![]() |
Ajopiirturin käyttö
otetaas nyt vielä ihan uusi aihe.
Eli jos nyt tämän kevyt KAn laitan niin miten tuo piirturinkäyttö menee? omat ajot, esim hurua ja kaupassa käynti? pitääkö olla kiekkopaikallaa (siis jos on piirturi vehes?) Entäs sitten toi mun iso iveco jos sillä mäyristä kuskaa vaikka kohti rajaa? nimim. saanut monenlaista vastausta. Edit ja finlexia koitin tavata mutta ei oikeen auennut. |
vahvaa mutua:
jos yksityiskäyttöinen, ei tarvi käyttää jos yrityksen nimissä, mutta yksityiskäyttöinen, hankaloituu kysymys käyttötarpeen määrittämiseen ... jos ammattikäyttö, aina tarvii |
Lainaus:
|
Lainaus:
Näin jokunen vuosi sitten, kun veljellä oli vielä k-a. |
Aikas paljon näyttelee sinivuokon silmissä, et mihin käyttöön on rekisteröity...
|
Mites tämmönen ku KA on veljeni(yksityishenkilö) nimissä ja itse olen siinä haltijana ja käytän toiminimen ajoihin eli kuljetan tuotteitani asiakkaille?
|
Yksityiskäyttö (omat ajot, vaikka firman omat sisäiset kuljetukset)= ei tarvita kiekkoa. Ammattimainen käyttö (ajot muille korvauksesta)=kiekko pitää olla.
Eli 33SD tarvitsee kiekon, muut ketjun esimerkit ei. Näin olen ymmärtänyt. |
Lainaus:
Suosittelisin kysymään tätä ajoissa poliisilta et miten on j millä perusteella ei tarviisi lupaa. Jos omiaan ajaa niin silloin ei tarvitse, mutta tuotteen ja toiminimen ollessa kyseessä en osaa sanoa käyttäisin kiekkoa ja säilyttäisin ne sen tarvittavat 10? vuotta. |
Kiekko pitää olla poliisit nurisee jos ei ole, koskaan ei tosin sanktiota ole tullut.
Säilyttää sitä ei tartte. Lähinnä ne käyttää siviileillä sitä siihen, että jos on 20h kiekko autossa niin kehoittavat joskus nukkumaankin, mutta pienemmissä kuormureissa eivät varmaankaan edes kysele jos vaikka mäyris on lavalla. Mutta jos firman mainokset ja lautaa taapeli kyydissä niin pitää varmaankin osata perustella minne menossa ja miksi. |
Pienyrityksen valmistamia tuotteita on ajettu viimeiset 45 vuotta asiakkaille. Niistä 30 vuotta autoilla jossa ajopiirturi. Kiitos EU:n, tuotteita ei voi valmistaa enää.
Ei ole ollut ikinä liikennelupaa. Piirturinkiekkoja täyteltiin joskus. Se homma lopetettiin, kun ne loppuivat. Tilalla pidettiin muovikiekkoa. Katsastusmies sanoi ettei tarvitse omassa ajossa käyttää. Poliisit eivät oikein tienneet mitä sanoa. |
Yli 50 kilsaa jos olet toimipaikasta ni pitää olla kiekko/kortti piirturissa, mutta ei tarvitse säilyttää eikä lepoajoista välittää ja firman ajoissa ei tartte jos ajon osuus on alle jonku prosentti määrän (en muista).
Ja hulluin asia jonka kuulin kurssin pitäjältä ni sit kun tilee voimaan ne ammattiajokortit, ni ei sais omallakaan ka:lla edes sprinnteri/suburbani tms kuskata muiden tavaroita, eli ei saa viedä joulukuusta porukoille jne |
Lainaus:
Normaalisti en veloita kuljetuksesta vaan se kuuluu hintaan, toimipaikan sijainnin vuoksi. Jos veloittaisin kuljetuksesta niin ei tarviis montaa kalikkaa myydä. Joku verotushomman raja oli ainakin siinä että polttopuut ei olleet jalostettua puutavaraa, sahatavara on. |
Liikenneluvista sen verran, että tavaraliikennelaki uudistuu tämän ja ensivuoden aikaan. Liikennelupapakko laajenee myös traktoreihin. Eli jos traktorilla suoritetuissa kuljetuksissa on pitänyt maksaa polttoaineen päivämaksu, (kuljettaa ulkopuolisille maksua vastaan) niin jatkossa pitää olla myös liikennelupa. Tästä on vapautettu tietyin ehdoin mikäli koko lumensiirto urakka tai maansiirtourakka muinekkin töineen on samalla urakoitsijalla.
