Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kevyt KA ajopiirturin käyttöpakko? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112996)

Jari 20.07.2013 19:46

Ajopiirturin käyttö
 
otetaas nyt vielä ihan uusi aihe.

Eli jos nyt tämän kevyt KAn laitan niin miten tuo piirturinkäyttö menee?
omat ajot, esim hurua ja kaupassa käynti? pitääkö olla kiekkopaikallaa (siis jos on piirturi vehes?)

Entäs sitten toi mun iso iveco jos sillä mäyristä kuskaa vaikka kohti rajaa?

nimim. saanut monenlaista vastausta.

Edit ja finlexia koitin tavata mutta ei oikeen auennut.

pee 20.07.2013 20:11

vahvaa mutua:


jos yksityiskäyttöinen, ei tarvi käyttää

jos yrityksen nimissä, mutta yksityiskäyttöinen, hankaloituu kysymys käyttötarpeen määrittämiseen ...

jos ammattikäyttö, aina tarvii

Jari 20.07.2013 20:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1025340)
vahvaa mutua:

jos yrityksen nimissä, mutta yksityiskäyttöinen, hankaloituu kysymys käyttötarpeen määrittämiseen ...

tämähän se on

sisua45 20.07.2013 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1025340)
jos yrityksen nimissä, mutta yksityiskäyttöinen, hankaloituu kysymys käyttötarpeen määrittämiseen ...

Poliisit narisivat, mutteivat antaneet sakkoja. Katsastusmies taas sanoi ettei tartte käyttää.

Näin jokunen vuosi sitten, kun veljellä oli vielä k-a.

Reetu 20.07.2013 23:15

Aikas paljon näyttelee sinivuokon silmissä, et mihin käyttöön on rekisteröity...

33SD 21.07.2013 01:07

Mites tämmönen ku KA on veljeni(yksityishenkilö) nimissä ja itse olen siinä haltijana ja käytän toiminimen ajoihin eli kuljetan tuotteitani asiakkaille?

Jappi 21.07.2013 03:35

Yksityiskäyttö (omat ajot, vaikka firman omat sisäiset kuljetukset)= ei tarvita kiekkoa. Ammattimainen käyttö (ajot muille korvauksesta)=kiekko pitää olla.

Eli 33SD tarvitsee kiekon, muut ketjun esimerkit ei. Näin olen ymmärtänyt.

Nikuzai 21.07.2013 06:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 33SD (Viesti 1025426)
Mites tämmönen ku KA on veljeni(yksityishenkilö) nimissä ja itse olen siinä haltijana ja käytän toiminimen ajoihin eli kuljetan tuotteitani asiakkaille?

Jos olet jo myynyt tuotteet niin taidat tarvita kaiketi jopa liikenneluvan tai auton omistaja

Suosittelisin kysymään tätä ajoissa poliisilta et miten on j millä perusteella ei tarviisi lupaa.
Jos omiaan ajaa niin silloin ei tarvitse, mutta tuotteen ja toiminimen ollessa kyseessä en osaa sanoa käyttäisin kiekkoa ja säilyttäisin ne sen tarvittavat 10? vuotta.

Nikuzai 21.07.2013 07:05

Kiekko pitää olla poliisit nurisee jos ei ole, koskaan ei tosin sanktiota ole tullut.

Säilyttää sitä ei tartte.
Lähinnä ne käyttää siviileillä sitä siihen, että jos on 20h kiekko autossa niin kehoittavat joskus nukkumaankin, mutta pienemmissä kuormureissa eivät varmaankaan edes kysele jos vaikka mäyris on lavalla.

Mutta jos firman mainokset ja lautaa taapeli kyydissä niin pitää varmaankin osata perustella minne menossa ja miksi.

sisua45 21.07.2013 09:49

Pienyrityksen valmistamia tuotteita on ajettu viimeiset 45 vuotta asiakkaille. Niistä 30 vuotta autoilla jossa ajopiirturi. Kiitos EU:n, tuotteita ei voi valmistaa enää.

Ei ole ollut ikinä liikennelupaa. Piirturinkiekkoja täyteltiin joskus. Se homma lopetettiin, kun ne loppuivat. Tilalla pidettiin muovikiekkoa. Katsastusmies sanoi ettei tarvitse omassa ajossa käyttää. Poliisit eivät oikein tienneet mitä sanoa.

sos 21.07.2013 09:56

Yli 50 kilsaa jos olet toimipaikasta ni pitää olla kiekko/kortti piirturissa, mutta ei tarvitse säilyttää eikä lepoajoista välittää ja firman ajoissa ei tartte jos ajon osuus on alle jonku prosentti määrän (en muista).
Ja hulluin asia jonka kuulin kurssin pitäjältä ni sit kun tilee voimaan ne ammattiajokortit, ni ei sais omallakaan ka:lla edes sprinnteri/suburbani tms kuskata muiden tavaroita, eli ei saa viedä joulukuusta porukoille jne

33SD 21.07.2013 10:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1025436)
Jos olet jo myynyt tuotteet niin taidat tarvita kaiketi jopa liikenneluvan tai auton omistaja

Suosittelisin kysymään tätä ajoissa poliisilta et miten on j millä perusteella ei tarviisi lupaa.
Jos omiaan ajaa niin silloin ei tarvitse, mutta tuotteen ja toiminimen ollessa kyseessä en osaa sanoa käyttäisin kiekkoa ja säilyttäisin ne sen tarvittavat 10? vuotta.

Tarkennan sen verran että itse tekemiäni polttopuita kuljetan ostajille.
Normaalisti en veloita kuljetuksesta vaan se kuuluu hintaan, toimipaikan sijainnin vuoksi.
Jos veloittaisin kuljetuksesta niin ei tarviis montaa kalikkaa myydä.
Joku verotushomman raja oli ainakin siinä että polttopuut ei olleet jalostettua puutavaraa,
sahatavara on.

Viipo 21.07.2013 11:54

Liikenneluvista sen verran, että tavaraliikennelaki uudistuu tämän ja ensivuoden aikaan. Liikennelupapakko laajenee myös traktoreihin. Eli jos traktorilla suoritetuissa kuljetuksissa on pitänyt maksaa polttoaineen päivämaksu, (kuljettaa ulkopuolisille maksua vastaan) niin jatkossa pitää olla myös liikennelupa. Tästä on vapautettu tietyin ehdoin mikäli koko lumensiirto urakka tai maansiirtourakka muinekkin töineen on samalla urakoitsijalla.
Entinen 30% sääntö poistuu myös, eli ennen sai ajaa ilman liikennelupaa kuorma-autolla tavaroita jos sen kuljetustoiminnan osuus oli alle 30% yrityksen liiketoiminnasta.

Myös ammattipätevyyksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Jatkossa sen tarvitsee myös aika moni tilan isäntä, vaikkei ole vielä sitä tiennyt. Käytännössä ammattipätevyyden tarvitsee aina, jos kuljettaa myytäviä tuotteita kuorma-autolla. (tulevaisuudessa varmaan myös traktorilla)

JiiPee 21.07.2013 12:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1025507)
Liikennelupapakko laajenee myös traktoreihin. Eli jos traktorilla suoritetuissa kuljetuksissa on pitänyt maksaa polttoaineen päivämaksu, (kuljettaa ulkopuolisille maksua vastaan) niin jatkossa pitää olla myös liikennelupa.

Päivämaksu on pitänyt suorittaa kaikista omistakin traktorilla kuljetuksista, ellei kuljettaja ole ollut maa- tai metsätaloudesta verotettu. Esim. hakee kuorman soraa pihaansa tai vie (oman) risukuorman maankaatopaikalle. Päivämaksua ei ole kytketty ulkopuolisille maksua vastaan suoritettuun kuljetukseen, vaan yleisesti jonkin kuljettamiseen traktorilla, jos polttoaine on vähemmän verotettua (käytännössä polttoöljyä). Muutamia poikkeuksia on, mm. talkootyö ja mainitut maa- ja metsätalouden harjoittajat ajamassa omia kuljetuksiaan tai oman tilan tuotteita.

