdallaan. T, Antti |
Lainaus:
Lainaus:
Siis ongelma taitaa olla sytkässä ja juuri tuossa keskipakoennakossa. Painojen jousten ilmeisesti pitäisi olla kohtuu hyvässä kunnossa, nämä nykyiset ovat AIKA veltot. Ylimmässä painolevyn leveässä päässä näkyy jonkinlaista kulumista, aivankuin yläpuolelta jokin olisi siihen hangannut (aluslevyn kuparianturiko?) Tai sitten siitä on poistettu metallia. Löytyykö sulla noita juuttaan jousia ja muita keskipakosäätäjän namiskuukkeleita? Koko sytytyspulikkaa ei oikein viitsisi uusia. Ammattilaisten mittaukseenkan en enää luota, sillä keväällä auto kävi ihan kunnon sydänkäyrissä tarkasteltavana (auton nykiessä), ja ne ennakot olivat olevinaan kohdillaan. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 21/06/2005 14:58:18 Edited by - TimoV on 21/06/2005 15:28:04 |
Ajatelin sillä mittauksella juuri varmistaa, että vikatilanteessa keskipakoennakko temppuilee. Ellei, niin on haettava vikaa muualta.
Käytettyjä kärjellisiä jakajia löytyyy kyllä. Olisivatkohan painot ja jouset samat? En pysty varmaksi sanomaan, kun ei ole osina olevaa kärjetöntä enkä viitisi purkaa yhtään ... T, Antti |
Lainaus:
Mitenkään moottoritekniikkaa paremmin tuntematta: ei kai putkessa voi paukkaa (tai ainakin se siltä kuulostaa), jos ennakot ovat kohdillaan? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 21/06/2005 16:56:52 |
Lainaus:
Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Lainaus:
-TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 21/06/2005 17:14:40 |
No nyt ku noista virranjakajista oli juttua.. niin virranjakajan alipainesäätäjälle menevässä letkussa on se vastaventtiili, niin mikä sillä on tarkoitus?
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Ota ajoituslamppu kännyyn kun vika on päällä ja kato mitä tapahtuu. Samalla kandee kattoa, että dampperissa oleva ajoitusmerkki on oikeasti kohallaan. Mulla oli muutaman asteen pielessä ja isomminkin voipi heittää. Jos dampperiin vulkanoitu kumi on viimeisillään voi merkit jopa vaeltaa ajan kanssa.... tää ei tietty selitä sun vikaa, mutta hyvä pitää mielessä abosluuttisia arvoja pohdittaessa.
Hommaa sellanen ajoituslamppu, jossa on pulssin viivästys (nappulasta voit säätää niin, että näyttäis sytyttävän TDC:ssä ja sit luet todellisen ennakon nappulan asteikolta) niin ei tartte mittailla asteita siitä dampperista ja yksi merkki riittää. Ja mittaat tietty vakuumi- ja keskipakoennakoiden toiminnan erikseen. TDC merkin sijainnin voit tarkistaa siten, että poraat vanhaan tulppaan 7mm reiän, vedät siihen M8 kierteen ja pyöristät 8mm kierretangon pätkästä (vaik n 10-15cm) pään. Dummy tulppa paikalleen ykköskanikkaan, ruuvaat kierretangon ja lukitusmutterin sitten siihen silleen, että konetta käsin pyöritettäessä mäntä osuu kierretangon pyöristettyyn päähän esim 3-5 astetta ennen yläkuolokohtaa. Pieni merkki dampperiin ja kierrät konetta melkein kierroksen toiseen suuntaan taas niin, että mäntä osuu jälleen kepakkoon. Merkki paikalleen ja sitten oikea TDC löytyy justiinsa näiden merkkien puolivälistä. Isompi merkki sit valkealla maalilla sipastaan tähän. Jos vika ei löydy, vaihda ECU kunnossa olevaksi tiedettyyn - ellet ole sitä jo kokeillut. Tee selvitykset niin tarkasti ja varmasti, että pystyt kerralla eliminoimaan aina yhden vikalähteen (esim ajoitus). Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Lainaus:
Muuten tuo selostuksesi alkaa tuntua jo siltä, että on helpompi vaihtaa autoa tai laittaa siihen tuo uusi ruuttatietsikka kaikkine tilpehööreineen. Ei mulla oo vehkeitä tommoseen! Hitto vie, pitääkö tuota kotteroa taas hilata jonnekin pajalle - ilmeisesti. Lainaus:
-TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Mites paljon nuo vakuumiennakko ja potentiometri (TPS) vaikuttavat käyntiin? Kone siis 3.5 EFI flapperilla. Mun mielestäni vakuumiletkun tai potentiometrin piuhan irroittamisella ei ole juurikaan vaikutusta, ei erikseen eikä yhdessä. Ainakaan niin suurta eroa ei ole, että mä sen havaitsisin.