Entinen 30% sääntö poistuu myös, eli ennen sai ajaa ilman liikennelupaa kuorma-autolla tavaroita jos sen kuljetustoiminnan osuus oli alle 30% yrityksen liiketoiminnasta. Myös ammattipätevyyksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Jatkossa sen tarvitsee myös aika moni tilan isäntä, vaikkei ole vielä sitä tiennyt. Käytännössä ammattipätevyyden tarvitsee aina, jos kuljettaa myytäviä tuotteita kuorma-autolla. (tulevaisuudessa varmaan myös traktorilla) |
Lainaus:
|
Kaveri(mparty) moista asiaa selvitteli ja hommahan menee niin että omat ajot ilman kiekkoa vain kun yhdistelmän suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia. Tuolta lukenut moisen pykälän http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/.../06/TSO_27.pdf Itse en näistä sen enempää tiedä mutta ajattelinpa vastata koska moista asiaa vasta on puitu.
|
Kevyt KA ajopiirturin käyttöpakko? (Ajopiirturin käyttö)
Poliisi väitti, että raksafirman yksityiseen käyttöön rekisteröidyssä kevyt kuorma-autossa pitää olla piirturi jos työvehkeitä kuljettaa yli 50km:n säteellä. Onko näin? Aikani yritin lakia tulkita, mutten saanut juuri mitään tolkkua asiaan...epäilen edelleen.
Edit/jp: rinnakkaiset topikit yhdistetty, toisen otsikko tähän näkyviin |
Näin on
|
Piirturia käytettävä yksityisajeluissakin >7.5 tonnin kuorkeissa.
|
Pitää paikkansa....
|
Hittolainen, kyllä taas yrittäjää sorretaan:D. Eipä tuo tietysti mitään vaikuta meikäläisen hommiin, mutta tietääpähän nyt ettei yli 50km:n päähän kannatakaan töihin mennä.
Jos nyt kuitenkin piirturin hankkisi, niin ei kai siitäkin joka katsastukseen pidä joku todistus olla mukana kuten nopeuden rajoittimesta? |
Lainaus:
yksityisomistuksisissakinko ? |
Lainaus:
Ei tarkasteta katsastuksessa, eikä kysellä todistuksia. Lainaus:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...001:01:FI:HTML |
Ei kevut k.a mutta täyskokoinen:
Siis miten noissa uudemmissa, missä "elektroniset kiekot", siis jos otan kaverilta auton lainaan, ja lähden viemään omaa autoa vaikkapa remonttiin 100 km päähän, niin miten menetellään? siis minulla ei ole tuota elektronista korttia.
|
Piirturi?
Mun Ford Cargon tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa on juuri tuo 7500 kg ja peli on yksityis omistuksessa.
Pitääkös tuossa piiruri olla ja toimia? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Sakkoa pukkaa.. |
Lainaus:
Lainaus:
... onks se ALLE 7500 kg ? |
Piirturi?
Lainaus:
Eli piirturi pitää olla. Yksityis ajossako sitä ei sitten tarvine käyttää? t. Ismo Ämmä |
Tarkemmin kun tuon "direktiivin" lukee, niin siellähän taitaakin lukea jotenkin niin, ettei sovelleta yksityiskäyttöisiin enintään 7.5 T massaisiin
(3. artikla kohta H.) |
Lainaus:
"d) ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia" Eli 7500 kg ei tartte, 7501 kg tarvii. |
Jahas, pee korjailikin samalla kellonlyömällä tekstiään.
|
jostain vuosmallista alkaen pitää olla piirturista lappu leimalla. firman kaaniaa ku vie leimalle ni pakko käyttää aina Scan-auton kautta hakemas jarru kortti ja piirturista joku lappu. vuosmalli on vissii pari vajaa 2000.
|
No johan on taas pykälä.
