Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Tomcat:in pientä fiksausta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112190)

Harriko 25.06.2013 20:13

Tomcat:in pientä fiksausta
 
1 Liiteet
Siis nyt pääsee ajeleen, mutta voihan sille vielä tehdä vaikka mitä. Toivottavasti kellään ei oo ton nimistä.

pee 25.06.2013 20:44

osa meistä muistaa muutaman vuoden takaa suunnistuskisoista orange rover in, vaan taitaa olla jo kuopattu, eli R.I.P.

tuskin loukkaa tekijänoikeuksia ;)


oliks tää muuten se tomcat ? lisää kuvia kiitos ...

Harriko 25.06.2013 20:55

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1018906)
osa meistä muistaa muutaman vuoden takaa suunnistuskisoista orange rover in, vaan taitaa olla jo kuopattu, eli R.I.P.

tuskin loukkaa tekijänoikeuksia ;)


oliks tää muuten se tomcat ? lisää kuvia kiitos ...

Sehän se. Viimevuoden lopuilla sen hommasin ja talven laittelin. Nyt ollaan tässä, ja tuosta kaikki alkoi.

Harriko 25.06.2013 21:02

4 Liiteet
Purkamisestahan se projekti sit alkoi. Vanhan irtonaisen maalin hiontaa ja ferreksiä pintaan.

Harriko 25.06.2013 21:24

4 Liiteet
Sama sisäpuolelle. Vanhat sähköt hittoon, maalia pintaan ja kojelaudan suunnittelua.

Harriko 25.06.2013 21:59

10 Liiteet
Uutta väriäkin saatu pintaan, rauta sai hieman sinisemmän värin kuin ennen ja koripaneelit päätettiin pitkän pohdinnan jälkeen maalata oranssiksi. Autossa oli hyvät paikat vinsseille, sinne hommattiin Runvan nopeet (eihän se taakse meinannut sopia millään, mutta uudet ruuvinreiät ja mahtu just ja just. Panssaria ohjausvarrelle myös.

ImacInnes 25.06.2013 23:31

Lukkoja?
 
Onkos lukkoja jo muuallakin kuin ovissa?
Voisi noin kevyen olonen laite kulkea mukavasti kun joka pyörä vetäisi samaan aikaan??
Hieno laite!

t. Ismo Ämmä

Punanenä 26.06.2013 05:41

Komiaa työtä, on siinäkin jokusen tunnin saanut askarrella:) Siisti talli teillä:D

khonkonen 26.06.2013 07:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1018982)
Siisti talli teillä:D

Katoin parista ekasta kuvasta ku näky kirkas ikkuna ja valkeeta seinää, että nyt on maasturi päässy olohuoneeseen rapattavaksi. :)

Harriko 26.06.2013 07:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1018972)
Onkos lukkoja jo muuallakin kuin ovissa?
Voisi noin kevyen olonen laite kulkea mukavasti kun joka pyörä vetäisi samaan aikaan??
Hieno laite!

t. Ismo Ämmä

Olethan Sä mua Jatilassa Vinssannu. Sen jälkeen on asennettu Kemppilukko taakse. Jakolaatikossahan tossa on visko. Kyllähän ARB:it eteen ja taakse on toivomuslistalla. Auton paino on 1500 kiloo että eihän sen pitäis jokapaikkaan upota.

Harriko 26.06.2013 07:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1018982)
Komiaa työtä, on siinäkin jokusen tunnin saanut askarrella:) Siisti talli teillä:D

Tunteja en oo uskaltanut laskea. Mutta täytyy tunnustaa että tollasen putkihässäkän käsinhiominen meinasi ruveta tympimään. Siistissä on mukavampi Työskennellä.:)

Kaitsu67 26.06.2013 09:00

Mitäs maalia käytit ja millä levitit?

t. Kaitsu

Harriko 26.06.2013 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1019003)
Mitäs maalia käytit ja millä levitit?

t. Kaitsu

Tikkurilan värilastut, ja siitä se idea sit lähti. Eli Rostexia alle ja Miranolia päälle. Putket ja sokkelot pensselillä, koripaneelit telalla. Katto ja konepelti (lasikuitu) maalattu automaalaamossa automaaleilla. Parempaakin ois varmaan ollut, mutta ajattelin että kun metsässä liikutaan niin saa jatkuvasti korjailla.:D

Harriko 26.06.2013 19:36

Sähkötyöt
 
10 Liiteet
Sitten olikin sähköjen vuoro. Hituvirta suojaputkiin ja jatkokset ja liitokset jakorasioihin. Voimavirta suojaputkissa keskikonsolin sisällä. Akut takana riittävän suurin päävirtakytkimin. Konsolin päälle sähköpääkeskus johon ECU, releet, ja sulakkeet. Sähköpääkeskukseen tein diagnostiikan ledeillä, on helpompi etsiä mahdollista vikaa kun näkee mihin se sähkö menee. Sit tietysti niitä valoja vähän sinne sun tänne.;)

Harriko 26.06.2013 20:05

Kojelauta
 
10 Liiteet
Seuraavana projektina olikin sitten se kojelaudan teko. Autossahan ei koskaan ole tommosta turhuutta ollut. Peltisepältä pala alumiinia ja kanttikoneessa mutkalle. Sieltä täältä paloja pois että mahtuu paikalleen. Reikiä katkaisioita, merkkivaloja, ilmasuuttimia (lämppäriäkään tässä ei oo koskaan ollut, mutta nyt on, siitä myöhemmin), ja mittaria varten. Rupesihan se siitä pikkuhiljaa valmistumaan, ensimmäinen sovitus, sieltä täältä vähän viilausta ja sopihan se sitten. Öljynpaine valoksi valitsin tuommoisen näkyvämmän mallin. Vielä päädyt paikalleen ja se on siinä, paitsi tietysti tuulilasin pyyhkijän moottori ei mahtunut sisään, siksi tuo toinen pääty on noin taiteellisen näköinen, kun piti sille hieman kaivertaa kurkistusaukkoa.

Harriko 26.06.2013 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 1018992)
Katoin parista ekasta kuvasta ku näky kirkas ikkuna ja valkeeta seinää, että nyt on maasturi päässy olohuoneeseen rapattavaksi. :)

Kyllähän tuo autotalli taitaa mun olohuone ollakin.:D

pee 26.06.2013 20:15

tää on kyllä maGee !

kerros välillä, mites tuo on maahantuotu / katastettu ? ilmeisesti alunperin saarivaltakunnan kamppeita (niinhän ne kaikki joo joo) kun ratti on väärällä, tai siis oikealla puolella ?

Harriko 26.06.2013 21:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1019120)
tää on kyllä maGee !

kerros välillä, mites tuo on maahantuotu / katastettu ? ilmeisesti alunperin saarivaltakunnan kamppeita (niinhän ne kaikki joo joo) kun ratti on väärällä, tai siis oikealla puolella ?