Nuhapumppu 21.07.2013 15:54

Kaveri(mparty) moista asiaa selvitteli ja hommahan menee niin että omat ajot ilman kiekkoa vain kun yhdistelmän suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia. Tuolta lukenut moisen pykälän http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/.../06/TSO_27.pdf Itse en näistä sen enempää tiedä mutta ajattelinpa vastata koska moista asiaa vasta on puitu.

KarvaTurpa 23.07.2013 07:45

Kevyt KA ajopiirturin käyttöpakko? (Ajopiirturin käyttö)
 
Poliisi väitti, että raksafirman yksityiseen käyttöön rekisteröidyssä kevyt kuorma-autossa pitää olla piirturi jos työvehkeitä kuljettaa yli 50km:n säteellä. Onko näin? Aikani yritin lakia tulkita, mutten saanut juuri mitään tolkkua asiaan...epäilen edelleen.

Edit/jp: rinnakkaiset topikit yhdistetty, toisen otsikko tähän näkyviin

sos 23.07.2013 08:00

Näin on

-MaTTi- 23.07.2013 14:12

Piirturia käytettävä yksityisajeluissakin >7.5 tonnin kuorkeissa.

SERMAX 23.07.2013 16:22

Pitää paikkansa....

KarvaTurpa 23.07.2013 16:24

Hittolainen, kyllä taas yrittäjää sorretaan:D. Eipä tuo tietysti mitään vaikuta meikäläisen hommiin, mutta tietääpähän nyt ettei yli 50km:n päähän kannatakaan töihin mennä.

Jos nyt kuitenkin piirturin hankkisi, niin ei kai siitäkin joka katsastukseen pidä joku todistus olla mukana kuten nopeuden rajoittimesta?

pee 23.07.2013 16:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1026145)
Piirturia käytettävä yksityisajeluissakin >7.5 tonnin kuorkeissa.



yksityisomistuksisissakinko ?

-MaTTi- 23.07.2013 17:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa (Viesti 1026176)
Hittolainen, kyllä taas yrittäjää sorretaan:D. Eipä tuo tietysti mitään vaikuta meikäläisen hommiin, mutta tietääpähän nyt ettei yli 50km:n päähän kannatakaan töihin mennä.

Jos nyt kuitenkin piirturin hankkisi, niin ei kai siitäkin joka katsastukseen pidä joku todistus olla mukana kuten nopeuden rajoittimesta?

Ei koske alle 7.5 tonnin kuorkkeja yksityiskäytössä olevia kuorkkeja.

Ei tarkasteta katsastuksessa, eikä kysellä todistuksia.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1026181)
yksityisomistuksisissakinko ?

Jepulis. Muuttui joskus reilut 5 vuotta sitten.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...001:01:FI:HTML

BJ-40/76 23.07.2013 17:35

Ei kevut k.a mutta täyskokoinen:
 
Siis miten noissa uudemmissa, missä "elektroniset kiekot", siis jos otan kaverilta auton lainaan, ja lähden viemään omaa autoa vaikkapa remonttiin 100 km päähän, niin miten menetellään? siis minulla ei ole tuota elektronista korttia.

ImacInnes 23.07.2013 17:45

Piirturi?
 
Mun Ford Cargon tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa on juuri tuo 7500 kg ja peli on yksityis omistuksessa.

Pitääkös tuossa piiruri olla ja toimia?

t. Ismo Ämmä

Arpe 23.07.2013 18:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1026193)
Siis miten noissa uudemmissa, missä "elektroniset kiekot", siis jos otan kaverilta auton lainaan, ja lähden viemään omaa autoa vaikkapa remonttiin 100 km päähän, niin miten menetellään? siis minulla ei ole tuota elektronista korttia.

Digipiirturiautoa ei saa luovuttaa kuljettajalle,jolla ei ole kuljettajakorttia :(:(
Sakkoa pukkaa..

pee 23.07.2013 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1026188)
Ei koske alle 7.5 tonnin kuorkkeja yksityiskäytössä olevia kuorkkeja.

Ei tarkasteta katsastuksessa, eikä kysellä todistuksia.



Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1026198)
Mun Ford Cargon tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa on juuri tuo 7500 kg ja peli on yksityis omistuksessa.

Pitääkös tuossa piiruri olla ja toimia?

t. Ismo Ämmä


... onks se ALLE 7500 kg ?

ImacInnes 23.07.2013 18:59

Piirturi?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1026222)
... onks se ALLE 7500 kg ?

Kiitoksia PEE kun tuon noin rautalangasta väänsit, niin ei oo.
Eli piirturi pitää olla.
Yksityis ajossako sitä ei sitten tarvine käyttää?

t. Ismo Ämmä

pee 23.07.2013 19:40

Tarkemmin kun tuon "direktiivin" lukee, niin siellähän taitaakin lukea jotenkin niin, ettei sovelleta yksityiskäyttöisiin enintään 7.5 T massaisiin

(3. artikla kohta H.)

-MaTTi- 23.07.2013 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1026238)
Tarkemmin kun tuon direktiivin lukee, niin siellähän taitaakin lukea jotenkin niin, ettei sovelleta yksityiskäyttöisiin enintään 7.5 T massaisiin

Anteeksi epätarkkuus, tarkka sanamuoto:

"d) ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia"

Eli 7500 kg ei tartte, 7501 kg tarvii.

-MaTTi- 23.07.2013 19:59

Jahas, pee korjailikin samalla kellonlyömällä tekstiään.

0ltzi 23.07.2013 20:01

jostain vuosmallista alkaen pitää olla piirturista lappu leimalla. firman kaaniaa ku vie leimalle ni pakko käyttää aina Scan-auton kautta hakemas jarru kortti ja piirturista joku lappu. vuosmalli on vissii pari vajaa 2000.

ranke 23.07.2013 20:14

No johan on taas pykälä.

Eli, jos rakennus/ym. yrittäjällä olisi kevyt ka ja ajelisi putkeen 12h keikkoja 50km sisällä firman osoitteesta, niin piirturia ei tarvii, eikä lepoajoistakaan ole niin väliä.

Sitten kun ajelee tyhjällä autolla yli ton 50km rajan, niin ei taaskaan tarvii piirturia, tai jos on omia, EI firman kamoja kyydissä, ei taaskaan piirturia?

TEMÄHIK

vmt 23.07.2013 20:53

Tuossa EU-asetuksessa vapautetaan piirturin käytöstä yli 7,5 tonniset museoautot yksityiskäytössä. Mitenhän sitten sellaiset, joissa piirturia ei ole ollenkaan. Esim. omassa kuorkissani ei piirturia ole lainkaan ja kokonaispaino on reilu 8 tonnia.

BJ-40/76 23.07.2013 21:25

Jotain tämmöstä epäilin....?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1026218)
Digipiirturiautoa ei saa luovuttaa kuljettajalle,jolla ei ole kuljettajakorttia :(:(
Sakkoa pukkaa..

Jännä juttu, kun "kaveri" vaihtoi koppiauton, niin edellisellä olisin saanut ajaa ihan työkseen (suunniteltiin tuohon minun C:n perään E:tä, oliko 3?kk kiekot oli silloin vaatimuksena, että olisi lyhyen kaavan kautta päässyt inssiin)
Ja nyt minä en tuolla uudella saa ajaa edes omia romuja?

No, jos tulee tarve/tilaisuus, ja käry käy, niin mietitään sitten. (ainakin tuo koppiauto kulkee ilman korttia(:confused:) 89 navigaattoriin.

p.s mistä tuon kuljettajakortin saa, ja nimenomaan siten että saa ajaa omia ajoja? (ammattipätevyys vaatimusten vuoksi menee yksi "ammatti" lähitulevaisuudessa, toki noilla isoilla kumipyörillä ei ole päässyt tienaamaan)

Eihän se voi olla mahdollista, että ajo-oikeus kortissa k.o keksinnölle, mutta pitää ostaa "lisenssi" 5 vuodeksi kerrallaan, että saa käyttää oikeutta?

p.s.s sorry topiikin sotkemisesta

sos 23.07.2013 21:44

Tietylle konttorille 100e ja kaks passikuvaa ni saat sen kortin
(Jyväskylässä vanha valtionkonttori)

-MaTTi- 23.07.2013 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1026253)
jostain vuosmallista alkaen pitää olla piirturista lappu leimalla. firman kaaniaa ku vie leimalle ni pakko käyttää aina Scan-auton kautta hakemas jarru kortti ja piirturista joku lappu. vuosmalli on vissii pari vajaa 2000.