Eli, jos rakennus/ym. yrittäjällä olisi kevyt ka ja ajelisi putkeen 12h keikkoja 50km sisällä firman osoitteesta, niin piirturia ei tarvii, eikä lepoajoistakaan ole niin väliä. Sitten kun ajelee tyhjällä autolla yli ton 50km rajan, niin ei taaskaan tarvii piirturia, tai jos on omia, EI firman kamoja kyydissä, ei taaskaan piirturia? TEMÄHIK |
Tuossa EU-asetuksessa vapautetaan piirturin käytöstä yli 7,5 tonniset museoautot yksityiskäytössä. Mitenhän sitten sellaiset, joissa piirturia ei ole ollenkaan. Esim. omassa kuorkissani ei piirturia ole lainkaan ja kokonaispaino on reilu 8 tonnia.
|
Jotain tämmöstä epäilin....?
Lainaus:
Ja nyt minä en tuolla uudella saa ajaa edes omia romuja? No, jos tulee tarve/tilaisuus, ja käry käy, niin mietitään sitten. (ainakin tuo koppiauto kulkee ilman korttia(:confused:) 89 navigaattoriin. p.s mistä tuon kuljettajakortin saa, ja nimenomaan siten että saa ajaa omia ajoja? (ammattipätevyys vaatimusten vuoksi menee yksi "ammatti" lähitulevaisuudessa, toki noilla isoilla kumipyörillä ei ole päässyt tienaamaan) Eihän se voi olla mahdollista, että ajo-oikeus kortissa k.o keksinnölle, mutta pitää ostaa "lisenssi" 5 vuodeksi kerrallaan, että saa käyttää oikeutta? p.s.s sorry topiikin sotkemisesta |
Tietylle konttorille 100e ja kaks passikuvaa ni saat sen kortin
(Jyväskylässä vanha valtionkonttori) |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Katsasta max 7.5 tonniseks jos onnistuu (valmistajan edustajan todistus vaaditaan), niin ei tule ongelmia myöhemmin. Ei pitäis leimalla läpi mennä ilman piirturia. |
Kuinkas ei-museokatsastetut vanhat kuorma-autot?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites näitä nyt sitten pitäis tulkita, mitä katsastajan käsikirjassa ajopiirtureista sanottuna: Lainaus:
Tarkoittaako myös sitä, että vaikkapa kaikissa rekisterissä olevissa (pl. museorekisteri?) armeijan myymissä maastokuorma-autoissa (yli 7,5t) pitäisi olla piirturi tai ainakin sitä pitäisi käyttää? Edit. sama kysymys tulikin jo edellä. |
Lainaus:
Kuinka monella on ZILissä, Uralissa, GAZissa, KRAZissa tai Proto-Sisussa piirturi? :eek: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mites ajoaikalaki, piirturia pitää käyttää, mutta päteekö ajoaikalaki yksityiskäytössä? Työaikalakihan ei päde.
|
Lainaus:
Toinen vaihtoehto on laittaa 385/65 tai 55-22,5 eteen. Kertaakaan en kyllä oo nähny kenenkään puuttuneen siihen, et renkaan kantavuudesta puuttuisi pari sataa kiloa. Niin, ja kiinalaisissa rungoissa ei ole massoja merkattu ainakaan selväkielisin numeroin. |
Työaikalaki ei tietekään päde kuim töissä.:D
Muistaakseni ajoaikalaissa puhuttiin vain ajoneuvon kuljettajasta eli ei yksilöi sen tarkemmin vaan toimii kaiketi pappa tuntsasta ylöspäin kaikissa ajoneuvoissa... Vaan en just tänään oo selannu finlexiä tuosta kohtaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ja siis jos ostan sen sprintterin tms, toiminimelle ja ajan yli 50km päähän töihin, niin pitää olla piirturi käytössä, ajoaikalaki voimassa, ja katsastuksessa tarkastetaan piirturi? joka maksaa jotain?
ja ei toimi koskaan? |
Jos sulla on toiminimellä kokonaismassaltaan 7500kg tai alle kevytkuorkki yksityiskäytössä niin ei tarvi..
Lainaus:
Lainaus:
|
Katsastuksessa ei tarkasteta piirturia, muuta kuin olemassaolo niistä missä on pakko olla.
|
Ja kyllä noi piirturit on tehty toimimaan.
