![]() |
Luotettava nykyajan 4-veto?
Emännälle uudempaa työmatka-autoa hakusessa, ni aattelin kysyä josko löytyisi kokemuksia.
Eli 2000 luvun dieselmoottorinen(ehkä bensa) 4-veto mahdollisesti automaattivaihteistolla, henkilöauto,citymaasturi tai maasturi. Mutta mutta monissa merkeissä on kalliita tyyppivikoja ja en haluaisi semmoseen sekaantua. Mitäs merkkejä/malleja/moottoria kannattaa ehdottomasti välttää ja tietysti kiinnostaa kuulla niitä positiivisia kokemuksia myöskin. Ihan uutta en ollu ostamassa, takuu loppuu aikanaan. Eikä ole kovin mukavaa seisottaa autoa korjaamolla vaikka korjaus menisikin takuuseen. Tietenkään niin luotettavaa nykyautoa ei ole olemassakaan kun joku vanha mekaanisella ruiskupumpulla varustettu dieseli on. Kertokaa kokemuksistanne. |
Lainaus:
|
Manuaalisubaru taitaa olla ainoa oikea neliveto nykyään. Ja mitä on kokemuksia niin varsin luotettavia ovat olleet, pl. kytkimen lyhyt ikä(100-150tkm).
|
Jos pitää olla oikea neliveto niin eipäs siinä taida olla kuin Audi, MB, BMW ja Subbe vaihtoehtoina. Ja niistä ns. yksinkertaisimmat/vähäongelmaisimmat nelivedon toteutukset on Audissa ja Subessa (MBllä ja BMWllä on jotain pidemmälle vietyä älyä/kytkentää nelivedon toteutuksessa + ylimääräinen kardaani eteenpäin). Jos pitää olla dieseli niin jäljelle jää Audi. Suben ensimmäisen sukupolven dieseleissä on toaalisen pahoja ongelmia alakerran kestävyydessä). Tosin automaatti + diisseli ei toteudeu kuin isoissa moottoreissa Audilla. Bensa subbe + automaatti => pirusti palaa bensaa, varsinkin "maasturimalleissa". Jos automaatista voi tinkiä niin mä laittaisin A4 1,9TDI Q Audin joko B6 tai B7 korimallina => kohtalaisen luotettava perusmoottori ja pomminvarma voimansiirto, maltillinen kulutus eikä lahoa alle.
|
Suosittelen että tutustut land rover freelander 2 :een. On hyvä, tyyppiviat minimissään huoltokystannukset inhimilliset ym.
-Joel |
Taitaa Pajero Sport olla paras vaihtoehto. Perustekniikka ikivanhaa, ei liikaa turhia sähkövermeitä, osat käy pääosin vanhemmistakin Mitsu malleista... Isäukolla ollut nyt peräkkäin kaksi tuollaista ( ajanut noin 200tkm ) ja ainut varsinainen vika on yhdet pinionin laakerit takaperästä. Tuo peräjuttukin outoa koska ei ole tyypillinen vika Mitsulle. Tällä hetkellä ajossa oleva on viimeisen vuosimallin, eli 2006, maahantuojan lastuttama ja se kulkeekin ihan mukavasti. Kannethan noista on aina halki jos sen jostain syystä joutuu irroittamaan ja muutenkin kannentiivisteremppa on jossain vaiheessa esissä mikäli vanhat merkit paikkansa pitää.
|
mä annan äänen subarulle ei ootaas vuoteen konepeltiä tarvinnu aukasta
|
Niin ja kannattaa vähän laskeskella sitä työmatkan määrää/polttoainekuluja. Tuollainen A4 sedan mennee aika lailla matalia 6litran kulutuksia matka-ajossa, maasturikategorian autot mennee lähempänä 8-9L/100km + 200-400€ kalliimpi dieselvero (paitsi jos on huoltoauto tms.)
|
Grand Cherokee, meil ollu vm 2003 koht vuoden ja jotai pikku hipistelyy tietty ollu mut ite melko pitkälle pärjänny, mersun koneella ja tomaatilla.
|
2004 asti, eli pitkittäismoottorisissa Passateissa myös sama nelivedon toteutus kuin pitkittäismoottorisissa Audeissa. Kaksi sellaista Passattia omistanut, kummankin 3-4 vuotta ja kilometrejäkin tuli kumpaankin lisää n. 100 tkm eikä suurempaa valittamista noista.
|
Lainaus:
Huonoilla teillä paljon ajettaessa ongelmana on monimutkainen alustarakenne ja suhteellisen heikot pallonivelet joita on paljon... |
Hilux
Hilux on tietty sitkeä peli, maantieajossa alle 100km/h ja vakiopyörillä menee jopa 8L/100km, mutta kaupungissa ja varsinkin talvella helposti 12L/100km ja kyseessä 2,4TD.