-Ville- |
Lainaus:
Saitko sen ECUn testiin? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Lainaus:
-Ville- |
Lainaus:
Siis eikö tosiaankaan ole täällä ketään toimivan flapperiEFIn omistajaa Pohjois-Karjalasta tai Pohjois-Savosta? Huhuuuu! Pitäisi tosiaankin saada testattua nuo Lucasin loistosuoritukset. Epäilen tosin, että vika paikantuu tuohon keskipakosäätöön. Pitänee yrittää mittailla sitä. Naapurilta löytyykin tuo strobo - en tiedä onko se säädettävä... TapsaDumboineen: keskipakoennakko ja vakuumiennakko? Ilmeisesti keskipakoennakko mitataan, kun vakuumiletku on irti vai kuinka? Mutta kuinka keskipako kytketään veks - ei kai mitenkään? Vai tarkoititko molempia yhdessä, josta voi sitten laskea varsinaisen vakuumin kun pelkkä keskipako ja molemmat yhdessä tiedetään? Tuota sytytystulppakikkaa en voi tehdä - ei löydy tommoisen kierteen tekemiseksi välineitä! Naapuri on kyllä metalli-inssi ja töissä sellaisessa firmassa jossa se onnistuisi. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Moi,
tarviiko efi-rangen virranjakaja voitelua tai muuta säännöllistä huoltoa? -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Lainaus:
Täydellisissä huoltotoimissa Voiteluksi : kammion pohjalle kolme pisaraa moottoriöljyä Chevron SR1-rasva tai (vastaava): automaattinen ennakkomekanismi säätölevyn laakerointi Aluslevyn ja säätölevyn tilttijousi ja sen hankaama alue vakuumiyksikön tangon ja säätölevyn liitinnasta vakuumiyksikän tangon reikä Rocal MHT-rasva (tai vastaava): vakuumiyksikön tangon ja vakuumiyksikön välinen tiiviste (vakuumiyksikön sisällä siinä, missä tanko menee mötikän sisälle) -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Over-run fuel cut-off rele on ilmamäärämittarin jalassa ja moottorijarrutuksessa alipainekatkaisin bensapaineen säätimen vieressä katkaisee tän releen maadotuksen. Puolalta ruiskun eculle tuleva maaimpulssi katkeaa näin. silloin eis siis suuttimet aukene. ain kun ketsoo sitä alipainekatkaisinta ja sitä relettä noissa autoissa, niin tulee mieleen että omasta poistaisin koko systeemin.
Antti L RR-73 |
Over-run fuel cut-off rele on ilmamäärämittarin jalassa ja moottorijarrutuksessa alipainekatkaisin bensapaineen säätimen vieressä katkaisee tän releen maadotuksen. Puolalta ruiskun eculle tuleva maaimpulssi katkeaa näin. silloin eis siis suuttimet aukene. ain kun ketsoo sitä alipainekatkaisinta ja sitä relettä noissa autoissa, niin tulee mieleen että omasta poistaisin koko systeemin.
Antti L RR-73 |
Nyt on toinen ECU vanhan tilalla, ja tuntui auttavan ongelmiin. Vaihdon jälkeen ajettu vasta 150 km, eli täysin varma en vielä ole käyntiongelmien poistumisesta. Täytyy vielä ajella lisää ja testailla.
-Ville- |
Samat vaivat tuntuu mullaki olevan! Eilen aukasin sen ECU-laatikon ja lämmitin hieman sitä hiustenkuivaajalla ja senjälkeen pelitti hienosti , elikkä sielä on joko kylmä juotos tai jossain komponentissa kosketushäikkää?
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Munkin pitäis varmaan avata se vanha laatikko ja katsoa jos sieltä löytyisi ihan paljailla silmillä havaittavaa vikaa. Taitaa olla aika iso homma käydä kaikki juotokset läpi kolvilla, jos ongelmakohtaa ei löydy.
-Ville- |
Lainaus:
Avasin kaasuläppäkotelon ja irroitin imuputkitsydeemin (ram-housing) kokonaan irti. Tiivistin kaikki liitospinnat kuparisilikonilla - plenumin ja imuputkikotelon välinen liitos oli selvästi vuotanut, ainakin mustia öljyjälkiä oli reilusti liitospinnalla läpi saakka. Olis pitänyt vielä irrottaa imusarja. Mutta sinne taitaisi tarvita sitten uuden tiivisteen jos oikein muistan - en jaksa kaivaa kirjasta. Plenumin vesikierto oli muuten tukittu jonkun toimesta tehokkaasti. Tiiviste oli käännetty sisällä väärinpäin, ja vesitila oli täynnä limaista sakkaa. Thermotime switchin liittimeen on näköjään juotettu pari konkkaa(?), syytä en kertakaikkiaan ymmärrä. Jokatapauksessa vedenkierto ei ole pelannut kunnolla! Anttiiiii, apua ja arvauksia? Lainaus:
Jos ei tästä selviä, niin sitten pitää tosissaan harkita sitä ECUn vaihtoa. Uusi Lucas 4CU taitaa tosin maksaa hiukka liikaa. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 27/06/2005 11:06:58 |
Paavo, ainut huolto, mitä jakaja säännöllisesti vaatii on keskipakoissäätimen toiminnan ylläpitäminen.