Edellinen omistaja käsittääkseni tuonut maahan. Rattilukon asennuksen jälkeen kuulemma "heittämällä" katsastuksesta läpi. :D

Harriko 26.06.2013 21:37

vaihteisto
 
2 Liiteet
Vaihtelin vaihteistoon öljyjä ja säädin hieman kepin liikerataa, niin huomasin tuon kepin läpiviennin olevan hieman huonossa hapessa. Parista paikasta kyselin, mutta eipä löytynyt. Leikkelin sit alumiinista tommosen, mut kun en ole hitsari niin sellanen piti etsiä. Ei sit Sysmästä alumiinin hitsaajaa meinannut löytyä, löytyihän se sit lopulta ja tommonen siitä sit tuli.

Kaitsu67 26.06.2013 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1019063)
Tikkurilan värilastut, ja siitä se idea sit lähti. Eli Rostexia alle ja Miranolia päälle. Putket ja sokkelot pensselillä, koripaneelit telalla. Katto ja konepelti (lasikuitu) maalattu automaalaamossa automaaleilla. Parempaakin ois varmaan ollut, mutta ajattelin että kun metsässä liikutaan niin saa jatkuvasti korjailla.:D

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin kun noita omiakin projekteja pitää jossain kohtaa maalailla :D

EDIT: Ja hyvältä näyttää muutenkin projektin eteneminen. Olispa itelläkin tollanen talli niin hommat etenis rivakammin! :cool:

Harriko 27.06.2013 08:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1019178)
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin kun noita omiakin projekteja pitää jossain kohtaa maalailla :D

EDIT: Ja hyvältä näyttää muutenkin projektin eteneminen. Olispa itelläkin tollanen talli niin hommat etenis rivakammin! :cool:

Hyvä talli on aina ollut haaveissa, Viimekesänä haave sitten toteutui ja tallin rakentaminen alkoi. Vihdoinkin sai kaikki lelut saman katon alle. Sähän uhkailit tulla kesällä käymään Sysmässä, Tervetuloa tutustumaan projektiin ja jutustelemaan elämälle tärkeistä asioista.:D:D

Jare 27.06.2013 08:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1019113)
Seuraavana projektina olikin sitten se kojelaudan teko. Autossahan ei koskaan ole tommosta turhuutta ollut. Peltisepältä pala alumiinia ja kanttikoneessa mutkalle. Sieltä täältä paloja pois että mahtuu paikalleen. Reikiä katkaisioita, merkkivaloja, ilmasuuttimia (lämppäriäkään tässä ei oo koskaan ollut, mutta nyt on, siitä myöhemmin), ja mittaria varten. Rupesihan se siitä pikkuhiljaa valmistumaan, ensimmäinen sovitus, sieltä täältä vähän viilausta ja sopihan se sitten. Öljynpaine valoksi valitsin tuommoisen näkyvämmän mallin. Vielä päädyt paikalleen ja se on siinä, paitsi tietysti tuulilasin pyyhkijän moottori ei mahtunut sisään, siksi tuo toinen pääty on noin taiteellisen näköinen, kun piti sille hieman kaivertaa kurkistusaukkoa.

Optimistinen asteikko varvikellossa, kun riittää yli kympin poruuttamiseen:D:D:D

Harriko 27.06.2013 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1019217)
Optimistinen asteikko varvikellossa, kun riittää yli kympin poruuttamiseen:D:D:D

Juu, onpahan varaa sit moottorijarrutuksissa. Sain sen lahjaks pojaltani, näkisitpä sen valaistuna, vähän sellanen Las Vegas tyylinen, valaistukselle piti laittaa sarjavastus, muuten ei ois hämärissä nähnyt ulos ollenkaan.:cool::cool::cool:

Kaitsu67 27.06.2013 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1019216)
Hyvä talli on aina ollut haaveissa, Viimekesänä haave sitten toteutui ja tallin rakentaminen alkoi. Vihdoinkin sai kaikki lelut saman katon alle. Sähän uhkailit tulla kesällä käymään Sysmässä, Tervetuloa tutustumaan projektiin ja jutustelemaan elämälle tärkeistä asioista.:D:D

Joo, kyllä tuun setää moikkaamaan sinne sen mökille ja käymään isän haudalla ym. vakiokuviot - päivää vaan ei ole vielä päätettynä....itselläkin tallin rakennus tai nykyisen laajennus hautuu päässä ettei tarttis tossa "isossa tallissa" (=taivasalla) aina tehdä...

Harriko 27.06.2013 18:09

Kemppilukko
 
7 Liiteet
Auton mukana tuli pari ylimääräista tasauspyörästöä joista yksi Kempattu, niin pitäähän sitä kokeilla. Ei muutakuin vetarit irti ja tasauspyörästöä irroittamaan. Takapyöriä siinä pyöritellessäni huomasin että toinen takapyörä pyörii nykäyksittäin, laakerit auki ja olihan se sisempi laakeri sökö. Tilasin sitten molemmat laakerit uusiksi, ja sen ehjän jätin hyllyyn jospa sitä joskus vielä tarvii. Kardaanin irroitin perästä ja laskin lattialle vaihteistosta roikkumaan, vaan eipä taipunutkaan takaisin. Eikun kauppaan taas ja uusi ristinivel tilaukseen. Valmistuihan se sit lopulta, ja onnistuneen asennuksen kunniaksi palkitsin itseni päivittämällä samalla nuo renkaat.:)

Harriko 27.06.2013 18:25

Joustoja
 
3 Liiteet
Pitihän sitä vähän kokeilla kuinka nuo uudet pyörät mahtuu tonne lokariin. Hyvin mahtui, ja samalla tuli mitattua nuo joustotkin, 60 senttiä ilmaa renkaan ja maan välissä, kun kolme pyörää on vielä maassa. Juu juu, ei mikään super, mutta näillä leikitään ensiks, katotaan sit mihin se ruokahalu kasvaa.:rolleyes:

Harriko 27.06.2013 18:32

Pyöränkeskiö
 
1 Liiteet
Ei kellään ois tommosta ylimääräisenä. Pitäis tohon ohjauspyörään saada keskiö, ja tollasesta tulis tosi siisti.
Siis tota muoviläpyskää etsin. Sais tossa keskellä rattia ammottavan reiän tukittua tolla.

Paavo 27.06.2013 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1019300)
Pitihän sitä vähän kokeilla kuinka nuo uudet pyörät mahtuu tonne lokariin. Hyvin mahtui, ja samalla tuli mitattua nuo joustotkin, 60 senttiä ilmaa renkaan ja maan välissä, kun kolme pyörää on vielä maassa.

Tuo on liian kevyt että jakarit joustaisi. Pehmeät tai rikki poratut puslat auttais, mutta samalla akselin tuenta heikkenee.

Mikäs moottori tässä on? Mikä tämän vuosimalli mahtaa olla? Onko orkkis ECU päivittymässä megaruuttaan tms?

Miten tuo kori olis antanut mahdollisuuden siirtää ratti "oikealle" puolelle, ja onko se ylipäätään sallittua (siis että pysyisi kilpien välissä)?

Harriko 27.06.2013 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 1019340)
Tuo on liian kevyt että jakarit joustaisi. Pehmeät tai rikki poratut puslat auttais, mutta samalla akselin tuenta heikkenee.

Mikäs moottori tässä on? Mikä tämän vuosimalli mahtaa olla? Onko orkkis ECU päivittymässä megaruuttaan tms?