Eipäs tarvii. Älä sotke nopeudenrajoitinta ja ajopiirturia! Nopeudenrajoittimesta todistus 1.1.1988 (N3), 1.10.2001/1.1.2005 (N2, riippuen päästötasosta).
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1026287)
Tuossa EU-asetuksessa vapautetaan piirturin käytöstä yli 7,5 tonniset museoautot yksityiskäytössä. Mitenhän sitten sellaiset, joissa piirturia ei ole ollenkaan. Esim. omassa kuorkissani ei piirturia ole lainkaan ja kokonaispaino on reilu 8 tonnia.

Mitkä 7,5 tonniset museoautot? Vapautus koskee kaikkia museoautoja ja kaikkia alle 7.5 tonnin kuorma-autoja jos käyttö ei edellytä. 8 tonnisessa pitää olla piirturi. Jos ei ole, asennettava. Ja jos piirturi uusitaan kokonaan, pitää sen olla digitaalinen.
Lainaus:

01.01.2006 alkaen digitaalinen ajopiirturi pakollinen kaikissa linja-autoissa ja yli 3,5 tonnia painavissa ajoneuvoissa, joita käytetään sellaisessa henkilö- ja tavaraliikenteessä josta on säädetty (NAs 2135/98/EY). Vaatimus koskee ensikertaa käyttöönotettavia ajoneuvoja sekä niitä ajoneuvoja, joihin ajopiirturilaite joudutaan vaihtamaan laitteen rikkoutumisen tai muun syyn takia.

20.12.2007 vapautuksia ajopiirturin käytöstä mm. hevosautot, maitoautot, rahaa- tai arvoesineitä kuljettavat autot, jäteautot, vesi-, kaasu- ja sähkölaitosten autot jne. ks. tarkemmat tiedot 7§ 1221/2007.
Tämmönenki löyty:
Lainaus:

Hei
Omistat 8 tonnin kokonaispainoisen kuorma-auton ja kysyit tarvitseeko sinun käyttää ajopiirturia käyttäessäsi autoa yksityiskäytössä. Nykyinen lain tulkinta on, että ajoneuvon painon ylittäessä 7.5 tonnia on ajoneuvossa AINA käytettävä ajopiiruria (koskee myös yksityisajoa).
T rikoskomisario Jukka Lankinen
Edit: Ja hox, koskee myös ajoneuvoyhdistelmiä jotka yli 7.5t. Eli yli 4000 kg:n kevytkuorkki 3500 kg trailerilla vaatii piirturin ja sen käytön.

vmt 23.07.2013 22:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1026322)
Mitkä museoautot? 8 tonnisessa pitää olla piirturi. Jos ei ole, asennettava. Ja jos piirturi uusitaan kokonaan, pitää sen olla digitaalinen.

Tuosta linkittämästäsi asetuksesta lainattuna tuo museoautojuttu (kohta i), joka ei siis liity omaan autooni kyllä mitenkään:
Lainaus:

"3 artikla

Tätä asetusta ei sovelleta tieliikenteeseen, jossa käytetään seuraavanlaisia ajoneuvoja:

a) säännöllisessä henkilöliikenteessä käytettävät ajoneuvot, kun kyseisen liikennereitin pituus on enintään 50 kilometriä;

b) ajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa;

c) puolustusvoimien, väestönsuojelun, palokunnan ja yleisestä järjestyksestä vastaavien laitosten omistamat tai ilman kuljettajaa vuokraamat ajoneuvot, kun tieliikennettä harjoitetaan näille laitoksille osoitettujen tehtävien johdosta ja niiden valvonnassa;

d) hälytys- tai pelastusajoneuvot, mukaan lukien humanitaarisen avun kuljettamiseen muuten kuin kaupallisesti käytettävät ajoneuvot;

e) sairaanhoidon erikoisajoneuvot;

f) hinausajoneuvot, joita käytetään enintään 100 kilometrin etäisyydellä niiden asemapaikasta;

g) tekniikan kehittämiseen sekä korjausten ja kunnossapidon testaamiseen tarvittavat ajoneuvot ja uudet tai uudistetut ajoneuvot, joita ei ole vielä otettu käyttöön;

h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia;

i) hyötyajoneuvot, jotka ovat museoajoneuvoja sen jäsenvaltion lainsäädännön mukaan, jossa niillä ajetaan, ja joita käytetään ei-kaupallisiin tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin."
Oma auto on rekisteröity viime vuonna tuollaisena Suomeen ja samalla kertaa se on myös määräaikaiskatsastettu. Onko se piirturin puute vaan jäänyt huomaamatta tms.? Pitäisikö sitten kokonaismassa muutoskatsastaa pienemmäksi?

-MaTTi- 23.07.2013 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1026333)
Oma auto on rekisteröity viime vuonna tuollaisena Suomeen ja samalla kertaa se on myös määräaikaiskatsastettu. Onko se piirturin puute vaan jäänyt huomaamatta tms.? Pitäisikö sitten kokonaismassa muutoskatsastaa pienemmäksi?

Varmaan jäänyt huomaamatta, ohjeistus on taas vaihteeks aivan olematonta Trafin suunnalta ja monet muistelee vanhoja. Poliiseilla tien päällä parempi koulutus.

Katsasta max 7.5 tonniseks jos onnistuu (valmistajan edustajan todistus vaaditaan), niin ei tule ongelmia myöhemmin. Ei pitäis leimalla läpi mennä ilman piirturia.

sisua45 23.07.2013 22:59

Kuinkas ei-museokatsastetut vanhat kuorma-autot?

-MaTTi- 23.07.2013 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1026343)
Kuinkas ei-museokatsastetut vanhat kuorma-autot?

Ennen 1.5.1978 käyttöönotetuissa ei tarvinnu ajopiirturia. En tiedä miten soveltuu nykysäännöksiin, pitääpä ottaa selvää. Eli esmes Proto-Sisut?

vmt 23.07.2013 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1026335)
Varmaan jäänyt huomaamatta, ohjeistus on taas vaihteeks aivan olematonta Trafin suunnalta ja monet muistelee vanhoja. Poliiseilla tien päällä parempi koulutus.

Katsasta max 7.5 tonniseks jos onnistuu (valmistajan edustajan todistus vaaditaan), niin ei tule ongelmia myöhemmin. Ei pitäis leimalla läpi mennä ilman piirturia.

Olenkin ihmetellyt, miksi samoissa autoissa esim. Saksassa on imoitettu kokonaispainoksi 7,5 t, mutta tämä nyt varmaan ainakin yksi syy... Joten luultavasti sellaisen todistuksenkin jostain voi saada, kun kerran muualla Euroopassakin onnistuu.

Mites näitä nyt sitten pitäis tulkita, mitä katsastajan käsikirjassa ajopiirtureista sanottuna:
Lainaus:

01.01.1993 pakollinen N2, N3, M2 ja M3 (ei yksinomaan paikallisliikenteeseen käytettävä) sekä
liikennetraktorissa.

01.01.2006 alkaen digitaalinen ajopiirturi pakollinen kaikissa linja-autoissa ja yli 3,5 tonnia painavissa
ajoneuvoissa, joita käytetään sellaisessa henkilö- ja tavaraliikenteessä josta on säädetty (NAs
2135/98/EY). Vaatimus koskee ensikertaa käyttöönotettavia ajoneuvoja sekä niitä ajoneuvoja,
joihin ajopiirturilaite joudutaan vaihtamaan laitteen rikkoutumisen tai muun syyn takia.
Tuo käsikirja on kuitenkin päivätty kyseisen asetuskohdan muuttumisen jälkeen Suomen laissa. Minä ainakin tulkitsisin tuon niin, että piirturi ei ole ollut pakollinen ennen -93 vuotta ja tuo digipiirturikohta sitten koskee taas vaan ensimmäistä kertaa käyttöönotettavia ja piirturin vaihtoa? Onko tuossa nyt tilanne, että autossa ei tarttisi piirturia olla, mutta ajossa sitä olisi joka tapauksessa käytettävä kun auto on vanhempi kuin -93?!

