Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Ratsuni eka offi auto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111061)

niko97 19.05.2013 20:50

Ratsuni eka offi auto
 
Moro kaikille offareille.
Tuli eilen haettua Kärkölästä minun ensimmäinen offroad auto, Ratsuni :D
Tämähän on Jaren rakentama auto. Minä jatkan tätä projektia samalla lailla kun Jare eli pienellä budjetilla, kun ei ole varaa mihinkää yyberi osiin ku ikää vasta 15v.

Tätä offroaddia tullu jo harrastettua monta vuotta olemalla Iskän mukana safareilla vinssiapinana. Myös ajoa tullu harjoteltua iskän Hiluxsilla.


Tästä on etuperän ristitappi (kait) tai jotain muuta poikki kun rutisee, paukka ja perä menee lukkoon itestään. Niin ei oo vielä päässy mehtään. Ois jo varaosat kun vaihtas vaan.
Ensimmäinen projekti vaihde oli siivota auto joka puolellta, varsinkin sisältä :) Kopissa ja lavalla oli kaikkee mudan paskaa varmaan ämpärillinen :D

Projekti jatkuu lähipäivinä...

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...pg/_img900.jpg

bluevan 19.05.2013 21:15

Ei nyt ainakaan ihan huonoin valinta ensimmäiseksi autoksi.
Todistettavasti kestää yllättävänkin paljon rääkkiä ;)

_Jape_ 19.05.2013 23:17

youtubesta löytyy kyseisestä autosta videoitakin. ;)

HiluMiks 20.05.2013 07:16

Antakaas meille tietoa noitten TSL SX:ien leikkaamisesta kuinka paljon siitä voi ottaa lisää ura syvyyttä milleinä 1mm vai 5mm tietäisi vähän suuntaa.

Tuollakaan kukaan ei sitä suoraan kertonut
http://forums.offipalsta.com/showthr...t=leikkaaminen

Kyllä poika on etsinyt varmaan koko historian mitä Ratsunin seikkailuista on netistä löytynyt:) ja niitä on aika paljon ollu:D

NiFa1 20.05.2013 07:57

Härskin näköset renkaat :D

Jare 20.05.2013 08:58

"Ja se elää vieläkin........." :D:D:D:D:D:D

Toi on kyllä ollu kova rauta ja hauskaa halvalla!!!! Hyvä että sen elinkaari tulee edelleen jatkumaan!

niko97 25.05.2013 19:39

Nonii nyt on saatu Ratsunin perä remontti tehtyä ja vähän jotai muutaki.

Pukille nostettu
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Perän öljyroppu ekana irti ja :D Olihan tuo magneetti vähän jotain metallin jyvää keränny.



http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Ristitappi ja perän pikkurattaat oli paskana.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Pinjonissa vähän ruhjeita, mutta eipä ollut uusi jotka vaihtas tilalle nii olkoot paikoillaan.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Lavalaatikkokin tuli tehtyä.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Tuossa ois varaosa Turbo Patrolli :D

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...pg/_img900.jpg


Pitäs vielä tehdä:

-Turvakaaria lisää
-Vaihtaa takaiskarit, koska molemmat paskana
-Kuskille 4.vyöt
-Paikkailla lavaa ja takarunkoa
-Takapäähän kunnolliset vetopisteet
-Venetankki lavalle tai panssaroida vakiotankki
-Helmaputket

bluevan 25.05.2013 19:43

Ajattelitko hyttiin takaseinää tehdä ?
Ei tulis vedet ja lumet niin helposti niskaan ja pakkasilla vois olla hiukan lämpempikin :)

niko97 25.05.2013 20:06

Onhan sitä tullu mietittyä, että jostain tekis.
Mutta olkoot nyt vielä ainakin avonainen.

niko97 26.05.2013 20:03

Nyt on testiajot ajettu. Kaikki toimi.

Kuskilla hymy herkässä :D
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Ei se mun mielestä ihan huonoitenkaan jousta.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

cybress 26.05.2013 20:18

Näppärän olonen ensi peli,


eikö tuosta toisesta putikasta olis saanu sen pinionin vaihdettua?

ja kohta pätkäset tämän lava mallin ja soa akselit alle ja ja ja ja ja sitten koko homma karkaakin ihan lapasesta :D:D

niko97 26.05.2013 20:28

Ööö...? Tässähän on jo soa tehtynä ;)

smgt 26.05.2013 20:31

tatsuneissa tuntuu vanhat jouset joustavan aika hyvin.
itellä kun meni toisen puolen iskari poikki ja vakaaja karsittiin pois niin jo kummasti rupesi alusta elämään :D

cybress 26.05.2013 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko97 (Viesti 1009970)
Ööö...? Tässähän on jo soa tehtynä ;)



Kato joo, niin onki, noooo samat silmät kesät ja talvet ni aina ei nää ekalla kerralla kaikkee :D

vähä niinku ex-akkaa kattelin tänään että näppärän näkönen kottarainen ni piti silmiä hieroa ja todeta että ei saatana :D:D

mutta joo, takaseinää huutelee kovasti, tai sitte lyhennät ja toisesta putikasta korin taka-osa ja teet pätkä mallin...tai sitte askartelet tuosta toisesta korista pätkän ja laitat sen tuohon soa rungolle ja lyhennät sen rungon.....