Miten tuo kori olis antanut mahdollisuuden siirtää ratti "oikealle" puolelle, ja onko se ylipäätään sallittua (siis että pysyisi kilpien välissä)?

Moottorina on 3.9 V8 . Vuosimalli on alunperin 72, mutta ei taida olla paljoo osia tolta vuodelta. Megatruuttaa oon harkinnu, mutta kun toi orkkis on optimoitu ja toimii mainiosti niin en oo raaskinu luopua. Kyllä tota ratin siirtoa ajattelin itsekin, mutta on aikamoinen homma. Simpukka on peilikuva meikeläisestä, samoin kääntöpäät, (vaimitkänenytoli). Ei mahdu polkimet ja jarrutehostin apparin jalkatilaan ilman merkittäviä korimodifigaatioita. Rattiakseli ei mahdu ilman pakosarja muutoksia. Lisäksi lukematon määrä korjattavissa olevia pikkuasioita, kuten käsijarru väärälläpuolen, lasinpyyhkijät jättää pyyhkimättä yläkulmasta ym.ym.ym. Kyllähän tolla ajamaan on oppinut, toi vaihteisto välillä aiheuttaa ongelmia, ei vaan millään meinaa mennä perille toi. Rauhallisessa ajossa ok, mutta kun kiihdyttää vähän rajummin niin unohtuu ja löytyy kesken kiihdytyksen ne pienemmät vaihteet. Ja sit tietysti se viistosti vasemmalta takaa tuleva risteys, sehän on ihan pimennossa.:)

Harriko 28.06.2013 17:38

Panssarointi
 
11 Liiteet
Sitten piti ruveta miettimään arkojen kohtien suojausta. Perät ja vaihteistot autossa olikin jo panssaroitu. Ensimmäiseksi tein/teetin eteen panssarin suojaamaan ohjausvartta ja ohjausiskunvaimenninta. Seuraavaksi putkitin tukevalla putkella takatukivarret. Viimeiseksi tein/teetin raidetangolle suojan. Tukevalta tuntuu, panssareiden alta voi huoletta tunkata. Auto on saanut myös katon, lokasuojat, ja konepellin.:)

Harriko 28.06.2013 20:25

Lämmityslaite
 
7 Liiteet
Lämmityslaitettahan tässä ei ole koskaan ollut, niinpä sellainen täytyi siihen tehdä. IKH:lta raktorin lisälämppäri, neljäasentoinen virtakytkin, ja raktorin suunnattavat suuttimet. Lisäksi sieltä täältä putkea letkua ym.ym. Osien asemointia ja toimeen. Itse lämppäri hantinajalkatilan yläpuolelle, siitä lämpöputket jalkatiloihin ja kojelautaan. Ilmanotto vasempaan lokariin (noihin pitäis vielä jotkin hatut kehittää, ettei satais sisään), ja kolmitiehana nesteenkierron säätöön. Hanan asensin tulipeltiin, sisältä näyttää hienolta vaan hieman oli ahdas paikka konehuoneen puolelta. Omasta mielestä hyvä tuli, mutta pakkaset näyttävät lopullisesti onko siitä mihinkään.:)

Harriko 28.06.2013 20:46

Valmis, toistaiseksi.
 
6 Liiteet
Tollainen siitä sit tuli. Kiitoksia kaikille kiinnostuksesta ja kommenteista, sekä projektin aikana neuvoja antaneille palstalaisille. Valmiiksihan tuo ei todellisuudessa tule koskaan, vaan kokemus näyttää mihin siitä on. Otan mielelläni vastaan parannusehdoituksia ja ideoita. Päivitän tätä kuvakertomusta kun jotain muutoksia tapahtuu. Toivottavasti tavataan tositoimissa. T:Harri

Mojoman 28.06.2013 21:17

On kyllä hyvällä maulla rakenneltu laite. Land Lover ton nimeksi olisi pitänyt laittaa.

Harriko 28.06.2013 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mojoman (Viesti 1019599)
On kyllä hyvällä maulla rakenneltu laite. Land Lover ton nimeksi olisi pitänyt laittaa.

Kiitos. Pitäydyn kuitenkin nykyisessä nimessä:D:D:D

Repro 29.06.2013 07:43

Melko yllätys minulle ettei Tomcatissa ole vakiona tasauspyörästön lukkoja?:confused:
Vai onko se alunperin tarkoitettu lähinnä aavikkorallityyppiseen ajoon?

Harriko 29.06.2013 08:17

Juu, ei ollut tässä muuta kuin toi viscolukko jakolaatikossa. On alunperin tehty hieman nopeampaan ajoon, jossa toi lukkojen tarve on aikapaljon pienempi kuin tuolla metsässä möyriessä

Tuoppo 01.07.2013 02:20

Siistisi rakennettu auto ja hyvä väritys.
Tuo pohja panssarin kiinnitys on näppärän näkönen ratkasu mutta tuo ohjaus varren panssari näyttää melko hepposelta. ettei vaan olis varressa kiinni sitte ku kiven päälle tipahtaa:confused:

Harriko 01.07.2013 08:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuoppo (Viesti 1020183)
Siistisi rakennettu auto ja hyvä väritys.
Tuo pohja panssarin kiinnitys on näppärän näkönen ratkasu mutta tuo ohjaus varren panssari näyttää melko hepposelta. ettei vaan olis varressa kiinni sitte ku kiven päälle tipahtaa:confused:

Enpä usko, on 6mm Hardoxia. Konepaja joka palat leikkas ja taivutti pani vähän vastaan tossa materiaalipaksuudessa, kuulemma kaikki vastaavat on tehty ohuemmasta kamasta. Tunkilla oon keskeltä panssaria nostellut, eikä anna periks yhtään, eihän tuo tietysti kivenpäälle putoamista vastaa. Minä luotan niihin kuin pässi sarviinsa, käytäntö näyttää kuinka väärässä olen, vai olenko.:) Niin, ja tuo pohjapanssarin kiinnitys tosiaan on oikeastaan sarana, eli pultit pois toiselta puolelta ja voi pudottaa reunan mahan, on helppo putsaa mömmöt veks, ja kääntää panssari takas paikoilleen. Tämä kontruktio on edellisen omistajan niinkuin tuolla aiemmin mainitsin, eli en voi ottaa siitä kunniaa itselleni.

pee 01.07.2013 20:50

kutonen hardox särmättynä on oikeasti jämyä - siitä voi vaikka vinssata - ei välitä mitään ...

= pomminkestävä http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-angry021.gif

Harriko 01.07.2013 20:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1020385)
kutonen hardox särmättynä on oikeasti jämyä - siitä voi vaikka vinssata - ei välitä mitään ...

= pomminkestävä http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-angry021.gif

No niinhän ne ensiks mulle vähän naureskeli, että ois vähän ylimitotettu. Itsepäisenä pidin pääni ja siitä tehtiin. Mielummin vähän ylimitotettu kun kerätä palasia maastosta.:D:D:D

Harriko 07.08.2013 18:29

Ohjausvarsi
 
3 Liiteet
Tommoset lähettivät Liedosta mulle. Olihan tuo autossa kiinni olevakin vielä ihan Ok, mutta joku oli hitsaillut vahvikkeet siihen kiinni, joten ei liene tieliikennekelpoinen. Asennushan olisi ollut helppo ja nopea, mutta pitihän sitä vähän tuunata. Siihen vielä tuo etupanssari paikoilleen, sieltä se nyt panssarin reijstä pilkistelee.:)

Harriko 26.10.2013 21:59

Tukivarrenkorvakkeen vahvistusta.
 