Tarkoittaako myös sitä, että vaikkapa kaikissa rekisterissä olevissa (pl. museorekisteri?) armeijan myymissä maastokuorma-autoissa (yli 7,5t) pitäisi olla piirturi tai ainakin sitä pitäisi käyttää? Edit. sama kysymys tulikin jo edellä.

sisua45 23.07.2013 23:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1026347)
Ennen 1.5.1978 käyttöönotetuissa ei tarvinnu ajopiirturia. En tiedä miten soveltuu nykysäännöksiin, pitääpä ottaa selvää. Eli esmes Proto-Sisut?

Viimeset Protot tehtiin 1981... Mun on 1973, joten ei onneksi "varjosta tulevaisuutta".

Kuinka monella on ZILissä, Uralissa, GAZissa, KRAZissa tai Proto-Sisussa piirturi? :eek:

Bj Andy 24.07.2013 00:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1026349)
Olenkin ihmetellyt, miksi samoissa autoissa esim. Saksassa on imoitettu kokonaispainoksi 7,5 t, mutta tämä nyt varmaan ainakin yksi syy... Joten luultavasti sellaisen todistuksenkin jostain voi saada, kun kerran muualla Euroopassakin onnistuu.

Mites näitä nyt sitten pitäis tulkita, mitä katsastajan käsikirjassa ajopiirtureista sanottuna:


Tuo käsikirja on kuitenkin päivätty kyseisen asetuskohdan muuttumisen jälkeen Suomen laissa. Minä ainakin tulkitsisin tuon niin, että piirturi ei ole ollut pakollinen ennen -93 vuotta ja tuo digipiirturikohta sitten koskee taas vaan ensimmäistä kertaa käyttöönotettavia ja piirturin vaihtoa? Onko tuossa nyt tilanne, että autossa ei tarttisi piirturia olla, mutta ajossa sitä olisi joka tapauksessa käytettävä kun auto on vanhempi kuin -93?!

Tarkoittaako myös sitä, että vaikkapa kaikissa rekisterissä olevissa (pl. museorekisteri?) armeijan myymissä maastokuorma-autoissa (yli 7,5t) pitäisi olla piirturi tai ainakin sitä pitäisi käyttää? Edit. sama kysymys tulikin jo edellä.

Ei kai kantavuuden pienentäminen mitään todistuksia vaadi. Suurentaminen kylläkin .

vmt 24.07.2013 01:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1026368)
Ei kai kantavuuden pienentäminen mitään todistuksia vaadi. Suurentaminen kylläkin .

Pitäähän sen nyt Suomessa vaatia, ettei vaan joku voisi ihan itse päättää ajella pienemmillä veroilla, jos ei niin isoa kantavuutta tarvitsekaan. Siis kun siinähän se kokonaismassa ja veron peruste samalla pienenee.

Viipo 24.07.2013 04:23

Mites ajoaikalaki, piirturia pitää käyttää, mutta päteekö ajoaikalaki yksityiskäytössä? Työaikalakihan ei päde.

Viipo 24.07.2013 04:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1026370)
Pitäähän sen nyt Suomessa vaatia, ettei vaan joku voisi ihan itse päättää ajella pienemmillä veroilla, jos ei niin isoa kantavuutta tarvitsekaan. Siis kun siinähän se kokonaismassa ja veron peruste samalla pienenee.

Ainakin N3 luokassa onnistuu muutoskatsastuksella. Esim. etuakselin massaksi yleensä on merkitty 3-akselisissa 8 tonnia, mutta 315/70-22,5 renkaissa vain michelinissä riittää kantavuudet 4000kg/kpl singlenä.
Toinen vaihtoehto on laittaa 385/65 tai 55-22,5 eteen.

Kertaakaan en kyllä oo nähny kenenkään puuttuneen siihen, et renkaan kantavuudesta puuttuisi pari sataa kiloa. Niin, ja kiinalaisissa rungoissa ei ole massoja merkattu ainakaan selväkielisin numeroin.

Bj Andy 24.07.2013 04:30

Työaikalaki ei tietekään päde kuim töissä.:D

Muistaakseni ajoaikalaissa puhuttiin vain ajoneuvon kuljettajasta eli ei yksilöi sen tarkemmin vaan toimii kaiketi pappa tuntsasta ylöspäin kaikissa ajoneuvoissa...

Vaan en just tänään oo selannu finlexiä tuosta kohtaa.

-MaTTi- 24.07.2013 15:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1026368)
Ei kai kantavuuden pienentäminen mitään todistuksia vaadi. Suurentaminen kylläkin .

Kai? Todellakin vaatii! http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...aaraaminen.pdf

Bj Andy 24.07.2013 15:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1026474)

Näköjään ja syykin seisoi lopussa ihan selkosuomella kirjoitettuna...

-MaTTi- 24.07.2013 15:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1026373)
Ainakin N3 luokassa onnistuu muutoskatsastuksella. Esim. etuakselin massaksi yleensä on merkitty 3-akselisissa 8 tonnia, mutta 315/70-22,5 renkaissa vain michelinissä riittää kantavuudet 4000kg/kpl singlenä.

Kertaakaan en kyllä oo nähny kenenkään puuttuneen siihen, et renkaan kantavuudesta puuttuisi pari sataa kiloa. Niin, ja kiinalaisissa rungoissa ei ole massoja merkattu ainakaan selväkielisin numeroin.

N3:ssa voidaan merkitä renkaiden rajoittamat massat vaihtoehtoisiksi massoiksi, verot maksetaan täysien mukaan. Ka-renkaisiin sallitaan 4% hyvää kantavuuteen, koska max. nopeus 80 km/h. Jos kantavuus ei laskennallisestikaan riitä, auto hylätään katsastuksessa. Kantavuudet kerrottu LI (Load Index) numeroin: http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-ad...load-index.jsp

Jari 07.08.2013 08:04

Ja siis jos ostan sen sprintterin tms, toiminimelle ja ajan yli 50km päähän töihin, niin pitää olla piirturi käytössä, ajoaikalaki voimassa, ja katsastuksessa tarkastetaan piirturi? joka maksaa jotain?

ja ei toimi koskaan?

MakeO 07.08.2013 08:32

Jos sulla on toiminimellä kokonaismassaltaan 7500kg tai alle kevytkuorkki yksityiskäytössä niin ei tarvi..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1026249)
Anteeksi epätarkkuus, tarkka sanamuoto:

"d) ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia"

Eli 7500 kg ei tartte, 7501 kg tarvii.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jari (Viesti 1030606)
Ja siis jos ostan sen sprintterin tms, toiminimelle ja ajan yli 50km päähän töihin, niin pitää olla piirturi käytössä, ajoaikalaki voimassa, ja katsastuksessa tarkastetaan piirturi? joka maksaa jotain?

ja ei toimi koskaan?


-MaTTi- 07.08.2013 19:32

Katsastuksessa ei tarkasteta piirturia, muuta kuin olemassaolo niistä missä on pakko olla.

Tojo4wd 07.08.2013 21:01

Ja kyllä noi piirturit on tehty toimimaan.
Ei meillä ainakaan remonttia paljoo ole niissä ollut onko edes jokavuosi yhtäkään rikki vaikka parikymmentä autoo tahkoo jokapäivä ja ei mitään uutta kalustoo ole.

Viipo 07.08.2013 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd (Viesti 1030814)
Ja kyllä noi piirturit on tehty toimimaan.
Ei meillä ainakaan remonttia paljoo ole niissä ollut onko edes jokavuosi yhtäkään rikki vaikka parikymmentä autoo tahkoo jokapäivä ja ei mitään uutta kalustoo ole.