Tai sitte neliovinen bensa Hilux mitä taitaa olla suomessa tosi vähä ei ole diesel veroa ja kulutus varmaan enemmän. Itellä 2,4TD vm.2000 ja ei juuri vikoja ole ollut, tosin pintaruostetta on ollut alustassa ja paljon, mutta vain pintaruostetta. |
Luotettavaa Japanilaista laatua: Suzuki Grand Vitara
|
Lainaus:
Lainaus:
Jos itelle riittäis henkilömallin auto, olisi se edelleen Audi A4 farkku 1.9Tdi Q manuaali vaihteisena... Oma oli -97 ja ajettu 440tkm, eikä siinä mitään ihmeempää ollu. Lainaus:
|
Lainaus:
Tähänkin topikkiin oikea vastaus on: Toyota. :p Jos teiltä päin saa maakaasua niin Land Cruiser 120 bensakoneella kaasutettuna olis aika hulppeen hyvä ja ääliövarma, tilava ja mukava käyttöauto pienillä käyttökuluilla, halvempi ajella ja pitää ku vastaava diisseli. Vaikka tuon kipaiset: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5640174 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Patrolli vie noin 10L. Joskus mietittiin että miten sais yhdistettyä mersun tehon sekä mukavuuden ja diesel venton pa-kulutuksen Patrollin etenemiskykyyn. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Olisko RAV4 mistään kotoisin? Saaressa tehtyjä Freelendereja en ostaisi, liikaa tullut kansipahveja ja ikkunanostajia tms. vaihdettua. |
Lainaus:
|
Audia kovasti ylistetty, pitää firman A6 Audia seuranneena ja ajeneena ihmetellä miksi kehutaan. Tuohon vaihdettu kone jo ainakin kertaalleen, nokka-akselikin, EGR- antureita useamman kerran, mätäkin on mokoma.
400 satkua on lasissa tuossa, tilat ja ajo-ominaisuudet ihan perustasoa, vaihdeloota tuossa käsihämmenteinen, se on ollut ok, ainoastaan minun mielestäni turhaan 6 vaiht, sama välitys ja 5 vaiht niin ei tarvisi turhaan veivata niin taajaan. Ihan kivasti tuo liikkuu kyllä, nelikko ei toi ole mutta Audi kummiskin :D, vuosimalli lienee -00 luokkaa. |
120 land cruiseri, väittäsin, että idioottivarma.