8 Liiteet
Lopella tuli kivi tukivarrenkorvakkeen tielle, kivi oli vahvempi ja korvake antautui osittain,:D eikä ollu eka kerta. Niinpä sille piti tehdä jotain. Korvakkeen takapuolelle 5 mm vahvikepala ja viistoksi muotoiltuna. Jospa se nyt osaisi väistää kivet kun ei ole "tartuntapintaa", vaan toivottavasti luiskahtaa kivien ohi. Tommonen siitä sit tuli, sama tuli tietysti tehtyä molemmille puolille.:cool:

Nikuzai 26.10.2013 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1019359)
Kyllähän tolla ajamaan on oppinut, toi vaihteisto välillä aiheuttaa ongelmia, ei vaan millään meinaa mennä perille toi. Rauhallisessa ajossa ok, mutta kun kiihdyttää vähän rajummin niin unohtuu ja löytyy kesken kiihdytyksen ne pienemmät vaihteet.

Ja sit tietysti se viistosti vasemmalta takaa tuleva risteys, sehän on ihan pimennossa.:)


Onkos miten vaihdekeppi vaijerilla vivuilla vai "kiinteänä" laatikossa?

Joku puheli, että kepin sivuttais liikkeen väärin päin muuttaminen auttaisi pienemmälle vaihtoon, eli lihasmuisti hakee pienempää jalan vierestä oli keppi kummalla puolella tahaan.


Sopiva taustapeili keskelle koelautaa niin ei kuollutta kulmaa vasemmalta tulevassa risteyksessä enään ole :)
Porukoitten ex-posti volkkarissa käytän ite auton omaa tausta peiliä vasempaan viistoon kattelemiseen kun töistä lähtiessä ja kylälle mentäessä mutkia on parikin missä viistoon pitää nähdä. Jos peilin asentaa kattoon niin sitä refleksin omaisesti tulee luultua taustapeiliksi tai sitten sen kääntää aina "vahingossa" taakse osoittamaan.

Harriko 27.10.2013 08:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1059048)
Onkos miten vaihdekeppi vaijerilla vivuilla vai "kiinteänä" laatikossa?

Joku puheli, että kepin sivuttais liikkeen väärin päin muuttaminen auttaisi pienemmälle vaihtoon, eli lihasmuisti hakee pienempää jalan vierestä oli keppi kummalla puolella tahaan.


Sopiva taustapeili keskelle koelautaa niin ei kuollutta kulmaa vasemmalta tulevassa risteyksessä enään ole :)
Porukoitten ex-posti volkkarissa käytän ite auton omaa tausta peiliä vasempaan viistoon kattelemiseen kun töistä lähtiessä ja kylälle mentäessä mutkia on parikin missä viistoon pitää nähdä. Jos peilin asentaa kattoon niin sitä refleksin omaisesti tulee luultua taustapeiliksi tai sitten sen kääntää aina "vahingossa" taakse osoittamaan.

Keppi on kiinteä suoraan laatikossa. Tuo on ihan totta, vaikka hämmennät sitä laatikkoa väärällä kädellä, niin silti etsit niitä pikkuvaihteita jalan vierestä. Onneksi tuohon on jo tottunut ja vääriä vaihtamisia tulee jo harvoin. Tota peilijuttua täytyy kokeilla, nyt ajotyyli on sellainen, että tulen risteyksiin suorassa kulmassa, voi näyttää sivustakatsojasta (joka ei tiedä vääränpuolen ohjauksesta) hieman omituiselta.:D

Harriko 18.11.2013 18:39

Syyshuoltoa
 
4 Liiteet
Nyt on kesä ajeltu, ja hyvä hetki aloittaa syyshuolto. Pikkasen irroittelin noita "paneeleja" niin on paikat hyvin esillä. Lopella viimeviikonloppuna antautui näköjään peilin lisäksi tuo raidetanko, uutta vahvempaa tilattu. Hieman myös peltivaurioita, hetken kun tuota naputtelee ja maalaa niin on parempi kuin uusi. Olinkin juuri korjannut Area 51:sessä menneen toisenpuolen takakulman. Huoltotauon päätarkoitus olisi saattaa tuo rusahteleva vaihdelaatikko toimivaksi, mutta katsotaan mitä kaikkea tuossa tulee päivitettyä, niistä myöhemmin.:cool:

Harriko 21.11.2013 17:41

Vaihdelaatikko
 
4 Liiteet
Nonnih, sitten olis se vaihdelaatikon irroitus. Hieman pelotti tuo irroitus yksinään, mutta hyvinhän tuo tuolta putos. Saas nähdä kuinka saan takaisin.
Huomenissa täytyy vähän yrittää kurkaa sisälle ja kattoo mitä kaikkee tarttee tilailla.:rolleyes:

Tomppaa_ 21.11.2013 20:21

Vähänhän se kieltämättä jotain helmasuojaa tarviais, mut taitaa olla vähän haastava ainakaan suoraan koriin laittaa? Ainakaan perinteisiä palkkihelmoja :D

Harriko 21.11.2013 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1069171)
Vähänhän se kieltämättä jotain helmasuojaa tarviais, mut taitaa olla vähän haastava ainakaan suoraan koriin laittaa? Ainakaan perinteisiä palkkihelmoja :D

Kyllä mä olen jotain putkea tai palkkia siihen ajatellu. Tossa ns. oven alla on tukeva putkikehikon osa johon sen vois kiinnittää. Siitä eteenpäin ja taaksepäin on sitten ihan tyhjänpäällä, täytyy käyttää lujaa materiaalia.:rolleyes:

Teme74 21.11.2013 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1069197)
Kyllä mä olen jotain putkea tai palkkia siihen ajatellu. Tossa ns. oven alla on tukeva putkikehikon osa johon sen vois kiinnittää. Siitä eteenpäin ja taaksepäin on sitten ihan tyhjänpäällä, täytyy käyttää lujaa materiaalia.:rolleyes:

Tää on ehkä ihan tyhmä ajatus, mutta jos jotain helmasuojaa rakentaa, niin olisiko sellainen runkoon kiinnitettävä "rock slideri" mahdollinen? Siis putkesta vääntää sellaisen jutun mitä jossain crawlereissa on...

Harriko 22.11.2013 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Teme74 (Viesti 1069207)
Tää on ehkä ihan tyhmä ajatus, mutta jos jotain helmasuojaa rakentaa, niin olisiko sellainen runkoon kiinnitettävä "rock slideri" mahdollinen? Siis putkesta vääntää sellaisen jutun mitä jossain crawlereissa on...

Juuri tämmöinen "tyhmä" ajatus ollut mielessäni. Tarpeeksi jäykkää tavaraa että kestäis myös nuo "tyhjänpäällä" olevat kohdat, edessä n 15 cm ja takana n 40 cm.

