Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   NiRuNaRu: DAS kingkäp!!! Jatkajaa? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111301)

Häänrik 27.05.2013 22:29

NiRuNaRu: DAS kingkäp!!! Jatkajaa?
 
3 Liiteet
Liite 37480
NuuBeRi:n Kc alkoi olemaan jo parhaat päivänsä nähnyt ja meni mies ostamaan sitte het SOA patrollin! Päättettiin sitte alata rakentamaan tuosta Kc:sta oikeen kunnon budjettihäristintä kun ny on kaks tonnikeijua saman taloyhtiön pihas mikkä uppoo lähimpään suohon :D

Auton varalle suunniteltu ainakin tähän mennessä:
1. Sääli 0%
2. Kovaa ajoa
3. Syötöt tappiin
4. Kovaa ajoa
5. Korotus ja pakoputki pellin läpi
6. Kovaa ajoa
7. Ahdin kylkeen
8. järrkyttävää auton raiskaamista
Ja niin eespäin :D Autoon on tarkoitus kokeilla mitä härskeimpiä ideoita ja ehkä se joskus nähdään jossain epävirallisissa offikarkeloissa ;)

Ensi töiksi rakenteluestot (lue kilvet) irti ja auton siirto maaseudun rauhaan jossa vaihtelevaa testimaastoakin riittävästi
Liite 37481
Liite 37482

Matka alkoi tyylikkäästi aiheuttamalla kauhea liikennehärdelli pihassa ja olo oli ku vilimitährellä kun sälekaihtimet vilkku joka asunnossa :D

Ewerglade 28.05.2013 05:08

Ihan täysin offtopic pitää kysyä, että mikä tuo patrolli on? 160 maski ja valot mutta kaaret on lähempänä GRää muttei kuiten sinne päinkään?

NuuBeRi 28.05.2013 05:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ewerglade (Viesti 1010310)
Ihan täysin offtopic pitää kysyä, että mikä tuo patrolli on? 160 maski ja valot mutta kaaret on lähempänä GRää muttei kuiten sinne päinkään?

160 se on. Kaaria pullisteltu aika riittävästi.


Ja kyllähän tuon king käpin tulevaisuus meinaa ihan jännittää että mitä siitä oikeen tulee vielä ::D

cybress 29.05.2013 05:33

eikö tuossa patussa ole mk 1 escortin levikkeet :eek:

Ewerglade 29.05.2013 05:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 1010613)
eikö tuossa patussa ole mk 1 escortin levikkeet :eek:

On kyllä kieltämättä samaa tyyliä. Tosin jatkamaan noita on joutunu melko raskaasti, mikäli ne ekkeristä on lainattu.

http://www.slotforum.com/images/Scal...Escort-MKI.jpg

Häänrik 29.05.2013 14:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ewerglade (Viesti 1010616)
On kyllä kieltämättä samaa tyyliä. Tosin jatkamaan noita on joutunu melko raskaasti, mikäli ne ekkeristä on lainattu.

http://www.slotforum.com/images/Scal...Escort-MKI.jpg

Ainakin nii palio painaa tuo auto että varmaan on 20cm rautamölttiin haettu hiomalla noi kaarien muodot :D

NuuBeRi 29.05.2013 15:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1010730)
Ainakin nii palio painaa tuo auto että varmaan on 20cm rautamölttiin haettu hiomalla noi kaarien muodot :D

Ei voi kuin olla samaa mieltä! kunnon tonnikeiju tuo patrolli kyllä on. Oma veikkaukseni on ettei kilvisä olevaa patrollia taida ainakaan kovin montaa olla joka painaisi enemmän.

ssuvik 30.05.2013 07:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NuuBeRi (Viesti 1010738)
Ei voi kuin olla samaa mieltä! kunnon tonnikeiju tuo patrolli kyllä on. Oma veikkaukseni on ettei kilvisä olevaa patrollia taida ainakaan kovin montaa olla joka painaisi enemmän.

Sehän on sitte niinku tehty metsään. Kaikki lisäpaino on vain hyvästä, vai miten se oli? :confused:

Jani_R 30.05.2013 11:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NuuBeRi (Viesti 1010738)
Ei voi kuin olla samaa mieltä! kunnon tonnikeiju tuo patrolli kyllä on. Oma veikkaukseni on ettei kilvisä olevaa patrollia taida ainakaan kovin montaa olla joka painaisi enemmän.


Koskas käydään upottamas se johonkin rapakkoon? :-)

NuuBeRi 30.05.2013 16:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jani_R (Viesti 1010989)
Koskas käydään upottamas se johonkin rapakkoon? :-)

no jos sulla vinssi lyönnissä ja pylpyrä mukana niin kai sitä vois käydä kokeilemas. Tuossa kun ei oo vinssiä ollenkan vielä.

NuuBeRi 17.06.2013 20:37

Tais löytyä syöttöruuviin oikea asento. Käytiin tuossa häänrikin kanssa purkamassa ylimääräisiä osia pois. Samalla tehtiin sitte snorkkelikin kinkäppiin. Häänrikin kameraan tarttui vähän videon tynkääkin ekasta ajokerrasta kilpien poiston jälkeen. Niin ja räpsihän se kuviakin.

Häänrik 17.06.2013 22:27

10 Liiteet
Alkaa kesä lyheneen ja pieni panicpanic että nyt pitää äkkiä saada tätä rojjektia etiäppäin jottei muut ehi erelle typerine porttaaliakseleineen :D

Aivan ensinnä Nuuberin kans purettiin ylimääräiset (VIELÄ EHJÄT) osat pois ja auto keveni AINAKI useita satoja kiloja :D Sitten rakentaminen pelkästään purkamalla alkoi tuntumaan typerältä ja piti päästä luomaan jotain uutta :D
Liite 38150


Laitettihin kuukleen kuvahakuun offroad ja tutkimaan mitäs se maastoauto oikein vaatii. Nuuberihan oli jo aiemmin varustanut auton vinssillä ja katu-uskottavilla renkailla. Ehdottomasti tärkein ja ensimmäinen modaus oli snorkkeli! :D Eihän me muuten palstalaisten kunnioitusta saada :D Ei muutakun rakentamaan-->
Sinänsä budjettiauton rakentaminen tuola kotiranchilla on helppoa, varaosa-autoina toimii hj60, passat, 3kpl w124 mersuja+ 4kpl muita mersuja :D
Siispä pashaatista saatiin imuputki jonka päässä oli valmiiksi aito hongkongista ostettu tuninkifiltteri!
Liite 38151

Filtteroossin päässä lukee vieläpä minne pilotti suihkutetaan koska hehkuthan tästä autosta on sulanut aikoja sitten mäntien päälle=paremmat puristukset ;)
Liite 38152
Reiän suunnittelua. Tuohon ruksi minne reikä tehään!
Liite 38153
Nuuberi melkein osui Johtuu varmaan siitä että asennuskaljat loisti poissaolollaan :D
Liite 38154
Niin ja pitäähän maasturi korottaa aivan taivaisiin! valitettavasti niin ylös ei päästy vaikka ruuvattiin edestä sauvat aivan tappiin :D taakse vaatii vielä riippujen pidennyksen tai kierrejousien keksimisen.

Ennen
Liite 38156
Jälkeen
Liite 38157
Vetarin kulmatkin osui kohilleen :D turhaanhan sielä nivelet on josei ne töitä tee :D
Liite 38155
Snorkkelikin näyttää hienolta :cool: kahluusyvyys parani AINAKI 17cm :D tehtiin syvempiin korallien tarkkailuihin sukelluskelloki vanhasta kanisterista :D
Liite 38158

Testiajoa: KYLLÄ VENYY!!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D
Liite 38159

Tarkkaavaisimmat saattaa huomata että ratsunia rakennetaan arvolleen sopivalla paikalla, nimittäin navetan takana vanhalla tunkiolla :D:D:D

Juuppituuppiin lataan vielä jonku videon kunhan tästä ehtii.

ssuvik 18.06.2013 00:19

Vitun hieno projekti! :D Mut missä ne pidemmät riiput viipyy? :confused: Haluun kuvia niistä! Oon kyl vähän kateellinen tosta. Ihan älytön rakentelutahti :D

P.S. Tiesitkö että äänestän tätä "Vuoden maasturi projektiksi"

NuuBeRi 18.06.2013 08:15

Eiköhän ne riiput ens rakentelu kerralla valmistu. Suunniteltu ne on jo valmiiksi.

Niin ja edittinä: kyllähän siihen ja lainattiin massikan puimuristakin osia...