Ei meillä ainakaan remonttia paljoo ole niissä ollut onko edes jokavuosi yhtäkään rikki vaikka parikymmentä autoo tahkoo jokapäivä ja ei mitään uutta kalustoo ole. |
Lainaus:
Uus kiekkopiirturi on sellasen 500e |
Lainaus:
Eli ymmärsinkö nyt oikein eli kun verottaja muistaa joka vuosi metsänhoito maksulla niin saisin poltella tuparilla menemään ihan sama mitä teen :confused: :confused: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tulee sakkoa kyydissä olijalle ja auton omistajalle. Perusteluna on että ajokortti mahdollistaa ajamisen ja digikortin puute estää sen. Ja niitä sakkoja saa pelkällä kuorma-autokortilla myös yhdistelmäajoneuvoissa, sillä kärrynhän voi jättää jonnekkin. :rolleyes: |
Off-topikkia, kun ei liity kuormurin piirturiin, vaan traktorin polttoainemaksuun, mutta...
Lainaus:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...o_traktoreissa Siinä mainitaan metsätalouden harjoittajan omista yksityistalouden kuljetuksista seuraavasti: Lainaus:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...toainemaksusta Siinä mainitaan, että Lainaus:
|
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös: Eilen kertoi tuttu katsastusmies, että piirturillisessa autossa pitää jatkossa olla piirturi tarkastettuna katsastuksessa; tarvitsipa piirturia tai ei.
Mulla esim. on mm. Iveco kevytkuorma-auto, jossa toki piirturi mutta kyseessä toiminimen "yksityiskäytössä" oleva huoltoauto kokonaismassaltaan 5,2 t, jossa piirturia ei siis tarvitse käyttää. Taas turhaa rahastusta, liekö Traficomilla pulaa... |
Lainaus:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...#Pidp446590528 |
Vasta katsastin oman kuorkin, niin konttorilla oli se kanta, et tarttee olla katsastettu piirturi vain luvanvaraisessa liikenteessä olevissa.
|
Matti, tänään konttorilla (A-katsastus) käydessäni tarkistin vielä asiaa.
Piirturitodistus kuuluu nykyisin tarkastuslistalle, kiitos Trafin. Eikä asialle voi mitään, koska Trafi. Sisun kiekkopiirturi maksoi muutama vuosi sitten reilun 600 + alv; ei todellakaan huvittaisi alkaa vanhaan Ivecoon piirturia uusimaan vain koska Trafi. |
^ Vai niin. Kannattanee vaihtaa konttoria jos vaikka tulkinta järkeistyis. Tai potki pihalle koko piirturi kun et sitä käytä niin ei tartte sen perään kysellä.
|
Lainaus:
Kyl mie oon ainakin joutunut tuon 2 akselisen scanian piirturin tarkistuttamaan kahden vuoden välein vaikka yksityiskäytössä onkin. |
Scania on varmaan yli 7,5 tonnin kokonaispainolla, eli siinä on piirturin käyttövelvoite.
Laitoin Trafiin kyselyn eilen, saa nähdä mitä vastaavat. Jos vastaavat. |
Autossa jossa on piirturi, niin piirturin oltava kalibroituna ja toimintakunnossa, tarvitsi piirturia tai ei. Aikaisemmin tämän valvonta on kuulunut ainoastaan poliisille. Nykyisin piirturin kalibroinnin tarkastus kuuluu myös katsastuksessa tehtäviin tarkastuksiin. Se kuuluuko piirturin kalibroinnin tarkastus myös kevytkuorma-autojen piiriin, onkin vähän epäselvempi tapaus. Lain mukaan piirturin on oltava kalibroitu, mutta kuuluuko nykyään myös kevytkuorma-autot katsastusviranoimaisten tarkastuspiiriin ?
|
Mie aloin selvittämään tuota ajopiirturin käyttö pakkoa yksityiskäytössä.