Eli pyörijän pitää liikkua pienen matkaa jousia vastaan. Asialle ei paljon muuta tarvitse tehdä(jos ei ole jo jumissa), kuin ottaa välillä pyörijä pois ja ruutata öljyä sinne akselin sisään. Se alipainesäätimen letkun irroitus jos ei vaikuta, esim. kuten Ville tuumas johtunee siitä, että 2/3 niistä on rikki, eli hengittävätten vaan läpi. Uus maksaa n. 100e Allmakes-tuotteena, en tiedä mittä halvimmillaan. Elä Timppa ota imusarjaa ja tiivistettä pois, silloin saat vaan näkymän nokka-akseliin jossa on nenät kulunu pyöreiks. Eli jos irroitat imusarjan kasvaa homma aika lailla. Ne pikku vastukset ovat varmaan sen varsinaisen lämpöanturin johdoissa? Tehtaan ohjeen mukaan niitä juotettiin joihinkin autoihin, koska kävivät liian rikkaalla ja ilmamäärämittarin säätö ei ilmeisesti riittänyt. En muista tarkkaan, olin silloin 10v. Ne on juotettu maahantuojalla uutena. Jos niitä ecuja vaihdatte ja osia muutenkin keskenään, niin ottakaa nyt välillä sitten pakokaasumittaus et on joku käsitys missä mennään.. Antti L RR-73 |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
-TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Katso nyt sitten tosiaan varmaksi se ettei ne johdot ole ristissä! Siinä kun ei oikein olis mitään järkeä, että ne vastukset on siinä Thermotime switchin johdoissa.
Antti L RR-73 |
Lainaus:
Mittasin vastuksen n. 16 asteen lämmössä (ulkolämpö)suoraan anturilta ja sitten ECUn liittimeltä. Anturilla 3.27 kOhm ECUlla 1.97 kOhm Vastukset siis pienenntävät resistanssia ---> antanevat siis ECUlle kuvan lämpimämmästä koneesta kuin ilman niitä. Käyntihäiriö vain jatkuu. Sytytysennakko on niinkuin pitääkin. Miksi ihmeessä kierrokset eivät nouse tallaa annettaessa ja bensa pamahtelee pakoputkessa vaikka sytytys vaikuttaisi olevan kohdallaan? Säätölevy toimii imettäessä putkesta. Plenumin pään torrakossa on kyllä todella onneton imu. Tuo bensan paukkaminenhan viittaisi juuri sytytykseen - vai viittaako? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
kun nyt on ekuja ihmetelty ja vastuksia mittailtu niin näin kaasarikuskina heittäisin et millasessa kondiksessa tulpanjohdot on? hyvän näkönen ulkonäkö ei välttämättä ole sama kun kunnossa oleva piuha (jonkun pytyn bensat voi mennä putkeen ja prötistä siellä)?
entäs bensapaineet ja filtteri, saako puhdasta soppaa riittämiin? |
Kävin kaikki tinaukset läpi siitä ecusta ja nyt pelaa niin hienosti ettei koko aikana mitä mulla on ollu tuo auto:):)<img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle> Paljonkohan se 4CU -laatikko maksaa? Meinaan että paljonko tuli palkkaa parin tunnin tinaamiselle?
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
Mitenkähän puola? Voisiko puola olla laukeamassa, tai sen alla oleva vahvistin? Lainaus:
Moggi: Pitänee tehdä sama. Meni siis pari tuntia? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
no mitä itellä on puolamurheita ollut niin kyllä ne on ollu kerrasta poikki eli joko toimii tai sit ei ollenkaan.