Häänrik 18.06.2013 13:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1016835)
Vitun hieno projekti! :D Mut missä ne pidemmät riiput viipyy? :confused: Haluun kuvia niistä! Oon kyl vähän kateellinen tosta. Ihan älytön rakentelutahti :D

P.S. Tiesitkö että äänestän tätä "Vuoden maasturi projektiksi"

Hei kiitti että oot meidän tukena! :D Ja rakentelutahtihan on aivan käsittämätön :D rälläkällä tosta noin poikki ja toinen jo hitsaa :D Ens kerralla aivan #¤&%£@ pitkät riiput (20-60cm) nii alkaa oleen takapää kohillaa :D ja pystyputki tähän pitää rakentaa :D Lukkoperäthän täs jo on ilmestyny itestään :eek: varmaan tasauspyörästön pikkurattaat jotenkuten fuusioitunu ilman kemppiliimaa :D

Katoppas severi tuota venyttelykuvaa :D rengas on kiven päällä ja vetarinkulmat on aiva jäätävät :D tää ei voi olla ku hyvä!!! :D

siinä videontynkää syötöistä :D
http://www.youtube.com/watch?v=QLX7Rh4-Kew

Häänrik 25.06.2013 00:05

Koeajoa
 
5 Liiteet
Tämän ehtoon suunnitelmana oli Offirajoittimien poisto ja 20l polttoainetta

Alko alusta elämään ku nyppäs kallistuksenvakaajan irti
Liite 38282
Liite 38283
Liite 38284


No, elämään.. aika liikuntavammaiselta se alusta vieläki vaikuttaa mutta eläimellisiä ääniä se alusta päästelee epätasaisella alustalla :D SKRIIIIK!! BLAMBLAMBLAM!! VINK!! SKRIIK! ja sillee :D

Liite 38285
Liite 38286
Autolla mahtuu nyt paljon pienemmistä väleistä kuin ennen peltitöitä :D Kuskinpuolen kyljen muotoilu kesti osaavissa käsissä noin 5sekunttia!! ei paha :D
Samalla eliminoitiin lasinveivaamisen aiheuttamat maitohappo-ongelmat käsivarsissa kun ei ole enää lasia mitä veivata :( No, eipähän eksytä metsään kun voimme hannu&kerttu-tyyliin seurata lasinsiru vanaa pitkin joka tippuu ruostereiästä takaisin kotiin.
Nuuberi vaihtoi vielä pienemmässä ajassa apparin helman kotelorakenteen ns "tuplapeltirakenteeksi". Tästä pitäisi ilmestyä vireota juuppituuppiin. videolla näkyy myös alustan toiminta kun ajetaan erittäin epätasaisella alustalla urku auki :D
Parannettavaa ensi kerralle= Ajotyylistä johtuen apukuskin vakio penkillä on ERITTÄIN vaikea pysyä.
Laturi olis kiva nii olis varaa sammuttaa auto mettässä tai jopa vinssata

Pääasia että hauskaa oli :D

Häänrik 27.06.2013 20:02

Näyte ajotyylistä :D äänetki on kohallaan :D Huomatkaa alustan äänitehosteet :D:D:D


Häänrik 28.06.2013 18:59

2 Liiteet
Aloin laturia suunnittelemaan, ja koska kyseessä on budjettiauto nii päätin luopua alipainepumpusta.. Ei muutaku metsästämään laturia--> hoojiissa oli konepellis lisälaturin muotonen patti ja ku pellin avas nii sehän oli tuhannen päreinä :D Sitten silmiini osui jotain :rolleyes:

Kappas, olin unohtanu puskaan yhen varaosa-auton.. olisko sielä laturia :confused:
Liite 38388

No ei muutaku pelli auki ja laturia irrot...
Liite 38389
:eek::eek::eek: tuota noin... :D
Piti oikeen kotia tulla suunnittelemaan vaihtaasko laturin JA jotain muuta :D

mikaelt 29.06.2013 01:14

Kappas! Just viikolla kateltiin kaverin kans yhtä kinkkukaappia, josta ei enää oikeen jaksa värkätä tieautoa....Sais OtH pajero treenikaverin
Suunnitelmissa oli lavan poisto, jousien korotus ja kaikken muun ylimääräsen poistaminen. Tai lavaksi joku levy, että saa hevosten heiniä ajettua.

Häänrik 30.06.2013 14:56

1 Liiteet
Tätä projektiahan ei kukaan lue mutta nyt tarttis palstalaisten mielipidettä!

Takapään korottamista tässä mietin, rakennanko

1. Superpitkät riiput
Liite 38451
2. mersun kierteet ja jättää puolet alkup lehtijousista tukivarsiksi (mitähän tapahtu jos kuormalehdet hitsaa norriin kiinni kiertymisen estämiseksi??)

3. kierteet ja tukivarret mallia tein itse raudasta ja mersun puslista

Haaveena ois tehä "säädettävä" nelilinkki traktorin työntövarsista mutta nollabudjetilla hankala ostella sellaisia :(

Ponssekuski 30.06.2013 20:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1019993)
Tätä projektiahan ei kukaan lue mutta nyt tarttis palstalaisten mielipidettä!

Takapään korottamista tässä mietin, rakennanko

1. Superpitkät riiput
Liite 38451
2. mersun kierteet ja jättää puolet alkup lehtijousista tukivarsiksi (mitähän tapahtu jos kuormalehdet hitsaa norriin kiinni kiertymisen estämiseksi??)

3. kierteet ja tukivarret mallia tein itse raudasta ja mersun puslista

Haaveena ois tehä "säädettävä" nelilinkki traktorin työntövarsista mutta nollabudjetilla hankala ostella sellaisia :(



Mie sinuna laittaisin jotkut palikat lehtijuosien ja akselin väliin ja riippuja pikkasen pidemmiksi. Ja taitaa olla tuo etupää kohtuu tönkkö ajella, ku on tappiin asti kirrattu :D Mie ottasin sitä pikkusen alemmaksi, kun se kannoissa ja kivissä kuitenkin ylöspäin joustaa tuo retkukeula. Panssaria alle vaan et kärsii kolistella, sillä saattaa säästää pitkän pennin :rolleyes: Hieno projekti toudellakin! ainakin täällä seurataan tätä :p

Heikki L 30.06.2013 21:11

eikös tuos mersu ole 123? ja siinä om603? rikollista jättää se tonne navetan taakse:)

Häänrik 30.06.2013 21:36

w124 ja kyllähän se 603 on ;) Takapää lepää kuormalehtien päällä, jos ne ottaa pois nii ei hyvä, eikä ne kuormalehdet oikee jousta sisäänpäin :( pitää varmaan kierteet rakentaa :p Tänään piti laitella laturi mutta ajeluksihan se meni ku ei malttanu :D Piti ottaa morsianehrokas kyyttihin nii näköö seki miten typerä harrastus tuo on :D Täs jää pian ehtoohalit saamatta ku katton uudestaan ja uudestaan incar videota missä auto luiskahtaa puuta vasten nii että ovi menee kasaan ja se huutaa "AAA PEILI!!!" ja nauran aiva vääränä :D:D:D
Siitä mukava auto syöttöjen"säädön" jälkeen että se ei sammu missään tilanteessa :confused: Käyntiinki lähtöö laakista! edellyttäen että suihkuttaa reilusti pilottia :D

Onkos kellään kokemuksia lehtijousien hitsaamisesta?? taitaa mennä aiva poikki pienestä rasituksesta? Meinaan jos vetäis tyynesti rälläkällä puolet poikki takaa ja jättäis lehdet tukivarsiksi kierteille ja hitsaa norrat kuormalehtiin? tai sitte pelli molemmin puolin ja pulteilla kirraa ne kiinni ettei akseli kierry liikoja.

Niin ja kyllähän autoon on näköjään tullut yksi ja vain ainut vika :D kiihdyttäessä aurauskulmat menee aiva vinkkeliin nii ettei tiellä pysy ja tarkemman tutkiskelun jälkeen apusimpukka on vähän ottanu ihteensä:(

Ja sinä ryökäle joka väitit että etupää olis jäykkä kun sauvat tapissa niin sen verran voin sanoa että oot aivan oikeessa! :D mutta maastoauton pitää olla korkea niin on paljon vähäpätöisempi asia kuinka se joustaa :D

young n dum 30.06.2013 23:44

tehkää työ se mitä miu on pitäny tehä viimest 9 vuotta eli semi elliptical jousitus.

taka jouset nastan takaa poikki. kieppaa ne ympäri ja jotai tuki varviloita jeesiks. Wittu et on letkee ajella ja on joustoja! :eek:

https://www.google.fi/search?q=semi+...tm%3B631%3B264

joteki noi en tiä toimiiks linkki ku ei oo nörtin vikaa :)


ja joustoja : https://www.google.fi/search?q=semi+...tm%3B631%3B264

Ponssekuski 01.07.2013 08:48

Young n dumin ehotushan on huippu! Tuon toimivuus käytännössä kiinnostas ja ois varmaan halpa ;)

mikaelt 01.07.2013 15:00

MItenkähä letkeet jouset tuosta tulee, josKC:n alkuperäset katkoo? Olisko joku pienen kuorkin pakat parempia?
Mites iskarit...löytyykö tarpeeks pitkiä tarpeks halvalla? Tai sitte jotain jotku motonetin halvimmat tuplana, siis kun en löydä kuvaa... no akselissa kii oleva iskari on yläältä kiinni kahdessa lyhemmässä, jotka sitte kiinni rungossa. Iskareiden kiinnitys toisiinsa on niin että pitkästä on U- mallinen rauta, tietenkin käännettynä. Pitkä on kiinni U:n pohjassa ja pätkät U:n päissä.
- kait systeemillä on joku nimikin, mut ei ny löydy.

