![]() |
visko auton jarrutesti katsastuksessa?
Miten on nykysellään- testataanko dynossa jarrut? Onko eri sääntöjä per konttori ?
niin siis syncro tai mitä niitä nyt on erinimillä. |
Subaru Imppu testattiin koeajolla,,,lukee myös siinä lapussa minkä sai mukaan
|
audi a4:sta ei testattu. V6 motti.. Selitti et Vag vehkeet missä pitkittäin moottori niin niitä ei testata.. Eli vissii torsen tyyppinen tuossa keskitasauspyörästö.
|
Lainaus:
|
Tuo mikä itteä arveluttaa, on Land Rover freelander jossa abs n kanssa pelaava luiston esto hommeli, eikai siinä ole mitään lukkoja perissä kuitenkaan tietääkseni. Jossain sanotaan että tuon luistoneston takia ei voisi tavallisessa 2 pyörä dynossa testata, en tiedä.
Tuolla jonkun tekemä tutkinto työ jossa näitä on kerottu eri autoista. http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=2 |
Salossa testasivat -01 a4 Quattro jarrut.
|
Herttoniemessä testasivat appiukon explorerin, neliveto kitkalla, eikä ole sen jälkeen toiminut.
|
Turvallisin varmaan kysyä ensin koska on paljon eroja varmasti.
|
Ei ne testannut jarruja mun Subaru Justystä. Oli niin hemmetin liukasta, joten ajoin katsastukseen nelivetopäällä. Sehän on nappi nelivedolla varustettu, eli kytkettävä. Katsuri ollut ikinä nähnytkään Justyä. Kysyi vaan onko tämä neliveto kun kyljessä lukee 4wd. Sanoin vaan että juu. Jonnekin talon taakse se sillä hurautti ja totesi että jarru on ihan ok. Kunnes nosti auton ja katseli jarruja ettei siellä ole paljoa jarrupaloista jäljellä..
Mitä me tästä opimme? Vaikka kuin saa huijattua jarrutestin niin katso että jarrupaloissa on ainakin pintaa :D |
Quatroa leimattu niin siitä revitty nappi irti ja laitettu peitelätkä vaan päälle. Jos meinaa silti viedä rullille, niin hieno vihjaus torsenin lukon hintaa muuttaa mielen aika nopeasti. Kerran tosin vain näin käyny.
|
Oma rinkelikuatro ainakin ponkasee samantein rullilta jos siihen sen joku ajaa. Itse kokeilin kun sanottiin että voi noita torsen värkkejä rullilla ajaa. Voipa olla että on joskus vaihdettu jotain tonne askiin kun ei karkaa voima vaikka olis toinen pää ilmassa. Tosin jos erisuuntiin rullat pyörii ja ei ole kuin kytkettävä lukko niin pitäisi tasuria vastaan onnistua kyllä. Kokeili konttorilla ja lopetti samantein kun hyppäs siltä istumalta ylös rullilta kun rullat pyörimään lähti.
Itellä siis 1990 quattro joka pitäisi olla torsen värkki....Tosin tuossa autossa on niin paljon muutakin sellaista mitä ei tuossa pitäisi olla joten näillä mennään. Jarrulapussa luki vaan 4x4 |
Lainaus:
Viimeksi kun kävin A8:silla, se ajettiin kiltisti rullien ohi, tutun A4 oli joutunut dynoon. 4x4 Voyagerit on mennyt aina ohi dynon. Joskus yksi inssi sanoi että esim. Sierra/Scorpio nelivedot kestää 15sekuntia ajaa dynolla per akseli. |
^^
Bemarit kestää myös tuon 15sekkaa testata. Oli tuollainen vm-94 neliveto bemari joskus ja näin konttorilla osattiin kertoa. |
scorpioissa ja myös opeleissa se on vissiin sen systeemin kesto kokonaisuudessaan !