no tuo bensapainejuttu ei oikein sovikaan kuvaan, mut jossain kaasarikoneissa jos on oikein saastaa suuttimissa tai peräti pumpussa niin tahtoo nyykähdellä lähdössä ja käy alakierroksilla huonosti. se putkessa paukahtelu kyllä olis sopinut tohon tulpanjohtohäiriöön, mut eipä noin uudet johdot luulis olevan rikki.. oletkos koittanut irrotella johdot pytty vuorollaan käydessä, vaikuttaako merkittävästi käyntiin? millanen tuo ruiskutusjuttu on? voiskos joku suutin kusta miten sattuu tai liikaa? edit: tulipa luettua tuo koko juttu nyt. onko tuo ennakko säädetty sen jälkeen kun huomasit irto-osia jakajassa/ olet sitä ropannut sisältä/ onko sen tehnyt rangesta tietävä paja oikeilla arvoilla? Edited by - veejii on 28/06/2005 13:58:54 |
Lainaus:
Oliko siinä levyssä johon ECUn liitin on tinattu kiinni yhtään läpi tulevaa tinaamatonta johdon pätkää. Huomasin omassani kaksi: (harmi kun ei ole käytössä digikameraa tällä hetkellä) Sijainti ECUn liitin itseenpäin, keskellä olevasta muovikiinnikkeestä mitattuna 1. 1,3cm alaspäin kiinnikkeestä ja samanverran vasemalle sijaitsee neljä tinattua juotosta. Näistä alimman keskellä olevan vieressä törröttää levyn läpi tuleva johdon pätkä. Se on irtonainen, mutta voimakkaasti kallellaan tuota alinta tinattua juotosta päin. Väliä juotokseen n. 0,2 mm - arviolta. 2. Samanlainen paikka samalla puolella 3,75 cm alaspäin kiinnikkeestä, 0,5 cm vasemmalle. Myös yksinäinen törröttävä johdonpätkä joka on taivutettu lähes kiinni viereiseen juotokseen. Tietystä kulmasta katsottuna näyttäisi kuin ne olisi juotettu kiinni. Kuitenkaan näin ei ole. Pitäisiköhän näitten välien olla kiinni? Uudempaan tuo palikka maksaa yli £800, että ihan kohtuu tienesti -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 28/06/2005 14:28:51 |
No nyt on diagnoosia kerrakseen tässä topicissa, tulostan tän koko topicin ja alan etsimään sitä vikaa ihan tosissaan kun saan pajalle tuon vehkeen... Mun range taas ei pelaa kuukauden toimimisen jälkeen nyt taas huonostikaan. ei nosta kierroksia yli 2500 rpm ja kylmänä toimii ihan hyvin. sit kun kone käy lämpöisenä tyhjäkäyntiä väh. 10 minuuttia nii taas toimii mut ku ajamaan lähtee ni taas tökkii. höh. <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
Ei riemulla rajaa kun V8:lla ajaa!!! |
Sitä on liikkeellä, mun porttaalikikotin on vissiin ottanut nokkiinsa pitkästä remontista, ja lopetti toiminnan, kone ei enää käy juuri ollenkaan... Saattaa lähteä käyntiin, mutta ei ota kierroksia...
Kirosana. Pitää vaihtaa ihan ekana bensansuodatin, ja samalla vois vaihtaa ilmansuodattimen, ja jos vika ei poistu niin sitten bensan paineet vois mitata, tankissa oleva pumppu on tiesminkäikäinen. Mistä Oulussa saa painemittareita 0-4 bar joka kestää polttonesteitä? Mitäs lientä sitä ruiskulaitteiden tankkiin saattoikaan kaataa jos epäilee vettä bensan seassa? -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
http://www.lasol.fi/ukko.gifhttp://www.lasol.fi/tuotteet/Masinol.jpg
? http://www.lasol.fi/tuotteet/Masinol.html RR V8 -76 Edited by - HäRVeli on 22/05/2006 21:42:56 |
Lainaus:
Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Moi,
> Heitä ruisku mäkeen ja vaihda tilalle romppaset.... ;) Meinaatko että vapaaehtoisesti hyppäisin ojasta allikkoon? <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Jooei... Kiitoksia härvelille pirtulinkistä. Kellään viimehetken vinkkejä painemittarikaupoista? -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
OT
> vinkkejä painemittarikaupoista Jälleen kerran: http://www.kailatec.fi/ -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Kyllä mullaki kävi mielessä että nyt vaihtuu kaasarit tilalle mutta kyllä käy hienosti kone nyt ku on kunnossa! Tuntu tehoakin tulevan lisää?
Onko nuo kuumalankaruiskut parempia pelaamaan? Kiinnostais semmoinen rooveri. TimoV:lle.. voisin laittaa kuvia jos tarvit niin voit vertailla niitä laatikoita? Ei mulla semmosia johtohommeleita ollu siinä? Voisko siinä olla joku viritysjuttu sulla? No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
Miten pinnan suojalakka käyttäytyi kolvissa? Kuvia voit laittaa: timo piste veteli at joensuu piste fi (taitaa olla profiilissakin piilotettuna). Hitto kun "firman" kamera ei ole juuri nyt mulla! -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
3.5 Efin ecuja korjaa suomessa ainakin lahden laatuvaunu hollolassa eikä ole pahan hintaista. Kimmollakin voi karaasissa olla ihan hyllyssä. Toinen paikka minkä voisi kokeilla vaihtaa (näin maallikkona) on virranjakajan sivulla kiinni oleva lucasin tekemä musta mötikkä, jossa lukee hienosti "ignition amplifier"....
|
Se kuumalankasysteemi on mun mielestä n. 10 kertaa parempi. Ainut ongelma niissä on steppermotorin ailahtelevainen toiminta joskus ja toisaalta senkin meininkiin vaikuttaa noi alipainevuodot yhtälailla.