Harriko 04.12.2013 21:43

Vaihdelaatikko
 
4 Liiteet
Vaihdelaatikko purettu, mitään katastrofaalista ei löytynyt, synkkapyörät veteli viimesiään, kakkosen synkkapyörässä ei enää mainittavia hampaita ollut, laatikon öljypumppu veteli viimesiään. Laakerit ja rattaat oikein hyvässä kunnossa. Mutta kun tuli ostettua master rebuilt kit niin vaihtoon menee kaikki laakerit ja synkkapyörät, kuten myös öljypumppu. Samalla laatikolle tulee cooleri niin pysyy lämmöt kurissa. Jotain jännää tolle vitoselle on tehty, kun siihen sopivaa synkkapyörää ei löydy (Roverin mallistosta). Dremelillä vähän pienentelin ulkokehää, niin jo saatiin sopimaan. Vielä shimmaus ja laatikko kasaan.
Tuli toi Lopella menny helmakin oiottua, väriä pintaan ja menoks. Samalla kun tuo kardaanitunneli oli tyhjä niin tuli askarreltua tolle pakosarjalle lisää tilaa, jännä nähdä oisko tosta "kyhmystä" jalalle lepuutustuki vai onko väärässä paikassa, no sit näkee kun penkki on taas paikallaan ja voi sovittaa.:)

Kaitsu67 04.12.2013 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1074412)
Vaihdelaatikko purettu, mitään katastrofaalista ei löytynyt, synkkapyörät veteli viimesiään, kakkosen synkkapyörässä ei enää mainittavia hampaita ollut, laatikon öljypumppu veteli viimesiään. Laakerit ja rattaat oikein hyvässä kunnossa. Mutta kun tuli ostettua master rebuilt kit niin vaihtoon menee kaikki laakerit ja synkkapyörät, kuten myös öljypumppu. Vielä shimmaus ja laatikko kasaan.

Mites helppoa/vaikeeta oli saada laakerit ym kilkkeet irti ja taas paikoilleen, oliko kova jumppa ja tarvisko mitään erikoistyökaluja/ulosvetäjiä hankkia?

EDIT: Ja kait sä laitat sen kytkimen HD haarukan sinne nyt samalla myös?

Harriko 04.12.2013 23:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1074430)
Mites helppoa/vaikeeta oli saada laakerit ym kilkkeet irti ja taas paikoilleen, oliko kova jumppa ja tarvisko mitään erikoistyökaluja/ulosvetäjiä hankkia?

EDIT: Ja kait sä laitat sen kytkimen HD haarukan sinne nyt samalla myös?

Ei oo V8:ssa ongelma haarukkaa.:D Tarvii erikoisulosvetäjän ja takaisin työntäjän. Mulla oli laitteet lainassa, ja silti tarvi kaksi laakerin koolia (sisä ja ulko) hitsuutella irti.

Harriko 14.12.2013 18:36

Helmaan koviketta
 
4 Liiteet
Jäi toi vaihteisto remppa pienelle tauolle kun ei ollukkaan kaikkia sopivia shimmejä. Kun oli tota aikaa niin tommoset ilmesty tonne helmaan. Kaipa toi tyhjänpäällä (40 cm) oleva palkin takapääkin kestää, kun tuli tehtyä 5*50*100 palkista. Painoa tuli noin 30 kg lisää:mad:. Täytyy varmaan kuskin alkaa laihduttaan:D.

Harriko 19.12.2013 15:37

Taas lähti vähän käsistä
 
3 Liiteet
Piti maalata nuo palkkihelmat. No siitähän se laajeni vähän rungon puolellekin. Ennenkuin huomasinkaan oli myös etuakseli purettuna ja maalattuna. Eihän ne sitten enää näyttäneet hyvältä nuo tukivarret ja kardaanit, eli väriä pintaan. Tulis äkkiä ne vaihteiston loput osat, ennenkuin toi on purettuna koko kikotin.:cool:

Jare 20.12.2013 12:37

On kyllä siistiä jälkeä ja TODELLA SIISTI TALLI:eek::eek::eek::eek::eek:

OnOff 20.12.2013 23:55

Erinomaista työnjälkeä tallin siivouksessa tosiaan.
Vai onko tää valokuvausstudio johon kamppeet tuodaan pajasta filmattavaksi :)

Kaitsu67 21.12.2013 00:23

Oon käyny paikan päällä ja kyllä se ON oikeasti siisti ja tilava. Ei voi muuta kuin hattua nostaa :D
Ei mulla meinaa pysyä ikinä siistinä, tosin se on niin pienikin ettei mahu juuri mitään tekemään - ainakaan jos auto on sisällä :mad:

Harriko 21.12.2013 10:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1081123)
Oon käyny paikan päällä ja kyllä se ON oikeasti siisti ja tilava. Ei voi muuta kuin hattua nostaa :D
Ei mulla meinaa pysyä ikinä siistinä, tosin se on niin pienikin ettei mahu juuri mitään tekemään - ainakaan jos auto on sisällä :mad:

Ootko tulossa Sysmään Joulunpyhinä, tuu pistäytyyn.:)

Harriko 21.12.2013 10:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1080839)
On kyllä siistiä jälkeä ja TODELLA SIISTI TALLI:eek::eek::eek::eek::eek:

Kiitos. Mä kun oon sellanen että hukkaan kaikki työkalut mitä otan käteeni, niin päivä pitää aina aloittaa tallin siivouksella ja työkalujen järjestelyllä, niin on satsit sit aina täydelliset.:)

Harriko 21.12.2013 10:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OnOff (Viesti 1081115)
Erinomaista työnjälkeä tallin siivouksessa tosiaan.
Vai onko tää valokuvausstudio johon kamppeet tuodaan pajasta filmattavaksi :)

Kiitos. Kyllä täällä autojakin korjataan, mutta täytyy mun myöntää että "raskain pajotus" tehdään muualla.:)

Kaitsu67 22.12.2013 11:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1081195)
Ootko tulossa Sysmään Joulunpyhinä, tuu pistäytyyn.:)

Joo, visiitti olis tiedossa Tapanina, mutta on aika tiivis ohjelma (4 paikkaa yhdessä päivässä) ja ilmeisesti setä on kyydissä, et voi olla ettei tällä kertaa kyllä ehdi, mutta katotaan - ilmoitan jos onnistuu, ja kiitos kutsusta.

Harriko 28.12.2013 19:27

Pientä puuhastelua
 
6 Liiteet
Siitä etuakselista tuli niin hyvä että rupes toi takaakseli näyttään ihan hirveeltä, irtihän se piti ottaa ja aloitella sen putsausta ja maalausta. Vaihteistokin tuli viimein valmiiksi, odottelee tossa paikalleen nostamista. Etuakselin laitoinkin jo paikalleen, sai noi kääntökuulat uudet tiivisteet, saas nähdä koska taas vuotaa. Vaihteiston cooleri tuli sit laitettua tolleen, letkut on vielä kaupassa, mutta kun toi vaihteisto on paikoillaan niin täytynee vähän mittailla ja hakea letkut pois.:cool:

Harriko 07.01.2014 20:21

Vaihteisto paikoillaan
 
5 Liiteet
Tuli sitten viimein nostettua se vaihteisto paikalleen. Takaakselikin tuli maalattua, on muuten aika homma ton akselin siivous, pitäis olla kunnon hiekkapuhallus vehkeet. Maalaaminenhan lähti taas käsistä, laajeni tonne A linkkiin ja venakopankansiin (hiukka maalisumua tossa kuvassa). No nätiltähän ne tuolla konehuoneessa näyttää, tuli myös ne vaihteiston coolerin letkut laitettua paikoilleen.:cool:

Kaitsu67 07.01.2014 22:58

Ja oranssi edelleen Miranolia(ko)?