|
Eivät sitten oo kuulleet rullista toiselle akselille, ainakin Lauritsalassa oon nähnyt hallissa, tiiä sitten käyttääkö
|
Lainaus:
Ei oikeen 6kk jälkeen huvita mennä vinkuun. |
mites tuommoinen lc120:nen kestääkö testin vai onko vaarana hajota?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
(itse en siis ajanut, muuten olisin mennu suoraan takasin) |
Lainaus:
Lainaus:
Onko Matti asia tosiaan noin, VAG torseni-vehkeitä saa ajaa rullilla? |
Minulla oli 2000 ja 2004 malliset nelivetopassatit (eli pitkittäiskoneella ja torsenilla) ja ne kyllä aina testattiin ihan tavalliseen tapaan jarrudynossa. Joskus sitä joku katsastusmies arpoi muistaakseni, mutta ei ne autot siitä jarrudynosta ollut moksiskaan.
|
Lainaus:
Koskaan (6-7 vuotta) eivät ole tarjonneet autoa rullille. Näin kahdella eri konttorilla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Voihan sitä itekkin demota pyörittämällä keula tai perä ilmassa kaverin kaa renkaita samaan suuntaan. Lainaus:
|
Tuolla
http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=2 opinnäytetyö vuodelta 2009: Nelipyörävetoisten ajoneuvojen jarrujen tarkastaminen määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. |
Lainaus:
|
Tais olla Dodgen Nitroo tarjolla kytkettävällä ja jatkuvalla nelivedolla.
Topikkiin liittyen, itellä ol joskus Subru legacy jatkuvalla nelivedolla, en antanu jarrupenkissä testata, eivät kyllä halunneetkaan. Subaru taitaa ilmottaa että jossain hitaasti pyörivillä rullilla saa testata, mutta mites sitten ku auto on vanha ja kulunu, vieläkö kestää testata. Subrun neliveto manuaalin yhteydessähän on neliveto keskitasauspyörästöllä jossa kitkalukko omassa öljytilassaan. Sti malleissa ol sit vielä omia sähkösesti säädettäviä keskilukkoja. Automaateissa on sit paria eri sähkösesti ohjattua viskokytkintä. |
Ei ole koskaan ajettu dynoon noita minun T3 Syncroja, ja pihalla jarrutteli myös tuon Countryn jarrut. Countryn kai pystyisi peruuttamaan dynoon, mutta ei taida kukaan katsuri viitsiä alkaa venkslaamaan. Viscohan noissa molemmissa ja myös eri suuntiin pyörivillä rullilla voisi mitata.
|
juu 78 vuoden bj.täkään ei oo ajettu yhellä konttorilla dynolle kun on neliveto.. ja toyotan ohjekirja kieltää käsijarrun käytön vauhdissa eli kardaani käsijarrua ei valmistajan ohjeiden mukaan saa testata dynossa.
|
ittellä vm97 a6 2.5 tdi (5pyttynen) quotro audi
ja kerran joku katsuri vetäs sen jarrudynoon ja auto rysky, hyppi ja paukku siinä dynössä jonkun aikaan sanottaan vaikka että joku 5-15 sekunttia. mitään ei kyllä mennyt rikki et ainakin vielä on neliveto toiminut ihan moitteetomasti tästä aikaa kolme vuotta. |
Vähän Diagnon tekemää listaa nelikkoautoista jarrudynossa:
http://img22.imageshack.us/img22/220...tdynamolla.jpg VW-konsernin nelivetoautojen jarrutesti Audit pitkittäismoottoreilla • Torsen-keskustasauspyörästö jakaa momenttia aina 100 % asti pitävälle pyörälle. • Jarrujen testaus on mahdollista jarrudynamometrillä normaaliin tapaan, kun ei ylitetä telanopeutta 6 km/h (lähde: Audi SSP 76 ”Torsen Verteiler Differential”). • Ns. ”Urquattrossa” oli aikanaan manuaalisesti lukittavat keskustasauspyörästö ja taka-akselin tasauspyörästö (vaijeri- tai alipainekäyttö ohjaamosta). VW-konsernin autot poikittaismoottoreilla • Autot, joissa takaveto kytkentään tarvittaessa sähköhydraulisella Haldex-kytkimellä (esim. VW 4Motion), testataan dynamometrillä moottori sammutettuna ja virta pois päältä (alipainetta tehostajalla riittää normaalin jarrutestin ajaksi). • VW:n Synchro-mallit Golf II ja III, Passat, Sharan 4Motion: etuakselin jarrut testataan ajettaessa takaperin teloille. |
Sivu luotu: 05:51 (GMT +2). |