|
Lainaus:
Mulla oli joskus sorento manuaalina, niin siinä neliveto toimi juurikin noin, eli normaalisti oli takavetonen ja neliveto oli "jäykkää" mallia... Automaattivaihteisessa taisi sitten olla jonkinlainen automaattisesti kytkeytyvä neliveto... Oli mielestäni ihan kohtuullinen ajaa pitempääki matkaa, eikä siinä reilun vuoden aikana tainnu mitään isompia vikoja olla... 2,4 bensakoneella taisi mennä jotaki ~9l/100km maantiellä ja ~14l/100km kyläajossa |
Joo..ei kai Audia kannata ostaa jos ei halua "oikeaa" nelivetoa. Eli jos se ns. mekaaninen jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä on vaatimus ja siihen haluaa yhdistää dieselin niin ei jää jäljelle montaa vaihtoehtoa kun puhutaan henkilöautoista. Itsella oli sama tilanne aikoinaan ja päädyin silloin Audi A4 B7 2.0TDI Q farkkuun (200tkm olen veivannut käytännössä normihuollolla). BMW ja MB oli auttamattomasti ulkona budjetista ja valikoima on 10x pienempää mitä Audeissa, varsinkin jos joutuu noita "pikkumoottoreita" katselemaan. Ja tosiaan niiden nelivedon ratkaisu on monimutkaisempi (kun käytettyjä katselee niin rempat ei mene takuuseen). Jos vähänkin tulee matkaa enemmän niin en kyllä "oikeita" maastureita katselisi niiden suuremman löpökulutuksen vuoksi (+ samalla rajatulla budjetilla joutuu menemään vanhempiin/enemmän ajettuihin). Jos ei paljoa tule kilometrejä niin Suben bensakoneet ja neliveto on kyllä toimivaa ja siihen saa myös automaattia. Maavaraa on cittarikategoriassa ja crossoverkategoriassa yleensä eniten (Outback tai Foresteri)
Jos taas "nelivedoksi hyväksytään" ns. sähköisellä/hydraulisella kytkennällä toimivat nelivedot (eli perusratkaisu ja toiminta on etuvetoa, ja sit kun sutii niin lähtee takapää mukaan jollekkin tasolle/nopeudelle asti) niin silloinhan vaikoimaa on merkittävän paljon enemmän, sekä henkilöautoja että citymastureita. Mielenkiintoisa vaihtoehtoja olisi mm. Skodan Octavia ja Yeti (voitti mm. TM:n citymaasturvertailun) minun makuun myös, varsinkin löpön kulutus on varsin maltillista näissä uudemmissa autoissa. (DSG laatikoita pitänee vältellä VAG konsernin tuotteissa, ehkäpä ihan uusissa ne on jo kunnossa?) |
Itse voin ainakin suositella volkkarin nelivetoa. En ainakaan omassa käytössä edes huomannut, että milloin haldex kytkeytyi päälle, sillä vetoa oli kyllä aina takana ja edessä kun sitä tarvittiin.
Haldexin toiminnasta täytyy huomauttaa, että nelivedon kytkeytyminen ei aina vaadi sutimista, vaan siihen riittää myös kaasupolkimen vähän reilumpi polkeminen. Joten kai tätäkin voi kutsua "jatkuvaksi nelivedoksi". Koneenahan volkkarin 1.9TDI on kyllä luja ja pihi ja uskaltaisin väittää, että volkkarissa on sähkövikoja hieman audia vähemmän, vaikka autot muuten ovatkin lähes samoja. (johtuu tottakai sähkölaitteiden vähemmyydestä..) Sitten jos haluaa henkilöauton jossa on kiinteä vetosuhde, on valittava subarun 50:50 (joka ei todellakaan sitten ole polttoainetaloudellinen) tai bemarin 330xd 38:62 (99-05) Subaruthan tunnetusti on kohtuullisen luotettavia. Bemari kestää kunnollisella huollolla todella hyvin lukuunottamatta etuvetareita ja laakereita joita saat vaihdella 150-200tkm välein. Tuo kolmen litran kuutonen on todella luja ja pihi, manuaalina voi kulutus mennä jopa alle kuuden. |
Nyt teillä on puurot ja vellit sekaisin kun puhutte OFFIPALSTALLA haldexista nelivetona :) :) :) :) :) Jotain väittäisi tietäväni myös noista VAG konsernin autoista kun yhden merkkisiä sellaisiakin näen töissä päivittäin, ja yhdy aiempien kirjoittajien kommentteihin niiden erinomaisuudesta verrattuna muihin merkkeihin. Land Rover on kuulemma siitä mukava merkki että aina maksaa kun jotakin hajoaa, kertoi yksi Freelanderin omistava kaveri.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
mutta nämä asiat tuntuu olevan ikuisuus väittelyä. itse ajelen sillä millä näen asian parhaiten hoitavan. sitten jos tarttee jotain muuta, niin vaihtaa tai ostaa toisen kulkineen. |
Lainaus:
|
excursion, kulutus, massa, pituus, jenkki...