Tarttee huomata se, että lämpöanturi ja TPS on molemmissa samoja, kuin myös bensapumppu ja sytytyssysteemi vuodesta n. -88 eteenpäin. Ja TPS-viat on yleensä hiton ovelia etittäviä. Kuumalankaruiskussa on siis vanhuuden aiheuttamia vikoja yhtälailla. Ecuja ei mene rikki käytännössä ollenkaan, ellei niitä rikota(kastella tai peitetä niin että lämpiää). Myös ilmamäärämittareita ei mene juuri lainkaan. Myös pa-talous ja keskialueen vääntö on kuumalanka ruiskulla aavistuksen parempia. Minkäänlaisen 10-20v vanhan ruiskun kanssa eläminen ei varmasti tule ikinä olemaan ongelmatonta. flappermallin paras puoli on varmasti se yksinkertaisuus. Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole intressiä käyttää kyseiseen syteemiin hirveesti rahaa, mutta jos ei tasan tiedä mitä tekee, ei varmaan kannata mitään monimutkasempaakaan laitteistoa ihan siviiliautoon lähteä ostamalla ostamaankaan. Takuukorjatut aivot on ihan hyvä vaihtoehto, joskin ne kyllä maksaa jonkun verran, läppämallin ilmamäärämittari taas on vähän ongelmallinen juttu Kysyin joskus Suomen Boschilta uutta(se on siis AINA Boschin valmistama, hei lucasvitsailijat), maksoi jotain 600-700e? en muista enää. Niitä melkein joutuu briteistä kyselemään käytettynä, jos kohtuuhintaan haluu. En ole koskaan tutkinut, kävisikö jonkun muun auton möntti. Masinolia voi mielestäni laittaa ihan hyvin noihin ruiskurangeihin, ainakin masinol KAT käy varmasti. Mitäs Tapsa sanot jos laitan yhen romppasen ja yhden SUn ja katotaan kummalle puolelle kallellaan käy paremmin? Tosin en tähän alla olevaan peliin. Sellasta.. http://www.petrisimolin.net/gallery/...20P6%20043.jpg Antti L RR-73 |
Lainaus:
Ei kai tuollainen nykiminen ja kierrosten rajoittuminen voi johtua bensapumpusta, tukkeutuneesta suodattimesta tai paineensäätimestä (letkustosta ja suuttimista puhumattakaan). Se on niin juupelin tarkka rajoitus. Ja miksi polttoainetta pääsisi pakoputkeen? Tinattu on. Ei vaikutusta. Kirosana potenssiin kaksi! Lainaus:
Ja mitähän tekee se "resistor pack" siinä ilmamäärämittarin juurella? Koneesta saa kierroksia irti paikallaan kaasua polkemalla viitisen tonnia, mutta kun kaasun jättää pohjaan laskevat kierrokset 3000n pintaan tai alle röpötyksen ja satunnaisen paukahtelun kera. Junalautojasaatavanaperkiönasemalla! ...ttu!<img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 29/06/2005 20:44:16 Edited by - TimoV on 29/06/2005 20:45:57 Edited by - TimoV on 29/06/2005 20:48:04 |
Tämmönen ehkä hölmöltä kuulostava juttu tuli mieleen, laturi?
Noissahan laturin särkyminen aiheuttaa pahoja käyntihäiriöitä vaikka akku olisikin hyvä. Voihan siinä laturissa olla joku lämmön kanssa tuleva oikku? Ex-vaaleesta pimahti reissussa laturi silleen että latausvalo jäi palamaan sammutuksen jälkeen. Oireet ilmeni vasta maantiellä, eli pintakaasua enempää ei rykimättä kestänyt ja just hikiseen kahdeksaakymppiä pääsi ilman tajutonta rykimistä. Isot ylämäet aiheuttivat ongelmaa, ja spadarissakin poksahteli sillointällöin. Aluksi hiekkatiellä max 50kmh ei huomannu mitään ongelmaa. Jos en ihan väärässä ole, niin maailmalla laturit ovat kiukutelleet ilman sen valon palamistakin. Ei kai toi tyhjäkäyntiin vaikuta, mutta menohaluttomuuteen kyllä. Life sucks, then you die... |
Lainaus:
Laturin merkkivalo ei pala. Startatessa kyllä. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Muuten, mulla jäi Dumbossa kerran puolan johto huonosti paikalleen jakajan kanteen... siis melkein huulille vain. Jännästi toimi niin, että woimaa oli n 2500 rpm asti ihan normaalisti ja sit meni ihan nokalleen. Ilman kuormaa otti kierroksia kyllä. Luulin jo, että oli toisesta ikiluotettavasta romppasesta kalvo antautunut, mutta kun satuin pistämään käden johtojen päälle käydessä niin äkkiäpä tuli asia hiffattua. Sen verran hyvin se olkavarressa asti jykytti. Johto pohjaan asti ja homma loppui siihen.