Eli rakas Eu on 2006 antanut asetuksen( https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...lex:32006R0561 ) mihin tässä topicissa on toistuvasti viitattu. Asetuksessa on meidän harrastajien kannalta useita ikäviä kohtia. mm: "p) ”kuljetusyrityksellä” tieliikennettä toisten lukuun tai omaan lukuunsa harjoittavaa, voittoa tavoittelevaa tai tavoittelematonta luonnollista henkilöä, oikeushenkilöä, henkilöyhdistystä tai ryhmää, joka ei ole oikeushenkilö, sekä tieliikennettä toisten lukuun tai omaan lukuunsa harjoittavaa julkisen viranomaisen alaista elintä riippumatta siitä, onko se itse oikeushenkilö tai onko viranomainen, jonka alainen se on, oikeushenkilö;" -eli yksittäinen harrastajakin on EU:n mielestä kuljetusyritys ja ajoaikalainsäädäntö velvoitteet koskisi häntäkin! "d) ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia ja — joita yhteisön postipalvelujen sisämarkkinoiden kehittämistä ja palvelun laadun parantamista koskevista yhteisistä säännöistä 15 päivänä joulukuuta 1997 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 97/67/EY (11) 2 artiklan 13 kohdassa määritellyt yleispalvelun tarjoajat käyttävät yleispalvelussa lähetysten toimittamiseen, tai — joita käytetään sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä. Näitä ajoneuvoja saadaan käyttää enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta ja sillä ehdolla, että ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö;" -eli jos harrastaja vetää 2800 kg kokonaismassan autolla 750 kg kokonaismassaperäkärryä yli 50 km päässä kotona pitää käyttää ajopiirturia? "2) Korvataan 3 artiklan 1, 2 ja 3 kohta seuraavasti: ”1. Valvontalaite on asennettava ja sitä on käytettävä jäsenvaltiossa rekisteröidyissä ajoneuvoissa, joita käytetään maanteiden henkilö- tai tavaraliikenteessä, lukuun ottamatta asetuksen (EY) N:o 561/2006 3 artiklassa tarkoitettuja ajoneuvoja. Asetuksen (EY) N:o 561/2006 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut ajoneuvot sekä ajoneuvot, joille on myönnetty vapautus asetuksen (ETY) N:o 3820/85 soveltamisesta, mutta joihin ei enää sovelleta vapautusta asetuksen (EY) N:o 561/2006 nojalla, on saatettava tämän vaatimuksen mukaisiksi 31 päivään joulukuuta 2007 mennessä." -eli niille autoille joissa ei ole aiemmin vaadittu ajopiirturia on sellainen oltavat 31.12.2007 mennessä!!! Mutta sitten löysin netistä tälläisen tienvarsi valvonta viranomaisille suunnatun ohjeen ja nyt kannattaa kiinnittää huomiota sivun 12 alalaatikkoon: https://ec.europa.eu/transport/sites...ry_text_fi.pdf Eli tämän valvonta ohjeen mukaan jos ajaminen ei ole kuljettajan työtä ei piirturia tarvitse käyttää. Mutta onko nyt kellään tietoa mikä on Suomessa se kansallinen linjaus tähän? |
Mutta jos laittaa lukittavan kaapin ja sanoo että kyseessä arvokuljetus?
"9) rahaa tai arvoesineitä kuljettavassa ajoneuvossa" :D |
Ja jos edellä olevat eu direktiivit tuntui monimutkaiselta niin väännetäänpä lisää.
Ajopiirturi käyttö koskeva asetus: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...#Pidp445792816 Perustuu tähän lakiin: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170320 Ja siinä todetaan seuraavaa: "Tätä lakia sovelletaan liikenteen palveluihin, niihin liittyviin henkilölupiin sekä liikenneasioiden rekisteriin. Tätä lakia sovelletaan palveluntarjoajaan, jolla on toimipaikka Suomessa tai joka on muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Lisäksi lakia sovelletaan kuljetuspalvelun tarjoajaan, jonka liikennöimän palvelun alku- tai loppupää on Suomessa tai palvelu kulkee Suomen kautta." "Tässä laissa tarkoitetaan: 1) kuljetuspalvelulla henkilöiden tai tavaroiden kuljettamista ammattimaisesti;" Eli asetus minkä perusteella vaaditaan ajopiirturi perustuu lakiin, jota sovelletaan palvelun tarjoajiin. ööö? Mistähän nyt pitäis kysyä oikeesti koskeeko ajopiirturi pakko yksityisiä ihmisiä vai ei? |
Ei tuo ole noin vaikeaa.