niko97 27.05.2013 20:03

Tuli hitsailtua taakse vetopiste

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...pg/_img900.jpg


Patrol VS Sunny

1-0! :D

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...pg/_img900.jpg

Samsung laatu :(

niko97 31.05.2013 21:55

Piti käydä testaamassa nelipistevöitä.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Ensimmäistä kertää Ratsuni jää kiinnni :eek: ollaan ajetuttu kyllä hankalia uria mutta tuosta kuopasta ei noustu :)
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Vetäjänä Zetori :D

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Ei kai se menny ku tuohon keskelle nous iso kivi ja etu ja takapää vastapenkkaa vaste. Ei kehannu paljoo möyryyttää ku tuo kivi hankas takakardaaniin kokoajan :mad:

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Video:)

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/MVI_1096.MOV

niko97 03.07.2013 10:05

Tänään ajot loppu lyhyeen.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...pg/_img900.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...pg/_img900.jpg

Dectane 03.07.2013 10:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 1009974)
vähä niinku ex-akkaa kattelin tänään että näppärän näkönen kottarainen ni piti silmiä hieroa ja todeta että ei saatana :D:D

:D:D

niko97 03.07.2013 11:32

En oo muistanu tätä päivittää rakentelun ja muitten hommien yhteydessä.

Lavaan piti tehdä pikku paikka ku oli vähä ruostunut :D

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Toiselle puolellekki pitäs tehä, mutta ei oo läheskää niin paha.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Eilen piti hakee motonetistä uus tankinkorkki kun entinen oli tippunu mehtää, eikä oo löytynyt :mad:

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Kuskin oveen tein tuommosen tukevamman kahvan.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Tölkkitelinekkin tuli tehtyä.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Kuskille laitoin kunnon vyöt.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Syksyn pimeisiin iltoihin tuli varauduttua.
Koppivalo.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Ja katolle eteen laitoin yhden vielä keskelle (reuna valot oli jo)

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Valoille katkasija teline.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

HiluMiks 01.11.2013 21:41

Nyt on poika TSL:t leikelly.
vastaus kysymykseen paljonko uran pohjalta voi syventää selvisi myös;)
Joltain kohtaa 4-5mm mutta vararenkaasta sai ottaa 5-7mm ennenkuin kankaat rupes kurkkiin.
Vara rengas eri sarjasta mutta sama kokonen.

meidän mielestä tuli mukavasti kuvioo.
Eiköhän noilla ajele (saapahan iskän pokkerit olla rauhassa):)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140887

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140888

niko97 02.11.2013 15:45

Ei oo tullu kirjoteltua tänne pitkään aikaan:o Syynä siihen on että ei oo paljoo rakenneltu, mutta ajettu on tosi paljon. Suurempia särkymisiä ei ole tullu.

Traction bar tuli rakenneltua taakse.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Akselinpään kiinnikettä joutu korottaa, joku oli jo ennen rakennellu tuonne kiinnikkeet mutta ois aika pieni kulma tullu yläputkelle. Niin laitoin vähän jatkopätkää kiinni.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Eteen tuli toisellekkin puolelle vetopiste.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Länkky löyti katosta paikkansa.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Apparin oven joutu vaihtamaan kun ei enää meinannu auveta/mennä kiinni muutaku hirveellä voimalla.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Helmaputket tuli tehtyä että ovet kestäs vähän pitempään.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Sitten se tämänhetkinen projekti ois tuossa!

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

TURBO! :eek: Rupes tuntumaan siltä että tarvii pientä tehon lisäystä. Tuo on sen mun varaosa patrollin turbo. Kunnosta ei ole mitään tietoa, mutta ei siinä juurikaan välyksiä ole.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Kaasuläppä sovitettu turbo patrollin imusarjaan.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Tuonnehan se pitäs istuttaa. Öljynpaineen saa koneen kylestä valmiista reijästä. Ja öljy pohjaan tuli roppu paluulle yläreunaan.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

niko97 03.11.2013 15:59

Tänään taas vähän puuhasteltu.
En tiiä voiko tuohon laittaa ahtopainemittarin letkua, mutta siinä se nyt on :)

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

nyt maisema näytti tältä kun lähdin tallista pois.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Nyt taas ei pääse viikkoon rassaamaan kun viikot menee koulussa toisella kylällä.

Tarviis vielä Dumpin, yhen silikoonisupistajan, muutamat klemmarit ja jonkun näköse ilmanputsarin. Ku en meinannu sitä hirmusen kokosta vakiota laittaa.

Late_ 03.11.2013 16:25

Dumpin tiisseliin?

niko97 03.11.2013 16:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 1061680)
Dumpin tiisseliin?

Näin minulle on annettu ymmärtää että tarvii dumpin, koska tässä on kaasuläppä. Dumppi säästää turboa kun kaasuläppä menee kiinni.

Onhan Rolpatti nimimerkin patrollissakin dumppi. Ja häneltä minä neuvoja olen saanut.
Tuossa lainasin Rolpatin kansiosta kuvan missä näkyy turbopatrollissa dumppi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91850

Sami89 03.11.2013 17:31

Minkäs takia kaasuläpän laitoit?

Vai teetkö vaparin pumpulla?

Rolpatti 03.11.2013 18:10

Juu kyllä toi dumppi säästää ahdinta kun tekee vaparin pumpulla tuon turbotuksen, on ollut kyl joskus ilmankin mut aika posahduksen pitää kun kaasusta irroittaa.

vaparin pumpulla saa MUN mielestä paremmat alaväännöt...

niko97 03.11.2013 19:32

Joo vaparin pumpulla tein.