Harriko 08.01.2014 10:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1089168)
Ja oranssi edelleen Miranolia(ko)?

Kyllä noita "koristeita" oon maalannu spraypullolla (niinkuin tarkkaavainen katsoja varmaan kuvasta huomasi:D), toi Miranol oranssi peittää pirun huonosti, täytyy vetää viisi kerrosta, ja alle vielä valkoinen kerros.

Harriko 10.01.2014 18:58

Bensaa ja jarrua
 
5 Liiteet
Oli nuo bensalinjat vedetty ihan vaan letkulla, niin päätin taivutella hydrauliputkesta uudet, ovat nyt ehkä hieman asiallisemmat, eivätkä lepata alustassa nippusiteillä kiinnitettynä. Samalla poistin takapäästä jarruletkut jotka olivat satuloista suoraan runkoon. Toll viissiin väkästelin uudet tilalle, nyt toivottavasti ovat paremmin suojassa, eivätkä ainakaan ulosjoustoissa lopu kesken.:D

Harriko 29.01.2014 19:47

Lukkoja
 
10 Liiteet
Joulupukki kävi vähän etuajassa (vai oliko se myöhässä):). Kompuran mä survasin tonne apparin selän taa, siinä se kivasti surraa korvan vieressä, mutta en raaskinu pihalle laittaa, on nyt suojassa kuralta, vedeltä, ja kylmältä. Ilmalinjat vetelin näkysälle kaikki, samalla tonne takaperälle uusi huohotin, tuli nyt vähän korkeammalle. Sähköt otin suoraan vinssien pääkytkimeltä, vetäsin samalla tohon jalustaan niittimutterit niin on toi kytkimen irroittaminen ja takaisin laitto helpompaa kun ei tartte niitä muttereita sohraa. Kompuralle en laittanut omaa kytkintä ollenkaan, ajattelin että ainahan mulla on vinssien päävirrat päällä kun lukkoja tarttee. Lukkojen käyttökytkimet laitoin tohon pääkeskuksen päälle, käyttökytkimet ohjaa suoraan paineilmaa, niin ei tarvinnu solenoideja eikä sähköisiä katkaisioita. Siinähän ne nyt odottaa paikalleen pääsyä.:D

Nikuzai 29.01.2014 20:20

Mistäs virran suuntaus katkaisija ja paljon kustansi



Iso talmu-sumari koelaudassa taitaa olla kai lataus?

Repro 29.01.2014 20:36

Itse taas kytkin vahingosta viisastuneena kompuran niin että virrat on joko vinsseillä tai kompuralla, eli (vinssit)ON-OFF-ON(kompura) kytkin
TML Trophy 2007 jäi 8 tuntia ajamatta kun laturista korkkas diodi kompuran pärähtäessä käyntiin samalla kun vinssas, kolmas sija sieltä silti tuli.

Harriko 29.01.2014 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1098058)
Mistäs virran suuntaus katkaisija ja paljon kustansi



Iso talmu-sumari koelaudassa taitaa olla kai lataus?

Paikalliseen konekorjaamoon tilasivat kun luettelosta näytin mitä haluan, yhtään en muista mitä makso, muutaman kympin? Ja on tavallinen päävirtakatkaisia, on vaan kierrettävä malli, amppeereita riittävästi. Sumari on öljynpainevalo, sisällä lätkä jossa noin 10 lediä, ei jää huomaamatta kirkkaassakaan päivänvalossa:D

Harriko 29.01.2014 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1098063)
Itse taas kytkin vahingosta viisastuneena kompuran niin että virrat on joko vinsseillä tai kompuralla, eli (vinssit)ON-OFF-ON(kompura) kytkin
TML Trophy 2007 jäi 8 tuntia ajamatta kun laturista korkkas diodi kompuran pärähtäessä käyntiin samalla kun vinssas, kolmas sija sieltä silti tuli.

Mulla on erillinen vinssiakku, mutta onhan mulla vipu siinnä akkujen välissä jotta tuo lataus tulee hoideltua. Eli jos vinssaan ja tuo akkujen erotusvipu on kytkettynä päälle niin kyllähän tuo laturia kuormittaa, toisaalta tuo nopee vinssi ottaa lähes 600 A niin oisko tuo 40 A siihen päälle sit se laturin tappaja. Aika näyttää.:D

azizp 18.02.2014 17:35

Tämä bongattu tänää Hartolassa! Mukavasti pörähteli kun olin j-p vastapäätä nostokorissa kuuntelemassa:D

Harriko 18.02.2014 18:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja azizp (Viesti 1105005)
Tämä bongattu tänää Hartolassa! Mukavasti pörähteli kun olin j-p vastapäätä nostokorissa kuuntelemassa:D

Juu, koeajolla oltiin. Vaihteistoremontin ja etu ja takaperien lukkojen asennuksen jälkeen eka kunno lenkki. Ei perät kuumenneet ja öljytkin pysy sisällä. Eikös se ollut sit onnistunut remppa.:D

Harriko 27.02.2014 17:21

Apuva !
 
2 Liiteet
Neuvokaas vähän, miten ootte toteuttaneet LR tuotteissa ton takatukivarren kiinnityksen. Elikkäs viimeviikonloppuna Lopella taas "hieman hipas kiveä" ja taas on takaakseli vinossa. Sitä on nyt kolme kertaa korjattu ja aina vahvistettu. Mitä seuraavaks?

nuti-90 27.02.2014 19:11

meneekö liikerata ihan vituiks jos nostaa vähä ylemmäs koko kiinnityspistettä.?

Harriko 27.02.2014 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nuti-90 (Viesti 1108196)
meneekö liikerata ihan vituiks jos nostaa vähä ylemmäs koko kiinnityspistettä.?

Sanokaapas viisaammat kuinka on. Tuo on käynyt omassakin mielessä, nostais ton runkopalkin alareunan yläpuolelle. Mitä sanoo katsastaja?

revu 27.02.2014 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1108208)
Sanokaapas viisaammat kuinka on. Tuo on käynyt omassakin mielessä, nostais ton runkopalkin alareunan yläpuolelle. Mitä sanoo katsastaja?

tuolta löydät 4-linkki laskurin mitä voi mielestäni hyödyntää tuossa. ylä tukivarsien päät vaan yhteen jne. tuo laskee sen miten alustan käytös muuttuu kun geometria muuttuu. Ja käsittääkseni tukivarren kiinnikkeiden tekeminen itse on sallittua.

VOLIATTI 28.02.2014 22:14

onkos lämpöjenkaa mitään ongelmaa vai onko kiertovesipumppu/tarviiko?