Joku tojota:
http://www.off-road.com/aimages/arti...05956/0651.jpg

Näytti olevan jonkilainen 4-tukivarsihässäkkä...tjsp. Just mietin cherokeen xj:n tukivarsihässäkän kopioimista taka-akselile...Alatpäät työntövarsista, sädettävä tulis ja yläpää..ihan mitä tahansa.

Mites etuakseli....onko kellään tietoa mikä jäykkä akseli sopis välistysten ja leveyden osalta melko suoraa.

Häänrik 01.07.2013 15:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1020168)
tehkää työ se mitä miu on pitäny tehä viimest 9 vuotta eli semi elliptical jousitus.

taka jouset nastan takaa poikki. kieppaa ne ympäri ja jotai tuki varviloita jeesiks. Wittu et on letkee ajella ja on joustoja! :eek:

https://www.google.fi/search?q=semi+...tm%3B631%3B264

joteki noi en tiä toimiiks linkki ku ei oo nörtin vikaa :)


ja joustoja : https://www.google.fi/search?q=semi+...tm%3B631%3B264

Jotenki salaa toivoin että käyt heittämässä täälä jonku idean :D Tuossahan ois munaa :cool: Sitte tekis akselin päälle korvakkeet missä on vaikkapa 3säätöreikää :D alatukivarret sitte osoittamaan keskiautoa kohti ikäänkuin upsidedown4linkreversemodesemiellipticalspringforc emodesuspensionsystemprofessional :D:D:D

olis pajassa noita hojon ja pakettimersun pakkoja :P meinaan kc:n alkup pakat on jo väärään suuntaan kuoleentunu nii jos ne katkoo nii korkeus alkaa oleen aika lähellä teinigolfmk2 :D Jos joku haluaa ne 61 takapakat pelastaa nii suosittelen olemaan nopea :D

en muista enkä jaksa tarkistaa kirjotinko jo, että apusimpukka ei tykänny etupään korotuksista ja nyt renkaat vetää toisiaan kohti kiihdyttäes :D pitää värkätä uus simpukka jostain ja vanhasta tehä kuskinpeilinpidike mallia kestävä :D En nyt kuolemaksenikaa muista onko w124 meses apusimpukka vai joku hammastanko-ohjaus???

Toinen kyssäri, voiko millään olla mahdollista että kc:s olis sama rattiakselin poori ku fiat 127?? Olis meinaan fiius ralliratti mutta ensinnäki pitäis kc:n tyköö kävellä 8 autonmittaa jonka jälkeen 2 auton mittaa nokkoospuskas nii viihti turhanpäiten kokeella :D:D:D:D:D:D

Häänrik 01.07.2013 17:56

1 Liiteet
NuuBeri tuli kaffille ja suunniteltiin vähän:
Liite 38486
Elikkäs tuo ellipsisupsidesringdowntyyliin jouset ja tukivarsien sijasta vain yksi träksönbaar keskelle akselia. pakettimersun raidetangosta saamme lyhentämällä oivan pantteritangon.. vai mikä panhari :D sellaisia ainaki kuuklen kuvahaulla näkyy olevan oikeissa maastoautoissa :eek:o

ssuvik 01.07.2013 18:39

Onx toi koukku siksi, että voitte vetää sitä offiasuntovaunua? :confused: Ja mix se on pienentyny noin paljon evo ykkösen ja kakkosen välissä? :confused: Ja ton kuvan mukaan meinaatte pidentää takaylitystä? En ymmärrä :confused:

Häänrik 01.07.2013 19:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1020325)
Onx toi koukku siksi, että voitte vetää sitä offiasuntovaunua? :confused: Ja mix se on pienentyny noin paljon evo ykkösen ja kakkosen välissä? :confused: Ja ton kuvan mukaan meinaatte pidentää takaylitystä? En ymmärrä :confused:

Emmä niinku orotakkaa että ymmärtäisit vaikeempaa keometriaa :D
takaylitys ja vetokoukku vastaa piirrustuksia :D
ja ei tällä vedetä mitää offivaunua vaa iha perus tuhti telikärryjä.

ssuvik 01.07.2013 19:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1020346)
Emmä niinku orotakkaa että ymmärtäisit vaikeempaa keometriaa :D

Noh noh, äläs ny. Tiedän yhden tyypin, joka tuntee yhden tyypin, jonka naapuri on matikan opettaja. Eli oon itsekin melko suvereeni geometriassa. Ja noiden kuvien perusteella laskin, että teidän pitää modata öljypohjaa tai takakardaani ottaa siihen ulosjoustossa.

Ponssekuski 01.07.2013 19:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1020354)
Noh noh, äläs ny. Tiedän yhden tyypin, joka tuntee yhden tyypin, jonka naapuri on matikan opettaja. Eli oon itsekin melko suvereeni geometriassa. Ja noiden kuvien perusteella laskin, että teidän pitää modata öljypohjaa tai takakardaani ottaa siihen ulosjoustossa.


Äijähän on joku fysiikan rohvessoori :D:D:D

Häänrik 01.07.2013 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski (Viesti 1020358)
Äijähän on joku fysiikan rohvessoori :D:D:D

...tai lookinen ajattelu on kaupunkilaisnaisen tasoa :D NuuBeri lausui tuossa äsken ku ajeltiin kuuluisat viimeiset sanat: "Jos me vaa pidetään öljyä konees nii se nissanin kone ei hajoa koskaan" :D eli se leikkaa kiinni ennen syksyä ja sitte lainataa se 603 pellin alle ;) :D Ja severi -keometrian mestarisankari++ kävit ihmettelemässä takaylityksen pidentämistä ja koukun lyhentämistä, tässä sinulle vastaus:

Pidempi perä+lyhyempi koukku=jättökulma vakio :D Kauhistuttaa tuo youngendumin (en osaa kirjoittaa sitä) takapään idea, kauhea työmäärä :D Mutta koska topikin alussa luvataan jotain tyyliin "tähän autoon on tarkoitus soveltaa mitä härskeimpiä ratkaisuja" nii pakkohan tuo on tehä :D

Elikkäs takapään jousitusongelma ratkaistu. Ja iskari tulee keskelle akselia nii ei RAJUISSA kiihdytyksissä akseli hyökkää auton alle mutta joustot on aivan käsittämättömät :D

young n dum 01.07.2013 21:51

otan osaa päätökseenne :D just sen takia mie en oo sitä viel tehny ku on nii vitust hommaa ja hyvä jos työ teette sen pioneerina vituiks nissaniin ni mie voin tehä sen melkee oikee jeeppiin:D miul ois kyl nyt lomaa ja sillee ni miehä voisin tulla auttaa kaljan juonnissa? :rolleyes::D

Häänrik 01.07.2013 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1020413)
otan osaa päätökseenne :D just sen takia mie en oo sitä viel tehny ku on nii vitust hommaa ja hyvä jos työ teette sen pioneerina vituiks nissaniin ni mie voin tehä sen melkee oikee jeeppiin:D miul ois kyl nyt lomaa ja sillee ni miehä voisin tulla auttaa kaljan juonnissa? :rolleyes::D

Tervetuloa, saatta NuuBerin kans juora munki puolesta kun ite en harrasta, voin ruuvata sillä aikaa :D Ja mitennii rakennetaan vituiksi? :D:D:D Jokatapaukses soon paree ku alakuperäänen vaikka kui pielee menis :D keksikääs lisää yhtä mielenkiintosia (ei kovin työläitä) ideoita niin aletaan toteuttaan jollain aikajaksolla. Meillä on auton rakentelupaikallekuitenki lähemmäs 40 km nii ei aina eheri ruuvata :(

NuuBeRi 01.07.2013 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1020413)
otan osaa päätökseenne :D just sen takia mie en oo sitä viel tehny ku on nii vitust hommaa ja hyvä jos työ teette sen pioneerina vituiks nissaniin ni mie voin tehä sen melkee oikee jeeppiin:D miul ois kyl nyt lomaa ja sillee ni miehä voisin tulla auttaa kaljan juonnissa? :rolleyes::D

Ei muuta kuin tervetuloa lakeuksille. Kyllähän me sitte saunakin lämmitetään rankan rakentelun päätteeksi. Tai tarvittaessa varmaan vaikka kaksi saunaa, niin voidaan sit vertailla saunojakin. Oluen maistelun lomassa. Ei oo kovinkaan pitkä siirtymä Häänrikin saunalle tuosta mun saunalta, sen matkan voi taittaa vaikka napalukot auki kunhan muistaa laittaa jakolaarikosta nelivedon päälle.:D