Sami89 03.11.2013 20:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rolpatti (Viesti 1061729)

vaparin pumpulla saa MUN mielestä paremmat alaväännöt...

Riittääks siinä ruoka loppuu asti?:confused:


Meinaan vaan ku jos kerran on turbopatu varaosina ni eiks siit ois saanu sen pumpunki ni olis saanu sen ahdonalasen syötön mukaa..:rolleyes:

tapsa4x4 03.11.2013 21:14

Ihan hyvä tulee vaparin pumpulla ja orginaali turbo romuilla, dumppi kannattaa olla kun kaasu läppä saattaa ottaa itteensä ilman sitä.
Ilman putsaria ei kannata ainakaan vaihtaa pienenpää kun ilman tarpeen määräkin lisääntyy.

Repro 03.11.2013 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1061839)
Ihan hyvä tulee vaparin pumpulla ja orginaali turbo romuilla, dumppi kannattaa olla kun kaasu läppä saattaa ottaa itteensä ilman sitä.
Ilman putsaria ei kannata ainakaan vaihtaa pienenpää kun ilman tarpeen määräkin lisääntyy.

Ahdin siinä enemmän kipeetä ottaa kun sakkaa ja siivet tiedä mihin suuntaan pyörisi.
Kierrossäätimen (jommalle kummalle, ei muista enää) letkulle kun laittaa kolmitieventtiilin tai bleedausventtiilin niin tapahtuu yläkierroksillakin jotain (yllättävää!)
Hitto kun löytys jostain videomateriaalia siitä miun turbotetusta Patrollista mikä Tapsa4x4:lla nykyään on, siis sillä vanhalla tekniikalla. :D
Vois katsella, nauraa ja muistella menneitä samaan aikaan.:D

niko97 03.11.2013 22:05

Riittääkö semmonen bilteman 10€ maksava perus filtteri?

tapsa4x4 03.11.2013 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko97 (Viesti 1061861)
Riittääkö semmonen bilteman 10€ maksava perus filtteri?

Tuskin. Orginaali on hyvä, hj on riittävän iso putsari tollaseen.

Sami89 06.11.2013 12:24

Jokos turbo vislaa ja pyörät sutii?:)

Jare 06.11.2013 12:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1062772)
Jokos turbo vislaa ja pyörät sutii?:)

Nii???

Että koskas nähtäis joku tämmöne viideo Ratsunista:D:D

Sami89 06.11.2013 12:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1062774)
Nii???

Että koskas nähtäis joku tämmöne viideo Ratsunista:D:D

Toihan on huijausta ku on noin pienet pyörät..:D:D:D

niko97 06.11.2013 16:30

Minähän kirjotin että viikot menee koulussa. Niin en pääse viikolla iltaisin rassaamaan. Vasta viikonloppuna pääsee tallille. Tässä asuntola elämisessä ne huonotkin puolet...:(

HiluMiks 06.11.2013 16:33

Laitetaan jotain missä Ratsunikin pörisee:)


Tässä taitaa turbokin vähän äännellä:rolleyes: ja lopummalla Ratsuni yrittää eteenpäin.



löytyy sieltä muutama muukin video Hulkkoffista.

PS.miten hitossa tuon videon saa noin kuin Jare laitto.
Edit.Onnistuinpas:cool:

Jare 06.11.2013 16:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 1062837)
PS.miten hitossa tuon videon saa noin kuin Jare laitto.
http://forums.offipalsta.com/<iframe...reen></iframe>

Vähä niinku näin:

[youtube]9S2h4mwiQ2A[/youtube)

MUTTA ton viimeisen sulje merkin muutat hakasuluks = ]


Ja toi 9S2h4mwiQ2A on siis tuosta sun linkkaamasta alemmasta videosta.

Auttoks?

Sami89 06.11.2013 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko97 (Viesti 1062834)
Minähän kirjotin että viikot menee koulussa. Niin en pääse viikolla iltaisin rassaamaan. Vasta viikonloppuna pääsee tallille. Tässä asuntola elämisessä ne huonotkin puolet...:(

Ai joo sori..:o Aiheuttaa vaa patrollin turbottaminen niin suurta innostusta allekirjottaneessa ettei malta oottaa..:D:D

jv 07.11.2013 19:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1062777)
Toihan on huijausta ku on noin pienet pyörät..:D:D:D



joo niin on, tulikin mieleen kun aikoinaan pululla oli SUPERTURBO lj ja se yritti polttaa jomppaa sillä nii ei saanu paskaasa hereille niin hyvin et ois paskarinkiä jaksanu pyöriä 35" creepyillä vai oliko jopa 33 mt/r:ät :D hetkeä myöhemmin polttelin pitkällä kolmosella donitseja samassa kohdassa pickuppi patrolilla 37"boggereilla :D kunnes patrolli yritti kammeta itteesä kylelleen nii täyty lopettaa leikki ennen ku sattuu :) se olikin evo 1 vaihetta kun oli vankkurijouset jokakulmassa soana...

aslakki 07.11.2013 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jv (Viesti 1063340)
.........hetkeä myöhemmin polttelin pitkällä kolmosella donitseja samassa kohdassa pickuppi patrolilla 37"boggereilla :D .....