Harriko 01.03.2014 09:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VOLIATTI (Viesti 1108649)
onkos lämpöjenkaa mitään ongelmaa vai onko kiertovesipumppu/tarviiko?

Ei ole ollut ongelmia.Maantiellä ajaessa ei puhallin pyöri koskaan, vapaakierto riittää, ottaa jäähdytysilman tosta tuulilasin yläpuolelta. Offaillessa sitten tuo puhallin pyöri joskus pitkiäkin aikoja yhtämittaa,mutta koskaan ei ole käynyt ylilämmöillä. Moottorin oma vesipumppu huolehtii nesteen kierrosta.

Harriko 03.05.2014 14:46

Pientä viilausta
 
12 Liiteet
Rupes toi ovenkahvojen ostaminen kyllästyttään, niinpä päätin hieman virtaviivaistaa tuota ratkaisua, oven avaaminen ei ehkä yhtä helppoa kuin ennen, mutta eipä ole enään jäänyt puihin kiinni.
Niinpaljon joudun tota vinssaan:D että pitihän ne vinssin käyttökytkimet tehdä myös sisälle. Keskimmäinen on virta vinsseille, ja reunoissa etu ja taka vinssit. Turvallisuussyistä tein myös rosterista tollaset kaaret kytkinten väliin ettei vahingossa kelaile.
Se Joku:eek: on taas kolhinu noita etulokareita, niinpä pientä vasarointia ja maalaus ja taas kehtaa mennä mettään. Poistin samalla nuo muoviset rapakaaret kun jäivät aina jokapaikkaan kiinni ja tuli kiinnikkeet niitteineen lokarista läpi. Saas nähdä kuinka nyt kura lentää sisään.
Samalla kun nyt hipistelin niin tutkin mistä johtuu yli satasen vauhdissa alkava jyrinä, ristikoita epäilin mutta kardaanihan siellä on jäljistä päätellen osunut pohjapanssariin ja on vajaan sentin mutkalla, yllättävän vähänhän tuo äänteli, vika kuitenkin mielestäni merkittävä. Hyviä vinkkejä korjaajasta otan mielelläni vastaan. Että tämmöstä tälläkertaa, hyvää kesää kaikille:)

Harriko 20.10.2014 19:55

Takaakselin huoltoa.
 
9 Liiteet
Survasin sit ton takaaksulan senverran huolella kiveen, et ratkes ton panssaribanjon hitsaussauma.:( Öljyähän se sit tietysti rupes tiputteleen, ja oli hitsuuteltava kuntoon. Näkyi tuo sauma pitävän, niin uutta väriä pintaan ja kasaus uusin laakerein ja stefoin. Asennus takaisin auton alle, ja taas on parempi kuin uutena.:) Ton maalin kuivumista odotellessa tekasin 6 kg:n sammuttimesta tommosen öljyntäyttöpullon, kyllä nyt menee ölpät liukkaasti periin ja vaihteistoihin.:D

Kaitsu67 20.10.2014 21:35

Mites toi on toteutettu toi sammutinviritys? Mistä ölpät sisään ja liitetäänkö siihen paineilma johonkin?

Mulla olis kans yks 6 kilonen jota ei saa enää iän puolesta leimattua...

Harriko 21.10.2014 08:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1170307)
Mites toi on toteutettu toi sammutinviritys? Mistä ölpät sisään ja liitetäänkö siihen paineilma johonkin?

Mulla olis kans yks 6 kilonen jota ei saa enää iän puolesta leimattua...

Toi kahva on kierteillä pullossa, sen kun ruuvaa irti niin on palttiarallaa 30-40mm täyttöaukko. Kahvassa on painemittari (ei sammuttimen mittari) ja sen vieressä normi renkaan venttiili, siitä 5 bar sisään niin ei montaa sekuntia perän täyttö kestä.:)

Kaitsu67 21.10.2014 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1170384)
Kahvassa on painemittari (ei sammuttimen mittari) ja sen vieressä normi renkaan venttiili

Pistäppäs tosta vähän lähikuvaa niin pääsee "apinoimaan" ideaa ;)

Harriko 21.10.2014 19:08

Syyshuoltoa osa1
 
7 Liiteet
Torrolla ajellessa hajosi sitten murros (kivaa, edestakaiset matkat lähes 500 km ja offia 100m:eek:), rikkoi sitten myös kääntökuulan, yläolkatapin, ja tietysti vetarin. Akseli purkuun, osat pesuun, ja tilaus saarille. Tein sitten sellasen perushuollon ja uusin molemmat kääntökuulat ja murrokset, kaikki laakerit ja stefat. Oli mukava kasata putsattua ja maalattua akselia uusilla osilla. Taas tuli parempi kuin uutena, ei pitäisi ainakaan akseliongelmia olla vähään aikaan (jos ei sit katko vetareita tai riko murroksia:D). Niin ja siinä maalinkuivumista odotellessa huolsin noi vinssit, hyvässä kunnossa olivat, vaikka on välillä upotettukin.:)

Harriko 22.10.2014 16:47

Öljyntäyttöpullo
 
1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1170422)
Pistäppäs tosta vähän lähikuvaa niin pääsee "apinoimaan" ideaa ;)

Tosta sammuttimesta on poistettu letku jonka reikään on laitettu toi painemittari, muistaakseni kierrekin oli sama. Sammuttimen mittari on poistettu ja sen reikään on laitettu auton metallinen venttiiliistukka, siihen jouduin muistaakseni kierteitä muuttamaan. Sitten sen sammuttimen varsinaisen sulun poistin ja porasin reikää vähän isommaksi ja vedin siihen kierteen, samoin kierteytin kupariputken joka ulottuu pullon pohjalle asti, sen ruuvasin tuohon reikään (kierretiivisteen kanssa) niin että tuli pari senttiä ulos tosta "kahvasta". Tähän nysään sitten letku kiinni. Letkun toiseen päähän sitten tommonen sulku ja kupariputken pätkä.:)

Harriko 27.10.2014 16:58

Syyshuoltoa osa2
 
6 Liiteet
On tuo ohjaussimpukka saanu joskus ihan huolella kipeetä, vasemmalla ääriasennossa väljää ratinkehällä reilu 5 cm, muissa asennoissa ihan normivälykset. Niinpä vanha simpukka irti, ja hyllystä tarkistettua ja vuotamatonta tilalle. Mutta kun en tiedä kuinka kauan on hyllyssä majaillut niin päätin uusia tiivisteet. Täytyihän sitä sit vähän tuunatakin.:D
Tuon ohjauspylvään alapään laakerissa on ollut hieman väljää, niin päätin tarkistaa sen. No sehän oli poikki koko pylvään ulkovaippa tuosta kasaanpainuvan alueen yläpäästä. Rabbitilta sain uuttakäytettyä tilalle, mutta sehän oli alapäästä parisenttiä lyhyempi. Hiukan teetti ylimääräistä jumppaa että sai sopivaks.
Eikä se vielä siihen loppunut, vaan purkamisen yhteydessä huomasin ohjausakselilla olevan ristinivelen jumittelevan, ja vaativan ylimääräistä huolenpitoa.
Siellä ne nyt on kaikki osaset paikoillaan ja odottelee koska päästään taas paikkoja rikkomaan.