|
Lainaus:
Ikuisuusväittelyä sitten kun osa ajelee noilla 10l, allekkin. Toki jos ottaa sen 80km/h vauhdin, cruise päälle ja ajaa 100km katsoen kulutuksen voi päästä pienempään lukemaan. Toki saattaa olla että itse on huonompi kuski ja ollut kehnommat autot... |
Jos kokemusta amerikkalaisista on vain vanhoista letukoista, niin ei kannattane olla asiantuntijana. Sain minäkin Suzuki PV:n aikoinaan syömään sen 10l satkulle ja se ei edes painanut mitään. RAM veti cumminsilla vakiona 10,2 ja painoi reilu 3000kg enemmän. Eli jos nyt vain kehutaan niitä omia vehkeitä ja mittaillaan munat sitten saunassa. :)
|
Samaa mieltä, palataas aiheeseen! Lainaan topiiccia kun itselläkin joku hakusessa. Tuolla vilahti Tojon Rav4 joka kiinnostaisi myös minua, kellä on kokemusta siitä? Ravikin esiintyy 2,2 diisselinä, mutta koneessa kuulemma tyyppivika jonka seurauksena konerikko "100% takuulla" viimeistään 150 tkm:ssä?
|
Lainaus:
Aika pieni tollanen n. 10 vuotias Rav4, mutta huoleton peli jos tilojen puolesta kelpaa. |
Lainaus:
Mutta joo noita kulutuksia kun kuuntelee niin takapotku hiasellakin osa ajaa 7l noilla vanhoilla 95 asti olevilla malleilla. Meillä oli noita työkäytössä 3kpl yhdessä työpaikassa ja niillä ajo sellaisella n.9l ksk kulutuksella. Mutta saahan noita mittailtua ja kehuttua miten tahtoo :D |
Kahden Hiluxin kokemuksella, tuo Rami oli ihan yhtä kallis ajettava omassa työ käytössä. Korotus ja isommat renkaat teki toki heti kulutukseen lisää. Hiluxeihin vain ei tarvinnut koskaan tehdä mitään.
Mutta, mitä muuta siltä autolta vaaditaan? Neliveto vai "neliveto", luotettavia on varmaan suurin osa jos huollot on tehty ja ajomäärät on pieniä. Minusta mukava ajettava ja hyvä ajettava on kaksi eri asiaa. Olen huomannut, että kun omalle eukolle on lyönyt tiskiin ne omat vaihtoehdot, niin siitä se sitten on valinnut mieleisensä. Nyt sillä on alla X5 bemari ja kuulemma enempi tykkäsi edellisestä vanhemmasta KZJ-90 Toyotasta. Toi cruiseri kuulemma oli niin paljon näppärämpi pyöritellä ja sillä oli mukavampi ajaa. Bemarilla toki on hyvä ajaa, mutta eipä siinä oikein ole meisseliä mihinkään muuhun. Toimii (vielä) ja oli halpa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Saa tulla kokeilemaan jos ei usko kuhan ite tankkaa. |
Lainaus:
kuitenkin kaikki häviää tankista, jokainen litra tavallaan. niin ja nuo jenkit... kai ne on yksilöitä (vai riippuuko kuskista tai ajotyylistä tai varusteista) ja kulutukset on niissäkin varmasti ihan yhtälailla alle kympin lukemista ylöspäin kuin jossain hiluxeissa tai rav:eissa. |
Itellä Skoda Octavia 1,9Tdi 4X4 2008 nyt ajettu 130tkm ja ehdottoman tyytyväinen ollu. Kulutus siinä 5,2 ja 6,3 välillä, hyvin toimii "neliveto":D eikä kyllä huomaa koska kytkee vetoa ja koska ei. Ihan kuin volkkari mutta PALJON halvempi! Vähän sais olla enemmän tehoa jos paljon vetää kärryä kun ei ole kun 100heppanen.
|
Lainaus:
Km määrät myös rahankäytön kera on ihmisillä eri asemassa 3-4 kymppiä kun ajelee vuodessa niin eroa tulee 10l ja 15l ksk kulutuksella jo pikkuisen. Tuollainen ei varmaan ole niin tarkka renkaista tms kun vääntö on raju ja isoa massaa muutenkin kone tehty liikuttamaan, noissa kinkkukaapeissa ym hilukseissa ne isot renkaat suhteessa ottaa enemmän pienestä koneesta. Taitaa olla 8,5l pienin mihin on omalla hiluksilla päässyt mutta todellinen ksk kulutus lienee siin 10,5l. |
Tää on nyt jo niin offtopikkia mutta Tapsallahan on nyt tällähetkellä mun vanha Suburban ja pienin maantiekulutus mitä oon mitannu (enkä sitä kovin usein mittaillu) on ollu 12,4l satkulle, reittinä Lahti-Kajaani. Ajonopeus oli se mikä rajotus+hiukan päälle eli satasen rajotuksella n.105km/h. Ja aika monta ohitusta tuli tehtyä. 5" korotettu, 33" renkaat, 4.10 välitykset ja auton omapaino 3670kg työkamat kyydissä (kävin vaakaamassa ennen lähtöä).