Piks or didnt happen? :D :D :D :D

Sami89 07.11.2013 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1063413)
Piks or didnt happen? :D :D :D :D

Oota ku saan ton vehkeen kasaa ni teen saman 38,5 boggereil.;):D:D

aslakki 07.11.2013 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1063414)
Oota ku saan ton vehkeen kasaa ni teen saman 38,5 boggereil.;):D:D

Kait se on lähettävä föönikauppaa ni jos sit sutis miullaki kolmosel :D

Sami89 07.11.2013 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1063432)
Kait se on lähettävä föönikauppaa ni jos sit sutis miullaki kolmosel :D

Ei tarvi.:D Miä ku pääsen tol sudittelee ni on jo niin paljo lunta et vaparikii jaksais.:D:D:D:D

Jare 08.11.2013 08:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1062777)
Toihan on huijausta ku on noin pienet pyörät..:D:D:D

Ei ollu isompia:D Eli autonhaku reissulta alas trailerilta ja heti kokeileen jaksaako sutia. Vakio turbo-patukka siis kyseessä. Mä en uskonu sen jaksavan sutia ollenkaa:D:D:D:D:D

HiluMiks 08.11.2013 22:48

Tuo dumpin käyn hakemassa huomenna, niin pääsee rojektissa eteenpäi :)

http://www.motonet.fi/fi/tuote/52100...amalli-max2bar

Miten tuommone tykkää(ei varmasti hyvää) kun autoo uitetaa?

Edit. Hups kirjotin iskän tunnuksilla.

Sami89 08.11.2013 23:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 1063785)
Tuo dumpin käyn hakemassa huomenna, niin pääsee rojektissa eteenpäi :)

http://www.motonet.fi/fi/tuote/52100...amalli-max2bar

Miten tuommone tykkää(ei varmasti hyvää) kun autoo uitetaa?

Edit. Hups kirjotin iskän tunnuksilla.

Muusta en tiiä mut patrollihan tykkää pelkkää hyvää ku pääsee uimaa..:) dumpista entiiä mut mikset vaiha siitä turbopatesta kaikkia rojuja ni saisit sen ahdonalaisen syötönki mukaa?

niko97 09.11.2013 19:31

Nyt on dumppi haettu. Se dumpin isompi reikä tulee turbon ja imusarjan väliin ennen kaasuläppää, tai näin ainakin olen ymmärtäny?

Mutta voiko dumpin pienemmän reijän johon tulee pieni letku nii laittaa kaasuläppään T-haaralla missä on jo se yks letku mikä tulee pumpulta.
Siis tuohon banjo-liittimeen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=141396

Pörö 09.11.2013 22:14

Letku imusarjaan, jolloin dumpissa on vastapaine takana kun läppä on auki ja alipaine kun läppä menee kiinni.

niko97 09.11.2013 22:54

Luvin vanhoja patrollin turbotus topikkeja niin siellä oli nuille kahelle pumpulta tulevilta letkuilta monenmoista vaihtoehtoo.

Tuo vasemmanpuoleinen meni vaparina kaasuläppään ja toinen ilmanputsarin pohjaan. Niin laitanko tuon toisen kaasuläpän kylkee niinku olika vai mite? Ja mites ton toisen kanssa ku en aatellu laittaa vakioputsaria enää:confused:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140528

Repro 10.11.2013 02:50

Samalla tavalla kuin vaparina mutta se ilmaputsariin mennyt letku pitäisi nyt laittaa paineputkeen eli ennen kaasuläppää, jos letkut menee asentaessa vääärinpäin niin naukaisee käynnistäessä erittäin täydet kierrokset koneeseen.

metsämies75 10.11.2013 08:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko97 (Viesti 1064166)
Luvin vanhoja patrollin turbotus topikkeja niin siellä oli nuille kahelle pumpulta tulevilta letkuilta monenmoista vaihtoehtoo.

Tuo vasemmanpuoleinen meni vaparina kaasuläppään ja toinen ilmanputsarin pohjaan. Niin laitanko tuon toisen kaasuläpän kylkee niinku olika vai mite? Ja mites ton toisen kanssa ku en aatellu laittaa vakioputsaria enää:confused:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140528

siellä imusarjan ohjaamon puoleisessa päässä on kiertellä ihan roppu minkä otat pois ja laitat samalla kierteellä uuden lähdön tumppi tarvii alipainetta.

niko97 10.11.2013 21:18

Kiitos vastauksista!!

Nyt on pumpun letkut laiteltu sinne mihin neuvoitte. Dumpille on myös lähdöt laitettu ahtoputkeen ja toinen letku laitettu sinne imusarjaan.

Jos hyvin käy niin ensviikonloppuna lyyvään kone tulille :cool:

niko97 16.11.2013 19:11

Nyt on ensi savut otettu turbolta :cool:

Tähän ei tullu mitään vapaavirtaus putsari jossa ei monen mielestä riitä virtaus. Joten Donaldsonin putsari tulee tähän.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Tuo tonaltsoni ei käy ihan bolt on ja ei sovi siihen mihin suunnittelin alunperin. Tuo maxflow on ensitestien ajan.
Tältä näytti konehuone aamupäivästä. Puuttu enää akku käynnistystä varten.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Kaasuvaijerille rakensin tuommose yksinkertase telineen, pelti väännelty mutkalle johon hitsasin prikan.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Kyllähän se jo ajettiin tallista ulos ja otettiin pienet testi lenkit.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

Olihan siinä vetoja vähän paremmin kun enne :cool: Mutta ahtopaineet ei ollu ku 0.5bar parhaimmillaan. Yritettiin kyllä hukkaportin tankoa säätää, mutta se oli juminu eikä liikkunu kumpaankaan suuntaan :mad:.
Mistäs niitä syöttöjä oikeesti säädetään, kun en oo ihan varma säätääkö se ruuvi kierroksia vai syöttöjä mitä luulen?