Häänrik 01.07.2013 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NuuBeRi (Viesti 1020425)
Ei muuta kuin tervetuloa lakeuksille. Kyllähän me sitte saunakin lämmitetään rankan rakentelun päätteeksi. Tai tarvittaessa varmaan vaikka kaksi saunaa, niin voidaan sit vertailla saunojakin. Oluen maistelun lomassa. Ei oo kovinkaan pitkä siirtymä Häänrikin saunalle tuosta mun saunalta, sen matkan voi taittaa vaikka napalukot auki kunhan muistaa laittaa jakolaarikosta nelivedon päälle.:D

Muuten vois kävelläkki, mutta ovelta ovelle on matkaa 3 patrollin mittaa, ja kaikki autoa pidemmät matkathan taitetaan autolla :D:D
Otan btw ne sun akut mukaan huomenna ranchille jos innostun chevyn ruuvailun lomassa laturia vaihtamaan :P

ssuvik 02.07.2013 05:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1020413)
miul ois kyl nyt lomaa ja sillee ni miehä voisin tulla auttaa kaljan juonnissa? :rolleyes::D

Mä uhraudun. En halua että jätkien hurja rakentelutahti kärsii alkoholinperkeleen takia, joten uhraan itseni ja tuun sun kans hoitamaan sen kaljoittelupuolen.

Häänrik 02.07.2013 22:20

1 Liiteet
Luulempa että tällä osalla saattaa olla osallisuutta vetosuhteen mukaan muuttuviin aurauskulmiin :confused:
Liite 38500
Olispa sorvi niin vois sorvata tonne rautaholkin ja kylkeen nippa :D

Häänrik 03.07.2013 21:51

4 Liiteet
taas pitää vähän suunnitella...
Tarkennusta (pilkunn*ssimista) young n dumin ehdotukseen:
Semi elliptical springssit on ihan perus lehtijouset niiku hojois jne ja tää mitä tarkotit on näköjään oikeelta nimeltään quarter elliptic spring systeemi. Ei muuten väliä mutta kuvia löytyy helpommin oikeella nimellä. :)

Elikkäs meinasit että tehään seuraavasti??:
Liite 38528
Liite 38529
Ajattelin että jos ei tekisi sitä kummallakaan tyylillä noista, vaan tekis akseliin korvakkeet mihin norran silmukat tulee suoraan pultilla kiinni ilman riipukkeita ja kiertymisen estämiseksi tractionbar ja sisuunnas liikkumiseen panhardi eikä muita tukivarsia. sitte mietin että ku ajaa vauhdilla kivee päin että kestääkö tollanen normi norra kun ei oo mitää 4-linkkiä apuna? :confused:

Sitte mieleen muistu vanhemmista vehkeistä tuttu näky:
Liite 38530
Tuohan kantais auton tasamaalla mutta antaa ristiriipunnassa huomattavasti helpommin joustoja? ja tuohan ei vaatisi kuin tractionbarin ja kolmiotukivarren näin äkkiseltään ajateltuna. eiku... no kumminki.

Mutta jos härskeilemään ruvetaan niin voihan sitä rakentaa vaikka kuinka monimutkasen systeemin :D
Liite 38531
Tähän viimeiseen sopis paremmin young n dumin lohkasu: "olis letkee ajella ja on joustoja" :D

Edit: " sitte mietin että ku ajaa vauhdilla kivee päin että kestääkö tollanen normi norra kun ei oo mitää 4-linkkiä apuna?" paitsi jos tekee 2 kpl tractionbareja vähän hepposemmin molemmille puolille nii painoa ei tulis lisää ja ne tukis lehtiä :D Hmmmmmmmm tietää mitä suunnitteloo ens yön...

young n dum 03.07.2013 22:18

emmätiä jostaki vanhasta Four Wheeler lehestä vaa jääny toi semi slipadidyydi jousitus niiku päähän.. mut idea selkis :)

siin oli sellane pikku Foordi oiskoha ollu 44" vähintää kumit ja hyvihä se oli toiminu molemmissa päissä Top Truck kisassa enneku meni iha paskaks! :D

EDIT: ton vimosen pikku kuvan lati jousen voi myös korvata "tupla" panhaartilla. tulee "rajottamattomat" joustot ulos päi :)

Häänrik 03.07.2013 22:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1020853)
emmätiä jostaki vanhasta Four Wheeler lehestä vaa jääny toi semi slipadidyydi jousitus niiku päähän.. mut idea selkis :)

siin oli sellane pikku Foordi oiskoha ollu 44" vähintää kumit ja hyvihä se oli toiminu molemmissa päissä Top Truck kisassa enneku meni iha paskaks! :D

EDIT: ton vimosen pikku kuvan lati jousen voi myös korvata "tupla" panhaartilla. tulee "rajottamattomat" joustot ulos päi :)

Ei muutaku sitte metsästämään triplanivelkumivieterijuttutakakardaania ja sitte jossain kivikko pompotuksessa rajoittamattomat ulosjoustot aiheuttaa sen että taka akseli on ylösalaisin auton vierellä :D tota viimestä pikkukuvaa aloin oikeesti miettiin :D
Edit: mut kerroppas mielipitees miten tuo quarterpoundermcfeastjousitus toimis sun mielestä ilman riippuja? :)

young n dum 03.07.2013 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1020855)
kerroppas mielipitees miten tuo quarterpoundermcfeastjousitus toimis sun mielestä ilman riippuja? :)

sekavasti :) emt.. mie ehkä koklaisin sellai et tekisin vaa ja sit ku se toimii ni laittas tänne kuvia ja sanos et iha helppo juttu ? :D

Häänrik 03.07.2013 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1020859)
sekavasti :) emt.. mie ehkä koklaisin sellai et tekisin vaa ja sit ku se toimii ni laittas tänne kuvia ja sanos et iha helppo juttu ? :D

...Ja vaikkei toimiskaa nii silti sanois et hyvin pelaa ja helppo juttu :D pitääpä odottaa nuuberin mielpidettä asiaan koska virallisestihan se omistaa vielä suuremman osan autosta :D

BJ-40/76 03.07.2013 23:59

Tuohon norran pään kestoon, jos norra on "alatukivartena"
 
Noissa ala- ja ylätukivarsirakenteissa paljon vaikuttaa kestävyyteen se, paljonko noilla ala- ja ylätukivarsilla akselin päässä korkeuseroa (toki moni muukin asia vaikuttaa): paljon yksinkertaistettuna/oijottuna ja kansantajuisesti?

siis jos sinulla on alatukivarren akselin puoleinen pää 30 cm korkealla maasta, ja ylätukivarsi 60 cm korkeudella, niin esim jarrutuksessa, missä jarrutusvoima alustan suhteen on 1000 kg: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 2000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 1000 kg

Ja kun nuo alatukivarret ovat "kantotutka", niin nostat niitä 10cm ylemmäs, siis 40 cm maasta:

Sama 1000 kg jarrutusvoima: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 3000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 2000 kg -> siis alatukivarsien voima kasvoi 1,5 kertaiseksi, ylätukivarsien voima 2 kertaiseksi.

Menikö voimalaskut oikein, nyt ei oikein jaksa alkaa piirtämään voimavektoreita, varsinkaan kun ei ole yhtään lähtöarvoja.?????

-> normaalisti lehtijousen norra ottaa vastaan suurimmaksi osaksi suoraa työntövoimaa (ylläolevan esimerkin mukaista jarrutusvoimaa) akselista, ja jos sinne lisätään yksi tukivarsi kiertymisen estämiseksi, niin lehtijousi muuttu käytännössä huomattavan lähelle ylläolevaa alatukivartta, siis norran kasvavat herkästi tuplaksi, mutta se, että kestääkö? on hyvä kysymys!

Häänrik 04.07.2013 00:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1020871)
Noissa ala- ja ylätukivarsirakenteissa paljon vaikuttaa kestävyyteen se, paljonko noilla ala- ja ylätukivarsilla akselin päässä korkeuseroa (toki moni muukin asia vaikuttaa): paljon yksinkertaistettuna/oijottuna ja kansantajuisesti?

siis jos sinulla on alatukivarren akselin puoleinen pää 30 cm korkealla maasta, ja ylätukivarsi 60 cm korkeudella, niin esim jarrutuksessa, missä jarrutusvoima alustan suhteen on 1000 kg: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 2000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 1000 kg

Ja kun nuo alatukivarret ovat "kantotutka", niin nostat niitä 10cm ylemmäs, siis 40 cm maasta:

Sama 1000 kg jarrutusvoima: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 3000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 2000 kg -> siis alatukivarsien voima kasvoi 1,5 kertaiseksi, ylätukivarsien voima 2 kertaiseksi.

Menikö voimalaskut oikein, nyt ei oikein jaksa alkaa piirtämään voimavektoreita, varsinkaan kun ei ole yhtään lähtöarvoja.?????