Konettahan siitä on hiplattu enemmän ja vähemmän, kampiakselin päästä tulee n. 320hp ja 700Nm. Alle 12l maantiekulutuksiin on mahdollista päästä ainakin tolla autolla kun kaikki on kunnossa. Seka-ajossa mulla meni 14-15l. |
Äijällä on jokapäiväsessä ajossa 120:nen land cruiseri ja on ajanu reilun 100tkm, vuosimallilta siis 06. Menee hangessa ja maastossa suht hyvin ihan katukumeillakin. Seka ajossa kulutua pyörii 9l tienoilla. Autoon ei oo isompia remontteja tarvinnu tehä, öljyt yms säännöllisesti. Jaksaa kiskoa kärryäkin, jarrullista sai vetää muistaakseni 2800kg. Hyvä peli!
|
Tätä aihetta kun lukee niin kovasti näyttää siltä ettei kukaan ole ostanut huonoa nelivetoa, vaan kaikki ovat osanneet valita juurikin sen helmen. Kukapa sitä omaansa haukkuisi... :D
|
Lainaus:
|
Kaverin supurpaani 6,5 td vei kesällä jotain 15 satasella, talvella sitten 18-22....4" alusta korotus, noin 35" pyörät ja juur Gempsuhuollon tekemä uus kone. Kannet halkes. :D
|
Lainaus:
|
Kato hei.
Lainaus:
|
Pienemmällä litrateholla parempi hyötysuhde? Eli päinvastoin kuin pensakoneissa?
|
Lainaus:
|
Edelleen, ei kosketa alkuperäistä kysymystä millään tavalla mutta:
-Ainakin noi 6.5td koneella varustetut Suburbanit/Pick-upit on yksilöitä kaikki. Tehtaalta lähtiessä softat on ollu sinnepäin kunhan vaan päästönormit täyttyy. Mulla on ollut neljä eri 6,5td koneista autoa, kolme Suburbania ja yksi K3500 dually crewcab. Kulutuslukemat niissä on vaihdelleet 12-28l välille, ja se onkin melkosen iso haitari. Suurimman kulutuksen tarjos eräs 4" alustakorotuksella ja 35" renkailla oleva Suburbani, maantiellä 16-18, kaupunkipainotteisessa pyörittelyssä 22l satasella oli arkipäivää. Ja tämä kyseinen yksilö oli selvästi "tehottomin".. Niillä softan parannuksilla, putkiston avarruksella, laatikon toiminnalla, pumpun ajoituksilla/opetuksilla yms. on iso merkitys tehoon sekä kulutukseen. Ennenkuin mitään niistä rupeaa muuttelemaan niin pitää jotain niistä asioista tietääkkin. Mitä enemmän mä oon noita virittänyt sitä vähemmän ne on vienyt, ja mulla on ekana kriteerinä ollut teho eikä kulutus. Kaikista on tarkistanut matkamittarin virheen gepsillä ja käyttänyt oikeaa kerrointa tarvittaessa.Mutta sama se mulle mitä mieltä asiantuntijat on, mun autot vie jatkossakin senverran mitä kolme nekrua kerkee yhdessä vuorossa pumpata. |
Lainaus:
Ykkös freelanderit olivat täyttä paskaa... Ihan niin pahasti että kun freelander 2 tuli niin jenkeissä sitä myytiin kokonaan uudella nimellä LR2 ;) Aina vm 2000 asti olivat erittäin vika alttiita mutta 2001 eteenpäin ihan kelpo pelejä... Nimimerkkiä itsellä ollut ja paljon ajettu. Kyllä se 1.8 oli ihan ok, vaikkakin hyvin nuhainen ja kansiongelmat tosiaan sai kuriin kun tiesi mitä tehdä. Kuitenkin oma freelander 2 / lr2 täyttää nyt kolme ja on ollut täysin ongelmaton. Kilsoja tulee vuodessa se 30-40000 työmatkan takia ja sillä kyllä vedetään yms paljon, eli ei ihan helpolla päästetä. Ja minusta omaan käyttöön aivan loistava :D Mutta kukin taaplaa tyylillää, ei silti turhaan haukuta ;) -Joel |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Omat kokemukset ja havainnot tukee seuraavanlaista näkemystä dieselkoneisten autojen kulutuksesta:
- kulutusta nostaa eniten kulkuvastuksen kasvaminen johon vaikuttaa korin mitat ja muodot, renkaat ja onko peräkärryä tai jotain muuta kuormaa vaikka katolla - paino vaikuttaa myös muttei ihan niin selvästi kuin luulisi - dieselkoneen sylinteritilavuus ei vaikuta ihmeemmin kulutukseen jos se on järkevissä rajoissa - pieni kone on parempi lyhyessä ajossa esim. lämpenemisen takia ja iso kone on parempi kun tarvitaan voimaa vaikka nopeassa ajossa ja kärry perässä - perinteiset momentinmuuntimella olevat automaatit nostaa kulutusta |
Minuu yllättäny positiivisesti tuon mun FJ:n kulutus. Normiajossa pääsee 12-13 l/100 km välille, joskus jopa lähemmäs 11 l/10km, 1600 kg/250 cm vaunu perässä 15-17.5 l/100 km. Korotusta 3" +34" kumit ja jatkuva neliveto. 4-litrainen V6 bensamosa siis pellin alla.
Ex-KZJ90 3.0TD:lla vei seka-ajossa liki 11 l/100 km, vaunu perässä 14-16 l/100 km. Eli vain about litraa vähemmällä. |
Lainaus:
|
Muakin ihmetyttää sun kaltaset sankarit mitkä pitää muita näköjään vähä-älyisinä ja täysin kädettöminä. Eikä osaa edes peruskoulumatikkaa.
Nyt kun kerran tiedät niin kerroppa mitkä on tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat esim. vaikkapa tollaselle 6.5td Suburbanille? |
Lainaus:
Edittiä: Nyt mie tajusin, autotehtailla ja öljy-yhtiöil on oma salaliitto ja ne on sopineet tehtaitten kanssa et pannaan autot kuluttamaan mahollisimman paljon, valitettavasti jotkut on huomannu nää systeemit ja onnistunu ohittamaan ne, toivottavasti miekii joskus oppisin sen :-) |
Lainaus:
|
oma näkemykseni asiasta!
vähän oon kyllä erimieltä taas noista kulutuksista mitä ootte laitellu.. akka ajelee bensa v6 syncro passatilla vm98 ajotietokoneen mukaan 11l 100km sekaajossa. itekun ajelen niin kyllä menee reilusti enempi! koitappas ite olla kiihyttelemättä noilla mitkä vähänkin liikahtaa! :D ja tomiva neliveto vastaa kuskin jalkaan joka rengas ;)
Omana autona gr patrolli 3" korotuksella 35" mutikoilla ja 15 hörppää sekaajossa ja sit jos haluaa mukamas kiihytellä mitä se ei tolla rengastuksella kylläkään tee niin menee tuplamäärä! mutta jos auto on kevyt ja pikkupyörät alla ja matkaa ajaa niin eihän se hörppää! 3500 kiloo painava auto isoilla pyörillä niin se kuluttaa! ei ne massat ilmasiks liiku! |
Tää topikki kun näyttää menneen vain kulutuksien ilmoittamiseksi, niin mäkin laitan omien herkkuperseiden lukemat. Ne on ihan laskettu ja todelliset. HDJ +4"/35" 17.3 litraa seka-ajossa. HJ61 pikku korotuksella +35" 10.5 litraa 95% maantietä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja tossakin asiaan vaikuttaa laskeeko matka-ajossa nätisti päästelleen 100km ja kertoo kuinka pieneen pääsee vai laskeeko esim 2-3kk km ajossa menneet naftat tai sitten vaikka koko vuoden ksk kulutuksen. Matka-ajoa on osalle 10-30km suuntaansa, osa voi sitten hurutella pidempiä siivuja. Tietokonetta kun seuraa hlö autossa niin meillä jää ksk nopeus 42-46km/h vaikka väliin lykätään "maantieajoa" jokunen 10km johonkin suuntaan. Hiluksilla päässee normikumeilla nätisti 8,5l tietämille matkassa mutta 10,5l lienee lähellä oikeaa kulutusta. Aikonaan kun oli HJ, ahtamaton , ajeli muut 10l kulutuksella kun kuunteli, oma vei 12l vähintään mutta se siitä... |
Lainaus:
|
Mites noitten isojen jenkkimaastureitten luotettavuus. Kukaan ei oo ihmeemmin kehunu eikä moittinu. (Tyyppi)vikojahan näissäkin varmasti on. Entisellä työkaverilla tommonen Kanadasta tuotu Excursioni, ni jotain höpötteli suutinremontista.