Pitää myös huomenna kokeilla laittamalla tukkoon se letku mikä tulee kaasuläppään panjoliittemällä. Kun tällä foorumilla oli jotain juttua että ahtopaineet nousis ja dumppi rupeis sitten kunnolla tuskamaan.
Kun nytten dumppi ei pie juuri mitään suhausta minkä kuulis (mutta eihän se voikkaan pitää kun ei oo sen suurempia paineita) :confused:

Repro 16.11.2013 19:54

Syötön lisäys nostaa myös tyhjäkäyntiä joten sitä pitää ruuvata pienemmäksi, ei oo enää varmaa muistikuvaa mikä niistä oli syöttöruuvi niin en sano tähän mitään. :p

Pörö 16.11.2013 20:26

Eipä tuo syötön lisäys rivipumpussa paljoa kierroksia nosta.... Eli pumpun perässä/kyljessä on n.5cm pitkä ruuvi joka rajoittaa sammutinvivuston liikettä, tuo ruuvi pois niin on ensiapua tuolle syötölle.. Tuon ruuvin poistamisen jälkeen oma on puhaltanut noin 1,5bar, että eiköhän riitä hetkeks...

HiluMiks 17.11.2013 16:44

Tänään kuvattu videon pätkä Nikon Turbo:) Ratsunista
Havaittavissa kuskin suupielissä jonkin asteista virnettä dumpin sihahdellessa:D



niko97 17.11.2013 18:42

Noni nyt on saatu ahtopaineet nousemaan "pikku" säätöjen jälkeen :)
Nyt ahtopaineet pyörii siinä 0.8bar kohalla.

Ekana ruuvailtiin syöttöjä molemmista ruuveista joista piti. Niin ei juuri vaikutusta. Sitten kokeiltiin laittaa se kaasuläppään tuleva letku tukkoon. Siitä seurasi semmonen ilmiö että kone vaan heräsi vähän myöhemmin mutta ei ahtopaineet kasvanu.
Sitten kyseinen letku kokonaan irti läpältä ja panjoliitin tukkoon, no sillon vaan kun löi käyntiin nii kierrokset nousi itestään johonki puoleen väliin tai vähä enemmänki.

Seuraavana kokeiltiin laittaa hukkaportin letku ruttuun lukkopiheillä, ei vaikutusta.(ei varmaan ihan tukkoon menny)

No seuraavaksi kokeiltiin laittaa koko hukkaportin letku pultilla tukkoon ja katos ahtopaineet nousi siihen 0.8bar ja dumppi aivasteli iloseen kuten tuossa videolla kuulee.
Mutta miksi ahtopaineet ei noussu enempää ku tuon? Ei taija vaan vaparin syöttöpumppussa ruoka riittää?

hiluvitkutin 17.11.2013 18:55

2 Liiteet
kyllä siinä varmaan pitäs sopan vähä paremmin riittää.
eihän turbossa nyt oo hukkaportti vähä juminu auki tai jotain.
yritämpä katella kuvia miten ite laitoin letkut yms
edit: löytyhän pari mut on letkua hirveesti. yritä niistä katella jos jotain apua olis

hiluvitkutin 17.11.2013 19:09

2 Liiteet
löyty vielä venäjällä tehty turbon ohitus kuva
tuossa ainakin näkyy että kaasuläpän molemmin puolin on ne pumpulle menevät letkut

Rolpatti 17.11.2013 19:57

Aukeeko kaasuläppä varmasti kokonaan? Onko sulla sammutin toiminassa vai vai sammuuko vaijerilla? meinasin ettei makaa sammutin päällä..

niko97 17.11.2013 20:15

Joo säädin kaasuläpän sillee että aukee kokonaan. Ja sammutin on vaijerilla.

nikodeemus_87 19.11.2013 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko97 (Viesti 1067510)
Joo säädin kaasuläpän sillee että aukee kokonaan. Ja sammutin on vaijerilla.

Eihän vaijeri jää kantaan? Jos liian kireällä niin vähentää syöttöä.. itte aikoinaan patrollissa ruuvasin syötöt täysille ja sit otin sammuttimen vaijerin irti ja vedin sammuttimen niin tappiin "auki" päin ku sai. eli vastakkaiseen suuntaan ku sammuu, niin sain omani ahtaan vaparipumpulla riittävästi n1,5. Joku sano että toiseen suuntaan sammuu ja toiseen olis pakkosyöttö tjtn. En tiä onko näin viisaammat korjatkoot..?

jubet 19.11.2013 22:50

Se on pakkosyöttö toiseen suuntaan.

nalle00 21.11.2013 22:29

Painin ihan saman ongelman kanssa. Viellä ennen kun auto laitettiin atomeiksi viellä ei ole päästy ongelmaan paneutumaan uudestaan mutta luulisin että soppa ei riitä enkä oineen tiä millä sen sais riittämään pakkosyöttö ruuvattu täysin auki ja pakotettu mekaanisesti päälle silti max ahdot 0.8 miettinyt jo hj:n pumppua tohon. Tai sitten jos tuosta pumpusta jollain kikka kolmosella sais viellä lisää tavaraa kaiken järjen mukaan en vaan jaksa uskoa että tuo vaparin pumppu voi olla noin hengetön mitä se mun osaaamattomissa käsissä näyttäis olevan.