Se sinun paloauto painaa kokonaismassaltaan yli 7500 kg, joten joudut käyttämään piirturia ajossa. Jos piirturia ei ole, joudut semmoisen hommaamaan. |
Lainaus:
Mutta jos EU:n viranomaisille lähettämässä soveltamisohjeessa todetaan että käyttöä vaaditaan vain jos sitä tekee työkseen? Luitko tästä sivun 12? https://ec.europa.eu/transport/sites...ry_text_fi.pdf |
Piirturia ei tarvita jos autoa käytetään yksinomaan ajossa, johon ei sovelleta autonkuljettajan työaikalakia. Jos siis kuorma-auto, vaikka minkä painoinen, on rekisteröity yksityishenkilölle ja sitä käytetään yksityisajossa, aika heikot eväät on vaatia piirturia katsastuksessa.
Jos taas auto on firman nimissä ja tuon firman toimenkuvaan voi kuulua tavaroiden kuljettaminen maksua vastaan, silloin saattaisivat piirturia vaatiakin - vaikkei piirturia tarvitsisi ajossa käyttääkään. Kaikkein selkeintä olisi unohtaa koko piirturi katsastuksessa. Sillä valvotaan lähinnä työaikalakia, jonka valvonta ei kuulu katsastuskonttorille mitenkään. Tienvarsitarkastuksissa sitten poliisi seuraisi piirturin käyttöä ja olemassaoloa. Rangaistukset vain sitä myöten, että motivaatio piirturin asentamiseen säilyy, mikäli sellaista ajossa tarvitaan. |
Lainaus:
Eikä kyse ole vain Piirturin olemassa olosta ja käytöstä. Sulla pitää olla matkassa kiekot 28 vrk ajalta. Jos ei ole sulla pitää olla todisteet miksei ole kiekkoja käytetty! Lisäksi piirturin käyttämättömyys=törkeä liikennerikos=ajo kielto. Toisaalta hovioikeuden päätös minkki rehun kuljetuksesta: "Rikosten määrittelyn on perustuttava lakiin. Pelkästään asetukseen taikka tätä alemmantasoisiin säännöksiin perustuvat kriminalisoinnit ovat laillisuusperiaatteen vastaisia. Tilanteissa, joissa rangaistavan käyttäytymisen kuvaus annetaan lakia alemmanasteisissa säännöksissä, tulee rangaistavuuden perustan ilmetä laista ja laissa on oltava selvä viittaussäännös alemmanasteisiin säännöksiin." |
Kun kerran autokoulun C-kurssilla vuonna 2019 opetetaan, ettei piirturia tarvita kuin ammattimaisessa ajossa jossa kuljetetaan maksua vastaan muita kuin omia kamoa, on tämän pykälän soveltaminen jo aika lähellä:
Kieltoerehdys Jos tekijä erehtyy pitämään tekoaan sallittuna, hän on rangaistusvastuusta vapaa, jos erehtymistä on pidettävä ilmeisen anteeksiannettavana seuraavien seikkojen vuoksi: 1) lain puutteellinen tai virheellinen julkistaminen; 2) lain sisällön erityinen vaikeaselkoisuus; 3) viranomaisen virheellinen neuvo; tai 4) muu näihin rinnastettava seikka. |
Lainaus:
Mikään ei toki kiellä piirturin asentamista, joten voihan sitä laittaa vaikka Jyry Sisuun digipiirturin jos siltä tuntuu. |
Lainaus:
Voisitko antaa viitteen mikä tällä hetkellä voimassa oleva laki näin sanoo? Ajoneuvolaki vuodelta 1992 ja 7. pykälä ei ole enää voimassa. |
En pysty.
Laitat piirturin jos sitä kerran joku vaatii ja asia kunnossa. |
Jos ei ole piirturia, mistä nopeudenrajoitin saa impulssinsa?
|
Lainaus:
Mutta kun noita säännöksiä lukee voi tulkita että kaikissa yli 3,5 tn yhdistelmissä pitää olla piirturi. Myös sun Masi:in pitäis laittaa digi-piirturi. Ja sitten pitäisi olla mukana kiekot edellisiltä 28 vrk:n ajalta ja todistus miksei ole kiekkoja mukana... |
Kuten tuolla edellisellä sivulla todetaan, piirturi vaaditaan ammattimaisessa ajossa, eli kuljetat jotain maksua vastaan.