Mikki 06.11.2014 23:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1170525)
Torrolla ajellessa hajosi sitten murros (kivaa, edestakaiset matkat lähes 500 km ja offia 100m:eek:), rikkoi sitten myös kääntökuulan, yläolkatapin, ja tietysti vetarin. Akseli purkuun, osat pesuun, ja tilaus saarille. Tein sitten sellasen perushuollon ja uusin molemmat kääntökuulat ja murrokset, kaikki laakerit ja stefat. Oli mukava kasata putsattua ja maalattua akselia uusilla osilla. Taas tuli parempi kuin uutena, ei pitäisi ainakaan akseliongelmia olla vähään aikaan (jos ei sit katko vetareita tai riko murroksia:D). Niin ja siinä maalinkuivumista odotellessa huolsin noi vinssit, hyvässä kunnossa olivat, vaikka on välillä upotettukin.:)

Perhana...

Mulla olis MOD kaupasta defen hd kääntövarret RHD versiosta, kun ostin etuaksulan sieltä.

Ilmottele jos tarvetta, kun täällä nuita RHD autoja ei ihan kauheesti ole.

Hinta ei oleongelma, aika on kun rauta alkaa ruostumaan...:):):)

Harriko 07.11.2014 10:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1175029)
Perhana...

Mulla olis MOD kaupasta defen hd kääntövarret RHD versiosta, kun ostin etuaksulan sieltä.

Ilmottele jos tarvetta, kun täällä nuita RHD autoja ei ihan kauheesti ole.

Hinta ei oleongelma, aika on kun rauta alkaa ruostumaan...:):):)

Olet ilmeisesti kaupitellutkin näitä toisaalla " kilohintaan", olit kyllä mielessäni kun tuota akselia korjailin, mutta en juuri silloin löytänyt ilmoitustasi. Ajattelin silloin että jos nämä Sinun kääntöpäät olisi ilman ABS:iä niin olisin muuttanut tuon etupään ABS:ättömäksi, siinä kun tuo yläpään olkalaakerionti on mielestäni tukevampi. No nyt on kuitenkin tuo akseli korjattu, ja tarve sitämyötä toivottavasti ikuisesti ohi.:) Kiitos kuitenkin tarjouksesta, eiköhän ne Sinulla kuitenkin jonnekin hyllynnurkalle sovi, eihän Lantikkamies kuitenkaan käyttökelpoista tavaraa poiskaan voi heittää:D:D

Harriko 25.11.2014 19:22

Syyshuoltoa osa3
 
8 Liiteet
Vähän taas peltitöitäkin, etulokareiden pientä oikomista ja tuon takapellin vaihto. Tuo vanha peräpelti oli jo muutamaankertaan oiottu, ja kun se oli alunperin tehty galvanoidusta pellistä niin eihän siinä maali pysynyt. Irroittelin sen paikaltaan ja hankin uuden palan 2mm jäykästä alumiinista. Vähän reikien tekoa ja sovitusta, maalia ja hyvä tuli taas, vielä kun Emäntä (hän kun on meistä se taiteellisempi:)) kirjailee ton Orange rover:in tonne taakse niin valmista tuli. Niin ja sit tietysti maalin kuivumista odotellessa laitoin noi moottori ja vaihteisto öljyn coolerit tolleen vähän fiksummin.

Harriko 02.02.2015 18:52

Etulokasuojia
 
9 Liiteet
Rupes tuo ainainen etulokareiden offin jälkeinen oikominen kyllästyttään, jotain vahvempaa sinne pitää saada. Kaupasta hieman putkea, putkentaivutin, ja hitsuutteleen. Siitä se rupes muotoutumaan, ensin kehikko, sitten valojen paikat, ja valot ja vilkut, vähän alumiinia, ja nythän siitä jo näkee mikä siitä tulee. Samalla korjattiin nuo Lopella siipeensä saaneet kattokaaret, tehtiinkin niistä vähän virtaviivaisemmat.

Pertsi 02.02.2015 19:48

Tossa ekassa kuvassahan oli jo hyvän näkönen ja valmis vaihtoehto eli lokari veks kokonaan?:cool: Onhan se tietysti roovverin näkönen ton lokasiiven kanssa ja työnjälki on kyllä hyvän näköistä!

Harriko 02.02.2015 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 1199689)
Tossa ekassa kuvassahan oli jo hyvän näkönen ja valmis vaihtoehto eli lokari veks kokonaan?:cool: Onhan se tietysti roovverin näkönen ton lokasiiven kanssa ja työnjälki on kyllä hyvän näköistä!

Juu, oishan se avara, mut ei taitais leimasetä tykkää.:D:D

Harriko 03.02.2015 17:58

Kanttausta
 
3 Liiteet
Tänään piti sitten opetella vähän kanttausta. Hirveesti ei oo noita peltipuolen työkaluja, mutta päästähalkaistu pultti, pieni alasin, ja vasara löyty. Eli ton lokarin pyöräaukkoon pitäis saada kantti lokasuojalevikkeen kiinnittämistä varten. Kyllähän se siihen syntyi, ja levikekin istui mukavasti paikalleen. Että tällästä tänään:)

Kaitsu67 03.02.2015 18:28

Siitähän tuli hyvä! :D

Harriko 03.02.2015 18:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1199958)
Siitähän tuli hyvä! :D

Juu, jos tota kanttausta tarkoitat. Tekijän ja työkalut huomioonottaen pidän lopputulosta ihan kelvollisena,:D ei lähtenyt vetelemään minnekkään vaan pysyi sivu ihan suorana. Nytpähän on sitten kokemuslistalla tommonenkin.:)

Harriko 04.02.2015 19:44

Lokasuojan nypläystä
 
6 Liiteet
Tänään piti sitten tehdä tuon lokarin kansi. Kuviosahalla pala irti plootusta ja rälläkällä reunojen siivous, vähän paikalleen sovitusta ja etureunan taivutus. Sitten piti tehdä nuo reiät lämppärin ilmanoton ritilöille, vingulla ja kapeanauhahiomakoneella upotus ettei ritilä törrötä tossa turkkialumiinissa. Tommonen siitä sit tuli, ei tartte enää tehdä kun toinen puoli, ja vähän maalata, ja,ja,ja:D:D:D

Kaitsu67 04.02.2015 23:59

Minkäs paksuista turkkilevyä toi on? 3/5 mm ?

Pitäis kanssa merialumiinista leikellä omiin rakkineisiin. Kuviosahalla meni ok? Oliko joku erikoisterä?

Harriko 05.02.2015 00:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1200374)
Minkäs paksuista turkkilevyä toi on? 3/5 mm ?

Pitäis kanssa merialumiinista leikellä omiin rakkineisiin. Kuviosahalla meni ok? Oliko joku erikoisterä?

Kolme millistä + kuvio. Kuviosahalla meni hyvin, oli alumiiniterä. Ilmanoton reiät kairasin tommosella säädettävällä reikäterällä, ensin vähän isompi ritilän upotusta varten, sitten vähän pienempi läpireikä.:)


Sivu luotu: 15:01 (GMT +2).