-edit: ja se putkessa polttaminen johtuu siitä, että seos menee epätäydellisesti palaneena läpi. Syitä siihen voi taas olla monia. Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - Edited by - Tapsa_ja_Dumbo on 29/06/2005 21:59:14 |
Lainaus:
Piuha on kunnolla - on varmistettu kuule monesti! Puola? Sytytysmoduli? Se jousihärpäke siinä jakajan kannessa? Lainaus:
taikka heikko(?)/väärin ajoitettu kipinä Huomenna mittaan tuon laturin. Varmuuden vuoksi. Ja kokeilen vielä sen sytytysmodulin vaihdon, kun sellainen saatavilla kerran on. Yhtäkaikki: minun ymmärrykseni alkaa vähitellen loppumaan. Seuraava osoite: nyrkkipaja. Ja sitten jos ei tokene: ruiskusysteemin uudelleen rakennus. Lucasin tuotteisiin en koske pitkällä tikullakaan, olkoonkin kuinka yksinkertaisia tahansa! <img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 29/06/2005 22:10:12 |
No, en nyt tarkoittanut ihan kirjaimellisesti, että sullakin olis piuhat irti...... ihan vaan, et esim toisiopuolen vika voi näkyä varsin oudolla tavalla eikä järkeily aina tuota tulosta.
Mä kyl koittaisin vielä uudella/toisella puolalla, johdoilla, pyörijällä ja kannella - siis yksi kerrallaan. Voit tietty koittaa vaihtaa sitä sytkälaatikkoakin. Tai sitten viet sen sellaseen nyrkkipajaan missä pääset näkemään sytytyskäppyrät skoopin putkella. Jos ei vieläkään tokene ni vaihda ECU toimivaksi tiedettyyn. Tee asiat huolella ja systemaattisesti äläkä hermostu ;) Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Mullaki vaivas se vika 2kk, ennen ku huomasin missä se oli! Juu ku kyselin sitä kuumalankaruiskuja ku haluttais isommallalla koneella oleva rooveri 3.9 tai 4.2 litranen.
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
EDIT: Laturi antaa 13,97V. Eli OK. Sytkäpalikka olikin uudempi ja erilainen. Piuhat eivät käyneet. Olis pitänyt ruveta suutaroimaan, enkä enää viitsi! Tilasin ajan mittauksiin. Täällä ...n tuppukylällä (JNS) ajan mittarille sain vasta 6.7. Siihen toiseen paikkaan niistä kahdesta ajan olis saanut vasta heinäkuun loppuun! Ja auton pitäisi olla ajossa koko ajan - ei hyvä! <img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 30/06/2005 10:46:01 Edited by - TimoV on 30/06/2005 11:41:38 |
Päivityksenä:
Vaihdettu puola ja sytytysmoduli. Ei vaikutusta. Päätin kuitenkin vielä vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän, vaikka ne hyvältä näyttivätki. Ja tulos:<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> TOIMIIIIIIIII <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> Kyllä oli mukava hakea kaupungista peräkärryllinen kestopuuta kun oli kunnon veturi verrattuna tuohon Lagunan p....an!<img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle> Outoa asiassa on se, että nuo vanhat palikat NÄYTTÄVÄT vielä aivan käyttökelpoisilta. En ole vielä kokeillut vanhalla pyörijällä tuon uuden kopan kanssa, mutta epäilen, että kyseessä on pyörijä tai sen kontakti kanteen. Joka tapauksessa kyllä kasi rallattaa kivasti, vaikka vajaakokoinen onkin!<img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Hieno homma!
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Dodii ! Sitkeys palkitaan !
Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Lainaus:
Vaihdettu siis: puola, jakajan kansi, pyörijä, sytkämoduli. Välillä toimii, välillä ei. Ei ymmärrä. Ja kerkesin jo perua sen saamarin mittarimikon... <img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Mulla on sama eessä joskus 20.7. jälkeen... ei bensakorkin ja pakarin pään väliin nyt niin kovin montaa osaa mahdu, jos kone kerta välillä käy hyvin, eli vika ei oikein voi olla itse moottorissa (kampiakseli/männät/venttiiit/sylinterit/jne.) eli se löytyy "helposta" kolmikosta bensa/ilma/kipinä.