Kiekkopiirtureissa on ongelmia siinä 1,5 miljoonan kohilla. Tuppaa lopettamaan kilometrit juoksemisen.
Uus kiekkopiirturi on sellasen 500e

Nikuzai 17.12.2013 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1025512)
Päivämaksu on pitänyt suorittaa kaikista omistakin traktorilla kuljetuksista, ellei kuljettaja ole ollut maa- tai metsätaloudesta verotettu. Esim. hakee kuorman soraa pihaansa tai vie (oman) risukuorman maankaatopaikalle. Päivämaksua ei ole kytketty ulkopuolisille maksua vastaan suoritettuun kuljetukseen, vaan yleisesti jonkin kuljettamiseen traktorilla, jos polttoaine on vähemmän verotettua (käytännössä polttoöljyä). Muutamia poikkeuksia on, mm. talkootyö ja mainitut maa- ja metsätalouden harjoittajat ajamassa omia kuljetuksiaan tai oman tilan tuotteita.



Eli ymmärsinkö nyt oikein eli kun verottaja muistaa joka vuosi metsänhoito maksulla niin saisin poltella tuparilla menemään ihan sama mitä teen :confused: :confused:

Jappi 18.12.2013 00:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1079813)
Eli ymmärsinkö nyt oikein eli kun verottaja muistaa joka vuosi metsänhoito maksulla niin saisin poltella tuparilla menemään ihan sama mitä teen :confused: :confused:

Ei, vain silloin kun kuljetustyö tapahtuu korvauksetta tai sen osuus on alle puolet tuotteen hinnasta ja toiminta kuuluu maa- tai metsätalouden piiriin(esim. omasta metsästä tekemiesi halkojen kuljetus asiakkaalle).

turakki 18.12.2013 09:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1026287)
Tuossa EU-asetuksessa vapautetaan piirturin käytöstä yli 7,5 tonniset museoautot yksityiskäytössä. Mitenhän sitten sellaiset, joissa piirturia ei ole ollenkaan. Esim. omassa kuorkissani ei piirturia ole lainkaan ja kokonaispaino on reilu 8 tonnia.

Eipä entinen työkalukaan koskaan leimalla narahtanut piirturin puutteeseen. Potilas oli -96 volvo b10 kirjastoauto (kokonaismassa rontti 18t), joka valmistuessaan oli vapautettu piirturin käytöstä direktiivin poikkeuksella. Poikkeuspykälä "unohtui" -06 direktiivistä. Siitä lähtien olisi ollut piirturipakko. Viime vuoteen asti mentiin ilman, tiedä sitten kuinka nykyinen omistaja...

Seawolf 18.12.2013 16:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1026218)
Digipiirturiautoa ei saa luovuttaa kuljettajalle,jolla ei ole kuljettajakorttia :(:(
Sakkoa pukkaa..

Eikä kyydissä saa olla jos on kuorma-auton ajokortti, muttei digikorttia.
Tulee sakkoa kyydissä olijalle ja auton omistajalle.

Perusteluna on että ajokortti mahdollistaa ajamisen ja digikortin puute estää sen.
Ja niitä sakkoja saa pelkällä kuorma-autokortilla myös yhdistelmäajoneuvoissa, sillä kärrynhän voi jättää jonnekkin. :rolleyes:

JiiPee 18.12.2013 16:38

Off-topikkia, kun ei liity kuormurin piirturiin, vaan traktorin polttoainemaksuun, mutta...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1079857)
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1079813)
Eli ymmärsinkö nyt oikein eli kun verottaja muistaa joka vuosi metsänhoito maksulla niin saisin poltella tuparilla menemään ihan sama mitä teen :confused: :confused:

Ei, vain silloin kun kuljetustyö tapahtuu korvauksetta tai sen osuus on alle puolet tuotteen hinnasta ja toiminta kuuluu maa- tai metsätalouden piiriin(esim. omasta metsästä tekemiesi halkojen kuljetus asiakkaalle).

Kannattaa lukea tuolta, niin ei tarvitse raapia päätä:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...o_traktoreissa

Siinä mainitaan metsätalouden harjoittajan omista yksityistalouden kuljetuksista seuraavasti:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Trafi
Yksinomaan metsätaloutta harjoittavilla on myös oikeus polttoainemaksusta vapaaseen käyttöön – esimerkiksi omaan yksityistalouteen liittyviin kuljetuksiin – riippumatta siitä, ovatko he metsätalouden osalta pinta-alaverotuksen tai myyntivoiton verotuksen alaisia.

Tuolla on asiasta yleisemmin:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...toainemaksusta

Siinä mainitaan, että

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Trafi
Traktoria saa käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa ja maatilatalouden harjoittajan yksityistaloudessa. Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan myös sellaista henkilöä, jota verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain 43 §:n nojalla (metsätalouden pääomatulo).

Täytät varmaan vuosittain metsäveroilmoituksen ja laitat siihen kuluna sen metsänhoitomaksun? Silloin on metsäverotuksen piirissä. Tuloja metsästä tulee milloin tulee, mutta kuluja on ja verotusta käsitellään vuositttain, eikös juu?

MetAxi 25.01.2019 07:01

Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös: Eilen kertoi tuttu katsastusmies, että piirturillisessa autossa pitää jatkossa olla piirturi tarkastettuna katsastuksessa; tarvitsipa piirturia tai ei.

Mulla esim. on mm. Iveco kevytkuorma-auto, jossa toki piirturi mutta kyseessä toiminimen "yksityiskäytössä" oleva huoltoauto kokonaismassaltaan 5,2 t, jossa piirturia ei siis tarvitse käyttää.

Taas turhaa rahastusta, liekö Traficomilla pulaa...

-MaTTi- 25.01.2019 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi (Viesti 1400977)
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös: Eilen kertoi tuttu katsastusmies, että piirturillisessa autossa pitää jatkossa olla piirturi tarkastettuna katsastuksessa; tarvitsipa piirturia tai ei.

Katsastuksessa on valvottu taas 20.5.2018 alkaen piirturin tarkastuksen voimassaolo. Lakihan koskee yli 7.5 tonnisissa yksityiskäytössäkin olevissa kuorma-autoissa käyttämään piirturia, eli näissä aina pakko olla ja käyttää olipa yksityinen tai ei. Mutta jos tuota kevyempi eikä käyttö ole luvanvaraista niin ei tarvii piirturia käyttää = se ei ole pakollinen = ei tarvitse tarkastaa kun ei sen olemassaoloakaan tarkisteta. Miksi lie hän on vaatimassa?

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...#Pidp446590528

Viipo 25.01.2019 21:37

Vasta katsastin oman kuorkin, niin konttorilla oli se kanta, et tarttee olla katsastettu piirturi vain luvanvaraisessa liikenteessä olevissa.

MetAxi 30.01.2019 18:46

Matti, tänään konttorilla (A-katsastus) käydessäni tarkistin vielä asiaa.

Piirturitodistus kuuluu nykyisin tarkastuslistalle, kiitos Trafin. Eikä asialle voi mitään, koska Trafi.

Sisun kiekkopiirturi maksoi muutama vuosi sitten reilun 600 + alv; ei todellakaan huvittaisi alkaa vanhaan Ivecoon piirturia uusimaan vain koska Trafi.

-MaTTi- 30.01.2019 22:30

^ Vai niin. Kannattanee vaihtaa konttoria jos vaikka tulkinta järkeistyis. Tai potki pihalle koko piirturi kun et sitä käytä niin ei tartte sen perään kysellä.

-Captain- 31.01.2019 13:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1401022)
Katsastuksessa on valvottu taas 20.5.2018 alkaen piirturin tarkastuksen voimassaolo. Lakihan koskee yli 7.5 tonnisissa yksityiskäytössäkin olevissa kuorma-autoissa käyttämään piirturia, eli näissä aina pakko olla ja käyttää olipa yksityinen tai ei. Mutta jos tuota kevyempi eikä käyttö ole luvanvaraista niin ei tarvii piirturia käyttää = se ei ole pakollinen = ei tarvitse tarkastaa kun ei sen olemassaoloakaan tarkisteta. Miksi lie hän on vaatimassa?