Mites näitten CRD koneisten Jeeppien nelivetojärjestelmä olikos se jatkuvaa mallia niinku vanhemmissakin vai kytkettävä? |
Kulutuslukemista voi jatkossa väitellä aiheelle avatussa topicissa.
http://forums.offipalsta.com/showthr...17#post1012717 Auton valintaa ei tulla tekemään pelkästään pienen kulutuksen perusteella. Siis eihän pienestä kulutuksesta mitään haittaa ole mutta suurempi painoarvo on luotettavuudella sekä pakollisten(tyyppivikojen) korjauksien kustannuksilla. |
Mikäs se oli se VAG konsernin moottori johon ei kannata sekaantua missään nimessä? 1.9tdi konetta on kehuttu paljon ja epäilemättä on varsin hyvä tekele.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuossa 2,5 V6 TDI oli niitä nokkavikoja johonkin ikään asti. Siemenssin pumppusuuttimilla olevissa koneissa suutinvikoja.
|
SCOUT
Lainaus:
Reilu pari vuotta ollut ajossa eikä mitään vikaa ilmennyt, kulutus n. 5litran luokkaa 2,0 TD:llä ja menee syvässäkin hangessa hienosti. Tossa Scoutissa on vielä pieni korotus ja panssarointia, kääntyvät xenonit ja tavaratilan kuormaverkot integroituna ym. Tosin tota ei taida saada enää uutena Suomessa :( Ja toi on tosi kiva ajaa, hyvä ajotuntuma ja penkit (sivuttaistuki). |
Lainaus:
|
Omakohtasella kokemuksella subarut ovat olleet mahtavia autoja jos ei tarvi maasturia, neliveto toimii, outback oli mahtava peli ajella kun oli tehoa ja automaatti
nyt pihassa subarun impreza 2.0 vaparilla(bensa) farkkumallia ja automaatti ja näin kesällä menee nätillä ajolla n7l/100 talvella meni8-9, eikä mitää moitittavaa tekniikassa. ei pahemmin tarvinut suditella liikkelle lähtiessä vaikka mikä keli oli talvella. ja noita farkku imprezoita ollut jo 2 aiemminkin manuaaleina ja ei kyllä voi tekniikka moittia, taisi yhden kerran joutua eteen vetarin vaihtamaan ja ilmanputsarin...eli ei paljoa tekniikkamurheita ole, ja nämä siis 90luvun laitteita, omakohtaista kokemusta ei noista 2000luvun subaruista ole kun et kävi diiseli imprezaa kokeilemas manuaalina. jos joku minulta kysyy kätevää käyttistä niin kyllä minä subaruun ohjastan. ei ne osatkaan maksa kuten mersulla tai audilla... ja itekkin jos varaa olisi niin ostaisin käyttikseksi tuon outbackin automaatilla ennemmin kuin audin tai mersun, makuasia ehkä mutta eikös niitä ehdotuksia tässä kyseltykkin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuossa noita Jeeppejä katellu ni mitäs eroa on moottoreissa
-3,1td -3,0crd -2,8crd -2,7crd -2,5crd Teho, vääntö, kulutus, kestävyys? JOssain oli maininta että nokkahihna vaihdettu. Ovatko crd koneet kaikki hihnalla? 2001 2,7crd vs 2004 2,7crd mitään muuta eroa kuin hintapyynti 2001 9-10t€ vs 2004 12t€-17t€ Suunnilleen samat ajomäärät kuitenkin. |
Lainaus:
mersun koneissa on mm.ketju. tehot suurinpiirtein samat kuin e mallin mersuissa. rikki menee kaikki osa aikasemmin osa myöhemmin. |
Rav4 olis mielessä käyttöautoksi. Minkälaisia kokemuksia näistä on kertyny? 2000-luvun kampe kiikarissa, bensana ja "nelivetona".