Jos vian saa esiin helposti niin pitäis kait sen löytyä helposti? Toki helpottaa jos voi verrata ehyeen ja vaihtaa osia päikseen (matolaatikko/ecu jne.). Mulla on oman auton vikaan epäiltyjen listan kärkipäässä bensapumppu ja -filtteri(helppo eliminoida paineet mittaamalla, 0-6bar mittari maksoi kympin, suodatin menee vaihtoon muutenkin, tankissa voi myös olla vettä ja/tai moskaa) ja lämpöanturi (uus on varaosana, lienee helppo myös mitata toimivaksi tai ehyeksi). Jos noi ei auta, niin tulpat, pyörijä, jakajan kansi, puola ja sytytysjohtimet vaihtuu seuraavaksi, ja puolalle tulevat sähköt vois tarkistella. Seuraavaksi vois tarvittaessa sitten vaikka kiroilla hieman, ja keksiä paremman suunnitelman. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
No jos kerran toisiopuolen roplaaminen vie vian hetkeksi pois ja puola, kansi sekä pyörijä on jo vaihrettu, ni kandeisko kokeilla vaihtaa puolan johtoa (tai vaikka leveesti koko johtosarja)? Kannattaa myös muistaa, että nämät kaikhi ovat kulutus-/huolto-osia, jotka kannattaa vaihtaa aina silloin tällöin määrävälein vaikkei ongelmia oliskaan - ettei niitä tuliskaan.....
Ja jos ajat tiettömällä tiellä keskellä ei mitään niin toimiviksi tiedettyjä varaosia kannattaa pitää jopa mukana. Tästä syystä enskamiehet eivät kanna mukanaan uutta tulppaa, vaan toimivaksi tiedettyä vähän ajettua. Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
Se näissä on vaikeaa ettei tiedä etsiäkkö kipinästä vai bensapuolelta ku se ruiskuki katkoo sillai niinku kipinä? Tuohan olis helppoa korjaamista ku olis tosiaan kaikki komponentit kokeilla vaihtaa.
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
Lainaus:
EDIT: viimeyön reissun saalis: 15 kuhaa, hauki ja ahven.<img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 06/07/2005 09:42:18 |
Mä rassasin tuossa matolaatikon irti ja aukaisin sen.. mitään outoa ei näkyny mut joskus se on tuohon autoon vaihdettu,pari epämääräisen näköistä tinausta löytyi kun tarkkaan katsoi.. Lämmittelin kuumailma puhaltimella varovasti sitä ja alkoi auto pelittää. Se kun ennen pätki kuumana ja vajaa lämpöisenä niin nyt pätkii vain vain kylmänä ja kone on norm. lämmöissä niin toimii ku unelma. Ainiin juu sitten irroitin sen boxin joka muuttaa ruiskujenvirran(resistorbox tms.) ja siinä oli huono liitin..
Ei riemulla rajaa kun V8:lla ajaa!!! |
Lainaus:
Omassa ei ole väliä onko kuuma vai kylmä kone. Tuli tuossa mieleen yksi varsin kaukaa haettu mahdollisuus: Laturihan tuottaa varsin voimakkaita magneettikenttiä. Tässä ilmastoidussa versiossa tuo laturi on samalla puolella puolan yms. härpäkkeiden kanssa. Sytytykseltä tuleva triggeripiuha kulki suoraan laturin alta, lähes kosketuksissa siihen. Siirsin piuhan kulkemaan kauemmas laturilta ja kas, taas toimii paikallaan. Pitääpä käydä kaupunkireissulla pidemmällä ajelulla. Kyseinen piuhahan on käsittääkseni häiriösuojattu, joten magneettikenttien ei pitäisi pahasti vaikuttaa. Sytytyksen liipaisujohdot kulkevat maadoitetun kaapeliverkon sisällä, joka on pultattu koriin sytytysmodulin vieressä. Mikäli maadoitus ei pelaa tuleeko piuhaan häiriöitä voimakkaissa magneettikentissä? Voisiko tämä selittää sytytyksen sekoamista kierrosten noustessa? Muuttuvatko magneettikentät? En ole sähköinssi...<img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle> Epätoivo ajaa kummallisiin toimenpiteisiin. Alkaapi kuulostaa jo sähköallergian ja kaivonkatsomisen tasoiselta jutulta.<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
onko Timo sun autossa se kaksinapainen sytytysyksikkösiinä jakajan kyljessä? Jos on niin sen töpseli(jossa kaksi litteetä narttuapicoa) on hiton yleinen vikapaikka. oon pruukannu ain tehdä johdot uusiks sen ja puolan väliin. Valkomusta puolan miinukseen ja valkoinen plussaan, samaan valkoiseen tulee käyttöjännite auton johtosarjasta.