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...#Pidp446590528

Tuo linkki on pelkästään piirturin käyttöön liittyvä.
Kyl mie oon ainakin joutunut tuon 2 akselisen scanian piirturin tarkistuttamaan kahden vuoden välein vaikka yksityiskäytössä onkin.

MetAxi 31.01.2019 14:06

Scania on varmaan yli 7,5 tonnin kokonaispainolla, eli siinä on piirturin käyttövelvoite.

Laitoin Trafiin kyselyn eilen, saa nähdä mitä vastaavat. Jos vastaavat.

iroc 31.01.2019 21:51

Autossa jossa on piirturi, niin piirturin oltava kalibroituna ja toimintakunnossa, tarvitsi piirturia tai ei. Aikaisemmin tämän valvonta on kuulunut ainoastaan poliisille. Nykyisin piirturin kalibroinnin tarkastus kuuluu myös katsastuksessa tehtäviin tarkastuksiin. Se kuuluuko piirturin kalibroinnin tarkastus myös kevytkuorma-autojen piiriin, onkin vähän epäselvempi tapaus. Lain mukaan piirturin on oltava kalibroitu, mutta kuuluuko nykyään myös kevytkuorma-autot katsastusviranoimaisten tarkastuspiiriin ?

Pasi79 10.11.2019 22:53

Mie aloin selvittämään tuota ajopiirturin käyttö pakkoa yksityiskäytössä.

Eli rakas Eu on 2006 antanut asetuksen( https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...lex:32006R0561 ) mihin tässä topicissa on toistuvasti viitattu. Asetuksessa on meidän harrastajien kannalta useita ikäviä kohtia.
mm:

"p)

”kuljetusyrityksellä” tieliikennettä toisten lukuun tai omaan lukuunsa harjoittavaa, voittoa tavoittelevaa tai tavoittelematonta luonnollista henkilöä, oikeushenkilöä, henkilöyhdistystä tai ryhmää, joka ei ole oikeushenkilö, sekä tieliikennettä toisten lukuun tai omaan lukuunsa harjoittavaa julkisen viranomaisen alaista elintä riippumatta siitä, onko se itse oikeushenkilö tai onko viranomainen, jonka alainen se on, oikeushenkilö;"

-eli yksittäinen harrastajakin on EU:n mielestä kuljetusyritys ja ajoaikalainsäädäntö velvoitteet koskisi häntäkin!

"d)

ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia ja



joita yhteisön postipalvelujen sisämarkkinoiden kehittämistä ja palvelun laadun parantamista koskevista yhteisistä säännöistä 15 päivänä joulukuuta 1997 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 97/67/EY (11) 2 artiklan 13 kohdassa määritellyt yleispalvelun tarjoajat käyttävät yleispalvelussa lähetysten toimittamiseen, tai



joita käytetään sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä.

Näitä ajoneuvoja saadaan käyttää enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta ja sillä ehdolla, että ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö;"

-eli jos harrastaja vetää 2800 kg kokonaismassan autolla 750 kg kokonaismassaperäkärryä yli 50 km päässä kotona pitää käyttää ajopiirturia?

"2)

Korvataan 3 artiklan 1, 2 ja 3 kohta seuraavasti:

”1. Valvontalaite on asennettava ja sitä on käytettävä jäsenvaltiossa rekisteröidyissä ajoneuvoissa, joita käytetään maanteiden henkilö- tai tavaraliikenteessä, lukuun ottamatta asetuksen (EY) N:o 561/2006 3 artiklassa tarkoitettuja ajoneuvoja. Asetuksen (EY) N:o 561/2006 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut ajoneuvot sekä ajoneuvot, joille on myönnetty vapautus asetuksen (ETY) N:o 3820/85 soveltamisesta, mutta joihin ei enää sovelleta vapautusta asetuksen (EY) N:o 561/2006 nojalla, on saatettava tämän vaatimuksen mukaisiksi 31 päivään joulukuuta 2007 mennessä."

-eli niille autoille joissa ei ole aiemmin vaadittu ajopiirturia on sellainen oltavat 31.12.2007 mennessä!!!


Mutta sitten löysin netistä tälläisen tienvarsi valvonta viranomaisille suunnatun ohjeen ja nyt kannattaa kiinnittää huomiota sivun 12 alalaatikkoon:
https://ec.europa.eu/transport/sites...ry_text_fi.pdf

Eli tämän valvonta ohjeen mukaan jos ajaminen ei ole kuljettajan työtä ei piirturia tarvitse käyttää. Mutta onko nyt kellään tietoa mikä on Suomessa se kansallinen linjaus tähän?

Pasi79 10.11.2019 23:51

Mutta jos laittaa lukittavan kaapin ja sanoo että kyseessä arvokuljetus?

"9) rahaa tai arvoesineitä kuljettavassa ajoneuvossa" :D

Pasi79 12.11.2019 14:32

Ja jos edellä olevat eu direktiivit tuntui monimutkaiselta niin väännetäänpä lisää.
Ajopiirturi käyttö koskeva asetus:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...#Pidp445792816
Perustuu tähän lakiin:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170320

Ja siinä todetaan seuraavaa:
"Tätä lakia sovelletaan liikenteen palveluihin, niihin liittyviin henkilölupiin sekä liikenneasioiden rekisteriin.

Tätä lakia sovelletaan palveluntarjoajaan, jolla on toimipaikka Suomessa tai joka on muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Lisäksi lakia sovelletaan kuljetuspalvelun tarjoajaan, jonka liikennöimän palvelun alku- tai loppupää on Suomessa tai palvelu kulkee Suomen kautta."
"Tässä laissa tarkoitetaan:

1) kuljetuspalvelulla henkilöiden tai tavaroiden kuljettamista ammattimaisesti;"

Eli asetus minkä perusteella vaaditaan ajopiirturi perustuu lakiin, jota sovelletaan palvelun tarjoajiin.

ööö? Mistähän nyt pitäis kysyä oikeesti koskeeko ajopiirturi pakko yksityisiä ihmisiä vai ei?

MetAxi 12.11.2019 22:07

Ei tuo ole noin vaikeaa.

Se sinun paloauto painaa kokonaismassaltaan yli 7500 kg, joten joudut käyttämään piirturia ajossa.

Jos piirturia ei ole, joudut semmoisen hommaamaan.

Pasi79 13.11.2019 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi (Viesti 1419136)
Ei tuo ole noin vaikeaa.

Se sinun paloauto painaa kokonaismassaltaan yli 7500 kg, joten joudut käyttämään piirturia ajossa.

Jos piirturia ei ole, joudut semmoisen hommaamaan.


Mutta jos EU:n viranomaisille lähettämässä soveltamisohjeessa todetaan että käyttöä vaaditaan vain jos sitä tekee työkseen?
Luitko tästä sivun 12?
https://ec.europa.eu/transport/sites...ry_text_fi.pdf

jli 13.11.2019 11:16

Piirturia ei tarvita jos autoa käytetään yksinomaan ajossa, johon ei sovelleta autonkuljettajan työaikalakia. Jos siis kuorma-auto, vaikka minkä painoinen, on rekisteröity yksityishenkilölle ja sitä käytetään yksityisajossa, aika heikot eväät on vaatia piirturia katsastuksessa.

Jos taas auto on firman nimissä ja tuon firman toimenkuvaan voi kuulua tavaroiden kuljettaminen maksua vastaan, silloin saattaisivat piirturia vaatiakin - vaikkei piirturia tarvitsisi ajossa käyttääkään.

Kaikkein selkeintä olisi unohtaa koko piirturi katsastuksessa. Sillä valvotaan lähinnä työaikalakia, jonka valvonta ei kuulu katsastuskonttorille mitenkään. Tienvarsitarkastuksissa sitten poliisi seuraisi piirturin käyttöä ja olemassaoloa. Rangaistukset vain sitä myöten, että motivaatio piirturin asentamiseen säilyy, mikäli sellaista ajossa tarvitaan.

Pasi79 13.11.2019 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1419154)
Piirturia ei tarvita jos autoa käytetään yksinomaan ajossa, johon ei sovelleta autonkuljettajan työaikalakia. Jos siis kuorma-auto, vaikka minkä painoinen, on rekisteröity yksityishenkilölle ja sitä käytetään yksityisajossa, aika heikot eväät on vaatia piirturia katsastuksessa.