Sami89 21.11.2013 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 (Viesti 1069229)
Painin ihan saman ongelman kanssa. Viellä ennen kun auto laitettiin atomeiksi viellä ei ole päästy ongelmaan paneutumaan uudestaan mutta luulisin että soppa ei riitä enkä oineen tiä millä sen sais riittämään pakkosyöttö ruuvattu täysin auki ja pakotettu mekaanisesti päälle silti max ahdot 0.8 miettinyt jo hj:n pumppua tohon. Tai sitten jos tuosta pumpusta jollain kikka kolmosella sais viellä lisää tavaraa kaiken järjen mukaan en vaan jaksa uskoa että tuo vaparin pumppu voi olla noin hengetön mitä se mun osaaamattomissa käsissä näyttäis olevan.

Miks hj:n pumppu? Miksei turbopatun omaa pumppua? Mulla ainaki sai sillä (tietty hiukka räplätty pumppu;)) ni GT32 garretista ainaki 1,2bar.. Ja voimanpaskaa tuntu olevan..;)

nalle00 21.11.2013 23:18

Turbon pumppu se on hj 61sessäkin ja isommilla elementeillä. Mut tosiaan viellä ei ole ollut kun ajatus asteella. Tuntuis että tolla vaparin pumpullaki sais paineet kilon paremmalle puolelle

Rolpatti 22.11.2013 09:27

Mahtaakos suutinkärjet vaiuttaa kuinkapaljon... kyllä mulla ainakin vaparin pumpula ja turbon pumpulla oon saanut ahtamaan yli 1bar.. tossa kun kuunnellut ja joskus itsekin kokeillut niin vaikka pumppu kuinka tapissa niin ei tuu voimapaskaa ja ei jaksa ahtaa. Liekö ongelmana sitten kulunut pumppu?! vai onko siirtopuolella ongelma?

Pörö 22.11.2013 09:45

Jos pa-pumpun tulopuolen banjoliittimessä on vielä oravasuodatin paikallaan nin vaikka kuinka ruuvaa ei soppa riitä, eli pumpun pohjasta liitin auki ja pultin sisältä suodatin kuikkaan... Tuo jos ei auta niin siirtopumppu on ehtoo puolella...

niko97 22.11.2013 18:50

Noniiin! :cool:
Kiitos nikodeemus_87 se sammutin vaijeri oli vähän kokoajan päällä, että ei päässy ihan kokonaan pois päältä. Vaijeria löysättiin ja katos ahtoja rupes löytymään jo jotain 1.3bar :)
Taitaa olla ihan sopivat ahdot vanhalle datsunin moottorille.

Tuossa ensitesti videossa oli pakoputki vielä koskematon. Sinne oli Jare joskus kait laittanu jonkun lisävaimentimen tuon pitkän pystyputken vaimentimen lisäks.
Niin tänään sahasin sen ison vaimentimen poikki ja kokeilin nii johan rupes röhisemään ja turbon vislaus äänet kuulumaan :cool:

nalle00 24.11.2013 01:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko97 (Viesti 1069471)
Noniiin! :cool:
Kiitos nikodeemus_87 se sammutin vaijeri oli vähän kokoajan päällä, että ei päässy ihan kokonaan pois päältä. Vaijeria löysättiin ja katos ahtoja rupes löytymään jo jotain 1.3bar :)
Taitaa olla ihan sopivat ahdot vanhalle datsunin moottorille.

Tuossa ensitesti videossa oli pakoputki vielä koskematon. Sinne oli Jare joskus kait laittanu jonkun lisävaimentimen tuon pitkän pystyputken vaimentimen lisäks.
Niin tänään sahasin sen ison vaimentimen poikki ja kokeilin nii johan rupes röhisemään ja turbon vislaus äänet kuulumaan :cool:

Ollos hyvä vaan..:cool:. Peukku sille ! :)

Edit : nikodemus näköjään lainas mun käyttistä

nikodeemus_87 25.11.2013 19:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 (Viesti 1070074)
Ollos hyvä vaan..:cool:. Peukku sille ! :)

Edit : nikodemus näköjään lainas mun käyttistä

huppista :D

niko97 30.11.2013 15:48

Konepeltiin ilmesty lempi bändin logo :cool:

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...G/_smaller.jpg

Turhia johtoja tuli revittyä irti "muutama" metri :D

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...G/_smaller.jpg

niko97 01.12.2013 19:07

Tänään en oikee rakennellu mitään muutaku paikkasin kuskinpuolen lattian pikku lapulla ja vetäsin pensselillä mustaks kokolattian.

Tuli ajeltua vähän enemmälti ja semmosen "kivan" pikku asian huomasin että kytkin luistaa pikkupuolen nelosella P*****E :mad::mad:
Arvashan tuon että se joskus rupee luistamaan kun turbon laittaa...