-> normaalisti lehtijousen norra ottaa vastaan suurimmaksi osaksi suoraa työntövoimaa (ylläolevan esimerkin mukaista jarrutusvoimaa) akselista, ja jos sinne lisätään yksi tukivarsi kiertymisen estämiseksi, niin lehtijousi muuttu käytännössä huomattavan lähelle ylläolevaa alatukivartta, siis norran kasvavat herkästi tuplaksi, mutta se, että kestääkö? on hyvä kysymys!

Hienoa ajattelua, meinasin noita norranpäitä aksilan yläpuolelle (ei kantotutkia) Ja kun oikeen alkaa ny miettimään, niin periaatteessahan tuon pitäis kestää, koska normaalissa lehtijousityypissäkin norra on vain toisesta päästä kiinni, toisessa päässä riipuke mikä ei ota vastaan työntö-tai vetovoimaa.

Huom tässä autossa ei ole takana jarruja lainkaan ;) mutta joo ymmärsin mitä haet.

Eli: Jos lisään noiden väärinpäin nurinperin asennettujen jousien ja panhaarttin lisäksi keskelle träxönpaarin, norriin aiheutuu veto-ja työntövoimia. jos lisään... eiku helevata jos jouset on suoraan akselissa kiinni ilman riippuja ja sisäänjoustossa tractionpaar kiertää akselia autoonpäin, niin akseli samalla suoristaa lehtiä ja työntää niitä :mad: ! Pitää mennä nukkuhun välillä :D

Tarkoitus ei oo ny olla tyhmä vaan huvittais tehä joku härski ratkasu tukivarsien suhteen mikä olis ns ennennäkemätöntä mutta melkeimpä se niin on että jos kukaan ei oo niin aiemmin tehny niin siihen on joku syy :(

NuuBeRi 05.07.2013 14:27

Näin autoa 3,5 vuotta käyttiksenä pitäneenä putosin kyllä noissa voima jutuissa ihan kärryiltä kun ei tuon auton kanssa ole voimaa huomannut vielä missään tilanteessa. :D:eek:

Mun käsityksen mukaan tuon takapään pitäisi kyllä kestää kun ei siellätosiaa oo jarrujakaan. Ja muutenkin tuosta sd23 kiukaasta ei voimaa taka-akselille välity satoja hevosvoimia eikä satoja newtonmetrejä. Ja kaippa sen huomaa sitten kun taka-akselin löytää 10m auton takaa.:D

Mase 05.07.2013 19:05

Toi semielliptikal (taijotain) jousiviritysjuttu pitää tehdä kustannustehokkuuden nimissä niin että alkuperäiset jousipakat laakeroidaan keskeltä runkoon väärinpäin ja pakan molempiin päihin laitetaan taka-akselit. Näin säästyy hyvät jouset katkaisulta ja autosta tulee 6 pyöräinen, mikä on pakko olla hyvä juttu. Toinen perä, renkaat ja joku ihmeellinen kartaani pitää hankkia mutta ne ei enää liity tohon jousitukseen joten ei niistä enempää...

Häänrik 06.07.2013 12:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1021254)
Toi semielliptikal (taijotain) jousiviritysjuttu pitää tehdä kustannustehokkuuden nimissä niin että alkuperäiset jousipakat laakeroidaan keskeltä runkoon väärinpäin ja pakan molempiin päihin laitetaan taka-akselit. Näin säästyy hyvät jouset katkaisulta ja autosta tulee 6 pyöräinen, mikä on pakko olla hyvä juttu. Toinen perä, renkaat ja joku ihmeellinen kartaani pitää hankkia mutta ne ei enää liity tohon jousitukseen joten ei niistä enempää...

arvaappa oonko jo suunnitellu sen kardaanihässäkän ;):D

Häänrik 06.08.2013 21:44

Ei mmmitään oo tapahtunu vähään aikaan :( menee aika taas kaikkeen muuhun, mulla töitä ja crowniprojekti pukkaa päälle, ja eukollekki pitäis väsätä joku auto (tarjoa jotain aihiota).... Nii ja severin ikuisuusrojektia pitää avittaa :D

JOTEN mitä mieltä offipalstan tiukkaakin tiukempi raati on sellasesta ratkasusta että nyt puintien lähestyessä unohdetaan se quarterpoundermcfeast jousitus hetkeksi ja rakennetaan väliaikaisesti superpitkät riiput että päästään koheltamaan :D talven tullen on sitten (ehkä) paremmin aikaa tehä jotain eroott..eikun eksoottisia viritelmiä :)

ssuvik 07.08.2013 05:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1030509)
JOTEN mitä mieltä offipalstan tiukkaakin tiukempi raati on sellasesta ratkasusta että nyt puintien lähestyessä unohdetaan se quarterpoundermcfeast jousitus hetkeksi ja rakennetaan väliaikaisesti superpitkät riiput että päästään koheltamaan :D

Ei todellakaan onnistu. Mädätköön viljat peltoon, se jousitus on niin tärkeä asia, ettei se ehdi odottaa.

Häänrik 07.08.2013 12:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1030581)
Ei todellakaan onnistu. Mädätköön viljat peltoon, se jousitus on niin tärkeä asia, ettei se ehdi odottaa.

Kai sua pitää sitte uskoo ku oot kuitenki veteraani++ :eek:
:D:D:D:D

young n dum 07.08.2013 18:10

höpö höpö! eiku naida puksuttamaan ja riipakkeisiin liittyen inspiraatio kuvia :D : http://fi.images.search.yahoo.com/se...37&fr2=piv-web

Häänrik 08.08.2013 00:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1030738)
höpö höpö! eiku naida puksuttamaan ja riipakkeisiin liittyen inspiraatio kuvia :D : http://fi.images.search.yahoo.com/se...37&fr2=piv-web

Tyttöystävä tuos selän takana ei inspiroitunu kuvista.... :D:D:D:D:D

Häänrik 13.08.2013 21:37

1 Liiteet
Liite 39706 Löyty das tarra! :D:D pitäis liimailla sikalla kiinni:D

Häänrik 17.08.2013 22:19

2 Liiteet
Tänään funtsailin että kun lava lentää jokatapauksessa sinne, niin yläpuolellahan on tilaa vaikka millaisille tukivarsille, nii ei tartte akselin alle yrittää mitää :D eikös se toimisi ihan vaan noin:
Liite 39829
Liite 39830
Olis heleppo toteuttaa. elis nuo lehdet pitää akselin ruodussa pituus/sivusuunnassa, ja tuo yks ylimmäinen tanko vaan estäis kiertymisen :D

ssuvik 17.08.2013 23:12

Vitut sun tarvii kallisarvoista hitsauslankaa siihen tuhlata. Vedä kuuden tonnin kuormaliinaa siihen ihan saatanan kireälle. Ajaa saman asian.

Häänrik 24.08.2013 22:28

Heipähei taas kaikille ja kaikenarvoisille palstan jäsenille :D
 
3 Liiteet
Nyt hassunhauskan puimuriremontin lomassa päätin aloitella QuarterPounderMcFeast jousituksen tekoa. Kaikki 60min mitä oli aikaa niin meni lähinnä lavan poistamiseen. Kaikki pulteroiset oli ruostunu nii en lähteny niitä availemaan, vaan NiRuNaRun tyyliin hain 1ton pullotunkin ja poksauttelin sillä lavan kulmista irti :D Olis ollu kaivinkoneella kötevämpää/nopeampaa.

Kaivelin siinä hj60 etujousia nivaskan ja aloin sitten pohtimaan seuraavaa:
Hj on maannut kyseisten lehtien päällä niin, että jouset on ollut vaakasuorassa. Joten, monellakohan lehdellä olis hyvä alottaa jousituksen rakentaminen kingkäppiin taakse. Ja hox hox! käytetään vain lehtijousen puoliskoja!

Pistetään kuvia vaikkei ne nissanista oo nii kivoja ku teirän porttaalimörköjen kuvat :D

Liite 40060

Runko katkee viivojen kohalta ja tankki muuttuu mallia jerrykannuksi
Liite 40061

Sitte, mitäs helekkaria tuo perä, tuo murikkajutska näyttääs olevan jotai valua, ja akseliputket prässätty/kierteellä siinä kiinni:confused::confused::confused::eek::eek::eek :
pystyykö murikkaan hitsata ripustuksellisesti elintärkeitä raudankappaleita:confused::confused:
Liite 40062

Nikuzai 24.08.2013 23:31

Ite tekisin sillain et runkoon hitsaisin silmät mihin saa jousen norrat kiinni pultilla
ja kokonaisen sen jousen käyttäisin siten, että norran toinen pää tulisi akseliin U-pultilla kiinni kuten orkkis asennossa.