Jos taas auto on firman nimissä ja tuon firman toimenkuvaan voi kuulua tavaroiden kuljettaminen maksua vastaan, silloin saattaisivat piirturia vaatiakin - vaikkei piirturia tarvitsisi ajossa käyttääkään.

Kaikkein selkeintä olisi unohtaa koko piirturi katsastuksessa. Sillä valvotaan lähinnä työaikalakia, jonka valvonta ei kuulu katsastuskonttorille mitenkään. Tienvarsitarkastuksissa sitten poliisi seuraisi piirturin käyttöä ja olemassaoloa. Rangaistukset vain sitä myöten, että motivaatio piirturin asentamiseen säilyy, mikäli sellaista ajossa tarvitaan.

Näin se meni ennen vuotta 2006. Wanhassa EU-asetuksessa 1985 selvästi sanottiin ettei koske yksityisiä ajoja. Uudessa Eu-asetuksessa ei puhutu mitään yksityisen ajon vapauttamisesta mitään vaan rinnastetaan jopa yksityishenkilöt kuljetusyrityksiin!

Eikä kyse ole vain Piirturin olemassa olosta ja käytöstä. Sulla pitää olla matkassa kiekot 28 vrk ajalta. Jos ei ole sulla pitää olla todisteet miksei ole kiekkoja käytetty!
Lisäksi piirturin käyttämättömyys=törkeä liikennerikos=ajo kielto.

Toisaalta hovioikeuden päätös minkki rehun kuljetuksesta:

"Rikosten määrittelyn on perustuttava lakiin. Pelkästään asetukseen taikka tätä alemmantasoisiin säännöksiin perustuvat kriminalisoinnit ovat laillisuusperiaatteen vastaisia. Tilanteissa, joissa rangaistavan käyttäytymisen kuvaus annetaan lakia alemmanasteisissa säännöksissä, tulee rangaistavuuden perustan ilmetä laista ja laissa on oltava selvä viittaussäännös alemmanasteisiin säännöksiin."

jli 13.11.2019 11:35

Kun kerran autokoulun C-kurssilla vuonna 2019 opetetaan, ettei piirturia tarvita kuin ammattimaisessa ajossa jossa kuljetetaan maksua vastaan muita kuin omia kamoa, on tämän pykälän soveltaminen jo aika lähellä:

Kieltoerehdys
Jos tekijä erehtyy pitämään tekoaan sallittuna, hän on rangaistusvastuusta vapaa, jos erehtymistä on pidettävä ilmeisen anteeksiannettavana seuraavien seikkojen vuoksi:

1) lain puutteellinen tai virheellinen julkistaminen;

2) lain sisällön erityinen vaikeaselkoisuus;

3) viranomaisen virheellinen neuvo; tai

4) muu näihin rinnastettava seikka.

Kaato 13.11.2019 11:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1419154)
Piirturia ei tarvita jos autoa käytetään yksinomaan ajossa, johon ei sovelleta autonkuljettajan työaikalakia. Jos siis kuorma-auto, vaikka minkä painoinen, on rekisteröity yksityishenkilölle ja sitä käytetään yksityisajossa, aika heikot eväät on vaatia piirturia katsastuksessa.

Jos taas auto on firman nimissä ja tuon firman toimenkuvaan voi kuulua tavaroiden kuljettaminen maksua vastaan, silloin saattaisivat piirturia vaatiakin - vaikkei piirturia tarvitsisi ajossa käyttääkään.

Siinä se tulikin mitä lainsäädäntö sanoo asiasta.

Mikään ei toki kiellä piirturin asentamista, joten voihan sitä laittaa vaikka Jyry Sisuun digipiirturin jos siltä tuntuu.

Pasi79 13.11.2019 11:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1419160)
Siinä se tulikin mitä lainsäädäntö sanoo asiasta.

Mikään ei toki kiellä piirturin asentamista, joten voihan sitä laittaa vaikka Jyry Sisuun digipiirturin jos siltä tuntuu.


Voisitko antaa viitteen mikä tällä hetkellä voimassa oleva laki näin sanoo?
Ajoneuvolaki vuodelta 1992 ja 7. pykälä ei ole enää voimassa.

Kaato 13.11.2019 12:15

En pysty.

Laitat piirturin jos sitä kerran joku vaatii ja asia kunnossa.

Topi1982 13.11.2019 12:18

Jos ei ole piirturia, mistä nopeudenrajoitin saa impulssinsa?

Pasi79 13.11.2019 12:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1419163)
En pysty.

Laitat piirturin jos sitä kerran joku vaatii ja asia kunnossa.

Mulla on piirturi.
Mutta kun noita säännöksiä lukee voi tulkita että kaikissa yli 3,5 tn yhdistelmissä pitää olla piirturi. Myös sun Masi:in pitäis laittaa digi-piirturi. Ja sitten pitäisi olla mukana kiekot edellisiltä 28 vrk:n ajalta ja todistus miksei ole kiekkoja mukana...

Kaato 13.11.2019 13:12

Kuten tuolla edellisellä sivulla todetaan, piirturi vaaditaan ammattimaisessa ajossa, eli kuljetat jotain maksua vastaan.
Samoin kuin ammattipätevyyden oltava kunnossa jne.

Jos auto on yksityishenkilön omistama ja kuljetat sillä omia romuja tai vaihtoehtoisesti et mitään, ei oikein ole perustetta valvoa työaikalainsäädäntöäkään.
jli tästä jo kirjoittikin


En nyt valitettavasti pysty tätä asiaa tämän paremmin selittämään.

edit: lisäselityksiä

Tuossa het ensimmäisessä pykälässä se kerrotaan, eli puhutaan palveluntarjoajasta.

"1 §
Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan liikenteen palveluihin, niihin liittyviin henkilölupiin sekä liikenneasioiden rekisteriin.

Tätä lakia sovelletaan palveluntarjoajaan, jolla on toimipaikka Suomessa tai joka on muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Lisäksi lakia sovelletaan kuljetuspalvelun tarjoajaan, jonka liikennöimän palvelun alku- tai loppupää on Suomessa tai palvelu kulkee Suomen kautta"

jli 13.11.2019 13:17

Jo on hyvin berneröity tämäkin homma: laitteesta, joka ei liity mitenkään työntekoon tai työaikalainsäädäntöön, pitäisi vuosittain maksaa suojelurahat vdo-siemens-bosch-kartellille - koska työaikalainsäädäntö.

Pasi79 13.11.2019 13:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1419168)
Jo on hyvin berneröity tämäkin homma: laitteesta, joka ei liity mitenkään työntekoon tai työaikalainsäädäntöön, pitäisi vuosittain maksaa suojelurahat vdo-siemens-bosch-kartellille - koska työaikalainsäädäntö.

Sitäpä juuri. Rahan keräystä. Ja kun asiaa perustellaan turvallisuudella niin poliitikot vain nyökyttää päätä.

Pasi79 13.11.2019 13:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1419167)
Kuten tuolla edellisellä sivulla todetaan, piirturi vaaditaan ammattimaisessa ajossa, eli kuljetat jotain maksua vastaan.
Samoin kuin ammattipätevyyden oltava kunnossa jne.

Jos auto on yksityishenkilön omistama ja kuljetat sillä omia romuja tai vaihtoehtoisesti et mitään, ei oikein ole perustetta valvoa työaikalainsäädäntöäkään.
jli tästä jo kirjoittikin


En nyt valitettavasti pysty tätä asiaa tämän paremmin selittämään.

edit: lisäselityksiä

Tuossa het ensimmäisessä pykälässä se kerrotaan, eli puhutaan palveluntarjoajasta.

"1 §
Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan liikenteen palveluihin, niihin liittyviin henkilölupiin sekä liikenneasioiden rekisteriin.