Antti L RR-73 |
Lainaus:
Mikä on muuten se vanhemmassa mallissa modulin sisältä tuleva kolmas johto (myös valkomusta) joka menee auton johtosarjaan? Kun laittelin uudempaa modulia paikalleen, kytkin sen puolan negatiiviseen napaan. Siinä uudessa modulissa tätä kolmatta johtoa ei ole. Kierrosluku ECUlle? -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
En muista tota johtoa ulkoa. se mustan modulin (joka siis kuuluisi jakajan kylkeen) toinen kylkihän on paljas. Tämä kylki pitää olla jotain metallia (mielellään viileää) vasten. Jossain jälkiefinöinnissä laitettiin tollaanen värkki vaan nippareilla johonkin kiinni, ei toiminut. Vasta kun pistettiin se paljas kylki jotain vasten, niin alkoi toimimaan, kun ei lämmennyt niin mahdottomasti. Outo juttu sinänsä.
Antti L RR-73 |
Lainaus:
Alkuperäinen 86' vuosimallin modulihan on alumiinikotelossa todellakin tuossa puolan alla sisälokasuojassa. Tästä alumiinikotelosta tulee kolme johtoa ulos. Valkoinen ja kaksi valkoista mustalla juovalla, joista toinen puolan negatiiviseen ja toinen auton johtosarjaan. Avasinkin sen kotelon ja tämä johtosarjaan menevä johto tulee varsinaiselta sytkämodulilta sellaisen oudon muovi"ufon" kautta. Mikä lie? Tämän johdon siis katkaisin kotelon ulkopuolelta ja kytkin myös puolan negatiiviseen. Eilen auto toimi taas oudosti. Kun lähdin kotipihasta perheen kanssa ostoksille (huoh!), auto nyki ja temppuili. Lämmettyään (5 km:n jälkeen) se toimi loistavasti. 20 kilsaa tähän päälle ja pysähtyminen - taas tahmoi. Pari kilsaa ja parkkiin. 10 min kuluttua lähtö ja taas pelasi lopun kaupungissa pyörittelyn ja ihan peräti kotiin saakka. Tänään aamulla kävin tuossa kilometrin päässä ruuvvamassa veneen moottoriin uuden sytkäpalikan (77' Jamppu 55hv, yllätys yllätys - näistäkin niitä menee<img src=icon_smile_dead.gif border=0 align=middle>, ja ovat ihan helevetin kalliita, onneks appiukko löysi käytetyn Kuopiosta!), niin eipä taas auto pelannu. Loppuu huumori. Eilisen ja tämänpäivän oireet voisivat selittyä myös veden lämpöanturilla - tosin vastusarvot ovat kunnossa parinkympin kieppeillä. Pitäisiköhän ruuvata se irti ja kopaista sitä ihan pakkasen kautta? Ja: olisko kellään toimivaksi tiedettyä flapperi ECUa lainata testiä varten? Tai onko jollakulla käyntiä Joensuussa päin, jotta vois kokeilla ihan valvovan silmän alla... Pliiiiiiiis? <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_blush.gif border=0 align=middle> -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" Edited by - TimoV on 07/07/2005 13:14:50 |
Lainaus:
Vaihdoin bensapumpun ja tein uuden bensalinjan koneelle ja takaisin. Paineet mitattu ja antaa melko tasaista 2.5 baaria - ajossa muuttuu hieman riippuen kaasun asennosta <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>. Eli tämäkin puoli on kunnossa. Bensapuolella enää suuttimet tarkistamatta. -TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
pikaseen lukasin (?<img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle>) ton läpi enkä malta olla kysymättä että onko puolaa vaihdettu toiseen tai kolmanteen ? ja kuumeneeko puola ? kuulostais jaruzelskin sukuiselta
-pee- ei se satu... STRANGE POVER <img src=/smiley/firedevil.gif border=0 align=middle> rover ystävät ry pähäma ry #235 slck ry |
Lainaus:
-TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
Kun vaihtelette niitä sytkäboxeja niin muistakaa että niihin täytyy laittaa lämmönjohto pastaa ennenku ruuvaa kiinni. uuden mukana sitä yleensä tulee semmonen pikku pussukka. sytkä boxi lämpenee peevelisti ja lämpö yritetään saada kiinnitys pinnnan kautta runkoon.
|
Mulla kans oli vastaavanlaisia ongelmia ja ne poistuivat vaihtamalla konepellin alle kaikki osat. Nyt toimii Range hienosti.
Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
-TimoV "Dieselit ovat köyhiä varten!" |
nyt menee off topiciks mut meijän pösössä oli semmone vika et. sytytyksen ohjaus piiri vaihettiin tarvike osaan. oire: auto saatto sammua ihan millon vaan.
Note! This message was posted anonymously! |
Kävin kolvilla läpi kaikki juotokset ECUssa, tuntui auttavan. Ainakin Helsinki-Raajärvi-Helsinki + 24 h maastossa boksi pelitti täydellisesti.
-Ville |
Sivu luotu: 22:40 (GMT +2). |