Rungon katkaisisin vasta noitten palikoitten jälkeen mitkä rungossa on viivojen takana akselin edessä (sen voi rälläköidä sitten pois jos sitä ei tarvii)
Orkkis jousen etukorvat näkyis olevan siirrettävissä eteenpäin ja rungon kaarros tekisi jousituksesta mukavasti progressiivisen pitkillä lehdillä :D



Puolena olisi, että jos haluaa korottaa laittaa vain palikka jousen ja rungon väliin
jos jousi pakka on poikki niin pitää sen kiinnitystä kääntää jotta saa korotettua



Ja loppu tulos olisi budjetilla tehty :D

Häänrik 25.08.2013 00:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1036585)
Ite tekisin sillain et runkoon hitsaisin silmät mihin saa jousen norrat kiinni pultilla
ja kokonaisen sen jousen käyttäisin siten, että norran toinen pää tulisi akseliin U-pultilla kiinni kuten orkkis asennossa.

Rungon katkaisisin vasta noitten palikoitten jälkeen mitkä rungossa on viivojen takana akselin edessä (sen voi rälläköidä sitten pois jos sitä ei tarvii)
Orkkis jousen etukorvat näkyis olevan siirrettävissä eteenpäin ja rungon kaarros tekisi jousituksesta mukavasti progressiivisen pitkillä lehdillä :D



Puolena olisi, että jos haluaa korottaa laittaa vain palikka jousen ja rungon väliin
jos jousi pakka on poikki niin pitää sen kiinnitystä kääntää jotta saa korotettua



Ja loppu tulos olisi budjetilla tehty :D

olishan tossaki ideantynkää, mutta ku oon täs järkeilly, niin jos on lehtisjousen puoliskat vain käytössä, ja tukivarsi, niin joustoissa tukivarsi kiertää akselia jousen rungonpään kiinnityksen linjaan nähden, jolloin jousen akselinpäähän kohdistuu suuriä vääntövoimia, ja NAPS :D

Nikuzai 25.08.2013 12:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1036594)
olishan tossaki ideantynkää, mutta ku oon täs järkeilly, niin jos on lehtisjousen puoliskat vain käytössä, ja tukivarsi, niin joustoissa tukivarsi kiertää akselia jousen rungonpään kiinnityksen linjaan nähden, jolloin jousen akselinpäähän kohdistuu suuriä vääntövoimia, ja NAPS :D


Noh hitsaa akselin päälle silmät joihin pulttaa jousen kiinni ja tuki varsilla sitten estää akselin pyörimisen.

Sama vääntöhän siihen tulee on se lehtipakka kummin vaan kiinni keskeltä leikattuna puoliskona rungossa vai vähän edempää ja keskeltä rungossa :rolleyes:

Pitkässä lehdessä olisi se, että metsässäkin voisi säätää alustan korkeutta kun kiinnittäisi lehden keskeltä neliöputken sisälle :)

Ja trailereissa se käännetty lehti on ihan vaan akseleissa kiinni U-pulteilla, mutta siihenhän ei kohdistu kiertovoimia.

Jos pitkä lehti ei miellytä niin se on nopea sitten asennuksen jälkeen katkaista.

jyrze 25.08.2013 18:48

Eikö kinkkukaapissa olis ennemmin edessä voimansiirtoon/jousitukseen panostettavaa?
Takapää seuraa siellä kyllä perässä, kunhan sen risukon etupäästä siivoo pois ja pistää jäykkää akselia tilalle.

Häänrik 25.08.2013 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrze (Viesti 1036771)
Eikö kinkkukaapissa olis ennemmin edessä voimansiirtoon/jousitukseen panostettavaa?
Takapää seuraa siellä kyllä perässä, kunhan sen risukon etupäästä siivoo pois ja pistää jäykkää akselia tilalle.

Tätä rakennetaan huumorilla ja budjetilla, helpoimmat ensin :D:D

mäksä 26.08.2013 22:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1036816)
Tätä rakennetaan huumorilla ja budjetilla, helpoimmat ensin :D:D

mä rakensin ton soa hj:n hiukan samalla periaatteella :D

no nyt joutuu hiukan korjaamaan "lastentauteja" :eek: ;);)

Häänrik 31.08.2013 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrze (Viesti 1036771)
Eikö kinkkukaapissa olis ennemmin edessä voimansiirtoon/jousitukseen panostettavaa?
Takapää seuraa siellä kyllä perässä, kunhan sen risukon etupäästä siivoo pois ja pistää jäykkää akselia tilalle.

Niin tuli tästä vielä mieleen että NuuBerilla on SOA patrolli ja mulla HDJ joissa on jäykät akselit ja voimansiirtoon/jousitukseen panostettu. Tää on lähinnä hauskanpitovehje :):) Teemme tutkimusta kuinka vähällä rahallisella panostuksella ja rakentamisella voi pitää mettässä hauskaa :D


Mutta sitten ikäviä uutisia. Oikeasti on ihan helkkaristi kaikkea muutaki tekemistä/tärkeempiä projekteja, eli jos teen nyt sen QPMF jousituksen nii jää ajelut tältä syksyltä ajelematta :( Pakko vaa väliaikasesti laittaa ne riiput pitkiksi ja trukkilavaflatbed että päästään koheltamaan ennen talvea.

Ja joku päivä kun tätä hienoutta jalostetaan kunnolla (siivotaan vakioakselit pois) Nii tähän ei mitää auton homoakseleita tuu, vaan traktorin etuakselit. ne kestää ihan mitä vaan auton alla. vaikka ajais kaasu pohjas vaikka natsipunkkeriin tai antais miiljoonakertaa kytkinpommia nii ei varmaan hajoo :D ja sekös sopii tämän auton ajotyyliin :D:D:D

young n dum 31.08.2013 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1038947)
Ja joku päivä kun tätä hienoutta jalostetaan kunnolla (siivotaan vakioakselit pois) Nii tähän ei mitää auton homoakseleita tuu, vaan traktorin etuakselit. ne kestää ihan mitä vaan auton alla. vaikka ajais kaasu pohjas vaikka natsipunkkeriin tai antais miiljoonakertaa kytkinpommia nii ei varmaan hajoo :D ja sekös sopii tämän auton ajotyyliin :D:D:D

OIKEIN!!!!!!!!!!!

SATAVIISATAA KERTAA vuntsinu aivan samaa juttua. muna kovana tullu tziigailtua valmettie keinu aXeleita. ... oohh.. se ois sitä elämää :D okei.. vähä painavat mut sou vat! eiku spurGaamoja tiirailee ;)

jostai patti katto Valmetista vuntsin ite et ois soppelit akselit ja kumi kokoki iha jees.

Häänrik 31.08.2013 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1038950)
OIKEIN!!!!!!!!!!!

SATAVIISATAA KERTAA vuntsinu aivan samaa juttua. muna kovana tullu tziigailtua valmettie keinu aXeleita. ... oohh.. se ois sitä elämää :D okei.. vähä painavat mut sou vat! eiku spurGaamoja tiirailee ;)

jostai patti katto Valmetista vuntsin ite et ois soppelit akselit ja kumi kokoki iha jees.

Oon haaveillu jo pitkään mutta oon pitäny ihan omana tietona kyseiset haaveet :D:D:D Aattele,

Plussaa:
+akseliputket superylikestäviä
+vetonivelet miljoonakytkinpommirenkaatlinkus kestäviä
+ei oo muilla, paitsi ehkä jollakin
+välitykset tulis kuntoon ku navassa planeettapyörästö, on poka kaikkia juuppiteria ja saturnusta ja anusta
+ainakin meiän massikoissa ja foortteissa on kääntöpään lähellä pultinreiät, siihen sais vaikka mitä superlinkkuadaptereita kiinni!!
+helppo hommata kunnon renkaat.
+vois rekisteröisä irrotettavilla nostolaitteilla jokski omavalmistetraktoriksi, olisko paat mellevää lyörä tuhdit kingkäpin perään ja viedä jyviä viinatehtaalle :D:D:D
+kaikki on plussaa

Miinusta:
-Joku porttaaliBJhäksätinmies haukkuu kun ne on painavat ja me ollaan muutenki typeriä
-ei oikeen muuta miinusta :D

Oon täs monesti miettiny tuota, kun oon pelastanu hodaria/kingkäppiä/hoojiita mettästä, raktori menee nii vaivattomasti joka paikasta, ja ei se raktorin kuvio voi olla huono, on se niin kauan pysyny samantapaisena. tänää viimeks ku vein jyviä nii tsiigailin siinä ajelles sitä MF6265 etuakselia, ja pakko sanoa, että voi pojat.....

Nikuzai 01.09.2013 02:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1038950)
muna kovana tullu tziigailtua valmettie keinu aXeleita. ... oohh.. se ois sitä elämää :D okei.. vähä painavat mut sou vat! eiku spurGaamoja tiirailee ;)

Ainakaan pikku valmeteissa ei nelokoissa kestä etuperät ketjuja talvella eikä etukuormaajaa kesälläkään

Häänrik 01.09.2013 09:41

Hehee nyt se alkas :D :D natikan tai jonku 6810fordin perä ois passeli

Häänrik 02.09.2013 22:28

Heippahei kaikki iloiset offarit!
 