Tätä lakia sovelletaan palveluntarjoajaan, jolla on toimipaikka Suomessa tai joka on muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Lisäksi lakia sovelletaan kuljetuspalvelun tarjoajaan, jonka liikennöimän palvelun alku- tai loppupää on Suomessa tai palvelu kulkee Suomen kautta"

Niin minähän tuon kyseisen lain kohdan tuohon latasin.
Mutta jos poliisi pysäyttää tien päällä ja kysyy sulta piirturin kiekkoja, mitä vastaat? Minä tulostin Scaniaan mukaan tämän ohjeen:
https://ec.europa.eu/transport/sites...ry_text_fi.pdf

jli 13.11.2019 15:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pasi79 (Viesti 1419170)
Mutta jos poliisi pysäyttää tien päällä ja kysyy sulta piirturin kiekkoja, mitä vastaat? Minä tulostin Scaniaan mukaan tämän ohjeen:
https://ec.europa.eu/transport/sites...ry_text_fi.pdf

Hyviä nuo "50 tai 100 km päässä kotoa" säännöt. Jossain pääkallopaikalla Luxemburgissa tai Belgiassa riittää, että pysyy omassa maassa - Suomen lapissa taas jo lähin kauppa tai alko voi olla yli 100 km päässä. Pitäisi siis asentaa piirturit jos käy tankkaamassa tai hakemassa maitopurkin "lähikaupasta".

Kaato 13.11.2019 15:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pasi79 (Viesti 1419170)
Niin minähän tuon kyseisen lain kohdan tuohon latasin.
Mutta jos poliisi pysäyttää tien päällä ja kysyy sulta piirturin kiekkoja, mitä vastaat? Minä tulostin Scaniaan mukaan tämän ohjeen:
https://ec.europa.eu/transport/sites...ry_text_fi.pdf

Vastaan että ajoneuvo on yksityiskäytössä jolloin piirturia ei vaadita.
Yhdeltä tutulta on joskus poliisi alkanut kysellä liikennelupiakin kun on ollut omalla kuorma-autolla liikenteessä.
Eli voivat viran puolesta kysellä kaikenlaista, sitten vaan vastaa niin kuin asia on.

Topi1982 13.11.2019 16:34

[QUOTE=Kaato;1419183]Vastaan että ajoneuvo on yksityiskäytössä jolloin piirturia ei vaadita.

Onko sulla nopeudenrajoitin Masissa?

Kaato 13.11.2019 16:42

[QUOTE=Jyty;1419185]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1419183)
Vastaan että ajoneuvo on yksityiskäytössä jolloin piirturia ei vaadita.

Onko sulla nopeudenrajoitin Masissa?

Njet.
Nyt en ulkoa muista mistä vuodesta alkaen se on oltava, mutta - 83 ei sitä vielä tarvitse.
Kuten ei myöskään taakse/sivuille näkyviä äärivaloja eikä takasumuvaloa.

Topi1982 13.11.2019 16:54

Jos autossa on piirturi, onko siinä käytettävä kiekkoa aina vai ei ikinä yksityiskäytössä?
Onko Venäjällä eri sääntöjä piirturista?
Miten nopeudenrajoittimen saa ilman piirturia mekaanisella syöttöpumpulla varustettuun diesel kuorma-autoon?

iroc 13.11.2019 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419164)
Jos ei ole piirturia, mistä nopeudenrajoitin saa impulssinsa?

Riippuu rajoittimesta. Jos autotehtaalla asennettu, niin can väylästä tai piirturin kitas anturista. Kitas anturi voi toki olla autossa vaikka piirturia ei olisikaan. Vanhemmissa autoissa "ennen can väyliä" käytettiin ihan perus magneettipulssi antureita, esimerkiksi kardaaniin kytkettynä.

Kaato 13.11.2019 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419187)
Jos autossa on piirturi, onko siinä käytettävä kiekkoa aina vai ei ikinä yksityiskäytössä?
Onko Venäjällä eri sääntöjä piirturista?
Miten nopeudenrajoittimen saa ilman piirturia mekaanisella syöttöpumpulla varustettuun diesel kuorma-autoon?

Jos et autoa käytä kaupallisessa toiminnassa, niin edelleenkään piirturin käytölle en keksi syytä vaikka sellainen autossa olisikin. Tämä on tietysti vain oma tulkintani.
Venäjästä en tiedä muuta kuin että mikään ei toimi mutta kaikki järjestyy.
Rajoittimiin en ole perehtynyt.

iroc 13.11.2019 22:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1419214)
Jos et autoa käytä kaupallisessa toiminnassa, niin edelleenkään piirturin käytölle en keksi syytä vaikka sellainen autossa olisikin. Tämä on tietysti vain oma tulkintani.

Eihän sinun tarvitse keksiä mitään, Traficom keksii puolestasi.;)
Traficomin tulkintahan on nykyään sellainen, että kuorma-autoon kuuluu piirturi ja piirturin pitää olla kayttökunnossa. Eli piirturi kalibroituna ja toimintakunnossa, oli käyttö mikä tahansa. Pelkohan on, että käyttötarkoitus muuttuu ja jos piirturia ei kalibroitu, niin ongelmat saattaa yllättää suurudellaan.

kippo86 14.11.2019 05:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja iroc (Viesti 1419217)
Traficomin tulkintahan on nykyään sellainen, että kuorma-autoon kuuluu piirturi ja piirturin pitää olla kayttökunnossa. Eli piirturi kalibroituna ja toimintakunnossa, oli käyttö mikä tahansa.

Mutta esim vuosikatsastuksessa a) ei tarvi olla koko piirturia b) sen ei tarvi edes toimia?
Näin ainakin on menny meidän firman sprintterin kanssa viimeset kolme vuotta. Piirturi on paikoillaan, mutta ei kytkettynä. Ainoa mitä vaatii, on todistus rajoittimesta.

Kaato 14.11.2019 09:23

Pakko luovuttaa, samoja asioita yritetty selittää jo aikaisemmin tässä ketjussa mutta kun ei niin ei.

sisua45 14.11.2019 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419185)
Onko sulla nopeudenrajoitin Masissa?

Eikö nopeudenrajoittimelle ole vuosimalli raja, muistaakseni 1988? Vai onko sekin sääntö muuttunut?

Pasi79 14.11.2019 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1419229)
Pakko luovuttaa, samoja asioita yritetty selittää jo aikaisemmin tässä ketjussa mutta kun ei niin ei.

Joo. Mie en aio luovuttaa. Tarvittaessa menen käräjille tämän asian kanssa jos aletaan viranomaisten kanssa vääntämään.

Vaan niin kuin muussakin elämässä.:
Ensin on laki joka voi olla ihan ok. Sitten poliittiset virkamiehet tekee asetuksen, joka on lakia tiukempi. Ja sitten Virkamiehet tulkitsee asetusta vielä tiukemmin kuin vaaditaan. Ihan vain siksi ettei tule tehtyä virheitä....

kippo86 14.11.2019 12:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1419231)
Eikö nopeudenrajoittimelle ole vuosimalli raja, muistaakseni 1988? Vai onko sekin sääntö muuttunut?

2003? Siinäkin on jotain päästöeroja tms...

Kaato 14.11.2019 14:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pasi79 (Viesti 1419232)
Joo. Mie en aio luovuttaa. Tarvittaessa menen käräjille tämän asian kanssa jos aletaan viranomaisten kanssa vääntämään.

Vaan niin kuin muussakin elämässä.:
Ensin on laki joka voi olla ihan ok. Sitten poliittiset virkamiehet tekee asetuksen, joka on lakia tiukempi. Ja sitten Virkamiehet tulkitsee asetusta vielä tiukemmin kuin vaaditaan. Ihan vain siksi ettei tule tehtyä virheitä....

Toivotan onnea ja menestystä ja pitkää pinnaa tämän projektin parissa.

Kaato 14.11.2019 14:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1419231)
Eikö nopeudenrajoittimelle ole vuosimalli raja, muistaakseni 1988? Vai onko sekin sääntö muuttunut?

Muistelen ihan samoin että olis ollu - 88
Tosin finlexistä löytyy myös vuosiluku 2001 aiheeseen liittyen. Pitäisi syventyä tarkemmin.


Sivu luotu: 03:43 (GMT +2).