EDIT: Ahtojakin puotin, enää ei ole ku 0,6bar mutta siltiki luistaa.

Rolpatti 01.12.2013 19:38

kytkin valmis tai sitten patukan tyyppivikaominaisuus kampuran takastefa vuotaa

nalle00 01.12.2013 23:05

Kannattaa ajoissa vaihtaa se kytkin että ei tarvii montaa tuntia tulla vinssin perässä jängällä niin ku mulle kävi viime kesänä

toyota4x4 02.12.2013 00:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 (Viesti 1073267)
Kannattaa ajoissa vaihtaa se kytkin että ei tarvii montaa tuntia tulla vinssin perässä jängällä niin ku mulle kävi viime kesänä

katkes patrollissa kampi akseli keskelle suota venäjälle. siinä oliki taas vinssamista.. se ei ole sitten kuin 4:llä runkolaakeri pukilla, joten se ei juurikaan kestä pitemmän päälle virittämistä(kierrosten nostoa) saati yli 150hv tehoja.

Sami89 02.12.2013 00:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1073279)
katkes patrollissa kampi akseli keskelle suota venäjälle. siinä oliki taas vinssamista.. se ei ole sitten kuin 4:llä runkolaakeri pukilla, joten se ei juurikaan kestä pitemmän päälle virittämistä(kierrosten nostoa) saati yli 150hv tehoja.

Juu ei kestä..:D Tai kestää aikansa mut jossain kohtaa sitte katkeaa, ja tietysti se joku kohta on sellanen mistä ei taho päästä millään pois.;)

niko97 15.12.2013 14:46

Taas piti tulla metästä etuvetosena pois! :mad:
Vaikka nyt on traction bar nii siltiki näköjään särkyy tuo taka kardaaninristikko:confused:.

tuomaritulee 15.12.2013 20:08

laitas kamera kuvaa sitä taka-akselin liikettä, että varmasti toimii tanko oikein. Ja oliko ihan uus ristikko mikä meni ?

niko97 15.12.2013 20:41

Jos tangolla tarkotat traction baarista kuvia niin niitä löytyy tän topikin ekalta sivulta. Ja ristikko oli ihan uusi.

Jare 15.12.2013 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko97 (Viesti 1061250)
Ei oo tullu kirjoteltua tänne pitkään aikaan:o Syynä siihen on että ei oo paljoo rakenneltu, mutta ajettu on tosi paljon. Suurempia särkymisiä ei ole tullu.

Traction bar tuli rakenneltua taakse.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg



Akselinpään kiinnikettä joutu korottaa, joku oli jo ennen rakennellu tuonne kiinnikkeet mutta ois aika pieni kulma tullu yläputkelle. Niin laitoin vähän jatkopätkää kiinni.


Tuota voi olla kaukaa haettua, mutta onkohan mahdollista, että kun traction baarin riipuke on eteenpäin vinossa kuvan mukaan, että se onkin liikaa vinossa ja riipuke osa pääsee liikkumaan, eli traction barin etupää pääsee pakenemaan ylöspäin, joilloin myös akseli pääsee kiertymään???? Kunhan nyt tuli mieleen kuvia katsellessa.

Mulla ei aikanaan menny tästä Ratsunista yhtään ristikkoa rikki, mut tosin oli 36" fillarit ja eikä ollu turbookaan ja jousetkin on saattanu vuosien mittaan hiukka notkistua.


On se silti sitkee peli ja voittaja ainesta:D:D:D:D

tapsa4x4 15.12.2013 21:18

Jotain outoa on kun ite en oo saanut yli kymmenessä vuodessakun yhden ristikon hajoamaan.

Akseli kiertyy varmaankin liikaa.

pasi1 15.12.2013 21:41

Näyttäis tuo perä olevan käännetty ehkä vähän liian pystyyn soaa tehdessä.

jubet 15.12.2013 22:00

Ainakin tossa asennossa näyttäis että perä turhan pystyssä. Mut missä asennossa auto on kuvassa?

Jare 15.12.2013 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pasi1 (Viesti 1078927)
Näyttäis tuo perä olevan käännetty ehkä vähän liian pystyyn soaa tehdessä.

Heeei heei hei.....eipäs nyt tuollasta aleta:D:D:D:D:D:D:D

PS. Ja sillä työllä EI ole enää takuuta:p:p:p:p

niko97 15.12.2013 22:58

Sitä oon itekki monesti katellu että perä on ehkä liikaa pystyssä:confused:.

Täytyy ens viikonloppuna katella asiaa jos sais perää vähän laskettua. Tekis koko kardaanin uusiks paksummasta putkesta kun näkyy oleva aika kiero ja lommone:D.

ja joku kysy missä asennossa tuo oli tuossa kuvassa nii ihan normaalisti löhötti tassuillaan.

Stare 16.12.2013 01:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko97 (Viesti 1078961)
Tekis koko kardaanin uusiks paksummasta putkesta kun näkyy oleva aika kiero ja lommone:D.

No tossahan se vastaus olikin. :)

niko97 16.12.2013 09:42

No ei oo ei :eek: Mutta on ollu jo mielessä pitempään, että tekis vahvemman kardaanin ku särkyy seuraavan kerra.
Nyt jos pätkis tuon varaosa auton kardaanin nivelet pois ja tekis niillä uuden, ei tarviis ostaa uusia ristikoita.