Samoin kuin ammattipätevyyden oltava kunnossa jne. Jos auto on yksityishenkilön omistama ja kuljetat sillä omia romuja tai vaihtoehtoisesti et mitään, ei oikein ole perustetta valvoa työaikalainsäädäntöäkään. jli tästä jo kirjoittikin En nyt valitettavasti pysty tätä asiaa tämän paremmin selittämään. edit: lisäselityksiä Tuossa het ensimmäisessä pykälässä se kerrotaan, eli puhutaan palveluntarjoajasta. "1 § Soveltamisala Tätä lakia sovelletaan liikenteen palveluihin, niihin liittyviin henkilölupiin sekä liikenneasioiden rekisteriin. Tätä lakia sovelletaan palveluntarjoajaan, jolla on toimipaikka Suomessa tai joka on muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Lisäksi lakia sovelletaan kuljetuspalvelun tarjoajaan, jonka liikennöimän palvelun alku- tai loppupää on Suomessa tai palvelu kulkee Suomen kautta" |
Jo on hyvin berneröity tämäkin homma: laitteesta, joka ei liity mitenkään työntekoon tai työaikalainsäädäntöön, pitäisi vuosittain maksaa suojelurahat vdo-siemens-bosch-kartellille - koska työaikalainsäädäntö.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta jos poliisi pysäyttää tien päällä ja kysyy sulta piirturin kiekkoja, mitä vastaat? Minä tulostin Scaniaan mukaan tämän ohjeen: https://ec.europa.eu/transport/sites...ry_text_fi.pdf |
Lainaus:
|
Lainaus:
Yhdeltä tutulta on joskus poliisi alkanut kysellä liikennelupiakin kun on ollut omalla kuorma-autolla liikenteessä. Eli voivat viran puolesta kysellä kaikenlaista, sitten vaan vastaa niin kuin asia on. |
[QUOTE=Kaato;1419183]Vastaan että ajoneuvo on yksityiskäytössä jolloin piirturia ei vaadita.
Onko sulla nopeudenrajoitin Masissa? |
[QUOTE=Jyty;1419185]
Lainaus:
Nyt en ulkoa muista mistä vuodesta alkaen se on oltava, mutta - 83 ei sitä vielä tarvitse. Kuten ei myöskään taakse/sivuille näkyviä äärivaloja eikä takasumuvaloa. |
Jos autossa on piirturi, onko siinä käytettävä kiekkoa aina vai ei ikinä yksityiskäytössä?
Onko Venäjällä eri sääntöjä piirturista? Miten nopeudenrajoittimen saa ilman piirturia mekaanisella syöttöpumpulla varustettuun diesel kuorma-autoon? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Venäjästä en tiedä muuta kuin että mikään ei toimi mutta kaikki järjestyy. Rajoittimiin en ole perehtynyt. |
Lainaus:
Traficomin tulkintahan on nykyään sellainen, että kuorma-autoon kuuluu piirturi ja piirturin pitää olla kayttökunnossa. Eli piirturi kalibroituna ja toimintakunnossa, oli käyttö mikä tahansa. Pelkohan on, että käyttötarkoitus muuttuu ja jos piirturia ei kalibroitu, niin ongelmat saattaa yllättää suurudellaan. |
Lainaus:
Näin ainakin on menny meidän firman sprintterin kanssa viimeset kolme vuotta. Piirturi on paikoillaan, mutta ei kytkettynä. Ainoa mitä vaatii, on todistus rajoittimesta. |
Pakko luovuttaa, samoja asioita yritetty selittää jo aikaisemmin tässä ketjussa mutta kun ei niin ei.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vaan niin kuin muussakin elämässä.: Ensin on laki joka voi olla ihan ok. Sitten poliittiset virkamiehet tekee asetuksen, joka on lakia tiukempi. Ja sitten Virkamiehet tulkitsee asetusta vielä tiukemmin kuin vaaditaan. Ihan vain siksi ettei tule tehtyä virheitä.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tosin finlexistä löytyy myös vuosiluku 2001 aiheeseen liittyen. Pitäisi syventyä tarkemmin. |
Sivu luotu: 03:43 (GMT +2). |