|
Mitään muuta tietoa ei oo kun että jos on vvt-i koneella niin öljyn syöntiä voi olla luvassa.
|
Lainaus:
|
Eikös tuo öljyn syönti ollu ainaki 1.8 ongelma joskus? Dieseli ei ole oikein vaihtoehto järjettömän verotuksen ansiosta vaikka muuten houkuttaiski.
Minkälainen neliveto näissä on? Liikkeessä kävin yhtä kattomassa, mutta myyjä ei osannu sanoa oikein mitään (vaikka Toyotan merkit liikkeen katolla oliki) eikä kokeilemaankaan päässy ku oli siitä jo kaupat sopinu.. |
Minulla ollut Rav4 oli siis 2 litrainen bensa. Tuossa mallissa oli vielä keskitasauspyörästöllä varustettu jatkuva neliveto. Jostain vuosimallista lähtien Toyotakin on siirtynyt osa-aikanelivetoon, jota joku "äly" ohjaa.
|
Vuoden verran ajelin 2004 vuotisella rav4:lla. Oli 2 litranen vvt-i ja neliveto oli keskitasauspyörästöllä...
Tienpäällä ja mettäteillä oli ihan mukava ajella.. Tosin umpista ei tarvinnu ko 15 cm missä oli kova kuori päällä, niin ei jaksanu oikein edetä... |
Viikko sitten vaihdoin mun -07 hiluxin -11 mallin bensa/automaatti rav4:seen. Tampereelle asti piti mennä vaihdoille, kun ei etelässä halunneet ymmärtää hilun arvoa.Kyyti ainakin tuntuu mieleiseltä ittelle hiluxin jälkeen, ja kulutus pyörii siinä 8,8 - 9,5 nurkilla. Toyotan titaani takuu voimassa vielä miltei pari vuotta tuomassa luotettavuutta.
|
Rav4sta kannattaa huomioida että kytkin kestää jatkuvassa nelivedossa noin 200tkm ja vaihto merkkiliikkeessä n1400e töitä on vissiin paljon.
Nelivedon toiminta on ainakin hiasessa samalla tekniikalla aika epävarma. Jäi kiinni niin ainoastaan toinen eturengas pyöri tyhjää ja mitään muuta ei tapahtunut. Uudemmista voi lukea tm testistä ei ne kyllä sitäkään kehunut. Ite päädyin 2004 Grand Vitaraan ja en ole katunut. On kytkettävä neliveto ja hidaspuoli ja luotettavaa japanilaista tekniikkaa. |
grand vitara
Onko Grand Vitara kokemuksia dieselkoneella? Onko padat ketjulla vai hihnalla? Miten ovat kestäneet? Voimansiirto? Kori? Sähköviat? Joku -06 vm kiikarissa olis.... Ja entä ne nelivedon käyttöominaisuudet tuon ikäisissä?
|
Lainaus:
Noi diisselit on kuulemma pikkusen meluisia ja vähän laiskoja mutta eiköhän niilläkin toimeen tule. Tosin nykyisillä polttoaineiden hinnoilla saa aika paljon ajaa, jotta on kokonaisuutena edullisempi kuin bensamoottorinen. ps. mun eka Grandi on näemmä myynnissä nettiautossa: http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/6792925 |
Lainaus:
Noi diisselit on kuulemma pikkusen meluisia ja vähän laiskoja mutta eiköhän niilläkin toimeen tule. ps. mun eka Grandi on näemmä myynnissä nettiautossa: http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/6792925 |
Lainaus:
Bensakoneet on Suzukin omaa tuotantoa, jossa jakopää ketjulla. |
Sivu luotu: 04:25 (GMT +2). |