Rolpatti 16.12.2013 15:52

huonoa tuuria. mulla kaksi jortaania mennyt kiertymällä poikki. nyt on paksulla seinämällä ja tommonen trkationbaari. saas nähdä mikä hajoo seuraavaksi. (kun joskus ajamaan pääsee)

revu 16.12.2013 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1078946)
Heeei heei hei.....eipäs nyt tuollasta aleta:D:D:D:D:D:D:D

PS. Ja sillä työllä EI ole enää takuuta:p:p:p:p

Eläpäs välttele vastuutas :D ei muuta ku lakki kourassa suonenjoelle korjaamaan jälkes :D

matti.v 16.12.2013 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rolpatti (Viesti 1079126)
huonoa tuuria. mulla kaksi jortaania mennyt kiertymällä poikki. nyt on paksulla seinämällä ja tommonen trkationbaari. saas nähdä mikä hajoo seuraavaksi. (kun joskus ajamaan pääsee)

jep. mullakin on mettäpelissä taka kardaani kierteellä.:rolleyes: eikä oo kuin pitkä vapari peli ja tooosi laiska. kardaani kulma on vähintään yhtä jyrkkä kuin tossa nikon autossa eikä vielä oo ristikot hajonnu vaik ei oo lisätukia mitään. kop kop..

tosta tulikin mieleen kun kesän safaarilla makkaratulia ootellessa kattelin tota kardaania ja 4 vuotias apukuskina toiminut tyttönikin katteli samalla tavalla auton alle. minä sitten kysymään että mitä näkyy ja neiti tuumas että vanhaa romua:D no mitä se 86vm patrolli muuta vois olla.

Jare 17.12.2013 07:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 1079154)
Eläpäs välttele vastuutas :D ei muuta ku lakki kourassa suonenjoelle korjaamaan jälkes :D

Jos olisin poikamies, niin tommosen "takuukorjaus" reissunhan vois vetästäkkin stetsoni vinossa ja "parin karhun" kanssa:D:D Mut nykyää on niin kortilla päästä edes omallekki pajalle:(

ja silti tulee hankittua kaikenmaailman romuja nurkkiin....kuten tää Ratsuni 2, joka oottelee pihalla vuoroaan:p:p:p.....4x4 pelto drifteriä vähä miettiny....mut kattoo sit joskus, ku kerkiää (sori meni iha off topiciks:rolleyes:)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144365

niko97 17.12.2013 11:47

Hyvä että sinäkin oot saanut taas Ratsuni projektin! :cool: Toivottavasti teet siitä rakentelu topikin myös.

Rytari 17.12.2013 11:56

ei sitä kardaania ihan älyttömän vahvasta värkistä sitte kannata kuiteskaan tehdä, jää sulake johonkin eikä tuu painosta johtuvia väristyksiä.

Jarelta pitäis kieltää uusien projektien (vaikkakin ratsuni onkin) ostaminen ennekuin 15% vanhoista projekteista on saatettu niin valmiiksi että hannu mikkolaa on todistettavasti pystytty viemään pari rinkiä punkalla

niko97 23.12.2013 15:11

Nyt on lyhennetty tractionbaria, kun Jare mielestä siinä voisi olla syy.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...G/_smaller.jpg

Kardaania en jaksanut tehä kokonaan vahvemmasta putkesta, kun putkea ei löytynyt kotoa ja oli kiire saada ajoon niin tein varaosa auton kardaanista uuden :)
Vanhaa kardaania on vain vaihelootan pää ja liuku.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...G/_smaller.jpg

helmapelti 23.12.2013 15:45

Oot kyllä aloittanut homman heti hienolla pelillä, laittaminen ei koskaan lopu mutta lostava lähtökohta.
Mielestäni takaperää voi vähän pakottaa alas tractionbarilla ja jos siellä on öljyä niin ei kai sitä kääntää tarvi.

Vetohan kääntää takaperää yläs joten nivel on varmaan saanu kipeää ennen trctionbaria.
Ompahan kartaani paremmin suojassa. Helpompi vaihtaa ristikko kun kartaani.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130720

Tuossa muuten mun raksonbar, mutkalle meni joten seuraa tota sun tankoa jos hypyytät kalliolla.
Menee pinioni poikki jos luulee barin kestävän.
Vahvistin tota lisää.Tai ottaahan se pohjaan jos korvat ei irtoo.

niko97 26.12.2013 15:45

Vihdoin sain aikaseks laitettua taakse iskarit.
On niin pitkät että joutu tekemään lavaan vähän avarrusta :)

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...G/_smaller.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...G/_smaller.jpg

niko97 29.12.2013 15:28

Kun iskarit sai paikalleen nii piti kokeilla rajottiko se joustoja. Ja ei ainakaa rajottanu, tynnyrijoustot :cool: Mikään pyörä ei ollu vielä ilmassa ja ois varmaa joustanu vielä enemmänki :eek:

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg

niko97 29.12.2013 15:47

On unohtunut kokonaan laittaa kuva kun laitoin sen oman Donaldson ilmanputsarin kiinni :o
Ilmakulkee bilteman 10€ letkusarjaa pitkin. Ihan kätevä kun taipuu joka suuntaan ja on pisimmillään reilun metrin ja minimissään 30cm.

http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni...PG/_img900.jpg


Sivu luotu: 06:34 (GMT +2).