6 Liiteet
Tänää puintien jälkeen NuuBeri tuli käymää "ranchilla" nii rakennettiin kc:ta taas vähän lisää :D

Poistin lavan niin tankin täyttöputki jäi heilumaan villisti. Suunnittelin siihen tuollaasen special custom made pidikkeen!
Liite 40520

Sitten asennettiin ehjä apusimpukka. hakattiin uutta simpukkaa paikoilleen raivoisasti huutaen. tuli sitten todettua että kartioreikä 2WD apusimpukassa oli väärinpäin! :D No, porakoneella sorvattiin "tuplakartio", jolloin osan sopivuus muuttui 2WD--->2WD&4WD. Sitähän voi jo kutsua universaaliksi varaosaksi!
Liite 40521

Sitten päätettiin poistaa turha takaylitys. tarkkojen mittauksien jälkeen rälläkkää käteen ja johan kopsahti turhat maahan! :D
Liite 40522

Kyllä ne runkopalkit suunnilleen samasta kohtaa katkastiin :D vielä eri suuntiin viistoon :D:D:D NuuBerin mukaan kun ne on eri suuntiin vinossa, niin yhteenlaskettuna ne on suorassa:confused::confused::confused:
Liite 40523
nyt teoreettinen jättökulma on palttiarallaa 45astetta
Kerrottakoon vielä, että koska jousethan saa kyntää miten sattuu, niin käytännössähän jättökulma on 90 astetta :D:D:D:D


Sitten asennettiin flatbed. Samassa myös varapyörä löysi paikkansa katolta.
Liite 40524
Liite 40525

Häänrik 04.09.2013 20:49

2 Liiteet
Tänää puintien jälkeen jäi 20min tehokasta kingkäp rakenteluaikaa, empä alannut sitten mitään isompaa tekemään. palloilin takapihalla ja silmiini osui Hj:n pohjassa kimalteleva pakoputki.
Liite 40541

Pakkohan se oli mallata paikoilleen :D:D:D:D
Liite 40542


Katto oli painunu parin päivän aikana lommolle varapyörän painosta, joten heitin sen pois.:( pitää vissii hitsailla joku kattoteline sille. :cool:
Kaveri lupas värkkäillä riippujen kanssa kun niillä on tavaraa hyllyssä ja kunnolliset reiäntekokoneet nii ei tartte ruveta jämäpaloja ite porailemaan.
Eli riiput tulee tällä tietoa vaatimattomasta 80x12mm latasta :D:D:D:D

Mitenkäs arvon raati, pitäiskö takapuskuria ees tehä, ja tekiskö sen palkista vai 2x4 lankusta? :D

young n dum 04.09.2013 21:09

pysty pakarien suur ystävänä. Tykkään! :D ja siihe mitää taka puZkuria tarvia.. :)

NuuBeRi 05.09.2013 09:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1040360)
pysty pakarien suur ystävänä. Tykkään! :D ja siihe mitää taka puZkuria tarvia.. :)

Jokos tuut saunomaan? :confused: NiRuNaRu trophy olis tässä muutaman viikon sisällä. Pääsis siis ajamaankin. Pitää toki ennen ajoja saada tuo DAS kingkäp lataamaan ja akutkaan ei varmaan pahitteeksi olis. :D

Mase 05.09.2013 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1039074)
Hehee nyt se alkas :D :D natikan tai jonku 6810fordin perä ois passeli

Ne natikan perät mitään kestä... Kuulemma ristikot paukkuu kokoajan niissä... Ja se on pakko olla tosi!!! kumminkaimanveljenerkinkoiranenonsisko kertoi kylän baarissa la iltana:D Noi Fordin perät on pakko olla hyviä, nehän on Fordista:):):)

Pystyputki se olla pitää, kukas sitä niitä puoliksi palaneita hiukkaspäästöjä haluaisi nuuhkia koko illan, käryt nousee mukavasti pois nenän ulottuvilta. Ja näyttäähän se paljon miehekkäämmältä kun on putki pystyssä:D

Häänrik 05.09.2013 21:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1040681)
Ne natikan perät mitään kestä... Kuulemma ristikot paukkuu kokoajan niissä... Ja se on pakko olla tosi!!! kumminkaimanveljenerkinkoiranenonsisko kertoi kylän baarissa la iltana:D Noi Fordin perät on pakko olla hyviä, nehän on Fordista:):):)

Pystyputki se olla pitää, kukas sitä niitä puoliksi palaneita hiukkaspäästöjä haluaisi nuuhkia koko illan, käryt nousee mukavasti pois nenän ulottuvilta. Ja näyttäähän se paljon miehekkäämmältä kun on putki pystyssä:D

Jep, ja voimasavut jää kivasti taivaalle, kun tossa on sitä "Woimanpaskaa" kuten ssuvik moottoritehon usein ilmaisee :D pyhänä pitäis olla kaikki puitunna nii sais tehä auton valmiiks nii pääsee ottaan savut!

NuuBeRi 07.09.2013 11:47

Jos eilen oikein ymmärsin niin takariiput olis jo Häänrikillä. (Kevyesti kuulemma vaan 12mm plootua :P) Eli huomenissa olis asennuksen vuoro ja kai sitä pitää pienet testi ajot suoritta, että tietää pitääkö lateja vähentää taka-akselilta poistuneen painon vuoksi. :D

young n dum 07.09.2013 21:59

elkää hitto Lateja poistako! ne on maailman parasta mitä voi olla :D

tai jos otatte lateja pois ni mie voin tulla tilalle??? :confused:

ja kaikkee sitä tulee selvipäi luvattua et iha saunomaa.. mitä lie lääkäri ois tuostaki mieltä :D

NuuBeRi 08.09.2013 12:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1041314)
elkää hitto Lateja poistako! ne on maailman parasta mitä voi olla :D

tai jos otatte lateja pois ni mie voin tulla tilalle??? :confused:

ja kaikkee sitä tulee selvipäi luvattua et iha saunomaa.. mitä lie lääkäri ois tuostaki mieltä :D

Senhän takia niitä ylimääräisiä lateja ollaan poistamassa että mahdut mukaan. Ei kuitenkaan liian montaa latea ja jaksa yhtä aikaa :D

NuuBeRi 08.09.2013 18:56

Nyt on kyllä ultimattisen mageet ja yyber pitkät riiput asennettuna! Käytiin siinä pienellä koeajollakin. Toimii tuo takapää nyt paljon paremmin kun on pitkää riippua ja iskarit lensi romukasaan!! :D Häänrikki varmaan laittelee jotain kuvia ja selostusta työvaiheista. Niin ja saattaahan sieltä ilmestyä koeajoista pientä videokoostettakin ;)

Häänrik 08.09.2013 19:12

Ilooset terveiset taas täältä lakeuksilta kaikille!!! :D:D
 
5 Liiteet
Ihan ekaksi täytyy ilmoittaa/tunnustaa, että auto ei ole enää nollabudjettiprojekti :(:(:(:( Ostettiin 4kpl m12 pultteja ja nylock muttereita, maksoi 2,37€ :(

Ja sitten hieman iloisempiin aiheisiin-->
otin sitte vähä pidemmät ja vahvemmat riiput ku alkup. :D matskuna 12x80mm latta :D
Vanha verrokkina:
Liite 40650

sieläpähän nitisee :D tuli aika sopivalle korkeurellekkin :D
Liite 40651
Liite 40652

Ja sitte ne huimat joustokuvat :D
Liite 40653
Liite 40654

Koeajolla autoa taas raiskattiin niin että renkaat sojottaa taas mihkä sattuu ja kori takaa irti :D Millä nuo rairetangon pallonivuset saa kestämään?:rolleyes:

Illan mittaan pistelen videon tänne roikkumaan :cool::cool::cool::cool::cool:

young n dum 08.09.2013 20:29

Jumamalauta et on raivokkaat riipattimet teillä! :eek::D vähä kompensoi tota lavasta lähtenyttä painoaki kivasti taka akselilla? :p

ja pallo nivukset kyl sais kestää niil maa taistelu laitteen akseleilla :D;)

Häänrik 08.09.2013 21:02

Siinä videota :D:D:D
 

Ja alun musiikkipätkästä ei tartte vinkua, hyvää musaa täts it :D

Kuten huomaatte, NuuBeRin ajo ohjeet paikkaan kuin paikkaan: "PIKKU PAKKIA JA LISÄÄ LÄMÄÄ" :D:D:D:D:D

young n dum 08.09.2013 21:16

no perkele! kylhä ukot vissii oli tätä raahaamas tonne Worry rossii ni pokkaatte siel pokaalit ja sit meille saunoo??? :cool:

Tuoppo 08.09.2013 22:31

woi wariksenmarjat en arvannut ciesiä noin reipeäxi:D
se johtuu warmasti noista riipuceista:D

ssuvik 09.09.2013 17:34

On taas asiallista meininkiä :D Koskahan ehisin sinne ranchille juomaan olutta ja viisastelemaan :confused:

Häänrik 10.09.2013 21:42

Nyt se on täällä!!!! :D:D:D::D NiRuNaRun virallinen fanisoittoääni!!! :D



:D:D:D

Lataus onnistuu täältä--->
valitse muodoksi MP3
http://www.lataayoutube.com/watch?v=...ature=youtu.be

Hege_ 11.09.2013 20:40

Tää on kyllä jotain niin hienoo.

tdi 11.09.2013 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1041578)

Koeajolla autoa taas raiskattiin niin että renkaat sojottaa taas mihkä sattuu ja kori takaa irti :D Millä nuo rairetangon pallonivuset saa kestämään?:rolleyes:

Hieno projekti !:D Eikös tuolla alussa suunniteltu että traktorista akselit, sillä selviis kaikki ois kyllä hieno :D ja ehottomasti orpitooli :rolleyes: vai oisko jo helpompi pultata kingcapin hytti traktoriin ?:D

Häänrik 11.09.2013 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 1042810)
Hieno projekti !:D Eikös tuolla alussa suunniteltu että traktorista akselit, sillä selviis kaikki ois kyllä hieno :D ja ehottomasti orpitooli :rolleyes: vai oisko jo helpompi pultata kingcapin hytti traktoriin ?:D

Kiva jos joku tykkää :D:D:D Ei taiha nollaputjetilla saaha rattorin akseleita :D

HUOMIO!
Videon kohdassa 1:43---> eteenpäin näkyy miten roimasti tuo ydinreaktorimaista voimaa tuottava mylly tuottaa WOIMASAVUA :D:D:D

Häänrik 12.09.2013 21:13

4 Liiteet
Tuli käytyä tilalla taas tänään kun menin hakemaan Sisua45:selle renkaita.

samalla taas vähän nysväilin kc:ta aina ku ohi kävelin.

Eturenkaat hälppi joustoissa lokarin alanurkkiin eestä ja takkaa. empä sit jassanu hakee roikkaa ja rälläkämää joten muotoilin lokarien alanurkat ihan kylmän viileesti lekalla, sorkkaraudalla ja turvakengällä. Harmi kun en kuvaa ottanu. :D

Sitte vähä sorkkaraudalla muotoilin uusix tota apparin etuloksua. Se kun sai vähä damagee kun tylttäsin etunurkan kuusta vasten, ja lokarin takareuna työnty ovipellin taakse :D Nyt saa taas oven auki :)
Liite 40926

Sitte kollasin koko ehtoopäivän varastoja josko löytyis puolivalmis osa millä saan terminoitua tun ongelmia aiheuttavan rairetangon kiertymisen. Lopux löyty tollanen tanko mis on toises pääs haarucca ja toises pusla. Toi on vissii jonku pakettimesen vakaajan osia :confused:
Liite 40927
Liite 40928

toi tulee niinku noihin raidetangon korvakkeisiin kii tavallaan kolmanneks apusimpukaksi :cool:
Liite 40929

pitää vaa lyhentää toi pituus vastaamaan simpukan aisan pituutta jottei aiheudu mitää ylimäärääsiä voimavektoreja ku kuitenki iha tarvike osa :o
Samalla ku tuon laittaa nii pitää laittaa tuo pystypakarin tila "aktiiviseks".
Meinaan nyt ku tötterö loppuu suorana kuskin penkin alle nii tuo kömmeli humisee nii kovaa että tärykalvot puhkee.

Nyt kumminki pakko lähtee pariks päiväks taas töihin että on rahaa harrastaa. katellaa pyhänä sitte mitä oon saanu aikahan

Lerssinen 12.09.2013 21:23

Mä nään niin itteni tässä projektissa :D
http://www.youtube.com/watch?v=KwyZcJutpkE

NuuBeRi 13.09.2013 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1043169)
Mä nään niin itteni tässä projektissa :D
http://www.youtube.com/watch?v=KwyZcJutpkE

sulla on ihan liian vähän syöttöä tuossa videossa, siksi se ei etene :D

Niin ja millasia ahtimia sä oot käyttäny kun noita sd23 oot urpottanut? Katoaako siitä alaväännöt kokonaan jos sen ahdistaa??? Olis 2,5 litrasen urporeilseli penarin turbo hyllys.

Häänrik 15.09.2013 00:11

Heippadei!
 
Täs kinkäppiä suunnitelles NuuBeRin kans on tullut useesti esiin miehen käytöstä poistunut honta sivik. siinä on joku mahtimoottori, kiertää niinku ampiaanen ottalohkoa ja sillee.

Mitäs palstan väki diggailis muutoksesta, et hondan kone kinkkukaappiin? sais rajottajaa vasten paukutella menee.


RRIIITITITITITITITITIITITITITITITITI!"!!!!!!!!!!!! ! :D:D:D:D: :cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::rolleye s::rolleyes::rolleyes::rolleyes::D:D:cool::cool:

NuuBeRi 15.09.2013 00:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1043876)
Täs kinkäppiä suunnitelles NuuBeRin kans on tullut useesti esiin miehen käytöstä poistunut honta sivik. siinä on joku mahtimoottori, kiertää niinku ampiaanen ottalohkoa ja sillee.

Mitäs palstan väki diggailis muutoksesta, et hondan kone kinkkukaappiin? sais rajottajaa vasten paukutella menee.


RRIIITITITITITITITITIITITITITITITITI!"!!!!!!!!!!!! ! :D:D:D:D: :cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::rolleye s::rolleyes::rolleyes::rolleyes::D:D:cool::cool:

Niin siis näin kun aina hienostuneesti puhutaan moottorityypeistä niin kyseessä on siis D16A9 kiuas

sisua45 15.09.2013 00:27

Mielummin se bemarin ahdin nisun koneeseen, kuin civicin alaväännötön kone. :)

En viittiny googlata mikä se hondan kone on, mutta ei siinä voi olla vääntöä, koska civic.

Häänrik 15.09.2013 00:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1043883)
Mielummin se bemarin ahdin nisun koneeseen, kuin civicin alaväännötön kone. :)

En viittiny googlata mikä se hondan kone on, mutta ei siinä voi olla vääntöä, koska civic.

Nii mut katon sillä ajettaiski aina rajottajaa vasten :D huomenna mennää NuuBeRin kans värkkäileen triplasimpukkasysteemi ja pystyputki kuntoon :cool:

sisua45 15.09.2013 01:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1043890)
Nii mut katon sillä ajettaiski aina rajottajaa vasten :D huomenna mennää NuuBeRin kans värkkäileen triplasimpukkasysteemi ja pystyputki kuntoon :cool:

Juu juu, mut sitten pitää olla välityksetkin kunnossa. Hondan kone vetää kinkkukaappia puhtaasti 4500-7500 kierroksella, voima riittää varmasti.

Jos laitette hondan pannun muuten vakioon nissaniin, niin mene aika lujaa täydellä varvilla. Vaikka olis pikku ykkönen tuvassa.

Jos laitatte hondan koneen + laatikon autoon pitkittäin, niin sitten alkaa välitykset olevaan kohdallaan. Hondan lootasta tasauspyörästö jumiin, ja vetareista kardaanit periin. Juu nou. :)

NuuBeRi 15.09.2013 01:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1043892)
Juu juu, mut sitten pitää olla välityksetkin kunnossa. Hondan kone vetää kinkkukaappia puhtaasti 4500-7500 kierroksella, voima riittää varmasti.

Jos laitette hondan pannun muuten vakioon nissaniin, niin mene aika lujaa täydellä varvilla. Vaikka olis pikku ykkönen tuvassa.

Jos laitatte hondan koneen + laatikon autoon pitkittäin, niin sitten alkaa välitykset olevaan kohdallaan. Hondan lootasta tasauspyörästö jumiin, ja vetareista kardaanit periin. Juu nou. :)

No mutta kun vauhdilla menee niin eikös se mee pidemmälle? vai oonko mä nyt ihan väärässä?

sisua45 15.09.2013 01:13

Menee vauhdilla juu, mutta sitten kun ei enää mene? Meneekö kytkimen polttamiseksi?

NuuBeRi 15.09.2013 01:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1043896)
Menee vauhdilla juu, mutta sitten kun ei enää mene? Meneekö kytkimen polttamiseksi?

Onhan siinä vinssi keulalla. Ja jos se sivikin levy saatais sinne jotenkin käyttöön niin ei sitä ainakaan pysty luistattamaan niin että se palais, tarraa väkisin jo kiinni ennemmin ku luistaa niin että palaa. siellä siis kupari seos massalevy ja 50% vakioo jäykempi asetelma.

Levy molemmissa muistaakseni 200mm halkaisijaltaa että ainakin se paineasetelma olis helposti käytettävissä


Sivu luotu: 18:26 (GMT +2).